HOTARARE Nr. 928 din 29 decembrie 1997
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investitiilor straine in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 382 din 29 decembrie 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 23 si al art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
31/1997 privind regimul investitiilor straine in Romania,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investitiilor straine in Romania,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Agentia Romana de Dezvoltare, Fondul Proprietatii de Stat si Ministerul
Finantelor vor lua masurile necesare in scopul aplicarii normelor metodologice
mentionate la art. 1.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ilie Serbanescu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Presedintele Consiliului
de administratie al
Fondului Proprietatii de Stat,
Sorin Dimitriu
Ministrul privatizarii,
Valentin M. Ionescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 31/1997
privind regimul investitiilor straine in Romania
1. Pentru a beneficia de facilitatile fiscale si vamale prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31/1997, denumita in continuare
ordonanta, persoana fizica straina isi va dovedi identitatea si statutul cu
pasaportul personal.
Persoanele juridice straine cu scop patrimonial isi dovedesc statutul
organic cu documentele de constituire si inregistrare la organele competente
din tara in care isi au sediul (in original si copii traduse si autentificate),
iar persoanele juridice fara scop patrimonial isi dovedesc statutul organic prin
actul de recunoastere prevazut la art. 43 din Legea nr. 105/1992 cu privire la
reglementarea raporturilor de drept international privat, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 245 din 1 octombrie 1992.
Domiciliul persoanei fizice straine se dovedeste cu mentiunea
corespunzatoare in pasaport.
Adresa exacta se dovedeste printr-o declaratie autentificata, data pe
propria raspundere. Sediul persoanei juridice se dovedeste cu documentele de
constituire si inregistrare.
2. Conversia creantelor rezultate din exporturi in Romania sau din credite
acordate, in parti sociale ale societatilor comerciale debitoare sau in actiuni
emise de acestea, conform art. 1 alin. (2) lit. e) din ordonanta, se poate face
pe baza actelor juridice incheiate, in acest sens, pe teritoriul Romaniei,
intre investitorul strain titular al dreptului de creanta si societatea
comerciala debitoare, fie prin cesionare de parti sociale sau actiuni
existente, fie prin emisiune de noi parti sociale sau actiuni. Creantele
trebuie sa fie certe si exigibile.
3. In sensul ordonantei, prin productie proprie se intelege procesul de
prelucrare sau transformare a unor bunuri in cadrul unitatii de productie a
societatii comerciale cu capital strain, persoana juridica romana, in vederea
obtinerii unor semifabricate, componente sau produse finite cu caracteristici
fizice, chimice sau tehnico-functionale distincte fata de bunurile prelucrate
sau transformate. Se considera productie proprie si activitatea de asamblare a
componentelor astfel obtinute, precum si asamblarea acestora, impreuna cu
componente dobandite de la terti.
Linia de finantare prevazuta la art. 6 alin. (1) si sursele de plata
prevazute la art. 6 alin. (3) din ordonanta exclud sursele de credite proprii
ale societatilor comerciale sau ale institutiilor de credit, persoane juridice
romane, si nu pot fi garantate cu patrimoniul unei persoane juridice romane.
Data punerii in functiune a investitiei o constituie data incheierii
protocolului de receptie finala, dupa incheierea probelor tehnologice de
functionare a unitatii de productie.
4. In sensul art. 7 alin. (1) si al art. 22 alin. (2) din ordonanta,
participarea de minimum 20% din capitalul social al societatii comerciale, dar
nu mai putin de 350.000 USD sau echivalent si, respectiv, 200.000 USD, se
determina prin raportarea la capitalul social total subscris al societatii
comerciale. In cadrul societatii comerciale, participarea straina poate fi
detinuta de unul sau mai multi investitori straini, cu conditia ca cel putin
unul dintre acestia sa aiba o participare la capitalul social de minimum
100.000 USD sau echivalent, potrivit ordonantei.
5. In sensul art. 7 alin. (2) din ordonanta, data punerii in functiune a
investitiei este cea definita la pct. 3 din prezentele norme metodologice.
Data inceperii efective a activitatii o reprezinta data la care societatea
comerciala a inregistrat primul document justificativ care atesta obtinerea de
venituri, potrivit legii, dupa inregistrarea investitiei straine in Registrul
comertului.
Oricare dintre cele doua date, in masura in care se realizeaza prima,
declanseaza curgerea perioadei de 2 ani prevazute la art. 7 alin. (2) din
ordonanta.
6. In sensul art. 8 alin. (1) din ordonanta, capitalul efectiv varsat in
numerar de cel putin 5.000.000 USD sau echivalent se refera la participarea
straina in cadrul societatii, cu conditia ca cel putin unul dintre investitorii
straini sa aiba o participare la capitalul social de minimum 2.000.000 USD sau
echivalent.
Perioada prevazuta la art. 8 alin. (1) lit. a) din ordonanta nu va depasi 9
ani de la data inregistrarii investitiei straine in Registrul comertului.
Perioada prevazuta la art. 8 alin. (1) lit. b) din ordonanta nu va depasi 7
ani de la data inregistrarii investitiei straine in Registrul comertului.
7. Criteriile mentionate la art. 8 alin. (2) din ordonanta se evidentiaza
in planul de afaceri in baza caruia investitorul strain solicita acordarea
facilitatilor suplimentare prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) si b).
Criteriile sunt combinative, in functie de domeniul si modalitatea de realizare
a investitiei si se preiau ca obligatii ferme ale investitorului strain si ale
societatii comerciale in planul de afaceri care se prezinta spre analiza si
acceptare Agentiei Romane de Dezvoltare. Planul de afaceri va acoperi integral
perioada de acordare a facilitatilor suplimentare prevazute la art. 8.
8.1. Evaluarea criteriilor prevazute la art. 8 alin. (2) din ordonanta se
realizeaza de Agentia Romana de Dezvoltare pe baza punctajului stabilit prin
prezentele norme metodologice. Pentru a se acorda facilitatile suplimentare
prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) si b) din ordonanta, investitia straina
trebuie sa realizeze un punctaj de minimum 300 de puncte. Pentru acordarea
facilitatii suplimentare prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) din ordonanta
este necesar un punctaj de minimum 200 de puncte, iar pentru acordarea
facilitatii suplimentare prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b) este necesar un
punctaj de minimum 100 de puncte. Sistemul de calcul al punctajului este
urmatorul:
N = (V + delta V) x Pv + 0,25 x E + 0,5 x R,
in care:
N = numar total de puncte necesar pentru acordarea facilitatilor
suplimentare prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) si/sau lit. b) din
ordonanta.
V = valoarea capitalului social efectiv varsat conform art. 8 alin. (1) din
ordonanta la data acordarii facilitatilor, exprimat in milioane USD si/sau
echivalent in lei.
delta V = valoarea, exprimata in milioane USD, a majorarilor de capital, cu
exceptia profitului reinvestit, care va fi efectiv varsata pe urmatorii 5 ani,
conform planului de afaceri.
Valoarea delta V cuprinde si investitiile realizate din surse de finantare
atrase conform art. 6 alin. (1).
Pv = punctaj aferent domeniului de activitate conform art. 8 alin. (2) lit.
a), c), d), e) si f) din ordonanta, cuprins intre 2 si 20 de puncte/milion USD.
Punctajul pe fiecare domeniu se aplica pro rata pe valoarea efectiva si este
stabilit in anexa nr. 1.
E = valoarea exportului, conform art. 8 alin. (2) lit. b) din ordonanta,
efectiv incasata in devize liber convertibile, exprimata procentual. Valoarea E
trebuie sa reprezinte minimum 40% din suma totala a vanzarilor, efectiv
incasata in aceeasi perioada de 5 ani. In planul de afaceri pot fi prevazute
valori anuale care se abat, in plus si in minus, fata de procentul de 40% .
Pentru fiecare milion USD export incasat in perioada de 5 ani se aplica un
punctaj de 10 puncte, pro rata pe valoarea efectiva, care se adauga punctajului
final.
R = valoarea profitului net reinvestit anual conform art. 8 alin. (2) lit.
g) din ordonanta, exprimata procentual. Valoarea R trebuie sa reprezinte
minimum 50% din profitul net realizat de societate. In planul de afaceri nu se
admite abatere anuala in minus de la procentul de 50% profit reinvestit.
Pentru fiecare milion USD profit reinvestit in perioada de 5 ani prevazuta
in planul de afaceri se aplica un punctaj de 20 de puncte, pro rata, pe
valoarea efectiva, care se adauga punctajului final.
8.2. Pentru investitiile in parcuri tehnologice si/sau zone speciale
conform art. 8 alin. (2) lit. c) din ordonanta, valoarea Pv se stabileste la 20
puncte/milion USD, cu respectarea conditiilor prevazute in actele normative de
infiintare a acestora.
8.3. Formula de calcul prevazuta la pct. 8.1 din prezentele norme
metodologice se aplica pentru un singur domeniu principal de activitate al
societatii comerciale. Fiecare domeniu este exprimat printr-o diviziune careia
ii corespunde un cod de 2 cifre conform Clasificarii activitatilor din economia
nationala (CAEN) a Comisiei Nationale pentru Statistica.
8.4. Pentru cota-parte din V si/sau delta V, destinata dezvoltarii unor
obiective de interes social sau protectiei mediului, conform art. 8 alin. (2)
lit. f) din ordonanta, evidentiata distinct in planul de afaceri, se aplica un
punctaj suplimentar fata de Pv, de 2 puncte in cazul obiectivelor sociale si de
4 puncte in cazul protectiei mediului.
8.5. Pe parcursul derularii investitiei, in masura in care societatea cu
capital strain realizeaza performante superioare fata de cele care au stat la
baza acordarii facilitatilor, conform pct. 8.1 din prezentele norme
metodologice, aceasta poate solicita recalcularea punctajului si acordarea unei
categorii de facilitati corespunzatoare, in conditiile ordonantei.
9. Sistemul de punctaj si formula de calcul pot fi modificate prin hotarare
a Guvernului. Facilitatile acordate inainte de data modificarii isi mentin
valabilitatea pana la epuizarea perioadei pentru care au fost acordate.
10. Evaluarea criteriilor prevazute la art. 9 alin. (1) din ordonanta se
realizeaza de catre Fondul Proprietatii de Stat pe baza punctajului stabilit de
prezentele norme metodologice. Pentru a se acorda facilitatile prevazute la
art. 10 alin. (1) din ordonanta, investitia straina trebuie sa realizeze un
punctaj de minimum 150 de puncte. Baza de timp pentru indeplinirea criteriilor
este de maximum 5 ani, daca nu este altfel prevazut in contractul de
vanzare-cumparare a actiunilor.
Sistemul de calcul al punctajului este urmatorul:
N = A + B + C + D + E + F,
in care:
N = numar total de puncte;
A = investitii pentru restructurarea, modernizarea si rentabilizarea
societatii, exprimate procentual fata de valoarea de achizitie a actiunilor din
care se scade cota prevazuta la art. 10 alin. (1) lit. e) din ordonanta, pentru
care se acorda urmatorul punctaj:
50 - 75% 45 puncte
76 - 100% 50 puncte
101 - 125% 55 puncte
126 - 150% 60 puncte
151 - 175% 65 puncte
176 - 200% 70 puncte
201 - 225% 75 puncte
226 - 250% 80 puncte
peste 250% 85 puncte
B = cheltuieli pentru pregatirea personalului si se calculeaza astfel:
minimum 100.000 lei/persoana 10 puncte
100.000 - 250.000 lei/persoana 15 puncte
250.000 - 500.000 lei/persoana 20 puncte
peste 500.000 lei/persoana 25 puncte
Aceste sume se vor actualiza, trimestrial, in functie de evolutia cursului
valutar;
C = cresterea gradului de ocupare a fortei de munca (cresterea numarului de
personal fata de cel existent la data vanzarii) si se calculeaza astfel:
pana la 20% 5 puncte
