LEGE Nr. 422
din 18 iulie 2001
privind protejarea
monumentelor istorice
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 938 din 20 noiembrie 2006
TITLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează regimul
juridic general al monumentelor istorice.
(2) In sensul prezentei legi, monumentele istorice sunt bunuri imobile, construcţii şi terenuri situate pe teritoriul
României, semnificative pentru istoria, cultura şi civilizaţia naţională şi
universală.
(3) Regimul de monument istoric este conferit prin
clasarea acestor bunuri imobile conform procedurii
prevăzute în prezenta lege.
(4) Pot fi clasate ca monumente istorice bunurile
imobile situate în afara graniţelor, proprietăţi ale statului român, cu
respectarea legislaţiei statului pe teritoriul căruia se află.
Art. 2. - (1) Monumentele istorice fac parte integrantă din patrimoniul cultural naţional şi sunt protejate
prin lege.
(2) Activităţile şi măsurile de protejare a
monumentelor istorice se realizează în interes public. In condiţiile prezentei
legi intervenţiile asupra monumentelor istorice pot constitui cauză de
utilitate publică.
(3) In sensul prezentei legi, prin protejare se înţelege ansamblul de măsuri cu caracter ştiinţific, juridic,
administrativ, financiar, fiscal şi tehnic menite să asigure identificarea,
cercetarea, inventarierea, clasarea, evidenţa, conservarea, inclusiv paza şi
întreţinerea, consolidarea, restaurarea, punerea în valoare a monumentelor
istorice şi integrarea lor social-economică şi culturală în viaţa
colectivităţilor locale.
(4) Pentru protejarea monumentelor istorice se stabilesc prin lege măsuri stimulative cu caracter economic sau
de altă natură.
(5) Asupra monumentelor istorice se pot aplica
servituti de utilitate publică instituite potrivit legii.
Art. 3. - Conform prezentei legi se stabilesc
următoarele categorii de monumente istorice, bunuri imobile situate suprateran,
subteran şi subacvatic:
a) monument - construcţie
sau parte de construcţie, împreună cu instalaţiile, componentele artistice,
elementele de mobilare interioară sau exterioară care fac parte integrantă din
acestea, precum şi lucrări artistice comemorative, funerare, de for public,
împreună cu terenul aferent delimitat topografic, care constituie mărturii
cultural-istorice semnificative din punct de vedere arhitectural, arheologic,
istoric, artistic, etnografic, religios, social, ştiinţific sau tehnic;
b) ansamblu - grup
coerent din punct de vedere cultural, istoric, arhitectural, urbanistic ori
muzeistic de construcţii urbane sau rurale care împreună cu terenul aferent
formează o unitate delimitată topografic ce constituie o mărturie
cultural-istorică semnificativă din punct de vedere arhitectural, urbanistic, arheologic, istoric, artistic,
etnografic, religios, social, ştiinţific sau tehnic;
c) sit - teren delimitat topografic cuprinzând
acele creaţii umane în cadru natural care sunt
mărturii cultural-istorice semnificative din punct de vedere arhitectural,
urbanistic, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social,
ştiinţific, tehnic sau al peisajului cultural.
Art. 4. - (1) Monumentele
istorice aparţin fie domeniului public sau privat al statului, al judeţelor,
oraşelor sau comunelor, fie sunt proprietate privată a persoanelor fizice sau
juridice.
(2) Monumentele istorice proprietate publică a
statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale sunt inalienabile,
imprescriptibile şi insesizabile; aceste monumente istorice pot fi date în administrare
instituţiilor publice, pot fi concesionate, date în folosinţă gratuită
instituţiilor de utilitate publică sau închiriate, în condiţiile legii, cu
avizul Ministerului Culturii şi Cultelor sau, după caz, al serviciilor publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor.
(3) Monumentele istorice aparţinând domeniului privat
pot face obiectul circuitului civil în condiţiile stabilite prin prezenta lege.
(4) Monumentele istorice aflate în proprietatea
persoanelor fizice sau juridice de drept privat pot fi vândute numai în
condiţiile exercitării dreptului de preemţiune ale statului român, prin
Ministerul Culturii şi Cultelor, pentru monumentele istorice clasate în grupa
A, sau prin serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor, pentru monumentele istorice clasate în grupa B, ori al unităţilor
administrativ-teritoriale, după caz, potrivit prezentei legi, sub sancţiunea
nulităţii absolute a vânzării.
(5) Proprietarii, persoane fizice sau juridice de
drept privat, care intenţionează să vândă monumente istorice, transmit
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor
înştiinţarea privind intenţia de vânzare, însoţită de documentaţia stabilită prin
ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(6) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor transmit Ministerului Culturii şi Cultelor înştiinţarea,
documentaţia şi propunerea de răspuns, în termen de 5 zile lucrătoare de la
primirea acestora.
(7) Termenul de exercitare a dreptului de preemţiune
al statului este de maximum 25 de zile de la data înregistrării înştiinţării,
documentaţiei şi a propunerii de răspuns la Ministerul Culturii şi Cultelor
sau, după caz, la serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor; titularii dreptului de preemţiune vor prevedea în bugetul propriu
sumele necesare destinate exercitării dreptului de preemţiune; valoarea de
achiziţionare se negociază cu vânzătorul.
(8) In cazul în care Ministerul Culturii şi Cultelor
sau serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor nu
îşi exercită dreptul de preemţiune în termenul prevăzut la alin. (7), acest drept se transferă autorităţilor
publice locale, care îl pot exercita în maximum 15 zile.
*) Republicată în temeiul art. V
din Legea nr. 259/2006 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 573 din 3 iulie 2006, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor
istorice a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 407 din 24 iulie 2001, iar ulterior
a mai fost modificată şi completată prin:
- Legea nr. 401/2003 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 27 octombrie 2003;
- Legea nr. 468/2003 privind modificarea şi completarea
Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 820 din 19
noiembrie 2003;
- Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003.
(9) Comunicările privind neexercitarea dreptului de
preemtiune au termen de valabilitate pentru întregul an calendaristic în care
au fost emise, inclusiv pentru situaţiile în care monumentul istoric este
vândut de mai multe ori.
(10) In condiţiile legii, în vederea protejării
monumentelor istorice se poate proceda, în cazuri extreme, la strămutarea
acestora.
(11) Monumentele istorice care se află pe teritoriul
României şi care sunt proprietatea altor state sunt protejate în condiţiile
prezentei legi.
Art. 5. - In actele de înstrăinare, concesionare,
închiriere, dare în administrare sau dare în folosinţă gratuită a monumentelor
istorice se va menţiona regimul de monument istoric al imobilelor şi obligaţia
protejării acestora potrivit prezentei legi.
Art. 6. - (1) Paza, întreţinerea, conservarea,
consolidarea, restaurarea şi punerea în valoare prin mijloace adecvate a
monumentelor istorice revin, după caz, proprietarilor
sau titularilor altor drepturi reale asupra acestora, în conformitate cu
prevederile prezentei legi.
(2) In cazul în care un monument istoric nu are
proprietar cunoscut, obligaţiile decurgând din prezenta lege revin autorităţii
administraţiei publice locale din unitatea administrativă pe al cărei teritoriu
este situat monumentul istoric sau autorităţilor administraţiei publice
centrale.
Art. 7. - (1) Statul garantează şi asigură protejarea
monumentelor istorice în condiţiile stabilite prin prezenta lege.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor este autoritatea
administraţiei publice centrale de specialitate care elaborează strategiile şi
normele specifice de protejare a monumentelor istorice, urmăreşte şi asigură
aplicarea lor.
(3) Autorităţile administraţiei publice centrale de
specialitate, instituţiile de specialitate subordonate acestora şi autorităţile
administraţiei publice locale colaborează şi răspund, după caz, de activitatea
de protejare a monumentelor istorice.
(4) Autorităţile administraţiei publice centrale de
specialitate şi instituţiile din subordinea acestora, precum şi autorităţile
administraţiei publice locale cooperează cu proprietarii monumentelor istorice,
persoane fizice sau juridice, cu deţinătorii şi administratorii acestora,
precum şi cu instituţiile publice şi organizaţiile neguvernamentale din
domeniul protejării monumentelor istorice şi îi sprijină în condiţiile legii.
TITLUL II
Protejarea monumentelor istorice
CAPITOLUL I
Monumentele istorice
Art. 8. - (1) Monumentele
istorice se clasează astfel:
a) în grupa A - monumentele istorice de valoare
naţională şi universală;
b) în grupa B - monumentele istorice reprezentative
pentru patrimoniul cultural local.
(2) Clasarea monumentelor istorice în grupe se face
prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, la
propunerea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, conform procedurii de
clasare prevăzute de prezenta lege.
(3) Monumentele istorice clasate în grupele prevăzute
la alin. (1) şi zonele de protecţie a acestora,
aflate în proprietate publică, pot fi declarate,
potrivit legii, de interes public naţional sau local, după caz, prin hotărâre a
Guvernului iniţiată de Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv prin hotărâre
a consiliilor locale, judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti,
cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor.
Art. 9. - (1) Pentru fiecare monument istoric se
instituie zona sa de protecţie, delimitată pe baza reperelor topografice,
geografice sau urbanistice, în funcţie de trama stradală, relief şi
caracteristicile monumentului istoric, după caz, prin care se asigură
conservarea integrată şi punerea în valoare a monumentului istoric şi a
cadrului său construit sau natural.
(2) Delimitarea şi instituirea zonei de protecţie se
realizează, simultan cu clasarea bunului imobil ca monument istoric, în
condiţiile legii.
(3) Autorităţile publice locale competente vor include
în planurile urbanistice şi în regulamentele aferente zonele de protecţie
delimitate conform alin.(2).
(4) In zona de protecţie pot
fi instituite servituti de utilitate publică şi reglementări speciale de
construire prin planurile şi regulamentele de urbanism aprobate şi avizate
conform legii.
(5) In zonele de protecţie a monumentelor istorice
care sunt lăcaşuri de cult este interzisă desfăşurarea în aer liber, în
perioada în care în cadrul acestora se desfăşoară serviciu religios, a unor
manifestări care, prin poluarea sonoră sau vizuală pe care o produc, pot
impieta asupra desfăşurării serviciului religios.
(6) Prin excepţie, se pot
organiza manifestări de genul celor prevăzute la alin. (5), cu acordul
autorităţii religioase care administrează lăcaşul, în condiţii care să nu
impieteze asupra desfăşurării serviciului religios.
Art. 10. - (1) Monumentele istorice sunt protejate
indiferent de regimul lor de proprietate sau de starea lor de conservare.
(2) Protejarea monumentelor istorice este parte
componentă a strategiilor de dezvoltare durabilă economico-socială, turistică,
urbanistică şi de amenajare a teritoriului, la nivel naţional şi local.
