DECIZIE Nr.
415 din 14 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor cap. I „Dispozitii generale" (art.
1-9), ale art. 11 lit. e), f) si g), ale art. 12 alin. (2), ale art. 13, ale
art. 14 lit. c), d), e) si f), ale art. 17, ale art. 38 alin. (2) lit. f), g)
si h), ale art. 42 alin. (2), (3) si (4), ale cap. VI „Verificarea averilor, a
conflictelor de interese si a incompatibilitatilor" (art. 45-50) si ale
art. 57 din Legea nr. 144/2007 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Agentiei Nationale de Integritate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 294 din 5 mai 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6, art. 7, art. 8, art.13,
art. 17, art. 38 alin. (2) lit. f), g) şi h), art. 46 şi art. 57 din
Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, excepţie
ridicată de Şerban Alexandru Brădişteanu în Dosarul nr.
5.544/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa
publică din data de 18 martie 2010, în prezenţa avocatului Alice
Drăghici, pentru autorul excepţiei Şerban Alexandru
Brădişteanu, şi a reprezentantului Ministerului Public, lipsind
părţile Agenţia Naţională de Integritate şi
statul român, reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice,
părţi faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită. Dezbaterile au fost consemnate în încheierea de la acea
dată, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat
pronunţarea pentru data de 13 aprilie 2010, apoi pentru 14 aprilie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 16 iunie 2009, modificată prin
Decizia nr. 4.710 din 29 octombrie 2009 a Inaltei Curţi de Casaţie
şi Justiţie - Secţia contencios administrativ şi fiscal,
prin care s-a admis recursul declarat împotriva acesteia, Curtea de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 5, art. 6, art. 7, art. 12, art. 16, art. 37 alin.
(2) lit. e), f) şi g), art. 44 şi art. 54 din Legea nr. 144/2007
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale de Integritate, excepţie ridicată de Alexandru
Şerban Brădişteanu într-o cauză de contencios administrativ
având ca obiect soluţionarea cererii de confiscare a averii nejustificate
a acestuia, cerere formulată, în baza Legii nr. 144/2007, de către
Agenţia Naţională de Integritate printr-un act de constatare.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate
sunt neconstituţionale, contravenind prevederilor art. 1 alin. (4) şi
art. 116 alin. (2) din Constituţie, deoarece Agenţia
Naţională de Integritate, prin atribuţiile care i-au fost
conferite, a fost instituită - contrar textelor constituţionale
menţionate - ca un organ administrativ cu veritabilă activitate
jurisdicţională, subordonat Parlamentului. Pe de altă parte,
arată că inspectorii de integritate, deşi sunt controlaţi
politic prin intermediul Consiliului Naţional de Integritate, se supun
Legii nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici şi au
atribuţii specifice unui organism jurisdicţional. In acest sens sunt
prevederile cuprinse în cap. I din lege, potrivit cărora inspectorii de
integritate pot solicita instituţiilor şi autorităţilor
publice date, informaţii şi documente pe baza cărora
soluţionează dosarele, pot dispune efectuarea de expertize în
condiţii asemănătoare modalităţii în care este
administrată această probă în procedura penală, cu
posibilitatea persoanei cercetate de a fi asistată de apărător,
iar în cazul în care se efectuează o expertiză, de a-şi alege un
consilier. Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine
că actul de constatare reprezintă un adevărat rechizitoriu, ceea
ce contravine art. 1 alin. (4) din Constituţie, text ce exclude
posibilitatea înfiinţării unor organisme hibride, care să îndeplinească
simultan sarcini administrative şi jurisdicţionale şi care
să se situeze sub control parlamentar. O altă dovadă a faptului
că suntem în prezenţa unui organism jurisdicţional, în opinia
autorului excepţiei, o reprezintă dispoziţiile din legea
criticată referitoare la modalitatea de repartizare a cauzelor, dar
şi anumite situaţii care apar în mod deosebit în activitatea de
administrare a justiţiei, respectiv cauze de incompatibilitate, conflict
de interese, formularea unor cereri de recuzare sau declaraţii de
abţinere din partea inspectorului de integritate.
In final, autorul excepţiei de
neconstituţionalitate susţine că întreaga Lege nr. 144/2007 este
neconstituţională şi „nejuridică", deoarece
stabileşte modalităţi diferite de cenzură a actelor pe care
le emite. Astfel, procesul-verbal prin care este aplicată sancţiunea
contravenţională a amenzii de către inspectorul de integritate
trebuie să îndeplinească cerinţele Ordonanţei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, dar, potrivit legii
criticate, contestarea acestuia se poate face doar la Judecătoria
Sectorului 1, pe raza teritorială în care îşi are sediul Agenţia
Naţională de Integritate, prevederi ce intră în
contradicţie cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001,
potrivit cărora instanţa competentă teritorial este cea de la
locul comiterii contravenţiei. Pe de altă parte, actele de constatare
se înaintează secţiei de contencios administrativ a curţii de
apel competente teritorial în funcţie de domiciliul persoanei verificate,
iar la judecată participă statul, prin Ministerul Finanţelor
Publice, şi procurorul. Prin urmare, deşi obiectul
judecăţii îl reprezintă contestarea actelor aceluiaşi organ
administrativ - procese-verbale şi acte de constatare, Legea nr. 144/2007
prevede competenţa unor instanţe de judecată diferite, precum
şi categorii diferite de participanţi la judecată.
In concluzie, susţine că din analiza de
ansamblu a Legii nr. 144/2007 rezultă că aceasta este un act normativ
neconstituţional.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal nu
şi-a exprimat opinia asupra temeiniciei excepţiei de
neconstituţionalitate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 46 din Legea nr. 144/2007 sunt
constituţionale, deoarece Agenţia Naţională de Integritate
este o autoritate administrativă autonomă, cu personalitate
juridică, fiind înfiinţată prin lege organică, cu
respectarea dispoziţiilor art. 117 alin. (3), art. 73 alin. (3) lit. t)
şi art. 76 alin. (1) din Constituţie. Totodată, arată
că Agenţia Naţională de Integritate nu îndeplineşte o
activitate de înfăptuire a justiţiei, ci este o structură de
cercetare şi de sesizare a organului de urmărire penală, a
organului fiscal competent sau a instanţei de judecată, în
condiţiile legii.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au
comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate,
astfel cum rezultă din Incheierea din 16 iunie 2009 a Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal,
modificată prin Decizia nr. 4.710 din 29 octombrie 2009 a Inaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia contencios
administrativ şi fiscal, îl reprezintă dispoziţiile art. 5, 6,
7, 12, 16, art. 37 alin. (2) lit. e), f) şi g), art. 44 şi 54 din
Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate.
