HOTARARE Nr. 291 din 20 aprilie 1991 * Republicata
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea licitatiilor, prezentare a
ofertelor si adjudecarea lucrarilor publice (modificata conform Hotararii
Guvernului nr. 750/92)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 30 decembrie 1992
Art. 1
Executia lucrarilor publice finantate de la bugetul de stat, bugetele
locale din fondurile speciale constituite prin lege in afara acestor bugete,
precum si din surse proprii si credite bancare acordate regiilor autonome, se
adjudeca pe baza de licitatie publica.
Art. 2
Se aproba Regulamentul privind organizarea licitatiilor, prezentarea
ofertelor si adjudecarea lucrarilor publice, impreuna cu anexele.
Art. 3
Asigurarea desfasurarii unei activitati unitare referitoare la licitatiile
pentru executia lucrarilor publice, finantate de la bugetul de stat, din
fondurile special constituite in afara acestuia, precum si din surse proprii si
credite bancare acordate regiilor autonome aflate sub autonomia ministerelor,
departamentelor si institutiilor centrale privind indrumarea metodologica,
verificarea, aprobarea si arbitrajul, se face de catre Ministerul Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului, prin Directia de licitatii, constituita in acest
scop.
Art. 4
Activitatea de verificare, aprobare si arbitraj al licitatiilor pentru
executia lucrarilor publice finantate de la bugetele locale, din fondurile
speciale constituite in afara acestora, precum si din surse proprii si credite
bancare acordate regiilor autonome aflate sub autonomia consiliilor locale,
judetene si a Consiliului Local al municipiului Bucuresti, se face de catre
consiliile judetene si Consiliul Local al municipiului Bucuresti, prin oficiile
de licitatii constituite in acest scop.
Art. 5
Admiterea la finantare a lucrarilor prevazute la art. 1 se face in baza
contractului de realizare a lucrarilor publice, incheiat de investitor cu
ofertantul castigator al licitatiei sau cu ofertantul caruia i s-a dat avizul
de incredintare directa de catre Directia de licitatii din Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriale sau oficiile de licitatii ale
consiliilor judetene si al Consiliului Local al municipiului Bucuresti.
Art. 6
Prezentul regulament se poate aplica de catre investitori si in alte
domenii ale economiei nationale.
Art. 7
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni:
a) furnizarea de informatii privind valoarea sau de alta natura
ofertantilor sau altor persoane, in fazele de licitatii, anterior adjudecarii
de catre persoanele implicate oficial, direct sau indirect, in organizarea si
verificarea licitatiilor;
b) favorizarea unor ofertanti in defavoarea altora, in scopul de a obtine
avantaje personale de catre cei implicati oficial, direct sau indirect, in
organizarea licitatiilor;
c) obtinerea de profituri de catre investitori sau organizatori, prin
vanzarea documentelor licitatiilor la preturi mai mari decat costul
multiplicarii acestor documente;
d) organizarea de licitatii fara fonduri alocate in lei, precum si, dupa
caz in valuta, necesare executiei lucrarilor;
e) organizarea de licitatii in scopul testarii preturilor pietei;
f) organizarea de licitatii fara autorizatiile, avizele, acordurile si
aprobarile necesare anterior executiei lucrarilor.
Art. 8
Contraventiile de la art. 7 lit. a) si b) se sanctioneaza cu amenda de la
3.000 la 6.000 lei, cele de la lit. c) cu amenda de la 5.000 la 8.000 lei, iar
cele de la lit. d), e) si f) cu amenda de la 7.000 la 10.000 lei.
Contraventiile se constata, la sesizarea partii vatamate de catre
specialisti din cadrul Directiei de licitatii din Ministerul Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului sau din oficiile de licitatii din cadrul consiliilor
judetene si Consiliului Local al municipiului Bucuresti, care, o data cu
constatarea contraventiei, aplica si amenda. Contraventiilor prevazute la art.
7 le sunt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor.
Art. 9
Se abroga art. 30 din Hotararea Guvernului nr. 1109/1990.
Art. 10
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la adoptare.
Articolele 1, 3, 4, 5 si 8 modificate, intra in vigoare la data publicarii
Hotararii Guvernului nr. 750/1992.
ANEXA 1
REGULAMENT
organizarea licitatiilor, prezentarea de oferte si adjudecare a lucrarilor
publice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1.1.
Scopul regulamentului este de a crea cadrul organizatoric si de a asigura
metodologia unitara de desfasurare a licitatiilor ofertelor si de adjudecare a
lucrarilor publice, lucrari a caror acoperire financiara se asigura integral
sau in completare de la bugetul de stat, de la bugetele locale si din fondurile
speciale constituite prin lege in afara acestor bugete precum si din surse proprii
si credite bancare acordate regiilor autonome.
Art. 1.2.
Regulamentul se refera la:
- executie de lucrari in constructii de toate categoriile, inclusiv
modernizari, transformari si reparatii;
- sectiuni sau parti de lucrari publice, definite distinct, ce se executa
de ofertanti specializati;
- livrari si montaje de utilaje si echipamente tehnologice;
- prestari de servicii care contribuie la realizarea constructiilor.
Art. 1.3.
Prezentul regulament poate fi utilizat si in alte domenii ale economiei
nationale, la initiativa investitorilor.
Art. 1.4.
Prin sistemul de licitare - ofertare - adjudecare se creeaza ofertantilor
potentiali conditii egale de contractare a lucrarilor publice si se asigura
investitorilor posibilitatea de a alege ofertantul cel mai competitiv.
Art. 1.5.
Prevederile prezentului regulament se aplica atat la licitatiile cu
participarea ofertantilor interni, cat si la licitatiile cu participarea
ofertantilor externi.
Art. 1.6.
Regulamentul este in concordanta cu prevederile reglementarilor privind
licitatiile din alte tari si regulamentele organismelor O.N.U.
Art. 1.7.
Termenii utilizati in prezentul regulament sunt explicati in anexa nr. 2.
CAP. 2
Organizarea activitatii de licitatii
Art. 2.1.
Pentru "lucrarile publice" functia de indrumare metodologica,
verificare, aprobare si de arbitraj al activitatii de licitatii revine
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 2.2
In cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
functioneaza Directia de licitatii, cu atributii pentru desfasurarea
licitatiilor lucrarilor publice.
Art. 2.3.
In cadrul consiliilor judetene si al Consiliului Local al municipiului Bucuresti
functioneaza oficii de licitatii, cu atributii de verificare, aprobare si
arbitraj pentru desfasurarea activitatii de licitatii ale lucrarilor publice.
Art. 2.4.
Investitorii lucrarilor publice finantate de la bugetul de stat, de la
bugetele locale, din fondurile speciale constituite prin lege in afara acestor
bugete, precum si din surse proprii si credite bancare acordate regiilor
autonome sunt ordinatorii de credite, desemnati anual. Ordonatorii principali,
secundari sau tertiari de credite, in calitate de investitori, au obligatia de
a respecta prevederile prezentului regulament.
Art. 2.5.
Directia de licitatii din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza norme, prescriptii si reglementari pentru continutul
proiectelor si al documentelor licitatiilor; continutul ofertelor; organizarea,
desfasurarea si adjudecarea licitatiilor; contractarea lucrarilor;
b) indeplineste functia de verificator pentru toate licitatiile organizate
de investitor, in care scop: controleaza si verifica respectarea regulilor de
desfasurare a licitatiilor; aproba adjudecarea licitatiilor;
c) solutioneaza contestatii privind activitatea de licitatii, inclusiv
adjudecarea lucrarilor publice organizate de investitori;
d) desemneaza, la solicitarea investitorilor, reprezentantii Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului in comisiile pentru licitatii;
e) tine evidenta activitatii de licitatii pentru lucrarile publice,
informatii la zi privind listele de lucrari publice pe titluri, investitori si
finantatori, stadiul derularii licitatiilor, adjudecarea si date sintetice
privind ofertele castigatoare;
f) indruma activitatea de informare privind pregatirea si organizarea
licitatiilor, obiectul acestora, organizatorii, termenele, precum si alte
informatii referitoare la licitatii;
g) pentru lucrarile publice de importanta deosebita si de interes national
indeplineste ea insasi functia de organizator al licitatiilor la care
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului se constituie
investitor;
h) numeste comisiile pentru licitatii ale lucrarilor publice la care
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului se constituie
investitor;
i) stabileste si aplica sanctiuni investitorilor, organizatorilor sau
persoanelor care s-au facut vinovate de abaterile prevazute la art. 7 din
Hotararea Guvernului nr. 291/20 aprilie 1991.