21 - 45% 10 puncte
46 - 70% 15 puncte
71 - 100% 20 puncte
peste 100% 25 puncte
D = gradul de integrare a productiei si se calculeaza astfel:
30 - 35% 20 puncte
36 - 50% 25 puncte
51 - 70% 30 puncte
71 - 90% 35 puncte
peste 90% 40 puncte
E = ponderea exportului in totalul cifrei de afaceri si se calculeaza
astfel:
40 - 45% 30 puncte
46 - 60% 35 puncte
61 - 85% 40 puncte
peste 85% 45 puncte
F = investitii pentru protectia mediului prevazute a fi realizate, in
valuta liber convertibila, in primii 3 ani, suplimentar fata de valoarea
investitiei de la punctul A, si se calculeaza astfel:
minimum 10% din valoarea de achizitie 15 puncte
11 - 20% 20 puncte
21 - 30% 25 puncte
31 - 45% 30 puncte
peste 45% 35 puncte
11. Veniturile in lei si valuta realizate din activitatea de asistenta de
specialitate prestata de Agentia Romana de Dezvoltare in favoarea
investitorilor straini, inclusiv 50% din sumele incasate ca urmare a eliberarii
certificatelor de investitor, vor fi retinute de Agentia Romana de Dezvoltare
ca venituri extrabugetare pentru finantarea cheltuielilor curente.
Cota de 50% din veniturile realizate din sumele incasate ca urmare a
eliberarii certificatelor de investitor se va varsa la bugetul de stat la cap.
21.01.13 "varsaminte din veniturile institutiilor publice si alte
activitati autofinantate".
Disponibilitatile inregistrate la finele anului in lei si valuta se
reporteaza in anul urmator, urmand a fi utilizate pentru aceeasi destinatie.
12. Certificatul de investitor care atesta dreptul de a beneficia de
facilitatile prevazute la art. 6 din ordonanta, cu exceptia aportului in natura
la capitalul social, la art. 7 alin. (2) si la art. 8 alin. (1) din ordonanta,
se elibereaza de Agentia Romana de Dezvoltare, la cerere, dupa indeplinirea
formalitatilor de inregistrare conform art. 17 din ordonanta si dupa
indeplinirea criteriilor privind valoarea in numerar si ponderea capitalului
investitorului strain in capitalul social total al societatii comerciale,
conform art. 7 alin. (1) si art. 22 alin. (2) din ordonanta, respectiv valoarea
capitalului strain in numerar conform art. 8 alin. (1) si criteriilor prevazute
la art. 8 alin. (2) din ordonanta.
13.1. Cazurile in care nu mai sunt indeplinite criteriile si conditiile
care au stat la baza eliberarii certificatului de investitor si in care se
procedeaza la retragerea acestuia sunt urmatoarele:
a) participarea investitorului strain la capitalul social scade sub
cuantumul si, respectiv, ponderea, dupa caz, prevazute la art. 7 alin. (1) si
art. 8 alin. (1), la art. 9 alin. (1) si la art. 22 alin. (2) din ordonanta;
b) utilizarea incorecta a certificatului de investitor pentru scutirea de
taxe vamale fara respectarea conditiilor prevazute in prezentele norme
metodologice;
c) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 8 alin. (2) din ordonanta,
asumate prin planul de afaceri, care au stat la baza acordarii facilitatilor
prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) si/sau lit. b) din ordonanta. Retragerea
certificatului de investitor se va face in cazul cand, la evaluarea respectarii
obligatiilor asumate prin planul de afaceri, se constata ca punctajul obtinut
la evaluare scade sub limita minima necesara obtinerii facilitatilor
suplimentare prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) si/sau lit. b) din
ordonanta;
d) nerespectarea obligatiilor asumate prin contractul de vanzare-cumparare
a actiunilor, incheiat cu Fondul Proprietatii de Stat, care au stat la baza
acordarii facilitatilor prevazute la art. 10 alin. (1) din ordonanta.
