HOTARARE Nr. 592 din 2 noiembrie 1993
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de organizare a
licitatiilor, prezentarea ofertelor si adjudecarea investitiilor publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 281 din 2 decembrie 1993
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993
privind achizitiile de bunuri si investitii publice,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind procedurile de organizare a licitatiilor,
prezentarea ofertelor si adjudecarea investitiilor publice, prevazut in anexa.
Art. 2
Executia investitiilor publice finantate integral sau partial din bugetul
de stat, din bugetele locale, din fondurile special constituite prin lege in
afara acestor bugete, din credite externe garantate sau contractate direct de
stat, precum si din surse proprii si credite bancare acordate regiilor
autonome, se adjudeca pe baza de licitatie publica, in conditiile stabilite de
ordonantele Guvernului nr. 12/1993 si nr. 15/1993.
Art. 3
Prevederile prezentului regulament se aplica pentru investitiile publice
ale caror valori totale depasesc 100 milioane lei. Acest cuantum valoric va fi
actualizat la propunerea Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, in functie de evolutia preturilor.
Art. 4
Pentru investitiile publice ale caror valori totale depasesc 6.000 milioane
lei, contractantii pot participa la procedura de licitatie, indiferent de
nationalitate, in conditiile stabilite potrivit prevederilor art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 12/1993.
Art. 5
Veniturile realizate din executia investitiilor publice pe teritoriul
Romaniei de rezidenti straini se supun impozitarii potrivit legislatiei romane
in materie, coroborat cu prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneri
la care Romania este parte contractanta.
Art. 6
Se abroga Hotararea Guvernului nr. 291/1991, cu modificarile ulterioare,
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea licitatiilor, prezentarea
ofertelor si adjudecarea lucrarilor publice.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
ANEXA 1
REGULAMENT
privind procedurile de organizare a licitatiilor, prezentarea ofertelor si
adjudecarea investitiilor publice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1.1.
Scopul regulamentului este de a crea cadrul organizatoric si de a asigura
metodologia unitara de desfasurare a licitatiilor si de adjudecare a
investitiilor publice.
Art. 1.2.
Regulamentul se refera la urmatoarele investitii publice:
- executarea de lucrari de constructii, inclusiv instalatiile aferente, de
toate categoriile;
- modernizari, transformari, extinderi si consolidari la constructii si
instalatii;
- reparatii capitale, reparatii curente si demolari la constructii si
instalatii;
- livrari si montaje de utilaje si echipamente tehnologice in cadrul
investitiilor noi, al modernizarilor, al transformarilor si al extinderilor,
precum si in cazul reparatiilor capitale;
- lucrari de foraje, cartare a terenului, fotogrammetrie si alte activitati
similare.
Art. 1.3.
Prin sistemul de licitare-ofertare-adjudecare se creeaza contractantilor
conditii egale de contractare a investitiilor publice si se asigura entitatii
achizitoare posibilitatea de a alege contractantul cel mai competitiv.
Art. 1.4.
Termenii utilizati in prezentul regulament sunt explicati in cap. 16.
CAP. 2
Organizarea procedurilor de licitatii
Art. 2.1.
Pentru investitiile publice finantate integral sau partial din bugetul de
stat, din bugetele locale, din fondurile speciale constituite prin lege in
afara acestor bugete, din credite externe garantate sau contractate direct de
stat, precum si din surse proprii si credite bancare acordate regiilor
autonome, functiile de indrumare metodologica unitara, verificarea organizarii,
desfasurarii si adjudecarii licitatiei, constatarea contraventiilor, aplicarea
sanctiunilor si avizarea deciziilor entitatii achizitoare, de solutionare a
contestatiilor, revin Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului.
Art. 2.2.
In activitatea de licitatie a investitiilor publice, Ministerul Finantelor
si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului au urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza norme, prescriptii si reglementari pentru continutul
proiectelor si al documentelor licitatiilor, continutul ofertelor, organizarea,
desfasurarea si adjudecarea licitatiilor, contractarea investitiilor publice;
b) indeplinesc functia de indrumare metodologica unitara pentru toate
licitatiile organizate de entitatile achizitoare;
c) controleaza respectarea regulilor de organizare, desfasurare si
adjudecare a licitatiilor;
d) constata contraventiile prevazute la art. 18 si aplica sanctiunile
stabilite la art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 entitatii
achizitoare, organizatorilor sau persoanelor care s-au facut vinovate de
abaterile respective;
e) avizeaza deciziile luate de entitatile achizitoare ca raspuns la
contestatiile contractantilor;
f) tin "lista speciala" cu contractantii care au comis, ei sau
prepusii lor, vreo infractiune ori contraventie la prevederile legale privind
licitatiile si care au interdictie de a intra intr-un contract de executie de
investitii publice pe o perioada de 5 ani de la data ramanerii definitive a
hotararii de condamnare sau a actului de sanctionare contraventionala si emit
decizii privind includerea pe lista speciala de interdictie a ofertantilor, ca
urmare a sesizarii entitatilor achizitoare sau organelor de control care au din
oficiu obligatia sesizarii;
g) la solicitarea entitatilor achizitoare, in baza notei justificative
inaintate de acestea, emit avizul comun privind incredintarea directa a
investitiilor publice;
h) desemneaza si participa prin specialistii sai, ca reprezentanti ai
Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, in comisiile de licitatie;
i) avizeaza eventualele modificari ale documentelor licitatiei efectuate de
entitatea achizitoare, dupa vanzarea lor contractantilor;
j) tin evidenta activitatii de licitatie pentru investitiile publice,
informatii la zi privind listele de investitii publice pe titluri, entitatile
achizitoare si finantatori, stadiul derularii licitatiilor, adjudecarea si date
sintetice privind ofertele castigatoare;
k) indruma activitatea de informare privind pregatirea si organizarea
licitatiilor, obiectul acestora, organizatorii, termenele, precum si alte
informatii referitoare la licitatii.
Art. 2.3.
Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii de licitatie, entitatea
achizitoare numeste prin decizie, pentru fiecare investitie publica in parte, o
comisie de licitatie.
Art. 2.4.
Comisia de licitatie raspunde de activitatea de deschidere, examinare,
clarificare, evaluare si adjudecare a ofertelor pentru licitatia publica pentru
care a fost infiintata, de respectarea procedurii desfasurarii acesteia, in
conformitate cu prevederile prezentului regulament si in conformitate cu
precizarile si reglementarile transmise de Ministerul Finantelor si Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 2.5.
Comisia de licitatie este compusa din minimum 5 membri si va cuprinde:
- presedintele comisiei, care este, de regula, un specialist al entitatii achizitoare;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului;
- alti reprezentanti, ca membri in comisia de licitatie, care vor fi
specialisti cu experienta profesionala in domeniul achizitiei publice
respective si cu probitate morala.
Art. 2.6.
Onorariile participantilor in comisia de licitatie, care nu sunt angajati
permanenti ai entitatii achizitoare, se suporta de catre entitatea achizitoare
si cuantumul acestora se va stabili de catre Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, Ministerul Finantelor si Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale.
Art. 2.7.
Organizatorul licitatiei poate fi insasi entitatea achizitoare sau un agent
economic de specialitate, angajat de entitatea achizitoare.
Organizatorul licitatiei raspunde de pregatirea si desfasurarea licitatiei,
in limitele contractului incheiat cu entitatea achizitoare.
Art. 2.8.
Organizarea unei licitatii de investitii publice se poate face numai dupa
parcurgerea tuturor etapelor prevazute de lege pentru promovarea investitiilor
publice si dupa obtinerea tuturor avizelor, acordurilor si autorizatiei de
construire anterior deschiderii licitatiei investitiei publice.
Art. 2.9.
Entitatea achizitoare isi va desfasura activitatea numai pe baza procedurii
de licitatie, cu exceptia cazurilor prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 12/
1993.
Este interzisa impartirea contractului de executie in mai multe contracte
de valoare mai mica, in scopul de a evita organizarea unei proceduri de
licitatie.
In cazul in care unele obiecte din componenta obiectivului de investitie
publica pot functiona independent, entitatea achizitoare poate proceda la
organizarea licitatiei pentru obiectele respective, cu avizul prealabil al
Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului.
Art. 2.10.
Anterior lansarii documentelor de licitatie, entitatea achizitoare are
obligatia sa transmita un exemplar din acestea, gratuit, reprezentantilor
Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului pentru a fi studiate.
CAP. 3
Formele de licitatie
Art. 3.1.
Organizatorii licitatiilor, in functie de valoarea si complexitatea
investitiilor publice, pot folosi una dintre urmatoarele forme de licitatie:
- licitatie publica deschisa fara preselectie;
- licitatie publica deschisa cu preselectie;
- licitatie publica restransa.
Art. 3.2.
Licitatia publica deschisa fara preselectie se organizeaza intr-o singura
etapa, pentru investitiile publice la care poate participa un numar nelimitat
de contractanti interni si externi si care indeplinesc conditiile din
documentele de licitatie, impuse de organizator.
Art. 3.3.
Licitatia publica deschisa cu preselectie este licitatia organizata in doua
etape distincte: in prima etapa participa toti contractantii interesati, care
raspund anuntului publicitar, iar in a doua etapa participa numai contractantii
selectionati de organizatori in baza indeplinirii conditiilor de
competitivitate solicitate.
Aceasta forma se aplica pentru investitiile publice complexe, la care
entitatea achizitoare doreste sa selectioneze in prealabil contractantii
potentiali competitivi, in care caz scopul primei etape este intocmirea listei
contractantilor selectionati.
In vederea preselectiei, organizatorul licitatiei transmite prin posta sau
prin ridicare directa de la sediul organizatorului informatii tehnice si
economice privind viitoarea licitatie, precum si instructiunile de prezentare a
documentelor de preselectie.
Documentele de preselectie constau in informatii privind calificarea
contractantilor conform cap. 8.
Dupa primirea documentelor de preselectie de la contractanti, in prima
etapa, organizatorul le studiaza, compara performantele acestora si intocmeste
lista contractantilor selectionati.
Organizatorul licitatiei are obligatia de a comunica tuturor
contractantilor participanti, in scris, rezultatul preselectiei.
Numarul minim de contractanti selectionati trebuie sa fie 3 (trei).
Entitatea achizitoare va face cunoscut fiecarui contractant care a inaintat
o cerere de preselectie, indiferent daca respectivul contractant a fost
selectionat sau nu, numele contractantilor care au fost selectionati.
Entitatea achizitoare va comunica, la cerere, contractantilor care nu au
fost selectionati motivele respingerii, dar nu este obligata sa ofere dovezi
sau justificari privind faptele concrete care au fundamentat respingerea.
Entitatea achizitoare poate cere unui contractant selectionat sa-si
reconfirme calificarea in concordanta cu aceleasi criterii utilizate pentru
preselectia respectivului contractant.
Entitatea achizitoare va descalifica orice contractant selectionat care nu
reuseste sa-si reconfirme calificarea si poate descalifica in orice moment un
contractant daca descopera ca informatia furnizata pentru preselectie sau
reconfirmare a fost falsa sau inexacta.
Entitatea achizitoare va face cunoscut in mod prompt fiecarui contractant
caruia i s-a cerut sa-si reconfirme calificarea daca acesta a reusit sau nu
sa-si reconfirme calificarea.
Art. 3.4.
Licitatia publica restransa se aplica atunci cand:
- investitia publica, datorita specificului acesteia, poate fi executata,
de regula, de un numar restrans de contractanti specializati;
- a existat o licitatie publica deschisa anterioara, nefinalizata prin
incheierea unui contract;
- apar motive de pastrare a caracterului secret al investitiei publice.
Numarul minim de participanti la licitatia publica restransa trebuie sa fie
3 (trei).
Anuntarea licitatiei se face prin invitatii adresate direct contractantilor
care raspund conditiilor prevazute la alineatele de mai sus.
CAP. 4
Achizitia dintr-o singura sursa (incredintare directa)
Art. 4.1.
Achizitia dintr-o singura sursa (incredintare directa) a realizarii
investitiilor publice se practica cu titlu de exceptie pe baza unei singure
cereri de oferta adresata unui singur contractant care indeplineste conditiile
de contractare.
Art. 4.2.
Este admisa achizitia dintr-o singura sursa (incredintare directa) in
urmatoarele circumstante:
- investitiile publice pot fi realizate doar de un singur contractant, care
are drepturi exclusive in privinta investitiilor publice respective, cum ar fi
lucrarile artistice speciale si lucrarile sub protectia drepturilor de autor;
- din cauze de forta majora (calamitati naturale, conflagratii etc.) care
fac imposibila aplicarea procedurii de licitatie publica;
- entitatea achizitoare care a achizitionat bunuri, echipamente sau
tehnologie de la un anumit contractant hotaraste ca o serie de elemente
aditionale trebuie procurate de la acelasi contractant din motive de standardizare
sau pentru ca se doreste compatibilitatea cu echipamente sau tehnologia deja
existente, luand in considerare eficienta achizitiei initiale in ceea ce
priveste satisfacerea nevoilor entitatii achizitoare, dimensionarea restransa a
respectivei achizitii in raport cu achizitia initiala, pretul rezonabil si
inexistenta unei alternative privind achizitionarea echipamentelor in cauza,
precum si investitiile publice care nu pot fi realizate decat de contractantul
initial al lucrarii;
- in cazul in care la doua licitatii publice deschise, consecutive, nu s-a
prezentat decat un singur contractant cu o oferta corespunzatoare;
- in cazul in care entitatea achizitoare realizeaza investitii publice cu
forte proprii;
- achizitii dintr-o singura sursa (incredintari directe), stabilite la
nivel national, ca urmare a unor relatii internationale si acorduri intre
guverne.
Art. 4.3.
Entitatea achizitoare care utilizeaza aceasta metoda va include in dosarul
achizitiei o nota justificativa aprobata de conducatorul acesteia privind
motivele si circumstantele pe care s-a bazat pentru a alege respectiva metoda
de achizitie, impreuna cu avizul comun al Ministerului Finantelor si
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
CAP. 5
Publicitatea
Organizatorul licitatiei, in functie de importanta investitiei publice si
de interesele entitatii achizitoare, face anunturi publicitare pentru
licitatiile investitiilor publice in presa interna si, dupa caz, in presa
internationala.
Anunturile publicitare se fac cu minimum 30 de zile inainte de data limita
stabilita pentru depunerea ofertei.
Art. 5.1.
Anuntul in presa interna si internationala
Publicitatea anunturilor referitoare la licitatii se face prin cel putin 3
anunturi in cotidiene de larga circulatie si, dupa caz, in publicatiile de
specialitate.
In situatia in care se urmareste si atragerea contractantilor straini,
licitatia va fi cu participare internationala, caz in care publicarea anuntului
de licitatie se face si in cel putin un cotidian de larga circulatie
internationala si, dupa caz, intr-o publicatie internationala de specialitate.
In cazul finantarii investitiilor publice de catre organisme internationale
bancare sau alti finantatori externi, precum si in cazul cofinantarii,
publicarea anuntului de licitatie se va face si in conformitate cu
instructiunile finantatorului.
Continutul minim al anuntului licitatiei este:
- numele entitatii achizitoare si al organizatorului licitatiei (daca este
cazul) si sediile acestora;
- locul de unde se pot obtine documentele licitatiei si alte informatii;
- obiectul licitatiei si descrierea sintetica a investitiei publice;
- data si ora limita a depunerii ofertelor, adresa de depunere a acestora,
precum si data, ora si locul deschiderii licitatiei publice.
Dupa caz, anuntul licitatiei poate fi completat cu:
- forma si cuantumul garantiilor solicitate;
- pretul si modul de obtinere a documentelor licitatiei.
Art. 5.2.
In cazul unei investitii publice complexe unde apare necesitatea unei
informari suplimentare sau a vizitarii prealabile a amplasamentului cu scopul
de a obtine un nivel competitiv ridicat, aceasta se realizeaza prin preaviz de
licitatie in presa si cu respectarea prevederilor art. 5.1.
Preavizul de licitatie poate sa contina:
- denumirea si sediul entitatii achizitoare si ale organizatorului
licitatiei publice;
- descrierea succinta a obiectului licitatiei publice;
- localizarea amplasamentului si modul in care acesta poate fi vizitat;
- data anuntului publicitar.
Informarea prealabila, prin actiunile care decurg din aceasta, nu da
nastere la nici o obligatie intre parti, contractantii fiind inregistrati pe
lista contractantilor posibili numai dupa inscrierea pentru participare, in
conformitate cu anuntul publicitar al licitatiei.
Art. 5.3.
Publicitatea anuntului pentru forma de licitatie publica deschisa cu
preselectie se face in mod similar anuntului descris la art. 5.1., cu
precizarea suplimentara ca se organizeaza preselectia contractantilor.
