ORDONANTA DE URGENTA Nr. 92 din 30 decembrie 1997
privind stimularea investitiilor directe
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 386 din 30 decembrie 1997
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileste regimul juridic general privind
garantiile si facilitatile de care beneficiaza investitorii si investitiile
directe in Romania.
Art. 2
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai
jos au urmatoarele semnificatii:
a) investitie directa - participarea la constituirea sau la extinderea unei
intreprinderi in oricare dintre formele juridice prevazute de lege, dobandirea
de actiuni sau de parti sociale ale unei societati comerciale, cu exceptia
investitiilor de portofoliu, precum si infiintarea ori extinderea in Romania a
unei sucursale de catre o societate comerciala straina, prin:
- aport financiar, in moneda nationala sau in valuta convertibila;
- aport in natura de bunuri imobile sau/si bunuri mobile, corporale si
necorporale;
- participarea la cresterea activelor unei intreprinderi, prin orice mod
legal de finantare;
b) investitie de portofoliu - dobandirea de valori mobiliare pe pietele de
capital organizate si reglementate, in scopul obtinerii de castiguri de capital
din dividende si din dobanzi aferente acestora - rezultate din activitatea unor
terti implicati direct in administrarea emitentului - si din diferenta
favorabila de pret la vanzare;
c) investitor - persoana fizica sau juridica, rezidenta sau nerezidenta, cu
domiciliul sau cu sediul permanent in Romania ori in strainatate, care
investeste in Romania, in oricare dintre modalitatile prevazute la lit. a) si
b);
d) rezident/nerezident - persoanele calificate astfel conform
reglementarilor privind regimul valutar.
Art. 3
Regimul investitiilor de portofoliu, inclusiv avantajele de care acestea
beneficiaza, se stabileste prin lege speciala.
CAP. 2
Garantii si facilitati comune
Art. 4
(1) Efectuarea unei investitii in Romania, precum si posesia, folosinta sau
dispozitia asupra unei proprietati sunt garantate si nu pot fi supuse vreunei
masuri discriminatorii. De asemenea, nu pot fi supuse discriminarii
administrarea, intretinerea, fructificarea, extinderea sau lichidarea unei
investitii.
(2) Investitorii beneficiaza in Romania, in principal, de:
- posibilitatea efectuarii de investitii in orice domeniu si in orice forme
juridice prevazute de lege;
- egalitatea de tratament - just si echitabil - pentru investitorii romani
sau straini, rezidenti sau nerezidenti in Romania;
- garantii impotriva nationalizarii, exproprierii sau altor masuri cu efect
echivalent;
- facilitati vamale si fiscale;
- asistenta privind parcurgerea formalitatilor administrative;
- dreptul la conversia in valuta investitiei a sumelor in lei ce le revin
din investitie, precum si la transferul valutei in tara de origine, potrivit
reglementarilor privind regimul valutar;
- dreptul investitorilor de a alege instantele judecatoresti sau arbitrale
competente pentru solutionarea eventualelor litigii;
- posibilitatea reportarii pierderilor inregistrate in cursul unui
exercitiu financiar pe seama profitului impozabil al exercitiilor financiare
urmatoare;
- posibilitatea utilizarii amortizarii accelerate;
- posibilitatea deducerii cheltuielilor pentru reclama si publicitate din
profitul impozabil;
- posibilitatea angajarii de cetateni straini, in conformitate cu
prevederile legale in vigoare.
(3) Totodata, investitorii beneficiaza de drepturile acordate prin legile
in vigoare intreprinzatorilor, in vederea desfasurarii in bune conditii a
activitatii intreprinderilor.
(4) Regimul juridic prevazut la alin. (1)-(3) nu se aplica investitorilor
care opereaza si investitiilor care functioneaza in zone libere sau in zone reglementate
prin legi speciale.
Art. 5
Domeniile in care investitiile se pot efectua numai pe baza de licenta sau
de autorizare, precum si conditiile generale in care se pot acorda licentele
sau autorizatiile se stabilesc prin lege.
Art. 6
Orice investitor, persoana juridica rezidenta sau nerezidenta, poate
dobandi orice drepturi reale asupra bunurilor mobile si imobile.
Art. 7
Investitorii pot efectua schimb valutar pe teritoriul Romaniei, in
conditiile stabilite prin reglementarile Bancii Nationale a Romaniei, publicate
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 8
(1) Investitiile nu pot fi nationalizate, expropriate sau supuse unor
masuri cu efect echivalent, exceptand cazurile in care o astfel de masura
intruneste urmatoarele conditii:
a) este necesara pentru cauza de utilitate publica;
b) este nediscriminatorie;
c) se efectueaza in conformitate cu prevederile exprese ale legii;
d) se face cu plata unei despagubiri prealabile, adecvata si efectiva.
(2) Despagubirea prevazuta la alin. (1) lit. d) va fi echivalenta cu
valoarea justa de piata a investitiei expropriate la momentul mediat anterior
exproprierii sau inainte ca exproprierea iminenta sa devina cunoscuta intr-un
mod care sa afecteze valoarea investitiei
(3) La cererea investitorului, valoarea justa de piata a investitiei poate
fi exprimata in valuta liber convertibila, pe baza cursului valutei respective
pe piata valutara la data evaluarii.
(4) Investitorul afectat are dreptul la o examinare prompta a cazului sau,
a evaluarii investitiei sale si a platii despagubirii, conform legii romane,
examinare efectuata, dupa caz, de catre o autoritate judecatoreasca sau de
catre o alta autoritate independenta si competenta, conform tratatelor internationale
in materie la care Romania este parte.
CAP. 3
Garantii si facilitati pentru investitorii nerezidenti in Romania
Art. 9
(1) Investitorii nerezidenti vor avea aceleasi drepturi si obligatii ca si
investitorii romani, sub rezerva dispozitiilor din prezentul capitol.
(2) In cazul in care un acord bilateral de promovare si protejare reciproca
a investitiilor, ratificat potrivit legii, ori o alta lege ar indreptati un
investitor - persoana fizica sau juridica nerezidenta - la un tratament mai
favorabil decat cel prevazut prin prezenta ordonanta de urgenta, investitorul
in cauza va beneficia de acel tratament.
Art. 10
Investitorii nerezidenti in Romania au dreptul de a transfera in
strainatate, fara nici un fel de restrictii, dupa plata impozitelor si a
taxelor legale, urmatoarele venituri, in valuta liber convertibila:
a) dividendul sau beneficiul obtinut de la o societate comerciala, in cazul
in care sunt actionari sau asociati, ori profitul de la o sucursala a acesteia;
b) venitul obtinut in cazul unei asociatii in participatiune, precum si
veniturile obtinute din vanzarea actiunilor sau a partilor sociale;
c) sumele obtinute din lichidarea unei societati comerciale, potrivit Legii
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile
ulterioare, ori din lichidarea unei societati comerciale potrivit procedurii
falimentului, reglementata prin Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, cu modificarile ulterioare;
d) sumele obtinute cu titlu de despagubiri, ca urmare a unei exproprieri
sau aplicarii unei alte masuri cu efect echivalent;
e) alte venituri, conform formei de realizare a investitiei.
Art. 11
Litigiile dintre investitorii nerezidenti si statul roman, cu privire la
drepturile si obligatiile rezultand din prevederile cap. II, ale prezentului
capitol si ale cap. V, vor fi solutionate, la alegerea investitorului, potrivit
procedurii instituite prin:
a) Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 si Legea nr. 105/1992 cu
privire la reglementarea raporturilor de drept international privat;
b) Conventia pentru reglementarea diferendelor relative la investitii intre
state si persoane ale altor state, incheiata la Washington la 18 martie 1965 si
ratificata de Romania prin Decretul Consiliului de Stat nr. 62/1975, publicat
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 56 din 7 iunie 1975, atunci cand
investitorul strain este cetatean al unui stat parte la conventie si diferendul
priveste o investitie in sensul art. 25 alin. (1) al conventiei; in astfel de
situatii, o societate romana in care investitorii straini detin - potrivit
legii romane - o pozitie de control, conform art. 25 alin. (2) lit. b)
nationalitatea investitorilor straini;
c) Regulamentul de arbitraj UNCITRAL/CNUDCI; in cazul in care arbitrii nu
vor fi desemnati in conditiile art. 6 sau 7 din acest regulament, ei vor fi
desemnati de catre secretarul general al Centrului International pentru
Reglementarea Diferendelor relative la Investitii.
CAP. 4
Facilitati vamale si fiscale
Art. 12
(1) Orice investitie, efectuata potrivit prezentei ordonante de urgenta,
beneficiaza de facilitatile vamale si fiscale prevazute in prezentul capitol.
