HOTARARE Nr. 1109 din 18 octombrie 1990
cu privire la liberalizarea preturilor si masuri de protectie sociala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 115 din 23 octombrie 1990
In scopul eliminarii abaterilor si distorsiunilor din sistemul de preturi
actual,
pentru trecerea la liberalizarea generala a preturilor - conditie
hotaratoare pentru infaptuirea economiei de piata - si sporirea preocuparilor
tuturor agentilor economici pentru folosirea cu maxima eficienta a resurselor
materiale, financiare si umane,
in conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea
unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale,
Guvernul Romaniei hotaraste:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat formeaza
preturi si tarife, pe baza actiunii conjugate a cererii si ofertei, in toate
cazurile in care pe piata romaneasca exista cel putin trei agenti economici
care produc, presteaza si comercializeaza acelasi tip de bun, lucrare sau
serviciu, prin negociere cu beneficiarii.
Prevederile alineatului precedent se aplica si de unitatile economice care
urmeaza a se constitui in regii autonome si societati comerciale, in termenul
prevazut de Legea nr. 15/1990.
Art. 2
In situatiile in care nu exista conditii pentru o concurenta reala
asigurata de cel putin trei agenti economici potrivit prevederilor art. 1, ca
si in cazul produselor si serviciilor subventionate temporar de la bugetul de
stat, stabilirea preturilor si tarifelor se face de guvern pe baza propunerilor
facute de Ministerul Finantelor - Departamentul pentru prognoza, urmarirea si
liberalizarea preturilor, rezultate in urma negocierilor cu agentii economici.
Guvernul stabileste preturi si tarife si la unele resurse de baza, pentru
care trebuie dusa o politica de protejare si folosire rationala de catre toti
agentii economici, precum si la unele produse si servicii de importanta
strategica pentru economia nationala si nivelul de trai al populatiei.
Art. 3
Preturile si tarifele pentru produsele si serviciile realizate de catre
ceilalti agenti economici decat cei prevazuti la art. 1 se stabilesc in mod
liber, in functie de cerere si oferta, prin negocierea partilor.
Art. 4
Preturile si tarifele se vor negocia intre agentii economici in functie de
actiunea conjugata a cererii si ofertei, pe baza concurentei libere si loiale,
fiind interzisa practicarea preturilor de specula sau de monopol.
CAP. 2
Preturile cu ridicata
Art. 5
Preturile cu ridicata la materiile prime de baza, combustibil, energie si
principalele resurse naturale, cu care acestea se livreaza catre toti agentii
economici, indiferent de forma de proprietate, in scop productiv, sunt cele din
anexa nr. 1 la prezenta hotarare.
Preturile si tarifele din anexa nr. 1 vor fi adaptate in functie de
tendintele de durata ale evolutiei preturilor externe, de modificarile
intervenite in structura cererii si ofertei, a cursului valutar, de rezultatul
negocierilor cu agentii economici, la propunerea Ministerului Finantelor -
Departamentului pentru prognoza, urmarirea si liberalizarea preturilor.
Art. 6
Preturile cu ridicata ale marfurilor din import se formeaza astfel:
a) la materiile prime, combustibili si energie destinate productiei,
preturile in lei se formeaza pe baza noilor preturi si tarife prevazute in
anexa nr. 1 la prezenta hotarare, la care se adauga comisionul cuvenit
societatii de export-import;
b) la materiile prime si materialele de productie, altele decat cele din
anexa nr. 1, precum si la piese de schimb, ansamble si subansamble, masini,
utilaje, instalatii complexe si alte importuri, destinate productiei si
investitiilor, preturile in lei se formeaza pe baza preturilor externe in
valuta, exprimate in lei la cursul in vigoare, la care se adauga, dupa caz,
taxele vamale, impozitul pe circulatia marfurilor si comisionul cuvenit
societatii de export-import.
Art. 7
Preturile cu ridicata ale produselor agricole livrate la fondul de stat se
determina pe baza preturilor de contractare si achizitie garantate de stat, a
adaosurilor si altor avantaje acordate, precum si a comisionului organizatiilor
achizitoare. Peste preturile de contractare si achizitie, producatorii agricoli
vor primi adaosuri de pret pentru compensarea majorarii preturilor la
combustibili si unele produse industriale destinate agriculturii, pe masura
livrarii produselor agricole pentru fondul de stat, adaosuri care se cuprind in
preturile produselor prelucrate.
Art. 8
Pentru produsele si serviciile livrate si executate de toti agentii
economici, indiferent de forma de proprietate, se datoreaza impozitul pe
circulatia marfurilor, calculat pe baza cotelor si a notei metodologice din
anexa nr. 2.
Ministerul Finantelor poate completa si adapta anexa nr. 2 precum si
nivelul cotelor de impozit, in functie de modificarile intervenite in structura
productiei si conjunctura pietei.
Art. 9
Incepand cu data de 1 noiembrie 1990, toti agentii economici ai caror
salariati sunt cuprinsi in sistemul asigurarilor de stat vor lua in calculul
costurilor si vor plati o cota unica de 20% drept contributie pentru
asigurarile sociale, cu exceptia cazurilor pentru care prin prevederile legale
in vigoare s-a stabilit o cota mai mare.
Art. 10
Pentru materiile prime din industria extractiva prevazute in anexa nr. 3 se
acorda in mod temporar subventii de la bugetul de stat regiilor autonome si
societatilor comerciale producatoare.
Nivelul subventiilor se determina anual de Ministerul Finantelor si se
aproba prin buget, pe baza unei verificari temeinice a costurilor de productie
si a masurilor luate de producatori pentru reducerea continua a subventiilor
acordate.
CAP. 3
Preturi cu amanuntul si masuri de protectie sociala
Art. 11
Preturile cu amanuntul la produsele care se executa si se comercializeaza
de cel putin trei agenti economici se formeaza pe baza preturilor cu ridicata,
negociate intre producatori si comercianti in functie de conditiile pietei,
precum si a adaosului comercial declarat al unitatilor de desfacere.
Adaosul comercial se stabileste de agentul economic si se diferentiaza in
functie de reteaua de desfacere - cu ridicata, mic gros, cu amanuntul, de
alimentatie publica - , precum si de natura produselor si categoria de
incadrare a unitatilor pe baza brevetelor de functionare.
Art. 12
Pentru produsele si serviciile la care nu exista cel putin trei agenti
economici, la cele subventionate temporar de la buget, precum si la unele
produse importante in consumul populatiei - la care se impune a fi preturi
unice pe tara - preturile cu amanuntul si tarifele pentru populatie se
stabilesc de guvern, pe baza propunerilor facute de Ministerul Finantelor -
Departamentul pentru prognoza, urmarirea si liberalizarea preturilor, in urma
negocierilor cu agentii economici.
Art. 13
In conformitate cu programul privind protectia sociala a populatiei se
stabilesc urmatoarele masuri:
a) la energia electrica si termica, chiriile pentru locuinte, combustibilii
pentru incalzit si prepararea hranei, abonamentele pentru transport calatori,
prevazute in anexa nr. 4, preturile si tarifele pentru populatie, in vigoare la
data prezentei hotarari, raman nemodificate. La aceste produse si servicii,
diferentele de pret se acopera temporar de la bugetul de stat;
b) la produsele alimentare de baza, unele produse industriale si servicii
importante in consumul populatiei, prevazute in anexa nr. 5, influentele din
noile preturi cu amanuntul si tarife - care raman nemodificate un an - se
compenseaza prin acordarea unei sume fixe lunare acordate pe o persoana,
suportate de unitatile la care beneficiarii sunt incadrati, sau, dupa caz, din
buget. Aceasta compensare se acorda salariatilor din unitatile cu capital de
stat si cele bugetare, beneficiarilor ajutorului de somaj, pensionarilor de
asigurari sociale de stat si IOVR si pentru sotiile de militari in termen,
beneficiare de ajutor social. Cuantumul compensatiei se stabileste in raport de
influentele provenite din majorarea preturilor, nivelul si structura unui
consum normal, calculat pe o persoana, pe baza bugetelor de familie;
c) bursele, alocatiile de hrana pentru consumuri colective si ajutoarele
sociale platite de la bugetul de stat se vor majora in mod corespunzator
modificarii preturilor, in care scop se vor face propuneri guvernului, in
termen de 15 zile;
d) pentru produsele si serviciile prevazute in anexa nr. 6, ale caror
preturi si tarife evolueaza in mod liber, se va calcula trimestrial indicele
mediu previzibil, de crestere a preturilor si tarifelor, care va sta la baza
indexarii salariilor si pensiilor.
Indicele previzibil al cresterii preturilor si tarifelor se va calcula de
Ministerul Finantelor - Departamentul pentru prognoza, urmarirea si
liberalizarea preturilor, impreuna cu Ministerul Comertului si Turismului si
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Nivelul compensatiilor prevazute la lit. b) de mai sus si indicele cu care
se indexeaza salariile si pensiile se aproba de guvern;
e) se recomanda unitatilor din sectorul privat si cooperatist, precum si
caselor de pensii din alte sectoare decat cel de stat, sa compenseze in mod
corespunzator prevederilor de la lit. b), c) si d) de mai sus efectele
majorarilor de preturi si tarife din fondurile financiare proprii;
f) stabilirea de catre guvern de noi niveluri de dobanzi care sa asigure
protejarea economiilor populatiei depuse la Casa de Economii si Consemnatiuni.
Art. 14
Preturile cu amanuntul la bunurile de consum provenite din import se
formeaza tinand seama de preturile externe in valuta franco frontiera romana,
exprimate in lei la cursul in vigoare, taxele vamale, comisionul societatii de
export-import, adaosul societatilor comerciale si impozitul pe circulatia
marfurilor stabilit de Ministerul Finantelor in functie de natura produselor si
raportul dintre cerere si oferta.
CAP. 4
Cursul valutar si decontarea operatiunilor de export-import
Art. 15
La 1 noiembrie 1990 cursul in lei al dolarului S.U.A. si al rublei
transferabile se stabileste la 35 lei.
Cursul in lei al dolarului S.U.A. si al celorlalte valute convertibile se
modifica saptamanal de Banca Nationala a Romaniei in functie de evolutia
cursurilor valutare pe pietele internationale si metodologia stabilita in acest
scop impreuna cu Ministerul Finantelor.
Art. 16
Sumele in valuta incasate sau platite din activitati de export-import,
servicii internationale, turism, credite si dobanzi externe, servicii
necomerciale si alte operatiuni valutare se deconteaza si se evidentiaza in lei
la cursul stabilit de Banca Nationala a Romaniei conform art. 15 de mai sus.
Art. 17
Contravaloarea in lei a marfurilor exportate se deconteaza agentilor
economici pe baza preturilor externe in valuta franco frontiera romana si a
cursului in lei al valutei.
Ministerul Finantelor poate acorda scutiri de la plata impozitului pe
circulatia marfurilor la produse prelucrate, livrate la export. Acest sistem
se va aplica pana la introducerea taxei pe valoarea adaugata, cand intregul
mecanism de stimulare a exportului va fi revizuit.
Art. 18
Diferentele in lei rezultate la importuri intre pretul extern in valuta
franco frontiera romana exprimat in lei la cursul in vigoare si preturile
interne prevazute la produsele din anexa nr. 1 la prezenta hotarare se
deconteaza de beneficiarii importurilor la si de la un fond de regularizare
constituit in cadrul bugetului de stat.
Art. 19
De la 1 ianuarie 1991 se introduce treptat convertibilitatea leului in
cadrul licitatiilor valutare organizate de Banca Nationala a Romaniei sau
imputernicitii acesteia. In acest scop Ministerul Finantelor si Banca Nationala
a Romaniei vor elabora un program de introducere a convertibilitatii leului,
corelat cu cresterea rezervelor valutare.
In cadrul licitatiilor valutare se fac urmatoarele operatiuni:
a) se cumpara valuta oferita de agentii economici indiferent de forma de proprietate,
de alte persoane juridice romane si de cetatenii romani rezidenti in Romania;
b) se vinde valuta catre agentii economici, alte persoane juridice romane
si cetateni romani rezidenti in Romania in vederea satisfacerii unor necesitati
pentru efectuarea de importuri, calatorii in strainatate, participari la
congrese, conferinte si alte manifestari stiintifice, culturale si de alta
natura, plata biletelor de calatorie in trafic international, precum si pentru
alte activitati.
Cursul in lei al valutelor care formeaza obiectul tranzactiilor in cadrul
licitatiilor valutare se stabileste pe baza raportului dintre cerere si oferta.
Banca Nationala a Romaniei poate interveni in cadrul licitatiilor valutare
numai in scopul protejarii cursului monedei nationale.
Fondurile in valuta pentru interventii in cadrul licitatiilor valutare se
formeaza pe seama sumelor in valuta cumparate de Banca Nationala a Romaniei la
aceste licitatii, precum si din sumele in valuta prevazute cu aceasta
destinatie prin balanta de plati.
CAP. 5
Urmarirea si controlul preturilor si tarifelor
Art. 20
Divergentele dintre agentii economici cu privire la nivelul preturilor si
tarifelor supuse negocierii, precum si sesizarile din partea beneficiarilor ca
la unele produse se practica de catre unii producatori preturi libere fara sa
existe cel putin trei agenti economici pentru acelasi tip de bun, lucrare sau
serviciu, ori solicita sau se practica preturi de specula sau de monopol, se
arbitreaza in vederea solutionarii de Ministerul Finantelor - Departamentul
pentru prognoza, urmarirea si liberalizarea preturilor, impreuna cu partile
interesate. La arbitrare se va tine seama si de preturile practicate la produse
similare pe piata externa.
Art. 21
Agentii economici au obligatia sa aduca la cunostinta beneficiarilor
preturile si tarifele, prin cataloage sau liste de preturi, marcarea sau
inscriptionarea preturilor pe produs si prin afisarea vizibila a preturilor si
tarifelor la locurile de vanzare sau prezentare.
Art. 22
Agentii economici au obligatia sa respecte preturile si tarifele inscrise
in contractele incheiate cu beneficiarii, pentru cantitatile, volumul
prestarii, calitatea executiei si celelalte conditii avute in vedere la
negocierea preturilor si tarifelor.
Art. 23
Urmarirea evolutiei preturilor si tarifelor, calculul si publicarea
indicilor de preturi si tarife vor fi realizate de Comisia Nationala pentru
Statistica impreuna cu Ministerul Finantelor - Departamentul pentru prognoza, urmarirea
si liberalizarea preturilor. In vederea realizarii acestor sarcini in cadrul
Comisiei Nationale pentru Statistica se infiinteaza o Directie de statistica a
preturilor si tarifelor cu un numar de 30 de posturi, peste numarul actual
aprobat, si se majoreaza in medie cu 5 posturi directiile judetene de
statistica si Directia municipala de statistica Bucuresti.
Art. 24
Unitatile de stat, cooperatiste, private si mixte, care efectueaza
activitati productive, comerciale, de alimentatie publica si de servicii, sunt
obligate sa puna la dispozitia organelor statistice toate informatiile necesare
pentru inregistrarea evolutiei preturilor si tarifelor.
Art. 25
Ministerul Finantelor va prezenta guvernului, o data cu propunerile privind
bugetul de stat, prognoza evolutiei preturilor si tarifelor in exercitiul
urmator, precum si masurile economico-financiare necesare pentru realizarea
indicilor de preturi preconizati.
Art. 26
Ministerul Finantelor - Departamentul pentru prognoza, urmarirea si
liberalizarea preturilor infaptuieste, prin organele de specialitate din
aparatul central si teritorial, controlul general al procesului de formare si
corecta aplicare a preturilor si tarifelor in economie, respectarea
reglementarilor legale cu privire la loialitatea concurentei, combaterea
practicarii preturilor de specula si de monopol, luand masuri de sanctionare a
abaterilor constatate, potrivit legii.
Sumele incasate necuvenit prin practicarea de preturi nelegale, de specula,
de monopol sau ca urmare a concurentei neloiale se varsa integral la bugetul de
stat.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 27
Prevederile prezentei hotarari se aplica incepand cu data de 1 noiembrie
1990.
Contractele incheiate anterior acestei date, in derulare, se realizeaza in
conditiile de pret rezultate din negocierea partilor.
In perioada 1 noiembrie - 31 decembrie 1990 agentii economici vor negocia
noile preturi, urmand ca regularizarea diferentelor de preturi sa se faca
incepand cu data aplicarii acestei hotarari.
Art. 28
Regiile autonome si societatile comerciale vor trece la determinarea noilor
preturi, in conformitate cu prevederile prezentei hotarari, asigurandu-se o
confruntare si transmitere reciproca a datelor intre furnizori si beneficiari,
pentru luarea in considerare a efectelor modificarii preturilor la materiile
prime, materiale, subansamble etc. in preturile produselor finale.
Art. 29
Regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat vor
inventaria si reevalua stocurile de materii prime, materiale, combustibili si
alte produse existente la data de 31 octombrie 1990, potrivit normelor
Ministerului Finantelor.
Art. 30
Reglementarile privind preturile de deviz sunt cele prevazute in Hotararea
Guvernului nr. 449 din 27 aprilie 1990 referitoare la intocmirea devizelor in
activitatea de investitii si reparatii.
Art. 31
Preturile la produsele de tehnica militara destinate exclusiv sectorului de
aparare se stabilesc potrivit Hotararii Guvernului nr. 826/25 iulie 1990.
Art. 32
Ministerul Finantelor, Ministerul Resurselor si Industriei, Ministerul
Comertului si Turismului, celelalte ministere si organe centrale, prefecturile
si Primaria municipiului Bucuresti vor urmari si actiona pentru aplicarea masurilor
de liberalizare a preturilor prevazute in prezenta hotarare.
Art. 33
Prevederile contrare prezentei hotarari nu se aplica.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
LISTA
preturilor cu ridicata la materii prime de baza, din tara si din import
-lei/UM -
-------------------------------------------------------------------------------
Pret cu ridicata
-------------------------
Nr. Produsul U/M
crt. actual modificat
--------------------------------------------------------------------------------
1. Titei 50% produse albe tona 2000,0 7000,0
2. Gaze naturale 1000 mc 1000,0 2800,0
3. Lignit Gcal 121,2 218,0
4. Carbune brun Gcal 122,1 219,5
5. Huila energetica spalata Gcal 131,9 249,0
6. Huila energetica sortata Gcal 125,6 237,0
7. Huile mixte si slam Gcal 125,6 238,0
8. Huila cu sist de Banat Gcal 125,6 237,0
9. Huila bruta de Valea Jiului -
pret mediu tona 451,0 798,0
10. Huila spalata pentru cocs - pret mediu tona 1236,0 2450,0
11. Huila spalata pentru semicocs -
pret mediu tona 786,1 1557,0
12. Antracit tona 1635,0 1650,0
13. Cupru in concentrate de cupru la
continut de 16,5% Cu tona 42400,0 70000,0
14. Cupru in rest de concentrate -
pret mediu tona 35900,0 59300,0
15. Plumb in concentrate de plumb cu
continut de 43% Pb tona 12200,0 17150,0
16. Plumb in rest de concentrate -
pret mediu tona 11440,0 16100,0
17. Zinc in concentrate de zinc la continut
de 48% zinc tona 12590,0 29750,0
18. Zinc in rest concentrate - pret mediu tona 12185,0 28800,0
19. Sulf in concentrate neferoase tona 700,0 1400,0
20. Bauxita spalata, uscata, macinata, cu
55% Al2O3 si 4,5% SiO2 tona 630,0 1120,0
21. Minereu de fier bulgari in stare uscata
la continutul de 55% Fe tona 466,2 924,0
22. Minereu de fier marunt si concentrate,
in stare uscata, la continutul
de 55% Fe tona 380,8 803,0
23. Concentrat de zirconiu, la continut de
61-63% ZrO2 tona 16000,0 35000,0
24. Concentrat de ilmenit, la continutul de
45% TiO2 tona 3300,0 9800,0
25. Argila refractara cu continut
de 29% Al2O3 tona 509,2 797,0
26. Sare gema - pret mediu tona 142,7 300,0
27. Sare in solutie tona 24,0 70,0
28. Cocs metalurgic pentru furnale -
pret mediu tona 1745,0 5145,0
29. Cocs metalurgic pentru turnatorie -
pret mediu tona 2040,0 7525,0
30. Cupru electrolitic, 99,97% Cu tona 62480,0 120000,0
31. Plumb electrolitic, 99,98 Pb tona 23770,0 28000,0
32. Zinc metalurgic 98,5% Zn tona 23710,0 53000,0
33. Aluminiu bloc 99,5% Al tona 25000,0 70000,0
34. Gazolina tona 1582,0 7800,0
35. Benzina tip Premium I CO R 96-98 tona 19610,0 19610,0
36. Benzina tip Premium II CO R min 95 tona 19610,0 19610,0
37. Benzina tip Regular CO R min 87 tona 17220,0 17220,0
38. Benzina auto normala CO R min 75 tona 16110,0 16110,0
39. Motorina auto tona 13950,0 13950,0
40. Petrol lampant tona 3860,0 13250,0
41. White spirit tona 5000,0 13750,0
42. Uleiuri pentru motor tona 6900-36700
18150-102280
43. Uleiuri pentru transmisii tona 20600-28700 20600-90200
44. Pacura tona 1825,0 4000,0
45. Benzina nafta tona 3115,0 12290,0
46. Apatita, fosforita bruta tona 900,0 5495,0
47. Masa lemnoasa pe picior - volum brut
fara coaja - pret mediu mc 78,2 215,0
48. Lemn brut rotund de rasinoase -
pret mediu mc 461,0 1445,0
49. Lemn brut rotund de fag - pret mediu mc 545,0 1625,0
50. Lemn brut rotund de stejar - pret mediu mc 641,0 2085,0
51. Lemn brut rotund de diverse specii -
pret mediu mc 379,0 1240,0
52. Lemn pentru celuloza - pret mediu mc 403,0 1110,0
53. Lemn pentru PAL si PFL - pret mediu mc 315,0 1070,0
54. Distributia energiei termice Gcal 41,0 119,0
Indici ficsi - %
55. Piei brute bovina din tara % 100,0 150,0
56. Piei brute porcine din tara % 100,0 130,0
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
- La produsele din prezenta anexa preturile pe calitati si sortimente se
stabilesc de catre Ministerul Finantelor - Departamentul pentru prognoza,
urmarirea si liberalizarea preturilor, prin negociere intre producatori si
beneficiari; preturile sunt valabile atat pentru livrarile din productia
interna cat si din import, cu exceptia pieilor de bovine si porcine din import,
la care preturile se stabilesc conform art. 6 lit b) din prezenta hotarare.
- Se mentin conditiile de livrare actuale la data prezentei hotarari. La
benzine, motorine, petrol lampant, white spirit si uleiuri pentru motor si
transmisie, conditia de livrare este franco depozit sau statia PECO, iar la
pacura si benzina nafta este tranzit franco statia de destinatie beneficiar.
PRETURI DE LIVRARE PENTRU ENERGIA ELECTRICA
--------------------------------------------------------------------------------
| Preturi pentru energia electrica activa (D.E.E.)
N| --------------------------------------------------- Preturi
U| | A. Pentru marii |B. Pentru |C. Pentru |pentru
M| | consumatori care | marii | restul |energia
A| | au instalate |consumatori |consumatorilor|electrica
R| | echipamente |industriali |la oricare |reactiva
|Energia | de masurare |si similari |consumator |livrata
C|electrica| corespunzatoare |la care nu |pe durata
|consumatorilor
U|pe | |se pot aplica |nefunctionarii|cu factor de
R|niveluri | |preturile "A"
|echipamentului|putere mediu
E|de | Pentru Pentru |din lipsa |de masurare |lunar mai mic
N|tensiune | putere*) energie |echipamentelor| |de 0,92
T| | |de masurare | |
|
|-----------------------|--------------|--------------|--------------
| | Lei/KW | Lei/kwh | Lei/kwh | |
| | anual | | | |
| |-----------|-----------|--------------| |
| |Ore |Restul|ore |Restul|ore |Restul | Lei/kwh | LEI/KVAR
| |de |orelor|de |orelor|de |orelor | |
| |varf| |varf| |varf| | |
-|---------|----|------|----|------|----|---------|--------------|--------------
1|Joasa | | | | | | | |
|tensiune | | | | | | | |
|(0,1-1 KV| | | | | | | |
|inclusiv)|5664| 2304 |2,89| 0,83 |4,88| 1,76 | 2,23 | 0,220
2|Medie | | | | | | | |
|tensiune | | | | | | | |
|(1-110 KV| | | | | | | |
|exclusiv)|3528| 2640 |2,23| 0,80 |3,33| 1,22 | 1,52 | 0,150
3|Inalta | | | | | | | |
|tensiune | | | | | | | |
|(110 KV | | | | | | | |
|si mai | | | | | | | |
|mari) |1556| 708 |2,23| 0,80 |2,68| 1,01 | 1,19 | 1,110
------------------------------------------------------------------------------
*) In cazul echipamentelor cu un singur indicator de maxim se aplica numai
pretul pentru putere in orele de varf.
PRETURI DE LIVRARE PENTRU ENERGIA TERMICA
------------------------------------------------------------------------------
Consumatori si revinzatori Consumatori si
racordati la iesirea din revinzatori
centrala electrica de racordati
termoficare sau din centrala la retelele
termica (D.E.E.) de transport
----------------------------------------------------------
Nr. Energia Pret pentru Pret pentru Pret pentru Pret
pentru
crt. termica pe 1Gcal/h putere energie lei/ 1 Gcal/h putere energie
niveluri de termica maxima Gcal energie termica - lei/gcal
-
presiune anuala - lei/gcal - maxima anuala
contractata contractata
- lei/an - - lei/an -
------------------------------------------------------------------------------
1. Apa
fierbinte - 371,0 - 415
2. Abur in
functie
de presiunea
la iesirea
din centrala,
in ata:
2.1. Presiuni pana
la 19 ata
inclusiv 307274 462 442411 486
2.2. Presiuni peste
19 ata:
2.2.1. din prizele
turbinelor 307274 532 442411 556
2.2.2. din cazane 307274 614 442411 638
3. Condensat nereturnat si apa demineralizata livrata: 39,8 lei/mc
4. Apa fierbinte nereturnata si apa dedurizata livrata: 20,2 lei/mc
------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
LISTA
cotelor de impozit pe circulatia marfurilor pentru produse, lucrari executate
si servicii prestate
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea produsului sau grupei de produse, Cota de impozit pe
crt. lucrarilor executate sau serviciilor prestate circulatia marfurilor
%
------------------------------------------------------------------------------
CAPITOLUL I
Sectorul metalurgic
1. Feroaliaje; semifabricate metalurgice; laminate si produse
trefilate din metale neferoase si feroase; cabluri de aluminiu 3
2. Electrozi si nipluri de grafit; caramizi refractare; siliciu;
electrozi sudura 4
3. Cabluri din otel; lanturi; cuie; laminate zincate;
cord metalic; impletituri din sarma si bunuri de uz
casnic si gospodaresc fabricate de industria metalurgica 5
CAPITOLUL II
Sectorul constructiilor de masini
1. Utilaje si echipamente energetice, miniere, de exploatare
geologica si foraj si pentru agricultura si silvicultura;
nave maritime si fluviale 1
2. Rulmenti si organe de asamblare 2
3. Motoare cu ardere interna; pompe; ventilatoare; macarale;
poduri rulante; echipament de ridicat; reductoare si armaturi
industriale; utilaje pentru industria alimentara, industria
chimica, exploatarea si prelucrarea lemnului, pentru industria
materialelor de constructii si industria metalurgica; utilaje
pentru constructii si lucrari terasiere 3
4. Locomotive; vagoane pentru transport marfuri si calatori 4
5. Masini pentru prelucrat metale; constructii metalice; compresoare 5
6. Tractoare; autocamioane; autobasculante si alte autovehicule
pentru transport marfa; remorci si semiremorci 6
7. Autobuze; autoutilitare; troleibuze; piese de schimb pentru
utilaje si echipamente din ramura constructiilor de masini 8
8. Bunuri de uz casnic si gospodaresc, fabricate de industria
constructiilor de masini 10
9. Autoturisme de oras si de teren 17
CAPITOLUL III
Sectorul electrotehnic, electronic si mecanica fina
1. Motoare electrice; transformatoare si autotransformatoare;
elemente de baterii de orice tip si acumulatoare; componente
electronice si subansamble si piese de schimb pentru
industria electrotehnica si electronica 2
2. Mijloace de automatizare; echipamente electrotehnice si de
electronica industriala; mijloace si accesorii ale tehnicii
de calcul; aparataj electric 5
3. Radioreceptoare; radiocasetofoane; pikupuri; televizoare si
alte echipamente pentru inregistrari si redari audiovizuale 8
4. Produse de mecanica fina, optica si hidraulica, inclusiv
piese de schimb pentru acestea; diverse bunuri de uz casnic
si gospodaresc fabricate de industria electrotehnica, electronica
si de mecanica fina 10
CAPITOLUL IV
Sectorul petrochimic si chimic
1. Benzi de transport si curele late de transmisie din cauciuc 1
2. Pacura; combustibili petrolieri lichizi pentru incalzire;
produse tehnice din cauciuc; produse organice si anorganice
de baza; fire si fibre chimice; coloranti si pigmenti 3
3. Anvelope; lacuri si vopsele; detergenti; sapun 5
4. Benzina si motorina auto; unsori si uleiuri minerale;
vaselina; produse prelucrate din mase plastice 7
5. Cosmetice si diverse bunuri de consum din industria chimica 10
CAPITOLUL V
Sectorul extractiv
1. Titei din productia interna 65
2. Gaze naturale din productia interna 90
3. Sare 5
CAPITOLUL VI
Sectorul textile si pielarie
1. Fire naturale de orice tip; fire in amestec; tesaturi;
textile netesute; spume din poliuretani; semifabricate
din piele naturala, sintetica si artificiala; cauciuc
si mase plastice; vata medicinala; diverse produse si
accesorii specifice sectorului textile-pielarie; ata 3
2. Confectii textile din piele si inlocuitori, din blana de
orice fel; manusi; incaltaminte de orice fel; tricotaje;
ciorapi; articole de marochinarie; pasmanterie; corturi;
covoare mecanice 20
NOTA:
a) aceleasi produse pentru copii, inclusiv ghiozdane 5
b) incaltaminte, proteze si alte produse ortopedice neimpozabil
CAPITOLUL VII
Sectorul materialelor de constructii
1. Ciment; var; ipsos; produse din azbociment; produse din
beton si beton armat; produse pe baza de bitum; vata
minerala si produse din vata minerala; caramizi si alte
produse refractare 2
2. Obiecte sanitare din portelan sau metal; produse din
faianta; gresie si marmura; caramizi din argila arsa;
tigle; coame; olane; placi teracota; corpuri de incalzire
din fonta si tabla; alice sablaj; armaturi si tuburi;
piese de schimb pentru industria materialelor de constructii
si exploatarea si prelucrarea lemnului 5
CAPITOLUL VIII
Produse din lemn, hartie, carton si sticlarie
1. Lemn rotund pentru mina si celuloza 1
2. Lemn rotund pentru constructii; lemn pentru PAL si PFL;
busteni; lemn de foc; traverse pentru calea ferata; mangal
de bocsa; produse stratificate din lemn; furnire; geam tras
si laminate; rechizite scolare, inclusiv creioane; platforme
auto si pentru vagoane de cale ferata; hartii, cartoane si
mucavale pentru ambalaje 3
3. Cherestea; parchet; ambalaje; case prefabricate; placi
innobilate; usi; ferestre; casete pentru radio si
televizoare; hartie pentru ziare si tiparituri; hartie si
cartoane pentru alte destinatii; ambalaje din sticla 5
4. Mobilier; instrumente muzicale; articole pentru sport;
chibrituri; butoaie; putini; ciubere; rame si pervazuri
pentru tablouri; articole din sticla, ceramica si
portelan de menaj, pentru ornamentatii si uz casnic;
articole pentru corpuri de iluminat electric si diverse
bunuri de uz casnic si gospodaresc din lemn, hartie,
carton, sticla si portelan 7
CAPITOLUL IX
Sectorul constructiilor industriale
1. Ascensoare de persoane sau marfuri; aparataj pentru
instalatii de conditionare si ventilatia aerului;
vase si rezervoare; gazometre; buncare si silozuri
metalice de uz general 3
2. Boilere si hidrofoare 5
CAPITOLUL X
Produse din sectorul alimentar
1. Alcool rafinat, dublu rafinat si tehnic 30
2. Tuica si rachiuri naturale 35
3. Bauturi din spirt 40
4. Vinuri si sampanie 45
5. Bere 60
6. Cafea si cafea solubila 50
- inlocuitori de cafea continand cafea 20
7. Tigarete si produse din tutun 50
8. Produse de panificatie, exclusiv paine 5
9. Faina din cereale si malai 10
10. Carne, preparate si conserve din carne 5
11. Lapte si produse din lapte 5
12. Zahar 5
13. Produse zaharoase 15
14. Bauturi racoritoare si sucuri naturale 15
15. Grasimi vegetale si animale 5
16. Peste si conserve din peste 5
17. Biscuiti si paste fainoase 5
18. Citrice, banane, curmale, alune, arahide, susan 10
CAPITOLUL XI
Alte produse
1. Lame de ras 5
2. Pietre pretioase si semipretioase; bijuterii de orice fel 10
CAPITOLUL XII
Lucrari executate si servicii prestate
1. Activitatea de constructii-montaj; lucrari de prestatii
in constructii si instalatii; activitatea de cercetare
in unitati specializate; transportul de marfa si calatori;
lucrari de reparatii si intretinere la mijloace de
transport naval, aerian, feroviar si de transport auto de
marfuri si de calatori, cu exceptia autoturismelor;
reparatii si intretinere utilaje pentru constructii;
inchirieri utilaje 2
2. Activitatea de proiectare in unitati specializate;
prelucrarea automata a datelor si servicii de
informatica 3
3. Activitatea de alimentatie publica 4
4. Lucrari de reparatii si intretinere la autoturisme;
servicii de agrement; prestatii turistice (cazare,
transport auto, alte prestatii); servicii de
reparatii la imbracaminte si incaltaminte;
spalatorii si curatatorii chimice; multiplicare;
copiere; dactilografiere; reparatii articole de uz
casnic si mobilier; servicii personale (frizerie,
coafura, manichiura si altele asemenea) 5
5. Executarea, pe baza de comanda, de confectii de
imbracaminte, incaltaminte, mobilier, confectii
metalice; executari si transformari de bijuterii
si alte produse decontate pe baza de tarif;
activitatea de posta si telecomunicatii 10
------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Pentru produsele din import desfacute pe valuta, cotele de impozit pe
circulatia marfurilor se reduc cu 50% .
NOTA METODOLOGICA
privind modul de asezare, calcul si varsare a impozitului pe circulatia
marfurilor
1. Persoanele juridice si fizice autorizate care au calitatea de agenti
economici, denumite in continuare unitati platitoare de impozit, au obligatia
sa plateasca la bugetul statului impozit pe circulatia marfurilor.
2. Sunt supuse impozitului pe circulatia marfurilor prevazut de prezentele
norme metodologice:
a) vanzarile produselor de orice fel obtinute in tara;
b) produsele din import;
c) realizarile unitatilor de alimentatie publica;
d) serviciile prestate si lucrarile executate, pentru terti, la intern.
3. Sunt exonerate de la plata impozitului pe circulatia marfurilor:
a) produse ale industriei extractive, cu exceptia titeiului, gazelor
naturale si sarii;
b) energia electrica si termica;
c) produsele agricole;
d) produsele livrate la rezerva de stat si rezerva de mobilizare pe
perioada cat au acest regim;
e) produsele de tehnica militara;
f) produsele aprovizionate de catre unitatile comerciale la preturi cu
impozit pe circulatia marfurilor si revandute ca atare;
g) produsele si serviciile utilizate in consum propriu.
4. Pentru produsele livrate sau comercializate din productia interna,
lucrari executate si servicii prestate la intern, impozitul pe circulatia
marfurilor se calculeaza prin aplicarea cotelor din prezenta anexa asupra
pretului cu care se livreaza sau se comercializeaza produsele si, respectiv,
asupra pretului de deviz sau tarifului, dupa caz.
5. Impozitul pe circulatia marfurilor pentru produsele din import,
utilizate de agentii economici pentru nevoile proprii, se calculeaza prin
aplicarea cotelor prevazute in prezenta anexa asupra valorii in vama, la
trecerea in productie sau la investitii, a produselor respective, iar pentru
produsele din import revandute la intern, asupra pretului de vanzare. Pentru
produsele vandute in valuta, impozitul pe circulatia marfurilor se plateste in
valuta. Pentru produsele din import desfacute pe valuta, cotele de impozit pe
circulatia marfurilor se reduc cu 50% .
6. Impozitul pe circulatia marfurilor se datoreaza din ziua incasarii
contravalorii produsului, lucrarii executate sau serviciului prestat si se
varsa la bugetul statului semidecadal in termen de 3 zile de la expirarea
semidecadei, cu exceptia impozitului pe circulatia marfurilor datorat de
persoanele fizice, care se varsa lunar, in termen de 3 zile de la expirarea
lunii.
Ministerul Finantelor, in cazuri bine justificate, poate stabili si alte
termene de plata in functie de volumul impozitului pe circulatia marfurilor,
distanta la care se afla unitatea platitoare de impozit fata de unitatea la
care se efectueaza varsamantul sau de alte situatii specifice fiecarui
platitor.
Zilele legale nelucratoare nu se iau in considerare la stabilirea
termenelor de plata.
7. Pentru produsele, lucrarile executate si serviciile prestate care nu
sunt prevazute in prezenta anexa, cotele de impozit pe circulatia marfurilor se
stabilesc de Ministerul Finantelor.
8. Unitatile de nevazatori sunt scutite de la plata impozitului pe
circulatia marfurilor, iar cele de invalizi beneficiaza de o reducere a cotelor
de impozit cu 50% .
9. Obligatia calcularii si varsarii la buget a impozitului pe circulatia
marfurilor revine unitatilor platitoare de impozit.
Neplata impozitului in termenele stabilite atrage majorarea sumei de plata
cu 0,05% pentru fiecare zi intarziere.
Calculul majorarilor se face din ziua urmatoare expirarii termenului de
plata si pana la inclusiv ziua platii impozitului datorat. In cazuri bine
justificate, Ministerul Finantelor poate aproba reducerea sau scutirea de plata
a majorarilor de intarziere.
10. Pentru corecta determinare a impozitului pe circulatia marfurilor,
unitatile platitoare au obligatia sa tina distinct evidenta acestuia.
11. Controlul asupra respectarii prevederilor din prezenta anexa se face de
Ministerul Finantelor si organele sale teritoriale.
12. Diferentele in minus constatate la verificarea impozitului se platesc
in termen de 2 zile de la data incheierii actului de control, impreuna cu
majorarile de intarziere aferente, iar cele in plus se restituie in acelasi
termen sau se compenseaza cu platile urmatoare, la cererea unitatilor
platitoare de impozit.
13. Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca potrivit legii penale
nu sunt considerate infractiuni:
a) tinerea eronata sau necorespunzatoare a evidentelor privind calculul si
determinarea impozitului pe circulatia marfurilor datorat bugetului statului;
b) refuzul de a pune la dispozitia organelor de control documentele privind
evidenta impozitului pe circulatia marfurilor.
Contraventiile de la lit. a) si b) de mai sus se sanctioneaza cu amenda de
la 5.000 lei la 15.000 lei.
Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii se fac de persoanele din
cadrul Ministerului Finantelor sau organelor sale teritoriale imputernicite in
acest scop de conducerea acestuia.
14. In masura in care nu se dispune altfel, contraventiilor prevazute la
pct. 13 li se aplica dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor.
15. Contestatiile privind stabilirea si incasarea impozitului pe circulatia
marfurilor si a majorarilor de intarziere se depun in termen de 30 de zile de
la data instiintarii unitatii platitoare de impozit si se rezolva de catre
directiile generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrare. Impotriva
deciziei date se poate face contestatie la Ministerul Finantelor, care cel mult
in 40 de zile de la inregistrare este obligat sa o solutioneze. Solutia data
este definitiva.
Depunerea contestatiei nu suspenda obligatia platitorilor cu privire la
virarea la bugetul statului a sumelor datorate potrivit prezentei hotarari.
16. Contestatiile cu privire la stabilirea impozitului pe circulatia
marfurilor si a majorarilor de intarziere sunt supuse unei taxe de timbru de 2%
calculata la suma contestata. Aceasta taxa nu poate fi mai mica de 50 lei.
Taxa de timbru se datoreaza indiferent daca o alta contestatie, cu acelasi
obiect, inregistrata si rezolvata anterior a fost taxata.
In vederea calcularii taxei de timbru, unitatile platitoare de impozit sunt
obligate sa specifice in scris cuantumul sumei contestate.
In situatia admiterii integrale sau partiale a contestatiei, taxa de timbru
se restituie proportional cu reducerea sumei contestate.
17. Ministerul Finantelor va emite instructiuni cu privire la modul de
calcul si evidenta a impozitului pe circulatia marfurilor, care vor fi
publicate in Monitorul Oficial.
18. Pe data punerii in aplicare a dispozitiilor prezentei hotarari se
abroga Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1276/1962 privind impozitul pe
circulatia marfurilor, Hotararea guvernului nr. 784/1990 privind impozitul pe
circulatia marfurilor la produsele desfacute de societatile comerciale si de
persoanele fizice sau juridice autorizate, altele decat unitatile de stat,
precum si orice alte prevederi contrare.
ANEXA 3
LISTA
materiilor prime din industria extractiva la care se acorda temporar subventii
de la bugetul de stat
1. Lignit din cariera
2. Lignit din subteran
3. Carbune brun
4. Huila energetica spalata
5. Huila energetica sortata
6. Huile mixte si slam
7. Huila cu sist de Banat
8. Huila bruta de Valea Jiului
9. Huila spalata pentru cocs
10. Huila spalata pentru semicocs
11. Antracit
12. Cupru in concentrate de cupru
13. Cupru in rest concentrate
14. Plumb in concentrate de plumb
15. Plumb in rest concentrate
16. Zinc in concentrate de zinc
17. Zinc in rest concentrate
18. Minereu de fier bulgari in stare uscata
19. Minereu de fier marunt si concentrate, in stare uscata
20. Concentrat de zirconiu
21. Concentrat de ilmenit
ANEXA 4
LISTA
produselor si serviciilor destinate populatiei la care preturile cu amanuntul
si tarifele nu se modifica si la care se acorda subventii de la buget
1. Energie electrica
2. Energie termica
3. Lemn de foc
4. Carbune si brichete din carbune
5. Petrol lampant
6. Combustibil lichid de calorifer
7. Gaze naturale
8. Gaze lichefiate
9. Chirie pentru locuinte
10. Transport fluvial in Delta pentru localnici
11. Abonamentele pentru transportul de calatori urban si interurban
ANEXA 5
LISTA
produselor si serviciilor de baza in consumul populatiei la care majorarea
preturilor si tarifelor va fi compensata prin adaosuri la salarii si pensii
1. Paine si produse de panificatie (exclusiv produsele de patiserie)
2. Faina si gris
3. Malai
4. Paste fainoase
5. Orez
6. Carne taiata si subproduse comestibile de bovine, porcine, ovine si
pasare
7. Preparate din carne, cu exceptia specialitatilor (salam tip Sibiu,
muschi
Montana, muschi picant Azuga) si a altor specialitati similare
8. Conserve din carne si mixte (carne cu legume)
9. Peste si conserve din peste
10. Grasimi animale si vegetale
11. Lapte si produse din lapte, cu exceptia specialitatilor de branzeturi
fermentate (tip Camembert, Rocquefort etc.)
12. Oua
13. Zahar
14. Conserve de legume si fructe
15. Fasole boabe
16. Cartofi de toamna
17. Medicamente de uz uman si vata medicinala
18. Servicii medicale
19. Sapun de rufe si de toaleta, cu exceptia produselor din import
20. Detergenti
21. Articole pentru nou-nascuti
22. Confectii pentru copii
23. Tricotaje pentru copii
24. Incaltaminte pentru copii
25. Unele tesaturi pentru copii (finet, diftina)
26. Paturi si pleduri pentru copii
27. Uniforme scolare
28. Carti scolare
29. Caiete, maculatoare, rechizite scolare (inclusiv ghiozdane si serviete)
NOTA:
La produsele si serviciile cuprinse in prezenta anexa, preturile cu
amanuntul in vigoare si tarifele pentru populatie raman nemodificate pana la
data de 31 decembrie 1990, adaosurile la salarii si pensii urmand a se acorda
incepand cu luna ianuarie 1991, o data cu aprobarea noilor preturi cu amanuntul
si tarife.
Pentru lunile noiembrie si decembrie 1990, diferentele dintre preturile cu
ridicata stabilite potrivit prevederilor prezentei hotarari si preturile cu
amanuntul in vigoare la 31 octombrie 1990, mai putin rabatul comercial, se
acopera unitatilor producatoare de la bugetul de stat.
ANEXA 6
LISTA
produselor si serviciilor destinate populatiei la care modificarile de preturi
si tarife se vor lua in calcul la indexarea salariilor si pensiilor
I. Produse alimentare
1. Cartofi timpurii si de vara
2. Legume proaspete
3. Fructe proaspete
4. Struguri de masa
5. Produse zaharoase, cu exceptia specialitatilor de ciocolata
6. Sucuri si siropuri din productia interna
7. Bauturi racoritoare si ape minerale din productia interna
II. Produse nealimentare
8. Confectii textile, exclusiv cele executate pe comanda si masura
individuala
9. Tricotaje, exclusiv cele executate pe comanda si masura individuala
10. Ciorapi si sosete
11. Incaltaminte, exclusiv cea executata pe comanda si masura individuala
12. Soda de rufe
III. Servicii
13. Transport de calatori pe calea ferata, auto si fluvial
14. Servicii de posta si telecomunicatii
15. Abonamente radio-TV
16. Servicii de intretinere, curatare si reparare a imbracamintei,
incaltamintei si lenjeriei
17. Contributia parintilor la crese si gradinite
18. Unele servicii de igiena (tuns, barbierit etc.)
19. Cazare in unitati hoteliere, cu exceptia celor de lux
20. Cinematografe, teatre si muzee
NOTA:
Produsele si serviciile la care se acorda subventii de la bugetul de stat
(anexa nr. 4 la prezenta hotarare), precum si cele la care majorarile de
preturi si tarife de la 1 ianuarie 1991 se compenseaza prin adaosuri la salarii
si pensii (anexa nr. 5 la prezenta hotarare) se cuprind in calculul indicelui
pentru indexarea salariilor si pensiilor numai in situatiile in care intervin
modificari de preturi si tarife ulterior datei de 1 ianuarie 1991.