HOTARARE Nr. 402 din 19 mai 2000
pentru aprobarea Instructiunilor privind metodologia de calcul al impozitului
pe profit
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 262 din 12 iunie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 35
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit,
republicata*),
----------
*) Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 a fost republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997.
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Instructiunile privind metodologia de calcul al impozitului pe
profit, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 974/1994 pentru aprobarea Instructiunilor privind metodologia de
calcul si formularistica corespunzatoare referitoare la impozitul pe profit,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 6 din 16 ianuarie
1995.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind metodologia de calcul al impozitului pe profit
CAP. 1
Dispozitii generale
ORDONANTA:
Art. 1
(1) Sunt obligati la plata impozitului pe profit, in conditiile prezentei
ordonante, si denumiti in continuare contribuabili:
a) persoanele juridice romane, pentru profitul impozabil obtinut din orice
sursa, atat din Romania, cat si din strainatate;
INSTRUCTIUNI:
Fac parte din aceasta grupa regiile autonome, indiferent de subordonare,
companiile nationale, societatile nationale, societatile comerciale, indiferent
de forma juridica de organizare si de forma de proprietate, inclusiv cele cu
participare cu capital strain sau cu capital integral strain, societatile
agricole si alte forme de asociere agricola cu personalitate juridica,
organizatiile cooperatiste, institutiile financiare si de credit, fundatiile,
asociatiile, organizatiile, trusturile, precum si orice entitate care are
statutul legal de persoana juridica romana.
ORDONANTA:
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitati printr-un sediu
permanent in Romania, pentru profitul impozabil aferent acelui sediu permanent;
INSTRUCTIUNI:
In acest sens persoanele juridice straine, companiile, fundatiile,
asociatiile, organizatiile, trusturile si orice entitati similare, infiintate
si organizate in conformitate cu legile unei alte tari, devin subiect al
impunerii, atunci cand isi desfasoara activitatea, integral sau partial, prin
intermediul unui sediu permanent autorizat sa functioneze in Romania, numai
dupa inmatricularea acestuia la registrul comertului si dupa inregistrarea la
organele fiscale teritoriale, conform prevederilor Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare, si ale Legii
nr. 26/1990 privind Registrul comertului, republicata, cu modificarile
ulterioare.
ORDONANTA:
c) persoanele juridice si fizice straine care desfasoara activitati in
Romania ca partener intr-o asociere ce nu da nastere unei persoane juridice,
pentru toate veniturile rezultate din activitatea desfasurata in Romania;
d) asocierile dintre persoanele fizice romane si persoanele juridice romane
care nu dau nastere unei persoane juridice, pentru veniturile realizate atat in
Romania, cat si in strainatate. In acest caz impozitul datorat se calculeaza,
se retine si se varsa de catre persoana juridica;
INSTRUCTIUNI:
Veniturile si cheltuielile rezultate din asocierile in participatiune prevazute
la art. 1 alin. (1) lit. c) si d) din ordonanta, potrivit dispozitiilor legale,
se contabilizeaza distinct de persoana juridica romana, cu respectarea
prevederilor Regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991,
aceasta avand si obligatia de a calcula, de a retine si de a varsa impozitul
pentru profitul cuvenit persoanelor fizice si juridice straine, precum si
persoanei fizice romane. Partea din veniturile si cheltuielile rezultate
dintr-o astfel de asociere, care se cuvine persoanei juridice romane, se
inregistreaza in contabilitatea proprie si se impune la nivelul acesteia.
In cazul asocierilor dintre persoanele juridice romane veniturile si
cheltuielile determinate de operatiunile asocierii in participatiune se
contabilizeaza distinct de catre unul dintre asociati, stabilit conform
contractului, urmand ca lunar sa se transmita pe baza de decont fiecarui
asociat, in vederea inregistrarii in contabilitatea proprie si determinarii
profitului impozabil.
ORDONANTA:
e)*) institutiile publice, pentru veniturile extrabugetare din activitati
economice desfasurate in conditiile legii.
------------
*) Alin. (1) al art. 1 a fost completat cu lit. e) prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 217/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, care a intrat in vigoare la
data de 1 ianuarie 2000.
INSTRUCTIUNI:
Activitatea economica este ansamblul faptelor si actelor referitoare la
atragerea si utilizarea resurselor economice in vederea producerii,
distributiei, circulatiei si consumului de bunuri sau de servicii, in functie
de nevoi si de interese, in scopul obtinerii de profit.
Veniturile bugetelor institutiilor publice, finantate total sau partial din
venituri extrabugetare, provin din taxe, chirii, manifestari culturale,
valorificari de produse din activitati proprii sau anexe, concursuri artistice,
publicatii, impresariat, exploatarea filmelor, prestatii editoriale,
consultatii si servicii medicale, studii, proiecte, prestari de servicii,
lucrari si exploatari ale unor bunuri pe care le au in administrare si altele
de aceasta natura, stabilite in conditiile legii.
Potrivit Legii nr. 72/1996 privind finantele publice si Legii nr. 189/1998
privind finantele publice locale, din punctul de vedere al formei de finantare
a cheltuielilor institutiile publice sunt:
- institutii publice finantate integral de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale, dupa caz;
- institutii publice finantate din venituri extrabugetare si din alocatii
acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale;
- institutii publice finantate integral din venituri extrabugetare;
- institutii publice finantate din fonduri speciale, dupa caz;
- institutii si servicii publice de interes local, finantate conform
prevederilor Legii nr. 189/1998.
In prevederile art. 1 alin. (1) lit. e) se incadreaza institutiile publice
finantate integral din venituri extrabugetare, care nu sunt obligate sa le
verse integral sau partial la bugetul de stat sau la bugetele locale si ale
caror solduri anuale rezultate din executia bugetara raman la dispozitia
acestora.
Institutiile publice respective calculeaza si platesc impozit, conform
metodologiei prevazute la art. 4, pentru profitul obtinut din activitatea
economica desfasurata.
Nu se includ in categoria veniturilor impozabile alocatiile bugetare
nerambursabile, granturile, mijloacele materiale si banesti primite cu titlu
gratuit de la persoane juridice si fizice, sumele reprezentand fondurile
speciale, sume care sunt gestionate potrivit dispozitiilor legale, cu
respectarea destinatiilor stabilite de transmitator, sumele care provin din
prestari de servicii publice efectuate in numele statului si in contul
institutiei publice coordonatoare ca autoritati publice organizate si finantate
potrivit legii.
ORDONANTA:
(2)*) Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit:
a) trezoreria statului, pentru operatiunile din fondurile publice derulate
prin contul general al trezoreriei;
b) institutiile publice, pentru fondurile publice constituite potrivit
Legii nr. 72/1996 privind finantele publice;
c) unitatile economice fara personalitate juridica ale organizatiilor de
nevazatori, de invalizi si ale asociatiilor persoanelor cu handicap;
------------
*) Alin. (2) al art. 1 a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 217/1999 care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
INSTRUCTIUNI:
Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit unitatile economice fara
personalitate juridica autorizate potrivit legii, infiintate de organizatiile
de nevazatori, de invalizi si de asociatiile persoanelor cu handicap, conform
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia
speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap.
ORDONANTA:
d) fundatiile testamentare;
INSTRUCTIUNI:
Fundatia testamentara, conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, este
subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane, care, pe baza unui
act juridic pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, in mod
permanent si irevocabil, realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz,
comunitar.
ORDONANTA:
e) cooperativele care functioneaza ca unitati protejate, special
organizate, potrivit legii;
INSTRUCTIUNI:
Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit unitatile de invalizi si
de nevazatori, protejate, sau unitatile care au incadrate persoane cu handicap,
care isi desfasoara activitatea in sistemul cooperatiei mestesugaresti si de
consum, special organizate potrivit prevederilor Decretului-lege nr. 66/1990
privind organizarea si functionarea cooperatiei mestesugaresti, cu modificarile
ulterioare.
ORDONANTA:
f) unitatile apartinand cultelor religioase, pentru veniturile obtinute din
producerea si valorificarea obiectelor si produselor necesare activitatii de
cult, potrivit Legii nr. 103/1992 privind dreptul exclusiv al cultelor
religioase pentru producerea obiectelor de cult;
INSTRUCTIUNI:
Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit unitatile de cult din
cadrul Bisericii Ortodoxe Romane si celelalte culte religioase care au in
exclusivitate dreptul de a produce si de a valorifica obiecte si vesminte de
cult, precum si de a tipari carti de cult, teologice sau cu un continut
bisericesc, necesare in vederea practicarii cultului, conform Legii nr.
103/1992.
Nu intra sub incidenta acestor prevederi persoanele juridice care
realizeaza aceste produse pe baza de autorizatie acordata de fiecare cult
religios, in conditii specifice.
In sensul acestor dispozitii sunt impozabile orice alte categorii de
venituri realizate din desfasurarea activitatii.
ORDONANTA:
g) institutiile de invatamant particular acreditate, precum si cele
autorizate, potrivit legii;
INSTRUCTIUNI:
Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit institutiile organizate
potrivit Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, pe principiul nonprofit, al nediscriminarii si cu
respectarea standardelor nationale. In acest context ele trebuie sa aiba in
vedere prevederea potrivit careia veniturile obtinute se folosesc pentru
largirea bazei materiale, respectiv spatii adecvate, in proprietate sau inchiriate,
laboratoare proprii cu dotare corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii,
biblioteca dotata cu fond de carte adecvata profilului scolii, alte dotari de
natura sa realizeze un invatamant de calitate.
ORDONANTA:
h) asociatiile de proprietari, constituite ca persoane juridice potrivit
Legii locuintei nr. 114/1996, pentru veniturile obtinute din activitatile
economice, care sunt utilizate pentru imbunatatirea confortului si a eficientei
cladirii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune.