13.2. Neindeplinirea obligatiilor care au stat la baza eliberarii
certificatului de investitor va fi constatata de o comisie formata din
reprezentanti ai Agentiei Romane de Dezvoltare, Ministerului Finantelor si,
dupa caz, ai Fondului Proprietatii de Stat.
13.3. Masura retragerii certificatului de investitor si/sau, dupa caz,
acordarea altei categorii de facilitati se comunica de catre Agentia Romana de
Dezvoltare la sediul societatii comerciale, Ministerului Finantelor si, dupa
caz, Fondului Proprietatii de Stat.
14. Calculul diferentei dintre cuantumul valoric al facilitatilor acordate
initial si cuantumul valoric al celor acordate conform art. 20 alin. (6) din
ordonanta se face de catre organele fiscale ale Ministerului Finantelor care va
stabili si modul de plata a acestei diferente.
15. Modalitatea comunicarii datelor necesare care sa ateste indeplinirea de
catre investitorul strain a obligatiilor asumate, precum si continutul acesteia
se stabilesc de catre Agentia Romana de Dezvoltare si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
16. Constatarea situatiilor prevazute la art. 21 alin. (1) si alin. (3) din
ordonanta, precum si stabilirea obligatiilor de plata a impozitelor si a
taxelor se fac de catre Ministerul Finantelor.
17. In sensul art. 22 alin. (2) din ordonanta, se considera activitate de
productie industriala activitatea definita conform prevederilor pct. 3 din
prezentele norme metodologice, desfasurata in cadrul diviziunilor 10-40 din
anexa nr. 1, iar servicii industriale, activitatile definite astfel in anexa
nr. 2 la prezentele norme metodologice.
18. In sensul art. 25 din ordonanta, prin trecerea integrala pe costuri a
cheltuielilor efectuate cu activitatea de reclama-publicitate si/sau de
promovare a productiei realizate si/sau serviciilor prestate se intelege
deductibilitatea fiscala integrala a acestor tipuri de cheltuieli. Beneficiaza
de prevederile acestui articol orice investitie straina realizata intr-una
dintre formele prevazute la art. 1 alin. (2), cu respectarea prevederilor art.
3 din ordonanta, fara a fi necesara eliberarea certificatului de investitor.
19. Agentia Romana de Dezvoltare propune Guvernului, cu avizul Ministerului
Reformei, proiectele de hotarari ale Guvernului, care stabilesc regimul special
aplicabil unor investitii straine, conform art. 26 din ordonanta.
20. Taxa prevazuta la art. 30 alin. (1) din ordonanta se calculeaza in lei,
la data efectuarii operatiunii la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala
a Romaniei, ca o cota procentuala aplicata valorii capitalului social subscris
de investitorul strain, respectiv pretului pachetului de actiuni cumparat de la
Fondul Proprietatii de Stat, astfel:
pana la 199.999 USD 0,5%, dar nu mai
putin de 25 USD
200.000 - 349.999 USD 0,4%
350.000 - 4.999.999 USD 0,3%
peste 5.000.000 USD (inclusiv) 0,2%
Sumele calculate si retinute se varsa in contul Fondului special de
dezvoltare aflat la dispozitia Guvernului cu nr. 64.86.801.60, deschis la
centrala Bancii Nationale a Romaniei.
In cazul achizitionarii pachetului de actiuni de la Fondul Proprietatii de
Stat, plata taxei se va face concomitent cu achitarea pachetului de actiuni.
Pentru toate celelalte cazuri, plata taxei se va face in momentul inregistrarii
societatii comerciale, ca persoana juridica romana cu participare de capital
strain, in Registrul comertului.
Societatile comerciale cu capital strain, inregistrate in Registrul
comertului dupa intrarea in vigoare a ordonantei, dar inainte de publicarea
hotararii Guvernului de aprobare a prezentelor norme metodologice in Monitorul
Oficial al Romaniei, vor plati taxa prevazuta de lege in termen de 3 luni de la
data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice.
21. Anexele nr. 1 si 2 constituie parte integranta a prezentelor norme
metodologice. Domeniile mentionate in anexe corespund Clasificarii
activitatilor din economia nationala (CAEN) a Comisiei Nationale pentru Statistica.
