ORDONANTA DE URGENTA Nr. 31 din 16 iunie 1997
privind regimul investitiilor straine in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 125 din 19 iunie 1997
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin investitor strain se
intelege o persoana fizica sau o persoana juridica straina, cu domiciliul sau
cu sediul in strainatate, dupa caz, care investeste in Romania, in oricare
dintre formele prevazute la alin. (2).
(2) Investitia straina in Romania se poate realiza printr-una dintre
urmatoarele forme:
a) participarea unui investitor strain, cu aport in numerar constand in
valuta liber convertibila, precum si cu aport in natura, la constituirea
capitalului social al unei societati comerciale, persoana juridica romana,
precum si participarea la majorarea capitalului social al unei asemenea
societati comerciale sau, indirect, al uneia dintre filialele acesteia, in
conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta;
b) utilizarea in Romania, de catre un investitor strain, a sumelor in lei
reprezentand dividende rezultate din investirea anterioara a unei sume in
valuta liber convertibila, in scopul majorarii capitalului social al
investitiei facute si/sau in scopul dezvoltarii unei noi investitii;
c) cumpararea, de catre un investitor strain, de actiuni emise de
societatile comerciale, de pe pietele de capital sau de la Fondul Proprietatii
de Stat, in conditiile legii, de parti sociale detinute de stat la societati
comerciale privatizabile ori detinute de persoane fizice sau juridice romane la
alte societati comerciale, precum si dobandirea, in conditiile legii, de active
aflate in patrimoniul societatilor comerciale;
d) utilizarea in Romania, de catre un investitor strain, a sumelor in lei
rezultate din comercializarea unor produse importate in conditiile legii, in
scopul efectuarii unei investitii, cel putin intr-una dintre formele prevazute
la lit. a) si c);
e) conversia creantelor, rezultate din exporturi in Romania sau din credite
acordate, in parti sociale ale societatilor comerciale debitoare sau in actiuni
emise de acestea.
(3) Investitiile straine se pot realiza, in conditiile legislatiei in
vigoare, in toate domeniile de activitate.
Art. 2
(1) Investitorii straini, indiferent de cetatenia sau, dupa caz, de
nationalitatea lor, pot beneficia de regimul juridic stabilit prin prezenta
ordonanta de urgenta, pe intreaga durata a investitiei efectuate in Romania, in
conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(2) Investitiilor straine prevazute in prezenta ordonanta de urgenta li se
aplica dreptul comun in materie de infiintare, organizare si functionare a
societatilor comerciale.
(3) Investitiile straine, indiferent de forma in care sunt efectuate,
beneficiaza de tratamentul national, in conformitate cu legislatia romana in
vigoare si cu reglementarile internationale la care Romania este parte.
(4) Investitiile straine realizate in formele prevazute la art. 1 alin. (2)
pot beneficia, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, de facilitati
fiscale.
Art. 3
Facilitatile fiscale instituite prin prezenta ordonanta de urgenta se
acorda in urmatoarele conditii:
a) aportul de capital social al investitorului strain la efectuarea
oricarei forme de investitie straina, prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta,
in cuantumurile stabilite la art. 7 alin. (1), la art. 8 alin. (1) si la art.
9, dupa caz, este efectiv varsat intr-un cont deschis la o societate bancara cu
sediul in Romania.
b) sumele care se transfera in contul capitalului social provin din venituri
sau din surse atrase de investitorul strain din afara Romaniei, in valuta liber
convertibila, ori provenite, ulterior, din profitul sau din dividendele
obtinute pe seama unei investitii efectuate anterior de acesta, in conditiile
art. 1 alin. (2) lit. b) si d), pe teritoriul Romaniei.
Art. 4
(1) Investitiile straine efectuate in Romania, in conditiile prezentei
ordonante de urgenta, beneficiaza de protectia si de garantia oferite de
Constitutia Romaniei, precum si de acordurile bilaterale si multilaterale
privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, la care Romania
este parte.
