HOTARARE Nr.
292 din 21 martie 2007
pentru aprobarea programelor
nationale de sanatate in anul 2007
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 212 din 28 martie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 48 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) In anul 2007, programele naţionale de
sănătate sunt elaborate şi derulate în mod distinct sau în comun de către
Ministerul Sănătăţii Publice şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, după
caz.
(2) Programele naţionale de sănătate se finanţează de
la bugetul de stat, din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice,
din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi prin
transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate, prevăzute în bugetul Ministerului Sănătăţii Publice.
Art. 2. - Structura programelor naţionale, obiectivele
şi necesarul de resurse ale acestora sunt prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 3. - Programele naţionale de sănătate prevăzute în
anexă sunt proiectate, implementate şi coordonate la nivel naţional de Agenţia
Naţională pentru Programe de Sănătate din cadrul Ministerului Sănătăţii
Publice. Totodată, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate derulează şi răspunde de realizarea programului
prevăzut la pct. II din anexă.
Art. 4. - Coordonatorii regionali şi locali din cadrul
institutelor şi centrelor de sănătate publică, respectiv din cadrul
autorităţilor de sănătate publică, asigură pentru programele prevăzute la pct. I din anexă implementarea şi monitorizarea
la nivel regional, respectiv local. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate,
prin casele de asigurări de sănătate, răspunde de asigurarea, urmărirea,
evidenţierea şi controlul utilizării fondurilor aprobate, precum şi de
monitorizarea, controlul şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţă pentru
programele prevăzute la pct. II din anexă.
Art. 5. - (1) Repartizarea fondurilor destinate programelor naţionale de sănătate finanţate de la bugetul de
stat şi din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice se face în
condiţiile legii.
(2) Ministerul Sănătăţii Publice calculează o cotă de
rezervă de până la 6% din fondurile rezultate după aplicarea prevederilor alin.
(1), pe care o reţine la dispoziţia sa din veniturile proprii alocate
programelor naţionale de sănătate. Această sumă se utilizează în situaţii
justificate, pe parcursul execuţiei bugetare, şi se repartizează până la data de 31 octombrie a anului curent.
Art. 6. - (1) Din sumele alocate programelor naţionale
de sănătate prevăzute în anexă se finanţează lunar unităţile sanitare prin care
se derulează programele şi subprogramele, pe baza cererilor fundamentate ale
acestora şi în limita fondurilor aprobate.
(2) Pentru realizarea atribuţiilor lor referitoare la
programele naţionale de sănătate, autorităţile de sănătate publică pot încheia
contracte cu furnizori de servicii medicale autorizaţi şi evaluaţi, după caz.
(3) Sumele prevăzute în
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru
finanţarea subprogramelor din cadrul programului naţional prevăzut la pct. II din anexă, pentru care achiziţia de
medicamente şi materiale sanitare specifice nu se realizează prin licitaţii la
nivel naţional, se alocă pe bază de contracte distincte, încheiate între casele
de asigurări de sănătate şi unităţile sanitare prin care se derulează aceste
subprograme.
Art. 7. - (1) Sumele alocate pentru programele
naţionale de sănătate sunt cuprinse în bugetele de venituri şi cheltuieli ale
unităţilor sanitare prin care acestea se derulează şi se utilizează potrivit
destinaţiilor stabilite.
(2) Unităţile care derulează programe naţionale de
sănătate au obligaţia gestionării eficiente a mijloacelor materiale şi băneşti
şi a organizării evidenţei contabile a cheltuielilor pentru fiecare program sau
subprogram, pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare.
Art. 8. - (1) Pentru realizarea unor obiective şi
activităţi cuprinse în programele naţionale de sănătate finanţate de la bugetul
de stat şi din venituri proprii, Ministerul Sănătăţii Publice organizează
licitaţii la nivel naţional, în condiţiile legii. Pentru realizarea celorlalte
obiective şi activităţi cuprinse în programele naţionale de sănătate finanţate
din bugetul de stat şi venituri proprii şi din bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate, pentru care nu se organizează licitaţii la
nivel naţional, achiziţionarea bunurilor şi produselor specifice, a
medicamentelor şi a materialelor sanitare se face de către unităţile sanitare
care derulează programele respective, în condiţiile legii.
