ORDONANTA Nr. 12 din 4 august 1993
privind achizitiile de bunuri si investitii publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 202 din 23 august 1993
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si al art. 1 lit. c) din Legea nr. 58/1993 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor credite externe,
precum si a contractarii unor imprumuturi de stat,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta.
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Domeniul de aplicare
(1) Prezenta ordonanta reglementeaza toate achizitiile efectuate de
entitatile achizitoare, definite de lege.
(2) Prezenta ordonanta nu se aplica in cazul:
(a) achizitiilor publice care implica apararea tarii, ordinea publica si
siguranta nationala;
(b) achizitiilor care fac obiectul unor excluderi, in baza unor
reglementari ulterioare.
Art. 2
Definitii
In sensul prezentei ordonante:
a) achizitiile de bunuri si investitii publice inseamna obtinerea de catre
o entitate achizitoare, in baza unui contract de achizitii publice prin
cumparare, inchiriere sau cumparare in rate de bunuri sau de investitii publice,
inclusiv servicii legate de furnizarea respectivelor bunuri sau investitii
publice, cu conditia ca valoarea acestor servicii sa nu depaseasca valoarea
bunurilor sau investitiilor publice carora le corespund;
a) entitate achizitoare inseamna:
I. Parlamentul si institutiile aflate sub controlul acestuia;
II. Presedintia;
III. Guvernul si autoritatile administrative prevazute la art. 115, 120-122
din Constitutia Romaniei si institutiile bugetare subordonate acestora;
IV. Autoritatile judecatoresti;
V. Ministerul Public;
VI. Institutiile publice de invatamant superior;
VII. Academia Romana si institutiile subordonate acesteia;
c) bunurile se refera la produse, echipamente si alte obiecte fizice de
orice fel si cu orice fel de descriere, inclusiv bunuri imobiliare;
d) investitiile publice reprezinta cheltuieli de capital, cheltuieli
materiale si cheltuieli pentru cercetare-dezvoltare, finantate integral sau
partial din bugetul de stat, bugetele locale, din fondurile special constituite
prin lege in afara acestor bugete si din credite externe garantate sau
contractate direct de stat in vederea realizarii, dupa caz, a urmatoarelor:
- proiectarea si executarea de lucrari de constructii, inclusiv
instalatiile aferente, de toate categoriile;
- modernizari, transformari, extinderi si consolidari la constructii si
instalatii;
- reparatii capitale, reparatii curente si demolari la constructii si
instalatii;
- livrari si montaje de utilaje si echipamente tehnologice in cadrul
investitiilor noi, al modernizarilor, al transformarilor si al extinderilor,
precum si in cazul reparatiilor capitale;
- lucrari de foraje, cartarea terenului, fotogrammetrie, cercetari
seismologice si alte activitati similare, cu conditia sa fie de interes public;
- prestari de servicii care contribuie la realizarea investitiilor publice
(consultanta, asistenta tehnica, proiectare etc.)
e) contractant inseamna orice persoana fizica sau juridica, partener real
sau potential al entitatii achizitoare intr-un contract de achizitie publica;
f) contract de achizitie publica inseamna un contract incheiat intre
entitatea achizitoare si contractantul a carui oferta este castigatoare;
g) garantia pentru oferta depusa reprezinta garantia furnizata entitatii
achizitoare de catre contractantul care inainteaza o oferta, prin care acesta
din urma se angajeaza sa semneze contractul de achizitie in cazul in care
oferta sa este castigatoare. Garantia pentru oferta depusa poate consta din garantii
bancare si asimilate acestora;
h) moneda include si moneda de cont.
Art. 3
Calificarea contractantilor
(1) Entitatea achizitoare poate sa ceara contractantilor care participa la
procedura de achizitie, fara a aduce atingere dreptului contractantilor de a-si
proteja proprietatea intelectuala sau secretele comerciale, furnizarea
documentelor doveditoare sau a oricarei informatii considerata utila si care ii
permite sa aprecieze ca respectivii contractanti:
a) poseda competenta tehnica, resursele financiare, echipamentul si alte
mijloace fizice, capacitatea manageriala, siguranta in desfasurarea
operatiunilor proprii, experienta, reputatia, personalul, care le permit sa-si
indeplineasca obligatiile rezultate din contractul de achizitie;
b) au capacitatea legala de a fi parte in contractul de achizitie;
c) nu sunt insolvabili, blocati financiar, in stare de faliment sau
afacerile lor nu sunt administrate de catre un judecator sindic, activitatile
lor comerciale nu au fost suspendate, iar ei nu fac obiectul unei anchete
legale pentru una din faptele mentionate mai sus;
d) si-au indeplinit obligatiile de plata a impozitelor si a contributiei
pentru asigurarile sociale de stat;
e) managerii si prepusii lor implicati in mod direct in contractul de
achizitie nu au fost condamnati in ultimii 5 ani pe teritoriul Romaniei pentru
infractiuni prevazute in prezenta ordonanta, precum si pentru infractiuni de
dare ori luare de mita, primire de foloase necuvenite, trafic de influenta, inselaciune
in dauna avutului particular sau public;
f) nu se afla in situatia prevazuta la art. 25.
(2) Orice conditie stabilita conform alin. (1) lit. a) va fi inscrisa in
documentele de preselectie si, daca este cazul, in caietul de sarcini si se va
aplica in mod egal tuturor contractantilor. O entitate achizitoare nu va impune
nici un criteriu, conditie sau procedura referitoare la calificarea
contractantilor, altele decat cele prevazute in alin. (1).
(3) Entitatea achizitoare va evalua calificarea contractantilor in
conformitate cu criteriile si procedurile mentionate in documentele de
preselectie sau in caietul de sarcini.
(4) a) In conformitate cu art. 5 alin. (1) si (3) entitatea achizitoare nu
va stabili nici un criteriu, conditie sau procedura cu privire la calificarea
contractantilor, care ar produce o discriminare intre contractantii romani si
cei straini.
b) De asemenea, entitatea achizitoare nu va stabili nici un criteriu,
conditie sau procedura cu privire la calificarea contractantilor, care ar
produce o discriminare intre contractantii reprezentand societati comerciale
private si contractantii reprezentand societati comerciale cu capital de stat.
(5) Entitatea achizitoare poate descalifica un contractant in orice moment
in cazul in care descopera ca informatia furnizata privind calificarea
respectivului contractant a fost falsa sau inexacta.
(6) Cu exceptia cazului in care procedura de preselectie a avut loc, nici
un contractant care cere sa fie supus acestei proceduri nu va fi exclus de la
participarea la procedura de achizitie publica pe motiv ca nu a furnizat dovada
ca este calificat conform alin. (1), in conditiile in care contractantul se
angajeaza sa furnizeze o asemenea dovada inaintea inceperii examinarii propunerilor,
ofertelor, dupa caz, si daca exista motive de a crede ca respectivul
contractant va fi in stare sa-si respecte angajamentul.
Art. 4
Procedura de preselectie
(1) Entitatea achizitoare se poate angaja intr-o procedura de preselectie
cu scopul de a identifica, anterior trimiterii ofertelor, contractantii care
sunt capabili sa se angajeze intr-un contract de achizitie, cu respectarea
prevederilor de la art. 11. Prevederile art. 3 se vor aplica si procedurii de
preselectie.
(2) Daca entitatea achizitoare se angajeaza in procedura de preselectie va
furniza un set de documente de preselectie fiecarui contractant care le
solicita, in conformitate cu procedura specificata si, daca este cazul, contra
unei taxe pentru trimiterea respectivelor documente.
(3) Documentele de preselectie vor include cel putin informatiile stabilite
la art. 11.
(4) Entitatea achizitoare va face cunoscut fiecarui contractant care a
inaintat o cerere de preselectie, indiferent daca respectivul contractant a
fost selectionat sau nu, numele contractantilor care au fost selectionati;
numele acestora vor fi facute cunoscute, la cerere, si opiniei publice. La
procedura de achizitie publica au dreptul sa participe numai contractantii care
au fost selectionati.
(5) Entitatea achizitoare va comunica, la cerere, contractantilor, care nu
au fost selectionati, motivele respingerii, dar nu este obligata sa ofere
dovezi sau justificari privind faptele concrete care au fundamentat
respingerea.
(6) Entitatea achizitoare poate cere unui contractant sa-si reconfirme
calificarea in concordanta cu aceleasi criterii utilizate pentru preselectia
respectivului contractant. Entitatea achizitoare va descalifica orice
contractant care nu reuseste sa-si reconfirme calificarea si poate descalifica
in orice moment un contractant daca descopera ca informatia furnizata pentru
preselectie sau reconfirmare a fost falsa sau inexacta. Entitatea achizitoare
va face cunoscut in mod prompt fiecarui contractant, caruia i s-a cerut sa-si
reconfirme calificarea, daca respectivul contractant a reusit sau nu sa-si
reconfirme calificarea.
Art. 5
Participarea contractantilor
(1) In cazul achizitiei a carei valoare depaseste un cuantum stabilit prin
hotarare a Guvernului la propunerea Ministerului Finantelor si Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, contractantii pot participa la
procedura de achizitie, indiferent de nationalitate, in conditiile in care
contractantii romani se bucura de un tratament similar in cadrul procedurilor
de achizitie organizate de entitatile achizitoare din tarile a caror
nationalitate o are contractantul strain.
(2) Atunci cand valoarea achizitiei este mai mica decat cuantumul mentionat
la alin. (1), accesul la procedura de achizitie este permis doar
contractantilor romani, cu exceptia cazurilor mentionate la alin. (3).
(3) In cazul in care contractantii romani nu pot satisface cerintele
inscrise in caietul de sarcini, entitatea achizitoare este abilitata sa invite
la procedura de achizitie si contractanti straini indiferent de nationalitate,
chiar daca valoarea contractului de achizitie este mai mica decat cuantumul
mentionat la alin. (1). Entitatea achizitoare va include in dosarul achizitiei
o justificare a motivelor si circumstantelor pe baza carora a fost luata
decizia de admitere a participarii contractantilor straini.
(4) Entitatea achizitoare va preciza, chiar din momentul in care solicita
participarea contractantilor la procedura de achizitie, ca acestia pot
participa la respectiva procedura, indiferent de nationalitate, in conformitate
cu alin. (1) sau (3) sau ca participarea este permisa doar contractantilor
romani, conform alin. (2), dupa caz. Aceasta precizare nu poate fi modificata
mai tarziu.
Art. 6
Forme de comunicare
(1) Documentele, notificarile, deciziile si alte comunicari, la care se
face referire in prezenta ordonanta si care trebuie trimise de catre entitatea
achizitoare contractantului sau de catre contractant catre entitatea
achizitoare, vor fi efectuate in forma scrisa sau orice alta forma care asigura
inregistrarea actului, cu exceptia ofertei a carei forma va fi cea prevazuta
prin reglementarile de la art. 11.
(2) Ca o exceptie de la alin. (1) comunicarile intre contractanti si
entitatea achizitoare pot fi facute prin telefon sau prin orice alt mijloc de
comunicatie care nu asigura inregistrarea continutului comunicarii, cu conditia
ca imediat dupa aceea expeditorul comunicarii sa trimita o confirmare a acestei
comunicari intr-o forma care asigura inregistrarea acesteia.
(3) Entitatea achizitoare nu va face nici o discriminare intre contractanti
din punct de vedere al formei in care acestia transmit sau primesc documente,
notificari, decizii sau alte comunicari.
Art. 7
Reguli privind documentele furnizate de contractanti
Atunci cand cere legalizarea documentelor furnizate de contractanti pentru
a-si demonstra capacitatea de participare la procedura de achizitie, entitatea
achizitoare nu poate impune nici o conditie privind legalizarea documentelor,
altele decat cele cerute de legislatia in vigoare la momentul respectiv.
Art. 8
Dosarul procedurii de achizitie
(1) Entitatea achizitoare va pregati un dosar al procedurii de achizitie
care va contine informatiile ce sunt prevazute la art. 11.
(2) Contractantii pot pretinde despagubiri pentru cheltuielile care le-au
suportat pentru participarea la procedura de achizitie in cazul in care
entitatea achizitoare nu a reusit sa pregateasca un dosar al procedurii de
achizitie in concordanta cu prezentul articol.
Art. 9
Respingerea contractantilor care au dat mita
Entitatea achizitoare va respinge oferta, propunerea sau oferta de pret, in
cazul in care contractantul care a inaintat-o a comis infractiunea de dare de
mita, trafic de influenta si primirea de foloase necuvenite fata de oricare
prepus al entitatii achizitoare.
CAP. 2
Licitatia
Art. 10
Circumstantele de utilizare a licitatiei
O entitate achizitoare isi va desfasura activitatea numai pe baza procedurii
de licitatie, cu exceptia cazurilor prevazute de prezenta ordonanta.
Cuantumurile de la care este necesara organizarea unei proceduri de licitatie
vor fi stabilite si actualizate prin hotarari ale Guvernului, la propunerea
Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului. Este interzisa impartirea contractului de achizitie in mai multe
contracte de valoare mai mica in scopul de a evita organizarea unei proceduri
de licitatie.
Art. 11
Formele de licitatie
Formele de licitatie sunt:
- licitatie publica deschisa fara preselectie;
- licitatie publica deschisa cu preselectie;
- licitatie publica restransa.
Procedurile de organizare a licitatiilor, prezentarea ofertelor si
adjudecarea achizitiilor de bunuri si, respectiv, investitii publice se vor
stabili de Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, in termen de 30 de zile de la adoptarea prezentei ordonante, prin
regulamente ce se vor aproba prin hotarari ale Guvernului.
Art. 12
Comisia de licitatie
Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii de licitatie entitatea
achizitoare numeste prin decizie, pentru fiecare achizitie de bunuri si
investitie publica in parte, o comisie pentru licitatie.
Comisia pentru licitatie raspunde de activitatea de deschidere, examinare,
clarificare, evaluare si adjudecare a ofertelor pentru licitatie publica pentru
care a fost infiintata.
Comisia pentru licitatie este compusa din minimum 5 membri si va cuprinde:
- presedintele comisiei care este, de regula, un specialist al entitatii
achizitoare;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, numai in cazurile de achizitii de investitii publice;
- alti reprezentanti, ca membri in comisia pentru licitatie, care vor fi
specialisti cu experienta profesionala in domeniul achizitiei publice
respective si cu probitate morala.
Onorariile participantilor in comisia pentru licitatie, care nu sunt
angajatii permanenti ai entitatii achizitoare, se suporta de catre entitatea
achizitoare.
Art. 13
Indrumarea metodologica
Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului vor asigura indrumarea metodologica unitara privind organizarea,
desfasurarea si adjudecarea licitatiilor pentru bunuri si investitii publice,
elaborand norme, prescriptii si reglementari pentru continutul proiectelor, al
documentelor de licitatie, al continutului ofertelor si contractarea
lucrarilor.
Art. 14
Achizitia prin cererea de oferte de pret
Entitatea achizitoare se poate angaja printr-o procedura de achizitie prin
cerere de oferte de pret conform art. 15 pentru achizitionarea de bunuri
disponibile imediat, care nu sunt produse conform specificatiilor entitatii
achizitoare si pentru care exista o piata stabilita, cu conditia ca valoarea
estimata a contractului de achizitie sa fie mai mica decat cuantumul prevazut
in reglementarile de achizitie pentru organizarea unei licitatii.
Art. 15
Procedura cererii de oferte de pret
(1) Entitatea achizitoare va cere oferte de pret de la cat mai multi
contractanti, dar cel putin de la trei, in masura in care este posibil.
Fiecarui contractant i se va cere detalierea pretului pe elemente componente,
plecand de la structura care convine cel mai bine nevoilor de evaluare ale
entitatii achizitoare.
(2) Fiecare contractant are voie sa propuna doar o singura oferta de pret
si nu poate schimba propunerea de oferta de pret. Nu vor avea loc nici un fel
de negocieri intre entitatea achizitoare si un contractant cu privire la oferta
de pret propusa de contractant.
(3) Contractul de achizitie va fi incheiat cu contractantul care a oferit
cea mai scazuta oferta de pret raportata la nevoile entitatii achizitoare.
CAP. 3
Achizitia dintr-o singura sursa
Art. 16
Circumstantele de utilizare a achizitiei dintr-o singura sursa
Entitatea achizitoare poate achizitiona bunurile sau investitiile publice
prin solicitarea unei propuneri sau oferte de pret la un singur contractant in
urmatoarele circumstante:
a) bunurile sau investitiile publice pot fi furnizate doar de un singur
contractant care are drepturi exclusive in privinta bunurilor sau investitiilor
publice de achizitionat, cum ar fi lucrarile artistice speciale si lucrarile
sub protectia drepturilor de autor;
b) din cauza de forta majora (calamitati naturale, conflagratii etc.) care
fac imposibila aplicarea procedurii de licitatie publica;
c) entitatea achizitoare care a achizitionat bunuri, echipamente sau
tehnologie de la un anumit contractant hotaraste ca o serie de elemente
aditionale trebuie procurate de la acelasi contractant din motive de
standardizare sau pentru ca se doreste compatibilitatea cu bunurile,
echipamentele sau tehnologia deja existente, luand in considerare eficienta
achizitiei initiale in ceea ce priveste satisfacerea nevoilor entitatii
achizitoare, dimensiunea restransa a respectivei achizitii in raport cu achizitia
initiala, pretul rezonabil si inexistenta unei alternative privind
achizitionarea bunurilor in cauza; de asemenea, investitiile publice care nu
pot fi realizate decat de furnizorul sau antreprenorul initial al lucrarii;
d) entitatea achizitoare cauta sa incheie un contract cu un contractant in
scopul intreprinderii unor cercetari, experimentari, studii sau dezvoltari
tehnologice, avand ca scop achizitia unui prototip, cu exceptia cazului in care
contractul include producerea de bunuri in cantitati care sa creeze un profit
comercial, ori sa acopere costurile cercetarii si dezvoltarii.
Art. 17
Justificarea alegerii metodelor de achizitie
O entitate achizitoare care utilizeaza una din metodele de achizitie
prevazute la art. 16 va include in dosarul achizitiei o nota justificativa
aprobata de conducatorul entitatii achizitoare privind motivele si
circumstantele pe care s-a bazat pentru a alege respectiva metoda de achizitie,
impreuna cu avizul Ministerului Finantelor, in cazul achizitiei de bunuri, si
avizul comun al Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, pentru achizitiile de investitii publice.
CAP. 4
Contraventii, sanctiuni si contestatii
Art. 18
Contraventii
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni:
a) furnizarea de informatii, privind valoarea sau de alta natura,
contractantilor in fazele de licitatii, anterior adjudecarii, de catre
persoanele implicate oficial, direct sau indirect in organizarea licitatiilor;
b) obtinerea de profituri de catre investitori sau entitate achizitoare,
prin vanzarea documentelor licitatiilor la preturi mai mari decat costul
multiplicarii acestor documente;
c) organizarea de licitatii fara fonduri alocate in lei, precum si, dupa
caz, in valuta, necesare executiei lucrarilor;
d) organizarea de licitatii in scopul testarii preturilor pietei;
e) organizarea de licitatii, fara autorizatiile, avizele si aprobarile
necesare, anterior executarii lucrarilor si achizitiei bunurilor.
Art. 19
Sanctionarea contraventiilor
Contraventiile de la art. 18 lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la
150.000 la 200.000 lei, cele de la lit. b), cu amenda de la 200.000 la 500.000
lei, iar cele de la lit. c), d) si e), cu amenda de la 500.000 la 1.000.000
lei.
Contraventiile se constata si sanctiunile se aplica de catre specialisti
din cadrul Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, imputerniciti de catre conducerile ministerelor
respective.
Contraventiilor prevazute la art. 18 le sunt aplicabile prevederilor Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 20
Dreptul la contestatie
(1) Orice contractant care participa sau doreste sa participe la o
procedura de achizitie in conformitate cu prezenta ordonanta si care considera
ca sufera, ca risca sa sufere sau ca a suferit un prejudiciu datorita unui act
sau unei decizii a entitatii achizitoare sau procedurii utilizate de aceasta,
cu incalcarea unei prevederi a prezentei ordonante, poate inainta contestatie
impotriva actului, deciziei sau procedurii respective.
(2) Nu se va putea face contestatie in baza prevederilor alin. (1)
impotriva:
a) actelor, deciziilor sau procedurilor urmate de entitatea achizitoare cu
privire la selectarea unei metode de achizitie;
b) admiterii, conform art. 5 alin. (2) la procedura de achizitie doar a
contractantilor romani;
c) limitarii cererii de oferte pentru licitatie din considerente de
economie si eficienta;
d) unei decizii de respingere a tuturor ofertelor luate de entitatea
achizitoare anterior acceptarii unei oferte.
Art. 21
Contestatia inaintata conducatorului entitatii achizitoare
(1) Orice contractant care participa la procedura de achizitie poate sa
inainteze o contestatie scrisa conducatorului entitatii achizitoare in termen
de 7 zile de la data la care contractantul care o inainteaza a luat cunostinta
de hotararea de adjudecare.
(2) In cazul in care contestatia nu este rezolvata pe cale amiabila de
catre contractantul care a inaintat-o si entitatea achizitoare, conducatorul
entitatii achizitoare careia i s-a inmanat contestatia va lua o decizie scrisa
in termen de 10 zile de la data inregistrarii respectivei contestatii, cu
avizul Ministerului Finantelor, precum si al Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului pentru achizitii de investitii publice.
Decizia va fi notificata de indata contractantului care a inaintat
contestatia. Notificarea va mentiona, de asemenea, motivele adoptarii
respectivei decizii si va indica masurile corective care trebuie luate in cazul
in care contestatia este acceptata partial sau in intregime. Decizia poate fi
atacata in justitie potrivit art. 24.
(3) In cazul in care conducatorul entitatii achizitoare careia i s-a
inmanat contestatia nu ia o decizie in intervalul specificat la alin. (2),
contractantul care a inaintat respectiva contestatie are dreptul sa introduca o
actiune in justitie in conformitate cu art. 24.
Art. 22
Reguli aplicabile contestatiei inaintate conform art. 21
(1) Imediat dupa ce a fost inaintata o contestatie conform art. 21 conducatorul
entitatii achizitoare va notifica contractantului castigator contestatia si
continutul ei.
(2) O copie a deciziei conducatorului entitatii achizitoare va fi trimisa
de indata atat contractantului care a inaintat entitatii achizitoare respectiva
contestatie, cat si contractantului a carui oferta a fost castigatoare.
Dupa emiterea deciziei, contestatia si decizia corespunzatoare vor fi, de
indata, puse la dispozitia oricarei persoane interesate, cu conditia ca nici o
informatie sa nu fie dezvaluita, daca dezvaluirea ei ar fi contrara legii, ar
impiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar prejudicia interesul
comercial legitim al partilor sau ar afecta libera concurenta.
Art. 23
Suspendarea procedurii de achizitie
(1) Entitatea achizitoare poate include in contractul de achizitie o clauza
suspensiva, in virtutea careia conducatorul entitatii achizitoare poate
suspenda pentru cel mult 30 de zile derularea contractului de achizitie pentru
a proteja drepturile contractantului care inainteaza contestatia.
(2) Orice decizie luata de entitatea achizitoare in conformitate cu
prevederile prezentului articol, ca si motivele si imprejurarile care au dus la
luarea respectivei decizii vor fi incluse in dosarul achizitiei.
Art. 24
Termenul de introducere a actiunii in justitie
Actiunea in justitie se va introduce in termen de 10 zile de la data
comunicarii deciziei adoptate de conducatorul entitatii achizitoare sau de la
data expirarii termenului de 10 zile (zece) in care conducatorul entitatii
achizitoare trebuie sa ia respectiva decizie.
Art. 25
Evidenta speciala
(1) Contractantul care va comite, el sau prepusii sai, vreo infractiune ori
contraventie la prezenta ordonanta va fi inclus pe o lista speciala tinuta de
Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului pentru investitiile publice, avand interdictia de a intra intr-un
contract de achizitii publice pe o perioada de 5 ani de la data ramanerii
definitive a hotararii de condamnare sau a actului de sanctionare
contraventionala. Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului vor decide includerea pe lista de interdictie, la
sesizarea entitatii achizitoare sau a organului de control care are din oficiu
obligatia sesizarii.
(2) Decizia de includere pe lista de interdictie poate fi atacata in fata
instantelor judecatoresti potrivit procedurii de drept comun.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 26
Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului vor elabora, vor actualiza si vor supune aprobarii Guvernului
reglementarile necesare indeplinirii obiectivelor si aplicarii prezentei
ordonante, precum si reglementarile necesare pentru respectarea obligatiilor
asumate de Romania prin angajamente internationale care au legatura cu
achizitiile de bunuri si investitii publice si care nu intra in contradictie cu
prevederile prezentei ordonante.
Art. 27
In masura in care prezenta ordonanta intra in contradictie cu obligatia
Romaniei rezultand din:
a) un tratat sau orice alta forma de intelegere la care este parte alaturi
de unu sau mai multe state;
b) o intelegere cu o institutie financiara interguvernamentala
internationala la care Romania este parte, vor prevala prevederile tratatului
sau intelegerii.
Art. 28
Admiterea la finantare a achizitiilor de bunuri si investitii publice se va
face pe baza contractului de achizitie publica incheiat de entitatea
achizitoare cu contractantul castigator al licitatiei.
Art. 29
Toate licitatiile pentru investitiile publice organizate si in curs de
desfasurare la data adoptarii prezentei ordonante se vor definitiva pe baza
prevederilor Hotararii Guvernului nr. 291/1991, cu modificarile ulterioare.
Art. 30
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 31
In momentul intrarii in vigoare a prezentei ordonante, orice dispozitii
contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
p. Ministrul lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului,
Victor Dumitrache
secretar de stat,
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare, Strategie
si Reforma Economica,
Misu Negritoiu