22. In sensul prevederilor art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (1), art. 8 alin.
(1) si art. 22 alin. (2) din ordonanta, pentru bunurile care se importa ca
aport in natura la capitalul social, indiferent de valoarea investitiei
straine, nu se percep taxe vamale. Pentru a se beneficia de acest drept nu este
necesara eliberarea certificatului de investitor, fiind suficiente actele care
dovedesc inmatricularea societatii comerciale, ca persoana juridica romana cu
participare de capital strain, in Registrul comertului, insotite de factura pro
forma, emisa pe numele societatii comerciale in curs de constituire, in care se
mentioneaza ca aceasta este valabila numai pentru vama. In aceleasi conditii,
de acest drept beneficiaza si investitiile straine realizate in baza Legii nr.
35/1991, republicata.
23. Pentru a beneficia de scutirile de taxe vamale pentru bunurile
amortizabile achizitionate ca urmare a unei linii de finantare deschise si
garantate de investitorul strain, conform art. 6 alin. (1) din ordonanta,
pentru cele achizitionate din dividendele cuvenite investitorului strain,
conform art. 6 alin. (2) din ordonanta, precum si pentru bunurile a caror
contravaloare este achitata din surse proprii, atrase sau imprumutate din
strainatate, conform art. 6 alin. (3) din ordonanta, este necesara prezentarea
la organele vamale a certificatului de investitor si a confirmarii Agentiei
Romane de Dezvoltare privind veridicitatea surselor de finantare, respectiv de
plata.
24. Transferul dividendelor sau al profiturilor nete, cuvenite conform
bilantului contabil aprobat potrivit legii, se va efectua prin determinarea
sumei in valuta liber convertibila, aferenta la cursul de schimb al pietei
valutare la data operatiunii de transfer si cu dovedirea platii taxelor si
impozitelor prevazute de lege printr-un certificat eliberat de administratiile
financiare teritoriale.
25. Echivalentul in lei al sumelor in dolari S.U.A., prevazut la art. 7
alin. (1), art. 8 alin. (1) si la art. 22 alin. (2) din ordonanta, se intelege
la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data incheierii
actelor constitutive si/sau aditionale prin care se subscriu sumele in
capitalul social al societatii comerciale.
Echivalentul in lei al sumei in dolari S.U.A., prevazut la art. 9 alin. (1)
din ordonanta, se intelege la data platii efective a actiunilor Fondului
Proprietatii de Stat.
26. Certificatele de investitor eliberate de Agentia Romana de Dezvoltare
in baza Legii nr. 35/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, si a
Legii nr. 71/1994 isi pastreaza valabilitatea.
In cazul cesionarii integrale a actiunilor sau partilor sociale catre un
investitor roman, Oficiul Registrului comertului va efectua inregistrarile
prevazute de lege numai dupa primirea confirmarii scrise a Agentiei Romane de
Dezvoltare privind restituirea certificatului de investitor.
In cazul cesiunii catre un investitor strain, certificatul de investitor
emis pentru investitorul cedent isi pastreaza valabilitatea pentru cesionar.
27. Regimul juridic al aportului de capital strain, in numerar, instituit
de art. 12 din Legea nr. 35/1991, pentru care s-a eliberat certificatul de
investitor, se aplica numai pentru capitalul subscris pana la data intrarii in
vigoare a ordonantei, majorarile ulterioare intrand sub incidenta prevederilor
acestei ordonante.
28. Facilitatile prevazute la art. 6 si art. 7, art. 8 sau art. 10 din
ordonanta constituie categorii distincte (art. 6 si art. 7 sunt considerate o
singura categorie) si se acorda societatii comerciale, persoana juridica
romana, cu capital integral sau partial strain, o singura data pentru fiecare
societate comerciala si o singura data pentru fiecare categorie. O societate
comerciala care dobandeste facilitatile prevazute la art. 6 si 7 din ordonanta
poate opta, concomitent sau ulterior, si pentru dobandirea facilitatilor
suplimentare prevazute la art. 8 din ordonanta, in masura in care indeplineste
criteriile necesare. Investitiile straine realizate conform cap. III sau IV din
ordonanta nu pot dobandi facilitatile prevazute la cap. II, cu exceptia
scutirii de taxe vamale pentru importul de bunuri ca aport in natura la
capitalul social.
Prin investitie directa de capital strain, in sensul cap. II din ordonanta,
se intelege investitia straina realizata sub forma participatiei de capital
strain la constituirea unei societati comerciale, persoana juridica romana, sau
la majorarea capitalului social al unei asemenea societati.
29. Oficiul National al Registrului Comertului va asigura Agentiei Romane
de Dezvoltare accesul direct si permanent la baza de date privind societatile
comerciale cu participare de capital strain, iar Banca Nationala a Romaniei va
comunica lunar Agentiei Romane de Dezvoltare situatia intrarilor de capital rezultate
din privatizare si din realizarea investitiilor de portofoliu.
30. La negocierile privind incheierea contractului de vanzare-cumparare a
actiunilor Fondului Proprietatii de Stat, purtate cu investitorii straini care
solicita facilitatile prevazute la art. 10 din ordonanta, participa si un
reprezentant al Agentiei Romane de Dezvoltare.
31. Taxa pentru eliberarea certificatului de investitor perceputa conform
art. 20 alin. (4) din ordonanta se stabileste la echivalentul exprimat in lei
al sumei de 25 USD, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala
a Romaniei la data efectuarii platii.
32. Beneficiaza de facilitatile prevazute de Legea nr. 35/1991,
republicata, si de Legea nr. 71/1994 numai investitiile straine pentru care
s-au eliberat certificate de investitor in temeiul acestor legi si inceteaza a
le mai avea dupa solicitarea expresa a investitorului strain de acordare a
noilor facilitati, in conditiile prevazute la art. 22 alin. (1) si la art. 31
alin. (1)-(4) din ordonanta.
33. Taxa calculata asupra tranzactiilor cu valori mobiliare si retinuta de
societatile de valori mobiliare in conditiile prevazute la art. 13 si la art.
14 alin. (3) din ordonanta se vireaza de catre aceste societati, cu ordine de
plata tip trezorerie, la bugetul de stat, in contul:
- 20.17.01.05 "Taxe asupra tranzactiilor cu valori mobiliare",
deschis la trezoreria statului in raza careia societatea isi are sediul fiscal;
- 60.17.05 "Taxe asupra tranzactiilor cu valori mobiliare",
deschis pe seama administratiilor financiare, la filialele Bancii Comerciale
Romane - S.A. din municipiul Bucuresti (sectoarele 2, 4, 5 si 6).
34. In sensul art. 3 lit. a) din ordonanta, aportul de capital social al
investitorului strain poate fi varsat si in conturi deschise la sucursalele
unei societati bancare straine autorizate sa functioneze in Romania.
