LEGE
Nr. 29 din 29 decembrie 1967 * Republicata
cu privire la dezvoltarea activitatii de educatie fizica si sport
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 40 din 11 mai 1977
*) Republicare in temeiul art. XXXIII din Decretul Consiliului de Stat nr.
396 din 7 decembrie 1976, publicat in Buletinul Oficial al Republicii
Socialiste Romania, Partea I, nr. 113 din 21 decembrie 1976, dindu-se
articolelor o noua numerotare.
Legea nr. 29/1967 cu privire la dezvoltarea activitatii de educatie fizica
si sport a fost publicata in Buletinul Oficial nr. 114 din 29 decembrie 1967.
In scopul dezvoltarii educatiei fizice si sportului si avind in vedere
hotaririle Conferintei pe tara a miscarii sportive din 28-29 iulie 1967,
Marea Adunarea Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Educatia fizica si sportul in Republica Socialista Romania constituie activitati
de interes national.
Educatia fizica si sportul contribuie la mentinerea si intarirea sanatatii,
cresterea capacitatilor fizice si intelectuale, buna folosire a timpului liber,
dezvoltarea armonioasa fizica si morala a populatiei.
In vederea realizarii acestor obiective statul sprijina dezvoltarea
educatiei fizice si sportului.
Art. 2
Coordonarea si indrumarea unitara a activitatii de educatie fizica si
sport, in vederea infaptuirii politicii partidului si statului in acest domeniu,
revin Consiliului National pentru Educatie Fizica si Sport, organ central de
specialitate, cu caracter obstesc.
In intreprinderi si institutii sarcina de a organiza activitatea sportiva
de masa revine sindicatelor; in colaborare cu Consiliul National pentru
Educatie Fizica si Sport, sindicatele raspund de dezvoltarea sportului de
performanta din intreprinderi si institutii.
In scoli, institutii de invatamint superior si la sate, activitatea
sportiva de masa este organizata de Uniunea Tineretului Comunist.
Consiliul National al Organizatiei Pionierilor organizeaza activitatea
sportiva de masa a elevilor din scolile generale.
Ministerul Educatiei si Invatamintului organizeaza procesul de educatie
fizica in invatamintul de toate gradele, sprijina activitatea sportiva de masa
in rindul tineretului scolar si universitar; in colaborare cu Consiliul
National pentru Educatie Fizica si Sport, Ministerul Educatiei si
Invatamintului raspunde de dezvoltarea sportului de performanta in scoli si in
institutiile de invatamint superior.
Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne raspund de
pregatirea fizica a militarilor; in colaborare cu Consiliul National pentru
Educatie Fizica si Sport, asigura dezvoltarea activitatii sportive de performanta
in cluburile si asociatiile sportive ce le apartin.
La realizarea obiectivelor privind dezvoltare activitatii de educatie
fizica si a sportului participa, de asemenea, Ministerul Sanatatii, Uniunea
Nationala a Cooperativelor Agricole de Productie, Uniunea Centrala a
Cooperativelor Mestesugaresti, Comitetul pentru Problemele Consiliilor
Populare, organele locale ale administratiei de stat, Ministerul Turismului
precum si alte organe si organizatii de stat si obstesti.
Sarcinile fundamentale ale organelor si organizatiilor care au atributii in
domeniul educatiei fizice si sportului sint: atragerea maselor de oameni ai
muncii, indeosebi a tineretului, in practicarea sistematica a exercitiilor
fizice si sportului, dezvoltarea tot mai larga a sportului de masa, cultivarea
talentelor si imbunatatirea performantelor sportive.
In indeplinirea sarcinilor privind dezvoltarea educatiei fizice si
sportului, Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport, precum si
organele de stat si organizatiile obstesti specificate in acest articol, isi
desfasoara activitatea in strinsa colaborare.
CAP. 2
Organizarea activitatii de educatie fizica si sport
SECTIUNEA I
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport si consiliile locale
pentru educatie fizica si sport
Art. 3
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport este investit de stat cu
atributiile prevazute in prezenta lege.
Art. 4
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport are urmatoarele
atributii:
a) stabileste planurile de perspectiva, orientarea si continutul educatiei
fizice si sportului de masa si de performanta;
b) exercita indrumarea de specialitate a activitatii de educatie fizica si
a sportului de masa;
c) raspunde de activitatea sportiva de performanta si de buna reprezentare
a sportului romanesc in competitiile sportive internationale;
d) emite norme cu privire la: sistemul competitional; pregatirea,
perfectionarea si atributiile antrenorilor, instructorilor, arbitrilor si altor
cadre tehnice; planificarea si gospodarirea fondurilor destinate activitatii
sportive; legitimarea, transferarea si clasificarea sportivilor; acordarea de
titluri, distinctii si diplome; profilul, functionalitatea si regimul de
administrare a bazelor sportive destinate competitiilor oficiale, precum si cu
privire la alte activitati de educatie fizica si sport. Cu acordul Ministerului
Finantelor si al Ministerului Muncii, emite norme cu privire la drepturile
materiale si stimularea sportivilor, specialistilor si tehnicienilor.
Normele emise de Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport au
caracter obligatoriu pentru toate organele si organizatiile care au atributii
in domeniul activitatii de educatie fizica si sport;
e) conduce si indruma activitatea federatiilor sportive; stabileste normele
generale de functionare a federatiilor sportive;
f) elaboreaza, in colaborare cu Ministerul Educatiei si Invatamintului si
Ministerul Sanatatii, planurile de cercetare stiintifica in domeniul educatiei
fizice si sportului; organizeaza activitatea de informare si documentare de
specialitate;
g) impreuna cu Ministerul Sanatatii urmareste respectarea normelor
igienico-sanitare in activitatea sportiva, la bazele de antrenamente si
competitii; face propuneri cu privire la specializarea si perfectionarea
medicilor care lucreaza in domeniul educatiei fizice si sportului;
h) desfasoara propaganda in domeniul educatiei fizice si sportului;
raspunde de presa sportiva si de editarea publicatiilor de specialitate;
i) se preocupa de pregatirea si perfectionarea antrenorilor,
instructorilor, arbitrilor si a altor cadre tehnice necesare activitatii de
educatie fizica si sport;
j) intocmeste bugetul propriu. Fondurile necesare activitatii Consiliului
National pentru Educatie Fizica si Sport si a unitatilor subordonate sint
asigurate din dotatii de la bugetul de stat, beneficiile nete ale concursurilor
de pronosticuri sportive, subventii pentru investitii de la Uniunea Generala a
Sindicatelor, venituri de la manifestatii sportive si din activitatea
unitatilor subordonate, alte venituri;
k) intocmeste, ca titular de investitii, planul propriu de dezvoltare a
bazei materiale. Impreuna cu alte organe si organizatii centrale de stat si
obstesti care au atributii in domeniul educatiei fizice si sportului elaboreaza
planul general de dezvoltare a bazei materiale a activitatii sportive; acorda
asistenta tehnica de specialitate in construirea bazelor sportive realizate de
alte organe si organizatii de stat si obstesti; urmareste respectarea
destinatiei bazelor sportive, orice modificare a destinatiei neputindu-se face
decit cu acordul sau; face propuneri ministerelor producatoare cu privire la
calitatea, sortimentele si cantitatea materialelor si echipamentului necesar
activitatii de educatie fizica si sport, avizeaza prototipurile acestora;
l) stabileste si dezvolta relatii cu organizatii sportive internationale si
din alte tari;
m) poate cere organelor si organizatiilor de stat si obstesti date,
informari si alte materiale in legatura cu activitatea de educatie fizica si
sport;
n) exercita orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 5
In colaborare cu organele si organizatiile de stat si obstesti care au
sarcini in domeniul educatiei fizice si sportului emite norme generale cu
privire la functionarea cluburilor si asociatiilor sportive, precum si la
folosirea de catre acestea a mijloacelor banesti.
Art. 6
In scopul analizarii intregii activitati de educatie fizica si sport si
pentru stabilirea masurilor necesare in vederea dezvoltarii continue a
acesteia, se organizeaza conferinte pe tara ale miscarii sportive.
Conferintele pe tara sint constituite din cadre de specialitate, sportivi,
membrii Consiliului National si ai consiliilor locale pentru educatie fizica si
sport, delegati ai federatiilor, cluburilor si asociatiilor sportive,
reprezentanti ai organelor si organizatiilor care au sarcini in domeniul
educatiei fizice si sportului.
Art. 7
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport este alcatuit din membri
desemnati in Conferinta pe tara a miscarii sportive si din membri reprezentanti
ai organelor si organizatiilor centrale de stat si obstesti care au atributii
in domeniul educatiei fizice si sportului, desemnati de catre conducerile
acestora.
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport se intruneste periodic
pentru a dezbate modul in care se indeplinesc sarcinile stabilite de Conferinta
pe tara pentru dezvoltarea generala a educatiei fizice si sportului.
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport alege dintre membrii sai
biroul executiv, compus din presedinte, prim-vicepresedinte, cinci
vicepresedinti, doi secretari si membri.
Biroul executiv este organul de conducere colectiva al consiliului; intre
sedintele acestuia el asigura aducerea la indeplinire a hotaririlor consiliului
si exercita conducerea operativa a activitatii.
Biroul executiv prezinta periodic Consiliului National pentru Educatie
Fizica si Sport dari de seama asupra activitatii desfasurate.
Art. 8
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport are urmatoarea structura
organizatorica:
a) Sectia sport de performanta si pregatire olimpica;
b) Sectia sport de masa si economica.
Sectiile se constituie potrivit normelor prevazute in art. 5 din Decretul
nr. 103/1973 privind stabilirea normelor unitare de organizare a ministerelor
si a celorlalte organe centrale de stat, devenit Legea nr. 33/1973.
Structura organizatorica pe compartimente de munca si numarul maxim de
posturi din aparatul Consiliului National pentru Educatie Fizica si Sport, al
federatiilor sportive si al Comitetului Olimpic Roman sint cele prevazute in
anexa nr. 1 a*) si anexa nr. 1 b*), care fac parte integranta din prezenta
lege.
Art. 9
Numarul maxim de posturi din aparatul consiliilor locale pentru educatie
fizica si sport este prevazut in anexa nr. 2*) la lege.
------------
*) Anexele au fost comunicate institutiilor interesate.
Art. 10
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport are unitati de studii si
documentare, de pregatire sportiva, intreprinderi si organizatii economice.
Art. 11
In unitatile administrativ-teritoriale functioneaza consilii locale pentru
educatie fizica si sport, care-si desfasoara activitatea sub conducerea
Consiliului National pentru Educatie Fizica si Sport.
Consiliile locale pentru educatie fizica si sport sint organe de
specialitate, cu caracter obstesc, care indeplinesc in unitatile
administrativ-teritoriale atributiile prevazute la art. 4, adaptate prin
hotarire a Consiliului de Ministri in mod corespunzator pentru a fi exercitate
pe plan local.
Consiliile locale pentru educatie fizica si sport sint alcatuite din membri
desemnati in conferinte ale miscarii sportive din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva si din reprezentanti desemnati de organele
si organizatiile locale de stat si obstesti care au atributii in domeniul
educatiei fizice si sportului.
Conferintele miscarii sportive din unitatile administrativ-teritoriale sint
constituite din cadre de specialitate, sportivi, membrii consiliilor locale
pentru educatie fizica si sport respective, delegati ai comisiilor pe ramura de
sport, ai cluburilor si asociatiilor sportive, reprezentanti ai organelor si
organizatiilor locale de stat si obstesti care au atributii in domeniul
educatiei fizice si sportului.
Conferintele locale ale miscarii sportive analizeaza stadiul de indeplinire
a hotaririlor adoptate si stabilesc masuri corespunzatoare dezvoltarii in
continuare a activitatii de educatie fizica si sport din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva.
Consiliile locale pentru educatie fizica si sport isi aleg din rindul lor
un birou format din presedinte, vicepresedinti si membri, care asigura aducerea
la indeplinire a hotaririlor consiliului si exercita atributiile acestuia intre
sedinte, prezentindu-i dari de seama asupra activitatii desfasurate.
Consiliul National va stabili consiliile locale pentru educatie fizica si
sport care pot avea aparat propriu.
Art. 12
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport si consiliile locale
pentru educatie fizica si sport sint persoane juridice.
SECTIUNEA II
Federatiile sportive
Art. 13
Federatiile sportive sint organe republicane de specialitate pe ramuri de
sport, cu caracter obstesc.
Federatiile sportive se ocupa de dezvoltarea ramurilor de sport, exercita
indrumarea lor de specialitate, organizeaza sistemul competitional republican,
selectioneaza si pregatesc loturile sportive nationale, asigura perfectionarea
cunostintelor profesionale a antrenorilor.
Federatiile reprezinta ramurile de sport din Republica Socialista Romania
in organismele internationale pe ramuri de sport.
Federatiile sportive sint persoane juridice, in conditiile legii.
Federatiile se organizeaza si functioneaza pe baza de statut propriu intocmit
in conformitate cu normele generale stabilite de Consiliul National pentru
Educatie Fizica si Sport.
Federatiile sportive isi desfasoara activitatea pe baza planurilor si
bugetelor proprii.
Fondurile pentru asigurarea activitatii federatiilor provin din: subventii
acordate de Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport, incasari de la
manifestatii sportive si alte venituri.
Organul de conducere al fiecarei federatii este comitetul federatiei ales
in conferinta pe tara a ramurii de sport respective.
Comitetul fiecarei federatii alege din rindurile sale biroul federatiei,
care exercita atributiile acestuia intre sedintele sale, prezentindu-i dari de
seama asupra activitatii desfasurate.
SECTIUNEA III
Asociatiile si cluburile sportive
Art. 14
Asociatiile sportive sint organizatii obstesti in care se desfasoara
activitatea de masa in domeniul educatiei fizice si sportului; in asociatiile
sportive pot functiona si sectii de performanta.
Cluburile sportive sint organizatii obstesti in care se desfasoara,
indeosebi, activitate sportiva de performanta.
Cluburile si asociatiile sportive sint persoane juridice, in conditiile legii.
Asociatiile si cluburile sportive se organizeaza in intreprinderi,
institutii, unitati de invatamint, unitati militare, cooperative, comune si
orase. Ele sint conduse de consilii, alese in adunari constituite din membri ai
acestor organizatii.
Asociatiile si cluburile sportive isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentelor, planurilor si bugetelor proprii.
In cadrul asociatiilor si cluburilor sportive activitatea se desfasoara in
sectii pe ramuri de sport.
Organizatiile sindicale raspund de desfasurarea activitatii asociatiilor si
cluburilor sportive din intreprinderi si institutii, iar organizatiile Uniunii
Tineretului Comunist, de activitatea asociatiilor sportive de la sate.
Consiliile locale pentru educatie fizica si sport raspund de activitatea
cluburilor teritoriale; conducerile institutiilor de invatamint superior si
Ministerul Educatiei si Invatamintului, de cluburile universitare, iar
celelalte organe sau institutii centrale, de activitatea cluburilor organizate
in cadrul lor.
CAP. 3
Rolul organizatiilor obstesti si atributiile organelor de stat in domeniul
educatiei fizice si sportului
SECTIUNEA I
Rolul organizatiilor obstesti in domeniul educatiei fizice si sportului
Art. 15
Uniunea Generala a Sindicatelor:
a) desfasoara munca de atragere a maselor largi de oameni ai muncii la
practicarea sistematica a exercitiilor fizice si sportului;
b) organizeaza prin asociatiile sportive din intreprinderi si institutii,
activitatea de educatie fizica si sport de masa, parte integranta a activitatii
sindicale;
c) colaboreaza cu Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport in
dezvoltarea sportului de performanta din intreprinderi si institutii;
d) organizeaza, in colaborare cu Uniunea Tineretului Comunist si Consiliul
National pentru Educatie Fizica si Sport, competitii sportive, concursuri pe
ramuri de productie si alte manifestari sportive;
e) asigura mijloace materiale necesare activitatii asociatiilor si
cluburilor sportive din intreprinderi si institutii.
Art. 16
Uniunea Tineretului Comunist:
a) organizeaza activitatea sportiva de masa in scoli si institutii de
invatamint superior, cu sprijinul conducerii acestora;
b) organizeaza, prin asociatiile sportive satesti, activitatea sportiva de
masa de la sate, inclusiv in intreprinderile agricole de stat si statiunile
pentru mecanizarea agriculturii;
c) sprijina activitatea sportiva organizata de sindicate in intreprinderi
si institutii, precum si activitatea cluburilor sportive universitare;
d) dezvolta in rindul tineretului turismul, sporturile tehnico-aplicative
si alte activitati sportive recreative;
e) participa la organizarea campionatelor scolare si universitare;
f) organizeaza, impreuna cu Ministerul Educatiei si Invatamintului,
activitatea de educatie fizica si sport in taberele de odihna pentru elevi si
studenti;
g) se preocupa de amenajarea unor baze sportive.
Art. 17
Consiliul National al Organizatiei Pionierilor:
a) organizeaza activitatea sportiva de masa in rindul elevilor scolilor
generale, cu sprijinul conducerii acestora; participa la organizarea
campionatelor din scolile generale;
b) organizeaza, impreuna cu Ministerul Educatiei si Invatamintului,
activitati de educatie fizica si sport in tabere de odihna si colonii.
Art. 18
Uniunea Nationala a Cooperativelor Agricole de Productie:
a) sprijina desfasurarea activitatii sportive de masa in cooperativele
agricole de productie;
b) urmareste asigurarea conditiilor materiale necesare dezvoltarii
activitatii sportive in cooperativele agricole de productie.
Art. 19
Uniunea Centrala a Cooperativelor Mestesugaresti:
a) sprijina asociatiile sportive ale cooperatiei mestesugaresti in
organizarea activitatii sportive de masa a membrilor cooperatori si a
familiilor lor; colaboreaza cu Consiliul National pentru Educatie Fizica si
Sport in dezvoltarea sportului de performanta din cooperatia mestesugareasca;
b) asigura conditiile materiale necesare activitatii cluburilor si
asociatiilor sportive ale cooperatiei mestesugaresti.
SECTIUNEA II
Atributiile organelor de stat in domeniul educatiei fizice si sportului
Art. 20
Ministerul Educatiei si Invatamintului:
a) intocmeste planurile si programele de educatie fizica din invatamintul
de toate gradele si ale institutelor de invatamint superior care pregatesc
cadre in domeniul educatiei fizice, cu consultarea Consiliului National pentru
Educatie Fizica si Sport. Raspunde de buna desfasurare si eficienta procesului
de educatie fizica in invatamint;
b) organizeaza, impreuna cu Consiliul National pentru Educatie Fizica si
Sport si Uniunea Tineretului Comunist, campionatele republicane scolare si
universitare si asigura pregatirea si participarea elevilor si studentilor la
tabere de instruire sportiva, la diferite competitii interne si internationale;
c) colaboreaza cu Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport in
vederea dezvoltarii sportului de performanta din scoli si facultati; organizeaza
si asigura conditiile necesare desfasurarii activitatii cluburilor sportive
universitare, a scolilor sportive si liceelor cu program de educatie fizica;
d) sprijina activitatea sportiva de masa ce se desfasoara in rindul
elevilor si studentilor;
e) sprijina Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport in
pregatirea si perfectionarea diferitelor cadre de specialitate;
f) se ingrijeste de dezvoltarea bazei materiale necesare desfasurarii
activitatii de educatie fizica si sport de masa si de performanta in
invatamint, construirea si amenajarea unor sali de educatie fizica si a unor
terenuri si complexe sportive in aer liber pentru elevi si studenti.
Art. 21
Ministerul Sanatatii:
a) asigura controlul si asistenta medico-sanitara a celor cuprinsi in
activitatea sportiva competitionala oficiala, precum si dirijarea
medico-sportiva a componentilor loturilor sportive nationale; elaboreaza
impreuna cu Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport normele
igienico-sanitare pentru activitatea de educatie fizica si sport;
b) organizeaza si asigura conditiile necesare functionarii unitatilor
medico-sportive.
Art. 22
Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne:
a) raspund de pregatirea fizica a militarilor;
b) in colaborare cu Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport
asigura dezvoltarea activitatii sportive de performanta in cluburile si
asociatiile sportive ce le apartin;
c) asigura conditiile materiale necesare desfasurarii activitatii cluburilor,
asociatiilor si centrelor de antrenament ce le apartin;
d) asigura conditii pentru ca sportivii de performanta care indeplinesc
stagiul militar sa-si poata continua pregatirea sportiva conform cerintelor
metodice de instruire.
Art. 23
Organele locale ale administratiei de stat:
a) includ in planurile de sistematizare ale oraselor si comunelor, in
cartiere, pe linga scoli si institutii de invatamint superior, spatiile
destinate amenajarii bazelor sportive si terenurilor de joc pentru copii;
b) asigura intretinerea si gospodarirea bazelor sportive care se afla in
administrarea lor;
c) asigura fonduri pentru echipament, inventar, pregatire si participare la
competitii, precum si pentru organizarea taberelor de instruire sportiva si a
taberelor de odihna ale elevilor;
d) asigura finantarea intregii activitati a scolilor sportive si a liceelor
cu program de educatie fizica.
Art. 24
Celelalte ministere si organe centrale ale administratiei de stat:
a) asigura conditiile de organizare a activitatii de educatie fizica si
sport in rindul elevilor din scolile sistemului lor;
b) sprijina din punct de vedere material desfasurarea activitatii sportive
din cadrul institutiei centrale respective, precum si din intreprinderile si
institutiile in subordine.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 25.
Statul aloca fonduri de investitii pentru construirea si amenajarea de baze
sportive, acorda dotatii de la buget si terenuri necesare activitatii sportive.
Art. 26.
Administrarea si folosirea bazelor sportive se vor reglementa prin hotarire
a Consiliului de Ministri.
Art. 27.
In comune se organizeaza comitete de sprijinire a activitatii sportive,
alcatuite din reprezentanti ai organelor locale ale administratiei de stat,
cooperativelor agricole de productie, intreprinderilor agricole de stat,
statiunilor pentru mecanizarea agriculturii, scolilor.
ANEXA 3*)
-------------
*) Anexa nr. 3 a fost introdusa prin art. II din Decretul nr. 79/1974.
I. Norme de structura pentru unitatile de educatie fizica si sport
1. Activitatea de educatie fizica si sport se organizeaza pe urmatoarele
tipuri de unitati:
A) Unitati sportive
a) asociatii;
b) cluburi;
c) Centrul republican de pregatire a loturilor nationale;
d) centre de initiere;
e) centre de antrenament.
B) Consilii locale
- consilii judetene, municipale, orasenesti si de sector din municipiul
Bucuresti pentru educatie fizica si sport.
C) Alte unitati
a) baze sportive;
b) complexe sportive;
c) administratii de baze sportive;
d) centre de deservire sportiva;
e) centre de prestari de servicii sportive;
f) Intreprinderea economica de administrare a bazelor sportive Bucuresti.
2. Structurile organizatorice-tip pentru unitatile de educatie fizica si
sport sint cele prevazute in anexele nr. 3 a) - 3 h)*), care fac parte
integranta din prezenta lege.
--------------
*) Anexele au fost comunicate institutiilor interesate.
A) Unitati sportive
a) Asociatii sportive
Asociatiile sportive sint organizatii obstesti, cu personalitate juridica,
in care se desfasoara activitatea de masa si de performanta in domeniul
educatiei fizice si sportului.
Asociatiile sportive pot fi organizate in unitati economice, institutii de
invatamint, unitati militare, organizatii de masa si obstesti, ministere si
alte organe centrale si locale, precum si in orase, comune si sate, cu cel
putin 50 de membri. Asociatiile sportive sint subordonate atit organelor si
organizatiilor de stat si obstesti cu atributii in domeniul educatiei fizice si
sportului, cit si Consiliului National pentru Educatie Fizica si Sport.
Asociatiile sportive sint conduse de consilii alese in adunari generale sau
conferinte ale acestora.
Consiliul asociatiei este alcatuit din presedinte, care este si
presedintele asociatiei, vicepresedinti, un secretar si membri.
Asociatiile sportive care au peste 3.000 de membri sau 5 sectii pe ramura
de sport participante in competitiile oficiale, cu cel putin 150 de sportivi,
pot retribui functia de secretar.
b) Cluburi sportive
Cluburile sportive sint organizatii obstesti, cu personalitate juridica, in
care se desfasoara activitatea sportiva de performanta.
Cluburile sportive se organizeaza cu una sau mai multe ramuri de sport, in
unitati economice, institutii de invatamint, unitati militare, organizatii de
masa si obstesti, ministere si alte organe centrale si locale, precum si in
orase si comune.
Cluburile sportive sint subordonate atit ministerelor, organizatiilor
centrale si locale de care apartin, cit si Consiliului National pentru Educatie
Fizica si Sport.
Cluburile sportive cu o ramura de sport se pot organiza daca au un numar de
cel putin 60 de sportivi (seniori, juniori si copii), iar cele cu mai multe
ramuri de sport, daca au cel putin 150 de sportivi. Consiliul National pentru
Educatie Fizica si Sport poate aproba organizarea unor cluburi sportive si cu
un numar mai mic de sportivi la ramurile de sport cu particularitati deosebite.
Cluburile sportive sint conduse de consilii alese in adunari generale sau
conferinte ale acestora. Conducerea operativa a activitatii se asigura de
biroul clubului, alcatuit din presedinte, care este si presedintele consiliului
si al clubului, ajutat de vicepresedinti, un secretar si membri.
Cluburile sportive cu pina la 5 ramuri de sport pot retribui presedintele
sau un vicepresedinte; cluburile cu 6-10 ramuri de sport pot retribui
presedintele si un vicepresedinte; cluburile cu peste 10 ramuri de sport, care
au sectii si sportivi de valoare internationala, pot retribui presedintele si 2
vicepresedinti.
c) Centrul republican de pregatire a loturilor nationale
Centrul republican de pregatire a loturilor nationale este o unitate de
specialitate, cu personalitate juridica, subordonata Consiliului National
pentru Educatie Fizica si Sport, prin care se asigura pregatirea la un nivel
superior a componentilor loturilor reprezentative, in scopul realizarii
obiectivelor de performanta stabilite.
Prin centru se realizeaza, in mod unitar, indrumarea si controlul
metodico-stiintific si medico-sportiv al pregatirii, se organizeaza activitatea
politica si educativa a sportivilor si cadrelor tehnice si se asigura
conditiile organizatorice si materiale necesare bunei desfasurari a procesului
de pregatire.
Centrul este organizat pe ramuri de sport si compartimente de munca
(educatie, materiale si echipament, economico-financiar etc.) si isi desfasoara
activitatea cu personal retribuit permanent sau temporar (prin scoatere din
productie sau detasarea unor antrenori care pregatesc loturile pentru anumite
actiuni internationale).
Pentru rezolvarea unor sarcini deosebite ale pregatirii si activitatii
politice si educative va fi folosit un activ obstesc, format din cadre cu
inalta calificare.
Activitatea Centrului republican de pregatire a loturilor nationale este
condusa de un director.
In scopul folosirii mai eficiente a cadrelor de specialitate, a bazei
materiale, precum si pentru legarea mai strinsa a cercetarii stiintifice de
problemele practice ale pregatirii sportivilor de inalta performanta, Centrul
republican de pregatire a loturilor nationale, Centrul de cercetari stiintifice
si documentare tehnica si Centrul de medicina sportiva isi vor desfasura
activitatea sub conducerea unui consiliu, care va cuprinde pe reprezentantii
celor trei unitati. Presedintele acestui consiliu va fi directorul Centrului
republican de pregatire a loturilor nationale.
d) Centre de initiere
Centrele de initiere sint unitati in care se desfasoara activitatea de
insusire a diferitelor sporturi de catre copii, tineri sau adulti, in vederea
practicarii lor.
e) Centre de antrenament
Centrele de antrenament sint unitati in care se desfasoara activitatea de
pregatire, pentru sportul de performanta, a copiilor si tinerilor cu aptitudini
in practicarea diferitelor discipline sportive.
Centrele de initiere si centrele de antrenament functioneaza pe linga
asociatii, cluburi, consilii locale pentru educatie fizica si sport,
administratii de baze sportive si alte unitati.
Centrele de initiere se organizeaza cu cel putin 30 de persoane,
constituite in grupe sau echipe, iar centrele de antrenament se organizeaza cu
cel putin 20 de sportivi.
B) Consilii locale
Consiliile locale pentru educatie fizica si sport se organizeaza in fiecare
judet, municipiu, oras si sector al municipiului Bucuresti.
Consiliile locale pentru educatie fizica si sport sint alcatuite din membri
alesi in conferinta miscarii sportive din unitatea administrativ-teritoriala
respectiva, cadre cu munci de raspundere si reprezentanti ai organelor si
organizatiilor locale de stat si obstesti care au atributii in domeniul
educatiei fizice si sportului.
Consiliile locale pentru educatie fizica si sport desemneaza, dintre
membrii lor, birourile executive.
Biroul executiv este alcatuit din presedinte, prim-vicepresedinte,
vicepresedinti, secretari si membri.
Consiliile locale pentru educatie fizica si sport pot retribui urmatoarele
functii de conducere:
- la consiliile judetene si al municipiului Bucuresti:
prim-vicepresedintele, 1-2 secretari si contabilul sef;
- la consiliile municipale, orasenesti si la sectoarele municipiului
Bucuresti: prim-vicepresedintele.
3. In functie de volumul, complexitatea, importanta si specificul
activitatii, structura organizatorica a unitatilor sportive si locale poate
cuprinde:
Structura activitatii sportive
La asociatii, cluburi sportive si Centrul republican de pregatire a
loturilor nationale:
- sectii pe ramuri de sport;
- cercuri sportive;
- cabinete metodice;
- cabinete de medicina sportiva.
La consilii locale pentru educatie fizica si sport:
- comisii pe ramuri de sport;
- comisii pe probleme de specialitate;
- cabinete metodice.
Structura functionala
- birouri.
Sectiile pe ramuri de sport se organizeaza pentru desfasurarea activitatii
instructiv-educative si de perfectionare a sportivilor si pot cuprinde una sau
mai multe grupe (echipe) de acelasi nivel sau de nivele diferite din aceeasi
ramura de sport, in functie de valoarea sportivilor si de conditiile materiale.
Sectiile sint conduse de un birou format din activ obstesc.
Sectiile ramura de sport se pot organiza:
- la asociatiile sportive cu un numar de cel putin 10 membri care participa
la activitatea sportiva de masa sau intr-o competitie oficiala;
- la cluburile sportive cu un numar de cel putin 30 de sportivi (seniori,
juniori sau copii) care participa intr-un campionat oficial;
- la Centrul republican de pregatire a loturilor nationale, cu un numar de
cel putin 10 sportivi componenti ai loturilor nationale;
- la centre de antrenament, cu un numar de cel putin 20 de sportivi pentru
perfectionarea sportiva.
Cercurile sportive se organizeaza in cadrul asociatiilor sportive, pe
locuri de munca, cu cel putin 5 persoane. Conducerea cercurilor sportive se
asigura cu activ obstesc.
Cabinetele metodice asigura indrumarea si asistenta in problemele tehnice
sportive, educative, biofiziologice si psihologice, pe care le solicita
organizarea eficienta a educatiei fizice si sportului de masa si de
performanta, precum si perfectionarea profesionala a cadrelor de specialitate.
Cabinetele metodice se organizeaza pe linga consiliile judetene si al
municipiului Bucuresti pentru educatie fizica si sport si cluburi sportive si
isi desfasoara activitatea cu personal retribuit si activ obstesc din domeniul
educatiei fizice si sportului si al stiintelor ajutatoare: antrenori,
profesori, medici, ingineri, biochimisti, sociologi, psihologi etc.
Cabinetele de medicina sportiva se organizeaza si functioneaza potrivit
prevederilor Decretului nr. 296/1973 privind stabilirea normelor unitare de
structura pentru unitatile sanitare.
Comisiile pe ramuri de sport asigura indrumarea, dezvoltarea si organizarea
activitatii de pregatire si competitionala specifica fiecarei ramuri sportive.
Ele se organizeaza pe linga consiliile locale pentru educatie fizica si sport
si functioneaza cu activ obstesc.
Comisiile pe probleme de specialitate sint compartimente de munca comune
mai multor ramuri de sport (sporturi individuale, jocuri sportive, pregatirea
si perfectionarea cadrelor, propaganda si educatie, materiale si echipament
sportiv, constructii de baze sportive etc.), organizate pe linga unitatile
sportive.
La consiliile judetene si al municipiului Bucuresti pentru educatie fizica
si sport, comisiile isi desfasoara activitatea cu personal incadrat in munca si
activ obstesc si pot retribui un sef de comisie, daca sint cel putin 5 persoane
retribuite.
Comisiile organizate pe linga celelalte unitati sportive isi desfasoara
activitatea cu activ obstesc.
Birourile se constituie potrivit normelor prevazute la art. 9 din Decretul
nr. 162/1973 privind stabilirea normelor unitare de structura pentru unitatile
economice.
C) Alte unitati
a) Bazele sportive sint unitati fara personalitate juridica, organizate
pentru desfasurarea activitatii sportive de pregatire si competitionala si pot
fi conduse de un sef de baza.
b) Complexele sportive sint unitati fara personalitate juridica care
cuprind o grupare de constructii sportive destinate antrenamentelor si
competitiilor sportive, amplasate in acelasi loc sau in locuri diferite si pot
fi conduse de un sef de complex.
Bazele si complexele sportive se pot organiza pe linga unitati sportive,
unitati economice, institutii de invatamint, unitati militare, organizatii de
masa si obstesti, ministere si alte organe centrale si locale, precum si in
orase, comune si sate.
c) Administratiile de baze sportive sint unitati cu personalitate juridica
prin care se realizeaza administrarea, intretinerea si amenajarea bazelor
sportive si complexelor sportive proprii, precum si prestarea de servicii
specifice activitatii de educatie fizica si sport (organizarea de cantonamente,
tabere, competitii interne si internationale).
d) Centrele de deservire sportiva sint unitati fara personalitate juridica
care asigura organizarea unor activitati si conditiile materiale necesare
practicarii unor exercitii sau ramuri de sport, in scopul dezvoltarii fizice si
mentinerii sanatatii populatiei.
e) Centrele de prestari de servicii sportive sint unitati fara
personalitate juridica si se organizeaza potrivit normelor de structura
specifice aprobate pentru activitatea de gospodarie comunala si locativa, avind
ca scop punerea la dispozitia populatiei, contra cost, a unor materiale si
echipamente, baze sportive, precum si alte servicii.
f) Intreprinderea economica de administrare a bazelor sportive Bucuresti
este unitate economica cu personalitate juridica prin care se realizeaza
administrarea, intretinerea si amenajarea bazelor sportive de interes national,
executarea unor lucrari de constructii, extinderi si modernizari, producerea de
materiale si echipament sportiv destinate loturilor reprezentative, precum si
prestarea de servicii specifice activitatii de educatie fizica si sport
(organizarea de cantonamente, tabere, competitii interne si internationale).
Intreprinderea se organizeaza potrivit urmatoarei structuri:
Structura activitatii de productie
- ateliere de productie;
- loturi de constructii-montaj, reparatii, intretinere si amenajare de baze
sportive;
- baze si complexe sportive;
- centre de initiere;
- unitati de alimentatie si unitati de prestatii hoteliere pentru sportivi;
- centre de prestari de servicii sportive.
Structura functionala
- birouri;
- servicii.
Atelierele de productie se constituie potrivit normelor prevazute la art. 4
din Decretul nr. 162/1973 privind stabilirea normelor unitare de structura
pentru unitatile economice.
Loturile de constructii-montaj, reparatii, intretinere si amenajari de baze
sportive se constituie potrivit normelor de structura specifice aprobate pentru
unitatile de constructii-montaj.
Unitatile de alimentatie si unitatile de prestatii hoteliere pentru
sportivi se constituie potrivit normelor de structura specifice aprobate pentru
activitatea de comert interior si turism.
Birourile si serviciile se constituie potrivit normelor prevazute la art. 9
si 10 din Decretul nr. 162/1973 privind stabilirea normelor unitare de
structura pentru unitatile economice.
II. Personalul din unitatile de educatie fizica si sport
Personalul din unitatile de educatie fizica si sport se compune din
urmatoarele categorii:
A) Personal de specialitate sportiva
a) personal de conducere;
b) personal de executie de specialitate.
B) Personal din aparatul functional si de deservire
a) personal de conducere;
b) personal de executie de specialitate;
c) personal de executie administrativ;
d) personal de deservire;
e) muncitori.
III. Nomenclatorul functiilor specifice de conducere si de executie
(de specialitate si administrative)
A) Functii de conducere
a) Consilii locale pentru educatie fizica si sport:
- prim-vicepresedinte;
- secretar;
- sef de comisie.
b) Cluburi sportive:
- presedinte;
- vicepresedinte.
c) Asociatii sportive:
- secretar.
d) Baze si complexe sportive:
- sef de complex sportiv;
- sef de baza sportiva.
B) Functii comune de executie
- antrenor categoria I, II, III, IV;
- instructor principal; instructor;
- organizator principal de actiuni sportive; organizator de actiuni
sportive.
Functiile comune de conducere si de executie pentru personalul tehnic,
economic, de alta specialitate si administrativ sint cele prevazute in Decretul
nr. 162/1973 privind stabilirea normelor unitare de structura pentru unitatile
economice.
In cazuri justificate, pe baza reglementarilor in vigoare, se vor putea
folosi si unele functii specifice altor ramuri sau sectoare de activitate care
se dovedesc a fi necesare in activitatea de educatie fizica si sport.
Numarul posturilor din unitatile de educatie fizica si sport se stabileste
de Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport sau de ministere si alte
organe centrale si locale, potrivit criteriilor de normare prevazute la pct. IV
din prezenta anexa.
Consiliul de Ministri va stabili echivalarea functiilor existente cu cele
prevazute in prezentul nomenclator.
IV. Criterii de normare pentru personalul din unitatile sportive
Cluburi, asociatii sportive si centre
1. Antrenor : - 1 post la o grupa sau echipa de
nivel I, cu cel putin 10 sportivi care
participa in sistemul divizionar A sau
la competitii similare acestuia;
- 1 post la o grupa sau echipa de
nivel II, cu cel putin 15 sportivi care
participa in sistemul divizionar B,
sistemul de calificare, divizia C la
fotbal, precum si la alte competitii
similare acestora;
- 1 post la cel putin 30 de sportivi
organizati intr-o grupa sau echipa de
nivel III, specializata in pregatirea
copiilor, juniorilor si tineretului,
selectionati pentru activitatea
sportiva de performanta. La acest nivel
sint incadrate si grupele sau echipele
din sistemul competitional local,
divizii sau campionate judetene,
municipale sau orasenesti, ai caror
sportivi depasesc virsta stabilita
pentru juniori si tineret;
- 1 post de antrenor sau instructor la
cel putin 30 de persoane participante
la centre de initiere, centre de
deservire sportiva sau activitatea de
modelism.
Stabilirea numarului de sportivi cu care lucreaza un antrenor, diferentiat
pe ramuri de sport, precum si gradarea grupelor sau echipelor pe nivele, se vor
face potrivit normativelor elaborate de Consiliul National pentru Educatie
Fizica si Sport. Pentru anumite probe si sportivi de valoare deosebita,
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport va putea aproba incadrarea
de antrenori pentru un numar mai mare de sportivi decit cel prevazut in
criteriile de mai sus.
2. Instructor:
- pentru activitatea - 1 post la 1.500 de persoane
de educatie fizica incadrate in munca sau
si sport de masa locuitori inscrisi in
asociatiile sportive de
cartier;
- pentru activitatea - 1 post la cel putin 4 sectii
sportiva de pe ramura de sport cu
performanta minimum 10 norme de antrenori,
in functie de valoarea
sectiilor;
- 1 post la Centrul republican
de pregatire a loturilor
nationale;
- pentru activitatea - 1 post la fiecare radioclub
de radioamatori judetean.
3. Maestru de balet si - cite 1 post la fiecare sectie
pianist corepetitor: feminina de gimnastica
sportiva sau moderna.
4. Organizator de - 1 post pe unitate la cluburile
actiuni sportive: de fotbal;
- 1 post pe unitate, daca are
cel putin 5 sectii de
performanta participante in
campionatele republicane.
5. Masor: - 1-3 posturi pe unitate,
stabilite diferentiat de
C.N.E.F.S., in functie de
numarul si valoarea sectiilor;
- 1 post la o sectie de fotbal
din campionatul categoriei A
sau B.
6. Personal
economic-administrativ:
- contabil sef - 1 post la fiecare club
sportiv;
- contabil, casier - 2 posturi la fiecare club
sportiv de categoria I;
- 1 post la fiecare asociatie
sportiva cu cel putin 5 sectii
de performanta participante
in sistemul competitional
republican;
- secretar-dactilograf - 1 post pe unitate;
sau dactilograf
- ingrijitor, curier, - 1 post pe unitate;
portar
- magaziner - 1 post la fiecare club
sportiv;
- 1 post la fiecare asociatie
sportiva de categoria I.
7. Baze si complexe
sportive:
a) personal tehnic,
economic, de alta
specialitate si
administrativ:
- contabil sef complex - 1 post la fiecare complex
de categoria I;
- tehnician - 1 post la fiecare baza
sportiva;
- organizator de - 1 post la fiecare complex
actiuni sportive sportiv;
- contabil, casier, - 1 post pe unitate;
functionar
administrativ sau
altele asemanatoare
- magaziner - 1 post pentru fiecare baza
sportiva care deserveste
minimum 200 de sportivi.
b) personal de deservire:
- amenajator de baza - 1 post (pe tura) pentru:
sportiva - 5.000 mp teren gazonat sau
1.500-2.000 mp teren cu
zgura sau sala de sport;
- bazin de inot si polo,
baza nautica sau hipica,
patinoar artificial;
- 1.000 mp pirtie schi.
- muncitor necalificat - 1 post la fiecare 700 mp de
intretinere baza sportiva
(pe tura);
- 1 post la fiecare 100 cuiere
pentru vestiare (pe tura);
- 1 post pentru o pista de
popice (pe tura);
- cite 1 post pentru fiecare
instalatie de tir (pe tura);
- armurier - 1 post pe unitate;
- frigoriferist - 1 post la o instalatie de
frig cu 1-3 compresoare
(pe tura);
- marangoz - 1 post la 30 de
ambarcatiuni;
- conducator
ambarcatiuni - 1 post la fiecare baza
nautica;
- ingrijitor lot
calarie si crescator,
ingrijitor cabaline - 1 post la 4 cai.
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport va stabili, in functie
de aceste criterii, norme diferentiate pe tipuri de baze si complexe sportive
si pe categorii de personal, in raport cu volumul activitatii si specificul
fiecarui loc de munca.
Numarul altor categorii de muncitori calificati care asigura intretinerea
si repararea bazelor sportive si a materialului si echipamentului sportiv va fi
stabilit in functie de volumul activitatii, pe baza normelor de munca specifice
fiecarei meserii.
Numarul posturilor de paza de la bazele si complexele sportive se
stabileste potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Consiliul National pentru Educatie Fizica si Sport poate avea in subordine
unitati cu alt specific, care se organizeaza potrivit normelor de structura
aprobate pentru ramura din care fac parte.