(3) Exproprierea pentru cauză de utilitate publică a
monumentelor istorice şi a zonelor de protecţie a acestora sau instituirea unor
servituti poate fi iniţiată şi aplicată numai cu avizul Ministerului Culturii
şi Cultelor.
(4) Aplicarea de servituti care au drept consecinţă
desfiinţarea, distrugerea parţială sau degradarea monumentelor istorice şi a
zonelor lor de protecţie este interzisă.
Art. 11. - (1) Orice intervenţie asupra monumentelor
istorice şi asupra imobilelor din zona lor de protecţie, precum şi orice
modificare a situaţiei juridice a monumentelor istorice se fac numai în
condiţiile stabilite prin prezenta lege.
(2) Desfiinţarea, distrugerea parţială sau totală,
profanarea, precum şi degradarea monumentelor istorice sunt interzise şi se
sancţionează conform legii.
CAPITOLUL II
Inventarierea şi clasarea monumentelor istorice
Art. 12. - (1) Inventarierea monumentelor istorice reprezintă acţiunea de strângere a totalităţii informaţiilor,
documentelor, studiilor, cercetărilor şi a documentaţiilor cu privire la
identificarea imobilelor susceptibile de a dobândi calitatea de monument
istoric, a imobilelor clasate ca monumente istorice, a monumentelor istorice
declasate, precum şi a celor distruse sau dispărute.
(2) Inventarul monumentelor istorice reprezintă o
bază de date, actualizată permanent prin operaţiunile necesare de corelare, în
vederea asigurării unei informări permanente şi exacte în legătură cu situaţia
imobilelor monumente istorice.
(3) Clasarea este
procedura prin care se conferă regim de monument istoric unui bun imobil
conform art. 8.
(4) Inventarierea şi clasarea se realizează potrivit
dispoziţiilor prevăzute de prezenta lege şi în conformitate cu normele
metodologice de inventariere şi clasare a monumentelor istorice, aprobate prin
ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(5) Pentru realizarea inventarierii monumentelor
istorice, autorităţile şi instituţiile publice competente comunică serviciilor
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, la solicitarea
acestora, date privind situaţia juridică a imobilelor.
Art. 13. - (1) Procedura de clasare se declanşează de
către direcţiile pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, astfel:
1. din oficiu, în următoarele situaţii:
a) pentru bunurile imobile aflate în proprietatea
statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale;
b) pentru bunurile imobile aflate în proprietatea
cultelor religioase;
c) pentru bunurile imobile
descoperite întâmplător sau în cadrul unor cercetări arheologice sistematice;
2. la cererea sau, după caz, la propunerea:
a) proprietarului bunului imobil;
b) primarului localităţii, a consiliului local sau
judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pe al
cărui teritoriu administrativ se află bunul imobil în cauză;
c) Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, a
Comisiei Naţionale de Arheologie sau a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor;
d) asociaţiilor şi fundaţiilor legal constituite, cu
activitate în domeniul protejării monumentelor istorice;
e) instituţiilor publice cu atribuţii în domeniu.
(2) Dosarul de clasare sau de declasare este întocmit
de serviciile deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, de regulă,
prin experţi autorizaţi sau specialişti atestaţi înscrişi în registrele
Ministerului Culturii şi Cultelor şi se înaintează compartimentului de
specialitate din Ministerul Culturii şi Cultelor, care îl analizează şi îl
prezintă, după caz, Comisiei Naţionale de Arheologie şi/sau Comisiei Naţionale
a Monumentelor Istorice spre analiză şi propuneri. Secretarul Comisiei
Naţionale a Monumentelor Istorice elaborează proiectul de ordin de clasare sau
de declasare, pe care îl înaintează ministrului culturii şi cultelor spre
aprobare.
(3) Bunul imobil se clasează prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor, care va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(4) Comunicarea de clasare sau de declasare,
respectiv, după caz, răspunsul motivat privind neclasarea sau nedeclasarea, se
comunică proprietarului şi titularilor altor drepturi reale, precum şi
autorităţii administraţiei publice locale de către serviciile publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, în termen de cel mult 30
de zile de la data primirii lor de la Ministerul Culturii şi Cultelor sau de la
publicarea lor în Monitorul Oficial al României, Partea I, după caz.
Art. 14. - (1) Serviciile publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor au obligaţia de a comunica de îndată
proprietarului, titularului dreptului de administrare sau, respectiv,
titularului altui drept real asupra bunului imobil declanşarea procedurii de
clasare sau de declasare.
(2) De la data comunicării către proprietar sau către
titularul altor drepturi reale a declanşării procedurii de clasare şi până la
publicarea ordinului de clasare sau până la comunicarea neclasării, după caz,
dar nu mai mult de 12 luni, bunului imobil în cauză i se aplică regimul juridic
al monumentelor istorice.
Art. 15. - (1) Comunicarea de clasare, de declasare sau
răspunsul privind neclasarea sau nedeclasarea pot fi contestate de proprietarul
bunului imobil în cauză la Ministerul Culturii şi Cultelor în termen de 30 de
zile de la data comunicării; contestaţia se soluţionează în termen de 30 de
zile de la înregistrare.
(2) In cazul în care prin votul a două treimi din
numărul membrilor Comisia Naţională a Monumentelor Istorice susţine hotărârea
iniţială de clasare sau de neclasare, ministrul culturii şi cultelor este
îndreptăţit să respingă contestaţia.
(3) In cazul în care contestatarul nu este mulţumit de
răspunsul primit, acesta se poate adresa instanţei de contencios administrativ,
în condiţiile legii.
(4) In cazul în care ordinul de clasare a fost contestat în condiţiile legii, acesta rămâne definitiv după epuizarea
căilor de atac.
(5) In cazul în care ordinul de clasare nu este
contestat în condiţiile legii, acesta rămâne definitiv după 30 de zile de la
comunicarea lui în scris proprietarului şi autorităţilor administraţiei publice
locale.
(6) La data rămânerii definitive a comunicării de
declasare sau de la data comunicării răspunsului privind neclasarea, regimul de
monument istoric al bunului încetează, iar reluarea procedurii de clasare sau
de declasare nu poate interveni înainte de 3 ani, în absenţa descoperirii unor
elemente noi care să o justifice.
(7) In situaţia introducerii unei acţiuni în
contencios administrativ împotriva ordinului de clasare sau a comunicării
declanşării procedurii de clasare, până la pronunţarea unei hotărâri
judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile, asupra bunului imobil în cauză
se aplică regimul juridic al monumentelor istorice.
Art. 16. - (1) Ordinul de clasare sau de declasare se
publică, prin grija Ministerului Culturii şi Cultelor, în Monitorul Oficial al
României, Partea I, în termen
de 15 zile de la rămânerea definitivă.
(2) Calitatea de monument istoric a bunului imobil
respectiv se înscrie de către proprietar, fără taxă, în Cartea funciară, în
termen de 30 de zile de la data publicării ordinului de clasare în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 17. - (1) In termen de 90 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului de clasare, direcţiile pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, întocmesc şi
comunică proprietarului actul prin care sunt precizate condiţiile şi regulile
de utilizare sau de exploatare şi de întreţinere a bunului imobil în cauză,
denumit Obligaţia privind
folosinţa monumentului istoric, care însoţeşte
actele de proprietate, de concesiune sau de închiriere pe tot parcursul
existenţei imobilului în cauză.
(2) Metodologia de întocmire şi conţinutul Obligaţiei
privind folosinţa monumentului istoric se aprobă în termen de 90 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei legi, prin ordin al ministrului culturii
şi cultelor, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric
este servitute constituită în folosul imobilului şi se înscrie în Cartea funciară de către proprietar în
termen de 30 de zile de la data comunicării ei.
Art. 18. - (1) Monumentele istorice, zonele de
protecţie şi zonele construite protejate, definite potrivit legii, se
evidenţiază în planurile de amenajare a teritoriului şi în planurile
urbanistice ale unităţilor administrativ-teritoriale.
(2) In condiţiile legii şi în baza avizului
Ministerului Culturii şi Cultelor, în scopul protejării valorilor de patrimoniu
cultural ce au determinat instituirea zonei construite protejate, autorităţile
publice locale pot institui servituti, pot interzice desfiinţarea sau
modificarea construcţiilor.
(3) Calitatea de monument istoric, precum şi cea de zonă
construită protejată, de oraş istoric sau de sat istoric se marchează printr-un
însemn distinctiv amplasat de reprezentanţii primăriilor pe monumentul istoric,
la intrarea în zona construită protejată sau în oraşul istoric ori satul
istoric, după caz, în conformitate cu normele metodologice aprobate prin ordin
al ministrului culturii şi cultelor. Costul însemnelor distinctive se suportă
de către autorităţile publice locale.
Art. 19. - (1) In sensul prezentei legi, prin declasare
se înţelege radierea din Lista monumentelor
istorice a unui bun imobil sau a unei părţi din acesta, prin menţionarea în
listă a ordinului de declasare.
(2) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor comunică proprietarului, titularului dreptului de administrare
sau titularului altui drept real asupra monumentului istoric declasat, după
caz, în maximum 5 zile de la publicarea ordinului de declasare, efectuarea
radierii.
(3) Declasarea monumentelor istorice urmează aceeaşi
procedură ca cea prevăzută pentru clasare. Ea este declanşată din oficiu în
oricare dintre situaţiile următoare:
a) descărcarea de sarcină arheologică, în cazul
siturilor arheologice, conform avizului Comisiei Naţionale de Arheologie;
b) dispariţia monumentului istoric;
c) constatarea pierderii
calităţii de monument istoric a imobilului.
(4) Erorile materiale din Lista monumentelor istorice
pot fi îndreptate din oficiu sau în urma solicitării oricărei persoane
interesate.
Art. 20. - Schimbarea grupei de clasare a monumentelor
istorice se face potrivit procedurii prevăzute pentru
clasare.
Art. 21. - (1) Clasarea de
urgenţă este procedura excepţională prin care un
bun imobil aflat în pericol iminent de distrugere sau de alterare fizică este
clasat în grupa A sau B, după caz, în vederea luării măsurilor urgente necesare
pentru salvarea sa.
(2) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor pot declanşa procedura de clasare de urgenţă, din oficiu
sau la solicitarea oricărei persoane interesate.
(3) Declanşarea procedurii de clasare de urgenţă se
efectuează în maximum 3 zile de la identificarea situaţiei imobilului sau
înregistrarea solicitării privind situaţia imobilului, pe baza notei de
constatare elaborate de delegatul serviciului public deconcentrat al Ministerului
Culturii şi Cultelor, al muzelui judeţean, respectiv al muzeului municipiului
Bucureşti, sau al autorităţilor administraţiei publice locale, după caz.
(4) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor comunică imediat în scris proprietarului bunului imobil
declanşarea procedurii de clasare de urgenţă a imobilului în Lista monumentelor
istorice. De la data comunicării
declanşării procedurii de clasare de urgenţă până la finalizarea procedurii,
imobilului i se aplică regimul juridic al monumentelor
istorice.
(5) Impotriva declanşării procedurii de clasare de
urgenţă sau a ordinului de clasare de urgenţă, proprietarul se poate adresa
instanţei de contencios administrativ.
(6) Până la soluţionarea litigiului, bunului imobil în
cauză i se aplică regimul juridic al monumentelor istorice.
(7) La solicitarea serviciilor deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor, proprietarii imobilelor propuse pentru
clasare din oficiu sau de urgenţă vor transmite acestora documentele necesare
completării dosarului de clasare.
Art. 22. - (1) Lista monumentelor istorice cuprinde
monumentele istorice clasate în grupa A sau B şi se întocmeşte de Institutul
Naţional al Monumentelor Istorice.
(2) Lista monumentelor istorice se aprobă prin ordin
al ministrului culturii şi cultelor, se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, şi se
actualizează la fiecare 5 ani.
(3) Lista monumentelor istorice stă la baza
întocmirii cadastrului de specialitate al monumentelor istorice, a planurilor
de amenajare a teritoriului şi a planurilor urbanistice.
CAPITOLUL III
Intervenţii asupra monumentelor istorice
Art. 23. - (1) Intervenţiile asupra monumentelor
istorice se fac numai pe baza şi cu respectarea avizului emis de către
Ministerul Culturii şi Cultelor sau, după caz, de către serviciile publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor.
(2) In sensul prezentei legi, intervenţiile ce se
efectuează asupra monumentelor istorice sunt:
a) toate lucrările de cercetare, conservare,
construire, extindere, consolidare, restructurare, amenajări peisagistice şi de
punere în valoare, care modifică substanţa sau aspectul monumentelor istorice;
b) executarea de mulaje de pe componente ale
monumentelor istorice;
c) amplasarea definitivă sau temporară de
împrejmuiri, construcţii de protecţie, piese de mobilier fix, de panouri
publicitare, firme, sigle sau orice fel de însemne pe şi în monumente istorice;
d) schimbări ale funcţiunii sau destinaţiei
monumentelor istorice, inclusiv schimbările temporare;
e) strămutarea monumentelor istorice;
f) amenajări de căi de acces, pietonale şi
carosabile, utilităţi anexe, indicatoare, inclusiv în zonele de protecţie a
monumentelor istorice.
(3) Autorizaţia de construire, autorizaţia de
desfiinţare, precum şi autorizaţiile referitoare la intervenţiile prevăzute la
alin. (2) se eliberează numai pe baza şi în conformitate cu avizul Ministerului
Culturii şi Cultelor sau, după caz, al serviciilor publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor şi cu celelalte avize, potrivit dispoziţiilor
legale în vigoare.
(4) Autorizaţiile prevăzute la alin. (3), emise fără
avizul instituţiilor abilitate prin lege şi fără respectarea condiţiilor
acestora, sunt nule de drept.
(5) Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric
face parte integrantă din Cartea tehnică a construcţiei. In situaţia în care
aceasta nu există, Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric ţine locul
documentaţiei tehnice de utilizare a bunului imobil, în condiţiile legii.
Art. 24. - (1) Intervenţiile
care se efectuează asupra imobilelor care nu sunt monumente istorice, dar care
se află în zone de protecţie
a monumentelor istorice sau în zone construite protejate se autorizează pe baza
avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau, după caz, al serviciilor
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor şi a celorlalte
avize, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(2) Toate intervenţiile care se efectuează asupra
monumentelor istorice, altele decât cele de schimbare a funcţiunii sau a
destinaţiei, de întreţinere sau de reparaţii curente, indiferent de sursa lor
de finanţare şi de regimul de proprietate a imobilului, se fac sub inspecţia şi
controlul propriu ale Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv ale
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, cu
personal atestat, în condiţiile legii.
(3) In condiţiile legii, în cazul realizării de
lucrări neautorizate, fără avize sau care încalcă avizele de specialitate,
personalul de inspecţie abilitat are dreptul să întrerupă lucrările până la
intrarea în legalitate, să aplice sancţiuni şi, după caz, să dispună revenirea
la situaţia iniţială şi să sesizeze organele de cercetare penală.
(4) Elaborarea expertizelor tehnice, a proiectelor de
consolidare, restaurare, verificarea tehnică a
proiectelor şi dirigentarea lucrărilor se efectuează numai de experţi şi/sau
specialişti atestaţi de către Ministerul Culturii şi Cultelor, cu respectarea
exigenţelor specifice domeniului monumentelor istorice şi a cerinţelor privind
calitatea lucrărilor în construcţii.
(5) Protejarea şi conservarea monumentelor istorice
reprezentând descoperiri arheologice rămase decopertate se fac, în condiţiile
legii, de către investitori, sub coordonarea responsabilului ştiinţific al
şantierului şi a instituţiei organizatoare.
TITLUL III
Instituţii şi organisme de specialitate cu atribuţii
în protejarea monumentelor istorice
CAPITOLUL I
Instituţii
Art. 25. - (1) Ministerul Culturii şi Cultelor elaborează
şi asigură aplicarea strategiei naţionale şi urmăreşte respectarea prevederilor
legale şi a normelor şi metodologiilor din domeniul protejării monumentelor
istorice.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor asigură
îndeplinirea angajamentelor statului asumate prin convenţiile internaţionale
referitoare la protecţia monumentelor istorice, la care România este parte.
(3) Ministerul Culturii şi Cultelor reprezintă statul
în relaţia cu proprietarii de monumente istorice şi cu titularii altor drepturi
reale asupra acestora.
(4) Pentru îndeplinirea
atribuţiilor sale, potrivit prevederilor prezentei legi, Ministerul Culturii şi
Cultelor organizează compartimente de specialitate în aparatul propriu, precum
şi instituţii subordonate, având drept atribuţii activităţile de cercetare,
inventariere, avizare, inspecţie şi control, conservare, restaurare şi punere
în valoare a monumentelor istorice.
Art. 26. - (1) In vederea protejării monumentelor
istorice Ministerul Culturii şi Cultelor îndeplineşte, direct sau prin
serviciile sale publice deconcentrate ori prin alte instituţii publice
subordonate, următoarele atribuţii:
1. organizează sistemul naţional de cercetare,
inventariere, clasare a monumentelor istorice, de elaborare a reglementărilor din domeniu, de
inspecţie şi control al monumentelor istorice;
2. avizează reglementările, normele şi metodologiile
cu aplicabilitate pentru domeniul monumentelor istorice, în cazul în care
acestea sunt elaborate de alte autorităţi decât Ministerul Culturii şi
Cultelor;
3. conferă, prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor, regimul de monument istoric;
4. publică Lista monumentelor istorice, întocmită de
Institutul Naţional al Monumentelor Istorice, în Monitorul Oficial al României,
Partea I, şi o actualizează,
potrivit legii, la fiecare 5 ani;
5. face propuneri pentru cuprinderea în proiectul
bugetului de stat a sumelor necesare în vederea finanţării cheltuielilor pentru
protejarea monumentelor istorice;
6. emite avizele necesare în vederea eliberării
autorizaţiilor de construire pentru lucrările şi intervenţiile asupra
monumentelor istorice;
7. emite avizul privind regulamentele de construcţie
din zonele de protecţie a monumentelor istorice şi în zonele construite
protejate;
8. emite avizul privind studiile de fundamentare
istorico-ştiinţifică pentru delimitarea zonelor de protecţie a monumentelor
istorice sau a zonelor construite protejate, ale secţiunilor de specialitate
din planurile de amenajare a teritoriului şi planurilor urbanistice, precum şi
pentru proiectele de restaurare a monumentelor
istorice;
9. emite avizul pentru Planul de amenajare a
teritoriului naţional - secţiunea „Zone construite protejate", precum şi
pentru secţiunile de specialitate din planurile de amenajare a teritoriului
care au ca obiect monumente istorice sau zone
construite protejate;
10. emite avizele pentru secţiunile de specialitate
din planurile urbanistice generale ale unităţilor administrativ-teritoriale,
planurile urbanistice zonale, precum şi din planurile urbanistice de detaliu,
care au ca obiect monumente istorice sau zone
construite protejate;
11. emite avizele pentru intervenţii asupra
imobilelor situate în zonele de protecţie a monumentelor istorice şi în zonele
construite protejate, pentru care nu există regulamente de construcţie avizate
conform pct. 7;
12. iniţiază, atunci când este necesar, sau solicită
consiliilor judeţene sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după
caz, exproprierea pentru cauză de utilitate publică a monumentelor istorice, în
vederea salvării acestora de la distrugere şi degradare;
13. coordonează, prin diriginţi de specialitate ai
Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice, atestaţi de Ministerul Culturii şi
Cultelor, lucrările de conservare, consolidare şi restaurare a monumentelor
istorice, atunci când intervenţiile sunt finanţate total sau parţial din
fondurile alocate de Ministerul Culturii şi Cultelor;
14. asigură inspecţia şi controlul propriu la
monumentele istorice privind starea lor de conservare şi respectarea avizelor
de specialitate emise, precum şi controlul propriu al şantierelor având drept
obiect monumentele istorice, indiferent de regimul de proprietate şi de grupa
monumentului istoric, de natura operaţiunilor şi de sursa lor de finanţare;
15. constată contravenţii şi aplică sancţiuni prin
împuterniciţii săi şi ia măsurile corespunzătoare de sesizare a organelor de
cercetare penală, în cazul infracţiunilor;
16. instituie, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, Registrul specialiştilor, Registrul
experţilor şi verificatorilor tehnici, precum şi Registrul operatorilor
economici din domeniul protejării monumentelor istorice;
17. emite atestate pentru specialiştii şi experţii în
domeniul protejării monumentelor istorice, în conformitate cu metodologia
aprobată prin ordin al ministrului culturii şi cultelor;
18. reglementează pentru domeniul monumentelor
istorice funcţionarea operatorilor economici care au ca obiect de activitate
efectuarea de cercetări, proiectarea şi executarea de lucrări la monumente
istorice, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului
culturii şi cultelor;
19. avizează reglementările, normele şi metodologiile
elaborate de autorităţile şi instituţiile publice abilitate, privind:
a) organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de
educaţie, formare, specializare şi perfecţionare a specialiştilor din domeniul
protejării monumentelor istorice;
b) prevenirea şi stingerea incendiilor la monumente
istorice;
c) măsurile de protecţie specială a monumentelor
istorice în caz de conflict armat, de protecţie împotriva actelor de terorism
sau în situaţii de urgenţă;
d) stabilirea planurilor şi măsurilor de prevenire a
distrugerilor cauzate de calamităţi sau dezastre naturale la monumente
istorice;
e) înlăturarea sau diminuarea factorilor poluanţi la
monumente istorice şi în zonele de protecţie a acestora;
f) elaborarea cadastrului monumentelor istorice;
20. avizează folosirea materialelor, tehnicilor şi
tehnologiilor noi pentru restaurarea monumentelor istorice;
21. susţine, în condiţiile legii, programe şi
proiecte de revitalizare şi punere în valoare a monumentelor istorice,
hotărăşte strategii şi cofinanţează programe şi publicaţii pentru animarea
culturală şi stimularea interesului public faţă de monumentele istorice;
22. instituie şi controlează amplasarea însemnului
distinctiv care atestă regimul de monument istoric al unui bun imobil, în
vederea protejării sale în timp de pace sau de conflict armat;
23. colaborează cu organizaţiile neguvernamentale, în
condiţiile legii, la realizarea de programe şi proiecte de protejare a
monumentelor istorice;
24. asigură funcţionarea, logistica, secretariatul şi
sediul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice şi, prin serviciile publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, pentru comisiile regionale
ale monumentelor istorice;
25. colaborează cu organismele internaţionale
interesate şi participă, în cooperare cu acestea, la finanţarea programelor de
protejare a monumentelor istorice, inclusiv a celor
înscrise în Lista Patrimoniului Mondial;
26. exercită, în numele statului, dreptul de
preemţiune asupra monumentelor istorice clasate în grupa A;
27. iniţiază, la propunerea Comisiei Naţionale a
Monumentelor Istorice şi, după caz, a Comisiei Naţionale de Arheologie,
proiecte de hotărâre a Guvernului privind acordarea statutului de oraş istoric
sau sat istoric;
28. finanţează editarea şi publicarea Revistei
monumentelor istorice şi a Buletinului monumentelor istorice.
(2) In situaţii de urgenţă, stări potenţial generatoare
de situaţii de urgenţă, situaţii care privesc siguranţa naţională sau în alte
situaţii excepţionale, Ministerul Culturii şi Cultelor poate emite avize de
urgenţă pentru intervenţii asupra monumentelor istorice, fără consultarea
Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice sau, după caz, a Comisiei Naţionale
de Arheologie, cu condiţia ca intervenţiile să fie reversibile.
(3) Pentru eliberarea avizelor prevăzute la alin. (1)
pct. 6-10 nu se percep taxe sau tarife.
(4) Pentru eliberarea
atestatelor, avizelor şi autorizaţiilor prevăzute la alin. (1) pct. 11, 17 şi
18 se percep taxe şi tarife, care se fac venit la Ministerul Culturii şi
Cultelor sau la serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor şi se gestionează în regim extrabugetar, în condiţiile legii, exclusiv
pentru acţiuni, proiecte şi programe în domeniul monumentelor istorice.
(5) Nivelul taxelor şi tarifelor care se percep
potrivit alin. (3) se stabileşte prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
Art. 27. - (1) Centrul de Proiectare pentru Patrimoniul
Cultural Naţional se reorganizează în Institutul Naţional al Monumentelor
Istorice ca instituţie publică în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor,
finanţat de la bugetul de stat şi din venituri
extrabugetare.
(2) Organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional
al Monumentelor Istorice se fac prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de
Ministerul Culturii şi Cultelor, în termen de maximum 3 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, fără a afecta exerciţiul financiar
curent.
(3) Principalele atribuţii ale Institutului Naţional
al Monumentelor Istorice sunt:
a) actualizarea inventarului monumentelor istorice;
b) actualizarea periodică a Listei monumentelor
istorice;
c) elaborarea normelor şi
metodologiilor specifice pentru domeniul monumentelor istorice, care se aprobă
prin ordin al ministrului culturii şi cultelor;
d) elaborarea dosarelor pentru monumentele istorice
propuse a fi incluse în Lista Patrimoniului Mondial;
e) gestionarea, în condiţiile
legii, a fondurilor destinate inventarierii, elaborării normelor şi
metodologiilor pentru monumente istorice, investigaţiilor, proiectelor-pilot,
expertizelor tehnice, cercetărilor şi studiilor specifice;
f) administrarea inventarului
şi fondului documentar al monumentelor istorice - care cuprinde: arhiva,
fototeca, fondul cartografic şi biblioteca monumentelor istorice - care sunt
proprietatea publică a statului român;
g) coordonarea activităţii serviciilor publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor şi a oficiilor de cadastru
şi publicitate imobiliară privind realizarea inventarului şi a cadastrului de
specialitate al monumentelor istorice, care au obligaţia includerii
monumentelor istorice în planurile cadastrale şi în hărţile topografice;
h) editarea Revistei monumentelor istorice şi a
Buletinului monumentelor istorice, precum şi a altor publicaţii de
specialitate, pe orice tip de suport;
i) colaborarea cu Oficiul Naţional al Monumentelor
Istorice pentru completarea inventarului, editarea unor publicaţii de
specialitate şi pentru punerea în valoare a monumentelor istorice;
j) elaborarea şi actualizarea Listei monumentelor
istorice distruse sau dispărute;
k) gestionarea Registrului specialiştilor, Registrului
experţilor şi verificatorilor tehnici, precum şi a procedurilor şi mecanismelor
de atestare şi înscriere în acestea în conformitate cu metodologia aprobată
prin ordin al ministrului culturii şi cultelor;
l) constituirea şi actualizarea
Registrului zonelor construite protejate.
(4) Institutul Naţional al Monumentelor Istorice
organizează şi realizează şi alte activităţi aducătoare de venituri, specifice
atribuţiilor sale, conform prevederilor legale, inclusiv prin încheierea de
contracte cu persoane juridice sau fizice de specialitate, venituri pe care le
gestionează în regim extrabugetar.
(5) Institutul Naţional al Monumentelor Istorice
preia în administrare la data înfiinţării sale întreaga documentaţie a
instituţiilor care au funcţionat anterior în domeniul monumentelor istorice:
Comisia Monumentelor Istorice, Direcţia Monumentelor Istorice, Direcţia
Monumentelor Istorice şi de Artă, Direcţia Patrimoniului Cultural Naţional,
Direcţia Economică şi a Patrimoniului Cultural Naţional, Direcţia Monumentelor,
Ansamblurilor şi Siturilor Istorice, Centrul de Proiectare pentru Patrimoniul
Cultural Naţional.
(6) Institutul Naţional al Monumentelor Istorice
dezvoltă inventarul şi fondul documentar al monumentelor istorice, inclusiv
prin achiziţii.
(7) Instituţiile publice cu atribuţii în domeniu
colaborează cu serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor şi cu Institutul Naţional al Monumentelor Istorice pentru actualizarea
inventarului şi fondului documentar al monumentelor istorice şi transmit
acestora, la cerere, copii de pe documentele, studiile, cercetările şi
publicaţiile privind monumentele istorice de care dispun.
Art. 28. - (1) Oficiul Naţional pentru Protejarea
Patrimoniului se reorganizează în Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice, ca
instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului
Culturii şi Cultelor, finanţat din venituri extrabugetare şi din alocaţii de la
bugetul de stat.
(2) Organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional al
Monumentelor Istorice se fac prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Culturii şi Cultelor, în termen de maximum 3 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, fără a afecta exerciţiul financiar în
curs.
(3) Principalele atribuţii ale Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice sunt:
a) gestionarea, în condiţiile legii, a fondurilor
destinate cercetării, expertizării şi executării lucrărilor de consolidare-restaurare
şi punere în valoare a monumentelor istorice finanţate de la bugetul de stat
prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor şi încredinţate prin transfer
Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice;
b) fundamentarea, în conformitate cu normele privind
creditarea, elaborate de Ministerul Culturii şi Cultelor şi aprobate prin
hotărâre a Guvernului, a necesarului de credite; propunerea priorităţilor şi
evaluarea documentaţiilor prezentate de persoanele de drept privat în vederea
obţinerii de credite fără dobândă, cu dobândă redusă sau cu dobânda pieţei,
pentru efectuarea de lucrări de protejare la monumentele istorice deţinute;
c) gestionarea, prin acordarea de credite în
conformitate cu prevederile lit. b), în regim extrabugetar, a sumelor provenite
din aplicarea timbrului monumentelor istorice, precum şi din alte surse cu
aceeaşi destinaţie, obţinute în condiţiile legii; sumele încasate din
rambursări de credite şi plăţi din dobânzi se utilizează în sistem revolving,
cu acelaşi scop;
d) administrarea, în numele Ministerului Culturii şi
Cultelor, a monumentelor istorice intrate cu orice titlu în proprietatea
statului, altele decât cele administrate de alte instituţii publice; propunerea
eficientizării acestora prin promovarea de proiecte şi programe de
revitalizare, realizarea de parteneriate sau prin concesionare, dare în
folosinţă gratuită ori închiriere, în condiţiile legii;
e) predarea documentaţiilor pentru monumentele
istorice la care au fost efectuate lucrări şi recepţii finale Institutului
Naţional al Monumentelor Istorice, pentru actualizarea inventarului
monumentelor istorice şi arhivare;
f) punerea la dispoziţie Institutului Naţional al
Monumentelor Istorice a documentelor si informaţiilor
deţinute, necesare actualizării inventarului
monumentelor istorice;
g) elaborarea reglementărilor, normelor şi
metodologiilor specifice domeniului protejării monumentelor istorice privind
conţinutul-cadru al documentaţiilor, tarifarea acestora, executarea lucrărilor,
organizarea achiziţiilor publice, contractarea şi decontarea lucrărilor;
h) editarea pe orice tip de suport şi comercializarea
materialelor privind protejarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice;
i) organizarea şi realizarea altor activităţi specifice
atribuţiilor sale, aducătoare de venituri, conform prevederilor legale,
inclusiv prin încheierea de contracte cu persoane juridice sau fizice de
specialitate, pe care le gestionează în regim extrabugetar;
j) gestionarea Registrului operatorilor economici din
domeniul protejării monumentelor istorice, precum şi a procedurilor şi
mecanismelor de atestare şi înscriere în acesta, în conformitate cu metodologia
aprobată prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(4) Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice preia la
data înfiinţării sale întreaga bază materială de execuţie, bunuri mobile şi
imobile, care au aparţinut instituţiilor cu activitate în domeniu - Direcţia
Patrimoniului Cultural Naţional, Direcţia Monumentelor, Ansamblurilor şi
Siturilor Istorice, Centrul pentru Administrarea şi Protecţia Patrimoniului
Cultural, respectiv Oficiul Naţional pentru Protejarea Patrimoniului.
