HOTARARE Nr.
1464 din 6 decembrie 2007
privind modificarea
Hotararii Guvernului nr. 292/2007 pentru aprobarea programelor nationale de
sanatate in anul 2007
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 844 din 10 decembrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 292/2007 pentru aprobarea programelor
naţionale de sănătate în anul 2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 212 din 28
martie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum
urmează:
1. La articolul 5,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Ministerul Sănătăţii Publice calculează o cotă de
rezervă de până la 6% din fondurile rezultate după aplicarea prevederilor alin.
(1), pe care o reţine la dispoziţia sa din veniturile proprii alocate
programelor naţionale de sănătate. Această sumă se repartizează şi se utilizează în completarea resurselor necesare
Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în
asistenţa medicală primară."
2. La articolul 6,
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Sumele prevăzute în bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate pentru finanţarea subprogramelor din cadrul
programului naţional prevăzut la pct. II lit. A din anexă se alocă pe bază de contracte distincte, încheiate între
casele de asigurări de sănătate şi unităţile sanitare prin care se derulează
aceste subprograme, pe baza contractelor încheiate între Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate şi centre pilot sau alte unităţi sanitare private de
specialitate, precum şi între Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi
furnizori de medicamente."
3. Articolul 8 va
avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Pentru realizarea unor obiective şi
activităţi cuprinse în programele naţionale de sănătate finanţate de la bugetul
de stat şi din venituri proprii, Ministerul Sănătăţii Publice organizează
licitaţii la nivel naţional, în condiţiile legii. Pentru realizarea celorlalte
obiective şi activităţi cuprinse în programele naţionale de sănătate finanţate
din bugetul de stat şi venituri proprii şi din bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate, pentru care nu se organizează licitaţii la
nivel naţional, achiziţionarea bunurilor şi produselor specifice, a
medicamentelor şi a materialelor sanitare se face de către unităţile sanitare
care derulează programele respective, în condiţiile legii.
(2) Medicamentele şi materialele sanitare specifice,
care se acordă în spital şi în ambulatoriu, necesare derulării subprogramelor
din cadrul programului naţional prevăzut la pct. II lit. A din anexă, sunt nominalizate prin ordin
comun al ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate. Achiziţia de medicamente şi materiale sanitare specifice
pentru unele dintre aceste subprograme stabilite prin ordin al ministrului
sănătăţii publice se efectuează de către unităţile sanitare care derulează
subprogramele respective, în condiţiile legii.
(3) Asigurarea la nivelul unităţilor sanitare a
medicamentelor şi a materialelor sanitare specifice, prevăzute la alin. (2), se
face pe baza contractelor încheiate de unităţile sanitare cu furnizorii de
medicamente şi/sau materiale sanitare specifice declaraţi câştigători ai
procedurilor derulate de acestea, în condiţiile legii. Până la 31 decembrie 2007,
medicamentele şi materialele sanitare specifice pentru care achiziţia s-a
realizat prin licitaţie la nivel naţional se asigură pe baza actelor adiţionale
la contractele derulate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în anul
2006, potrivit legii
(4) Pentru asigurarea accesului la tratament al
bolnavilor diabetici şi al celor cu transplant, medicamentele antidiabetice de
tipul insulinelor, precum şi medicamentele pentru tratamentul stării
posttransplant se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis aflate în
relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate. Contravaloarea acestor
medicamente se suportă prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, aprobate în bugetul Ministerului Sănătăţii
Publice.
(5) Pentru asigurarea accesului la tratament al
bolnavilor cu afecţiuni oncologice, eliberarea medicamentelor specifice de tip
oral şi injectabile pentru tratamentul ambulatoriu se face prin farmaciile cu
circuit deschis, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de
sănătate. Contravaloarea acestor medicamente se suportă din bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi prin transferuri de
la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii Publice, către bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(6) Medicamentele specifice eliberate pentru
tratamentul ambulatoriu, prevăzute la alin. (4) şi (5), eliberate prin
farmaciile cu circuit deschis,
se eliberează la preţul de decontare, care este şi preţul de vânzare al
acestora. Prescrierea acestor medicamente în ambulatoriu se face pe denumire
comună internaţională, denumire comercială şi formă farmaceutică.
