ORDONANTA Nr. 18 din 20 august 1993
privind reglementarea tranzactiilor nebursiere cu valori mobiliare si
organizarea unor institutii de intermediere
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 206 din 26 august 1993
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. d) din Legea nr. 58/1993 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor credite externe,
precum si a contractarii unor imprumuturi de stat,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta reglementeaza oferta publica de valori mobiliare,
intermedierea acestora pe piata primara si secundara, precum si crearea unei
piete transparente in scopul mobilizarii economiilor banesti pe calea alocarii
resurselor prin intermediul valorilor mobiliare in conditii adecvate de
protectie a investitorilor.
Art. 2
In intelesul prezentei ordonante, expresiile si notiunile de mai jos se
definesc astfel:
a) valori mobiliare sunt acele instrumente negociabile emise in forma
materiala sau in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale
asupra emitentului, in conditiile legii si in cele specifice de emisiune ale
acestora, conform prezentei ordonante. Valori mobiliare pot fi actiunile,
obligatiunile, titlurile si inscrisurile de stat, precum si instrumente
financiare derivate sau orice alte instrumente, pe care Agentia Valorilor
Mobiliare poate sa le includa in categoria valorilor mobiliare;
b) emitent este orice persoana juridica, care, in conditiile legii si ale
prezentei ordonante, a emis, emite sau intentioneaza sa emita valori mobiliare
aflate in circulatie si care are obligatia de a recunoaste si onora drepturile
evidentiate de catre acestea;
c) investitor este orice persoana care cumpara, detine si vinde valori
mobiliare in cont propriu si pentru alte scopuri decat intermedierea ca fapta
de comert;
d) actionar semnificativ este orice persoana care direct, prin intermediul
sau impreuna si in legatura cu alte persoane, detine sau este proprietar de
actiuni sau de alte valori mobiliare ce ii dau dreptul la actiuni care,
cumulat, ar reprezenta fie cel putin 5% din capitalul subscris al unui emitent,
fie i-ar conferi cel putin 5% din drepturile de vot ale unui astfel de emitent;
e) pozitie de control este orice participare la capital care confera
detinatorilor - singuri sau impreuna - ai acesteia cel putin o treime din
totalul drepturilor de vot in adunarea generala a emitentului respectiv; in
stabilirea valorii acestei treimi vor fi incluse atat actiunile detinute, cat
si cele care ar urma sa fie dobandite in cel mult 30 de zile, prin convertirea
de catre emitent a unor obligatiuni sau warante;
f) persoana implicata este sotul sau orice ruda pana la gradul al treilea
sau afin pana la gradul al doilea cu persoanele fizice care, in mod individual
sau impreuna cu alte persoane implicate, detin o pozitie de control asa cum
este definita la lit. e), sau orice persoana juridica in care o astfel de
persoana fizica, in mod individual sau impreuna cu alte persoane implicate,
detine o pozitie de control. In cazul persoanelor juridice, se considera
persoana implicata orice persoana care detine o pozitie de control in mod
direct sau indirect, actionand concertat cu alte persoane fizice sau juridice;
g) pozitie majoritara este orice participare la capitalul social care
confera detinatorului sau detinatorilor acesteia, actionand in mod concertat,
fie mai mult de jumatate din totalul drepturilor de vot definite la lit. e),
fie drepturi de vot suficiente pentru a alege, numi, revoca, inlocui
majoritatea numarului membrilor consiliului de administratie sau ai comitetului
de directie al unui emitent;
h) emisiune este operatiunea prin care emitentul ofera valori mobiliare
investitorilor existenti sau potentiali;
i) oferta publica este orice oferta facuta de un emitent, de catre
investitori sau intermediari pentru a cumpara, a vinde, a converti, a schimba
sau pentru a transfera pe orice alta cale drepturile aferente valorilor
mobiliare, oferta facuta prin intermediul mass-media sau pe alte cai si
adresata publicului larg sau doar unei anumite parti a acestuia, cu conditia ca
aceasta parte sa cuprinda cel putin 100 de persoane, in caz contrar constituind
un plasament privat;
j) oferta primara este oferta publica de valori mobiliare emise in mod
expres cu aceasta ocazie si cu scopul de a fi plasate pe piata;
k) oferta secundara reprezinta vanzarea unui pachet de valori mobiliare
emise in prealabil si cumparate initial prin plasament privat;
l) plasament garantat reprezinta un angajament contractual, asumat de un
intermediar legal autorizat, de a subscrie sau a cumpara valori mobiliare in
scopul de a le plasa pe piata valorilor mobiliare si de a prelua in cont
propriu toate acele valori mobiliare care nu au fost plasate pe piata in
conditiile contractului;
m) intermedierea de valori mobiliare este o activitate desfasurata de
persoane legal autorizate, cu scopul de a cumpara sau vinde valori mobiliare
ori drepturi aferente ori derivand din acestea, precum si desfasurarea de alte
activitati conexe autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare;
n) societatile comerciale pe actiuni de intermediere de valori mobiliare,
denumite in continuare societati de intermediere, sunt persoane juridice legal
autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare pentru a desfasura intermedierea de
valori mobiliare cu titlu obisnuit, ca act de comert, fie in cont propriu - ca
dealeri -, fie in contul unor terti - ca brokeri -, in schimbul unui comision
sau in alte scopuri;
o) agent de valori mobiliare este persoana fizica legal autorizata care,
actionand in exclusivitate ca reprezentant al unei societati de intermediere
autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare, executa ordine de vanzare-cumparare
de valori mobiliare sub numele si in contul acelei societati;
p) informatii confidentiale sunt informatii de orice natura privitoare la
un emitent sau la oricare din valorile mobiliare ale acestuia, care nu au fost
inca dezvaluite publicului, informatii care, o data dezvaluite, ar putea
influenta pretul sau alte aspecte in tranzactiile cu valori mobiliare ale
emitentului sau in cele ale societatilor comerciale asociate, respectiv ale
acelor societati in care emitentul detine o pozitie majoritara;
r) preluarea este o tranzactie sau o serie de tranzactii prin care o
persoana sau un grup de persoane implicate pot obtine impreuna cu actiunile
deja detinute sau controlate, daca acestea exista, o pozitie de control sau
majoritara in detinerile de actiuni cu drept de vot ale unui anumit emitent,
detinere ce ar permite persoanei sau grupului de persoane care procedeaza la
preluare sa influenteze, sa dirijeze sau sa controleze votul in adunarea
generala a actionarilor, inclusiv pentru alegerea sau revocarea membrilor
consiliului de administratie ori numirea si demiterea membrilor comitetului de
directie al respectivei societati comerciale.
Art. 3
Emisiunea de valori mobiliare reprezentand imprumuturi de stat se face de
Ministerul Finantelor. Intermedierea cu aceste valori mobiliare, daca si in
masura in care este efectuata de intermediari aflati sub incidenta prezentei
ordonante, se va conforma dispozitiilor de aplicare a acesteia.
Intermedierea de valori mobiliare reglementate de Legea nr. 33/1991 nu face
obiectul prevederilor prezentei ordonante, cu exceptia actiunilor si
obligatiunilor oferite public si a altor valori mobiliare care confera drepturi
asupra acestora.
Art. 4
Punerea in aplicare a prezentei ordonante, precum si supravegherea si
impunerea respectarii prevederilor ei revin Agentiei Valorilor Mobiliare, care
este investita cu autoritatea necesara in acest scop.
CAP. 2
Agentia Valorilor Mobiliare
Art. 5
Agentia Valorilor Mobiliare functioneaza in structura Ministerului
Finantelor, cu rang de directie generala.
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Agentia Nationala pentru
Titluri de Valoare din structura Ministerului Finantelor se transforma in
Agentia Valorilor Mobiliare, modificandu-se in mod corespunzator anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor.
Art. 6
Agentia Valorilor Mobiliare are ca obiective si raspunde de:
a) punerea in aplicare a prevederilor prezentei ordonante prin emiterea de
reglementari;
b) urmarirea, supravegherea si impunerea respectarii prevederilor prezentei
ordonante si ale propriilor reglementari emise in aplicarea acesteia.
Art. 7
Agentia Valorilor Mobiliare este condusa de Consiliul de coordonare, format
din 11 membri. Presedintele Consiliului de coordonare al Agentiei Valorilor
Mobiliare este ministru de stat, ministrul finantelor.
Art. 8
Componenta si atributiile Consiliului de coordonare al Agentiei Valorilor
Mobiliare se stabilesc prin ordin al ministrului de stat, ministrul finantelor.
Art. 9
In exercitarea atributiilor sale, Agentia Valorilor Mobiliare va colabora
cu alte autoritati publice in aplicarea masurilor adoptate pentru protectia
investitorilor in valori mobiliare si stimularea eficientei si transparentei
pietei valorilor mobiliare.
Agentia Valorilor Mobiliare poate coopera cu organisme similare din alte
tari si cu institutii internationale din acest domeniu.
Art. 10
Agentia Valorilor Mobiliare are urmatoarele atributii:
a) calificarea instrumentelor financiare ca valori mobiliare;
b) calificarea investitiilor in valori mobiliare ca oferta publica sau
plasament privat;
c) calificarea persoanelor fizice sau juridice drept persoana implicata;
d) reglementarea, supravegherea si impunerea respectarii prevederilor
legale sau ale reglementarilor proprii si, acolo unde este cazul, in acordarea,
suspendarea si anularea licentelor si autorizatiilor, precum si in aplicarea
sanctiunilor prevazute de prezenta ordonanta privind:
1. oferta publica de valori mobiliare;
2. continutul, gradul de detaliere si modalitatea de informare prin
prospecte;
3. avizarea exercitarii intermedierii cu valori mobiliare; la infiintarea
societatilor de intermediere si la orice extindere a obiectului lor de
activitate, avizul are caracter conform;
4. infiintarea si functionarea asociatiilor intermediarilor de valori
mobiliare;
5. continutul, gradul de detaliere si distribuire a situatiilor financiare
si a altor informari periodice;
6. accesul publicului la informatiile privind emitentul si tranzactiile
desfasurate, inclusiv la cele privind faptele materiale care pot afecta
protectia investitorului;
7. folosirea informatiilor confidentiale;
8. tranzactiile desfasurate de actionari;
9. transferul pozitiilor de control sau al celor majoritare si executarea
preluarii;
10. infiintarea si functionarea serviciilor de inregistrare a valorilor
mobiliare;
11. activitatile consilierilor de plasament;
12. infiintarea si functionarea de sisteme de depozitare colectiva a
valorilor mobiliare;
13. alte functii ale Agentiei Valorilor Mobiliare, conform prevederilor
prezentei ordonante sau care ii pot fi atribuite prin reglementari ulterioare.
Angajatii Agentiei Valorilor Mobiliare sunt obligati sa pastreze stricta
confidentialitate a oricarei informatii obtinute in cursul sau ca urmare a
exercitarii atributiilor lor si care nu a devenit accesibila publicului larg.
Conducerea si angajatii Agentiei Valorilor Mobiliare raspund pentru orice
incalcare a confidentialitatii.
Art. 11
Agentia Valorilor Mobiliare va infiinta si organiza un sistem propriu de
evidenta a valorilor mobiliare, caruia ii vor fi comunicate toate informatiile
necesare cu privire la valorile mobiliare care se supun prevederilor prezentei
ordonante si la respectivii lor emitenti si cu privire la toate celelalte
persoane fizice si juridice - subiecti ai supravegherii Agentiei Valorilor
Mobiliare.
Obligatiunile de stat si celelalte valori mobiliare de natura acestora,
prevazute la art. 3 alin. 1, vor fi inregistrate, de drept, la primirea
documentului lor de emisiune.
Sistemul de evidenta a valorilor mobiliare este accesibil publicului.
Inregistrarea din Sistemul de evidenta a valorilor mobiliare este radiata
in urmatoarele cazuri:
a) la incetarea activitatii emitentului valorilor mobiliare inregistrate la
Sistemul de evidenta a valorilor mobiliare;
b) la amortizarea sau rascumpararea integrala a valorilor mobiliare
inregistrate la Sistemul de evidenta a valorilor mobiliare;
c) pentru alte cauze pe care Agentia Valorilor Mobiliare le poate stabili
prin reglementari proprii.
CAP. 3
Oferta publica
Art. 12
Oferta publica primara, asa cum este definita la art. 2 lit. i) si j) al
prezentei ordonante, poate fi facuta fie de catre emitent, fie de catre o
societate de intermediere autorizata de Agentia Valorilor Mobiliare. Oferta
publica secundara, asa cum este definita la art. 2 lit. i) si k), poate fi
facuta fie de catre detinatorii respectivelor valori mobiliare, fie de catre o
societate de intermediere autorizata de Agentia Valorilor Mobiliare.
Oferta publica in care este implicata o societate de intermediere
autorizata de Agentia Valorilor Mobiliare poate fi efectuata fie printr-un
contract de garantare a plasamentului, fie prin metoda celei mai bune executii
posibile, in care caz o societate de intermediere autorizata de Agentia
Valorilor Mobiliare va actiona ca agent al ofertantului.
Oferta publica de cumparare a unei pozitii de control sau majoritare, asa
cum sunt definite la art. 2 lit. e) si g), sau cea efectuata in cursul unei
preluari, asa cum este definita la art. 2 lit. r), se va realiza exclusiv de
catre si cu responsabilitatea ofertantului, printr-o societate de intermediere
autorizata de Agentia Valorilor Mobiliare, actionand ca agent al acestuia.
Art. 13
Orice oferta publica de valori mobiliare reglementata de prezenta ordonanta
si definita in art. 2 necesita autorizarea prealabila din partea Agentiei
Valorilor Mobiliare, anterior autentificarii si depunerii la Oficiul
Registrului Comertului.
Orice oferta publica facuta fara o astfel de autorizare ori nerespectand
conditiile in care o astfel de autorizare este acordata este nula de drept si
atrage sanctiunile prevazute de prezenta ordonanta si de reglementarile emise
in aplicarea acesteia.
Agentia Valorilor Mobiliare determina daca o oferta de valori mobiliare
constituie o oferta publica sau plasament privat.
Art. 14
Agentia Valorilor Mobiliare nu va autoriza o oferta publica de valori
mobiliare reglementata de prezenta ordonanta fara publicarea prealabila
adecvata, printr-un prospect, a tuturor informatiilor relevante cu privire la
emitent si la valorile mobiliare ce urmeaza a fi oferite public.
Informatiile cuprinse in prospect vor fi prezentate pe raspunderea
emitentului si vor fi certificate de catre acesta, din punct de vedere al
realitatii, corectitudinii si continutului complet. In cazurile reglementate de
Agentia Valorilor Mobiliare, informatiile din prospect vor fi certificate si de
catre cenzorii emitentului si ai societatii de intermediere autorizate de
Agentia Valorilor Mobiliare, implicate.
Prospectul se publica si se pune la dispozitia investitorilor potentiali,
simultan cu orice oferta adresata lor, in forma si modul stabilite de catre
Agentia Valorilor Mobiliare prin reglementarile sale.
Art. 15
Continutul minim de informatii ce trebuie cuprinse in prospect, precum si
forma lor de prezentare vor fi stabilite prin reglementari emise de Agentia
Valorilor Mobiliare.
Art. 16
In scopul respectarii reglementarilor privind continutul, modul de
prezentare si distribuire a prospectului, Agentia Valorilor Mobiliare poate
dispune verificarea evidentelor, conturilor si a altor surse de date ale
emitentului, ale filialelor sale ori ale actionarilor sai majoritari, precum si
ale societatii de intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare,
implicate.
In colaborare cu alte autoritati publice, dreptul de control al Agentiei
Valorilor Mobiliare va fi extins si asupra evidentelor altor persoane juridice,
inclusiv ale acelora care nu cad sub incidenta prevederilor prezentei
ordonante, daca Agentia Valorilor Mobiliare considera necesara o astfel de
masura pentru respectarea deplina a reglementarilor privitoare la prospect.
Art. 17
In termen de 30 de zile de la primirea tuturor informatiilor prevazute de
prezenta ordonanta si de reglementarile emise in aplicarea acesteia, Agentia
Valorilor Mobiliare va decide asupra oricarei cereri de autorizare a ofertei
publice.
Autorizatia va certifica numai faptul ca, la data aprobarii ofertei
publice, emitentul indeplineste cerintele prezentei ordonante si ale
reglementarilor date in aplicarea acesteia.
Autorizatia nu constituie o aprobare sau o alta forma de apreciere de catre
Agentia Valorilor Mobiliare a calitatii plasamentului in respectivele valori
mobiliare. Aceasta rezerva trebuie inclusa in reclame si in orice alta forma de
publicitate cu privire la oferta publica. Orice afirmatie contrara va atrage
anularea autorizatiei si aplicarea sanctiunilor prevazute de prezenta
ordonanta.
Art. 18
Autorizatia de a efectua o oferta publica de valori mobiliare va fi
valabila pentru o perioada de cel mult 180 de zile de la data publicarii ei, cu
conditia ca plasarea valorilor mobiliare sa inceapa in termen de 120 de zile de
la aceasta data.
La cererea partilor interesate, valabilitatea autorizatiei poate fi
prelungita o singura data, pentru o perioada ce nu poate depasi 180 de zile de
la data expirarii autorizatiei initiale.
Independent de conditiile pe care Agentia Valorilor Mobiliare le poate
stabili prin reglementari proprii, orice prelungire va fi conditionata de
actualizarea tuturor informatiilor cuprinse in prospect, incluzand cel putin
situatia financiara verificata de un cenzor, la o data calendaristica precedand
cu cel mult 90 de zile data expirarii autorizatiei initiale.
In cazul unor conditii de piata general nefavorabile, Agentia Valorilor
Mobiliare poate acorda, din oficiu, prelungiri pe termen scurt, nedepasind 90
de zile, conform prevederilor din reglementarile proprii.
Orice autorizatie de a efectua o oferta publica de valori mobiliare va
produce toate efectele daca, pe durata valabilitatii autorizatiei, se pastreaza
exactitatea, caracterul real si continutul complet al informatiilor cuprinse in
prospect, precum si daca nu se produc evenimentele ulterioare nefavorabile.
Art. 19
Agentia Valorilor Mobiliare poate suspenda efectuarea unei oferte publice
autorizate daca:
a) conditiile pietei nu permit un plasament normal al respectivelor valori
mobiliare;
b) oferta publica este efectuata fara respectarea prevederilor prezentei
ordonante sau ale reglementarilor ori conditiilor specifice cuprinse in
autorizatie.
Agentia Valorilor Mobiliare poate anula autorizatia de efectuare a unei
oferte publice daca:
a) cauzele suspendarii prevazute la alin. 1 lit. b) nu au fost inlaturate
in termen de 30 de zile de la data suspendarii sau daca, inlaturate fiind,
reaparitia lor ar impune o alta suspendare;
b) in opinia motivata a Agentiei Valorilor Mobiliare, evenimentele
ulterioare implica aparitia unor modificari fundamentale ale elementelor pe
baza carora a fost eliberata autorizatia;
c) partile autorizate au informat Agentia Valorilor Mobiliare ca nu mai
intentioneaza sa procedeze la oferta publica respectiva;
d) intervin alte cauze pe care Agentia Valorilor Mobiliare le poate stabili
prin reglementari proprii.
In caz de retragere sau anulare a unei autorizatii de oferta publica,
respectivii emitenti sau ofertanti, precum si societatile de intermediere
autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare, implicate, indiferent de obligatiile
ce le revin si sanctiunile care le pot fi aplicate, dupa caz, se vor supune
cerintelor, inclusiv celor de restituire a fondurilor primite, ce vor fi
formulate in reglementarile Agentiei Valorilor Mobiliare.
CAP. 4
Intermedierea de valori mobiliare
Art. 20
Nici o persoana fizica sau juridica nu se va angaja in intermedierea de
valori mobiliare fara sa fi obtinut o autorizatie prealabila din partea
Agentiei Valorilor Mobiliare.
Intermedierea de valori mobiliare, asa cum este definita la art. 2 lit. m)
al prezentei ordonante, se va desfasura pe piete organizate, infiintate si
functionand conform autorizarii si sub supravegherea Agentiei Valorilor
Mobiliare.
Intermedierea de valori mobiliare fara respectarea prevederilor din
reglementarile cu privire la transparenta pietei si protectia investitorilor
impotriva fraudelor este ilegala si nula de drept, atragand asupra partilor,
precum si asupra intermediarilor implicati, sanctiunile prevazute de prezenta
ordonanta.
Art. 21
Intermedierea de valori mobiliare este supusa autorizarii si, cu exceptiile
prevazute la art. 3, cuprinde urmatoarele activitati:
a) vanzarea si cumpararea de valori mobiliare reglementate de prezenta
ordonanta, in calitate de intermediar, actionand pe baza de comision, ca agent
in contul clientilor;
b) vanzarea si cumpararea de valori mobiliare reglementate de prezenta
ordonanta, in calitate de intermediar, actionand in cont propriu;
c) garantarea plasamentului valorilor mobiliare reglementate de prezenta
ordonanta cu ocazia ofertelor primare sau secundare;
d) acceptarea, prelucrarea si transmiterea ordinelor clientilor, cu scopul
executarii lor prin alti intermediari autorizati;
e) detinerea de fonduri ale clientilor si/sau valori mobiliare, in scopul
executarii ordinelor implicand respectivele valori mobiliare;
f) administrarea conturilor de portofolii individuale de valori mobiliare
ale clientilor;
g) pastrarea de fonduri ale clientilor si/sau de valori mobiliare, in
scopul si in cursul administrarii portofoliilor prevazute la lit. f) sau in
alte scopuri autorizate in mod expres prin reglementarile Agentiei Valorilor
Mobiliare;
h) acordarea de credite pentru finantarea tranzactiilor clientilor, in
limita unui plafon stabilit de Banca Nationala a Romaniei, cu avizul Agentiei
Valorilor Mobiliare;
i) alte activitati referitoare la intermedierea de valori mobiliare
prevazute in reglementarile emise de catre Agentia Valorilor Mobiliare.
Autorizatia acordata de Agentia Valorilor Mobiliare poate cuprinde una, mai
multe sau toate activitatile mai sus mentionate.
Art. 22
Intermedierea de valori mobiliare reglementata de prezenta ordonanta va fi
desfasurata exclusiv de catre intermediari legal autorizati de Agentia
Valorilor Mobiliare.
Societatile de intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare isi
vor desfasura activitatea prin intermediul persoanelor fizice care, fie ca
angajati, fie ca reprezentanti exclusivi ai unei societati de intermediere
autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare actioneaza ca agenti de valori
mobiliare ai acesteia. Aceste persoane fizice isi desfasoara activitatea sub numele
si in contul societatii de la care au primit ordine de tranzactii si nu le este
permisa angajarea in servicii de intermediere de valori mobiliare in nume sau
in cont propriu.
Agentia Valorilor Mobiliare va stabili situatiile de incompatibilitate si procedurile
de autorizare a agentilor de valori mobiliare, precum si cauzele si
consecintele suspendarii, retragerii sau anularii autorizatiilor.
Societatile bancare si alte institutii de credit supuse supravegherii
Bancii Nationale a Romaniei nu vor efectua activitati de intermediere de valori
mobiliare, nici in contul lor, nici in conturile clientilor lor sau ale
tertilor. Acestea vor putea infiinta, in conditiile prezentei ordonante,
societati de intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare care vor
functiona sub supravegherea acestei autoritati publice.
Agentia Valorilor Mobiliare poate autoriza persoane juridice legal
constituite, cu sediile in strainatate, care sunt autorizate sa efectueze
intermediere de valori mobiliare, atat in tara de rezidenta, cat si in alte
tari, sa se angajeze in activitati specifice privind intermedierea de valori
mobiliare in Romania.
Orice exercitare neautorizata a vreunei activitati de intermediere de
valori mobiliare, precum si orice folosire neautorizata a expresiilor
intermediere de valori mobiliare, societate de intermediere de valori
mobiliare, agent de valori mobiliare sau a oricarei expresii analoage ori
similare va atrage raspunderea potrivit prezentei ordonante.
Art. 23
Autorizatia de a efectua intermediere de valori mobiliare este acordata de
catre Agentia Valorilor Mobiliare numai in conformitate cu prevederile
prezentei ordonante, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) intermedierea de valori mobiliare va constitui activitatea exclusiva a
oricarei societati de intermediere autorizate. Activitatile auxiliare si cele
de alta natura legate de intermedierea operatiunilor cu valori mobiliare vor fi
limitate la cadrul stabilit prin reglementarile Agentiei Valorilor Mobiliare;
b) societatilor de intermediere li se va cere sa faca dovada, in momentul
infiintarii lor, a unui capital subscris minim si integral varsat si sa mentina
in continuare o valoare neta minima a capitalului care urmeaza sa fie stabilita
prin reglementari de Agentia Valorilor Mobiliare dupa cum urmeaza:
1. pentru societatile de intermediere autorizate sa efectueze activitatile
enumerate la art. 21 lit. a), b), d), e), f) si g): suma specificata drept
nivel de baza al capitalului;
2. pentru societatile de intermediere autorizate sa efectueze activitatile
enumerate la art. 21 lit. a), d) si e): jumatate din nivelul de baza al
capitalului prevazut anterior;
3. pentru toate celelalte societati de intermediere: de trei ori nivelul de
baza al capitalului;
c) societatile de intermediere vor respecta coeficientii de risc privitori
la active, asa cum vor fi specificati in reglementarile Agentiei Valorilor
Mobiliare;
d) societatile de intermediere vor detine cel putin 75% din totalul
activelor lor sub forma de active ale pietelor de valori mobiliare, astfel cum
vor fi definite de reglementarile Agentiei Valorilor Mobiliare;
e) nici o societate de intermediere sau actionarii sai semnificativi nu vor
putea detine actiuni intr-o alta societate de intermediere. Membrii consiliului
de administratie sau ai comitetului de directie, precum si agentii de valori
mobiliare ai unei societati de intermediere pot detine actiuni intr-o alta
societate de intermediere autorizata de Agentia Valorilor Mobiliare, numai cu
conditia ca detinerile lor individuale si cumulate sa nu depaseasca 5% si,
respectiv, 20% din capitalul subscris al unei astfel de societati de
intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare, precum si cu conditia
sa nu fie alesi ca membri ai conducerii unei astfel de societati de
intermediere;
f) alte conditii stabilite de Agentia Valorilor Mobiliare.
Ori de cate ori Agentia Valorilor Mobiliare autorizeaza alte activitati
legate de intermedierea de valori mobiliare, conform art. 21 lit. i) al
prezentei ordonante, ea va determina nivelul minim al capitalului pentru astfel
de activitati, dupa caz.
Art. 24
Agentia Valorilor Mobiliare nu va acorda autorizatia pentru intermediere de
valori mobiliare unei societati de intermediere, daca:
a) societatea de intermediere este declarata in faliment;
b) oricare dintre actionarii sai principali, membri ai consiliului de
administratie, personalul de conducere sau agentii de valori mobiliare:
1. se incadreaza in situatia de la lit. a) sau detine o astfel de pozitie
intr-o societate comerciala care se incadreaza in prevederile de la lit. a);
2. are antecedente penale;
3. a fost sanctionat de Agentia Valorilor Mobiliare cu interzicerea
exercitarii oricarei activitati profesionale reglementate de prezenta
ordonanta, pentru perioada in care aceasta interdictie ramane in vigoare.
Art. 25
Agentia Valorilor Mobiliare va stabili norme de conduita adecvate pentru
societatile de intermediere autorizate si pentru persoanele fizice care
efectueaza tranzactii in numele acestora, in calitate de agenti de intermediere
de valori mobiliare.
Aceste norme obliga societatile de intermediere autorizate de Agentia
Valorilor Mobiliare si pe agentii lor de valori mobiliare sa asigure executarea
prioritara a ordinelor clientilor in cele mai bune conditii existente pe piata,
sa nu concureze si sa nu manipuleze executarea ordinelor clientilor ori sa
determine executarea acestor ordine in conditii de pret si cost mai putin
avantajoase pentru client decat pentru intermediar sau pentru o persoana
implicata.
Societatilor de intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare si
agentilor lor de valori mobiliare le este interzis sa isi indeplineasca
functiile si atributiile in situatie de conflict de interese intre client si
intermediar.
Disputele rezultate din situatii conflictuale sau din alte motive vor fi
supuse arbitrajului, potrivit Codului de procedura civila.
Art. 26
Societatile de intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare vor
stabili proceduri uniforme de inregistrare a tranzactiilor, mecanisme de
control intern, precum si sisteme de organizare administrativa si contabila,
care sa permita, in orice moment, verificarea modului de respectare a
reglementarilor Agentiei Valorilor Mobiliare privind supravegherea
activitatilor lor. Reglementarile Agentiei Valorilor Mobiliare vor determina
continutul si forma rapoartelor periodice.
Societatile de intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare
mentionate la art. 23 lit. b) pct. 3 vor transmite la Agentia Valorilor
Mobiliare situatiile lor financiare, cel putin o data pe luna, iar societatile
de intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare mentionate la art. 23
lit. b) pct. 1 si 2 cel putin o data pe trimestru. Agentia Valorilor Mobiliare
poate stabili perioade de raportare mai scurte pentru scopuri specifice.
Agentia Valorilor Mobiliare va elabora, dupa caz, norme specifice de
inregistrare a tranzactiilor cu valori mobiliare ale societatilor de intermediere
autorizate.
Situatiile financiare anuale vor fi verificate si certificate de cenzori.
Supravegherea se va efectua si prin inspectii periodice, la fata locului,
dupa cum hotaraste Agentia Valorilor Mobiliare.
Societatile de intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare vor
supune autorizarii prealabile a Agentiei Valorilor Mobiliare orice modificare
in modul lor de organizare si functionare, orice reducere sau marire a
capitalului lor, precum si emisiunea altor valori mobiliare, daca este permisa
conform prevederilor art. 22, informand imediat Agentia Valorilor Mobiliare in
cazul schimbarii conducerii sau modificarii semnificative a structurii
proprietatii.
Art. 27
Societatile de intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare isi
vor desfasura activitatile astfel incat:
a) sa nu afecteze in mod artificial raportul liber dintre cererea si oferta
de valori mobiliare, fie prin inregistrarea de tranzactii fictive, fie prin
oscilatii ale preturilor nebazate pe transfer efectiv si autentic de
proprietate asupra respectivelor valori mobiliare;
b) sa nu efectueze tranzactii si in contul lor inainte de a fi executat
toate ordinele clientilor pentru valori mobiliare ale aceluiasi emitent;
c) sa nu efectueze tranzactii pe baza unor informatii confidentiale;
d) sa nu efectueze tranzactii care contravin celorlalte prevederi ale
reglementarilor Agentiei Valorilor Mobiliare.
Societatile de intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare, care
actioneaza ca agenti conform prevederilor art. 21 alin. 1 lit. a), nu vor
percepe comisioane peste nivelurile stabilite de Agentia Valorilor Mobiliare.
Agentia Valorilor Mobiliare poate prevedea comisioane liber-negociabile
intr-un plafon maxim care nu va putea fi depasit de intermediarii de valori
mobiliare.
Impartirea comisioanelor intre mai multi intermediari va fi reglementata de
Agentia Valorilor Mobiliare.
Art. 28
Agentia Valorilor Mobiliare va suspenda autorizatia acordata societatilor
de intermediere si/sau agentilor lor de valori mobiliare, pentru o perioada
cuprinsa intre 5 si 90 de zile, in caz de nerespectare a prevederilor prezentei
ordonante sau ale reglementarilor Agentiei Valorilor Mobiliare, numai daca nu
sunt intrunite conditiile pentru anularea autorizatiei sau pentru alte
sanctiuni prevazute de prezenta ordonanta.
Agentia Valorilor Mobiliare va anula autorizatia de a efectua fie
activitati specifice, fie orice intermediere de valori mobiliare daca
autorizatia a fost obtinuta pe baza unor informatii false sau care au indus in
eroare.
Agentia Valorilor Mobiliare va retrage autorizatia de a efectua fie
activitati specifice, fie orice intermediere de valori mobiliare:
a) daca evenimente ulterioare ar duce la o incompatibilitate in obtinerea
unei autorizatii de a efectua intermediere de valori mobiliare;
b) in masura in care, cauzele suspendarii nu au fost inlaturate in cadrul
perioadei de suspendare sau, daca au fost inlaturate, reaparitia lor ar intruni
conditiile pentru o alta suspendare;
c) daca societatile de intermediere autorizate de Agentia Valorilor
Mobiliare sau agentii lor de valori mobiliare au desfasurat activitati
interzise prin art. 27 si care, in conformitate cu reglementarile Agentiei
Valorilor Mobiliare, intrunesc conditiile pentru anularea autorizatiei;
d) la cererea partilor interesate, cu conditia ca toate creantele fata de o
astfel de societate de intermediere autorizata de Agentia Valorilor Mobiliare
sa fi fost stinse;
e) pentru alte cauze stabilite de Agentia Valorilor Mobiliare.
Reglementarile Agentiei Valorilor Mobiliare vor cuprinde prevederi prin
care, in cazul retragerii sau anularii autorizatiei de a efectua intermedierea
de valori mobiliare, Agentia Valorilor Mobiliare poate interzice actionarilor
principali, membrilor consiliului de administratie, personalului de conducere
si agentilor de valori mobiliare ai respectivei societati sa se angajeze, fie
temporar, fie pe o perioada nedefinita, in intermedierea de valori mobiliare
sau in orice alta activitate supusa prevederilor prezentei ordonante si
reglementarilor Agentiei Valorilor Mobiliare.
Art. 29
Societatile de intermediere autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare,
agentii lor de valori mobiliare si alte persoane angajate profesional in
intermedierea de valori mobiliare pot infiinta asociatii profesionale avand
drept obiectiv ridicarea standardelor profesionale ale intermedierii de valori
mobiliare, stabilirea si impunerea unor reguli de conduita si etica
profesionala, precum si organizarea si functionarea sistemelor de raportare si
difuzare publica a informatiilor privind valorile mobiliare tranzactionate in
afara burselor de valori.
Agentia Valorilor Mobiliare va emite reglementari privind autorizarea
infiintarii, contractul de asociere, precum si supravegherea asociatiilor
autorizate.
Art. 30
In masura in care nu contravin prevederilor art. 20 din prezenta ordonanta,
tranzactiile neintermediate de valori mobiliare vor fi permise si considerate
legale daca:
a) partile intr-o astfel de tranzactie sunt soti sau rude pana la gradul al
treilea si/sau persoane juridice controlate de astfel de persoane, cu conditia
ca activitatea respectivelor persoane juridice sa nu faca obiectul
reglementarilor prezentei ordonante;
b) nici una dintre partile intr-o tranzactie privata nu este, sau nu
devine, ca rezultat al unei astfel de tranzactii, actionar semnificativ, in
sensul art. 2 lit. d) al prezentei ordonante;
c) tranzactiile private cu valori mobiliare ale oricarui emitent si care
implica orice persoana fizica sau juridica nu vor depasi, intr-o perioada de 12
luni, un numar de valori mobiliare echivalent cu 1% din totalul respectivelor
valori mobiliare existente in circulatie;
d) orice tranzactie privata va fi inregistrata si notificata, de fiecare
dintre parti, in termen de 3 zile lucratoare, la Agentia Valorilor Mobiliare.
Tranzactiile private care implica societati de intermediere autorizate de
Agentia Valorilor Mobiliare, actionarii lor semnificativi, membrii consiliului
de administratie, personalul de conducere, agentii de valori mobiliare, precum
si consilierii de plasament sau cenzorii sunt interzise.
Agentia Valorilor Mobiliare va emite reglementari pentru desfasurarea
tranzactiilor private mentionate in acest articol.
CAP. 5
Protectia investitorilor
Art. 31
Dezvoltarea pietei valorilor mobiliare va fi bazata pe aplicarea
conceptului de piata informata. Acest concept presupune indeplinirea cerintei
ca atat investitorii existenti, cat si cei potentiali sa aiba dreptul de acces
la informatie certa, corecta, suficienta si facuta publica la momentul oportun,
privind valorile mobiliare, emitentii lor si activitatea acestora pe piata.
Agentia Valorilor Mobiliare va stabili reglementari adecvate pentru ca
publicul sa aiba acces echitabil la informatiile mentionate mai sus si va
impune respectarea acestor cerinte din partea emitentilor, intermediarilor si a
altor participanti pe piata.
Art. 32
Publicitatea informatiilor initiale privind valorile mobiliare oferite
public si respectivii lor emitenti va fi facuta catre investitorii potentiali
si catre public, in general, prin publicarea si distribuirea unui prospect, in
conformitate cu prevederile art. 14 al prezentei ordonante si ale reglementarilor
emise de Agentia Valorilor Mobiliare.
Art. 33
Emitentii de actiuni sau de alte valori mobiliare oferite public,
inregistrati la Sistemul de evidenta a valorilor mobiliare, vor distribui un
raport anual investitorilor in valorile lor mobiliare prin publicare si prin
alte mijloace adecvate, la o data anterioara datei anuntarii adunarii generale
anuale a actionarilor.
Raportul anual va cuprinde obligatoriu activitatile unui astfel de emitent,
impreuna cu situatiile financiare, elaborate pe baza aplicarii principiilor de
contabilitate general acceptate si certificate de cenzori.
Continutul minim, precum si forma acestui raport anual vor fi stabilite de
Agentia Valorilor Mobiliare.
De asemenea, acesti emitenti au obligatia de a elabora, prezenta, distribui
si publica rapoarte semestriale necertificate, in termen de 45 de zile de la
data inchiderii semestrului.
Elaborarea, prezentarea, distribuirea si publicarea unor rapoarte si
situatii financiare trimestriale vor fi supuse reglementarilor emise de Agentia
Valorilor Mobiliare.
Art. 34
Emitentii de actiuni sau de alte valori mobiliare oferite public,
inregistrate la Sistemul de evidenta a valorilor mobiliare, vor fi obligati sa
informeze de indata investitorii despre aparitia unor fapte materiale.
In intelesul prezentei ordonante, fapta materiala inseamna aparitia
oricarei imprejurari privind unul sau mai multi emitenti de valori mobiliare
ori referitoare la una sau mai multe emisiuni sau tipuri de valori mobiliare care,
fiind facute publice, ar putea exercita un efect material semnificativ asupra
pretului ori asupra altui aspect al evolutiei de piata a respectivelor valori
mobiliare.
Agentia Valorilor Mobiliare va emite reglementari privind procedura ce
trebuie adoptata pentru efectuarea unei asemenea informari.
Daca o astfel de informare catre investitori nu poate fi facuta de indata,
fara riscul unor consecinte semnificative nefavorabile pentru emitent, Agentia
Valorilor Mobiliare va fi informata si va lua masurile necesare in scopul fie
al mentinerii unei piete ordonate a respectivelor valori mobiliare, fie al
suspendarii tranzactiilor acestora, pana cand o astfel de publicitate poate fi
facuta.
Art. 35
Pana cand informarea la care se face referire in art. 34 nu a fost facuta
catre investitori ea constituie informatie confidentiala.
Art. 36
In intelesul prezentei ordonante, orice persoana va fi considerata
detinator de informatie confidentiala daca:
a) are acces la astfel de informatii:
1. ca membru al structurii de conducere sau supraveghere ori al oricarei
entitati similare a emitentului;
2. pe parcursul angajarii sale de catre emitent sau pe parcursul
activitatii profesionale pentru emitent;
3. ca investitor in valorile mobiliare ale emitentului;
b) are acces la astfel de informatie datorita unei pozitii sau legaturi
identice cu cele de la lit. a) cu o persoana juridica avand acces la astfel de
informatii;
c) a obtinut astfel de informatii de la oricare dintre persoanele mai sus
mentionate sau pe orice alta cale.
Art. 37
Orice persoana care se afla in situatia de detinator de informatii
confidentiale este obligata sa nu valorifice respectiva informatie in avantajul
propriu sau al unor terti.
In particular, o astfel de persoana se va abtine sa dobandeasca sau sa
instraineze pentru beneficiul sau ori al unui tert, direct sau indirect, valori
mobiliare ale unui emitent sau ale unor emitenti la care se refera o astfel de
informatie si care sunt tranzactionate intr-un segment al pietei de valori
mobiliare supravegheat de Agentia Valorilor Mobiliare.
Totodata, persoana in cauza se va abtine de a face publica sau de a
facilita publicitatea informatiei confidentiale catre terti sau de a influenta
un tert sa desfasoare vreuna din activitatile interzise prin prevederile
prezentului articol.
Art. 38
Agentia Valorilor Mobiliare va determina continutul si forma evidentei
tranzactiilor la toate societatile de intermediere autorizate, precum si
valorificarea rezultatelor acesteia, inclusiv prin informatie distribuita clar
si la timp Agentiei Valorilor Mobiliare si investitorilor.
Art. 39
Orice persoana care, actionand direct sau indirect, individual sau impreuna
si in legatura cu terti, dobandeste valori mobiliare aflate sub incidenta
prevederilor prezentei ordonante - devenind, ca rezultat al unei astfel de
dobandiri, detinatorul sau proprietarul unor actiuni cu drept de vot sau al
unor valori mobiliare ce confera drepturi la astfel de actiuni care, in mod cumulat,
reprezinta 5% sau mai mult din totalul drepturilor de vot ale respectivului
emitent - va informa Agentia Valorilor Mobiliare in termen de 2 zile de la data
efectuarii tranzactiei.
Persoana fizica sau juridica va informa, de asemenea, Agentia Valorilor
Mobiliare despre orice tranzactie de dobandire sau instrainare de valori
mobiliare ale unui emitent, atat timp cat pozitia sa reprezinta 5% sau mai mult
din drepturile de vot, precum si daca, drept rezultat al tranzactiei, o astfel
de persoana fizica sau juridica inceteaza de a mai detine sau de a fi
proprietar asupra a 5% din drepturile de vot ale emitentului.
Agentia Valorilor Mobiliare va emite reglementarile necesare procedurii de
urmarire si impunere a respectarii acestor cerinte de raportare si publicitate.
Art. 40
Orice persoana care, actionand individual sau impreuna si in legatura cu
alte persoane, intentioneaza sa dobandeasca valori mobiliare aflate sub
incidenta prezentei ordonante si care, impreuna cu cele deja detinute sau aflate
in proprietate, daca acestea exista, i-ar conferi persoanei sau grupului de
persoane actionand impreuna si in legatura o pozitie de control asupra
respectivului emitent, va face o oferta publica pentru dobandirea acestor
valori mobiliare.
Orice persoana fizica sau juridica care intentioneaza sa dobandeasca valori
mobiliare reglementate de prezenta ordonanta, care, impreuna cu cele deja
detinute sau aflate in proprietate, daca acestea exista, i-ar conferi persoanei
sau grupului de persoane actionand impreuna si in legatura o pozitie majoritara
asupra respectivului emitent, va face o oferta publica pentru cumpararea
tuturor actiunilor emise si aflate inca in circulatie ale respectivului
emitent.
Art. 41
Orice persoana fizica sau juridica care intentioneaza sa dobandeasca valori
mobiliare prin oferta publica, conform prevederilor art. 40, va solicita o
autorizatie prealabila din partea Agentiei Valorilor Mobiliare.
Agentia Valorilor Mobiliare va conditiona emiterea autorizatiei de
existenta unor dovezi suficiente si garantii, in sensul ca ofertantul sau
ofertantii vor acorda tratament egal tuturor actionarilor societatii emitente.
Art. 42
Agentia Valorilor Mobiliare va stabili criteriile ce trebuie respectate
pentru autorizare si procedura de urmat in executarea cererilor de preluare.
Agentia Valorilor Mobiliare va emite reglementari privind aria de
cuprindere, continutul si forma de prezentare a informatiilor emitentului,
precum si publicitatea conditiilor cererii de preluare, garantiile constituite
de catre sau in contul ofertantului, dreptul la contraoferta, precum si
prevederi privind executarea proportionala a excesului de oferta, insuccesul
sau retragerea cererilor de preluare, conditiile specifice in care acestea au
loc, precum si alte aspecte administrative.
CAP. 6
Consultanti de plasament
Art. 43
Orice persoana fizica sau juridica care are ca principal obiect de
activitate prestarea de servicii de consultanta de plasament in valori
mobiliare catre public, in general, sau acele persoane care, in mod obisnuit si
cu caracter profesional, presteaza asemenea servicii fara a constitui obiectul
lor principal de activitate, vor cere o autorizatie din partea Agentiei
Valorilor Mobiliare. Dupa ce a obtinut o asemenea autorizatie, persoana va fi
inregistrata la Agentia Valorilor Mobiliare.
Agentia Valorilor Mobiliare va stabili conditiile si incompatibilitatile
privind obtinerea autorizatiei.
Art. 44
Prestarea serviciilor de consultanta privind plasamentul in valori
mobiliare va constitui activitatea exclusiva a consultantilor autorizati
conform prevederilor prezentei ordonante, cu exceptia acelor activitati
auxiliare si adiacente pe care Agentia Valorilor Mobiliare le poate autoriza.
Activitatile autorizate de servicii de consultanta de plasament in valori
mobiliare includ analiza valorilor mobiliare, servicii de selectare a
portofoliului, servicii de evaluare, precum si activitatile de publicare.
Aceste servicii exclud acceptarea, prelucrarea, executarea si decontarea
ordinelor clientilor de a dobandi si instraina valori mobiliare, inclusiv
detinerea de disponibilitati banesti sau valori mobiliare pentru contul
clientilor lor.
Art. 45
Reglementarile Agentiei Valorilor Mobiliare privind serviciile de
consultanta de plasament in valori mobiliare vor stabili reguli de conduita si
vor defini nivelurile de calificare profesionala pentru prestarea unor astfel
de servicii.
Reglementarile vor mai contine prevederi pentru sanctiuni, incluzand suspendarea
si anularea respectivei autorizatii, in caz de nerespectare a cerintelor
prezentei ordonante, a celor din reglementarile Agentiei Valorilor Mobiliare
ori a celor din regulile de conduita si integritate profesionala.
Reglementarile Agentiei Valorilor Mobiliare vor stabili sisteme si
proceduri pentru consultantii de plasament in ceea ce priveste raportarea,
inspectia si supravegherea acestora.
CAP. 7
Sisteme de compensare si depozitare colectiva a valorilor mobiliare
Art. 46
Decontarea tranzactiilor cu valori mobiliare, pastrarea in siguranta a
valorilor mobiliare, transferul proprietatii asupra acestora si alte servicii
de inregistrare si plata a valorilor mobiliare, precum si orice alte activitati
in legatura cu acestea pot fi desfasurate de persoane juridice specializate.
Infiintarea acestor persoane juridice va fi supusa autorizarii prealabile a
Agentiei Valorilor Mobiliare. Contractele de societate, statutele si
reglementarile lor interne, precum si orice modificari ulterioare aduse
acestora necesita avizul prealabil al Agentiei Valorilor Mobiliare care poate,
de asemenea, sa dispuna respectivei persoane juridice sa adopte amendamente ori
de cate ori acest lucru se impune.
Art. 47
Societatile comerciale de compensare si depozitare colectiva a valorilor
mobiliare vor fi infiintate ca societati comerciale pe actiuni.
Capitalul minim subscris si cel minim varsat vor fi stabilite prin
reglementarile Agentiei Valorilor Mobiliare.
Agentia Valorilor Mobiliare poate stabili procentaje maxime ale detinerilor
de actiuni la o societate de compensare si depozitare colectiva a valorilor
mobiliare atat pentru fiecare detinator in parte, cat si pentru acelasi sector
de activitate.
Art. 48
Societatile comerciale de compensare si depozitare colectiva a valorilor
mobiliare vor adopta o structura de conducere care sa asigure independenta
administrativa si operationala fata de eventualele interese concurente ale
actionarilor societatilor respective.
Art. 49
Societatile comerciale de compensare si depozitare colectiva a valorilor
mobiliare isi exercita operatiunile cu valorile mobiliare depozitate prin
agenti de compensare si depozitare, conform aranjamentelor contractuale
prevazute in reglementarile interne ale societatilor.
Functiile unui agent de depozitare si compensare pot fi exercitate de catre
societatile comerciale pe actiuni autorizate de Agentia Valorilor Mobiliare,
banci si alte institutii de credit reglementate de Legea nr. 33/1991, societati
de asigurari, precum si de catre orice persoana juridica autorizata de catre
Agentia Valorilor Mobiliare in acest scop.
Art. 50
Regulamentele interne si procedura operationala vor asigura nivelurile
adecvate de confidentialitate si protectie a datelor din conturile
investitorilor.
Depozitele de valori mobiliare deschise in numele agentilor de depozitare
si compensare trebuie sa fie detinute astfel incat sa se poata face distinctia
de valori mobiliare detinute pentru contul agentului de depozitare si compensare
si cele detinute in contul unor terti.
Agentii de depozitare si compensare au obligatia de a mentine in permanenta
subconturi individualizate de valori mobiliare detinute in contul clientilor
lor. Identitatea si structura acestor conturi vor ramane strict confidentiale
atat fata de societatea de compensare si depozitare, cat si fata de orice alta
persoana, cu exceptia solicitarilor exprese formulate de autoritatile
judecatoresti sau in cazul investigatiilor efectuate de Agentia Valorilor
Mobiliare.
CAP. 8
Raspunderea juridica
Art. 51
Agentia Valorilor Mobiliare, prin persoanele imputernicite in acest scop,
poate aplica urmatoarele sanctiuni contraventionale:
a) avertismentul scris;
b) avertismentul publicat;
c) amenda;
d) interzicerea temporara sau definitiva a angajarii persoanelor fizice sau
juridice in activitati aflate sub incidenta prezentei ordonante ori a
reglementarilor emise in aplicarea acesteia;
e) suspendarea autorizatiei;
f) anularea autorizatiei.
In caz de savarsire repetata a unor contraventii identice, va fi aplicata
sanctiunea urmatoare ca asprime din cele mai sus enumerate. Daca o asemenea
sanctiune corespunde celor mentionate la lit. d)-f) de mai sus, pot fi
aplicate, suplimentar, si amenzi. In mod alternativ, in caz de repetare a
contraventiei, Agentia Valorilor Mobiliare va avea dreptul sa aplice amenzi,
fie la un nivel de doua ori mai mare decat al celei aplicate pentru fapta
initiala, fie la nivelul maxim aplicabil in conformitate cu limitele stabilite
in art. 53 alin. 2 lit. a)-d).
Art. 52
Aplicarea sanctiunilor prevazute de prezenta ordonanta persoanelor juridice
nu impiedica Agentia Valorilor Mobiliare sa impuna sanctiuni identice sau
altele, specifice, pentru aceeasi fapta persoanelor fizice care, ca membri ai
consiliului de administratie, reprezentanti legali, persoane exercitand de jure
sau de facto functii de conducere, specialisti in intermedierea de valori
mobiliare sau in alte activitati reglementate de prezenta ordonanta, se fac
responsabile pentru respectiva fapta sau care, avand obligatia si posibilitatea
sa previna savarsirea ei, nu au facut-o.
In plus fata de sanctiunile contraventionale prevazute de prezenta
ordonanta, persoanele fizice mai sus mentionate vor raspunde solidar pentru
pagube.
Art. 53
Pot fi sanctionate cu avertisment scris sau publicat, dupa cum hotaraste
Agentia Valorilor Mobiliare, faptele datorate neglijentei, care au cauzat
pagube materiale semnificative sau de alta natura persoanelor fizice sau
juridice aflate sub incidenta prezentei ordonante ori publicului, in general,
si care nu fac obiectul aplicarii obligatorii a sanctiunilor specificate mai
jos.
Se aplica amenzi dupa cum urmeaza:
a) o suma cuprinsa intre 0,1-1% din capitalul varsat, in functie de
gravitatea sau marimea pagubelor cauzate de fapte ilegale;
b) o suma cuprinsa intre 0,1-1% din capitalul varsat pentru fiecare zi de
depasire a termenelor de inaintare, publicitate sau distribuire a informatiilor
ori a documentelor, in cazul nerespectarii acestor termene;
c) o suma cuprinsa intre 1-3% din capitalul varsat, in cazul intocmirii si
inaintarii unor situatii financiare ori al altor raportari sau publicitati
false, incomplete, incorecte;
d) in cazul incalcarii prevederilor legale sau ale reglementarilor privind
uzul de informatii confidentiale ori a celor referitoare la cererile de
preluare, intr-o suma echivalenta cu:
- 50-100% din valoarea tranzactiei, sau
- 100-200% din profiturile obtinute ca rezultat al unei asemenea
tranzactii, aplicandu-se ca amenda suma cea mai mare.
Sanctiunile constand in interzicerea temporara sau definitiva a angajarii
persoanelor fizice sau juridice in activitati aflate sub incidenta prezentei
ordonante ori a reglementarilor emise in aplicarea acesteia, exercitarii
functiei sau activitatilor reglementate de prezenta ordonanta ori a
reglementarilor emise de Agentia Valorilor Mobiliare pot fi aplicate pentru
perioade de timp limitate.
Sanctiunile constand in suspendarea autorizatiilor vor fi aplicate pentru
perioade cuprinse intre 5-90 de zile.
Autorizatia va fi anulata ca urmare a faptelor care au cauzat sau care ar
fi putut cauza pagube materiale grave ori de alta natura persoanelor fizice sau
juridice sau a exercitarii activitatilor reglementate de prezenta ordonanta,
ori publicului, in general. Autorizatia va fi anulata in caz de reaparitie a
faptelor sanctionate cu suspendare pe perioade maxime, conform prevederilor
prezentei ordonante.
Sanctiunea anularii autorizatiei atrage interdictia ca persoanele fizice
raspunzatoare pentru respectiva fapta sa exercite activitati reglementate de
prezenta ordonanta pentru o perioada de 5 ani sau pe termen nedefinit, dupa cum
hotaraste Agentia Valorilor Mobiliare.
Art. 54
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca, potrivit legii penale si
conditiilor in care au fost savarsite, nu sunt infractiuni:
a) nerespectarea normelor emise de Agentia Valorilor Mobiliare in aplicarea
prezentei ordonante;
b) nerespectarea prevederilor referitoare la modalitatile de efectuare a
ofertei publice prevazute de art. 12 alin. 3 si art. 13;
c) nerespectarea prevederilor art. 17 alin. 3 referitoare la modul de
efectuare a publicitatii cu privire la oferta publica;
d) perceperea de comisioane pentru activitatile reglementate de prezenta
ordonanta in alte conditii decat cele prevazute de reglementarile Agentiei
Valorilor Mobiliare;
e) tinerea evidentelor de catre societatile de intermediere autorizate de
Agentia Valorilor Mobiliare in alte conditii decat cele prevazute de prezenta
ordonanta;
f) nerespectarea obligatiilor de verificare si certificare a situatiilor
financiare, conform art. 26.
g) desfasurarea fara autorizatie a oricaror activitati pentru care prezenta
ordonanta prevede obligatia obtinerii unei autorizatii din partea Agentiei
Valorilor Mobiliare.
Art. 55
In cazul contraventiilor prevazute la articolul precedent se poate aplica
oricare din sanctiunile prevazute la art. 51.
In cazul sanctionarii cu amenda, aceasta se va incadra, in cazul
persoanelor juridice, in limitele prevazute la art. 53 alin. 2 lit. a), iar in
cazul persoanelor fizice, amenda nu va putea depasi 1.000.000 lei.
Art. 56
In cazul amenzilor aplicate in baza prezentei ordonante nu se aplica
prevederile art. 25 si 26 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor.
CAP. 9
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 57
In termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante,
Agentia Valorilor Mobiliare va elabora si va supune spre aprobare Guvernului
reglementarile necesare pentru punerea in aplicare a prevederilor prezentei
ordonante.
Art. 58
Agentia Valorilor Mobiliare este autorizata sa actualizeze si sa supuna
spre aprobare Guvernului toate nivelurile minime sau maxime ale sumelor
exprimate in moneda nationala, incluzand, dar fara a se limita la aceasta,
capitalul minim necesar, garantiile si amenzile in corelare fie cu dezvoltarea
pietei valorilor mobiliare, fie cu evolutia conditiilor generale predominante
in economie.
Noile niveluri ale capitalului minim necesar se vor aplica tuturor
autorizatiilor ce urmeaza a fi eliberate, incepand de la data ultimei
actualizari operate de Agentia Valorilor Mobiliare. Cei care desfasoara
activitati in baza unor autorizatii emise anterior actualizarii vor beneficia
de o perioada de gratie de cel mult 6 luni.
Art. 59
Elaborarea, prezentarea si publicarea situatiilor financiare in concordanta
cu principiile de contabilitate si supunerea lor cenzorilor, pe baza
standardelor uniforme de control, vor fi obligatorii pentru toti emitentii de
valori mobiliare care fac obiectul prezentei ordonante si pentru toate
celelalte persoane juridice supuse supravegherii sau controlului Agentiei
Valorilor Mobiliare. Situatiile financiare astfel elaborate se prezinta si se
publica anual sau la alte termene intermediare, de indata ce respectivele
principii si standarde au fost oficial adoptate de catre autoritatea de
reglementare in domeniul contabilitatii si aplicarea lor obligatorie a fost
stabilita de catre Agentia Valorilor Mobiliare pe aria de reglementare si
supraveghere ce ii este atribuita de prezenta ordonanta.
Art. 60
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei.
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Hotararea
Guvernului nr. 552/1992 privind circulatia titlurilor de valoare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 258 din 15 octombrie 1992, precum
si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
presedintele Consiliului pentru
Coordonare, Strategie si
Reforma Economica,
Misu Negritoiu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu