LEGE
Nr. 12 din 30 ianuarie 1991
privind impozitul pe profit
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 25 din 31 ianuarie 1991
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Regiile autonome, societatile comerciale, organizatiile cooperatiste,
institutiile financiare si de credit, alti agenti economici organizati ca
persoane juridice, inclusiv cele cu capital strain, precum si unitatile
economice ale altor persoane juridice, romane sau straine, care realizeaza
profituri din activitatea desfasurata, denumite in prezenta lege unitati
platitoare de impozit, au obligatia de a plati, potrivit legii, la bugetul
administratiei centrale de stat sau la bugetele locale, impozit pe profit.
Art. 2
Impozitul pe profit se calculeaza cu cote progresive, diferentiate in
functie de marimea profitului unitatii platitoare de impozit.
Cotele de impozit sint cele prevazute in anexa nr. 1 la prezenta lege si se
aplica asupra profitului impozabil.
Profitul impozabil se determina ca diferenta intre veniturile incasate si
cheltuielile prevazute in anexa nr. 2 la prezenta lege.
Art. 3
Impozitul pe profit se calculeaza si se regularizeaza lunar, in functie de
profitul realizat, cumulat de la inceputul anului. In acest scop, varsamintele
din impozitul pe profit se efectueaza lunar, se recalculeaza si se
regularizeaza cu bugetul administratiei centrale de stat sau cu bugetele
locale, dupa caz, cumulat de la inceputul anului, pe baza soldului creditor din
contul "profit si pierderi", pina la 15 ale lunii urmatoare pentru
perioada expirata in cursul anului si pina la 25 ianuarie, pe baza bilantului
anual. In cazul in care ziua de plata este nelucratoare, varsamintul se efectueaza
in ziua lucratoare imediat urmatoare acesteia.
Sumele varsate in plus la bugetul administratiei centrale de stat sau
bugetele locale fata de cele efectiv datorate se compenseaza cu sumele datorate
pentru perioada urmatoare sau se restituie unitatilor platitoare in termen de 5
zile de la cererea acestora.
Art. 4
In cazuri bine justificate, Ministerul Finantelor poate acorda aminari si
esalonari de la plata, precum si stabilirea altor termene de plata a
impozitului pe profit in cursul anului.
Art. 5
Unitatile platitoare de impozit, infiintate incepind cu data aplicarii
prezentei legi, precum si cele infiintate anterior, dar care realizeaza profit
impozabil dupa data aplicarii prezentei legi, sint scutite de impozitul pe
profit, astfel:
a) unitatile din industrie, agricultura si constructii, pentru o perioada
de 5 ani de la data infiintarii;
b) unitatile din domeniul exploatarii si explorarii resurselor naturale, al
comunicatiilor si transporturilor, pentru o perioada de 3 ani de la data infiintarii;
c) unitatile prestatoare de servicii, pentru o perioada de un an de la data
infiintarii;
d) unitatile cu profil comercial, pentru o perioada de sase luni de la data
infiintarii.
Prevederile de la lit. a), b), c) si d) din prezentul articol nu se aplica
regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital integral de stat.
Art. 6
Unitatile platitoare de impozit, cu capital strain, infiintate pina la data
aplicarii prezentei legi, se impoziteaza in conditiile legislatiei in vigoare
la 31 decembrie 1990.
Art. 7
In cazul in care unitatile platitoare de impozit prevazute la art. 5 din
prezenta lege isi inceteaza activitatea intr-un interval de timp mai mic decit
cel pentru care sint scutite de plata impozitului de la data expirarii
perioadei pentru care se aplica scutirea de impozit, acestea au obligatia de a
vira la bugetul administratiei centrale de stat sau la bugetele locale, dupa
caz, impozitul pe profit calculat pentru intreaga perioada de scutire.
Impozitul pe profit aferent perioadei de scutire se calculeaza si se
comunica anual de organele fiscale unitatii platitoare de impozit pentru luare
la cunostinta.
Art. 8
Organizatiile de nevazatori si de invalizi, asociatiile persoanelor
handicapate si unitatile economice ale acestora, precum si asociatiile de
binefacere, se scutesc de plata impozitului pe profit.
Unitatile platitoare de impozit, altele decit cele mentionate la alineatul
precedent, care angajeaza persoane ce potrivit legii sint considerate handicapate,
beneficiaza de reducerea impozitului pe profit, proportional cu ponderea
persoanelor respective in totalul salariatilor.
Art. 9
La unitatile platitoare de impozit, impozitul aferent profitului utilizat
pentru largirea si modernizarea bazei tehnico-materiale, a tehnologiilor de
fabricatie sau extinderea activitatii in scopul obtinerii de profituri
suplimentare, precum si pentru investitii destinate protejarii mediului
inconjurator, se reduce cu 50 la suta, urmind ca sumele echivalente reducerii
sa fie folosite cu aceeasi destinatie.
Calculul si regularizarea cu bugetul administratiei centrale de stat sau
bugetele locale a sumelor aferente reducerii impozitului se fac pina la data de
25 ianuarie a anului urmator si se reflecta in bilantul anului de baza.
Art. 10
Profitul cuvenit partii straine din societatea comerciala, cu capital
partial sau integral strain, dupa plata impozitului, se impoziteaza cu o cota
de 10 la suta in cazul in care se transfera in strainatate.
Art. 11
Sumele platite ca dividende de societatile comerciale pentru partea de
capital reprezentind participarea statului se varsa integral la bugetul
administratiei centrale de stat sau la bugetele locale, dupa caz, in termen de
10 zile de la data aprobarii bilantului contabil de catre adunarea generala,
dar nu mai tirziu de 1 martie al anului urmator.
Termenele prevazute la alin. 1 din prezentul articol se aplica si pentru
varsarea profitului net rezultat din activitatea regiilor autonome, stabilit
potrivit legii.
Art. 12
Unitatile platitoare de impozit au obligatia de a depune la directiile
generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pina la
data de 15 mai a fiecarui an, declaratia de impunere pentru anul urmator.
Unitatile platitoare de impozit nou infiintate au obligatia de a depune
declaratia de impunere in termen de 30 de zile de la data dobindirii
personalitatii juridice.
Art. 13
Obligatia calcularii si raspunderea pentru efectuarea platii in termen a
impozitului pe profit, precum si a sumelor datorate conform art. 10 si 11 din
prezenta lege, revin unitatilor platitoare.
Neplata sumelor cuvenite bugetului administratiei centrale de stat sau
bugetelor locale, la termenele legale, atrage dupa sine plata unei majorari de
0,05 la suta asupra sumei datorate pentru fiecare zi de intirziere.
In cazuri justificate, Ministerul Finantelor poate aproba reducerea sau
scutirea de plata a majorarilor de intirziere.
Art. 14
Verificarea modului in care sint respectate prevederile prezentei legi se
face de catre organele fiscale.
Art. 15
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca potrivit legii penale nu
sint considerate infractiuni:
a) refuzul de a pune la dispozitia organelor de control documentele privind
calculul si varsarea la bugetul administratiei centrale de stat sau bugetele
locale a impozitului pe profit;
b) majorarea unor categorii de cheltuieli sau intocmirea unor evidente
eronate, in scopul vadit de a reduce impozitul datorat asupra profitului.
Contraventia de la lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la
30.000 lei, iar contraventia de la lit. b) cu amenda de la 30.000 lei la
100.000 lei.
Sanctiunea se aplica unitatilor platitoare de impozit.
Contestarea procesului-verbal de constatare a contraventiei se face conform
legii.
Art. 16
In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute la art. 15 li se aplica dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25 si 26.
Art. 17
In situatia diminuarii impozitului pe profit ca urmare a faptelor prevazute
la art. 15 lit. b), unitatile platitoare vor varsa la bugetul administratiei
centrale de stat sau la bugetele locale o suma egala cu valoarea impozitului
sustras, care se va plati impreuna cu impozitul datorat.
Art. 18
Constatarea abaterilor si contraventiilor, precum si aplicarea
sanctiunilor, potrivit art. 13, 15 si 17, se fac de catre organele de
specialitate din Ministerul Finantelor si din unitatile sale teritoriale.
Art. 19
Contestatiile privind stabilirea, incasarea, urmarirea impozitului pe
profit, a majorarilor de intirziere, precum si a altor sume datorate bugetului
administratiei centrale de stat sau bugetelor locale, potrivit prevederilor
prezentei legi, se depun in termen de 30 de zile de la data instiintarii
unitatii platitoare si se rezolva de catre directiile generale ale finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti, dupa caz, in cel mult 30 de zile
de la inregistrare.
Impotriva deciziei date se poate face contestatie la Ministerul Finantelor,
care in cel mult 40 de zile de la inregistrare este obligat sa o solutioneze.
Solutia data este definitiva.
Depunerea contestatiei nu suspenda obligatia platitorului cu privire la
virarea la bugetul administratiei centrale de stat sau la bugetele locale a
sumelor datorate potrivit prezentei legi.
Art. 20
Contestatiile cu privire la stabilirea impozitului pe profit, a majorarilor
de intirziere, precum si a altor sume datorate bugetului administratiei
centrale de stat sau bugetelor locale, potrivit prezentei legi, sint supuse
unei taxe de timbru de 2 la suta calculata la suma contestata. Aceasta taxa nu
poate fi mai mica de 100 lei.
Taxa de timbru se datoreaza indiferent daca o alta contestatie, cu acelasi
obiect, inregistrata si rezolvata anterior a fost taxata.
In vederea calcularii taxei de timbru, unitatile platitoare de impozit pe
profit sint obligate sa specifice in scris cuantumul sumei contestate.
In situatia admiterii integrale sau partiale a contestatiei, taxa de timbru
se restituie integral sau proportional cu reducerea sumei contestate.
Art. 21
Ministerul Finantelor va propune anual, in proiectul legii bugetare, in
functie de starea economiei si de executia bugetara, nivelul maxim al
cheltuielilor pentru satisfacerea unor necesitati social-culturale si sportive
la regiile autonome si la societatile comerciale cu capital integral de stat.
De asemenea, pina la intrarea in vigoare a legii, Ministerul Finantelor va
elabora instructiuni privind tehnica de calcul al impozitului si formularistica
corespunzatoare, care se vor publica in Monitorul Oficial.
Art. 22
Prevederile prezentei legi se aplica de la 1 ianuarie 1991.
Pe aceeasi data se abroga:
- art. 11 lit. h), 12 lit. e), 16-18 si 22 din Legea nr. 29 din 22
decembrie 1978 privind formarea, planificarea, destinatia si varsarea
beneficiilor;
- Decretul nr. 179 din 15 martie 1962 privind impozitul pe veniturile
cooperativelor si ale celorlalte organizatii cooperatiste, de consum si
mestesugaresti, precum si ale intreprinderilor si organizatiilor economice ale
organizatiilor obstesti, republicat;
- art. 1-10 si 21 din Legea nr. 2 din 30 iunie 1977 privind impozitul
agricol;
- Hotarirea Guvernului nr. 741 din 3 iulie 1990 privind impozitul pe
beneficiu la unitatile economice de stat;
- tabelul cotelor de impozit pentru impunerea beneficiilor intreprinderilor
mici si a asociatiilor cu scop lucrativ, din anexa nr. 11 la Hotarirea
Guvernului nr. 201 din 3 martie 1990 pentru aprobarea normelor de aplicare a
Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfasurarea unor activitati
economice pe baza liberei initiative;
- orice alte prevederi contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta din 28
ianuarie 1991.
PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 28 ianuarie 1991.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea privind impozitul pe profit si dispunem publicarea sa in
Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU
ANEXA 1
COTELE
de impozit pe profit
------------------------------------------------------------------------------
Profitul anual Cota medie Modul de calcul al impozitului
de impozit % pentru profitul situat intre limite
------------------------------------------------------------------------------
pina la 25.000 lei scutit
pentru
partea
25.001- 50.000 2,50 0+ 5% care
lei depaseste 25.000
lei
pentru
partea
50.001- 75.000 2,50- 5,66 1.250+12% care
lei depaseste 50.000
lei
pentru
partea
75.001- 100.000 5,66- 7,50 4.250+13% care
lei depaseste 75.000
lei
pentru
partea
100.001- 125.000 7,50- 8,80 7.500+14% care
lei depaseste 100.000
lei
pentru
partea
125.001- 150.000 8,80- 9,83 11.000+15% care
lei depaseste 125.000
lei
pentru
partea
150.001- 175.000 9,83-10,71 14.750+16% care
lei depaseste 150.000
lei
pentru
partea
175.001- 200.000 10,71-11,50 18.750+17% care
lei depaseste 175.000
lei
pentru
partea
200.001- 225.000 11,50-12,22 23.000+18% care
lei depaseste 200.000
lei
pentru
partea
225.001- 250.000 12,22-12,90 27.500+19% care
lei depaseste 225.000
lei
pentru
partea
250.001- 275.000 12,90-13,54 32.250+20% care
lei depaseste 250.000
lei
pentru
partea
275.001- 300.000 13,54-14,16 37.250+21% care
lei depaseste 275.000
lei
pentru
partea
300.001- 325.000 14,16-14,77 42.500+22% care
lei depaseste 300.000
lei
pentru
partea
325.001- 350.000 14,77-15,36 48.000+23% care
lei depaseste 325.000
lei
pentru
partea
350.001- 375.000 15,36-15,93 53.750+24% care
lei depaseste 350.000
lei
pentru
partea
375.001- 400.000 15,93-16,50 59.750+25% care
lei depaseste 375.000
lei
pentru
partea
400.001- 425.000 16,50-17,06 66.000+26% care
lei depaseste 400.000
lei
pentru
partea
425.001- 450.000 17,06-17,61 72.500+27% care
lei depaseste 425.000
lei
pentru
partea
450.001- 475.000 17,61-18,16 79.250+28% care
lei depaseste 450.000
lei
pentru
partea
475.001- 500.000 18,16-18,70 86.250+29% care
lei depaseste 475.000
lei
pentru
partea
500.001- 1.000.000 18,70-24,35 93.500+30% care
lei depaseste 500.000
lei
pentru
partea
1.000.001- 1.500.000 24,35-26,57 243.500+31% care
lei depaseste 1.000.000
lei
pentru
partea
1.500.001- 2.000.000 26,57-27,92 398.500+32% care
lei depaseste 1.500.000
lei
pentru
partea
2.000.001- 2.500.000 27,92-28,94 558.500+33% care
lei depaseste 2.000.000
lei
pentru
partea
2.500.001- 3.000.000 28,94-29,78 723.500+34% care
lei depaseste 2.500.000
lei
pentru
partea
3.000.001- 3.500.000 29,78-30,53 893.500+35% care
lei depaseste 3.000.000
lei
pentru
partea
3.500.001- 4.000.000 30,53-31,21 1.068.500+36% care
lei depaseste 3.500.000
lei
pentru
partea
4.000.001- 4.500.000 31,21-31,85 1.248.500+37% care
lei depaseste 4.000.000
lei
pentru
partea
4.500.001- 5.000.000 31,85-32,47 1.433.500+38% care
lei depaseste 4.500.000
lei
pentru
partea
5.000.001- 30.000.000 32,47-37,91 1.623.500+39% care
lei depaseste 5.000.000
lei
pentru
partea
30.000.001- 55.000.000 37,91-38,86 11.373.500+40% care
lei depaseste 30.000.000
lei
pentru
partea
55.000.001- 80.000.000 38,86-39,53 21.373.500+41% care
lei depaseste 55.000.000
lei
pentru
partea
80.000.001-105.000.000 39,53-40,11 31.623.500+42% care
lei depaseste 80.000.000
lei
pentru
partea
105.000.001-130.000.000 40,11-40,67 42.123.500+43% care
lei depaseste 105.000.000
lei
pentru
partea
130.000.001-155.000.000 40,67-41,20 52.873.500+44% care
lei depaseste 130.000.000
lei
pentru
partea
155.000.001-180.000.000 41,20-41,74 63.873.500+45% care
lei depaseste 155.000.000
lei
pentru
partea
180.000.001-205.000.000 41,74-42,25 75.123.500+46% care
lei depaseste 180.000.000
lei
pentru
partea
205.000.001-230.000.000 42,25-42,77 86.623.500+47% care
lei depaseste 205.000.000
lei
pentru
partea
230.000.001-255.000.000 42,77-43,28 98.373.500+48% care
lei depaseste 230.000.000
lei
pentru
partea
255.000.001-280.000.000 43,28-43,79 110.373.500+49% care
lei depaseste 255.000.000
lei
pentru
partea
280.000.001-305.000.000 43,79-44,30 122.623.500+50% care
lei depaseste 280.000.000
lei
pentru
partea
305.000.001-330.000.000 44,30-44,81 135.123.500+51% care
lei depaseste 305.000.000
lei
pentru
partea
330.000.001-355.000.000 44,81-45,31 147.873.500+52% care
lei depaseste 330.000.000
lei
pentru
partea
355.000.001-380.000.000 45,31-45,82 160.873.500+53% care
lei depaseste 355.000.000
lei
pentru
partea
380.000.001-405.000.000 45,82-46,32 174.123.500+54% care
lei depaseste 380.000.000
lei
pentru
partea
405.000.001-430.000.000 46,32-46,83 187.623.500+55% care
lei depaseste 405.000.000
lei
pentru
partea
430.000.001-455.000.000 46,83-47,33 201.373.500+56% care
lei depaseste 430.000.000
lei
pentru
partea
455.000.001-480.000.000 47,33-47,83 215.373.500+57% care
lei depaseste 455.000.000
lei
pentru
partea
480.000.001-505.000.000 47,83-48,34 229.623.500+58% care
lei depaseste 480.000.000
lei
pentru
partea
505.000.001-530.000.000 48,34-48,84 244.123.500+59% care
lei depaseste 505.000.000
lei
pentru
partea
530.000.001-555.000.000 48,84-49,34 258.873.500+60% care
lei depaseste 530.000.000
lei
pentru
partea
555.000.001-580.000.000 49,34-49,85 273.873.500+61% care
lei depaseste 555.000.000
lei
pentru
partea
580.000.001-605.000.000 49,85-50,35 289.123.500+62% care
lei depaseste 580.000.000
lei
pentru
partea
605.000.001-630.000.000 50,35-50,85 304.623.500+63% care
lei depaseste 605.000.000
lei
pentru
partea
630.000.001-655.000.000 50,85-51,35 320.373.500+64% care
lei depaseste 630.000.000
lei
pentru
partea
655.000.001-680.000.000 51,35-51,85 336.373.500+65% care
lei depaseste 655.000.000
lei
pentru
partea
680.000.001-705.000.000 51,85-52,35 352.623.500+66% care
lei depaseste 680.000.000
lei
pentru
partea
705.000.001-730.000.000 52,35-52,85 369.123.500+67% care
lei depaseste 705.000.000
lei
pentru
partea
730.000.001-755.000.000 52,85-53,36 385.873.500+68% care
lei depaseste 730.000.000
lei
pentru
partea
755.000.001-780.000.000 53,36-53,86 402.873.500+69% care
lei depaseste 755.000.000
lei
pentru
partea
780.000.001-805.000.000 53,86-54,36 420.123.500+70% care
lei depaseste 780.000.000
lei
pentru
partea
805.000.001-830.000.000 54,36-54,86 437.623.500+71% care
lei depaseste 805.000.000
lei
pentru
partea
830.000.001-855.000.000 54,86-55,36 455.373.500+72% care
lei depaseste 830.000.000
lei
pentru
partea
855.000.001-880.000.000 55,36-55,86 473.373.500+73% care
lei depaseste 855.000.000
lei
pentru
partea
880.000.001-905.000.000 55,86-56,37 491.623.500+74% care
lei depaseste 880.000.000
lei
pentru
partea
905.000.001-930.000.000 56,37-56,86 510.123.500+75% care
lei depaseste 905.000.000
lei
pentru
partea
930.000.001-955.000.000 56,86-57,37 528.873.500+76% care
lei depaseste 930.000.000
lei
pentru
partea
peste 955.000.000 57,37 547.873.500+77% care
lei depaseste 955.000.000
lei
------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
CHELTUIELI
care se scad din veniturile incasate in vederea determinarii profitului
impozabil
1. Cheltuielile aferente activitatii desfasurate, corespunzatoare
veniturilor incasate, care potrivit reglementarilor legale se evidentiaza in
costurile agentilor economici.
2. Taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de stat.
3. Cheltuielile cu pregatirea profesionala si practica in productie.
4. Sumele platite pentru contractele de cercetare ce au ca obiect
programele prioritare de interes national, fundamentarea strategiilor de
dezvoltare, cresterea calitatii produselor si serviciilor si elaborarea de
produse noi, competitive, neincluse in costurile de productie sau cheltuielile
de circulatie, dupa caz, ale agentilor economici.
5. Comisioanele platite agentilor economici cu activitate de comert
exterior.
6. Cheltuielile de protocol, reclama si publicitate, in limitele stabilite
de Ministerul Finantelor.
7. Alocatia pentru copii platita de agentii economici la care aceste sume
nu se evidentiaza in costuri.
8. Sumele utilizate pentru cumpararea de actiuni pentru care se incaseaza
dividende.
9. Prelevarile la fondul de rezerva si la alte fonduri speciale,
constituite potrivit reglementarilor legale.
10. Pierderile din anii precedenti, in masura in care acestea nu au putut
fi recuperate pina la data determinarii profitului impozabil.
11. Prelevarile si donatiile facute in scopuri umanitare, precum si pentru
sprijinirea activitatilor sociale, culturale, stiintifice si sportive, conform
legii bugetare anuale.
12. Alte cheltuieli prevazute de normele legale in vigoare.