ORDONANTA
URGENTA Nr. 77 din 24 iunie 2009
privind organizarea si
exploatarea jocurilor de noroc
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 439 din 26 iunie 2009
Actele normative care reglementează activitatea de
jocuri de noroc în vigoare acoperă, în general, domeniul de referinţă, dar,
având o vechime mare, nu mai corespund realităţilor economice, tehnice şi mai
ales conceptuale din domeniul jocurilor de noroc. Aplicarea acestora în
practică, precum şi modificarea actelor normative conexe activităţii au
demonstrat existenţa necesităţii modificării şi perfecţionării actualelor
reglementări, pentru a răspunde cât mai bine cerinţelor pieţei specifice.
Totodată, având în vedere măsurile privind asigurarea
surselor de finanţare a dezvoltării economice şi ţinând cont de faptul că taxa
de autorizare percepută organizatorilor de jocuri de noroc este nemodificată
din anul 2000, se impune modificarea nivelului de taxare a operatorilor
economici din domeniul jocurilor de noroc.
Ţinând cont de situaţiile expuse mai sus, ce vizează
domeniul de activitate al jocurilor de noroc, se impune îmbunătăţirea cadrului
normativ prin promovarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Organizarea şi exploatarea activităţii de
jocuri de noroc pe teritoriul României constituie monopol de stat şi se
desfăşoară în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Statul poate acorda dreptul de organizare şi
exploatare a activităţii de jocuri de noroc în condiţiile prezentei ordonanţe
de urgenţă, pe bază de licenţă de organizare a jocurilor de noroc pe fiecare
tip de activitate, astfel cum acestea sunt clasificate prin prezenta ordonanţă
de urgenţă, şi de autorizaţie de exploatare a jocurilor de noroc, documente
nominale şi limitate în timp, ce vor fi exploatate în mod direct de deţinătorul
licenţei.
(3) Activitatea de autorizare a organizării şi exploatării
jocurilor de noroc se realizează de Ministerul Finanţelor Publice prin Comisia
de autorizare a jocurilor de noroc, denumită în continuare comisie, care
se organizează şi funcţionează la nivelul acestui minister, în condiţiile
stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă, de normele metodologice de aplicare
a acesteia, precum şi de alte acte normative cu incidenţă în materie.
(4) Dispoziţiile legale referitoare la procedura
aprobării tacite nu se aplică în cadrul procedurii de acordare a licenţelor de
organizare a jocurilor de noroc sau a autorizaţiilor de exploatare a jocurilor
de noroc.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), conform
cărora jocurile de noroc sunt exploatate în mod direct de deţinătorul licenţei,
exploatarea jocurilor de noroc se poate realiza, în comun, de către 2
organizatori de jocuri de noroc între care există un contract de asociere
încheiat în condiţiile legii, răspunderea administrativă revenind ambilor
parteneri.
Art. 2. - (1) Componenţa comisiei se stabileşte prin
ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului administraţiei
şi internelor, din structura acesteia făcând parte cel puţin câte un
reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Administraţiei şi
Internelor şi Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor.
(2) Comisia funcţionează având în vedere principiile
legalităţii, imparţialităţii, rolului activ şi disponibilităţii.
(3) Monitorizarea activităţilor din domeniul jocurilor
de noroc se realizează de către Ministerul Finanţelor Publice, direct sau
împreună cu alte instituţii ale statului, în condiţiile legii.
Art. 3. - (1) Prin joc de noroc se înţelege acea
activitate comercială care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: se
atribuie câştiguri materiale, de regulă băneşti, ca urmare a oferirii publice
de către organizator a unui potenţial câştig şi a acceptării ofertei de către
participant, cu perceperea unei taxe de participare directe sau disimulate,
câştigurile fiind atribuite prin selecţia aleatorie a rezultatelor
evenimentelor care fac obiectul jocului, indiferent de modul de producere a
acestora.
(2) Sunt incluse în această categorie şi acele
activităţi comerciale în care beneficiarii premiilor sunt stabiliţi pe baza
rezultatelor unor evenimente sau concursuri ce se vor produce fără implicarea
organizatorilor.
(3) Organizarea oricărui joc de noroc implică existenţa
cumulativă a următoarelor elemente: joc şi/sau partidă, taxă de participare sau
miză, fond de câştiguri sau premii, mijloace de joc, organizator, participanţi.
Art. 4. - (1) Prin taxă de participare directă se
înţelege suma de bani percepută direct de la participant de către organizator
în schimbul dreptului de participare la joc.
(2) Prin taxă de participare disimulată se
înţelege orice sumă încasată sau solicitată suplimentar faţă de contravaloarea
percepută de la aceeaşi persoană de acelaşi operator economic pentru vânzarea
unor bunuri ori produse sau pentru efectuarea unor servicii similare ori
identice, indiferent dacă aceasta este încasată sau solicitată direct de către
organizatorul activităţii ori de către o altă persoană care participă sub orice
formă la desfăşurarea activităţii, având ca finalitate permisiunea dreptului de
participare la jocul de noroc.
Art. 5. - (1) Prin mijloc de joc se înţelege
orice suport material, inclusiv suportul informatic, care serveşte sau permite
organizarea, desfăşurarea ori participarea la jocuri de noroc. Mijloacele de
joc pot fi: de bază şi auxiliare.
(2) Prin mijloc de joc de bază se înţelege orice
suport material, inclusiv suportul informatic, care generează, în mod direct,
elementele aleatorii ce stau la baza jocurilor de noroc. Intră în această
categorie, pentru jocurile de noroc în care câştigătorii sunt stabiliţi pe baza
rezultatelor unor evenimente sau concursuri care nu depind în mod exclusiv de
hazard, serverele sau alte suporturi informatice similare care asigură
organizarea şi exploatarea unitară la nivelul organizatorului a jocurilor de
noroc respective.
(3) Prin mijloc de joc auxiliar se înţelege orice
suport material, inclusiv suportul informatic, care, deşi nu face parte
integrantă din mijlocul de joc de bază, concură împreună cu acesta la
organizarea şi desfăşurarea jocurilor de noroc ori la participarea la astfel de
activităţi.
(4) Mijloacele de joc auxiliare reprezentând jetoane,
impulsuri, tichete sau altele asemenea constituie mijloace financiare care
concură la organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc.
(5) Nu sunt permise ca instrumente de plată care
concură la exploatarea jocurilor de noroc instrumentele de plată utilizate în
sistemul financiar-bancar (ordine de plată, cambii, bilete la ordin, viramente,
foi de vărsământ etc), alte hârtii de valoare/cu valoare declarată sau
vouchere, cu excepţia mijloacelor de joc prevăzute la alin. (4) şi a
mijloacelor băneşti.
Art. 6. - Prin organizator de jocuri de noroc se
înţelege persoana juridică autorizată să organizeze şi să exploateze jocuri de
noroc în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă. Poate dobândi această
calitate persoana juridică de drept român constituită în condiţiile legii.
Art. 7. - Prin participant la jocul de noroc se
înţelege orice persoană fizică majoră care doreşte şi are dreptul legal să
participe la jocuri de noroc autorizate în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă. Participarea la joc presupune acceptarea necondiţionată a
regulamentului respectivului joc de noroc.
Art. 8. - Prin câştig sau premiu se înţelege
sumele în bani, bunurile sau serviciile acordate de organizator participantului
la joc declarat câştigător, în conformitate cu prevederile cuprinse în
regulamentul respectivului joc de noroc. Răspunderea privind acordarea
câştigului sau premiului revine în exclusivitate organizatorului jocului de
noroc.
Art. 9. - Prin jocuri de noroc frauduloase se
înţelege acele jocuri de noroc prin care mijloacelor de joc aprobate le sunt
modificate datele sau parametrii iniţiali, astfel încât să fie adusă atingere
elementelor de şansă sau metodelor de selecţie.
