DECIZIE Nr. 8 din 25 iunie 1996
privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 2/1996
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 243 din 4 octombrie 1996
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Comisia centrala pentru aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul
impozitelor indirecte, constituita in baza Ordinului ministrului de stat,
ministrul finantelor, nr. 1.290/1993, aproba solutiile prevazute in anexa,
referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole din Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 288 din 12 decembrie 1995, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 2/1996, adoptate potrivit procesului-verbal incheiat de comisie
la data de 18 iunie 1996.
Presedintele comisiei,
Gheorghe Raicu,
secretar de stat
ANEXA 1
SOLUTII
referitoare la aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 3/1992,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 12
decembrie 1995, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 2/1996
Articolul 6 litera A.d)
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata operatiunile realizate de
asociatiile familiale supuse impozitului pe venit in baza Decretului-lege nr.
54/1990, precum si liber-profesionistii autorizati care isi exercita
activitatea in birouri sau cabinete individuale ori prin asociere in baza unor
contracte de societate civila.
Articolul 6 litera A.h) 6
Banca Nationala a Romaniei si societatile bancare sunt scutite de taxa pe
valoarea adaugata pentru operatiunile rezultate din activitatea specifica
autorizata, prevazute la cap. III din Statutul Bancii Nationale a Romaniei,
aprobat prin Legea nr. 34/1991, si, respectiv, la art. 15-24 din Legea nr.
33/1991 privind activitatea bancara.
Nu sunt scutite vanzarile de imobile catre salariati, cu exceptia celor
construite si date in folosinta inainte de introducerea taxei pe valoarea
adaugata. De asemenea, nu sunt scutite tranzactiile cu bunuri mobile si imobile
in executarea creantelor.
Articolul 6 litera A.i) 8
1. Produsele reziduale rezultate din activitatea industriala cuprind
rebuturile, materialele recuperate si deseurile inregistrate in contul contabil
346 "Produse reziduale", conform normelor metodologice de utilizare a
conturilor contabile, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993.
Incadrarea corecta in reglementarile de mai sus revine persoanelor prevazute la
art. 11 din Legea contabilitatii nr. 82/1991.
2. Vanzarea de produse reziduale rezultate din activitatea industriala, de
materiale recuperate din casari de bunuri mobile si imobile, precum si de
materiale colectate de la populatie, este scutita de T.V.A., cu exercitarea
dreptului de deducere, numai daca sunt destinate utilizarii in scop productiv.
Destinatia bunurilor se prevede in mod obligatoriu in contractele incheiate
intre furnizor si beneficiar.
In situatia in care la contractare sau, dupa caz, la livrare nu se poate
stabili ca bunurile sunt destinate utilizarii in scop productiv, furnizorii
sunt obligati sa aplice T.V.A., iar beneficiarii au dreptul sa-si exercite
dreptul de deducere prevazut de lege.
Acelasi regim il aplica si agentii economici care presteaza servicii legate
de operatiunile de mai sus, cum sunt cele privind: sortarea, presarea,
balotarea, manipularea, depozitarea, transportul etc.
Articolul 8 ultimul alineat
Pentru serviciile de publicitate, consulting, studii si cercetare, cesiuni
sau concesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licente, de marci de
fabrica si de comert sau alte drepturi similare, contractate cu prestatorii
care au sediul sau domiciliul in strainatate, T.V.A. se plateste de
beneficiarii cu sediul sau domiciliul in Romania, concomitent cu plata sumei
datorate prestatorului extern.
Plata T.V.A. se face la organul fiscal la care beneficiarul este
inregistrat ca platitor de impozite si taxe.
Pentru taxa platita potrivit prevederilor de mai sus, beneficiarii
inregistrati la organele fiscale ca platitori de T.V.A. isi exercita dreptul de
deducere, potrivit legii.
Filiera inregistrarilor este urmatoarea:
1. Privind reflectarea in contabilitate a prestarilor de servicii efectuate
de prestatorii externi:
628 = 401 - cu valoarea facturii prestatorului extern;
401 = 446 - cu impozitul pe redevente, retinut din suma datorata
prestatorului extern;
446 = 5121 - cu impozitul varsat la bugetul de stat;
401 = 5121 - cu suma achitata prestatorului extern.
2. Privind taxa pe valoarea adaugata:
a) la platitorii de T.V.A.
4426 = 5121 (5124) - cu T.V.A. platita de beneficiar, potrivit prevederilor
pct. 4.3. din cap. IV al Hotararii Guvernului nr.
809/1995;
b) la neplatitorii de T.V.A.
635 = 446 - cu T.V.A. datorata de beneficiar;
446 = 5121 (5124) - cu T.V.A. platita de beneficiar.
3) Inregistrarea in contabilitate a serviciilor prestate de prestatorii
externi se va face de catre beneficiari numai pe baza facturilor primite de la
acestia.
Societatile comerciale care cedeaza o parte din veniturile realizate din
vanzarea produselor supuse T.V.A. vor determina suma cuvenita partenerului
extern prin aplicarea cotei prevazute in contractele incheiate asupra sumelor
obtinute din vanzarea produselor, exclusiv T.V.A. Taxa pe valoarea adaugata
reprezinta, potrivit legii, un venit al bugetului de stat si, ca urmare, o
parte din aceasta nu poate fi cedata partenerului strain.
Reflectarea in contabilitate a vanzarii bunurilor in conditiile aplicarii
prevederilor Decretului nr. 276/1993 se face dupa cum urmeaza:
411 = % - cu valoarea totala a facturii;
701 - cu pretul de vanzare al produselor finite, exclusiv T.V.A.
colectata si suma cuvenita partenerului strain;
462 - cu suma cuvenita partenerului strain;
4427 - cu suma reprezentand T.V.A., determinata prin aplicarea
cotei prevazute de lege asupra sumelor cumulate din
conturile 701 si 462;
462 = 446 - cu impozitul pe redevente, retinut din suma datorata
partenerului strain;
446 = 5121 - cu impozitul varsat la bugetul de stat;
462 = 5121 - cu suma achitata partenerului strain.
Articolul 13
1. Bunurile retinute de casele de amanet, ca urmare a nerestituirii
imprumutului, se inregistreaza in gestiune, corespunzator pretului de piata,
care reprezinta si baza de impozitare pentru operatiunile impozabile prevazute
de art. 2.2 din ordonanta.
2. Transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile si imobile
prin executare silita intra in sfera de aplicare a T.V.A., conform art. 2 din
ordonanta.
Caracterul impozabil sau scutit de T.V.A. este determinat de calitatea
debitorului, astfel:
a) operatiunea este impozabila cand debitorul este agent economic
inregistrat la organul fiscal competent ca platitor de T.V.A. si care si-a
exercitat dreptul de deducere pentru taxa aferenta bunurilor mobile si imobile
predate prin executarea silita;
b) operatiunea este scutita de T.V.A., daca debitorul este persoana fizica,
persoana juridica neinregistrata la organul fiscal competent ca platitoare de
T.V.A., precum si cand:
- bunurile in cauza sunt scutite de T.V.A. potrivit legii;
- debitorul, desi este agent economic inregistrat ca platitor de T.V.A., nu
si-a exercitat dreptul de deducere prevazut de lege pentru T.V.A. aferenta
bunurilor mobile si imobile in cauza;
c) baza de impozitare pentru operatiunile supuse T.V.A. o constituie pretul
stabilit prin licitatie, conform art. 13 lit. g) din ordonanta.
In situatia in care pretul de licitatie nu este stabilit in conditii
exclusiv T.V.A., conform prevederilor de mai sus. T.V.A. cuvenita bugetului de
stat se determina prin aplicarea cotei recalculate asupra sumei la care s-a
incheiat licitatia;
d) agentii economici sunt obligati sa comunice, in scris, organelor fiscale
la care sunt inregistrati ca platitori de T.V.A., toate cazurile in care s-a
declansat procedura de executare silita.
Organele fiscale au obligatia ca, pe baza comunicarilor primite sau din
oficiu, pe baza afiselor sau publicatiilor de vanzare, sa ia masuri pentru
introducerea titlului de creanta reprezentand T.V.A. cuvenita bugetului de
stat;
e) transferul proprietatii bunurilor in executarea creantelor se
consemneaza in mod obligatoriu in facturi emise de agentii economici in
conditiile prevazute de art. 25 din ordonanta, indiferent daca vanzarea a avut
loc pe baza de licitatie sau daca bunurile s-au predat pe baza de intelegere
intre debitor si creditor.
Articolul 17 litera C.f)
Bunurile si serviciile destinate realizarii obiectivelor finantate din
fondul PHARE sunt supuse cotei zero de T.V.A., cota zero se realizeaza in
conditiile prevazute de pct. 3 lit. A., B. si C. din Precizarile privind modul
de restituire a taxei pe valoarea adaugata, anexa la Ordinul ministrului de
stat, ministrul finantelor, nr. 2.443 din 27 decembrie 1995.
Articolul 18
Conform prevederilor pct. 10.3 lit. f) din normele aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 809/1995, nu poate fi dedusa T.V.A. aferenta bunurilor pierdute
pe timpul transportului, bunurilor lipsa sau depreciate calitativ constatate pe
baza de inventariere peste normele legale, neimputabile.
Prevederile de mai sus se aplica pe baza documentelor intocmite pentru
preluarea bunurilor de la transportator, precum si pentru inregistrarea lor in
gestiunea societatii comerciale.