(2) Investitiile straine in Romania beneficiaza de tratament egal, nu pot
fi expropriate, rechizitionate sau supuse altor masuri cu efecte similare, decat
in conditiile si cu respectarea procedurii prevazute de lege si numai dupa
plata efectiva a unei despagubiri corespunzatoare valorii de piata a
investitiei.
(3) Daca valoarea despagubirii nu poate fi determinata in conditiile alin.
(2), aceasta se stabileste de catre instanta judecatoreasca competenta,
potrivit legii romane, in functie de valoarea capitalului investit, de
cresterea sau de deprecierea valorii acestuia, precum si de veniturile curente
ale investitiei efectuate.
Art. 5
(1) Investitorii straini au dreptul:
a) sa participe la conducerea si la gestionarea investitiei, potrivit
actelor constitutive ale societatilor comerciale in cauza;
b) sa instraineze drepturile si obligatiile lor contractuale catre alti
investitori, romani sau straini, prin acte juridice. Actele juridice privind
instrainarea drepturilor si a obligatiilor contractuale catre alti investitori,
romani sau straini, se vor incheia numai pe teritoriul Romaniei;
c) sa transfere integral, exclusiv in valuta liber convertibila in care s-a
efectuat investitia initiala, in tara in care au domiciliul sau, dupa caz,
sediul, sau in orice alta tara, dividendele sau profiturile nete cuvenite,
precum si sumele rezultate din vanzarea valorilor mobiliare detinute legal;
d) sa transfere in strainatate sumele incasate din dreptul de proprietate
intelectuala, cotele ce li se cuvin pentru asistenta de specialitate, expertize
si alte servicii, potrivit contractelor incheiate;
e) sa transfere liber, exclusiv in valuta liber convertibila in care s-a
efectuat investitia initiala, in tara in care au domiciliul sau, dupa caz,
sediul, sau in orice alta tara, sumele obtinute din vanzarea actiunilor si
partilor sociale detinute in urma efectuarii de investitii in conditiile art. 1
alin. (2), precum si pe cele rezultate din lichidarea acestor investitii, cu
respectarea prevederilor art. 21;
f) sa transfere in strainatate, exclusiv in valuta liber convertibila in
care s-a efectuat investitia initiala, sumele obtinute cu titlu de despagubire,
in situatia luarii uneia dintre masurile prevazute la art. 4 alin. (2);
g) sa transfere in strainatate salariile sau alte castiguri cuvenite
cetatenilor straini care au, potrivit legislatiei romane, calitatea de
salariati in cadrul societatii comerciale constituite de investitorul strain in
Romania, in baza cererii exprese a acestora.
(2) Transferul sumelor prevazute la alin. (1) se va realiza cu respectarea
regimului valutar si fiscal in vigoare in Romania la data inregistrarii cererii
de repatriere si numai dupa plata taxelor si a impozitelor prevazute de lege.
CAP. 2
Regimul investitiei directe de capital strain
Art. 6
(1) Masinile, utilajele, instalatiile, echipamentele industriale,
mijloacele de transport, know-how, alte bunuri amortizabile, care se importa in
vederea efectuarii si derularii investitiei, constituite ca aport in natura la
capitalul social sau achizitionate ca urmare a unei linii de finantare deschise
si garantate de investitorul strain in favoarea societatii comerciale, persoana
juridica romana, in vederea functionarii si derularii investitiei din Romania,
si/sau filialelor/sucursalelor acesteia, beneficiaza de scutire de plata
taxelor vamale.
(2) Beneficiaza de scutire de plata taxelor vamale si bunurile de natura
celor prevazute la alineatul precedent, achizitionate de investitorul strain
din dividendele sale, in scopul majorarii capitalului social al respectivei
societati comerciale.