INSTRUCTIUNI:
Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit asociatiile de
proprietari, constituite ca persoane juridice potrivit prevederilor Legii
locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, pentru veniturile obtinute din activitati economice (de exemplu:
inchirierea spatiilor comune) care sunt utilizate pentru imbunatatirea
confortului si eficientei cladirii, pentru intretinerea si repararea
proprietatii comune.
Veniturile obtinute de asociatiile de proprietari din activitati economice,
care nu sunt utilizate in scopurile expres mentionate in ordonanta, se impun cu
o cota de 25%, plata impozitului facandu-se la termenele stabilite la art. 15.
Sunt considerati platitori de impozit pe profit asociatiile de locatari
care nu s-au constituit in asociatie de proprietari, conform Legii locuintei
nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si care
nu beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 1 alin. (2) lit. h).
ORDONANTA:
(3)*) Veniturile si cheltuielile persoanelor juridice fara scop lucrativ ce
se iau in calcul la determinarea profitului impozabil sunt numai cele aferente
activitatilor economice desfasurate cu scopul obtinerii de profit.
Veniturile obtinute din activitati fara scop lucrativ, care nu sunt
impozabile, includ: cotizatiile membrilor, contributiile banesti sau in natura
ale membrilor si simpatizantilor, taxele de inregistrare stabilite potrivit
legislatiei in vigoare, donatiile si sumele sau bunurile primite prin
sponsorizare, dobanzile si dividendele obtinute din plasarea disponibilitatilor
rezultate din asemenea venituri, veniturile din reclama si publicitate, cu
exceptia celor realizate prin unitatile specializate in acest domeniu, veniturile
pentru care se datoreaza impozit pe spectacole, veniturile din valorificarea
bunurilor aflate in patrimoniul acestora.
------------
*) Alin. (3) al art. 1 a fost completat prin Ordonanta Guvernului nr.
40/1998.
INSTRUCTIUNI:
In scopul aplicarii acestor prevederi veniturile si cheltuielile aferente
activitatilor desfasurate in scopul obtinerii de profit se vor evidentia din
punct de vedere contabil conform planului de conturi pentru persoanele juridice
fara scop lucrativ, iar calculul impozitului pe profitul rezultat se va efectua
conform metodologiei prevazute la art. 4.
Se impoziteaza veniturile obtinute din valorificarea bunurilor aflate in
patrimoniu care sunt folosite pentru activitatea economica.
ORDONANTA:
Art. 2*)
(1) Cota de impozit pe profit este de 25%, cu exceptiile prevazute de
prezenta ordonanta.
(2) Contribuabilii care obtin venituri din activitatea barurilor de noapte,
a cluburilor de noapte si a cazinourilor platesc o cota aditionala de impozit
de 25% asupra partii din profitul impozabil care corespunde ponderii
veniturilor inregistrate din aceste activitati in volumul total al veniturilor.
Cota aditionala de impozit o platesc, de asemenea, persoanele fizice si
juridice pentru veniturile proprii de aceeasi natura, realizate in baza
contractelor de asociere in participatiune.
------------
*) Art. 2 a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
217/1999, care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
INSTRUCTIUNI:
Incadrarea acestor unitati se realizeaza de catre agentii economici, pe
baza declaratiilor proprii, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr.
843/1999 privind incadrarea pe tipuri a unitatilor de alimentatie publica
neincluse in structurile de primire turistice.
In scopul aplicarii acestor dispozitii contribuabilii care intra sub
incidenta prevederilor mai sus mentionate au obligatia sa evidentieze distinct
veniturile din activitatea barurilor, cazinourilor si cluburilor de noapte.
Ponderea se determina prin raportarea acestor venituri la veniturile totale
realizate de contribuabilii mentionati, din orice sursa.
ORDONANTA:
(3) In cazul Bancii Nationale a Romaniei, cota de impozit pe profit este de
80% si se aplica asupra veniturilor ramase dupa scaderea cheltuielilor
deductibile si a fondului de rezerva, potrivit legii.
(4) Orice majorare a capitalului social efectuata prin incorporarea
rezervelor, precum si a profiturilor, cu exceptia rezervelor legale si a
diferentelor favorabile din reevaluarea patrimoniului, se impoziteaza cu o cota
de 10% .
INSTRUCTIUNI:
Potrivit acestor dispozitii, orice majorare de capital social efectuata din
profitul net sau din rezerve constituite din profitul net al societatii se
considera distributie de dividend si se impune cu cota de 10% .
Nu intra sub incidenta prevederilor alineatului precedent primele legate de
capitalul social (de exemplu: primele de emisiune, de aport), diferentele
favorabile din reevaluarea patrimoniului conform legii (de exemplu: reevaluarea
mijloacelor fixe, a activelor si pasivelor in valuta), incorporarea creantelor
lichide si exigibile, astfel cum sunt ele definite in Codul civil si in Legea
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile
ulterioare.
ORDONANTA:
(5) Obligatia retinerii si varsarii impozitului revine societatii
comerciale o data cu inregistrarea la registrul comertului a modificarilor
respective.
INSTRUCTIUNI:
Inregistrarea impozitului datorat se efectueaza prin diminuarea
corespunzatoare a sumei brute utilizate la majorarea capitalului social,
aceasta fiind de natura dividendelor, fara sa se inregistreze o cheltuiala in
contabilitatea proprie, iar plata impozitului se efectueaza o data cu depunerea
cererii de mentiuni la registrul comertului.
ORDONANTA:
Art. 3
(1) Anul fiscal al fiecarui contribuabil este anul calendaristic.
INSTRUCTIUNI:
Conform dispozitiilor acestui alineat anul fiscal incepe la data de 1
ianuarie a fiecarui an si se sfarseste la data de 31 decembrie a aceluiasi an.
ORDONANTA:
(2) Cand un contribuabil se infiinteaza, se reorganizeaza prin divizare,
comasare, fuziune sau se lichideaza in cursul unui an fiscal perioada
impozabila este perioada din anul fiscal pentru care contribuabilul a existat.
INSTRUCTIUNI:
Pentru aplicarea prevederilor acestui alineat se au in vedere urmatoarele:
- In cazul infiintarii unui contribuabil intr-un an fiscal, perioada
impozabila incepe:
a) de la data inregistrarii acestuia in registrul comertului, daca are
aceasta obligatie;
b) de la data inregistrarii in registrul special de evidenta al
judecatoriilor, daca are aceasta obligatie;
c) de la data intrarii in vigoare a contractelor de asociere, in cazul
asocierilor care nu dau nastere unei persoane juridice.
- In cazul divizarilor sau fuziunilor care au ca efect juridic incetarea
existentei persoanelor juridice supuse acestor operatiuni, perioada fiscala
este perioada cuprinsa intre 1 ianuarie (sau de la data infiintarii in cursul
anului) si data la care este inregistrata in registrul comertului cererea de
fuziune sau de divizare.
- In cazul lichidarii unui contribuabil intr-un an fiscal perioada
impozabila inceteaza o data cu data radierii din registrul in care a fost
inregistrata infiintarea acestuia.
- Perioada impozabila, in cazul asocierilor care nu dau nastere unei
persoane juridice, astfel cum sunt mentionate la art. 1 alin. (1) lit. c) si
d), incepe de la data semnarii contractului de asociere si inceteaza la data
incetarii acestuia.
CAP. 2
Determinarea profitului impozabil
ORDONANTA:
Art. 4*)
(1) Profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile obtinute
din livrarea bunurilor mobile, serviciilor prestate si lucrarilor executate,
din vanzarea bunurilor imobile, inclusiv din castiguri din orice sursa, si
cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, dintr-un an fiscal, din care
se scad veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile nedeductibile.
------------
*) Art. 4 a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
217/1999 care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
INSTRUCTIUNI:
Veniturile reprezinta sumele sau valorile incasate ori de incasat si
includ:
a) venituri din exploatare, respectiv venituri din vanzarea produselor,
lucrarilor executate si serviciilor prestate, din productia stocata, din
productia de imobilizari, din subventii de exploatare, precum si alte venituri
din exploatarea curenta;
b) venituri financiare, respectiv venituri din participatii, din alte
imobilizari financiare, din creante imobilizate, din titluri de plasament, din
diferente de curs valutar, din dobanzi, din sconturi obtinute, creante
imobilizate si alte venituri financiare.
Veniturile financiare inregistrate conform Regulamentului de aplicare a
Legii contabilitatii nr. 82/1991 se iau in calcul la determinarea profitului
impozabil, de la data obtinerii lor, indiferent de obiectul de activitate al
contribuabilului;
c) venituri exceptionale, respectiv venituri din operatiuni de exploatare,
din operatiuni de capital (despagubiri, penalitati incasate, venituri din
cedarea activelor, cote-parti de subventii pentru investitii virate la
rezultatul exercitiului) si alte venituri exceptionale.
La stabilirea profitului impozabil se vor lua in calcul numai cheltuielile
care concura direct la realizarea veniturilor si care se regasesc in costul
produselor si serviciilor, in limitele prevazute de legislatia in vigoare.
Cheltuielile reprezinta sumele sau valorile platite ori de platit, dupa
natura lor, care sunt aferente realizarii veniturilor, astfel cum sunt
inregistrate in contabilitatea contribuabililor.
Cheltuielile efectuate in cursul exercitiului financiar, dar care se refera
la perioade sau la exercitii financiare viitoare, se inregistreaza in
cheltuielile curente ale perioadelor sau exercitiilor financiare viitoare. In
aceasta categorie se incadreaza si sumele platite pentru obtinerea unor
autorizatii de functionare (numai cele care se elibereaza sau se avizeaza
periodic, cu un anumit termen de valabilitate) sau pentru achizitionarea unor
drepturi de folosinta, pentru incheierea de contracte de concesiune sau pentru
obtinerea de licente care se repartizeaza pe intreaga perioada de valabilitate.
