MEMORANDUM Nr.
0 din 26 februarie 2010
între Ministerul
Transporturilor si Infrastructurii din Romania si Ministerul Transporturilor,
Tehnologiilor Informationale si Comunicatiilor din Republica Bulgaria cu
privire la cooperarea în domeniul furnizarii serviciilor de navigatie aeriana
si pentru înfiintarea unui bloc functional de spatiu aerian, care sa cuprinda
spatiul aerian national al Romaniei, spatiul aerian national al Republicii
Bulgaria si spatiul aerian aflat sub incidenta obligatiilor juridice
internationale asumate de catre Romania si Republica Bulgaria
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 403 din 17 iunie 2010
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din
România şi Ministerul Transporturilor, Tehnologiilor Informaţionale şi
Comunicaţiilor din Republica Bulgaria, denumite în continuare părţi,
având în vedere statutul României şi al Republicii
Bulgaria de membri ai Uniunii Europene,
având în vedere legislaţia Comunităţii Europene cu
privire la crearea cerului unic european şi la organizarea şi utilizarea
spaţiului aerian în cerul unic european, precum şi implementarea sa în cadrul
statelor membre, în special vizând cooperarea regională în scopul
reconfigurării spaţiului aerian în blocuri funcţionale de spaţiu aerian (FAB),
în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi
al Consiliului din 10 martie 2004 de stabilire a cadrului pentru crearea
cerului unic european (Regulamentul-cadru), Regulamentul (CE) nr. 550/2004 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 privind prestarea
de servicii de navigaţie aeriană în cerul unic european (Regulament privind
prestarea de servicii), Regulamentul (CE) nr. 551/2004 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 10 martie 2004 privind organizarea şi utilizarea
spaţiului aerian în cerul unic european (Regulament privind spaţiul aerian),
Regulamentul (CE) nr. 552/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din
10 martie 2004 privind interoperabilitatea reţelei europene de gestionare a
traficului aerian (Regulament privind interoperabilitatea),
având în vedere complexitatea procesului de înfiinţare
a unui bloc funcţional de spaţiu aerian care să cuprindă spaţiul aerian
naţional al României, spaţiul aerian naţional al Republicii Bulgaria şi spaţiul
aerian aflat sub incidenţa obligaţiilor juridice internaţionale asumate de
către România şi Republica Bulgaria, denumit în continuare DANUBE FAB, în
care sunt implicate guvernele, organismele legislative şi furnizorii de
servicii de navigaţie aeriană şi care necesită o coordonare largă la nivel
naţional şi internaţional vizând, între altele, negocierea şi semnarea unui
acord internaţional,
ţinând cont de oportunităţile existente, beneficiile şi
costurile implicate de înfiinţarea DANUBE FAB, având în vedere importanţa
continuării procesului de îmbunătăţire a siguranţei şi eficienţei transportului
aerian, precum şi de sporire a capacităţii de trafic disponibile în spaţiului
aerian DANUBE FAB,
în scopul utilizării optime a resurselor financiare,
tehnice, de mediu şi umane în conformitate cu art. 5 din Regulamentul (CE) nr.
551/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului,
considerând că implementarea modelelor de cooperare
bilaterală în domeniul furnizării serviciilor de navigaţie aeriană trebuie
făcută într-o abordare etapizată,
convin următoarele:
- să asigure sprijinul necesar pentru înfiinţarea
DANUBE FAB prin intensificarea procesului de cooperare între autorităţile şi
instituţiile competente din ambele state în domeniul furnizării serviciilor de
navigaţie aeriană;
- să pregătească cadrul legal şi instituţional necesar
pentru înfiinţarea DANUBE FAB, în conformitate cu definiţia prevăzută la art.
2.25 din Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi al
Consiliului, şi să iniţieze de comun acord demersurile necesare pentru
armonizarea legislaţiei naţionale cu prevederile acestui regulament-cadru;
- să elaboreze în comun textul Acordului internaţional
pentru înfiinţarea şi operarea DANUBE FAB, în conformitate cu legislaţia
Uniunii Europene în vigoare, fără a aduce atingere cerinţelor privind apărarea
naţională şi securitatea spaţiului aerian care decurg din obligaţiile juridice
internaţionale asumate de ambele state;
- să desfăşoare toate acţiunile necesare pentru
înfiinţarea DANUBE FAB în coordonare cu instituţiile Uniunii Europene, inclusiv
cu Agenţia executivă TEN-T, precum şi cu Organizaţia Aviaţiei Civile
Internaţionale (OACI), Organizaţia Europeană pentru Siguranţa Navigaţiei
Aeriene (EUROCONTROL) şi alte autorităţi competente;
- să implementeze împreună un mecanism de informare a
statelor vecine despre evoluţia procesului de pregătire a implementării DANUBE
FAB şi despre oportunităţile de cooperare oferite de DANUBE FAB, având în
vedere caracterul deschis al acestei iniţiative;
- să implementeze împreună un mecanism de informare a
autorităţilor competente ale statelor participante în alte iniţiative de creare
de blocuri funcţionale de spaţiu aerian, în scopul asigurării coordonării
inter-FAB;
- să deruleze consultări cu entităţile interesate de
evoluţia proiectului, să solicite şi să obţină comentariile şi punctele lor de
vedere, inclusiv ale reprezentanţilor Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor
Aerieni (IATA) şi ale organizaţiilor profesionale şi sindicatelor personalului
angajat în cadrul furnizorilor naţionali de servicii de navigaţie aeriană;
- să informeze în mod regulat guvernele ambelor state
despre evoluţia proiectului DANUBE FAB.
I. In scopul creării DANUBE FAB, părţile constituite în
cadrul prezentului memorandum de înţelegere declară că activităţile necesare în
acest sens vor include:
1. mandatarea autorităţilor naţionale de supervizare
(NSA), desemnate în conformitate cu art. 4 din Regulamentul (CE) nr. 549/2004
al Parlamentului European şi al Consiliului, anume Autoritatea Aeronautică
Civilă Română şi Direcţia Generală „Administraţia Aviaţiei Civile" din
Republica Bulgaria, să încheie un memorandum de înţelegere în ceea ce priveşte
cooperarea în domeniul certificării şi monitorizării siguranţei operaţiunilor
desfăşurate în cadrul DANUBE FAB şi pregătirea cadrului legal şi instituţional
necesar înfiinţării DANUBE FAB, care să conţină sarcini specifice legate de
pregătirea implementării sale, incluzând înfiinţarea unui comitet comun de
coordonare NSA cu propriii termeni de referinţă şi pentru care să fie
alocate resursele umane şi financiare necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor
deţinute în cadrul proiectului;
2. mandatarea furnizorilor de servicii de navigaţie
aeriană, anume Regia Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic
Aerian" (ROMATSA) din România şi Autoritatea Bulgară pentru Servicii de
Trafic Aerian (BULATSA) din Republica Bulgaria, de a încheia un memorandum de
înţelegere în ceea ce priveşte cooperarea în domeniul furnizării serviciilor de
navigaţie aeriană şi pregătirea cadrului legal şi instituţional necesar
înfiinţării DANUBE FAB.
II. Părţile constituite în cadrul prezentului
memorandum de înţelegere mandatează furnizorii de servicii de navigaţie aeriană
- Regia Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian"
ROMATSA din România şi BULATSA din Republica Bulgaria să coopereze în vederea
înfiinţării DANUBE FAB, prin:
1. continuarea analizării şi dezvoltării condiţiilor
operaţionale, tehnice şi financiare ce trebuie asigurate în contextul creării
FAB, precum şi a condiţiilor legate de siguranţa serviciilor, cooperarea
civil-militară şi impactul social;
2. înfiinţarea şi finanţarea unui birou de management
al proiectului (PMO) sub coordonarea comitetului director menţionat la pct.
III;
3. planificarea unei armonizări etapizate a
serviciilor de management al traficului aerian în vederea îmbunătăţirii
siguranţei, eficienţei şi capacităţii, cu menţinerea furnizării serviciilor de
navigaţie aeriană din centrele de control prezente în Bucureşti şi Sofia;
4. analizarea în continuare, inclusiv sub aspect
legal, a înfiinţării DANUBE FAB, inclusiv prin iniţierea unor consultări vizând
obţinerea unui acord legat de fazele implementării proiectului şi administrarea
funcţiunilor comune;
5. asigurarea alocării resurselor umane şi financiare
necesare pentru dezvoltarea proiectului.
III. In vederea realizării obiectivelor prezentului
memorandum de înţelegere, părţile:
1. vor înfiinţa un comitet director DANUBE FAB (Comitet
director) ce va coordona procesul de înfiinţare a DANUBE FAB. Comitetul
director va fi coprezidat de către un secretar de stat din cadrul Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii din România şi de un ministru adjunct al
transporturilor, tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor din Republica
Bulgaria şi va fi compus din reprezentanţi desemnaţi de ministerele şi
instituţiile din cele două state.
Deciziile Comitetului director vor fi luate pe bază de
unanimitate. Fiecare parte reprezentată în Comitetul director are dreptul la un
singur vot. In cazul în care Comitetul director nu va putea lua o decizie
într-o anumită privinţă, acest lucru va fi transmis în atenţia ministrului
transporturilor şi infrastructurii din România şi ministrului transporturilor,
tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor din Republica Bulgaria, în
scopul obţinerii consensului;
2. vor adopta termenii de referinţă şi regulile de
procedură ale Comitetului director, conţinute în anexa care face parte
integrantă din prezentul memorandum de înţelegere;
3. vor pregăti textul unui acord internaţional pentru
înfiinţarea şi operarea DANUBE FAB.
Părţile îşi exprimă intenţia ca toate activităţile să
fie desfăşurate astfel încât să permită ca proiectele actelor normative
necesare înfiinţării DANUBE FAB să fie elaborate până la jumătatea anului 2011,
iar pregătirile organizaţionale, operaţionale, tehnice şi de reglementare să
fie finalizate în decursul anului 2012.
Prezentul memorandum de înţelegere va intra în vigoare
la data ultimei notificări scrise prin care părţile se informează reciproc cu
privire la îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea sa în
vigoare.
Fiecare parte poate propune oricând amendamente la
prezentul memorandum de înţelegere şi poate iniţia negocieri pentru obţinerea
acordului asupra acestor amendamente.
Orice dispută referitoare la interpretarea sau punerea
în aplicare a prezentului memorandum de înţelegere se va soluţiona prin
consultare şi negociere între părţi şi nu va fi deferită către o
instanţă judecătorească naţională sau internaţională sau către o terţă
parte.
Prezentul memorandum de înţelegere îşi va înceta
aplicabilitatea la data intrării în vigoare a Acordului internaţional pentru
înfiinţarea şi operarea DANUBE FAB.
Semnat la Sofia în data de 26 februarie 2010, în două
exemplare originale, fiecare în limbile română, bulgară şi engleză, toate
textele fiind egal autentice. In cazul apariţiei oricăror divergenţe de
interpretare, textul în limba engleză prevalează.
Pentru Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
din România,
Radu Mircea Berceanu,
ministrul transporturilor şi infrastructurii
Pentru Ministerul Transporturilor, Tehnologiilor Informaţionale
şi Comunicaţiilor din Republica Bulgaria,
Aleksandar Svetoslavov Tsvetkov,
ministrul transporturilor, tehnologiilor informaţionale
si comunicaţiilor
ANEXA la memorandumul de înţelegere
Comitetul director al DANUBE FAB
Termeni de referinţă şi reguli de procedură
1. Sarcini
1.1. Comitetul director va coordona desfăşurarea fazei
de proiectare preliminară şi a fazei de proiectare detaliată şi preimplementare
pentru înfiinţarea blocului funcţional de spaţiu aerian DANUBE (DANUBE FAB) în
conformitate cu legislaţia Uniunii Europene privitoare la cerul unic european.
1.2. Comitetul director va însărcina Biroul de
management al proiectului (PMO) cu pregătirea următoarelor:
1.2.1. Planul de management al proiectului DANUBE FAB;
1.2.2. Planul de eficienţă pentru proiectul DANUBE
FAB;
1.2.3. Planul de afaceri pentru proiectul DANUBE FAB;
1.2.4. Planul privind resursele umane care detaliază
alocarea resurselor umane necesare pentru implementarea proiectului DANUBE FAB
împreună cu Programul comun/armonizat de pregătire;
1.2.5. Planul de management al riscurilor;
1.2.6. Altele.
1.3. Comitetul director va lua în discuţie şi va adopta
planurile propuse de către PMO şi pe baza acestora va elabora, în coordonare cu
PMO, un concept general detaliat privind armonizarea şi integrarea parţială a
serviciilor de navigaţie aeriană furnizate în ambele state, cu menţinerea
furnizării serviciilor de navigaţie aeriană din centrele de control prezente în
Bucureşti şi Sofia.
Conceptul general va include cel puţin următoarele
elemente:
1.3.1. un concept privind viitoarele funcţiuni de
management al traficului aerian în responsabilitatea actualilor furnizori de
servicii de navigaţie aeriană;
1.3.2. un concept tehnic;
1.3.3. un concept privind managementul şi supravegherea
siguranţei;
1.3.4. un concept financiar;
1.3.5. un concept AIS/MET;
1.3.6. un concept privind entitatea comună DANUBE FAB,
împreună cu un plan de tranziţie, până la implementarea sa.
1.4. Comitetul director va stabili un plan de lucru şi
va urmări modul de implementare a acestuia în ceea ce priveşte sarcinile
alocate PMO.
1.5. Comitetul director va desemna o persoană de
contact DANUBE FAB în relaţia cu agenţia executivă.
1.6. Comitetul director va adopta bugetul anual al PMO
în conformitate cu cerinţele programului de finanţare TEN-T.
1.7. Comitetul director va dezvolta cadrul legal şi
procedural necesar pentru înfiinţarea DANUBE FAB, în conformitate cu definiţia
unui bloc de spaţiu aerian aşa cum este formulată în art. 2.25 din Regulamentul
(CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie
2004 de stabilire a cadrului pentru crearea cerului unic european (Regulamentul-cadru),
precum şi proiectele actelor normative pentru armonizarea legislaţiei
naţionale cu prevederile acestui regulament-cadru.
1.8. Comitetul director va pregăti textul unui acord
internaţional pentru înfiinţarea şi operarea DANUBE FAB, în conformitate cu
legislaţia Uniunii Europene în vigoare, fără a aduce atingere cerinţelor
privind apărarea naţională şi securitatea spaţiului aerian care decurg din
obligaţiile juridice internaţionale asumate de ambele state.
1.9. Comitetul director va pregăti, în coordonare cu
PMO, înfiinţarea unei entităţi comune pentru operarea funcţiunilor comune
stabilite în cadrul DANUBE FAB.
2. Calendarul activităţilor
Procesele de organizare a activităţilor şi de luare a
deciziilor în cadrul Comitetului director se vor desfăşura cu respectarea
datelor-limită stabilite în legislaţia Uniunii Europene în vigoare. In acest
sens, Comitetul director va adopta un calendar al activităţilor cu specificarea
liniilor directoare în vederea conformării cu cerinţele impuse de legislaţia
Uniunii Europene.
3. Raportare
Comitetul director va elabora şi va transmite în
atenţia miniştrilor transporturilor din ambele state un raport privind evoluţia
proiectului cel puţin o dată la fiecare 6 luni.
4. Metodologia de lucru
4.1. Comitetul director îşi va desfăşura activitatea
în cadrul sesiunilor plenare, a grupurilor de lucru sau, în cazul unor probleme
de importanţă minoră, în baza unor acorduri încheiate între copreşedinţii
reprezentând părţile.
4.2. Comitetul director va înfiinţa grupuri de lucru şi
va defini termenii lor de referinţă şi conducătorii acestora.
5. Componenţă
5.1. Comitetul director va fi compus din reprezentanţi
desemnaţi de către părţi după cum urmează:
- pentru partea română: directorii generali ai
direcţiilor relevante din cadrul Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii din România, al Autorităţii Aeronautice Civile Române şi al
ROMATSA şi, respectiv,
- pentru partea bulgară: reprezentanţii Ministerului
Transporturilor, Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor din Republica
Bulgaria, ai Direcţiei Generale „Administraţia Aviaţiei Civile" din
Republica Bulgaria, ai BULATSA, precum şi
- alţi reprezentanţi desemnaţi de către ministerele şi
instituţiile competente din cadrul celor două state.
5.2. Numărul membrilor nu va fi limitat, în funcţie
de problemele aflate în discuţie putând fi implicaţi şi alţi reprezentanţi ai
celor două state.
5.3. In măsura necesităţilor, Comitetul director poate
invita persoana de contact în relaţia cu Agenţia executivă TEN-T
5.4. In măsura necesităţilor, Comitetul director poate
invita alţi experţi din cadrul celor două state pentru a participa la discuţii.
5.5. In măsura necesităţilor, Comitetul director poate
invita reprezentanţi ai instituţiilor Uniunii Europene, inclusiv ai Agenţiei
Executive TEN-T, precum şi ai OACI, EUROCONTROL şi ai altor autorităţi competente.
6. Conducerea
6.1. Comitetul director va fi coprezidat de către un
secretar de stat din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii din
România şi de un ministru adjunct al transporturilor din cadrul Ministerului
Transporturilor, Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor din Republica
Bulgaria.
6.2. Conducerea Comitetului director va fi asigurată
în comun, cu drepturi şi responsabilităţi egale.
6.3. Copreşedinţii vor convoca sesiunile de lucru, vor
face propuneri privind agenda discuţiilor şi vor prezida, prin rotaţie, aceste
reuniuni.
7. Reuniunile de lucru
7.1. Reuniunile grupului director se vor ţine cu
regularitate, cel puţin o dată la un interval de două luni, alternativ pe
teritoriul României şi, respectiv, al Republicii Bulgaria.
7.2. Minutele şedinţelor vor consemna discuţiile
susţinute şi deciziile luate cu aceste ocazii.
7.3. Convocarea şedinţelor şi agendele de lucru propuse
vor fi comunicate înainte cu două săptămâni faţă de zilele planificate pentru
derularea acestor reuniuni, iar documentele de lucru vor fi distribuite cu cel
puţin 5 zile lucrătoare înainte de întâlnire.
7.4. Reuniunile de lucru ale Comitetului director se
vor susţine în limba engleză.
8. Decizii
8.1. Deciziile Comitetului director vor fi luate pe bază
de unanimitate. Fiecare parte reprezentată în Comitetul director are dreptul la
un singur vot exprimat prin intermediul copreşedintelui său.
8.2. In cazul în care Comitetul director nu va putea
lua o decizie într-o anumită privinţă, acest lucru va fi transmis în atenţia
ministrului transporturilor şi infrastructurii din România şi ministrului
transporturilor, tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor din Republica
Bulgaria, în scopul obţinerii consensului.
8.3. Aceste principii, care stau la baza conducerii
Comitetului director, a reuniunilor de lucru şi a procesului decizional, se
aplică mutatis mutandis şi în cazul grupurilor de lucru înfiinţate de
către Comitetul director.
9. Consultarea entităţilor interesate
Comitetul director va iniţia consultări cu entităţile
interesate de evoluţia proiectului; organizaţii internaţionale precum OACI şi
EUROCONTROL, instituţii comunitare, organizaţii profesionale şi sindicate ale
personalului angajat în cadrul furnizorilor naţionali de servicii de navigaţie
aeriană pot fi solicitate să participe în cadrul acestor consultări. In plus,
vor fi iniţiate şi consultări publice în scopul asigurării transparenţei şi a
imaginii publice.
10. Finanţare
Reprezentanţii români şi bulgari în cadrul Comitetului
director îşi vor suporta propriile cheltuieli.