ORDIN Nr. 2405
din 29 iulie 2009
pentru aprobarea
atributiilor si Regulamentului de organizare si functionare ale Comisiei de
autorizare a jocurilor de noroc si a competentelor în domeniul jocurilor de
noroc stabilite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 si de
Hotararea Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea
si exploatarea jocurilor de noroc directiei de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 529 din 31 iulie 2009
In temeiul prevederilor art. 80 din Hotărârea
Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi
exploatarea jocurilor de noroc, precum şi al prevederilor art. 10 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. -Acordarea dreptului de organizare şi
exploatare a jocurilor de noroc, avizarea operatorilor economici care
adiţionează şi instalează sisteme de tip black-box, avizarea producătorilor de
mijloace de joc din România, precum şi celelalte atribuţii care revin comisiei
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea
şi exploatarea jocurilor de noroc se realizează prin intermediul Comisiei de
autorizare a jocurilor de noroc, denumită în continuare comisie, comisie
interinstituţională care îşi desfăşoară activitatea la sediul Ministerului
Finanţelor Publice.
Art. 2. - Competenţele şi atribuţiile comisiei se
exercită în cadrul şedinţelor acesteia. In afara şedinţelor, pregătirea
documentaţiilor care fac obiectul analizei, eliberarea documentelor prevăzute
de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 şi de Hotărârea Guvernului nr.
870/2009, evidenţa acestora, demersurile necesare bunei desfăşurări a
şedinţelor, răspunsurile la întrebările formulate pe adresa comisiei, precum şi
celelalte activităţi şi acţiuni adiacente sau aferente activităţii comisiei se
realizează de direcţia de specialitate cu atribuţii de management al domeniilor
reglementate specific din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 3. - (1) Comisia îşi desfăşoară activitatea şi ia
hotărâri prin votul a jumătate plus unu din numărul membrilor acesteia.
(2) In aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 77/2009 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 870/2009, comisia emite
acte administrative care poartă denumirea de decizii.
CAPITOLUL II
Scopul, atribuţiile şi obiectul de activitate ale
comisiei
Art. 4. - Scopul principal al comisiei este de a
asigura o desfăşurare normală şi sub un control strict a jocurilor de noroc în
România, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 5. - (1) Comisia funcţionează având în vedere
principiile legalităţii, imparţialităţii, rolului activ şi disponibilităţii.
(2) Atribuţiile şi obiectivele principale ale comisiei
sunt:
a) asigurarea urmăririi respectării de către operatorii
economici a prevederilor legale în vigoare în domeniul jocurilor de noroc;
b) analiza incidenţei unor activităţi sau acţiuni ale
persoanelor fizice sau juridice, în curs de desfăşurare sau propuse a se
desfăşura, asupra prevederilor legale din domeniul jocurilor de noroc, precum
şi încadrarea acestora în sfera jocurilor de noroc;
c) analizarea îndeplinirii condiţiilor legale în
vigoare în vederea autorizării organizării şi exploatării jocurilor de noroc.
In analiză se au în vedere documentaţiile depuse de operatorii economici
solicitanţi, cu încadrarea acestora în prevederile legale în vigoare şi consemnate
în notele întocmite de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice care însoţesc respectivele documentaţii în cadrul lucrărilor
comisiei, rezultatele verificărilor întreprinse de comisiile de specialişti
care verifică îndeplinirea faptică a condiţiilor de autorizare, precum şi alte
documente sau precizări suplimentare formulate de operatorii economici
solicitanţi, alţi operatori economici sau autorităţi;
d) eliberarea documentelor prevăzute de legislaţia în
vigoare în domeniul jocurilor de noroc, prin direcţia de specialitate din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice, care constată îndeplinirea condiţiilor
legale în vigoare;
e) anularea, revocarea sau suspendarea licenţei de
organizare a jocurilor de noroc şi/sau a autorizaţiei de exploatare a jocurilor
de noroc, în cazul în care organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor
Publice, direct sau prin cele care aparţin Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, sau ale Ministerului Administraţiei şi Internelor - Inspectoratul
General al Poliţiei Române şi organele sale subordonate constată abateri de la
prevederile legale privind organizarea, autorizarea şi exploatarea
activităţilor de jocuri de noroc. Măsura anulării, revocării sau suspendării
licenţei de organizare a jocurilor de noroc şi/sau a autorizaţiei de exploatare
a jocurilor de noroc poate fi dispusă şi la solicitarea Oficiului Naţional de
Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor pentru nerespectarea prevederilor
legislaţiei privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţarea
actelor de terorism, constatată prin acte administrative emise de Oficiul
Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, rămase definitive în
sistemul căilor administrative de atac, sau prin hotărâri judecătoreşti definitive
şi irevocabile. Comisia poate să solicite organelor de specialitate menţionate
anterior reanalizarea propunerilor şi a documentelor care le însoţesc în
situaţia în care, în contradictoriu cu acestea, operatorii economici depun
documente noi în apărare sau în situaţia în care documentele înaintate comisiei
de organele de specialitate menţionate anterior nu conţin elementele necesare
în vederea luării unei decizii. In aceste cazuri, comisia poate să dispună fie
refacerea sau completarea documentaţiei de către organele cu atribuţii de
control menţionate anterior, fie efectuarea unei verificări din partea
direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice. La luarea
unei decizii, comisia va avea în vedere noile documente şi propuneri transmise
de organele de specialitate aparţinând Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală sau ale Ministerului Administraţiei şi Internelor - Inspectoratul
General al Poliţiei Române şi organele sale subordonate sau, după caz,
rezultatele verificării efectuate de direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice şi celelalte documente transmise de organele de
specialitate menţionate anterior şi concluziile şi propunerile acestora;
f) avizarea operatorilor economici care adiţionează şi
instalează sisteme de tip black-box şi avizarea producătorilor de mijloace de
joc din România, precum şi retragerea avizului pentru situaţiile prevăzute de
legislaţia în vigoare;
g) gestiunea licenţelor de organizare a jocurilor de
noroc, a autorizaţiilor de exploatare a jocurilor de noroc, a avizelor de
producere a mijloacelor de joc, a avizelor pentru adiţionarea şi instalarea
sistemelor de tip black-box emise în favoarea operatorilor economici, a
deciziilor de anulare, revocare sau suspendare a acestora, precum şi a altor
măsuri şi hotărâri dispuse de comisie, prin evidenţierea strictă a activităţii,
pe operatori economici, şedinţe şi categorii;
h) comisia sau direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice are dreptul de a solicita orice alte documente,
declaraţii sau informaţii atât de la organizatori, cât şi de la alţi operatori
economici sau alte instituţii ale statului.
CAPITOLUL III
Organizarea şedinţelor de lucru ale comisiei
Art. 6. - Comisia se întruneşte, de regulă, o dată pe
lună pentru avizarea documentaţiilor depuse de operatorii economici sau ori de
câte ori este nevoie pentru analiza situaţiilor care impun adoptarea unei
decizii în regim de urgenţă şi va fi convocată de preşedintele sau
vicepreşedintele acesteia, din proprie iniţiativă sau la propunerea direcţiei
de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 7. - (1) Direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice va pune la dispoziţie membrilor comisiei şi
reprezentantului Gărzii Financiare, în calitatea acestuia de invitat permanent,
cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte, ordinea de zi, notele de prezentare
întocmite de direcţia de specialitate, precum şi, la cerere, întreaga
documentaţie care va fi analizată în cadrul şedinţei.
(2) Notele de prezentare vor fi întocmite de direcţia
de specialitate în urma analizării documentaţiei, care constă, în principal,
în:
- solicitările în vederea autorizării sau avizării,
după caz, susţinute de documentele necesare;
- sesizările primite de la organele de specialitate
ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, ale Ministerului Administraţiei
şi Internelor - Inspectoratul General al Poliţiei Române şi organele sale
subordonate sau Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor;
- cererile de soluţionare a plângerilor prealabile
formulate de operatorii economici împotriva deciziilor comisiei. In acest caz,
direcţia de specialitate va prezenta în nota de prezentare şi propunerile de
soluţionare;
- sesizări din partea operatorilor economici.
(3) Documentaţia va fi analizată la sediul Ministerului
Finanţelor Publice de către specialiştii direcţiei de specialitate din cadrul
ministerului.
(4) Direcţia de specialitate analizează documentele
prevăzute la alin. (2) sub aspectul conţinutului legal obligatoriu al
dosarului, înaintând comisiei note de prezentare care conţin propuneri în
vederea modului de soluţionare a solicitării sau sesizării.
(5) Comisia va analiza situaţia prezentată, cu
respectarea prevederilor prezentului regulament şi a legislaţiei în vigoare.
Art. 8. - (1) Intreaga documentaţie analizată va fi
prezentată în plenul comisiei.
