ORDONANTA Nr. 3 din 27 iulie 1992 * Republicata
privind taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 288 din 12 decembrie 1995
*) Republicata in temeiul art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 22 din 11
august 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din
21 august 1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 100 din 16 noiembrie
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 270 din 21
noiembrie 1995, cu actualizarea si numerotarea corespunzatoare a textului.
Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 200 din 17 august 1992, aprobata si modificata prin Legea
nr. 130 din 29 decembrie 1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 338 din 30 decembrie 1992, si a mai fost modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 214 din 31 august 1993, prin Ordonanta Guvernului nr.
6/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 19 din 25
ianuarie 1994, Ordonanta Guvernului nr. 33/1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 16 august 1994, aprobata si modificata prin
Legea nr. 123 din 9 decembrie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 346 din 14 decembrie 1994, prin Ordonanta Guvernului nr. 9/1995
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 20 din 31 ianuarie
1995, aprobata prin Legea nr. 46 din 30 mai 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 109 din 1 iunie 1995, precum si prin
Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 sus-citata, si a mai fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 11 ianuarie 1995.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect, care se stabileste
asupra operatiunilor privind transferul proprietatii bunurilor, precum si
asupra celor privind prestarile de servicii.
Valoarea adaugata, in sensul prezentei ordonante, este echivalenta cu
diferenta dintre vanzarile si cumpararile in cadrul aceluiasi stadiu al
circuitului economic.
Taxa se aplica asupra tranzactiilor fiecarui stadiu al circuitului economic
si reprezinta un venit al bugetului de stat.
CAP. 2
Sfera de aplicare
Subcapitolul I
Operatiuni impozabile
Art. 2
In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se cuprind operatiunile
cu plata, precum si cele asimilate acestora, potrivit prezentei ordonante,
efectuate de o maniera independenta de catre persoane fizice sau juridice,
privind:
a) livrari de bunuri mobile si prestari de servicii efectuate in cadrul
exercitarii activitatii profesionale;
b) transferul proprietatii bunurilor imobiliare intre agentii economici,
precum si intre acestia si institutii publice sau persoane fizice;
c) importul de bunuri si servicii.
Sunt asimilate cu livrarile de bunuri si prestarile de servicii, in sensul prezentei
ordonante, si urmatoarele operatiuni:
2.1. vanzarea cu plata in rate sau inchirierea unor bunuri pe baza unui
contract, cu clauza trecerii proprietatii asupra bunurilor respective dupa
plata ultimei rate sau la o anumita data;
2.2. preluarea de catre agentul economic a unor bunuri in vederea
folosirii, sub orice forma, in scop personal sau pentru a fi puse la dispozitia
altor persoane fizice sau juridice in mod gratuit. Acelasi regim se aplica si
prestarilor de servicii.
Se excepteaza de la prevederile de mai sus bunurile si serviciile acordate
in mod gratuit in limitele si potrivit destinatiilor prevazute prin lege.
Operatiunile privind schimbul de bunuri au efectul a doua livrari separate.
In cazul transferului dreptului de proprietate asupra unui bun de catre doua
sau mai multe persoane, prin intermediul mai multor tranzactii, fiecare
operatiune se considera o livrare separata, fiind impozitata distinct, chiar
daca bunul respectiv este transferat direct spre beneficiarul final.
Art. 3
Nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata
operatiunile privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate
din activitatea specifica autorizata, efectuate de:
a) asociatiile fara scop lucrativ, pentru activitatile avand caracter
social-filantropic;
b) organizatiile care desfasoara activitati de natura religioasa, politica
sau civica;
c) organizatiile sindicale, pentru activitatile legate direct de apararea
colectiva a intereselor materiale si morale ale membrilor lor;
d) institutiile publice, pentru activitatile lor administrative, sociale,
educative, de aparare, ordine publica, siguranta statului, culturale si
sportive.
Persoanele juridice de mai sus sunt supuse taxei pe valoarea adaugata, pentru
operatiunile efectuate in mod sistematic, direct sau prin unitati subordonate,
pentru obtinerea de profit.
Subcapitolul II
Teritorialitatea
Art. 4
Sunt supuse taxei pe valoarea adaugata operatiunile referitoare la
transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor situate pe teritoriul
Romaniei.
Bunurile provenite din import sunt impozabile in Romania la intrarea
acestora in tara si la inregistrarea declaratiei vamale.
Prestarile de servicii sunt impozabile atunci cand sunt utilizate in
Romania, indiferent de locul unde este situat sediul sau domiciliul
prestatorului.
Subcapitolul III
Reguli de impozitare
Art. 5
Operatiunile cuprinse in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se
impart, din punct de vedere al regulilor de impozitare dupa cum urmeaza:
a) operatiuni impozabile obligatoriu, la care se aplica cota stabilita prin
prezenta ordonanta. Pentru aceste operatiuni, taxa se calculeaza asupra sumelor
obtinute din vanzari de bunuri sau prestari de servicii, la fiecare stadiu al
circuitului economic, pana la consumatorul final inclusiv.
Din taxa facturata corespunzator sumelor reprezentand contravaloarea
bunurilor livrate sau a serviciilor prestate se scade taxa aferenta bunurilor
si serviciilor achizitionate, destinate realizarii operatiunilor impozabile;
b) operatiuni la care se aplica cota zero. La aceste operatiuni, furnizorii
sau prestatorii de servicii au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata
aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate, destinate realizarii
operatiunilor impozabile;
c) operatiuni scutite de plata taxei pe valoarea adaugata.
Aceste operatiuni sunt reglementate prin lege si nu se admite extinderea
lor prin analogie, iar furnizorii sau prestatorii de servicii nu au dreptul la
deducerea taxei aferente intrarilor destinate realizarii produselor sau
serviciilor scutite de taxa, daca prin lege nu se prevede altfel.
Livrarile de utilaje si echipamente, precum si prestarile de servicii,
legate nemijlocit de activitatile din domeniul explorarii si exploatarii
zacamintelor de petrol si gaze, realizate de investitori straini in baza Legii
nr. 66/1992, se vor efectua cu scutire de taxa pe valoarea adaugata, iar
furnizorii si prestatorii vor deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta
cumpararilor de bunuri si servicii destinate activitatilor de mai sus.
Regimul prevazut la alineatul precedent se aplica si livrarilor de utilaje
si echipamente, precum si prestarilor de servicii aferente obiectivului de
investitii "Dezvoltarea si modernizarea Aeroportului International
Bucuresti-Otopeni".
Subcapitolul IV
Operatiuni scutite
Art. 6
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata urmatoarele operatiuni:
A. Livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate din activitatea
specifica autorizata, efectuate in tara de:
a) unitatile sanitare si de asistenta sociala: spitale, sanatorii,
policlinici, dispensare, camine de batrani si de pensionari, case de copii si
altele, autorizate sa desfasoare activitati sanitare si de asistenta sociala;
unitatile autorizate sa desfasoare activitati sanitare si de asistenta sociala
in statiuni balneoclimaterice; serviciile de cazare, masa si tratament prestate
cumulat de agenti economici autorizati care isi desfasoara activitatea in
statiuni balneoclimaterice si a caror contravaloare este decontata pe baza de
bilete de tratament;
b) unitatile de stiinta si invatamant, de cultura si sport, in cadrul
invatamantului general, liceal, superior; scolile profesionale, complementare,
de meserii sau postliceale; scolile de maistri; centrele de perfectionare a
pregatirii profesionale; invatamantul postuniversitar, precum si de persoanele
fizice care dau lectii particulare legate de aceste forme de invatamant;
gradinitele, taberele de copii si tineret, precum si unitatile de invatamant cu
scop social.
Sunt scutite, de asemenea, unitatile de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica pentru programele nationale de cercetare-dezvoltare, inclusiv
cercetarea fundamentala, din domeniul tehnic, de prospectiuni si lucrari
geologice de cercetare pentru descoperiri de zacaminte noi, finantate din
fonduri publice;
c) persoanele fizice care presteaza munca la domiciliu, ale caror venituri
sunt asimilate salariilor;
d) liber-profesionistii autorizati care isi desfasoara activitatea
individual;
e) gospodariile agricole individuale si asociatiile de tip privat ale
acestora;
f) organizatiile de nevazatori, asociatiile persoanelor handicapate si
unitatile economice in care isi desfasoara activitatea, potrivit legii, membrii
acestora;
g) cantinele organizate pe langa unitatile de invatamant, agenti economici
si sociali, institutiile publice, pentru vanzarile de preparate culinare
proprii catre personalul care isi desfasoara activitatea in unitatile
respective, cu exceptia celor care functioneaza cu regim de alimentatie
publica;
h) 1. casele de economii, fondurile de plasament, casele de ajutor
reciproc, cooperativele de credit si alte societati de credit, casele de schimb
valutar;
h) 2. societatile comerciale pe actiuni de intermediere de valori
mobiliare, cum sunt: actiunile, obligatiunile, titlurile si inscrisurile de
stat, precum si alte instrumente financiare derivate;
h) 3. alte persoane juridice autorizate sa efectueze operatiuni financiare
sau cu instrumente financiare;
h) 4. societatile de asigurare si/sau reasigurare, inclusiv cele de
intermediere in astfel de activitati;
h) 5. regiile autonome: "Loteria Nationala", "Monitorul
Oficial", "Imprimeria Bancii Nationale a Romaniei",
"Imprimeria Nationala";
i) sunt, de asemenea, scutite:
i) 1. lucrarile de constructii, amenajari, reparatii si intretinere
executate pentru cimitire, monumente comemorative ale combatantilor, eroilor,
victimelor de razboi si ale Revolutiei din decembrie 1989, inclusiv livrarea
unor obiecte de uz funerar;
i) 2. incasarile din taxele de intrare la castele, muzee, targuri si
expozitii, gradini zoologice si botanice, biblioteci;
i) 3. activitatile de tiparire si vanzare a timbrelor la valoarea
declarata;
i) 4. vanzarile de opere de arta originale, efectuate de autori;
i) 5. operatiunile care intra in sfera de aplicare a impozitului pe
spectacole, a impozitului pe veniturile din activitatea de taximetrie, a
taxelor pentru acordarea licentelor in vederea practicarii jocurilor de noroc.
