ORDONANTA Nr. 97 din 29 august 2000
pentru ratificarea Contractului de finantare dintre Romania si Banca Europeana
de Investitii in vederea finantarii Proiectului de reconstructie pentru
eliminarea efectelor inundatiilor, semnat la Luxemburg la 4 august 2000 si la
Bucuresti la 9 august 2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 435 din 3 septembrie 2000

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
lit. A pct. 7 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Se ratifica Contractul de finantare dintre Romania si Banca Europeana de
Investitii, in vederea finantarii Proiectului de reconstructie pentru
eliminarea efectelor inundatiilor, in valoare de 250 milioane EUR, semnat la
Luxemburg la 4 august 2000 si la Bucuresti la 9 august 2000.
Art. 2
(1) Implementarea Contractului de finantare se va realiza de catre
coordonatorii de proiect, respectiv Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului, pentru suma de 130 milioane EUR, din care 20 milioane EUR pentru
unele autoritati publice locale pentru reabilitari, consolidari si amenajari de
infrastructura, si Ministerul Transporturilor, pentru suma de 120 milioane EUR.
(2) Ministerul Finantelor, in calitate de reprezentant al Imprumutatului,
va incheia acorduri de imprumut subsidiar cu cei doi coordonatori de proiect,
prin care le va delega intreaga autoritate si responsabilitate in realizarea
proiectului si in utilizarea sumelor din imprumut.
Art. 3
Contributia Romaniei la realizarea Proiectului (inclusiv taxele si
impozitele datorate pe teritoriul Romaniei), in suma de 130 milioane EUR, se suporta
de la bugetul de stat, prin bugetele Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului (inclusiv pentru autoritatile publice locale) si
Ministerului Transporturilor, proportional cu sumele acordate din imprumut.
Art. 4
Rambursarea imprumutului, plata dobanzilor si orice alte costuri aferente
imprumutului vor fi suportate de la bugetul de stat prin bugetele Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului (inclusiv pentru autoritatile publice
locale) si Ministerului Transporturilor.
Art. 5
(1) Se autorizeaza Guvernul Romaniei ca, prin Ministerul Finantelor, de
comun acord cu Banca Europeana de Investitii, sa introduca, pe parcursul
utilizarii imprumutului, in raport cu conditiile de derulare a contractului de
finantare mentionat la art. 1, amendamente la continutul acestuia care privesc
realocari de fonduri, modificari in structura imprumutului pe categorii si
componente, modificari de termene, precum si orice alte modificari care nu sunt
de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale Romaniei fata de Banca
Europeana de Investitii sau sa determine noi conditionari economice fata de
cele convenite initial intre parti.
(2) Guvernul Romaniei va raporta periodic Parlamentului asupra
amendamentelor introduse, in cadrul Raportului privind datoria publica externa
a Romaniei.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Eugen Dijmarescu,
secretar de stat
p. Ministrul transporturilor,
Aleodor Francu,
secretar de stat
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministru de stat,
presedintele Consiliului de
Coordonare Economico-Financiara,
Mircea Ciumara
BANCA EUROPEANA DE INVESTITII
Fi Nr. 20.699
ROMANIA - PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU
ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR
CONTRACT DE FINANTARE
intre Romania si Banca Europeana de Investitii
Luxemburg, 4 august 2000
Bucuresti, 9 august 2000
Acest contract este incheiat intre:
Romania, reprezentata de Ministerul Finantelor, cu sediul in str. Apolodor
nr. 17, sectorul 5, Bucuresti, Romania, reprezentat de doamna Valentina
Siclovan, secretar de stat, denumita in continuare Imprumutatul, ca prima
parte, si Banca Europeana de Investitii, avand sediul central in Bd Konrad
Adenauer nr. 100, Luxemburg - Kirchberg, Marele Ducat al Luxemburgului,
reprezentata de domnul Emanuel Maravic, director, si de domnul Gian Domenico
Spota, consilier principal, denumita in continuare Banca, ca a doua parte.
Avand in vedere ca:
1. La data de 1 februarie 1993 Comunitatile Europene si Romania au incheiat
un Acord european de asociere intre Comunitatile Europene si statele membre ale
acestora, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte.
2. La data de 2 ianuarie 2000 Consiliul Guvernatorilor Bancii a autorizat
continuarea acordarii de imprumuturi pentru proiecte de investitii in Cipru si
in tarile din Europa Centrala si de Est, care au transmis cereri la Uniunea
Europeana in vederea aderarii la aceasta.
3. Un acord-cadru, denumit in continuare Acordul-cadru, privind
activitatile Bancii in Romania a fost semnat de Romania si Banca la data de 4/5
iunie 1997 si este aplicabil acestui contract.
4. Imprumutatul a propus initierea unui proiect (denumit in continuare
Proiectul) in scopul reconstruirii infrastructurii afectate de inundatiile din
ultimii ani, precum si pentru realizarea lucrarilor de prevenire a inundatiilor
pe teritoriul Imprumutatului, dupa cum se specifica mai detaliat in descrierea
tehnica prezentata in anexa A la prezentul contract (denumita in continuare
Descrierea tehnica).
5. Realizarea Proiectului urmeaza sa fie coordonata de Ministerul
Transporturilor al Imprumutatului, denumit in continuare MT, si de Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului al Imprumutatului, denumit in
continuare MAPPM, atat MT, cat si MAPPM fiind denumite in continuare
coordonatori de Proiect.
6. Creditul (denumit in continuare creditul) urmeaza sa fie utilizat pentru
finantarea de scheme (denumite in continuare scheme) eligibile la finantarea de
catre Banca, in conformitate cu criteriile sale, si realizate de agentiile
Imprumutatului (denumite in continuare agentii de implementare).
7. Criteriile de eligibilitate, procedurile de aprobare a schemelor, precum
si alte prevederi practice de utilizare a creditului sunt precizate in anexa C
la prezentul contract.
8. Costul total al Proiectului, asa cum a fost estimat de Banca, este de
380.000.000 EUR (trei sute optzeci milioane euro), incluzand dobanda pe
perioada constructiei, impozitele si taxele;
9. Costul Proiectului va fi finantat dupa cum urmeaza:
____________________________________________________________
Contributia Imprumutatului si/sau alte fonduri
- prin MT 62.400.000 EUR
- prin MAPPM 67.600.000 EUR
Imprumutul Bancii 250.000.000 EUR
____________________________________________________________
TOTAL: 380.000.000 EUR
____________________________________________________________
10. In consecinta, Imprumutatul a solicitat Bancii un imprumut in suma
echivalenta cu 250.000.000 EUR (doua sute cincizeci milioane euro).
11. Prin art. 3 din Acordul-cadru Imprumutatul a fost de acord ca dobanda
si toate celelalte parti datorate Bancii si care apar ca urmare a activitatilor
avute in vedere prin Acordul-cadru, precum si activele si veniturile Bancii
legate de astfel de activitati sa fie scutite de impozite.
12. Prin art. 4 din Acordul-cadru Imprumutatul a fost de acord ca pe
intreaga perioada de existenta a oricarei operatiuni financiare incheiate in
conformitate cu Acordul-cadru, Imprumutatul:
a) sa asigure:
(i) ca beneficiarii sa poata schimba in orice valuta convertibila, la
cursul de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului
necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bancii in legatura cu
imprumuturile si garantiile referitoare la orice proiect; si
(ii) ca aceste sume sa fie transferabile liber, imediat si efectiv; si
b) sa asigure:
(i) ca Banca sa poata schimba in orice valuta liber convertibila, la cursul
de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului primite
de Banca cu titlu de plati aferente unor imprumuturi si garantii sau oricarei
alte activitati si ca Banca sa poata transfera liber, imediat si efectiv sumele
astfel schimbate; sau, daca Banca va opta altfel,
(ii) ca Banca sa poata dispune liber de astfel de sume pe teritoriul
Imprumutatului.
13. Convinsa ca prezenta operatiune corespunde scopului functiilor sale si
ca este conforma cu scopurile Acordului-cadru si tinand seama de aspectele
mentionate anterior, Banca a decis sa dea curs solicitarii Imprumutatului,
acordandu-i acestuia un credit in suma echivalenta cu 250.000.000 EUR (doua
sute cincizeci milioane euro).
14. Doamna Valentina Siclovan este pe deplin autorizata, potrivit
conditiilor stabilite in Apendicele I, sa semneze acest contract in numele
Imprumutatului.
15. Euro este moneda comuna a statelor membre ale Uniunii Europene, care
participa la etapa a treia a Uniunii economice si monetare europene (UEM).
16. Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.103/97 din 17 iunie 1997 si
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 974/98 din 3 mai 1998 au statuat anumite
aspecte referitoare la introducerea euro.
17. Referirile din prezentul contract la articole, preambul, paragrafe,
subparagrafe, alineate, anexe, apendice si documente atasate reprezinta
referiri facute respectiv la articole, preambul, paragrafe, subparagrafe,
alineate, anexe, apendice si documente atasate ale acestui contract.
Drept care s-a convenit prin prezentul contract dupa cum urmeaza:
Art. 1
Trageri
1.01. Suma creditului
Prin acest contract Banca acorda Imprumutatului, iar Imprumutatul accepta
un credit in suma echivalenta cu 250.000.000 EUR (doua sute cincizeci milioane
euro) care va fi utilizat in exclusivitate pentru finantarea schemelor, asa cum
este prevazut mai jos.
1.02. Proceduri de alocare si de tragere
A. Disponibilizarea creditului va fi efectuata prin alocari succesive
(denumite in continuare alocari sau, fiecare, alocare). Daca Banca nu va fi
agreat altfel in scris, totalul alocarilor pentru schemele care vor fi
coordonate de MT nu va depasi echivalentul a 120.000.000 EUR (o suta douazeci
milioane euro), iar totalul alocarilor pentru schemele care vor fi coordonate
de MAPPM nu va depasi echivalentul a 130.000.000 EUR (o suta treizeci milioane
euro). Creditul va fi tras in transe (denumite in continuare transe sau,
fiecare, transa) care vor reprezenta integral sau partial valoarea uneia sau
mai multor alocari si va fi fiecare in valoare echivalenta cu cel putin
10.000.000 EUR (zece milioane euro). Numarul transelor nu va depasi douazeci.
Pana la 31 decembrie 2001 Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de
Proiect relevant, poate transmite Bancii cereri pentru una sau mai multe
alocari. Cererile vor fi insotite de o descriere rezumativa a schemei sau
schemelor care vor fi finantate din alocare si de respectivul plan de finantare
propus. In vederea calificarii pentru finantare in conditiile prezentului
contract, fiecare schema trebuie sa indeplineasca criteriile la care se face
referire in anexa C.
Este la latitudinea Bancii de a decide daca va aproba sau nu schema sau
schemele astfel remise de Imprumutat prin intermediul coordonatorului de
Proiect relevant, in urma examinarii pe care aceasta o considera necesara. In
cazul aprobarii, Banca va emite o scrisoare de alocare (denumita in continuare
Scrisoare de alocare), informand Imprumutatul asupra aprobarii schemei sau
schemelor si specificand partea din credit alocata schemei sau schemelor
respective.
B. Tragerea fiecarei transe se va efectua dupa primirea de catre Banca a
unei cereri scrise, denumita in continuare cerere, transmisa de Imprumutat prin
intermediul coordonatorului de Proiect relevant, cu respectarea conditiilor
mentionate in paragraful 1.04. Fiecare cerere:
a) va specifica suma solicitata pentru tragere in cadrul transei;
b) va specifica valuta in care Imprumutatul solicita sa fie trasa transa,
ca fiind o valuta la care se face referire in paragraful 1.03;
c) va specifica rata dobanzii aplicabile, daca este cazul, indicata
anterior Imprumutatului de catre Banca fara angajament;
d) va specifica data preferata pentru efectuarea tragerii, intelegandu-se
ca Banca poate disponibiliza transa in termen de pana la patru luni
calendaristice de la data cererii;
si
e) va fi insotita de documente justificative, solicitate conform
subparagrafului 1.04C.
Nici o cerere nu va putea fi efectuata dupa data de 31 decembrie 2004. Sub
rezerva prevederilor subparagrafului 1.02C, fiecare cerere este irevocabila.
C. Cu 10 - 15 zile inainte de data disponibilizarii transei, in cazul in
care cererea este conforma cu subparagraful 1.02B si in masura in care
justificarea pusa la dispozitie in conformitate cu prevederile subparagrafului
1.02B alin. e) este acceptabila Bancii, Banca va remite Imprumutatului o
notificare (denumita in continuare Aviz de tragere) prin care:
a) va confirma valoarea si valuta transei specificate in cerere;
b) va specifica rata dobanzii aplicabile transei conform paragrafului 3.01;
si
c) va specifica data disponibilizarii transei.
In cazul in care unul sau mai multe elemente specificate in Avizul de
tragere nu sunt conforme cu elementele corespunzatoare din cerere,
Imprumutatul, intr-un interval de 3 zile lucratoare in Luxemburg de la primirea
Avizului de tragere, poate revoca cererea printr-o notificare adresata Bancii
si, ca urmare, cererea si Avizul de tragere vor ramane fara efect.
D. Tragerea fiecarei transe va fi efectuata in acel cont bancar, pe seama
Imprumutatului, pe care Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de
Proiect relevant, il va notifica Bancii cu cel putin 8 zile inainte de data
efectuarii tragerii.
1.03. Valuta tragerii
Sub rezerva existentei disponibilitatilor, Banca va disponibiliza fiecare
transa in valuta pentru care Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de
Proiect relevant, si-a exprimat o preferinta. Fiecare valuta de tragere va fi
euro, o valuta a unuia dintre statele membre ale Bancii care nu participa la etapa
a treia a UEM sau orice alta valuta care este tranzactionata pe scara larga pe
principalele piete valutare.
Pentru calculul sumelor ce urmeaza sa fie trase in alte valute decat euro
Banca va aplica cursurile de schimb de referinta calculate si publicate de
Banca Centrala Europeana din Frankfurt sau, in lipsa acestora, cursurile de
schimb care prevaleaza pe oricare alta piata financiara aleasa de Banca, la o
data cuprinsa intr-un interval de 15 zile anterior datei efectuarii tragerii,
dupa cum va decide Banca.
1.04. Conditii de tragere
A. Tragerea primei transe, conform paragrafului 1.02, va fi conditionata de
indeplinirea, in mod satisfacator pentru Banca, a urmatoarelor conditii, si
anume ca inainte de data primei cereri:
a) un consilier juridic al Imprumutatului sa fi emis un aviz juridic
privind semnarea in mod corespunzator a acestui contract de catre Imprumutat,
precum si privind documentele relevante, in forma si continut acceptabile
Bancii;
b) toate aprobarile necesare privind controlul schimbului valutar (daca
este cazul) sa fi fost obtinute, pentru a permite Imprumutatului sa ramburseze
imprumutul (asa cum este definit in paragraful 2.01) si sa plateasca dobanda si
toate celelalte sume datorate conform prezentului contract; astfel de aprobari
trebuie sa se extinda si asupra deschiderii si mentinerii conturilor in care
Imprumutatul solicita Bancii sa disponibilizeze creditul;
c) Banca sa fi primit dovezi satisfacatoare din partea Imprumutatului
referitoare la imputernicirea persoanei sau persoanelor autorizate sa semneze
cererile, precum si specimenele de semnatura autentificate ale acestei sau
acestor persoane;
d) Banca sa fi primit dovezi care sa ateste ca in cadrul MT si MAPPM au
fost create si sunt operationale structuri organizatorice satisfacatoare pentru
a asigura coordonarea Proiectului; si
e) Banca sa fi primit dovezi, in limba engleza, in legatura cu
imputernicirea doamnei Valentina Siclovan de a semna acest contract in numele
Imprumutatului.
Daca o cerere pentru tragerea primei transe este efectuata inainte de
primirea de catre Banca a unor dovezi satisfacatoare pentru ea, demonstrand ca
aceste conditii au fost indeplinite, o astfel de cerere va fi considerata ca
fiind primita de Banca la acea data la care conditiile vor fi fost indeplinite.
B. In plus, disponibilizarea fiecarei transe se va face cu conditia ca:
a) Banca sa fie convinsa ca in orice moment suficiente fonduri continua sa
fie disponibile in concordanta cu paragraful 6.07, astfel incat sa se asigure
realizarea si finalizarea la timp a Proiectului; si
b) aprobarea de catre autoritatile romane competente din domeniul
protectiei mediului a lucrarilor care se vor finanta din sumele transei
respective.
C. Tragerea fiecarei transe ulterioare primei transe, solicitata de
Imprumutat prin intermediul unui coordonator de Proiect, se va face cu conditia
ca Banca sa primeasca, inainte sau la data cererii respective si in termen de
120 de zile de la disponibilizarea transei anterioare, o declaratie de
cheltuieli satisfacatoare Bancii, care sa demonstreze ca Imprumutatul, prin
intermediul acelui coordonator de Proiect, a efectuat cheltuieli (excluzand
impozite si taxe platibile in Romania) pentru articolele finantate de Banca, in
conformitate cu Descrierea tehnica, in suma globala egala cu toate transele
anterioare disponibilizate Imprumutatului prin intermediul coordonatorului de
Proiect respectiv, mai putin, exceptie facand eliberarea fiecarei ultime transe
solicitate de Imprumutat prin intermediul coordonatorului de Proiect respectiv,
o suma de 2.000.000 EUR.
D. Tragerea fiecarei ultime transe solicitate de Imprumutat prin
intermediul unui coordonator de Proiect va fi efectuata cu conditia ca Banca sa
primeasca, inainte sau la data cererii respective, o declaratie de cheltuieli
satisfacatoare Bancii, care sa demonstreze ca Imprumutatul a efectuat sau va
efectua, nu mai tarziu de 120 de zile din acel moment, cheltuieli (excluzand
impozite si taxe platibile in Romania) pentru articolele finantate de Banca, in
conformitate cu Descrierea tehnica, in suma globala egala cu transa solicitata
si toate transele anterioare disponibilizate Imprumutatului prin intermediul
coordonatorului de Proiect respectiv.
E. Pentru calcularea echivalentului in euro al sumelor cheltuite Banca va
aplica cursul de schimb in vigoare in a 30-a zi anterioara datei cererii.
F. Daca vreo parte a dovezilor furnizate de Imprumutat, prin intermediul
unui coordonator de Proiect, nu este satisfacatoare Bancii, Banca fie poate
actiona in concordanta cu ultimul paragraf din subparagraful 1.04A, fie poate
elibera in mod proportional mai putin decat suma solicitata.
1.05. Anularea si realocarea creditului
In conformitate cu subparagraful 1.02A, printr-o cerere adresata Bancii, in
care va include motivele sale, Imprumutatul poate oricand sa anuleze in
intregime sau partial orice parte netrasa din credit sau, nu mai tarziu de 31
decembrie 2002, sa propuna realocarea oricarei parti din credit care a fost
deja alocata, cu conditia ca, daca Imprumutatul anuleaza orice transa care a
facut obiectul unui Aviz de tragere si care nu a fost revocat in conformitate
cu subparagraful 1.02C, sa plateasca un comision calculat asupra sumei anulate,
la o rata fixa egala cu jumatate din rata dobanzii aplicabile acelei transe.
Este la latitudinea Bancii de a accepta propunerea de realocare a
Imprumutatului si de a realoca orice parte a creditului in conformitate cu
prevederile subparagrafului 1.02A. Daca realocarea nu este posibila sau daca
este posibila numai partial, Imprumutatul va rambursa Bancii orice suma in plus
care a fost deja disponibilizata conform alocarii initiale.
In cazul in care costul proiectului va fi mai mic decat cifra cuprinsa la
pct. 9 din Preambul, Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului,
sa anuleze creditul proportional cu diferenta.
Banca poate anula, prin notificarea Imprumutatului, orice parte din credit
care nu a fost alocata pana la 31 martie 2002 sau realocata pana la 31 martie
2003 si orice alocare care nu a facut obiectul unei trageri pana la 30 aprilie
2005.
1.06. Anularea si suspendarea creditului
Banca poate, prin notificarea Imprumutatului, sa anuleze integral sau
partial, in orice moment si cu efect imediat, partea netrasa din credit:
a) ca urmare a aparitiei oricarui eveniment mentionat in subparagrafele
10.01A sau B; sau
b) daca vor surveni situatii exceptionale care vor afecta negativ accesul
Bancii pe piata nationala de capital sau pe pietele internationale de capital
relevante.
Alternativ, daca a survenit o situatie dintre cele descrise la alin. a) sau
b) de mai sus si, in opinia Bancii, aceasta are un caracter temporar, Banca
poate suspenda, integral sau partial, prin notificarea Imprumutatului, partea
netrasa din credit. Intr-un astfel de caz suspendarea va continua pana cand
Banca il instiinteaza pe Imprumutat ca este din nou in masura sa emita un Aviz
de tragere cu privire la acea parte din credit. Suspendarea nu va implica nici
o extindere a datei de anulare in conformitate cu paragraful 1.05.
Totusi Banca nu va fi indreptatita sa anuleze sau sa suspende, in temeiul
alin. b) al acestui paragraf, nici o transa care a facut obiectul unui Aviz de
tragere.
Partea netrasa din credit va fi considerata ca anulata daca Banca solicita
rambursarea in baza art. 10.
In cazul in care creditul este anulat in temeiul alin. a) de mai sus,
Imprumutatul va plati un comision pentru suma anulata a oricarei transe netrase
care a facut obiectul unui Aviz de tragere, la o rata anuala de 0,75%, calculat
de la data Avizului de tragere, respectiv pana la data anularii.
1.07. Valuta comisioanelor
Comisioanele datorate de Imprumutat Bancii, in baza art. 1, vor fi
calculate si platibile in euro.
Art. 2
Imprumutul
2.01. Suma imprumutului
Imprumutul (denumit in continuare imprumutul) va cuprinde totalul sumelor
in valutele disponibilizate de Banca, asa cum au fost notificate de Banca cu
ocazia disponibilizarii fiecarei transe.
2.02. Valuta de rambursare
Fiecare rambursare in baza art. 4 sau, dupa caz, a art. 10 va fi efectuata
in valutele in care au fost efectuate tragerile si in proportiile in care
acestea sunt cuprinse in soldul imprumutului.
2.03. Valuta dobanzii si a altor obligatii de plata
Dobanda si celelalte obligatii de plata datorate conform art. 3, 4 si 10
vor fi calculate si platibile proportional, in fiecare valuta in care
imprumutul este rambursabil.
Orice alta plata va fi efectuata in valuta specificata de Banca, avandu-se
in vedere valuta in care s-au efectuat cheltuielile ce urmeaza sa fie
rambursate prin acea plata.
2.04. Notificari ale Bancii
Dupa disponibilizarea fiecarei transe Banca va transmite Imprumutatului o
situatie rezumativa cuprinzand suma, data tragerii si rata dobanzii pentru acea
transa.
Art. 3
Dobanda
3.01. Rata dobanzii
A. Soldul nerambursat al oricarei transe va fi purtator de dobanda la rata
specificata in Avizul de tragere aferent transei respective, care va fi rata
dobanzii aplicabile la data emiterii Avizului de tragere pentru imprumuturile
exprimate in valuta respectiva si acordate de Banca imprumutatilor sai in
aceleasi conditii de rambursare si in aceleasi conditii de plata a dobanzii ca
cele pentru transa in cauza.
B. Dobanda va fi platibila semestrial la datele specificate in paragraful
5.03.
3.02. Dobanda la sumele cu scadenta depasita
Fara a contraveni prevederilor art. 10 si ca exceptie de la paragraful
3.01, pentru orice suma restanta platibila in conditiile acestui contract se va
datora dobanda de la data scadentei pana la data efectiva a platii, la o rata
anuala calculata dupa cum urmeaza:
a) pentru o suma datorata din orice transa, la o rata egala cu:
(i) 2,5% (doua virgula cinci procente); si
(ii) rata relevanta specificata conform paragrafului 3.01; si
b) pentru orice alta suma, la o rata egala cu suma a:
(i) 2,5% (doua virgula cinci procente); si
(ii) rata dobanzii perceputa de Banca la data scadentei pentru imprumuturi
acordate in valuta respectiva pe termen de 25 de ani.
Aceasta dobanda este platibila in aceeasi valuta ca si suma restanta pentru
care este datorata.
Art. 4
Rambursarea
4.01. Rambursarea obisnuita
Imprumutatul va rambursa imprumutul conform graficului de rambursare
prezentat in anexa B.
4.02. Rambursarea anticipata voluntara
A. Imprumutatul poate rambursa anticipat, integral sau partial, o transa,
in baza unei comunicari scrise (denumita in continuare Notificare de rambursare
anticipata) in care se specifica suma (suma rambursarii anticipate) care
urmeaza a fi rambursata anticipat si data propusa pentru rambursarea anticipata
(data rambursarii anticipate), care va fi o data specificata in paragraful 5.03
(fiecare denumita data de plata). Notificarea de rambursare anticipata va fi
transmisa Bancii cu cel putin o luna inainte de data rambursarii anticipate.
Rambursarea anticipata va fi conditionata de plata de catre Imprumutat a unei
compensatii, daca este cazul, datorata Bancii in conformitate cu prevederile
subparagrafelor B si C de mai jos.
B. Valoarea compensatiei va fi suma diferentei de dobanda neincasata de
Banca pentru fiecare semestru incheiat la datele de plata ulterioare datei
rambursarii anticipate, calculata dupa cum se specifica in urmatorul
subparagraf si diminuata in conformitate cu prevederile subparagrafului 4.02C.
Suma acestei diferente va fi calculata ca fiind suma prin care:
x) dobanda care ar fi fost platibila in timpul acelui semestru pentru
Transa sau partea din transa rambursata anticipat
depaseste
y) dobanda care ar fi fost astfel platibila in timpul acelui semestru, daca
ar fi fost calculata la rata de referinta; in acest scop rata de referinta
inseamna rata anuala a dobanzii (diminuata cu cincisprezece puncte
procentuale), pe care Banca o stabileste cu o luna inainte de data rambursarii
anticipate ca fiind rata standard pentru un imprumut acordat de Banca din surse
proprii imprumutatilor sai, denominat in valuta transei respective, avand
aceleasi caracteristici financiare ca si transa care urmeaza sa fie rambursata
anticipat, in special, aceeasi periodicitate pentru plata dobanzii, aceeasi
perioada ramasa pana la scadenta si acelasi tip de rambursare.
Rata dobanzii pe care Banca, urmand procedurile stabilite de Consiliul
Guvernatorilor Bancii, o stabileste pentru un imprumut este in conformitate cu
Statutul Bancii si este determinata pe baza conditiilor dominante de pe piata
de capital.
C. Fiecare suma calculata in acest mod va fi diminuata la data de
rambursare anticipata prin aplicarea unei rate de discont egale cu rata
determinata conform alin. y) al subparagrafului 4.02B.
D. Banca va notifica Imprumutatului valoarea compensatiei datorate sau,
dupa caz, neperceperea vreunei compensatii. Daca pana la ora 5 p.m., ora
Luxemburgului, la data notificarii, Imprumutatul nu confirma in scris intentia
sa de a efectua rambursarea anticipata in conditiile comunicate de Banca,
Notificarea de rambursare anticipata va ramane fara efect. Cu exceptia unui
astfel de caz mentionat anterior, Imprumutatul va avea obligatia sa efectueze
plata in conformitate cu Notificarea de rambursare anticipata, impreuna cu
dobanda datorata asupra sumei rambursarii anticipate, precum si cu orice alta
suma datorata conform acestui paragraf 4.02.
4.03. Rambursarea anticipata obligatorie
A. Daca Imprumutatul ramburseaza anticipat, in mod voluntar, partial sau
integral, orice alt imprumut contractat initial pe o perioada mai mare de 5
ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei parti din suma
imprumutului nerambursat, in aceeasi proportie cu aceea dintre suma rambursata
anticipat si suma totala nerambursata a tuturor acelor imprumuturi.
Banca va adresa Imprumutatului cererea sa, daca este cazul, in termen de 4
saptamani de la primirea notificarii respective, conform subparagrafului 8.02
a). Orice suma ceruta de Banca va fi platita, impreuna cu dobanda datorata, la
data indicata de Banca, data care nu va preceda data rambursarii anticipate a
celuilalt imprumut.
Rambursarea anticipata a unui imprumut printr-un nou imprumut cu termen de
rambursare cel putin la fel de mare ca si termenul neexpirat al imprumutului
rambursat anticipat nu va fi considerata rambursare anticipata.
B. In cazul in care costul total al Proiectului s-ar situa semnificativ sub
cifra specificata in Preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a
imprumutului, proportional cu diferenta.
4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform art. 4
Rambursarea anticipata va fi efectuata in toate valutele imprumutului,
proportional cu sumele nerambursate respective, exceptand cazul in care
Imprumutatul poate alege in schimb sa ramburseze anticipat, in conditiile
paragrafului 4.02, intreaga suma trasa si nerambursata intr-o singura transa.
In cazul rambursarii anticipate partiale in toate valutele, fiecare suma
rambursata anticipat va determina o reducere pro rata a fiecarei rate ramase de
rambursat.
Acest articol 4 nu va contraveni art. 10.
Art. 5
Platile
5.01. Locul platii
Fiecare suma platibila de Imprumutat in cadrul acestui contract va fi
platita in contul respectiv comunicat Imprumutatului de catre Banca. Banca va
indica contul cu cel putin 15 zile inainte de data scadentei pentru prima plata
pe care o va face Imprumutatul si va notifica orice schimbare a contului cu cel
putin 15 zile inainte de data primei plati la care se aplica modificarea.
Aceasta perioada de notificare nu se aplica in cazul platilor efectuate in
baza art. 10.
5.02. Calculul platilor referitoare la o fractiune de an
Orice suma datorata sub forma de dobanda, comision sau in alt mod de catre
Imprumutat in cadrul acestui contract si calculata pentru orice fractiune din
an va fi calculata pe baza unui an de 360 de zile si a unei luni de 30 de zile.
5.03. Datele de plata
Sumele datorate semestrial, conform acestui contract, sunt platibile Bancii
la 15 ianuarie si la 15 iulie in fiecare an.
Orice plata scadenta intr-o zi nelucratoare va fi platibila in ziua
lucratoare imediat urmatoare. Zi lucratoare inseamna o zi in care bancile sunt
deschise pentru tranzactii in centrul financiar al tarii a carei moneda
nationala este moneda sumei datorate, cu mentiunea ca in cazul monedei euro, zi
lucratoare inseamna o zi in care instructiunile de creditare sau transfer in
euro se prelucreaza prin sistemul de decontare euro numit transfer rapid
automat transeuropean cu privire la decontarile brute in timp real (TARGET).
Alte sume datorate conform prezentului contract sunt platibile in termen de
7 zile lucratoare de la primirea de catre Imprumutat a cererii emise de Banca.
O suma datorata de Imprumutat va fi considerata platita in momentul in care
aceasta este primita de Banca.
Art. 6
Angajamente speciale
6.01. Utilizarea imprumutului si a altor fonduri
Imprumutatul va folosi sumele imprumutului si alte fonduri mentionate in
planul de finantare descris in Preambul prin intermediul coordonatorului de
Proiect relevant, exclusiv pentru finantarea schemelor pentru care au fost
efectuate alocari conform subparagrafului 1.02A si paragrafului 1.05.
6.02. Finalizarea Proiectului
Imprumutatul se angajeaza sa realizeze Proiectul prin intermediul
coordonatorului de Proiect relevant, in conformitate cu Descrierea tehnica si
sa il finalizeze pana la data specificata in aceasta, data care poate fi
modificata periodic cu aprobarea Bancii.
6.03. Costul majorat al Proiectului
In cazul in care costul Proiectului depaseste cifra estimata prezentata in
Preambul, Imprumutatul va obtine finantare pentru a acoperi depasirea costului,
fara a apela la Banca, astfel incat sa finalizeze Proiectul in conformitate cu
Descrierea tehnica. Planurile pentru finantarea costului suplimentar vor fi
comunicate Bancii in timp util pentru aprobare.
6.04. Procedura de licitatie
Imprumutatul va achizitiona sau va determina agentiile de implementare,
dupa caz, sa achizitioneze bunuri, servicii si sa comande lucrari pentru
Proiect, acolo unde este cazul si in mod satisfacator pentru Banca, prin
licitatie internationala deschisa participantilor din toate tarile.
6.05. Asigurare
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, Imprumutatul, prin intermediul
coordonatorului de Proiect relevant, va asigura sau va determina agentiile de
implementare, dupa caz, sa asigure in mod corespunzator toate lucrarile si
proprietatile care fac parte din Proiect, in conformitate cu practica obisnuita
pentru lucrari de interes public similare.
6.06. Intretinerea
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, Imprumutatul, prin intermediul
coordonatorului de Proiect relevant, se va asigura sau va determina agentiile
de implementare, dupa caz, sa se asigure ca toate proprietatile ce fac parte
din Proiect vor fi intretinute, reparate, li se vor face reparatii capitale si
vor fi modernizate, dupa cum va fi necesar pentru a fi mentinute in buna stare
de functionare.
6.07. Alocarea fondurilor
Imprumutatul se angajeaza sa aloce anual Proiectului suficiente fonduri
bugetare si/sau alte resurse financiare pentru completarea planului de
finantare a Proiectului, neacoperit de imprumut, si sa permita finalizarea la
timp a acestuia in conformitate cu Descrierea tehnica.
6.08. Functionarea Proiectului
Atata timp cat imprumutul este nerambursat si daca Banca nu va fi convenit
altfel in scris, Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect
relevant, va pastra sau va determina agentiile de implementare, dupa caz, sa
pastreze titlul de proprietate si posesiune asupra activelor care fac parte din
Proiect sau, dupa caz, sa inlocuiasca si sa reinnoiasca aceste active si sa
mentina Proiectul in permanenta functionare, in conformitate cu scopul sau
initial.
Banca poate sa nu isi dea consimtamantul numai in cazul in care actiunea propusa
ar prejudicia interesele Bancii in calitate de creditor al Imprumutatului sau
ar face ca Proiectul sa devina neeligibil pentru finantarea de catre Banca.
6.09. Prevederi privind mediul
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, Imprumutatul, prin intermediul
coordonatorului de Proiect relevant, va realiza sau va determina agentiile de
implementare, dupa caz:
a) sa realizeze activitatile respective in conformitate cu legislatia
aplicabila privind mediul si cu standardele Uniunii Europene referitoare la
protectia mediului, asa dupa cum acestea pot fi amendate sau modificate, si va
obtine si va mentine toate autorizatiile guvernamentale necesare, aplicabile in
aceasta privinta;
b) sa realizeze toate lucrarile de intretinere, constructie si reabilitare,
precum si politicile de reducere a impactului asupra mediului, care pot fi
necesare in cadrul Proiectului, in conformitate cu o buna practica si cu
standardele la care se face referire in alin. a) din acest paragraf; si
c) sa realizeze toate lucrarile de intretinere si reabilitare pentru
facilitatile Proiectului, care pot fi solicitate de autoritatile competente.
6.10. Vizite
A. Imprumutatul intelege ca Banca poate fi obligata sa divulge Curtii de
Conturi a Comunitatilor Europene (denumita in continuare Curtea de Conturi)
acele documente referitoare la Imprumutat si la Proiect, care sunt necesare
pentru indeplinirea sarcinilor Curtii de Conturi, in conformitate cu legislatia
Uniunii Europene.
B. Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, va
permite sau va determina agentiile de implementare, dupa caz, sa permita
persoanelor desemnate de Banca, care pot fi insotite de reprezentanti ai Curtii
de Conturi, sa viziteze amplasamentele, instalatiile si lucrarile incluse in
Proiect si sa faca acele verificari pe care acestia le doresc. In acest scop
Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, le va
acorda sau se va asigura ca le va fi acordata acestora toata asistenta
necesara. Cu ocazia unei astfel de vizite reprezentantii Curtii de Conturi pot
solicita Imprumutatului sau agentiilor de implementare, dupa caz, sa prezinte
documentele care cad sub incidenta scopului precedentului subparagraf 6.10A.
Art. 7
Garantii
7.01. Garantii
Daca Imprumutatul va acorda unei terte parti vreo garantie pentru
indeplinirea oricareia dintre obligatiile sale privind datoria externa sau
orice fel de preferinta sau prioritate in legatura cu acestea, Imprumutatul,
daca Banca va solicita, va furniza Bancii o garantie echivalenta pentru
indeplinirea obligatiilor sale in cadrul prezentului contract ori va acorda
Bancii o preferinta sau o prioritate echivalenta.
Imprumutatul confirma ca in prezent nu exista nici o astfel de garantie,
preferinta sau prioritate.
Art. 8
Informatii
8.01. Informatii privind Proiectul
Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, va
asigura sau va determina agentiile de implementare, dupa caz:
a) sa asigure ca evidentele sale sau ale acestora prezinta toate
operatiunile referitoare la finantarea si realizarea Proiectului; si
b) sa transmita Bancii, in limba engleza sau in traducere in limba engleza:
(i) pana la 31 decembrie 2000 si ulterior, trimestrial, pana la terminarea
Proiectului, un raport privind implementarea Proiectului;
(ii) la 6 luni dupa incheierea Proiectului, un raport privind terminarea
Proiectului; si
(iii) periodic, orice alte documente suplimentare sau informatii privind
finantarea, implementarea si functionarea Proiectului, dupa cum Banca poate
solicita in mod rezonabil;
c) sa supuna spre aprobare Bancii, fara intarziere, orice modificare de
natura materiala in planurile generale, graficul de executie, planurile de
finantare sau programul de cheltuieli ale Proiectului, in legatura cu aspectele
facute cunoscute Bancii inainte de semnarea acestui contract;
d) sa informeze Banca in timp util despre orice situatie care impune
consimtamantul Bancii, in conformitate cu paragraful 6.08; si
e) sa informeze, in general, Banca despre orice fapt sau eveniment ce ii
este cunoscut, care poate prejudicia substantial sau poate afecta conditiile de
executie ori de functionare a Proiectului.
8.02. Informatii privind Imprumutatul
Imprumutatul va informa Banca:
a) imediat, despre orice hotarare luata de el din orice motiv sau despre
orice situatie care il obliga ori despre orice cerere care i s-a facut de a
rambursa anticipat orice imprumut acordat initial pentru o perioada mai mare de
5 ani;
b) imediat, despre orice intentie din partea sa de a acorda in favoarea
unei terte parti orice garantie pentru oricare dintre activele sale pentru
indeplinirea oricareia dintre obligatiile sale externe sau orice preferinta ori
prioritate in legatura cu acestea;
c) in general, asupra oricarei situatii sau eveniment care ar putea
impiedica indeplinirea oricarei obligatii a Imprumutatului asumate in cadrul
acestui contract sau care ar prejudicia in mod substantial ori ar afecta
conditiile de executie sau de functionare a Proiectului.
8.03. Informatii privind agentiile de implementare
Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, va
informa Banca:
a) imediat, in legatura cu orice modificare adusa documentelor de baza ale
agentiilor de implementare, precum si cu orice schimbare a statutului lor
juridic si a mandatului lor; sau
b) in general, asupra oricarei situatii sau eveniment referitor la
agentiile de implementare, care ar putea impiedica indeplinirea oricareia
dintre obligatiile Imprumutatului asumate in cadrul acestui contract.
Art. 9
Speze si cheltuieli
9.01. Impozite, taxe si comisioane
Imprumutatul va plati toate impozitele, taxele, comisioanele si alte
impuneri de orice natura, inclusiv taxele de timbru si taxele de inregistrare,
aferente semnarii sau implementarii acestui contract sau a oricarui document
legat de acesta si aferent acordarii oricarei garantii pentru imprumut.
Imprumutatul va plati integral capitalul, dobanda, comisioanele si alte
sume datorate in baza acestui contract, brut, fara deducerea vreunei impuneri
nationale sau locale de orice fel, cu conditia ca, daca Imprumutatul este
obligat prin lege sa faca orice astfel de deducere, sa majoreze suma de plata
catre Banca astfel incat, dupa deducere, suma neta primita de Banca sa fie
echivalenta cu suma datorata.
9.02. Alte speze
Imprumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer
sau de schimb valutar, ocazionate de semnarea sau de implementarea acestui contract
sau a documentelor legate de acesta si de acordarea oricarei garantii pentru
imprumut.
Art. 10
Rambursarea anticipata datorata unui caz de neindeplinire a obligatiilor
10.01. Dreptul de a solicita rambursarea
Imprumutatul va rambursa imprumutul sau orice parte a acestuia pe baza
cererii facute in acest sens de Banca:
(A) imediat:
a) daca vreo informatie concreta sau document remis Bancii de catre
Imprumutat sau in numele acestuia, in legatura cu negocierea acestui contract
sau pe perioada in care acesta este in vigoare, se dovedeste a fi fost incorect
in orice detaliu concret;
b) daca Imprumutatul nu ramburseaza la data scadentei orice parte din
imprumut, nu plateste dobanda la acesta sau nu efectueaza orice alta plata catre
Banca, dupa cum este prevazut in prezentul contract;
c) daca, urmare a neindeplinirii oricarei obligatii in legatura cu acest
imprumut, Imprumutatului i se cere sa ramburseze anticipat orice imprumut
acordat initial pentru un termen mai mare de 5 ani;
d) daca survine vreun eveniment sau o situatie care poate sa pericliteze
indeplinirea obligatiilor de plata care decurg din imprumut sau sa afecteze
negativ orice garantie acordata pentru acesta;
e) daca vreo obligatie asumata de Imprumutat si la care se face referire la
pct. 11 si 12 din preambul inceteaza sa fie indeplinita cu privire la orice
imprumut acordat oricarui imprumutat din Romania din resursele Bancii sau ale
Uniunii Europene; sau
f) daca Imprumutatul nu isi indeplineste orice obligatie cu privire la
orice alt imprumut acordat de Banca din resursele Bancii sau ale Uniunii
Europene; sau
(B) la expirarea unei perioade rezonabile, specificata de Banca intr-o
comunicare catre Imprumutat, fara ca problema sa fi fost remediata in mod
satisfacator pentru Banca:
a) daca Imprumutatul nu indeplineste vreo obligatie care rezulta din acest
contract, alta decat cea mentionata in subparagraful 10.01 (A) alin. b); sau
b) daca vreun fapt esential prevazut in preambul se modifica substantial
sau se dovedeste a fi eronat si daca modificarea fie prejudiciaza interesele
Bancii in calitate de creditor al Imprumutatului, fie afecteaza negativ
implementarea sau functionarea Proiectului.
10.02. Alte drepturi legale
Paragraful 10.01 nu va limita nici un alt drept legal al Bancii de a
solicita rambursarea anticipata a imprumutului.
10.03. Daune
In cazul solicitarii rambursarii anticipate conform paragrafului 10.01,
Imprumutatul va plati Bancii o suma calculata la data la care s-a facut
solicitarea, oricare este mai mare dintre:
a) o suma calculata conform prevederilor subparagrafului 4.02A, aplicata
asupra sumei care a devenit scadenta si platibila si cu efect de la data
scadentei specificata in solicitarea scrisa a Bancii; si
b) o suma calculata la o rata anuala de 0,25% de la data solicitarii pana
la data la care fiecare rata de rambursare a sumei solicitate ar fi fost
rambursabila daca nu ar fi fost facuta solicitarea.
10.04. Nederogari
Nici o nerespectare sau intarziere din partea Bancii in exercitarea
oricaruia dintre drepturile sale conform acestui articol 10 nu va fi
considerata ca o renuntare la un astfel de drept.
10.05. Utilizarea sumelor primite
Sumele primite ca urmare a solicitarii formulate conform art. 10 vor fi
utilizate in primul rand pentru plata daunelor, comisioanelor si a dobanzii, in
aceasta ordine, si, in al doilea rand, pentru acoperirea ratelor nerambursate
in ordinea inversa a scadentei. Acestea se vor aplica intre transe, dupa cum va
considera Banca.
Art. 11
Legea si jurisdictia
11.01. Legea
Acest contract, precum si intocmirea, interpretarea si validitatea lui vor
fi guvernate de legea franceza.
Locul indeplinirii acestui contract este sediul central al Bancii.
11.02. Jurisdictia
Toate litigiile privind acest contract vor fi supuse Curtii de Justitie a
Comunitatilor Europene, denumita in continuare Curtea.
Partile la acest contract renunta prin aceasta la orice imunitate sau drept
de a obiecta fata de jurisdictia Curtii.
O decizie a Curtii, emisa conform acestui paragraf, va fi definitiva si
obligatorie pentru parti, fara restrictie sau rezerva.
11.03. Dovada sumelor datorate
In orice actiune juridica ce decurge din acest contract, certificarea de
catre Banca a oricarei sume datorate Bancii potrivit acestui contract va
constitui dovada prima facie a unei astfel de sume.
Art. 12
Clauze finale
12.01. Notificari
Notificarile si alte comunicari transmise in legatura cu prezentul contract
vor fi trimise la adresele mentionate la pct. 1 de mai jos, cu exceptia
notificarilor catre Imprumutat in legatura cu litigiile in curs sau in
declansare, care vor fi trimise la adresa specificata la pct. 2 de mai jos,
unde Imprumutatul isi alege domiciliul:
- pentru Banca: 1. 100 Boulevard Konrad Adenauer
L - 2950 Luxembourg - Kirchberg
- pentru Imprumutat: 1. Ministerul Finantelor
str. Apolodor nr. 17, sectorul 5
RO-70060, Bucuresti
Romania
1. Ministerul Transporturilor
Bd Dinicu Golescu nr. 38
RO - 77113, Bucuresti
Romania
1. Ministerul Apelor Padurilor
si Protectiei Mediului
Bd Libertatii nr. 12
RO - 70562, Bucuresti
Romania
2. Misiunea Romaniei pe
langa Comunitatile Europene
107, rue Gabrielle
B - 1180 Bruxelles
Fiecare parte poate, prin notificarea celeilalte parti, sa isi schimbe
adresele mentionate mai sus, cu conditia ca adresa de la pct. 2 de mai sus sa
poata fi schimbata numai cu alta adresa din cuprinsul Uniunii Europene.
12.02. Forma notificarii
Notificarile si alte comunicari, pentru care sunt mentionate in acest
contract perioade fixe sau care fixeaza ele insele perioade obligatorii pentru
destinatar, vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandata, telegrama,
telex sau orice alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada primirii
de catre destinatar. Data inregistrarii sau, dupa caz, data declarata a
primirii documentului transmis va fi concludenta pentru determinarea unei
perioade.
12.03. Preambul, anexe si apendice
Preambulul si urmatoarele anexe fac parte din acest contract:
- Anexa A Descrierea tehnica
- Anexa B Grafic de rambursare
- Anexa C Prevederi practice pentru realizarea Proiectului.
Urmatorul apendice este atasat la prezentul contract:
- Apendice I Imputernicirea pentru semnare din partea Imprumutatului.
Ca urmare, partile la prezentul contract au convenit ca acest contract sa
fie semnat in patru exemplare originale in limba engleza fiecare pagina fiind
initializata, in numele Imprumutatului, de doamna Mioara Ionescu, director
general, si in numele Bancii, de domnul Gian Domenico Spota, consilier
principal.
Semnat pentru si in numele Romaniei,
Valentina Siclovan
Semnat pentru si in numele
Bancii Europene de Investitii,
E. Maravic G.D. Spota
4 august 2000, Luxemburg
9 august 2000, Bucuresti
ANEXA A
DESCRIEREA TEHNICA
ROMANIA - PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU
ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR
Proiectul se refera la proiectarea, supervizarea si constructia unui numar
de scheme individuale care fac parte dintr-un program de reconstructie si
reabilitare a infrastructurii publice avariate sau distruse in timpul
inundatiilor din aprilie 2000 si din anii anteriori. Masuri de protectie
impotriva inundatiilor, intreprinse pentru reducerea riscului aparitiei
dezastrelor similare in viitor, sunt, de asemenea, eligibile in cadrul
imprumutului.
Imprumutul Bancii poate finanta:
(i) finalizarea sau continuarea investitiilor realizate in anul 2000 pentru
actiuni de urgenta pentru care au fost adoptate proceduri de achizitie pentru
situatii de urgenta;
(ii) investitii de reconstructie de baza a infrastructurii prioritare; si
(iii) masuri de refacere si masuri de prevenire a inundatiilor pe termen
mediu, pe baza analizei rezultatelor studiilor hidrologice suplimentare in
zonele afectate.
Schemele individuale vor fi prezentate Bancii pentru analiza si aprobare de
catre agentiile de implementare, intr-un format standard agreat, care, in
relatie cu marimea reala si cu importanta lucrarii, vor permite Bancii sa
identifice:
(i) localizarea;
(ii) caracteristicile tehnice principale;
(iii) justificarea;
(iv) tipul metodei de achizitie;
(v) perioada de implementare;
(vi) cheltuielile anuale;
(vii) costurile; si
(viii) sursele financiare.
Numai schemele pentru repararea, reconstructia si modernizarea
infrastructurii publice avariate de inundatii sau alte scheme pentru
infrastructura, destinate sa protejeze zonele afectate de reaparitia unor
dezastre similare, sunt eligibile in urmatoarele sectoare:
(i) linii de cale ferata;
(ii) drumuri si poduri;
(iii) porturi dunarene si canale;
(iv) lucrari hidrotehnice pentru protectia impotriva inundatiilor
(indiguiri de rauri, canale de scurgere, rezervoare de retentie etc.); si
(v) infrastructura municipala.
Schemele eligibile trebuie sa fie indispensabile pentru revenirea la
conditiile de viata normale, precum si pentru reluarea activitatilor economice
si sociale in regiunile afectate. Infrastructura ce trebuie reconstruita
trebuie sa nu prezinte un grad ridicat de risc de a fi din nou afectata de
inundatii viitoare, respectiv trebuie sa fie suficient protejata impotriva
inundatiilor sau sa fie protejata prin instalatii hidrotehnice refacute sau
imbunatatite in regiune.
Schemele vor fi autorizate progresiv in perioada 2000 - 2004. Finalizarea
de ansamblu a Proiectului este estimata pentru sfarsitul anului 2004.
ANEXA B
GRAFIC DE RAMBURSARE
ROMANIA - PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE
PENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR
_______________________________________________________
Data scadentei ratei Sume de rambursat exprimate
de rambursat ca procent din imprumut
_______________________________________________________
1. 15 ianuarie 2007 2,63%
2. 15 iulie 2007 2,63%
3. 15 ianuarie 2008 2,63%
4. 15 iulie 2008 2,63%
5. 15 ianuarie 2009 2,63%
6. 15 iulie 2009 2,63%
7. 15 ianuarie 2010 2,63%
8. 15 iulie 2010 2,63%
9. 15 ianuarie 2011 2,63%
10. 15 iulie 2011 2,63%
11. 15 ianuarie 2012 2,63%
12. 15 iulie 2012 2,63%
13. 15 ianuarie 2013 2,63%
14. 15 iulie 2013 2,63%
15. 15 ianuarie 2014 2,63%
16. 15 iulie 2014 2,63%
17. 15 ianuarie 2015 2,63%
18. 15 iulie 2015 2,63%
19. 15 ianuarie 2016 2,63%
20. 15 iulie 2016 2,63%
21. 15 ianuarie 2017 2,63%
22. 15 iulie 2017 2,63%
23. 15 ianuarie 2018 2,63%
24. 15 iulie 2018 2,63%
25. 15 ianuarie 2019 2,63%
26. 15 iulie 2019 2,63%
27. 15 ianuarie 2020 2,63%
28. 15 iulie 2020 2,63%
29. 15 ianuarie 2021 2,63%
30. 15 iulie 2021 2,63%
31. 15 ianuarie 2022 2,63%
32. 15 iulie 2022 2,63%
33. 15 ianuarie 2023 2,63%
34. 15 iulie 2023 2,63%
35. 15 ianuarie 2024 2,63%
36. 15 iulie 2024 2,63%
37. 15 ianuarie 2025 2,63%
38. 15 iulie 2025 2,63%
_______________________________________________________
ANEXA C
PREVEDERI PRACTICE PENTRU REALIZAREA PROIECTULUI
ROMANIA - PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU
ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR
Scopul acestei anexe este de a preciza criteriile de eligibilitate,
procedurile de aprobare a schemelor, precum si alte prevederi referitoare la
utilizarea creditului si de a explica in termeni practici principalele
prevederi din contract referitoare la implementarea Proiectului. Aceste
prevederi sunt menite sa faciliteze implementarea, cu definirea aranjamentelor,
instructiunilor si procedurilor privind:
1. managementul Proiectului;
2. achizitionarea de lucrari, bunuri si servicii;
3. alocarea imprumutului pe scheme eligibile;
4. tragerea imprumutului;
5. raportari privind implementarea Proiectului si finalizarea lucrarilor.
Toti termenii folositi in prezenta anexa si nedefiniti altfel vor avea
acelasi inteles ca in contract. In caz de discrepante intre continutul acestei
anexe si cel al contractului prevederile contractului vor prevala.
Finantarea Bancii pentru Proiect se regaseste in forma unui imprumut-cadru,
care sa fie utilizat pentru finantarea partiala a schemelor eligibile, asa cum
este definit in sectiunea 3 de mai jos, pentru care a fost prezentata Bancii si
aprobata de aceasta o cerere de alocare.
1. Aranjamentele referitoare la managementul Proiectului [subparagraful
1.04 A. d) din Contractul de finantare]
1.1. Fara a aduce vreo atingere responsabilitatii globale a Romaniei
decurgand din termenii si conditiile Contractului de finantare, Imprumutatul va
atribui coordonarea tuturor activitatilor Proiectului unui numar de 2
coordonatori de Proiect, si anume Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului (Directia generala management si resurse) si Ministerul
Transporturilor (Directia generala relatii financiare externe).
Cei 2 coordonatori de Proiect vor fi responsabili in mod deosebit pentru:
(i) colectarea si centralizarea informatiilor si documentatiei referitoare
la implementarea Proiectului, incluzand in mod special informatiile si
documentatiile solicitate pentru a sustine cererile de alocare si cererile de
tragere si pentru a raporta cu privire la stadiul Proiectului;
(ii) pregatirea intr-un format corespunzator a cererilor de alocare
(conform sectiunii 3) si a cererilor de tragere (conform sectiunii 4), precum
si a raportarilor asupra stadiului si finalizarii Proiectului (conform
sectiunii 5); si
(iii) transmiterea catre Banca a informatiilor si documentatiei mentionate
mai sus, validate si certificate corespunzator, precum si a oricaror alte
informatii si documentatii ce pot fi solicitate periodic de Banca.
1.2. Imprumutatul, prin intermediul coordonatorilor de Proiect, va atribui
responsabilitatea pentru implementarea fizica a Proiectului unui numar de
agentii de implementare, care vor fi beneficiarii finali ai imprumutului si
care vor fi in mod deosebit responsabili pentru:
(i) realizarea achizitiei de lucrari, bunuri si servicii pentru scheme
eligibile;
(ii) supervizarea indeaproape a lucrarilor in cadrul schemelor eligibile;
(iii) contabilizarea analitica a cheltuielilor suportate si a platilor
efectuate de agentiile de implementare in cadrul schemelor eligibile; si
(iv) pregatirea informatiilor si a documentatiei in sustinerea cererilor de
alocare si a cererilor de tragere si in conformitate cu cerintele de raportare
a implementarii Proiectului, pentru a fi transmise coordonatorilor de Proiect
pentru procesare, formatare, validare si certificare inainte de a fi transmise
Bancii.
Avand in vedere natura lucrarilor care trebuie realizate in cadrul
Proiectului, Imprumutatul si Banca au agreat deocamdata ca cel putin
urmatoarele agentii de implementare vor participa la Proiect:
Reconstructia si consolidarea infrastructurii in transporturi - Ministerul
Transporturilor:
- Administratia Nationala a Drumurilor;
- Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.;
- Regia Autonoma "Administratia Fluviala a Dunarii de Jos";
- Administratia Porturilor Maritime Dunarene - S.A.
Lucrari pentru prevenirea inundatiilor si infrastructura municipala -
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului:
- Compania Nationala "Apele Romane" - S.A.;
- Regia Nationala a Padurilor.
Orice schema eligibila va fi in responsabilitatea unei singure agentii de
implementare dintre cele indicate mai sus ori a unei alte agentii de
implementare ce va fi identificata si asupra careia vor cadea de acord
Imprumutatul si Banca. In acest sens se asteapta ca Ministerul Transporturilor
sa coordoneze toate activitatile Proiectului realizate de cele 4 agentii de
implementare subordonate autoritatii respectivului minister, iar Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului sa coordoneze toate activitatile
Proiectului realizate de toate celelalte agentii de implementare ramase.
2. Proceduri de achizitie (paragraful 6.04 din Contractul de finantare)
2.1. Trebuie evidentiata importanta atribuita de Banca aplicarii atente a
regulilor de achizitie adecvate, satisfacatoare pentru Banca, asa cum a fost
stabilit in paragraful 6.04 din Contractul de finantare.
In general, licitatia ar trebui sa aiba ca rezultat achizitionarea de catre
Imprumutat, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, sau de
oricare dintre agentiile de implementare (dupa cum este cazul) de lucrari,
bunuri si servicii pentru scheme eligibile finantate din sumele imprumutului,
fiind deschisa in termeni egali participantilor din toate tarile. Exceptiile de
la acest principiu general sunt precizate in tabelul de mai jos.
_______________________________________________________________________________
Lucrari urgente Lucrari care urmeaza
deja contractate sa fie contractate
_______________________________________________________________________________
indiferent < 1 milion EUR > 1 milion EUR > 5
milioane EUR
de cost < 5 milioane EUR
Tipul de nu este cazul nu este cazul nationala internationala
publicatie (Jurnalul Oficial
al CE - OJEC)
Tipul de asa cum a - cererea de licitatii LCI (fie
achizitie fost selectat oferta pe competitive deschisa, fie ca
de agentia de plan national internationale urmare a
implementare, - negociere - LCI precalificarii)
inclusiv directa
negocierea
directa
Documente nu este cazul limba limba nationala engleza (pentru
de nationala acceptata documentele
licitatie acceptata principale)
Aprobarea - procedura: - procedura: - procedura: - procedura:
Bancii nu este cazul nu este cazul nu este cazul OJEC
- documente de - documente de - documente de - documente de
licitatie: licitatie: licitatie: licitatie:
nu este cazul nu este cazul nu este cazul nu este cazul
_______________________________________________________________________________
Cele de mai sus reprezinta precizarile minimale privind regulile si
procedurile de achizitie ce urmeaza sa fie utilizate. Orice abatere de la
asemenea reguli si proceduri (incluzand posibilitatea de a aplica regulile si
procedurile de achizitie romanesti) va trebui sa fie justificata pe baza
conditiilor speciale referitoare la natura schemei (cum ar fi: costul,
programul de realizare sau alti factori specifici) si acceptata de Banca.
2.2. Pentru lucrari si contracte de furnizare referitoare la lucrari
incepute in cursul inundatiei si imediat dupa aceasta (ca, de exemplu,
contracte atribuite in 1999 - 2000 in conditii de urgenta) Banca este gata sa
accepte negocieri directe sau cereri de oferta adresate contractorilor locali
sau internationali, indiferent de costul unor astfel de scheme.
2.3. Pentru lucrari si contracte de furnizare referitoare la lucrari avand
o valoare estimata situata sub echivalentul a 1 milion EUR, Banca este gata sa
accepte o procedura simplificata care implica cereri de oferta limitate
transmise contractorilor locali sau internationali ori o negociere directa, in
conformitate cu regulile si procedurile romanesti de achizitie.
Pentru astfel de contracte Bancii ii va fi suficienta o informare
rezumativa a posteriori (cu ocazia raportarii asupra implementarii Proiectului,
in conformitate cu tabelele de raportare privind stadiul la care se face
referire in sectiunea 5 de mai jos) referitoare la procedura de licitatie
urmata si la rezultatele obtinute, dar isi rezerva totusi dreptul de a solicita
detalii suplimentare in cazul in care le considera necesare pentru a verifica
in continuare ca achizitia se realizeaza in bune conditii.
2.4. Pentru lucrari si contracte de furnizare avand o valoare estimata
situata peste echivalentul a 1 milion EUR si sub 5 milioane EUR ar trebui
aplicata licitatia competitiva internationala, dar va fi suficienta publicarea
anuntului de licitatie numai in presa nationala.
Pentru astfel de contracte Bancii ii va fi suficienta o informare
rezumativa a posteriori (cu ocazia raportarii privind implementarea
Proiectului, in conformitate cu tabelele de raportare privind stadiul la care
se face referire in sectiunea 5 de mai jos) referitoare la procedura de
licitatie urmata si la rezultatele obtinute, dar isi rezerva totusi dreptul de
a solicita detalii suplimentare in cazul in care le considera necesare pentru a
verifica in continuare ca achizitia se realizeaza in bune conditii.
2.5. Pentru lucrari si contracte de furnizare avand o valoare estimata
situata peste echivalentul a 5 milioane EUR anuntul de licitatie va trebui
publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene. Aceasta publicare va fi
aranjata de Banca, careia ii va fi inaintat anuntul in timp util pentru
aprobare si publicare in Jurnalul Oficial (fara nici un cost pentru cel ce face
anuntul). Orice exceptie de la aceasta cerinta trebuie sa fie pe deplin
justificata si autorizata oficial de Banca.
O data evaluate ofertele, Imprumutatul va furniza Bancii un raport succint
de evaluare a ofertelor, specificand procedura de atribuire adoptata, numele
ofertantului/ofertantilor carora se intentioneaza sa se atribuie
contractul/contractele, motivele tehnice si financiare pentru alegerea facuta.
Banca poate lua initiativa de a solicita informatii suplimentare, incluzand, de
asemenea, documentele de licitatie, daca acest lucru este considerat necesar.
In cazul in care Banca nu face nici o astfel de solicitare intr-un interval de
doua saptamani de la data prezentarii raportului de evaluare a ofertelor,
consimtamantul acesteia se va considera ca acordat in mod tacit.
O copie de pe forma de contract, care va fi utilizata fara deosebire de
toate agentiile de implementare, pentru toate contractele de lucrari si de
furnizare din aceasta categorie, va fi transmisa Bancii inaintea prezentarii de
catre Imprumutat a primei cereri de tragere pentru un contract din aceasta
categorie.
3. Eligibilitatea si procedura de alocare (paragrafele 1.02 si 1.05 din
Contractul de finantare)
3.1. Imprumutul va fi alocat schemelor eligibile referitoare la lucrarile
de reconstructie si/sau consolidare si furnizarile referitoare la:
(i) drumurile si podurile publice;
(ii) investitiile pentru regularizarea inundatiilor si protectie, ca de
exemplu: rezervoare de retentie, canale de scurgere, consolidarea sau
constructia de maluri si diguri etc.; si
(iii) infrastructuri municipale, ca de exemplu: transport public, apa, apa
reziduala si facilitati.
In general, schemele eligibile trebuie sa fie:
(i) justificate din punct de vedere economic, tehnic si financiar si
nedaunatoare mediului;
(ii) simple din punct de vedere tehnic si implementabile intr-o perioada
care sa nu depaseasca 4 ani; si
(iii) identificabile individual in ceea ce priveste conceptul si
obiectivul, in mod deosebit in sensul impactului lor asupra mediului.
3.2. Fara a aduce vreo atingere responsabilitatii globale a Romaniei
decurgand din termenii si conditiile Contractului de finantare, alocarea
imprumutului se va efectua pe baza cererilor de alocare oficiale transmise de
Imprumutat prin intermediul coordonatorilor de Proiect. La momentul prezentarii
unei prime cereri de alocare Imprumutatul va pune la dispozitie Bancii o lista
cuprinzand reprezentantii sai autorizati pentru semnarea unor asemenea cereri,
impreuna cu specimenele de semnatura ale acestora.
Pentru a reduce numarul cererilor de alocare care vor fi prezentate pe
parcursul derularii Proiectului fiecare cerere ar trebui sa contina cat mai
multe scheme eligibile cu putinta. Ideal, Imprumutatul ar trebui sa prezinte o
data o cerere de alocare per agentie de implementare (de exemplu: Cererea de
alocare nr. 1: Drumuri; Cererea de alocare nr. 2: Cai ferate; Cererea de
alocare nr. 3: Navigatia pe Dunare; Cererea de alocare nr. 4: Porturile dunarene;
Cererea de alocare nr. 5: Ape; Cererea de alocare nr. 6: Paduri; si Cererea de
alocare nr. 7: Infrastructura municipala).
3.3. Datele solicitate in sprijinul cererilor de alocare individuale sunt
rezumate in Documentul atasat nr. 1. Un model de cerere de alocare intr-o
"forma simplificata" care sa fie utilizata pentru a prezenta scheme
mici sau o suma de scheme mici, cu un cost total estimat al activelor fixe sub
nivelul echivalentului de 1 milion EUR, este prezentat in Documentul atasat nr.
2. Un model de cerere in "forma integrala" utilizat pentru scheme cu
un cost total estimat al activelor fixe care depaseste 1 milion EUR este
prezentat in Documentul atasat nr 3.
In momentul examinarii unei cereri de alocare care include o schema specifica
de o marime semnificativa Banca poate solicita Imprumutatului sa clarifice sau
sa suplimenteze informatiile relevante primite prin intermediul coordonatorului
de Proiect relevant. Imprumutatului i se poate solicita, de asemenea, sa
prezinte Bancii prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant rapoarte
de evaluare pentru schemele individuale mai mari, pentru a permite Bancii sa
conduca, cand este cazul, o evaluare independenta a aspectelor tehnice,
economice, financiare si de mediu ale schemelor.
3.4. Coordonatorul de Proiect, in numele Imprumutatului, trebuie sa asigure
si sa confirme in cadrul fiecarei cereri de alocare catre Banca faptul ca
schemele incluse in cerere si care vor fi finantate din sumele imprumutului nu
au beneficiat deja de alta finantare externa suprapusa, alta decat alocatiile
de la bugetul de stat.
Suma alocata fiecarei agentii de implementare pentru scheme eligibile nu va
depasi 70% din costul cumulat al activelor fixe ale tuturor schemelor eligibile
respective. La calcularea costului total al activelor fixe al schemelor
eligibile vor fi luate in considerare toate cheltuielile referitoare la lucrari
si servicii legate direct de interventia relevanta de reconstructie si/sau
consolidare. Dobanda aferenta perioadei de constructie poate fi, de asemenea,
inclusa, dar costurile de functionare si intretinere sau simplele transferuri
de capital nu sunt eligibile.
3.5. In conformitate cu paragraful 1.05 din Contractul de finantare, scheme
eligibile pot fi retrase dintr-o alocare aprobata (daca se ia decizia ca
acestea sa nu se mai realizeze) si altele noi pot fi propuse Bancii pentru
includere in sfera Proiectului.
3.6. Ca urmare a evaluarii documentatiei relevante prezentate cuprinzand
cererea de alocare, Banca va transmite Imprumutatului o scrisoare de alocare
oficiala, al carei model este prezentat in Documentul atasat nr. 4.
4. Proceduri si conditii de tragere (paragrafele 1.02 si 1.04 din
Contractul de finantare)
4.1. Banca va finanta numai acele scheme eligibile din sectoarele indicate
in Descrierea tehnica si incluse intr-o cerere de alocare aprobata de Banca, cu
conditia respectarii prevederilor relevante ale paragrafelor 1.02 si 1.04 din
Contractul de finantare. Documentul atasat nr. 5 ofera o indrumare generala
pentru procedura care va fi urmata pentru tragerea imprumutului.
Fiecare tragere trebuie solicitata cu cel putin 15 zile inainte de data
previzionata a tragerii. Un model de scrisoare de cerere de tragere este
prezentat in Documentul atasat nr. 6.
4.2. Prima tragere este conditionata de primirea anterioara de catre Banca
a documentatiei solicitate in conformitate cu punctele subparagrafului 1.04.A
din Contractul de finantare.
Specimenele de semnatura ale acelor reprezentanti oficiali desemnati sa
semneze cererile de tragere in numele si pe seama Imprumutatului vor trebui
prezentate Bancii anterior efectuarii primei trageri (si anterior oricarei
trageri ulterioare in cazul in care acesti reprezentanti oficiali vor fi
inlocuiti).
4.3. Fiecare tragere va fi conditionata de primirea si aprobarea in avans
de catre Banca a unei cereri de alocare incluzand schemele la care se refera
cererea de tragere.
4.4. A doua si fiecare cerere de tragere ulterioara efectuate de catre
fiecare coordonator de Proiect trebuie sa fie insotita de o declaratie oficiala
de cheltuieli a coordonatorului de Proiect respectiv in numele Imprumutatului,
care sa indice faptul ca s-au efectuat cheltuieli pentru lucrari si livrari
referitoare la schemele eligibile aprobate de Banca in suma totala egala cu
toate tragerile anterioare din imprumut, referitoare la schemele coordonate de
acelasi coordonator de Proiect, mai putin, exceptie facand eliberarea ultimei
transe, o suma de 2 milioane EUR. Facturile si alte justificari de plata
referitoare la acea cheltuiala nu trebuie trimise Bancii, dar trebuie puse la
dispozitie Bancii la cererea acesteia.
Pentru toate tragerile care finanteaza cheltuieli in avans, in termen de
120 de zile de la tragere trebuie furnizata Bancii o declaratie de cheltuieli
care sa confirme ca sumele au fost cheltuite corespunzator pentru Proiect.
Ultima cerere de tragere referitoare la scheme coordonate de un coordonator
de Proiect trebuie sa fie insotita de o declaratie de cheltuieli care sa confirme
ca toate sumele trase anterior, referitoare la scheme coordonate de acelasi
coordonator de Proiect, au fost cheltuite pentru Proiect sau vor fi cheltuite
pentru Proiect in decurs de 120 de zile.
4.5. Cheltuielile eligibile care vor fi platite din sumele imprumutului
corespund celor efectuate in legatura cu schemele eligibile pentru care a fost
aprobata de catre Banca o cerere de alocare. In acest sens se va lua nota de
faptul ca Banca nu este pregatita sa finanteze plata taxelor vamale, taxelor de
import, comisioanelor bancare sau a taxelor si altor impozite de orice alta
natura.
4.6. Banca isi rezerva dreptul de a solicita in orice moment orice
informatii suplimentare pe care le poate cere in sprijinul cererii de tragere
si/sau pentru justificarea utilizarii fondurilor disponibilizate
Imprumutatului.
5. Cerinte de raportare privind proiectul (art. 8 din Contractul de
finantare)
5.1. Rezumatul raportului privind stadiul Proiectului pe care Imprumutatul
trebuie sa il inainteze Bancii prin intermediul coordonatorilor de Proiect pana
la data de 31 decembrie 2000 si dupa aceea trimestrial va include informatiile
specificate mai jos, separat pentru fiecare agentie de implementare si pentru
fiecare alocare aprobata de Banca.
5.2. Raportul trebuie sa fie prezentat sub forma unei serii de tabele
conform celui prezentat in Documentul atasat nr. 7. Raportul se va referi la
alocarile individuale si va oferi informatii cu privire la:
(i) stadiul fizic al schemelor eligibile; si
(ii) situatia financiara a schemelor eligibile.
Explicatii scrise suplimentare sau raportari in legatura cu implementarea
schemelor eligibile trebuie prezentate numai daca apar anumite probleme sau
dificultati care pot prejudicia implementarea Proiectului. Remarce si
informatii suplimentare in legatura cu anumite aspecte particulare pot fi
incluse ca note de subsol la tabele.
Tabelele de raportare a stadiului se bazeaza pe tabelele atasate cererii de
alocare aprobate de Banca, in sensul ca intrarile privind schemele eligibile
trebuie sa fie in aceeasi secventa (numar, cod, nume/descriere etc.). O
versiune computerizata a unui model de tabel poate fi oferita de Banca, la
cerere.
5.3. Stadiul fizic trebuie expus dupa cum urmeaza:
(i) continutul lucrarilor planificate, exprimat in cantitati (km, bucati
etc.) versus continutul cumulativ al lucrarilor deja realizate pana la
sfarsitul perioadei de raportare, exprimat in procente;
(ii) continutul lucrarilor executate in perioada analizata, exprimat in
procente; si
(iii) continutul lucrarilor planificate sa fie finalizate in urmatoarea
perioada de raportare, exprimat in procente.
5.4. Situatia financiara trebuie expusa dupa cum urmeaza:
(i) costul total al investitiei schemei, asa cum s-a convenit in alocare
versus cheltuielile cumulative deja efectuate pana la sfarsitul perioadei
exprimate in procente;
(ii) cheltuielile efectuate in cadrul perioadei analizate, exprimate in
procente;
(iii) cheltuielile care urmeaza sa fie efectuate in urmatoarea perioada de
raportare, exprimate in procente.
Impartirea intre contributia Bancii si finantarea interna/alta finantare nu
este obligatorie, dar este utila in masura in care informatiile sunt
disponibile.
5.5. De indata ce toate lucrarile planificate si agreate pentru fiecare
coordonator de Proiect au fost integral finalizate si costurile pentru
investitii corespunzatoare au fost platite in totalitate, Imprumutatul trebuie
sa prezinte Bancii, prin intermediul coordonatorului de Proiect respectiv, un
raport de finalizare a Proiectului, stabilind ca acesta, asa cum a fost definit
initial sau modificat ulterior prin aprobarea de catre Banca a cererilor de
alocare ulterioare, a fost finalizat in totalitate. Raportul trebuie realizat,
de asemenea, in forma tabelara, la fel ca raportarile privind stadiul
Proiectului, cu totalul lucrarilor/cheltuielilor planificate neaparat egal cu
totalul lucrarilor/cheltuielilor efectuate.
5.6. Trebuie avut in vedere faptul ca la momentul finalizarii intregului Proiect
- care se considera ca va avea loc atunci cand totalul cheltuielilor angajate
pentru finantarea tuturor schemelor eligibile pentru care a fost alocat
imprumutul a fost integral platit - finantarea Bancii nu va reprezenta mai mult
de 70% din aceste cheltuieli totale.
Documentul atasat nr. 1 - Date solicitate in functie de dimensiunea schemei
pentru cererile de alocare
Documentul atasat nr. 2 - Exemplu de cerere de alocare pentru finantarea
schemelor mici
Documentul atasat nr. 3 - Exemplu de cerere de alocare pentru scheme cu un
cost al investitiei:
- mai mare de 1 milion EUR si mai mic de 5 milioane EUR (Informatie
rezumativa)
- mai mare de 5 milioane EUR (Informatie detaliata)
Documentul atasat nr. 4 - Exemplu de scrisoare de alocare
Documentul atasat nr. 5 - Procedura de tragere
Documentul atasat nr. 6 - Exemplu de cerere de tragere
Documentul atasat nr. 7 - Tabel de raportare rezumativa a stadiului
DOCUMENTUL ATASAT Nr. 1
ROMANIA - PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU
ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR
EXEMPLU
de solicitare de date pentru scheme/programe care urmeaza sa fie incluse in
cererile de alocare
Definitie: - Schemele reprezinta masuri individuale de reconstructie cu o
investitie > 1 milion EUR
- Programele reprezinta un numar de masuri individuale de
reconstructie cu un cost minor al investitiei si caracteristici similare,
formand in total cel putin un pachet de investitii > 1 milion EUR
N.B.: Scheme sau programe cu un cost total al investitiei sub 1 milion EUR
nu trebuie luate in considerare pentru finantare.
In functie de costul investitiei, urmatoarele date sunt solicitate pentru
alocarea schemelor/programelor Proiectului:
_________________________________________________
| Cost total al investitiei |
|_________________________________________________|
| scheme individuale | programe |
|_________________________________|_______________|
|> 5 milioane EUR|< 5 milioane EUR|(nr. de
scheme)|
| | > 1 milion EUR |> 1 milion
EUR |
|________________|________________|_______________|
| Date solicitate (X) |
___________________________|_________________________________________________|
|1. |Informatii generale | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|1.1.|Denumirea schemei | x | x | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|1.2.|Denumirea programului | | | |
| |(numar si lista scurta| | | x |
| |a schemelor) | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|1.3.|Localizarea schemelor | | | |
| |sau programelor | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
| |- zona si comunitatea | x | x | x |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
| |- harta cu localizarea| x | | |
| | schemei | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|1.4.|Numele initiatorului | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
| |- numele ministerului/| x | x | x |
| | agentiei/companiei | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
| |- numele persoanei | x | | |
| | responsabile | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|1.5.|Adresa initiatorului | x | x | x |
| |(detaliat + | | | |
| |nr. telefon etc.) | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|____________________________________________ |
|2. |Scopul investitiei | | |
|____|______________________|________________|________________________________|
|2.1.|Scopul imediat/ | x | x | |
| |principal al schemei | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|2.2.|Scopul imediat/ | | | x |
| |principal al | | | |
| |programului | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|____________________________________________ |
|3. |Caracteristici tehnice| | |
| |principale | | |
|____|______________________|________________|________________________________|
|3.1.|- pentru scheme: | | x | |
| |scurta descriere in | | | |
| |absenta unui studiu de| | | |
| |fezabilitate | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|3.2.|- pentru scheme: unde | x | | |
| |exista un studiu, | | | |
| |scurta prezentare a | | | |
| |studiului | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|3.3.|- pentru programe: | | | x |
| |sector/scurta | | | |
| |descriere a | | | |
| |caracteristicilor | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|____________________________________________ |
|4. |Justificare | | |
|____|______________________|________________|________________________________|
|4.1.|Avantajele si | x | x | x |
| |beneficiarii | | | |
| |schemelor/programelor | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|4.2.|Cateva date | x | | |
| |semnificative despre | | | |
| |cerere (trafic, | | | |
| |fluxuri etc.) | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|____________________________________________ |
|5. |Tip de achizitie | | |
| |(exceptand cazuri de | | |
| |urgenta) | | |
|____|______________________|________________|________________________________|
|5.1.|- licenta oficiala | x | | |
| |internationala cu | | | |
| |publicare in OJEC | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|5.2.|- licitatie nationala | | x | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|_____________________________________________________________________________|
|6. |Perioada de | x | x | x |
| |implementare (data de | | | |
| |incepere si de | | | |
| |finalizare) | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|_____________________________________________________________________________|
|7. |Cheltuieli anuale | x | x | x |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|_____________________________________________________________________________|
|8. |Cost total al | | | |
| |investitiei | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
| |- totul inclus | x | x | x |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
|_____________________________________________________________________________|
|9. |Surse de finantare (de| x | x | x |
| |exemplu: buget, BEI, | | | |
| |participarea statului/| | | |
| |privata) | | | |
|____|______________________|________________|________________|_______________|
DOCUMENTUL ATASAT Nr. 2
ROMANIA - PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU
ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR
Agentia de implementare
Cerere de alocare
pentru scheme cu costul investitiei sub 1 milion EUR
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Codul schemei
B - Denumirea/Descrierea
______________________________________________________________________________
A B Localizarea Scopul Tipul de Investitie Surse Perioada de
schemei schemei si achizitie finala financiare implementare
justificarea (1) sau cost (2) (3)
total (PLN)
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Cost total:
______________________________________________________________________________
1. Tipul achizitiei: 2. Surse financiare:
- 6 = licitatie nationala B = resurse bugetare
- 7 = cerere de oferta nationala P = PHARE
- 8 = negociere directa L = imprumuturi de la banci
- 9 = forta de munca proprie (a se specifica)
A = altele (a se specifica)
3. Perioada de implementare:
- data de incepere si de
finalizare in luna/anul
DOCUMENTUL ATASAT Nr. 3
ROMANIA - PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU
ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR
Agentia de implementare
Cerere de alocare
Pentru scheme cu un cost al investitiei:
- mai mare de 1 milion EUR si mai mic de 5 milioane EUR (informatii
rezumative)
- mai mare de 5 milioane EUR (informatii detaliate)
1. Informatii generale
1.1. Denumirea schemei:
1.2. Localizarea schemei:
1.2.1. Zona (judetul):
1.2.2. Comunitatea (orasul, satul):
(harta atasata cu localizarea schemei)
1.3. Detalii ale responsabilului de serviciu:
1.3.1. Numele si adresa persoanei de contact:
Adresa:
1.3.2. Nr. telefon/fax al persoanei/persoanelor responsabile cu
implementarea schemei:
2. Scopul investitiei
2.1. Scopul imediat/principal:
2.2. Scopuri secundare:
3. Caracteristici tehnice principale
(Descrierea tehnica pentru schemele de reconstructie cu o investitie > 5
milioane EUR trebuie sa se bazeze pe o scurta prezentare a unui studiu de
fezabilitate, atasat.)
4. Justificarea schemei
4.1. Beneficiari/grup tinta ai schemei:
4.2. Impactul schemei asupra:
4.2.1. Impactul economic asupra zonei:
(efecte asupra zonei in caz de nerealizare a masurilor de reconstructie)
4.2.2. Impactul asupra mediului:
(efecte in caz de nerealizare a masurilor de reconstructie)
4.2.3. Date referitoare la angajarea fortei de munca:
- numar de posturi temporare create pe parcursul implementarii (daca este
cazul):
- numar de posturi permanente create (daca este cazul):
5. Achizitii
5.1. Tipul de achizitie:
(licitatie internationala = 1; cerere de oferta internationala = 2;
negociere internationala = 3; licitatie nationala = 6; cerere de oferta
nationala = 7; negociere directa = 8)
5.2. Data prezentarii la Banca pentru publicarea in Jurnalul Oficial al CE
(nu se aplica schemelor atribuite pana in iulie 2000)
6. Esalonare
Incepere Finalizare
luna anul luna anul
Perioada de implementare a schemei: ... ... ... ...
7. Investitie totala
7.1. Studii/engineering/servicii:
7.2. Teren:
7.3. Lucrari civile:
7.4. Echipament:
7.5. Contingente tehnice (%):
7.6. Contingente de pret (%):
7.7. Dobanda pe durata constructiei (%):
____________________________________________________________________
TOTAL: ............
(valuta/cost)
8. Cheltuieli anuale si surse de finantare
% 2000 2001 2002 2003 Total
Bugetul de stat
Bugetele locale
Imprumut BEI
Altele (a se specifica)
____________________________________________________________________
TOTAL:
(valuta/cost) ... ... ... ... ... ...
DOCUMENTUL ATASAT Nr. 4
ROMANIA - PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU
ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR
Ministerul Finantelor
str. Apolodor nr. 17, sectorul 1
RO-70 060, Bucuresti
Romania
In atentia: ..........
Luxembourg, .............. PA/EE-C/2000/FSC Ref
Subiect: Romania - Proiectul de reconstructie pentru eliminarea efectelor
inundatiilor
(Imprumut BEI nr. .......)
Alocatie in cadrul contractului de finantare datat ......
intre BEI si Romania
Beneficiar final: (agentia de implementare)
Sector/Schema/Scheme:
Valoarea alocatiei: EUR
Alocatie nr.:
Stimate/Stimata .......
Referitor la cererea dumneavoastra de alocare datata ....., avem placerea
sa va informam ca am alocat pentru sectorul/schema/schemele rubricate o suma
echivalenta cu ......... EUR.
Tragerile aferente alocarii solicitate vor fi conditionate de indeplinirea
tuturor conditiilor la care se face referire in articolul 1.04.A din Contractul
de finantare.
Valoarea acestei alocari se va deduce din valoarea reziduala a imprumutului
BEI, iar soldul va fi pus la dispozitia dumneavoastra pentru alocari
ulterioare.
Aceasta scrisoare reprezinta o scrisoare de alocare in cadrul Contractului
de finantare si se supune prevederilor acestuia.
Cu stima,
Banca Europeana de Investitii
< > < >
DOCUMENTUL ATASAT Nr. 5
ROMANIA - PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU
ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR
Proceduri de tragere
(in conformitate, de asemenea, cu paragraful 1.02 din Contractul de finantare)
Pasul 1
Inainte ca Imprumutatul sa introduca o cerere de tragere oficiala scrisa se
recomanda intotdeauna contactarea telefonica a ofiterului de imprumut BEI
(domnul Schiavo Campo) in scopul discutarii tragerii respective. La acel moment
BEI poate furniza Imprumutatului indicatii privind rata dobanzii si rata de
schimb pentru valuta avuta in vedere pentru tragere. In plus, Imprumutatul
poate fi informat daca toate conditiile contractuale pentru tragerea in
discutie sunt indeplinite sau ce conditie/conditii trebuie indeplinite inainte
ca BEI sa poata proceda la tragerea solicitata.
Pasul 2
Dupa acordul neoficial obtinut in cadrul pasului 1 din procedura propusa
trebuie transmisa la BEI o cerere de tragere oficiala in forma scrisa (ar fi
utila transmiterea in avans a unei copii pe fax).
Pentru usurinta atasam un model al unei cereri de tragere care ar putea fi
folosit. Cererea de tragere va fi transmisa de Imprumutat prin intermediul
coordonatorului de Proiect relevant. Urmatoarele informatii trebuie incluse in
cererea de tragere:
- suma totala care urmeaza sa fie trasa;
- valuta in care se va efectua tragerea;
- rata dobanzii indicate de BEI pe parcursul convorbirii telefonice din
cadrul pasului 1, daca a avut loc;
- data preferata de tragere, daca este cazul;
- denumirea bancii si numarul contului pentru valuta respectiva; daca banca
primitoare este o banca romaneasca, indicarea bancii corespondente pentru acea
valuta.
Pasul 3
BEI va transmite Imprumutatului, intr-un interval de 15 pana la 10 zile
inainte de data tragerii, un aviz de tragere prin telex/fax, confirmand:
- suma tragerii;
- valuta;
- rata dobanzii;
- data valutei tragerii.
Pasul 4
In general, cu doua zile inainte de data tragerii/valutei BEI va instiinta
prin fax Imprumutatul si banca primitoare cu privire la tranzactiile legate de
tragere.
DOCUMENTUL ATASAT Nr. 6
ROMANIA - PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU
ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR
Catre: Banca Europeana de Investitii, Luxembourg
In atentia domnului Schiavo Campo
Nr. fax: 00352 - 4379 - 7488 sau 43.77.04
De la: Coordonatorul de Proiect relevant, in numele
Imprumutatului
Romania
Nr. fax: -
______________________________________________________
Subiect: Romania - Proiectul de reconstructie pentru
eliminarea efectelor inundatiilor
Imprumut nr. ......
Contract de finantare semnat la .........
Cerere de tragere nr. ........
Ca urmare a discutiilor noastre recente referitoare la termenii financiari
ai tragerii fondurilor in cadrul Contractului de finantare sus-mentionat,
solicitam efectuarea unei trageri in urmatoarele conditii:
Suma: suma tragerii
Valuta: valuta in care va fi efectuata tragerea
Rata dobanzii: rata dobanzii pentru valuta solicitata, dupa cum a fost
indicata de BEI pe parcursul convorbirii telefonice, daca a avut loc
Data propusa pentru tragere: data valutei preferate pentru tragere (va
sugeram sa indicati "cat mai curand posibil")
Instructiuni de tragere
Denumirea Bancii: denumirea completa a bancii la care Imprumutatul a
deschis contul special pentru toate tranzactiile legate de imprumutul BEI in
valuta solicitata
Cont nr.: numarul contului la banca sus-mentionata
Banca corespondenta: in cazul interventiei unei banci romanesti pentru
valuta respectiva, denumirea completa si adresa bancii corespondente a bancii
romanesti respective.
Certificam prin prezenta ca nu am solicitat anterior vreo tragere din imprumutul
mai sus mentionat pentru a acoperi cheltuieli legate de aceasta cerere. Nu am
obtinut si nu intentionam sa obtinem sume dintr-un alt imprumut sau grant
pentru acoperirea acestor cheltuieli. Bunurile si serviciile acoperite prin
aceasta cerere de tragere au fost sau sunt achizitionate in conformitate cu
prevederile Contractului de finantare.
Confirmam prin prezenta Bancii Europene de Investitii ca ne conformam
obligatiilor stabilite in Contractul de finantare si ca nu s-a petrecut nici un
eveniment care ar putea sa afecteze substantial si ireversibil operatiunile si
conditiile noastre financiare, precum si posibilitatile noastre de a implementa
Proiectul si de a realiza orice obligatie ce ne revine in cadrul Contractului
de finantare.
In mod deosebit, confirmam ca toate actiunile, declaratiile, dovezile sau
confirmarile relevante asumate in conformitate cu paragraful 1.04 din
Contractul de finantare sunt in continuare reale, valide, corecte si au
caracter obligatoriu.
Cu stima,
Bucuresti, (data)
(semnatura/semnaturile autorizate in numele Imprumutatului)
Anexa nr. I - Facturi si avize bancare pentru platile acoperite prin
tragerea respectiva
Anexa nr. II - Rezumat al platilor/contract
DOCUMENTUL ATASAT NR. 7
Imprumut BEI nr. ......
ROMANIA - PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU
ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR
Agentia de implementare
Alocatia nr. .........
Raportarea stadiului la data de ......
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Costul total aferent investitiei (milioane ROL) 2000 - 200...
B - Surse financiare
Contributie BEI M PLN / % 1998 - 2001
C - Perioada de implementare
D - in perioada de raportare (%)
E - cumulativ (%)
_____________________________________________________________________________
Nr. Denumirea/ Localizarea A B C Stadiul fizic Situatia financiara
crt. Descrierea schemei ______________________________________
Lucrari Cheltuieli Cheltuieli
finalizate efectuate ramase
___________ __________
D E D E
_____________________________________________________________________________
Regiunea
_____________________________________________________________________________
1.
_____________________________________________________________________________
2.
_____________________________________________________________________________
3.
_____________________________________________________________________________
4.
_____________________________________________________________________________
5.
_____________________________________________________________________________
6.
_____________________________________________________________________________
SUBTOTAL
_____________________________________________________________________________
Regiunea
_____________________________________________________________________________
7.
_____________________________________________________________________________
SUBTOTAL
_____________________________________________________________________________
Regiunea
_____________________________________________________________________________
8.
_____________________________________________________________________________
9.
_____________________________________________________________________________
10.
_____________________________________________________________________________
11.
_____________________________________________________________________________
12.
_____________________________________________________________________________
Cost total
al alocarii
(milioane
ROL)
_____________________________________________________________________________