(2) Aplicarea masurilor prevazute in acest capitol si controlul respectarii
conditiilor legale de acordare a lor vor fi efectuate de catre organele fiscale
si de catre organele vamale.
Art. 13
Investitorii beneficiaza de urmatoarele facilitati:
a) importul de bunuri mobile, corporale sau/si necorporale, care constituie
aport in natura la capitalul social al unei societati comerciale sau reprezinta
contributia la o asociatie in participatiune ori la o asociatie familiala,
necesara pentru realizarea obiectului de activitate, este exceptat de la plata
taxelor vamale si de la plata taxelor pe valoarea adaugata;
b) importul de echipamente tehnologice - masini si utilaje - constituind
active amortizabile, conform Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului
imobilizat in active corporale si necorporale, cu modificarile ulterioare,
realizat de catre investitorii care efectueaza investitii directe, este
exceptat de la plata taxelor vamale; lista cu denumirea comerciala si codurile
din Tariful vamal de import al Romaniei corespunzatoare bunurilor ce se
incadreaza in prevederile sus-mentionate se adopta prin hotarare a Guvernului,
la propunerea Ministerului Industriei si Comertului si a Ministerului
Finantelor;
c) posibilitatea de a opta, cu ocazia realizarii unor investitii noi,
pentru una dintre urmatoarele doua forme de stimulente fiscale, fara insa a le
cumula:
- deducerea din profitul impozabil a cheltuielilor privind amortizarea,
chiar si in cazul in care contribuabilul a optat pentru utilizarea regimului de
amortizare accelerata. Optiunea contribuabilului de a utiliza regimul de
amortizare accelerata trebuie comunicata organelor fiscale teritoriale unde
acesta are obligatia depunerii declaratiei de impunere, fara a mai fi necesara
o aprobare prealabila data de aceste organe;
- deducerea, din profitul impozabil aferent exercitiului financiar, a unei
cote de 20% din pretul de achizitie a echipamentelor tehnologice - masini si
utilaje - ce constituie active amortizabile achizitionate in cursul
respectivului exercitiu financiar; in cazul in care profitul impozabil este
insuficient pentru a permite deducerea in intregime a sumei aferente cotei de
20% mentionate, deducerea diferentei se face din profitul aferent exercitiilor
financiare urmatoare, pana la concurenta sumei deductibile, in cel mult 5 ani;
d) deducerea integrala din profitul impozabil a cheltuielilor cu reclama si
publicitatea;
e) recuperarea pierderii anuale declarate de contribuabili, prin declaratia
de impozit pe profit, din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 5 ani
consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua la fiecare termen de plata a
impozitului pe profit, potrivit prevederilor legale in vigoare.
CAP. 5
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 14
Importul bunurilor prevazute la art. 13 lit. a) nu este supus controlului
special al Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al
Interzicerii Armelor Chimice, conform Ordonantei Guvernului nr. 31/1994 privind
regimul importurilor si exporturilor de produse strategice, aprobata prin Legea
nr. 93/1994, cu exceptia cazului in care importul se realizeaza cu parteneri de
afaceri din tarile care nu aplica reglementari similare privind regimul
importurilor si exporturilor de produse strategice.
Art. 15
Facilitatile in derulare, stabilite conform Legii nr. 35/1991 privind
regimul investitiilor straine, cu modificarile si completarile ulterioare,
conform Legii nr. 71/1994 privind acordarea unor facilitati suplimentare fata
de Legea nr. 35/1991, republicata, pentru atragerea de investitori straini in
industrie, si conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 privind
regimul investitiilor straine in Romania sunt mentinute pana la expirarea
termenelor pentru care au fost acordate.
Art. 16
Facilitatile acordate prin prezenta ordonanta de urgenta nu vor fi
modificate timp de 5 ani.
Art. 17
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, Consiliul pentru Reforma si Ministerul Finantelor vor
elabora si vor supune spre aprobare Guvernului norme metodologice pentru
aplicarea acesteia.
Art. 18
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga art.
1-10 si art. 16-33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 privind
regimul investitiilor straine in Romania, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 125 din 19 iunie 1997, art. 2 alin. (4) din Ordonanta
Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului pentru Reforma,
Ilie Serbanescu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Ministru de stat,
ministrul industriei si comertului,
Mircea Ciumara
p. Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Dinu Ianculescu,
secretar de stat