ORDONANTA Nr. 19 din 4 august 1995
privind unele masuri de perfectionare a regimului achizitiilor publice, precum
si a regimului de valorificare a bunurilor scoase din functiune, apartinand
institutiilor publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 188 din 18 august 1995
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie si ale
art. 1 lit. f) din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta:
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 202 din 23 august 1993, asa cum a
fost aprobata si modificata prin Legea nr. 83/1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prezenta ordonanta nu se aplica in cazul achizitiilor publice
care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta nationala."
2. La articolul 1 dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat (3), cu
urmatorul cuprins:
"(3) Nominalizarea achizitiilor publice prevazute la alin. (2) si
procedurile de realizare a acestora se stabilesc prin hotarare a
Guvernului."
3. Articolul 2 litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) prin achizitii publice se intelege dobandirea, definitiva sau
temporara, de catre o persoana juridica achizitoare, de bunuri, investitii prin
contract de cumparare, inchiriere sau de antrepriza, precum si servicii,
finantate integral sau partial din bugetul de stat, din bugetele locale, din
fondurile speciale constituite prin lege in afara acestor bugete, din mijloace
extrabugetare si din credite externe garantate sau contractate direct de
stat;"
4. La articolul 2 litera b) dupa punctul VII se adauga un nou punct VIII cu
urmatorul cuprins:
"VIII - regiile autonome, in cazul achizitiilor de bunuri de natura
activelor corporale si a investitiilor, inclusiv a investitiilor finantate din
surse proprii."
5. Articolul 2 litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) investitiile reprezinta cheltuieli de capital in vederea
realizarii, dupa caz, a urmatoarelor:
- proiectarea si executarea obiectivelor noi de investitii, inclusiv
instalatiile aferente, de toate categoriile;
- modernizari, transformari, extinderi, consolidari si alte interventii
determinate de actiuni accidentale la constructii si instalatii;
- livrari si montaje de utilaje si echipamente tehnologice in cadrul
investitiilor noi, al modernizarilor, al transformarilor si al extinderilor;
- lucrari de foraj, cartarea terenului, fotogrammetrie, cercetari
seismologice si alte activitati similare, cu conditia sa fie de interes public;
- prestari de servicii care contribuie la realizarea investitiilor, cum
sunt: consultanta, asistenta tehnica si altele asemenea."
6. La articolul 12, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat avand
urmatorul cuprins:
"In cazul regiilor autonome comisia de licitatie va fi numita prin
ordin al ministrului de resort sau, dupa caz, prin decizie a autoritatii
administratiei publice locale. Pentru investitiile finantate din surse proprii comisia
de licitatie se va stabili si se va numi prin decizie a conducerii regiei
autonome."
7. La articolul 12 alineatul (3), dupa liniuta a 2-a se introduce un nou
text cu urmatorul cuprins:
"- reprezentantul ministerului de resort sau, dupa caz, al autoritatii
publice locale, pentru licitatiile organizate de catre regiile autonome pentru
bunurile de natura activelor corporale si a investitiilor finantate din sursele
prevazute la art. 2 lit. a)."
8. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Achizitia prin cererea de oferte de pret
Persoana juridica se poate angaja intr-o procedura de achizitie prin cerere
de oferte de pret, conform art. 15, pentru achizitionarea de bunuri, investitii
sau servicii, cu conditia ca valoarea estimata a contractului de achizitie sa
fie mai mica decat cuantumul prevazut in reglementarile de achizitie pentru
organizarea unei licitatii."
9. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Circumstantele de utilizare a achizitiei dintr-o singura sursa
Persoana juridica achizitoare poate achizitiona bunuri, realiza investitii
sau angaja servicii prin solicitarea unei oferte de pret de la un singur
contractant in urmatoarele circumstante:
a) bunurile, investitiile si serviciile pot fi furnizate sau realizate doar
de un singur contractant care are drepturi exclusive asupra acestora, cum ar fi
lucrarile artistice, lucrarile sub protectia drepturilor de autor, bunurile sau
lucrarile sub protectia drepturilor de proprietate intelectuala si alte
categorii de bunuri sau lucrari de acest gen care vor fi stabilite prin
hotarari ale Guvernului;
b) din cauza de forta majora (calamitati naturale, conflagratii, alte
cazuri temeinic motivate), care fac imposibila aplicarea procedurii de
licitatie publica;
c) persoana juridica achizitoare care a achizitionat bunuri, echipamente
sau tehnologie de la un anumit contractant hotaraste ca o serie de elemente
aditionale trebuie procurate de la acelasi contractant din motive de
standardizare sau pentru ca se impune compatibilitatea cu bunurile,
echipamentele sau tehnologia deja achizitionate, luand in considerare eficienta
achizitiei initiale in ceea ce priveste satisfacerea nevoilor persoanei
juridice achizitoare, pretul rezonabil;
d) in cazul a doua licitatii consecutive la care nu s-a prezentat decat un
singur ofertant cu o oferta corespunzatoare, neexistand alternativa privind
achizitia publica in cauza;
e) in cazul in care persoana juridica achizitoare realizeaza investitia
publica cu forte proprii, neintervenind in acest caz un contract de antrepriza;
f) pentru lucrari auxiliare, neincluse in proiectul initial sau in
contractul incheiat, dar care datorita unor circumstante au devenit necesare
pentru realizarea lucrarii in cauza sau atunci cand astfel de lucrari, desi
separabile de realizarea contractului initial, sunt strict necesare pentru
etapele viitoare ale acestuia, cu conditia ca incredintarea sa fie facuta
contractantului care realizeaza lucrarea, iar valoarea totala a acestor lucrari
sa nu depaseasca 50% din valoarea contractului initial;
g) investitiile care nu pot fi realizate decat de furnizorul sau de
antreprenorul initial al lucrarii, procedura ce poate fi adoptata doar in
perioada celor 3 ani de dupa incheierea contractului initial;
h) persoana juridica achizitoare urmareste sa incheie un contract cu un
contractant in scopul intreprinderii unor cercetari, experimentari, studii sau
dezvoltari tehnologice, avand ca scop achizitia unui prototip, cu exceptia
cazului in care contractantul include producerea de bunuri in cantitati care sa
creeze un profit comercial ori sa acopere costurile cercetarii si dezvoltarii;
i) angajarea unor cheltuieli suplimentare ce ar conduce la depasirea
economiilor previzibil a se realiza prin utilizarea metodei de achizitie prin
licitatie sau, dupa caz, prin cerere de oferte de pret;
j) alte circumstante stabilite prin hotarare a Guvernului."
10. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Justificarea alegerii metodelor de achizitie
In cazul achizitiei de bunuri si servicii persoana juridica achizitoare
care utilizeaza una din metodele de achizitie prevazute la art. 16 va include
in dosarul achizitiei o nota justificativa aprobata de conducatorul persoanei
juridice achizitoare privind circumstantele pe care s-a bazat pentru a alege
respectiva metoda de achizitie, avizata de Ministerul Finantelor; in cazul
achizitiilor de investitii, nota justificativa aprobata de conducatorul
persoanei juridice achizitoare se avizeaza de catre Ministerul Finantelor si
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
In cazul achizitiilor de bunuri sau lucrari cu valoare artistica persoana
juridica achizitoare va obtine, in prealabil, avizul Ministerului Culturii,
indiferent de valoarea bunurilor sau lucrarilor achizitionate.
Achizitiile publice ce se efectueaza in conditiile prevederilor art. 16, a
caror valoare estimata este mai mica decat cuantumul prevazut in reglementarile
de achizitie pentru organizarea unei licitatii, se fac numai cu avizul
ordonatorului de credite bugetare."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 12/1993, aprobata si modificata prin Legea nr.
83/1994, cu modificarile aduse prin prezenta ordonanta, se republica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 3
(1) Bunurile institutiilor publice scoase din functiune potrivit
reglementarilor in vigoare pot fi valorificate in starea fizica in care se afla
sau ca materiale si piese rezultate in urma demolarii sau dezmembrarii lor,
astfel:
a) prin transmiterea fara plata de la institutiile publice detinatoare la
alte institutii publice, in conditiile stabilite de Guvern, in cazul bunurilor
aflate in stare de functionare, scoase din functiune potrivit reglementarilor
in vigoare;
b) prin licitatie organizata potrivit regulamentului elaborat de Ministerul
Finantelor si aprobat de Guvern, in cazul bunurilor pentru care nu exista
solicitari din partea unor institutii publice si care pot fi valorificate in
starea fizica in care se afla la scoaterea din functiune sau ca materiale si,
dupa caz, ca piese rezultate in urma demolarii sau dezmembrarii;
c) prin valorificare directa fara organizarea de licitatie, in cazul in
care producatorul sau un alt ofertant accepta schimbarea bunului cu altul nou,
cu aceiasi parametri functionali sau in alte situatii aprobate de Guvern.
(2) Declasarea si casarea unor bunuri materiale, altele decat mijloacele
fixe, apartinand institutiilor publice, si care depasesc valoarea de 1.000 lei
este de competenta ordonatorului de credite bugetare.
Art. 4
Art. 32 alin. (2) din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului
imobilizat in active corporale si necorporale se abroga.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Theodor Gavrila,
secretar de stat