Taxa pe valoarea adaugata facturata de furnizori, aferenta bunurilor aflate
in situatia de mai sus, nu se mai inregistreaza in contul 4426 "T.V.A.
deductibila", ci in contul 635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si
varsaminte asimilate".
Pentru bunurile lipsa sau depreciate calitativ, constatate dupa
inregistrarea bunurilor in gestiune, pe baza de inventariere, peste normele
legale, neimputabile, se datoreaza T.V.A. Operatiunea se reflecta in
contabilitate prin inregistrarea 635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si
varsaminte asimilate = 4427 "T.V.A. colectata", conform normelor
metodologice de utilizare a conturilor contabile, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 704/1993.
Articolul 20
Agentii economici care realizeaza atat operatiuni care dau drept de
deducere a T.V.A. conform art. 18 din ordonanta, cat si operatiuni scutite fara
drept de deducere, calculeaza taxa deductibila pe baza de pro rata determinata,
potrivit Deciziei Comisiei centrale pentru aplicarea unitara a prevederilor
legale in domeniul impozitelor indirecte nr. 7/1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie 1996.
In situatia in care aplicarea pro ratei in conditiile prevazute de Decizia
nr. 7/1995 nu asigura determinarea corecta a T.V.A. aferenta bunurilor si serviciilor
destinate realizarii operatiunilor prevazute de art. 18 din ordonanta,
Ministerul Finantelor poate aproba criterii specifice pentru exercitarea
dreptului de deducere.
Aprobarea se da la cererea justificata a agentului economic in cauza, iar
criteriul propus va fi analizat si avizat de organul fiscal la care agentul
economic respectiv este inregistrat ca platitor de T.V.A.
Societatile comerciale care vand atat marfuri scutite de T.V.A. fara drept
de deducere, cat si marfuri supuse T.V.A., isi exercita dreptul de deducere
dupa urmatorul criteriu:
a) Jurnalul pentru cumparari se va tine separat pentru:
- bunuri si servicii aprovizionate pentru nevoile firmei si care se acopera
din adaosul comercial practicat, potrivit legii;
- marfuri cumparate in vederea vanzarii si care se inregistreaza in contul
371 "Marfuri", conform normelor legale privind reflectarea
operatiunilor in contabilitate;
b) pro rata stabilita potrivit Deciziei nr. 7/1995 se va aplica numai
asupra sumei reprezentand T.V.A. aferenta bunurilor si serviciilor
aprovizionate pentru nevoile firmei;
c) pentru marfurile supuse T.V.A. la cumparare nu se poate exercita dreptul
de deducere daca vanzarea s-a facut in conditii de scutire de T.V.A. [art. 171
alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata]. In situatia in
care vanzarea s-a efectuat dupa exercitarea dreptului de deducere, taxa
nedeductibila se inscrie in rosu la randul 17 din decont
"Regularizari".
Societatile comerciale raspund de corecta reflectare a operatiunilor in
jurnale si decont, astfel incat T.V.A. dedusa sa fie strict aferenta bunurilor
si serviciilor destinate operatiunilor prevazute la art. 18 din ordonanta,
avand totodata si obligatia de a comunica, in scris, organelor fiscale la care
sunt inregistrate ca platitoare de T.V.A. exercitarea dreptului de deducere pe
baza criteriului specific de mai sus.
Articolul 25
Agentii economici sunt obligati sa completeze toate datele prevazute in
Declaratia de inregistrare pentru platitorii de impozite (model IMP1), aprobata
prin Hotararea Guvernului nr. 224/1993, iar organele fiscale au obligatia sa
stabileasca, inainte de atribuirea codului fiscal, calitatea de platitor sau de
neplatitor de T.V.A., corespunzator datelor inscrise la rd. 7.1 si 8 din
declaratie.
Codul fiscal ce se va atribui agentilor economici care indeplinesc
conditiile prevazute de lege pentru platitorii de T.V.A. (cifra de afaceri de
peste 50 milioane lei pe 12 luni sau prin optiune pentru cei care au declarat o
cifra de afaceri inferioara plafonului de mai sus) va contine in mod
obligatoriu litera "R".
Organele fiscale sunt obligate sa nu primeasca deconturi ale agentilor
economici al caror cod fiscal inscris in spatiul special prevazut de formularul
model, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr.
320/1996, nu contine litera "R".
Nerespectarea prevederilor de mai sus atrage raspunderea persoanelor
vinovate pentru pagubele produse prin exercitarea nelegala a dreptului de
deducere sau prin restituirea diferentelor de T.V.A. constatate de organele
vamale potrivit Ordinului ministrului de stat, ministrul finantelor, nr.
1.566/1995.