LEGE
Nr. 69 din 28 aprilie 2000
Legea educatiei fizice si sportului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 200 din 9 mai 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
TITLUL I
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza organizarea si functionarea sistemului
national de educatie fizica si sport in Romania.
(2) In sensul prezentei legi, prin educatie fizica si sport se intelege
toate formele de activitate fizica menite, printr-o participare organizata sau
independenta, sa exprime sau sa amelioreze conditia fizica si confortul
spiritual, sa stabileasca relatii sociale civilizate si sa conduca la obtinerea
de rezultate in competitii de orice nivel.
(3) Termenii folositi in textul legii au semnificatia stabilita in anexa
care face parte integranta din prezenta lege.
Art. 2
(1) Educatia fizica si sportul sunt activitati de interes national
sprijinite de stat.
(2) Statul recunoaste si stimuleaza actiunile organizatorice si de
promovare a educatiei fizice si sportului, desfasurate de autoritatile
administratiei publice si, dupa caz, de organismele neguvernamentale de profil
in invatamant, in structuri ale apararii nationale, ordinii publice, sigurantei
nationale, in sanatate, in societati comerciale, precum si in alte sectoare ale
vietii sociale, potrivit reglementarilor legale.
(3) Educatia fizica si sportul cuprind urmatoarele activitati: educatia
fizica, sportul pentru toti, sportul de performanta, exercitiile fizice
practicate cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic.
(4) Statul garanteaza exercitarea functiilor sectorului public si ale
sectorului particular in domeniile educatiei fizice si sportului, in
conformitate cu principiile colaborarii responsabile dintre toti factorii
interesati.
(5) Practicarea educatiei fizice si sportului este un drept al persoanei,
fara nici o discriminare, garantat de stat. Exercitarea acestui drept este
libera si voluntara si se realizeaza independent sau in cadrul structurilor
sportive asociative.
(6) Statul recunoaste si garanteaza persoanei fizice si juridice dreptul la
libera asociere in scopul constituirii structurilor sportive.
Art. 3
(1) Autoritatile administratiei publice, unitatile si institutiile de
invatamant, institutiile sportive, precum si organismele neguvernamentale de
profil au obligatia sa sprijine sportul pentru toti si sportul de performanta
si sa asigure conditiile organizatorice si materiale de practicare a educatiei
fizice si sportului in comunitatile locale.
(2) Autoritatile administratiei publice si institutiile prevazute la alin.
(1) au obligatia sa asigure, cu prioritate, copiilor de varsta prescolara,
tinerilor si persoanelor in varsta conditii pentru practicarea exercitiului
fizic, in vederea integrarii sociale.
(3) Autoritatile administratiei publice au obligatia sa asigure conditii
pentru practicarea educatiei fizice si sportului de catre persoane cu handicap
fizic, senzorial, psihic si mixt, in scopul dezvoltarii personalitatii lor si
integrarii in societate, precum si mijloacele care sa permita sportivilor cu
handicap participarea la competitii nationale si internationale destinate lor.
TITLUL II
Organizarea educatiei fizice si sportului
CAP. 1
Educatia fizica si sportul scolar si universitar
Art. 4
Ministerul Educatiei Nationale organizeaza activitatea de educatie fizica
si practicarea sportului in invatamantul preuniversitar si universitar.
Art. 5
Educatia fizica scolara este disciplina obligatorie, prevazuta in planurile
de invatamant cu un numar de ore diferentiat, conform curriculumului stabilit
de comun acord intre Ministerul Tineretului si Sportului si Ministerul
Educatiei Nationale.
Art. 6
(1) Activitatea sportiva din unitatile si institutiile de invatamant se
organizeaza in cadrul asociatiilor sportive scolare si universitare.
(2) Asociatiile sportive scolare si universitare sunt structuri sportive
infiintate in conditiile prezentei legi, a caror activitate este coordonata de
Federatia Sportului Scolar si Universitar.
(3) Federatia Sportului Scolar si Universitar, infiintata in conditiile
legii, are urmatoarele atributii:
a) promovarea valentelor educative ale sportului;
b) initierea si organizarea de programe si actiuni de atragere a elevilor
si studentilor la practicarea sportului;
c) coordonarea competitiilor sportive desfasurate in unitatile si
institutiile de invatamant, organizate de asociatiile sportive scolare si
universitare;
d) sprijinirea sau organizarea, dupa caz, a competitiilor locale, zonale si
nationale ale reprezentativelor unitatilor si institutiilor de invatamant;
e) detinerea competentei exclusive pentru reprezentarea tarii la
competitiile oficiale organizate sub egida federatiilor internationale ale
sportului scolar si universitar.
(4) Organizarea si functionarea Federatiei Sportului Scolar si Universitar
se stabilesc prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Tineretului si
Sportului si de Ministerul Educatiei Nationale.
(5) Finantarea Federatiei Sportului Scolar si Universitar se face prin
alocatii de la bugetul de stat, pe baza de programe, precum si prin venituri
extrabugetare. Pentru sustinerea programelor de reprezentare la competitiile
internationale oficiale, desfasurate sub egida federatiilor internationale ale
sportului scolar si sportului universitar, Federatia Sportului Scolar si
Universitar poate beneficia, cu prioritate, de alocatii guvernamentale.
(6) Participarea la sistemul competitional pentru elevii si studentii din
unitatile si institutiile de invatamant se face exclusiv pe baza legitimatiei
scolare/de student si a avizului medical la zi.
(7) Pentru elevii cu aptitudini sportive se pot organiza, in conditiile
legii, clase, scoli si licee cu program sportiv, precum si cluburi sportive
scolare.
(8) Toate unitatile de invatamant, de stat sau particulare, existente sau
nou-infiintate, au obligatia sa dispuna sau sa aiba acces la bazele si
instalatiile sportive, pentru a permite desfasurarea lectiilor de educatie
fizica si practicarea sportului cu elevii si studentii.
(9) Bazele si instalatiile sportive proprii pot fi puse la dispozitie,
gratuit sau cu plata, comunitatilor locale, persoanelor fizice sau juridice
interesate, cu obligatia respectarii desfasurarii normale a programelor si
activitatilor de invatamant si ale cluburilor sportive scolare si universitare.
(10) Sportul de performanta pentru elevi si studenti se organizeaza, de
regula, in cadrul cluburilor sportive scolare si universitare. Elevii si
studentii pot practica sportul de performanta si in alte cluburi sportive.
CAP. 2
Educatia fizica militara si profesionala
Art. 7
Educatia fizica militara este disciplina obligatorie, prevazuta in planul
de instructie si invatamant. Ea se desfasoara sistematic si continuu, pe
intreaga perioada a saptamanii, a procesului de instructie si invatamant, in
limita a cel putin 3 ore saptamanal, fiind condusa de cadre militare sau civile
de specialitate.
Art. 8
Educatia fizica profesionala se organizeaza in domeniile de activitate care
implica diferite forme de practicare a exercitiilor fizice, in scopul
dezvoltarii si mentinerii unei bune conditii fizice. Educatia fizica profesionala
este reglementata prin acte normative elaborate pentru domeniile interesate.
Art. 9
Exercitiile fizice practicate cu scop profilactic sau terapeutic se
structureaza diferentiat pe domenii, in functie de alte obiective urmarite, in
afara celor specifice educatiei fizice si sportului. Ele pot fi de intretinere
ori pentru tratamentul unor maladii sau corective.
CAP. 3
Sportul pentru toti
Art. 10
(1) Sportul pentru toti reprezinta un complex de activitati bazate pe
practicarea libera a exercitiului fizic intr-un mediu curat si sigur,
individual sau in grup, organizat ori independent.
(2) Sportul pentru toti este sprijinit de stat, de organizatii
neguvernamentale si de structuri ale administratiei locale, in vederea
mentinerii sanatatii, a recrearii si socializarii cetatenilor.
(3) Pentru coordonarea aplicarii Programului national "Sportul pentru
toti" se constituie Comitetul Activitatilor Fizice Sportive pentru
Sanatate, Educatie si Recreare, organism consultativ pe langa Secretariatul
General al Guvernului, a carui organizare, functionare si componenta se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 11
(1) Mijloacele financiare necesare pentru sustinerea subprogramelor
derulate de Federatia Sportiva Nationala "Sportul pentru toti" se
asigura de la bugetul de stat, sub forma de subventie acordata suplimentar
Ministerului Tineretului si Sportului.
(2) Subprogramele propuse de celelalte institutii, care sunt aprobate anual
de Comitetul Activitatilor Fizice Sportive pentru Sanatate, Educatie si
Recreare, sunt finantate de la bugetele locale, din fonduri primite de la
organismele internationale, din sponsorizari, donatii si legate, precum si din
fonduri ale bugetului de stat, care vor fi prevazute cu destinatia pentru activitatea
sportiva si de tineret.
CAP. 4
Sportul de performanta
Art. 12
(1) Sportul de performanta constituie un factor esential pentru dezvoltarea
sportiva pe plan national, indeplinind o importanta functie reprezentativa
pentru Romania in competitiile sportive oficiale cu caracter international.
(2) Organele administratiei publice centrale cu atributii in sport si
autoritatile administratiei publice locale asigura mijloacele necesare pentru
pregatirea sportivilor de performanta, acordarea sprijinului stiintific si
medical necesar, precum si pentru incadrarea lor in sistemul de educatie si
deplina integrare sociala si profesionala.
(3) Pe timpul satisfacerii stagiului militar organele administratiei
publice centrale de specialitate asigura sportivilor de performanta conditii
pentru continuarea pregatirii, precum si pentru participarea la concursurile
sportive interne si internationale.
Art. 13
(1) Prin sportul de performanta se urmareste valorificarea aptitudinilor
individului intr-un sistem organizat de selectie, pregatire si competitie,
avand ca scop ameliorarea rezultatelor sportive, realizarea de recorduri si
obtinerea victoriei.
(2) Sportivii de performanta sunt persoanele care practica sistematic si
organizat sportul si participa in competitii cu scopul de a obtine victoria
asupra partenerului, pentru autodepasire sau record.
(3) Pentru a participa la competitiile sportive oficiale locale sau
nationale un sportiv de performanta trebuie sa fie legitimat la un club sportiv.
(4) Evidenta legitimarii si transferarea sportivilor sunt in competenta
federatiilor sportive nationale, a ligilor profesioniste si a asociatiilor
judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport, potrivit statutelor
si regulamentelor federatiilor sportive nationale.
(5) Sistemul competitiilor sportive oficiale pe ramuri de sport este
elaborat si organizat de federatiile sportive nationale, potrivit statutelor si
regulamentelor acestora.
Art. 14
(1) Sportivii de performanta pot fi amatori si nonamatori, conform
prevederilor cuprinse in statutele si regulamentele federatiilor sportive
nationale, in conditiile legii.
(2) Sportivii amatori sunt cei care, pentru practicarea sportului
respectiv, nu au relatii contractuale de munca cu cluburile sau cu asociatiile
sportive la care sunt legitimati.
(3) Sportivii nonamatori sunt cei care, pentru practicarea sportului
respectiv, incheie, in conditiile legii, cu cluburile sau cu asociatiile
sportive la care sunt legitimati:
a) o conventie civila de prestari de servicii;
b) un contract individual de munca pe baza caruia obtin licenta de sportiv
profesionist, care le confera statutul de sportiv profesionist.
(4) Ramurile de sport, precum si conditiile de practicare a sportului
profesionist se stabilesc prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul
Tineretului si Sportului, la propunerea federatiilor sportive nationale.
Art. 15
(1) Autoritatile administratiei publice centrale si locale pot sprijini
pregatirea sportiva, integrarea in sistemul de invatamant, integrarea sociala
si profesionala a sportivilor de performanta, dupa caz, pe intreaga perioada a
carierei sportive.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), unitatile sau institutiile de
invatamant asigura, dupa caz, pentru sportivii de performanta scutiri de
frecventa, sesiuni de examene deschise si conditii de inscriere in invatamantul
universitar, potrivit legii.
Art. 16
Criteriile de clasificare a sportivilor de performanta se stabilesc prin
regulamente elaborate de federatiile sportive nationale.
TITLUL III
Structurile administratiei publice pentru sport
CAP. 1
Ministerul Tineretului si Sportului
Art. 17
(1) Ministerul Tineretului si Sportului este organul administratiei publice
centrale de specialitate care coordoneaza activitatea din domeniul educatiei
fizice si sportului, cu exceptia cazurilor prevazute de prezenta lege.
(2) Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent:
a) activitatea de educatie fizica si sport din unitatile si institutiile de
invatamant, care se organizeaza cu respectarea prevederilor art. 4 - 6 si a
celorlalte prevederi legale in vigoare;
b) activitatea de educatie fizica si sport din unitatile militare si de
invatamant militar, care se organizeaza cu respectarea prevederilor art. 7 si a
celorlalte prevederi legale in vigoare.
Art. 18
(1) Ministerul Tineretului si Sportului se organizeaza si functioneaza
potrivit legii si are urmatoarele atributii principale in domeniul sportului:
a) elaboreaza si sustine strategia generala a organizarii si dezvoltarii
activitatii sportive si reprezinta interesele statului in raport cu federatiile
de specialitate;
b) initiaza, elaboreaza si avizeaza, dupa caz, proiecte de acte normative
in domeniul educatiei fizice si sportului;
c) elaboreaza normele generale de folosire a mijloacelor materiale aflate
in administrarea sa si a mijloacelor financiare pentru activitatea sportiva,
care provin din alocatii de la bugetul de stat;
d) conlucreaza cu ministerele si cu celelalte autoritati ale administratiei
publice centrale si locale, cu institutiile de cercetare si cu unitatile de
invatamant si sanitare de specialitate pentru organizarea si dezvoltarea
educatiei fizice si sportului;
e) conlucreaza cu Comitetul Olimpic Roman in finantarea si derularea
programelor privind pregatirea si participarea sportivilor romani la Jocurile
Olimpice, precum si pentru promovarea valentelor educative ale olimpismului;
f) administreaza patrimoniul sportiv din domeniul public al statului,
incredintat Ministerului Tineretului si Sportului;
g) supravegheaza mentinerea destinatiei bazelor sportive din domeniul
public sau privat al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale,
precum si a celor care au apartinut domeniului public si au intrat in circuitul
privat dupa 1989;
h) propune structura anuala a alocatiilor de la bugetul de stat;
i) repartizeaza bugetul activitatii sportive, constituit potrivit prezentei
legi, pentru:
- activitatea proprie si cea a unitatilor din subordinea sa;
- federatiile sportive nationale si cluburile sportive care au calitatea de
institutii de utilitate publica, in baza contractelor de finantare a
obiectivelor si programelor sportive ale acestora;
- premierea performantelor deosebite obtinute la competitiile sportive
internationale oficiale;
j) avizeaza afilierea federatiilor sportive nationale la federatiile
sportive internationale si la alte foruri continentale sau mondiale si
autorizeaza afilierea tuturor organizatiilor cu profil sportiv la forurile
internationale de specialitate;
k) supravegheaza si controleaza respectarea de catre structurile sportive a
dispozitiilor legale in vigoare si a prevederilor cuprinse in statutele si in actele
de constituire a acestora;
l) organizeaza sau sprijina, potrivit legii, formarea, pregatirea
profesionala si perfectionarea specialistilor din domeniul sportului,
conlucrand in acest scop cu institutiile si cu organismele de specialitate din
tara si din strainatate;
m) elaboreaza si aduce la indeplinire, in colaborare cu autoritatile
administratiei publice locale, planurile de construire si de modernizare a
bazelor si instalatiilor sportive, in vederea dezvoltarii sportului de
performanta de interes national si international; avizeaza normativele tehnice
in materie de baze si instalatii sportive;
n) recunoaste sau revoca, in sensul prezentei legi, existenta unei
structuri sportive prin inscrierea, respectiv radierea acesteia din Registrul sportiv;
o) avizeaza constituirea structurilor sportive, inclusiv inscrierea ca
persoane juridice a cluburilor sportive profesioniste organizate ca societati
comerciale sportive pe actiuni, respectiv retrage avizul de functionare a
acestora;
p) elaboreaza criteriile de acordare si atribuie distinctiile si titlurile
sportive, altele decat cele stabilite prin lege;
q) sprijina organizarea si promovarea cercetarii stiintifice si asistentei
medicale in domeniul sportiv;
r) autorizeaza desfasurarea pe teritoriul Romaniei a campionatelor
mondiale, europene si regionale si participarea reprezentativelor nationale la
campionatele mondiale si europene organizate in strainatate, precum si la
campionatele regionale;
s) promoveaza masurile de prevenire, control si reprimare a folosirii
substantelor interzise si a metodelor neregulamentare, destinate sa mareasca in
mod artificial capacitatea fizica a sportivilor sau sa modifice rezultatele
competitiilor;
s) adopta masuri pentru prevenirea si combaterea violentei la manifestarile
sportive;
t) reprezinta interesele statului in diferite organe si organisme sportive
internationale; negociaza si incheie acorduri, intelegeri, protocoale si alte
documente de colaborare in domeniul sportului cu organisme de specialitate din
alte tari, pe baza prevederilor legale in vigoare;
t) colaboreaza cu celelalte organe ale administratiei publice centrale cu
atributii in domeniul sportului, pentru sustinerea sportului pentru toti si de
performanta, asigurarea unei eficiente sporite pe linia supravegherii si
controlului, exercitarii autoritatii disciplinare, formarii si perfectionarii
specialistilor din domeniul sportului, pentru corelarea finantarii activitatii
sportive, prevenirea violentei in sport si combaterea dopajului.
(2) Ministerul Tineretului si Sportului poate indeplini si alte atributii
prevazute in actele normative in vigoare.
CAP. 2
Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti
Art. 19
(1) Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, sunt servicii publice descentralizate ale Ministerului Tineretului
si Sportului, cu personalitate juridica.
(2) Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, sunt finantate de la bugetul de stat si din venituri extrabugetare.
(3) Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, colaboreaza cu autoritatile administratiei publice locale pentru
organizarea si promovarea activitatilor sportive.
(4) Organizarea, functionarea si atributiile directiilor pentru tineret si
sport judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, se stabilesc prin
regulament elaborat de Ministerul Tineretului si Sportului.
Art. 20
(1) Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, au urmatoarele atributii principale in domeniul sportului:
a) tin evidenta structurilor sportive din judet, prin inscrierea acestora
in Registrul sportiv;
b) repartizeaza, pe baza de contract, subventiile pentru programele
cluburilor sportive aflate in raza administrativ-teritoriala respectiva,
alocate de organul administratiei publice centrale de specialitate pentru
sport;
c) colaboreaza cu consiliile locale in scopul utilizarii eficiente a
subventiilor acordate de la bugetele locale pentru activitatea sportiva de
performanta in teritoriu;
d) elaboreaza si aduc la indeplinire, in colaborare cu autoritatile
administratiei publice locale, planurile de construire si de imbunatatire a
bazelor si instalatiilor sportive, in vederea dezvoltarii sportului in general
si a sportului de performanta in teritoriu; subventioneaza unele programe
speciale pentru sportivi, sectii sau echipe din raza administrativ-teritoriala;
e) colaboreaza cu inspectoratele scolare, unitatile de invatamant si cu
institutiile de invatamant superior pentru organizarea si dezvoltarea sportului
scolar si universitar, precum si pentru formarea si perfectionarea pregatirii
profesionale a instructorilor sportivi;
f) initiaza masurile necesare pentru prevenirea violentei la manifestarile
sportive organizate in raza lor teritoriala, precum si a dopajului in sport;
g) sprijina cu mijloace materiale si financiare practicarea sportului
pentru toti;
h) indruma si controleaza din punct de vedere tehnico-metodic si de
specialitate structurile sportive din judet.
(2) Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, indeplinesc si alte atributii stabilite prin regulamentele aprobate
de Ministerul Tineretului si Sportului si prin acte normative specifice
domeniului lor de activitate.
TITLUL IV
Structurile sportive
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 21
(1) In sensul prezentei legi, sunt considerate structuri sportive:
a) asociatiile sportive;
b) cluburile sportive, inclusiv cele organizate ca societati comerciale;
c) asociatiile judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport;
d) ligile profesioniste;
e) federatiile sportive nationale;
f) Comitetul Olimpic Roman.
(2) Dreptul la libera asociere, in scopul constituirii unei structuri
sportive, este un drept al persoanei fizice sau juridice.
(3) Ministerul Tineretului si Sportului organizeaza, in conditiile
stabilite prin prezenta lege, evidenta structurilor sportive prin Registrul
sportiv, atribuind fiecarei structuri inscrise un numar de identificare si
Certificatul de identitate sportiva.
Art. 22
(1) In sensul prezentei legi, structurile sportive sunt asociatii de drept
privat, formate din persoane fizice sau juridice, constituite in scopul
organizarii si administrarii unei activitati sportive si care au drept obiectiv
promovarea uneia sau mai multor discipline sportive, practicarea acestora de
catre membrii lor si participarea la activitatile si competitiile sportive.
(2) Pentru scopurile si in conditiile stabilite prin lege pot functiona
cluburi sportive, persoane juridice de drept public organizate in subordinea
organelor administratiei publice centrale sau locale.
Art. 23
Toate structurile sportive, indiferent de scopul lor specific si de forma
juridica, se inscriu in Registrul sportiv. Procedurile de inregistrare si de
atribuire a Certificatului de identitate sportiva si a numarului de
identificare se stabilesc prin regulamentul de aplicare a prezentei legi.
Art. 24
(1) Recunoasterea unei structuri sportive, in sensul prezentei legi, se
dovedeste prin Certificatul de identitate sportiva, eliberat in conditiile
prezentei legi.
(2) Structurile sportive oficial recunoscute se pot afilia dupa cum
urmeaza:
a) la asociatiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pe ramuri
de sport, constituite potrivit prevederilor art. 34, pentru participarea la
competitiile oficiale locale;
b) la federatia sportiva nationala corespunzatoare, constituita potrivit
prevederilor art. 35 - 41, pentru participarea la competitiile oficiale
nationale sau internationale.
CAP. 2
Asociatiile sportive
Art. 25
(1) Asociatiile sportive sunt structuri sportive fara personalitate
juridica. Asociatiile sportive fara personalitate juridica se pot constitui ca
societati civile particulare, potrivit legislatiei in vigoare. Constituirea
unei asociatii sportive fara personalitate juridica da dreptul acesteia la
obtinerea unui certificat de identitate sportiva, precum si la afilierea la
asociatia judeteana, pe ramura de sport corespunzatoare, in vederea
participarii la competitiile sportive oficiale locale.
(2) Asociatii sportive se pot constitui si in cadrul institutiilor publice
sau private, ca unitati fara personalitate juridica.
(3) In cadrul institutiilor publice sau private se poate constitui o
singura asociatie sportiva ca unitate fara personalitate juridica.
CAP. 3
Cluburi sportive
Art. 26
(1) Cluburile sportive sunt structuri sportive cu personalitate juridica,
constituite in conditiile legii.
(2) Cluburile sportive pot fi:
a) persoane juridice de drept privat, structuri fara scop lucrativ sau
societati comerciale sportive pe actiuni;
b) persoane juridice de drept public.
Art. 27
Cluburile sportive de drept privat, fara scop lucrativ, sunt persoane
juridice nonprofit, constituite, in conditiile legii, ca structuri mono- sau
polisportive.
Art. 28
(1) Cluburile sportive au regim propriu de administrare si de gestionare a
bugetului si a patrimoniului, aprobat de adunarile generale ale acestora, in
conditiile legii.
(2) Cluburile sportive se supun in fiecare an verificarilor financiare,
potrivit legii.
(3) Pentru instrainarea bazelor sportive realizate pe terenuri concesionate
in scopuri exclusiv sportive sau pentru schimbarea destinatiei acestora este
necesar acordul Ministerului Tineretului si Sportului.
(4) Cluburile sportive dispun de bunurile aflate in proprietatea lor, pot
incheia contracte de imprumut si pot elibera titluri de credit, cu conditia ca
aceste acte juridice sa fie incheiate pentru realizarea obiectului de
activitate.
(5) In cazul dizolvarii unui club sportiv, patrimoniul sau net va fi
indreptat spre realizarea unor activitati sportive, Ministerul Tineretului si
Sportului urmand sa stabileasca destinatia sa concreta, la propunerea
federatiei sportive nationale corespunzatoare.
(6) Cluburile sportive, indiferent de forma de organizare prevazuta de
prezenta lege, vor respecta prevederile specifice din normele si regulamentele
federatiilor nationale si, dupa caz, ale ligilor profesioniste din ramura de
sport respectiva.
Art. 29
(1) Cluburile sportive de drept public sunt persoane juridice, infiintate
ca institutii publice in subordinea organelor administratiei de stat, si au
drept obiect de activitate performanta, selectia, pregatirea si participarea la
competitii interne si internationale.
(2) Cluburile sportive de drept public mono- sau polisportive se
organizeaza si functioneaza dupa regulamente proprii. Acestea se bucura de
drepturile conferite de lege, cu exceptia implicarii patrimoniale a autoritatii
publice careia i se subordoneaza.
Art. 30
Cluburile sportive de drept public pot primi spre administrare sau in
folosinta gratuita imobilele care deservesc activitatea sportiva, baze si
instalatii sportive. Bazele si instalatiile sportive primite spre administrare
si folosinta sunt considerate patrimoniu sportiv si nu isi vor schimba
destinatia sportiva fara aprobarea Ministerului Tineretului si Sportului.
Art. 31
(1) Cluburile sportive, organizate ca societati comerciale sportive pe
actiuni, sunt cluburi sportive profesioniste. Acestea au drept obiect de
activitate participarea la competitii sportive profesioniste, promovarea si
dezvoltarea activitatilor sportive, precum si alte activitati legate sau
derivate din obiectul lor social.
(2) Cluburile sportive profesioniste se organizeaza numai pentru o singura
disciplina sportiva.
(3) Cluburilor sportive profesioniste li se aplica regimul juridic al
societatilor comerciale, cu particularitatile cuprinse in prezenta lege.
(4) Pentru participarea la competitiile sportive profesioniste cluburile
sportive profesioniste trebuie sa se afilieze la federatia sportiva nationala
respectiva si, dupa caz, la liga profesionista respectiva.
Art. 32
(1) Capitalul social initial al cluburilor sportive profesioniste, constituite
ca societati comerciale sportive pe actiuni prin reorganizarea actualelor
cluburi sportive, va fi format din totalitatea patrimoniului net dobandit legal
si existent la data constituirii societatii comerciale sportive pe actiuni,
precum si prin aport in natura si in numerar.
(2) Sumele rezultate din vanzarea actiunilor, determinate pana la nivelul
patrimoniului net existent, se varsa in contul federatiilor sportive, in
vederea constituirii unor fonduri cu destinatie exclusiva pentru sport, crearii
sau dezvoltarii infrastructurii nationale a ramurii sportive respective.
(3) Valoarea nominala a unei actiuni, precum si nivelul minim al
capitalului social al cluburilor sportive profesioniste, constituite sau
reorganizate in baza prezentei legi, se stabilesc potrivit dispozitiilor legale
in vigoare.
(4) Transformarea cluburilor existente in societati comerciale sportive pe
actiuni se face potrivit regulamentului de aplicare a prezentei legi.
(5) Pot fi actionari ai societatilor comerciale pe actiuni persoane fizice
si juridice romane, precum si persoane fizice si juridice straine. Participarea
persoanelor fizice si juridice straine la capitalul social al cluburilor
sportive profesioniste nu va depasi 49% din totalul actiunilor.
(6) Nici o persoana fizica sau juridica dintre cele mentionate la alin. (5)
nu poate detine actiuni din capitalul social, in mod simultan, la doua sau mai
multe societati comerciale sportive pe actiuni de la aceeasi ramura de sport.
(7) Statutul societatilor comerciale sportive pe actiuni nu va putea
cuprinde nici o alta limitare pentru libera transmitere a actiunilor.
Art. 33
Instrainarea bazelor sportive sau a instalatiilor destinate practicarii
sportului, aflate in proprietatea societatii comerciale sportive pe actiuni, se
face in conditiile legii, fara schimbarea destinatiei sportive.
CAP. 4
Asociatiile judetene si ale municipiului Bucuresti pe ramuri de sport
Art. 34
(1) Asociatiile judetene si ale municipiului Bucuresti sunt persoane
juridice de drept privat, avand drept scop organizarea activitatii in ramura de
sport respectiva.
(2) Asociatiile judetene "Sportul pentru toti" si "Sportul
pentru persoanele cu handicap" se constituie prin asocierea persoanelor
fizice si juridice cu activitate in aceste domenii din fiecare judet.
(3) Dobandirea personalitatii juridice se face in conditiile legii, ca
organizatie-asociatie fara scop lucrativ.
(4) Asociatiile judetene si ale municipiului Bucuresti pe ramuri de sport
sunt constituite din sectiile asociatiilor si cluburilor sportive cuprinse in
sistemul competitional judetean, afiliate si recunoscute de acestea.
(5) Obiectivele, drepturile si indatoririle asociatiilor judetene si ale
municipiului Bucuresti pe ramuri de sport decurg din statutele si regulamentele
federatiilor sportive nationale corespunzatoare, precum si din puterea delegata
de catre acestea.
(6) La nivelul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti, se poate
constitui, pentru o ramura de sport, o singura asociatie judeteana.
(7) Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, recunosc si sprijina asociatiile judetene si ale municipiului
Bucuresti pe ramuri de sport, care functioneaza in raza lor teritoriala.
CAP. 5
Federatiile sportive nationale
Art. 35
(1) Federatiile sportive nationale sunt structuri sportive de interes
national, constituite prin asocierea cluburilor sportive si asociatiilor
judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport.
(2) Potrivit prezentei legi federatiile sportive nationale sunt persoane
juridice de drept privat, de utilitate publica, autonome, neguvernamentale,
apolitice si fara scop lucrativ.
(3) Dobandirea personalitatii juridice se face in conditiile legii.
Art. 36
(1) Federatiile sportive nationale se vor constitui numai cu avizul expres
al Ministerului Tineretului si Sportului.
(2) Pentru o ramura de sport se poate constitui, in conditiile legii, o
singura federatie sportiva nationala.
(3) Prin exceptie, se pot constitui Federatia sportiva nationala
"Sportul pentru toti" si Federatia sportiva nationala "Sportul
pentru persoanele cu handicap", ca persoane juridice de drept privat, de
utilitate publica, avand ca membri persoane fizice si juridice cu activitate
specifica in domeniu.
(4) Modificarea statutelor sau a actelor constitutive ale federatiilor
sportive nationale este supusa procedurilor prevazute de lege, dupa ce s-a
obtinut avizul expres al Ministerului Tineretului si Sportului.
(5) Federatiile sportive nationale se organizeaza si functioneaza in baza
statutului propriu elaborat in conformitate cu prevederile prezentei legi si cu
statutele federatiilor internationale corespondente.
(6) Infiintarea federatiilor sportive nationale sau modificarea statutelor
si a actelor constitutive ale acestora, fara respectarea dispozitiilor alin.
(1) si (4), este nula de drept.
Art. 37
(1) Federatiile sportive nationale au urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza strategia nationala de dezvoltare a ramurii de sport si
controleaza aplicarea acesteia de catre membrii afiliati;
b) organizeaza activitatile si competitiile sportive oficiale la nivel
national, in baza normelor si regulamentelor adoptate potrivit statutelor
proprii;
c) organizeaza si coordoneaza intreaga activitate a arbitrilor pe ramuri de
sport, privind formarea, perfectionarea continua, clasificarea si promovarea
acestora, pe baza unui regulament propriu de functionare;
d) elaboreaza si realizeaza planurile de pregatire si de participare a
sportivilor de performanta romani din cadrul reprezentativelor nationale la
competitiile internationale;
e) exercita puterea disciplinara in termenii prevazuti de prezenta lege si
potrivit statutelor si regulamentelor proprii;
f) organizeaza sau tuteleaza competitiile oficiale cu caracter
international care au loc pe teritoriul Romaniei, cu avizul Ministerului
Tineretului si Sportului;
g) colaboreaza cu Ministerul Tineretului si Sportului, cu Ministerul
Educatiei Nationale si/sau cu institutiile din structurile acestora pentru
formarea si perfectionarea specialistilor din domeniul sportului;
h) promoveaza masurile de prevenire si control al folosirii substantelor
interzise si al metodelor neregulamentare, destinate sa mareasca in mod
artificial capacitatea fizica a sportivilor sau sa modifice rezultatele
competitiilor organizate direct la nivel national;
i) intreprind masuri pentru prevenirea si combaterea violentei, precum si
pentru promovarea spiritului de fair-play si a tolerantei in activitatea
sportiva.
(2) Federatiile sportive nationale asigura reprezentarea Romaniei in
competitiile sportive si in organismele internationale la care sunt afiliate.
Art. 38
(1) Federatiile sportive nationale se inscriu in Registrul sportiv, pentru
obtinerea Certificatului de identitate sportiva.
(2) Federatiile sportive nationale se pot afilia la federatiile sportive
internationale, la alte foruri europene sau mondiale, pe baza avizului dat de
Ministerul Tineretului si Sportului.
Art. 39
(1) Federatiile sportive nationale au organisme proprii de administrare si
gestionare a bugetului si patrimoniului, constituite conform legii, precum si
propriilor statute si regulamente.
(2) Federatiile sportive nationale se supun verificarilor financiare,
potrivit legii si statutelor proprii.
(3) Federatiile sportive nationale dispun de bunurile aflate in
proprietatea lor, pot incheia contracte de imprumut si pot elibera titluri de
credit, cu conditia ca aceste acte juridice sa fie incheiate pentru realizarea
obiectului de activitate.
(4) Federatiile sportive nationale pot greva sau instraina bunurile mobile
sau imobile, finantate total sau partial din fonduri publice, prin programe,
sau pot schimba destinatia acestora numai cu aprobarea Ministerului Tineretului
si Sportului.
Art. 40
In cazul dizolvarii unei federatii sportive nationale lichidarea
patrimoniului se face potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 41
Federatia sportiva nationala "Sportul pentru toti" si Federatia
sportiva nationala "Sportul pentru persoanele cu handicap"
beneficiaza de drepturile si de obligatiile federatiilor sportive nationale si
isi desfasoara activitatea pe baza de programe nationale, finantate prioritar
de Guvern.
CAP. 6
Ligile profesioniste
Art. 42
(1) Ligile profesioniste sunt structuri sportive constituite prin asocierea
cluburilor sportive profesioniste pe ramuri de sport.
(2) Potrivit prezentei legi ligile profesioniste sunt persoane juridice de
drept privat, autonome, neguvernamentale, apolitice si fara scop lucrativ.
(3) Dobandirea personalitatii juridice se face in conditiile legii.
(4) Ligile profesioniste, ca structuri sportive subordonate federatiilor sportive
nationale, isi desfasoara activitatea in baza statutelor si regulamentelor
proprii.
(5) Statutele si regulamentele ligilor profesioniste stabilesc
competentele, drepturile si obligatiile acestora si sunt aprobate de
federatiile sportive nationale respective.
(6) Infiintarea ligilor profesioniste ca structuri sportive si dobandirea
personalitatii juridice se fac in conditiile legii, in baza acordului
federatiei sportive nationale corespunzatoare si a avizului obligatoriu al
Ministerului Tineretului si Sportului.
(7) Pentru o ramura de sport se poate constitui o singura liga nationala
profesionista. Prin exceptie, se pot infiinta ligi profesioniste, pe niveluri
competitionale, in cadrul aceleiasi ramuri de sport.
(8) Infiintarea de ligi profesioniste sau modificarea statutelor si a
actelor constitutive ale acestora, fara respectarea prevederilor alineatelor
precedente, este nula de drept.
(9) Ligile profesioniste au urmatoarele atributii:
a) organizeaza competitia oficiala profesionista in ramura de sport
respectiva si la nivelul stabilit de federatia sportiva nationala;
b) controleaza si exercita puterea disciplinara asupra membrilor, in
limitele stabilite de prezenta lege si de federatia sportiva nationala
corespunzatoare;
c) negociaza si incheie contractele colective de munca, conform legii;
d) alte atributii acordate de federatiile sportive nationale
corespunzatoare, in sensul lit. a).
CAP. 7
Comitetul Olimpic Roman
Art. 43
(1) Comitetul Olimpic Roman este o asociatie de interes national care se
organizeaza si functioneaza in baza statutului propriu elaborat in conformitate
cu prevederile Chartei Olimpice si ale prezentei legi.
(2) Comitetul Olimpic Roman este persoana juridica de drept privat, de
utilitate publica, autonoma, nonprofit, neguvernamentala, apolitica si fara
scop lucrativ.
(3) Dobandirea personalitatii juridice se face in conditiile legii.
(4) Comitetul Olimpic Roman detine competenta exclusiva pentru
reprezentarea tarii la Jocurile Olimpice si la celelalte programe organizate
sub egida Comitetului International Olimpic sau a asociatiilor olimpice
continentale. Comitetul Olimpic Roman este unicul detinator pe teritoriul
Romaniei al drepturilor de folosire a insemnelor si a tuturor simbolurilor
olimpice specificate in statutul propriu, in Charta Olimpica si in alte
documente normative ale miscarii olimpice.
(5) Persoanele fizice sau juridice de pe teritoriul Romaniei nu pot folosi
insemnele Comitetului International Olimpic, insemnele si emblema Comitetului
Olimpic Roman decat cu acordul Comitetului Olimpic Roman si in limitele Chartei
Olimpice. Litigiile generate de folosirea neautorizata a insemnelor olimpice
sunt de competenta instantei romane.
(6) Comitetul Olimpic Roman organizeaza si coordoneaza activitatea
Academiei Olimpice Romane, unitate aflata in subordinea sa, fara personalitate
juridica, cu atributii in dezvoltarea si promovarea principiilor fundamentale
ale olimpismului.
(7) Pentru realizarea obiectului sau de activitate Comitetul Olimpic Roman
colaboreaza cu institutii guvernamentale si neguvernamentale, cu celelalte
asociatii si organizatii de drept public sau privat. Comitetul Olimpic Roman
organizeaza, coordoneaza si sustine financiar, in colaborare cu Ministerul
Tineretului si Sportului, cu federatiile sportive nationale, cu Ministerul
Educatiei Nationale si cu organe ale administratiei publice locale si centrale,
activitatea centrelor olimpice nationale de pregatire a juniorilor.
(8) Sursele de finantare ale Comitetului Olimpic Roman pot fi:
a) alocatii bugetare;
b) venituri proprii;
c) alte surse.
(9) Nivelul alocatiilor bugetare, precum si categoriile de cheltuieli ce
urmeaza sa fie finantate din acestea se aproba prin legile bugetare anuale.
(10) Comitetul Olimpic Roman poate beneficia, cu prioritate, de alocatii
guvernamentale pentru indeplinirea programelor olimpice.
(11) Comitetul Olimpic Roman poate detine in proprietate, concesiune sau
folosinta imobile, baze si instalatii sportive de interes national.
(12) Actiunile in justitie pentru valorificarea drepturilor de orice natura
ale Comitetului Olimpic Roman sunt scutite de taxa de timbru.
CAP. 8
Dispozitii comune
Art. 44
Pentru inregistrarea cluburilor sportive si a asociatiilor judetene si ale
municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport, in Registrul sportiv si pentru
dobandirea Certificatului de identitate sportiva acestea trebuie sa faca dovada
afilierii la federatiile sportive nationale corespunzatoare profilului de
activitate al sectiilor pe ramurile de sport componente. In cazul cluburilor
sportive profesioniste se vor aplica in mod corespunzator prevederile art. 31
alin. (4).
Art. 45
(1) Structurile sportive detin exclusivitatea:
a) dreptului asupra imaginii de grup sau individuale, statica si in miscare
a sportivilor lor in echipament de concurs si de reprezentare, cand participa
la competitii in numele respectivei structuri;
b) dreptului de folosinta asupra siglei/emblemei proprii;
c) drepturilor de reclama, publicitate si de televiziune la competitiile pe
care le organizeaza sau la care participa, dupa caz.
(2) Drepturile mentionate la alin. (1) pot fi cesionate de structurile
sportive, in conditiile legii.
TITLUL V
Autoritatea disciplinara
Art. 46
(1) Autoritatea disciplinara in sport se exercita deplin si legitim
potrivit:
a) competentelor date de lege pentru exercitarea dreptului de supraveghere
si control al structurilor sportive de catre organul administratiei publice
centrale de specialitate pentru sport;
b) statutelor si regulamentelor federatiilor sportive nationale,
asociatiilor judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport,
ligilor profesioniste si Comitetului Olimpic Roman.
(2) Puterea disciplinara da titularilor legitimi, enumerati la alin. (1)
lit. b), facultatea de a investiga si, dupa caz, de a sanctiona persoanele si
institutiile in culpa.
Art. 47
Modalitatea de exercitare a autoritatii disciplinare se realizeaza prin:
a) un sistem coerent de sanctiuni, corespunzator domeniilor respective,
gradat, in functie de gravitatea faptelor;
b) diferentierea graduala a faptelor, aplicarea sanctiunilor, excluderea
posibilitatii dublei sanctiuni pentru aceeasi fapta, excluderea
retroactivitatii in aplicarea sanctiunilor si interdictia de a da sanctiuni
pentru fapte savarsite anterior momentului comiterii faptei in cauza;
c) cauze sau imprejurari care scutesc, atenueaza sau agraveaza raspunderea
faptuitorului si cerintele pentru stingerea sau suspendarea sanctiunii;
d) competentele privind cercetarea faptei, determinarea si aplicarea
sanctiunii;
e) garantarea dreptului la aparare, stabilind caile de atac impotriva
sanctiunilor aplicate.
Art. 48
(1) Revocarea recunoasterii functionarii oricarei structuri sportive este
de competenta Ministerului Tineretului si Sportului si se va produce in
urmatoarele cazuri:
a) scopul sau obiectul de activitate al structurii sportive respective a
devenit ilicit, contrar bunelor moravuri, ordinii publice si sigurantei
nationale;
b) structura sportiva, fara a fi autorizata, urmareste un alt scop decat
cel pentru care s-a constituit si pe care l-a declarat;
c) deciziile adunarii generale sunt luate cu incalcarea dispozitiilor
statutare, actelor constitutive si ale legii;
d) revocarea de drept a recunoasterii functionarii, ca urmare a dizolvarii
si lichidarii unei structuri sportive.
(2) Revocarea recunoasterii functionarii unei structuri sportive se face
prin ordin al ministrului tineretului si sportului, pe baza constatarilor
rezultate din supravegherea si controlul organelor enuntate la art. 46 si are
ca efect, dupa caz, suspendarea temporara a Certificatului de identitate
sportiva sau radierea din Registrul sportiv a structurii sportive respective.
(3) Impotriva ordinului de revocare a recunoasterii functionarii unei
structuri sportive, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (1) lit. d), cel
care se considera nedreptatit se poate adresa instantei de judecata in termen
de 30 de zile.
(4) De la data declansarii actiunii de atac mentionate la alin. (3) si pana
la pronuntarea hotararii definitive a instantei de judecata ordinul de
suspendare temporara a Certificatului de identitate sportiva sau de revocare a
structurii sportive in cauza se suspenda.
(5) In cazul prevazut la alin. (1) lit. a) Ministerul Tineretului si
Sportului sesizeaza instanta competenta, in vederea pierderii personalitatii
juridice a structurii sportive.
TITLUL VI
Supraveghere si control
Art. 49
(1) Ministerul Tineretului si Sportului exercita supravegherea si controlul
tuturor structurilor sportive, potrivit prevederilor prezentei legi si
regulamentului de aplicare a acesteia.
(2) Prin delegare, actiunea de supraveghere si control se poate exercita si
de:
a) directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, pentru asociatiile si cluburile sportive din zona teritoriala;
b) federatiile sportive nationale, pentru cluburile sportive, asociatiile
judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport, ligile
profesioniste si cluburile sportive profesioniste din ramura de sport
respectiva.
Art. 50
In intelesul prezentei legi, supravegherea si controlul nu pot substitui
controlul propriu instituit de federatiile sportive nationale, asociatiile
judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport, precum si de
asociatiile si cluburile sportive, ligile profesioniste si cluburile sportive
profesioniste, potrivit statutelor si regulamentelor proprii.
TITLUL VII
Cercetarea stiintifica in domeniul educatiei fizice si sportului
Art. 51
Cercetarea stiintifica in domeniul educatiei fizice si sportului urmareste:
a) ameliorarea programelor de educatie fizica si marirea eficientei sociale
a sportului pentru toti;
b) ridicarea nivelului performantei sportive prin mijloacele specifice
cercetarii;
c) fundamentarea metodico-stiintifica si medico-biologica a selectiei,
antrenamentului si participarii sportivilor la competitii;
d) valorificarea rezultatelor cercetarii in educatie fizica si sport, in
folosul tuturor categoriilor populatiei.
Art. 52
(1) Programele de cercetare stiintifica pentru educatie fizica si sport, de
interes national, se includ in Planul national de cercetare-dezvoltare si
inovare.
(2) Finantarea si atribuirea programelor de cercetare stiintifica pentru
educatie fizica si sport se fac in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
(3) Ministerul Educatiei Nationale si alte autoritati ale administratiei
publice centrale pot initia si sustine programe de cercetare stiintifica in
educatie fizica si sport, atribuite in conditiile legii.
Art. 53
(1) Pentru asigurarea cadrului profesional de dezvoltare a cercetarii si
asistentei stiintifice pentru educatie fizica si sport se infiinteaza
Institutul National de Cercetare pentru Sport ca institutie publica, in
subordinea Ministerului Tineretului si Sportului. Activitatea Institutului
National de Cercetare pentru Sport este finantata din venituri extrabugetare si
din alocatii acordate de la bugetul de stat pentru realizarea unor programe
proprii ale Ministerului Tineretului si Sportului.
(2) Organizarea, functionarea si atributiile Institutului National de
Cercetare pentru Sport se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
TITLUL VIII
Controlul si asistenta medicala in domeniul educatiei fizice si sportului
Art. 54
Controlul si asistenta medicala in activitati de educatie fizica si sport
sunt obligatorii.
Art. 55
(1) Practicarea exercitiilor fizice in forme organizate se realizeaza numai
cu aviz medical.
(2) Pentru a participa la antrenamente si competitii sportivii legitimati
trebuie sa efectueze controlul medical periodic si ori de cate ori este nevoie
la unitatile de medicina sportiva.
(3) Participarea sportivilor legitimati la antrenamente si/sau inscrierea
lor la competitiile sportive sunt conditionate de existenta avizului medical
favorabil, eliberat numai de unitatile de medicina sportiva.
Art. 56
(1) Ministerul Educatiei Nationale, in colaborare cu Ministerul Sanatatii,
elaboreaza normele privind acordarea avizului medical necesar elevilor si
studentilor in vederea participarii la lectiile de educatie fizica.
(2) Ministerul Tineretului si Sportului, in colaborare cu Ministerul
Sanatatii, elaboreaza normele tehnice privind:
a) controlul medical al sportivilor;
b) asistenta medico-sportiva in complexurile sportive nationale, precum si
in cantonamentele loturilor nationale si olimpice;
c) asistenta medicala la bazele sportive in timpul desfasurarii
antrenamentelor si competitiilor.
Art. 57
(1) Controlul si asistenta medicala de specialitate pentru persoanele care
participa la activitatile sportive mentionate la art. 55 alin. (1) si (2) se
acorda conform normelor tehnice elaborate de Ministerul Tineretului si
Sportului si Ministerul Sanatatii.
(2) Ministerul Sanatatii realizeaza controlul si asistenta medicala a
sportivilor prin:
a) Institutul National de Medicina Sportiva, ca unitate medicala de
asistenta si cercetare medico-sportiva, pentru loturile nationale si olimpice;
b) policlinicile judetene de medicina sportiva, pentru toti sportivii din
raza lor teritoriala;
c) cabinete medicale de specialitate, organizate in cadrul policlinicilor
teritoriale, pentru sportivii din raza lor teritoriala;
d) cabinete medicale de specialitate, organizate in cadrul complexurilor
sportive nationale si al cluburilor sportive, la antrenamente si competitii.
TITLUL IX
Formarea si perfectionarea specialistilor din domeniul educatiei fizice si
sportului
Art. 58
Predarea educatiei fizice sau instruirea sportiva, in forme organizate, se
asigura numai de persoane atestate in domeniu prin diplome sau certificate
recunoscute, in conditiile legii.
Art. 59
(1) Formarea licentiatilor in educatie fizica si sport, a profesorilor de
educatie fizica, a antrenorilor, a managerilor si a kinetoterapeutilor se
realizeaza in cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate sau
autorizate in conditiile legii.
(2) Antrenorii se pot forma si in cadrul scolilor postliceale de antrenori,
acreditate sau autorizate in conditiile legii.
(3) Instructorii sportivi se formeaza in cadrul liceelor cu program
sportiv, in conditiile legii. Instructorii sportivi se pot forma si prin
cursuri organizate de directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si de alte persoane juridice interesate, in conditiile
legii.
(4) Standardele de evaluare in domeniul educatiei fizice si sportului, in
vederea acreditarii sau autorizarii unitatilor, institutiilor de invatamant, a
cursurilor de pregatire si perfectionare profesionala a adultilor, se stabilesc
de organismele abilitate prin lege, in colaborare cu Ministerul Tineretului si
Sportului si, dupa caz, cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 60
(1) Formarea continua a specialistilor cu studii superioare se face in
conditiile legii. Formarea continua a antrenorilor se face prin cursuri de
perfectionare si stagii de pregatire, organizate de federatiile sportive
nationale impreuna cu institutiile de invatamant superior acreditate sau
autorizate in conditiile legii.
(2) Sistemul de clasificare si promovare a antrenorilor se stabileste prin
statutul antrenorului, aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 61
(1) Absolventii institutiilor de invatamant superior, ai scolilor
postliceale de antrenori, acreditate sau autorizate, pot obtine carnetul de
antrenor pe baza licentei, diplomei sau a certificatului de absolvire, dupa
caz, care atesta specializarea in ramura de sport respectiva.
(2) Carnetul de antrenor se elibereaza, la cerere, de federatia sportiva
nationala si confera titularului drepturile si obligatiile prevazute in
statutul si in regulamentele federatiei.
(3) Carnetul de antrenor atesta ocupatia de antrenor, care se va exercita
in conditiile legii.
Art. 62
In activitatea de educatie fizica si sport, pe langa profesorii cu diploma
de licenta sau de absolvire, antrenorii, instructorii si managerii din domeniu,
pot functiona ca specialisti si alte persoane calificate pentru asistenta
medicala, cercetare si asistenta stiintifica, organizare si conducere tehnica,
precum si pentru alte ocupatii complementare specificate in regulamentul de
aplicare a prezentei legi.
TITLUL X
Protectia sociala a sportivilor de performanta
Art. 63
Sportivii de performanta beneficiaza de drepturile de asigurare sociala, de
asistenta sociala, de asigurare sociala de sanatate, precum si de drepturile ce
li se cuvin de la fondurile private de pensii, in conditiile legii.
Art. 64
(1) Sportivul de performanta care a obtinut o medalie de aur, argint sau de
bronz in probele individuale sau pe echipe din cadrul jocurilor olimpice sau o
medalie de aur la campionatele mondiale si europene de seniori - probe olimpice
are dreptul, la cerere si cu confirmarea Ministerului Tineretului si Sportului,
la o renta viagera.
(2) Renta viagera prevazuta la alin. (1) reprezinta echivalentul a 1,5
salarii medii brute pe economie.
(3) Pentru stabilirea rentei viagere se utilizeaza salariul mediu brut pe
economie comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica pentru luna
anterioara celei in care se face plata drepturilor.
(4) Renta viagera se acorda incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator
celui in care sportivul se retrage din activitate, dar nu mai devreme de data
intrarii in vigoare a prezentei legi.
(5) In functie de nivelul performantei sportive, din renta viagera,
calculata potrivit prevederilor alin. (2), drepturile lunare se acorda din 1,5
salarii medii brute pe economie, dupa cum urmeaza:
a) - 100% pentru prima medalie de aur obtinuta la jocurile olimpice;
- 80% pentru prima medalie de argint obtinuta la jocurile olimpice sau
pentru prima medalie de aur obtinuta la campionatele mondiale;
- 70% pentru prima medalie de bronz obtinuta la jocurile olimpice sau
pentru prima medalie de aur obtinuta la campionatele europene;
b) 50% din valoarea indemnizatiei corespunzatoare cuvenite potrivit lit. a)
pentru urmatoarele medalii de aur obtinute la jocurile olimpice, campionatele
mondiale sau campionatele europene.
(6) Pentru sportivii care cumuleaza titlul de campion olimpic si cel de
campion mondial sau european ori titlul de campion mondial cu cel european
renta viagera acordata pentru cea mai buna performanta se cumuleaza cu cea
pentru performanta inferioara, potrivit nivelurilor prevazute la alin. (5) lit.
b).
(7) Fondurile necesare pentru plata drepturilor prevazute in prezentul
articol se aloca de la bugetul de stat si se platesc de Ministerul Tineretului
si Sportului.
(8) Modalitatile de plata a drepturilor prevazute la alin. (1) se stabilesc
prin ordin al ministrului tineretului si sportului si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(9) Renta viagera prevazuta in prezentul articol se plateste lunar in lei
si nu este impozabila.
(10) In perioada revenirii in activitate ca sportiv activ plata rentei
viagere se suspenda.
Art. 65
(1) Sportivii legitimati care participa in competitii incluse in calendarul
intern sau international sportiv sunt obligati, dupa caz, sa posede asigurarea
medicala de sanatate in caz de accidente.
(2) Asigurarea medicala de sanatate in caz de accidente se realizeaza
astfel:
a) de cluburile si asociatiile sportive, pentru sportivii acestora;
b) de federatiile sportive nationale, pentru componentii loturilor
nationale;
c) de Comitetul Olimpic Roman, pentru componentii loturilor, calificati la
jocurile olimpice.
Art. 66
Sportivii profesionisti, asociati in sindicate pe ramuri de sport,
beneficiaza si de celelalte drepturi conferite de Legea nr. 54/1991 cu privire
la sindicate.
TITLUL XI
Finantarea activitatii sportive
Art. 67
(1) Veniturile, indiferent de sursa, si cheltuielile de orice natura ale
oricarei structuri sportive sunt cuprinse intr-un buget anual propriu.
(2) Administrarea bugetului anual de venituri si cheltuieli se face astfel:
a) potrivit competentelor stabilite in statutele si regulamentele
structurilor sportive de drept privat, pentru veniturile proprii;
b) potrivit conditiilor stabilite prin contractele incheiate intre parti,
pentru sumele acordate de organele administratiei publice centrale si locale,
pentru finantarea programelor structurilor sportive de drept privat fara scop
lucrativ, de utilitate publica;
c) in conditiile prevazute de normele privind finantele publice, pentru
alocatiile de la bugetul de stat si bugetele locale, acordate de organele
administratiei publice centrale si locale structurilor sportive de drept
public, precum si pentru veniturile proprii ale acestora.
(3) Bugetul anual cuprinde la partea de venituri, dupa caz:
a) venituri proprii, precum si sume destinate finantarii unor programe
sportive de utilitate publica;
b) sume acordate de organele administratiei publice centrale si locale
pentru finantarea pe baza de programe a structurilor sportive de drept privat,
fara scop lucrativ, de utilitate publica;
c) alocatii de la bugetul de stat si de la bugetele locale, acordate
structurilor sportive de drept public de organele administratiei publice
centrale sau locale;
d) alte surse.
(4) Bugetul anual al structurilor sportive se aproba dupa cum urmeaza:
a) de adunarile generale, pentru structurile sportive de drept privat;
b) de organele administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, prin
care se acorda alocatiile de la bugetul de stat sau de la bugetele locale,
pentru structurile sportive de drept public.
(5) Structurile sportive fara scop lucrativ sunt scutite de impozite si
taxe locale.
(6) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului structurilor sportive
de drept public se reporteaza in anul urmator.
Art. 68
(1) Veniturile obtinute din activitatea structurilor sportive fara scop
lucrativ, care sunt neeconomice, nu sunt impozabile si includ:
a) cotizatiile si contributiile banesti sau in natura ale membrilor si
simpatizantilor;
b) taxele de inregistrare stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
c) donatiile si sumele sau bunurile primite prin sponsorizare;
d) dobanzile si dividendele obtinute din plasarea disponibilitatilor
realizate din asemenea venituri;
e) veniturile obtinute din reclama si publicitate, cu exceptia celor
realizate prin unitatile specializate in acest domeniu;
f) veniturile pentru care se datoreaza impozit pe spectacole;
g) veniturile obtinute din valoarea bunurilor aflate in patrimoniul
acestora;
h) veniturile obtinute din vize, taxe si penalitati sportive;
i) indemnizatiile obtinute din participarea la competitiile si
demonstratiile sportive;
j) indemnizatiile obtinute din transferurile sportivilor.
(2) Structurile sportive cu personalitate juridica fara scop lucrativ sunt
scutite de impozitul pe profit atunci cand utilizeaza cel putin 80% din
veniturile obtinute din orice sursa in scopul realizarii obiectivelor pentru
care au fost autorizate, inclusiv pentru cheltuieli de investitii si dotari,
precum si pentru cheltuieli de functionare.
(3) Societatile comerciale sportive pe actiuni sunt scutite de orice
impozite fata de bugetul de stat si fata de bugetele locale pentru activitatile
economice legate exclusiv de obiectul lor social, in conditiile prevazute la
art. 31 alin. (1), astfel:
a) 100% pe o perioada de un an calendaristic de la data adoptarii acestei
forme de organizare, respectiv data emiterii certificatului de inmatriculare de
catre registrul comertului;
b) 50% pentru inca 2 ani calendaristici urmatori perioadei prevazute la
lit. a).
(4) Profitul obtinut de societatile comerciale sportive pe actiuni din alte
activitati comerciale, care este destinat in exclusivitate finantarii
activitatilor sportive, este scutit de impozit, in conditiile prevazute la
alin. (3).
(5) Sunt considerate cheltuieli deductibile fiscal si cele realizate pentru
promovarea si dezvoltarea activitatilor sportive neprofesioniste din propria
structura.
Art. 69
(1) Structurile sportive, in conditiile prezentei legi, pot beneficia de
sume de la bugetul de stat si de la bugetele locale, inclusiv pentru finantarea
de programe sportive de utilitate publica. Aceste sume se asigura pe baza de contracte
incheiate intre structurile sportive respective si organele administratiei
publice centrale sau locale, dupa caz.
(2) Contractul va cuprinde prevederi cu privire la: obiectul si volumul
activitatilor specifice, parametrii sportivi de realizat, suma stabilita pentru
finantarea programelor, defalcata pe obiective, activitati si naturi de
cheltuieli, obligatiile si responsabilitatile partilor. Regimul de gestionare a
sumelor astfel primite si controlul financiar se fac in conditiile legii.
(3) Prevederile contractului au putere deplina pentru cele doua parti,
constituindu-se in norme cu caracter tehnic, financiar si administrativ.
(4) Structurile sportive de drept public pot beneficia si de alte surse de
venituri, astfel:
a) cotizatiile si contributiile banesti sau in natura ale simpatizantilor;
b) donatiile si sumele sau bunurile primite prin sponsorizari;
c) veniturile obtinute din reclama si publicitate;
d) veniturile pentru care se datoreaza impozite pe spectacole;
e) veniturile obtinute din valorificarea bunurilor aflate in patrimoniul
acestora;
f) indemnizatiile obtinute din participarea la competitiile si
demonstratiile sportive;
g) indemnizatiile obtinute din transferurile sportivilor.
(5) Veniturile obtinute din activitatile structurilor sportive de drept
public se gestioneaza si se utilizeaza la nivelul structurilor sportive
respective, pentru realizarea scopului si obiectului de activitate, fara
varsaminte la bugetul de stat si fara afectarea alocatiilor de la bugetul de
stat.
Art. 70
(1) Ministerul Tineretului si Sportului isi asigura sursele pentru
finantarea activitatilor sportive din:
a) alocatii de la buget, stabilite de administratia publica centrala si
locala;
b) venituri provenite din incasarile Regiei Autonome "Loteria
Nationala", stabilite potrivit legii;
c) 1% din taxele si accizele aplicate la nivel national pentru tigari si
bauturi alcoolice;
d) donatii si sponsorizari;
e) alte venituri, in conditiile legii;
f) sumele ramase din exercitiul financiar precedent.
(2) Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, isi asigura sursele pentru finantarea activitatilor sportive de
interes local din:
a) alocatia bugetara anuala stabilita de administratia publica centrala si
locala;
b) 30% din impozitele pe spectacolele sportive desfasurate pe teritoriul
judetului respectiv;
c) 15% din valoarea de piata a bazelor sportive dezafectate sau carora li
s-a schimbat destinatia, aflate in proprietatea structurilor sportive de drept
privat de pe teritoriul judetului respectiv;
d) donatii si sponsorizari;
e) alte venituri, in conditiile legii;
f) sumele ramase din exercitiul financiar precedent.
Art. 71
(1) Sursele de finantare a federatiilor sportive nationale provin din:
a) sume destinate finantarii programelor sportive proprii si inscrise in
contractele incheiate cu organele administratiei publice centrale sau locale,
dupa caz;
b) venituri obtinute din activitati economice realizate in legatura cu
scopul si obiectul de activitate ale acestora;
c) cotizatii, taxe, contributii, penalitati, potrivit prevederilor
statutelor si regulamentelor proprii;
d) donatii si sponsorizari;
e) 20% din incasarile realizate din pronosticurile sportive, ca urmare a
utilizarii de competitii de gen pentru ramura respectiva, organizate in
campionatele nationale din alte tari, de federatiile si organismele sportive
internationale, precum si in "Cupa Romaniei";
f) minimum 10% din indemnizatiile de transferuri interne si internationale
ale sportivilor, care se constituie in sursa de finantare a activitatii
sportive pentru copii si juniori;
g) alte venituri, in conditiile legii;
h) sume ramase din exercitiul financiar precedent.
(2) Sursele de finantare a cluburilor sportive provin din:
a) alocatii de la bugetul de stat si bugetele locale acordate cluburilor
sportive de drept public de catre organele administratiei publice centrale sau
locale in subordinea carora se afla, dupa caz;
b) sume destinate finantarii programelor sportive ale cluburilor sportive
de drept privat si inscrise in contractele incheiate cu directiile pentru
tineret si sport judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau cu organele
administratiei publice locale, dupa caz;
c) venituri obtinute din activitati economice realizate in legatura directa
cu scopul si obiectul de activitate ale acestora;
d) cotizatii, contributii si penalitati aplicate membrilor sai, sportivilor,
antrenorilor si celorlalti tehnicieni, potrivit statutelor si regulamentelor
proprii;
e) sume obtinute din transferurile sportivilor;
f) donatii si sponsorizari;
g) alte venituri, in conditiile legii;
h) sume ramase din exercitiul financiar precedent.
(3) Sursele de finantare a asociatiilor sportive fara personalitate
juridica se asigura prin:
a) aportul membrilor;
b) repartizarea unor sume pentru activitatea sportiva din bugetul de
venituri si cheltuieli al institutiilor sau unitatilor in cadrul carora s-au
constituit;
c) alte surse.
Art. 72
Sursele de finantare a asociatiilor judetene si ale municipiului Bucuresti,
pe ramuri de sport, se asigura din:
a) sume destinate finantarii programelor sportive proprii si inscrise in
contractele incheiate cu directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, sau cu organe ale administratiei publice locale, dupa
caz;
b) cotizatii, taxe, contributii, penalitati, potrivit statutelor si regulamentelor
proprii;
c) veniturile obtinute din activitatile economice realizate in legatura cu
scopul si obiectul de activitate ale acestora;
d) donatii si sponsorizari;
e) alte venituri, in conditiile legii;
f) sume ramase din exercitiul financiar precedent.
Art. 73
(1) Cluburile sportive profesioniste organizate ca societati comerciale
sportive pe actiuni realizeaza venituri proprii din activitatile prevazute la
art. 31 alin. (1).
(2) Gestionarea patrimoniului propriu si exercitiul financiar al cluburilor
sportive profesioniste se conduc potrivit reglementarilor aplicabile pentru
societatile comerciale.
Art. 74
Sursele de finantare a ligilor profesioniste, pe ramuri de sport, provin
din:
a) cotizatii, taxe, contributii, penalitati, potrivit statutelor si
regulamentelor proprii;
b) veniturile obtinute din activitatile realizate in legatura directa cu
statutul si obiectul de activitate ale acestora;
c) donatii si sponsorizari;
d) 20% din incasarile nete ramase dupa deducerea taxei asupra jocurilor la
sistemele de pronosticuri sportive, organizate cu utilizarea competitiei
sportive profesioniste respective;
e) 5% din incasarile rezultate din vanzarea biletelor de intrare la
competitiile sportive oficiale organizate de liga;
f) 2% din incasarile rezultate din contractele incheiate de cluburile
sportive profesioniste pentru reclama, publicitate si drepturi TV;
g) alte venituri, in conditiile legii;
h) sume ramase din exercitiul financiar precedent.
Art. 75
Sursele de finantare a Comitetului Olimpic Roman se constituie din:
a) alocatii de la bugetul de stat;
b) timbrul olimpic, reprezentand 10% din valoarea tuturor biletelor de
acces la manifestarile sportive;
c) venituri provenite din incasarile Regiei Autonome "Loteria
Nationala", stabilite potrivit legii;
d) donatii si legate;
e) sponsorizari;
f) venituri realizate din acordarea dreptului de folosinta a emblemei
Comitetului Olimpic Roman;
g) contributii din partea Comitetului International Olimpic si a
Solidaritatii Olimpice;
h) venituri din organizarea si exploatarea pronosticurilor si pariurilor
sportive, in conditiile legii;
i) alte venituri, conform legislatiei in vigoare;
j) sume ramase din exercitiul financiar precedent;
k) o patrime din sumele realizate potrivit art. 70 alin. (1) lit. c).
Art. 76
Ministerul Tineretului si Sportului, Comitetul Olimpic Roman si federatiile
sportive nationale sunt scutite de la plata taxelor vamale pentru importul,
precum si de la plata T.V.A. pentru achizitiile de pe piata interna, de
echipament sportiv si materiale sportive, instalatii si aparatura specifica,
necesare activitatii de pregatire, reprezentare si participare a sportivilor si
echipelor componente ale loturilor sportive nationale si olimpice la
competitiile internationale oficiale: jocuri olimpice, campionate si cupe
mondiale si europene.
Art. 77
Sportivii, antrenorii, tehnicienii si alti specialisti prevazuti la art. 62
sunt scutiti de plata impozitelor asupra veniturilor realizate din premii,
prime si indemnizatii sportive, astfel:
a) 100% ca urmare a realizarii obiectivelor de inalta performanta:
- clasarea pe podiumul de premiere la campionatele europene, campionatele
mondiale si jocurile olimpice;
- calificarea si participarea la campionatele mondiale, campionatele
europene si jocurile olimpice, pentru jocurile sportive;
- participarea la fazele superioare ale competitiilor europene
intercluburi, incepand cu optimile de finala;
b) 100% pentru primele si indemnizatiile sportive acordate in vederea
pregatirii si participarii la competitiile internationale oficiale de catre
loturile reprezentative ale Romaniei.
TITLUL XII
Baza materiala pentru activitatea sportiva
Art. 78
(1) In sensul prezentei legi baza materiala sportiva cuprinde totalitatea
terenurilor si spatiilor, precum si amenajarile, instalatiile si constructiile
care sunt destinate organizarii si desfasurarii activitatii de educatie fizica
si sport.
(2) Bunurile mentionate la alin. (1) apartin, dupa caz, proprietatii
publice sau private.
(3) Administrarea bazei materiale pentru activitatea sportiva, care
apartine domeniului public sau privat al statului, se face in conditiile legii.
Art. 79
(1) Schimbarea destinatiei sau desfiintarea unor baze sportive apartinand
domeniului public sau privat al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale se va putea face numai cu aprobarea Ministerului
Tineretului si Sportului si cu garantia construirii altor baze sportive
similare.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica, dupa caz, si societatilor comerciale
care dobandesc active patrimoniale destinate activitatii sportive ce au
apartinut statului.
Art. 80
(1) Baza materiala pentru activitatea sportiva, aflata in patrimoniul
statului si in folosinta fostului Consiliu National pentru Educatie Fizica si
Sport la data de 22 decembrie 1989, se reintegreaza in patrimoniul succesorului
in drepturi, Ministerul Tineretului si Sportului.
(2) Predarea-preluarea se face pe baza de protocol. Justa despagubire se
acorda, dupa caz, de Guvern. In acelasi timp se reintegreaza fara plata si
imobilele care, conform art. 20 alin. (2) din Legea nr. 15/1990, cu
modificarile si completarile ulterioare, au trecut in patrimoniul unor
societati comerciale, indiferent de statutul capitalului social al acestora.
Reintegrarea se face pe baza de protocol.
(3) Inchirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor disponibile temporar,
aflate in patrimoniul Ministerului Tineretului si Sportului, se face pe baza de
contract incheiat in conditiile legii, cu revizuirea anuala a acestuia, numai
in conformitate cu metodologia stabilita prin ordin al ministrului tineretului
si sportului.
(4) Inchirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor, in conditiile alin. (3)
se face cu prioritate pentru activitati sportive.
(5) Detinatorii de bunuri prevazute la alin. (1) si (2), care urmeaza sa
fie reintegrate in patrimoniul Ministerului Tineretului si Sportului, sunt
obligati sa puna la dispozitie imputernicitilor Ministerului Tineretului si
Sportului toate documentele care atesta proprietatea, evidentele contabile,
precum si documentele necesare in vederea inregistrarii. Ministerul Tineretului
si Sportului, prin imputernicitii sai, va actiona in justitie persoanele
juridice sau fizice care refuza semnarea protocoalelor si predarea documentelor
de proprietate. Aceste actiuni sunt scutite de taxa de timbru.
(6) Inscrierea dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile apartinand
Ministerului Tineretului si Sportului se face in cartea funciara, cu scutirea
de la plata taxelor prevazute de lege.
(7) Actiunile in justitie formulate de Ministerul Tineretului si Sportului
si de directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, pentru aplicarea prevederilor alin. (1) si (2) sunt scutite de taxa
de timbru.
(8) In conditiile alin. (7) si alte organe ale administratiei publice
centrale si locale pot face reintegrarea bazei materiale proprii pentru
activitate sportiva.
(9) Ministerul Tineretului si Sportului administreaza baza materiala
proprie prin complexurile sportive nationale, unitatile judetene de
administrare a bazelor sportive si cluburile sportive de drept public din
subordinea Ministerului Tineretului si Sportului, in conditiile legii.
(10) Complexurile sportive nationale sunt persoane juridice, infiintate
prin hotarare a Guvernului ca institutii publice in subordinea Ministerului
Tineretului si Sportului. Obiectul de activitate al acestora il constituie
administrarea bazei materiale destinate cu prioritate pregatirii loturilor
nationale si olimpice, precum si organizarii competitiilor sportive de nivel
national si international. Complexurile sportive nationale se organizeaza si
functioneaza pe baza regulamentului aprobat prin ordin al ministrului
tineretului si sportului.
(11) Unitatile judetene pentru administrarea bazelor sportive sunt persoane
juridice, infiintate prin hotarare a Guvernului ca institutii publice in subordinea
directiilor pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti. Obiectul de activitate al acestora consta in administrarea bazelor
sportive de interes national de pe teritoriul judetului respectiv sau al
municipiului Bucuresti. Unitatile judetene pentru administrarea bazelor
sportive se organizeaza si functioneaza pe baza regulamentului aprobat prin
ordin al ministrului tineretului si sportului.
(12) Sursele de finantare a complexurilor sportive nationale si a
unitatilor judetene de administrare a bazelor sportive provin din:
a) alocatii de la bugetul de stat;
b) venituri obtinute din activitati economice realizate in legatura cu
scopul si cu obiectul de activitate ale acestora;
c) donatii si sponsorizari;
d) alte venituri, in conditiile legii;
e) sume ramase din exercitiul financiar precedent.
(13) Veniturile obtinute din activitatea complexurilor sportive nationale
si a unitatilor judetene de administrare a bazelor sportive se gestioneaza si
se utilizeaza integral la nivelul unitatilor respective, pentru realizarea
scopului si obiectului de activitate, fara varsaminte la bugetul de stat si
fara afectarea alocatiilor de la bugetul de stat.
(14) Comitetul Olimpic Roman si federatiile sportive nationale, ca persoane
juridice fara scop lucrativ, de utilitate publica, pot primi in folosinta
gratuita, pe termen limitat, bunuri imobile din patrimoniul statului si al
unitatilor administrativ-teritoriale.
(15) Patrimoniul din domeniul public al statului, aflat la data intrarii in
vigoare a prezentei legi in administrarea Ministerului Tineretului si Sportului
si care nu este administrat potrivit prevederilor alin. (9) - (11), poate fi
transferat in domeniul public al comunelor, oraselor sau judetelor, dupa caz,
in conditiile legii.
Art. 81
(1) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa includa in
planurile de urbanism si amenajare rurala suprafete de teren pentru construirea
de baze sportive destinate educatiei fizice si sportului comunitar.
(2) Autoritatile administratiei publice locale pot contribui la
intretinerea, modernizarea si dezvoltarea bazei materiale pentru activitatea
sportiva, in conditiile legii.
Art. 82
Ministerul Tineretului si Sportului, Comitetul Olimpic Roman, federatiile
sportive nationale si cluburile sportive care detin bazele sportive nautice au
dreptul de folosinta gratuita si prioritara a luciului de apa pentru
activitatea de pregatire si competitionala.
Art. 83
Regimul de gestionare si administrare a bunurilor mobile si imobile,
achizitionate ca urmare a derularii unor programe sportive, se reglementeaza pe
baza contractului incheiat intre parti.
TITLUL XIII
Prevenirea violentei in sport si lupta impotriva dopajului
Art. 84
(1) Activitatea sportiva in Romania se organizeaza pornindu-se de la
principiul asigurarii unui climat civilizat, de fair-play si sportivitate in
toate locurile in care se desfasoara astfel de actiuni.
(2) Modalitatile concrete de actiune in acest domeniu, pe plan national si
local, se stabilesc avandu-se in vedere prevederile Conventiei europene privind
violenta si iesirile necontrolate ale spectatorilor cu ocazia manifestarilor
sportive, in special la meciurile de fotbal.
Art. 85
(1) Se infiinteaza Comisia Nationala de Actiune impotriva Violentei in
Sport, ca organism de reglementare, control si supraveghere, format din
reprezentanti ai administratiei publice centrale, reprezentanti ai federatiilor
sportive nationale, reprezentanti ai ligilor profesioniste si reprezentanti ai
directiilor pentru tineret si sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
(2) Comisia Nationala de Actiune impotriva Violentei in Sport are, in
principal, urmatoarele atributii:
a) stabileste normele obligatorii privind organizarea spectacolelor si
manifestarilor sportive si de prevenire a violentei cu ocazia desfasurarii
acestora;
b) supravegheaza si controleaza modul in care normele obligatorii sunt
respectate si aplicate de organizatorii de spectacole sportive si de
administratorii de baze sportive in cadrul carora se desfasoara aceste
spectacole;
c) stabileste si aplica sanctiuni, altele decat cele cuprinse in statutele
si in regulamentele structurilor sportive;
d) ia masuri pentru prevenirea violentei fizice exercitate in timpul
pregatirii sportivilor.
(3) Organizarea si functionarea Comisiei Nationale de Actiune Impotriva
Violentei in Sport se stabilesc prin regulament aprobat prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Tineretului si Sportului.
Art. 86
(1) Structurile sportive de orice nivel, sportivii si tehnicienii isi vor
desfasura activitatea pornind de la excluderea utilizarii mijloacelor si
metodelor care sporesc in mod artificial performantele sportive si prejudiciaza
sanatatea sportivilor si etica sportiva.
(2) Pentru prevenirea utilizarii si pentru eliminarea dopajului din
activitatea sportiva Ministerul Tineretului si Sportului si Comitetul Olimpic
Roman sustin Programul national antidoping, conform prevederilor Conventiei
antidoping a Consiliului Europei.
(3) Programul national antidoping cuprinde masuri referitoare la:
a) constituirea Comisiei Nationale Antidoping;
b) constituirea si functionarea laboratorului de control doping;
c) normele tehnice privind organizarea si desfasurarea controlului doping
si sanctiunile care se vor aplica pe linie de sport persoanelor dovedite ca
sunt implicate in cazuri de dopaj.
TITLUL XIV
Sanctiuni
Art. 87
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara,
materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 88
Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel
de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) incalcarea dispozitiilor art. 13 alin. (3), prin admiterea de catre
organizatori a participarii la competitiile sportive oficiale inscrise in
calendarele federatiilor sportive nationale pe ramuri de sport;
b) participarea la activitatile sportive organizate a sportivilor care nu
prezinta avizul medical, conform prevederilor art. 55;
c) prezentarea unor declaratii sau documente inexacte in baza carora s-a
operat inscrierea la competitii potrivit prevederilor lit. a) este
sanctionabila cu amenda, daca, potrivit legii, fapta nu constituie infractiune;
d) ingradirea de catre detinatorii de baze sportive a accesului celor
indreptatiti sa le utilizeze;
e) organizarea manifestarilor sportive fara a asigura conditiile prevazute
prin regulamentul federatiei sportive nationale respective;
f) administrarea necorespunzatoare a bazelor si a instalatiilor sportive de
catre detinatorii acestora sau de catre cei carora li s-a recunoscut un drept
de folosinta asupra lor, sanctionabila cu amenda, potrivit legii, daca fapta nu
constituie infractiune;
g) refuzul de a se supune controlului instituit prin prezenta lege sau de a
prezenta avizele si autorizatiile de functionare;
h) neaducerea la indeplinire, la termenele stabilite, a masurilor dispuse
anterior, precum si a solicitarilor legale ale Ministerului Tineretului si
Sportului.
Art. 89
(1) Contraventiile prevazute la art. 88, savarsite de persoanele fizice si
persoanele juridice, se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, pentru persoane
juridice, si cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, pentru persoane
fizice, faptele prevazute la art. 88 lit. a) - c);
b) cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei, pentru persoane juridice,
si cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei, pentru persoane fizice,
faptele prevazute la art. 88 lit. d) - f);
c) cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, pentru persoane
juridice, si cu amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei, pentru persoane
fizice, faptele prevazute la art. 88 lit. g) si h).
(2) Cuantumul amenzilor se actualizeaza prin hotarare a Guvernului.
Art. 90
In cazul savarsirii repetate a contraventiilor prevazute la art. 88, pe
langa amenda se vor aplica si sanctiunile specifice autoritatii disciplinare in
sport, stabilite potrivit prevederilor art. 47.
Art. 91
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
89 se fac de:
a) inspectorii din cadrul Ministerului Tineretului si Sportului;
b) directorii directiilor pentru tineret si sport judetene sau/si a
municipiului Bucuresti, pentru structurile sportive din raza
administrativ-teritoriala aferenta;
c) alte persoane imputernicite prin ordin al ministrului tineretului si
sportului.
(2) Persoanele abilitate mentionate la alin. (1) constata incalcarile legii
si aplica sanctiuni in raport cu gravitatea lor, pe baza de proces-verbal.
Amenzile se constituie in alte venituri la bugetul Ministerului Tineretului si
Sportului.
Art. 92
Contraventiilor prevazute in prezenta lege le sunt aplicabile prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
exceptia art. 25 - 27.
Art. 93
Nerespectarea dispozitiilor art. 34 alin. (6) ale art. 36 alin. (2) si ale
art. 42 alin. (7) determina nulitatea actului de infiintare a structurii
sportive in culpa.
TITLUL XV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 94
In termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
structurile sportive existente se vor reorganiza potrivit prevederilor
acesteia.
Art. 95
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile legale in vigoare
pentru persoanele juridice - asociatii si fundatii -, ale Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare, precum
si ale Decretului nr. 31/1954 privind persoanele fizice si persoanele juridice.
Art. 96
In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei Ministerul Tineretului si Sportului elaboreaza si propune
spre aprobare Guvernului regulamentul de punere in aplicare a dispozitiilor
prezentei legi.
Art. 97
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitie contrara
se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27 martie
2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ION DIACONESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 27 martie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ULM NICOLAE SPINEANU
ANEXA 1
DEFINITII
In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) baza sportiva - amenajare specifica ce cuprinde constructii si
instalatii destinate activitatii de educatie fizica si sport;
b) Registrul sportiv - document care evidentiaza situatia inregistrarii
structurilor sportului in ordine cronologica si care are doua componente:
subregistrul structurilor sportive fara personalitate juridica si subregistrul
structurilor sportive cu personalitate juridica;
c) Certificat de identitate sportiva - act oficial prin care se atesta
calitatea de structura sportiva;
d) licenta de sportiv profesionist document care atesta existenta unui
raport juridic determinat intre un sportiv si un club sportiv profesionist si
care este eliberat de o federatie sportiva nationala;
e) oficiali sportivi persoanele a caror activitate conduce la organizarea
si administrarea activitatii sportive de agrement, recreative si
competitionale, aflate in relatie cu structura sportiva pe baza de contract de
munca, conventie civila de prestari de servicii sau voluntariat.