DECIZIE Nr. 9 din 23 iulie 1997
privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata, cu
modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 189 din 8 august 1997
Comisia Centrala pentru aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul
impozitelor indirecte, constituita in baza Ordinului ministrului de stat, ministrul
finantelor, nr. 1.290/1993, aproba solutiile prevazute in anexa, referitoare la
aplicarea unitara a prevederilor unor articole din Ordonanta Guvernului nr.
3/1992, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 12
decembrie 1995, cu modificarile si completarile ulterioare, adoptate potrivit
procesului-verbal incheiat de comisie la data de 18 iulie 1997.
Prevederile deciziilor nr. 7/1995 si nr. 8/1996 isi inceteaza
aplicabilitatea.
Presedintele comisiei,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat
ANEXA 1
SOLUTII
referitoare la aplicarea prevederilor ordonantei Guvernului nr. 3/1992,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie
1995, cu modificarile si completarile ulterioare
Articolul 2
1. Operatiunile efectuate de societatile comerciale si societatile agricole
care executa prestari de servicii pentru prelucrarea produselor vegetale
apartinand persoanelor fizice, cu plata in natura, intra in sfera de aplicare a
T.V.A., astfel:
- produsele predate cultivatorilor scutiti de T.V.A. in temeiul art. 6 lit.
A.e) din ordonanta, sub forma de zahar, ulei, tuica, vin, faina, malai etc., nu
reprezinta transfer al dreptului de proprietate si nu se supun T.V.A.;
- produsele retinute de societatile prelucratoare pentru prestarile de
servicii executate se supun taxei pe valoarea adaugata la livrarea acestora ca
atare sau sub forma prelucrata, in conditiile prevazute de art. 10, 11 si 12
din ordonanta.
Produsele retinute potrivit prevederilor de mai sus si cele care au fost
utilizate in scop personal sau care au fost puse la dispozitia altor persoane
fizice sau juridice in mod gratuit se supun prevederilor art. 2 pct. 2.2 din
ordonanta.
2. Incadrarea in plafoanele in limita carora pot fi predate bunuri si
prestate servicii cu titlu gratuit se determina pe baza datelor raportate in
bilantul contabil anual. Depasirea plafonului reprezinta operatiune impozabila.
T.V.A. aferenta depasirii de mai sus se include in decontul intocmit pentru
luna in care agentii economici au termen de depunere a bilantului contabil
anual.
Articolul 3
1. Corpul gardienilor publici nu intra in sfera de aplicare a T.V.A., fiind
organizat ca institutie publica a carei activitate nu are drept scop obtinerea
de profit, ci acela de paza si aparare a bunurilor, a ordinii si linistii
publice, a vietii si integritatii persoanelor.
2. Valorificarea de catre directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat a bunurilor confiscate potrivit legii nu intra in
sfera de aplicare a T.V.A. Vanzarea prin comisionari a bunurilor proprietate de
stat se supune T.V.A. numai pentru partea reprezentand comisionul agentului economic
prin care se valorifica bunurile.
3. Regiile autonome aeroportuare de interes public national, cu specific
deosebit, si Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania" intra in sfera de aplicare a T.V.A. numai pentru veniturile proprii
rezultate din prestarile de servicii catre terti.
Transferurile de la bugetul de stat sub forma de subventii pentru
acoperirea cheltuielilor de administrare, intretinere, exploatare, reparatii si
modernizari, care depasesc veniturile, nu sunt supuse T.V.A. si nu se inscriu
in decontul de T.V.A. la rubrica "Iesiri".
T.V.A. deductibila, aferenta bunurilor si serviciilor aprovizionate, se
determina pe baza de pro rata calculata anual ca raport intre veniturile
proprii si veniturile totale (inclusiv cele din subventiile inregistrate in
contul 741 "Venituri din subventii de exploatare"), prevazute in
bugetele de venituri si cheltuieli.
4. Prestarile de servicii efectuate de regiile autonome de interes local,
avand ca obiect construirea, intretinerea si modernizarea drumurilor si
podurilor de interes judetean si comunal, contractate cu consiliile locale sau
consiliile judetene, nu se supun T.V.A. si nu se inscriu in decontul de T.V.A.
la rubrica "Iesiri".
In cazul regiilor de mai sus, intra in sfera de aplicare a T.V.A. numai
prestarile de servicii catre alti beneficiari decat cei prevazuti la alineatul
precedent, numai daca aceste prestari depasesc cifra de afaceri anuala de 50
milioane lei.
Regiile autonome care realizeaza plafonul de mai sus, dar acesta reprezinta
sub 10% din valoarea totala a prestarilor de servicii prevazute in bugetul de
venituri si cheltuieli aprobat pentru anul respectiv, nu vor fi inregistrate ca
platitoare de T.V.A.
T.V.A. deductibila, aferenta bunurilor si serviciilor destinate realizarii
operatiunilor impozabile, se stabileste pe baza de pro rata determinata ca
raport intre valoarea prestarilor de servicii catre terti si valoarea totala a
prestarilor de servicii prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, aprobat
pentru anul respectiv. T.V.A. nedeductibila, rezultata conform pro ratei, se
include in preturile si in tarifele cu care se deconteaza lucrarile executate
consiliilor locale sau consiliilor judetene.
5. Lucrarile privind construirea, intretinerea si modernizarea drumurilor
si podurilor de interes judetean si comunal, contractate de consiliile locale
sau de consiliile judetene cu alti agenti economici decat cei prevazuti la cap.
III pct. 3.6. din normele aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.178/1996,
intra in sfera de aplicare a T.V.A. potrivit legii.
De asemenea, intra in sfera de aplicare a T.V.A. si alte lucrari si
servicii de gospodarie comunala decat cele prevazute la alineatul precedent,
contractate de consiliile locale si de consiliile judetene cu agenti economici
platitori de T.V.A.
Articolul 6 lit. A.e)
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata:
- livrarile de bunuri efectuate de gospodariile agricole individuale carora
li s-a reconstituit sau li s-a constituit dreptul de proprietate asupra
terenurilor agricole si care le folosesc si le exploateaza in mod individual;
- livrarile de bunuri efectuate de asociatiile constituite conform art. 2
din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in
agricultura.
Articolul 6 lit. A.h) 4.
Societatile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si
societatile de reasigurare sunt scutite de T.V.A. pentru sumele incasate de la
asigurati.
Despagubirile acordate asiguratilor includ si T.V.A. cuprinsa in devizele
intocmite de unitatile prestatoare de servicii inregistrate ca platitoare de
T.V.A.
Articolul 6 lit. A.h) 6.
Banca Nationala a Romaniei si societatile bancare sunt scutite de T.V.A.
pentru operatiunile rezultate din activitatea specifica autorizata, prevazute
la cap. III din Statutul Bancii Nationale a Romaniei, aprobat prin Legea nr.
34/1991 si, respectiv, la art. 15-24 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea
bancara.
Nu sunt scutite de T.V.A. vanzarile de imobile catre salariati, cu exceptia
celor construite si date in folosinta inainte de introducerea T.V.A. De
asemenea, nu sunt scutite de T.V.A. tranzactiile cu bunuri mobile si imobile in
executarea creantelor, precum si prestarile de servicii care nu sunt efectuate
in exclusivitate de societatile bancare, ca de exemplu: expertizare de studii
de fezabilitate, acordarea de consultanta, evaluari de patrimoniu, inchirieri
de spatii, cazare etc.