După data sesizării iniţiale a
Curţii Constituţionale prin Incheierea din 16 iunie 2009 a
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal, Legea nr. 144/2007 a fost republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 3 august 2009, dându-se
textelor o nouă numerotare, iar dispoziţiile art. 5, 6, 7, 12, 16,
art. 37 lit. e), f) şi g), art. 44 şi 54 au devenit cele ale art. 6,
7, 8, 13, 17, art. 38 alin. (2) lit. f), g) şi h), art. 46 şi 57,
având următorul cuprins:
- Art. 6: „Pe parcursul desfăşurării
verificărilor, Agenţia poate solicita tuturor instituţiilor
şi autorităţilor publice implicate, precum şi altor
persoane juridice de drept public sau privat documentele şi
informaţiile necesare întocmirii actului de constatare.";
- Art. 7: „La solicitarea motivată a
inspectorului de integritate, conducătorii autorităţilor,
instituţiilor sau societăţilor publice ori private, cei ai
regiilor autonome sunt obligaţi să comunice acestuia, în termen de
cel mult 10 zile lucrătoare, datele, informaţiile, înscrisurile
şi documentele prevăzute la art. 6, indiferent de suportul acestora,
precum şi date, informaţii sau documente pe care le deţin, care
ar putea conduce la soluţionarea cauzei.";
- Art. 8: „(1) Inspectorul de integritate poate
dispune, cu acordul persoanei verificate, efectuarea unei expertize pentru
lămurirea neconcordanţelor dintre valoarea declarată şi
valoarea reală a bunurilor menţionate în declaraţie.
(2) Bunurile care fac obiectul unui act autentic pot
fi supuse expertizei, în vederea stabilirii valorii acestora, doar în cazul în
care actul autentic a fost anulat potrivit dreptului comun.
(3) Persoana verificată are dreptul
să-şi aleagă un expert asistent, pe cheltuială
proprie.";
-Art. 13: „(1) Se înfiinţează Agenţia
Naţională de Integritate, autoritate administrativă
autonomă, cu personalitate juridică, ce funcţionează la
nivel naţional, ca structură unică, cu sediul în municipiul
Bucureşti.
(2) Personalul Agenţiei este format din
preşedintele Agenţiei, vicepreşedintele Agenţiei,
inspectori de integritate, funcţionari publici şi personal
contractual. Preşedintele Agenţiei este demnitar cu rang de secretar
de stat, vicepreşedintele Agenţiei este demnitar cu rang de
subsecretar de stat, iar funcţia de inspector de integritate este
funcţie publică cu statut special.
(3) Prin hotărâre a Consiliului Naţional
de Integritate, la propunerea preşedintelui Agenţiei, la nivel
teritorial se pot înfiinţa structuri ale Agenţiei.";
-Art. 17: „(1) In vederea
desfăşurării activităţii în condiţii de
profesionalism, cu respectarea principiilor imparţialităţii,
independenţei, celerităţii şi bunei administrări,
repartizarea cauzelor se face în mod aleatoriu, în sistem informatizat, de
către conducerea Agenţiei.
(2) Redistribuirea cauzelor repartizate
inspectorilor de integritate se poate face numai în următoarele cazuri:
a) imposibilitatea de exercitare a
atribuţiilor, timp de cel puţin 20 de zile;
b) solicitarea motivată a inspectorului de
integritate căruia i-a fost repartizată lucrarea;
c) suspendarea din activitate, în condiţiile
legii;
d) incompatibilitate;
e) conflict de interese;
f) admiterea declaraţiei de abţinere sau a
cererii de recuzare a inspectorului de integritate;
g) lăsarea cauzei în nelucrare mai mult de 10
zile.";
- Art. 38 alin. (2) lit. f), g) şi h): „Consiliul
are următoarele atribuţii: [..]
f) formulează recomandări referitoare la
strategia şi activitatea Agenţiei privind activitatea de verificare a
averilor şi a conflictelor de interese;
g) analizează raportul anual de audit
prevăzut la art. 33;
h) înaintează Senatului, anual şi ori de
câte ori consideră necesar, un raport despre activitatea
Agenţiei;";
-Art. 46: „(1) Agenţia întocmeşte un act
de constatare dacă, în urma probelor aflate la dosar, rezultă
că:
a) între averea dobândită pe parcursul exercitării
funcţiei şi veniturile realizate în aceeaşi perioadă sunt
diferenţe vădite, iar dobândirea unei cote-părţi din avere
sau a anumitor bunuri determinate nu este justificată, cauza se trimite
instanţei competente, care poate dispune confiscarea unei părţi
din averea dobândită sau unui bun determinat;
b) una dintre persoanele supuse dispoziţiilor
legale privind conflictele de interese a emis un act administrativ, a încheiat
un act juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei decizii, cu
încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese;
c) una dintre persoanele prevăzute de lege se
află în stare de incompatibilitate;
d) persoana verificată nu a acţionat cu
încălcarea obligaţiilor legale privind averile nejustificate,
conflictul de interese sau regimul incompatibilităţilor.
(2) Inspectorul de integritate comunică
persoanei verificate actul de constatare, în termen de cel mult 5 zile de la
data întocmirii.
(3) Agenţia sesizează organul de
urmărire penală sau organul fiscal competent dacă există
probe sau indicii temeinice privind săvârşirea unei fapte
prevăzute de legea penală. Verificarea efectuată de inspectorul
de integritate se suspendă până la soluţionarea cauzei de
către organul judiciar, potrivit legii. In acest caz, termenul de
prescripţie a răspunderii disciplinare se suspendă până la
reluarea verificării de către Agenţie. Sesizarea organului
fiscal competent se face în vederea stabilirii obligaţiilor fiscale,
potrivit legii.";
- Art. 57: „Dispoziţiile prezentei legi se completează
cu dispoziţiile Legii nr. 115/1996, cu modificările şi
completările ulterioare, ale Legii nr. 188/1999, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 53/2003,
cu modificările şi completările ulterioare, ale Codului de procedură
civilă, ale Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 554/2004,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
dispoziţiile altor acte normative, dacă acestea nu sunt contrare
prezentei legi."
Aceste dispoziţii din Legea nr. 144/2007 nu au mai
făcut obiect al controlului de constituţionalitate, deoarece Curtea
nu a mai fost sesizată anterior cu excepţia de
neconstituţionalitate a acestor prevederi, iar, potrivit Constituţiei
şi Legii nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu se poate
pronunţa din oficiu decât asupra iniţiativelor de revizuire a
Constituţiei. Cu privire la alte dispoziţii din Legea nr. 144/2007,
Curtea s-a pronunţat prin 9 decizii referitoare la prevederile art. 18
alin. (2) lit. d) şi e) şi ale art. 39 alin. (1) pct. 34, devenite
cele ale art. 19 alin. (2) lit. d) şi e) şi ale art. 41 alin. (1)
pct. 34, după republicarea legii.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate
consideră că dispoziţiile de lege criticate contravin
prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul
separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi ale art. 116
alin. (2) privind înfiinţarea organelor de specialitate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată următoarele:
1. Având în vedere necesitatea şi oportunitatea
reglementării într-un veritabil cod de integritate a celor 3 instrumente
administrative de prevenire şi de luptă împotriva corupţiei
instituţionale, şi anume controlul declarării averilor,
declararea şi verificarea intereselor şi a
incompatibilităţilor în exercitarea demnităţii şi a
funcţiei publice, astfel cum reiese din expunerea de motive a Legii nr.
144/2007, aceasta reglementează organizarea şi funcţionarea unei
autorităţi administrative autonome şi unice, cu personalitate
juridică şi activitate permanentă, Agenţia
Naţională de Integritate (denumită în continuare Agenţia).