Art. 10. - (1) Jocurile de noroc se clasifică după cum
urmează:
a) jocuri loto, dacă sunt folosite rezultatele pur
aleatorii ale unor evenimente ce constau în extrageri de numere, de litere,
bilete sau simboluri, indiferent de procedurile şi caracteristicile mijloacelor
utilizate pentru efectuarea extragerilor (urne, roţi, cupe şi alte asemenea
mijloace) care nu se desfăşoară în prezenţa jucătorilor. In această categorie
se includ: loteriile, inclusiv cele instantanee, şi orice joc de noroc care nu
se desfăşoară în prezenţa jucătorilor şi care constă în extrageri de numere, de
litere, simboluri, formulare sau bilete, prin intermediul cărora pot fi
obţinute diverse câştiguri determinate de evenimente care nu se desfăşoară în
prezenţa fizică a jucătorilor, cu excepţia jocurilor de noroc definite în
continuare;
b) pariuri, dacă sunt folosite rezultatele unor
evenimente ce se vor produce fără implicarea organizatorilor. Pariul este
un joc de noroc în care participantul trebuie să indice rezultatele unor
evenimente ce urmează să aibă loc sau care sunt generate aleatoriu de un sistem
informatic independent. In această categorie se includ:
(i) pariurile mutuale, în cadrul cărora premiul se
distribuie participanţilor declaraţi câştigători proporţional cu numărul
variantelor câştigătoare deţinute de fiecare dintre aceştia, organizatorul
fiind implicat doar în procesul de colectare a taxelor de participare şi de
distribuire a sumelor stabilite cu titlul de premii, în conformitate cu
prevederile regulamentelor de joc respective;
(ii) pariurile în cotă fixă, în cadrul cărora
organizatorul este cel care stabileşte pe baza unor criterii proprii şi aduce
la cunoştinţa participanţilor cotele de multiplicare a mizei în cazul în care
variantele jucate sunt declarate câştigătoare, în conformitate cu prevederile
regulamentelor de joc respective. Valoarea fiecărui câştig este fixată prin
regulament (sumă fixă sau multiplu de miză) independent de totalul mizelor;
c) jocuri de noroc caracteristice activităţii
cazinourilor, dacă evenimentele se produc cu ajutorul unor mijloace specifice
de joc, în prezenţa fizică a participanţilor, cu sau fără participarea directă
a acestora. Mijloacele specifice de joc folosite pot fi: cărţi de joc, zaruri,
bile de ruletă, rulete şi mese de joc, inclusiv instalaţiile auxiliare ale
acestora, precum şi alte mijloace de joc stabilite prin hotărâre a Guvernului;
d) jocurile tip slot-machine, dacă evenimentele sunt
organizate în prezenţa fizică a participanţilor prin intermediul maşinilor,
utilajelor şi instalaţiilor specifice, iar câştigul depinde de hazard;
e) jocurile bingo desfăşurate în săli de joc, cu
câştiguri generate de elemente aleatorii, organizate prin folosirea
echipamentelor complexe de extragere de tip loteristic, care sunt caracterizate
prin extrageri şi premieri succesive, în prezenţa fizică a jucătorilor;
f) jocurile bingo organizate prin intermediul
sistemelor reţelelor de televiziune, cu câştiguri generate de elemente
aleatorii, organizate prin folosirea echipamentelor complexe de extragere de
tip loteristic, care sunt caracterizate prin extrageri şi premieri succesive,
fără prezenţa fizică a jucătorilor.
(2) Pentru jocurile de noroc prevăzute la alin. (1),
precum şi pentru orice alte tipuri de jocuri de noroc organizate în condiţiile
stabilite prin prezenta ordonanţă de urgenţă este obligatorie deţinerea licenţei
de organizare a jocurilor de noroc, respectiv a autorizaţiei de exploatare a
jocurilor de noroc.
Art. 11. - Nu sunt considerate jocuri de noroc şi sunt
permise fără autorizare următoarele tipuri de jocuri:
a) tombolele organizate în şcoli, în grădiniţe sau în
alte colectivităţi şi care au un caracter distractiv şi nonprofit pentru
organizatori;
b) jocurile de tip distractiv, exploatate prin
intermediul unor maşini, aparate, dispozitive de orice fel şi care nu presupun
câştiguri bazate pe elemente aleatorii, ci au ca scop testarea forţei,
inteligenţei şi dexterităţii participantului;
c) acţiunile organizate de diferiţi operatori
economici, în condiţiile legii, în scopul stimulării vânzărilor şi care nu
presupun taxă de participare, respectiv niciun fel de cheltuială suplimentară
din partea participanţilor şi nici majorarea preţului pe care produsul l-a avut
anterior desfăşurării acţiunii publicitare.
Art. 12. - (1) Licenţa de organizare a jocurilor de
noroc se acordă operatorului economic care îndeplineşte condiţiile pentru
organizarea activităţilor ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă şi
este valabilă 5 ani de la data acordării, cu condiţia plăţii taxei de
autorizare anuală conform prevederilor art. 14.
(2) Operatorii economici organizatori de jocuri de
noroc vor înştiinţa comisia despre orice modificare, în termen de 5 zile
lucrătoare de la data înregistrării, adusă datelor iniţiale în baza cărora a
fost emisă licenţa de organizare a jocurilor de noroc sau autorizaţia de
exploatare a jocurilor de noroc, după caz.
(3) Autorizaţia de exploatare a jocurilor de noroc este
valabilă un an de la data acordării, după cum urmează:
a) în cazul jocurilor loto: pentru întreaga activitate
care presupune extrageri de numere, de litere, bilete sau simboluri, indiferent
de procedurile şi caracteristicile mijloacelor utilizate pentru efectuarea
extragerilor (urne, roţi, cupe şi alte asemenea mijloace) care nu se desfăşoară
în prezenţa jucătorilor;
b) în cazul pariurilor: pentru mijlocul de joc de bază
prin care se desfăşoară organizarea şi exploatarea unitară la nivelul
organizatorului a fiecărei activităţi distincte;
c) în cazul jocurilor de noroc caracteristice
activităţii cazinourilor: fiecărui organizator i se acordă o singură
autorizaţie de exploatare a jocurilor de noroc pentru locaţia în care se
organizează şi se desfăşoară aceste activităţi;
d) în cazul jocurilor bingo desfăşurate în săli de joc:
pentru fiecare locaţie în care se organizează şi se desfăşoară aceste
activităţi;
e) în cazul jocurilor tip slot-machine: pentru fiecare
mijloc de joc.
(4) Prin data acordării se înţelege data de
întâi a lunii următoare celei în care, după ce s-a analizat şi s-a avizat
favorabil documentaţia depusă de operatorul economic, s-a efectuat plata
sumelor datorate anticipat de operatorul economic, conform prevederilor art.
14.
(5) In situaţia în care un operator economic nu mai
deţine licenţă de organizare a jocurilor de noroc validă, indiferent de motivul
care a generat această stare, autorizaţiile de exploatare a jocurilor de noroc
emise în favoarea acestuia îşi pierd valabilitatea cu aceeaşi dată, iar
operatorul economic respectiv este obligat la plata taxelor de autorizare
aferente, conform prevederilor art. 14.
Art. 13. - (1) Acordarea licenţei de organizare a
jocurilor de noroc, respectiv acordarea autorizaţiei de exploatare a jocurilor
de noroc se realizează cu perceperea de taxe.
(2) Pentru societăţile care organizează pariuri în cotă
fixă, taxa pentru autorizaţia de exploatare a jocurilor de noroc se stabileşte
în funcţie de încasările efectiv realizate de societăţi din exploatarea acestei
activităţi, dar nu mai puţin de nivelul minim al taxei stabilite în condiţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Taxele percepute pentru obţinerea licenţei de
organizare a jocurilor de noroc şi a autorizaţiei de exploatare a jocurilor de
noroc constituie venit al bugetului de stat.
Art. 14. - (1) Nivelul taxelor pentru eliberarea
licenţelor de organizare a jocurilor de noroc şi a autorizaţiilor de exploatare
a jocurilor de noroc, precum şi nivelul minim al capitalului social subscris şi
vărsat de operatorii economici organizatori de jocuri de noroc sunt prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă şi pot fi
modificate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor
Publice.