Societatile bancare care realizeaza, din activitatile impozabile, venituri
de peste 50 milioane lei anual, au obligatia sa se inregistreze ca platitori de
T.V.A. si sa organizeze distinct evidenta gestiunilor si contabilitatii. Nu se
admite stabilirea T.V.A. pe baza de pro rata.
Articolul 6 lit. A.i) 1
Sunt scutite de T.V.A. lucrarile de constructii, amenajari, reparatii si
intretinere, executate pentru cimitire, ca: zidire de cavouri, sapat gropi,
chituit capace de cripta, inhumarea si deshumarea decedatilor.
Sunt, de asemenea, scutite de T.V.A. obiectele de uz funerar, ca: sicrie si
garnituri de sicrie, cruci, respete, coroane si jerbe din flori naturale si
artificiale; lumanari, exclusiv cele decorative si cele pentru nunti si
botezuri.
Scutirile de mai sus se aplica pentru livrarile de bunuri si prestarile de
servicii executate de unitati care au prevazute in obiectul de activitate,
aprobat potrivit legii, astfel de activitati.
Articolul 6 lit. A.i) 6
Sumele obtinute din vanzarea formularelor tipizate comune pe economie,
privind activitatea financiara si contabila, cu regim special de inscriere si
numerotare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 768/1992, nu sunt supuse
T.V.A. atat la unitatile care le tiparesc, cat si la cele de distribuire.
Articolul 6 lit. A.i) 8
1. Produsele reziduale rezultate din activitatea industriala cuprind
rebuturile, materialele recuperate si deseurile inregistrate in contul contabil
346 "Produse reziduale", conform normelor metodologice de utilizare a
conturilor contabile, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993.
Incadrarea corecta in reglementarile de mai sus revine persoanelor prevazute la
art. 11 din Legea contabilitatii nr. 82/1991.
2. Vanzarea de produse reziduale, rezultate din activitatea industriala, de
materiale recuperate din casari de bunuri mobile si imobile, precum si de
materiale colectate de la populatie, este scutita de T.V.A., cu exercitarea
dreptului de deducere, numai daca sunt destinate utilizarii in scop productiv.
Destinatia bunurilor se prevede in mod obligatoriu in contractele incheiate
intre furnizor si beneficiar.
In situatia in care, la contractare sau, dupa caz, la livrare nu se poate
stabili ca bunurile sunt destinate utilizarii in scop productiv, furnizorii
sunt obligati sa aplice T.V.A., iar beneficiarii au dreptul sa-si exercite
dreptul de deducere prevazut de lege.
3. Regimul de mai sus se aplica si de catre agentii economici care au ca
obiect de activitate prestarea serviciilor legate de operatiunile de mai sus,
cum sunt cele privind: colectarea, sortarea, presarea, balotarea, manipularea,
depozitarea, transportul si vanzarea produselor reziduale destinate utilizarii
in scop productiv.
Articolul 6 lit. A.i) 11
Produsele scutite de T.V.A., cuprinse la pozitia 6 "Proteze si produse
ortopedice" din lista-anexa la ordonanta, sunt:
a) proteze articulare, articole si aparate de ortopedie, inclusiv centurile
si bandajele medico-chirurgicale, carje, fotolii rulante si alte vehicule
similare pentru invalizi;
b) articole si aparate pentru fracturi;
c) proteze oculare;
d) stimulatoare cardiace;
e) aparatele pentru facilitarea auzului la surzi;
f) alte aparate care se poarta, se duc in mana sau se implanteaza in
organism pentru compensarea unor deficiente sau infirmitati.
Articolele si aparatele pentru proteze dentare, livrate de agentii
economici inregistrati ca platitori de T.V.A., sunt supuse cotei de 9% de
T.V.A.
Articolul 8
1. Pentru serviciile de natura celor prevazute de cap. IV pct. 4.4. din
normele aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.178/1996, contractate cu
prestatori care au sediul sau domiciliul in strainatate, T.V.A. se datoreaza de
beneficiarii cu sediul sau domiciliul in Romania, in conditiile prevazute la
pct. 11.18. din normele mentionate mai sus.
Agentii economici inregistrati ca platitori de T.V.A. reflecta operatiunile
de mai sus in decontul lunar la randurile 3 si 13. Pentru platitorii de T.V.A.
care nu au respectat prevederile pct. 11.18 alin. 1 din norme, calculul
majorarilor de intarziere reglementat de art. 34 din ordonanta se face din ziua
lucratoare imediat urmatoare expirarii termenului de 7 zile de la data primirii
facturii externe sau, dupa caz, de la data efectuarii platii prestatorului
extern pana la data depunerii decontului de T.V.A., in care operatiunile
respective au fost reflectate.
Filiera inregistrarilor contabile este urmatoarea:
a) privind reflectarea in contabilitate a prestarilor de servicii efectuate
de prestatorii externi:
628 = 401 - cu valoarea facturii prestatorului extern;
401 = 446 - cu impozitul pe redevente retinut din suma
datorata prestatorului extern;
446 = 5121 - cu impozitul varsat la buget;
401 = 5121 - cu suma achitata prestatorului extern;
b) privind taxa pe valoarea adaugata:
a) la platitorii de T.V.A.:
4426 = 4427 - cu T.V.A. datorata de beneficiar,
determinata prin aplicarea cotei legale
asupra valorii facturii prestatorului
extern, transformata in lei la cursul de
schimb al pietei valutare, comunicat de
Banca Nationala a Romaniei din ziua
primirii facturii externe sau efectuarii
platii, dupa caz.
b) la neplatitorii de T.V.A.:
635 = 446 - cu T.V.A. datorata de beneficiar;
446 = 5121 - cu T.V.A. platita de beneficiar;
c) inregistrarea in contabilitate a serviciilor prestate de prestatorii
externi se va face de catre beneficiari numai pe baza facturilor primite de la
acestia.
Societatile comerciale care cedeaza o parte din veniturile realizate din
vanzarea produselor supuse T.V.A. vor determina suma cuvenita partenerului
extern prin aplicarea cotei prevazute in contractele incheiate asupra sumelor
obtinute din vanzarea produselor, exclusiv T.V.A.
T.V.A. reprezinta, potrivit legii, un venit al bugetului de stat si, ca
urmare, o parte din aceasta nu poate fi cedata partenerului strain.
Reflectarea in contabilitate a vanzarii bunurilor in conditiile aplicarii
prevederilor Decretului nr. 276/1993 se face dupa cum urmeaza:
411 = % - cu valoarea totala a facturii;
701 - cu pretul de vanzare al produselor finite
exclusiv T.V.A. colectata si suma cuvenita
partenerului strain;
462 - cu suma cuvenita partenerului strain;
4427 - cu suma reprezentand taxa pe valoarea
adaugata, determinata prin aplicarea cotei
prevazute de lege asupra sumelor cumulate
din conturile 701 si 462;
462 = 446 - cu impozitul pe redevente, retinut din suma
datorata partenerului strain;
446 = 5121 - cu impozitul virat la bugetul de stat;
462 = 5121 - cu suma achitata partenerului strain.
2. Potrivit art. 8 alin. 2 din ordonanta, in situatia in care persoana care
realizeaza operatiuni impozabile nu are sediul sau domiciliul stabil in
Romania, aceasta este obligata sa desemneze un reprezentant fiscal domiciliat
in Romania, care se angajeaza sa indeplineasca obligatiile ce-i revin conform
prevederilor ordonantei.