Operatiunile prevazute la alineatul de mai sus, neimpozitate potrivit
actelor normative care le reglementeaza, cu exceptiile prevazute de acestea,
sunt supuse taxei pe valoarea adaugata conform prevederilor prezentei
ordonante;
i) 6. editarea, tiparirea si vanzarea de ziare, cu exercitarea dreptului de
deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta hartiei de ziar, cumparata din
tara si din import, exclusiv activitatile cu caracter de reclama si
publicitate; editarea, tiparirea si vanzarea de carti si reviste, exclusiv
activitatile cu caracter de reclama si publicitate; realizarea si difuzarea
programelor de radio si televiziune, cu exceptia celor cu caracter de reclama
si publicitate; editarea, tiparirea si difuzarea de cupoane nominative de
privatizare; productia de medalii, insigne si monede;
i) 7. arendarile de pamant si inchirierile de cladiri si utilaje de
intrebuintare agricola;
i) 8. vanzarea de produse reziduale rezultate din activitatea industriala,
de materiale recuperate din casari de bunuri mobile si imobile, de materiale
colectate de la populatie, destinate utilizarii in scop productiv, precum si
prestarile de servicii legate de operatiunile de mai sus, cum sunt cele
privind: sortarea, presarea, balotarea, manipularea, depozitarea, transportul
etc.
Agentii economici care efectueaza operatiunile mentionate mai sus vor
deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor aprovizionate,
destinate realizarii operatiunilor respective;
i) 9. vanzarile de terenuri, cu exceptia celor destinate constructiilor, a
terenurilor din intravilan, inclusiv cele aferente localitatilor urbane si
rurale pe care sunt amplasate constructiile sau alte amenajari ale
localitatilor;
i) 10. aportul de bunuri si servicii la capitalul social al societatilor
comerciale;
i) 11. produsele si serviciile prevazute in anexa.
Agentii economici care produc si comercializeaza paine, grau si orz vor deduce
taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor aprovizionate,
destinate realizarii acestor produse;
i) 12. activitatile agentilor economici, precum si cele care indeplinesc
conditiile unei activitati economice desfasurate de asociatiile, organizatiile,
institutiile publice si alte persoane juridice prevazute la art. 3 din prezenta
ordonanta, cu o cifra de afaceri declarata organului fiscal competent sau, dupa
caz, realizata, de pana la 50 milioane lei anual.
In situatia realizarii unei cifre de afaceri superioare plafonului de mai
sus, agentii economici si celelalte persoane juridice prevazute la alineatul
precedent devin platitoare de taxa pe valoarea adaugata in conditii si la
termene stabilite prin hotarare a Guvernului.
Dupa inscrierea ca platitori de taxa pe valoarea adaugata agentii economici
si celelalte persoane juridice nu mai beneficiaza de scutire chiar daca
ulterior realizeaza o cifra de afaceri inferioara plafonului de mai sus.
Agentii economici platitori de taxa pe valoarea adaugata, care in anul 1994
au realizat o cifra de afaceri de pana la 50 milioane lei, pot fi scosi din
evidenta ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, pe baza de cerere depusa la
organele fiscale teritoriale pana cel mai tarziu la 31 martie 1995.
B. Operatiuni de import:
a) bunurile de import care, prin lege sau prin hotarari ale Guvernului,
sunt scutite de taxe vamale;
b) masinile, utilajele, instalatiile, echipamentele si mijloacele de
transport din import necesare investitiilor, constituite ca aport in natura sau
achizitionate din aportul in numerar al investitorilor straini la capitalul
social ori la majorarea acestuia;
c) marfurile importate si comercializate in regim de duty-free, precum si
prin magazinele pentru servirea in exclusivitate a reprezentantelor diplomatice
si a personalului acestora;
d) bunurile introduse in tara fara plata taxelor vamale, potrivit regimului
vamal aplicabil persoanelor fizice;
e) bunurile si serviciile din import provenite sau finantate direct din
ajutoare sau imprumuturi nerambursabile acordate de guverne straine, de
organisme internationale, precum si de organizatii nonprofit si de caritate, in
conditiile stabilite de Ministerul Finantelor;
f) importul de aur al Bancii Nationale a Romaniei;
g) reparatiile si transformarile la nave si aeronave romanesti in
strainatate;
h) aeronavele civile si produsele prevazute in nomenclatorul la Tariful
vamal de import al Romaniei, provenite din tarile semnatare ale Acordului
privind comertul cu aeronave civile;
i) bunurile din import similare bunurilor din tara scutite de taxa pe
valoarea adaugata conform art. 6 lit. A.i) 6 si i) 11;
j) masinile, utilajele si echipamentele destinate retehnologizarii
activitatii Regiei Autonome "Monitorul Oficial", precum si materiile
prime si materialele specifice acestora, pe baza de cerere aprobata de
Ministerul Finantelor;
k) mijloacele de transport, marfurile si alte bunuri provenite din
strainatate, care se introduc direct in zonele libere conform art. 13 din Legea
nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere;
l) bunurile din import destinate editarii si tiparirii cupoanelor
nominative de privatizare.
Subcapitolul V
Operatiuni impozabile prin optiune
Art. 7
Agentii economici, precum si unitatile economice din cadrul altor persoane
juridice care efectueaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata pot
opta pentru plata acestei taxe, pentru intreaga activitate sau numai pentru o
parte a acesteia. Aprobarea se da de catre Ministerul Finantelor prin organele
sale fiscale si se refera la ansamblul normelor privind taxa pe valoarea
adaugata, iar aplicarea se face incepand cu luna urmatoare datei aprobarii.
Subcapitolul VI
Platitorii taxei pe valoarea adaugata
Art. 8
Taxa pe valoarea adaugata se plateste de catre persoanele fizice sau
juridice care efectueaza, de o maniera independenta, in mod obisnuit sau
ocazional, una sau mai multe operatiuni impozabile prevazute de prezenta
ordonanta.
Pentru bunurile din import, taxa pe valoarea adaugata se plateste de catre
persoanele fizice sau juridice importatoare, direct sau prin intermediari.
Pentru bunurile din import inchiriate, precum si pentru operatiunile de
publicitate, consulting, studii si cercetare, cesiuni sau concesiuni ale
dreptului de autor, de brevete, de licente, de marci de fabrica si de comert
sau alte drepturi similare, efectuate de un prestator cu sediul sau cu
domiciliul in strainatate si folosite de beneficiari cu sediul sau cu domiciliul
in Romania, taxa se plateste de catre beneficiari.
In situatia in care persoana care realizeaza operatiuni impozabile nu are
sediul sau domiciliul stabil in Romania, este obligata sa desemneze un
reprezentant fiscal domiciliat in Romania, care se angajeaza sa indeplineasca
obligatiile ce-i revin conform prevederilor prezentei ordonante.
Art. 9
Agentul economic care inscrie taxa pe valoarea adaugata pe o factura sau pe
un document legal aprobat este obligat sa achite suma respectiva la bugetul de
stat, chiar daca operatiunea in cauza nu este impozabila potrivit prezentei
ordonante.
CAP. 3
Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata
Art. 10
Obligatia platii taxei pe valoarea adaugata ia nastere la data efectuarii
livrarii de bunuri mobile, transferului proprietatii bunurilor imobiliare si
prestarii serviciilor.
In cazul livrarii partiale sau executarii partiale de servicii, obligatia
de plata se determina corespunzator valorii bunurilor livrate sau a serviciilor
prestate.
Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii cu plata in rate,
precum si pentru cele care dau nastere la decontari sau incasari succesive,
faptul generator intervine la expirarea perioadei pentru care se face
decontarea sau, dupa caz, la data prevazuta pentru plata ratelor.
Art. 11
Pentru operatiunile prevazute mai jos, obligatia platii taxei pe valoarea
adaugata ia nastere la:
a) data inregistrarii declaratiei vamale, in cazul importurilor de bunuri,
sau la data receptiei de catre beneficiari, pentru serviciile din import;
b) data vanzarii bunurilor catre beneficiari, in cazul operatiunilor
efectuate prin intermediari sau consignatie;
c) data emiterii documentelor in care se consemneaza preluarea unor bunuri
achizitionate sau fabricate de agentul economic, in vederea folosirii, sub
orice forma, sau pentru a fi puse la dispozitia altor persoane fizice sau
juridice in mod gratuit;
d) data documentelor prin care se confirma prestarea de catre agentii
economici a unor servicii, cu titlu gratuit, pentru alte persoane fizice sau
juridice;
e) data colectarii monedelor din masina pentru marfurile vandute prin
masini automate.
Art. 12
Exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata este dreptul organului fiscal de
a pretinde platitorului, la o anumita data, plata taxei datorate bugetului de
stat. Exigibilitatea ia nastere, de regula, in momentul efectuarii livrarii
bunurilor mobile, transferului proprietatii bunurilor imobiliare sau prestarii
serviciilor.
Prin derogare de la prevederile alineatului precedent, exigibilitatea poate
fi anticipata sau ulterioara faptului generator, in conditii stabilite prin
hotarare a Guvernului.
Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii, care se efectueaza
continuu, precum si pentru cele la care se incaseaza, de regula, avansuri,
exigibilitatea intervine la data stabilirii debitului clientului pe baza de
factura sau alt document legal, pe baza de cerere aprobata de organele fiscale
la care agentii economici sunt inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata.
Antreprenorii de lucrari imobiliare pot sa opteze pentru plata taxei pe
valoarea adaugata la efectuarea livrarilor, in conditii aprobate prin hotarare
a Guvernului.
CAP. 4
Baza de impozitare
Art. 13
Baza de impozitare reprezinta contravaloarea bunurilor livrate sau a
serviciilor prestate, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
Baza de impozitare este determinata de:
a) preturile negociate intre vanzator si cumparator, precum si alte
cheltuieli datorate de cumparator pentru livrarile de bunuri si care nu au fost
cuprinse in pret. Aceste preturi cuprind si accizele stabilite potrivit
normelor legale;
b) tarifele negociate pentru prestarile de servicii;
c) suma rezultata din aplicarea cotei de comision sau suma convenita intre
parteneri, pentru operatiunile de intermediere;
d) preturile de piata sau, in lipsa acestora, costurile bunurilor executate
de agentii economici pentru folosinta proprie ori predate sub diferite forme
angajatilor sau altor persoane;
e) valoarea in vama, determinata potrivit legii, la care se adauga taxa
vamala, alte taxe si accizele datorate pentru bunurile si serviciile din
import;
f) preturile de piata sau, in lipsa acestora, costurile aferente
serviciilor prestate pentru folosinta proprie de un agent economic sau cu titlu
gratuit pentru alte persoane fizice sau juridice;
g) preturile vanzarilor efectuate din depozitele vamii sau stabilite prin
licitatie.
Art. 14
Nu se cuprind in baza de impozitare urmatoarele:
a) remizele si alte reduceri de pret acordate de catre furnizor direct
clientului, inclusiv cele date dupa facturarea bunurilor sau a serviciilor;
bunurile acordate de catre furnizori clientilor in vederea stimularii vanzarilor,
in conditiile prevazute in contractele incheiate;
b) penalizarile pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor
contractuale;
c) dobanzile percepute pentru platile cu intarziere, pentru vanzari cu
plata in rate sau la termene de peste 90 de zile;
d) sumele achitate de furnizor sau prestator in contul clientului si care
apoi se deconteaza acestuia;
e) ambalajele care circula intre furnizorii de marfa si clienti, prin
schimb, fara facturare;
f) sumele incasate de la bugetul de stat de catre agentii economici
inregistrati la organele fiscale ca platitori de taxa pe valoarea adaugata si
care sunt destinate finantarii investitiilor, acoperirii diferentelor de pret
si de tarif, finantarii stocurilor de produse cu destinatie speciala.
Art. 15
In cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, preturile sau
alte elemente cuprinse in facturi sau in documente similare, suma impozabila va
fi redusa corespunzator. In acelasi mod se procedeaza si in situatia in care
cumparatorii returneaza ambalajele in care s-a expediat marfa.
CAP. 5
Cotele de impozitare
Art. 16
Taxa pe valoarea adaugata se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite de
prezenta ordonanta asupra bazei de impozitare determinate in conditiile art.
13.
Art. 17
In Romania se aplica urmatoarele cote:
A. Cota de 18% pentru operatiunile privind livrarile de bunuri,
transferurile imobiliare si prestarile de servicii, din tara si din import, cu
exceptia celor prevazute la lit. B si C.
B. Cota redusa de 9% pentru:
a) carne de animale si pasari domestice, inclusiv organe si maruntaie,
vandute in stare proaspata, ca produse si conserve;
b) peste si produse din peste, inclusiv semiconserve si conserve, exclusiv
icre;
c) lapte, lapte praf si produse lactate;
d) uleiuri si grasimi comestibile;
e) medicamente de uz uman si veterinar, substante farmaceutice, plante
medicinale, aparatura de tehnica medicala si alte bunuri destinate exclusiv
utilizarii in scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare.
Aplicarea cotei reduse se va face incepand cu data de 1 ianuarie 1995, data
de la care se va modifica corespunzator Lista produselor si serviciilor scutite
de plata taxei pe valoarea adaugata, conform anexei.
Cota redusa de 9% se aplica de agentii economici producatori, importatori
si de cei care comercializeaza produsele de mai sus, cu exceptia agentilor
economici din reteaua de alimentatie publica si a celor care practica adaosul
comercial de alimentatie publica.
Incepand cu data de 1 septembrie 1995 cota de 9% se aplica si pentru:
1. animale vii din speciile: bovine, porcine, ovine si caprine;
2. pasari vii din specii domestice;
3. lucrari agricole si de imbunatatiri funciare;
4. ingrasaminte chimice si minerale, insecticide, fungicide si ierbicide;
5. legume si fructe proaspete.*)
------------------
*) In cazul acestor produse, cota de 9% se aplica incepand cu data de 21
noiembrie 1995, conform prevederilor Legii nr. 100/1995.
C. Cota zero pentru:
a) exportul de bunuri si prestarile de servicii legate direct de exportul
bunurilor, efectuate de agentii economici cu sediul in Romania;
b) prestarile de servicii efectuate de agentii economici cu sediul in
Romania, contractate cu beneficiari din strainatate;
c) transportul international de persoane in si din strainatate, efectuat de
agentii economici autorizati cu sediul in Romania;
d) bunurile si serviciile in favoarea directa a misiunilor diplomatice, a
oficiilor consulare si a reprezentantelor internationale interguvernamentale
acreditate in Romania, precum si a personalului acestora, in conditiile
stabilite de Ministerul Finantelor pe baza de reciprocitate;
e) bunurile cumparate din expozitiile organizate in Romania, precum si din
reteaua comerciala, expediate sau transportate in strainatate de catre
cumparatorul care nu are domiciliul sau sediul in Romania, in conditiile
stabilite de Ministerul Finantelor;
f) bunurile si serviciile destinate realizarii unor obiective pe teritoriul
Romaniei cu finantare directa asigurata din ajutoare sau imprumuturi
nerambursabile acordate de guverne straine, de organisme internationale, precum
si de organizatii nonprofit si de caritate, in conditiile stabilite de Ministerul
Finantelor;
g) materialele, accesoriile si alte bunuri care sunt introduse din
teritoriul vamal al Romaniei in zonele libere cu indeplinirea formalitatilor de
export.
CAP. 6
Regimul deducerilor
Art. 18
Platitorii de taxa pe valoarea adaugata au dreptul la deducerea taxei
aferente bunurilor si serviciilor achizitionate, destinate realizarii de:
a) operatiuni supuse taxei pe valoarea adaugata conform art. 17 din
prezenta ordonanta;
b) bunuri si servicii scutite de taxa pentru care, prin lege, se prevede in
mod expres exercitarea dreptului de deducere;
c) actiuni de sponsorizare, reclama si publicitate, precum si pentru alte
actiuni prevazute in legi, cu respectarea plafoanelor si destinatiilor
prevazute in acestea.
Taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat se stabileste ca
diferenta intre valoarea taxei facturate pentru bunurile livrate si serviciile
prestate si a taxei aferente intrarilor, dedusa potrivit prevederilor de mai
sus.
Diferenta de taxa in plus sau in minus se regularizeaza, in conditiile
prezentei ordonante, pe baza de deconturi ale platitorilor.
Art. 19
Pentru efectuarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata
aferenta intrarilor, agentii economici sunt obligati:
a) sa justifice, prin documente legal intocmite, cuantumul taxei;
b) sa justifice ca bunurile in cauza sunt destinate pentru nevoile firmei
si sunt proprietatea acesteia.
Dreptul de deducere priveste numai taxa ce este inscrisa intr-o factura sau
in alt document legal care se refera la bunuri sau servicii destinate pentru
realizarea operatiunilor prevazute la art. 18 din prezenta ordonanta.
Art. 20
Agentii economici care folosesc, pentru nevoile firmei, bunuri si servicii
achizitionate, au dreptul sa deduca integral taxa pe valoarea adaugata aferenta
intrarilor, numai daca sunt destinate realizarii operatiunilor prevazute la
art. 18 din prezenta ordonanta.
In situatia in care realizeaza atat operatiuni prevazute la art. 18 din
prezenta ordonanta, cat si alte operatiuni scutite de plata taxei pe valoarea
adaugata, dreptul de deducere se determina in raport cu participarea bunurilor
sau serviciilor respective la realizarea operatiunilor prevazute la art. 18 din
prezenta ordonanta.
Art. 21
Dreptul de deducere se exercita pe doua cai:
a) prin retinerea din suma reprezentand taxa pe valoarea adaugata, pentru
livrarile de bunuri sau serviciile prestate, a taxei aferente intrarilor;
b) prin rambursarea de catre organul fiscal a sumei reprezentand diferenta
dintre taxa aferenta intrarilor si taxa facturata de agentul economic pentru
livrarile de bunuri sau serviciile prestate.
Art. 22
Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii, deducerea prevazuta
la art. 21 lit. a) se face lunar.
Art. 23
Rambursarea diferentei de taxa, prevazuta la art. 21 lit. b), se efectueaza
la cerere, pe baza documentatiei stabilite de Ministerul Finantelor si a
verificarilor efectuate de catre organele fiscale teritoriale, la termenele stabilite
prin hotarare a Guvernului, diferentiate in functie de natura operatiunilor si
de suma minima de rambursat.
Art. 24
Prin hotarare a Guvernului se pot stabili cazurile si conditiile in care,
pentru anumite rambursari ale taxei pe valoarea adaugata, Ministerul Finantelor
poate cere garantii personale sau solidare pentru eventuale sume incorect
rambursate.
CAP. 7
Obligatiile platitorilor
Art. 25
Platitorii de taxa pe valoarea adaugata au urmatoarele obligatii:
A. Cu privire la inregistrarea la organele fiscale:
a) sa depuna sub semnatura persoanelor autorizate, la organul fiscal
competent, o declaratie de inregistrare conform modelului aprobat de Ministerul
Finantelor, in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii sau a
modificarii conditiilor de exercitare a acesteia.
Agentii economici care devin platitori de taxa pe valoarea adaugata, ca
urmare a depasirii plafonului de venit prevazut la art. 6 din prezenta
ordonanta, depun declaratia de inregistrare pana la data de 15 a lunii
urmatoare celei in care au realizat depasirea;
b) sa solicite organului fiscal scoaterea din evidenta ca platitor de taxa,
in caz de incetare a activitatii, in termen de 15 zile de la data actului legal
in care se consemneaza situatia respectiva.
B. Cu privire la intocmirea documentelor:
a) sa consemneze livrarile de bunuri si prestarile de servicii in facturi
sau in documente legal aprobate si sa completeze toate datele prevazute de
acestea. Pentru livrari sau prestari cu valoarea taxei pe valoarea adaugata mai
mare de 2 milioane lei, la documentele de mai sus se anexeaza si copia de pe
certificatul de inregistrare ca platitor de taxa pe valoarea adaugata.
Taxa pe valoarea adaugata inscrisa pe o factura sau pe un document legal
aprobat este datorata bugetului de stat chiar daca operatiunea in cauza nu este
impozabila sau daca emitentul nu este inregistrat ca platitor de taxa pe
valoarea adaugata;
b) agentii economici platitori de taxa pe valoarea adaugata sunt obligati
sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi sau documente legal aprobate
pentru toate bunurile si serviciile achizitionate si sa verifice intocmirea
corecta a acestora, iar pentru facturile cu o valoare a taxei pe valoarea
adaugata mai mare de 2 milioane lei sa solicite copia de pe certificatul de
inregistrare ca platitor de taxa pe valoarea adaugata a furnizorului sau
prestatorului;
c) agentii economici platitori de taxa pe valoarea adaugata sunt scutiti de
obligatia emiterii facturii sau, dupa caz, a chitantei fiscale, in cazul
urmatoarelor operatiuni:
c) 1. transport cu taximetre, precum si transport de persoane pe baza de
bilete de calatorie si abonamente;
c) 2. vanzari de bunuri si prestari de servicii pentru populatie pe baza de
documente fara nominalizari privind cumparatorul;
c) 3. vanzari de bunuri si prestari de servicii consemnate in documentele
specifice aprobate prin hotarare a Guvernului;
d) importatorii sunt obligati sa intocmeasca declaratia vamala de import si
sa determine, potrivit legii, valoarea in vama, taxele vamale, alte taxe si
accizele datorate de acestia si, pe baza acestora, sa calculeze taxa pe
valoarea adaugata datorata bugetului de stat.
C. Cu privire la evidenta operatiunilor:
a) sa tina in mod regulat evidenta contabila potrivit legii, care sa le
permita sa determine baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata facturata
pentru livrarile si serviciile efectuate, precum si cea deductibila aferenta
intrarilor.
Documentele justificative si modul de reflectare in evidenta a
operatiunilor prevazute la alineatul precedent se vor stabili de Ministerul
Finantelor;
b) sa intocmeasca si sa depuna lunar, la organul fiscal, pana la data de 25
a lunii urmatoare, decontul de taxa pe valoarea adaugata, potrivit modelului
stabilit de Ministerul Finantelor.
Ministerul Finantelor poate stabili si alte termene de depunere a
decontului in functie de volumul taxei pe valoarea adaugata de plata si de alte
situatii specifice ale platitorilor;
c) sa furnizeze organelor fiscale toate justificarile necesare stabilirii
operatiunilor impozabile executate atat la sediul principal, cat si la
sucursale sau agentii;
d) sa furnizeze organelor fiscale, la cererea acestora, pana la data de 15
august a fiecarui an, informatiile referitoare la operatiunile impozabile
prevazute pentru anul urmator.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adaugata:
a) sa achite taxa datorata, potrivit decontului intocmit lunar, pana la
data de 25 a lunii urmatoare, prin virament, cec sau numerar, la organul fiscal
competent sau la bancile comerciale, dupa caz;
b) sa achite taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor din import la
organul vamal, conform regimului in vigoare privind plata taxelor vamale.
Ministerul Finantelor poate aproba ca taxa pe valoarea adaugata aferenta
importurilor de masini si utilaje tehnologice destinate investitiilor
productive, precum si materiilor prime si materialelor destinate productiei, sa
fie inclusa in decontul lunar si supusa acelorasi reglementari ca si taxa pe
valoarea adaugata aferenta bunurilor livrate si serviciilor prestate. Aprobarea
se da anual la cererea importatorilor.
Ministerul Finantelor va stabili prin norme metodologice conditiile in care
taxa pe valoarea adaugata pentru aceste categorii de bunuri poate fi inclusa in
decontul lunar;
c) in caz de incetare a activitatii, sa achite taxa datorata bugetului de
stat, concomitent cu cererea inaintata organului fiscal pentru scoaterea din
evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 26
Formularele pentru facturi, borderourile zilnice de vanzare, incasare si
alte documente necesare aplicarii prevederilor prezentei ordonante se stabilesc
de Ministerul Finantelor si sunt obligatorii pentru platitorii de taxa pe
valoarea adaugata.
Art. 27
Agentii economici care realizeaza operatiuni impozabile au obligatia
asigurarii conditiilor necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea
informatiilor si conducerea evidentelor prevazute de reglementarile in domeniul
taxei pe valoarea adaugata, iar cei care au obiect de activitate comertul cu
amanuntul, activitati hoteliere, prestari de servicii catre populatie si alte
activitati de asemenea natura au si obligatia instalarii aparatelor de marcat
care sa corespunda cerintelor pentru aplicarea taxei pe valoarea adaugata.
Art. 28
Corectarea taxei facturate in mod eronat de catre un agent economic se va
efectua prin emiterea unei noi facturi, in rosu, pentru sumele ce urmeaza a fi
scazute, si in negru, pentru cele de adaugat.
Art. 29
Termenul de prescriptie a drepturilor bugetului de stat sau ale
platitorilor, rezultate din prezenta ordonanta, este de 5 ani de la data
prevazuta pentru exercitarea acestora.
Art. 30
Impozitul pe circulatia marfurilor cuprins in valoarea materiilor prime si
a materialelor aflate in stoc sau incorporate in productia neterminata sau in
produsele finite existente in unitati la data aplicarii prezentei ordonante nu
este deductibil din taxa pe valoarea adaugata datorata dupa intrarea in vigoare
a acesteia.
Se excepteaza de la prevederile alineatului precedent produsele exportate,
pentru care se va restitui impozitul pe circulatia marfurilor, potrivit
autorizarii si metodologiei in vigoare pana la data aplicarii prezentei
ordonante.
Art. 31
Pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii facturate dupa
intrarea in vigoare a prezentei ordonante, se aplica taxa pe valoarea adaugata,
indiferent de data incheierii contractelor, a executarii produselor sau a
prestarii serviciilor.
Art. 32
Organele fiscale au dreptul sa efectueze verificari si investigatii la
platitorii taxei pe valoarea adaugata privind respectarea acestei ordonante,
inclusiv asupra inregistrarilor contabile. In acest scop, au dreptul sa ceara
platitorilor sa prezinte evidentele si documentele aferente sau orice alte
elemente ce pot avea legatura cu verificarea.
In situatia in care, in urma verificarii efectuate, rezulta erori sau
abateri de la normele legale, organele fiscale au obligatia de a stabili
cuantumul taxei pe valoarea adaugata deductibila si facturata si de a proceda
la urmarirea diferentei de plata sau la restituirea sumelor incasate in plus,
dupa caz.
In cazul in care facturile, evidentele contabile sau datele necesare pentru
calcularea bazei de impozitare lipsesc sau sunt incomplete, in ce priveste
cantitatile, preturile si tarifele practicate pentru livrari de bunuri sau
prestari de servicii ori taxa pe valoarea adaugata aferenta intrarilor,
organele fiscale vor proceda la reimpozitare prin estimare.
Art. 33
Diferentele in minus constatate la verificarea taxei pe valoarea adaugata
se platesc in termen de 7 zile de la data incheierii actului de control
impreuna cu majorarile de intarziere aferente, iar cele in plus se restituie in
acelasi termen sau se compenseaza cu platile ulterioare la cererea agentului
economic platitor.
Art. 34
Pentru neplata integrala sau a unei diferente din taxa pe valoarea adaugata
in termenul stabilit, cota majorarii de intarziere aplicata este cea prevazuta
in legislatia referitoare la calculul si plata sumelor datorate pentru
neachitarea la termen a impozitelor si taxelor.
Calculul majorarilor de intarziere se face din ziua lucratoare imediat
urmatoare expirarii termenului legal de plata si pana in ziua platii inclusiv.
In cazuri justificate, Ministerul Finantelor poate aproba esalonarea,
amanarea, reducerea sau scutirea de plata a majorarilor de intarziere.
Art. 35
Actele emise de organele de specialitate ale Ministerului Finantelor pentru
constatarea obligatiilor de plata privind taxa pe valoarea adaugata constituie
titluri executorii.
Bancile vor pune in aplicare aceste titluri fara acceptul platitorilor.
Art. 36
Nerespectarea prevederilor art. 25 din prezenta ordonanta referitoare la
obligatiile platitorilor de taxa pe valoarea adaugata se sanctioneaza conform
Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
Art. 37
Contestatiile privind stabilirea taxei pe valoarea adaugata, a majorarilor
de intarziere si a amenzilor se depun in termen de 30 de zile de la data
instiintarii agentului economic si se rezolva de catre directia generala a
finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrare.
Impotriva deciziei date se poate face plangere in termen de 40 de zile la
Ministerul Finantelor, care este obligat sa se pronunte printr-o decizie
motivata, in termen de 60 de zile de la inregistrare.
Decizia Ministerului Finantelor poate fi contestata la curtea de apel in a
carei raza teritoriala agentul economic isi are sediul.
Impotriva hotararii curtii de apel se poate face recurs la Curtea Suprema
de Justitie, in termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 38
Contestatiile cu privire la stabilirea taxei pe valoarea adaugata sunt
supuse unei taxe de timbru de 2% din suma contestata. Taxa de timbru nu poate
fi mai mica de 10.000 lei.
Plangerile se timbreaza cu jumatate din taxa platita la contestatii.
In vederea calcularii taxei de timbru agentii economici sunt obligati sa
specifice in scris cuantumul sumei contestate. In situatia admiterii integrale
sau partiale a contestatiei sau plangerii, taxa de timbru se restituie
proportional cu reducerea sumei contestate.
Art. 39
Ministerul Finantelor si celelalte ministere vor asigura luarea masurilor
necesare privind aplicarea taxei pe valoarea adaugata.
Art. 40
Normele de aplicare a dispozitiilor din prezenta ordonanta se aproba prin
hotarare a Guvernului.
Art. 41
Prevederile prezentei ordonante se aplica incepand cu data de 1 iulie
1993*).
Pe data aplicarii prezentei ordonante se abroga Hotararea Guvernului nr. 7
din 10 ianuarie 1991 privind unele masuri financiare pentru stimularea
suplimentara a exportului, precum si prevederile privind impozitul pe
circulatia marfurilor din Hotararea Guvernului nr. 779 din 15 noiembrie 1991
privind impozitul pe circulatia marfurilor si accizele.
---------------
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.
ANEXA 1
LISTA
produselor si serviciilor scutite de plata taxei pe valoarea adaugata
1. Paine, grau si orz.
2. Combustibil pentru consum casnic: lemne de foc, carbuni, combustibil tip
M, tip P si lichid usor pentru calorifer, gaz petrolier lichefiat si gaze
naturale.
3. Energie electrica pentru consum casnic.
4. Energie termica pentru consum casnic.
5. Prestarile de servicii de salubritate, deratizare, dezinsectie, apa si
canalizare.
6. Proteze si produse ortopedice.
7. Transportul in comun urban de calatori, inclusiv cel care parcurge si o
distanta in afara urbanului, daca se practica tarife stabilite in conditiile
transportului urban de calatori, precum si transportul fluvial al localnicilor
in Delta si pe relatiile Orsova-Moldova Noua, Braila-Harsova, Galati-Grindu.
NOTA:
Agentii economici care produc si comercializeaza paine, grau si orz vor
deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor
aprovizionate, destinate realizarii acestor produse.
Produsele si serviciile prevazute la pct. 2 5 sunt scutite de plata taxei
pe valoarea adaugata la agentii economici din reteaua de desfacere, de
distribuire si de prestare catre populatie, la asezamintele de crestere si
ocrotire a copiilor, la caminele de batrani si de pensionari, iar acestia isi
vor exercita, pentru aceste livrari si prestari de servicii, dreptul de
deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta cumpararilor de bunuri si
prestarilor de servicii destinate operatiunilor mentionate mai sus.