Art. 5.4.
Invitatiile de participare la licitatia publica se fac de catre entitatea
achizitoare sau organizatorul licitatiei pentru:
- etapa a doua a licitatiei publice deschise cu preselectie;
- forma de licitatie publica restransa.
Invitatiile de participare la licitatia publica se transmit numai
contractantilor selectionati.
Contractantii care primesc invitatia de participare la licitatie, daca
doresc sa participe, transmit in scris organizatorului cererea de includere pe
lista contractantilor potentiali.
Contractantii care nu primesc invitatii nu pot participa la licitatie.
CAP. 6
Documentele licitatiei
Art. 6.1.
In vederea organizarii licitatiei pentru realizarea unei investitii
publice, entitatea achizitoare are obligatia sa elaboreze documentele
licitatiei, care se pun la dispozitia contractantilor pentru intocmirea
ofertelor.
Documentele licitatiei se pun la dispozitie numai contractantilor care au
transmis organizatorului cererea de includere pe lista contractantilor
potentiali, in cazul licitatiei publice deschise, sau numai contractantilor
selectionati care au primit invitatii de participare.
Art. 6.2.
Documentele licitatiei pot fi elaborate si de catre organizator sau alt
agent economic de specialitate (consultant, proiectant etc.), angajat de
entitatea achizitoare in acest scop.
Art. 6.3.
Documentele licitatiei sunt:
- anuntul publicitar si/sau invitatia de participare la licitatie;
- instructiunile pentru contractanti (conform cap. 7);
- formularele de oferta;
- formularul de contract;
- conditiile generale de contractare;
- conditiile suplimentare de contractare si conditiile speciale de
contractare;
- proiectul tehnic cu piese scrise si desenate selectionate in scopul
licitatiei;
- caietul/caietele de sarcini (specificatii tehnice cu caracter general si
special, probe, incercari si standarde ce trebuie respectate);
- listele cu cantitati de lucrari;
- listele cu cantitati de utilaje si echipamente;
- graficul general de realizare a investitiei publice, livrari, receptii;
- alte conditii sau precizari de elaborare si de prezentare a ofertelor, pe
care entitatea achizitoare sau organizatorul licitatiei le considera necesare
(date cu privire la starea terenului, a drumurilor, a situatiei hidrologice, a
retelelor sub si supraterane, alte particularitati ale amplasamentului etc.).
Art. 6.4.
Documentele licitatiei se pun la dispozitia contractantilor, contra cost,
de catre organizatorul licitatiei.
Pretul de vanzare al documentelor licitatiei nu poate depasi costul
multiplicarii acestora.
Art. 6.5.
Modificarea continutului documentelor licitatiei, dupa vanzarea lor, poate
fi facuta numai de catre entitatea achizitoare in situatii deosebite si cu
avizul Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului.
Art. 6.6.
Notificarea modificarii documentelor licitatiei se face de catre organizatorul
licitatiei inainte de termenul de depunere a ofertelor si obligatoriu tuturor
contractantilor care au cumparat documentele licitatiei.
Art. 6.7.
In cazul in care, ca urmare a modificarii documentelor licitatiei, este
necesar sa se prelungeasca termenul de depunere a ofertelor, noul termen se va
comunica de catre organizatorul licitatiei tuturor contractantilor, o data cu
notificarea modificarii, pe baza aprobarii prealabile a entitatii achizitoare.
CAP. 7
Instructiuni pentru contractanti
Art. 7.1.
Instructiunile pentru contractanti fac parte din documentele licitatiei si
cuprind date si informatii asupra organizarii si desfasurarii licitatiei,
precum si precizari asupra modului de intocmire si prezentare a ofertei.
Art. 7.2.
Aceste instructiuni au caracter obligatoriu, iar nerespectarea lor de catre
contractanti atrage dupa sine descalificarea automata a ofertei.
Art. 7.3.
Instructiunile pentru contractanti cuprind:
- lista (borderoul) documentelor licitatiei;
- informatii generale (se vor inscrie informatii generale privind obiectul
contractului, scopul investitiei), precum si informatii importante privind
lucrarile si elementele particulare ale amplasamentului si anume:
- denumirea investitiei;
- entitatea achizitoare (denumirea, sediul);
- proiectantul (denumirea, sediul sau domiciliul);
- consultantul (denumirea, sediul sau domiciliul );
- organizatorul licitatiei (denumirea, sediul);
- localitatea;
- topografia;
- climatul si fenomenele naturale specifice zonei;
- geologia, descrierea solurilor, nivelul freatic;
- imprejurimile, vecinii;
- perioada de executie;
- accesul la amplasament, drumuri, cai ferate, aeroport, ape etc.;
- telecomunicatii;
- asistenta sociala si servicii medicale;
- organizarea de santier;
- limba folosita in corespondenta si relatiile dintre parti;
- alte informatii speciale;
- descrierea investitiei (se va face o descriere sintetica generala a
lucrarilor care privesc obiectul contractului, informatiile trebuind sa
corespunda cu desenele si piesele scrise ale proiectului tehnic);
- informatii financiare care vor cuprinde sursele de finantare.
Daca se cere contractantilor sa participe cu credit si sub ce forma la
constituirea surselor de finantare, se va preciza valoarea creditelor de
participare sau procente din valoarea totala a ofertei etc. In acest caz se vor
face precizarile necesare privind perioadele de rambursare a creditelor,
nivelul dobanzii, moneda, spezele bancare etc.;
- cerinte impuse de entitatea achizitoare privind forma de contract si
formele de organizare a contractantilor participanti la licitatie si la
executia lucrarilor;
- criteriile de calificare si eligibilitate pentru contractanti (conform
cap. 8);
- precizari privind prezentarea autorizatiilor de functionare,
inregistrari, taxe, asigurari etc.;
- specificatii referitoare la modul de prezentare a ofertei tehnice,
ofertei valorice si de transmitere si depunere a acestora;
- precizari referitoare la valabilitatea preturilor si tarifelor pentru
resursele ce se vor utiliza la analizele de pret cuprinse in listele cu
cantitati de lucrari;
- precizari referitoare la modul de prezentare a valorii ofertei (total
si/sau partial), exprimata in lei si/sau in valuta indicata de entitatea
achizitoare;
- instructiuni privind forma de prezentare a garantiei pentru oferta depusa
(de participare) si a garantiei de buna executie, precum si valorile si durata
de valabilitate a acestora;
- precizari privind modul de completare si de semnare a contractului si
eventualele negocieri ale clauzelor contractuale;
- termene pentru receptii partiale, pe faze si perioade;
- precizari privind prezentarea ofertei pe sectiuni, pe capitole sau
categorii de lucrari.
In cazul licitatiei cu participare internationala, atunci cand unele dintre
documentele licitatiei sunt redactate in mai multe limbi, se va preciza in mod
explicit ca limba romana va avea prioritate;
- data si ora limita a depunerii ofertelor;
- adresa de depunere a ofertelor si modul de inregistrare a depunerii;
- conditii privind retragerea ofertei, despagubiri;
- semnaturile si parafele necesare pe documentele ofertei;
- precizari privind procedura de deschidere a ofertelor, ziua, ora, locul
si conditiile de reprezentare;
- informatii privind examinarea, selectarea, compararea si adjudecarea
ofertelor, criteriile de selectie, tehnica de calcul si punctajul sau
coeficientii ce vor fi folositi la evaluarea si departajarea ofertelor;
- mentionarea dreptului organizatorului licitatiei de a accepta sau de a
respinge orice oferta sau toate ofertele si in situatiile in care conditiile
tehnice si/sau economice prezentate de contractanti sunt inacceptabile pentru
entitatea achizitoare;
- mentinerea dreptului entitatii achizitoare de a modifica unele termene,
livrari sau lucrari si in ce conditii;
- precizarea modului de notificare a organizatorului licitatiei catre
contractant privind adjudecarea acesteia;
- alte informatii si precizari pe care entitatea achizitoare si/sau
organizatorul licitatiei le considera necesare.
CAP. 8
Conditii de calificare a contractantilor
Art. 8.1.
Contractantul este admis sa participe la licitatie in conditiile in care
este declarat calificat de catre entitatea achizitoare.
Art. 8.2.
Criteriile de stabilire a calificarii contractantilor sunt:
a) calitatea de agent economic autorizat si inregistrat in domeniul
investitiei publice supuse licitatiei (certificat emis de Camera de Comert si
Industrie - Oficiul Registrului comertului);
b) informatiile generale despre contractant (sediul ofertantului si al
filialelor acestuia, capitalul social, principalele lucrari sau afaceri pe
domenii de activitate etc.);
c) performantele anterioare in domeniu;
d) lipsa sanctiunilor penale sau contraventiilor pentru savarsirea
urmatoarelor fapte: gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, inselaciune,
delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita sau alte abateri
prevazute in Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale;
e) asigurarea cu personal de specialitate care poate fi disponibilizat
pentru realizarea investitiei publice;
f) dotarea tehnica cu utilaje si echipamente care pot fi disponibilizate
pentru realizarea investitiei si care sunt in stare de functionare;
g) situatia financiara pe baza datelor din ultimul bilant si valoarea
lucrarilor ramase de executat la investitiile in derulare la care este
executant;
h) sa nu fie insolvabili, blocati financiar, in stare de faliment, sau
afacerile lor sa nu fie administrate de un judecator sindic, activitatile lor
sa nu fie suspendate, iar ei sa nu faca obiectul unei anchete legale pentru una
dintre faptele mentionate mai sus;
i) indeplinirea obligatiilor de plata a impozitelor si a contributiei
pentru asigurari sociale;
j) sa nu se afle in situatia prevazuta la art. 2.2 lit. e) din prezentul
regulament;
k) informatiile privind asocierea cu alti agenti economici;
l) capacitatea si resursele de executare a investitiei respective;
m) certificatele de buna executie;
n) scrisorile de recomandare;
o) nationalitatea contractantului;
p) agentul economic care a elaborat proiectul tehnic nu poate fi declarat
eligibil ca contractant pentru realizarea investitiei publice respective.
Art. 8.3.
In vederea participarii la licitatie, este de datoria contractantilor sa se
informeze daca sunt eligibili sau nu.
Art. 8.4.
Organizatorul licitatiei, la solicitarea oricarui contractant, este obligat
sa raspunda asupra aprecierii daca acesta este calificat sau nu.
Art. 8.5.
Contractant eligibil nu inseamna si contractant selectionat.
CAP. 9
Oferta
Art. 9.1.
Oferta reprezinta angajamentul ferm al contractantului in conformitate cu
documentele licitatiei, este secreta si se depune, in vederea participarii la
licitatie, la organizatorul acesteia.
Oferta se intocmeste de contractant sau de catre alta societate comerciala
de specialitate (de consultanta, proiectare etc.) angajata de contractant in
acest scop, cu conditia pastrarii caracterului secret al acesteia.
Art. 9.2.
Modul de structurare a documentatiei si modul de prezentare a ofertei vor
respecta intocmai prevederile din documentele licitatiei (cap. 6).
Art. 9.3.
Oferta trebuie sa fie ferma, sa aiba caracter definitiv si obligatoriu
asupra continutului documentatiei pe care o alcatuieste pe toata perioada de
valabilitate precizata.
Art. 9.4.
Oferta este supusa clauzelor juridice si financiare inscrise in documentele
care o alcatuiesc.
Art. 9.5.
Organizatorul licitatiei are dreptul de a descalifica orice contractant
care nu indeplineste prin oferta prezentata una sau mai multe cerinte din
documentele licitatiei, din instructiunile pentru contractant si din conditiile
de calificare.
Art. 9.6.
Depunerea ofertei reprezinta manifestarea vointei contractantului de a
realiza investitia publica in conformitate cu documentele licitatiei si de a
semna contractul cu entitatea achizitoare.
Art. 9.7.
Adjudecarea unei oferte reprezinta manifestarea vointei entitatii
achizitoare de a incredinta investitia publica contractantului, a carui oferta
a fost declarata castigatoare si de a semna contractul cu acesta.
Art. 9.8.
Revocarea ofertei de catre contractant, dupa deschiderea acesteia si
inainte de adjudecare, atrage dupa sine pierderea garantiei pentru oferta
depusa (de participare).
Art. 9.9.
Revocarea de catre contractantul castigator a ofertei dupa adjudecare
atrage pierderea garantiei pentru oferta depusa (de participare), precum si
suportarea de catre contractant a altor despagubiri stabilite prin documentele
licitatiei.
Art. 9.10.
Contractantii care sunt dovediti ca detin informatii despre valoarea altor
oferte din licitatie sau au stabilit cu alti contractanti intelegeri pentru
falsificarea rezultatului licitatiei, spre a obtine preturi mai mari, vor fi
exclusi automat de la licitatie.
Art. 9.11.
Data si ora limita pana la care pot fi depuse ofertele sunt denumite
termenul de inchidere a depunerii ofertelor. Ofertele depuse dupa termenul de
inchidere sunt automat excluse de la licitatie si se restituie contractantilor
nedesfacute.
Art. 9.12.
Perioada de timp necesara elaborarii ofertelor (de la data anuntului
publicitar sau de la data expedierii invitatiilor, pana la data depunerii
ofertelor) se stabileste de organizatorul licitatiei, dar nu va fi mai mica de
30 de zile calendaristice, iar in cazul unor lucrari de mare complexitate va fi
de minimum 60 de zile calendaristice.
Art. 9.13.
Durata de valabilitate a ofertei se stabileste de catre organizatorul
licitatiei tinand seama ca aceasta se considera de la data deschiderii
ofertelor si pana la data semnarii de catre ambele parti a contractului.
Art. 9.14.
La stabilirea duratei de valabilitate a ofertei, organizatorul licitatiei
va avea in vedere o perioada de timp necesara pentru: studierea si compararea ofertelor;
luarea deciziei de adjudecare; comunicarea deciziei de adjudecare; solutionarea
contestatiilor; finalizarea negocierilor si semnarea contractului.
Art. 9.15.
Oferta trebuie sa contina, in mod expres, durata de valabilitate a
acesteia, in conformitate cu precizarile cuprinse in cap. 7.
Art. 9.16.
In situatii exceptionale, inainte de expirarea duratei initiale de
valabilitate a ofertelor, entitatea achizitoare poate sa ceara contractantilor
o prelungire a acestei durate. Solicitarea si raspunsul se vor face in scris
sau telegrafic.
Contractantului care accepta solicitarea nu i se va cere si nici nu i se va
permite sa-si modifice oferta, ci sa extinda in mod corespunzator valabilitatea
garantiei sale pentru oferta depusa (de participare). Prevederile art. 9.8,
referitoare la plata si pierderea garantiei pentru oferta depusa (de
participare), vor fi valabile si pe durata de extindere a valabilitatii
ofertei.
In situatia in care durata de prelungire a valabilitatii ofertei este mai
mare de 30 de zile, entitatea achizitoare poate solicita contractantilor si
modificarea valorii ofertelor.
Contractantul poate sa refuze prelungirea duratei de valabilitate a ofertei
fara pierderea garantiei pentru oferta depusa (de participare).
Art. 9.17.
Valoarea totala si pe sectiuni a investitiei publice care face obiectul
ofertei, denumita in continuare valoarea ofertei, se inscrie de catre
contractant in formularele de oferta.
Art. 9.18.
Valoarea ofertei se stabileste de catre contractant, de regula prin
aplicarea preturilor sale unitare, care vor fi inmultite cu cantitatile din
listele cu cantitati de lucrari, de utilaje si echipament (primite de la
organizatorul licitatiei prin documentele licitatiei) dupa care acesta va stabili
valorile pe capitole de lucrari, sectiuni, cheltuieli generale si, in final,
valoarea totala a ofertei, conform instructiunilor pentru contractanti.
Art. 9.19.
Articolele din listele cu cantitati de lucrari si din listele cu utilaje si
echipamente, nespecificate de catre organizatorii licitatiilor prin documentele
licitatiei, se vor inscrie si se vor cota de catre contractant separat, fara a
fi incluse in valoarea ofertei.
Art. 9.20.
Articolele din listele cu cantitati de lucrari si din listele cu utilaje si
echipamente necotate de catre contractant nu vor fi platite de entitatea
achizitoare si se considera ca acestea sunt incluse in alte preturi ale
cantitatilor de lucrari cuprinse in liste, deci raman in obligatia
contractantului si se includ in valoarea ofertei.
Art. 9.21.
Valoarea ofertei se poate stabili de catre contractant si prin alte metode,
atunci cand documentele licitatiei le precizeaza.
Art. 9.22.
In valoarea ofertei contractantul va include si contravaloarea taxelor,
impozitelor, asigurarilor etc., in conformitate cu prevederile conditiilor
contractuale.
Art. 9.23.
Preturile unitare si totale pe articole si capitole de lucrari ale ofertei
pot fi:
- fixe, in cazul in care conditiile contractuale prevad ca acestea sa
ramana nemodificate pe intreaga durata a contractului;
- modificabile (indexate), atunci cand valorile cotate de contractant pot
fi modificate pe durata contractului.
In acest caz, entitatea achizitoare, prin documentele licitatiei (instructiunile
pentru contractanti si conditiile speciale de contractare), va face precizari
speciale privind redactarea valorii ofertei, precum si, in situatiile in care
accepta indexarea preturilor, procedura de indexare.
Art. 9.24.
Valoarea totala si partiala a ofertei se va prezenta in lei, si dupa caz,
in valuta, conform instructiunilor pentru contractanti, si de regula:
- in lei pentru lucrarile, utilajele si echipamentele care se procura din
tara;
- in valuta indicata pentru lucrarile, utilajele si echipamentele procurate
din alte tari.
Art. 9.25.
Cu privire la eventualele modificari ale preturilor si ale legislatiei in
vigoare pana la data depunerii ofertelor, in perioada de valabilitate a ofertei
si in perioada de realizare a investitiei publice, in scopul de a nu se produce
diverse interpretari de catre contractanti la stabilirea valorii ofertei, se
vor face precizari clare de catre organizatorul licitatiei in instructiunile
pentru contractanti si in conditiile speciale de contractare.
Art. 9.26.
Contractantului i se recomanda sa viziteze si sa examineze amplasamentul
investitiei publice si imprejurimile acesteia si sa obtina pentru el insusi, pe
proprie raspundere, toate informatiile necesare pentru elaborarea ofertei si
incheierea contractului. Costul acestei vizite va fi suportat de contractant.
Art. 9.27.
Entitatea achizitoare va permite contractantului si personalului acestuia
sau agentilor sai sa patrunda in incinta si pe terenurile respective, in scopul
efectuarii acestei vizite, dar numai cu conditia expresa ca contractantul,
personalul sau agentii sai sa suporte eventualele daune cauzate ca urmare a
vizitei.
Art. 9.28.
Contractantii care doresc sa ofere alternative tehnico-economice
nesolicitate (fata de cerintele din documentele licitatiei) trebuie mai intai
sa intocmeasca oferta de baza pentru cerintele tehnice incluse in documentele
licitatiei, dupa care sa furnizeze suplimentar toate elementele necesare pentru
o evaluare completa a ofertelor alternative, inclusiv calculele proiectului,
specificatiile tehnice, listele cu cantitati de lucrari, de utilaje si
echipamente si preturile lor partiale si totale, metodologia de executie
propusa si alte detalii relevante.
Comisia de licitatie va lua in considerare ofertele alternative, daca
acestea sunt acceptate din punctul de vedere al solutiilor si exigentelor de
calitate de catre entitatea achizitoare si proiectant.
Art. 9.29.
Oferta va cuprinde, de regula: scrisoarea de transmitere a ofertei;
formularul de oferta; garantia pentru oferta depusa (de participare); liste cu
cantitati de lucrari; liste cu cantitati de utilaje si echipamente; tabele cu
informatii suplimentare; informatii si documente despre eligibilitatea si
calificari; oferte alternative (daca se prezinta); documente nominalizate de
reprezentare si orice alte materiale care se cer a fi completate si transmise
conform instructiunilor pentru contractanti.
Art. 9.30.
Ofertele se depun de contractant, in conformitate cu instructiunile pentru
contractanti, in doua exemplare, un exemplar in original si o copie.
Se pot prezenta si mai multe copii (daca organizatorul licitatiei o cere
prin instructiuni), in scopul folosirii lor de catre finantator.
Art. 9.31.
Contractantul va introduce originalul si fiecare copie, separat, in cate un
plic interior, acestea introducindu-se intr-un plic exterior, notand
corespunzator plicurile interioare cu "original" si
"copie".
Art. 9.32.
Pe plicuri se va scrie, clar si citet, in conformitate cu prezentarile din
instructiuni:
a) Pe plicul exterior:
- sediul organizatorului licitatiei;
- titlul investitiei publice sau obiectul contractului si numarul acestuia,
daca exista;
- cuvintele: a nu se deschide inainte de (ora si data);
- nici o alta inscriptie nu se insereaza pe plicul exterior.
b) Pe plicul interior:
- se vor inscrie denumirea si sediul contractantului, pentru ca oferta sa
poata fi returnata nedeschisa, in cazul in care aceasta a fost trimisa prea
tarziu sau nu a fost acceptata din orice alt motiv.
Art. 9.33.
Plicul exterior si plicul interior vor fi sigilate de catre contractant.
Daca plicul exterior nu este sigilat si notat conform art. 9.32., organizatorul
licitatiei nu va purta nici o raspundere pentru adresarea gresita.
Organizatorul licitatiei va refuza primirea ofertelor in plicuri deteriorate
sau desfacute, indiferent din vina cui s-au produs acestea.
Art. 9.34.
Contractantul va suporta toate cheltuielile aferente elaborarii si
prezentarii ofertei sale. Entitatea achizitoare nu va fi, in nici un caz,
raspunzatoare pentru aceste costuri, indiferent de derularea sau rezultatul
obtinut la adjudecarea ofertei.
CAP. 10.
Deschiderea, examinarea si clarificarea ofertelor
Art. 10.1.
Ofertele depuse de contractanti pana la data si ora precizata pentru
depunere se vor pastra de organizatorul licitatiei sub cheie, dupa ce s-a
verificat in prealabil daca plicurile si sigiliile sunt intacte.
Art. 10.2.
La data, ora si locul anuntate pentru deschiderea licitatiei vor fi
prezenti membrii comisiei de licitatie, reprezentantii contractantilor, care
vor prezenta si documentele de imputernicire, reprezentantii entitatii
achizitoare si, dupa caz, alti specialisti invitati.
Toti cei prezenti vor semna de participare.
Art. 10.3.
La deschiderea licitatiei, presedintele comisiei de licitatie va anunta
numele contractantilor, dupa care va deschide ofertele (plicurile), inclusiv
documentele introduse in acestea.
In continuare va anunta clar: numele contractantilor; valorile ofertelor
totale si pe sectiuni; propunerile de oferte alternative, inclusiv valorile si
caracteristicile principale ale acestora; notificarile in scris referitoare la
modificarile si retragerile de oferte (daca exista); existenta garantiilor
pentru oferta depusa (de participare) solicitate; orice alte detalii pe care
comisia le considera necesare.
Art. 10.4.
Dupa deschiderea licitatiei si anuntarea contractantilor, conform art.
10.3, pentru propriile sale evidente, comisia de licitatie va intocmi un
proces-verbal care se va citi in prezenta participantilor, in care se va
mentiona:
- lista ofertelor; denumirea si sediile contractantilor; valorile totale si
pe sectiuni ale ofertelor; notificarile in scris referitoare la modificarile si
retragerile de oferte; existenta garantiilor pentru oferta depusa (de
participare), precum si alte informatii dezvaluite;
- lista ofertelor respinse ca urmare a unor lipsuri sau neconformitati fata
de prevederile documentelor licitatiei.
Procesul-verbal va fi semnat obligatoriu de membrii comisiei de licitatie,
de reprezentantii contractantilor si, dupa caz, de invitati.
Art. 10.5.
Ofertele pentru care s-au transmis notificarile de retragere, ofertele
intirziate sau ofertele care nu prezinta garantia pentru oferta depusa (de
participare) la licitatii conform instructiunilor pentru contractanti se vor
inapoia contractantilor respectivi, nedeschise.
Art. 10.6.
Dupa deschiderea in public a ofertelor, acestea se vor pastra sub cheie.
Art. 10.7.
Orice incercare a unui contractant de a influenta comisia de licitatie in
procesul de examinare, clarificare, evaluare si comparare a ofertelor si in
luarea deciziilor cu privire la incredintarea contractului poate avea ca
rezultat respingerea ofertei respective.
Art. 10.8.
Comisia de licitatie procedeaza, in continuare, pe loc sau in zilele
urmatoare, cu respectarea prevederilor art. 10.6 si 10.7, la stabilirea
situatiilor in care fiecare oferta raspunde sau nu cerintelor prevazute in
documentele licitatiei si dupa aceea trece la examinarea, clarificarea si
evaluarea de detaliu a ofertelor.
Art. 10.9.
In scopul examinarii, evaluarii si compararii obiective a ofertelor, comisia
de licitatie poate sa ceara contractantilor, individual, sa-si clarifice
ofertele, inclusiv sa defalce preturile unitare.
Solicitarea de clarificare si raspunsul aferent se vor face in scris,
telegrafic, prin telex sau telefax, dar nu se va permite nici o modificare a
valorii sau continutului ofertei, exceptand cazurile in care se solicita
corectia erorilor aritmetice descoperite de comisia de licitatie in cursul
examinarii ofertelor.
Art. 10.10.
Daca o oferta nu raspunde cerintelor documentelor licitatiei, aceasta va fi
respinsa de catre comisia de licitatie, in situatia in care contractantul nu
poate corecta sau clarifica ulterior, conform art. 10.9., erorile sau
omisiunile din oferta, spre a deveni corespunzatoare.
Art. 10.11.
Se interzice factorilor care participa la activitatea de licitatie aducerea
la cunostinta contractantilor sau a altor persoane fizice si juridice a unor
informatii suplimentare despre licitatie, in afara informatiilor rezultate cu
ocazia deschiderii ofertelor (art. 10.3 si art. 10.4) si a anuntului final de
incredintare a contractului in favoarea contractantului castigator.
CAP. 11
Evaluarea si compararea ofertelor
Art. 11.1.
Comisia de licitatie va evalua si va compara ofertele stabilite ca fiind
corespunzatoare, inclusiv cele care au fost corectate de catre contractanti (la
cererea comisiei), ale caror corecturi au fost acceptate si care raspund in mod
substantial cerintelor din documentele licitatiei.
Art. 11.2.
Evaluarea ofertelor se face de catre comisia de licitatie prin aprecierea
simpla a calitatilor tehnice si valorice sau aprecierea prin punctaj, care
reprezinta rezultatul aplicarii unor coeficienti la elementele principale ale
ofertelor, stabiliti in prealabil de catre entitatea achizitoare impreuna cu
reprezentantii Ministerului Finantelor si Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, delegati in comisiile de licitatie, si inscrise in
instructiunile pentru contractanti.
Art. 11.3.
Criteriile de selectie si punctajele care se acorda fiecarui criteriu se
stabilesc, dupa caz, in ordinea importantei lor, pentru:
- valoarea ofertei;
- durata de executie a investitiei;
- competitivitatea echipamentelor si utilajelor tehnologice care fac parte
din investitie;
- asigurarea service-ului si pieselor de schimb;
- facilitati financiare asigurate de contractant;
- performantele tehnice si bonitatea contractantului;
- situatia financiara a contractantului;
- performantele contractantului in domeniu;
- calificarea personalului disponibilizat pentru executia investitiei;
- asigurarea utilajelor si echipamentelor pentru realizarea investitiei,
eficienta si competitivitatea acestora;
- eficienta metodelor tehnologice si organizarea santierului;
- performante de calitate asumate de contractant pentru realizarea
investitiei publice.
Art. 11.4.
Sistemul de punctaj, coeficientii de evaluare si modul de aplicare a
acestora se vor comunica in prealabil contractantilor prin documentele
licitatiei.
Art. 11.5.
In cazul aprecierii simple, oferta adjudecata (desemnata castigatoare)
reprezinta acea oferta cu valoarea cea mai scazuta, in conditiile calitatii
tehnice, respectarii documentelor licitatiei, precum si demonstrarii
eligibilitatii si capacitatii contractantului de a executa investitia publica.
Art. 11.6.
In cazul aprecierii prin punctaj, oferta adjudecata (desemnata
castigatoare) reprezinta acea oferta care prin insumare totalizeaza punctajul
maxim, cuantificind elementele precizate la art. 11.3.
Art. 11.7.
Atat in cazul evaluarii ofertelor prin metoda aprecierii simple, cat si
prin metoda aprecierii prin punctaj, oferta adjudecata (desemnata castigatoare)
reprezinta oferta cea mai competitiva, conform prevederilor art. 11.5 si 11.6,
cu conditia ca contractantul sa aiba capacitatea si resursele se execute
contractul in mod eficient.
Art. 11.8.
In cazul prezentarii ofertelor alternative, comisia de licitatie va cota
atat oferta de baza, cat si oferta alternativa prezentata; adjudecarea se va
face pe criteriul definit la art. 11.2 si 11.3, contractantul respectiv
participand la licitatie cu doua oferte.
CAP. 12
Adjudecarea, informarea si semnarea contractului
Art. 12.1.
Comisia de licitatie intocmeste o hotarare de adjudecare in 4 (patru)
exemplare, care va cuprinde:
- numele membrilor comisiei de licitatie si al specialistilor invitati care
au participat la evaluarea si compararea ofertelor;
- nominalizarea contractantului a carui oferta a fost adjudecata;
- justificarea criteriilor tehnice si economice ale hotararii de
adjudecare;
- semnaturile tuturor membrilor comisiei de licitatie si, dupa caz, ale
invitatilor.
Art. 12.2.
Hotararea intocmita si semnata conform art. 12.1 se va transmite:
- 1 (un) exemplar (originalul) entitatii achizitoare;
- 1 (un) exemplar Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului;
- 1 (un) exemplar Ministerului Finantelor;
- 1 (un) exemplar ramane pentru evidenta la dispozitia comisiei de
licitatie.
Art. 12.3.
Hotararea de adjudecare in favoarea contractantului castigator se supune la
vot de catre membrii comisiei de licitatie si se adjudeca cu minimum 2/3 din
numarul voturilor membrilor acesteia, in care se vor include in mod obligatoriu
si voturile reprezentantilor entitatii achizitoare, Ministerului Finantelor si
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 12.4.
Imediat dupa intocmirea hotararii de adjudecare, organizatorul licitatiei
va anunta atat contractantul castigator, cat si contractantii necistigatori,
telegrafic, prin telex sau telefax, precum si printr-o scrisoare recomandata cu
confirmare de primire, semnata de entitatea achizitoare.
In cazul in care nu s-au depus contestatii in 7 zile de la notificarea
scrisa, entitatea achizitoare invita contractantul castigator pentru incheierea
contractului si constituirea garantiei de buna executie.
In cazul primirii uneia sau mai multor contestatii, acest termen se
prelungeste cu inca 10 zile pana la solutionarea contestatiilor de catre
entitatea achizitoare, cu avizul Ministerului Finantelor si Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
In cazul in care contestatorii actioneaza in justitie in termenul de 10
zile de la data comunicarii deciziei de solutionare prealabila a
contestatiilor, termenul de incheiere a contractului se poate suspenda pe o
perioada de maximum 30 de zile.
Comunicarea, denumita scrisoare de acceptare, va contine:
- notificarea referitoare la acceptarea ofertei;
- valoarea ofertei acceptate si deci valoarea investitiei publice si a
contractului;
- notificarea incredintarii contractului;
- invitatia catre contractantul castigator ca acesta sa constituie garantia
de buna executie si de semnare a documentelor contractului pe durata de
valabilitate a ofertei.
Dupa constituirea de catre contractantul castigator a garantiei de buna
executie, organizatorul licitatiei va comunica prin scrisori semnate de el si
entitatea achizitoare, celorlalti contractanti, ca, ofertele lor fiind
necistigatoare, li se restituie garantia pentru oferta depusa (de participare).
Art. 12.5.
Hotararea de adjudecare a comisiei de licitatie in favoarea unui
contractant constituie actul in baza caruia entitatea achizitoare va incredinta
acestuia contractul de realizare a investitiei publice.
Art. 12.6.
Dupa notificarea printr-o scrisoare de acceptare a ofertei catre
contractantul castigator se procedeaza la semnarea contractului, care include
toate acordurile si documentele intre parti, si se procedeaza la constituirea
garantiei de buna executie, conform art. 14.4, art. 14.5, art. 14.7 si
prevederilor din documentele licitatiei.
Semnarea documentelor contractuale (contractul, conditiile generale de
contractare, conditiile suplimentare si speciale de contractare si anexele
acestora) se face prin negociere la sediul uneia dintre parti, cu care ocazie
partile vor prezenta si documentele de imputernicire in vederea semnarii, daca
este cazul.
Art. 12.7.
Daca contractantul castigator, dupa ce a primit scrisoarea de acceptare
conform art. 12.4, nu semneaza contractul si documentele acestuia conform art.
12.5 si 12.6 si nu constituie garantia de buna executie conform art. 14.4, unul
dintre aceste doua refuzuri constituie un motiv de anulare a incredintarii
contractului si de pierdere a garantiei pentru oferta depusa (de participare),
precum si de plata a daunelor determinate si dovedite. In acest caz, comisia de
licitatie poate adjudeca realizarea investitiei publice contractantului clasat
pe locul al doilea.
CAP. 13
Anularea sau amanarea licitatiei
Art. 13.1.
De regula, nu se permite anularea licitatiei.
In mod exceptional, anularea licitatiei se face:
- in cazul in care diferenta dintre valoarea investitiei publice estimate
anterior de entitatea achizitoare si valoarea ofertei prezentate de
contractanti nu poate fi acceptata de entitatea achizitoare;
- in cazul unor nereguli importante, din care cauza entitatea achizitoare,
Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului anuleaza licitatia;
- in cazul unor contestatii ale contractantilor intemeiate, admise;
- in alte cazuri specificate in mod expres prin documentele licitatiei.
Amanarea deschiderii licitatiei se poate face in cazurile in care
documentele de licitatie sunt incomplete sau nu respecta prevederile
prezentului regulament si precizarile metodologice elaborate de Ministerul
Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 13.2.
In cazul anularii licitatiei, organizatorul comunica hotararea, in scris,
tuturor contractantilor participanti si se inapoiaza garantiile pentru oferta
prezentata (de participare) integral.
Daca este cazul, se organizeaza o noua licitatie conform prezentului
regulament.
CAP. 14
Garantiile
Art. 14.1.
In vederea participarii la licitatie, contractantul este obligat sa depuna
la entitatea achizitoare garantia pentru oferta depusa (de participare), pentru
ca entitatea achizitoare sa fie asigurata, in cazul adjudecarii ofertei in
favoarea unui contractant, si de semnarea contractului.
Art. 14.2
Contractantilor necistigatori ai licitatiei li se restituie garantia pentru
oferta depusa (de participare), fara nici un fel de retineri, direct sau pe
baza de scrisoare din partea organizatorului licitatiei. Confirmarea pentru
restituire trebuie sa fie cat mai prompta posibil.
Art. 14.3.
Garantia pentru oferta depusa (de participare) se pierde in urmatoarele
cazuri:
- daca contractantul isi retrage oferta in cursul duratei de valabilitate a
acesteia;
- in cazul contractantului castigator, daca acesta, pe durata de
valabilitate a ofertei nu semneaza contractul sau, dupa caz, nu depune garantia
de restituire a avansului si garantia de buna executie.
Art. 14.4.
Contractantul caruia i s-a adjudecat oferta este obligat sa constituie o
garantie de buna executie in scopul asigurarii entitatii achizitoare de
realizare la calitatea convenita prin contract si la termen a investitiei
publice.
Art. 14.5.
Modul de restituire a garantiei de buna executie se precizeaza prin
conditiile contractuale convenite.
Art. 14.6.
Cuantumul garantiilor se stabileste de entitatea achizitoare si reprezinta
un anumit procent din valoarea investitiei publice.
Art. 14.7.
Formele de constituire a garantiilor pot fi:
- sume cash depuse la casieria organizatorului licitatiei contra unei
chitante;
- dispozitie de plata sau cecuri acceptate la o banca indicata de
organizatorul licitatiei, scrisori de garantie bancara, acreditive sau alte
forme stabilite de organizatorul licitatiei (cu acordul entitatii achizitoare)
prin documentele licitatiei; acestea se vor depune separat, nefiind introduse
in plicurile sigilate.
CAP. 15
Dispozitii finale
Art. 15.1.
Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului vor elabora norme, prescriptii si reglementari pentru: continutul
proiectelor tehnice, al documentelor de licitatii, al ofertelor; contractarea
investitiei publice; organizarea, desfasurarea si adjudecarea licitatiilor, in
termen de 60 de zile de la publicarea prezentului regulament in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Art. 15.2.
Dispozitiile prezentului regulament se completeaza cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile de bunuri si investitii
publice.
CAP. 1
Termeni utilizati
1. Entitate achizitoare (investitor)
2. Consultant
3. Contractant (ofertant)
3.1. Contractant (antreprenor sau antreprenor general)
3.2. Contractant de specialitate (antreprenor sau subantreprenor de
specialitate)
3.3. Furnizor
- furnizor general
- furnizor de specialitate
4. Licitatia
5. Caietul de sarcini (specificatii tehnice)
6. Proiectul tehnic
7. Adjudecarea ofertei realizarii investitiilor publice
8. Contractul
8.1. Contract "la cheie"
8.2. Contract global
8.3. Contract separat
8.4. Subcontract
8.5. Contracte pentru servicii de consultanta si asistenta tehnica
8.6. Conditii generale de contractare
8.7. Conditii suplimentare de contractare
8.8. Conditii speciale de contractare
8.9. Grafic general de realizare a investitiei
9. Grafic de executie.
1. Entitatea achizitoare (investitorul)
Entitatea achizitoare este investitorul care, avand sursele de finantare
asigurate, contracteaza cu un contractant realizarea investitiei publice.
2. Consultantul
Consultantul poate fi o regie autonoma, o societate comerciala de
proiectare sau o persoana fizica autorizata, imputernicita de entitatea
achizitoare (investitorul) sa o reprezinte in realizarea investitiilor publice.
In cazul in care entitatea achizitoare (investitorul) considera necesar,
aceasta poate angaja un consultant - persoana juridica (societate comerciala,
regie autonoma) sau persoana fizica - care sa-i reprezinte interesele pe toata
durata derularii contractului.
Consultantul poate supraveghea direct sau prin reprezentantul sau
desfasurarea lucrarilor pe santier.
In cazul in care entitatea achizitoare (investitorul) este organizata
corespunzator, nu apeleaza la consultant.
Relatiile entitatii achizitoare (investitorul) cu contractantul
(antreprenorul) sunt directe sau prin intermediul consultantului sau
reprezentantului acestuia.
Reprezentantul consultantului va fi raspunzator in fata consultantului
pentru urmarirea si supravegherea lucrarilor, precum si pentru testarea si
examinarea materialelor care vor fi folosite; de asemenea, va fi raspunzator si
pentru oricare din imputernicirile pentru care consultantul l-a investit.
Consultantul mai poate executa, la cererea entitatii achizitoare
(investitorului), pe baza de contract, studii de prefezabilitate, de
fezabilitate, tehnico-economice, de teren etc., proiectare, specificatii
tehnice si cantitative de lucrari, liste cu utilaje si echipamente, documentele
licitatiei, intreaga pregatire si organizare a licitatiei, in care caz
indeplineste functia de organizator; sa reprezinte entitatea achizitoare
(investitorul) pe parcursul executiei investitiei publice in conducerea si
coordonarea lucrarilor (proiect, management), precum si in alte servicii de
consultanta si asistenta tehnica.
3. Contractantul (ofertantul)
Este regia autonoma, societatea comerciala sau o firma straina organizata
si dotata corespunzator pentru realizarea executiei investitiei publice, care
are dreptul legal de a desfasura acest gen de activitate si de a semna si
derula contracte avand ca obiect realizarea acesteia.
Contractantul (ofertantul) depune oferta pentru participarea la licitatie
si, in cazul in care i-a fost adjudecata oferta realizarii investitiei publice,
incheie cu entitatea achizitoare (investitorul) contractul pentru executia
acestor lucrari si le executa in conformitate cu cele convenite prin acest
contract.
Contractantul (ofertantul), in sensul in care a fost definit mai sus, poate
sa indeplineasca functia de contractant (antreprenor sau antreprenor general),
contractant de specialitate (antreprenor sau subantreprenor de specialitate),
furnizor general sau furnizor de specialitate, in functie de specificul si
complexitatea investitiei publice ce urmeaza sa faca obiectul contractului.
3.1. Contractantul (antreprenorul sau antreprenorul general)
Este contractantul (antreprenorul) care are capacitatea tehnica si
organizatorica de a se angaja exclusiv in nume propriu in relatii contractuale
cu entitatea achizitoare (investitorul), pentru executia de lucrari complexe pe
care urmeaza sa le execute prin forte proprii sau pe baze contractuale impreuna
cu alti contractanti (antreprenori de specialitate) si furnizori. Acestia din
urma vor avea fata de contractantul (antreprenorul sau antreprenorul general)
statut de contractanti (antreprenori sau subantreprenori de specialitate),
respectiv furnizori de specialitate.
3.2. Contractantul (antreprenorul sau subantreprenorul de specialitate)
Este contractantul (antreprenorul) care are ca obiect de activitate
executia unui anumit gen de activitati din domeniul investitiilor publice,
pentru care este specializat.
3.3. Furnizorul
Este regia autonoma sau societatea comerciala care asigura, pe baza de
oferte si contracte, livrarea de materiale, utilaje si echipamente si, dupa
caz, montarea acestora. Dupa complexitatea sarcinilor pe care le contracteaza
si le realizeaza, furnizorul poate fi: furnizor general sau furnizor de
specialitate.
4. Licitatia
Este un concurs la care entitatea achizitoare (investitorul), direct sau
prin intermediul organizatorului licitatiei, pe baza documentelor licitatiei,
invita contractanti (ofertanti) care sa prezinte oferte in scopul adjudecarii
realizarii investitiei publice, in favoarea celui mai competitiv contractant
(ofertant).
5. Caietul de sarcini (specificatii tehnice)
Este documentatia scrisa care insoteste proiectul tehnic elaborat de
proiectant si care detaliaza conditiile tehnice de executie si de montaj al
lucrarilor: calitatile materialelor, utilajelor si echipamentelor, standarde
care trebuie respectate, tolerante de executie si montaj, protectia muncii,
protectia mediului, tehnologii, transporturi, inspectii, teste, verificari,
modificari, masuratori, intretinere etc.
In cazul unor investitii publice mai simple, se pot organiza licitatii la
care proiectul tehnic se intocmeste de catre contractanti (ofertanti), pe baza
unui caiet de sarcini elaborat de entitatea achizitoare (investitor) si pus la
dispozitia contractantilor (ofertantilor) o data cu celelalte documente ale
licitatiei.
In acest caz, durata de elaborare a ofertei poate fi mai mare. Valoarea
proiectului elaborat de contractant (ofertant), in cazul in care se precizeaza
prin documentele licitatiei, va fi inclusa in valoarea ofertei.
6. Proiectul tehnic
Este documentatia scrisa si desenata care se elaboreaza la solicitarea
entitatii achizitoare (investitorului), pe baza de contract, de catre regii
autonome, societati comerciale de proiectare sau consultanta, care fac parte
din documentele licitatiei si pe baza carora se elaboreaza ofertele.
Se intocmeste, de regula, pe baza studiului de fezabilitate si/sau a
studiului tehnico-economic aprobat si trebuie sa contina, in principal:
planurile si toate detaliile necesare stabilirii cantitatilor de lucrari,
listele cu cantitati de lucrari, listele cu cantitati de utilaje si
echipamente, capacitati de productie, planuri de ansamblu si de montaj,
indicatori tehnico-economici, solutii constructive, studii de teren,
autorizatii, avize etc.
Listele cu cantitati de lucrari si listele cu cantitati de utilaje si
echipamente fac parte din proiect si din documentele licitatiei si pe baza lor
se intocmesc ofertele. Aceste liste trebuie sa contina: numarul curent, codul
articolului de deviz, descrierea lucrarilor, unitatea de masura, cantitatea.
Formularele acestor liste contin in ultimele coloane si rubricile de pret
unitar si pret total, dar fara valori, acestea urmand a fi inscrise de catre
contractant (ofertant).
Daca din descrierea utilajelor si echipamentelor nu rezulta clar datele
necesare intocmirii ofertelor, la aceste liste se anexeaza fisele tehnice ale
acestor utilaje si echipamente.
7. Adjudecarea ofertei realizarii investitiilor publice
Stabilirea, pe baza de licitatie, a contractantului (ofertantului) caruia i
se incredinteaza investitia publica pe care urmeaza sa o realizeze pe baza de
contract incheiat cu entitatea achizitoare (investitorul).
8. Contractul
Este actul juridic incheiat prin acordul de vointa intre entitatea
achizitoare (investitor) si contractantul (ofertantul) in favoarea caruia s-a
adjudecat investitia publica, in vederea realizarii acesteia.
Forma de contract este, de regula, cea din conditiile generale de
contractare, transmise contractantilor (ofertantilor) de catre entitatea
achizitoare (investitor) prin documentele licitatiei.
In unele cazuri, pana la incheierea contractului acesta poate trece prin
urmatoarele faze: forma de contract propusa de entitatea achizitoare
(investitor) si care face parte din documentele licitatiei; forma de contract
acceptata de contractant (ofertant) si care insoteste oferta; forma finala de
contract definitivat si semnat de parti dupa adjudecare si negociere.
Contractul este compus din formularul de contract, din conditii generale,
suplimentare si speciale de contractare si celelalte documente precizate in
formularul de contract in acceptiunea prezentului regulament. Contractele pot
fi: "la cheie", globale, separate, subcontracte, precum si contracte
pentru servicii de consultanta si asistenta tehnica.
8.1. Contractul "la cheie"
Este cel mai complex contract care se incheie intre entitatea achizitoare
(investitor) si un contractant (antreprenor general), in scopul realizarii
complete a unei investitii publice, inclusiv punerea in functiune a acesteia.
8.2. Contractul global
Contractul global se incheie intre entitatea achizitoare (investitor), pe
de o parte, si contractant (antreprenorul general) si furnizorul general, pe de
alta parte, acestia din urma asumindu-si raspunderea realizarii in ansamblu a
investitiei publice, avand dreptul sa incheie contracte de subantrepriza
(subcontracte) cu contractanti (antreprenori) sau furnizori de specialitate.
Acelasi contract global se poate incheia intre entitatea achizitoare
(investitor) atat cu contractantul (antreprenorul general), cat si cu
furnizorul general, in care caz intre contractantul (antreprenorul general) si
furnizorul general intervine un contract de asociere, raspunderile fiind
delimitate in acest contract.
8.3. Contracte separate
Contractele separate se incheie intre entitatea achizitoare (investitor) si
mai multi contractanti (antreprenori) si furnizori, cate un contract cu fiecare
din acestia, in cazul in care entitatea achizitoare (investitorul) are
capacitatea tehnica si organizatorica de a indeplini functiile de furnizor si
de contractant (antreprenor general).
In acest caz raspunderea generala de realizare in totalitate a investitiei
publice ramane in sarcina entitatii achizitoare (investitorului), contractantii
(antreprenorii) si furnizorii raspunzand strict pentru lucrarile, livrarile si
serviciile contractate separat.
8.4. Subcontractul
Subcontractele se incheie intre contractantii (antreprenorii generali)
si/sau furnizorii generali, pe de o parte, si contractantii (antreprenorii) si
furnizorii de specialitate, pe de alta parte, pentru realizarea diverselor
sectiuni (parti) din investitia publica, ce fac obiectul contractului global
sau "la cheie".
8.5. Contracte pentru servicii de consultanta si asistenta tehnica
Aceste contracte se incheie de catre entitatea achizitoare (investitor) cu
agenti economici de proiectare si/sau consultanta pentru intocmirea de: studii
de fezabilitate, studii tehnico-economice, proiecte tehnice, liste cu cantitati
de lucrari, liste cu cantitati de utilaje si echipamente, caiete de sarcini
(specificatii tehnice), conditii speciale contractuale, documentatii pentru
licitatii, oferte s.a.
De asemenea, se pot incheia contracte si pentru: organizarea licitatiilor,
reprezentarea entitatii achizitoare (investitorului) si/sau furnizorului pe
parcursul executiei in conducerea si coordonarea lucrarilor, alte servicii de
consultanta si asistenta tehnica etc.
8.6. Conditii generale de contractare
Documentul care pune la dispozitia partilor contractuale principiile
generale aplicabile pentru contractarea lucrarilor de constructii. In toate
cazurile, ele devin parte integranta a unui contract de executare a lucrarilor
de constructii.
8.7. Conditii suplimentare de contractare
Documentul complementar la conditiile generale de contractare, prin care se
fixeaza clauze specifice contractelor incheiate de o anumita entitate
achizitoare (investitor).
8.8. Conditii speciale de contractare
Documentul care completeaza sau, eventual, modifica conditiile generale de
contractare si conditiile suplimentare de contractare, aplicabile unui anumit
contract.
8.9. Graficul general de realizare a investitiei
Documentul care indica datele de incepere si terminare a investitiei,
termene intermediare, precum si interventiile diferitilor participanti.
9. Graficul de executie