Desemnarea reprezentantului fiscal se face pe baza de cerere depusa de
persoana straina la organul fiscal la care reprezentantul propus este
inregistrat ca platitor de impozite si taxe.
Cererea trebuie insotita de:
- declaratia de incepere a activitatii, care sa cuprinda: data, volumul si
natura activitatii pe care o va exercita in Romania;
- copia actului de constituire, in strainatate, a persoanei juridice
respective;
- acceptul scris al reprezentantului fiscal propus, in care acesta trebuie
sa precizeze natura operatiunilor si valoarea estimata a acestora.
Nu se admite decat un singur reprezentant fiscal pentru ansamblul
operatiunilor impozabile desfasurate de persoana straina in Romania. De
asemenea, nu se admite coexistenta mai multor reprezentanti fiscali cu
angajamente limitate.
Reprezentantul fiscal propus trebuie sa prezinte o solvabilitate
suficienta, care sa ii permita indeplinirea obligatiilor prevazute de ordonanta
si de normele de aplicare a acesteia pentru activitatea sa si a persoanei
straine pe care o reprezinta.
Organul fiscal verifica indeplinirea conditiilor de mai sus si, in termen
de cel mult 30 de zile de la data primirii cererii, comunica decizia luata atat
persoanei straine, cat si reprezentantului fiscal propus de aceasta.
In cazul acceptarii cererii, concomitent cu transmiterea deciziei de
aprobare se indica si codul fiscal atribuit reprezentantului fiscal, care
trebuie sa fie diferit de codul fiscal atribuit pentru activitatea proprie a
acestuia. Atribuirea codului fiscal se face prin Centrul de tehnologia
informatiei financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
In cazul respingerii cererii, decizia se comunica ambelor parti cu
precizarea motivului refuzului.
Reprezentantul fiscal, dupa ce a fost propus si acceptat de organul fiscal
competent, este angajat pentru toate operatiunile efectuate in Romania de
persoana straina, atat timp cat dureaza mandatul sau.
Reprezentantul fiscal poate sa renunte la angajamentul asumat printr-o
cerere adresata organului fiscal. In cerere trebuie sa precizeze ultimul decont
de T.V.A., pe care il va depune in aceasta calitate, si propune o data
ulterioara depunerii cererii, cand va lua sfarsit mandatul sau. De asemenea,
este obligat sa precizeze daca renuntarea la mandat este ca urmare a incetarii
activitatii persoanei straine.
In cazul in care persoana straina isi continua activitatea in Romania,
cererea poate fi acceptata numai dupa ce persoana straina a intocmit toate
formalitatile necesare desemnarii unui alt reprezentant fiscal.
Dupa incetarea activitatii persoanei straine sau dupa inlocuirea
reprezentantului fiscal desemnat de aceasta, reprezentantului fiscal ii revin
toate obligatiile referitoare la plata T.V.A., a majorarilor de intarziere si a
amenzilor, in termenele prevazute de lege.
Reprezentantul fiscal poate cere organului fiscal competent sa efectueze,
intr-un termen de pana la 5 luni de la data retragerii mandatului, un control
de fond al operatiunilor efectuate sub responsabilitatea sa.
Aprobarea cererii de renuntare la angajamentul asumat de reprezentantul
fiscal se va face de catre organul fiscal, sub rezerva ca acesta ramane
raspunzator de neregulile ce vor fi descoperite ulterior, daca acestea rezulta
din vina lui sau din complicitatea dintre el si persoana straina sau dintre el
si alte persoane.
Obligatiile reprezentantului fiscal, privind aplicarea T.V.A. aferente
operatiunilor efectuate in Romania de catre persoana straina, sunt cele
prevazute de legislatia romana pentru platitorii de T.V.A. cu sediul in
Romania, cu urmatoarele derogari referitoare la:
a) modul de intocmire a facturilor;
Persoana straina transmite reprezentantului fiscal factura destinata
clientului sau, fara a indica in aceasta suma taxei datorate, precum si doua
copii ale facturii respective.
Reprezentantul fiscal emite factura fiscala potrivit reglementarilor in
vigoare in Romania, cu urmatoarele date:
- datele de identificare, adresa si calitatea de reprezentant fiscal;
- data emiterii;
- numarul de cod fiscal romanesc atribuit persoanei straine;
- numarul de ordine al facturii din plaja de numere primite de la organul
fiscal, aferente operatiunilor efectuate de catre persoana straina;
- suma T.V.A. colectata;
- alte date prevazute de modelul de factura fiscala si care nu se regasesc
in factura originala emisa de persoana straina.
Exemplarul 1, completat conform celor de mai sus, se transmite clientului
impreuna cu factura originala emisa de persoana straina.
b) intocmirea si depunerea decontului de T.V.A.
Decontul va cuprinde exclusiv operatiunile rezultate din activitatea
desfasurata in Romania de persoana straina pe care o reprezinta.
In situatia in care reprezentantul fiscal este mandatat de mai multe
persoane straine, acesta va depune cate un decont pentru fiecare persoana
straina pe care o reprezinta.
Pentru activitatea proprie, pentru care reprezentantul fiscal este inregistrat
ca platitor de T.V.A., se intocmeste un decont distinct, in conditiile
prevazute de reglementarile in vigoare pentru platitorii de T.V.A. cu sediul in
Romania;
c) exercitarea dreptului de deducere a T.V.A. aferente bunurilor si
serviciilor achizitionate din tara de persoana straina, destinate operatiunilor
impozabile realizate de aceasta in Romania, se face potrivit prevederilor art.
18-20 din ordonanta.
Pentru exercitarea dreptului de deducere, reprezentantul fiscal trebuie, de
regula, sa detina documentele originale prevazute de reglementarile de mai sus.
Cu aprobarea organului fiscal la care este inregistrat ca platitor de
T.V.A., reprezentantul fiscal poate justifica deducerea taxei pe baza
fotocopiei facturii originale, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
- persoana straina justifica organului fiscal obligatia legala impusa de
tara unde aceasta este stabilita, de a detine facturi originale la sediul
societatii straine;
- fotocopiile sa aiba mentiunea pusa de societatea straina si certificate
de aceasta ca ele sunt conforme cu originalul; aceasta mentiune trebuie sa fie
parafata de catre reprezentantul fiscal care isi asuma responsabilitatea;
- persoana straina trebuie sa se angajeze, in scris, sa puna, temporar, facturile
originale la dispozitia reprezentantului fiscal, la cererea organului fiscal,
pentru control.
Articolul 12
Operatiunile legate, import-export, realizate in baza Hotararii Guvernului
nr. 276/1995, de catre agentii economici cu activitate de comert exterior,
privind: importul de produse energetice si de materii prime de baza, legat de
exportul de produse liberalizate la export, precum si importul de materiale,
componente, subansambluri, echipamente si utilaje pentru productie, legat de exportul
de produse finite rezultate, sunt supuse T.V.A., astfel:
a) la intrarea bunurilor in tara importatorul este obligat sa intocmeasca
declaratia vamala de import, sa plateasca T.V.A. aferenta si, in mod
corespunzator, sa-si exercite dreptul de deducere in conditiile prevazute de
reglementarile legale in vigoare;
b) bunurile din import predate producatorilor in vederea realizarii
produselor ce urmeaza a fi exportate, a caror contravaloare reprezinta plata
importului, se factureaza la preturi negociate plus T.V.A.;
c) produsele realizate de unitatile producatoare, livrate unitatilor cu
activitate de comert exterior pentru plata bunurilor din import primite de la
acestia, se factureaza la preturile negociate plus T.V.A.