(2) Medicamentele şi materialele sanitare specifice,
care se acordă în spital şi în ambulatoriu, necesare derulării subprogramelor
din cadrul programului naţional prevăzut la pct. II din anexă, sunt nominalizate prin ordin comun al ministrului
sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Achiziţia acestora se efectuează prin licitaţii la nivel naţional, în
condiţiile legii.
(3) Asigurarea la nivelul unităţilor sanitare a
medicamentelor şi a materialelor sanitare specifice, prevăzute la alin. (2), se face pe baza
contractelor încheiate între Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin
casele de asigurări de sănătate, în calitate de achizitor, şi furnizorii de
medicamente şi materiale sanitare specifice declaraţi câştigători la
licitaţiile naţionale.
(4) Pentru asigurarea accesului la tratament al
bolnavilor diabetici şi al celor cu transplant, medicamentele antidiabetice de
tipul insulinelor, precum şi medicamentele pentru tratamentul stării
posttransplant se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis aflate în
relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate. Contravaloarea acestor
medicamente se suportă prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, aprobate în bugetul Ministerului Sănătăţii
Publice.
(5) Pentru asigurarea accesului la tratament al
bolnavilor cu afecţiuni oncologice, eliberarea medicamentelor specifice de tip
oral pentru tratamentul ambulatoriu se va face prin farmaciile cu circuit
deschis aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate.
Contravaloarea acestor medicamente se suportă din bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate.
(6) Medicamentele specifice eliberate pentru
tratamentul ambulatoriu, prevăzute la alin. (4) şi (5), eliberate prin
farmaciile cu circuit deschis, se eliberează la preţul de decontare, care este
şi preţul de vânzare al acestora. Prescrierea acestor medicamente în
ambulatoriu se face pe denumire comună internaţională, denumire comercială şi formă
farmaceutică.
Art. 9. - Sumele aferente obiectivului 6 prevăzut în
Subprogramul privind bolile netransmisibile (1.2), obiectivelor 2 şi 3
prevăzute în Programul naţional de diabet şi alte boli de nutriţie (3) şi
obiectivului 5 prevăzut în Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi
şi celule (4) se asigură prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate, prevăzute în bugetul Ministerului Sănătăţii
Publice.
Art. 10. - (1) Rezerva Ministerului Sănătăţii Publice
care se constituie în baza art. 40 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, cuprinde
medicamente, seruri, vaccinuri, dezinfectante, insecticide, dispozitive
medicale şi alte materiale specifice; acestea se achiziţionează prin licitaţii
naţionale, în condiţiile legii, iar sumele aferente procurării bunurilor şi
produselor respective se suportă din veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii Publice.
(2) Pentru depozitarea, conservarea şi eliberarea
produselor achiziţionate prin licitaţii la nivel naţional, precum şi pentru
produsele primite ca donaţii şi sponsorizări de către Ministerul Sănătăţii
Publice, se pot încheia contracte de prestări de servicii în condiţiile legii.
(3) Cheltuielile aferente contractului de prestări de
servicii prevăzut la alin. (2) se suportă de la bugetul de stat sau din
veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice.
Art. 11. - (1) Pentru realizarea unor activităţi
specifice programelor naţionale de sănătate, din fondurile primite prin
transfer din bugetul Ministerului Sănătăţii Publice unităţile sanitare
finanţate integral din venituri proprii pot finanţa cheltuieli de personal
aferente personalului care urmează a fi încadrat cu contract individual de
muncă pe durată determinată sau cu timp parţial de muncă.
(2) Activităţile pentru care se utilizează personalul
prevăzut la alin. (1) se nominalizează în normele tehnice aprobate prin ordin
al ministrului sănătăţii publice.
Art. 12. - In sumele prevăzute pentru finanţarea
programelor naţionale de sănătate se cuprind şi cheltuielile ocazionate de
monitorizarea şi controlul acestora.
Art. 13. - (1) Ministerul Sănătăţii Publice, prin
Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate, poate realiza studii, activităţi
şi lucrări aferente programelor naţionale de sănătate, prin contracte
încheiate, în condiţiile legii, cu unităţile din
coordonarea sau de sub autoritatea sa.
(2) In contractele încheiate cu unităţile prevăzute la
alin. (1) se vor preciza următoarele: activităţile care fac obiectul
contractului, sumele aferente fiecărei activităţi, modul de raportare şi
valorificare a rezultatelor, termenele intermediare şi termenul final de
predare. In funcţie de îndeplinirea acestor cerinţe, va fi aprobată decontarea
contravalorii lucrărilor sau prestaţiilor, după caz.
Art. 14. - Sumele utilizate de Ministerul Sănătăţii
Publice şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pentru finanţarea
programelor naţionale de sănătate până la intrarea în vigoare a prezentei
hotărâri sunt cuprinse în sumele aprobate pe anul 2007 la programele
respective.
Art. 15. - In vederea derulării în bune condiţii a
programelor naţionale de sănătate, în urma evaluărilor trimestriale ale
indicatorilor specifici şi în funcţie de realizarea obiectivelor şi
activităţilor propuse, se stabileşte modul de alocare a resurselor rămase
neutilizate.
Art. 16. - Prezenta hotărâre
intră în vigoare la data de 1 aprilie 2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea
ANEXA
OBIECTIVELE ANUALE, STRUCTURA PROGRAMELOR NAŢIONALE
DE SĂNĂTATE SI NECESARUL DE RESURSE
I. PROGRAMUL DE PREVENIRE Şl
CONTROL AL BOLILOR CU IMPACT MAJOR ASUPRA STĂRII DE SĂNĂTATE A POPULAŢIEI
Obiective:
Folosirea cu prioritate a resurselor alocate pentru
îndeplinirea obiectivelor şi indicatorilor aprobaţi
Fundamentarea programelor pe nevoile populaţiei
Asigurarea concordanţei cu politicile, strategiile şi
recomandările instituţiilor şi organizaţiilor internaţionale din domeniu
1. Programul naţional de profilaxie
Necesar resurse:
Buget de stat:
a) cheltuieli materiale: 150.114
mii lei;
b)
transferuri:
96.901 mii lei;
din care transferuri către bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS):
20.000 mii lei.
Venituri proprii:
a) cheltuieli
materiale:
11.347 mii lei;
b)
transferuri: 10.500
mii lei,
din care transferuri către bugetul FNUASS: 5.000
mii lei.
Structura:
1.1. Subprogramul
de sănătate publică
Obiective:
1. realizarea imunizărilor conform calendarului
naţional de vaccinare;
2. prevenirea şi supravegherea HIV, TB, ITS şi altor
boli transmisibile;
3. supravegherea şi controlul
infecţiilor nosocomiale;
4. prevenirea îmbolnăvirilor prin monitorizarea
factorilor determinanţi din mediu de viaţă şi muncă;
5. promovarea sănătăţii şi a unui stil de viaţă
sănătos;
6. hematologie şi securitate transfuzională;
7. controlul consumului de
tutun prin încurajarea renunţării la fumat.
1.2. Subprogramul
privind bolile netransmisibile
Obiective:
1. prevenirea şi combaterea bolilor cardiovasculare;
2. prevenirea şi controlul în patologia oncologică;
3. prevenirea şi diagnosticarea
precoce în bolile neurologice;
4. prevenţie în patologia endocrină;
5. reabilitarea serviciilor de urgenţă
prespitalicească;
6. tratamentul bolilor cardiovasculare, hemofiliei şi
talasemiei.
1.3. Subprogramul de sănătate a femeii şi copilului
Obiective:
1. creşterea accesului la servicii de sănătatea
reproducerii;
2. profilaxia sindromului de imunizare Rh;
3. profilaxia şi diagnosticul pre- şi postnatal al
malformaţiilor şi/sau al unor afecţiuni genetice;
4. profilaxia anemiei feriprive
la gravidă;
5. îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei consultaţiei
prenatale;
6. profilaxia anemiei feriprive la copil;
7. profilaxia rahitismului carenţial la copil;
8. profilaxia malnutriţiei la prematuri;
9. profilaxia distrofiei la copiii cu vârsta cuprinsă între 0 - 1 an, care nu beneficiază de lapte
matern, prin administrarea de lapte praf;
10. promovarea alăptării;
11. prevenirea encefalopatiei cauzate de
fenilcetonurie şi hipotiroidism congenital;
12. diagnosticul şi tratamentul precoce al
epilepsiilor, paraliziilor cerebrale şi întârzierilor neuropsihomotorii la
copil şi prevenirea complicaţiilor acestora, precum şi depistarea precoce a
surdităţii la nou-născuţi;
13. profilaxia cecităţii la prematuri prin depistarea
precoce şi tratamentul retinopatiei de prematuritate, precum şi profilaxia
ambliopiei şi a tulburărilor de refracţie la copil;
14. diagnostic precoce, profilaxia primară şi
secundară, monitorizarea şi recuperarea unor afecţiuni cronice la copil, cum ar
fi:
14.1. sindromul de detresă
respiratorie la nou-născuţi;
14.2. astmul bronşic la copil;
14.3. sindromul de malabsorbţie şi diaree cronică la
copil;
14.4. mucoviscidoza la copil;
14.5. imunodeficienţele primare umorale la copil;
14.6. hepatita cronică la copil;
15. susţinerea îngrijirilor de
terapie intensivă la nou-născuţi.
2. Programul naţional de sănătate mintală
Necesar resurse:
Buget de stat:
a) cheltuieli materiale: 1.000 mii
lei;
b) transferuri: 2.000
mii lei;
c) transferuri de capital: 42.000 mii
lei.
Venituri proprii:
a) transferuri: 3.000
mii lei;
b) transferuri de capital: 18.000 mii
lei. Structura:
2.1. Subprogramul de profilaxie în patologia psihiatrică şi pshihosocială
Obiective:
1. asigurarea continuităţii şi creşterea
accesibilităţii îngrijirilor de sănătate mintală prin dezvoltarea centrelor de
sănătate mintală;
2. dezvoltarea competenţelor profesioniştilor de
sănătate mintală prin programe de instruire şi acces la informaţii bazate pe
dovezi;
3. fundamentarea politicilor de sănătate mintală prin
implementarea unui sistem de monitorizare a serviciilor de sănătate mintală şi
de colectare a datelor în domeniul sănătăţii mintale;
4. creşterea calităţii
serviciilor de sănătate mintală, cu accent pe dezvoltarea activităţilor de
reabilitare psihosocială;
5. combaterea stigmatizării persoanelor cu probleme de
sănătate mintală;
6. reabilitarea spitalelor de psihiatrie.
2.2. Subprogramul tratamentul toxicodependenţelor
Obiective:
1. informarea şi educarea populaţiei cu privire la
mijloacele de prevenire a consumului de droguri;
2. asigurarea tratamentului de substituţie cu agonişti
de opiacee pentru persoane cu toxicodependenţă;
3. testarea metaboliţilor
stupefiantelor, în toate unităţile medicale de profil, adulţi şi copii;
4. tratamentul de dezintoxicare pentru persoane cu toxicodependenţă.
3. Programul naţional de diabet şi alte boli de nutriţie
Necesar resurse:
Buget de stat:
transferuri:
3.000 mii lei
Venituri proprii:
transferuri: 300.000
mii lei
din care transferuri către bugetul FNUASS:
267.625 mii lei
Obiective:
1. prevenţia şi controlul în diabet şi alte boli de
nutriţie;
2. tratamentul cu insulina al bolnavilor cu diabet
zaharat;
3. tratamentul cu antidiabetice orale al bolnavilor cu
diabet zaharat.
4. Programul naţional de
transplant de organe, ţesuturi şi celule
Necesar resurse:
Buget de stat:
transferuri:
1.000 mii lei
Venituri proprii:
transferuri:
98.850 mii lei
din care transferuri către bugetul FNUASS: 50.000 mii lei
Obiective:
1. testarea imunologică şi virusologică a potenţialilor
donatori şi a receptorilor (inclusiv cross-match);
2. coordonarea activităţii de transplant;
3. menţinerea în condiţii fiziologice a donatorilor
aflaţi în moarte cerebrală;
4. efectuarea procedurilor de transplant;
5. asigurarea medicaţiei pentru tratamentul stării
posttransplant în ambulatoriu a pacienţilor transplantaţi*);
6. managementul Registrului Naţional de Transplant.
5. Programul naţional de tratament în străinătate
Necesar resurse:
Buget de stat:
cheltuieli materiale: 4.200 mii lei
Obiectiv:
- asigurarea investigaţiei şi tratamentului pentru bolnavii care nu pot fi
trataţi în ţară.
6. Programul naţional de asistenţă comunitară şi acţiuni pentru
sănătate
Necesar resurse:
Buget de stat:
transferuri: 35.000 mii
lei
Obiective:
1. îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei, prin
creşterea accesului la servicii medicale furnizate la nivel comunitar al
populaţiei vulnerabile, din zone defavorizate;
2. îmbunătăţirea accesului persoanelor care au
calitatea de luptători pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989 şi/sau de
urmaşi ai eroilor-martiri la servicii medicale de tratament şi recuperare
balneoclimatică.
7. Programul naţional al rezervei Ministerului Sănătăţii Publice
Necesar resurse:
Venituri proprii:
cheltuieli materiale: 70.680 mii lei
Obiectiv:
- asigurarea
cantităţilor de medicamente, seruri, vaccinuri, dezinfectante, insecticide,
materiale sanitare, produse tehnico-medicale, consumabile şi alte materiale
specifice pentru situaţii speciale.
8. Programul naţional privind evaluarea stării de sănătate a
populaţiei în asistenţa medicală primară
Necesar resurse:
Venituri proprii:
transferuri: 110.335 mii lei
Obiective:
1. evaluarea stării de sănătate a populaţiei şi a
factorilor de risc, în vederea păstrării şi promovării sănătăţii, precum şi a
prevenirii îmbolnăvirilor şi complicaţiilor acestora;
2. cunoaşterea ponderii factorilor de risc pentru
bolile cu impact major asupra sănătăţii populaţiei;
3. îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin
creşterea accesului populaţiei la servicii de asistenţă medicală preventivă şi
creşterea speranţei de viaţă;
4. efectuarea de screening clinico-biologic, în
vederea depistării precoce a afecţiunilor oncologice, cardiovasculare,
neurologice şi altele, în funcţie de factorii de risc identificaţi în urma
activităţii de evaluare a stării de sănătate a populaţiei;
5. asigurarea cabinetelor de medici de familie cu
calculatoare, echipamente informatice şi softuri, necesare derulării programului.
*) In trimestrul I 2007
medicamentele pentru tratamentul stării de posttransplant se eliberează prin
farmaciile de circuit închis aparţinând celor 6 centre de excelenţă autorizate
pentru activitatea de transplant (Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, laşi,
Târgu Mureş şi Timişoara), precum şi prin farmaciile spitalelor judeţene din
celelalte judeţe.
In aceeaşi perioadă medicamentele pentru tratamentul
stării de posttransplant se asigură prin procurarea acestora de către unităţile
sanitare menţionate şi din rezerva pentru situaţii speciale a Ministerului
Sănătăţii Publice.
NOTA:
Cheltuielile unităţilor de management şi de
implementare pentru unele programe şi subprograme sunt aferente unor activităţi
care se detaliază în normele tehnice elaborate potrivit art. 11 alin. (2) din
hotărâre.
II. PROGRAMUL NAŢIONAL DE
SĂNĂTATE CU SCOP CURATIV FINANŢAT DIN BUGETUL FONDULUI NAŢIONAL UNIC DE
ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
Necesar resurse:
Buget
FNUASS:
1.441.830 mii lei,
din care transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii
Publice: 342.625 mii lei.
Structura:
Programul naţional de sănătate cu scop curativ este
structurat pe subprograme de sănătate, după cum urmează:
1. Tratamentul persoanelor cu
infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere
2. Tratamentul bolnavilor cu tuberculoză
3. Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni
cardiovasculare prin chirurgie cardiovasculară şi prin cardiologie
intervenţională şi electrofiziologie
4. Tratamentul bolnavilor cu
afecţiuni oncologice
5. Tratamentul bolnavilor cu boli neurologice:
scleroză multiplă
6. Tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat
7. Tratamentul accidentelor hemoragice ale bolnavilor
cu hemofilie şi tratamentul cu chelatori de fier al bolnavilor
cu talasemie
8. Tratamentul bolnavilor cu osteoporoză şi
tratamentul bolnavilor cu guşă datorată carenţei de iod şi proliferării maligne
9. Tratamentul prin endoprotezare al bolnavilor cu
afecţiuni articulare preexistente sau dobândite şi prin implant segmentar al
diformităţilor de coloană
10. Tratamentul stării posttransplant în ambulatoriu
a pacienţilor cu transplant
11. Tratamentul de supleere a funcţiei renale la bolnavii
cu insuficienţă renală cronică
12. Tratamentul bolnavilor adulţi cu mucoviscidoză. Obiective:
- asigurarea de
medicamente şi/sau materiale sanitare specifice pentru boli cronice cu risc
crescut;
- asigurarea serviciilor de supleere renală (inclusiv
medicamente şi materiale sanitare specifice).