DECIZIE Nr. 7 din 29 decembrie 1995
privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 12 din 19 ianuarie 1996
Comisia centrala pentru aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul
impozitelor indirecte, constituita in baza Ordinului ministrului de stat,
ministrul finantelor, nr. 1.290/1993, aproba solutiile, prevazute in anexa,
referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole din Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992, privind taxa pe valoarea adaugata, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea l, nr. 288 din 12 decembrie 1995,
adoptate potrivit procesului-verbal incheiat de comisie la data de 28 decembrie
1995.
Prevederile deciziilor nr. 5/1995 si nr. 6/1995 isi inceteaza
aplicabilitatea.
Presedintele comisiei,
Gheorghe Raicu,
secretar de stat
ANEXA 1
SOLUTII
referitoare la aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 3/1992,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. nr. 288 din 12
decembrie 1995
Art. 2
1. Operatiunile efectuate de societatile comerciale si societatile agricole
care executa prestari de servicii pentru prelucrarea produselor vegetale
apartinand persoanelor fizice, cu plata in natura, intra in sfera de aplicare a
T.V.A., astfel:
- produsele predate cultivatorilor scutiti de T.V.A. in temeiul art. 6 lit.
A. e) din ordonanta, sub forma de zahar, ulei, tuica, vin, faina, malai etc.,
nu reprezinta transfer al dreptului de proprietate si nu se supun taxei pe
valoarea adaugata;
- produsele retinute de societatile prelucratoare pentru prestarile de
servicii executate se supun taxei pe valoarea adaugata la livrarea acestora ca
atare sau sub forma prelucrata, in conditiile prevazute la art. 10, 11 si 12
din ordonanta.
Produsele retinute potrivit prevederilor de mai sus si care au fost
utilizate in scop personal sau care au fost puse la dispozitia altor persoane
fizice sau juridice in mod gratuit se supun prevederilor art. 2 pct. 2.2. din
ordonanta.
2. Incadrarea in plafoanele in limita carora pot fi predate bunuri si
prestate servicii cu titlu gratuit se determina pe baza datelor raportate prin
bilantul contabil anual. Depasirea plafonului reprezinta operatiune impozabila.
Taxa pe valoarea adaugata aferenta depasirii de mai sus se include in decontul
intocmit pentru luna in care agentii economici au termen de depunere a
bilantului contabil anual.
3. Dupa terminarea lichidarii societatii in nume colectiv, in comandita
simpla sau cu raspundere limitata, conform art. 186 din Legea nr. 31/1990,
repartizarea activului intre asociati nu intra in sfera de aplicare a taxei pe
valoarea adaugata, daca pentru bunurile respective nu s-a exercitat dreptul de
deducere potrivit legii.
Art. 3
1. Corpul gardienilor publici nu intra in sfera de aplicare a T.V.A., fiind
organizat ca institutie publica a carei activitate nu are drept scop obtinerea
de profit, ci aceea de paza si aparare a bunurilor, a ordinii si linistii
publice a vietii si integritatii persoanelor.
2. Valorificarea de catre directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat a bunurilor confiscate potrivit legii nu intra in
sfera de aplicare a T.V.A. Vanzarea prin comisionari a bunurilor proprietate de
stat se supune T.V.A. numai pentru partea reprezentand comisionul agentului
economic prin care se valorifica bunurile.
3. Pentru activitatile economice desfasurate de unitatile necuprinse in
sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata, prevazute in cap. III pct. 3.1:
din normele aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 809/1995, se inregistreaza
ca platitoare de T.V.A. numai partea din structura asociatiei, organizatiei sau
institutiei (magazin, hotel, atelier etc.) prin care se realizeaza operatiuni
impozabile si pentru care a fost organizata distinct evidenta gestiunilor si a
contabilitatii care sa permita determinarea T.V.A., deductibila si colectata,
aferenta activitatilor respective.
Nu se admite stabilirea T.V.A. deductibila pe baza de pro rata.
Atribuirea codului fiscal si inregistrarea ca platitor de T.V.A. se face pe
baza unei declaratii conform modelului stabilit in Hotararea Guvernului nr.
224/1993, numai daca activitatile economice depasesc 50 milioane lei cifra de
afaceri anuala. In conditiile in care unitatile de mai sus nu indeplinesc
conditiile prevazute in prezenta decizie vor fi scoase din evidenta
platitorilor de T.V.A.
4. Regiile autonome ale aeroporturilor de interes public national cu
specific deosebit si Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor
din Romania" intra in sfera de aplicare a T.V.A. numai pentru veniturile
proprii rezultate din prestarile de servicii catre terti.
Transferurile de la bugetul de stat sub forma de subventii pentru
acoperirea cheltuielilor de administrare, intretinere, exploatare, reparatii si
modernizari, care depasesc veniturile, nu sunt supuse T.V.A. si nu se inscriu
in decontul de T.V.A. la rubrica "Iesiri".
T.V.A. deductibila aferenta bunurilor si serviciilor aprovizionate se
determina pe baza de pro rata calculata anual ca raport intre veniturile
proprii si veniturile totale (inclusiv cele din subventiile inregistrate in
contul 741 "Venituri din subventii de exploatare"), prevazute in
bugetele de venituri si cheltuieli.
5. Prestarile de servicii efectuate de regiile autonome de interes local
avand ca obiect construirea, intretinerea si modernizarea drumurilor si
podurilor de interes judetean si comunal, contractate cu consiliile locale sau
consiliile judetene, nu se supun T.V.A. si nu se inscriu in decontul de T.V.A.
la rubrica "Iesiri".
In cazul regiilor de mai sus, intra in sfera de aplicare a T.V.A. numai
prestarile de servicii catre alti beneficiari decat cei prevazuti la alineatul
precedent si numai daca aceste prestari depasesc 50 milioane lei cifra de afaceri
anuala.
Regiile autonome care realizeaza plafonul de mai sus, dar acesta reprezinta
sub 10% din totalul prestarilor de servicii anuale realizate, nu vor fi
inregistrate ca platitoare de T.V.A.
T.V.A. deductibila aferenta bunurilor si serviciilor destinate realizarii
operatiunilor impozabile se stabileste pe baza de pro rata determinata ca
raport intre valoarea prestarilor de servicii catre terti si valoarea totala a
prestarilor de servicii prevazute in B.V.C., aprobat pentru anul respectiv. T.V.A.
nedeductibila rezultata conform pro ratei se include in preturile si in
tarifele cu care se deconteaza lucrarile executate consiliilor locale sau
consiliilor judetene.
6. Lucrarile privind construirea, intretinerea si modernizarea drumurilor
si a podurilor de interes judetean si comunal contractate de consiliile locale
sau de consiliile judetene cu alti agenti economici decat cei prevazuti la cap.
III alin. 3.6. din normele aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 809/1995
intra in sfera de aplicare a T.V.A. potrivit legii.
De asemenea, intra in sfera de aplicare a T.V.A. alte lucrari si servicii
de gospodarie comunala decat cele prevazute la alineatul precedent, contractate
de consiliile locale si de consiliile judetene cu agenti economici platitori de
T.V.A.
Art. 6 litera A. e)
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata:
- livrarile de bunuri efectuate de gospodariile agricole individuale,
carora li s-a reconstituit sau li s-a constituit dreptul de proprietate asupra
terenurilor agricole si care le folosesc si le exploateaza in mod individual;
- livrarile de bunuri efectuate de asociatiile constituite conform art. 2
din Legea nr. 36/1991.
Art. 6 litera A. h) 4
Institutiile de asigurari si reasigurari sunt scutite de T.V.A. pentru
sumele incasate de la asigurati.
Despagubirile acordate asiguratilor includ si T.V.A. cuprinsa in devizele
intocmite de unitatile prestatoare de servicii, care sunt inregistrate ca
platitoare de T.V.A.
Art. 6 litera A. i) 1
Sunt scutite de T.V.A. lucrarile de constructii, amenajari, reparatii si
intretinere, executate pentru cimitire, ca: zidire cavouri, sapat gropi,
chituit capace de cripta, inhumarea si deshumarea decedatilor.
Sunt, de asemenea, scutite obiectele de uz funerar, ca: sicrie si garnituri
sicrie, cruci, respete, coroane si jerbe din flori naturale si artificiale;
lumanari, exclusiv cele decorative si cele pentru nunti si botezuri.
Scutirile de mai sus se aplica pentru livrarile de bunuri si prestarile de
servicii executate de unitati care au prevazut in obiectul de activitate,
aprobat potrivit legii, astfel de activitati.
Art. 6 litera A. i) 5
Sunt scutite de T.V.A.:
1. operatiunile care intra in sfera impozitului pe spectacole, reglementate
prin Hotararea Guvernului nr. 679/1991 si Normele metodologice nr. 6.174/1991
de aplicare a acestei hotarari, elaborate de Ministerul Finantelor. Sunt
scutite sumele incasate din vanzarea biletelor si a abonamentelor pentru care
se datoreaza impozitul pe spectacole de catre unitatea de exploatare, precum si
sumele repartizate din incasari proprietarilor si difuzorilor de filme, in
activitatea de exploatare si de difuzare de filme cinematografice pentru
public;
2. operatiunile care intra in sfera de aplicare a impozitului pe
activitatea de taximetrie, reglementate prin art. 2 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 114/1992, si care se refera
la persoanele fizice autorizate potrivit Decretului-lege nr. 54/1990, precum si
la colaboratorii cu autoturisme proprii ai societatilor comerciale care
desfasoara activitate de taximetrie;
3. operatiunile care intra in sfera de aplicare a taxelor pentru acordarea
licentelor in vederea practicarii jocurilor de noroc potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 16/1993 si Hotararii Guvernului nr. 486/1992.
Art. 6 litera A. i) 6
a) Vanzarea de carti, inclusiv dictionare si enciclopedii, ziare si reviste
este scutita de T.V.A. independent de modul de realizare: directa, prin
intermediari, pe baza de abonament. Nu sunt scutite incasarile pentru reclama
si publicitate, precum si tipariturile realizate exclusiv in scopuri
comerciale, de reclama si publicitate, cum sunt: carti de telefon, Mersul
trenurilor, Pagini nationale si altele asemenea.
b) Activitatile posturilor de radio si de televiziune, altele decat cele de
reclama si de publicitate, sunt scutite de T.V.A. atat la unitatile care
realizeaza programele, cat si la cele care le difuzeaza.
Lucrarile efectuate pentru receptia programelor audiovizuale sunt supuse
taxei pe valoarea adaugata.
c) Sumele obtinute din vanzarea formularelor comune, prevazute in Hotararea
Guvernului nr. 768/1992 nu sunt supuse taxei pe valoarea adaugata atat la
unitatile care le tiparesc, cat si la cele de distribuire.
Art. 6 i) 11
Produsele scutite de T.V.A. cuprinse la pozitia 6 "Proteze si produse
ortopedice" din lista-anexa la ordonanta sunt:
a) proteze articulare, articole si aparate de ortopedie, inclusiv centurile
si bandajele medico-chirurgicale, carje, fotolii rulante si alte vehicule
similare pentru invalizi;
b) articole si aparate pentru fracturi;
c) proteze oculare;
d) stimulatoare cardiace;
e) aparatele pentru facilitarea auzului la surzi;
f) alte aparate care se poarta, se duc in mana sau se implanteaza in
organism pentru compensarea unor deficiente sau infirmitati.
Articolele si aparatele pentru proteze dentare livrate de agentii economici
inregistrati ca platitori de T.V.A. sunt supuse cotei de 9% de T.V.A.
Art. 7
Agentii economici care au solicitat scoaterea din evidenta ca platitori de
taxa pe valoarea adaugata in baza Ordonantei Guvernului nr. 9/1995, aprobata
prin Legea nr. 46/1995, inclusiv cei care initial au fost inregistrati prin
optiune, vor fi luati in evidenta numai dupa depasirea plafonului de 50
milioane lei anual.
Art. 12
1. Operatiunile legate, import-export, realizate, in baza Hotararii
Guvernului nr. 276/1995, de catre agentii economici cu activitate de comert
exterior, privind: importul de produse energetice si materii prime de baza
legat de exportul de produse liberalizate la export, precum si importul de
materiale, componente, subansambluri, echipamente si utilaje pentru productie
legat cu exportul de produse finite rezultate, sunt supuse T.V.A., astfel:
a) la intrarea bunurilor in tara, importatorul este obligat sa intocmeasca
declaratia vamala de import, sa plateasca T.V.A. aferenta si, in mod
corespunzator, sa-si exercite dreptul de deducere in conditiile prevazute de
reglementarile legale in vigoare;
b) bunurile din import predate producatorilor in vederea realizarii
produselor ce urmeaza a fi exportate, a caror contravaloare reprezinta plata
importului, se factureaza la preturi negociate plus T.V.A.;
c) produsele realizate de unitatile producatoare, livrate unitatilor cu
activitate de comert exterior pentru plata bunurilor din import primite de la
acestia, se factureaza la preturile negociate plus T.V.A.
Exigibilitatea T.V.A. aferenta operatiunilor prevazute la lit. b) si c) de
mai sus ia nastere, atat la furnizor cat si la beneficiar, la data livrarii
produselor la export.
Operatiunile legate, import-export, vor fi justificate cu urmatoarele
documente:
- licenta de operatiune eliberata de Ministerul Comertului;
- contractele incheiate de agentul economic cu activitate de comert
exterior cu partenerul extern si cu producatorii interni, din care sa rezulte
ca operatiunile nu se fac cu plata, ci prin compensatii valorice;
- documentele prevazute la cap. IX pct. 9.6. din Normele pentru aplicarea
Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata si
modificata prin Legea nr. 130/1992, republicata, cu modificarile si
completarile aprobate prin Ordonantele Guvernului nr. 9/1995 si nr. 22/1995,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 809/1995.
2. Exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata aferenta avansurilor incasate
de agentii economici care au castigat licitatii pentru efectuarea obiectivelor
finantate din credite acordate de organismele financiare internationale
(B.I.R.D., B.E.R.D. etc.) statului roman sau garantate de acesta ia nastere la
data stabilirii debitului clientului pe baza de factura.
Art. 13
1. Pentru determinarea bazei de impozitare aferente livrarilor in devize
catre beneficiari din tara, furnizorul este obligat sa emita concomitent
factura, atat in devize cat si in lei, utilizand cursul de referinta stabilit
de B.N.R. valabil pentru ziua in care a avut loc livrarea.
2. Agentii economici care au castigat licitatii pentru realizarea unor
obiective din credite acordate de organisme financiare internationale statului
roman sau garantate de acesta determina baza de impozitare in conditiile
stabilite prin contractele incheiate.
Art. 14
1. Pentru animale si pasari vii destinate taierii si pentru lapte de vaca,
taxa pe valoarea adaugata se calculeaza la pretul de achizitie fara prima
incasata de la bugetul de stat.
Exemplu:
- pretul de achizitie 2.100 lei/kg
- prima de la bugetul de stat 650 lei/kg
- baza de impozitare a T.V.A. 1.450 lei/kg
2. Sumele incasate de la bugetul de stat de catre agentii economici
inregistrati la organele fiscale ca platitori de T.V.A. si care sunt destinate
finantarii obiectivelor proprii de investitii nu se cuprind in baza de
impozitare.
Taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate
destinate realizarii obiectivelor de investitii finantate in conditiile de mai
sus se deduce in conformitate cu prevederile art. 18-21 din ordonanta.
Cu sumele deduse, potrivit legii, este obligatorie reintregirea
disponibilitatilor pentru investitii. In cursul anului financiar, sumele
respective pot fi utilizate numai pentru plati aferente aceluiasi obiectiv de
investitii pentru care s-au primit alocatiile de la bugetul de stat.
La incheierea exercitiului financiar, sumele deduse si neutilizate potrivit
alineatului precedent se vireaza la bugetul de stat in conturile si la
termenele stabilite prin instructiuni emise de Ministerul Finantelor.
Art. 15
Ambalajele care circula prin facturare se supun T.V.A. la livrare, urmand
ca la restituire sa se efectueze regularizarea prevazuta la art. 15 din
ordonanta.
Ambalajele de circulatie (navete, sticle, borcane etc.), la schimb intre
furnizorii de marfa si clienti, nu se factureaza si nu se supun T.V.A.
