HOTARARE Nr. 592 din 2 noiembrie 1993 * Republicata
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de organizare a
licitatiilor, prezentarea ofertelor si adjudecarea investitiilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 244 din 25 octombrie 1995
*) Republicata in temeiul art. III din Hotararea Guvernului nr. 761 din 26
septembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 229
din 5 octombrie 1995 si in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului
nr. 19/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 188 din
18 august 1995.
Hotararea Guvernului nr. 592 din 2 noiembrie 1993 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 281 din 2 decembrie 1993.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind procedurile de organizare a licitatiilor,
prezentarea ofertelor si adjudecarea investitiilor, prevazut in anexa.
Art. 2
Executia investitiilor finantate integral sau partial din bugetul de stat,
din bugetele locale, din fondurile special constituite prin lege in afara
acestor bugete, din credite externe garantate sau contractate direct de stat,
precum si din surse proprii si credite bancare acordate regiilor autonome, se
adjudeca pe baza de licitatie publica, in conditiile stabilite de ordonantele
Guvernului nr. 12/1993 si nr. 15/1993.
Art. 3
Prevederile prezentului regulament se aplica pentru investitiile ale caror
valori totale depasesc 500 milioane lei.
Pentru investitiile ale caror valori totale nu depasesc cuantumul de 500
milioane lei pentru executia lucrarilor, persoana juridica achizitoare va
aplica procedura cererii de oferte de pret, conform prevederilor art. 15 din
Ordonanta Guvernului nr. 12/1993, aprobata si modificata prin Legea nr.
83/1994.
Art. 4
Pentru investitiile ale caror valori totale depasesc 12.000 milioane lei,
se va organiza licitatie cu participare internationala, in conditiile stabilite
potrivit prevederilor art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993, aprobata si
modificata prin Legea nr. 83/1994.
Art. 5
Veniturile realizate din executia investitiilor pe teritoriul Romaniei de
catre rezidenti straini se supun impozitarii potrivit legislatiei romane in
materie, coroborat cu prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneri la
care Romania este parte contractanta.
Art. 6
Se abroga Hotararea Guvernului nr. 291/1991, cu modificarile ulterioare,
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea licitatiilor, prezentarea
ofertelor si adjudecarea lucrarilor publice.
ANEXA 1
REGULAMENT
privind procedurile de organizare a licitatiilor, prezentarea ofertelor si
adjudecarea investitiilor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1.1
Scopul regulamentului este de a crea cadrul organizatoric si de a asigura
metodologia unitara de desfasurare a licitatiilor si de adjudecare a
investitiilor.
Art. 1.2
Regulamentul se refera la urmatoarele investitii:
- executarea obiectivelor noi de investitii, inclusiv instalatiile
aferente, de toate categoriile;
- modernizari, transformari, extinderi, consolidari si alte interventii
determinate de actiuni accidentale la constructii si instalatii;
- livrari si montaje de utilaje si echipamente tehnologice in cadrul
investitiilor noi, al modernizarilor, al transformarilor si al extinderilor;
- lucrari de foraj, cartarea terenului, fotogrammetrie, cercetari
seismologice si alte activitati similare, cu conditia sa fie de interes public.
Art. 1.3
Prin sistemul de licitare - ofertare - adjudecare se creeaza
contractantilor conditii egale de contractare a investitiilor si se asigura
persoanei juridice achizitoare posibilitatea de a alege contractantul cel mai
competitiv.
Art. 1.4
Termenii utilizati in prezentul regulament sunt explicati in cap. 16.
CAP. 2
Organizarea procedurilor de licitatii
Art. 2.1
Pentru investitiile finantate integral sau partial din bugetul de stat, din
bugetele locale, din fondurile special constituite prin lege in afara acestor
bugete, din credite externe garantate sau contractate direct de stat, precum si
din surse proprii si credite bancare acordate regiilor autonome, functiile de
indrumare metodologica unitara, verificarea organizarii, desfasurarii si
adjudecarii licitatiei, constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor si
avizarea deciziilor persoanei juridice achizitoare, de solutionare a
contestatiilor, revin Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 2.2
In activitatea de licitatie a investitiilor, Ministerul Finantelor si
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului au urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza norme, prescriptii si reglementari pentru continutul
proiectelor si al documentelor licitatiilor, continutul ofertelor, organizarea,
desfasurarea si adjudecarea licitatiilor, contractarea investitiilor;
b) indeplinesc functia de indrumare metodologica unitara pentru toate
licitatiile organizate de persoanele juridice achizitoare;
c) controleaza respectarea regulilor de organizare, desfasurare si
adjudecare a licitatiilor;
d) constata contraventiile prevazute la art. 18 si aplica sanctiunile
stabilite la art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993, aprobata si
modificata prin Legea nr. 83/1994, persoanei juridice achizitoare,
organizatorilor sau persoanelor care s-au facut vinovate de abaterile
respective;
e) avizeaza deciziile luate de persoanele juridice achizitoare ca raspuns
la contestatiile contractantilor;
f) tin "lista speciala" cu contractantii care au comis, ei sau
prepusii lor, vreo infractiune ori contraventie la prevederile legale privind
licitatiile si care au interdictie de a intra intr-un contract de executie de
investitii pe o perioada de 5 ani de la data ramanerii definitive a hotararii
de condamnare sau a actului de sanctionare contraventionala si emit decizii
privind includerea pe lista speciala de interdictie a ofertantilor, ca urmare a
sesizarii persoanelor juridice achizitoare sau organelor de control care au din
oficiu obligatia sesizarii;
g) la solicitarea persoanelor juridice achizitoare, in baza notei
justificative inaintate de acestea, emit avizul comun privind incredintarea
directa a investitiilor;
h) desemneaza si participa prin specialistii sai, ca reprezentanti ai
Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, in comisiile de licitatie;
i) avizeaza eventualele modificari ale documentelor licitatiei efectuate de
persoana juridica achizitoare dupa vanzarea lor contractantilor;
j) tin evidenta activitatii de licitatie pentru investitii, informatii la
zi privind listele de investitii pe titluri, persoanele juridice achizitoare si
finantatori, stadiul derularii licitatiilor, adjudecarea si date sintetice
privind ofertele castigatoare;
k) indruma activitatea de informare privind pregatirea si organizarea
licitatiilor, obiectul acestora, organizatorii, termenele, precum si alte
informatii referitoare la licitatii.
Art. 2.3
Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii de licitatie, persoana
juridica achizitoare numeste prin decizie, pentru fiecare investitie in parte,
o comisie de licitatie.
Art. 2.4
Comisia de licitatie raspunde de activitatea de deschidere, examinare,
clarificare, evaluare si adjudecare a ofertelor pentru licitatia publica pentru
care a fost infiintata, de respectarea procedurii desfasurarii acesteia, in
conformitate cu prevederile prezentului regulament si in conformitate cu
precizarile si reglementarile transmise de Ministerul Finantelor si Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 2.5
Comisia de licitatie este compusa din minimum 5 membri si va cuprinde:
- presedintele comisiei, care este, de regula, un specialist al persoanei
juridice achizitoare;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului;
- reprezentantul ministerului de resort sau, dupa caz, al autoritatii
publice locale, pentru licitatiile organizate de regiile autonome, in
conformitate cu pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1995;
- alti reprezentanti, ca membri in comisia de licitatie, care vor fi
specialisti cu experienta profesionala in domeniul achizitiei publice
respective si cu probitate morala.
Art. 2.6
Onorariile participantilor in comisia de licitatie, care nu sunt angajati
permanenti ai persoanei juridice achizitoare, se suporta de catre persoana
juridica achizitoare si cuantumul acestora se va stabili de catre Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, Ministerul Finantelor si
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 2.7
Organizatorul licitatiei poate fi insasi persoana juridica achizitoare sau
un agent economic de specialitate, angajat de persoana juridica achizitoare.
Organizatorul licitatiei raspunde de pregatirea si desfasurarea licitatiei,
in limitele contractului incheiat cu persoana juridica achizitoare.
Art. 2.8
Organizarea unei licitatii de investitii se poate face numai dupa
parcurgerea tuturor etapelor prevazute de lege pentru promovarea investitiilor
si dupa obtinerea tuturor avizelor, acordurilor si autorizatiei de construire
anterior deschiderii licitatiei investitiei.
Art. 2.9
Persoana juridica achizitoare isi va desfasura activitatea numai pe baza
procedurii de licitatie, cu exceptia cazurilor prevazute in Ordonanta
Guvernului nr. 12/1993, aprobata si modificata prin Legea nr. 83/1994.
Este interzisa impartirea contractului de executie in mai multe contracte
de valoare mai mica, in scopul de a evita organizarea unei proceduri de
licitatie.
In cazul in care unele obiecte din componenta obiectivului de investitie
pot functiona independent, persoana juridica achizitoare poate proceda la
organizarea licitatiei pentru obiectele respective, cu avizul prealabil al
Ministerului Finantelor si al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului.
Art. 2.10
Anterior lansarii documentelor de licitatie, persoana juridica achizitoare
are obligatia sa transmita un exemplar din acestea, gratuit, reprezentantilor
Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului pentru a fi studiate.
CAP. 3
Formele de licitatie
Art. 3.1
Organizatorii licitatiilor, in functie de valoarea si complexitatea
investitiilor, pot folosi una dintre urmatoarele forme de licitatie:
- licitatie publica deschisa fara preselectie;
- licitatie publica deschisa cu preselectie;
- licitatie publica restransa.
Se va utiliza, cu prioritate, licitatia publica deschisa cu preselectie.
Art. 3.2
Licitatia publica deschisa fara preselectie se organizeaza intr-o singura
etapa, pentru investitiile de mica complexitate, la care poate participa un
numar nelimitat de contractanti si care indeplinesc conditiile de calificare
conform art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993, aprobata si modificata
prin Legea nr. 83/1994.
Numarul de participanti la licitatia publica deschisa fara preselectie,
care indeplinesc conditiile de mai sus, trebuie sa fie de minimum 2 (doi).
Art. 3.3
Licitatia publica deschisa cu preselectie este licitatia organizata in doua
etape distincte: in prima etapa participa toti contractantii interesati, care
raspund anuntului publicitar, iar in a doua etapa participa numai contractantii
selectionati de catre persoana juridica achizitoare pe baza analizei efectuate
de catre comisia de licitatie.
Aceasta forma se aplica pentru investitiile complexe, la care persoana
juridica achizitoare doreste sa selectioneze in prealabil contractantii
potential competitivi, in care caz scopul primei etape este intocmirea listei
contractantilor selectionati.
In vederea preselectiei, organizatorul licitatiei transmite prin posta sau
prin ridicare directa de la sediul organizatorului informatii tehnice si
economice privind viitoarea licitatie, precum si instructiunile de prezentare a
documentelor de preselectie.
Documentele de preselectie constau in informatii privind calificarea
contractantilor conform cap. 8.
Dupa primirea documentelor de preselectie de la contractanti, in prima
etapa, comisia de licitatie le studiaza, compara performantele acestora si
intocmeste lista contractantilor selectionati.
Persoana juridica achizitoare are obligatia de a comunica, in scris,
tuturor contractantilor participanti rezultatul preselectiei.
Numarul minim de contractanti selectionati trebuie sa fie 3 (trei).
Persoana juridica achizitoare va face cunoscut fiecarui contractant care a
inaintat o cerere de preselectie, indiferent daca respectivul contractant a
fost selectionat sau nu, numele contractantilor care au fost selectionati.
Persoana juridica achizitoare va comunica, la cerere, contractantilor care
nu au fost selectionati motivele respingerii, dar nu este obligata sa ofere
dovezi sau justificari privind faptele concrete care au fundamentat
respingerea.
Persoana juridica achizitoare poate cere unui contractant selectionat sa-si
reconfirme calificarea in concordanta cu aceleasi criterii utilizate pentru
preselectia respectivului contractant.
Persoana juridica achizitoare va descalifica orice contractant selectionat
care nu reuseste sa-si reconfirme calificarea si poate descalifica in orice
moment un contractant daca descopera ca informatia furnizata pentru preselectie
sau reconfirmare a fost falsa sau inexacta.
Persoana juridica achizitoare va face cunoscut in mod prompt fiecarui
contractant caruia i s-a cerut sa-si reconfirme calificarea daca acesta a
reusit sau nu sa-si reconfirme calificarea.
Art. 3.4.
Licitatia publica restransa se aplica atunci cand:
- investitia, datorita specificului acesteia, poate fi executata, de
regula, de un numar restrans de contractanti specializati;
- a existat o licitatie publica deschisa anterioara, nefinalizata prin
incheierea unui contract;
- apar motive de pastrare a caracterului secret al investitiei.
Numarul minim de participanti la licitatia publica restransa trebuie sa fie
3 (trei).
Anuntarea licitatiei se face prin invitatii adresate direct contractantilor
care raspund conditiilor prevazute la alineatele de mai sus.
CAP. 4
Achizitia dintr-o singura sursa (incredintare directa)
Art. 4.1
Achizitia dintr-o singura sursa (incredintare directa) a realizarii
investitiilor se practica cu titlu de exceptie pe baza unei singure cereri de
oferta adresate unui singur contractant care indeplineste conditiile de
contractare.
Art. 4.2
Este admisa achizitia dintr-o singura sursa (incredintare directa) in
urmatoarele circumstante:
- investitiile pot fi realizate doar de un singur contractant, care are
drepturi exclusive in privinta investitiilor respective, cum ar fi lucrarile
artistice speciale si lucrarile sub protectia drepturilor de autor;
- din cauze de forta majora (calamitati naturale, conflagratii etc.) care
fac imposibila aplicarea procedurii de licitatie publica;
- persoana juridica achizitoare care a achizitionat bunuri, echipamente sau
tehnologie de la un anumit contractant hotaraste ca o serie de elemente
aditionale trebuie procurate de la acelasi contractant din motive de
standardizare sau pentru ca se doreste compatibilitatea cu echipamentele sau
tehnologia deja existente, luand in considerare eficienta achizitiei initiale
in ceea ce priveste satisfacerea nevoilor persoanei juridice achizitoare,
dimensiunea restransa a respectivei achizitii in raport cu achizitia initiala,
pretul rezonabil si inexistenta unei alternative privind achizitionarea echipamentelor
in cauza, precum si investitiile care nu pot fi realizate decat de
contractantul initial al lucrarii;
- in cazul in care la doua licitatii publice deschise, consecutive, nu s-a
prezentat decat un singur contractant cu o oferta corespunzatoare;
- in cazul in care executia investitiilor de stricta specialitate intra in
profilul de activitate al regiilor autonome si care indeplinesc conditiile de
calificare din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993, aprobata si modificata prin
Legea nr. 83/1994;
- in cazul in care persoana juridica achizitoare realizeaza investitii cu
forte proprii;
- achizitii dintr-o singura sursa (incredintari directe), stabilite la
nivel national, ca urmare a unor relatii internationale si acorduri intre
guverne.
Art. 4.3
Persoana juridica achizitoare care utilizeaza aceasta metoda va include in
dosarul achizitiei o nota justificativa aprobata de conducatorul acesteia
privind motivele si circumstantele pe care s-a bazat pentru a alege respectiva
metoda de achizitie, impreuna cu avizul comun al Ministerului Finantelor si
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
CAP. 5
Publicitatea
Art. 5.1. - Organizatorul licitatiei, in functie de importanta investitiei
si de interesele persoanei juridice achizitoare, face anunturi publicitare
pentru licitatiile investitiilor in presa interna si, dupa caz, in presa
internationala.
Anunturile publicitare se fac cu minimum 30 de zile inainte de data limita
stabilita pentru depunerea ofertei.
Publicarea anuntului licitatiei se va face in mod obligatoriu in cotidianul
guvernamental "Vocea Romaniei" si suplimentar, dupa caz, la dorinta
persoanei juridice achizitoare, intr-un cotidian local.
In situatia in care se urmareste si atragerea contractantilor straini,
licitatia va fi cu participare internationala, caz in care publicarea anuntului
de licitatie se face si in cel putin un cotidian de larga circulatie
internationala si, dupa caz, intr-o publicatie internationala de specialitate.
In cazul finantarii investitiilor de catre organisme internationale bancare
sau alti finantatori externi, precum si in cazul cofinantarii, publicarea
anuntului de licitatie se va face si in conformitate cu instructiunile
finantatorului.
Continutul minim al anuntului licitatiei este:
- numele persoanei juridice achizitoare si al organizatorului licitatiei
(daca este cazul) si sediile acestora;
- locul de unde se pot obtine documentele licitatiei si alte informatii;
- obiectul licitatiei si descrierea sintetica a investitiei;
- data si ora limita a depunerii ofertelor, adresa de depunere a acestora,
precum si data, ora si locul deschiderii licitatiei publice.
Dupa caz, anuntul licitatiei poate fi completat cu:
- forma si cuantumul garantiilor solicitate;
- pretul si modul de obtinere a documentelor licitatiei.
Art. 5.2
In cazul unei investitii complexe unde apare necesitatea unei informari
suplimentare sau a vizitarii prealabile a amplasamentului cu scopul de a obtine
un nivel competitiv ridicat, aceasta se realizeaza prin preaviz de licitatie in
presa si cu respectarea prevederilor art. 5.1.
Preavizul de licitatie poate sa contina:
- denumirea si sediul persoanei juridice achizitoare si ale organizatorului
licitatiei publice;
- descrierea succinta a obiectului licitatiei publice;
- localizarea amplasamentului si modul in care acesta poate fi vizitat;
- data anuntului publicitar.
Informarea prealabila, prin actiunile care decurg din aceasta, nu da
nastere la nici o obligatie intre parti, contractantii fiind inregistrati pe
lista contractantilor posibili numai dupa inscrierea pentru participare, in
conformitate cu anuntul publicitar al licitatiei.
Art. 5.3
Publicitatea anuntului pentru forma de licitatie publica deschisa cu
preselectie se face in mod similar anuntului descris la art. 5.1., cu
precizarea suplimentara ca se organizeaza preselectia contractantilor.
Art. 5.4
Invitatiile de participare la licitatia publica se fac de catre persoana
juridica achizitoare sau organizatorul licitatiei pentru:
- etapa a doua a licitatiei publice deschise cu preselectie;
- forma de licitatie publica restransa.
Invitatiile de participare la licitatia publica se transmit numai
contractantilor selectionati.
Contractantii care primesc invitatia de participare la licitatie, daca
doresc sa participe, transmit in scris organizatorului cererea de includere pe
lista contractantilor potentiali.
Contractantii care nu primesc invitatii nu pot participa la licitatie.
CAP. 6
Documentele licitatiei
Art. 6.1
In vederea organizarii licitatiei pentru realizarea unei investitii,
persoana juridica achizitoare are obligatia sa elaboreze documentele
licitatiei, care se pun la dispozitia contractantilor pentru intocmirea
ofertelor.
Documentele licitatiei se pun la dispozitie numai contractantilor care au
transmis organizatorului cererea de includere pe lista contractantilor
potentiali, in cazul licitatiei publice deschise, sau numai contractantilor
selectionati care au primit invitatii de participare.
Art. 6.2
Documentele licitatiei pot fi elaborate si de catre organizator sau alt
agent economic de specialitate (consultant, proiectant etc.), angajat de
persoana juridica achizitoare in acest scop.
Art. 6.3
Documentele licitatiei sunt:
- anuntul publicitar si/sau invitatia de participare la licitatie;
- instructiunile pentru contractanti (conform cap. 7);
- formularele de oferta;
- formularul de contract;
- conditiile generale de contractare;
- conditiile suplimentare de contractare si conditiile speciale de
contractare;
- proiectul tehnic cu piese scrise si desenate, selectionate in scopul
licitatiei;
- caietul/caietele de sarcini (specificatii tehnice cu caracter general si
special, probe, incercari si standarde ce trebuie respectate);
- listele cu cantitati de lucrari;
- listele cu cantitati de utilaje si echipamente;
- graficul general de realizare a investitiei, livrari, receptii;
- alte conditii sau precizari de elaborare si de prezentare a ofertelor, pe
care persoana juridica achizitoare sau organizatorul licitatiei le considera
necesare (date cu privire la starea terenului, a drumurilor, a situatiei
hidrologice, a retelelor sub si supraterane, alte particularitati ale
amplasamentului etc.).
Art. 6.4
Documentele licitatiei se pun la dispozitia contractantilor, contra cost,
de catre organizatorul licitatiei.
Pretul de vanzare al documentelor licitatiei nu poate depasi costul
multiplicarii acestora.
Art. 6.5
Modificarea continutului documentelor licitatiei, dupa vanzarea lor, poate
fi facuta numai de catre persoana juridica achizitoare in situatii deosebite si
cu avizul Ministerului Finantelor si al Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului.
Art. 6.6
Notificarea modificarii documentelor licitatiei se face de catre
organizatorul licitatiei inainte de termenul de depunere a ofertelor si
obligatoriu tuturor contractantilor care au cumparat documentele licitatiei.
Art. 6.7
In cazul in care, ca urmare a modificarii documentelor licitatiei, este
necesar sa se prelungeasca termenul de depunere a ofertelor, noul termen se va
comunica de catre organizatorul licitatiei tuturor contractantilor, o data cu
notificarea modificarii, pe baza aprobarii prealabile a persoanei juridice
achizitoare.
CAP. 7
Instructiuni pentru contractanti
Art. 7.1
Instructiunile pentru contractanti fac parte din documentele licitatiei si
cuprind date si informatii asupra organizarii si desfasurarii licitatiei,
precum si precizari asupra modului de intocmire si prezentare a ofertei.
Art. 7.2
Aceste instructiuni au caracter obligatoriu, iar nerespectarea lor de catre
contractanti atrage dupa sine descalificarea automata a ofertei.
Art. 7.3
Instructiunile pentru contractanti cuprind:
- lista (borderoul) documentelor licitatiei;
- informatii generale (se vor inscrie informatii generale privind obiectul
contractului, scopul investitiei), precum si informatii importante privind
lucrarile si elementele particulare ale amplasamentului si anume:
- denumirea investitiei;
- persoana juridica achizitoare (denumirea, sediul);
- proiectantul (denumirea, sediul sau domiciliul);
- consultantul (denumirea, sediul sau domiciliul);
- organizatorul licitatiei (denumirea, sediul);
- localitatea;
- topografia;
- climatul si fenomenele naturale specifice zonei;
- geologia, descrierea solurilor, nivelul freatic;
- imprejurimile, vecinii;
- perioada de executie;
- accesul la amplasament, drumuri, cai ferate, aeroport, ape etc.;
- telecomunicatii;
- asistenta sociala si serviciile medicale;
- organizarea de santier;
- limba folosita in corespondenta si relatiile dintre parti;
- alte informatii speciale;
- descrierea investitiei (se va face o descriere sintetica generala a
lucrarilor care privesc obiectul contractului, informatiile trebuind sa
corespunda cu desenele si piesele scrise ale proiectului tehnic);
- informatii financiare care vor cuprinde sursele de finantare.
Daca se cere contractantilor sa participe cu credit si sub ce forma la
constituirea surselor de finantare, se va preciza valoarea creditelor de
participare sau procentele din valoarea totala a ofertei etc. In acest caz se
vor face precizarile necesare privind perioadele de rambursare a creditelor,
nivelul dobanzii, moneda, spezele bancare etc.;
- cerinte impuse de persoana juridica achizitoare privind forma de contract
si formele de organizare a contractantilor participanti la licitatie si la
executia lucrarilor;
- criteriile de calificare si eligibilitate pentru contractanti (conform
cap. 8);
- precizari privind prezentarea autorizatiilor de functionare, inregistrari,
taxe, asigurari etc.;
- specificatii referitoare la modul de prezentare a ofertei tehnice,
ofertei valorice si de transmitere si depunere a acestora;
- precizari referitoare la valabilitatea preturilor si tarifelor pentru
resursele ce se vor utiliza la analizele de pret cuprinse in listele cu
cantitati de lucrari;
- precizari referitoare la modul de prezentare a valorii ofertei (total
si/sau partial), exprimata in lei si/sau in valuta indicata de persoana
juridica achizitoare;
- instructiuni privind forma de prezentare a garantiei pentru oferta depusa
(de participare) si a garantiei de buna executie, precum si valorile si durata
de valabilitate a acestora;
- precizari privind modul de completare si de semnare a contractului si eventualele
negocieri ale clauzelor contractuale;
- termene pentru receptii partiale, pe faze si perioade;
- precizari privind prezentarea ofertei pe sectiuni, pe capitole sau
categorii de lucrari.
In cazul licitatiei cu participare internationala, atunci cand unele dintre
documentele licitatiei sunt redactate in mai multe limbi, se va preciza in mod
explicit ca limba romana va avea prioritate;
- data si ora limita a depunerii ofertelor;
- adresa de depunere a ofertelor si modul de inregistrare a depunerii;
- conditii privind retragerea ofertei, despagubiri;
- semnaturile si parafele necesare pe documentele ofertei;
- precizari privind procedura de deschidere a ofertelor, ziua, ora locul si
conditiile de reprezentare;
- informatii privind examinarea, selectarea, compararea si adjudecarea
ofertelor, criteriile de selectie, tehnica de calcul si punctajul sau
coeficientii ce vor fi folositi la evaluarea si departajarea ofertelor;
- mentionarea dreptului organizatorului licitatiei de a accepta sau de a
respinge orice oferta sau toate ofertele si in situatiile in care conditiile
tehnice si/sau economice prezentate de contractanti sunt inacceptabile pentru
persoana juridica achizitoare;
- mentinerea dreptului persoanei juridice achizitoare de a modifica unele
termene, livrari sau lucrari si in ce conditii;
- precizarea modului de notificare a organizatorului licitatiei catre
contractant privind adjudecarea acesteia;
- alte informatii si precizari pe care persoana juridica achizitoare si/sau
organizatorul licitatiei le considera necesare.
CAP. 8
Conditii de calificare a contractantilor
Art. 8.1
Contractantul este admis sa participe la licitatie in conditiile in care
este declarat calificat de catre persoana juridica achizitoare.
Art. 8.2
Criteriile de stabilire a calificarii contractantilor sunt:
a) calitatea de agent economic autorizat si inregistrat in domeniul
investitiei supuse licitatiei (certificat emis de Camera de Comert si Industrie
- Oficiul Registrului comertului);
b) informatiile generale despre contractant (sediul ofertantului si al
filialelor acestuia, capitalul social, principalele lucrari sau afaceri pe
domenii de activitate etc.);
c) performantele anterioare in domeniu;
d) lipsa sanctiunilor penale sau a contraventiilor pentru savarsirea
urmatoarelor fapte: gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, inselaciune,
delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita sau alte abateri
prevazute in Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale;
e) asigurarea cu personal de specialitate care poate fi disponibilizat
pentru realizarea investitiei;
f) dotarea tehnica cu utilaje si echipamente care pot fi disponibilizate
pentru realizarea investitiei si care sunt in stare de functionare;
g) situatia financiara pe baza datelor din ultimul bilant si valoarea
lucrarilor ramase de executat la investitiile in derulare la care este
executant;
h) sa nu fie insolvabili, blocati financiar, in stare de faliment, sau
afacerile lor sa nu fie administrate de un judecator sindic, activitatile lor
sa nu fie suspendate, iar ei sa nu faca obiectul unei anchete legale pentru una
dintre faptele mentionate mai sus;
i) indeplinirea obligatiilor de plata a impozitelor si a contributiei
pentru asigurari sociale;
j) sa nu se afle in situatia prevazuta la art. 2.2 lit. e) din prezentul
regulament;
k) informatiile privind asocierea cu alti agenti economici;
l) capacitatea si resursele de executare a investitiei respective;
m) certificatele de buna executie;
n) scrisorile de recomandare;
o) nationalitatea contractantului;
p) agentul economic care a elaborat proiectul tehnic nu poate fi declarat
eligibil ca contractant pentru realizarea investitiei respective.
Art. 8.3
In vederea participarii la licitatie, este de datoria contractantilor sa se
informeze daca sunt eligibili sau nu.
Art. 8.4
Organizatorul licitatiei, la solicitarea oricarui contractant, este obligat
sa raspunda asupra aprecierii daca acesta este calificat sau nu.
Art. 8.5
Contractant eligibil nu inseamna si contractant selectionat.
CAP. 9
Oferta
Art. 9.1
Oferta reprezinta angajamentul ferm al contractantului in conformitate cu
documentele licitatiei, este secreta si se depune, in vederea participarii la
licitatie, la organizatorul acesteia.
Oferta se intocmeste de contractant sau de catre alta societate comerciala
de specialitate (de consultanta, proiectare etc.) angajata de contractant in
acest scop, cu conditia pastrarii caracterului secret al acesteia.
Art. 9.2
Modul de structurare a documentatiei si modul de prezentare a ofertei vor
respecta intocmai prevederile din documentele licitatiei (cap. 6).
Art. 9.3
Oferta trebuie sa fie ferma, sa aiba caracter definitiv si obligatoriu
asupra continutului documentatiei pe care o alcatuieste, pe toata perioada de
valabilitate precizata.
Art. 9.4
Oferta este supusa clauzelor juridice si financiare inscrise in documentele
care o alcatuiesc.
Art. 9.5
Organizatorul licitatiei are dreptul de a descalifica orice contractant
care nu indeplineste prin oferta prezentata una sau mai multe cerinte din
documentele licitatiei, din instructiunile pentru contractant si din conditiile
de calificare.
Art. 9.6
Depunerea ofertei reprezinta manifestarea vointei contractantului de a
realiza investitia in conformitate cu documentele licitatiei si de a semna
contractul cu persoana juridica achizitoare.
Art. 9.7
Adjudecarea unei oferte reprezinta manifestarea vointei persoanei juridice
achizitoare de a incredinta investitia contractantului, a carui oferta a fost
declarata castigatoare si de a semna contractul cu acesta.
Art. 9.8
Revocarea ofertei de catre contractant, dupa deschiderea acesteia si
inainte de adjudecare, atrage dupa sine pierderea garantiei pentru oferta
depusa (de participare).
Art. 9.9
Revocarea de catre contractantul castigator a ofertei dupa adjudecare
atrage pierderea garantiei pentru oferta depusa (de participare), precum si
suportarea de catre contractant a altor despagubiri stabilite prin documentele
licitatiei.
Art. 9.10
Contractantii care sunt dovediti ca detin informatii despre valoarea altor
oferte din licitatie sau au stabilit cu alti contractanti intelegeri pentru
falsificarea rezultatului licitatiei, spre a obtine preturi mai mari, vor fi
exclusi automat de la licitatie.
Art. 9.11
Data si ora limita pana la care pot fi depuse ofertele sunt denumite
termenul de inchidere a depunerii ofertelor. Ofertele depuse dupa termenul de
inchidere sunt automat excluse de la licitatie si se restituie contractantilor
nedesfacute.
Art. 9.12
De regula, perioada de timp necesara elaborarii ofertelor (de la data
punerii in vanzare a documentelor de licitatie si pana la data depunerii
ofertelor), care se stabileste de catre persoana juridica achizitoare, este de
30 de zile.
In cazul lucrarilor de complexitate redusa (cu un numar mic de obiecte si
categorii de lucrari), durata de elaborare a ofertelor se poate reduce pana la
minimum 15 zile.
Pentru lucrari de mare complexitate, durata de elaborare a ofertelor se
poate stabili pana la maximum 60 de zile.
Art. 9.13
Durata de valabilitate a ofertei se stabileste de catre organizatorul
licitatiei tinand seama ca aceasta se considera de la data deschiderii
ofertelor si pana la data semnarii de catre ambele parti a contractului.
Art. 9.14
La stabilirea duratei de valabilitate a ofertei, organizatorul licitatiei
va avea in vedere o perioada de timp necesara pentru: studierea si compararea
ofertelor; luarea deciziei de adjudecare; comunicarea deciziei de adjudecare;
solutionarea contestatiilor; finalizarea negocierilor si semnarea contractului.
Art. 9.15
Oferta trebuie sa contina, in mod expres, durata de valabilitate a
acesteia, in conformitate cu precizarile cuprinse in cap. 7.
Art. 9.16
In situatii exceptionale, inainte de expirarea duratei initiale de
valabilitate a ofertelor, persoana juridica achizitoare poate sa ceara
contractantilor o prelungire a acestei durate. Solicitarea si raspunsul se vor
face in scris sau telegrafic.
Contractantului care accepta solicitarea nu i se va cere si nici nu i se va
permite sa-si modifice oferta, ci sa extinda in mod corespunzator valabilitatea
garantiei sale pentru oferta depusa (de participare). Prevederile referitoare
la plata si pierderea garantiei pentru oferta depusa (de participare) vor fi
valabile si pe durata de extindere a valabilitatii ofertei.
In situatia in care durata de prelungire a valabilitatii ofertei este mai
mare de 30 de zile, persoana juridica achizitoare poate solicita
contractantilor si modificarea valorii ofertelor.
Contractantul poate sa refuze prelungirea duratei de valabilitate a ofertei
fara pierderea garantiei pentru oferta depusa (de participare).
Art. 9.17
Valoarea totala si pe sectiuni a investitiei care face obiectul ofertei,
denumita in continuare valoarea ofertei, se inscrie de catre contractant in
formularele de oferta.
Art. 9.18
Valoarea ofertei se stabileste de catre contractant, de regula prin
aplicarea preturilor sale unitare, care vor fi inmultite cu cantitatile din
listele cu cantitati de lucrari, de utilaje si echipamente (primite de la
organizatorul licitatiei prin documentele licitatiei), dupa care acesta va
stabili valorile pe capitole de lucrari, sectiuni, cheltuieli generale si, in
final, valoarea totala a ofertei, conform instructiunilor pentru contractanti.
Art. 9.19
Articolele din listele cu cantitati de lucrari si din listele cu utilaje si
echipamente, nespecificate de catre organizatorii licitatiilor prin documentele
licitatiei, se vor inscrie si se vor cota de catre contractant separat, fara a
fi incluse in valoarea ofertei.
Art. 9.20
Oferta care prezinta articole din listele cu cantitati de lucrari si din
listele cu utilajele si echipamentele necotate de catre contractant si daca nu
rezulta din clarificarile prezentate de acesta conform prevederilor art. 10.9
si 10.10 ca aceste valori sunt incluse in alte preturi ale altor cantitati de
lucrari cuprinse in listele de cantitati, aceasta va fi declarata
necorespunzatoare.
Art. 9.21
Valoarea ofertei se poate stabili de catre contractant si prin alte metode,
atunci cand documentele licitatiei le precizeaza.
Art. 9.22
In valoarea ofertei contractantul va include si contravaloarea taxelor,
impozitelor, asigurarilor etc., in conformitate cu prevederile conditiilor
contractuale.
Art. 9.23
Preturile unitare si totale pe articole si capitole de lucrari ale ofertei
pot fi:
- fixe, in cazul in care conditiile contractuale prevad ca acestea sa
ramana nemodificate pe intreaga durata a contractului;
- modificabile (indexate), atunci cand valorile cotate de contractant pot
fi modificate pe durata contractului.
In acest caz, persoana juridica achizitoare, prin documentele licitatiei
(instructiunile pentru contractanti si conditiile speciale de contractare), va
face precizari speciale privind redactarea valorii ofertei, precum si, in
situatiile in care accepta indexarea preturilor, procedura de indexare.
Art. 9.24
Valoarea totala si partiala a ofertei se va prezenta in lei si, dupa caz,
in valuta, conform instructiunilor pentru contractanti, si de regula:
- in lei pentru lucrarile, utilajele si echipamentele care se procura din
tara;
- in valuta indicata pentru lucrarile, utilajele si echipamentele procurate
din alte tari.
Art. 9.25
Cu privire la eventualele modificari ale preturilor si ale legislatiei in
vigoare pana la data depunerii ofertelor, in perioada de valabilitate a ofertei
si in perioada de realizare a investitiei, in scopul de a nu se produce diverse
interpretari de catre contractanti la stabilirea valorii ofertei, se vor face precizari
clare de catre organizatorul licitatiei in instructiunile pentru contractanti
si in conditiile speciale de contractare.
Art. 9.26
Contractantului i se recomanda sa viziteze si sa examineze amplasamentul
investitiei si imprejurimile acesteia si sa obtina pentru el insusi, pe propria
raspundere, toate informatiile necesare pentru elaborarea ofertei si incheierea
contractului. Costul acestei vizite va fi suportat de contractant.
Art. 9.27
Persoana juridica achizitoare va permite contractantului si personalului
acestuia sau agentilor sai sa patrunda in incinta si pe terenurile respective,
in scopul efectuarii acestei vizite, dar numai cu conditia expresa ca
contractantul, personalul sau agentii sai sa suporte eventualele daune cauzate
ca urmare a vizitei.
Art. 9.28
Contractantii care doresc sa ofere alternative tehnico-economice
nesolicitate (fata de cerintele din documentele licitatiei) trebuie mai intai
sa intocmeasca oferta de baza pentru cerintele tehnice incluse in documentele
licitatiei, dupa care sa furnizeze suplimentar toate elementele necesare pentru
o evaluare completa a ofertelor alternative, inclusiv calculele proiectului,
specificatiile tehnice, listele cu cantitati de lucrari, de utilaje si
echipamente si preturile lor partiale si totale, metodologia de executie
propusa si alte detalii relevante.
Comisia de licitatie va lua in considerare ofertele alternative, daca
acestea sunt acceptate din punct de vedere al solutiilor si exigentelor de
calitate de catre persoana juridica achizitoare si proiectant.
Art. 9.29
Oferta va cuprinde, de regula: scrisoarea de transmitere a ofertei;
formularul de oferta; garantia pentru oferta depusa (de participare); liste cu
cantitati de lucrari; liste cu cantitati de utilaje si echipamente; tabele cu
informatii suplimentare; informatii si documente despre eligibilitate si
calificari; oferte alternative (daca se prezinta); documente nominalizate de
reprezentare si orice alte materiale care se cer a fi completate si transmise conform
instructiunilor pentru contractanti.
Art. 9.30
Ofertele se depun de contractant, in conformitate cu instructiunile pentru
contractanti, in doua exemplare, un exemplar in original si o copie.
Se pot prezenta si mai multe copii (daca organizatorul licitatiei o cere
prin instructiuni), in scopul folosirii lor de catre finantator.
Art. 9.31
Contractantul va introduce originalul si fiecare copie, separat, in cate un
plic interior, acestea introducandu-se intr-un plic exterior, notand corespunzator
plicurile interioare cu "original" si "copie".
Art. 9.32
Pe plicuri se va scrie, clar si citet, in conformitate cu prezentarile din
instructiuni:
a) Pe plicul exterior:
- sediul organizatorului licitatiei;
- titlul investitiei sau obiectul contractului si numarul acestuia, daca
exista;
- cuvintele: a nu se deschide inainte de (ora si data);
- nici o alta inscriptie nu se insereaza pe plicul exterior.
b) Pe plicul interior:
- denumirea si sediul contractantului, pentru ca oferta sa poata fi
returnata nedeschisa, in cazul in care aceasta a fost trimisa prea tarziu sau
nu a fost acceptata din orice alt motiv.
Art. 9.33
Plicul exterior si plicul interior vor fi sigilate de catre contractant.
Daca plicul exterior nu este sigilat si notat conform art. 9.32., organizatorul
licitatiei nu va purta nici o raspundere pentru adresarea gresita.
Organizatorul licitatiei va refuza primirea ofertelor in plicuri deteriorate
sau desfacute, indiferent din vina cui s-au produs acestea.
Art. 9.34
Contractantul va suporta toate cheltuielile aferente elaborarii si
prezentarii ofertei sale. Persoana juridica achizitoare nu va fi, in nici un
caz, raspunzatoare pentru aceste costuri, indiferent de derularea sau
rezultatul obtinut la adjudecarea ofertei.
CAP. 10
Deschiderea, examinarea si clarificarea ofertelor
Art. 10.1
Ofertele depuse de contractanti pana la data si ora precizate pentru
depunere se vor pastra de organizatorul licitatiei sub cheie, dupa ce s-a
verificat in prealabil daca plicurile si sigiliile sunt intacte.
Art. 10.2
La data, ora si locul anuntate pentru deschiderea licitatiei vor fi
prezenti membrii comisiei de licitatie, reprezentantii contractantilor, care
vor prezenta si documentele de imputernicire, reprezentantii persoanei juridice
achizitoare si, dupa caz, alti specialisti invitati.
Toti cei prezenti vor semna de participare.
Art. 10.3
La deschiderea licitatiei, presedintele comisiei de licitatie va anunta
numele contractantilor, dupa care va deschide ofertele (plicurile), inclusiv
documentele introduse in acestea.
In continuare va anunta clar: numele contractantilor; valorile ofertelor
totale si pe sectiuni; propunerile de oferte alternative, inclusiv valorile si
caracteristicile principale ale acestora; notificarile in scris referitoare la
modificarile si retragerile de oferte (daca exista); existenta garantiilor
pentru oferta depusa (de participare) solicitate; orice alte detalii pe care
comisia le considera necesare.
Art. 10.4
Dupa deschiderea licitatiei si anuntarea contractantilor, conform art.
10.3, pentru propriile sale evidente, comisia de licitatie va intocmi un
proces-verbal care se va citi in prezenta participantilor, in care se va
mentiona:
- lista ofertelor; denumirea si sediile contractantilor; valorile totale si
pe sectiuni ale ofertelor; notificarile in scris referitoare la modificarile si
retragerile de oferte; existenta garantiilor pentru oferta depusa (de
participare), precum si alte informatii dezvaluite;
- lista ofertelor respinse ca urmare a unor lipsuri sau neconformitati fata
de prevederile documentelor licitatiei.
Procesul-verbal va fi semnat obligatoriu de membrii comisiei de licitatie,
de reprezentantii contractantilor si, dupa caz, de invitati.
Art. 10.5
Ofertele pentru care s-au transmis notificarile de retragere, ofertele
intarziate sau ofertele care nu prezinta garantia pentru oferta depusa (de
participare) la licitatii conform instructiunilor pentru contractanti se vor
inapoia contractantilor respectivi, nedeschise.
Art. 10.6
Dupa deschiderea in public a ofertelor, acestea se vor pastra sub cheie.
Art. 10.7
Orice incercare a unui contractant de a influenta comisia de licitatie in
procesul de examinare, clarificare, evaluare si comparare a ofertelor si in
luarea deciziilor cu privire la incredintarea contractului poate avea ca
rezultat respingerea ofertei respective.
Art. 10.8
Comisia de licitatie procedeaza, in continuare, pe loc sau in zilele
urmatoare, cu respectarea prevederilor art. 10.6 si 10.7, la stabilirea
situatiilor in care fiecare oferta raspunde sau nu cerintelor prevazute in
documentele licitatiei si dupa aceea trece la examinarea, clarificarea si
evaluarea de detaliu a ofertelor.
Art. 10.9
In scopul examinarii, evaluarii si compararii obiective a ofertelor,
comisia de licitatie poate sa ceara contractantilor, individual, sa-si
clarifice ofertele, inclusiv sa defalce preturile unitare.
Solicitarea de clarificare si raspunsul aferent se vor face in scris,
telegrafic, prin telex sau telefax, dar nu se va permite nici o modificare a
valorii sau a continutului ofertei, exceptand cazurile in care se solicita
corectia erorilor aritmetice descoperite de comisia de licitatie in cursul
examinarii ofertelor.
Art. 10.10
Daca o oferta nu raspunde cerintelor documentelor licitatiei, aceasta va fi
respinsa de catre comisia de licitatie, in situatia in care contractantul nu
poate corecta sau clarifica ulterior, conform art. 10.9., erorile sau
omisiunile din oferta, spre a deveni corespunzatoare.
Art. 10.11
Se interzice factorilor care participa la activitatea de licitatie aducerea
la cunostinta contractantilor sau a altor persoane fizice si juridice a unor
informatii suplimentare despre licitatie, in afara informatiilor rezultate cu
ocazia deschiderii ofertelor (art. 10.3 si art. 10.4) si a anuntului final de
incredintare a contractului in favoarea contractantului castigator.
CAP. 11
Evaluarea si compararea ofertelor
Art. 11.1
Comisia de licitatie va evalua si va compara ofertele stabilite ca fiind
corespunzatoare, inclusiv pe cele care au fost corectate de catre contractanti
(la cererea comisiei), ale caror corecturi au fost acceptate si care raspund in
mod substantial cerintelor din documentele licitatiei.
Art. 11.2
Evaluarea ofertelor se face de catre comisia de licitatie prin aprecierea
simpla a calitatilor tehnice si valorice sau aprecierea prin punctaj, care
reprezinta rezultatul aplicarii unor coeficienti la elementele principale ale
ofertelor, stabiliti in prealabil de catre persoana juridica achizitoare
impreuna cu reprezentantii Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, delegati in comisiile de licitatie, si
inscrise in instructiunile pentru contractanti.
Art. 11.3
Criteriile de selectie si punctajele care se acorda fiecarui criteriu se
stabilesc, dupa caz, in ordinea importantei lor, pentru:
- valoarea ofertei;
- durata de executie a investitiei;
- competitivitatea echipamentelor si utilajelor tehnologice care fac parte
din investitie;
- asigurarea service-ului si pieselor de schimb;
- facilitati financiare asigurate de contractant;
- performantele tehnice si bonitatea contractantului;
- situatia financiara a contractantului;
- performantele contractantului in domeniu;
- calificarea personalului disponibilizat pentru executia investitiei;
- asigurarea utilajelor si a echipamentelor pentru realizarea investitiei,
eficienta si competitivitatea acestora;
- eficienta metodelor tehnologice si organizarea santierului;
- performantele de calitate asumate de contractant pentru realizarea
investitiei.
Art. 11.4
Sistemul de punctaj, coeficientii de evaluare si modul de aplicare a
acestora se vor comunica in prealabil contractantilor prin documentele
licitatiei.
Art. 11.5
In cazul aprecierii simple, oferta adjudecata (desemnata castigatoare)
reprezinta acea oferta cu valoarea cea mai scazuta, in conditiile calitatii
tehnice, respectarii documentelor licitatiei, precum si demonstrarii
eligibilitatii si capacitatii contractantului de a executa investitia.
Art. 11.6
In cazul evaluarii ofertelor prin metoda aprecierii simple, oferta
adjudecata (desemnata castigatoare) reprezinta oferta cea mai competitiva,
conform prevederilor art. 11.5, cu conditia ca contractantul sa aiba
capacitatea si resursele sa execute contractul in mod eficient.
Art. 11.7
In cazul prezentarii ofertelor alternative, comisia de licitatie va cota
atat oferta de baza, cat si oferta alternativa prezentata; adjudecarea se va
face pe criteriul definit la art. 11.2 si 11.3, contractantul respectiv
participand la licitatie cu doua oferte.
CAP. 12
Adjudecarea, informarea si semnarea contractului
Art. 12.1
Comisia de licitatie intocmeste o hotarare de adjudecare in 4 (patru)
exemplare, care va cuprinde:
- numele membrilor comisiei de licitatie si al specialistilor invitati care
au participat la evaluarea si compararea ofertelor;
- nominalizarea contractantului a carui oferta a fost adjudecata;
- justificarea criteriilor tehnice si economice ale hotararii de
adjudecare;
- semnaturile tuturor membrilor comisiei de licitatie si, dupa caz, ale
invitatilor.
Art. 12.2
Hotararea intocmita si semnata conform art. 12.1 se va transmite:
- 1 (un) exemplar (originalul) persoanei juridice achizitoare;
- 1 (un) exemplar Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului;
- 1 (un) exemplar Ministerului Finantelor;
- 1 (un) exemplar ramane pentru evidenta la dispozitia comisiei de
licitatie.
Art. 12.3
Oferta ce se va supune votului membrilor comisiei de licitatie este oferta
care totalizeaza punctajul maxim urmare cuantificarii elementelor precizate la
art. 11.3.
Hotararea de adjudecare in favoarea contractantului castigator se adjudeca
cu minimum 2/3 din numarul voturilor membrilor comisiei de licitatie, in care
se vor include in mod obligatoriu doua voturi dintre cele trei ale
reprezentantilor persoanei juridice achizitoare, Ministerului Finantelor si
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, desemnati in
comisia de licitatie.
Art. 12.4
Imediat dupa intocmirea hotararii de adjudecare, organizatorul licitatiei
va anunta atat contractantul castigator, cat si contractantii necastigatori,
telegrafic, prin telex sau telefax, precum si printr-o scrisoare recomandata cu
confirmare de primire, semnata de persoana juridica achizitoare.
In cazul in care nu s-au depus contestatii in termen de 7 zile de la
notificarea scrisa, persoana juridica achizitoare invita contractantul
castigator pentru incheierea contractului si constituirea garantiei de buna
executie.
In cazul primirii uneia sau mai multor contestatii, acest termen se
prelungeste cu inca 10 zile, pana la solutionarea contestatiilor prin decizia
luata de conducerea persoanei juridice achizitoare si cu avizul
reprezentantilor Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, desemnati in comisia de licitatie.
In cazul in care contestatorii actioneaza in justitie in termenul de 10
zile de la data comunicarii deciziei de solutionare prealabila a
contestatiilor,
termenul de incheiere a contractului se poate suspenda pe o perioada de maximum
30 de zile.
Comunicarea, denumita scrisoare de acceptare, va contine:
- notificarea referitoare la acceptarea ofertei;
- valoarea ofertei acceptate si deci valoarea investitiei si a
contractului;
- notificarea incredintarii contractului;
- invitatia catre contractantul castigator ca acesta sa constituie garantia
de buna executie si de semnare a documentelor contractului pe durata de
valabilitate a ofertei.
Dupa constituirea de catre contractantul castigator a garantiei de buna
executie, organizatorul licitatiei va comunica prin scrisori semnate de el si
de persoana juridica achizitoare, celorlalti contractanti, ca ofertele lor,
fiind necastigatoare, li se restituie garantia pentru oferta depusa (de
participare).
Art. 12.5
Hotararea de adjudecare a comisiei de licitatie in favoarea unui
contractant constituie actul in baza caruia persoana juridica achizitoare va
incredinta acestuia contractul de realizare a investitiei.
Art. 12.6
Dupa notificarea printr-o scrisoare de acceptare a ofertei catre
contractantul castigator se procedeaza la semnarea contractului, care include
toate acordurile si documentele intre parti, si se procedeaza la constituirea
garantiei de buna executie si la restituirea acesteia, conform art. 14.4, art.
14.5, art. 14.7 si prevederilor din documentele licitatiei.
Semnarea documentelor contractuale (contractul, conditiile generale de
contractare, conditiile suplimentare si speciale de contractare si anexele
acestora) se face prin negociere la sediul uneia dintre parti, cu care ocazie
partile vor prezenta si documentele de imputernicire in vederea semnarii, daca
este cazul.
Art. 12.7
Daca contractantul castigator, dupa ce a primit scrisoarea de acceptare
conform art. 12.4, nu semneaza contractul si documentele acestuia conform art.
12.5 si 12.6 si nu constituie garantia de buna executie conform art. 14.4, unul
dintre aceste doua refuzuri constituie un motiv de anulare a incredintarii
contractului si de pierdere a garantiei pentru oferta depusa (de participare),
precum si de plata a daunelor determinate si dovedite. In acest caz, comisia de
licitatie poate adjudeca realizarea investitiei contractantului clasat pe locul
al doilea.
CAP. 13
Anularea sau amanarea licitatiei
Art. 13.1
De regula, nu se permite anularea licitatiei. In mod exceptional, anularea
licitatiei se face:
- in cazul in care diferenta dintre valoarea investitiei estimate anterior
de persoana juridica achizitoare si valoarea ofertei prezentate de contractanti
nu poate fi acceptata de persoana juridica achizitoare;
- in cazul unor abateri sesizate ca urmare a unor contestatii intemeiate
privind organizarea si desfasurarea licitatiei prin incalcarea prevederilor prezentei
hotarari si a regulamentului aprobat prin aceasta, care au afectat loialitatea
concurentei, nu au asigurat transparenta procedurilor de licitatie sau au
produs discriminari intre ofertanti;
- in alte cazuri specificate in mod expres prin documentele licitatiei.
Amanarea deschiderii licitatiei se poate face in cazurile in care
documentele de licitatie sunt incomplete sau nu respecta prevederile
prezentului regulament si precizarile metodologice elaborate de Ministerul
Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Decizia de anulare sau de amanare a licitatiei va fi luata de conducerea
persoanei juridice achizitoare impreuna cu reprezentantii Ministerului
Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului,
desemnati in comisia de licitatie.
Art. 13.2
In cazul anularii licitatiei, organizatorul comunica hotararea, in scris,
tuturor contractantilor participanti si se inapoiaza garantiile pentru oferta
prezentata (de participare) integral.
Daca este cazul, se organizeaza o noua licitatie conform prezentului
regulament.
CAP. 14
Garantiile
Art. 14.1
In vederea participarii la licitatie, contractantul este obligat sa depuna
la persoana juridica achizitoare garantia pentru oferta depusa (de
participare), pentru ca persoana juridica achizitoare sa fie asigurata, in
cazul adjudecarii ofertei in favoarea unui contractant, si de semnarea
contractului.
Art. 14.2
Contractantilor necastigatori ai licitatiei li se restituie garantia pentru
oferta depusa (de participare), fara nici un fel de retineri, direct sau pe
baza de scrisoare din partea organizatorului licitatiei. Confirmarea pentru
restituire trebuie sa fie cat mai prompta posibil.
Art. 14.3
Garantia pentru oferta depusa (de participare) se pierde in urmatoarele
cazuri:
- daca contractantul isi retrage oferta in cursul duratei de valabilitate a
acesteia;
- in cazul contractantului castigator, daca acesta, pe durata de
valabilitate a ofertei, nu semneaza contractul sau, dupa caz, nu depune
garantia de restituire a avansului si garantia de buna executie.
Art. 14.4
Contractantul caruia i s-a adjudecat oferta este obligat sa constituie o
garantie de buna executie in scopul asigurarii persoanei juridice achizitoare
de realizare, la calitatea convenita prin contract si la termen, a investitiei.
Art. 14.5
Modul de restituire a garantiei de buna executie se precizeaza prin
conditiile contractuale convenite.
Art. 14.6
Cuantumul garantiilor se stabileste de persoana juridica achizitoare si
reprezinta un anumit procent din valoarea investitiei.
Art. 14.7
Formele de constituire a garantiilor pot fi:
- sume cash depuse la casieria organizatorului licitatiei contra unei
chitante;
- ordin de plata sau cecuri acceptate la o banca indicata de organizatorul
licitatiei, scrisori de garantie bancara, acreditive sau alte forme stabilite
de organizatorul licitatiei (cu acordul persoanei juridice achizitoare) prin
documentele licitatiei; acestea se vor depune separat, nefiind introduse in
plicurile sigilate.
CAP. 15
Dispozitii finale
Art. 15.1
Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului vor elabora norme, prescriptii si reglementari pentru: continutul
proiectelor tehnice, al documentelor de licitatii, al ofertelor; contractarea
investitiei; organizarea, desfasurarea si adjudecarea licitatiilor, in termen
de 60 de zile de la publicarea prezentului regulament in Monitorul Oficial al
Romaniei.
Art. 15.2
Dispozitiile prezentului regulament se completeaza cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile publice, aprobata si
modificata prin Legea nr. 83/1994.
CAP. 16
Termeni utilizati
1. Persoana juridica achizitoare (investitor)
2. Consultant
3. Contractant (ofertant)
3.1. Contractant (antreprenor sau antreprenor general)
3.2. Contractant de specialitate (antreprenor sau subantreprenor de
specialitate)
3.3. Furnizor
- furnizor general
- furnizor de specialitate
4. Licitatie
5. Caiet de sarcini (specificatii tehnice)
6. Proiect tehnic
7. Adjudecarea ofertei realizarii investitiilor
8. Contract
8.1. Contract "la cheie"
8.2. Contract global
8.3. Contract separat
8.4. Subcontract
8.5. Contracte pentru servicii de consultanta si asistenta tehnica
8.6. Conditii generale de contractare
8.7. Conditii suplimentare de contractare
8.8. Conditii speciale de contractare
8.9. Grafic general de realizare a investitiei
9. Grafic de executie.
1. Persoana juridica achizitoare (investitorul)
Persoana juridica achizitoare este investitorul care, avand sursele de
finantare asigurate, contracteaza cu un contractant realizarea investitiei.
2. Consultantul
Consultantul poate fi o regie autonoma, o societate comerciala de
proiectare sau o persoana fizica autorizata, imputernicita de persoana juridica
achizitoare (investitorul) sa o reprezinte in realizarea investitiilor.
In cazul in care persoana juridica achizitoare (investitorul) considera
necesar, aceasta poate angaja un consultant - persoana juridica (societate
comerciala, regie autonoma) sau persoana fizica - care sa-i reprezinte
interesele pe toata durata derularii contractului.
Consultantul poate supraveghea direct sau prin reprezentantul sau
desfasurarea lucrarilor pe santier.
In cazul in care persoana juridica achizitoare (investitorul) este
organizata corespunzator, nu apeleaza la consultant.
Relatiile persoanei juridice achizitoare (investitorului) cu contractantul
(antreprenorul) sunt directe sau prin intermediul consultantului sau
reprezentantului acestuia.
Reprezentantul consultantului va fi raspunzator in fata consultantului
pentru urmarirea si supravegherea lucrarilor, precum si pentru testarea si
examinarea materialelor care vor fi folosite; de asemenea, va fi raspunzator si
pentru oricare dintre imputernicirile pentru care consultantul l-a investit.
Consultantul mai poate executa, la cererea persoanei juridice achizitoare
(investitorului), pe baza de contract, studii de prefezabilitate, de
fezabilitate, tehnico-economice, de teren etc., proiectare, specificatii
tehnice si cantitative de lucrari, liste cu utilaje si echipamente, documentele
licitatiei, intreaga pregatire si organizare a licitatiei, in care caz
indeplineste functia de organizator; sa reprezinte persoana juridica
achizitoare (investitorul) pe parcursul executiei investitiei in conducerea si
coordonarea lucrarilor (proiect, management), precum si in alte servicii de
consultanta si asistenta tehnica.
3. Contractantul (ofertantul)
Este regia autonoma, societatea comerciala sau o firma straina organizata
si dotata corespunzator pentru realizarea executiei investitiei, care are
dreptul legal de a desfasura acest gen de activitate si de a semna si derula
contracte avand ca obiect realizarea acesteia.
Contractantul (ofertantul) depune oferta pentru participarea la licitatie
si, in cazul in care i-a fost adjudecata oferta realizarii investitiei, incheie
cu persoana juridica achizitoare (investitorul) contractul pentru executia
acestor lucrari si le executa in conformitate cu cele convenite prin acest
contract.
Contractantul (ofertantul), in sensul in care a fost definit mai sus, poate
sa indeplineasca functia de contractant (antreprenor sau antreprenor general),
contractant de specialitate (antreprenor sau subantreprenor de specialitate),
furnizor general sau furnizor de specialitate, in functie de specificul si
complexitatea investitiei ce urmeaza sa faca obiectul contractului.
3.1. Contractantul (antreprenorul sau antreprenorul general)
Este contractantul (antreprenorul) care are capacitatea tehnica si
organizatorica de a se angaja exclusiv in nume propriu in relatii contractuale
cu persoana juridica achizitoare (investitorul), pentru executia de lucrari
complexe pe care urmeaza sa le execute prin forte proprii sau pe baze
contractuale impreuna cu alti contractanti (antreprenori de specialitate) si
furnizori. Acestia din urma vor avea fata de contractantul (antreprenorul sau
antreprenorul general) statut de contractanti (antreprenori sau subantreprenori
de specialitate), respectiv furnizori de specialitate.
3.2. Contractantul (antreprenorul sau subantreprenorul de specialitate)
Este contractantul (antreprenorul) care are ca obiect de activitate
executia unui anumit gen de activitati din domeniul investitiilor, pentru care
este specializat.
3.3. Furnizorul
Este regia autonoma sau societatea comerciala care asigura, pe baza de
oferte si contracte, livrarea de materiale, utilaje si echipamente si, dupa
caz, montarea acestora. Dupa complexitatea sarcinilor pe care le contracteaza
si le realizeaza, furnizorul poate fi: furnizor general sau furnizor de
specialitate.
4. Licitatia
Este un concurs la care persoana juridica achizitoare (investitorul),
direct sau prin intermediul organizatorului licitatiei, pe baza documentelor
licitatiei, invita contractanti (ofertanti) care sa prezinte oferte in scopul
adjudecarii realizarii investitiei, in favoarea celui mai competitiv
contractant (ofertant).
5. Caietul de sarcini (specificatii tehnice)
Este documentatia scrisa care insoteste proiectul tehnic elaborat de
proiectant si care detaliaza conditiile tehnice de executie si de montaj al
lucrarilor: calitatile materialelor, utilajelor si echipamentelor, standarde
care trebuie respectate, tolerante de executie si montaj, protectia muncii,
protectia mediului, tehnologii, transporturi, inspectii, teste, verificari,
modificari, masuratori, intretinere etc.
In cazul unor investitii mai simple, se pot organiza licitatii la care
proiectul tehnic se intocmeste de catre contractanti (ofertanti), pe baza unui
caiet de sarcini elaborat de persoana juridica achizitoare (investitor) si pus
la dispozitia contractantilor (ofertantilor) o data cu celelalte documente ale
licitatiei.
In acest caz, durata de elaborare a ofertei poate fi mai mare. Valoarea
proiectului elaborat de contractant (ofertant), in cazul in care se precizeaza
prin documentele licitatiei, va fi inclusa in valoarea ofertei.
6. Proiectul tehnic
Este documentatia scrisa si desenata care se elaboreaza la solicitarea
persoanei juridice achizitoare (investitorului), pe baza de contract, de catre
regii autonome, societati comerciale de proiectare sau consultanta, care fac
parte din documentele licitatiei si pe baza carora se elaboreaza ofertele.
Se intocmeste, de regula, pe baza studiului de fezabilitate si/sau a
studiului tehnico-economic aprobat si trebuie sa contina, in principal:
planurile si toate detaliile necesare stabilirii cantitatilor de lucrari,
listele cu cantitati de lucrari, listele cu cantitati de utilaje si
echipamente, capacitati de productie, planuri de ansamblu si de montaj,
indicatori tehnico-economici, solutii constructive, studii de teren,
autorizatii, avize etc.
Listele cu cantitati de lucrari si listele cu cantitati de utilaje si
echipamente fac parte din proiect si din documentele licitatiei si pe baza lor
se intocmesc ofertele. Aceste liste trebuie sa contina: numarul curent, codul
articolului de deviz, descrierea lucrarilor, unitatea de masura, cantitatea.
Formularele acestor liste contin in ultimele coloane si rubricile de pret
unitar si pret total, dar fara valori, acestea urmand a fi inscrise de catre
contractant (ofertant).
Daca din descrierea utilajelor si echipamentelor nu rezulta clar datele
necesare intocmirii ofertelor, la aceste liste se anexeaza fisele tehnice ale
acestor utilaje si echipamente.
7. Adjudecarea ofertei realizarii investitiilor
Stabilirea, pe baza de licitatie, a contractantului (ofertantului) caruia i
se incredinteaza investitia pe care urmeaza sa o realizeze pe baza de contract
incheiat cu persoana juridica achizitoare (investitorul).
8. Contractul
Este actul juridic incheiat prin acordul de vointa intre persoana juridica
achizitoare (investitor) si contractantul (ofertantul) in favoarea caruia s-a
adjudecat investitia, in vederea realizarii acesteia.
Forma de contract este, de regula, cea din conditiile generale de
contractare, transmise contractantilor (ofertantilor) de catre persoana
juridica achizitoare (investitor) prin documentele licitatiei.
In unele cazuri, pana la incheierea contractului, acesta poate trece prin
urmatoarele faze: forma de contract propusa de persoana juridica achizitoare
(investitor) si care face parte din documentele licitatiei; forma de contract
acceptata de contractant (ofertant) si care insoteste oferta; forma finala de
contract definitivat si semnat de parti dupa adjudecare si negociere.
Contractul este compus din formularul de contract, din conditii generale,
suplimentare si speciale de contractare si din celelalte documente precizate in
formularul de contract in acceptiunea prezentului regulament. Contractele pot
fi: "la cheie", globale, separate, subcontracte, precum si contracte
pentru servicii de consultanta si asistenta tehnica.
8.1. Contractul "la cheie"
Este cel mai complex contract care se incheie intre persoana juridica
achizitoare (investitor) si un contractant (antreprenor general), in scopul
realizarii complete a unei investitii, inclusiv punerea in functiune a
acesteia.
8.2. Contractul global
Contractul global se incheie intre persoana juridica achizitoare
(investitor), pe de o parte, si contractant (antreprenorul general) si
furnizorul general, pe de alta parte, acestia din urma asumandu-si raspunderea
realizarii in ansamblu a investitiei, avand dreptul sa incheie contracte de
subantrepriza (subcontracte) cu contractanti (antreprenori) sau furnizori de
specialitate.
Acelasi contract global se poate incheia intre persoana juridica
achizitoare (investitor) atat cu contractantul (antreprenorul general), cat si
cu furnizorul general, in care caz intre contractantul (antreprenorul general)
si furnizorul general intervine un contract de asociere, raspunderile fiind
delimitate in acest contract.
8.3. Contracte separate
Contractele separate se incheie intre persoana juridica achizitoare
(investitor) si mai multi contractanti (antreprenori) si furnizori, cate un
contract cu fiecare dintre acestia, in cazul in care persoana juridica
achizitoare (investitorul) are capacitatea tehnica si organizatorica de a indeplini
functiile de furnizor si de contractant (antreprenor general).
In acest caz raspunderea generala de realizare in totalitate a investitiei
ramane in sarcina persoanei juridice achizitoare (investitorului),
contractantii (antreprenorii) si furnizorii raspunzand strict pentru lucrarile,
livrarile si serviciile contractate separat.
8.4. Subcontractul
Subcontractele se incheie intre contractantii (antreprenorii generali)
si/sau furnizorii generali, pe de o parte, si contractantii (antreprenorii) si
furnizorii de specialitate, pe de alta parte, pentru realizarea diverselor
sectiuni (parti) din investitie, ce fac obiectul contractului global sau
"la cheie".
8.5. Contracte pentru servicii de consultanta si asistenta tehnica
Aceste contracte se incheie de catre persoana juridica achizitoare
(investitor) cu agenti economici de proiectare si/sau consultanta pentru
intocmirea de: studii de fezabilitate, studii tehnico-economice, proiecte
tehnice, liste cu cantitati de lucrari, liste cu cantitati de utilaje si
echipamente, caiete de sarcini (specificatii tehnice), conditii speciale
contractuale, documentatii pentru licitatii, oferte s.a.
De asemenea, se pot incheia contracte si pentru: organizarea licitatiilor,
reprezentarea persoanei juridice achizitoare (investitorului) si/sau
furnizorului pe parcursul executiei in conducerea si coordonarea lucrarilor,
alte servicii de consultanta si asistenta tehnica etc.
8.6. Conditii generale de contractare
Documentul care pune la dispozitia partilor contractuale principiile
generale aplicabile pentru contractarea lucrarilor de constructii. In toate
cazurile, ele devin parte integranta a unui contract de executare a lucrarilor
de constructii.
8.7. Conditii suplimentare de contractare
Documentul complementar la conditiile generale de contractare prin care se
fixeaza clauze specifice contractelor incheiate de o anumita persoana juridica
achizitoare (investitor).
8.8. Conditii speciale de contractare
Documentul care completeaza sau, eventual, modifica conditiile generale de
contractare si conditiile suplimentare de contractare, aplicabile unui anumit
contract.
8.9. Graficul general de realizare a investitiei
Documentul care indica datele de incepere si terminare a investitiei, termene
intermediare, precum si interventiile diferitilor participanti.
9. Graficul de executie
Documentul detaliat care se inscrie in termenele intermediare ale
graficului general de realizare a investitiei. El precizeaza termenele pentru
diferitele faze ale realizarii investitiei, participantii, categoriile de
lucrari si etapele interventiei participantilor.