(7) La nivelul unităţilor sanitare prin care se
derulează aceste programe, medicamentele specifice utilizate în tratamentul
bolnavilor cu afecţiuni oncologice, al celor cu transplant şi insulina
utilizată pentru tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat, existente în stoc la
data de 31 martie 2007, a căror valoare depăşeşte consumul mediu pe 3 luni, se
eliberează pe bază de prescripţie medicală, prin farmaciile cu circuit închis
ale acestora, până la epuizare.
(8) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi casele
de asigurări de sănătate realizează activităţile şi obiectivele din Programul
naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa
medicală primară, prevăzute în anexă la pct. II lit. B, pentru care
achiziţionează servicii de tipărire şi expediere a taloanelor securizate, a
scrisorilor de informare a populaţiei şi a scrisorilor de informare a medicilor
de familie, însoţite de documentele necesare informării acestora, şi,
respectiv, contractează servicii medicale în asistenţa medicală primară şi
ambulatorie de specialitate paraclinică, cu furnizorii de astfel de servicii, care
să îndeplinească criteriile de selecţie stabilite prin normele metodologice
pentru realizarea şi raportarea activităţilor specifice din cadrul Programului
naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa
medicală primară, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Ministerul Sănătăţii
Publice achiziţionează tehnica de calcul, programele informatice necesare
colectării, validării, raportării, preluării raportărilor privind serviciile
acordate în cadrul programului, centralizării şi prelucrării datelor colectate,
precum şi serviciile de comunicaţii, necesare derulării Programului naţional
privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa medicală primară.
Tehnica de calcul se dă în folosinţă gratuită cabinetelor de medicină de
familie, prin autorităţile de sănătate publică, pentru derularea Programului
naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa
medicală primară.
(9) Elaborarea, întreţinerea şi actualizarea
programelor informatice menţionate la alin.(8), necesare colectării, validării,
raportării, preluării raportărilor, centralizării şi prelucrării datelor
colectate în cadrul Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate a
populaţiei în asistenţa medicală primară, se realizează de către Şcoala
Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar, în baza contractelor
încheiate cu Ministerul Sănătăţii Publice prin Agenţia Naţională pentru
Programe de Sănătate.
(10) Ministerul Sănătăţii Publice asigură, prin
autorităţile de sănătate publică, sumele necesare pentru desfăşurarea
activităţii unităţii judeţene de implementare a programului."
4. Articolul 9 va
avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Sumele aferente obiectivului 6 prevăzut
în Subprogramul privind bolile netransmisibile (1.2), obiectivelor 2 şi 3
prevăzute în Programul naţional de diabet şi alte boli de nutriţie (3) şi
obiectivului 5 prevăzut în Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi
şi celule (4) se asigură prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate, prevăzute în bugetul Ministerului Sănătăţii
Publice.
(2) Sumele aferente obiectivelor 1-5 şi 10, prevăzute
în Programul naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în
asistenţa medicală primară (pct. I subpct. 8 din anexă), se asigură prin transferuri din veniturile
proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice către bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate. Sumele aferente obiectivelor 6, 7, 8 şi 9 din
cadrul aceluiaşi program se asigură din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice de la
titlul «Active nefinanciare».
(3) Sumele aferente Programului naţional de
profilaxie, prevăzut în anexă la pct. I, subprogramul 1.2 «Subprogramul privind bolile netransmisibile»,
pentru tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice din cadrul obiectivului 2
se asigură prin transferuri din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Sănătăţii Publice, către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate.
(4) Sumele pentru controlul în diabet constând în
efectuarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c), aferente obiectivului 1 al
programului 3 - «Program naţional de diabet şi alte boli de nutriţie» prevăzut
în anexă la pct. I, se asigură
prin transferuri din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice
către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate."
5. Anexa se modifică
şi înlocuieşte cu anexa la prezenta hotărâre.
Art. II. - (1) Pentru
asigurarea continuităţii tratamentului bolnavilor cuprinşi în programele
naţionale de sănătate se prelungeşte aplicabilitatea Hotărârii Guvernului nr.
292/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse
prin prezenta hotărâre, pentru trimestrul I al anului
2008.
(2) Sumele alocate din bugetul Ministerului Sănătăţii
Publice şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
în trimestrul I al anului 2008 pentru finanţarea programelor/subprogramelor naţionale de sănătate,
prevăzute în anexă, se stabilesc la nivelul mediilor lunare ale prevederilor
anului 2007.