Exigibilitatea T.V.A., aferenta operatiunilor prevazute la lit. b) si c) de
mai sus, ia nastere atat la furnizor, cat si la beneficiar, la data livrarii
produselor la export.
Operatiunile legate, import-export, vor fi justificate cu urmatoarele
documente:
- licenta de operatiune;
- contractele incheiate de agentul economic cu activitate de comert
exterior cu partenerul extern si cu producatorii interni, din care sa rezulte
ca operatiunile nu se fac cu plata, ci prin compensatii valorice;
- documentele prevazute la cap. IX pct. 9.6. din normele aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 1.178/1996.
Articolul 13
Transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile si imobile prin
executare silita intra in sfera de aplicare a T.V.A. conform art. 2 din ordonanta.
Caracterul impozabil sau scutit de T.V.A. este determinat de calitatea
debitorului, astfel:
a) operatiunea este impozabila cand debitorul este agent economic
inregistrat la organul fiscal competent ca platitor T.V.A. si si-a exercitat
dreptul de deducere pentru taxa aferenta bunurilor mobile si imobile predate
prin executare silita;
b) operatiunea este scutita de T.V.A., daca debitorul este persoana fizica,
persoana juridica neinregistrata la organul fiscal competent ca platitoare de
T.V.A., precum si cand:
- bunurile in cauza sunt scutite de T.V.A. potrivit legii;
- debitorul, desi este agent economic inregistrat ca platitor de T.V.A.,
nu si-a exercitat dreptul de deducere prevazut de lege pentru T.V.A. aferenta
bunurilor mobile si imobile in cauza;
c) baza de impozitare pentru operatiunile supuse T.V.A. o constituie pretul
stabilit prin licitatie, conform art. 13 lit. g) din ordonanta.
In situatia in care pretul de licitatie nu este stabilit in conditii
exclusiv T.V.A conform prevederilor de mai sus, T.V.A. cuvenita bugetului de
stat se determina prin aplicarea cotei recalculate asupra sumei la care s-a
incheiat licitatia;
d) agentii economici sunt obligati sa comunice, in scris, organelor fiscale
la care sunt inregistrati ca platitori de T.V.A., toate cazurile in care s-a
declansat procedura de executare silita.
Organele fiscale au obligatia ca, pe baza comunicarilor primite sau din
oficiu, pe baza afiselor sau publicatiilor de vanzare, sa ia masuri pentru introducerea
titlului de creanta reprezentand T.V.A. cuvenita bugetului de stat;
e) transferul proprietatii bunurilor in executarea creantelor se
consemneaza in mod obligatoriu in facturi emise de agentii economici in
conditiile prevazute de art. 25 din ordonanta, indiferent daca vanzarea a avut
loc pe baza de licitatie sau daca bunurile s-au predat pe baza de intelegere
intre debitor si creditor.
Articolul 15
1. Ambalajele care circula prin facturare se supun T.V.A. la livrare,
urmand ca la restituire sa se efectueze regularizarea prevazuta la art. 15 din
ordonanta.
Ambalajele de circulatie (navete, sticle, borcane etc.), la schimb intre
furnizorii de marfa si clienti, nu se factureaza si nu se supun T.V.A.
In conditiile in care clientii nu detin cantitatile de ambalaje necesare
efectuarii schimbului prevazut mai sus, ei pot primi de la furnizorii de marfa
ambalajele necesare in schimbul unei garantii depuse acestora, fara facturare
si fara T.V.A.
Periodic se vor factura si se vor supune T.V.A. cantitatile de ambalaje
date in garantie si scoase din uz la clienti ca urmare a distrugerii, uzurii,
lipsurilor etc.
Regimul circulatiei ambalajelor pe baza de schimb se aplica in mod
obligatoriu in relatiile cu agentii economici neplatitori de T.V.A.
2. Sumele necuprinse in baza de impozitare la furnizori sau prestatorii de
servicii, potrivit art. 14 si 15 din ordonanta, atrag in mod corespunzator
pierderea dreptului de deducere la beneficiari. In acest scop, beneficiarilor
le revin urmatoarele obligatii:
a) sa inregistreze, in jurnalul pentru cumparari, valoarea facturilor si
T.V.A., corectate cu reducerile acordate de furnizori si, respectiv, cu
influentele rezultate din refuzurile facute;
b) sa solicite si sa urmareasca primirea de la furnizori a facturilor
corectate, potrivit art. 28 din ordonanta.
Articolul 17
1. Cotele de T.V.A., care se aplica pentru actiunile de vanatoare
organizate cu vanatori straini, sunt urmatoarele:
- cota de 18% pentru serviciile prestate in Romania, referitoare la
efectuarea formalitatilor legale pentru obtinerea vizelor de trecere a
frontierei de stat a Romaniei cu arme si munitii, organizarea vanatorii,
transportul in fondurile de vanatoare, asigurarea de ghizi-interpreti, servicii
de cazare, masa si altele de aceasta natura;
- cota zero pentru trofeele cinegetice pentru care se intocmesc facturi
externe si a caror contravaloare se incaseaza in valuta.
2. Cota de 9% se aplica urmatoarelor produse fabricate in tara:
a) carne de animale si pasari domestice, inclusiv organe si maruntaie,
vandute in stare proaspata, ca produse si conserve.
Produsele de origine animala si pasari domestice necomestibile (piei, par,
fulgi, pene, puf, coarne etc.), preparatele culinare, semipreparatele de tip
"Gospodina", precum si conservele de carne cu legume sunt supuse
cotei de 18% de T.V.A.
b) peste si produse din peste, inclusiv semiconserve si conserve, exclusiv
icre.
Preparatele culinare si semipreparatele tip "Gospodina" sunt supuse
cotei de 18% de T.V.A.
c) lapte, lapte praf si produse lactate.
Inghetata este supusa cotei de 18% de T.V.A.
d) uleiuri si grasimi comestibile.
Produsele prevazute la lit. a)-d) de mai sus, vandute prin unitatile de
alimentatie publica sau care practica adaos comercial de alimentatie publica,
sunt supuse cotei de 18% de T.V.A.
e) medicamentele de uz uman si veterinar, substantele farmaceutice,
plantele medicinale, aparatura de tehnica medicala si alte bunuri destinate
exclusiv utilizarii in scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare.