Art. 29. - In vederea realizării măsurilor de protejare
a monumentelor istorice, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei legi, în cadrul serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor, prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, se
înfiinţează şi se stabilesc atribuţiile Serviciului monumentelor istorice,
încadrat cu personal specializat în domeniu.
CAPITOLUL II
Organisme de specialitate
Art. 30. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
legi se reorganizează Comisia Naţională a Monumentelor Istorice, organism
ştiinţific de specialitate, fără personalitate juridică, cu rol consultativ în
domeniul protejării monumentelor istorice, care funcţionează pe lângă
Ministerul Culturii şi Cultelor.
(2) Comisia Naţională a Monumentelor Istorice propune
strategiile şi avizarea metodologiilor, normativelor şi măsurilor
tehnico-ştiinţifice din domeniul protejării monumentelor istorice.
(3) Comisia Naţională a Monumentelor Istorice este
formată din 21 de membri, personalităţi, specialişti şi experţi atestaţi în
domeniul protejării monumentelor istorice.
(4) Comisia Naţională a Monumentelor Istorice este
compusă din 21 de membri, este condusă de un preşedinte şi 4 vicepreşedinţi şi
funcţionează în baza propriului regulament de organizare şi funcţionare.
(5) Membrii Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice
sunt numiţi de ministrul culturii şi cultelor la propunerea:
a) Academiei Române - 2 membri;
b) Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului - un membru;
c) Ministerului Educaţiei şi Cercetării - 2 membri;
d) organizaţiilor neguvernamentale cu activitate în
domeniul protejării monumentelor istorice - un membru;
e) Ministerului Culturii şi Cultelor - 15 membri,
dintre care 8 propuşi de comisiile regionale ale monumentelor istorice.
(6) In termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi se elaborează Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice şi se aprobă prin
ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(7) Comisia Naţională a Monumentelor Istorice poate
alege ca membri de onoare ai săi specialişti din ţară sau din străinătate,
personalităţi ştiinţifice de recunoaştere internaţională din domeniul
cercetării şi protejării monumentelor istorice; aceştia sunt propuşi de
preşedinte şi sunt validaţi cu votul majorităţii simple a comisiei.
(8) Ministerul Culturii şi Cultelor asigură
mijloacele materiale şi financiare necesare pentru funcţionarea Comisiei
Naţionale a Monumentelor Istorice.
Art. 31. - (1) Independenţa membrilor Comisiei
Naţionale a Monumentelor Istorice în adoptarea propunerilor comisiei este garantată
prin prezenta lege.
(2) Comisia Naţională a Monumentelor Istorice îşi
desfăşoară activitatea prin lucrări în plen, în cadrul Biroului comisiei şi pe
secţiuni de specialitate.
(3) Comisia Naţională a Monumentelor Istorice se
constituie din 4 secţiuni pe domenii, conduse fiecare de un preşedinte ales din
rândul membrilor acestora pentru un mandat de 5 ani; preşedinţii de secţiuni
devin vicepreşedinţi ai Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
(4) Preşedintele Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice
este numit prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(5) Preşedintele împreună cu vicepreşedinţii şi
secretarul formează Biroul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
(6) Deciziile Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice, ale secţiunilor şi ale Biroului Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice se iau de regulă cu majoritatea simplă a voturilor, cu excepţia
cazurilor prevăzute în prezenta lege.
Art. 32. - (1) Preşedintele Comisiei Naţionale a
Monumentelor Istorice conduce activitatea acesteia şi o reprezintă pe plan
naţional şi internaţional; preşedintele şi vicepreşedinţii Comisiei Naţionale a
Monumentelor Istorice fac parte din Consiliul ştiinţific al Institutului
Naţional al Monumentelor Istorice.
(2) Funcţia de secretar al Comisiei Naţionale a
Monumentelor Istorice este îndeplinită de şeful compartimentului de
specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor. Funcţiile de
secretari ai secţiunilor de specialitate ale Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice sunt îndeplinite de specialişti din cadrul compartimentului se
specialitate al Ministerului Culturii şi Cultelor.
Art. 33. - (1) Comisia Naţională a Monumentelor
Istorice are următoarele atribuţii:
a) propune aprobarea strategiei naţionale privind
protejarea monumentelor istorice, elaborată de Institutul Naţional al Monumentelor Istorice;
b) formulează priorităţile privind lucrările şi
măsurile necesare pentru asigurarea protejării monumentelor istorice,
indiferent de situaţia lor juridică şi de sursa de finanţare;
c) propune aprobarea, prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, a metodologiilor, normelor,
normativelor şi reglementărilor din domeniul protejării monumentelor istorice,
elaborate de Ministerul Culturii şi Cultelor sau de instituţiile specializate
din subordinea acestuia;
d) propune clasarea,
declasarea, neclasarea sau nedeclasarea şi schimbarea grupei de clasare a
monumentelor istorice;
e) propune criteriile de atestare a specialiştilor şi
experţilor din domeniul protejării monumentelor istorice, precum şi criteriile de reglementare a
activităţii operatorilor economici cu activitate în domeniul protejării
monumentelor istorice;
f) propune avizarea Planului de amenajare a
teritoriului naţional - secţiunea „Zone construite protejate";
g) propune avizarea pentru secţiunile de specialitate din planurile privind amenajarea teritoriului care au ca obiect
monumentele istorice sau zone construite protejate;
h) propune avizul privind studiile de fundamentare
istorico-ştiinţifică pentru delimitarea zonelor de protecţie a monumentelor
istorice clasate în grupa A sau a zonelor construite protejate care cuprind
monumente istorice clasate în grupa A, ale secţiunilor de specialitate din
planurile de amenajare a teritoriului şi planurile urbanistice, precum şi
pentru proiectele de restaurare a monumentelor istorice
clasate în grupa A;
i) propune avizul pentru studiile de fundamentare şi
secţiunile de specialitate din planurile urbanistice generale ale unităţilor
administrativ-teritoriale şi din planurile urbanistice zonale, precum şi pentru
planurile urbanistice de detaliu, care au ca obiect
monumente istorice clasate în grupa A sau zone construite protejate care
cuprind monumente istorice clasate în grupa A;
j) propune avizul pentru documentaţiile privind
intervenţiile asupra monumentelor istorice sau inscripţionarea monumentelor
istorice, având la bază texte avizate de organisme sau instituţii ştiinţifice
de specialitate;
k) propune avizul pentru intervenţii asupra imobilelor
situate în zonele de protecţie a monumentelor istorice şi în zonele construite
protejate, pentru care nu există regulamente de construcţie avizate conform
art. 26 alin. (1) pct. 7;
l) propune monumente istorice
pentru a fi incluse în Lista patrimoniului cultural şi natural mondial, precum
şi în Lista patrimoniului mondial în pericol, elaborate
de UNESCO;
m) propune avizarea folosirii unor materiale, tehnici
şi tehnologii noi pentru restaurarea monumentelor istorice, în baza
documentaţiilor de specialitate;
n) propune programe de pregătire a specialiştilor,
precum şi planuri-cadru de învăţământ, de formare şi specializare în domeniul
protejării monumentelor istorice.
(2) Atribuţiile Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice, menţionate la alin. (1) lit. d), g), j) şi k), pot fi delegate
comisiilor regionale ale monumentelor istorice, în condiţiile stabilite de
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice.
(3) Membrii Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice şi ai comisiilor zonale ale monumentelor istorice primesc o
indemnizaţie lunară, pentru lunile în care comisiile se întrunesc, reprezentând
20% din indemnizaţia lunară a unui secretar de stat, la care se adaugă
decontarea cheltuielilor de participare la lucrările comisiilor.
Art. 34. - (1) Comisiile regionale ale monumentelor
istorice se reorganizează în comisii zonale ale
monumentelor istorice pe lângă serviciile publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor, în termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, ca organisme ştiinţifice de specialitate
descentralizate ale Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, fără
personalitate juridică, cu rol consultativ în domeniul protejării monumentelor
istorice.
(2) Numărul, teritoriul de competenţă, organizarea şi
funcţionarea comisiilor zonale ale monumentelor istorice sunt stabilite
prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, aprobat
prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(3) Comisiile zonale ale monumentelor istorice au câte
9 membri, iar preşedinţii acestora sunt membri ai
Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
(4) Componenţa comisiilor zonale ale monumentelor
istorice se aprobă prin ordin al ministrului culturii şi cultelor la propunerea
compartimentului de specialitate din Ministerul Culturii şi Cultelor. In cadrul
acestora vor fi incluşi arhitecţii şefi ai judeţelor, respectiv arhitectul şef
al municipiului Bucureşti.
(5) Comisiile zonale ale monumentelor istorice au
următoarele atribuţii:
a) fundamentează şi propun elementele specifice strategiei regionale privind protejarea monumentelor
istorice;
b) formulează priorităţile pentru protejarea
monumentelor istorice în plan regional, în vederea evaluării şi asigurării
fondurilor necesare;
c) analizează şi propun Comisiei Naţionale a
Monumentelor Istorice clasarea sau declasarea monumentelor istorice din
regiunile lor de competenţă în grupa A sau B, după caz;
d) propun avizul privind documentaţiile de urbanism
şi amenajarea teritoriului pentru instituirea, delimitarea şi reglementarea
construirii zonelor de protecţie a monumentelor istorice clasate în grupa B sau
a zonelor construite protejate cu monumente istorice clasate în grupa B;
e) propun avizarea studiilor de fundamentare din
planurile de amenajare a teritoriului, planurile
urbanistice generale, planurile urbanistice zonale ale localităţilor care
cuprind monumente istorice clasate în grupa B;
f) propun avizarea planurilor urbanistice de detaliu
şi a proiectelor de execuţie în zonele de protecţie a monumentelor istorice din
grupa A şi în zonele protejate cu monumente istorice clasate în grupa A, pentru
care există reglementări avizate de Ministerul Culturii şi Cultelor;
g) propun avizul privind documentaţiile tehnice care
cuprind lucrări de cercetare, investigaţii, expertize tehnice, proiecte tehnice
şi detalii de execuţie pentru monumentele istorice clasate în grupa B;
h) propun avizul privind documentaţiile pentru lucrări
de întreţinere şi reparaţii curente la monumentele istorice clasate în grupa A,
care nu aduc modificări de arhitectură ori ale componentelor artistice, în
condiţiile în care lucrările se execută cu materiale şi tehnici de lucru
specifice epocii de edificare a monumentului istoric;
i) îndeplinesc alte atribuţii date în competenţă,
potrivit dispoziţiilor prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
Art. 35. - (1) In cadrul Ministerului Culturii şi
Cultelor se constituie, prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, un
colectiv de control pentru activitatea de protejare a monumentelor istorice.
(2) Colectivul de control pentru activitatea de
protejare a monumentelor istorice are următoarele atribuţii:
a) controlează, în condiţiile legii, documentele şi
documentaţiile de orice fel privind conservarea, restaurarea şi protejarea
monumentelor istorice;
b) constată încălcarea prevederilor legale în
domeniul conservării, restaurării şi protejării monumentelor istorice şi
propune luarea măsurilor legale ce se impun;
c) are acces, în condiţiile legii, la orice monument
istoric, precum şi pe şantierele de cercetare sau de conservare-restaurare a
monumentelor istorice; în acest scop, organele abilitate ale statului au obligaţia să sprijine
personalul colectivului în exercitarea atribuţiilor;
d) face propuneri de sancţionare, în condiţiile legii,
a abaterilor constatate.
(3) In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin.
(2), colectivul de control pentru activitatea de protejare a monumentelor
istorice are dreptul să solicite şi să primească informaţii şi documente, în
condiţiile legii, de la orice persoană fizică sau juridică, aceasta având
obligaţia de a da curs solicitării în termen de 15 zile calendaristice de la
data emiterii cererii.
TITLUL IV
Responsabilităţile proprietarilor de monumente istorice si ale
autorităţilor administraţiei
publice locale
CAPITOLUL I
Obligaţiile şi drepturile proprietarilor de
monumente istorice
Art. 36. - (1) In scopul protejării monumentelor
istorice proprietarii şi titularii dreptului de administrare sau ai altor
drepturi reale asupra monumentelor istorice sunt obligaţi:
a) să întreţină, să folosească şi să exploateze imobilul
numai cu respectarea prevederilor prezentei legi şi a Obligaţiei privind
folosinţa monumentului istoric, conform art. 17;
b) să asigure paza, integritatea şi protecţia
monumentelor istorice, să ia măsuri pentru prevenirea şi stingerea incendiilor,
să asigure efectuarea lucrărilor de conservare, consolidare, restaurare,
reparaţii curente şi de întreţinere a acestora în condiţiile legii;
c) să înştiinţeze de urgenţă, în scris, direcţia pentru
cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, precum şi primarul oraşului ori al comunei respective
despre orice modificări sau degradări în starea fizică a monumentelor istorice
deţinute şi aflate în teritoriul unităţii administrativ-teritoriale;
d) să înştiinţeze de urgenţă, în scris, direcţia pentru
cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, precum şi primarul oraşului sau al comunei respective
despre descoperirea întâmplătoare a oricăror construcţii, elemente de construcţii,
a unor piese de inventar fix ori mobil sau a unui vestigiu arheologic
necunoscut anterior, asigurând păstrarea descoperirilor în condiţiile legii,
până la sosirea delegatului instituţiei de specialitate, dar nu pentru mai mult
de 15 zile;
e) să asigure, în condiţiile legii, accesul
specialiştilor desemnaţi de Ministerul Culturii şi Cultelor sau de direcţiile
pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional, în vederea constatării
stării de conservare sau pentru efectuarea de cercetări, inclusiv arheologice,
de expertizare a monumentelor istorice şi pentru operaţiunile de evidenţă;
f) în cazul în care solicită descărcarea imobilului de
sarcină arheologică, să finanţeze săpătura, cercetarea arheologică, elaborarea
documentaţiei aferente, conservarea şi protejarea eventualelor vestigii
descoperite cu ocazia efectuării cercetării arheologice;
g) să obţină avizele prevăzute de lege pentru toate
intervenţiile prevăzute la art. 23;
h) să asigure efectuarea lucrărilor de conservare,
consolidare, restaurare, precum şi a oricăror alte lucrări, conform prevederilor legale, numai de
către persoane fizice sau juridice atestate în acest sens şi să prevadă în
contracte condiţiile şi termenele de execuţie cuprinse în avizul de
specialitate;
i) să respecte toate condiţiile şi termenele de
execuţie cuprinse în avizul de specialitate atunci când execută ei înşişi
lucrări de întreţinere curentă sau orice alte intervenţii, conform prevederilor
prezentei legi;
j) să permită, pe baza prevederilor contractuale, executarea
intervenţiilor asupra monumentelor istorice deţinute, în cazul în care acestea
sunt iniţiate şi finanţate de persoane juridice abilitate în condiţiile
prezentei legi;
k) să permită montarea şi să întreţină însemnul
distinctiv care marchează calitatea de monument istoric a imobilului;
l) să obţină avizul direcţiei
pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, şi să asigure pe propria răspundere condiţii
corespunzătoare de vizitare, fotografiere, filmare, reproducere şi de
publicitate în cazul în care, la solicitarea lor,
proprietarii introduc monumentele istorice în circuit public;
m) să comunice direcţiei pentru cultură, culte şi
patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
orice schimbare a titularului dreptului de proprietate, de administrare sau a
altor drepturi reale, după caz, asupra monumentelor istorice.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1) lit.
h), lucrările de construcţie ce fac obiectul autorizării, la monumentele
istorice de categorie B, cu excepţia lucrărilor la componentele artistice, pot
fi efectuate şi de persoane fizice sau juridice neatestate, cu condiţia
respectării avizelor de specialitate.
(3) In cazul în care, în îndeplinirea obligaţiilor
prevăzute la alin. (1) lit. e), proprietarii monumentelor istorice constată
producerea unor pagube, aceştia au dreptul la o justă despăgubire, achitată în
termen de 60 de zile de la constatare de către instituţiile care au realizat
cercetarea sau expertizarea.
(4) Cu privire la înstrăinarea, închirierea sau
concesionarea imobilelor monumente istorice proprietarii acestora au
următoarele obligaţii:
a) să înştiinţeze în scris direcţia pentru cultură,
culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeană, respectiv a municipiului
Bucureşti, despre intenţia de a înstrăina monumentul istoric, în vederea
exercitării dreptului de preemţiune al statului sau, după caz, al unităţii
administrativ-teritoriale, în condiţiile prezentei legi;
b) să notifice viitorului proprietar, chiriaş sau
concesionar regimul juridic al monumentului istoric pe care îl deţine, precum
şi Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric;
c) să înştiinţeze în scris direcţia pentru cultură,
culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeană, respectiv a municipiului
Bucureşti, despre schimbarea proprietarului sau a administratorului în termen
de 15 zile de la data încheierii contractelor, potrivit legii, şi să transmită
acesteia o copie de pe acte.
Art. 37. - (1) Pentru protejarea monumentelor istorice
aflate în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice, Ministerul
Culturii şi Cultelor, serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor şi autorităţile administraţiei publice locale, după caz,
pot asigura, la cererea proprietarilor, cu titlu gratuit, consultanţă de
specialitate, în condiţiile legii.
(2) In cazul în care statul sau autorităţile publice
locale acordă sprijin financiar, acesta constă în acoperirea parţială sau totală a costurilor studiilor şi
documentaţiilor tehnice, precum şi, după caz, ale lucrărilor de intervenţie
asupra monumentelor istorice.
Art. 38. - (1) Contribuţia financiară a statului,
constând în sume alocate prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor cu
destinaţia protejării monumentelor istorice, indiferent de deţinător, poate să
acopere total sau parţial costul lucrărilor de protejare a monumentelor
istorice.
(2) Contribuţia financiară a consiliilor judeţene,
municipale, orăşeneşti şi comunale, după caz, poate să acopere integral sau
parţial costul lucrărilor de intervenţie asupra monumentelor istorice care fac
parte din grupa B, precum şi, individual sau prin cofinanţare, costul
lucrărilor de protejare a monumentelor istorice care fac parte din grupa A,
aflate pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective.
(3) Contribuţia financiară a statului şi a
autorităţilor administraţiei publice locale poate fi asigurată prin
cofinanţare, precum şi în parteneriat, inclusiv cu proprietarul sau cu alte
persoane fizice sau juridice.
(4) Situaţiile în care statul, respectiv autorităţile
administraţiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrărilor
menţionate la alin. (1) -(3), proporţia contribuţiei statului, procedurile,
precum şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească proprietarul, altul
decât statul, municipiul, oraşul sau comuna, se stabilesc prin norme
metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului
Culturii şi Cultelor şi a Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 3 luni
de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(5) In situaţiile şi în
condiţiile prevăzute la alin. (4), la data alocării sprijinului financiar în
cuantumul contribuţiei statului sau a autorităţilor administraţiei publice
locale asupra imobilului monument istoric în cauză se constituie o garanţie
imobiliară pentru o perioadă de 10 ani în favoarea statului, respectiv a
unităţilor administrativ-teritoriale.
(6) Garanţia imobiliară prevăzută la alin. (5) se
recuperează în totalitate de la beneficiarul contribuţiei statului sau, după
caz, a autorităţilor administraţiei publice locale, împreună cu dobânzile
aferente, în situaţia în care bunul în cauză a fost înstrăinat de proprietar
altei persoane decât statul sau autoritatea administraţiei publice locale
înainte de împlinirea perioadei de 10 ani de la constituirea garanţiei
imobiliare.
(7) Constituirea garanţiei imobiliare în favoarea
statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale este scutită de taxă de
timbru.
(8) La data împlinirii termenului de 10 ani garanţia
imobiliară instituită asupra imobilului se stinge de
drept.
Art. 39. - (1) Costul lucrărilor de proiectare,
expertizare, conservare, reparare, consolidare, restaurare şi punere în valoare
a monumentelor istorice, indiferent de grupa în care sunt clasate, ori a altor
imobile din ansambluri sau situri istorice, aflate în proprietate publică ori
privată, incluse în programe de importanţă naţională sau internaţională,
stabilite prin hotărâre a Guvernului iniţiată la propunerea ministerelor
implicate în realizarea acestora, poate fi acoperit integral ori parţial de la
bugetul de stat sau al unităţilor administrativ-teritoriale, prin bugetul
ordonatorilor de credite care participă la realizarea programelor.
(2) Pentru acoperirea costului lucrărilor prevăzute
la alin. (1) nu este obligatorie constituirea de garanţii de către beneficiarii
contribuţiei.
(3) Lucrările prevăzute la alin. (1) sunt lucrări de
interes public naţional, pentru care nu se datorează taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism şi
autorizaţiei de construire.
Art. 40. - Pentru stimularea
protejării monumentelor istorice, proprietarii persoane fizice care realizează
pe cheltuială proprie, integral sau parţial, lucrări de întreţinere, reparare,
conservare, consolidare, restaurare, punere în valoare, precum şi programe şi
proiecte culturale beneficiază, în condiţiile legii, de reducerea cu minimum
50% a cuantumurilor impozitelor şi a taxelor aferente acestor lucrări cuvenite
bugetelor locale.
Art. 41. - (1) Proprietarii imobilelor monumente
istorice, definite potrivit art. 3 lit. a) din
prezenta lege, sunt scutiţi în totalitate de plata impozitului pe clădiri, cu
excepţia spaţiilor în care se desfăşoară activităţi economice sau comerciale.
(2) Pentru suprafaţa ocupată la sol de imobilele
prevăzute la alin. (1) nu se plăteşte impozitul pe
teren.
(3) Potrivit legii, consiliile locale pot reduce
impozitul pe suprafeţele neconstruite ale terenurilor cu regim de monument
istoric, în funcţie de suprafaţa afectată şi de perioada punerii monumentelor
istorice la dispoziţie publicului pentru vizitare, precum şi instituţiilor
specializate pentru cercetare.
Art. 42. - (1) Sunt scutite de la plata taxelor de
timbru persoanele fizice sau juridice care dobândesc prin moştenire un bun
imobil clasat ca monument istoric, utilizat ca locuinţă sau pentru activităţi
necomerciale, şi care se angajează în scris la direcţia pentru cultură, culte
şi patrimoniul cultural naţional în al cărei teritoriu de competenţă se află
bunul imobil în cauză să execute, în termen de 12 luni, lucrările de restaurare
şi consolidare stabilite prin documentaţie tehnică aprobată şi avizată în
condiţiile legii.
(2) In situaţii justificate şi cu avizul direcţiei
pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, termenul prevăzut la alin. (1) poate fi prelungit o
singură dată cu încă 12 luni.
(3) In cazul neîndeplinirii în condiţiile şi în
termenele prevăzute la alin. (1) şi (2) a obligaţiilor asumate de proprietar la
dobândirea bunului, precum şi în cazul înstrăinării bunului înaintea efectuării
sau încheierii lucrărilor de consolidare sau restaurare, taxa de timbru se
recuperează prin direcţia generală a finanţelor publice, pe baza notei de
constatare a direcţiei pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(4) Prevederile alin. (1) -(3) se aplică şi celor care
dobândesc prin donaţie un bun imobil clasat ca monument istoric.
(5) Instrăinarea cu titlu gratuit sau oneros către
stat sau către unităţile administrativ-teritoriale a monumentelor istorice este
scutită de plata taxelor de timbru.
Art. 43. - Proprietarii de monumente istorice sunt
scutiţi de plata taxei de autorizare a intervenţiilor executate, în conformitate
cu dispoziţiile prezentei legi, asupra monumentelor istorice deţinute, în cazul
în care utilizează bunul imobil numai pentru activităţi necomerciale sau, în
mod direct, numai pentru locuit.
Art. 44. - Proprietarii imobilelor din zona de protecţie
a monumentelor istorice beneficiază de reducerea cu 50% a taxelor de autorizare
pentru lucrările pe care le finanţează şi care sunt necesare pentru păstrarea
integrităţii fizice şi a cadrului construit sau natural al monumentelor
istorice, astfel cum sunt ele reglementate prin documentaţia de urbanism sau de
amenajare a teritoriului, aprobată pentru zona de protecţie respectivă, sau
prin avizul direcţiei pentru cultură,
culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti.
CAPITOLUL II
Atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale
Art. 45. - (1) In vederea protejării monumentelor
istorice şi a respectării prevederilor legale în acest domeniu autorităţile
administraţiei publice locale au următoarele atribuţii:
a) cooperează cu organismele de specialitate şi cu
instituţiile publice cu responsabilităţi în domeniul protejării monumentelor
istorice şi asigură punerea în aplicare şi respectarea deciziilor acestora;
b) asigură protejarea monumentelor istorice clasate,
aflate în domeniul public sau privat al municipiului, respectiv oraşului sau
comunei, precum şi a celor abandonate sau aflate în litigiu, alocând resurse
financiare în acest scop;
c) cooperează cu ceilalţi proprietari sau
administratori de monumente istorice;
d) se pot asocia între ele, precum şi cu persoane
fizice sau juridice pentru realizarea unor lucrări de protejare a monumentelor
istorice şi pot înfiinţa în acest scop instituţii şi servicii publice de
interes local;
e) participă la finanţarea lucrărilor de protejare a
monumentelor istorice, prevăzând distinct sumele necesare în acest scop în
bugetele pe care le administrează;
f) cuprind în programele de dezvoltare
economico-socială şi urbanistică, respectiv de amenajare a teritoriului, obiective
specifice privind protejarea monumentelor istorice, elaborează, actualizează şi
aprobă documentaţiile de amenajare a teritoriului şi urbanism privind
monumentele istorice sau zonele protejate care conţin monumente istorice;
g) iau măsurile tehnice şi administrative necesare în
vederea prevenirii degradării monumentelor istorice;
h) includ în structura aparatului propriu compartimente
specializate sau, după caz, posturi ori sarcini de serviciu precise în domeniul
protejării monumentelor istorice;
i) elaborează planurile anuale de gestiune şi protecţie
a monumentelor istorice de pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale
care sunt înscrise în Lista Patrimoniului Mondial şi asigură monitorizarea
acestora prin personalul propriu.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale au
obligaţia să realizeze studiile de fundamentare, delimitare şi instituire a
zonelor de protecţie a monumentelor istorice, folosind numai personal de
specialitate atestat.
Art. 46. - (1) Pentru protejarea monumentelor istorice
din unităţile administrativ-teritoriale de competenţă consiliile locale au
următoarele atribuţii:
a) colaborează cu direcţia pentru cultură, culte şi
patrimoniul cultural naţional judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti,
furnizând acesteia toate informaţiile actualizate din domeniul protejării
monumentelor istorice;
b) în vederea întocmirii sau modificării planurilor
urbanistice generale sau a planurilor urbanistice zonale ale localităţilor,
asigură elaborarea documentaţiei pentru delimitarea zonelor de protecţie a
monumentelor istorice;
c) prevăd, în termen de 12 luni de la clasarea
monumentelor istorice, fondurile bugetare necesare pentru elaborarea
documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului şi a regulamentelor
aferente;
d) elaborează regulamentele de urbanism pentru zonele
de protecţie a monumentelor istorice şi pentru zonele construite protejate şi
le aprobă numai pe baza şi în condiţiile avizului Ministerului Culturii şi
Cultelor sau al serviciilor
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, după caz;
e) elaborează sau, după caz, aprobă programe ori
măsuri administrative, bugetare sau fiscale speciale de prevenire a degradării
monumentelor istorice şi a zonelor protejate din municipiul, oraşul sau comuna
respectivă, cu respectarea avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau al
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, după
caz;
f) la solicitarea direcţiei pentru cultură, culte şi
patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
împreună cu organele de poliţie, interzic circulaţia vehiculelor grele şi
transportul de materiale explozive în zona de protecţie a monumentelor
istorice;
g) colaborează cu compartimentele specializate ale
altor autorităţi ale administraţiei publice locale în cazul în care monumentele
istorice şi zonele de protecţie a acestora se află pe teritoriul mai multor
unităţi administrativ-teritoriale.
(2) La data emiterii autorizaţiilor de construcţie sau
de desfiinţare, pentru lucrări ce urmează a se executa la monumente istorice,
în zonele de protecţie a acestora sau în zonele construite protejate,
autorităţile emitente ale autorizaţiilor transmit copii ale acestor documente
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor.
Art. 47. - Primarul are următoarele atribuţii specifice:
a) verifică existenţa tuturor avizelor de specialitate
în domeniul monumentelor istorice şi conformitatea autorizaţiei cu prevederile
acestora, precum şi îndeplinirea dispoziţiilor cuprinse în Obligaţia privind
folosinţa monumentului istoric, conform prevederilor legale, asigură
menţionarea în autorizaţie a tuturor condiţiilor conţinute în avize la
autorizarea lucrărilor asupra monumentelor istorice şi asupra imobilelor
situate în zona lor de protecţie, respectiv la eliberarea pentru acestea a
autorizaţiei de funcţionare;
b) ia măsuri pentru autorizarea cu prioritate a
documentaţiilor tehnice care se referă la intervenţii asupra monumentelor
istorice;
c) dispune oprirea oricăror lucrări de construire sau
de desfiinţare în situaţia descoperirii de vestigii arheologice, hotărăşte şi,
după caz, organizează paza acestora şi anunţă în cel mai scurt timp direcţia
pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti;
d) asigură prin aportul propriu de specialitate şi în
colaborare cu direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional
judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, aplicarea însemnelor distinctive
şi a siglelor de monumente istorice şi controlează întreţinerea lor de către
proprietar;
e) asigură paza şi protecţia monumentelor istorice
aflate în domeniul public şi privat al statului şi al unităţilor
administrativ-teritoriale, precum şi ale monumentelor istorice abandonate sau
aflate în litigiu, semnalând de urgenţă direcţiei pentru cultură, culte şi
patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
orice caz de nerespectare a legii;
f) asigură efectuarea, împreună cu serviciile publice
de pompieri, de acţiuni de prevenire şi stingere a incendiilor la monumente istorice.
Art. 48. - Consiliile judeţene şi Consiliul General al
Municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:
a) cooperează cu direcţia pentru cultură, culte şi
patrimoniul cultural naţional judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti,
comunicând toate informaţiile referitoare la monumentele istorice aflate în
teritoriul lor de competenţă; facilitează comunicarea dintre direcţiile pentru
cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi
consiliile locale ale oraşelor şi comunelor din teritoriul judeţului, respectiv
ale sectoarelor în cazul municipiului Bucureşti;
b) iniţiază, cu avizul Ministerului Culturii şi
Cultelor, procedura de expropriere pentru cauză de utilitate publică în vederea
protejării monumentelor istorice, în situaţiile şi cu respectarea condiţiilor
prevăzute de lege;
c) sprijină şi îndrumă activitatea consiliilor locale
ale comunelor sau ale oraşelor, care nu au organizate servicii în domeniu sau
posturi specializate în aparatul propriu pentru protejarea monumentelor
istorice înscrise în Lista monumentelor istorice din grupa B şi aflate pe
teritoriul administrativ al acestora;
d) eliberează autorizaţii de construire sau de
desfiinţare pentru monumente istorice şi pentru imobile aflate în zona de
protecţie a monumentelor istorice sau în zonele construite protejate, numai pe
baza şi în condiţiile avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau ale
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, după
caz.
TITLUL V
Finanţarea protejării monumentelor istorice
Art. 49. - (1) Protejarea monumentelor istorice se
finanţează de proprietarii sau deţinătorii acestora şi poate fi cofinanţată din
fonduri asigurate de la bugetul de stat, bugetele locale sau din alte surse.
(2) Lucrările de cercetare, de expertizare, de
proiectare şi de execuţie care se efectuează la monumente istorice şi care sunt
finanţate din fonduri publice sunt supuse regimului general de atribuire a
lucrărilor publice, de proiectare şi execuţie, potrivit legislaţiei privind
achiziţiile publice.
Art. 50. - (1) Autorităţile administraţiei publice
locale sunt obligate să prevadă în bugetele proprii fondurile necesare în
vederea protejării monumentelor istorice aflate în proprietatea publică sau
privată a unităţilor administrativ-teritoriale.
(2) Autorităţile publice centrale prevăd în bugetele
proprii fondurile aprobate prin bugetul de stat pentru protejarea monumentelor
istorice aflate în proprietatea publică sau privată a statului, pe care le
administrează.
(3) In bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor se
prevăd:
a) credite bugetare necesare pentru finanţarea
lucrărilor la monumentele istorice aflate în administrarea Oficiului Naţional
al Monumentelor Istorice;
b) credite bugetare necesare în vederea finanţării sau confinanţării lucrărilor de protejare a
monumentelor istorice aflate în proprietatea publică a statului sau a unităţii
administrativ-teritoriale;
c) credite bugetare destinate finanţării sau
cofinanţării lucrărilor de protejare a monumentelor
istorice aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept
privat.
(4) Din veniturile realizate din vânzarea de bilete şi
din taxe de închiriere a terenului, ca urmare a organizării unor manifestări de
genul spectacolelor, târgurilor sau parcurilor de distracţii, un procent de 1%
se virează către proprietarul sau titularul dreptului de administrare, după
caz, al monumentului istoric în a cărui zonă de protecţie se organizează
manifestarea; sumele astfel obţinute vor fi utilizate exclusiv pentru
finanţarea lucrărilor de protejare a monumentului istoric în cauză.
Art. 51. - (1) In termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi se instituie timbrul monumentelor
istorice, care este gestionat, în condiţiile legii, de Ministerul Culturii şi Cultelor prin Oficiul Naţional al
Monumentelor Istorice.
(2) Cuantumul timbrului monumentelor istorice şi
modalităţile de percepere, încasare, virare, utilizare şi evidenţiere a sumelor
rezultate din aplicarea acestuia se stabilesc prin norme metodologice elaborate
de Ministerul Culturii şi Cultelor în colaborare cu Ministerul Finanţelor
Publice şi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(3) Timbrul monumentelor istorice este obligatoriu
pentru:
a) cărţile poştale ilustrate, plicurile, mărcile
poştale, hărţile, pliantele, broşurile, revistele, ghidurile turistice,
cărţile, albumele, atlasele, enciclopediile, filmele artistice şi documentare,
casetele video, compact-discurile, diapozitivele, videoclipurile, cardurile
bancare şi cartelele telefonice comercializate în România, reprezentând
monumente istorice individualizate sau în ansambluri, prin imagini fotografice
sau reprezentări grafice de interior sau exterior;
b) biletele de intrare, inclusiv taxele de fotografiere
sau de filmare, pentru monumentele istorice puse la
dispoziţie publicului, în totalitate ori în parte, aflate în proprietatea sau
în folosinţa persoanelor juridice de drept privat care desfăşoară activităţi
economice;
c) biletele de intrare la manifestările culturale,
sportive sau de agrement, târguri şi expoziţii desfăşurate în spaţii situate în
zona de protecţie a acestora sau în zonele construite protejate;
d) activităţile de cazinou, jocuri de noroc şi jocuri
mecanice.
(4) Timbrul monumentelor istorice se percepe de la operatorii economici, editori sau producători, de la
proprietari, titulari ai dreptului de administrare sau ai altor drepturi reale
asupra imobilelor situate în zona de protecţie a monumentelor istorice în
zonele construite protejate sau de la beneficiarii veniturilor realizate, după
caz.
(5) Se exceptează de la plata timbrului muzeele care
funcţionează în clădiri monumente istorice sau în zone de protecţie ale
acestora.
(6) Prin derogare de la prevederile alin. (3) şi (4),
pot fi exceptaţi de la plata taxei timbrului monumentelor istorice operatorii
economici care, prin activităţile pe care le desfăşoară, contribuie la
protejarea monumentelor istorice cu o sumă cel puţin egală celei pe care o
datorează la plata taxei timbrului monumentelor istorice.
Art. 52. - (1) Fondurile obţinute din aplicarea
timbrului monumentelor istorice se utilizează de către Oficiul Naţional al
Monumentelor Istorice în mod exclusiv pentru:
a) acordarea de credite în condiţiile art. 28 alin.
(3) lit. b) şi c), cu prioritate pentru lucrări de intervenţie urgentă la monumente
istorice, în funcţie de strategia protejării monumentelor istorice;
b) finanţarea elaborării de reglementări
tehnico-economice, de norme şi metodologii privind elaborarea de documentaţii
specifice, executării de lucrări, realizării de achiziţii, contractării şi
decontării de lucrări privind monumentele istorice;
c) finanţarea unor amenajări în vederea pregătirii
monumentelor istorice pentru vizitare gratuită, precum şi pentru realizarea
unor programe sau proiecte culturale.
(2) Cuantumul timbrului monumentelor istorice se
stabileşte prin hotărâre a Guvernului şi se actualizează, anual, prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor.
TITLUL VI
Sancţiuni
Art. 53. - Incălcarea dispoziţiilor prezentei legi
atrage, după caz, răspunderea civilă, administrativă, materială, disciplinară,
contravenţională sau penală.
Art. 54. - (1) Desfiinţarea neautorizată, distrugerea
parţială sau totală, exproprierea fără avizul Ministerului Culturii şi
Cultelor, degradarea, precum şi profanarea monumentelor istorice constituie
infracţiuni şi se sancţionează conform legii.
(2) In toate cazurile prevăzute la alin. (1)
făptuitorul este obligat la recuperarea materialului degradat şi la
reconstituirea monumentului sau a părţilor de monument lezat, conform avizelor
prevăzute de prezenta lege.
Art. 55. - (1) Constituie contravenţii la regimul de
protejare a monumentelor istorice următoarele fapte, dacă, potrivit legii, nu
constituie infracţiuni:
a) executarea de lucrări asupra unui imobil după
declanşarea procedurii de clasare sau asupra unui monument istoric, fără avizul
Ministerului Culturii şi Cultelor;
b) încălcarea de către proprietar sau de către
titularul dreptului de administrare a unui monument istoric a obligaţiilor
prevăzute la art. 36;
c) nevirarea contravalorii timbrului monumentelor
istorice, precum şi a taxelor şi tarifelor prevăzute de prezenta lege;
d) organizarea manifestărilor prevăzute la art. 9
alin. (5) şi (6), în lipsa acordului autorităţii competente;
e) neprecizarea în certificatul de urbanism a
necesităţii obţinerii avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau a
serviciilor deconcentrate ale acestuia, după caz, pentru lucrările propuse la
monumente istorice în zona de protecţie a acestora ori
în zonele protejate;
f) eliberarea autorizaţiilor de construire sau de
desfiinţare pentru lucrări la monumente istorice în zonele protejate, fără
avizul Ministerului Culturii şi Cultelor ori al serviciilor deconcentrate, după
caz.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), e)
şi f) se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, iar cele
menţionate la alin. (1) lit. b)-d) se sancţionează cu amendă de la 4.000 lei la
8.000 lei.
(3) Contravenţiile la regimul de protejare a
monumentelor istorice se prescriu în termen de 3 ani de la data săvârşirii lor.
Art. 56. - Nivelul amenzilor prevăzute la art. 55 poate
fi actualizat prin hotărâre a Guvernului.
Art. 57. - (1) Contravenţiile se constată şi amenzile
se aplică de specialiştii direcţiilor pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, de
împuterniciţii Ministerului Culturii şi Cultelor, de inspectorii teritoriali ai
Inspectoratului de Stat în Construcţii sau de inspectorii Ministerului
Finanţelor Publice, după caz.
(2) Pentru contravenţiile prevăzute la art. 55 alin.
(1) lit. a) şi b) constatarea şi aplicarea amenzilor se pot face şi de către
primar, preşedintele consiliului judeţean şi împuterniciţii acestora sau de
către organele de poliţie, după caz.
Art. 58. - Contravenţiilor prevăzute la art. 55 le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
TITLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 59. - Până la instituirea zonei de protecţie a
fiecărui monument istoric potrivit art. 9 se consideră zonă de protecţie suprafaţa
delimitată cu o rază de 100 m în localităţi urbane, 200 m în localităţi rurale
şi 500 m în afara localităţilor, măsurată de la limita exterioară, de
jur-împrejurul monumentului istoric.
Art. 60. - (1) Lista cuprinzând monumentele,
ansamblurile şi siturile istorice, aprobată de Comisia Naţională a
Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice în anii 1991-1992, cu
modificările şi completările ulterioare, rămâne în vigoare. In termen de 3 ani
de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Institutul Naţional al
Monumentelor Istorice va actualiza Lista monumentelor istorice, potrivit
atribuţiilor stabilite prin art. 27 alin. (3).
(2) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor sunt obligate să înştiinţeze, în scris, proprietarii sau
titularii drepturilor reale asupra monumentelor istorice despre regimul juridic
special al imobilelor în cauză şi să le transmită obligaţia privind folosinţa
monumentului istoric.
Art. 61. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
alineatul (2) al articolului 10 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea
situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în
proprietatea statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 29 noiembrie 1995, se
modifică după cum urmează:
„(2) Sunt, de asemenea, exceptate
de la vânzare locuinţele care au avut destinaţia de case de oaspeţi, de protocol, precum şi cele folosite ca
reşedinţe pentru foştii şi actualii demnitari."
Art. 62. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 228 din 24 noiembrie 2000
privind protejarea monumentelor istorice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 616
din 30 noiembrie 2000, precum şi orice alte prevederi contrare.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. III şi IV din Legea nr. 259/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor
istorice, care nu sunt încorporate în textul republicat al Legii nr. 422/2001
şi care se aplică în continuare ca dispoziţii proprii ale Legii nr. 259/2006.
„Art. III. - In termen de 3 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, în cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române
din Ministerul Administraţiei şi Internelor se organizează structuri
specializate în prevenirea, descoperirea şi urmărirea faptelor ilegale care
privesc monumentele istorice, zonele de protecţie ale acestora, precum şi
zonele construite protejate.
Art. IV. - In termen de 3 luni
de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale comunică Ministerului Culturii şi Cultelor
monumentele istorice şi zonele de protecţie pe care le propun în vederea
declarării de interes public naţional sau local, potrivit legii."