(2) Fiecare documentaţie va fi prezentată printr-o notă
semnată de către directorul direcţiei de specialitate din Ministerul Finanţelor
Publice sau de înlocuitorul acestuia.
Art. 9. - Comisia are dreptul de a respinge orice
solicitare în situaţia în care nu sunt întrunite elementele de aprobare a
acesteia.
Art. 10. - (1) Deciziile vor fi luate de către comisie
cu votul majorităţii simple din numărul membrilor comisiei şi vor fi validate
prin semnarea de către toţi membrii prezenţi a procesului-verbal în care aceste
decizii sunt menţionate.
(2) Deciziile emise conform hotărârilor comisiei se
semnează de către preşedintele sau de către vicepreşedintele acesteia.
Art. 11. - (1) La şedinţele comisiei participă şeful
serviciului de specialitate şi un expert din cadrul aceluiaşi compartiment care
va consemna într-un registru de procese-verbale aspectele analizate şi toate
deciziile adoptate în cadrul şedinţei.
(2) La şedinţele comisiei va participa un reprezentant
al Gărzii Financiare, în calitate de invitat permanent.
(3) La şedinţele comisiei pot participa reprezentanţi
ai asociaţiilor profesionale din domeniu, în calitate de consultanţi, cu
aprobarea preşedintelui sau a vicepreşedintelui comisiei.
(4) Deliberările şi luarea deciziilor se fac numai de
membrii comisiei, fără prezenţa altor persoane.
CAPITOLUL IV
Deciziile comisiei
Art. 12. - (1) Actul administrativ se emite numai în formă
scrisă.
(2) Actul administrativ cuprinde, după caz,
următoarele elemente:
a) denumirea comisiei;
b) numărul şi data la care a fost emis şi data de la
care îşi produce efectele;
c) datele de identificare a persoanei juridice;
d) obiectul actului administrativ;
e) motivele de fapt;
f) temeiul de drept;
g) numele şi semnătura preşedintelui sau ale
vicepreşedintelui comisiei, după caz;
h) ştampila comisiei;
i) posibilitatea de a fi contestat.
(3) Actul administrativ emis în condiţiile alin. (2)
prin intermediul mijloacelor informatice este valabil şi în cazul în care nu
poartă semnătura preşedintelui sau a vicepreşedintelui comisiei, după caz, şi
ştampila comisiei, dacă îndeplineşte cerinţele legale aplicabile în materie.
Art. 13. - (1) Actul administrativ se comunică
persoanei juridice căreia îi este destinat sau persoanei împuternicite de către
aceasta, după caz.
(2) Comunicarea actului administrativ se face după cum
urmează:
a) prin prezentarea reprezentantului persoanei juridice
sau a persoanei împuternicite de către aceasta, după caz, la sediul direcţiei
de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi primirea sub
semnătură a actului administrativ, data comunicării fiind data ridicării
actului;
b) prin remiterea, sub semnătură, a actului
administrativ de către persoanele împuternicite prin decizie a comisiei sau de
către organele fiscale teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, data
comunicării fiind data remiterii sub semnătură a actului;
c) prin poştă, la sediul social al persoanei juridice
sau al persoanei împuternicite de către aceasta, după caz, cu scrisoare
recomandată cu confirmare de primire, precum şi prin alte mijloace, dacă se
asigură transmiterea textului actului administrativ şi confirmarea primirii
acestuia;
d) prin publicitate.
(3) Comunicarea prin publicitate se face prin
afişarea, concomitent, la sediul Ministerului Finanţelor Publice şi pe pagina
de internet a acestuia, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis
actul administrativ pe numele persoanei juridice sau al persoanei împuternicite
de către aceasta, după caz. Actul administrativ se consideră comunicat în
termen de 15 zile calendaristice de la data afişării anunţului.
Art. 14. -Actul administrativ produce efecte din
momentul în care este comunicat persoanei juridice sau persoanei împuternicite
de către aceasta, după caz, sau la o dată ulterioară menţionată în actul
administrativ comunicat, potrivit legii. Pentru cazuri urgente, când se pot
dispune măsuri operative, comunicarea se poate face atât de comisie, cât şi de
organul fiscal teritorial la solicitarea comisiei sau a direcţiei de
specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 15. - Lipsa unuia dintre elementele actului
administrativ referitoare la numele, prenumele şi calitatea persoanei care
semnează actul administrativ, numele şi prenumele ori denumirea persoanei
juridice sau a persoanei împuternicite de către aceasta, după caz, a obiectului
actului administrativ sau a semnăturii preşedintelui sau vicepreşedintelui comisiei,
cu excepţia prevăzută la art. 12 alin. (3), atrage nulitatea acestuia.