In cadrul cheltuielilor efectuate pentru realizarea veniturilor se includ:
a) cheltuieli de exploatare, respectiv cheltuieli cu materii prime,
materiale si marfuri, cheltuieli cu lucrarile si serviciile executate de terti,
cheltuieli cu personalul, cheltuieli cu impozitele, taxele si varsamintele
asimilate, cheltuieli cu amortizarea capitalului imobilizat, cheltuieli cu
primele de asigurare care privesc activele corporale fixe si circulante,
cheltuieli cu primele de asigurare pentru personal impotriva accidentelor de
munca, contributiile care conditioneaza organizarea si functionarea
activitatilor respective potrivit normelor legale in vigoare, alte cheltuieli
de exploatare;
b) cheltuieli financiare, respectiv cheltuieli privind titlurile de
plasament cedate, cheltuieli din diferente de curs valutar, cheltuieli cu
dobanzile, pierderi din creante legate de participatii, alte cheltuieli
financiare;
c) cheltuieli exceptionale, respectiv cheltuielile privind operatiunile de
capital si cele privind operatiunile de gestiune.
Inregistrarea veniturilor si cheltuielilor in evidenta contabila se va
efectua conform Regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991.
ORDONANTA:
(2) In scopul determinarii profitului impozabil se iau in calcul toate
castigurile din orice sursa, inclusiv cele realizate din investitiile
financiare.
(3) In cazul livrarilor de bunuri mobile si al vanzarii de bunuri imobile,
in baza unui contract de vanzare cu plata in rate, precum si in cazul contractelor
de leasing financiar, valoarea ratelor scadente se inregistreaza la venituri
impozabile, la termenele prevazute in contract.
(4) La calculul profitului impozabil cheltuielile sunt deductibile numai
daca sunt aferente realizarii veniturilor.
INSTRUCTIUNI:
Nu sunt deductibile cheltuielile cu amortizarea caselor de odihna proprii
sau a imobilizarilor care nu sunt utilizate pentru realizarea veniturilor, de
tipul navelor, aeronavelor, vaselor de croaziera etc.
ORDONANTA:
Pentru urmatoarele categorii de cheltuieli se admite deducerea la calculul
profitului impozabil, astfel:
- cheltuielile efectuate pentru realizarea bunurilor livrate si a bunurilor
imobile vandute in baza unui contract de vanzare cu plata in rate sunt deductibile
la aceleasi termene scadente prevazute in contractele incheiate intre parti,
proportional cu valoarea ratei inregistrate in valoarea totala a livrarii;
INSTRUCTIUNI:
Aceste prevederi au in vedere cheltuielile efectuate de producatorul, respectiv
vanzatorul bunurilor ce fac obiectul contractului de vanzare-cumparare.
ORDONANTA:
- in cazul contractelor de leasing, utilizatorul va deduce chiria pentru
contractele de leasing operational sau amortizarea si dobanzile pentru
contractele de leasing financiar. Amortizarea se va calcula in conformitate cu
actele normative in vigoare;
INSTRUCTIUNI:
Incadrarea operatiunilor de leasing se realizeaza avandu-se in vedere
clauzele contractuale si prevederile Ordonantei Guvernului nr. 51/1997 privind
operatiunile de leasing si societatile de leasing, republicata.
Operatiunile de leasing imobiliar efectuate conform contractelor cu clauza
irevocabila de vanzare, care au ca obiect utilizarea activelor ce apartin
societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale este actionar majoritar, se supun regimului fiscal valabil
pentru contractele de leasing financiar.
ORDONANTA:
- cheltuielile efectuate pentru popularizarea numelui unei persoane
juridice, produs sau serviciu, utilizand mijloacele de informare in masa,
precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea
mesajelor publicitare sunt cheltuieli deductibile la calculul profitului
impozabil in baza unui contract scris;
INSTRUCTIUNI:
Aceasta prevedere se refera la inchirierea de spatii publicitare, inclusiv
la targuri si expozitii organizate, executarea de material publicitar, precum
si la costurile ocazionate de prezentarea acestora, in baza unor contracte
scrise.
Se includ in aceasta prevedere actiunile cu caracter publicitar organizate
de diferiti agenti economici in scopul stimularii vanzarilor, care nu presupun
taxe de participare pentru jucatori si nici majorarea pretului pe care produsul
l-a avut anterior desfasurarii actiunii publicitare.
Nu intra sub incidenta acestei prevederi reducerile de preturi, premiile
acordate in cadrul unor campanii publicitare, cheltuielile cu achizitionarea
unor produse supuse inscriptionarii cu emblema firmei, cheltuielile cu
achizitionarea unor produse ce nu fac obiectul activitatii societatii si care
sunt acordate in scop publicitar, organizarea tombolelor, cheltuielile legate
de incercarea produselor sau realizarea de demonstratii la punctele de vanzare.
ORDONANTA:
- cheltuielile determinate de efectuarea unor lucrari de interventie pentru
reducerea riscului seismic al cladirilor si locuintelor aflate in proprietate
sau in administrare potrivit reglementarilor legale in vigoare, care prezinta
clasa I de risc seismic, sunt deductibile la data efectuarii lor;
(5) In intelesul alin. (1) veniturile neimpozabile sunt:
a) dividendele primite de catre o persoana juridica romana de la o alta
persoana juridica, romana sau straina;
b) diferentele favorabile de valoare a titlurilor de participare
inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, a beneficiilor sau a primelor
de emisiune ori prin compensarea unor creante la societatea la care se detin
participatiile;
INSTRUCTIUNI:
Aceste venituri se inregistreaza de contribuabilii care detin in evidenta
contabila participatii la capitalul social al altor societati, participatii
care au fost comunicate prin documente ce atesta cuantumul majorarii acestora,
ca urmare a majorarii capitalului social, in conditiile prevazute de Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare
(rezerve, cu exceptia rezervelor legale, beneficii, prime de emisiune,
compensarea unor creante lichide si exigibile).
ORDONANTA:
c) veniturile, respectiv cheltuielile, rezultate din anularea datoriilor
sau din incasarea creantelor, dupa caz, ca urmare a transferului de actiuni sau
de parti sociale de la Fondul Proprietatii de Stat, conform conventiilor;
d) rambursarile de cheltuieli nedeductibile, precum si veniturile rezultate
din anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere sau veniturile
realizate din stornarea ori recuperarea unor cheltuieli nedeductibile.
INSTRUCTIUNI:
In sensul prevederilor art. 4 alin. (5) lit. d) sunt considerate venituri
neimpozabile veniturile care nu sunt rezultate din activitatea contribuabilului
si care vin sa acopere cheltuielile pentru care nu s-a acordat deducere la
momentul efectuarii lor, cum sunt: rambursarile de impozit pe profit platit in
perioadele anterioare, restituirea unor majorari de intarziere, partea din
veniturile din asigurare care depaseste valoarea neamortizata a activelor
asigurate, venituri din anularea unor provizioane, altele decat cele pentru
care s-a acordat deducere conform Hotararii Guvernului nr. 335/1995 privind
regimul constituirii, utilizarii si deductibilitatii fiscale a provizioanelor
agentilor economici si societatilor bancare, republicata, cu modificarile
ulterioare (provizioane pentru deprecierea imobilizarilor necorporale,
corporale, imobilizarilor in curs, imobilizarilor financiare, stocurilor si
productiei in curs de executie).
ORDONANTA:
(6) In intelesul alin. (1) cheltuielile nedeductibile sunt:
a) cheltuielile cu impozitul pe profit, inclusiv cele reprezentand
diferente din anii precedenti sau din anul curent, precum si impozitele platite
in strainatate. Sunt nedeductibile si impozitele cu retinere la sursa platite
in numele persoanelor fizice si juridice nerezidente pentru veniturile
realizate din Romania;
INSTRUCTIUNI:
Cheltuiala inregistrata in contabilitatea proprie, ca urmare a suportarii
de catre persoana juridica romana a impozitului pe venit datorat de persoana
fizica sau juridica nerezidenta pentru veniturile realizate din Romania si
neretinut prin stopaj la sursa din venitul persoanei fizice sau juridice
nerezidente de catre persoana juridica romana, este nedeductibila.
ORDONANTA:
b) amenzile, confiscarile, majorarile de intarziere si penalitatile
datorate catre autoritatile romane, potrivit prevederilor legale, altele decat
cele prevazute in contractele economice. Amenzile, penalitatile sau majorarile
datorate catre autoritati straine sau in cadrul contractelor economice
incheiate cu persoane nerezidente in Romania sunt cheltuieli nedeductibile;
INSTRUCTIUNI:
Nu se includ in aceasta categorie penalitatile si majorarile de intarziere
datorate conform clauzelor contractuale.
In cazul cheltuielilor reprezentand amenzi, confiscari, majorari si penalitati
datorate autoritatilor straine sau rezultate din contractele economice
incheiate cu persoane nerezidente, acestea sunt nedeductibile la calculul
impozitului pe profit.
ORDONANTA:
c) cheltuielile de protocol care depasesc limita de 1% aplicata asupra
diferentei rezultate dintre totalul veniturilor si cheltuielilor aferente,
inclusiv accizele, mai putin cheltuielile cu impozitul pe profit, si
cheltuielile de protocol inregistrate in cursul anului;
INSTRUCTIUNI:
Prin cheltuieli de protocol se intelege cheltuielile ocazionate de
acordarea de cadouri si tratatii efectuate in scopul afacerii.
Baza de calcul la care se aplica cota de 1% o reprezinta diferenta dintre
totalul veniturilor si cheltuielile inregistrate conform Regulamentului de
aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, la care se adauga cheltuielile cu
impozitul pe profit si cheltuielile de protocol, inregistrate in contabilitatea
proprie.
ORDONANTA:
d) cheltuielile cu diurna care depasesc limitele legale stabilite pentru
institutiile publice;
INSTRUCTIUNI:
Aceasta prevedere se adreseaza salariatilor din cadrul societatilor
comerciale si regiilor autonome la care drepturile salariale se acorda prin
negociere conform contractelor colective sau individuale de munca.
Pentru determinarea profitului impozabil drepturile banesti de delegare,
detasare si de deplasare in interesul serviciului sunt deductibile numai in
limita prevederilor cuprinse in actele normative in vigoare.
ORDONANTA:
e) sumele utilizate pentru constituirea sau majorarea rezervelor peste
limita legala, cu exceptia celor create de banci in limita a 2% din soldul
creditelor acordate si a fondului de rezerva potrivit Legii bancare nr.
58/1998, a rezervelor tehnice ale societatilor de asigurare si reasigurare
create conform prevederilor legale in materie, precum si a fondului de rezerva,
in limita a 5% din profitul contabil anual, pana cand acesta va atinge a cincea
parte din capitalul social subscris si varsat. Sunt nedeductibile si sumele
utilizate pentru constituirea sau pentru majorarea rezervelor de catre
societatile de asigurare si reasigurare pentru contractele cedate in
reasigurare;
INSTRUCTIUNI:
Rezervele deductibile din punct de vedere fiscal in cazul bancilor, precum
si in cazul sucursalelor din Romania ale bancilor, persoane juridice straine,
sunt cele reglementate de Legea nr. 58/1998.
Rezervele legale se constituie anual din profitul bancii, in cotele si in
limitele stabilite, si din alte surse, conform legii. Rezervele astfel
constituite se completeaza in conditiile prevazute de lege, in cazul micsorarii
lor.
Rezerva generala pentru riscul de credit se constituie din profitul bancii,
in cotele si in limitele stabilite de lege, in functie de soldul creditelor acordate,
existent la sfarsitul anului.
Rezerva generala pentru riscul de credit se utilizeaza in situatia
realizarii riscului de credit, conform legii.
In cazul societatilor din domeniul asigurarilor sunt deductibile rezervele
tehnice calculate conform prevederilor Legii nr. 136/1995 privind asigurarile
si reasigurarile in Romania, cu modificarile ulterioare.
Conform dispozitiilor acestei legi rezervele de prime si de daune se
constituie din cote-parti corespunzatoare sumelor aferente riscurilor neexpirate
in anul in care s-au incasat primele.
In cazul contractelor pentru care riscul a expirat, rezervele aferente se
anuleaza sau se diminueaza in mod corespunzator prin inregistrarea sumelor
respective la venituri.
Fondul de rezerva se calculeaza din profitul contabil anual, prin aplicarea
procentului de 5% asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor si
cheltuielilor inregistrate in contabilitate, la care se adauga cheltuiala cu
impozitul pe profit.
Schimbarea destinatiei rezervelor si a fondurilor constituite din profitul
brut, potrivit prevederilor legale, prin distribuirea lor actionarilor sub
forma dividendelor sau cu ocazia lichidarii societatii, va atrage impunerea
sumelor respective cu impozit pe profit si impozit pe dividende, conform
metodologiei privind fuziunea, dizolvarea si lichidarea societatilor
comerciale.
ORDONANTA:
f) sumele pentru constituirea provizioanelor peste limitele legale;
INSTRUCTIUNI:
In cazul provizioanelor se vor avea in vedere prevederile Hotararii
Guvernului nr. 335/1995, republicata.
ORDONANTA:
g) sumele care depasesc limitele cheltuielilor considerate deductibile,
conform legii bugetare anuale;
h) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor constatate lipsa din
gestiune sau degradate si neimputabile, precum si pentru activele corporale
pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, taxa pe valoarea
adaugata aferenta acestor cheltuieli, taxa pe valoarea adaugata aferenta
bunurilor, altele decat cele din productia proprie, acordate salariatilor sub
forma unor avantaje in natura, precum si taxa pe valoarea adaugata
nedeductibila, aferenta cheltuielilor care depasesc limitele prevazute de lege;
INSTRUCTIUNI:
Cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor constatate lipsa din gestiune
sau degradate si neimputabile, pentru care s-au incheiat contracte de
asigurare, inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, nu intra sub incidenta
acestor prevederi.
Cheltuiala cu valoarea neamortizata a activelor corporale constatate lipsa
din gestiune sau distruse, pentru care nu s-au incheiat contracte de asigurare,
inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, nu este deductibila fiscal.
Cheltuiala cu valoarea neamortizata a activelor corporale constatate lipsa
din gestiune sau distruse, care excede valorii recuperate in baza contractelor
de asigurare incheiate, inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, nu este
deductibila fiscal.
Taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor achizitionate si acordate salariatilor
sub forma unor avantaje in natura, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta
cheltuielilor de protocol care depasesc cota prevazuta de ordonanta constituie
cheltuiala nedeductibila.
ORDONANTA:
i) cheltuielile de asigurare care nu privesc activele corporale si
necorporale ale contribuabilului, inclusiv asigurarile de viata ale
personalului angajat;
INSTRUCTIUNI:
In categoria asigurarilor de viata sunt cuprinse acele asigurari care au ca
obiect economisirea pura, situatie in care cheltuielile cu politele de
asigurare incheiate pentru salariati sunt nedeductibile la nivelul
contribuabilului.
In cazul operatiunilor de leasing cheltuielile generate de asigurarea
bunului care face obiectul unui contract de leasing sunt deductibile din punct
de vedere fiscal pentru partea obligata prin contract sa plateasca primele de
asigurare.
ORDONANTA:
j) orice cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau a asociatilor,
inclusiv dobanzile platite in cazul contractelor civile, in situatia in care nu
sunt impozitate la persoana fizica;
INSTRUCTIUNI:
Sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau a
asociatilor, in sensul prevederilor lit. j), urmatoarele:
- cheltuielile cu amortizarea, intretinerea si cu repararea mijloacelor de
transport utilizate de asociat sau de actionar;
- cheltuielile de transport, cazare si diurna efectuate de actionarul sau
asociatul care nu are calitatea de angajat;
- bunurile, marfurile si serviciile acordate asociatilor sau actionarilor,
precum si lucrarile executate in favoarea acestora;
- cheltuielile cu chiria si intretinerea spatiilor puse la dispozitie
acestora;
- alte cheltuieli efectuate in favoarea actionarilor sau a asociatilor,
care nu se refera la activitatea desfasurata de contribuabil.
ORDONANTA:
k) sumele angajate la nivelul contractului de asociere in participatiune in
favoarea partenerului contractual, sub forma unor sume fixe sau cote
procentuale raportate la venit, altele decat cele rezultate pe baza decontului
intocmit;
INSTRUCTIUNI:
Sunt considerate cheltuieli nedeductibile platile efectuate intre
partenerii contractului de asociere in participatiune, in cazul in care acestea
nu respecta prevederile art. 1 alin. (1) lit. c) si d) din ordonanta si ale
art. 101 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991.
ORDONANTA:
l) cheltuielile de conducere si cheltuielile de administrare, inregistrate
de un sediu permanent care apartine unei persoane fizice sau juridice straine,
indiferent de faptul ca s-au efectuat in statul in care se afla sediul
permanent sau in alta parte, care depasesc 10% din salariile impozabile ale
sediului permanent din Romania;
m) cheltuielile inregistrate in contabilitate pe baza unor documente care
nu indeplinesc, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile
ulterioare, conditiile de document justificativ;
INSTRUCTIUNI:
Inregistrarile in evidenta contabila se fac cronologic si sistematic, pe
baza inscrisurilor ce dobandesc calitatea de document justificativ care
angajeaza raspunderea persoanelor care l-au intocmit, conform prevederilor
Legii contabilitatii nr. 82/1991*).
------------
*) Legea contabilitatii nr. 82/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 20 din 20 ianuarie 2000.
ORDONANTA:
n) cheltuielile inregistrate de societatile agricole, constituite in baza
Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in
agricultura, pentru dreptul de folosinta a terenului agricol adus de membrii
asociati peste cota de distributie din productia realizata din folosinta
acestuia, prevazuta in contractul de societate sau de asociere;
o) cheltuielile de sponsorizare peste limitele prevazute de normele legale
in vigoare;
INSTRUCTIUNI:
Baza la care se aplica procentul stabilit de Ordonanta Guvernului nr.
36/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 32/1994 privind
sponsorizarea o reprezinta diferenta dintre totalul veniturilor si
cheltuielilor inregistrate in contabilitate, la care se adauga cheltuiala cu
impozitul pe profit si cheltuielile cu sponsorizarea.
ORDONANTA:
p) cheltuielile cu dobanzile aferente imprumuturilor, altele decat cele
acordate de banci si de alte persoane juridice autorizate potrivit legii, care
depasesc dobanzile active (medii) ale bancilor, comunicate de Banca Nationala a
Romaniei;
INSTRUCTIUNI:
In vederea calcularii limitelor deductibile ale cheltuielilor cu dobanzile
acordate se va tine seama de dobanda activa calculata de Banca Nationala a
Romaniei, comunicata lunar in mass-media.
ORDONANTA:
r) cheltuielile cu serviciile, inclusiv de management sau consultanta, in
situatia in care nu sunt justificate de un contract scris si pentru care nu pot
fi verificati prestatorii in legatura cu natura acestora. Nu sunt deductibile
serviciile facturate de persoane fizice si juridice nerezidente, in situatia in
care plata acestora determina pierdere la nivelul unui exercitiu financiar sau
in situatia in care aceste servicii nu sunt aferente activitatii entitatii din
Romania.
In acelasi sens vor fi analizate si furnizarile de bunuri si de servicii
intre persoanele juridice controlate in comun sau care participa sub orice
forma la conducerea ori la controlul beneficiarului acestora;
INSTRUCTIUNI:
Nu intra sub incidenta acestor prevederi serviciile cu caracter ocazional,
prestate de persoane fizice si juridice, care se refera la intretinerea si
repararea activelor, serviciile postale, xerox.
In baza acestor prevederi este necesar ca serviciile prestate sa se faca in
baza unui contract scris care sa cuprinda date referitoare la prestatori,
termene de executie, precizarea serviciilor prestate si a tarifelor percepute,
respectiv valoarea totala a contractului.
Sunt nedeductibile cheltuielile cu serviciile facturate de persoane fizice
sau juridice nerezidente, inclusiv cele de management si consultanta, care
determina pierdere si nu se regasesc in costul complet al produselor,
lucrarilor si serviciilor realizate, potrivit Regulamentului de aplicare a
Legii contabilitatii nr. 82/1991.
In situatia in care pierderea declarata la sfarsitul exercitiului financiar
este determinata de cheltuieli financiare si/sau exceptionale, aceste
cheltuieli sunt deductibile la calculul profitului impozabil.
ORDONANTA:
s) cheltuielile determinate de diferentele nefavorabile de valoare ale
titlurilor de participare, inregistrate la societatea la care se detin
participatiile, cu exceptia celor determinate de vanzarea-cumpararea acestora.
INSTRUCTIUNI:
Cheltuielile reprezentand pierderi de valoare a titlurilor imobilizate sunt
nedeductibile.
Nu intra sub incidenta acestor prevederi pierderile rezultate din vanzarea
titlurilor imobilizate.
Limitele cheltuielilor deductibile se aplica lunar, astfel incat la finele
anului fiscal sa se incadreze in prevederile Ordonantei Guvernului nr. 70/1994,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru contribuabilii care desfasoara activitati in zonele libere pe baza
de licente eliberate conform Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere,
profitul obtinut din aceste activitati este scutit de plata impozitului pe
profit. Veniturile si cheltuielile aferente activitatilor derulate in zona
libera se evidentiaza distinct. Pierderea rezultata din operatiunile realizate
in zona libera nu se recupereaza din profitul impozabil realizat in afara zonei
libere, aceasta urmand sa fie recuperata din profiturile obtinute din aceeasi
zona.
In cazul contribuabililor care desfasoara activitati in zonele
defavorizate, scutirea de la plata impozitului pe profit se acorda pe baza
certificatului de investitor in zona defavorizata. Acest certificat este
eliberat de agentia pentru dezvoltare regionala in a carei raza de competenta
teritoriala se afla sediul agentului economic.
Scutirea de la plata impozitului pe profit opereaza pe toata durata
existentei zonei defavorizate.
ORDONANTA:
Art. 5*)
(1) Amortizarea activelor corporale si necorporale se face in concordanta
cu prevederile legale in vigoare.
------------
*) Art. 5 a mai fost completat cu alin. (4) si (5) prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 217/1999 care a intrat in vigoare la data de 1
ianuarie 2000.
INSTRUCTIUNI:
Sunt deductibile la calculul profitului impozabil cheltuielile cu
amortizarea bunurilor si valorilor destinate sa deserveasca activitatea
contribuabilului (inscrisa in contractul de societate), iar bunurile sunt in
functiune si se regasesc la locul de desfasurare a acesteia.
Sunt cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil cheltuielile
cu amortizarea bunurilor si valorilor concesionate, inchiriate, date in locatie
de gestiune sau leasing operational, care sunt recuperate prin redeventa, chirie
sau prin pretul locatiei, conform contractelor incheiate.
ORDONANTA:
(2) Cheltuielile cu exploatarea zacamintelor naturale, de natura
decopertarilor, explorarilor, forarilor, dezvoltarilor, care nu se finalizeaza
in obiective economice ce pot fi exploatate, se recupereaza in urmatorii 5 ani
din veniturile realizate din exploatare.
(3) Contribuabilii autorizati sa desfasoare activitate in domeniul
exploatarii zacamintelor naturale sunt obligati sa inregistreze in evidenta
contabila si sa deduca la calculul profitului impozabil provizioane pentru
refacerea terenurilor afectate si pentru redarea acestora in circuitul
economic, silvic sau agricol, in limita unei cote de pana la 1% din rezultatul
financiar din exploatare, pe toata durata de functionare a exploatarii.
INSTRUCTIUNI:
Aceste provizioane sunt obligatorii pentru contribuabilii care au ca
domeniu de activitate exploatarea de resurse minerale si care au obligatia de a
prezenta un plan de refacere a mediului, in sensul asigurarii reconstructiei
ecologice a perimetrelor afectate de exploatarile miniere, in conformitate cu
prevederile Legii minelor nr. 61/1998.
Intra sub incidenta acestor prevederi si titularii acordurilor petroliere,
care au obligatia de a lua masurile de protectie a zacamintelor si a
suprafetelor petroliere potrivit dispozitiilor Legii petrolului nr. 134/1995.
ORDONANTA:
(4) Contribuabilii care achizitioneaza incepand cu data de 1 ianuarie 2000
echipamente tehnologice (masini, utilaje, instalatii de lucru) si mijloace de
transport, cu exceptia autoturismelor, beneficiaza de o deducere, din profitul
impozabil aferent exercitiului financiar, a unei cote de 10% din pretul de
achizitie al acestora. Deducerea se calculeaza in luna in care se realizeaza
achizitia, numai din punct de vedere fiscal, prin inscrierea la cheltuieli
deductibile in declaratia de impunere a sumelor respective. In situatia in care
se realizeaza pierdere, aceasta se recupereaza din profiturile impozabile
obtinute in urmatorii 5 ani.
(5) Pentru investitiile efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2000 in
autoturisme cu o valoare mai mare decat echivalentul in lei a 12.000 euro, nu
este permisa deducerea la calculul profitului impozabil a partii din
amortizarea lunara care depaseste aceasta valoare.
Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent societatile de
leasing, pentru bunurile de aceasta natura care fac obiectul unui contract de
leasing operational.
INSTRUCTIUNI:
Cheltuiala cu amortizarea automobilelor cu valoare mai mare decat
echivalentul in lei a 12.000 euro se va reflecta in contabilitate conform
prevederilor Regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, iar
cheltuiala cu amortizarea ce depaseste aceasta valoare de 12.000 euro se
inscrie extracontabil, numai in declaratia de impunere, ca o cheltuiala
nedeductibila.
Amortizarea se calculeaza conform dispozitiilor Legii nr. 15/1994 privind
amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin aplicarea cotelor
de amortizare asupra valorii de intrare a mijloacelor fixe.
Suma echivalenta cotei de 10% se inscrie numai in declaratia de impunere
pentru determinarea profitului impozabil, fara a se inregistra insa in evidenta
contabila.
Se includ in aceasta prevedere mijloacele fixe cuprinse in grupele 2 si 4
din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a
mijloacelor fixe, astfel cum a fost aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
964/1998.
ORDONANTA:
Art. 6
Profitul impozabil stabilit potrivit art. 4 si impozitul pe profit se
calculeaza si se evidentiaza lunar, cumulat de la inceputul anului fiscal.
INSTRUCTIUNI:
Impozitul pe profit datorat pentru luna in curs se calculeaza ca diferenta
intre impozitul pe profit cumulat de la inceputul anului si impozitul pe profit
datorat pentru luna precedenta.
ORDONANTA:
Art. 7*)
Contribuabilii care au incasat printr-un cont bancar din Romania venituri
in valuta din exportul bunurilor realizate din activitatea proprie, direct sau
prin contract de comision, precum si din prestari de servicii platesc o cota de
impozit de 5% pentru partea din profitul impozabil care corespunde ponderii
acestor venituri in volumul total al veniturilor. Reducerea se calculeaza
lunar, iar sumele aferente acesteia se repartizeaza ca surse proprii de
finantare.
------------
*) Art. 7 a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
217/1999 care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
INSTRUCTIUNI:
In vederea aplicarii acestei facilitati se va intocmi o situatie privind
veniturile incasate din export.
In veniturile totale inregistrate, care se vor lua in calcul la
determinarea ponderii veniturilor la export, nu se includ cele inregistrate in
conturile 711 "Venituri din productia stocata", 721 "Venituri
din productia de imobilizari necorporale" si 722 "Venituri din
productia de imobilizari corporale", acestea nefiind venituri efective.
Lunar se va face ponderea veniturilor incasate din export in volumul total
al veniturilor inregistrate conform Regulamentului de aplicare a Legii
contabilitatii nr. 82/1991. Cota de 5% se aplica asupra profitului impozabil
aferent acestei ponderi, calculat si evidentiat lunar, cumulat de la inceputul
anului fiscal.
Suma aferenta diferentei de impozit rezultate dintre cota de 25% si 5% se
evidentiaza separat, extracontabil, iar la sfarsitul anului aceasta se
regularizeaza si se repartizeaza ca sursa proprie de finantare.
Justificarea efectuarii operatiunilor de export se face pe baza acelorasi
documente solicitate si in cazul taxei pe valoarea adaugata.
In cazul operatiunilor de lohn, de cota de 5% beneficiaza si contribuabilii
care participa la realizarea bunurilor exportate, proportional cu incasarile
valutare justificate pe baza acelorasi documente solicitate si in cazul taxei
pe valoarea adaugata.
Contribuabilii care presteaza servicii turistice catre beneficiari straini,
persoane fizice si juridice nerezidente, beneficiaza de cota de 5% in baza
contractelor externe sau a facturilor emise, incasate intr-un cont bancar din
Romania prin transfer bancar sau prin carti de credit.
Pentru calculul impozitului datorat pe trimestrul IV se vor lua in calcul
si incasarile aferente exporturilor inregistrate in anul 2000 pana la depunerea
declaratiei rectificative, dar nu mai tarziu de data de 31 martie a anului
urmator. Aceasta regula se mentine si pentru anii urmatori.
Pentru anul 2000 nu se iau in calcul facturile emise in perioadele
anterioare acestui an si incasate dupa data de 31 decembrie 1999.
Nu intra sub incidenta prevederilor art. 7 operatiunile de comert
international care nu se finalizeaza prin incasarea de valuta in conturile
bancare din Romania, cum sunt, de exemplu: clearingul, barterul sau alte forme
de reexport.
ORDONANTA:
Art. 8*)
(1) Pierderea anuala, stabilita prin declaratia de impozit pe profit, se
recupereaza din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 5 ani.
Recuperarea pierderilor se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, la
fiecare termen de plata a impozitului pe profit, potrivit prevederilor legale
in vigoare din anul inregistrarii acestora.
Nu se recupereaza pierderea fiscala inregistrata de persoana juridica, in
cazul in care are loc divizarea sau fuziunea.
Contribuabilii care pe o perioada de 3 ani consecutivi au realizat numai
pierderi intra automat in obiectivul de control al organului fiscal pentru
constatarea cauzelor care au dus la nerealizare de profit.
In cazul persoanelor juridice straine prevederile alineatelor precedente se
aplica luandu-se in considerare numai activitatile economice, cotele de
participare, profiturile si pierderile atribuite sediului permanent din
Romania.
(2) In situatia lichidarii, fuziunii, divizarii unui contribuabil, la
determinarea profitului impozabil se includ si profiturile ce rezulta din
evaluarea patrimoniului, daca succesorul in drept al contribuabilului nu
garanteaza continuitatea impozitarii conform prevederilor prezentei ordonante.
------------
*) Art. 8 a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
217/1999 care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
INSTRUCTIUNI:
In aplicarea acestui articol se au in vedere pierderile fiscale rezultate
din declaratia de impunere.
ORDONANTA:
Art. 9
Contribuabilii definiti la art. 1 alin. (1) lit. b) si c) datoreaza
impozitul pentru activitatile desfasurate in Romania.
Art. 11
Orice alt venit care nu este mentionat la art. 10 este venit realizat pe
teritoriul Romaniei, daca este platit de un rezident roman, de sau prin
intermediul unui sediu permanent in Romania.
Art. 13*)
(1) Persoana juridica romana are dreptul de a i se deduce din impozitul pe
profit datorat in Romania o suma echivalenta cu impozitul pe venitul din sursa
externa platit direct sau prin retinere la sursa in strainatate, pe baza de
documente care atesta plata, confirmate de autoritatile fiscale straine.
(2) Suma deducerii este la nivelul prevazut la alin. (1), dar nu mai mult
decat impozitul pe profit calculat prin aplicarea cotei impozitului pe profit
prevazuta in prezenta ordonanta asupra veniturilor pe fiecare sursa de venit
externa, dupa ce s-au scazut cheltuielile deductibile aferente acestora.
(3) Deducerea impozitului pe profit, platit in strainatate, se efectueaza
la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei
la inchiderea anului financiar, iar diferentele de curs pana la data platii
efective sunt cheltuieli deductibile.
Pentru impozitele platite reprezentand retineri la sursa asupra veniturilor
de natura dividendelor, redeventelor, dobanzilor sau altor venituri similare
deducerea se efectueaza la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca
Nationala a Romaniei in ziua precedenta platii.
------------
*) Art. 13 a fost completat cu alin. (3) prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 217/1999 care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
INSTRUCTIUNI:
Aceste prevederi au drept scop evitarea dublei impuneri a profitului, in
sensul ca impozitul pe profitul realizat in strainatate sau impozitele retinute
in strainatate prin retinere la sursa, confirmate de autoritatile fiscale din
tarile in care au fost realizate veniturile si in care au fost retinute
impozitele aferente, se deduc din impozitul pe profitul datorat in Romania.
ORDONANTA:
Art. 22
(1) In vederea determinarii obligatiilor fiscale, potrivit prevederilor
prezentei ordonante, organele fiscale au dreptul de a controla si:
a) operatiunile care au ca scop evitarea sau diminuarea platii impozitelor;
b) operatiunile efectuate in numele contribuabilului, dar in favoarea
asociatilor, actionarilor sau persoanelor ce actioneaza in numele acestora;
c) datoriile asumate de contribuabili in contul unor imprumuturi facute sau
garantate de actionari, asociati sau de persoanele ce actioneaza in numele
acestora, in vederea reflectarii reale a operatiunii;
d) distribuirea, impartirea, alocarea veniturilor, deducerile, creditele
sau reducerile intre doi sau mai multi contribuabili, sau acele operatiuni
controlate, direct sau indirect, de persoane care au interese comune, in scopul
prevenirii evaziunii fiscale si pentru reflectarea reala a operatiunilor.
INSTRUCTIUNI:
La alocarea veniturilor vor fi avute in vedere prevederile din conventiile
de evitare a dublei impuneri (art. 9 - Intreprinderi asociate) si metodele din
ordonanta.
Doua intreprinderi sunt considerate asociate (societati-mama si filiale sau
societati controlate in comun), daca indeplinesc cumulativ urmatoarele
conditii:
a) o intreprindere este rezidenta a statului roman, iar cealalta este
rezidenta a altui stat; si
b) intreprinderea din celalalt stat participa direct sau indirect la
conducerea, controlul ori la capitalul intreprinderii nationale; sau
c) aceleasi persoane participa direct sau indirect la conducerea, controlul
sau la capitalul ambelor intreprinderi.
Cele doua intreprinderi sunt legate in relatiile lor comerciale sau
financiare prin conditii acceptate sau impuse, care difera de cele care ar fi
fost stabilite intre intreprinderi independente.
Autoritatile fiscale din Romania pot, in scopul calcularii obligatiilor
fiscale ale intreprinderilor asociate, sa reconsidere evidentele intreprinderii
din Romania, in scopul examinarii fiscale, daca, ca urmare a relatiilor
speciale dintre intreprinderea asociata romana si cea straina, aceste evidente
nu reflecta profiturile reale impozabile ce provin din Romania. Aceasta
reconsiderare a evidentelor intreprinderilor asociate nu este autorizata, daca
tranzactiile dintre asemenea intreprinderi au loc in termenii comerciali de
piata libera, respectiv ca tranzactii intre intreprinderi independente.
In cazul in care Romania a incheiat conventie de evitare a dublei impuneri
cu statul al carui rezident este intreprinderea asociata straina, aceasta
reconsiderare a evidentelor in scopul examinarii fiscale se poate efectua de
catre autoritatile romane si coroborat cu art. "Procedura amiabila"
prevazut in respectiva conventie.
In acest sens, atunci cand Romania include in profiturile unei
intreprinderi inregistrate in Romania - si impune in consecinta - profiturile
asupra carora o intreprindere rezidenta in alt stat, care a fost supusa
impunerii in statul sau de rezidenta, si profiturile astfel incluse sunt
profituri care ar fi revenit intreprinderii din Romania, daca conditiile
stabilite intre cele doua intreprinderi ar fi fost cele care ar fi fost
convenite intre intreprinderi independente, statul de rezidenta al
intreprinderii asociate straine va proceda la modificarea corespunzatoare a
sumei impozitului stabilit asupra acelor profituri.
Reconsiderarea evidentelor care privesc profiturile incluse ca urmare a
aplicarii principiilor pietei libere intre intreprinderi asociate presupune, in
mod obligatoriu, ca aceasta sa se faca si in statul in care aceste profituri au
fost impuse initial, evitandu-se in acest fel o dubla impunere.
Ajustarea profiturilor trebuie facuta astfel incat sa fie agreata si de
statul care a facut impunerea initiala in functie de situatia existenta la
momentul stabilirii impunerii. In asemenea situatii autoritatea competenta din
Romania se poate consulta si cu autoritatea competenta a celuilalt stat, in
scopul stabilirii unei metodologii de ajustare a profiturilor, agreata de
ambele state.
In conditiile in care sunt incheiate conventii de evitare a dublei impuneri
intre Romania si alte state, aplicarea acestor prevederi se face pe baza prezentarii
certificatului de rezidenta fiscala de catre intreprinderea asociata
nerezidenta in Romania.
La ajustarea profiturilor intre intreprinderi asociate se va avea in vedere
perioada de prescriptie prevazuta de legislatia interna a statelor in care
intreprinderile asociate in cauza sunt rezidente, in cazul in care prin
conventia de evitare a dublei impuneri nu s-a prevazut o alta perioada de
prescriptie.
Ajustarea profiturilor intreprinderilor asociate nu conduce la modificarea
bilantului contabil al intreprinderilor asociate.
ORDONANTA:
(2)*) In cazul tranzactiilor dintre contribuabili sau dintre acestia si o
persoana fizica sau o entitate fara personalitate juridica, care participa sub
orice forma la conducerea, controlul sau capitalul altui contribuabil sau altei
entitati, fara personalitate juridica, valoarea ce va fi recunoscuta de
autoritatea fiscala este valoarea de piata a tranzactiilor.
La fel se procedeaza si atunci cand contribuabilul sau cealalta persoana
sau entitate sunt asociati, respectiv actionari in comun, si nu detin
controlul, asa cum este prevazut mai sus.
La estimarea valorii de piata a tranzactiilor vor fi utilizate urmatoarele
metode:
a) metoda compararii preturilor, in care pretul de vanzare al contribuabilului
se compara cu preturile practicate de alte entitati independente de acesta,
atunci cand sunt vandute produse sau servicii comparabile;
------------
*) Alin. (2) al art. 22 a fost completat prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 217/1999 care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
INSTRUCTIUNI:
Aceasta se poate realiza prin:
- compararea pretului extern pentru marfurile si serviciile identice
livrate in strainatate (compararea cu preturile curente pe piata, care poate fi
stabilita prin cotatii de piata, preturile aplicate intr-un anumit sector sau
preturile convenite intre terte parti independente), dupa caz;
- compararea pretului intern pentru marfurile si serviciile identice
livrate in tara (compararea cu preturile derivate pe piata, pe care
contribuabilul sau o persoana apartinand aceluiasi grup le-a convenit cu
entitati care nu apartin aceluiasi grup).
In aplicarea metodei compararii preturilor valoarea de piata a tranzactiei
va fi determinata prin compararea pretului de vanzare a marfurilor si
serviciilor identice, vandute la aceeasi marja de profit si sensibil in aceeasi
cantitate cu pretul de vanzare al marfurilor si al serviciilor de evaluat.
In absenta unei astfel de vanzari (aceeasi marja de profit si aceeasi
cantitate) se va utiliza pretul de vanzare pentru marfurile si serviciile
identice, vandute cu o marja de profit si/sau in cantitati diferite. In acest
scop pretul de vanzare se va corecta cu diferentele in plus sau in minus pe
care marja de profit sau cantitatea le-ar fi putut determina, cu conditia ca
aceste diferente sa se bazeze pe elemente de proba care sa stabileasca cu
claritate faptul ca acestea sunt rezonabile si exacte.
Pentru transferul de bunuri, produse, marfuri sau servicii intre entitati
apartinand aceluiasi grup valoarea de piata este acel pret pe care l-ar fi
convenit entitatile care nu apartin aceluiasi grup in conditiile existente pe
piete comparabile din punct de vedere comercial pentru transferul de bunuri sau
de marfuri similare, in cantitati comparabile, in acelasi punct din lantul de
productie si de distributie si in conditii comparabile de livrare si de plata.
ORDONANTA:
b) metoda "cost plus", in care pretul obisnuit al pietei trebuie
determinat ca valoare a costurilor principale, marite cu o rata de profit
similara domeniului de activitate al contribuabilului;
INSTRUCTIUNI:
Punctul de plecare pentru aceasta metoda, in cazul transferului de marfuri
sau de servicii intre persoane apartinand aceluiasi grup, este reprezentat de
costurile producatorului sau ale furnizorului de servicii. Aceste costuri sunt
stabilite folosindu-se aceeasi metoda de calcul pe care persoana care face
transferul isi bazeaza si politica de stabilire a preturilor fata de entitati care
nu apartin aceluiasi grup. Suma care se adauga la costul astfel stabilit va
avea in vedere o rata de profit care este normala pentru domeniul de activitate
al contribuabilului.
Acolo unde marfurile sau serviciile sunt transferate printr-un sir de persoane
apartinand aceluiasi grup, aceasta metoda urmeaza sa fie aplicata separat
pentru fiecare stadiu, luandu-se in considerare rolul si activitatile concrete
ale fiecarei entitati apartinand aceluiasi grup.
ORDONANTA:
c) metoda pretului de "revanzare", in care pretul pietei este
pretul folosit in cazul vanzarilor produselor si serviciilor catre entitati
independente, diminuat de cheltuielile de comercializare si o rata de profit;
INSTRUCTIUNI:
Aceasta metoda se aplica pornindu-se de la pretul la care un produs
cumparat de la o persoana apartinand aceluiasi grup este revandut unei entitati
care nu apartine grupului. Pretul care va fi stabilit pentru transferul de
produse sau de servicii intre persoane apartinand aceluiasi grup urmeaza sa fie
calculat pe baza pretului curent de piata la revanzare. In acest scop pretul de
revanzare este corectat pentru a se lua in considerare reducerile normale de pe
piata, care reflecta rolul si riscul vanzatorului:
- in cazul in care revanzatorul a prelucrat sau a modificat marfurile,
atunci acest lucru trebuie sa fie luat in considerare pe calea unei reduceri
corespunzatoare;
- in cazul in care marfurile sunt transferate printr-un intreg sir de
persoane apartinand aceluiasi grup, atunci in anumite imprejurari poate fi
facut un calcul, incepandu-se cu pretul (obtinut pe piata) pentru transferul
final catre o persoana care nu apartine aceluiasi grup si mergandu-se inapoi,
de-a lungul intregului sir, pana la punctul sau de plecare.
ORDONANTA:
Daca aplicarea acestor metode pentru estimarea valorii de piata a
tranzactiilor nu este posibila, iar pretul de vanzare este mai mic decat costul
de achizitie sau de productie, partea neacoperita de venituri este o cheltuiala
nedeductibila.
Aplicarea acestor metode se va realiza, daca un contribuabil:
- va avea avantaj prin relatiile cu un alt contribuabil care este
beneficiarul unei facilitati fiscale (scutire, reduceri de impozit); sau
- relatia (tranzactia) este cu un alt contribuabil care detine la acesta
parti de capital; sau
- este implicat intr-o relatie de natura economica cu un alt contribuabil
si in legatura cu aceasta relatie realizeaza o activitate in favoarea unui
asemenea contribuabil in termeni mai avantajosi si intr-o forma diferita fata
de cele acceptate in general (in aceeasi perioada si in aceleasi conditii)
pentru indeplinirea activitatii respective, ceea ce are ca rezultat denaturarea
veniturilor sale sau raportarea unor venituri mai mici care ar fi fost
realizate in conditii normale cu alti parteneri.
INSTRUCTIUNI:
In aplicarea metodelor nu exista o succesiune unica, corecta, de metode
standard pentru examinarea valorii de piata, care sa se aplice tuturor
cazurilor. Examinarea se bazeaza pe preturile stabilite de contribuabil. La
verificarea oportunitatii stabilirii unei metode punctul de plecare este luarea
in considerare:
- a metodei care se apropie cel mai mult de imprejurarile in care sunt
stabilite preturile supuse liberei concurente pe piete comparabile din punct de
vedere comercial;
- a alegerii metodei pentru care sunt disponibile datele cele mai demne de
incredere asupra preturilor, derivate din functionarea efectiva a entitatilor
apartinand aceluiasi grup, implicate in tranzactii supuse liberei concurente;
- a circumstantelor cazului individual.
Conditiile pietei impun adesea folosirea mai multor metode pentru
stabilirea valorii de piata. Metodele standard sunt ajustate in functie de
circumstantele cazului particular, combinate sau completate cu alte proceduri,
pentru a se tine seama de conditiile specifice pietei. La stabilirea valorii de
piata pot fi utilizate mai multe metode standard.
La baza aplicarii acestor metode se vor avea in vedere urmatoarele:
a) activitatile desfasurate efectiv de diferitele entitati apartinand
aceluiasi grup;
b) metoda folosita trebuie sa corespunda imprejurarilor date ale pietei si
ale activitatii contribuabilului;
c) la aplicarea unei anumite metode se va avea in vedere documentatia care
poate fi pusa la dispozitie de catre contribuabil;
d) metoda de determinare a valorii de piata se va aplica fiecarui caz
particular.
Circumstantele cazului individual care urmeaza sa fie luat in considerare
in examinarea valorii de piata sunt:
- tipul, starea, calitatea, precum si gradul de noutate ale bunurilor,
marfurilor si serviciilor transferate;
- conditiile pietei pe care bunurile, marfurile sau serviciile sunt
folosite, consumate, tratate, prelucrate sau vandute unor entitati care nu
apartin aceluiasi grup;
- activitatile desfasurate si stadiile din lantul productiei si
distributiei asumate in fapt de entitatile implicate;
- clauzele cuprinse in contractele de transfer, privind: obligatiile,
perioadele de plata, rabaturile, reducerile, garantiile acordate, asumarea
riscului;
- in cazul unor relatii de transfer pe termen lung, avantajele si riscurile
legate de acestea;
- conditii speciale de concurenta.
Factorii determinanti in aplicarea metodelor standard sunt imprejurarile previzibile
in momentul in care a fost incheiat contractul.
In cazul contractelor pe termen lung este necesar totusi sa se aiba in
vedere daca terte parti independente ar tine seama de riscurile asociate,
incheind contractele corespunzatoare (de exemplu: clauze de actualizare a
pretului).
In situatia in care in legatura cu transferul bunurilor si serviciilor sunt
convenite aranjamente financiare speciale (conditii de plata sau facilitati de
credit pentru client, diferite de practica comerciala obisnuita), furnizari
partiale de materiale de catre client sau servicii auxiliare, la determinarea
valorii de piata trebuie sa se ia in considerare si acesti factori.
La aplicarea metodelor standard este necesar sa nu se tina seama de datele
si de preturile care au fost influentate de situatii competitive speciale, cum
ar fi:
- preturi practicate pe piete speciale inchise, unde aceste preturi sunt
stabilite diferit de conditiile de pe piata din care se face transferul;
- preturi care sunt supuse reducerilor speciale legate de introducerea de
produse noi pe piata;
- preturi care sunt influentate de reglementarile facute de autoritatile
publice.
In cazul furnizorilor de servicii, datorita diversitatii acestora este
necesar sa se ia in considerare tarifele obisnuite pentru fiecare tip de
activitate sau tarifele standard existente in anumite domenii (transport,
asigurare). Daca nu exista tarife comparabile, atunci urmeaza sa fie folosita
metoda "cost plus", intrucat marja profitului acestor servicii nu
este lasata de regula in seama unei terte parti.
Daca sunt prestate servicii legate de transferul de bunuri care necesita
perioade de garantie, cheltuielile aferente pot fi deduse ca un cost separat,
cu conditia ca in tranzactiile intre terte parti serviciile care necesita
perioade de garantie sa fie incluse in pretul bunurilor (de exemplu garantia
sau serviciile de intretinere ori servicii oferite pentru mentinerea
loialitatii clientilor).
In cazul costurilor de publicitate acestea trebuie deduse de acele entitati
apartinand aceluiasi grup care urmeaza sa beneficieze de pe urma publicitatii
facute.
In situatia in care costurile de publicitate sunt asumate de
societatea-mama in numele grupului ca un tot unitar, acestea sunt nedeductibile
la entitatea controlata.
Daca un contribuabil face publicitate in numele altei entitati apartinand
aceluiasi grup, cheltuielile de aceasta natura sunt deductibile la calculul
profitului impozabil, in conditiile in care serviciile prestate pot fi incadrate
ca servicii comerciale de aceeasi natura si cu acelasi efect ca si serviciile
prestate de intreprinderi de publicitate independente.
In masura in care publicitatea facuta este legata de activitatile (rolul)
exercitate de ambele entitati, este necesar sa se analizeze daca cheltuielile
de publicitate au fost repartizate in mod corespunzator intre partile implicate
si daca sunt aferente veniturilor.
Principiul de mai sus se aplica, de asemenea, contribuabililor apartinand
aceluiasi grup de productie si de vanzari.
In cazul costurilor ocazionate de patrunderea pe piata a produselor noi
societatile comerciale de productie si filialele lor de vanzari suporta adesea
costuri sporite si/sau reduceri ale incasarilor in perioada de promovare a
produselor noi.
Intr-o situatie de libera concurenta pe piata aceste costuri sunt
deductibile la societatea de distributie, cu conditia ca deficitul sa fie
recuperat din profitul realizat prin pretul de livrare practicat ulterior
perioadei de promovare. In cazul in care nu sunt intrunite aceste conditii,
costurile majorate in scopul castigarii segmentului de piata sunt nedeductibile
la calculul profitului impozabil.
In cazul serviciilor de finantare intre entitati apartinand aceluiasi grup,
pentru alocarea veniturilor se va analiza:
- daca imprumutul dat este in interesul desfasurarii activitatii
beneficiarului;
- daca a existat o schema de distributie de profit sau daca imprumutul
poate fi considerat contributie la capitalul social.
Incadrarea imprumutului in schema de distributie de profit sau in
contributia la capitalul social va fi presupusa, daca de la bun inceput nu se
asteapta in mod serios la o rambursare a imprumutului sau daca aceasta forma de
finantare proprie este justificata prin motive juridice sau comerciale ca fiind
singura posibila ori contractul contine clauze defavorabile pentru platitor.
Cheltuielile cu dobanda pot fi deduse numai daca imprumutul a fost dat in
interesul desfasurarii activitatii intreprinderii si a fost utilizat in acest
scop.
Atunci cand se examineaza dobanda trebuie luate in considerare: suma si
durata imprumutului, natura si scopul imprumutului, garantia implicata, valuta
implicata, riscurile de schimb si costurile masurilor de asigurare a ratei de
schimb, alte circumstante de acordare a imprumutului, in special situatia de pe
pietele de capital.
Raportarea conditiilor de imprumut va avea in vedere ratele dobanzii
aplicate in imprejurari comparabile si in aceeasi zona valutara de o entitate
care nu apartine grupului. De asemenea, trebuie sa se tina seama de masurile pe
care entitatile care nu apartin aceluiasi grup le-ar fi luat pentru a imparti
riscul de schimb (de exemplu: clauze care mentin valoarea imprumutului in
termeni reali, incheierea unui contract de devize pentru plata la termen pe
cheltuiala imprumutatorului).
De asemenea, vor fi luate in considerare unele prevederi legale obligatorii
in tara de resedinta a entitatii apartinand aceluiasi grup sau motive similare
distincte de aranjamentul de imprumut in sine, daca imprumuturile sunt luate
fara dobanda sau la rate ale dobanzii mai favorabile, in cazul in care
investitia de capital propriu ar fi fost necesara.
In cazul dobanzilor aferente furnizarilor de bunuri si de servicii este
necesar sa se examineze daca costul dobanzii reprezinta o practica comerciala
obisnuita sau daca partile care fac tranzactia cer dobanda acolo unde, in
tranzactii comparabile, bunurile si serviciile sunt transferate reciproc.
Elementele de analiza mentionate mai sus vor fi avute in vedere si la alte
forme de venituri sau costuri asimilate dobanzilor.
In cazul transferului de drepturi de proprietate intelectuala, cum sunt:
drepturile de folosire a brevetelor, licentelor, know-how si altele de aceasta
natura, costurile folosirii proprietatii nu sunt deduse separat daca drepturile
sunt transferate in legatura cu furnizarea de bunuri sau de servicii si daca
sunt incluse in pretul acestora.
In situatia in care dreptul de folosire se factureaza separat atunci pretul
acestuia urmeaza sa fie analizat tinandu-se seama de:
- elementele proprietatii intangibile, folosite de un detinator de brevet,
pot fi luate in considerare impreuna numai daca, din punct de vedere tehnic si
comercial, ele formeaza o singura unitate;
- daca redeventa este stabilita conform unei metode corespunzatoare naturii
veniturilor realizate prin utilizarea brevetului;
- daca plata dreptului de autor lasa utilizatorului un profit acceptabil de
pe urma produsului brevetat, ca un caz individual, se poate lua in considerare
si adaugarea unei cote marginale fixe la pretul de cost.
In cazul serviciilor de administrare si conducere in interiorul grupului se
vor avea in vedere urmatoarele:
- in general, intre entitatile apartinand aceluiasi grup, sarcinile de
administrare, management, control, consultanta sau functii similare sunt deduse
la nivel central sau regional, prin intermediul societatii-mama, in numele
grupului ca un tot unitar. In nici un caz nu poate fi ceruta o remuneratie
pentru aceste activitati, in masura in care baza lor legala este relatia
juridica care guverneaza forma de organizare a afacerilor sau orice alte norme
care stabilesc legaturile dintre entitati. Cheltuielile de aceasta natura pot
fi deduse numai daca astfel de entitati furnizeaza in plus servicii
intreprinderilor apartinand aceluiasi grup sau daca in pretul bunurilor si in
valoarea tarifelor serviciilor furnizate se iau in considerare si serviciile
sau costurile administrative.
Costurile pentru astfel de servicii pot fi platite numai intre entitatile
care nu apartin aceluiasi grup, daca serviciile pot fi distinse si cuantificate
in mod clar si daca sunt prestate in propriul interes al beneficiarului (adica
ofera un profit asteptat si reduc costul beneficiarului).
Nu pot fi deduse costuri de asemenea natura de o filiala care foloseste
aceste servicii luand in considerare relatia juridica dintre ele, numai pentru
propriile conditii, tinand seama ca nu ar fi folosit aceste servicii daca ar fi
fost o entitate independenta;
- serviciile trebuie sa fie prestate in fapt. Simpla existenta a
serviciilor in cadrul unui grup nu este suficienta, deoarece, ca regula
generala, entitatile care nu apartin aceluiasi grup platesc doar serviciile
care au fost prestate in fapt.
Exemple de servicii pe care filialele sau sediile permanente nu le pot
deduce: costurile de sprijin al grupului, inclusiv dreptul de a folosi numele
grupului si beneficiile derivate din simplul fapt al integrarii juridice,
financiare si organizatorice in acel grup; activitatile propriului sau consiliu
de administratie si ale consiliului de supraveghere si cheltuielile aferente
sedintelor actionarilor sai; organizarea juridica a grupului ca un tot unitar,
precum si productia si planificarea investitiilor pentru intregul grup;
activitatile care reflecta pozitia sa in calitate de actionar, inclusiv
organizarea generala, precum si controlul si auditul grupului, in sprijinul
sediului grupului; protectia si administrarea investitiilor; managementul
grupului (pregatirea, indeplinirea si controlul propriilor masuri de
management).
La stabilirea valorii de piata a serviciilor administrative se va analiza
daca serviciile dintre entitati care nu apartin aceluiasi grup sunt
comparabile, prin natura si posibilitatile lor, cu serviciile administrative
din interiorul grupului respectiv. In masura in care preturile comparabile ale
pietei nu sunt disponibile, valoarea de piata urmeaza sa fie stabilita
folosindu-se metoda "cost plus".
ORDONANTA:
Art. 32
Metodologia de calcul si de reflectare in profit a operatiunilor legate de
distribuirea activelor, in cazul lichidarilor partiale sau totale ale
contribuabililor, precum si al reorganizarii acestora, va fi mentionata in
instructiunile prevazute la art. 35.
INSTRUCTIUNI:
Aportul asociatilor sau actionarilor la capitalul social al unei persoane
juridice, precum si majorarea capitalului social pe seama aportului asociatilor
sau actionarilor nu sunt supuse impunerii.
Pierderea sau castigul rezultat din distribuirea activelor, inclusiv din
distribuirile facute in cazul unei lichidari partiale sau totale de la o
persoana juridica catre actionari sau asociati, calculat ca diferenta intre
valoarea de piata a activelor si valoarea acestora din bilantul contabil, va fi
avut in vedere de persoana juridica detinatoare la calculul profitului
impozabil.
Operatiunile care se efectueaza in situatia lichidarii societatilor
comerciale sunt cele prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile
ulterioare, si in Ordinul ministrului finantelor nr. 1.223/1998 pentru
aprobarea Precizarilor privind reflectarea in contabilitate a principalelor
operatiuni privind fuziunea, dizolvarea si lichidarea societatilor comerciale,
precum si retragerea si/sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor
comerciale.
Potrivit reglementarilor legale in vigoare, dupa valorificarea elementelor
patrimoniale de activ si achitarea datoriilor se stabileste rezultatul
lichidarii (profit sau pierdere), se calculeaza, se retine si se varsa
impozitul pe profit.