Potrivit art. 14 din Legea nr. 144/2007, aceasta are următoarele
atribuţii:
,,a) verifică declaraţiile de avere
şi declaraţiile de interese;
b) efectuează controlul depunerii la termen a
declaraţiilor de avere şi a declaraţiilor de interese de
către persoanele prevăzute de lege;
c) constată că între averea dobândită
pe parcursul exercitării funcţiei şi veniturile realizate în
aceeaşi perioadă există o diferenţă vădită
care nu poate fi justificată şi sesizează instanţa
competentă pentru stabilirea părţii de avere dobândită sau
a bunului determinat dobândit cu caracter nejustificat, a cărui confiscare
o solicită;
d) constată nerespectarea dispoziţiilor
legale privind conflictul de interese şi regimul
incompatibilităţilor;
e) dispune clasarea sesizării, când
diferenţa între averea dobândită şi veniturile realizate nu este
vădită sau bunurile sunt justificate sau, după caz, când nu se
dovedeşte conflictul de interese ori starea de incompatibilitate;
f) sesizează organul de urmărire
penală dacă există probe sau indicii temeinice privind
săvârşirea unei fapte prevăzute de legea penală;
g) aplică sancţiunile şi ia
măsurile prevăzute de lege în competenţa sa sau, după caz,
sesizează autorităţile ori instituţiile competente în
vederea luării măsurilor şi aplicării sancţiunilor
prevăzute de lege;
h) elaborează studii, analize, întocmeşte
statistici anuale privind declaraţiile de avere, declaraţiile de
interese, precum şi cu privire la verificarea acestora, efectuată de
către cei în drept, şi dezvoltă relaţii de parteneriat cu
persoanele care exercită demnităţile şi funcţiile
prevăzute de prezenta lege, inclusiv prin acordarea de servicii de
asistenţă;
i) elaborează şi difuzează ghiduri
practice sau alte materiale în domeniu, întocmind propriile materiale în acest
sens, având în vedere practica organelor judiciare."
In vederea îndeplinirii acestor atribuţii, Legea
nr. 144/2007 stabileşte, în principal, următoarele reguli de
procedură: Agenţia îşi îndeplineşte atribuţiile de
verificare din oficiu sau, după caz, la sesizarea oricărei persoane
fizice sau juridice interesate (art. 4); repartizarea cauzelor se face în mod
aleatoriu, în sistem informatizat [art. 17 alin. (1)]; cauzele se redistribuie
altor inspectori de integritate în caz de incompatibilitate, de conflict de
interese sau de admitere a declaraţiei de abţinere sau a cererii de
recuzare a inspectorului de integritate [art. 17 alin. (2)]; în termen de 30 de
zile de la primirea sesizării, inspectorul de integritate efectuează
verificarea prealabilă a documentelor depuse prin sesizare, inclusiv
declaraţia de avere şi declaraţia de interese ale persoanei în
cauză [art. 5 alin. (1)]; actele şi lucrările efectuate de
către inspectorii de integritate din cadrul Agenţiei nu sunt publice,
cu excepţia actului de constatare [art. 5 alin. (8)]; Agenţia poate solicita
tuturor instituţiilor şi autorităţilor publice implicate,
precum şi altor persoane juridice de drept public sau privat documentele
şi informaţiile necesare întocmirii actului de constatare (art. 6);
conducătorii autorităţilor, instituţiilor sau
societăţilor publice ori private, cei ai regiilor autonome sunt
obligaţi să comunice inspectorului de integritate, în termen de cel
mult 10 zile lucrătoare, datele, informaţiile, înscrisurile şi
documentele prevăzute la art. 6, indiferent de suportul acestora, precum
şi date, informaţii sau documente pe care le deţin, care ar
putea conduce la soluţionarea cauzei (art. 7); inspectorul de integritate
poate dispune efectuarea unei expertize pentru lămurirea
neconcordanţelor dintre valoarea declarată şi valoarea reală
a bunurilor menţionate în declaraţie [art. 8 alin. (1)]; persoana
verificată are dreptul să îşi aleagă un expert asistent, pe
cheltuială proprie [art. 8 alin. (3)]; inspectorul de integritate
solicită persoanei verificate informaţii şi dovezi suplimentare
[art. 5 alin. (2)]; inspectorul de integritate întocmeşte acte de
constatare şi procese-verbale [art. 9 alin. (2)]; actele întocmite în
cursul cercetării prealabile sau al procedurii de verificare pot constitui
mijloace de probă, potrivit legii [art. 9 alin. (5)].
Soluţiile legale care pot fi dispuse de către
Agenţie sunt următoarele: sesizarea instanţei competente şi
solicitarea confiscării unei părţi din averea dobândită sau
a unui bun determinat, în cazul în care inspectorul de integritate
constată că între averea dobândită pe parcursul exercitării
funcţiei şi veniturile realizate în aceeaşi perioadă sunt
diferenţe vădite, iar dobândirea unei cote-părţi din avere
sau a anumitor bunuri determinate este nejustificată (art. 46); sesizarea
organului de urmărire penală dacă există probe sau indicii
temeinice privind săvârşirea unei fapte prevăzute de legea
penală sau organului fiscal competent în vederea stabilirii
obligaţiilor fiscale, potrivit legii (art. 46); sesizarea
autorităţilor competente în cazul în care inspectorul de integritate
constată existenţa unui conflict sau a unei stări de
incompatibilitate (art. 46); clasarea lucrării [art. 5 alin. (7)];
constatarea si sancţionarea contravenţiilor prevăzute de Legea
nr. 144/2007 (art. 56).
Analizând conţinutul normativ al textelor de mai
sus, referitoare la atribuţiile, proced ura şi soluţiile pe care
le poate adopta Agenţia, Curtea observă că
activităţile de cercetare, de anchetă, efectuate de către
inspectorii de integritate - în cadrul cărora se administrează
şi se evaluează probe, se solicită orice informaţii
necesare de la orice instituţie, autoritate publică, persoană
juridică de drept public sau privat şi se efectuează expertize -
sunt urmate, potrivit art. 46 din Legea nr. 144/2007, de întocmirea unui act de
constatare, cu efecte juridice similare rechizitoriului, sub aspectul
sesizării instanţei de judecată. Astfel, prin actul de
constatare, inspectorul de integritate analizează şi decide -
printr-un procedeu specific funcţiei de judecată - dacă
există diferenţe vădite între averea dobândită pe parcursul
exercitării funcţiei şi veniturile realizate în aceeaşi
perioadă şi dacă dobândirea unei cote-părţi din avere
sau a anumitor bunuri determinate este nejustificată, solicitând instanţei
de judecată - ca urmare a aceluiaşi procedeu - confiscarea averii
nejustificate. Totodată, drept consecinţă a
activităţii de cercetare, Agenţia sesizează organul de
urmărire penală, dacă se constată că există probe
sau indicii temeinice pentru săvârşirea unei fapte prevăzute de
legea penală.
Având în vedere regulile de procedură
prevăzute de Legea nr. 144/2007 şi soluţiile pe care le poate
adopta Agenţia, Curtea constată că anumite activităţi
desfăşurate de inspectorii de integritate au caracter jurisdicţional.