Art. 2.6.
Directia de licitatii se numeste prin ordin al ministrului lucrarilor
publice si amenajarii teritoriului si va fi formata din specialisti ai
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 2.7.
Pentru desfasurarea licitatiilor lucrarilor publice, in mod similar art.
2.6., se organizeaza si functioneaza oficii de licitatii in cadrul consiliilor
judetene si al Consiliului Local al municipiului Bucuresti, cu atributii
conform art. 2.5. lit. b)-i).
Art. 2.8.
Pentru derularea corespunzatoare a activitatii de licitatii, investitorul
lucrarii publice numeste, pentru fiecare lucrare in parte, comisia pentru
licitatii si organizatorul licitatiei.
Art. 2.9.
Comisia pentru licitatii raspunde de activitatea de deschidere, examinare,
clarificare, evaluare si adjudecare a ofertelor, pentru licitatia publica
pentru care a fost infiintata de respectarea procedurii desfasurarii acesteia,
in conformitate cu prevederile prezentului regulament si in conformitate cu
prescriptiile si reglementarile transmise de Directia de licitatii din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 2.10.
Comisia pentru licitatii se compune din:
- presedintele comisiei, care, de regula, este un specialist al
investitorului;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul organizatorului;
- membrii comisiei, care vor fi specialisti cu experienta profesionala in
domeniul lucrarii publice supuse licitatiei si cu probitate morala.
Art. 2.11.
Numarul minim de specialisti care alcatuiesc comisia pentru licitatii
trebuie sa fie 5 (cinci).
Art. 2.12.
Pentru lucrari complexe, oficiile de licitatii pot desemna specialisti din
domeniul lucrarilor publice, care sa participe la lucrarile comisiei pentru
licitatii, ca membri in comisie sau ca observatori.
Art. 2.13.
Onorariile participantilor la lucrarile comisiei pentru licitatii (membri,
invitati etc.), care nu sunt angajati permanenti ai investitorului, se suporta
de catre investitor.
Art. 2.14.
Organizatorul licitatiei raspunde de pregatirea si desfasurarea licitatiei.
Organizatorul licitatiei poate fi insusi investitorul sau un agent economic de
specialitate, angajat de investitor.
Art. 2.15.
Organizatorul licitatiei are obligatia sa transmita intr-un exemplar, fara
intarziere, Directiei de licitatii din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului sau oficiilor de licitatii ale consiliilor judetene
si al Consiliului Local al municipiului Bucuresti anuntul publicitar,
invitatiile de participare la licitatie, documentele licitatiei si raportul de
adjudecare.
De asemenea, are obligatia sa informeze telegrafic, prin telex, telefax
etc. oficiul de licitatii asupra principalelor faze de desfasurare a
licitatiei.
Art. 2.16.
Verificatorul licitatiei se numeste pentru fiecare lucrare in parte si se
compune din minimum 3 (trei) specialisti. Acesti specialisti nu pot fi
implicati in nici o alta activitate de licitatie.
CAP. 3
Forme de licitatii
Art. 3.1.
Organizatorii licitatiilor, in functie de valoarea si complexitatea
lucrarilor publice, pot folosi una din urmatoarele proceduri:
- licitatii publice deschise fara precalificare;
- licitatii publice deschise cu precalificare;
- licitatii publice restranse;
- incredintarea directa.
Art. 3.2.
Licitatia publica deschisa fara precalificare se organizeaza intr-o singura
etapa, pentru lucrari publice la care pot participa, in numar nelimitat,
furnizori sau antreprenori interni sau externi si care indeplinesc conditiile
din documentele licitatiei impuse de organizatori.
Art. 3.3.
Licitatia publica deschisa cu precalificare este licitatia organizata in
doua etape distincte: in prima etapa participa toti ofertantii interesati si
care raspund invitatiei de precalificare, iar in a doua etapa participa numai
ofertantii selectionati de organizatori pe baza competitivitatii prezentate.
Aceasta procedura se aplica pentru lucrarile publice complexe, la care
investitorul doreste sa selectioneze in prealabil ofertantii competenti si
potentiali, in care caz scopul primei etape este intocmirea listei ofertantilor
calificati.
Art. 3.4.
Licitatia publica restransa se aplica atunci cand:
- lucrarea publica, datorita specificului acesteia, poate fi executata, de
regula, de un numar restrans de furnizori sau antreprenori;
- a existat o licitatie publica anterioara, nefinalizata prin incheierea
unui contract;
- apar motive de urgenta de pastrare a secretului etc.
Anuntarea licitatiei se face prin invitatii adresate direct furnizorilor
sau antreprenorilor, selectionati de investitori la aprecierea lor.
Numarul minim de participanti la licitatia publica restransa trebuie sa fie
3 (trei).
Art. 3.5.
Incredintarea directa a executiei lucrarilor publice se realizeaza pe baza
unei singure cereri de oferta, adresata unui singur furnizor sau antreprenor.
Incredintarea directa se practica numai cu titlu de exceptie si cu avizul
Directiei de licitatii din Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului,
respectiv al oficiilor de licitatii ale consiliilor judetene si al Consiliului
Local al municipiului Bucuresti, atunci cand un anumit furnizor sau antreprenor
este singurul in masura sa satisfaca cerintele investitorului.
Sunt admise astfel de proceduri in urmatoarele cazuri:
- incredintari directe, stabilite la nivel national, ca urmare a unor
relatii internationale si acorduri intre guverne;
- lucrari artistice speciale si lucrari sub protectia dreptului de autor;
- lucrari care nu pot fi realizate decat de furnizorul sau antreprenorul
initial al lucrarii;
- in cazul unei licitatii publice deschise, anterioare, nu s-au depus
oferte corespunzatoare si suficiente;
- cauza de forta majora (calamitati naturale, conflagratii etc.), care face
imposibila aplicarea procedurii de licitatie publica;
- lucrari de mica importanta si cu durate scurte de realizare (de pana la 3
luni).
CAP. 4
Publicitatea
Organizatorul licitatiei, in functie de importanta lucrarii si de interesele
investitorului, face anunturi publicitare pentru licitatiile lucrarilor publice
in presa interna si, dupa caz, in presa internationala.
Anunturile publicitare se fac cu minimum 30 de zile inainte de data
depunerii ofertei.
Art. 4.1.
Anuntul in presa interna si internationala.
Publicarea anunturilor referitoare la licitatii se face prin cel putin 3
anunturi si va fi asigurata prin publicarea intr-un cotidian de larga
circulatie si, dupa caz, in publicatiile de specialitate: Monitorul
constructiilor, Buletinul asociatiei romane a antreprenorilor de constructii
ARACO si altele.
In situatia in care se urmareste si atragerea ofertantilor straini,
licitatia va fi cu participare internationala, in care caz publicarea anuntului
de licitatie se face si in cel putin un cotidian de larga circulatie
internationala si, dupa caz, intr-o publicatie internationala de specialitate.
In cazul finantarii lucrarilor publice de catre organisme internationale
bancare sau alti finantatori externi, precum si in cazul cofinantarii,
publicarea anuntului de licitatie se va face si in conformitate cu
instructiunile finantatorului.
Continutul minim al anuntului licitatiei este:
- numele investitorului si al organizatorului licitatiei si adresele acestora;
- conditii de participare;
- locul de unde se pot obtine documentele licitatiei si alte informatii;
- obiectul licitatiei si descrierea sintetica a lucrarii publice;
- data si ora limita a depunerii ofertelor, adresa de depunere a acestora,
precum si data, ora si locul deschiderii ofertelor.
Dupa caz, anuntul licitatiei poate fi completat cu:
- denumirea ordonatorului de credite sau a finantatorului;
- forma si cuantumul garantiilor solicitate;
- forma de plata si modul de obtinere a documentelor licitatiei.
Art. 4.2.
Informarea prealabila se face in mod similar cu dispozitiile art. 4.1., de
catre organizatorul licitatiei, prin preaviz de licitatie in presa, in cazul
unei lucrari publice complexe, care impune o informare anterioara anuntului
publicitar privitoare la viitoarea licitatie, o vizitare prealabila a
amplasamentului etc., cu scopul de a obtine un nivel competitiv ridicat al
ofertelor.
Preavizul de licitatie poate sa contina:
- numele si adresele investitorului si organizatorului licitatiei publice;
- descrierea succinta a obiectului licitatiei publice;
- ordonatorul de credite sau finantatorul si, eventual, valoarea
creditului;
- localizarea amplasamentului si modul in care acesta poate fi vizitat;
- data anuntului publicitar.
Informarea prealabila, prin actiunile care decurg din aceasta, nu
constituie nici o obligatie intre parti, ofertantii fiind inregistrati pe lista
ofertantilor posibili numai dupa inscrierea pentru participare, in conformitate
cu anuntul publicitar al licitatiei.
Art. 4.3.
Publicarea anuntului pentru forma de licitatie publica deschisa cu
precalificare se face in mod similar anuntului descris la art. 4.1., cu
precizarea suplimentara ce se organizeaza precalificarea ofertantilor.
In vederea precalificarii, organizatorul licitatiei transmite gratuit
ofertantilor, prin posta sau prin ridicare directa de la sediul
organizatorului, informatii tehnice si economice privind viitoarea licitatie,
precum si instructiuni de prezentare a documentelor de precalificare.
De regula, documentele de precalificare constau in: informatii privind
dotarea tehnico-economica si de personal, calificarea personalului, performante
anterioare, lista lucrarilor executate anterior din domeniul lucrarilor care
fac obiectul ofertei, atestate privind situatia financiara, certificate de buna
executie, scrisori de recomandare.
Dupa primirea documentelor de precalificare de la ofertanti, in prima
etapa, organizatorul le studiaza, compara performantele acestora si intocmeste
lista ofertantilor calificati.
Organizatorul are obligatia de a comunica tuturor ofertantilor
participanti, in scris, rezultatul precalificarii.
Numarul minim de ofertanti calificati trebuie sa fie 3 (trei).
Art. 4.4.
Invitatiile de participare la licitatie publica restransa se face de catre
investitor sau organizatorul licitatiei, atunci cand:
- exista un numar limitat de ofertanti specializati;
- este necesara o selectionare a ofertantilor dintre furnizori sau
antreprenori de specialitate, legata de interesele investitorului in realizarea
calitativa a lucrarii publice.
Invitatiile de participare la licitatia publica restransa se transmit numai
unor anumiti ofertanti, selectionati de investitor.
Ofertantii care primesc invitatia de participare la licitatie, daca doresc
sa participe, transmit prin telex organizatorului cererea de includere pe lista
ofertantilor potentiali. Ofertantii care nu primesc invitatii nu pot sa
participe la licitatia publica restransa.
Documentele licitatiei se pun la dispozitie, contra cost, numai
ofertantilor care au transmis organizatorului cererea de includere pe lista
ofertantilor potentiali.
CAP. 5
Documentele licitatiei
Art. 5.1.
In vederea efectuarii unei licitatii de lucrare publica, investitorul are
obligatia sa elaboreze documentele licitatiei, care se pun la dispozitia
ofertantilor pentru intocmirea ofertelor.
Art. 5.2.
Documentele licitatiei pot fi elaborate si de catre organizator sau alt
agent economic de specialitate (consultant, proiectant etc.), angajat de
investitor in acest scop.
Art. 5.3.
Documentele licitatiei sunt:
- anuntul publicitar si/sau invitatia de participare la licitatie;
- instructiunile pentru ofertanti (conform cap. 6);
- formularele de oferta;
- formularul de contract;
- conditii generale de contractare;
- conditii speciale de contractare;
- caietul de sarcini (specificatiile tehnice cu caracter general si special)
- probe, incercari si standarde ce trebuie respectate;
- listele de cantitati de lucrari (specificatii cantitative);
- listele de utilaje si echipamente (specificatii cantitative);
- proiectul tehnic sau piesele scrise si desenate, selectionate in scopul
licitatiei;
- graficul general de realizare a lucrarii publice, prestari, livrari,
receptii;
- instructiuni privind modul de prezentare a garantiilor si valoarea
acestora;
- alte conditii sau prescriptii de elaborare si de prezentare a ofertelor,
pe care investitorul sau organizatorul le considera necesare (date cu privire
la starea terenului, a drumurilor, a situatiei hidrologice, a retelelor sub si
supraterane, alte particularitati ale amplasamentului etc.).
Art. 5.4.
Documentele licitatiei se pun la dispozitia ofertantilor, contra cost, de
catre organizator. Pretul de vanzare al documentelor licitatiei nu poate depasi
costul multiplicarii acestora.
Art. 5.5.
Modificarea continutului documentelor licitatiei, dupa vanzarea lor, poate
fi facuta numai de catre investitor si numai in situatii deosebite si cu
aprobarea verificatorului.
Art. 5.6.
Notificarea modificarii documentelor licitatiei se face de catre
organizator cu minimum 30 de zile inainte de termenul de depunere a ofertelor
si obligatoriu tuturor ofertantilor care au cumparat documentele licitatiei.
Art. 5.7.
In cazul in care, ca urmare a modificarii documentelor licitatiei, este
necesar sa se prelungeasca termenul de depunere a ofertelor, noul termen se va
comunica de catre organizator tuturor ofertantilor, o data cu notificarea
modificarii, pe baza aprobarii prealabile a investitorului.
CAP. 6
Instructiuni pentru ofertanti
Art. 6.1.
Instructiunile pentru ofertanti fac parte din documentele licitatiei si
cuprind date si informatii asupra organizarii si desfasurarii licitatiei,
precum si precizari asupra modului de intocmire si prezentare a ofertei.
Art. 6.2.
Aceste instructiuni au caracter obligatoriu, iar nerespectarea lor de catre
ofertanti atrage dupa sine descalificarea automata a ofertei.
Art. 6.3.
Instructiunile pentru ofertanti cuprind:
- lista (borderoul) documentelor licitatiei;
- descrierea obiectului licitatiei;
- criteriile de eligibilitate pentru ofertanti (conform cap. 7);
- precizari privind prezentarea autorizatiilor de functionare,
inregistrari, taxe, asigurari etc.;
- specificatii referitoare la modul de prezentare a ofertei tehnice,
ofertei comerciale si de transmitere si depunere a acestora;
- precizari referitoare la modul de prezentare a valorii ofertei (total
si/sau partial), exprimat in lei si/sau valuta indicata de investitor;
- instructiuni privind forma de prezentare a garantiei de participare la
licitatie si a garantiei de buna executie, precum si valorile acestora;
- precizari privind modul de completare si semnare a contractului si
eventualele negocieri ale clauzelor contractuale;
- graficul general de realizare a lucrarii publice, receptii, termenul de
garantie a lucrarilor;
- precizari privind prezentarea ofertei pe sectiuni, pe capitole sau
categorii de lucrari. In cazul licitatiei internationale, atunci cand unele din
documentele licitatiei sunt redactate in mai multe limbi, se va preciza in mod
explicit ca limba romana va avea prioritate;
- termenul de inchidere a depunerii ofertelor (data si ora limita de
primire a ofertelor);
- adresa de depunere a ofertelor si modul de inregistrare a depunerii;
- conditii privind retragerea ofertei, penalizari;
- perioada de valabilitate a ofertei;
- semnaturile si parafele necesare pe documentele ofertei;
- precizari privind procedura de deschidere a ofertelor, ziua, ora, locul
si conditiile de reprezentare;
- informatii privind examinarea, selectarea, compararea si adjudecarea
ofertelor, tehnica de calcul si punctajul sau coeficientii ce vor fi folositi
la evaluarea si departajarea ofertelor;
- precizari privind aplicarea, dupa caz, a tratamentului preferential ofertantilor
interni in competitie cu ofertantii externi si marjele de acordare a acestuia;
- mentionarea dreptului organizatorului de a accepta sau de a respinge
orice oferta sau toate ofertele in situatiile in care conditiile tehnice si/sau
economice prezentate de ofertanti sunt inacceptabile pentru investitor;
- mentionarea dreptului investitorului de a modifica unele termene, livrari
sau lucrari, si in ce conditii;
- precizarea modului de notificare a organizatorului catre ofertant privind
adjudecarea licitatiei;
- alte informatii si precizari pe care investitorul si organizatorul le
considera necesare.
CAP. 7
Conditii de eligibilitate a ofertantului
Art. 7.1.
Ofertantul este admis sa participe la licitatie in conditiile in care este
declarat eligibil de catre organizator.
Art. 7.2.
Criteriile de stabilire a eligibilitatii ofertantilor sunt:
a) dotarea tehnica, dotarea cu personal si puterea economica;
b) calificarea personalului;
c) performantele anterioare in domeniu;
d) situatia financiara cu maximum 30 de zile anterior datei de depunere a
ofertei;
e) lipsa sanctionarilor penale sau contraventiilor pentru savarsirea
urmatoarelor fapte: gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, inselaciune,
delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita sau alte abateri
prevazute de Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale;
f) calitatea de agent economic autorizat si inregistrat in domeniul
lucrarii publice supuse licitatiei;
g) capacitatea si resursele de executare a lucrarii respective;
h) certificate de buna executie;
i) scrisori de recomandare;
j) nationalitatea ofertantului.
Art. 7.3.
In situatii speciale (finantare din surse externe, cofinantare etc.), finantatorii
si/sau investitorii pot impune si alte conditii de eligibilitate.
ARt. 7.4.
In vederea participarii la licitatie, este de datoria ofertantilor sa se
informeze daca sunt eligibili sau nu.
Art. 7.5.
Organizatorii licitatiei, la solicitarea oricarui ofertant, este obligat sa
raspunda asupra aprecierii daca acesta este eligibil sau nu.
Art. 7.6.
Ofertantul eligibil nu inseamna si ofertant calificat.
Art. 7.7.
Investitorii si organizatorii, pe raspunderea lor, de la caz la caz, in
functie de complexitatea lucrarii publice, pot reduce criteriile de
eligibilitate la minimum (art. 7.2 lit. a)-g).
CAP. 8
Oferta
Art. 8.1.
Oferta reprezinta angajamentul ferm al ofertantului in conformitate cu
documentele licitatiei, este secreta si se depune la organizator in vederea
participarii la licitatie.
Oferta se intocmeste de ofertant sau de catre alta societate comerciala de
specialitate (de consultanta, proiectare etc.) angajata de ofertant in acest
scop, cu conditia pastrarii caracterului secret al acesteia.
Art. 8.2.
Modul de structurare a documentatiei si modul de prezentare a ofertei vor
respecta intocmai prevederile din documentele licitatiei (cap. 5).
Art. 8.3.
Oferta trebuie sa fie ferma, sa aiba caracter definitiv si obligatoriu
asupra continutului documentatiei ce o alcatuieste pe toata perioada de
valabilitate precizata.
Art. 8.4.
Oferta este supusa clauzelor juridice si financiare inscrise in documentele
ce o alcatuiesc.
Art. 8.5.
Organizatorul licitatiei are dreptul de a descalifica orice ofertant care
nu indeplineste prin oferta prezentata una sau mai multe cerinte din
documentele licitatiei, din instructiunile pentru ofertanti si conditiile de
eligibilitate.
Art. 8.6.
Depunerea ofertei reprezinta manifestarea vointei ofertantului de a executa
lucrarea publica in conformitate cu documentele licitatiei si de semnare a
contractului cu investitorul.
Art. 8.7.
Adjudecarea unei oferte reprezinta manifestarea vointei investitorului de a
incredinta lucrarea publica ofertantului, a carui oferta a fost acceptata, si
de a semna contractul cu acesta.
Art. 8.8. Revocarea ofertei de catre ofertant, dupa deschiderea acesteia si
inainte de adjudecare, atrage dupa sine pierderea garantiei de participare.
Art. 8.9.
Revocarea de catre ofertant a ofertei dupa adjudecare atrage pierderea
garantiei de participare, precum si suportarea de catre ofertant a altor
despagubiri stabilite prin documentele licitatiei.
Art. 8.10.
Ofertantii care sunt dovediti ca detin informatii despre valoarea altor
oferte din licitatie sau au stabilit cu alti ofertanti intelegeri pentru
falsificarea rezultatului licitatiei, spre a obtine preturi mai mari, vor fi
exclusi automat de la licitatie.
Art. 8.11.
Termenul limita (data si ora) pana la care pot fi depuse ofertele este
denumit "termenul de inchidere a depunerii ofertelor". Ofertele
depuse dupa termenul de inchidere sunt automat excluse de la licitatie si se
restituie ofertantilor nedesfacute.
Art. 8.12.
Perioada de timp necesara elaborarii ofertelor (de la data anuntului
publicitar sau data expedierii invitatiilor, pana la data depunerii ofertelor)
se stabileste de organizator, dar nu va fi mai mica de 30 de zile
calendaristice, iar in cazul unor lucrari de complexitate ridicata, de minimum
60 de zile calendaristice.
Art. 8.13.
Perioada de valabilitate a ofertei se stabileste de catre organizator,
tinand cont ca aceasta se considera de la data deschiderii ofertelor si pana la
data semnarii de catre ambele parti a contractului.
Art. 8.14.
La stabilirea termenului de valabilitate a ofertei, organizatorul va avea
in vedere o perioada de timp necesara pentru: studierea si compararea
ofertelor; luarea deciziei de adjudecare si obtinerea avizului de la
verificator, eventual a reverificarii si reluarii deciziei de adjudecare, daca
verificatorul o cere; comunicarea deciziei de adjudecare; finalizarea
negocierilor si semnarea contractului.
Art. 8.15.
Oferta trebuie sa contina, in mod expres, termenul de valabilitate a
acesteia, in conformitate cu precizarile cuprinse in cap. 6 "Instructiuni
pentru ofertanti".
Art. 8.16.
In situatii exceptionale, inainte de expirarea perioadei initiale de valabilitate
a ofertelor, investitorul poate sa ceara ofertantilor o prelungire a acestei
perioade. Solicitarea si raspunsul se vor face in scris sau telegrafic.
Ofertantului care accepta solicitarea nu i se va cere si nici nu i se va
permite sa-si modifice oferta, ci sa extinda in mod corespunzator valabilitatea
garantiei sale de participare la licitatie. Prevederile art. 8.8., referitoare
la plata si pierderea garantiei de participare la licitatie, vor fi valabile si
pe perioada de extindere a valabilitatii ofertei.
In situatia in care termenul de prelungire a valabilitatii ofertei este mai
mare de 30 de zile, investitorul poate solicita ofertantilor si modificarea
valorii ofertelor.
Ofertantul poate sa refuze prelungirea termenului de valabilitate a ofertei
fara pierderea garantiei de participare la licitatie.
Art. 8.17.
Valoarea totala si pe sectiuni a lucrarii publice care face obiectul
ofertei, denumita in continuare valoarea ofertei, se inscrie de catre ofertant
in formularele de oferta.
Art. 8.18.
Valoarea ofertei se stabileste de catre ofertant, de regula, prin aplicarea
preturilor sale unitare, care vor fi inmultite cu cantitatile din listele de
cantitati de lucrari, de utilaje si echipamente (primite de la organizator prin
documentele licitatiei), dupa care acesta va stabili valorile pe capitole de
lucrari, sectiuni, cheltuieli generale si, in final, valoarea totala a ofertei,
conform instructiunilor pentru ofertanti.
Art. 8.19.
Articolele din listele de cantitati de lucrari si din listele de utilaje si
echipamente, nespecificate de catre organizatori prin documentele licitatiei,
se vor inscrie si cota de catre ofertant separat, fara a fi incluse in valoarea
ofertei.
Art. 8.20.
Articolele din listele de cantitati de lucrari si din listele de utilaje si
echipamente necotate de catre ofertant nu vor fi platite de investitor si se
considera ca acestea sunt incluse in alte preturi ale listelor, deci raman in
obligatia ofertantului si se includ in valoarea ofertei.
Art. 8.21.
Valoarea ofertei se poate stabili de catre ofertant si prin alte metode,
atunci cand documentele licitatiei le precizeaza.
Art. 8.22.
In valoarea ofertei, ofertantul va include si contravaloarea taxelor,
impozitelor, asigurarilor etc., in conformitate cu prevederile conditiilor
contractuale.
Art. 8.23.
Preturile unitare si totale pe articole si capitole de lucrari ale ofertei
pot fi:
- fixe, in cazul in care conditiile contractuale prevad ca acestea sa
ramana nemodificate pe intreaga durata a contractului;
- modificabile (indexate), atunci cand valorile cotate de ofertant pot fi
modificate pe durata contractului.
In acest caz, investitorul, prin documentele licitatiei (instructiunile
pentru ofertanti si conditiile contractuale), va face precizari speciale
privind redactarea valorii ofertei, precum si in situatiile in care accepta
indexarea preturilor.
Art. 8.24.
Valoarea totala si partiala a ofertei se va prezenta in lei si, dupa caz,
in valuta, conform instructiunilor pentru ofertanti, si de regula:
- in lei pentru lucrarile, utilajele si echipamentele care se procura din
tara;
- in valuta indicata pentru lucrarile, utilajele si echipamentele procurate
din alte tari.
Art. 8.25.
Cu privire la eventualele modificari ale preturilor si ale legislatiei in
vigoare pana la data depunerii ofertelor, in perioada de valabilitate a ofertei
si in perioada de executie a lucrarilor, in scopul de a nu se produce diverse
interpretari de catre ofertanti la stabilirea valorii ofertei, se vor face
precizari clare, de catre organizator, in instructiunile pentru ofertanti si in
conditiile contractuale.
Art. 8.26.
Ofertantului i se recomanda sa viziteze si sa examineze amplasamentul
lucrarilor si imprejurimilor acestuia si sa obtina pentru el insusi pe proprie
raspundere, toate informatiile necesare pentru elaborarea ofertei si incheierea
contractului. Costul acestei vizite va fi suportat de ofertant.
Art. 8.27.
Investitorul va permite ofertantului si personalului acestuia sau agentilor
sai sa patrunda in incinta si pe terenurile respective, in scopul efectuarii
acestei inspectari, dar numai cu conditia expresa ca ofertantul, personalul sau
agentii sai sa suporte eventualele daune cauzate ca urmare a vizitei.
Art. 8.28.
Ofertantii care doresc sa ofere alternative tehnico-economice nesolicitate
(fata de cerintele din documentele licitatiei) trebuie mai intai sa intocmeasca
oferta de baza pentru cerintele tehnice incluse in documentele licitatiei, dupa
care sa furnizeze suplimentar toate elementele necesare pentru o evaluare
completa a ofertelor alternative, inclusiv calculele proiectului, specificatii
tehnice, listele de cantitati de lucrari, de utilaje si echipamente si
preturile lor partiale si totale, metodologia de executie propusa si alte
detalii relevante.
Comisia pentru licitatii va lua in considerare ofertele alternative, daca
acestea sunt acceptate din punctul de vedere al solutiilor si exigentelor de
calitate.
Art. 8.29.
Oferta va cuprinde, de regula: scrisoarea de transmitere a ofertei;
formularul de oferta; garantia de participare; lista de cantitati de lucrari;
lista de cantitati pentru utilaje si echipamente; tabele cu informatii
suplimentare; informatii si documente despre eligibilitate si calificari;
oferte alternative (daca se prezinta); documente nominalizate de reprezentare
si orice alte materiale care se cer a fi completate si transmise conform
instructiunilor pentru ofertanti.
Art. 8.30.
Ofertele se depun de ofertant, in conformitate cu instructiunile pentru
ofertanti, de regula in doua exemplare, un exemplar in original si o copie.
Se pot prezenta si mai multe copii (daca organizatorul o cere prin
instructiuni), in scopul folosirii lor de catre finantator si/sau verificator.
Art. 8.31.
Ofertantul va introduce originalul si fiecare copie, separat, in cate un
plic interior, acestea introducindu-se intr-un plic exterior notand
corespunzator plicurile interioare cu "original" si
"copie".
Art. 8.32.
Pe plicuri se va scrie, clar si citet, in conformitate cu precizarile din
instructiuni:
a) Pe plicul exterior:
- adresa organizatorului licitatiei;
- titlul lucrarii publice sau titlul contractului si numarul acestuia, daca
exista;
- cuvintele "a nu se deschide inainte de (ora si data)";
- nici o alta inscriptie nu se trece pe plicul exterior.
b) Pe plicul interior:
- se vor inscrie numele si adresa ofertantului, pentru ca oferta sa poata
fi returnata nedeschisa, in cazul in care aceasta a fost trimisa prea tarziu
sau nu a fost acceptata din orice alt motiv.
Art. 8.33.
Plicul exterior si plicul interior vor fi sigilate de catre ofertant. Daca
plicul exterior nu este sigilat si notat conform art. 8.32., organizatorul nu va
purta nici o raspundere pentru adresarea gresita. Organizatorul licitatiei va
refuza primirea ofertelor in plicuri deteriorate sau desfacute, indiferent din
vina cui s-au produs acestea.
Art. 8.34.
Ofertantul va suporta toate cheltuielile aferente elaborarii si prezentarii
ofertei sale. Investitorul nu va fi, in nici un caz, raspunzator pentru aceste
costuri, indiferent de derularea sau rezultatul obtinut la adjudecare.
CAP. 9
Deschiderea, examinarea si clarificarea ofertelor
Art. 9.1.
Ofertele depuse de ofertanti pana la data si ora precizata pentru depunere
se vor pastra de organizator sub cheie, dupa ce s-a verificat in prealabil daca
plicurile si sigiliile sunt intacte.
Art. 9.2.
La data, ora si locul anuntate pentru deschiderea licitatiei vor fi
prezenti membrii comisiei pentru licitatii, reprezentantii ofertantilor, care
vor prezenta si documentele de imputernicire, reprezentantii investitorului si,
dupa caz, alti specialisti invitati.
Toti cei prezenti vor semna de participare.
Art. 9.3.
La deschiderea licitatiei, presedintele comisiei pentru licitatii va anunta
numele ofertantilor, dupa care va deschide ofertele (plicurile) inclusiv
documentele incluse in acestea.
In continuare, va anunta clar: numele ofertantilor; valorile ofertelor
totale si pe sectiuni; propunerile de oferte alternative, inclusiv valorile si
caracteristicile principale ale acestora; notificarile in scris referitoare la
modificarile si retragerile de oferte (daca exista); existenta garantiilor de
participare solicitate; orice alte detalii pe care comisia le considera
necesare.
Art. 9.4.
Dupa deschidere si anuntare, conform art. 9.3., pentru propriile sale
evidente, comisia pentru licitatii va intocmi un proces-verbal, care se va citi
in prezenta participantilor, in care se va mentiona:
- lista ofertelor; numele si adresele ofertantilor; valorile totale si pe
sectiuni ale acestora; notificarile in scris referitoare la modificarile si
retragerile de oferte; existenta garantiilor de participare, precum si alte
informatii dezvaluite;
- lista ofertelor respinse ca urmare a unor lipsuri sau neconformitati fata
de prevederile documentelor licitatiei.
Procesul-verbal va fi semnat obligatoriu de membrii comisiei pentru licitatii
si, dupa caz, de invitati si de reprezentantii ofertantilor.
Art. 9.5.
Ofertele pentru care s-au transmis notificari de retragere sau ofertele
intirziate se vor inapoia ofertantilor respectivi nedeschise.
Art. 9.6.
Dupa deschiderea in public a ofertelor acestea se vor pastra sub cheie.
Art. 9.7.
Orice incercare a unui ofertant de a influenta comisia in procesul de
examinare, clarificare, evaluare si comparare a ofertelor si in luarea
deciziilor, cu privire la incredintarea contractului, poate avea ca rezultat
respingerea ofertei respective.
Art. 9.8.
Comisia pentru licitatii procedeaza, in continuare, pe loc sau in zilele
urmatoare, cu respectarea prevederilor de la art. 9.6. si 9.7., la stabilirea
situatiilor in care fiecare oferta raspunde sau nu cerintelor prevazute in
documentele licitatiei si abia dupa aceea trece la examinarea, clarificarea si
evaluarea de detaliu a ofertelor.
Art. 9.9.
In scopul examinarii, evaluarii si compararii obiective a ofertelor, comisia
pentru licitatii poate sa ceara ofertantilor, individual, sa-si clarifice
ofertele, inclusiv sa defalce preturile unitare.
Solicitarea de clarificare si raspunsul aferent se vor face in scris,
telegrafic, prin telex sau telefax, dar nu se va permite nici o modificare a
valorii sau continutului ofertei, exceptand cazurile in care se solicita
corectia erorilor aritmetice descoperite de comisie in cursul examinarii
ofertelor.
Art. 9.10.
Daca o oferta nu raspunde cerintelor documentelor licitatiei, aceasta va fi
respinsa de catre comisia pentru licitatii, in situatia in care ofertantul nu
poate corecta sau clarifica ulterior, conform art. 9.9., erorile sau omisiunile
din oferta, spre a deveni corespunzatoare.
Art. 9.11.
Se interzice factorilor care participa la activitatea de licitatii aducerea
la cunostinta ofertantilor sau altor persoane fizice si juridice a unor
informatii suplimentare despre licitatii, in afara informatiilor rezultate cu
ocazia deschiderii ofertelor (art. 9.3. si art. 9.4.) si a anuntului final de
incredintare a contractului in favoarea ofertantului castigator.
CAP. 10
Evaluarea si compararea ofertelor
Art. 10.1.
Comisia pentru licitatii va evalua si compara ofertele stabilite ca fiind
corespunzatoare, inclusiv cele care au fost corectate de catre ofertanti (la
cererea comisiei), ale caror corecturi au fost acceptate si care raspund in mod
substantial cerintelor din documentele licitatiei.
Art. 10.2.
Evaluarea ofertelor se face de catre comisia pentru licitatii prin
aprecierea simpla a calitatilor tehnice si valorice sau aprecierea prin
punctaj, care reprezinta rezultatul aplicarii unor coeficienti la elementele
principale ale ofertelor, stabiliti in prealabil de catre investitor si
finantator.
Art. 10.3.
Coeficientii de evaluare se stabilesc, dupa caz, pentru:
- valoarea ofertei;
- termenele de livrare sau receptie;
- conditii si facilitati financiare;
- eficienta si competitivitatea echipamentelor si utilajelor tehnologice
care fac parte din lucrarea publica;
- asigurarea service-ului si a pieselor de schimb;
- eficienta si competitivitatea utilajelor, materialelor, calitatea si
calificarea personalului, privind executia lucrarilor;
- eficienta metodelor tehnologice de executie;
- coeficienti preferentiali pentru ofertanti interni si externi;
- etc.
Art. 10.4.
Sistemul de punctaj, coeficientii de evaluare si modul de aplicare a
acestora se vor comunica in prealabil ofertantilor prin documentele licitatiei.
Art. 10.5.
In cazul aprecierii simple, oferta desemnata castigatoare (adjudecata)
reprezinta acea oferta cu valoarea cea mai scazuta, in conditiile calitatii
tehnice, respectarii documentelor licitatiei, precum si demonstrarii eligibilitatii
si capacitatii ofertantului de a executa lucrarea publica.
Art. 10.6.
In cazul aprecierii prin punctaj, oferta desemnata castigatoare
(adjudecata) reprezinta acea oferta care prin insumare totalizeaza punctajul
maxim, cuantificind elementele precizate la art. 10.3.
Art. 10.7.
Atat in cazul evaluarii ofertelor prin metoda aprecierii simple cat si prin
metoda aprecierii prin punctaj, oferta desemnata castigatoare reprezinta oferta
cea mai competitiva, conform prevederilor art. 10.5. si 10.6., cu conditia ca
ofertantul sa aiba capacitatea si resursele sa execute contractul in mod
eficient.
Art. 10.8.
In cazul prezentarii ofertelor alternative, comisia pentru licitatii va
cota atat oferta de baza, cat si oferta alternativa prezentata; adjudecarea se
va face pe criteriul definit la art. 10.2. si 10.3., ofertantul respectiv
participand la licitatie cu doua oferte.
CAP. 11
Adjudecarea, informarea si semnarea contractului
Art. 11.1.
Comisia pentru licitatii intocmeste un raport in 4 (patru) exemplare, care
va cuprinde:
- numele membrilor comisiei pentru licitatii si ai specialistilor invitati
care au participat la evaluarea si compararea ofertelor;
- nominalizarea ofertantului a carui oferta a fost adjudecata;
- justificarea criteriilor tehnice si economice ale hotararii de
adjudecare;
- semnaturile tuturor membrilor comisiei pentru licitatii si, dupa caz, ale
invitatilor.
Art. 11.2.
Raportul intocmit si semnat conform art. 11.1., se va transmite:
- 1 (un) exemplar (originalul) investitorului;
- 1 (un) exemplar verificatorului;
- 1 (un) exemplar Ministerului Finantelor;
- 1 (un) exemplar ramane pentru evidenta la dispozitia comisiei pentru
licitatii.
Art. 11.3.
Raportul de adjudecare in favoarea ofertantului castigator se supune la vot
de catre membrii comisiei pentru licitatii si se adjudeca cu minimum 2/3 din
numarul voturilor membrilor acesteia, in care se vor include in mod obligatoriu
si voturile reprezentantilor investitorului si Ministerului Finantelor.
Art. 11.4.
Raportul privind adjudecarea va fi supus aprobarii verificatorului, care va
comunica, in scris, comisiei pentru licitatii hotararea sa, in termen de
maximum 7 (sapte) zile calendaristice.
Hotararea finala a verificatorului se va inscrie in termenul cunoscut de
ofertanti prin documentele licitatiei, pentru comunicarea oficiala a
rezultatului licitatiei.
Art. 11.5.
Membrii comisiei pentru licitatii, care nu sunt de acord cu adjudecarea,
vor preciza, in scris, anexat la raport, motivele de divergenta.
Art. 11.6.
Atat membrii comisiei pentru licitatii, cat si specialistii invitati la
examinarea si evaluarea ofertelor, pot depune, dupa caz, contestatii adresate
verificatorului impotriva hotararii de adjudecare, in termen de 3 (trei) zile
calendaristice, de la data semnarii raportului cu obiectii.
Art. 11.7.
Contestatiile sunt analizate si rezolvate de catre verificator, iar
hotararea acestuia se transmite, in termenul de aprobare (art. 11.4.), comisiei
pentru licitatii.
Art. 11.8.
In cazul in care contestatiile sunt intemeiate, verificatorul nu valideaza
raportul comisiei pentru licitatii privind adjudecarea si comunica comisiei
pentru licitatii reanalizarea ofertelor si anularea raportului adjudecarea in
favoarea altui ofertant sau, dupa caz, anularea licitatiei.
Art. 11.9.
Hotararea finala a verificatorului va fi comunicata ofertantilor de catre
organizator in termenul anuntat prin documentele licitatiei.
Art. 11.10.
Hotararea finala a verificatorului ramane definitiva si nu este supusa nici
unei cai de atac.
Art. 11.11.
Inainte de expirarea perioadei de valabilitate a ofertei, organizatorul va
anunta ofertantul castigator, telegrafic, prin telex sau telefax, precum si
printr-o scrisoare recomandata cu o confirmare de primire, semnata de
investitor, ca oferta sa a fost acceptata.
Aceasta comunicare, denumita scrisoare de acceptare, va contine:
- notificarea referitoare la acceptarea ofertei;
- valoarea ofertei acceptate si deci valoarea lucrarii publice si a
contractului;
- notificarea incredintarii contractului;
- invitatia catre ofertantul castigator ca acesta sa constituie garantia de
buna executie si de semnare a documentelor contractului in termenul de
valabilitate a ofertei.
Dupa constituirea de catre ofertantul castigator a garantiei de buna
executie, organizatorul va comunica prin scrisori semnate de organizator si
investitor, celorlalti ofertanti, ca ofertele lor sunt necistigatoare.
Aceste scrisori constituie si documentul de eliberare a garantiei de
participare la licitatie fiecarui ofertant necistigator.
Art. 11.12.
Hotararea de adjudecare a comisiei pentru licitatii in favoarea unui
ofertant constituie actul in baza caruia investitorul va incredinta contractul
de executie a lucrarii publice acestuia.
Art. 11.13.
Dupa notificare printr-o scrisoare de acceptare a ofertei catre ofertantul
castigator se procedeaza la semnarea contractului (anexa nr. 4), care include
toate acordurile si documentele intre parti si se procedeaza la constituirea
garantiei de buna executie, conform art. 13.4., art. 13.5., art. 13.7. si
prevederilor din documentele licitatiei.
Semnarea documentelor contractuale (contractul, conditiile generale de
contractare, conditiile speciale de contractare si anexele acestora) se face
prin intelegere la sediul uneia dintre parti, cu care ocazie partile pot
prezenta si documentele de imputernicire in vederea semnarii.
Art. 11.14.
Operatiunile de la art. 11.13. se vor incheia inainte de expirarea
termenului de valabilitate a ofertei.
Art. 11.15.
Daca ofertantul castigator, dupa ce a primit scrisoarea de acceptare
conform art. 11.11., nu semneaza contractul si documentele acestuia conform
art. 11.13., si nu constituie garantia de buna executie conform art. 13.4.,
unul din aceste doua refuzuri constituie un motiv de anulare a incredintarii
contractului si de pierdere a garantiei de participare la licitatie precum si
de plata a daunelor determinate si dovedite.
CAP. 12
Anularea licitatiei
Art. 12.1.
De regula, nu se permite anularea licitatiei.
In mod exceptional, anularea licitatiei se face atunci cand:
- s-a prezentat numai o singura oferta;
- valorile prezentate de ofertant in oferte depasesc cu valori
inacceptabile pentru investitor valorile anterior estimate;
- in cazul unor nereguli importante, din care cauza investitorul,
Ministerul Finantelor si verificatorul, conform art. 11.8., anuleaza licitatia;
- alte cazuri specificate in mod expres prin documentele licitatiei.
Art. 12.2.
De comun acord, investitorul, Ministerul Finantelor si verificatorul isi
rezerva dreptul de a anula licitatia, oricand inainte de semnarea contractului,
fara ca prin aceasta sa-si asume vreo responsabilitate fata de ofertantul sau
ofertantii afectati sau vreo obligatie de a informa respectivii ofertanti
asupra motivelor actiunii lor.
Art. 12.3.
In cazul anularii licitatiei, organizatorul comunica hotararea, in scris,
tuturor ofertantilor participanti si oficiului de licitatii si se inapoiaza
garantiile integral.
Daca este cazul, se organizeaza o noua licitatie conform prezentului
regulament.
CAP. 13
Garantiile
Art. 13.1.
In vederea participarii la licitatie, ofertantul este obligat sa depuna la
investitor garantia de participare la licitatie, pentru ca investitorul sa fie
asigurat, in cazul adjudecarii lucrarii in favoarea unui ofertant, de preluarea
contractului.
Art. 13.2.
Ofertantilor necistigatori ai licitatiei li se restituie garantia de
participare la licitatie, fara nici un fel de retineri, direct sau pe baza de
scrisori din partea organizatorului. Confirmarea pentru restituire trebuie sa
fie cat mai prompta posibil si nu trebuie sa fie facuta mai tarziu de 5 zile de
la data adjudecarii ofertei.
Art. 13.3.
Garantia de participare la licitatie se pierde in urmatoarele cazuri:
- daca ofertantul isi retrage oferta in cursul perioadei de valabilitate a
acesteia;
- in cazul ofertantului castigator, daca acesta, in termenul de
valabilitate a ofertei, nu semneaza contractul sau, dupa caz, nu depune
garantia de restituire a avansului si garantia de buna executie.
Art. 13.4.
Ofertantul caruia i s-a adjudecat lucrarea este obligat sa constituie o
garantie de buna executie, in scopul asigurarii investitorului de realizarea la
calitatea convenita prin contract si la termen a lucrarii.
Art. 13.5.
Modul de restituire a garantiei de buna executie se precizeaza prin
conditiile contractuale convenite.
Art. 13.6.
Cuantumul garantiilor se stabileste de investitor si reprezinta un anumit
procent din valoarea lucrarilor.
Art. 13.7.
Formele de constituire a garantiilor pot fi:
- sume cash depuse la casieria organizatorului contra unei chitante;
- ordin de plata sau cecuri acceptate la o banca indicata de organizator,
scrisori de garantie bancara, acreditive sau alte forme stabilite de
organizator (cu acordul investitorului) prin documentele licitatiei.
CAP. 14
Dispozitii finale
Art. 14.1.
Prezentul regulament intra in vigoare la 30 de zile de la adoptare.
ANEXA 2
TERMENI UTILIZATI
1. Ordonatorul de credite
Asigura fondurile necesare, precum si deschiderea finantarii pentru
realizarea lucrarilor publice.
Ordonatorii de credite sunt stabiliti prin Legea nr. 10/1991 privind
finantele publice.
2. Finantatorul
Este societatea comerciala care asigura finantarea, in limita sau in
completarea fondurilor alocate de la buget, potrivit legii, ordonatorilor de
credite pentru lucrarile publice.
3. Investitorul
Investitorul de lucrare publica este ordonatorul principal, secundar sau
tertiar de credite, potrivit art. 30 si 55 din Legea nr. 10/1991 privind
finantele publice, care, avand finantarea asigurata, contracteaza cu un
ofertant executia lucrarii.
Investitorul asigura elaborarea documentelor necesare organizarii
licitatiei si adjudecarii in favoarea unui ofertant al lucrarii publice.
4. Consultantul
Consultantul este societatea comerciala de proiectare, consultanta, regie
autonoma sau persoane fizice autorizate, imputernicite de investitor sa-l
reprezinte in realizarea lucrarilor publice.
In cazul in care investitorul considera necesar, acesta poate angaja un
consultant - persoana juridica (societate comerciala sau persoana fizica) -
care sa-i reprezinte interesele pe toata durata derularii contractului.
Consultantul poate supraveghea direct sau prin reprezentantul sau
desfasurarea lucrarilor pe santier.
In cazul in care investitorul este organizat corespunzator, acesta nu
apeleaza la consultant.
Relatiile investitorului cu antreprenorul sunt directe sau prin intermediul
consultantului sau reprezentantului sau.
Reprezentantul consultantului va fi raspunzator in fata consultantului
pentru urmarirea si supravegherea lucrarilor, precum si pentru testarea si
examinarea materialelor care vor fi folosite; de asemenea, va fi raspunzator si
pentru oricare din imputernicirile pentru care consultantul l-a investit.
Consultantul mai poate executa, la cererea investitorului, pe baza de
contract: studii de fezabilitate, tehnico-economice, de teren etc., proiectare
specificatii tehnice si cantitative de lucrari, liste de utilaje si
echipamente, documentele licitatiei, intreaga pregatire si organizare a
licitatiei in care caz indeplineste functia de organizator; sa reprezinte pe
investitor pe parcursul executiei pentru conducerea si coordonarea lucrarilor
(proiect, management), precum si alte servicii de consultanta si asistenta
tehnica.
5. Ofertantul
(antreprenor general, antreprenor de specialitate, furnizor general,
furnizor de specialitate)
Este regia autonoma, societatea comerciala sau o firma straina organizata
si dotata corespunzator pentru executie de lucrari, care are dreptul legal de a
desfasura acest gen de activitati si de a semna si derula contracte avand ca
obiect realizarea acestora.
Ofertantul depune oferta pentru participare la licitatii si, in cazul in
care i-a fost adjudecata executia lucrarilor, incheie cu investitorul
contractul pentru executia acestor lucrari si le executa in conformitate cu
cele convenite prin acest contract.
Ofertantul, in sensul in care a fost definit mai sus, poate sa
indeplineasca functia de antreprenor general, antreprenor de specialitate,
furnizor general sau furnizor de specialitate in functie de specificul si
complexitatea lucrarilor ce urmeaza sa faca obiectul contractului.
5.1. Antreprenor general
Este antreprenorul care are capacitatea tehnica si organizatorica de a se
angaja exclusiv in nume propriu in relatii contractuale cu investitorul, pentru
executia de lucrari complexe pe care urmeaza sa le execute prin forte proprii sau
pe baze contractuale impreuna cu alti antreprenori de specialitate si
furnizori. Acestia din urma vor avea fata de antreprenorul general statut de
antreprenori de specialitate, respectiv furnizori de specialitate.
5.2. Antreprenor de specialitate
Este antreprenorul care are ca obiect de activitate executia unui anumit
gen de activitati din domeniul lucrarilor publice, pentru care este
specializat.
5.3. Furnizorul
Este regia autonoma sau societatea comerciala care asigura, pe baza de oferte
si contracte, livrarea de materiale, utilaje si echipamente si, dupa caz,
montarea acestora. Dupa complexitatea sarcinilor pe care le contracteaza si le
realizeaza, furnizorul poate fi: furnizor general sau furnizor de specialitate.
6. Verificatorul licitatiei
Este alcatuit dintr-o grupa de specialisti care se formeaza de catre
oficiul de licitatii pentru fiecare licitatie in parte, se propune si se aproba
potrivit regulamentului de licitatie. Documentele care se verifica si se aproba
sunt: anuntul publicitar; scrisori de invitatie la licitatie; celelalte
documente ale licitatiei care se transmit ofertantilor, precum si documentele
de adjudecare si contestatiile.
7. Licitatia
Este un concurs la care investitorul, direct sau prin intermediul
organizatorului, pe baza documentelor licitatiei, invita ofertanti care sa
prezinte oferte in scopul organizarii licitatiei si adjudecarii contractarii
lucrarii publice, in favoarea celui mai competitiv ofertant.
8. Caietul de sarcini (specificatii tehnice)
Este documentatia scrisa care insoteste proiectul elaborat de consultant si
care detaileaza conditiile tehnice de executie si montaj ale lucrarilor:
calitatile materialelor, utilajelor si echipamentelor, standarde care trebuie
respectate, tolerante de executie si montaj, protectia muncii, protectia
mediului, tehnologii, transporturi, inspectii, teste, verificari, modificari,
masuratori, intretinere etc.
In cazul unor lucrari publice mai simple, se pot organiza licitatii la care
proiectul tehnic se intocmeste de catre ofertanti, pe baza unui caiet de
sarcini elaborat de investitor si pus la dispozitia ofertantilor o data cu
celelalte documente ale licitatiei.
In acest caz, perioada de elaborare a ofertei poate fi mai mare. Valoarea
proiectului elaborat de ofertant, in cazul in care se precizeaza prin
documentele licitatiei, va fi inclusa in valoarea ofertei.
9. Proiectul tehnic
Este documentatia scrisa si desenata ce se elaboreaza la solicitarea
investitorului, pe baza de contract, de catre regii autonome, societati
comerciale de proiectare sau consultanta, care face parte din documentele
licitatiei si pe baza careia se elaboreaza ofertele.
Se intocmeste, de regula, pe baza studiului de fezabilitate si/sau a
studiului tehnico-economic si trebuie sa contina, in principal: planurile si
toate detaliile necesare stabilirii cantitatilor de lucrari, caietul de sarcini
(specificatii tehnice), listele de cantitati de lucrari, listele de cantitati
pentru utilaje si echipamente, capacitati de productie, planuri de ansamblu si
de montaj, indicatori tehnico-economici, solutii constructive, studii de teren,
autorizatii, avize etc.
Listele de cantitati de lucrari si listele de utilaje si echipamente fac
parte din proiect si din documentele licitatiei si pe baza lor se intocmesc
ofertele. Aceste liste trebuie sa contina: numarul curent, codul articolului,
descrierea lucrarilor, unitatea de masura, cantitatea.
Formularele acestor liste contin in ultimele coloane si rubricile de pret
unitar si pret total, dar fara valori, acestea urmand a fi inscrise de catre
ofertant.
Daca din descrierea utilajelor si echipamentelor nu rezulta clar datele
necesare intocmirii ofertelor, atunci la aceste liste se anexeaza fisele
tehnice ale acestor utilaje si echipamente.
10. Adjudecarea executiei lucrarilor publice
Stabilirea, pe baza de licitatie, a ofertantului caruia i se incredinteaza
lucrarea publica pe care urmeaza sa o realizeze pe baza de contract incheiat cu
investitorul.
11. Contractul
Este actul juridic incheiat prin acordul de vointa intre investitor si
ofertantul in favoarea caruia s-a adjudecat lucrarea publica, in vederea
realizarii acesteia.
Forma de contract este, de regula, cea din conditiile generale de
contractare, transmise ofertantilor de catre investitor prin documentele
licitatiei.
In unele cazuri, pana la incheierea contractului, acesta poate trece prin
urmatoarele faze: forma de contract propusa de investitor si care face parte
din documentele licitatiei; forma de contract acceptata de ofertant si care
insoteste oferta; forma finala de contract definitivat si semnat de parti dupa
adjudecare si negociere.
Contractul este compus din formularul de contract, insotit de conditii
generale de contractare si conditii speciale de contractare si celelalte
documente precizate in formularul de contract in acceptiunea prezentului
regulament. Contractele pot fi: "la cheie", globale, separate,
subcontracte, precum si contracte pentru servicii de consultanta si asistenta tehnica.
11.1 Contract "la cheie"
Este cel mai complex contract care se incheie intre investitor si un
antreprenor general, in scopul realizarii complete a unei lucrari publice,
inclusiv punerea in functiune a acesteia.
11.2. Contract global
Contractul global se incheie intre investitor, pe de o parte, si
antreprenorul general si furnizorul general, pe de alta parte, acestia din urma
asumindu-si raspunderea realizarii in ansamblu a lucrarii publice, avand
dreptul sa incheie contracte de subantrepriza (subcontracte) cu antreprenori
sau furnizori de specialitate.
Acelasi contract global se poate incheia intre investitor atat cu
antreprenorul general, cat si cu furnizorul general, in care caz intre
antreprenorul general si furnizorul general intervine un contract de asociere,
raspunderile fiind delimitate in acest contract.
11.3. Contracte separate
Contractele separate se incheie intre investitor si mai multi antreprenori
si furnizori, cate un contract cu fiecare din acestia, in cazul in care
investitorul are capacitatea tehnica si organizatorica de a indeplini functiile
de furnizor si de antreprenor general.
In acest caz, raspunderea generala de realizare in totalitate a lucrarii
publice ramane in sarcina investitorului, antreprenorii si furnizorii
raspunzand strict pentru lucrarile, livrarile si serviciile contractate
separat.
11.4. Subcontracte
Subcontractele se incheie intre antreprenorii generali si/sau furnizorii
generali, pe de o parte, si antreprenorii si furnizorii de specialitate, pe de
alta parte, pentru realizarea diverselor sectiuni (parti) din lucrarea publica,
ce fac obiectul contractului global sau "la cheie".
11.5. Contracte
pentru servicii de consultanta si asistenta tehnica
Aceste contracte se incheie de catre investitor cu organizatii de
proiectare si/sau consultanta pentru intocmirea de: studii de fezabilitate,
studii tehnico-economice, proiecte tehnice, liste de cantitati de lucrari,
liste de cantitati pentru utilaje si echipamente, caiete de sarcini
(specificatii tehnice), conditii speciale contractuale, documentatii pentru
licitatii, oferte s.a.
De asemenea, se pot incheia contracte si pentru: organizarea licitatiilor,
reprezentarea investitorului si/sau furnizorului pe parcursul executiei in conducerea
si coordonarea lucrarilor, alte servicii de consultanta si asistenta tehnica
etc.
11.6. Conditii generale de contractare
Documentul care pune la dispozitia partilor contractuale principiile
generale aplicabile pentru contractarea lucrarilor de constructii. In toate
cazurile, ele devin parte integranta a unui contract de executare a lucrarilor
de constructii.
11.7. Conditii suplimentare de contractare
Documentul complementar la conditiile generale de contractare, prin care se
fixeaza clauze specifice contractelor incheiate de un anumit investitor.
11.8. Conditii speciale de contractare
Documentul care completeaza sau, eventual, modifica conditiile generale de
contractare si "conditiile suplimentare de contractare", aplicabile
unui anumit contract.
11.9. Grafic general de realizare a lucrarilor
Documentul care indica datele de incepere si terminare a lucrarilor, precum
si interventiile diferitilor participanti.
12. Grafic de executie
Documentul detailat care se inscrie in termenele globale ale graficului
general de realizare a lucrarilor. El precizeaza termenele pentru diferitele
faze ale executiei lucrarilor, participantii, categoriile de lucrari si etapele
interventiei participantilor.
13. Atasament (caiet de masuratori)
Documentul scris si/sau desenat, datat si semnat de reprezentantii partilor
contractuale, prin care se consemneaza lucrarile executate sub aspect
cantitativ si calitativ si particularitatile susceptibile de a face obiectul
unor litigii ulterioare.
14. Jurnal zilnic al santierului
Documentul semnat si datat in care se inscriu date privitoare la
activitatea zilnica a santierului, evenimentele survenite pe parcursul
executiei si avansarii lucrarilor.
15. Ordin de santier
Documentul scris, semnat si datat, prin care investitorul dispune
antreprenorului sa execute un ordin ce tine de obligatiile ce si le a asumat
prin contract.