(3) Pentru materiile prime, materialele consumabile, piesele de schimb
si/sau componentele importate, necesare realizarii productiei proprii, a caror
contravaloare este achitata din surse proprii, atrase sau imprumutate din
strainatate, societatea comerciala, persoana juridica romana cu capital partial
sau integral strain, beneficiaza de reducerea cu 50% a taxelor vamale pe o
perioada de 2 ani de la data punerii in functiune a investitiei straine, dar nu
mai mult de 4 ani de la data inregistrarii acesteia in Registrul comertului.
Art. 7
(1) Exceptand bunurile ce constituie aport in natura, de facilitatile
prevazute la art. 6 beneficiaza numai societatile comerciale, persoane juridice
romane, la care participarea investitorului strain cu capital efectiv varsat in
numerar reprezinta minimum 20% din capitalul social, dar nu mai putin de
350.000 dolari S.U.A. sau echivalentul acestei sume, exprimat in orice alta
valuta liber convertibila si/sau in lei.
(2) Impozitul pe profit, care va fi perceput societatilor comerciale,
persoane juridice romane, cu participare de capital strain, care se incadreaza
in prevederile alineatului precedent, este de 15% pentru primii 2 ani de
activitate, calculati de la data punerii in functiune a investitiei sau, dupa
caz, de la data inceperii efective a activitatii, dar nu mai mult de 4 ani de
la data inregistrarii investitiei straine in Registrul comertului.
Art. 8
(1) Pentru societatile comerciale, persoane juridice romane, avand o
participare a investitorului strain cu capital efectiv varsat, in numerar, de
cel putin 5.000.000 dolari S.U.A. sau echivalentul acestei sume, exprimat in
orice alta valuta liber convertibila si/sau in lei, se acorda suplimentar
facilitati care constau in:
a) plata unui impozit de 15% aplicat profitului obtinut din activitatea
desfasurata, pe o perioada de 5 ani, suplimentar fata de perioada prevazuta la
art. 7 alin. (2);
b) majorarea cu 3 ani a perioadei prevazute la art. 6 alin. (3) pentru
reducerea cu 50% a taxelor vamale in cazul materiilor prime, materialelor
consumabile, pieselor de schimb si/sau componentelor importate, necesare
realizarii productiei proprii, a caror contravaloare este achitata din surse
proprii, atrase sau imprumutate din strainatate.
(2) Investitiile straine beneficiaza de facilitatile suplimentare prevazute
la alin. (1), in functie de:
a) valoarea si domeniul investitiei;
b) promovarea exportului de produse proprii in proportie de cel putin 40%;
c) efectuarea investitiei in parcuri tehnologice si/sau in zone economice
declarate, conform legii, zone speciale;
d) dezvoltarea infrastructurii;
e) dezvoltarea turismului;
f) dezvoltarea unor obiective de interes social sau destinate protectiei
mediului, dupa caz;
g) reinvestirea, anual, a cel putin 50% din profitul net realizat.
CAP. 3
Regimul investitiilor straine constituite prin cumpararea actiunilor
gestionate de Fondul Proprietatii de Stat la societatile comerciale care se
privatizeaza
Art. 9
(1) Pot beneficia de facilitati investitiile straine care au la baza un contract
de vanzare-cumparare de actiuni incheiat cu Fondul Proprietatii de Stat, cu o
valoare de cel putin 1.000.000 dolari S.U.A. sau echivalentul acestei sume,
exprimat in orice alta valuta liber convertibila si/sau in lei, daca
investitorul strain se obliga sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa asigure, ca efect postprivatizare, restructurarea, modernizarea si
rentabilizarea societatii comerciale ale carei actiuni au facut obiectul
contractului de vanzare-cumparare de actiuni incheiat cu Fondul Proprietatii de
Stat, inclusiv reducerea consumurilor materiale si energetice specifice;
b) sa asigure protectia muncii prin tehnologii noi, precum si formarea
resurselor umane;
c) sa contribuie la dezvoltarea economica si la cresterea gradului de ocupare
a fortei de munca in zona geografica in care isi desfasoara activitatea
societatea comerciala ale carei actiuni au facut obiectul contractului de
vanzare-cumparare de actiuni incheiat cu Fondul Proprietatii de Stat;
d) sa asigure un grad de integrare a productiei in Romania de cel putin
30%, care se determina pe baza ponderii valorice a materiilor prime si a
materialelor, a pieselor si subansamblelor produse in Romania in totalul
cheltuielilor materiale efectuate pentru realizarea produselor finite;
e) sa realizeze exportul a cel putin 40% din valoarea productiei anuale
proprii;
f) sa efectueze investitii pentru asigurarea protectiei mediului.
(2) Suma de 1.000.000 dolari S.U.A. sau echivalentul acesteia in orice alta
valuta liber convertibila si/sau in lei, prevazuta la alin. (1), se refera
exclusiv la pretul platit de investitorul strain pentru pachetul de actiuni
cumparat de la Fondul Proprietatii de Stat prin oricare dintre metodele permise
de lege.
Art. 10
(1) Societatile comerciale care se incadreaza in prevederile art. 9
beneficiaza de urmatoarele facilitati:
a) plata unui impozit de 15% aplicat profitului brut obtinut, pe o perioada
de 5 ani de la data incheierii contractului de vanzare-cumparare a actiunilor;
b) scutirea de taxe vamale si de taxa pe valoarea adaugata pentru
echipamente, masini, utilaje si instalatii necesare modernizarii productiei
proprii sau asigurarii protectiei mediului pentru o perioada de 8 ani de la
data incheierii contractului de vanzare-cumparare a actiunilor si reducerea lor
cu 50% pentru o perioada suplimentara de 2 ani pentru aceeasi categorie de
produse;
c) scutirea de plata taxelor vamale si a oricaror alte taxe corelate
transferului de know-how efectuat de investitorul strain in vederea cresterii
performantei tehnice, tehnologice, comerciale sau financiare a societatii
comerciale emitente a actiunilor care au facut obiectul contractului de
vanzare-cumparare incheiat cu Fondul Proprietatii de Stat;
d) reducerea cu 50% a taxelor vamale pe o perioada de 4 ani de la data
incheierii contractului de vanzare-cumparare de actiuni cu Fondul Proprietatii
de Stat, pentru materiile prime, materialele pentru productie, materialele
consumabile, piesele de schimb si/sau componentele importate, necesare
realizarii productiei proprii, a caror contravaloare este achitata din surse
proprii, atrase sau imprumutate din strainatate;
e) lasarea, la dispozitia societatii comerciale privatizate, in moneda in
care s-a efectuat plata actiunilor, a cotei prevazute la art. 8 din Legea nr.
55/1995 pentru accelerarea procesului de privatizare.
(2) Facilitatile prevazute la alin. (1) se acorda in functie de
indeplinirea criteriilor de clasificare prevazute la alineatul respectiv si
care sunt preluate ca obligatii in contul cumparatorului prin contractul de
vanzare-cumparare de actiuni incheiat cu Fondul Proprietatii de Stat si se
aplica incepand cu momentul efectuarii platii integrale a actiunilor
achizitionate.
CAP. 4
Regimul investitiilor de portofoliu realizate de investitorii straini
Art. 11
(1) Constituie investitie de portofoliu cumpararea de valori mobiliare,
inclusiv de titluri de stat, denumita in continuare tranzactie, de pe pietele
organizate ale valorilor mobiliare, in conformitate cu prevederile Legii nr.
52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori, de catre o persoana
fizica sau o persoana juridica cu domiciliul sau, dupa caz, cu sediul in
strainatate, prin intermediul unei institutii abilitate, in conditiile legii,
de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
(2) Dobandirea de valori mobiliare, inclusiv titluri de stat, in conditiile
alin. (1) este supusa aceluiasi regim juridic, indiferent daca s-a realizat in
urma unei oferte publice, a unui plasament privat, a altor tranzactii pe piete
organizate ale valorilor mobiliare sau a unei emisiuni de certificate de
depozit de valori mobiliare, promovata de un emitent sau de un detinator de
valori mobiliare inregistrat la Oficiul de Evidenta a Valorilor Mobiliare din
cadrul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
Art. 12
Operatiunile de repatriere a capitalului investit si a veniturilor
realizate in urma investitiei de portofoliu efectuate de investitorul strain se
vor efectua pe baza confirmarii schimbului valutar initial si a extraselor de
cont eliberate de catre societatile de valori mobiliare sau de catre agentii
autorizati in acest scop de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, prin care
se atesta ca disponibilul in cont rezulta din una sau mai multe tranzactii cu
valori mobiliare dobandite in conditiile art. 11 sau din dividendele, platile
sau dobanzile cuvenite pentru valorile mobiliare detinute, dupa caz.
Art. 13
(1) Tranzactiilor cu valori mobiliare, realizate in conditiile art. 11, li
se aplica o taxa de pana la 1,5% din valoarea totala a fiecareia dintre
acestea.
(2) Sumele aferente taxei prevazute la alineatul precedent se retin, de la
cumparator, de catre societatile de valori mobiliare prin intermediul carora se
realizeaza tranzactiile si se varsa la bugetul de stat, in termen de cel mult
10 zile de la incasare.
(3) Depasirea termenului prevazut la alin. (2), pentru efectuarea
varsamintelor la bugetul de stat, atrage obligatia societatii de valori
mobiliare in cauza de a plati o penalitate de 0,25% pentru fiecare zi de
intarziere, calculata asupra sumei incasate cu titlu de taxa pe tranzactie.
Art. 14
(1) Repatrierea sumelor investite si a veniturilor realizate de
investitorul strain in urma investitiei de portofoliu se face exclusiv in
valuta liber convertibila in care s-a efectuat investitia initiala.
(2) Banca Nationala a Romaniei va urmari si va evidentia distinct toate
operatiunile valutare in legatura cu investitiile de portofoliu realizate de
investitorii straini.
(3) Cuantumul taxei prevazute la art. 13 alin. (1) se stabileste
semestrial, pana la data de 25 a lunii curente pentru semestrul urmator, de
catre Consiliul pentru Reforma, impreuna cu Banca Nationala a Romaniei.
Art. 15
Fluxurile de capital in lei, provenite din achizitionarile de actiuni pe
piata secundara, sunt evidentiate distinct de catre societatile de valori
mobiliare si se comunica lunar Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
CAP. 5
Atragerea investitorilor straini, promovarea si inregistrarea investitiilor
straine
Art. 16
Activitatea de atragere a investitorilor straini si de promovare a
investitiilor straine in Romania se realizeaza de catre Agentia Romana de
Dezvoltare si, dupa caz, de catre Fondul Proprietatii de Stat.
Art. 17
(1) Inregistrarea investitiilor straine in Romania, efectuate in oricare
dintre formele prevazute la art. 1 alin. (2), se face in conformitate cu
prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale si ale Legii nr.
26/1990 privind Registrul comertului.
(2) Inregistrarea investitiilor straine, realizate sub forma societatilor
de valori mobiliare, societatilor de investitii financiare, fondurilor mutuale
si societatilor bancare sau societatilor de asigurare-reasigurare, se face
numai cu avizul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, al Bancii Nationale a
Romaniei si/sau al Ministerului Finantelor, dupa caz.
Art. 18
(1) Investitorii straini pot beneficia de asistenta de specialitate si de
alte servicii, care se acorda de catre Agentia Romana de Dezvoltare, in scopul
asigurarii unei informari calificate cu privire la posibilitatile de afaceri in
Romania si pentru indeplinirea operativa a formalitatilor legale pentru
inregistrarea investitiei, la cererea acestora si contra unei sume forfetare
stabilite de Ministerul Finantelor.
(2) Veniturile obtinute din activitatea de asistenta de specialitate
prestata de Agentia Romana de Dezvoltare in favoarea investitorilor straini,
inclusiv 50% din sumele incasate ca urmare a eliberarii certificatelor de
investitor, pot fi utilizate de aceasta institutie pentru finantarea
activitatii sale curente, inclusiv pentru salarizarea personalului.
(3) Ministerele si celelalte institutii publice sau autoritati ale
administratiei publice centrale si locale vor colabora cu Agentia Romana de
Dezvoltare si vor raspunde, in termen de 15 zile de la primire, solicitarilor
acesteia, care au drept scop asigurarea asistentei de specialitate pentru
investitorii straini.
Art. 19
(1) Guvernul, prin hotarare, constituie un colectiv permanent de lucru cu
sarcina de rezolvare operativa a problemelor specifice ivite pe parcursul
constituirii societatilor comerciale cu participare de capital strain sau in
momentul dezvoltarii activitatii unei astfel de societati comerciale.
(2) Secretariatul tehnic al grupului de lucru prevazut la alineatul
precedent va fi asigurat de personalul Agentiei Romane de Dezvoltare.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 20
(1) Atestarea dreptului de a beneficia de facilitatile prevazute la art. 6,
la art. 7 alin. (2) si la art. 8 alin. (1) se face prin certificatul de
investitor strain, eliberat de Agentia Romana de Dezvoltare.
(2) Atestarea dreptului de a beneficia de facilitatile prevazute la art. 10
se face prin certificatul de investitor strain, eliberat de catre Agentia
Romana de Dezvoltare, pe baza contractului de vanzare-cumparare a actiunilor,
incheiat cu Fondul Proprietatii de Stat, si a extrasului de cont doveditor al
efectuarii platii.
(3) Certificatul de investitor strain eliberat de Agentia Romana de
Dezvoltare este opozabil autoritatilor romane in domeniul vamal si fiscal.
(4) Eliberarea certificatului de investitor strain, care face dovada
dreptului de a beneficia de facilitatile acordate, se efectueaza contra unei
taxe stabilite prin hotarare a Guvernului, la propunerea comuna a Ministerului
Finantelor si Agentiei Romane de Dezvoltare, care nu poate fi mai mare decat
echivalentul exprimat in lei al sumei de 25 dolari S.U.A., calculata la cursul
de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil
pentru ziua in care se efectueaza plata.
(5) Agentia Romana de Dezvoltare va retrage certificatul de investitor
strain acordat initial, in cazul in care constata ca, din vina investitorului
strain, nu mai sunt indeplinite criteriile si conditiile care au stat la baza
eliberarii acestuia, in acest caz fiind permisa acordarea unor alte categorii
de facilitati, in functie de indeplinirea criteriilor si a conditiilor necesare
pentru aceasta.
(6) Diferenta dintre cuantumul valoric al facilitatilor acordate initial si
cuantumul valoric al celor acordate conform alineatului precedent se plateste
de catre investitorul strain in culpa si se face venit la bugetul de stat, prin
grija Ministerului Finantelor.
(7) Societatile comerciale, persoane juridice romane, constituite cu
participare de capital strain, vor transmite anual Agentiei Romane de
Dezvoltare, in cel mult 90 de zile de la data incheierii exercitiului financiar
pentru care se face raportarea, datele necesare care sa ateste indeplinirea, de
catre investitorul strain, a obligatiilor asumate.
Art. 21
(1) In cazul in care investitiile straine se lichideaza intr-o perioada mai
mica decat dublul celei pentru care investitorii straini beneficiaza de una
dintre facilitatile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, acestia platesc
impozitele si taxele stabilite, potrivit legii, pentru intreaga perioada de
functionare a investitiei straine.
(2) Impozitele si taxele datorate statului potrivit alineatului precedent
se platesc, cu prioritate, din rezultatele lichidarii investitiilor sau din
celelalte drepturi cuvenite investitorilor straini.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si in cazul in care valoarea
investitiei straine realizate sub forma de societate comerciala, persoana
juridica romana, coboara sub limitele prevazute la art. 7 alin. (1) si la art.
8 alin. (1).
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 22
(1) De facilitatile fiscale prevazute la art. 6, la art. 7 alin. (2), la
art. 8 alin. (1) si la art. 10, dupa caz, poate beneficia orice societate
comerciala, persoana juridica romana, de la data majorarii capitalului social,
dar numai pana la epuizarea perioadei pentru care s-au acordat facilitatile
initiale prin Legea nr. 35/1991, cu modificarile ulterioare, si numai in masura
in care, in acest fel, participatia de capital strain, in conditiile art. 1
alin. (1), se constituie sau se completeaza pana la atingerea baremurilor
stabilite pentru acordarea facilitatilor respective.
(2) Facilitatile prevazute la art. 6 se acorda si societatilor comerciale,
persoane juridice romane, cu activitate de productie si/sau servicii
industriale, in cazul carora participarea investitorului/investitorilor straini
cu capital efectiv varsat in numerar reprezinta minimum 20% din capitalul
social, dar nu mai putin de 200.000 dolari S.U.A. sau echivalentul acestei
sume, exprimat in orice alta valuta liber convertibila si/sau in lei.
Art. 23
(1) Criteriile si conditiile care trebuie indeplinite pentru acordarea
facilitatilor suplimentare, precum si procedura de incadrare in termenele si in
cuantumurile prevazute la art. 8 se stabilesc prin norme metodologice elaborate
de Ministerul Finantelor si de Agentia Romana de Dezvoltare si aprobate de
Guvern.
(2) Criteriile si conditiile care trebuie indeplinite pentru acordarea
facilitatilor, precum si procedura de incadrare in termenele si in cuantumurile
prevazute la art. 10 vor fi stabilite prin norme metodologice emise in comun de
catre Ministerul Finantelor, Fondul Proprietatii de Stat si Agentia Romana de
Dezvoltare si aprobate de Guvern.
Art. 24
(1) Societatile comerciale cu capital social partial sau integral strain,
persoane juridice romane, care se incadreaza in prevederile art. 1 alin. (2),
pot dobandi, pe intreaga durata de functionare, in orice moment, dreptul de
proprietate si orice alte drepturi reale asupra terenurilor, necesare pentru
realizarea sau dezvoltarea obiectului propriu de activitate.
(2) In cazul dizolvarii si lichidarii societatilor comerciale prevazute la
alineatul precedent, lichidatorii au obligatia instrainarii terenurilor, in
termen de un an de la data hotararii de dizolvare, numai catre persoane care au
capacitatea juridica de a dobandi astfel de bunuri.
Art. 25
Societatile comerciale prevazute la art. 1 alin. (2) beneficiaza de dreptul
de a efectua trecerea integrala pe costuri a cheltuielilor efectuate cu
activitatea de reclama-publicitate si/sau de promovare a productiei realizate
si/sau a serviciilor prestate.
Art. 26
(1) Guvernul poate stabili, prin hotarari, regimul special aplicabil unor
investitii straine efectuate in conditiile prezentei ordonante de urgenta,
intr-un numar limitat de cazuri si justificat exclusiv prin ratiuni de
protectie sociala sau de dezvoltare regionala.
(2) Investitiile straine prevazute la alineatul precedent pot beneficia de
acordarea de garantii pentru creditari externe, in limita unui plafon anual din
Fondul special de dezvoltare aflat la dispozitia Guvernului, stabilit de
Ministerul Finantelor.
Art. 27
(1) Personalul strain necesar desfasurarii activitatii investitiei straine,
indiferent de forma prevazuta in prezenta ordonanta de urgenta in care s-a constituit
aceasta, va fi angajat numai in posturi de conducere si de specialitate.
(2) Drepturile si obligatiile personalului roman si ale celui strain,
angajat pentru desfasurarea activitatii in cadrul investitiei straine, sunt
cele prevazute de lege si stabilite prin conventia partilor.
Art. 28
Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta sunt aplicabile numai in masura
in care acordurile si conventiile internationale referitoare la investitiile
straine, la care Romania este parte, nu stabilesc un alt regim.
Art. 29
Investitorii straini, care nu indeplinesc criteriile si conditiile necesare
pentru obtinerea de facilitati sau care nu solicita facilitatile prevazute in
prezenta ordonanta de urgenta, sunt indreptatiti sa realizeze investitii in
Romania potrivit dreptului comun, fara eliberarea certificatului de investitor
strain, beneficiind in intregime de garantiile prevazute de lege.
Art. 30
(1) In momentul inregistrarii societatii comerciale, persoana juridica
romana, cu participare de capital strain, in Registrul comertului sau, dupa
caz, la data platii pretului pachetului de actiuni cumparat de la Fondul
Proprietatii de Stat, investitorul va plati o taxa cuprinsa intre 0,2 si 0,5%
pentru Fondul special de dezvoltare aflat la dispozitia Guvernului.
(2) Taxa perceputa este calculata invers proportional cuantumului
investitiei straine realizate si/sau in functie de importanta economica a
domeniului in care investitia straina este efectuata.
Art. 31
(1) Investitiile straine care au intrat sub incidenta prevederilor art. 14
- 16 din Legea nr. 35/1991 privind regimul investitiilor straine, cu
modificarile si completarile ulterioare, care, pana la data de 31 decembrie
1994, au fost inmatriculate in Registrul comertului si pentru care s-au
solicitat facilitatile prevazute de respectiva lege, continua sa beneficieze de
facilitatile respective.
(2) Pentru a putea beneficia de facilitatile stabilite in prezenta
ordonanta de urgenta, investitiile straine prevazute la alineatul precedent
trebuie sa se incadreze in prevederile acesteia, in termen de 12 luni de la
data intrarii ei in vigoare.
(3) De la data acordarii, la solicitarea investitorului strain, a
facilitatilor stabilite in prezenta ordonanta de urgenta, investitiile straine
prevazute la alin. (1) nu vor mai beneficia de facilitatile acordate in temeiul
Legii nr. 35/1991.
(4) Prevederile alineatelor precedente se aplica, in mod corespunzator, si
investitiilor straine care au dobandit facilitati in temeiul Legii nr. 71/1994
privind acordarea unor facilitati suplimentare fata de Legea nr. 35/1991,
republicata, pentru atragerea de investitori straini in industrie.
(5) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta
nu se mai elibereaza certificate de investitor in favoarea investitorilor
straini care nu se incadreaza in prevederile acesteia.
Art. 32
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta isi inceteaza
valabilitatea prevederile Legii nr. 35/1991 privind regimul investitiilor
straine, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 73 din 10
aprilie 1991 si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 185
din 2 august 1993, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr.
71/1994 privind acordarea unor facilitati suplimentare fata de Legea nr.
35/1991, republicata, pentru atragerea de investitori straini in industrie,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 189 din 22 iulie
1994, precum si orice alta dispozitie contrara, cuprinsa in Ordonanta
Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 246 din 31 august 1994, aprobata si
modificata prin Legea nr. 73/1996 si republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997.
Art. 33
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, Agentia Romana de Dezvoltare, Fondul Proprietatii de Stat
si Ministerul Finantelor vor elabora normele metodologice necesare pentru
punerea in aplicare a acesteia si le vor supune Guvernului spre aprobare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul reformei,
Ulm Spineanu
Ministru de stat,
ministrul industriei
si comertului,
Calin Popescu-Tariceanu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
Presedintele Agentiei
Romane de Dezvoltare,
Andrei Dimitriu
Presedintele Consiliului
de administratie al
Fondului Proprietatii
de Stat,
Sorin Dimitriu