ANEXA 1
CLASIFICAREA
domeniilor de activitate
---------------------------------------------------------------------------
Diviziunile
CAEN Denumirea Pv*)
---------------------------------------------------------------------------
01 Agricultura si servicii auxiliare 8
02 Silvicultura, exploatarea forestiera si economia
vanatului 6
05 Piscicultura si pescuitul 8
10 Extractia si prepararea carbunelui (inclusiv sisturile
si nisipurile bituminoase) 10
11 Extractia petrolului si gazelor (exclusiv prospectiunile) 10
12 Extractia si prepararea minereurilor radioactive 6
13 Extractia si prepararea minereurilor metalifere 10
14 Alte activitati extractive 8
15 Industria alimentara si a bauturilor 12
16 Industria tutunului 2
17 Industria textila si a produselor textile 8
18 Industria confectiilor din textile, blanuri si piele 8
19 Industria pielariei si incaltamintei 8
20 Industria de prelucrare a lemnului (exclusiv productia
de mobila) 4
21 Industria celulozei, hartiei si cartonului 10
22 Edituri, poligrafie si reproducerea inregistrarilor pe
suporturi 6
23 Industria de prelucrare a titeiului, cocsificarea
carbunelui si tratarea combustibililor nucleari 20
24 Industria chimica si a fibrelor sintetice si artificiale 18
25 Industria de prelucrare a cauciucului si a maselor
plastice 12
26 Industria altor produse din minerale nemetalice 12
27 Industria metalurgica 14
28 Industria confectiilor metalifere si a produselor din
metal (exclusiv masini, utilaje si instalatii) 10
29 Industria de masini si echipamente 20
30 Industria de mijloace ale tehnicii de calcul si de birou 20
31 Industria de masini si aparate electrice 20
32 Industria de echipamente, aparate de radio, televiziune
si comunicatii 20
33 Industria de aparatura si instrumente medicale, de
precizie, optice si ceasornicarie 18
34 Industria mijloacelor de transport rutier 20
35 Industria altor mijloace de transport 20
36 Productia de mobilier si alte activitati neclasificate 4
37 Recuperarea deseurilor si resturilor materiale
reciclabile 16
40 Productia, transportul si distributia de energie
electrica si termica, gaze si apa calda 20
41 Captarea, tratarea si distributia apei 20
45 Constructii 20
50 Vanzarea, intretinerea, repararea autovehiculelor si a
motocicletelor; comert cu amanuntul al carburantilor
pentru autovehicule 2
51 Comert cu ridicata (cu exceptia autovehiculelor si
motocicletelor) 2
52 Comert cu amanuntul (cu exceptia autovehiculelor si
motocicletelor), repararea bunurilor personale si
gospodaresti 2
55 Hoteluri si restaurante 16
60 Transporturi terestre; transporturi prin conducte 4
61 Transporturi pe apa 4
62 Transporturi aeriene 4
63 Activitati anexe si auxiliare de transport, activitati
ale agentiilor de voiaj 4
64 Posta si telecomunicatii 2
65 Activitati financiare, bancare si de asigurari 2
66 Activitati de asigurari ale caselor de pensii (cu
exceptia asistentei sociale obligatorii) 2
67 Activitati auxiliare institutiilor financiare 2
70 Tranzactii imobiliare 2
71 Inchirierea masinilor si a echipamentelor fara operator
si a bunurilor personale si gospodaresti 2
72 Informatica si activitati conexe 20
73 Cercetare-dezvoltare 20
74 Alte activitati de servicii prestate in special
intreprinderilor 2
75 Administratia publica si aparare; asistenta sociala
obligatorie 2
90 Asanarea si indepartarea gunoaielor; salubritate si
activitati similare 10
91 Activitati asociative diverse 2
92 Activitati recreative, culturale si sportive 2
93 Alte activitati de servicii pentru persoane fizice 2
95 Activitati ale personalului angajat in gospodarii
personale 2
---------------------------------------------------------------------------
*) Pv = punctajul aferent domeniului de activitate conform pct. 8.1. din
normele metodologice.
ANEXA 2
CLASIFICAREA
serviciilor industriale ca activitati prestate intreprinderilor
---------------------------------------------------------------------------
Clasa
CAEN Denumirea
---------------------------------------------------------------------------
1130 Activitati de servicii anexe extractiei petrolului si gazelor
3513 Reparatii navale
3514 Reparatii de nave sportive si de agrement
3532 Reparatii de aeronave
4532 Lucrari de izolatii si protectii anticorosive
4533 Lucrari de instalatii sanitare si de incalzire centrala si de
montaj de echipamente si utilaje tehnologice la cladiri si
constructii ingineresti
7210 Consultanta in domeniul echipamentelor de calcul
7220 Realizarea si furnizarea de programe
7230 Prelucrarea datelor
7240 Activitati legate de bancile de date
7250 Intretinerea si repararea masinilor de birou, de contabilizat
si a calculatoarelor
7421 Activitati de proiectare
7422 Activitati de cercetare, exploatare, prospectare geologica si
de cartografie
7430 Activitati de testari si analize tehnice
7484 Alte activitati de servicii prestate in principal intreprinderilor