Sunt supuse cotei de 9% de T.V.A.:
(1) medicamentele si produsele biologice de uz uman, prevazute in
Nomenclatorul Ministerului Sanatatii;
(2) medicamentele de uz veterinar prevazute in Nomenclatorul Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei;
(3) substantele farmaceutice livrate sub forma de pulberi, granule, solutii
sau alte forme de aceasta natura si care urmeaza sa fie transformate in
medicamente de catre unitatile producatoare;
(4) plantele medicinale prevazute in Nomenclatorul Ministerului Sanatatii
si al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei;
(5) aparatura de tehnica medicala;
(6) alte bunuri, destinate exclusiv utilizarii in scopuri medicale,
chirurgicale, dentare sau veterinare, cum sunt:
- articole si aparate pentru proteze dentare;
- ceruri dentare sau compozitii pentru amprente dentare; alte compozitii
pentru utilizare in stomatologie pe baza de ipsos;
- aliaje pe baza de aur, argint si paladiu, folosite exclusiv in
stomatologie;
- placi si filme fotografice pentru folosinta medicala, dentara sau
veterinara;
- reactivi compusi, de diagnostic sau de laborator;
- alcool sanitar;
- vata, tifon, bandaje si articole similare (pansamente, plasture,
cataplasme etc.) impregnate sau acoperite cu substante farmaceutice sau
conditionate pentru vanzarea in scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau
veterinare;
- manusi pentru chirurgie;
- masti chirurgicale;
- sticlarie de laborator, sanitara sau farmaceutica, chiar gradata sau
calibrata;
- sterilizatoare medico-chirurgicale;
- ambulante;
- vehicule auto radiologice, chirurgicale, care dentare;
- lentile corectoare pentru ochelari;
- rame si monturi de ochelari;
- ochelari de corectie;
- termometre medicale si veterinare.
Sunt supuse cotei de 9% de T.V.A. numai acele produse care au fost
omologate in scopurile prevazute la lit. e) subpct. (6) de mai sus si care sunt
destinate folosirii exclusiv in scopurile respective. Produsele cum sunt:
reactivi, mobilier, mijloace de transport, aparate electrice si alte bunuri de
uz gospodaresc care nu sunt destinate exclusiv in scopuri medicale,
chirurgicale, dentare sau veterinare, sunt supuse cotei de 18% de T.V.A.
f) animale vii din speciile: bovine, porcine, ovine si caprine;
g) pasari vii din specii domestice;
h) ingrasaminte chimice si minerale, insecticide, fungicide si erbicide;
i) lucrari agricole si de imbunatatiri funciare cum sunt:
i(1) lucrari agricole: aratul, grapatul, discuitul, tavalugitul, semanatul,
erbicidatul, fertilizatul, prasitul, sapatul, recoltatul, balotatul,
transportul produselor de la locul de recoltare pana la locul de depozitare;
i(2) lucrari de imbunatatiri funciare prevazute de Legea imbunatatirilor
funciare nr. 84/1996 si de Normele metodologice nr. 29/1997 emise de Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei;
j) oua de pasari din specii domestice;
k) faina de grau, de secara, de orez. Nu este cuprinsa faina destinata
nutreturilor pentru animale, care este supusa cotei de 18% de T.V.A.;
l) malai;
m) gris de grau, calciu gris;
n) orez;
o) zahar;
p) paste fainoase, ca de exemplu: spaghete, macaroane, fidea, lazane,
gnochi, ravioli, cuscus;
r) biscuiti: simpli, cu crema, glazurati, aperitivi, dietetici;
s) uniforme pentru copiii din invatamantul prescolar si primar: costume,
pantaloni, sacouri, rochite, sortulete, in dimensiuni pana la masura 36; camasi
in dimensiuni pana la masura 34;
t) articole de imbracaminte si incaltaminte pentru nou-nascuti:
- scutece, garnituri de scutece (3-5 piese), bavete;
- imbracaminte din tesaturi si din tricot, gama de marimi 0-24 (pieptarase,
veste, chiloti, maiouri, caciulite, sepci, palarioare, bonete, bascute,
jachete, pantaloni, costumase, spilhozene, camasute, bluze, rochite,
treninguri, salopete, halate de baie, fuste, saci de dormit, pijamale,
sarafane, fulare, manusi);
- ciorapi, sosete, marimea maxima 12;
- articole de incaltaminte, marimea maxima 14,5 (ghetute, sandale, papuci,
botosei).
Lista produselor din import, comercializate in tara si care sunt supuse
cotei de 9% de T.V.A., este stabilita prin Ordinul ministrului de stat,
ministrul finantelor, nr. 1.101/1997.
3. Bunurile si serviciile finantate din fondul PHARE sunt supuse cotei zero
de T.V.A. Cota zero se realizeaza astfel:
A. Prin exercitarea dreptului de deducere a T.V.A. de catre beneficiari,
daca acestia sunt platitori de T.V.A.
B. Prin restituirea, de catre Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti, a T.V.A.,
aferente aprovizionarilor ai caror beneficiari nu sunt platitori de T.V.A.
C. Prin facturarea de catre furnizori si prestatori a bunurilor livrate si
serviciilor prestate fara T.V.A., cu exercitarea dreptului de deducere a
T.V.A., aferente intrarilor destinate realizarii bunurilor si serviciilor
respective pe baza unui certificat eliberat de Directia generala a finantelor
publice si controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului
Bucuresti, dupa caz.
Articolul 18
Conform normelor aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.178/1996, pct.
10.5 lit. f), nu poate fi dedusa T.V.A. aferenta bunurilor lipsa sau depreciate
calitativ in timpul transportului, constatate peste normele legale,
neimputabile, pe baza documentelor intocmite pentru preluarea bunurilor de la
transportator si pentru inregistrarea lor in gestiunea agentului economic.
T.V.A. facturata de furnizori, aferenta bunurilor aflate in situatia de mai
sus, nu se mai inregistreaza in contul 4426 "T.V.A. deductibila", ci
in contul 635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte
asimilate".
Pentru bunurile lipsa sau depreciate calitativ, constatate dupa
inregistrarea bunurilor in gestiune pe baza de inventariere, peste normele
legale, neimputabile, se datoreaza T.V.A. Operatiunea se reflecta in
contabilitate prin inregistrarea 635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si
varsaminte asimilate" = 4427 "T.V.A colectata", conform normelor
metodologice de utilizare a conturilor contabile aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 704/1993.
Articolul 19
1. Dreptul de deducere a T.V.A. inscrise in documentele pentru cumparari se
determina in functie de data facturii, a chitantei fiscale sau a altui document
legal, daca acestea s-au primit pana la data intocmirii decontului T.V.A.
Documentele primite dupa data intocmirii decontului aferent lunii in care
bunurile au fost receptionate se includ in deconturile intocmite pentru lunile
urmatoare.
2. In jurnalul pentru cumparari se inscriu toate documentele aferente
intrarilor de bunuri si servicii pentru nevoile agentului economic platitor de
T.V.A., indiferent de destinatia lor, pentru realizarea de operatiuni
impozabile sau operatiuni scutite, dreptul de deducere a T.V.A. aferente
intrarilor urmand a fi stabilit pe baza pro ratei.
3. Agentii economici, care realizeaza produse supuse T.V.A. utilizand
metale pretioase achizitionate prin Banca Nationala a Romaniei, isi exercita
dreptul de deducere a T.V.A. inscrise in actul de vanzare emis de Banca
Nationala a Romaniei.
In conditiile in care in actul de vanzare nu apare inscrisa valoarea
T.V.A., baza de impozitare pentru produsele obtinute din prelucrarea metalelor
pretioase se determina ca diferenta intre pretul facturat beneficiarilor si
pretul de cumparare al metalului pretios.
4. Prestatorii de servicii de transport de marfa, de persoane sau de
servicii accesorii transportului au drept de deducere a T.V.A. aferente
intrarilor de bunuri si servicii, independent de faptul ca acestea au fost
destinate transportului pe parcurs extern sau intern, cu respectarea celorlalte
conditii prevazute la cap. VI din ordonanta.
5. Pentru bunurile acordate de catre furnizori clientilor, in vederea
stimularii vanzarilor in conditiile prevazute in contractele incheiate, conform
prevederilor art. 14 lit. a) din ordonanta agentii economici vor exercita
dreptul de deducere a T.V.A. aferente intrarilor.