In conditiile in care clientii nu detin cantitatile de ambalaje necesare
efectuarii schimbului prevazut mai sus, ei pot primi de la furnizorii de marfa
ambalajele necesare in schimbul unei garantii depuse acestora, fara facturare
si
Periodic se vor factura si se vor supune T.V.A. cantitatile de ambalaje
date in garantie si scoase din uz la clienti ca urmare a distrugerii, uzurii,
lipsurilor etc.
Regimul circulatiei ambalajelor pe baza de schimb se aplica in mod
obligatoriu in relatiile cu agentii economici neplatitori de T.V.A.
2. Sumele necuprinse in baza de impozitare la furnizori sau la prestatori
de servicii, potrivit art. 14 si 15 din ordonanta, atrag in mod corespunzator
pierderea dreptului de deducere la beneficiari. In acest scop, beneficiarilor
le revin urmatoarele obligatii.
a) sa inregistreze in jurnalul pentru cumparari valoarea facturilor si taxa
pe valoarea adaugata, corectate cu reducerile acordate de furnizori si,
respectiv, cu influentele rezultate din refuzurile facute;
b) sa solicite si sa urmareasca primirea de la furnizori a facturilor
corectate, potrivit art. 28 din ordonanta.
Art. 17
1. Cotele de T.V.A. care se aplica pentru actiunile de vanatoare organizate
cu vanatori straini sunt urmatoarele:
- cota de 18% pentru serviciile prestate in Romania referitoare la
efectuarea formalitatilor legale pentru obtinerea vizelor de trecere a
frontierei cu arme si munitii, organizarea vanatorii, transportul in fondurile
de vanatoare, asigurarea de ghizi - interpreti, servicii de cazare, masa si
altele de aceasta natura;
- cota zero pentru trofeele cinegetice pentru care se intocmesc facturi
externe si a caror contravaloare se incaseaza in valuta.
2. Cota de 9% se aplica la:
a) carne de animale si pasari domestice, inclusiv organe si maruntaie,
vandute in stare proaspata, ca produse si conserve.
Organele si maruntaiele cuprind:
(1) limba (inclusiv slungul);
(2) creierul;
(3) inima;
(4) plamanii;
(5) ficatul;
(6) splina;
(7) rinichii;
(8) maduvioarele;
(9) ugerul;
(10) pancreasul;
(11) timusul;
(12) burta de bovine si ovine;
(13) stomacul de porc;
(14) mate de bovine, porcine, ovine;
(15) osanza, bazari de porc, prapore (epiplon).
Portiunile comestibile rezultate din prelucrarea carcasei se includ in
notiunea de carne, respectiv: cap, picioare, urechi, buze, grasimi (inclusiv
slanina), oase, sorici, cozi de porc.
Produsele din carne supuse cotei de 9% sunt: salamuri, carnati, afumaturi,
sunca, toba, pastrama, slanina prelucrata, aspicuri si racituri, alte preparate
din carne.
Preparatele culinare, semipreparatele de tip "Gospodina",
preparatele si conservele din carne cu legume, paste fainoase, orez sau altele
asemenea sunt supuse cotei de 18% de T.V.A.
b) peste si produse din peste, inclusiv semiconserve si conserve, exclusiv
icre.
Produsele din peste supuse cotei de 9% sunt: peste sarat, peste afumat,
semiconserve si conserve din peste in suc propriu, in ulei sau in sos tomat,
pasta de peste.
Preparatele culinare si semipreparatele tip "Gospodina" sunt
supuse cotei de 18% de T.V.A.;
c) lapte, lapte praf si produse lactate.
Produsele lactate supuse cotei de 9% sunt: unt, branzeturi (proaspete,
maturate, fermentate, framantate, topite simple si cu adaosuri), smantana,
iaurt cu si fara adaosuri, lapte batut, lapte acidofil cu si fara adaosuri,
sana, frisca, produse lactate proaspete din lapte smantanit cu si fara
adaosuri, produse lactate proaspete din branza si smantana, produse lactate
concentrate cu si fara zahar.
Inghetata este supusa cotei de 18% de T.V.A.;
d) uleiuri si grasimi comestibile, cum sunt: uleiuri comestibile vegetale,
margarina, untura, ulei de peste.
Produsele prevazute la lit. a)-d) de mai sus, vandute prin unitatile de
alimentatie publica sau care practica adaos comercial de alimentatie publica,
sunt supuse cotei de 18% de T.V.A.;
e) medicamente de uz uman si veterinar, substante farmaceutice, plante
medicinale, aparatura de tehnica medicala si alte bunuri destinate exclusiv
utilizarii in scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare.
Sunt supuse cotei de 9% de T.V.A.:
(1) medicamentele si produsele biologice de uz uman prevazute in
Nomenclatorul Ministerului Sanatatii;
(2) medicamentele de uz veterinar prevazute in Nomenclatorul Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei;
(3) substantele farmaceutice livrate sub forma de pulberi, granule, solutii
sau alte forme de aceasta natura si care urmeaza sa fie transformate in
medicamente de catre unitatile producatoare;
(4) plantele medicinale prevazute in Nomenclatorul Ministerului Sanatatii
si al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
(5) aparatura de tehnica medicala;
(6) alte bunuri destinate exclusiv utilizarii in scopuri medicale,
chirurgicale, dentare sau veterinare cum sunt:
- articole si aparate pentru proteze dentare;
- ceruri dentare sau compozitii pentru amprente dentare; alte compozitii
pentru utilizare in stomatologie pe baza de ipsos;
- aliaje pe baza de aur si argint, folosite exclusiv in stomatologie;
- placi si filme fotografice pentru folosinta medicala, dentara sau
veterinara;
- alcool sanitar;
- vata, tifon, bandaje si articole similare (pansamente, plasture,
cataplasme etc.), impregnate sau acoperite cu substante farmaceutice sau
conditionate pentru vanzarea in scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau
veterinare;
- manusi pentru chirurgie;
- sticlarie de laborator, sanitara sau farmaceutica, chiar gradata sau
calibrata;
- sterilizatoare medico-chirurgicale;
- ambulante;
- vehicule autoradiologice, chirurgicale, care dentare;
- lentile corectoare pentru ochelari;
- rame si monturi de ochelari;
- ochelari de corectie;
- termometre medicale si veterinare.
Sunt supuse cotei de 9% de T.V.A. numai acele produse care au fost
omologate in scopurile prevazute la pct. 6 de mai sus si care sunt destinate
folosirii exclusiv in scopurile respective. Produsele care se livreaza atat in
scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare cat si in alte scopuri,
de exemplu: reactivi, mobilier, mijloace de transport, aparate electrice si
alte bunuri de uz gospodaresc, sunt supuse cotei de 18% de T.V.A.;
f) animale vii din speciile: bovine, porcine, ovine si caprine;
g) pasari vii din specii domestice;
h) ingrasaminte chimice si minerale, insecticide, fungicide si erbicide;
i) lucrari agricole si de imbunatatiri funciare, cum sunt:
i) 1 lucrari agricole: arat, grapat, discuit, tavalugit, semanat,
erbicidat, fertilizat, prasit, sapat, recoltat, balotat, transportul produselor
de la locul de recoltare pana la locul de depozitare;
i) 2 lucrari de imbunatatiri funciare prevazute in Normele metodologice nr.
180/1995, emise de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si avizate de
Ministerul Finantelor cu nr. 2.899/1995;
j) legume si fructe proaspete, cum sunt:
j) 1 legume proaspete: cartofi, tomate, ceapa, usturoi, praz, varza,
conopida, gulii, salata, morcovi, napi, sfecla rosie, telina, hrean,
castraveti, mazare, fasole pastai si boabe, vinete, ciuperci, ardei, spanac,
loboda, marar, patrunjel, dovlecei, porumb dulce, sparanghel, pastarnac;
j) 2 fructe proaspete: mere, pere, gutui, caise, cirese, piersici, prune,
capsuni, fragi, zmeura, coacaze, afine, kiwi, banane, portocale, ananas,
mandarine, lamai, grapefruit, struguri, pepeni.
Legumele si fructele congelate, deshidratate, conservate sau supuse
oricarei forme de prelucrare sunt supuse cotei de 18% de T.V.A.
Art. 19
1. Dreptul de deducere a T.V.A., inscrisa in documentele pentru cumparari
se determina in functie de data facturii, a chitantei fiscale sau a altui document
legal, daca acestea s-au primit pana la data intocmirii decontului T.V.A.
Documentele primite dupa data intocmirii decontului aferent lunii in care
bunurile au fost receptionate se includ in deconturile intocmite pentru lunile
urmatoare.
2. In jurnalul pentru cumparari se inscriu toate documentele aferente
intrarilor de bunuri si servicii pentru nevoile firmei, indiferent de
destinatia lor, pentru realizarea de operatiuni impozabile sau operatiuni
scutite, dreptul de deducere a T.V.A. aferenta intrarilor urmand a fi stabilit
pe baza pro ratei.
3. Agentii economici care realizeaza produse supuse T.V.A. utilizand metale
pretioase achizitionate prin Banca Nationala a Romaniei isi exercita dreptul de
deducere a T.V.A. inscrisa in "Actul de vanzare", emis de Banca
Nationala a Romaniei.
In conditiile in care in "Actul de vanzare" nu apare inscrisa
valoarea T.V.A., baza de impozitare pentru produsele obtinute din prelucrarea
metalelor pretioase se determina ca diferenta intre pretul facturat beneficiarilor
si pretul de cumparare al metalului pretios.
4. Prestatorii de servicii de transport de marfa, de persoane sau de
servicii accesorii transportului au drept de deducere a taxei pe valoarea
adaugata aferenta intrarilor de bunuri si servicii, independent de faptul ca
acestea au fost destinate transportului pe parcurs extern sau intern, cu
respectarea celorlalte conditii prevazute la cap. VI din ordonanta.
5. Pentru bunurile acordate de catre furnizori clientilor, in vederea
stimularii vanzarilor in conditiile prevazute in contractele incheiate, conform
prevederilor art. 14 lit. a) din ordonanta, agentii economici vor exercita
dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta intrarilor.
Art. 20
1. Pro rata se determina, de regula, anual, pe baza realizarilor din anul
precedent sau corespunzator regimului T.V.A. aferenta bunurilor si serviciilor
prevazute a fi realizate in anul curent.
Regularizarea T.V.A. deductibila determinata pe baza de pro rata se
efectueaza la finele anului si se inscrie in decontul de T.V.A. intocmit pentru
luna decembrie. Determinarea pro ratei efectiv realizate se face pe baza
datelor inscrise in deconturile pe lunile ianuarie - decembrie, astfel:
Exemplu: randul 9 cumulat = 100.000 mii lei
randul 8 cumulat = 15.000 mii lei
rd. 9 (100.000) - rd. 8 (15.000)
---------------------------------- = 0,85 x 100 = 85%
rd. 9 (100.000)
In cursul anului s-a utilizat:
- varianta 1: pro rata de 100%
- varianta 2: pro rata de 75%
- varianta 3: pro rata de 90%
Abaterea realizata:
100-85
- varianta 1 -------- x 100 = + 17,65%
85
75-85
- varianta 2 -------- x 100 = - 11,76%
85
90-85
- varianta 3 -------- x 100 = + 5,88%
85
Regularizarea diferentelor se va face numai pentru variantele 1 si 2, care
reprezinta o abatere in plus sau in minus mai mare de 10%.