(2) Taxele aferente activităţilor din domeniul
jocurilor de noroc se plătesc de către operatorii economici organizatori, după
cum urmează:
a) taxa aferentă licenţei de organizare a jocurilor de
noroc:
(i) pentru primul an, până la data de 25 inclusiv a
lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
(ii) pentru anii următori, cu 10 zile înainte de
expirarea anului precedent;
b) taxa anuală aferentă autorizaţiei de exploatare a
jocurilor de noroc:
(i) pentru jocurile de noroc caracteristice activităţii
cazinourilor şi jocurile tip slot-machine, taxa se datorează pentru fiecare
mijloc de joc şi se plăteşte în 4 rate trimestriale egale, astfel:
A. pentru primul trimestru - până la data de 25
inclusiv a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
B. pentru celelalte trimestre - până la data de 25
inclusiv a ultimei luni din trimestru (respectiv 25 martie, 25 iunie, 25
septembrie şi 25 decembrie) pentru trimestrul următor;
(ii) pentru jocurile bingo în săli de joc, taxa anuală
se datorează pentru fiecare locaţie şi se plăteşte integral până la data de 25
inclusiv a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
(iii) pentru jocurile de tip pariu şi jocurile de noroc
bingo organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune, taxa
anuală se datorează şi se plăteşte după cum urmează:
A. sumele care rezultă din aplicarea procentelor
prevăzute în anexă la veniturile estimate de operatorul economic, dar nu mai
puţin decât taxa anuală minimală - până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;
B. în cazul în care, în cursul anului de autorizare,
încasările efective depăşesc încasările estimate prin documentaţia prezentată
la data autorizării, taxa anuală de autorizare datorată se va recalcula prin
aplicarea cotei procentuale prevăzute în anexă asupra încasărilor efective
cumulate de la începutul perioadei de autorizare. Recalcularea se va efectua
lunar, începând cu prima lună în care se înregistrează depăşirea rezultatelor
estimate. Incasările efective cumulate şi taxa plătită de la începutul
perioadei de autorizare până la finele lunii precedente celei pentru care se
face regularizarea se va declara şi plăti până la data de 25 a lunii următoare;
c) taxele aferente licenţelor de organizare a jocurilor
de noroc, precum şi taxele anuale aferente autorizaţiilor de exploatare a
jocurilor de noroc, datorate de Compania Naţională „Loteria Română" - S.A.
pentru jocuri loto şi pariuri mutuale - până la data de 25 martie inclusiv
pentru anul în curs.
(3) Cota procentuală din valoarea nominală a
cartoanelor achiziţionate de către organizatorii de jocuri de noroc bingo în
sală de la Compania Naţională „Imprimeria Naţională" - S.A. se achită în
avans la Trezoreria Statului, ridicarea cartoanelor fiind permisă numai pe baza
prezentării documentului de plată vizat de trezorerie.
Art. 15. - (1) Pentru obţinerea licenţei de organizare
a jocurilor de noroc trebuie ca:
a) operatorii economici să facă dovada:
(i) existenţei ca obiect principal de activitate a
organizării de jocuri de noroc;
(ii) existenţei avizului organelor de poliţie acordat
reprezentanţilor legali ai persoanei juridice, eliberat în condiţiile prevăzute
de normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă;
(iii) constituirii capitalului social subscris şi
vărsat în cuantumul prevăzut în prezenta ordonanţă de urgenţă;
b) reprezentanţii legali ai persoanei juridice să
depună o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că:
(i) operatorul economic nu a fost condamnat printr-o
hotărâre definitivă de condamnare pentru care nu a intervenit reabilitarea;
(ii) nu se află într-o stare de incompatibilitate,
astfel cum acestea sunt reglementate de lege;
c) reprezentanţii legali ai persoanei juridice să
depună certificatele de cazier judiciar sau alte acte emise de autorităţile
competente pe a căror rază de competenţă se află ultimul domiciliu/sediu social
cunoscut, din care să rezulte că împotriva oricăruia dintre reprezentanţii
legali ai persoanei juridice nu s-a pronunţat o hotărâre judecătorească
definitivă de condamnare pentru care nu a intervenit reabilitarea, în România
sau într-un stat străin, pentru o infracţiune prevăzută de prezenta ordonanţă
de urgenţă sau pentru o altă infracţiune săvârşită cu intenţie pentru care a
fost aplicată o pedeapsă de minimum 2 ani cu închisoarea;
d) operatorul economic a depus cerere pentru obţinerea
autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc din categoria celor
reglementate de prezenta ordonanţă de urgenţă şi în condiţiile impuse de
aceasta.
(2) Pentru obţinerea autorizaţiei de exploatare a
jocurilor de noroc, operatorii economici trebuie să facă dovada că:
a) deţin licenţă de organizare a jocurilor de noroc
valabilă la data depunerii cererii pentru obţinerea autorizaţiei de exploatare
a jocurilor de noroc sau au depus cerere pentru obţinerea licenţei de
organizare a jocurilor de noroc;
b) spaţiul propus este înregistrat la oficiul
registrului comerţului de către organizatorul în cauză conform prevederilor
legale în vigoare pentru desfăşurarea activităţilor comerciale în cadrul
imobilelor şi îndeplineşte cerinţele prevăzute în normele de aplicare a
prezentei ordonanţe de urgenţă;
c) spaţiul propus nu este situat în incinta unui
aşezământ de învăţământ, inclusiv campusurile aferente acestuia, unor
aşezăminte de cultură, artă, sănătate, cu caracter social, de culte religioase
şi altele asemenea sau în perimetrul delimitat destinat acestora; se interzice
desfăşurarea de jocuri de noroc în spaţii care datorită amplasării ar conduce
la obstrucţionarea traficului sau la limitarea liberului acces către alte
locaţii de interes (intrări în imobile, pasaje pietonale, staţii ale
mijloacelor de transport în comun etc); în mod excepţional se admite
organizarea de jocuri de noroc în cinematografe, săli de spectacole, săli de
sport, case de cultură şi altele de acest fel, cu condiţia să fie asigurate
cumulativ următoarele condiţii: acces separat pentru jucători, să nu fie
deranjate în vreun fel celelalte activităţi şi să poată fi restricţionat total
accesul minorilor;
d) activitatea de tip cazinou urmează a se organiza în
imobile care nu au destinaţia de locuinţă sau în locaţii care fac parte din
hoteluri având o clasificaţie, conform normelor naţionale în vigoare, de cel
puţin 3 stele;
e) mijloacele de joc şi locaţiile/spaţiile propuse
îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă şi în normele
de aplicare a acesteia;
f) mijloacele de joc tip slot-machine sunt dotate cu un
sistem electronic integrat de monitorizare, înregistrare şi evidenţiere a
tuturor operaţiunilor de exploatare, făcând parte integrantă constructivă din
mijlocul de joc respectiv sau adăugat ulterior acestora (tip „black-box"),
care permite controlul autorităţilor prevăzute la art. 28 asupra modului de
organizare şi exploatare a jocurilor de noroc respective. Cerinţele pe care
trebuie să le îndeplinească mecanismele respective, condiţiile de avizare
pentru entităţile care adiţionează sistemele de tip „black-box",
instalarea acestora şi monitorizarea activităţii sunt prevăzute în normele de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă;
g) sălile de pariuri vor fi operate prin intermediul
unor programe informatice independente, unice la nivelul societăţii
organizatoare, indiferent de numărul de locaţii în care se desfăşoară
activitatea respectivă, cu obligativitatea centralizării într-un sistem
electronic central amplasat pe teritoriul României a informaţiilor care să
evidenţieze fiecare terminal de joc conectat, totalul taxelor de participare
colectate şi totalul premiilor acordate. Sistemul electronic central, prin
grija şi pe seama organizatorului, va fi conectat cu un terminal situat la
Ministerul Finanţelor Publice, pus la dispoziţie gratuit de organizatori, şi va
conţine sau va permite accesul la informaţii privind: totalul taxelor de
participare colectate în orice zi, totalul premiilor acordate în ziua
respectivă, precum şi evidenţa terminalelor interconectate în sistem (numărul
acestora şi adresa la care sunt exploatate fiecare). Cu cel puţin 30 de zile
înainte de obţinerea autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc, fiecare
spaţiu în care se desfăşoară activitatea de pariuri trebuie să fie identificat
în sistemul central. Orice modificare ulterioară va fi comunicată cu cel puţin
15 zile înainte de a fi operaţională;
h) jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul
sistemelor reţelelor de televiziune deţin un aviz emis de Compania Naţională
„Loteria Română" - S.A., conform căruia jocurile de noroc propuse a fi
autorizate nu încalcă dreptul de exclusivitate şi nu împietează asupra
realizării obiectului de activitate al acesteia, iar mijloacele de joc
utilizate, indiferent de modul constructiv sau operaţional al acestora, sunt vizate
de Biroul Român de Metrologie Legală. Totalul taxelor de participare colectate
şi totalul premiilor acordate se centralizează într-un sistem electronic
central amplasat pe teritoriul României. Sistemul electronic central, prin
grija şi pe seama organizatorului, va fi conectat cu un terminal situat la
Ministerul Finanţelor Publice, pus la dispoziţie gratuit de organizatori, şi va
conţine sau va permite accesul la informaţii privind: totalul taxelor de
participare colectate în orice zi şi totalul premiilor acordate.
(3) Prevederile alin. (2) lit. a) nu se aplică în
situaţia în care se solicită în acelaşi timp atât acordarea licenţei de
organizare a jocurilor de noroc, cât şi acordarea autorizaţiei de exploatare a
jocurilor de noroc.
(4) Nu se acordă licenţă de organizare a jocurilor de
noroc sau autorizaţie de exploatare a jocurilor de noroc, după caz, în situaţia
în care operatorii economici organizatori:
a) înregistrează la data depunerii cererii pentru
obţinerea licenţei de organizare a jocurilor de noroc sau a autorizaţiei de
exploatare a jocurilor de noroc, după caz, obligaţii de plată restante faţă de
bugetul general consolidat;
b) nu au constituit garanţia pentru acoperirea riscului
de neplată a obligaţiilor faţă de bugetul general consolidat, în cuantumul, în
forma şi la termenul prevăzut în prezenta ordonanţă de urgenţă.
(5) Nu se consideră obligaţii de plată restante în
sensul alin. (4) lit. a):
a) obligaţiile restante pentru care operatorii
economici au obţinut înlesniri la plată, aflate în vigoare la data depunerii
documentaţiei;
b) obligaţiile datorate şi neachitate, cuprinse în
titluri executorii pentru care instanţa judecătorească a dispus suspendarea
executării silite sau în cazul în care suspendarea executării silite a avut loc
ca urmare a deschiderii procedurii de reorganizare judiciară;
c) obligaţiile de plată pentru care s-a dispus
suspendarea actului administrativ-fiscal sau care sunt suspendate în condiţiile
legii, după caz.
(6) Numărul minim de mijloace de joc, locaţii sau
dotări tehnice pentru care se poate solicita autorizarea este:
a) pentru jocurile tip slot-machine, numărul minim de
mijloace de joc care pot fi exploatate de acelaşi operator economic este de 50
de aparate, care pot fi exploatate în cadrul aceleiaşi locaţii sau în locaţii
diferite. Dacă numărul autorizaţiilor de exploatare a jocurilor de noroc
plătite de organizator scade sub numărul prevăzut în prezenta ordonanţă de
urgenţă, licenţa de organizare a jocurilor de noroc se revocă de drept, fără
îndeplinirea altor proceduri prealabile. Numărul de slot-machine, pentru
fiecare locaţie, este de:
(i) minimum 20 de mijloace de joc pentru spaţiile în
care, pe lângă celelalte activităţi care se desfăşoară în cadrul incintei
respective, altele decât exploatarea de jocuri de noroc, se exploatează numai
această categorie de mijloace de joc;
(ii) minimum 3 mijloace de joc, dar nu mai mult de 5
mijloace de joc, pentru spaţiile în care se desfăşoară cu precădere alte
activităţi cu caracter economic, amplasarea, organizarea şi exploatarea
mijloacelor de joc respective fiind realizate distinct în cadrul locaţiei;
(iii) minimum două mijloace de joc pentru locaţiile
autorizate pentru activitatea de pariu sau loto;
(iv) minimum 50 de mijloace de joc interconectate în
sistemul de joc „jack-pot", în situaţia în care mijloacele de joc sunt
exploatate în cel puţin două locaţii;
(v) minimum 4 terminale (posturi) de joc pentru
jocurile tip slot-machine care sunt construite într-o singură entitate şi la
care exploatarea se realizează de la mai multe terminale (posturi) de joc;
b) numărul minim de mese speciale de joc din cadrul
locaţiei în care se organizează activitatea de tip cazinou este de: 12 în
municipiul Bucureşti, dintre care cel puţin două mese de ruletă; 10 în alte
locaţii decât în municipiul Bucureşti, dintre care cel puţin două mese de
ruletă; jocul direct între participanţi se poate organiza la numărul total de
mese aprobat, mai puţin la mesele de ruletă;
c) locaţiile în care se exploatează activitatea de tip
cazinou vor fi dotate cu sistem digital de supraveghere şi înregistrare video,
precum şi cu mijloace de joc şi tehnică de bază şi complementară specifică la
nivelul practicat pe plan internaţional, în condiţiile prevăzute în normele de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă;
d) organizatorii activităţii de tip cazinou vor ţine
evidenţa datelor de identificare ale persoanelor care intră în incinta
locaţiilor în care este exploatat acest gen de activitate numai în format
electronic. Bazele de date constituite la nivelul organizatorului se arhivează
prin grija acestuia şi se păstrează pentru un interval de minimum 5 ani;
e) în cadrul fiecărei locaţii în care se organizează şi
se exploatează activitatea de bingo în săli de joc dotarea tehnică minimală trebuie
să cuprindă: un aparat de extragere aleatorie a numerelor, 3 panouri cu afişaj
luminos, 4 monitoare color TV, un calculator electronic coordonator de joc,
dispozitive şi accesorii specifice jocului de bingo;
f) pentru activitatea de pariuri, numărul minim de
spaţii în care poate fi exploatată activitatea de acelaşi operator economic
este de 15;
g) pentru activitatea de pariuri, numărul minim de
terminale specializate în dotarea unui operator economic este de 30;
h) pentru activitatea de pariuri, dotarea tehnică
minimală trebuie să cuprindă:
(i) pentru locaţia centrală: sistem computerizat de
înregistrare, stocare, omologare şi raportare contabilă a pariurilor efectuate,
compus din server, sistem pentru securizarea transmisiilor, calculatoare pentru
urmărirea pariurilor efectuate, sistem de transmisie de date (internet, radio,
telefon etc);
(ii) pentru punctul de lucru (agenţie): minimum un
terminal specializat pentru emiterea şi înregistrarea pariurilor, o imprimantă
pentru emiterea biletelor pariate, sistem de transmisie de date către locaţia
centrală;
(iii) pentru locaţia aflată la Ministerul Finanţelor
Publice: sistem computerizat de înregistrare,stocare, omologare şi raportare
contabilă a pariurilor efectuate compus dintr-un terminal, sistem pentru securizarea
transmisiilor, sistem de transmisie date (internet, radio, telefon etc);
i) pentru jocurile de noroc bingo organizate prin
intermediul sistemelor reţelelor de televiziune, numărul minim de agenţii prin
care se realizează distribuţia biletelor de către acelaşi operator economic
este de 150;
j) pentru jocurile de noroc bingo organizate prin
intermediul sistemelor reţelelor de televiziune, dotarea tehnică minimală
trebuie să cuprindă:
(i) pentru locaţia centrală: sistem computerizat de
înregistrare, stocare, omologare şi raportare contabilă a taxelor de
participare colectate, compus din server, sistem pentru securizarea
transmisiilor, calculatoare pentru urmărirea taxelor de participare colectate,
sistem de transmisie de date (internet, radio, telefon etc);
(ii) pentru locaţia aflată la Ministerul Finanţelor
Publice: sistem computerizat de înregistrare, stocare, omologare şi raportare
contabilă a taxelor de participare colectate, compus dintr-un terminal, sistem
pentru securizarea transmisiilor, sistem de transmisie de date (internet,
radio, telefon etc).
(7) Pentru jocurile tip slot-machine care sunt
construite într-o singură entitate şi sunt exploatate de la mai multe terminale
(posturi) de joc, autorizaţia de exploatare a jocurilor de noroc se acordă
pentru întreaga entitate, iar taxa de autorizare se datorează pentru fiecare
terminal (post) în parte, fiecare fiind inclus în calculul numărului minim de
maşini prevăzut la alin. (6).
(8) Forma şi conţinutul licenţei de organizare a
jocurilor de noroc, a autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc,
condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească locaţiile în care sunt
exploatate jocurile de noroc, condiţiile tehnice pe care trebuie să le
îndeplinească mijloacele de joc, condiţiile referitoare la regulamentele de joc
şi regulamentele de ordine interioară în vederea acordării autorizaţiei de
exploatare a jocurilor de noroc, precum şi obligaţiile care le revin
organizatorilor în vederea menţinerii valabilităţii acestora se stabilesc prin
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 16. - (1) Operatorii economici care deţin licenţă
de organizare a jocurilor de noroc şi exploatează, pe bază de autorizaţie de
exploatare a jocurilor de noroc, jocuri tip slot-machine, pot organiza sisteme
de tip „jack-pot" prin interconectarea jocurilor tip slot-machine dintr-o
locaţie, dacă se utilizează sisteme de joc de tip „mistery", sau a
aparatelor de acelaşi tip, dacă se utilizează sisteme de joc de tip
„progresiv". Organizatorii sistemelor de tip „jack-pot", pentru
fiecare sistem, vor notifica acest fapt comisiei cu cel puţin 10 zile înainte
de data de începere a exploatării activităţii, precum şi seriile jocurilor tip
slot-machine interconectate în sistem şi locaţia/locaţiile în care sunt exploatate
acestea.
(2) In cadrul sistemelor de tip „jack-pot" se pot
interconecta numai jocuri tip slot-machine aparţinând aceluiaşi operator
economic şi numai în perioada în care pentru acestea există autorizaţie de
exploatare a jocurilor de noroc valabilă.
(3) Pentru organizarea sistemului de tip
„jack-pot" este necesară îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii
minime: acelaşi sistem de conectare on-line a mijloacelor de joc, având acelaşi
protocol de comunicare, software specializat şi algoritm aleatoriu de acordare
a premiului.
Art. 17. - (1) Comisia poate dispune anularea licenţei
de organizare a jocurilor de noroc sau a autorizaţiei de exploatare a jocurilor
de noroc, după caz, atunci când se constată că la data acordării acesteia
solicitanţii au oferit informaţii incorecte sau inexacte, care, dacă ar fi fost
cunoscute, ar fi condus la neacordarea licenţei de organizare a jocurilor de
noroc sau a autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc, după caz. In
această situaţie, o nouă solicitare de autorizare poate fi făcută după cel
puţin 5 ani de la data la care decizia de anulare devine definitivă în sistemul
căilor administrative de atac sau de la data hotărârii judecătoreşti definitive
şi irevocabile. Efectele anulării nu se răsfrâng asupra premiilor acordate
participanţilor la jocurile de noroc care au acţionat cu bună-credinţă.
(2) Comisia poate dispune, în funcţie de consecinţele
produse, măsura revocării licenţei de organizare a jocurilor de noroc în una
dintre următoarele situaţii:
a) neîndeplinirea obligaţiilor de plată faţă de bugetul
general consolidat sau plata acestora, conform prevederilor legale în vigoare,
cu o întârziere mai mare de 30 de zile de la data la care obligaţiile
respective sunt scadente în condiţiile legii;
b) organizatorul nu mai are ca obiect de activitate
principal organizarea de jocuri de noroc;
c) după retragerea avizului organelor de poliţie
acordat reprezentanţilor legali ai persoanei juridice, aceştia îşi menţin
poziţia respectivă după parcurgerea unui interval de 30 de zile de la data
comunicării retragerii avizului;
d) împotriva persoanei juridice s-a pronunţat o
hotărâre definitivă de condamnare pentru care nu a intervenit reabilitarea;
e) reprezentanţii legali ai operatorului economic se
află într-o stare de incompatibilitate pentru o perioadă mai mare de 30 de zile
de la data la care a intervenit starea de incompatibilitate;
f) menţinerea poziţiei deţinute pentru mai mult de 30
de zile de către oricare dintre asociaţii sau reprezentanţii legali ai persoanei
juridice împotriva cărora s-a pronunţat o hotărâre judecătorească definitivă de
condamnare pentru care nu a intervenit reabilitarea, în România sau într-un
stat străin, pentru o infracţiune prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă
sau pentru o altă infracţiune săvârşită cu intenţie pentru care a fost aplicată
o pedeapsă de minimum 2 ani cu închisoarea;
g) organizarea de jocuri de noroc frauduloase;
h) neconstituirea garanţiei în cuantumul, în forma şi
la termenul prevăzut în prezenta ordonanţă de urgenţă;
i) nerespectarea oricăreia dintre prevederile cuprinse
la art. 5 alin. (5), art. 12 alin. (2), art. 14 alin. (2) lit. b) pct. (iii) B,
art. 15 alin. (2) şi (7), art. 16 şi la art. 21 alin. (2)-(4).
(3) Comisia poate dispune, pentru o perioadă de cel
mult 6 luni, măsura suspendării licenţei de organizare a jocurilor de noroc
pentru nerespectarea regulamentelor de joc care au făcut obiectul aprobării,
având ca rezultat prejudicierea participanţilor la jocul de noroc respectiv,
sau a autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc pentru cazurile pentru
care s-a prevăzut prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă
măsura de suspendare a autorizaţiei, după caz.
(4) Comisia poate dispune măsura suspendării sau
revocării licenţei de organizare a jocurilor de noroc, după caz, la solicitarea
Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, pentru
nerespectarea prevederilor legislaţiei privind prevenirea şi combaterea
spălării banilor şi finanţarea actelor de terorism, constatată prin acte
administrative rămase definitive în sistemul căilor administrative de atac sau
prin hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile.
(5) In vederea dispunerii măsurilor prevăzute la alin.
(1)-(3), comisia se poate sesiza din oficiu sau ca urmare a sesizării efectuate
de organele cu atribuţii de control prevăzute la art. 28 alin. (1)^
(6) In situaţia în care se constată că, după expirarea
perioadei de suspendare prevăzute la alin. (3), se menţin motivele care au stat
la baza deciziei de suspendare, perioada de suspendare se prelungeşte până la
remedierea neregulilor care au atras dispunerea măsurii de suspendare.
(7) După revocarea licenţei de organizare a jocurilor
de noroc în situaţiile prevăzute la alin. (2), o nouă solicitare poate fi
făcută după cel puţin un an de la data la care decizia de revocare a rămas
irevocabilă în sistemul căilor de atac.
(8) Neprezentarea la direcţia de specialitate din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice a documentelor care atestă plata
obligaţiilor pentru care termenul prevăzut la art. 14 alin. (2) este data de 25
inclusiv a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată atrage
revocarea aprobării acordate de comisie, fără a se mai emite licenţa de
organizare a jocurilor de noroc sau autorizaţia de exploatare a jocurilor de
noroc respectivă, după caz.
(9) După revocarea licenţei de organizare a jocurilor
de noroc, pe perioada suspendării autorizaţiei de exploatare a jocurilor de
noroc, precum şi după încetarea activităţii de jocuri de noroc, sub orice
formă, operatorii economici organizatori de jocuri de noroc sunt obligaţi să
achite diferenţa rămasă de plată din taxa anuală aferentă
autorizaţiei/autorizaţiilor de exploatare a jocurilor de noroc.
Art. 18. - (1) Companiei Naţionale „Loteria
Română" - S.A. i se încredinţează, în calitate de unic organizator, pe
întreg teritoriul ţării, organizarea şi exploatarea de jocuri loto şi pariuri
mutuale, astfel cum sunt definite la art. 10 alin. (1).
(2) Compania Naţională „Loteria Română" - S.A.
beneficiază de licenţă, respectiv autorizaţie, pentru jocurile de noroc
desfăşurate în condiţiile alin. (1), prin efectul legii, cu condiţia achitării
taxelor pentru obţinerea licenţelor de organizare a jocurilor de noroc sau
autorizaţiilor de exploatare a jocurilor de noroc.
(3) Compania Naţională „Loteria Română" - S.A.
poate organiza şi exploata, cu personal, mijloace şi în locaţiile proprii sau
în comun, sub orice formă, jocuri de noroc, altele decât cele prevăzute la
alin. (1), numai pe bază de licenţă, respectiv autorizaţie, obţinută în
conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Compania Naţională „Loteria Română" - S.A.
poate organiza şi exploata activităţile pentru care, potrivit alin. (1), deţine
exclusivitate, în comun cu alte loterii naţionale afiliate la European State
Lotteries and Toto Association, în condiţiile prevăzute la alin. (2).
(5) In vederea realizării obiectului de activitate,
Compania Naţională „Loteria Română" - S.A. poate încheia contracte cu
persoane fizice sau juridice pentru organizarea şi exploatarea jocurilor de
noroc prevăzute la alin. (1), în condiţiile legii.
Art. 19. - (1) Controlul tehnic al maşinilor,
instalaţiilor, dispozitivelor, meselor de jocuri de noroc şi altor mijloace de
joc, cu excepţia celor pentru care există certificate recunoscute la nivelul
Uniunii Europene sau a programelor informatice care nu fac parte integrantă din
mijlocul de joc respectiv, se exercită de către Biroul Român de Metrologie
Legală.
(2) Utilizarea de programe informatice, altele decât cele
pentru care controlul tehnic se efectuează în condiţiile alin. (1), se
realizează pe răspunderea exclusivă a organizatorilor. Odată cu solicitarea de
autorizare a jocurilor de noroc care implică utilizarea acestor programe
informatice, organizatorul va prezenta comisiei un document din care să rezulte
dreptul de utilizare acordat organizatorului de către deţinătorul de drept al
programului informatic.
(3) Controlul mijloacelor de joc utilizate pentru
exploatarea jocurilor de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor
reţelelor de televiziune, indiferent de modul constructiv sau operaţional al
acestora, se realizează numai de către Biroul Român de Metrologie Legală.
(4) Normele tehnice de verificare utilizate de Biroul
Român de Metrologie Legală, precum şi tarifele practicate pentru activităţile
de control tehnic se stabilesc anual prin ordin comun al ministrului economiei
şi al ministrului finanţelor publice. Până la data intrării în vigoare a
ordinului sunt valabile tarifele din anul anterior.
(5) In normele tehnice de verificare utilizate de
Biroul Român de Metrologie Legală se cuprinde şi verificarea drepturilor de
utilizare asupra programelor informatice utilizate, cu evidenţierea distinctă a
verificării efectuate şi a rezultatelor acesteia în documentele eliberate de
Biroul Român de Metrologie Legală.
(6) Pentru primul an de aplicare a prezentei ordonanţe
de urgenţă, controlul tehnic al maşinilor, instalaţiilor, dispozitivelor,
meselor de jocuri de noroc şi altor mijloace de joc se va desfăşura conform
normelor tehnice în vigoare la data prezentei ordonanţe de urgenţă, la tarifele
practicate de Biroul Român de Metrologie Legală la aceeaşi dată.
(7) Costul activităţilor de control tehnic va fi
suportat de beneficiarii acestora, respectiv de operatorii economici
organizatori de jocuri de noroc.
Art. 20. - (1) Operatorii economici care produc în
România, importă sau realizează achiziţii intracomunitare în România, astfel
cum acestea sunt definite în Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, de mijloace de joc, în scopul
comercializării sau utilizării, sub orice formă, pe teritoriul României, sunt
obligaţi ca în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării
operaţiunilor respective în documentele contabile, conform prevederilor Legii
contabilităţii nr. 82/1991, republicată, să declare aceste mijloace de joc
comisiei, conform prevederilor normelor de aplicare a prezentei ordonanţe de
urgenţă.
(2) Introducerea pe teritoriul României de mijloace de
joc sub orice altă formă decât cele prevăzute la alin. (1) se declară cu 15
zile lucrătoare înainte de realizarea operaţiunii comisiei, în condiţiile
stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, şi se
poate realiza numai în condiţiile în care se face dovada înregistrării
declaraţiei respective la registratura Ministerului Finanţelor Publice.
(3) Se interzice introducerea de mijloace de joc pe
teritoriul României în scopul organizării de jocuri de noroc, astfel cum
acestea sunt definite prin prezenta ordonanţă de urgenţă, sub orice formă, de
către persoanele fizice.
(4) Operatorii economici care vând sau cumpără mijloace
de joc sunt obligaţi să declare mijloacele de joc care fac obiectul tranzacţiei
comisiei, conform prevederilor normelor de aplicare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, în termen de 15 zile lucrătoare de la realizarea acesteia.
(5) Deţinătorii de drept ai mijloacelor de joc care au
făcut anterior obiectul autorizării şi care, indiferent de motivele care stau
la baza acestei decizii (casare, export, stocare, conservare etc), nu mai
doresc să exploateze sau să pună la dispoziţie, sub orice formă, respectivele
mijloace de joc sunt obligaţi să declare aceste mijloace de joc comisiei,
conform prevederilor normelor de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în
termen de 15 zile lucrătoare de la data expirării autorizaţiilor de exploatare
a jocurilor de noroc.
(6) Operatorii economici care intenţionează să producă
în România mijloace de joc în scopul comercializării sau utilizării sunt
obligaţi să obţină avizul comisiei pentru desfăşurarea acestui gen de
activităţi, conform prevederilor normelor de aplicare a prezentei ordonanţe de
urgenţă. Operatorii economici care la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă produc în România mijloace de joc în scopul
comercializării sau utilizării sunt obligaţi să solicite avizul comisiei în
termen de 60 de zile.
Art. 21. - (1) Răspunderea pentru organizarea şi
exploatarea jocurilor de noroc în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă
revine în totalitate persoanelor juridice care deţin licenţă de organizare a
jocurilor de noroc.
(2) Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligaţi să
asigure jucătorilor participarea la joc cu şanse egale, la mize egale, jucate
pe elemente aleatorii sau, în cazul pariurilor, pe elemente de hazard şi de
abilitate a jucătorilor.
(3) Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligaţi:
a) să desfăşoare exploatarea activităţilor pentru care
au fost autorizaţi în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, indiferent de
tipul acestora, numai cu personal utilizat pe baze contractuale şi să ţină o
evidenţă unitară a activităţii desfăşurate, organizată la nivelul domiciliului
fiscal, indiferent de numărul de locaţii în care se desfăşoară activitatea;
b) să facă dovada deţinerii legale în proprietate sau
în folosinţă prin asociere în participaţiune, pe baza unui contract de leasing
sau prin contract de închiriere, pentru mijloacele de joc pentru care au fost
autorizaţi şi pentru instalaţiile auxiliare aferente, cu excepţia programelor
informatice care pot fi utilizate pe bază de licenţă;
c) să nu utilizeze denumirea de „cazinou",
„casino" sau derivate din acestea, cu excepţia organizatorilor care
exploatează acest gen de activitate şi numai pentru locaţiile autorizate în acest
sens.
(4) Organizatorii de pariuri sunt obligaţi să
desfăşoare exploatarea activităţilor pentru care au fost autorizaţi în
condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, prin intermediul unor programe de
prelucrare automată a datelor, unice la nivelul societăţii organizatoare,
indiferent de numărul de locaţii în care se desfăşoară activitatea respectivă,
cu obligativitatea centralizării într-un sistem electronic central amplasat pe
teritoriul României a informaţiilor care să evidenţieze totalul taxelor de participare
colectate şi totalul premiilor acordate.
Art. 22. - (1) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la
art. 5 alin. (5), art. 12 alin. (2) şi la art. 21 alin.'(2), (3) şi (4)
constituie contravenţie si se sancţionează cu amendă de la 20.000 lei la 40.000
lei.'
(2) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 20
constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50.000 lei la
100.000 lei, iar mijloacele de joc respective şi/sau sumele provenite din
operaţiunile economice aferente, după caz, se confiscă.
Art. 23. - (1) Constituie infracţiune fapta săvârşită
de administratorul, directorul sau alt reprezentant legal al unei persoane
juridice ori de o persoană fizică, după caz, de desfăşurare fără licenţă sau
autorizaţie a oricăreia dintre activităţile din domeniul jocurilor de noroc şi
se pedepseşte cu închisoare de la un an la 3 ani sau cu amendă.
(2) Constituie infracţiune şi se sancţionează cu
închisoare de la un an la 5 ani sau cu amendă următoarele fapte:
a) organizarea de jocuri de noroc prin intermediul
sistemelor de comunicaţii de tip internet sau intranet, precum şi prin
intermediul altor sisteme de comunicaţii (sisteme de telefonie fixă sau mobilă)
ori asimilate acestora;
b) organizarea de jocuri de noroc prin intermediul
reţelelor de radio ori prin intermediul altor mijloace de transmisie asimilate;
c) organizarea de pariuri bazate pe rezultatele unor
concursuri clandestine organizate în alte condiţii decât cele prevăzute de
normele legale în vigoare;
d) organizarea de jocuri clandestine ale căror
rezultate pot fi influenţate prin dexteritatea mânuitorului mijloacelor de joc
în scopul obţinerii unor venituri;
e) organizarea de jocuri de bingo, în baza aceleiaşi
autorizaţii de exploatare a jocurilor de noroc, în mai mult de o locaţie;
f) organizarea de jocuri-concurs cu câştiguri de orice
fel prin intermediul liniilor telefonice sau al altor sisteme de
telecomunicaţie, televiziune ori radio, prin care se condiţionează obţinerea
unor avantaje materiale ca rezultat al răspunsurilor formulate la întrebări de
cultură generală, inteligenţă sau perspicacitate şi care presupun o taxă de
participare.
(3) Inţelesul noţiunilor de concursuri clandestine şi
jocuri clandestine va fi cel prevăzut în normele metodologice de
aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, nu
constituie organizare de jocuri de noroc prin intermediul sistemelor de
comunicaţii de tip internet sau intranet, precum şi prin intermediul altor
sisteme de comunicaţii (sisteme de telefonie fixă sau mobilă) ori asimilate
acestora, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) activităţile se desfăşoară de către organizatorii de
jocuri de noroc pe baza regulamentelor de joc aprobate;
b) sistemele de comunicare sunt utilizate strict de organizatori
în vederea exploatării jocurilor de noroc pentru care au fost autorizaţi sau
facilitează numai comunicarea între organizator şi participanţi.
Art. 24. - (1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte
cu închisoare de la 2 la 7 ani organizarea şi desfăşurarea de jocuri sau
activităţi, indiferent de denumirea lor, prin care se propune unor persoane să
depună sau să colecteze bani ori să se înscrie pe o listă, făcându-le să spere
câştiguri financiare rezultate din creşterea numărului de persoane recrutate
sau înscrise, indiferent cum se realizează această colectare sau înscriere pe
liste în scopul de a obţine pentru sine sau pentru altul un folos material
injust.
(2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la un an la 3 ani sau cu amendă fapta de a propune în mod repetat
unor persoane să depună sau să colecteze bani ori să se înscrie pe o listă în
condiţiile prevăzute la alin. (1).
Art. 25. - Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă fapta oricărei persoane care:
a) alterează sau înlocuieşte prin orice mijloc
rezultatul unui joc după ce acesta a fost stabilit;
b) plasează sau modifică o miză după ce rezultatul unui
joc a fost stabilit;
c) foloseşte sau deţine în vederea folosirii într-o sală
de jocuri orice dispozitiv prin a cărui utilizare sunt alterate elementele de
şansă şi metodele de selecţie prin care se modifică rezultatul jocului, suma
sau frecvenţa plăţii într-un joc de noroc;
d) foloseşte sau deţine în vederea folosirii într-o sală
de jocuri jetoane - sau orice alt suport material al taxei de participare la
jocurile respective - false, ştiind că acestea sunt falsificate;
e) organizează sau exploatează jocuri frauduloase.
Art. 26. - Reclama, publicitatea sau orice activitate
promoţională pentru activităţile şi jocurile interzise potrivit prezentei
ordonanţe de urgenţă constituie contravenţie şi se pedepseşte cu amendă de la
50.000 lei la 100.000 lei.
Art. 27. - (1) Licenţele pentru exploatarea jocurilor
de noroc acordate operatorilor economici până la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă îşi menţin valabilitatea până la data expirării,
cu condiţia plăţii taxelor aferente autorizaţiilor de exploatare a jocurilor de
noroc la termenele şi în cuantumul prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă,
dar nu mai mult decât cuantumurile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă,
constituind în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă autorizaţii de
exploatare a jocurilor de noroc.
(2) Operatorii economici care deţin licenţe pentru
exploatarea jocurilor de noroc valabile la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă şi doresc continuarea activităţii pentru care au fost
autorizaţi sunt obligaţi să solicite, în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă, licenţă de organizare a jocurilor de noroc, în termen de 120 de zile
de la data intrării în vigoare a normelor de aplicare a prezentei ordonanţe de
urgenţă.
(3) In situaţia în care operatorii economici care deţin
licenţe pentru exploatarea jocurilor de noroc valabile la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă nu doresc continuarea activităţii
pentru care au fost autorizaţi, vor achita taxa de autorizare aferentă
licenţelor pentru exploatarea jocurilor de noroc, în cuantumul şi la termenele
prevăzute de legislaţia în vigoare la momentul acordării licenţelor pentru
exploatarea jocurilor de noroc, dacă îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
a) notifică renunţarea în termen de 90 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă la organele fiscale
responsabile cu administrarea din punct de vedere fiscal a acestora;
b) anexează la notificare o declaraţie a
administratorului operatorului economic din care să rezulte că mijloacele de
joc sunt dezafectate şi nu sunt utilizate în scopul pentru care a fost emisă
licenţa pentru exploatarea jocurilor de noroc.
(4) In cazul organizatorilor de jocuri de noroc care nu
depun solicitări de obţinere a licenţei de organizare a jocurilor de noroc în
termenul prevăzut la alin. (2) sau ale căror solicitări obţin aviz negativ, o
nouă solicitare poate fi depusă după expirarea termenului de valabilitate a
tuturor licenţelor pentru exploatarea jocurilor de noroc emise în favoarea
acestora până data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(5) Licenţele acordate operatorilor economici până la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă pentru exploatarea de
jocuri de noroc care, conform prezentei ordonanţe de urgenţă, nu se încadrează
în categoria activităţilor care pot fi autorizate îşi pierd valabilitatea de
drept în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă.
Art. 28. - (1) Controlul respectării regimului legal al
activităţilor din domeniul jocurilor de noroc, precum şi aplicarea sancţiunilor
se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi unităţilor sale
subordonate şi al Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) Contravenţiilor prevăzute în prezenta ordonanţă de
urgenţă le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Regulamentele de joc şi cele de ordine interioară
propuse de organizatorii de jocuri de noroc se aprobă de comisie.
(4) Comisia poate aproba regulamentele de joc şi/sau
regulamentele de ordine interioară astfel cum acestea au fost propuse de
organizatori, în forma modificată de către comisie, sau le poate respinge.
(5) Membrii comisiei nu răspund civil sau penal, după
caz, dacă instanţele judecătoreşti constată îndeplinirea ori omisiunea
îndeplinirii de către aceştia cu bună-credinţă şi fără neglijenţă a oricărui
act sau fapt în legătură cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor ce
revin comisiei.
(6) Cheltuielile de judecată ocazionate de procedurile
judiciare iniţiate împotriva persoanelor prevăzute la alin. (5) se suportă de
fiecare ordonator principal de credite care a desemnat membrii în cadrul
comisiei, urmând a fi recuperate, după caz, de la persoana care a căzut în
pretenţii.
(7) Deciziile comisiei sunt obligatorii pentru
organizatorii de jocuri de noroc şi pot fi atacate la instanţa competentă
conform legii.
Art. 29. - (1) Pentru acoperirea riscului de neplată a
obligaţiilor faţă de bugetul general consolidat, organizatorii de jocuri de
noroc sunt obligaţi să constituie un fond de garanţie, pentru fiecare maşină
electronică cu câştiguri, masă de joc din cazinou sau pentru fiecare locaţie,
după caz, până la data depunerii documentaţiei în vederea acordării licenţei
pentru exploatarea jocurilor de noroc, în favoarea organului fiscal teritorial
la care sunt înregistraţi, prin:
a) consemnare de mijloace băneşti la unitatea
Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal;
b) scrisoare/scrisori de garanţie bancară emisă/emise
de o societate bancară. In conţinutul acesteia emitentul va menţiona expres că
se angajează irevocabil şi necondiţionat, renunţând expres la beneficiul
discuţiunii, opoziţiunii şi diviziunii, să achite obligaţiile fiscale restante
în contul indicat de organul fiscal teritorial responsabil cu administrarea din
punct de vedere fiscal a contribuabilului respectiv.
(2) In situaţia în care în cadrul termenului de
valabilitate a licenţei pentru exploatarea jocurilor de noroc organizatorul în
cauză solicită acordarea altor autorizaţii pentru exploatarea jocurilor de
noroc sau suplimentarea numărului de mijloace de joc înscrise pe cele în
vigoare, după caz, este obligat să reîntregească, înainte de depunerea
solicitării, fondul de garanţie existent.
(3) Organizatorii activităţii de pariuri sunt obligaţi
să reîntregească fondul de garanţie înainte de depunerea notificării privind
extinderea activităţii cu o nouă locaţie.
(4) Organizatorii au obligaţia de a menţine sau
completa fondul de garanţie constituit la nivelul corespunzător numărului de
maşini electronice cu câştiguri, mese de joc din cazinou sau locaţii, după caz,
pentru care deţin sau solicită autorizaţii de exploatare a jocurilor de noroc.
(5) Neprezentarea documentelor care atestă constituirea
sau suplimentarea fondului de garanţie existent, conform alin. (1) şi (2),
atrage respingerea solicitării sau, pentru organizatorii care se încadrează în
prevederile alin. (3), revocarea licenţei acordate organizatorului în cauză.
(6) In situaţia în care organele fiscale teritoriale
vor utiliza garanţia constituită în condiţiile alin. (1)-(3), vor înştiinţa
organizatorii despre acest fapt, organizatorii având obligaţia reconstituirii
garanţiei până la primul termen de plată a obligaţiilor care le revin faţă de
bugetul general consolidat.
(7) In situaţia în care perioada de valabilitate a
scrisorii de garanţie bancară expiră în cadrul termenului de valabilitate a
licenţei de organizare a jocurilor de noroc sau a autorizaţiei/autorizaţiilor
de exploatare a jocurilor de noroc, după caz, organizatorul în cauză are
obligaţia de a prezenta o nouă scrisoare de garanţie sau un alt document emis
de societatea bancară, din care să rezulte prelungirea acesteia, cu cel puţin 5
zile lucrătoare înainte de expirarea termenului de valabilitate a scrisorii de
garanţie bancară anterioare.
(8) Nivelul garanţiilor pentru acoperirea riscului de
neplată este următorul:
a) 250 lei pentru fiecare maşină electronică cu
câştiguri sau post, după caz, al cărei proprietar este organizatorul sau 500
lei pentru fiecare maşină electronică cu câştiguri sau post, după caz, în cazul
în care organizatorul o deţine sub o altă formă, după caz, dar nu mai mult de
250.000 lei la nivelul unui singur organizator;
b) 50.000 lei pentru fiecare masă de joc din incinta
cazinoului, dar nu mai mult de 750.000 lei la nivelul unui singur organizator;
c) 20.000 lei pentru fiecare sală în care se
organizează jocuri de bingo, dar nu mai mult de 25.000 lei la nivelul unui
singur organizator;
d) 25.000 lei pentru activitatea operatorului economic
organizator de pariuri în cotă fixă şi câte 500 lei pentru fiecare punct de
lucru (agenţie) în care acesta îşi desfăşoară activitatea, dar nu mai mult de
500.000 lei la nivelul unui singur organizator;
e) 50.000 lei pentru activitatea operatorului economic
organizator de jocuri de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor
reţelelor de televiziune şi câte 250 lei pentru fiecare punct de lucru
(agenţie) prin care acesta asigură distribuţia biletelor care asigură dreptul
de joc, dar nu mai mult de 900.000 lei la nivelul unui singur organizator.
(9) In situaţia în care organizatorul de jocuri
specifice activităţii de cazinou exploatează în incinta acestuia şi maşini
electronice cu câştiguri, este obligat să constituie fondul de garanţie prin
însumarea obligaţiilor care îi revin din aplicarea prevederilor alin. (8) lit.
a) şi b).
(10) Pentru neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la
alin. (6) sau (7), comisia poate dispune măsura revocării licenţei de
organizare a jocurilor de noroc emise în favoarea organizatorului respectiv.
Art. 30. - (1) Pedeapsa aplicată persoanei juridice
pentru săvârşirea infracţiunilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă
este amenda de la 10.000 lei la 100.000 lei şi pedeapsa complementară a
dizolvării persoanei juridice.
(2) Dispoziţiile Codului penal privind confiscarea
specială se aplică corespunzător pentru faptele penale prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă.
(3) Dispoziţiile art. 214 din Codul de procedură penală
se aplică în mod corespunzător.
Art. 31. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu
excepţia art. 27 alin. (1), care intră în vigoare în termen de 90 de zile de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi a art. 22, 23,
24, 25, 26 şi 30, care intră în vigoare în termen de 10 zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) In termen de 30 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe de urgenţă,
Guvernul va aproba prin hotărâre normele metodologice de aplicare a acesteia.
Art. 32. - La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă:
a) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/1998
privind regimul de autorizare a activităţilor din domeniul jocurilor de noroc,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 30 decembrie
1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 166/1999, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
159/1999 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Loteria Română" - S.A.,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 25 octombrie
1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 288/2001, cu modificările
ulterioare, Statutul Companiei Naţionale „Loteria Română" - S.A.
modificându-se în mod corespunzător;
c) art. 3 lit. a), c) şi d) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de
solidaritate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din
30 iunie 1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 366/2001, cu
modificările ulterioare;
d) art. 13 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa Guvernului
nr. 39/2005 privind cinematografia, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 704 din 4 august 2005, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 328/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
e) art. 51 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 422/2001
privind protejarea monumentelor istorice, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 938 din 20 noiembrie 2006:
f) art. 70 alin. (1) lit. g), art. 71 alin. (1) lit. e)
şi art. 74 lit. d) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000,
cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Ministrul turismului,
Elena Gabriela Udrea
ANEXĂ
1. Taxe anuale percepute pentru activităţile din
domeniul jocurilor de noroc
I. Taxe aferente licenţei de organizare a jocurilor de noroc
(anuale):
|
|
A. Pentru jocurile loto:
|
500.000 lei
|
B. Pentru pariuri mutuale:
|
200.000 lei
|
C. Pentru pariuri în cotă fixă:
|
100.000 lei
|
D. Pentru jocuri de noroc caracteristice activităţii
cazinourilor:
|
400.000 lei
|
E. Pentru jocurile tip slot-machine:
|
25.000 lei
|
F. Pentru jocurile bingo desfăşurate în săli de joc:
|
40.000 lei
|
G. Pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul
sistemelor reţelelor de televiziune:
|
200.000 lei
|
II. Taxe aferente autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc
(anuale):
|
|
A. Pentru jocurile loto:
|
800.000 lei
|
B. Pentru pariuri mutuale:
|
400.000 lei
|
C. Pentru pariuri în cotă fixă: 5% din încasările efectiv
realizate la nivelul organizatorului, dar nu mai puţin de 250.000 lei, pe
baza documentaţiei tehnico-economice de eficienţă prezentate de operatorul
economic
|
|
D. Pentru jocuri de noroc caracteristice activităţii
cazinourilor:
|
|
(i) pentru fiecare masă, în municipiul Bucureşti:
|
250.000 lei
|
(ii) pentru fiecare masă, în alte locaţii decât municipiul
Bucureşti:
|
120.000 lei
|
E. Pentru fiecare mijloc de joc tip slot-machine:
|
8.000 lei
|
F. Pentru jocurile bingo desfăşurate în săli de joc:
|
30.000 lei
|
pentru fiecare sală, precum şi 5 % din valoarea nominală a
cartoanelor achiziţionate de la Compania Naţională „Imprimeria Naţională"
- S.A., care se achită în avans la Trezoreria Statului, cu prezentarea
ordinului de plată vizat de'trezorerie la ridicarea cartoanelor
|
|
G. Pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul
sistemelor reţelelor de televiziune: 20% din încasările efectiv realizate la
nivelul organizatorului, dar nu mai puţin de 400.000 lei, pe baza
documentaţiei tehnico-economice de eficienţă prezentate de operatorul
economic '
|
|
2. Valoarea minimă a capitalului social subscris şi vărsat la
data solicitării cererii de obţinere a licenţei de organizare a jocurilor de
noroc1)
|
A. Pentru organizatorii care exploatează jocuri loto:
|
2.000.000 lei
|
B. Pentru organizatorii care exploatează pariuri mutuale:
|
1.000.000 lei
|
C. Pentru organizatorii care exploatează pariuri în cotă fixă:
|
1.000.000 lei
|
D. Pentru organizatorii care exploatează jocuri de noroc
caracteristice activităţii cazinourilor:
|
1.000.000 lei
|
E. Pentru organizatorii care exploatează jocurile tip
slot-machine:
|
30.000 lei
|
F Pentru organizatorii care exploatează jocurile bingo
desfăşurate în săli de joc:
|
100.000 lei
|
G. Pentru organizatorii care exploatează jocuri de noroc bingo
organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune:
|
1.000.000 lei
|
1) In situaţia în
care acelaşi organizator solicită licenţă de organizare a jocurilor de noroc
care implică utilizarea mai multor categorii de mijloace de joc, condiţia de
existenţă a unei valori minimale a capitalului social subscris şi vărsat la
data cererii de obţinere a licenţei de organizare a jocurilor de noroc se
aplică cumulativ.