Articolul 20
1. Pro rata se determina, de regula, anual, pe baza realizarilor din anul
precedent sau corespunzator regimului T.V.A. aferente bunurilor si serviciilor
prevazute a fi realizate in anul curent.
Regularizarea T.V.A. deductibile, determinata pe baza de pro rata se
efectueaza la finele anului si se inscrie in decontul de T.V.A. intocmit
efectiv pentru luna decembrie.
Determinarea pro ratei realizate se face pe baza datelor inscrise in
deconturile pe lunile ianuarie-decembrie, astfel:
Exemplu: rd. 9 cumulat = 100.000 mii lei
rd. 8 cumulat = 15.000 mii lei
rd. 9 (100.000) - rd. 8 (15.000)
-------------------------------- = 0,85 x 100 = 85%
rd. 9 (100.000)
In cursul anului s-au utilizat:
- varianta 1: pro rata de 100%;
- varianta 2: pro rata de 75%;
- varianta 3: pro rata de 90% .
Abaterea realizata:
100 - 85
- varianta 1 ---------- x 100 = +17,65%
85
75 - 85
- varianta 2 ---------- x 100 = -11,76%
85
90 - 85
- varianta 3 ---------- x 100 = +5,88% .
85
Regularizarea diferentelor se va face numai pentru variantele 1 si 2, care
reprezinta o abatere, in plus sau in minus, mai mare de 10% .
Presupunand ca T.V.A. deductibila, cumulata pe lunile ianuarie-noiembrie
(rd. 14 din decont), este de 20.000 mii lei, rezulta:
- pentru varianta 1: (20.000 x 15): 100 = 3.500 mii lei.
Suma se inscrie in rosu, in randul 17 din decontul pe luna decembrie. In
acelasi decont, la randul 10 se inscrie pro rata de 85% .
- pentru varianta 2: (20.000 x 10): 100 = 2.000 mii lei.
Suma se inscrie in decontul pe luna decembrie, in randul 17 in negru, iar
la randul 10 se inscrie pro rata de 85% .
T.V.A. de plata sau de rambursat, inscrisa in deconturile aferente lunilor
ianuarie-noiembrie, nu se recalculeaza.
2. La cererea justificata a agentilor economici, organele fiscale la care
acestia sunt inregistrati ca platitori de T.V.A. pot aproba ca pro rata sa se
determine lunar in functie de realizarile efective inscrise in decontul de
T.V.A la rubrica "Iesiri".
In cursul unui an calendaristic nu pot fi folosite doua metode de
determinare a pro ratei. Agentii economici, carora li s-a aprobat in cursul
anului trecerea de la pro rata anuala la cea lunara, au obligatia recalcularii
T.V.A. deductibile, inscrisa in deconturile intocmite pentru lunile anterioare
aprobarii, in functie de pro rata lunara efectiv realizata.
3. In situatia in care aplicarea pro ratei, in conditiile de mai sus, nu
asigura determinarea corecta a T.V.A. aferente bunurilor si serviciilor
destinate realizarii operatiunilor prevazute de art. 18 din ordonanta,
Ministerul Finantelor poate aproba criterii specifice pentru exercitarea
dreptului de deducere.
Aprobarea se da la cererea justificata a agentului economic in cauza, iar
criteriul propus va fi analizat si avizat de organul fiscal la care agentul
economic respectiv este inregistrat ca platitor de T.V.A.
4. Societatile comerciale, care vand atat marfuri scutite de T.V.A, fara
drept de deducere, cat si marfuri supuse T.V.A, isi exercita dreptul de
deducere dupa urmatorul criteriu:
a) jurnalul de cumparari se va tine separat pentru:
- bunuri si servicii achizitionate pentru nevoile agentului economic
platitor de T.V.A. si care se acopera din adaosul comercial practicat, potrivit
legii;
- marfuri cumparate in vederea vanzarii si care se inregistreaza in contul
371 "Marfuri", conform normelor legale privind reflectarea
operatiunilor in contabilitate;
b) pro rata stabilita potrivit prezentei decizii se va aplica numai asupra
sumei reprezentand T.V.A. aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate
pentru nevoile agentului economic platitor de T.V.A.;
c) pentru marfurile supuse T.V.A. la cumparare nu se poate exercita dreptul
de deducere, daca vanzarea s-a facut in conditiile scutirii de T.V.A. (art. 171
alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995). In situatia in care vanzarea
s-a efectuat dupa exercitarea dreptului de deducere, taxa nedeductibila se
inscrie in rosu, la randul 17 din decontul de T.V.A. "Regularizari".
Societatile comerciale raspund de corecta reflectare a operatiunilor in
jurnale si decont, astfel incat T.V.A. dedusa sa fie strict aferenta bunurilor
si serviciilor destinate operatiunilor prevazute de art. 18 din ordonanta,
avand totodata si obligatia de a comunica, in scris, organelor fiscale la care
sunt inregistrate ca platitoare de T.V.A., exercitarea dreptului de deducere pe
baza criteriului specific de mai sus.
5. Agentii economici care desfasoara alte activitati decat cele prevazute
la pct. 4 vor propune criterii specifice potrivit prevederilor de la pct. 3 de
mai sus.
Articolul 21 lit. b) nemodificat
1. Suma stabilita la pct. 2.5. din cererea de rambursare reprezinta
plafonul maxim admisibil. Suma de rambursat cuvenita pentru export nu poate
depasi suma prevazuta in cererea de rambursare la pct. 2.2. Diferenta dintre
sume va fi tratata in felul urmator:
- in cazul in care suma de la pct. 2.5. este mai mica decat suma de la pct.
2.2., diferenta reprezinta T.V.A. aferenta unor aprovizionari destinate altor
operatiuni si se va prelua in soldul lunii urmatoare;
- in cazul in care suma inscrisa la pct. 2.5. este mai mare decat cea
inscrisa la pct. 2.2, diferenta reprezinta suma necuvenita si nu va fi preluata
in soldul lunii urmatoare.
2. Agentii economici care realizeaza exclusiv livrari la export de produse
cu ciclu lung de fabricatie vor completa in luna in care s-a realizat exportul
capitolul II din cererea de rambursare.
Articolul 25 lit. A
1. Agentii economici sunt obligati sa completeze toate datele prevazute in
Declaratia de inregistrare pentru platitorii de impozite Cod formular IMP 1,
aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 224/1993, iar organele fiscale au
obligatia sa stabileasca, inainte de atribuirea codului fiscal, calitatea de
platitor sau neplatitor de T.V.A. corespunzator datelor inscrise la rd. 7.1 si
8 din declaratie.
Codul fiscal ce se va atribui agentilor economici care indeplinesc
conditiile prevazute de lege pentru platitorii de T.V.A. (cifra de afaceri de
peste 50 milioane lei pe 12 luni sau, prin optiune, pentru cei care au declarat
o cifra de afaceri inferioara plafonului de mai sus), va contine in mod
obligatoriu litera "R".
Organele fiscale sunt obligate sa nu primeasca deconturi ale agentilor
economici al caror cod fiscal, inscris in spatiul special prevazut de
formularul-model aprobat prin Ordinul ministrului finantelor nr. 320/1996, nu
contine litera "R".