Nulitatea se poate constata la cerere sau din oficiu.
Art. 16. - Comisia poate îndrepta erorile materiale din
cuprinsul actului administrativ, din oficiu sau la cererea persoanei juridice
sau a persoanei împuternicite de către aceasta, după caz. Actul administrativ
rectificat se va comunica persoanei juridice sau persoanei împuternicite de
către aceasta, după caz, potrivit legii.
Art. 17. - (1) Impotriva deciziei comisiei se poate
formula plângere prealabilă în condiţiile art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Plângerea prealabilă formulată împotriva deciziei
comisiei, în condiţiile prezentului ordin, este calea administrativă de atac
prin care se solicită autorităţii publice emitente reexaminarea deciziei.
Art. 18. - (1) Plângerea prealabilă se formulează în
scris şi va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul plângerii prealabile;
c) motivele de fapt şi de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura contestatorului sau a împuternicitului
acestuia, precum şi ştampila în cazul persoanelor juridice. Dovada calităţii de
împuternicit al contestatorului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit
legii.
(2) Plângerea prealabilă se depune la direcţia de
specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi nu este supusă
taxelor de timbru.
Art. 19. - Plângerea prealabilă se va depune în termen
de 30 de zile de la data comunicării actului administrativ.
Art. 20. - (1) Plângerea prealabilă poate fi retrasă de
contestator până la soluţionarea acesteia. Comisia va comunica contestatorului
decizia prin care se ia act de renunţarea la contestaţie.
(2) Prin retragerea plângerii nu se pierde dreptul de a
se înainta o nouă plângere în interiorul termenului de depunere a acesteia.
Art. 21. - (1) In soluţionarea plângerii prealabile,
comisia se pronunţă prin decizie.
(2) Decizia emisă în soluţionarea plângerii prealabile
este definitivă în sistemul căilor administrative de atac.
Art. 22. - (1) Decizia de soluţionare a plângerii
prealabile se emite în formă scrisă şi va cuprinde: preambulul, considerentele
şi dispozitivul.
(2) Preambulul conţine: denumirea comisiei, numele sau
denumirea contestatorului, sediul social al operatorului economic, numărul de
înregistrare a contestaţiei la direcţia de specialitate din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice, obiectul cauzei, precum şi sinteza plângerii prealabile.
(3) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de drept
care au format convingerea comisiei în emiterea deciziei.
(4) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţată, calea de
atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitată.
Art. 23. - (1) In soluţionarea plângerii prealabile,
comisia va verifica motivele de fapt şi de drept care au stat la baza emiterii
actului administrativ. Analiza plângerii prealabile se face în raport de
susţinerile formulate de contestatar, de dispoziţiile legale invocate de acesta
şi de documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii
prealabile se face în limitele sesizării.
(2) Comisia, pentru lămurirea cauzei, poate solicita
punctul de vedere al direcţiilor de specialitate din minister sau al altor
instituţii şi autorităţi.
(3) Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se poate
crea o situaţie mai grea contestatorului în propria cale de atac.
(4) Contestatorul, intervenienţii sau împuterniciţii
acestora pot să solicite şi să depună probe noi în susţinerea cauzei.
Art. 24. - (1) Prin decizie, plângerea prealabilă va
putea fi admisă în tot sau în parte ori respinsă.
(2) In cazul admiterii plângerii prealabile se decide,
după caz, anularea în tot sau în parte a actului administrativ emis de comisie,
care face obiectul contestaţiei.
Art. 25. - (1) Dacă se constată de către comisie
neîndeplinirea unei condiţii procedurale, plângerea prealabilă va fi respinsă
fără a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
(2) Plângerea prealabilă nu poate fi respinsă dacă
poartă o denumire greşită.
Art. 26. - (1) Decizia privind soluţionarea plângerii
prealabile se comunică contestatorului în formă scrisă, în condiţiile prevăzute
la art. 13.
(2) Deciziile emise în soluţionarea plângerilor
prealabile pot fi atacate la instanţa judecătorească de contencios
administrativ competentă, cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 27. - Deciziile comisiei sunt definitive şi produc
efecte juridice de la data comunicării.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea