ORDONANTA Nr. 15 din 9 august 1993
privind unele masuri pentru restructurarea activitatii regiilor autonome
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 202 din 23 august 1993
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. b) din Legea nr. 58/1993 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor credite externe,
precum si a contractarii unor imprumuturi de stat,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta.
Art. 1
Restructurarea activitatii regiilor autonome are drept scop asigurarea
functionarii acestora pe principiul eficientei economice, incadrarea intr-o
disciplina financiara stricta, administrarea judicioasa a bunurilor proprietate
publica, precum si reglementarea relatiilor dintre regiile autonome si
administratia publica.
Art. 2
Activitatea regiilor autonome care functioneaza in domeniile stabilite
potrivit Legii nr. 15/1990 trebuie sa indeplineasca unul din urmatoarele
criterii:
(1) sa constituie monopol natural, in sensul unei activitati de productie
sau de prestari de servicii, care, datorita necesitatii unor tehnologii
specifice sau a unor investitii de capital cu costuri ridicate, nu se poate
realiza in conditii de eficienta normala in unitati concurentiale sau care ar
deveni concurentiale pe termen scurt sau mediu;
(2) sa fie de interes public;
(3) sa produca bunuri si sa presteze servicii esentiale pentru apararea
tarii si siguranta nationala.
Art. 3
Regiile autonome a caror activitate nu se incadreaza in prevederile art. 2
din prezenta ordonanta vor fi reorganizate, in functie de obiectul lor de
activitate, partial sau total, in societati comerciale, de catre Guvern sau,
dupa caz, de catre Guvern sau, dupa caz, de catre consiliile locale si
consiliile judetene, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentei ordonante.
Cu aceasta ocazie vor fi actualizate, cu respectarea prevederilor legii,
regulamentele si organizare si functionare ale regiilor autonome care isi vor
continua activitatea.
Art. 4
Bunurile proprietate publica pe care regia le are in administrare, fiind
inalienabile potrivit art. 135 alin. (5) din Constitutia Romaniei, se
evidentiaza in mod distinct in patrimoniul regiei.
In cazurile in care, potrivit legii, in patrimoniul regiilor autonome,
reflectat in bilant, nu sunt cuprinse bunurile proprietate publica, evaluarea,
evidentierea si dimensionarea lor se face extracontabil, in temeiul normelor
metodologice aprobate de Guvern. Daca regiile autonome se reorganizeaza ca
societati comerciale, bunurile proprietate publica nu vor putea fi aduse ca
aport la capitalul social al societatii comerciale rezultate.
Art. 5
Administrarea, de catre regia autonoma, a bunurilor proprietate publica se
face cu diligenta unui bun proprietar. Ele pot fi concesionate, in conditiile
legii, sau inchiriate; inchirierea acestor bunuri pe o perioada mai mare de un
an se aproba de ministerul de resort.
Art. 6
Crearea de noi bunuri proprietate publica, din categoria celor stabilite de
Guvern ca fiind de interes national, precum si dezafectarea unor asemenea
bunuri se poate face numai cu aprobarea Guvernului, pentru regiile autonome de
interes national si cu aprobarea consiliilor locale ori a consiliilor judetene,
in cazul regiilor autonome de interes local sau judetean.
Art. 7
Guvernul poate institui orice forma de control al preturilor si tarifelor
la bunurile si serviciile de interes public, care fac obiectul activitatii
regiilor autonome, pentru care concurenta este exclusa, substantial restransa
sau impiedicata datorita existentei unei situatii de monopol.
Art. 8
Din veniturile realizate, regia autonoma acopera toate cheltuielile
evidentiate in costuri, precum si cheltuielile si platile prevazute a fi
suportate direct din venituri, potrivit Legii nr. 12/1991 privind impozitul pe
profit, cu modificarile ulterioare.
Partea din venituri ramasa dupa acoperirea cheltuielilor si a platilor
prevazute la alin. 1, inclusiv a impozitului pe profit, reprezinta profitul net
al regiei. Din acest profit, pana la 10% se utilizeaza pentru constituirea unui
fond de participare a salariatilor la profit. Din partea ramasa, minimum 50% se
varsa la bugetul de stat sau, dupa caz, la bugetul unitatii
administrativ-teritoriale, restul putand fi utilizat pentru constituirea altor
fonduri, pe baza hotararii conducerii regiei, cu aprobarea ministerului de
resort.
Pe parcursul exercitiului financiar, retinerea din venituri a sumelor
pentru constituirea fondurilor prevazute de lege, precum si pentru asigurarea
unor necesitati sociale proprii se efectueaza numai dupa plata de catre regie,
in ordine, a impozitelor, taxelor, contributiilor de asigurari sociale si a
celorlalte varsaminte stabilite de lege.
Art. 9
Bugetul de venituri si cheltuieli al regiilor autonome de interes national
se aproba de Guvern. Extrasul bugetului de venituri si cheltuieli al acestor
regii constituie anexa la bugetul de stat si se supune legiferarii o data cu
acesta.
Bugetul de venituri si cheltuieli al regiilor autonome de interes local si
de interes judetean se aproba, dupa caz, de consiliile locale sau consiliile
judetene, o data cu bugetul unitatii administrativ-teritoriale in cauza.
Art. 10
In cazul angajarii raspunderii contractuale sau delictuale a regiei
autonome, creditorii pot cere executarea silita numai asupra bunurilor din
proprietatea regiei.
Bunurile proprietate publica fiind, potrivit art. 135 alin. (5) din
Constitutia Romaniei, inalienabile, se interzice regiilor autonome sa
constituie garantii de orice fel cu privire la aceste bunuri.
Art. 11
In scopul dezvoltarii, conservarii si exploatarii bunurilor proprietate
publica administrate de regiile autonome de interes national, Ministerul
Finantelor, pentru credite de pana la 500 milioane lei, si Guvernul, pentru
credite de valori mai mari, pot garanta rambursarea acestor credite. In cazul
regiilor autonome de interes local si de interes judetean, garantia poate fi
data de consiliul local sau, dupa caz, de consiliul judetean, in limita
prevederilor din bugetul unitatii administrativ-teritoriale.
Art. 12
Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, mijloacele regiei autonome nu sunt suficiente, aceasta poate contracta
credite cu societatile comerciale bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent sau poate emite titluri
negociabile pe piata, in aceeasi limita.
Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor sau, dupa caz, a directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat.
Categoriile de titluri negociabile sunt cele stabilite de lege.
Art. 13
Regia autonoma hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
sume proprii si credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta art. 6 si art. 11.
In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6, finantate
integral sau partial de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, limita de
finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora, iar regia autonoma
are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli sa se
incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
Executia investitiilor prevazute la alin. 1 si 2 se adjudeca pe baza de
licitatie publica, organizata potrivit legii care reglementeaza achizitiile
publice.
Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, in vederea realizarii
de investitii de natura celor prevazute la alin. 1 si 2, se efectueaza cu
aprobarea ministerului de resort, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor, in cazul regiilor autonome de interes national si al directiilor
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat, pentru
regiile autonome de interes local si judetean.
Art. 14
Activitatea curenta a regiei autonome este condusa de un director general
sau un director numit de ministerul de resort. Directorul general sau, dupa
caz, directorul este, totodata, presedintele consiliului de administratie al
regiei autonome.
Art. 15
Pana la 31 decembrie 1993, regiile autonome vor proceda la inventarierea
patrimoniilor lor si delimitarea, in cadrul acestora, a bunurilor proprietate
publica, pe baza prevederilor legale existente. Operatiunile de inventariere se
vor desfasura sub coordonarea ministerelor de resort.
Art. 16
Plafoanele valorice prevazute in art. 11 si art. 13 alin. 4 din prezenta
ordonanta si in art. 5 alin. 3 din Legea nr. 15/1990 vor fi actualizate de
Guvern, in vederea mentinerii valorii lor reale.
Art. 17
In interesul prezentei ordonante, ministerul de resort este, dupa caz,
organul de specialitate al administratiei publice centrale, consiliul local sau
consiliul judetean sub a caror autoritate functioneaza regiile autonome.
Art. 18
Constituie contraventii, in masura in care, potrivit legii penale, nu sunt
infractiuni, incalcarea obligatiilor prevazute la art. 6, art. 11, art. 12
alin. 2, art. 13 alin. 4 din prezenta ordonanta, precum si incalcarea
obligatiei prevazute in art. 5 alin. 3 din Legea nr. 15/1990.
Contraventiile prevazute la alineatul precedent se sanctioneaza cu amenda
de la 500.000 la 1.500.000 lei.
Art. 19
Contraventiile prevazute la art. 18 se constata, iar amenda se aplica de
persoanele imputernicite de Ministerul Finantelor.
Contraventiilor prevazute la art. 18 le sunt aplicabile dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 20
Se abroga art. 6, art. 8, art. 9 alin. 1, art. 10 si art. 15 din Legea nr.
15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale, precum si orice alte dispozitii contrare prevederilor
prezentei ordonante.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare,
Strategie si Reforma Economica,
Misu Negritoiu
Ministru de stat, ministrul
finantelor,
Florin Georgescu