Art. III. - Hotărârea
Guvernului nr. 292/2007 pentru aprobarea programelor naţionale de sănătate în
anul 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 28 martie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta
hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA (Anexa la
Hotărârea Guvernului nr. 292/2007)
OBIECTIVELE ANUALE, STRUCTURA PROGRAMELOR
NAŢIONALE DE SĂNĂTATE ŞI NECESARUL DE RESURSE
I. PROGRAMUL DE PREVENIRE ŞI CONTROL AL BOLILOR CU IMPACT MAJOR ASUPRA
STĂRII DE SĂNĂTATE A POPULAŢIEI
Obiective:
Folosirea cu prioritate a
resurselor alocate pentru îndeplinirea obiectivelor şi indicatorilor aprobaţi
Fundamentarea programelor pe nevoile populaţiei
Asigurarea concordanţei cu politicile, strategiile şi
recomandările instituţiilor şi organizaţiilor internaţionale din domeniu
1. Programul naţional
de profilaxie
Necesar resurse: Buget de stat:
a) cheltuieli materiale: 155.704 mii lei;
b) transferuri: 106.734 mii lei,
din care transferuri către bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS): 57.290 mii lei.
Venituri proprii:
a) cheltuieli materiale: 9.505 mii lei;
b) transferuri: 5.500 mii lei,
din care transferuri către bugetul FNUASS: 5.000 mii
lei.
Structura:
1.1. Subprogramul
de sănătate publică
Obiective:
1. realizarea imunizărilor conform calendarului
naţional de vaccinare;
2. prevenirea şi supravegherea HIV, TB, ITS şi altor
boli transmisibile;
3. supravegherea şi controlul infecţiilor nosocomiale;
4. prevenirea îmbolnăvirilor prin monitorizarea
factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă;
5. promovarea sănătăţii şi a unui stil de viaţă
sănătos;
6. hematologie şi securitate transfuzională;
7. controlul consumului de tutun prin încurajarea
renunţării la fumat.
1.2. Subprogramul privind bolile netransmisibile
Obiective:
1. prevenirea şi combaterea
bolilor cardiovasculare;
2. prevenirea, controlul şi tratamentul în patologia
oncologică;
3. prevenirea şi diagnosticarea precoce în bolile
neurologice;
4. prevenţie în patologia endocrină;
5. reabilitarea serviciilor de urgenţă prespitalicească;
6. tratamentul bolilor cardiovasculare, hemofiliei şi
talasemiei;
7. managementul registrelor naţionale.
1.3. Subprogramul
de sănătate a femeii şi copilului
Obiective:
1. creşterea accesului la servicii de sănătatea
reproducerii;
2. profilaxia sindromului de imunizare Rh;
3. profilaxia şi diagnosticul pre-şi postnatal al
malformaţiilor şi/sau al unor afecţiuni genetice;
4. profilaxia anemiei feriprive la gravidă;
5. îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei consultaţiei
prenatale;
6. profilaxia anemiei feriprive la copil;
7. profilaxia rahitismului carenţial la copil;
8. profilaxia malnutriţiei la prematuri;
9. profilaxia distrofiei la copiii cu vârsta cuprinsă
între 0-1 an, care nu beneficiază de lapte matern, prin administrarea de lapte
praf;
10. promovarea alăptării;
11. prevenirea encefalopatiei cauzate de fenilcetonurie
şi hipotiroidism congenital;
12. diagnosticul şi tratamentul precoce al
epilepsiilor, paraliziilor cerebrale şi întârzierilor neuropsihomotorii la
copil şi prevenirea complicaţiilor acestora, precum şi depistarea precoce a
surdităţii la nou-născuţi;
13. profilaxia cecităţii la prematuri prin depistarea
precoce şi tratamentul retinopatiei de prematuritate, precum şi profilaxia
ambliopiei şi a tulburărilor de refracţie la copil;
14. diagnostic precoce,
profilaxia primară şi secundară, monitorizarea şi recuperarea unor afecţiuni
cronice la copil, cum ar fi:
14.1. sindromul de detresă respiratorie la nou-născuţi;
14.2. astmul bronşic la copil;
14.3. sindromul de malabsorbţie şi diaree cronică la copil;
14.4. mucoviscidoză la copil;
14.5. imunodeficienţele primare umorale la copil;
14.6. hepatita cronică la copil;
15. susţinerea îngrijirilor de terapie intensivă la
nou-născuţi.
2. Programul naţional
de sănătate mintală
Necesar resurse: Buget de stat:
a) cheltuieli materiale: 945 mii lei;
b) transferuri: 2.000 mii lei;
c) transferuri de capital: 57.559 mii lei. Venituri
proprii:
a) transferuri: 2.200 mii lei;
b) transferuri de capital: 18.000 mii lei. Structura:
2.1. Subprogramul de profilaxie în patologia psihiatrică şi pshihosocială
Obiective:
1. asigurarea continuităţii şi creşterea
accesibilităţii îngrijirilor de sănătate mintală prin dezvoltarea centrelor de
sănătate mintală;
2. dezvoltarea competenţelor profesioniştilor de
sănătate mintală prin programe de instruire şi acces la informaţii bazate pe
dovezi;
3. fundamentarea politicilor de sănătate mintală prin
implementarea unui sistem de monitorizare a serviciilor de sănătate mintală şi
de colectare a datelor în domeniul sănătăţii mintale;
4. creşterea calităţii
serviciilor de sănătate mintală, cu accent pe dezvoltarea activităţilor de
reabilitare psihosocială;
5. combaterea stigmatizării persoanelor cu probleme de
sănătate mintală;
6. reabilitarea spitalelor de psihiatrie.
2.2. Subprogramul tratamentul toxicodependenţelor
Obiective:
1. informarea şi educarea populaţiei cu privire la
mijloacele de prevenire a consumului de droguri;
2. asigurarea tratamentului de substituţie cu agonişti
de opiacee pentru persoane cu toxicodependenţă;
3. testarea metaboliţilor
stupefiantelor, în toate unităţile medicale de profil, adulţi şi copii;
4. tratamentul de dezintoxicare pentru persoane cu
toxicodependenţă.
3. Programul naţional
de diabet şi alte boli de nutriţie
Necesar resurse:
Buget de stat:
transferuri: 2.023 mii lei.
Venituri proprii:
transferuri: 271.809 mii lei,
din care transferuri către bugetul FNUASS: 262.625 mii
lei.
Obiective:
1. prevenţia şi controlul în diabet şi alte boli de
nutriţie;
2. tratamentul cu insulina al bolnavilor cu diabet
zaharat;
3. tratamentul cu antidiabetice orale al bolnavilor cu
diabet zaharat.
4. Programul
naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule
Necesar resurse: Buget de stat:
a) cheltuieli materiale: 500 mii lei;
b) transferuri: 1.000 mii lei. Venituri proprii:
transferuri: 79.850 mii lei,
din care transferuri către bugetul FNUASS: 31.000 mii
lei. Obiective:
1. testarea imunologică şi virusologică a potenţialilor
donatori şi a receptorilor (inclusiv cross-match);
2. coordonarea activităţii de transplant;
3. menţinerea în condiţii
fiziologice a donatorilor aflaţi în moarte cerebrală;
4. efectuarea procedurilor de transplant;
5. asigurarea medicaţiei pentru tratamentul stării
posttransplant în ambulatoriu a pacienţilor transplantaţi*);
6. managementul Registrului
Naţional de Transplant.
5. Programul
naţional de tratament în străinătate
Necesar resurse:
Buget de stat:
cheltuieli materiale: 7.205mii lei.
Obiectiv:
- asigurarea investigaţiei şi tratamentului pentru
bolnavii care nu pot fi trataţi în ţară.
6. Programul naţional
de asistenţă comunitară şi acţiuni pentru sănătate
Necesar resurse: Buget de stat: transferuri: 23.110 mii
lei.
Obiective:
1. îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei, prin
creşterea accesului la servicii medicale furnizate la nivel comunitar al
populaţiei vulnerabile, din zone defavorizate;
2. îmbunătăţirea accesului persoanelor care au
calitatea de luptători pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989 şi/sau de
urmaşi ai eroilor-martiri la servicii medicale de tratament şi recuperare
balneoclimatică.
7. Programul
naţional al rezervei Ministerului Sănătăţii Publice
Necesar resurse:
Venituri proprii:
cheltuieli materiale: 56.406 mii lei.
Obiectiv:
- asigurarea cantităţilor de medicamente, seruri,
vaccinuri, dezinfectante, insecticide, materiale sanitare, produse
tehnico-medicale, consumabile şi alte materiale specifice pentru situaţii
speciale.
8. Programul naţional
privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa medicală primară
Necesar resurse:
Venituri proprii:
transferuri: 281.181 mii lei,
din care transferuri către bugetul FNUASS: 281.181 mii
lei;
cheltuieli materiale: 200 mii lei;
active nefinanciare : 41.600 mii lei.
Obiective:
1. asigurarea tipăririi şi securizării cu elemente
împotriva falsificării sau contrafacerii a taloanelor necesare populaţiei
pentru prezentarea la medicul de familie şi la furnizorul de servicii medicale
paraclinice, a scrisorilor de informare a populaţiei şi a scrisorilor de
informare a medicilor de familie, însoţite de documentele necesare informării
acestora;
2. evaluarea stării de sănătate a populaţiei şi a
factorilor de risc, în vederea păstrării şi promovării sănătăţii, precum şi a
prevenirii îmbolnăvirilor şi complicaţiilor acestora;
3. cunoaşterea ponderii factorilor de risc pentru
bolile cu impact major asupra sănătăţii populaţiei;
4. îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin
creşterea accesului populaţiei la servicii de asistenţă medicală preventivă şi
creşterea speranţei de viaţă;
5. efectuarea de consiliere şi screening
clinico-biologic, în vederea depistării precoce a afecţiunilor oncologice,
cardiovasculare, neurologice şi altele, în funcţie de factorii de risc
identificaţi în urma activităţii de evaluare a stării de sănătate a populaţiei;
6. asigurarea cabinetelor de medicină
de familie cu tehnică de calcul, programe informatice şi servicii de
comunicaţii, necesare derulării programului;
7. asigurarea programelor informatice necesare colectării,
validării, raportării, preluării raportărilor privind serviciile acordate în
cadrul programului, centralizarea şi prelucrarea datelor colectate;
8. asigurarea programului informatic pentru
gestionarea serviciilor acordate în asistenţa medicală primară;
9. asigurarea programului informatic pentru
managementul diabetului zaharat;
10. monitorizarea şi controlul activităţilor
prevăzute în contractele încheiate de casele de asigurări de sănătate cu
furnizorii de servicii medicale în asistenţa medicală primară şi ambulatorie de
specialitate paraclinică, în cadrul programului.
*) In trimestrul I 2007,
medicamentele pentru tratamentul stării posttransplant se eliberează prin
farmaciile cu circuit închis aparţinând celor 6 centre de excelenţă autorizate
pentru activitatea de transplant (Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, laşi,
Târgu Mureş şi Timişoara), precum şi prin farmaciile spitalelor judeţene din
celelalte judeţe.
In aceeaşi perioadă, medicamentele pentru tratamentul
stării posttransplant se asigură prin procurarea acestora de către unităţile
sanitare menţionate şi din rezerva pentru situaţii speciale a Ministerului
Sănătăţii Publice.
NOTĂ:
Cheltuielile unităţilor de management şi de
implementare pentru unele programe şi subprograme sunt aferente unor activităţi
care se detaliază în normele tehnice elaborate potrivit art. 11 alin. (2) din
hotărâre.
II. PROGRAME NAŢIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE,
PROFILACTICE ŞI CU SCOP
CURATIV FINANŢATE DIN BUGETUL FONDULUI NAŢIONAL UNIC DE ASIGURARI DE SĂNĂTATE
Necesar resurse:
Buget FNUASS: 1.642.693 mii lei,
din care transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii Publice: 637.096 mii lei.
Structura:
A. Programul naţional
de sănătate cu scop curativ
Necesar resurse:
Buget FNUASS: 1.361.512 mii lei,
din care transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii
Publice: 355.915 mii lei.
Structura: pe subprograme de
sănătate, după cum urmează:
1. tratamentul persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi
tratamentul postexpunere;
2. tratamentul bolnavilor cu tuberculoză;
3. tratamentul bolnavilor cu afecţiuni cardiovasculare
prin chirurgie cardiovasculară şi prin cardiologie intervenţională şi
electrofiziologie;
4. tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice;
5. tratamentul bolnavilor cu boli neurologice:
scleroză multiplă;
6. tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat;
7. tratamentul accidentelor hemoragice ale bolnavilor cu hemofilie şi tratamentul cu chelatori de fier al
bolnavilor cu talasemie;
8. tratamentul bolnavilor cu osteoporoză şi tratamentul
bolnavilor cu guşă datorată carenţei de iod şi proliferării maligne;
9. tratamentul prin endoprotezare al bolnavilor cu afecţiuni articulare preexistente sau dobândite şi prin
implant segmentar al diformităţilor de coloană;
10. tratamentul stării posttransplant în ambulatoriu a
pacienţilor cu transplant;
11. tratamentul de supleere a funcţiei renale la
bolnavii cu insuficienţă renală cronică;
12. tratamentul bolnavilor adulţi cu mucoviscidoză. Obiective:
- asigurarea de medicamente şi/sau materiale sanitare
specifice pentru boli cronice cu risc crescut;
- asigurarea serviciilor de supleere renală (inclusiv
medicamente şi materiale sanitare specifice);
- controlul în diabetul zaharat, constând în evaluarea
periodică a bolnavilor cu diabet zaharat prin dozarea hemoglobinei glicozilate
(HbA 1c) de către furnizorii de servicii medicale paraclinice, aflaţi în
relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, pe baza actelor
adiţionale încheiate în acest sens. Valoarea actelor adiţionale este
orientativă şi egală pentru toţi furnizorii. Decontarea hemoglobinei
glicozilate (HbA 1c) se face în funcţie de serviciile realizate în limita
sumelor aprobate cu această destinaţie la nivelul caselor de asigurări de
sănătate.
B. Programul naţional
privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa medicală primară
Necesar resurse: Buget FNUASS: 281.181 mii lei,
din care transferuri din
bugetul Ministerului Sănătăţii Publice: 281.181 mii lei.
Structura: pe activităţi, după cum urmează:
a) Activităţi preliminare implementării şi derulării
programului:
1. tipărirea şi securizarea cu elemente împotriva
falsificării sau contrafacerii a taloanelor necesare populaţiei pentru
prezentarea la medicul de familie şi la furnizorul de servicii medicale
paraclinice, a scrisorilor de informare a populaţiei şi a scrisorilor de
informare a medicilor de familie, însoţite de documentele necesare informării
acestora, la un preţ ferm pe toată perioada derulării programului;
2. expedierea poştală, la un preţ ferm pe toată
perioada derulării programului, a taloanelor necesare populaţiei pentru
prezentarea la medicul de familie şi la furnizorul de servicii medicale
paraclinice, a scrisorilor de informare a populaţiei şi a scrisorilor de
informare a medicilor de familie, însoţite de documentele necesare informării
acestora.
b) Activităţi în cadrul derulării şi implementării
programului: Obiective:
1. asigurarea tipăririi şi securizării cu elemente
împotriva falsificării sau contrafacerii a taloanelor necesare populaţiei
pentru prezentarea la medicul de familie şi la furnizorul de servicii medicale
paraclinice, a scrisorilor de informare a populaţiei şi a scrisorilor de
informare a medicilor de familie, însoţite de documentele necesare informării
acestora;
2. evaluarea stării de sănătate a populaţiei şi a
factorilor de risc, în vederea păstrării şi promovării sănătăţii, precum şi a
prevenirii îmbolnăvirilor şi complicaţiilor acestora;
3. cunoaşterea ponderii factorilor de risc pentru
bolile cu impact major asupra sănătăţii populaţiei;
4. îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin
creşterea accesului populaţiei la servicii de asistenţă medicală preventivă şi
creşterea speranţei de viaţă;
5. efectuarea de consiliere şi screening
clinico-biologic, în vederea depistării precoce a afecţiunilor oncologice,
cardiovasculare, neurologice şi altele, în funcţie de factorii de risc
identificaţi în urma activităţii de evaluare a stării de sănătate a populaţiei;
6. monitorizarea şi controlul activităţilor prevăzute
în contractele încheiate de casele de asigurări de sănătate cu furnizorii de
servicii medicale în asistenţa medicală primară şi ambulatorie de specialitate
paraclinică, în cadrul programului.