Nerespectarea prevederilor de mai sus atrage raspunderea persoanelor
vinovate pentru pagubele produse prin exercitarea nelegala a dreptului de
deducere sau prin restituirea diferentelor de T.V.A. constatate de organele
vamale potrivit Ordinului ministrului finantelor nr. 1.566/1995.
2. Inregistrarea subunitatilor ca platitoare de T.V.A. se poate face numai
la cererea unitatii de baza, care are calitatea de platitor de T.V.A., avizata
de organul fiscal la care aceasta este inregistrata. In conditiile in care
unitatea de baza nu este platitoare de T.V.A., subunitatile acesteia nu pot fi
inregistrate ca platitoare de T.V.A. decat cu avizul Directiei generale a
impozitelor indirecte din Ministerul Finantelor. Avizul se va acorda pe baza
documentatiei prezentate de organul fiscal teritorial.
3. In cazul in care un agent economic platitor de T.V.A. isi schimba sediul
social, va fi luat in evidenta ca platitor de T.V.A. la noul sediu numai cu
avizul organului fiscal in evidenta caruia se afla la data schimbarii sediului
si in baza dosarului de platitor de T.V.A. transmis de acesta. Codul fiscal
acordat initial se mentine si la noul sediu.
Articolul 25 lit. B
1. Documentele ce se intocmesc de catre agentii economici pentru exportul
de bunuri sunt:
a) exportul pe baza de comision:
- unitatile producatoare emit facturi interne, inscriind "cota zero de
T.V.A." si mentinerea "export in comision";
- unitatile exportatoare in comision inscriu, pe o copie xerox de pe
factura externa si de pe declaratia vamala de export, denumirea unitatii
producatoare. Inscrierea se va face sub semnatura persoanelor autorizate si cu
aplicarea stampilei care angajeaza societatea exportatoare. Documentele astfel
completate se transmit unitatilor producatoare;
- pentru comisionul cuvenit unitatea exportatoare emite facturi catre
unitatea producatoare, aplicand cota zero de T.V.A.
Reglementarile de mai sus se aplica si in cazul altor agenti economici
decat unitatile producatoare, care exporta, prin comisionar, marfuri cumparate
in vederea vanzarii catre beneficiari cu sediul in strainatate si care sunt
transportate in afara teritoriului tarii, cu indeplinirea formalitatilor vamale
pentru export;
b) exportul realizat de unitatile exportatoare care actioneaza in nume
propriu:
- unitatile producatoare emit facturi interne aplicand cota de T.V.A.
corespunzatoare livrarilor la intern;
In cazul in care, potrivit contractului incheiat intre producator si
exportator, livrarea produselor catre beneficiarul extern se face direct de
catre unitatea producatoare, aceasta emite factura interna catre unitatea
exportatoare aplicand cota zero de T.V.A. si mentioneaza ca marfa s-a expediat
direct beneficiarului extern. La factura se anexeaza copia documentului de
transport international si copia declaratiei vamale de export vizata de
organele vamale pe care exportatorul inscrie denumirea unitatii producatoare,
in conditiile prevazute la lit. a) a alin. 2 de mai sus;
- unitatile exportatoare emit facturi externe si intocmesc facturi interne.
c) export realizat direct de unitatea producatoare;
- unitatile producatoare emit facturi externe si facturi interne
corespunzatoare, aplicand cota zero de T.V.A.;
d) pentru produsele contractate cu partenerii externi care dispun livrarea
catre un agent economic din tara in vederea prelucrarii lor pentru produse de
export pentru acelasi partener, unitatile exportatoare beneficiaza de cota zero
de T.V.A. pe baza urmatoarelor documente:
- contractul sau dispozitia scrisa a partenerului extern, din care sa
rezulte produsele, cantitatile si agentul economic din tara la care se face
livrarea;
- factura externa;
- dovada incasarii contravalorii marfii in valuta.
Valoarea facturilor interne aferente bunurilor si serviciilor exportate
direct sau prin intermediari se determina pe baza preturilor externe
transformate in lei la cursul de schimb al pietei valutare, utilizat la intocmirea
declaratiei vamale de export.
2. Bunurile predate ca aport la capitalul social al altei societati
comerciale nu se factureaza si nu se includ in decontul de T.V.A.
Articolul 25 lit. C
Potrivit art. 2 pct. 2.2 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, republicata,
utilizarea de catre agentii economici, pentru activitatea proprie, a unor
produse sau servicii realizate in unitatile acestora, nu mai reprezinta
operatiune impozabila si, ca urmare, inregistrarea 4426 = 4427, prevazuta in
Normele metodologice de utilizare a conturilor contabile pentru evidentierea
T.V.A. aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993, aferente mijloacelor
fixe realizate in regie proprie, nu se mai foloseste.
Articolul 33
Diferentele constatate la verificarea T.V.A. se platesc sau, dupa caz, se
restituie in termenele prevazute de art. 33 din ordonanta, pe baza actului de
control intocmit. Sumele respective nu se includ in deconturile de T.V.A.
Solutii privind T.V.A. aferente unor operatiuni specifice agriculturii
1. Operatiunile efectuate de societatile agricole constituite in baza Legii
nr. 31/1990 si Legii nr. 36/1991 pentru exploatarea terenurilor agricole
apartinand persoanelor fizice carora li s-a reconstituit sau li s-a constituit
dreptul de proprietate se supun T.V.A. astfel:
a) produsele agricole predate persoanelor fizice mentionate mai sus nu
reprezinta transfer al dreptului de proprietate si nu se supun T.V.A.;
b) produsele retinute de societatile agricole pentru lucrarile agricole pe
care le-au efectuat se supun T.V.A. la vanzarea lor, ca atare sau sub forma
prelucrata, catre alte persoane fizice sau juridice. In mod corespunzator se va
proceda in situatiile prevazute la art. 2 pct. 2.2. din ordonanta;
c) produsele apartinand persoanelor fizice mentionate mai sus, care sunt
valorificate la terti prin intermediul societatilor agricole mentionate la lit.
b), nu se supun T.V.A. si nu se reflecta in jurnalele si deconturile privind
T.V.A. la societatile agricole respective.
2. Lucrarile agricole executate de societatile comerciale prestatoare de
servicii pentru agricultura (agromecuri si alte societati) se supun T.V.A. in
mod diferentiat, in functie de beneficiar si de forma de plata, astfel:
2.1. lucrarile agricole executate cu plata in bani in favoarea
producatorilor agricoli, indiferent de forma de organizare, sunt supuse T.V.A.
in conditiile prevazute de ordonanta;
2.2. lucrarile agricole executate cu plata in natura in favoarea
societatilor agricole cu personalitate juridica sunt impozabile si se reflecta
in documente atat la prestator, cat si la beneficiar, ca operatiuni distincte,
astfel:
a) societatea comerciala prestatoare de servicii factureaza valoarea
lucrarilor executate societatilor agricole la data preluarii produselor,
aplicand tarifele negociate plus T.V.A. Exigibilitatea T.V.A. colectate si
deductibile, aferenta lucrarilor agricole executate, ia nastere atat la
prestator, cat si la beneficiar, la data preluarii, respectiv data predarii
produselor prevazute in contractele incheiate intre parti. Nu se admite
facturarea esalonata a lucrarilor in functie de data executarii acestora;
b) societatea agricola factureaza produsele predate societatilor comerciale
prestatoare de servicii pentru lucrarile executate, la preturile negociate plus
T.V.A. Exigibilitatea T.V.A. colectate ia nastere la data intocmirii
documentelor de predare-receptie a produselor agricole sau, dupa caz, la data
eliberarii buletinului de analiza prin care se stabilesc parametrii de calitate,
in functie de care se stabileste pretul.