Presupunand ca T.V.A. deductibila, cumulata pe lunile ianuarie - noiembrie
(rd. 14 din decont), este de 20.000 mii lei, rezulta:
- pentru varianta 1: (20.000 x 15) : 100 = 3.500 mii lei.
Suma se inscrie in rosu in randul 17 din decontul pe luna decembrie. In
acelasi decont, la randul 10 se inscrie pro rata de 85%;
- pentru varianta 2: (20.000 x 10) : 100 = 2.000 mii lei.
Suma se inscrie in decontul pe luna decembrie in randul 17 in negru, iar la
randul 10 se inscrie pro rata de 85%.
T.V.A. de plata sau de rambursat, inscrisa in deconturile aferente lunilor
ianuarie - noiembrie, nu se recalculeaza.
2. La cererea justificata a agentilor economici, organele fiscale la care
acestia sunt inregistrati ca platitori de T.V.A. pot aproba ca pro rata sa se
determine lunar in functie de realizarile efective inscrise in decontul de
T.V.A., la rubrica "Iesiri".
In cursul unui an calendaristic nu pot fi folosite doua metode de
determinare a pro ratei. Agentii economici carora li s-a aprobat in cursul anului
trecerea de la pro rata anuala la cea lunara au obligatia recalcularii T.V.A.
deductibile, inscrisa in deconturile intocmite pentru lunile anterioare
aprobarii, in functie de pro rata lunara efectiv realizata.
Art. 21 litera b)
1. Suma stabilita la pct. 2.5. din cererea de rambursare reprezinta
plafonul maxim admisibil. Suma de rambursat cuvenita pentru export nu poate
depasi suma prevazuta in cererea de rambursare la pct. 2.2. Diferenta dintre
sume va fi tratata in felul urmator:
- in cazul in care suma de la pct. 2.5. este mai mica decat suma de la pct.
2.2., diferenta reprezinta T.V.A. aferenta unor aprovizionari destinate altor
operatiuni si se va prelua in soldul lunii urmatoare;
- in cazul in care suma inscrisa la pct. 2.5. este mai mare decat cea
inscrisa la pct. 2.2., diferenta reprezinta suma necuvenita si nu va fi
preluata in soldul lunii urmatoare.
2. Agentii economici care realizeaza exclusiv livrari la export de produse
cu ciclu lung de fabricatie vor completa, in luna in care s-a realizat
exportul, capitolul II din cererea de rambursare.
Art. 25 litera A
1. Inregistrarea subunitatilor ca platitoare de T.V.A. se poate face numai
la cererea unitatii de baza care are calitatea de platitor de T.V.A., avizata
de organul fiscal la care aceasta este inregistrata. In conditiile in care
unitatea de baza nu este platitoare de T.V.A., subunitatile acesteia nu pot fi
inregistrate ca platitoare de T.V.A. decat cu avizul Directiei generale
impozite indirecte din cadrul Ministerului Finantelor. Avizul se va acorda pe
baza documentatiei prezentate de organul fiscal teritorial.
2. In cazul in care un agent economic platitor de T.V.A. isi schimba sediul
social, va fi luat in evidenta ca platitor de T.V.A. la noul sediu numai cu avizul
organului fiscal in evidenta caruia se afla la data modificarii si in baza
dosarului de platitor de T.V.A. transmis de acesta. Codul fiscal acordat
initial se mentine si la noul sediu social.
Art. 25 litera B
1. Documentele ce se intocmesc de catre agentii economici pentru exportul
de bunuri sunt:
a) exportul pe baza de comision:
- unitatile producatoare emit facturi interne (potrivit Hotararii
Guvernului nr. 768/1992), inscriind "cota zero de T.V.A." si
mentiunea "export in comision";
- unitatile exportatoare in comision inscriu, pe o copie xerox a facturii
externe si a declaratiei vamale de export denumirea unitatii producatoare.
Inscrierea se va face sub semnatura persoanelor autorizate si cu aplicarea
stampilei care angajeaza societatea exportatoare. Documentele astfel completate
se transmit unitatilor producatoare;
- pentru comisionul cuvenit, unitatea exportatoare emite facturi catre
unitatea producatoare, aplicand cota zero de T.V.A.;
b) exportul realizat de unitatile exportatoare care actioneaza in nume
propriu:
- unitatile producatoare emit facturi, aplicand cota de T.V.A.
corespunzatoare livrarilor la intern.
In cazul in care, potrivit contractului incheiat intre producator si
exportator, livrarea produselor catre beneficiarul extern se face direct de
catre unitatea producatoare, aceasta emite factura interna catre unitatea
exportatoare, aplicand cota zero de T.V.A., si mentioneaza ca marfa s-a
expediat direct beneficiarului extern. La factura se anexeaza copia de pe
declaratia vamala de export vizata de organele vamale si copia de pe documentul
de transport international;
- unitatile exportatoare emit facturi externe si intocmesc facturi interne;
c) exportul realizat direct de unitatea producatoare:
- unitatile emit facturi interne, aplicand cota zero de T.V.A. si facturi
externe corespunzatoare;
d) pentru produsele contractate cu parteneri externi care dispun livrarea
catre un agent economic din tara in vederea prelucrarii lor pentru produse de
export pentru acelasi partener:
- contractul sau dispozitia scrisa a partenerului extern, din care sa
rezulte denumirea produselor, cantitatile si agentul economic din tara la care
se face livrarea;
- factura externa;
- dovada incasarii contravalorii marfii in valuta.