Astfel, în temeiul art. 46 din Legea nr. 144/2007 şi urmare a
activităţilor de cercetare şi verificare, creându-se o confuzie
între funcţia de anchetă şi cea de judecată, inspectorul de
integritate - pe baza liberei sale aprecieri în administrarea probelor, printr-o
procedură care nu respectă contradictorialitatea - decide că o
parte din avere este nejustificată şi, prin urmare, dă un
verdict, „spune dreptul" (iuris dictio), activitate permisă
numai instanţelor de judecată, potrivit art. 126 alin. (1) din Legea
fundamentală, conform căruia „Justiţia se realizează
prin Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte
instanţe judecătoreşti stabilite de lege".
Curtea mai constată că organele care
exercită aceste activităţi nu sunt instanţe
judecătoreşti şi nu se supun normelor de organizare şi
funcţionare prevăzute în cap. VI „Autoritatea
judecătorească" din titlul III „Autorităţile
publice" al Constituţiei, întrucât funcţia de inspector de
integritate este funcţie publică cu statut special, în conformitate
cu prevederile art. 17 alin. (2) din Legea nr. 144/2007. In acelaşi sens,
Curtea observă că, înainte de intrarea în vigoare a Legii nr.
144/2007, competenţa de constatare a existenţei unei diferenţe
vădite între bunurile şi valorile declarate sau deţinute şi
bunurile şi valorile ce puteau fi dobândite din veniturile legal realizate
aparţinea „comisiei de cercetare", un organ colegial, format din
judecători şi procurori, potrivit Legii nr. 115/1996 pentru
declararea şi controlul averii demnitarilor, magistraţilor, a unor
persoane cu funcţii de conducere şi de control şi a
funcţionarilor publici.
Totodată, în caracterizarea atribuţiilor
jurisdicţionale ale Agenţiei, Curtea constată că acele
activităţi de cercetare şi de constatare, în temeiul cărora
este sesizată instanţa de judecată, solicitându-se confiscarea
averii, sau organele de urmărire penală, nu se pot încadra nici în
modalităţile de exercitare a jurisdicţiilor speciale
administrative, deoarece nu sunt facultative, aşa cum prevede art. 21
alin. (4) din Constituţie, ci obligatorii.
Prin urmare, având în vedere, pe de-o parte, statutul
constituţional al justiţiei, iar, pe de altă parte,
activităţile de anchetă şi de judecată
desfăşurate de Agenţie, autoritate administrativă autonomă,
prin care inspectorii de integritate - ce deţin funcţii publice cu
statut special - analizează şi decid dacă există
diferenţe vădite între averea dobândită pe parcursul
exercitării funcţiei şi veniturile realizate în aceeaşi
perioadă şi dacă dobândirea unei cote-părţi din avere
sau a anumitor bunuri determinate este justificată sau nu, în vederea
sesizării instanţei de judecată, solicitându-i acesteia
confiscarea averii, sau a organelor de urmărire penală, Curtea
constată că dispoziţiile art. 46 din Legea nr. 144/2007 contravin
prevederilor constituţionale ale art. 124 alin. (2) din Constituţie,
potrivit cărora „Justiţia este unică, imparţială
şi egală pentru toţi" şi celor ale art. 126 alin.
(1) privind înfăptuirea justiţiei.
De asemenea, Curtea constată că
atribuţia inspectorului de integritate de a solicita confiscarea averii
încalcă şi prevederile art. 44 alin. (8) şi (9) din
Constituţie, potrivit cărora „averea dobândită licit nu poate
fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se prezumă", iar
„bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii
pot fi confiscate numai în condiţiile legii". Recunoscând
posibilitatea inspectorului de integritate de a solicita instanţei de
judecată competente - în ipoteza nejustificării dobândirii unei
cote-părţi din avere sau a unor bunuri determinate - confiscarea
acestei părţi sau a bunului determinat, prevederile art. 46 din Legea
nr. 144/2007 extind măsura confiscării de la bunurile dobândite
ilicit şi cu privire la bunurile nejustificate, încălcând astfel
prevederile art. 44 alin. (8) şi (9) din Constituţie. In acest sens
este şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 453 din 16 aprilie
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 16
mai 2008, prin care instanţa de contencios constituţional a decis
că „este evident că măsura confiscării unor bunuri
constituie o excepţie de la principiul constituţional,
consfinţit de art. 44 alin. (8) din Constituţie, potrivit căruia
caracterul licit al dobândirii bunurilor se prezumă. Astfel, confiscarea
nu face decât să aducă atingere prezumţiei de dobândire
licită a unor bunuri, ceea ce nu poate conduce decât la concluzia
neconstituţionalităţii acestor dispoziţii de lege care
îngăduie o astfel de atingere adusă averii unei persoane. De aceea, o
asemenea măsură este reglementată constituţional doar în
cazul săvârşirii unor infracţiuni sau contravenţii,
adică în situaţii constatate, în condiţiile legii, ca
reprezentând fapte cu un anumit grad de pericol social".
De asemenea, Curtea subliniază că principiul
constituţional al prezumţiei dobândirii licite a averii trebuie
să se aplice şi în cazul persoanelor cercetate potrivit Legii nr.
144/2007, iar cei ce pretind că averea unei persoane a fost dobândită
ilicit trebuie să dovedească acest lucru. Din dispoziţiile Legii
nr. 144/2007 reiese însă că persoana cercetată este
ţinută să dovedească provenienţa licită a tuturor
bunurilor dobândite în perioada supusă controlului, având loc,
aşadar, o răsturnare a sarcinii probei, ceea ce contravine
prezumţiei dobândirii licite a bunurilor, consacrată
constituţional prin art. 44 alin. (8).
Totodată, Curtea reţine că
dispoziţiile art. 46 din Legea nr. 144/2007, prin posibilitatea
inspectorilor de integritate de a solicita instanţei de judecată
competente confiscarea unei părţi a averii sau a unui bun determinat,
pronunţându-se asupra vinovăţiei unei persoane, încalcă
şi prevederile art. 23 alin. (11) din Constituţie referitoare la
prezumţia de nevinovăţie, deoarece confiscarea averii se
solicită în absenţa unei hotărâri judecătoreşti
definitive, prin care să se stabilească vinovăţia,
penală ori contravenţională. In acelaşi sens, potrivit
principiilor de drept procesual penal, nimeni nu este obligat să îşi
dovedească nevinovăţia, sarcina probaţiunii revenind
acuzării, iar situaţia de dubiu îi profită celui acuzat (in
dubio pro reo), pe când, în cazul constatărilor făcute de
către inspectorii de integritate, în baza cărora se cere confiscarea
averii, persoana cercetată trebuie să îşi dovedească
nevinovăţia.
In consecinţă, Curtea constată că
dispoziţiile art. 46 din Legea nr. 144/2007 contravin prevederilor art. 23
alin. (11), art. 44 alin. (8) şi (9), art. 124 alin. (2) şi art. 126
alin. (2) din Legea fundamentală, precum şi celor ale art. 1 alin.
(3) şi (4) din Constituţie, potrivit cărora România este stat de
drept, în care drepturile şi libertăţile fundamentale ale
cetăţenilor sunt garantate, iar organizarea statului are loc potrivit
principiului separaţiei şi echilibrului puterilor.
Ca urmare a constatării
neconstituţionalităţii dispoziţiilor art. 46 din Legea nr.
144/2007, în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, potrivit cărora, „în caz de admitere a excepţiei, Curtea
se va pronunţa şi asupra constituţionalităţii altor
prevederi din actul atacat, de care, în mod necesar şi evident, nu pot fi
disociate prevederile menţionate în sesizare", Curtea îşi
extinde controlul de constituţionalitate şi urmează să se
pronunţe şi asupra dispoziţiilor art. 14 lit. c), d), e) şi
f) şi ale cap. VI „Verificarea averilor, a conflictelor de interese
şi a incompatibilităţilor" (art. 45-50) din Legea nr.
144/2007, dispoziţii de care, în mod necesar şi evident, nu pot fi
disociate prevederile art. 46 din aceeaşi lege.
Astfel, potrivit dispoziţiilor art. 14 lit. c),
d), e) şi f), Agenţia constată că între averea dobândită
pe parcursul exercitării funcţiei şi veniturile realizate în
aceeaşi perioadă există o diferenţă vădită
care nu poate fi justificată şi sesizează instanţa
competentă pentru stabilirea părţii de avere dobândită sau
a bunului determinat dobândit cu caracter nejustificat, a cărui confiscare
o solicită; constată nerespectarea dispoziţiilor legale privind
conflictul de interese şi regimul incompatibilităţilor; dispune
clasarea sesizării, când diferenţa între averea dobândită
şi veniturile realizate nu este vădită sau bunurile sunt
justificate sau, după caz, când nu se dovedeşte conflictul de
interese ori starea de incompatibilitate; sesizează organul de
urmărire penală dacă există probe sau indicii temeinice privind
săvârşirea unei fapte prevăzute de legea penală.
Totodată, întregul cap. VI, din care face parte art. 46,
reglementează procedura de verificare a averilor, conflictelor de interese
şi a incompatibilităţilor.
Prin urmare, având în vedere ceea ce s-a reţinut
prin considerentele sus-menţionate, că tocmai aceste atribuţii
exercitate de către Agenţie contravin prevederilor
constituţionale, Curtea constată că şi dispoziţiile
art. 14 lit. c), d), e) şi f) şi ale cap. VI „Verificarea
averilor, a conflictelor de interese şi a
incompatibilităţilor" (art. 45-50) din Legea nr. 144/2007
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale de Integritate sunt, la rândul lor, neconstitutionale,
încălcând prevederile art. 1 alin. (3) si (4), art. 23 alin. (11), art. 44
alin. (8) şi (9), art. 124 alin. (2) şi art. 126 alin. (2) din Legea
fundamentală.
2. Totodată, ţinând cont de aceleaşi
prevederi ale art. 31 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 şi având în vedere
că nici dispoziţiile cuprinse în cap. I „Dispoziţii
generale" (art. 1-9) din Legea nr. 144/2007 nu pot fi disociate în mod
necesar şi evident de prevederile art. 46 din aceeaşi lege, deoarece
instituie norme de procedură, Curtea urmează a se pronunţa
şi asupra acestora.
In acest sens, Curtea constată că, pentru
aceleaşi considerente ca şi cele de la pct. 1 şi raportat la
aceleaşi prevederi constituţionale, dispoziţiile cap. I „Dispoziţii
generale" (art. 1-9) din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Integritate sunt neconstituţionale, în măsura în care prevăd
competenţa Agenţiei de a efectua acte de cercetare şi de a
întocmi acte de constatare referitoare la verificarea averilor, a conflictelor
de interese şi a incompatibilităţilor şi de a sesiza, pe
baza acestora, instanţele competente şi organele de urmărire
penală.
3. In temeiul dispoziţiilor constituţionale
ale art. 142 alin. (1), „Curtea Constituţională este garantul
supremaţiei Constituţiei", iar, potrivit art. 1 alin. (5)
din Constituţie, supremaţia Legii fundamentale este obligatorie. Prin
urmare, Curtea urmează să se pronunţe şi asupra
dispoziţiilor din Legea nr. 144/2007 care prevăd obligativitatea
publicării declaraţiilor de avere şi de interese pe pagina de
internet a instituţiilor, precum şi transmiterea lor către
Agenţie în vederea publicării lor pe pagina de internet a acesteia.
Aceste dispoziţii din Legea nr. 144/2007 sunt cele
ale art. 11 lit. e), f) şi g), ale art. 12 alin. (2) şi ale art. 42
alin. (2), (3) şi (4) şi au următorul cuprins:
- Art. 11: „Atribuţiile persoanelor desemnate
potrivit art. 10 sunt următoarele: [...]
e) asigură publicarea şi menţinerea
declaraţiilor de avere şi a declaraţiilor de interese, pe pagina
de internet a instituţiei, dacă aceasta există, sau la avizierul
propriu, în termen de cel mult 30 de zile de la primire. Declaraţiile de
avere şi de interese se păstrează pe pagina de internet cel
puţin 5 ani de la publicare, după care se arhivează potrivit
legii;
f) trimit Agenţiei, în termen de cel mult 10
zile de la primire, copii certificate ale declaraţiilor de avere şi
ale declaraţiilor de interese primite, pe care Agenţia le
publică pe pagina proprie de internet, în termen de 30 de zile de la
primirea acestora, şi le menţine publicate pe durata
prevăzută de dispoziţiile lit. e);
g) publică pe pagina de internet a
instituţiei, dacă aceasta există, sau la avizierul propriu,
numele şi funcţia persoanelor care nu depun declaraţia de avere
sau declaraţia de interese în termen de cel mult 15 zile de la expirarea
termenului legal de depunere, date pe care le comunică
Agenţiei;";
-Art. 12 alin. (2): „Declaraţia
rectificată depusă împreună cu eventualele documente se trimit
de îndată Agenţiei.";
- Art. 42 alin. (2), (3) şi (4): „(2)
Declaraţiile de avere şi de interese se depun la Biroul Electoral
Central sau, după caz, la biroul electoral de circumscripţie,
odată cu declaraţia de acceptare a candidaturii, în două
exemplare. Biroul Electoral Central şi biroul electoral de
circumscripţie transmit un exemplar al declaraţiilor de avere şi
de interese la Agenţie, în termen de cel mult 48 de ore de la depunere.
(3) Declaraţiile de avere şi de interese
ale candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al României se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, precum şi
pe pagina de internet a Agenţiei, în termen de 10 zile de la data
depunerii sau primirii, după caz, şi se menţin publicate pe
această pagină.
(4) Declaraţiile de avere şi de interese
ale candidaţilor pentru funcţia de deputat, senator, consilier
judeţean, consilier local sau primar se publică pe pagina de internet
a Agenţiei, în termen de 10 zile de la data primirii, şi se
menţin publicate pe această pagină."
Curtea observă că, potrivit art. 26 alin. (1)
din Constituţie, autorităţile publice trebuie să respecte
şi să ocrotească viaţa intimă, familială şi
privată. Totodată, libera dezvoltare a personalităţii umane
şi demnitatea omului, valori consacrate în art. 1 alin. (3) din
Constituţie, nu pot fi concepute fără respectarea şi
ocrotirea vieţii private. Dreptul la respectul şi ocrotirea
vieţii intime, familiale şi private face parte din categoria
drepturilor şi libertăţilor fundamentale, fiind expres
prevăzut şi în art. 8 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, prevedere ce
impune, în principal, obligaţia negativă din partea
autorităţilor statului de a nu face nimic de natură a stânjeni
exerciţiul dreptului la viaţa privată.
In acest sens, Curtea constată că
obligaţia prevăzută de lege de a se publica declaraţiile de
avere şi de interese pe paginile de internet ale entităţilor
unde persoanele care, în conformitate cu prevederile legale, au obligaţia
de a le depune, precum şi transmiterea acestora către Agenţie în
vederea publicării pe pagina de internet a acesteia nesocotesc dreptul la
respectul şi ocrotirea vieţii private, consacrat prin art. 26 din
Legea fundamentală, precum şi prin art. 8 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
prin expunerea nejustificată în mod obiectiv şi raţional, pe
pagina de internet, a datelor referitoare la averea şi interesele
persoanelor ce au, potrivit legii, obligaţia de a depune declaraţii
de avere şi de interese.
Prin urmare, Curtea constată că
dispoziţiile art. 11 lit. e), f) si g), ale art. 12 alin. (2) şi ale
art. 42 alin. (2), (3) şi (4) din Legea nr. 144/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale de Integritate sunt neconstituţionale, în măsura în
care prevăd obligativitatea transmiterii declaraţiilor de avere
şi de interese Agenţiei, în vederea publicării pe pagina de
internet a acesteia, precum şi obligativitatea publicării lor pe
pagina de internet a entităţilor unde persoanele care, în
conformitate cu prevederile legale, au obligaţia de a le depune.
4. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 13,
art. 17, art. 38 alin. (2) lit. f), g) şi h) şi art. 57 din Legea nr.
144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale de Integritate, Curtea constată că
susţinerile autorului excepţiei de neconstituţionalitate sunt
neîntemeiate.
Astfel, potrivit art. 13 din Legea nr. 144/2007,
Agenţia Naţională de Integritate se înfiinţează ca o
autoritate administrativă autonomă, cu personalitate juridică,
ce funcţionează la nivel naţional, ca structură unică,
iar în conformitate cu art. 17 din aceeaşi lege, în vederea
desfăşurării activităţii în condiţii de
profesionalism, cu respectarea principiilor imparţialităţii,
independenţei, celerităţii şi bunei administrări,
repartizarea cauzelor se face în mod aleatoriu, în sistem informatizat, de
către conducerea Agenţiei, ceea ce este în deplin acord cu
prevederile constituţionale.
Totodată, Curtea reţine că
dispoziţiile art. 38 lit. f), g) şi h) din Legea nr. 144/2007
prevăd anumite atribuţii ale Consiliului Naţional de Integritate
- organism reprezentativ, aflat sub control parlamentar exercitat de Senat, cu
activitate nepermanentă -, şi anume acelea de a formula
recomandări referitoare la strategia şi activitatea Agenţiei, de
a analiza raportul anual de audit şi de a înainta Senatului un raport
despre activitatea Agenţiei, fără ca acestea să
contravină principiului separaţiei puterilor în stat, prevăzut
de art. 1 alin. (4) din Constituţie, astfel cum în mod greşit
susţine autorul excepţiei de neconstituţionalitate.
Cu privire la criticile de neconstituţionalitate
ale art. 57, Curtea reţine că acestea reprezintă probleme de
aplicare a legii, ce nu intra în competenţa Curţii
Constituţionale, ci a instanţei de judecată chemată să
soluţioneze cauza. Totodată, eventuala neconcordanţă dintre
prevederile Legii nr. 144/2007 şi cele ale Ordonanţei Guvernului nr.
2/2001 - referitoare la contestarea proceselor-verbale de constatare şi
sancţionare întocmite de către Agenţie - nu intră în
competenţa de soluţionare a Curţii Constituţionale.
5. Pe de altă parte, Curtea observă că
în procesul de adoptare a formei actuale a Legii nr. 144/2007 au existat
situaţii de incoerenţă şi instabilitate, contrare normelor
de tehnica legislativă prevăzute în Legea nr. 24/2000 privind normele
de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 25
august 2004. Astfel, după ce Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Integritate a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 359 din 25 mai 2007, la nicio săptămână, aceasta a fost
modificată şi completată prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 49/2007, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 375 din 1 iunie 2007, prin care au fost modificate
şi completate 19 articole din Legea nr. 144/2007, iar 3 alineate ale art.
39, art. 43 şi art. 53 au fost abrogate.
Prin conţinutul ei, Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 49/2007 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate a afectat
drepturile şi libertăţile cetăţenilor, prevăzute
de Constituţie.
Prin Legea nr. 94/2008 de aprobare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 49/2007, legiuitorul a mai adoptat
modificări la 16 articole ale Legii nr. 144/2007, iar la 8 articole au
fost introduse noi alineate, iar prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 138/2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 843 din 8 decembrie 2007, aprobată prin Legea nr. 105/2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 16 mai
2008, au mai fost modificate 4 articole din aceeaşi lege.
6. De asemenea, Curtea constată că, potrivit
art. 1 alin. (5) din Constituţie, „In România, respectarea [...]
legilor este obligatorie" iar, potrivit Legii nr. 24/2000 privind
normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 25
august 2004, tehnica legislativă asigură sistematizarea, unificarea
şi coordonarea legislaţiei, precum şi conţinutul şi
forma juridică adecvate pentru fiecare act normativ. In acelaşi sens,
art. 13 din această lege instituie principiul unicităţii
reglementării în materie, statuând că reglementările de
acelaşi nivel şi având acelaşi obiect se cuprind într-un singur
act normativ, iar potrivit art. 15, cu denumirea marginală „Evitarea
paralelismelor", în procesul de legiferare este interzisă
instituirea aceloraşi reglementări în două sau mai multe acte
normative, iar în cazul existenţei unor paralelisme, acestea vor fi
înlăturate fie prin abrogare, fie prin concentrarea materiei în
reglementări unice.
Or, Curtea observă că, în domeniul
activităţii de control al averii dobândite în perioada exercitării
mandatelor sau a îndeplinirii anumitor funcţii publice şi de
verificare a conflictelor de interese, există reglementări paralele,
şi anume, pe de-o parte, Legea nr. 115/1996 pentru declararea şi
controlul averii demnitarilor, magistraţilor, a unor persoane cu
funcţii de conducere şi de control şi a funcţionarilor
publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din
28 octombrie 1996, modificată şi completată prin Legea nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în
exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi
în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 21
aprilie 2003, iar pe de altă parte, Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Integritate, potrivit căreia activitatea de verificare privind averea
dobândită în perioada exercitării mandatelor sau a îndeplinirii
funcţiilor ori demnităţilor publice, după caz, a
conflictelor de interese şi a incompatibilităţilorse
efectuează de către Agenţia Naţională de Integritate.
7. In final, Curtea constată că, potrivit
Deciziei Plenului Curţii Constituţionale nr. 1/1995 privind
obligativitatea deciziilor sale pronunţate în cadrul controlului de
constituţionalitate, puterea de lucru judecat ce însoţeşte
actele jurisdicţionale, deci şi deciziile Curţii
Constituţionale, se ataşează nu numai dispozitivului, ci şi
considerentelor pe care se sprijină acesta. Astfel, Curtea reţine
că atât considerentele, cât şi dispozitivul deciziilor sale sunt
general obligatorii, potrivit dispoziţiilor art. 147 alin. (4) din
Constituţie, şi se impun cu aceeaşi forţă tuturor
subiectelor de drept.
In consecinţă, aşa cum a statuat Curtea
şi în jurisprudenţa sa (a se vedea Decizia nr. 1.415 din 4 noiembrie
2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 23
noiembrie 2009), atât Parlamentul, cât şi Guvernul, respectiv
autorităţile şi instituţiile publice urmează să
respecte cele stabilite de Curtea Constituţională în considerentele
şi dispozitivul prezentei decizii.
In conformitate cu prevederile art. 147 alin. (1) din
Constituţie, „Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în
vigoare, [...] constatate ca fiind neconstituţionale, îşi
încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei
Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau
Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu
dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen,
dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de
drept." Curtea constată că dispoziţiile art. 147 alin.
(1) din Constituţie disting - cu privire la obligaţia de a pune de
acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei
- între competenţa Parlamentului, pentru dispoziţiile din legi, pe
de-o parte, şi cea a Guvernului, pentru dispoziţiile din
ordonanţe ale acestuia, pe de altă parte.
Ca atare, pe o perioadă de 45 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei
decizii, Guvernul nu poate adopta o ordonanţă de urgenţă
pentru a pune de acord prevederile Legii nr. 144/2007 constatate ca fiind
neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei, dar poate
iniţia un proiect de lege în acord cu cele stabilite prin prezenta
decizie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Admite excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 14 lit. c), d), e) şi f) şi ale cap. VI „Verificarea
averilor, a conflictelor de interese şi a
incompatibilităţilor" (art. 45-50) din Legea nr. 144/2007
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale de Integritate, excepţie ridicată de Şerban
Alexandru Brădişteanu în Dosarul nr. 5.544/2/2008 al Curţii de
Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ, şi
constată că acestea sunt neconstituţionale.
2. Admite excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor cap. I „Dispoziţii generale" (art. 1-9) din
Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, excepţie
ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi
instanţe, şi constată că acestea sunt
neconstituţionale în măsura în care prevăd competenţa
Agenţiei Naţionale de Integritate de a efectua şi întocmi acte
de cercetare şi de constatare referitoare la verificarea averilor, a
conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor.
3. Admite excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 11 lit. e), f) şi g), art. 12 alin. (2) şi
ale art. 42 alin. (2), (3) şi (4) din Legea nr. 144/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale de Integritate, excepţie ridicată de acelaşi
autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe, şi
constată că acestea sunt neconstituţionale în măsura în
care prevăd transmiterea declaraţiilor de avere şi de interese
Agenţiei Naţionale de Integritate şi publicarea lor pe pagina de
internet a acesteia şi a instituţiei.
4. Respinge excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 13, art. 17, art. 38 alin. (2) lit. f), g) şi h)
şi art. 57 din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate,
excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al
aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului şi Guvernului şi se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 14 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
OPINIE SEPARATĂ
Ne exprimăm dezacordul cu soluţia
adoptată de Curtea Constituţională cu votul
majorităţii membrilor săi.
Motivele sunt următoarele:
1. Curtea Constituţională a fost
sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 6, 7, 8,13,17, art. 38 alin. (2) lit. f), g) şi
h), art. 46 şi 57 din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Integritate. Deosebit de acestea, întemeindu-se pe prevederile art. 31 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, Curtea şi-a extins controlul şi
asupra dispoziţiilor art. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, art. 11 lit. e), f) şi
g), art. 12 alin. (2), art. 42 alin. (2), (3) şi (4), art. 46, 47, 48, 49
şi 50 din actul normativ atacat.
Observăm însă că, potrivit art. 31 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, Curtea poate să extindă controlul
şi asupra constituţionalităţii altor prevederi din actul
atacat, numai în caz de admitere a excepţiei şi numai dacă
acestea, în mod necesar şi evident, nu pot fi disociate de prevederile
neconstituţionale menţionate în sesizare.
In cauza de faţă, dintre textele legale care
au format obiectul excepţiei cu care a fost sesizată Curtea, au fost
declarate neconstituţionale numai art. 6, 7, 8 şi 46 din Legea nr.
144/2007. Aceste texte legale au următorul cuprins:
- Art. 6: „Pe parcursul desfăşurării
verificărilor, Agenţia poate solicita tuturor instituţiilor
şi autorităţilor publice implicate, precum şi altor
persoane juridice de drept public sau privat documentele şi
informaţiile necesare întocmirii actului de constatare.";
- Art. 7: „La solicitarea motivată a
inspectorului de integritate, conducătorii autorităţilor, instituţiilor
sau societăţilor publice ori private, cei ai regiilor autonome sunt
obligaţi să comunice acestuia, în termen de cel mult 10 zile
lucrătoare, datele, informaţiile, înscrisurile şi documentele
prevăzute la art. 6, indiferent de suportul acestora, precum şi date,
informaţii sau documente pe care le deţin, care ar putea conduce la
soluţionarea cauzei.";
- Art. 8: „(1) Inspectorul de integritate poate
dispune, cu acordul persoanei verificate, efectuarea unei expertize pentru
lămurirea neconcordanţelor dintre valoarea declarată şi
valoarea reală a bunurilor menţionate în declaraţie.
(2) Bunurile care fac obiectul unui act autentic pot
fi supuse expertizei, în vederea stabilirii valorii acestora, doar în cazul în
care actul autentic a fost anulat potrivit dreptului comun.
(3) Persoana verificată are dreptul
să-şi aleagă un expert asistent, pe cheltuială
proprie.";
-Art. 46: „(1) Agenţia întocmeşte un act
de constatare dacă, în urma probelor aflate la dosar, rezultă
că:
a) între averea dobândită pe parcursul
exercitării funcţiei şi veniturile realizate în aceeaşi
perioadă sunt diferenţe vădite, iar dobândirea unei
cote-părţi din avere sau a anumitor bunuri determinate nu este
justificată, cauza se trimite instanţei competente, care poate
dispune confiscarea unei părţi din averea dobândită sau unui bun
determinat;
b) una dintre persoanele supuse dispoziţiilor
legale privind conflictele de interese a emis un act administrativ, a încheiat
un act juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei decizii, cu
încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese;
c) una dintre persoanele prevăzute de lege se
află în stare de incompatibilitate;
d) persoana verificată nu a acţionat cu
încălcarea obligaţiilor legale privind averile nejustificate, conflictul
de interese sau regimul incompatibilităţilor.
(2) Inspectorul de integritate comunică
persoanei verificate actul de constatare, în termen de cel mult 5 zile de la
data întocmirii.
(3) Agenţia sesizează organul de
urmărire penală sau organul fiscal competent dacă există
probe sau indicii temeinice privind săvârşirea unei fapte
prevăzute de legea penală. Verificarea efectuată de inspectorul
de integritate se suspendă până la soluţionarea cauzei de
către organul judiciar, potrivit legii. In acest caz, termenul de
prescripţie a răspunderii disciplinare se suspendă până la
reluarea verificării de către Agenţie. Sesizarea organului
fiscal competent se face în vederea stabilirii obligaţiilor fiscale,
potrivit legii.".
Celelalte dispoziţii legale care, potrivit opiniei
majoritare, sunt neconstituţionale, şi anume cele cuprinse în art. 1,
2, 3, 4, 5, 6, 9, art. 11 lit. e),f)şi g), art. 12 alin. (2), art. 42
alin. (2), (3) şi (4), art. 46, 47, 48, 49 şi 50 din actul normativ
atacat, nu au fost menţionate în actul de sesizare şi nu sunt în
mod necesar şi evident indisociabile de cele declarate
neconstituţionale şi menţionate în actul de sesizare. In
consecinţă, Curtea Constituţională nu avea dreptul să
îşi extindă controlul şi asupra acestor dispoziţii legale
şi să constate neconstituţionalitatea lor.
2. Pe de altă parte, nu împărtăşim
opinia majoritară potrivit căreia dispoziţiile art. 6, 7, 8
şi 46 din Legea nr. 144/2007 sunt neconstituţionale.
Aşa cum se poate constata din conţinutul art.
6, 7 şi 8 din Legea nr. 144/2007, reprodus mai sus, aceste texte
abilitează Agenţia Naţională pentru Integritate şi
inspectorii de integritate să administreze probe, şi anume date,
înscrisuri, documente deţinute de autorităţile publice, de
instituţiile sau de societăţile publice sau private, şi
să dispună efectuarea de expertize - în vederea întocmirii actelor de
constatare şi a proceselor-verbale privind averea, conflictele de interese
şi incompatibilităţile verificate.
Luând în considerare obligaţia generală de
respectare a legilor, prevăzută în art. 1 alin. (5) din
Constituţie şi obligaţia de exercitare a drepturilor şi
libertăţilor constituţionale cu bună-credinţă,
prevăzută în art. 57 din Legea fundamentală, opinăm că
atribuţiile Agenţiei şi ale inspectorilor de integritate de
verificare prin probe a caracterului licit de dobândire a averii şi a
existenţei unor conflicte de interese şi incompatibilităţi,
reglementate prin textele analizate, nu excedează cadrului constituţional.
3. Nu împărtăşim nici soluţia de
constatare a neconstituţionalităţii art. 46 din lege,
adoptată cu majoritatea voturilor membrilor Curţii.
Opinăm că textul nu încalcă
prezumţia de dobândire licită a averii, consacrată prin art. 44
alin. (8) din Constituţie, în condiţiile în care textul de lege
analizat prevede că Agenţia întocmeşte actul de constatare, pe
care îl trimite instanţei competente, pe baza probelor aflate la dosar,
adică a datelor, înscrisurilor şi documentelor deţinute de
autorităţile publice, de instituţiile sau de societăţile
publice sau private cu privire la valoarea bunurilor şi a veniturilor
dobândite, a expertizelor efectuate şi a declaraţiilor de avere
şi de interese depuse de persoanele vizate de lege în termenul de 15 zile
de la data numirii sau alegerii în funcţie ori de la data începerii
activităţii, prevăzut de art. 44 alin. (1) din lege. Din
textul analizat nu rezultă obligaţia persoanei a cărei avere
este verificată de a face dovada caracterului licit al dobândirii
bunurilor, această obligaţie revenind în exclusivitate Agenţiei,
prin probele administrate în condiţiile legii. In virtutea dreptului
său constituţional la apărare, persoana în cauză are
posibilitatea să combată aceste probe atât în faţa organelor
Agenţiei, cât şi în faţa instanţei de judecată şi
să infirme constatarea că „între averea dobândită pe
parcursul exercitării funcţiei şi veniturile realizate în
aceeaşi perioadă sunt diferenţe vădite, iar dobândirea unei
cote-părţi din avere sau a anumitor bunuri determinate nu este
justificată".
In aceeaşi ordine de idei, luând în considerare
dispoziţiile art. 44 alin. (8) din Constituţie, în conformitate cu
care numai averea dobândită licit nu poate fi confiscată, opinăm
că legiuitorul este liber să instituie măsura confiscării
în toate cazurile de dobândire ilicită de bunuri.
4. In sfârşit, nu ne însuşim teza
majoritară că activitatea Agenţiei Naţionale de Integritate
este jurisdicţională.
Funcţia jurisdicţională se
caracterizează prin instituirea puterii organului de jurisdicţie de a
spune dreptul (juris dico) şi de a soluţiona prin
hotărâre cu autoritate de lucru judecat un conflict cu privire la
existenţa ori întinderea unor drepturi subiective, de a constata o
situaţie juridică (prin hotărâre de expedient) sau de a dispune,
în condiţiile legii, o măsură restrictivă de drepturi. Cel
care judecă, judecătorul sau organul de jurisdicţie permis de
Constituţie, este independent şi se supune numai legii.
Pe de altă parte, activitatea
jurisdicţională nu se exercită decât la cerere (judex non
procedat ex officio), spre deosebire de activitatea
executiv-administrativă care acţionează nu numai la cerere, ci
şi din oficiu.
De asemenea, activitatea jurisdicţională se
desfăşoară în cadrul unei proceduri formale, caracterizată
prin publicitate, contradictorialitate, oralitate.
Niciunul dintre aceste elemente de esenţa
activităţii de judecată nu se regăsesc în structura
organică, funcţională şi formală a Agenţiei
Naţionale de Integritate.
Agenţia Naţională de Integritate nu
desfăşoară o activitate de jurisdicţie pentru că în
competenţa acesteia nu intră soluţionarea unor cazuri litigioase
şi nici sancţionarea încălcărilor de lege. Agenţia nu
pronunţă hotărâri cu autoritate de lucru judecat, ci
desfăşoară o activitate de cercetare, de investigaţie, de
constatare a unor fapte ori situaţii cu semnificaţie juridică,
iar în final, de sesizare a instanţelor judecătoreşti sau,
după caz, a altor autorităţi şi instituţii competente,
în vederea luării măsurilor prevăzute de lege. Agenţia este
subordonată organic şi funcţional Consiliului Naţional de
Integritate şi se află sun controlul Parlamentului. In sfârşit,
procedura urmată de Agenţie nu se identifică cu principiile care
guvernează procedura jurisdicţională.
Prin trăsăturile care o caracterizează,
Agenţia Naţională de Integritate se defineşte - aşa
cum expres se arată în art. 13 alin. (1) din Legea nr. 144/2007 - ca
fiind o autoritate administrativă autonomă.
Deosebit de considerentele expuse mai sus, divergente
în raport cu soluţia adoptată prin votul majoritar, admitem că
unele dispoziţii ale legii - examinate de Curte dar care nu fac obiectul
analizei noastre - sunt susceptibile de critică din punct de vedere
constituţional. Având însă în vedere că instanţa de
contencios constituţional nu se poate sesiza din oficiu, exprimăm punctul
de vedere că aceste dispoziţii legale urmau a fi examinate numai
după ce Curtea va fi fost sesizată în condiţiile prevăzute
de lege.
Judecători,
Nicolae Cochinescu
Petre Lăzăroiu
Augustin Zegrean