2.3. lucrarile executate cu plata in natura, in favoarea producatorilor
agricoli individuali sau in favoarea asociatiilor constituite in baza art. 2
din Legea nr. 36/1991, sunt considerate cheltuieli efectuate in contul
produselor agricole ce urmeaza a fi retinute dupa recoltare si nu se supun
T.V.A. Produsele retinute de societatile comerciale prestatoare de servicii in
contul lucrarilor agricole executate sunt supuse T.V.A. la data livrarii catre
alte persoane fizice sau juridice, ca atare sau prelucrate in alte produse.
Produsele utilizate in scopurile prevazute la art. 2 pct. 2.2 din ordonanta
sunt supuse T.V.A., iar obligatia platii acesteia se determina potrivit
prevederilor art. 11 lit. c) din ordonanta.
3. Avansurile acordate producatorilor agricoli individuali si asociatiilor
agricole constituite in baza art. 2 din Legea nr. 36/1991 de catre agentii
economici special mandatati de stat, conform art. 11 din Legea privind
sprijinul acordat de stat producatorilor agricoli nr. 83/1993, intra in sfera
de aplicare a T.V.A. astfel:
3.1. avansurile acordate direct producatorilor agricoli prevazuti la pct. 3
de mai sus, in bani sau in materii prime si materiale, finantate din creditele
angajate prin agentii economici special autorizati, nu se supun T.V.A.,
intrucat acestea reprezinta, pentru agentii economici care le-au acordat,
cheltuieli in contul produselor agricole pe care urmeaza sa le primeasca la
recoltare.
Avansurile acordate in conditiile legii se reflecta in contabilitate cu
ajutorul contului 409 "Furnizori-debitori";
3.2. avansurile acordate producatorilor agricoli prevazuti la pct. 3 de
catre agentii economici special mandatati de stat prin intermediul societatilor
comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura nu sunt supuse T.V.A.
Agentii economici special mandatati de stat reflecta in contabilitate
avansurile acordate in conditiile de mai sus, sub forma de bani, de materii
prime si materiale, in contul prevazut la pct. 3.1 alineatul ultim;
3.3. societatile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura
evidentiaza materiile prime si materialele primite in contul avansurilor
acordate producatorilor agricoli de catre agentii economici mandatati de stat
in contul 8033 "Valori materiale primite in pastrare sau custodie".
Pe baza proceselor-verbale de receptie a lucrarilor agricole executate, se
efectueaza scaderea din gestiune a materiilor prime si materialelor consumate,
prin creditarea contului mentionat mai sus.
Societatile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura datoreaza
T.V.A. pentru lucrarile agricole consemnate in procesele-verbale de receptie
semnate de producatorul agricol si de reprezentantul agentului economic, care
achita in bani lucrarile executate.
Pe baza procesului-verbal de receptie, prestatorul de servicii este obligat
sa emita factura catre agentul economic special mandatat de stat, care achita
contravaloarea lucrarilor executate si T.V.A. aferenta. Aceasta factura nu se
transmite si nu se inregistreaza in evidentele producatorilor agricoli.
4. Avansurile acordate in bani, in materii prime si materiale, direct
producatorilor agricoli - persoane juridice, de catre agentii economici special
mandatati de stat, in baza actelor normative mentionate la pct. 3 de mai sus,
nu se supun T.V.A. si se inregistreaza in contul 409
"Furnizori-debitori" si, respectiv, in contul 419
"Clienti-creditori", la unitatea primitoare.
Dreptul de deducere a T.V.A. aferente materiilor prime si materialelor
utilizate potrivit prevederilor alineatului precedent se exercita de catre
agentii economici special mandatati de stat in conditiile prevazute in prezenta
decizie, referitoare la aplicarea art. 19 din ordonanta.
Dupa recoltare producatorii agricoli - persoane juridice - factureaza
produsele predate catre agentii economici special mandatati de stat, la
preturile negociate plus T.V.A. prevazuta de lege, si regularizeaza diferenta
dintre valoarea totala a facturii, inclusiv T.V.A. si avansul primit, reflectat
in contul 419 "Clienti-creditori".
5. Operatiunile rezultate din aplicarea Legii arendarii nr. 16/1994 intra
in sfera de aplicare a T.V.A. astfel:
5.1. arendasul - persoana fizica -, avand calitatea de agricultor, este
scutit de T.V.A. in baza art. 6 lit. A.e) din ordonanta;
5.2. arendasul - persoana juridica - devine platitor de T.V.A., daca din
activitatea economica, inclusiv din exploatarea bunurilor agricole arendate,
realizeaza venituri totale de peste 50 milioane lei;
5.3. arenda platita in natura nu se supune T.V.A. potrivit art. 6 lit. A.i)
7 din ordonanta nici la arendas nici la proprietar, uzufructuar sau alt
detinator legal de bunuri agricole;
5.4. arenda primita in bani este scutita de T.V.A. potrivit art. 6 lit.
A.i) 7 din ordonanta.
6. Drepturile cuvenite persoanelor fizice carora le-a fost stabilita
calitatea de actionar in baza prevederilor art. 36 din Legea nr. 18/1991,
constand in produse agricole reprezentand echivalentul valoric a cel putin 600
kg de grau STAS la hectar, conform Legii nr. 48/1994, nu sunt supuse T.V.A.
Cand plata drepturilor se face in natura, cu alte produse decat cele
prevazute de lege, operatiunea se supune T.V.A. la furnizor, iar baza de
impozitare se determina potrivit art. 13 lit. d) din ordonanta.
7. Livrarile de ingrasaminte chimice efectuate in baza Legii nr. 83/1993
sunt supuse T.V.A. Unitatile care distribuie ingrasamintele chimice
producatorilor agricoli includ T.V.A. facturata de furnizori in pretul de
achizitie al ingrasamintelor care se acopera prin alocatii bugetare. Acestor
unitati nu li se aplica prevederile art. 2 pct. 2.2 din ordonanta pentru
ingrasamintele predate, cu titlu gratuit, producatorilor agricoli, iar
operatiunile respective nu se cuprind in decont.
Alte precizari
Potrivit art. 171 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, documentatia tehnica si materialele pentru constructii destinate
invatamantului de stat si celui particular acreditat, precum si achizitionarea
de aparatura, utilaje, fond de carte, publicatii si dotari pentru procesul
didactic sunt scutite de T.V.A.
Intrucat prin lege nu se acorda in mod expres dreptul de deducere a T.V.A.
aferente bunurilor si serviciilor achizitionate in vederea realizarii operatiunilor
de mai sus, furnizorii si beneficiarii vor negocia preturi in conditii de
scutire de T.V.A., respectiv, prin includerea in acestea a T.V.A. aferente
aprovizionarilor.
Se incadreaza in prevederile de mai sus numai bunurile destinate procesului
didactic realizat de unitatile si institutiile de invatamant prevazute in Legea
nr. 84/1995, republicata, la art.: 18, 20, 21, 23, 29, 37, 41, 47, 48, 51, 55,
62, 66, 74, 97, 103 si 137.
Operatiunile reprezentand, din punct de vedere al T.V.A., prestari de
servicii (cu exceptia documentatiilor tehnice) sunt supuse T.V.A. in cotele
prevazute de lege.