Valoarea facturilor interne aferente bunurilor si serviciilor exportate
direct sau prin intermediari se determina pe baza preturilor externe
transformate in lei la cursul de referinta stabilit de Banca Nationala a
Romaniei, valabil pentru ziua in care se emite factura externa.
2. Bunurile predate ca aport la capitalul social al altei societati
comerciale nu se factureaza si nu se includ in decontul de T.V.A.
Art. 33
Diferentele constatate la verificarea T.V.A. se platesc sau, dupa caz, se
restituie in termenele prevazute la art. 33 din ordonanta, pe baza actului de
control intocmit. Sumele respective nu se includ in deconturile de T.V.A.
SOLUTII
privind T.V.A. aferenta unor operatiuni specifice agriculturii
1. Operatiunile efectuate de societatile comerciale si societatile agricole
constituite in baza Legii nr. 31/1990 si a Legii nr. 36/1991 pentru exploatarea
terenurilor agricole apartinand persoanelor fizice carora li s-a reconstituit
sau li s-a constituit dreptul de proprietate se supun T.V.A., astfel:
a) produsele agricole predate persoanelor fizice prevazute la pct. 1 de mai
sus nu reprezinta transfer al dreptului de proprietate si nu se supun T.V.A.;
b) produsele retinute de societatile agricole pentru lucrarile agricole pe
care le-au efectuat se supun T.V.A. la vanzarea lor, ca atare sau sub forma
prelucrata, catre alte persoane fizice sau juridice. In mod corespunzator se va
proceda in situatiile prevazute la art. 2 pct. 2.2 din ordonanta;
c) produsele apartinand persoanelor fizice prevazute la pct. 1 de mai sus,
care sunt valorificate la terti prin intermediul societatilor agricole
mentionate la lit. b) de mai sus, nu se supun T.V.A., nu se reflecta in
jurnalele si in deconturile privind T.V.A. la societatile agricole respective.
2. Lucrarile agricole executate de societatile comerciale prestatoare de
servicii pentru agricultura ("Agromec si alte societati) se supun T.V.A.
in mod diferentiat, in functie de beneficiar si de forma de plata, astfel:
2.1. lucrarile agricole executate cu plata in bani in favoarea
producatorilor agricoli, indiferent de forma de organizare, sunt supuse T.V.A.
in conditiile prevazute in ordonanta;
2.2. lucrarile agricole executate cu plata in natura in favoarea
societatilor agricole cu personalitate juridica sunt impozabile si se reflecta
in documente, atat la prestator cat si la beneficiar, ca operatiuni distincte,
astfel:
a) societatea comerciala prestatoare de servicii factureaza valoarea
lucrarilor executate societatilor agricole la data preluarii produselor,
aplicand tarifele negociate plus T.V.A. Exigibilitatea taxei colectate si
deductibile, aferenta lucrarilor agricole executate, ia nastere, atat la
prestator cat si la beneficiar, la data preluarii, respectiv predarii,
produselor prevazute in contractele incheiate intre parti. Nu se admite
facturarea esalonata a lucrarilor in functie de data executarii acestora;
b) societatea agricola factureaza produsele predate societatilor comerciale
prestatoare de servicii pentru lucrarile executate, la preturile negociate plus
T.V.A. Exigibilitatea T.V.A. colectate ia nastere la data intocmirii
documentelor de predare - receptie a produselor agricole sau, dupa caz, la data
eliberarii buletinului de analiza prin care se stabilesc parametrii de calitate
in functie de care se stabileste pretul;
2.3. lucrarile executate cu plata in natura in favoarea producatorilor
agricoli individuali sau a asociatiilor constituite in baza art. 2 din Legea
nr. 36/1991 sunt considerate cheltuieli efectuate in contul produselor agricole
ce urmeaza a fi retinute dupa recoltare si nu se supun T.V.A. Produsele
retinute de societatile comerciale prestatoare de servicii in contul lucrarilor
agricole executate sunt supuse T.V.A. la data livrarii catre Regia Autonoma
"Romcereal sau a vanzarii catre alte persoane fizice sau juridice, ca
atare sau prelucrate in alte produse.
Produsele utilizate in scopurile prevazute la art. 2 pct. 2.2 din ordonanta
sunt supuse T.V.A., iar obligatia platii acesteia se determina potrivit
prevederilor art. 11 lit. c) din ordonanta.
3. Avansurile acordate producatorilor agricoli individuali si asociatiilor
agricole, constituite in baza art. 2 din Legea nr. 36/1991, de catre agentii
economici special mandatati de stat, conform art. 11 din Legea nr. 83/1993,
intra in sfera de aplicare a T.V.A., astfel:
3.1. avansurile acordate direct producatorilor agricoli, prevazuti la pct.
3 de mai sus, in bani sau in materii prime si materiale, finantate din creditele
angajate prin agentii economici special autorizati, nu se supun T.V.A.,
intrucat acestea reprezinta, pentru agentii economici care le-au acordat,
cheltuieli in contul produselor agricole pe care urmeaza a le primi la
recoltare.
Avansurile acordate in conditiile legii se reflecta in contabilitate cu
ajutorul contului 409 "Furnizori - debitori";
3.2. avansurile acordate producatorilor agricoli prevazuti la pct. 3 alin.
1 de catre agentii economici special mandatati de stat prin intermediul societatilor
comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura nu sunt supuse T.V.A.
Agentii economici special mandatati de stat reflecta in contabilitate
avansurile acordate in conditiile de mai sus, sub forma de bani, de materii
prime si de materiale, in contul prevazut la pct. 3.1 alineatul ultim;
3.3. societatile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura
evidentiaza materiile prime si materialele primite in contul avansurilor
acordate producatorilor agricoli de catre Regia Autonoma "Romcereal"
sau alt agent economic mandatat de stat, in contul 8033 "Valori materiale
primite in pastrare sau custodie".
Pe baza proceselor-verbale de receptie a lucrarilor agricole executate, se
efectueaza scaderea din gestiune a materiilor prime si materialelor consumate,
prin creditarea contului mentionat mai sus.
Societatile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura datoreaza
T.V.A. pentru lucrarile agricole consemnate in procesele-verbale de receptie
semnate de producatorul agricol si de reprezentantul agentului economic, care
achita in bani lucrarile executate.
Pe baza procesului-verbal de receptie, prestatorul de servicii este obligat
sa emita factura catre agentul economic special mandatat de stat, care achita
contravaloarea lucrarilor executate si T.V.A. aferenta. Aceasta factura nu se
transmite si nu se inregistreaza in evidentele producatorilor agricoli.
4. Avansurile acordate in bani, in materii prime si in materiale, direct
producatorilor agricoli - persoane juridice - de catre agentii economici
special mandatati de stat, in baza actelor normative mentionate la pct. 3 alin.
1 de mai sus, nu se supun T.V.A. si se inregistreaza in contul 409
"Furnizori - debitori" si, respectiv, in contul 419 "Clienti -
creditori", la unitatea primitoare.
Dreptul de deducere a T.V.A. aferenta materiilor prime si materialelor
achizitionate de catre agentii economici special mandatati de stat si folosite
conform prevederilor actelor normative indicate la pct. 3 se exercita de catre
cumparator in conditiile prevazute in prezenta decizie, referitoare la
aplicarea art. 19 din ordonanta.
Dupa recoltare, producatorii agricoli - persoane juridice - factureaza
produsele predate catre Regia Autonoma "Romcereal" sau catre alt
agent economic special mandatat de stat, la preturile negociate plus T.V.A.
prevazuta de lege si regularizeaza diferenta dintre valoarea totala a facturii,
inclusiv T.V.A., si avansul primit, reflectat in contul 419 "Clienti -
creditori".
5. Operatiunile rezultate din aplicarea Legii arendarii nr. 16/1994 intra
in sfera de aplicare a T.V.A., astfel:
5.1. arendasul - persoana fizica - avand calitatea de agricultor este
scutit de T.V.A. in baza art. 6 lit. A. e) din ordonanta;
5.2. arendasul - persoana juridica - este platitor de T.V.A., daca din
activitatea economica, inclusiv din exploatarea bunurilor agricole arendate,
realizeaza venituri totale de peste 50 milioane lei;
5.3. arenda platita in natura nu se supune T.V.A. potrivit art. 6 lit. A.
i) 7 din ordonanta nici la arendas nici la proprietar, uzufructuar sau alt
detinator legal de bunuri agricole;
5.4. arenda primita in bani este scutita de T.V.A. potrivit art. 6 lit. A.
i) 7 din ordonanta.
6. Drepturile cuvenite persoanelor fizice carora le-a fost stabilita
calitatea de actionar in baza prevederilor art. 36 din Legea nr. 18/1991,
constand in produse agricole reprezentand echivalentul valoric a cel putin 600
kg grau STAS la hectar, conform Legii nr. 48/1994, nu sunt supuse T.V.A.
Cand plata drepturilor se face in natura, cu alte produse decat cele
prevazute de lege, operatiunea se supune T.V.A. la furnizor, iar baza de
impozitare se determina potrivit art. 13 lit. d) din ordonanta.
7. Livrarile de ingrasaminte chimice efectuate in baza Legii nr. 83/1993
privind sprijinul acordat de stat producatorilor agricoli sunt supuse T.V.A.
Unitatile care distribuie ingrasaminte chimice producatorilor agricoli includ
T.V.A. facturata de furnizori in pretul de achizitie al ingrasamintelor care se
acopera prin alocatii bugetare. Acestor unitati nu li se aplica prevederile
art. 2 pct. 2.2 din ordonanta pentru ingrasamintele predate cu titlu gratuit
producatorilor agricoli, iar operatiunile respective nu se cuprind in decont.
ALTE PRECIZARI
Potrivit art. 171 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
documentatia tehnica si materialele pentru constructii destinate invatamantului
de stat si celui particular acreditat, precum si achizitionarea de aparatura,
utilaje, fond de carte, publicatii si dotari pentru procesul didactic sunt
scutite de T.V.A.
Intrucat prin lege nu se acorda in mod expres dreptul de deducere a taxei
pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate in vederea
realizarii operatiunilor de mai sus, furnizorii si beneficiarii vor negocia
preturi in conditii de scutire de T.V.A., respectiv prin includerea in acestea
a T.V.A. aferenta aprovizionarilor.
Se incadreaza in prevederile de mai sus numai bunurile destinate procesului
didactic realizat de unitatile si institutiile de invatamant prevazute in Legea
nr. 84/1995 la art.: 18, 20, 21, 23, 29, 37, 41, 47, 48, 51, 55, 62, 66, 74,
97, 103, 108 si 137.
Operatiunile reprezentand, din punct de vedere al T.V.A., prestari de
servicii (cu exceptia documentatiilor tehnice) sunt supuse T.V.A. in cotele
prevazute de lege.