LEGE
Nr. 83 din 6 octombrie 1994
pentru aprobarea unor ordonante ale Guvernului, emise in baza Legii nr. 58/1993
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si autorizarea contractarii
si garantarii unor credite externe, precum si a contractarii unor imprumuturi
de stat
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 292 din 14 octombrie 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba urmatoarele ordonante ale Guvernului emise in temeiul art. 1 lit.
b), c) si d) din Legea nr. 58/1993 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor credite externe,
precum si a contractarii unor imprumuturi de stat:
1. Ordonanta Guvernului nr. 11 din 4 august 1993 pentru modificarea Legii
nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin si a Legii nr. 59/1934 asupra
cecului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 201 din 23
august 1993, cu urmatoarele modificari:
a) Articolul I punctul 2 va avea urmatorul continut:
"2. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
Art. 46
Cand cambia nu este prezentata spre plata in termenul fixat de art. 40,
orice debitor are dreptul de a consemna suma la Casa de Economii si
Consemnatiuni sau la alta institutie legal abilitata sa efectueze astfel de
operatiuni, pe cheltuiala si riscul posesorului cambiei, recipisa depunandu-se
la judecatoria locului de plata."
b) Articolul I punctul 15 va avea urmatorul continut:
"15. Alineatul 4 al articolului 100 va avea urmatorul cuprins:
Cesiunea nu poate fi facuta de tragator decat in favoarea unei societati
bancare sau a altei societati de credit, insa va folosi tuturor giratarilor
succesivi. Prin expresia societate bancara sau alta societate de credit se
intelege persoanele juridice prevazute de legislatia privind activitatea
bancara si de credit."
c) Articolul III punctul 17 va avea urmatorul continut:
"17. Articolul 75 va avea urmatorul cuprins:
Art. 75
Prin expresiile societate bancara si alta societate de credit,
intrebuintate in legea de fata, se intelege persoanele juridice prevazute de
legislatia privind activitatea bancara si de credit."
d) Articolul III punctul 18 va avea urmatorul continut:
"18. Articolul 79 va avea urmatorul cuprins:
Art. 79
Cecul circular este un titlu de credit la ordin, emis de o societate
bancara sau o alta societate de credit, anume autorizate pentru sume ce le are
disponibile de la primitorii cecurilor in momentul emisiunii, platibil la
vedere in oricare din locurile aratate de emitent.
Societatea bancara sau alta societate de credit, autorizata sa emita cecuri
circulare, trebuie sa depuna la Banca Nationala a Romaniei, cel mai tarziu a
doua zi de la emitere, o cautiune in titluri de stat, garantate de stat, sau
lombardabile la Banca Nationala a Romaniei, socotite la cursul zilei de 40% din
valoarea cecurilor circulare emise zilnic, cautiune asupra careia posesorii
unor asemenea cecuri au un privilegiu special.
Cautiunea nu se va putea restitui de Banca Nationala a Romaniei decat
contra prezentarii cecului respectiv, cu mentiunea ACHITAT."
e) Articolul III punctul 19 va avea urmatorul continut:
"19. Punctul 5 din alineatul 1 al articolului 80 va avea urmatorul
cuprins:
5. semnatura societatii bancare sau a societatii de credit."
f) Articolul III punctul 20 va avea urmatorul continut:
"20. Articolul 82 va avea urmatorul cuprins:
Societatea bancara sau alta societate de credit poate incredinta emiterea
de cecuri circulare unei societati bancare corespondente, cu conditia insa ca
cecul emis sa poarte viza societatii bancare sau a societatii de credit
autorizate, iar corespondentul sa semneze ca reprezentant al acelei societati
bancare sau societati de credit autorizate."
g) Articolul V va avea urmatorul continut:
"Art. 5
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante,
Banca Nationala a Romaniei va emite norme-cadru privind comertul facut de
societatile bancare si celelalte societati de credit cu cambii, bilete la ordin
si cecuri, precum si norme privind circulatia si standardele tehnice si de
continut ale acestor instrumente de credit si de plata, potrivit uzuantelor
internationale actuale."
2. Ordonanta Guvernului nr. 12 din 4 august 1993 privind achizitiile de
bunuri si investitii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 202 din 23 august 1993, cu urmatoarele modificari si completari:
a) Titlul va avea urmatorul continut:
"Ordonanta privind achizitiile publice"
b) Titlul capitolului I va avea urmatorul continut:
"Dispozitii generale"
c) Articolul 1 alineatul (1) va avea urmatorul continut:
"(1) Prezenta ordonanta reglementeaza toate achizitiile efectuate de
persoanele juridice mentionate la art. 2 lit. b)."
d) Articolul 2 litera a) va avea urmatorul continut:
a) achizitiile publice inseamna obtinerea de catre o persoana juridica
achizitoare, dobandirea definitiva sau temporara de bunuri prin contract de
cumparare, inchiriere sau de antrepriza, inclusiv servicii legate de furnizarea
respectivelor bunuri sau investitii publice, cu conditia ca valoarea acestor
servicii sa nu depaseasca valoarea bunurilor sau investitiilor publice carora
le corespund;"
e) Articolul 2 litera b) va avea urmatorul continut:
"b) persoanele juridice care pot face achizitii publice sunt:
I. Parlamentul si institutiile aflate sub controlul acestuia;
II. Presedintia;
III. Guvernul si autoritatile administrative prevazute de art. 115, 120 -
122 din Constitutia Romaniei si institutiile bugetare subordonate acestora;
IV. autoritatile judecatoresti;
V. Ministerul Public;
VI. institutiile publice de invatamant superior;
VII. Academia Romana si institutiile subordonate acesteia;"
f) Articolul 1 litera c) va avea urmatorul continut:
"c) bunurile se refera la produse, echipamente si alte obiecte fizice
de orice fel si cu orice fel de descriere, inclusiv bunuri imobile;"
g) Articolul 2 litera e) va avea urmatorul continut:
"e) contractant inseamna orice persoana fizica sau juridica, partener
real sau potential al persoanei juridice achizitoare intr-un contract de
achizitie publica;"
h) Articolul 2 litera f) va avea urmatorul continut:
"f) contract de achizitie publica inseamna un contract incheiat intre
persoana juridica achizitoare si contractantul a carui oferta este
castigatoare;"
i) Articolul 2 litera g) va avea urmatorul continut:
"g) garantia pentru oferta depusa reprezinta garantia furnizata
persoanei juridice achizitoare de catre contractantul care inainteaza o oferta,
prin care acesta din urma se angajeaza sa semneze contractul de achizitie in
cazul in care oferta sa este castigatoare. Garantia pentru oferta depusa poate
consta din garantii bancare si asimilate acestora;"
j) Articolul 3 alineatul (1) fraza I va avea urmatorul continut:
"(1) Persoana juridica achizitoare poate sa ceara contractantilor care
participa la procedura de achizitie, fara a aduce atingere dreptului
contractantilor de a-si proteja proprietatea intelectuala sau secretele
comerciale, furnizarea documentelor doveditoare sau a oricarei informatii
considerata utila si care ii permite sa aprecieze ca respectivii contractanti:"
k) Articolul 3 alineatul (2) va avea urmatorul continut:
"(2) Orice conditie stabilita conform alin. (1) lit. a) va fi inscrisa
in documentele de preselectie si, daca este cazul, in caietul de sarcini si se
va aplica in mod egal tuturor contractantilor. Persoana juridica achizitoare nu
va impune nici un criteriu, conditie sau procedura referitoare la calificarea
contractantilor, altele decat cele prevazute in alin. (1)."
l) Articolul 3 alineatul (3) va avea urmatorul continut:
"(3) Persoana juridica achizitoare va evalua calificarea
contractantilor in conformitate cu criteriile si procedurile mentionate in
documentele de preselectie sau in caietul de sarcini."
m) Articolul 3 alineatul (4) va avea urmatorul continut:
"(4) In conformitate cu art. 5 alin. (1) si (3), persoana juridica
achizitoare nu va stabili, cu privire la calificarea contractantilor, nici un
criteriu, conditie sau procedura care ar produce o discriminare intre
contractantii romani si cei straini.
b) De asemenea, persoana juridica achizitoare nu va stabili, cu privire la
calificarea contractantilor, nici un criteriu, conditie sau procedura care ar
produce o discriminare intre contractantii reprezentand societati comerciale
private si contractantii reprezentand societati comerciale cu capital de
stat."
n) Articolul 3 alineatul (5) va avea urmatorul continut:
"(5) Persoana juridica achizitoare poate descalifica un contractant in
orice moment in cazul in care descopera ca informatia furnizata privind calificarea
respectivului contractant a fost falsa sau inexacta."
o) Articolul 4 va avea urmatorul continut:
"Art. 4
Procedura de preselectie
(1) Persoana juridica achizitoare se poate angaja intr-o procedura de
preselectie cu scopul de a identifica, anterior trimiterii ofertelor,
contractantii care sunt capabili sa se angajeze intr-un contract de achizitie,
cu respectarea prevederilor de la art. 11. Prevederile art. 3 se vor aplica si
procedurii de preselectie.
(2) Daca persoana juridica achizitoare se angajeaza in procedura de
preselectie va furniza un set de documente de preselectie fiecarui contractant
care le solicita, in conformitate cu procedura specificata si, daca este cazul,
contra unei taxe pentru trimiterea respectivelor documente.
(3) Documentele de preselectie vor include cel putin informatiile stabilite
la art. 11.
(4) Persoana juridica achizitoare va face cunoscut fiecarui contractant
care a inaintat o cerere de preselectie, indiferent daca respectivul
contractant a fost selectionat sau nu, numele contractantilor care au fost
selectionati; numele acestora vor fi facute cunoscute, la cerere, si opiniei
publice. La procedura de achizitie publica au dreptul sa participe numai
contractantii care au fost selectionati.
(5) Persoana juridica achizitoare va comunica, la cerere, contractantilor
care nu au fost selectionati, motivele respingerii, dar nu este obligata sa
ofere dovezi sau justificari privind faptele concrete care au fundamentat
respingerea.
(6) Persoana juridica achizitoare poate cere unui contractant sa-si
reconfirme calificarea in concordanta cu aceleasi criterii utilizate pentru
preselectia respectivului contractant. Persoana juridica achizitoare va
descalifica orice contractant care nu reuseste sa-si reconfirme calificarea si
poate descalifica in orice moment un contractant daca descopera ca informatia
furnizata pentru preselectie sau reconfirmare a fost falsa sau inexacta.
Persoana juridica achizitoare va face cunoscut in mod prompt fiecarui
contractant, caruia i s-a cerut sa-si reconfirme calificarea, daca respectivul
contractant a reusit sau nu sa-si reconfirme calificarea."
p) Articolul 5 va avea urmatorul continut:
"Art. 5
Participarea contractantilor
(1) In cazul achizitiei a carei valoare depaseste un cuantum stabilit prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor si a Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, contractantii pot participa la
procedura de achizitie, indiferent de nationalitate, in conditiile in care
contractantii romani se bucura de un tratament similar in cadrul procedurilor
de achizitie organizate de persoanele juridice achizitoare din tarile a caror
nationalitate o are contractantul strain.
(2) Atunci cand valoarea achizitiei este mai mica decat cuantumul mentionat
la alin. (1), accesul la procedura de achizitie este permis doar
contractantilor romani, cu exceptia cazurilor mentionate la alin. (3).
(3) In cazul in care contractantii romani nu pot satisface cerintele
inscrise in caietul de sarcini, persoana juridica achizitoare este abilitata sa
invite la procedura de achizitie si contractanti straini indiferent de
nationalitate, chiar daca valoarea contractului de achizitie este mai mica
decat cuantumul mentionat la alin. (1). Persoana juridica achizitoare va
include in dosarul achizitiei o justificare a motivelor si circumstantelor pe
baza carora a fost luata decizia de admitere a participarii contractantilor
straini.
(4) Persoana juridica achizitoare va preciza, chiar din momentul in care
solicita participarea contractantilor la procedura de achizitie, ca acestia pot
participa la respectiva procedura, indiferent de nationalitate, in conformitate
cu alin. (1) sau (3) sau ca participarea este permisa doar contractantilor
romani, conform alin. (2), dupa caz. Aceasta precizare nu poate fi modificata
mai tarziu."
r) Articolul 6 va avea urmatorul continut:
"Art. 6
Forme de comunicare
(1) Documentele, notificarile, deciziile si alte comunicari, la care se
face referire in prezenta ordonanta si care trebuie trimise de catre persoana
juridica achizitoare contractantului sau de catre contractant persoanei
juridice achizitoare, vor fi efectuate in forma scrisa sau in orice alta forma
care asigura inregistrarea actului, cu exceptia ofertei a carei forma va fi cea
prevazuta prin reglementarile de la art. 11.
(2) Ca o exceptie de la alin. (1), comunicarile intre contractanti si
persoana juridica achizitoare pot fi facute prin telefon sau prin orice alt
mijloc de comunicatie care nu asigura inregistrarea continutului comunicarii,
cu conditia ca imediat dupa aceea expeditorul comunicarii sa trimita o
confirmare a acestei comunicari intr-o forma care asigura inregistrarea
acesteia.
(3) Persoana juridica achizitoare nu va face nici o discriminare intre
contractanti din punct de vedere al formei in care acestia transmit sau primesc
documente, notificari, decizii sau alte comunicari."
s) Articolul 7 va avea urmatorul continut:
"Art. 7
Reguli privind documentele furnizate de contractanti
Atunci cand cere legalizarea documentelor furnizate de contractanti pentru
a-si demonstra capacitatea de participare la procedura de achizitie, persoana
juridica achizitoare nu poate impune nici o conditie privind legalizarea documentelor,
altele decat cele cerute de legislatia in vigoare in momentul respectiv."
t) Articolul 8 va avea urmatorul continut:
"Art. 8
Dosarul procedurii de achizitie
(1) Persoana juridica achizitoare va pregati un dosar al procedurii de achizitie,
care va contine informatiile ce sunt prevazute la art. 11.
(2) Contractantii pot pretinde despagubiri pentru cheltuielile pe care
le-au suportat pentru participarea la procedura de achizitie in cazul in care
persoana juridica achizitoare nu a reusit sa pregateasca un dosar al procedurii
de achizitie in concordanta cu prezentul articol."
u) Articolul 9 va avea urmatorul continut:
"Art. 9
Respingerea contractantilor care au dat mita
Persoana juridica achizitoare va respinge oferta, propunerea sau oferta de
pret, in cazul in care contractantul care a inaintat-o a comis infractiunea de
dare de mita, trafic de influenta si primirea de foloase necuvenite fata de
oricare prepus al persoanei juridice achizitoare."
v) Articolul 10 va avea urmatorul continut:
"Art. 10
Circumstantele de utilizare a licitatiei
Persoana juridica achizitoare isi va desfasura activitatea numai pe baza
procedurii de licitatie, cu exceptia cazurilor prevazute de prezenta ordonanta.
Cuantumurile de la care este necesara organizarea unei proceduri de licitatie
vor fi stabilite si actualizate prin hotarari ale Guvernului, la propunerea
Ministerului Finantelor si a Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului. Este interzisa impartirea contractului de achizitie in mai multe
contracte de valoare mai mica in scopul de a evita organizarea unei proceduri
de licitatie."
x) Articolul 12 alineatul (1) va avea urmatorul continut:
"(1) Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii de licitatie
persoana juridica achizitoare numeste prin decizie, pentru fiecare achizitie de
bunuri si investitie publica in parte, o comisie pentru licitatie."
z) Articolul 12 alineatul (3) va avea urmatorul continut:
"(3) Comisia pentru licitatie este compusa din minimum 5 membri si va
cuprinde:
- presedintele comisiei care este, de regula, un specialist al persoanei
juridice achizitoare;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, numai in cazurile de achizitii de investitii publice;
- alti reprezentanti, ca membri in comisia pentru licitatie, care vor fi
specialisti cu experienta profesionala in domeniul achizitiei publice
respective si cu probitate morala."
a1) Articolul 12 alineatul (4) va avea urmatorul continut:
"(4) Onorariile participantilor in comisia pentru licitatie, care nu
sunt angajatii permanenti ai persoanei juridice achizitoare, se suporta de
catre persoana juridica achizitoare."
b1) Articolul 14 va avea urmatorul continut:
"Art. 14
Achizitia prin cererea de oferte de pret
Persoana juridica achizitoare se poate angaja printr-o procedura de
achizitie prin cerere de oferte de pret, conform art. 15, pentru achizitionarea
de bunuri disponibile imediat, care nu sunt produse conform specificatiilor
persoanei juridice achizitoare si pentru care exista o piata stabilita, cu
conditia ca valoarea estimata a contractului de achizitie sa fie mai mica decat
cuantumul prevazut in reglementarile de achizitie pentru organizarea unei
licitatii."
c1) Articolul 15 va avea urmatorul continut:
"Art. 15
Procedura cererii de oferte de pret
(1) Persoana juridica achizitoare va cere oferte de pret de la cat mai
multi contractanti, dar cel putin de la trei, in masura in care este posibil.
Fiecarui contractant i se va cere detalierea pretului pe elemente componente,
plecand de la structura care convine cel mai bine nevoilor de evaluare ale
persoanei juridice achizitoare.
(2) Fiecare contractant are voie sa propuna doar o singura oferta de pret
si nu poate schimba propunerea de oferta de pret. Nu vor avea loc nici un fel
de negocieri intre persoana juridica achizitoare si un contractant cu privire
la oferta de pret propusa de contractant.
(3) Contractul de achizitie va fi incheiat cu contractantul care a oferit
cel mai scazut pret raportat la nevoile persoanei juridice achizitoare."
d1) Articolul 16 va avea urmatorul continut:
"Art. 16
Circumstantele de utilizare a achizitiei dintr-o singura sursa.
Persoana juridica achizitoare poate achizitiona bunurile sau investitiile
publice prin solicitarea unei propuneri sau oferte de pret la un singur
contractant in urmatoarele circumstante:
a) bunurile sau investitiile publice pot fi furnizate doar de un singur
contractant care are drepturi exclusive in privinta bunurilor sau investitiilor
publice de achizitionat, cum ar fi lucrarile artistice speciale si lucrarile
sub protectia drepturilor de autor;
b) din cauza de forta majora (calamitati naturale, conflagratii etc.) care
fac imposibila aplicarea procedurii de licitatie publica;
c) persoana juridica achizitoare care a achizitionat bunuri, echipamente
sau tehnologie de la un anumit contractant hotaraste ca o serie de elemente
aditionale trebuie procurate de la acelasi contractant din motive de
standardizare sau pentru ca se impune compatibilitatea cu bunurile,
echipamentele sau tehnologia deja achizitionate, luand in considerare eficienta
achizitiei initiale in ceea ce priveste satisfacerea nevoilor persoanei
juridice achizitoare, dimensiunea restransa a respectivei achizitii in raport
cu achizitia initiala, pretul rezonabil si inexistenta unei alternative privind
achizitionarea bunurilor in cauza; de asemenea, investitiile publice care nu
pot fi realizate decat de furnizorul sau antreprenorul initial al lucrarii;
d) persoana juridica achizitoare cauta sa incheie un contract cu un
contractant in scopul intreprinderii unor cercetari, experimentari, studii sau
dezvoltari tehnologice, avand ca scop achizitia unui prototip, cu exceptia
cazului in care contractul include producerea de bunuri in cantitati care sa
creeze un profit comercial, ori sa acopere costurile cercetarii si
dezvoltarii."
e1) Articolul 17 va avea urmatorul continut:
"Art. 17
Justificarea alegerii metodelor de achizitie
Persoana juridica achizitoare care utilizeaza una dintre metodele de
achizitie prevazute la art. 16 va include in dosarul achizitiei o nota
justificativa aprobata de conducatorul persoanei juridice achizitoare privind
motivele si circumstantele pe care s-a bazat pentru a alege respectiva metoda
de achizitie, impreuna cu avizul Ministerului Finantelor, in cazul achizitiei
de bunuri, si cu avizul comun al Ministerului Finantelor si Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, pentru achizitiile de investitii
publice."
f1) Articolul 18 litera b) va avea urmatorul continut:
"b) obtinerea de profituri de catre investitori sau persoana juridica
achizitoare, prin vanzarea documentelor licitatiilor la preturi mai mari decat
costul multiplicarii acestor documente;"
g1) Articolul 20 va avea urmatorul continut:
"Art. 20
Dreptul la contestatie
(1) Orice contractant care participa sau doreste sa participe la o
procedura de achizitie in conformitate cu prezenta ordonanta si care considera
ca sufera, ca risca sa sufere sau ca a suferit un prejudiciu datorita unui act
sau unei decizii a persoanei juridice achizitoare sau procedurii utilizate de
aceasta, cu incalcarea unei prevederi a prezentei ordonante, poate inainta
contestatie impotriva actului, deciziei sau procedurii respective.
(2) Nu se va putea face contestatie in baza prevederilor alin. (1)
impotriva:
a) actelor, deciziilor sau procedurilor urmate de persoana juridica
achizitoare cu privire la selectarea unei metode de achizitie;
b) admiterii, conform art. 5 alin. (2), la procedura de achizitie doar a
contractantilor romani;
c) limitarii cererii de oferte pentru licitatie din considerente de
economie si eficienta;
d) alegerii de catre persoana juridica achizitoare a formei de licitatie;
e) unei decizii de respingere a tuturor ofertelor luate de persoana
juridica achizitoare anterior acceptarii unei oferte."
h) Articolul 21 va avea urmatorul continut:
"Art. 21
Contestatia inaintata conducatorului persoanei juridice achizitoare
(1) Orice contractant care participa la procedura de achizitie poate sa
inainteze o contestatie scrisa conducatorului persoanei juridice achizitoare in
termen de 7 zile de la data la care contractantul care o inainteaza a luat
cunostinta de hotararea de adjudecare.
(2) In cazul in care contestatia nu este rezolvata pe cale amiabila de
catre contractantul care a inaintat-o si persoana juridica achizitoare,
conducatorul persoanei juridice achizitoare careia i s-a inmanat contestatia va
lua o decizie scrisa in termen de 10 zile de la data inregistrarii respectivei
contestatii, cu avizul Ministerului Finantelor, precum si al Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului pentru achizitii de investitii publice.
Decizia va fi notificata de indata contractantului care a inaintat contestatia.
Notificarea va mentiona, de asemenea, motivele adoptarii respectivei decizii si
va indica masurile corective care trebuie luate in cazul in care contestatia
este acceptata partial sau in intregime. Decizia poate fi atacata in justitie
potrivit art. 24.
(3) In cazul in care conducatorul persoanei juridice achizitoare careia i
s-a inmanat contestatia nu ia o decizie in intervalul specificat la alin. (2),
contractantul care a inaintat respectiva contestatie are dreptul sa introduca o
actiune in justitie in conformitate cu art. 24."
i) Articolul 22 va avea urmatorul continut:
"Art. 22
Reguli aplicabile contestatiei inaintate conform art. 21
(1) Imediat dupa ce a fost inaintata o contestatie conform art. 21,
conducatorul persoanei juridice achizitoare va notifica contractantului
castigator contestatia si continutul ei.
(2) O copie a deciziei conducatorului persoanei juridice achizitoare va fi
trimisa de indata atat contractantului care a inaintat persoanei juridice
achizitoare respectiva contestatie, cat si contractantului a carui oferta a
fost castigatoare. Dupa emiterea deciziei, contestatia si decizia
corespunzatoare vor fi, de indata, puse la dispozitia oricarei persoane
interesate, cu conditia ca nici o informatie sa nu fie dezvaluita, daca
dezvaluirea ei ar fi contrara legii, ar impiedica aplicarea legii, ar afecta
interesul public, ar prejudicia interesul comercial legitim al partilor sau ar
afecta libera concurenta."
j1) Articolul 23 va avea urmatorul continut:
"Art. 23
Suspendarea procedurii de achizitie
(1) Persoana juridica achizitoare poate include in contractul de achizitie
o clauza suspensiva, in virtutea careia conducatorul persoanei juridice
achizitoare poate suspenda pentru cel mult 30 de zile derularea contractului de
achizitie pentru a proteja drepturile contractantului care inainteaza
contestatia.
(2) Orice decizie luata de persoana juridica achizitoare in conformitate cu
prevederile prezentului articol, ca si motivele si imprejurarile care au dus la
luarea respectivei decizii vor fi incluse in dosarul achizitiei."
k1) Articolul 24 va avea urmatorul continut:
"Art. 24
Termenul de introducere a actiunii in justitie
Actiunea in justitie se va introduce in termen de 10 zile de la data
comunicarii deciziei adoptate de conducatorul persoanei juridice achizitoare
sau de la data expirarii termenului de 10 zile in care conducatorul persoanei
juridice achizitoare trebuie sa ia respectiva decizie."
i1) Articolul 25 alineatul (1) va avea urmatorul continut:
"(1) Contractantul care va comite, el sau prepusii sai, vreo
infractiune ori contraventie la prezenta ordonanta va fi inclus pe o lista
speciala tinuta de Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului pentru investitiile publice, avand interdictia de a
intra intr-un contract de achizitii publice pe o perioada de 5 ani de la data
ramanerii definitive a hotararii de condamnare sau a actului de sanctionare
contraventionala. Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului vor decide includerea pe lista de interdictie, la
sesizarea persoanei juridice achizitoare sau a organului de control care are
din oficiu obligatia sesizarii."
m1) Articolul 27 va avea urmatorul continut:
"Art. 27
In masura in care prezenta ordonanta intra in contradictie cu obligatiile
asumate de Romania prin tratate sau acorduri internationale, ratificate prin
lege, vor prevala prevederile acestora."
n1) Articolul 28 va avea urmatorul continut:
"Art. 28
Admiterea la finantare a achizitiilor de bunuri si investitii publice se va
face pe baza contractului de achizitie publica incheiat de persoana juridica
achizitoare cu contractantul castigator al licitatiei."
o1) Articolul 31 va avea urmatorul continut:
"Art. 31
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, orice dispozitii
contrare se abroga."
3. Ordonanta Guvernului nr. 17 din 20 august 1993 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor la reglementarile financiar-gestionare si fiscale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 205 din 25 august
1993.
4. Ordonanta Guvernului nr. 18 din 20 august 1993 privind reglementarea
tranzactiilor nebursiere cu valori mobiliare si organizarea unor institutii de
intermediere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 206 din
26 august 1993.
5. Ordonanta Guvernului nr. 23 din 25 august 1993 privind unele masuri de
redresare si solutionare a cazurilor de incapacitate de plata a agentilor
economici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209 din 30
august 1993.
6. Ordonanta Guvernului nr. 24 din 25 august 1993 privind reglementarea
constituirii si functionarii fondurilor deschise de investitii si a
societatilor de investitii ca institutii de intermediere financiara, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 30 august 1993.
7. Ordonanta Guvernului nr. 25 din 25 august 1993 privind stimularea
intreprinderilor mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 210 din 30 august 1993, cu urmatoarele modificari:
a) Articolul 1 va avea urmatorul continut:
"Art. 1
Statul sprijina constituirea si dezvoltarea intreprinderilor mici si
mijlocii, asigurand in favoarea acestora un sistem de avantaje si facilitati,
in scopul promovarii activitatilor productive in domeniile industriei,
constructiilor, turismului, serviciilor cu valoare adaugata,
cercetarii-dezvoltarii si proiectarii."
b) Articolul 3 alineatul 1 litera a) va avea urmatorul continut:
"a) un numar de pana la 25 de angajati pentru intreprinderea
mica;"
c) Articolul 4 va avea urmatorul continut:
"Art. 4
Intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de servicii de informare,
asistenta si consultanta, asigurate gratuit sau cu reduceri de tarife, in
scopul desfasurarii si dezvoltarii activitatii lor."
d) Articolul 13 va avea urmatorul continut:
"Art. 13
Se interzice discriminarea intreprinderilor mici si mijlocii in privinta
accesului la resursele de materii prime, materiale si combustibili, energie,
precum si pentru aprovizionarea cu utilaje, echipamente, piese de schimb si
servicii furnizate de regiile autonome si societatile comerciale."
e) Articolul 14 va avea urmatorul continut:
"Art. 14
Guvernul asigura accesul nediscriminatoriu al intreprinderilor mici si
mijlocii la achizitiile de bunuri si investitii publice, in conditiile
legii."
f) Articolul 15 va avea urmatorul continut:
"Art. 15
Guvernul sprijina subcontractarea de catre intreprinderile mici si mijlocii
a fabricatiei de componente de bunuri si furnizari de servicii, prin elaborarea
unei metodologii specifice privind activitatile de subcontractare."
g) Articolul 16 alineatul 1 va avea urmatorul continut:
"Intreprinderile mici si mijlocii sunt incurajate sa dezvolte
activitatea de export."
h) Articolul 16 alineatul 2 litera a) va avea urmatorul continut:
a) facilitatea accesului la informatiile privind pietele externe si
comertul international."
i) Articolul 18 litera b) va avea urmatorul continut:
"b) aplicarea unui sistem avantajos pentru dobandirea si utilizarea
activelor nefolosite sau devenite disponibile prin restructurare, apartinand
societatilor comerciale cu capital de stat; "
j) Titlul capitolului IX va avea urmatorul continut:
"Organisme pentru sprijinirea intreprinderilor mici si mijlocii"
k) Articolul 20 va avea urmatorul continut:
"Art. 20
Sprijinirea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii pot fi
realizate de organe de specialitate ale administratiei publice centrale,
fundatii, asociatii si alte organizatii neguvernamentale."
l) Articolul 21 alineatul 2 fraza I va avea urmatorul continut:
"In realizarea functiei sale, Agentia Romana de Dezvoltare are
urmatoarele atributii principale."
m) Articolul 21 alineatul 2 litera c) va avea urmatorul continut:
"c) colaboreaza cu ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si autoritatile administratiei publice locale,
precum si cu organizatii neguvernamentale si agenti economici, in scopul crearii
unui cadru favorabil dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;"
n) Articolul 21 alineatul 2 litera f) va avea urmatorul continut:
"f) organizeaza selectii ale intreprinderilor mici si mijlocii
susceptibile a beneficia de programe speciale, pe baza unor criterii de
performanta;"
o) Articolul 23 alineatul 1 va avea urmatorul continut:
"Intreprinderile mici si mijlocii pot constitui asociatii de
reprezentare in conditiile legii."
Ordonanta va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
8. Ordonanta Guvernului nr. 5 din 23 iulie 1993 privind solutionarea unor
cazuri de imposibilitate de plata a unor agenti economici, prin aplicarea
regimului de deducere prevazut de Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 aprobata prin
Legea nr. 130/1992, la unele produse scutite de taxa pe valoarea adaugata,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 30 iulie
1993.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 19
septembrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 septembrie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN