ORDONANTA DE URGENTA Nr. 159 din 21 octombrie 1999
privind infiintarea Companiei Nationale "Loteria Romana" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 515 din 25 octombrie 1999
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A.,
denumita in cele ce urmeaza Loteria Romana, prin reorganizarea Regiei Autonome
"Loteria Nationala", care se desfiinteaza la data inmatricularii la
oficiul registrului comertului a Companiei Nationale "Loteria Romana"
- S.A.
(2) Loteria Romana este persoana juridica romana, avand forma juridica de
societate comerciala pe actiuni cu capital integral de stat, care se
organizeaza si functioneaza in conformitate cu statutul prevazut in anexa care
face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Loteria Romana functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie
financiara, avand ca obiect activitati de interes public national, in scopul
realizarii cadrului organizat pentru desfasurarea de jocuri de noroc admise de
lege si obtinerii de fonduri destinate finantarii unor obiective de interes public
national.
Art. 2
Sediul Loteriei Romane este in municipiul Bucuresti, Calea Victoriei nr. 9,
sectorul 3. Sediul social poate fi schimbat pe baza hotararii adunarii generale
a actionarilor, cu indeplinirea formalitatilor cerute de lege.
Art. 3
(1) La infiintare Loteria Romana are in subordine unitati fara
personalitate juridica, care sunt prevazute in anexa A la statut.
(2) Loteria Romana isi constituie sucursale, reprezentante, centre de
lucru, agentii si altele asemenea, in tara si in strainatate, unitati fara
personalitate juridica, infiintate prin hotarare a adunarii generale a
actionarilor.
Art. 4
(1) Patrimoniul Loteriei Romane se constituie prin preluarea integrala a
patrimoniului fostei Regii Autonome "Loteria Nationala", conform
bilantului contabil la data de 30 iunie 1999. La data reorganizarii Regia
Autonoma "Loteria Nationala" nu are in administrare bunuri
proprietate publica a statului de natura celor prevazute la art. 135 alin. (4)
din Constitutie.
(2) Loteria Romana este proprietara bunurilor aflate in patrimoniul Regiei
Autonome "Loteria Nationala", cu exceptia bunurilor detinute cu alt
titlu.
(3) Celelalte bunuri aflate in administrarea Regiei Autonome "Loteria
Nationala" trec in proprietatea Loteriei Romane la data inmatricularii
acesteia la oficiul registrului comertului.
(4) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta Loteria
Romana preia toate drepturile si obligatiile Regiei Autonome "Loteria
Nationala".
(5) Creditele contractate, cu garantie guvernamentala, de catre Regia
Autonoma "Loteria Nationala" de la parteneri externi isi mentin
statutul juridic si vor fi rambursate de catre Loteria Romana, Guvernul
Romaniei garantand in continuare aceste credite in conditiile initiale.
Art. 5
(1) Capitalul social al Loteriei Romane, la constituire, este de
106.943.550 mii lei, conform bilantului contabil la data de 30 iunie 1999, si
este impartit in 2.138.871 actiuni nominative in valoare nominala de 50.000
lei.
(2) Actiunile nominative ale Loteriei Romane sunt detinute in totalitate si
in mod exclusiv de statul roman.
(3) Drepturile si obligatiile decurgand din calitatea de actionar unic al
statului roman se exercita de catre Ministerul Finantelor.
Art. 6
(1) Loteria Romana are ca obiect principal de activitate elaborarea,
organizarea, administrarea si exploatarea jocurilor de noroc, executarea de
produse loteristice, tiparituri si lucrari poligrafice, precum si alte
activitati stabilite prin statutul prevazut in anexa la prezenta ordonanta de
urgenta.
Art. 7
(1) Loteriei Romane i se incredinteaza, in calitate de unic organizator, pe
intreg teritoriul tarii, organizarea si exploatarea jocurilor de noroc: loto,
expres, pronosport, loz in plic si "instant lottery" (conform
obiectului sau de activitate).
(2) Loteria Romana poate organiza si exploata jocuri de noroc, altele decat
cele prevazute la alin. (1).
(3) Loteria Romana poate organiza si exploata, in asociere cu alte persoane
juridice, jocuri de noroc, altele decat cele prevazute la alin. (1) si (2),
numai pe baza de licenta obtinuta in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
(4) Loteria Romana beneficiaza de licenta pentru jocurile de noroc
desfasurate in conditiile alin. (1) si (2), prin efectul prezentei ordonante de
urgenta.
Art. 8
(1) Activitatea Loteriei Romane se va desfasura pe baza de buget propriu de
venituri si cheltuieli, aprobat potrivit legii.
(2) Loteria Romana este scutita de plata taxei pe valoarea adaugata pentru
activitatea de jocuri de noroc.
(3) Profitul net va fi repartizat potrivit reglementarilor legale in
vigoare. Dividendele nete realizate se fac venit la bugetul de stat pentru
finantarea obiectivelor de interes public national.
Art. 9
(1) Periodic Loteria Romana poate sa organizeze jocuri de noroc in scopul
constituirii fondurilor necesare pentru actiuni si obiective cu caracter
umanitar.
(2) Sumele deduse si varsate de Loteria Romana in conditiile alin. (1) sunt
deductibile la stabilirea bazei de calcul al impozitului pe profit, iar
modificarile rezultate nu vor influenta indicatorii de eficienta.
Art. 10
(1) Modificarea formei juridice a Loteriei Romane se poate face numai prin
lege.
(2) Loteria Romana se poate dizolva in urmatoarele cazuri:
a) imposibilitatea indeplinirii obiectului sau de activitate;
b) deschiderea procedurii falimentului;
c) reducerea capitalului social cu 50%, daca adunarea generala
extraordinara a actionarilor nu hotaraste reconstituirea acestuia ori limitarea
sa la valoarea ramasa;
d) alte situatii prevazute de lege.
Art. 11
Personalul salariat al Regiei Autonome "Loteria Nationala" este
preluat de catre Loteria Romana, infiintata prin reorganizarea acesteia, fiind
considerat transferat de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
Art. 12
(1) Regia Autonoma "Loteria Nationala" va continua sa isi
desfasoare activitatea pana la data inmatricularii la oficiul registrului
comertului a Loteriei Romane.
(2) La aceeasi data se abroga Hotararea Guvernului nr. 816 din 23 noiembrie
1994 privind organizarea si functionarea Regiei Autonome "Loteria
Nationala", publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 350
din 19 decembrie 1994, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
STATUTUL
Companiei Nationale "Loteria Romana" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
(1) Denumirea societatii comerciale este Compania Nationala "Loteria
Romana" - S.A.
(2) In toate actele, anunturile, publicatiile si documentele emanand de la
companie se va mentiona denumirea acesteia, precedata sau urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau de initialele "S.A.", capitalul
social, sediul, numarul de inmatriculare in registrul comertului si de codul
fiscal.
Art. 2
Forma juridica
(1) Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. este persoana
juridica romana, avand forma juridica de societate comerciala pe actiuni.
Aceasta isi desfasoara activitatea in conformitate cu prezentul statut.
(2) Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. este societate
comerciala de interes public national.
(3) Pentru Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. se va
utiliza in continuare denumirea Loteria Romana.
Art. 3
Sediul social
(1) Sediul social al Loteriei Romane este in municipiul Bucuresti, Calea
Victoriei nr. 9, sectorul 3. Sediul social poate fi schimbat in alta localitate
din Romania, pe baza hotararii adunarii generale a actionarilor, cu
indeplinirea formalitatilor prevazute de lege.
(2) La data infiintarii Loteria Romana are in subordine unitatile fara
personalitate juridica prevazute in anexa A la statut.
(3) In structura unitatilor prevazute la alin. (2) functioneaza agentiile
"Loto-Prono", puncte de vanzare preluate de la fosta Regie Autonoma
"Loteria Nationala".
(4) Loteria Romana poate infiinta sucursale, reprezentante, centre de
lucru, agentii, puncte de vanzare si altele asemenea, in tara si in
strainatate, unitati fara personalitate juridica, si le poate reorganiza pe
cele existente prin hotarare a adunarii generale a actionarilor, cu respectarea
legislatiei in vigoare.
Art. 4
Durata
Loteria Romana se constituie ca persoana juridica cu durata nelimitata, cu
incepere de la data inmatricularii in registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 5
Scopul
Loteria Romana desfasoara activitate de interes public national in domeniul
jocurilor de noroc, in scopul realizarii cadrului organizat pentru satisfacerea
cererii naturale de joc in randul populatiei si crearea fondurilor necesare
finantarii obiectivelor de interes public national.
Art. 6
Obiectul de activitate
Loteria Romana are ca obiect de activitate:
A. Jocuri de noroc:
a) organizarea si exploatarea exclusiva, in calitate de unic organizator pe
intreg teritoriul tarii, a jocurilor de noroc tip loto, expres, pronosport, loz
in plic si "instant lottery";
b) organizarea si exploatarea, singura sau in asociere cu alte persoane
juridice, de jocuri de noroc, altele decat cele prevazute la lit. a), cu taxa
de participare la joc in lei sau in valuta;
c) elaborarea, implementarea, organizarea si exploatarea de noi jocuri de
noroc;
d) elaborarea regulamentelor de organizare si administrare a jocurilor de
noroc pe care le organizeaza si le exploateaza;
e) producerea, depozitarea, comercializarea si transportul produselor
loteristice atat prin reteaua proprie, cat si prin alte unitati;
f) colectarea mizelor, stabilirea fondului de castiguri si a premiilor,
precum si efectuarea/ordonantarea operatiunilor de plata a castigurilor.
B. Activitati conexe si adiacente celor prevazute la lit. A, precum si alte
activitati:
a) editare si tiparire;
b) operatiuni de comert interior si exterior, inclusiv difuzarea
publicatiilor;
c) servicii informatice, activitate de software de baza si aplicativa
pentru calculatoare si retele de calculatoare;
d) realizarea investitiilor pentru dezvoltari, modernizari, automatizari si
retehnologizari;
f) realizarea de studii de marketing si sondaje in legatura cu obiectul de
activitate;
g) servicii de reclama si publicitate, organizarea de expozitii,
simpozioane si schimburi de experienta;
h) activitati financiare, consultanta, leasing, management si de
reprezentare in nume propriu sau in asociere;
i) dezvoltarea si eficientizarea retelei proprii de vanzare si a retelei
mandatare de agentii pe intreg teritoriul tarii, inclusiv prin prestari de
servicii si inchirieri de spatii;
j) gestionarea titlurilor de proprietate intelectuala preluate de la fosta
Regie Autonoma "Loteria Nationala", precum si a celor pentru care
dobandeste protectie, conform legislatiei in vigoare;
k) participarea, inclusiv ca membru, la organizatiile europene si
internationale cu caracter profesional, la congresele, conferintele si la
intreaga activitate a acestora, precum si colaborarea cu entitati juridice
similare din strainatate in problemele specifice activitatii din domeniul
jocurilor de noroc;
l) orice alte activitati si servicii legate direct sau indirect de obiectul
de activitate.
CAP. 3
Capitalul social si actiunile
Art. 7
Capitalul social si actiunile
(1) Capitalul social initial al Loteriei Romane se constituie prin preluarea
activului patrimonial al Regiei Autonome "Loteria Nationala" in baza
bilantului contabil la data de 30 iunie 1999 si este in suma totala de
106.943.550 mii lei, impartit in 2.138.871 actiuni nominative, fiecare actiune
in valoare nominala de 50.000 lei.
(2) Actiunile Loteriei Romane sunt detinute in totalitate si in mod
exclusiv de statul roman si sunt emise in forma dematerializata, prin inscriere
in cont.
(3) Drepturile si obligatiile decurgand din calitatea de actionar unic a
statului roman se exercita de catre Ministerul Finantelor.
(4) Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor se numesc
prin ordin al ministrului finantelor.
Art. 8
Majorarea sau reducerea capitalului social
Capitalul social poate fi majorat sau redus pe baza hotararii adunarii
generale a actionarilor, in conditiile si cu respectarea procedurii prevazute
de lege.
CAP. 4
Conducerea si administrarea Loteriei Romane
Art. 9
Adunarea generala a actionarilor
(1) Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al Loteriei
Romane care decide asupra activitatii acesteia si asupra politicii economice.
Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor sunt in numar de
trei si sunt numiti prin ordin al ministrului finantelor.
(2) Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele atributii
principale:
a) analizeaza, aproba sau modifica bilantul contabil dupa ascultarea
raportului consiliului de administratie si al cenzorilor;
b) numeste si revoca membrii consiliului de administratie si le stabileste
remuneratia;
c) numeste cenzorii, le fixeaza remuneratia si numeste cenzorii supleanti;
d) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul financiar urmator;
e) aproba nivelul fondului de rezerva statutar;
f) aproba regulamentele jocurilor de noroc pentru care Loteria Romana
beneficiaza de licenta conform art. 7 alin. (4) si ale celor organizate conform
art. 9 din ordonanta;
g) aproba regulamentele jocurilor de noroc organizate de Loteria Romana
conform art. 7 alin. (3) din ordonanta, cu avizul prealabil al Comisiei de
autorizare a jocurilor de noroc;
h) alte atributii prevazute de lege.
(3) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale ordinare a
actionarilor este necesara prezenta a cel putin doua treimi din numarul
membrilor acesteia, iar hotararile se iau cu votul majoritatii membrilor
prezenti.
(4) Daca adunarea generala ordinara a actionarilor nu poate lucra din cauza
neindeplinirii conditiilor prevazute la alin. (3), adunarea generala care se va
intruni dupa a doua convocare poate sa delibereze asupra problemelor inscrise
pe ordinea de zi a primei adunari generale, oricare ar fi numarul membrilor
prezenti, cu majoritate.
(5) Adunarea generala extraordinara a actionarilor are urmatoarele
atributii principale:
a) aproba mutarea sediului Loteriei Romane;
b) aproba infiintarea, reorganizarea ori desfiintarea unitatilor fara
personalitate juridica din subordinea Loteriei Romane;
c) aproba modificarea obiectului de activitate al Loteriei Romane;
d) aproba majorarea capitalului social si conditiile efectuarii acesteia;
e) aproba reducerea capitalului social sau reintregirea lui;
f) aproba participarea la constituirea de noi societati sau de asocieri;
g) aproba reevaluarea patrimoniului potrivit legii;
h) aproba incheierea de acte juridice prin care Loteria Romana dobandeste,
instraineaza, inchiriaza, schimba sau constituie in garantie bunuri aflate in
patrimoniul sau, a caror valoare depaseste jumatate din valoarea contabila a
activelor acesteia la data incheierii actului juridic respectiv.
(6) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va putea delega
consiliului de administratie exercitiul atributiilor sale prevazute la lit. a)
- f).
(7) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale extraordinare a
actionarilor este necesara prezenta a trei patrimi din numarul membrilor
acesteia, iar hotararile se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti.
(8) Daca adunarea generala extraordinara a actionarilor nu poate lucra din
cauza neindeplinirii conditiilor prevazute la alin. (7), adunarea generala care
se va intruni dupa a doua convocare poate sa delibereze asupra problemelor inscrise
pe ordinea de zi a adunarii generale, oricare ar fi numarul membrilor prezenti,
cu majoritate.
Art. 10
Convocarea adunarii generale a actionarilor
(1) Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe
an, la doua luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru examinarea
bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul precedent si
pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul in curs.
(2) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va fi convocata de
presedintele consiliului de administratie ori de cate ori este cazul, in
conformitate cu dispozitiile prezentului statut.
(3) Convocarea trebuie sa cuprinda data, locul si ora tinerii adunarii generale
a actionarilor, ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor problemelor
care vor fi puse in discutie, si, daca este cazul, textul integral al
propunerilor referitoare la modificarea statutului. Convocarea va fi expediata
pe adresa Ministerului Finantelor cu cel putin 15 zile inainte de data
prevazuta pentru desfasurarea lucrarilor adunarii generale a actionarilor.
(4) Adunarea generala a actionarilor poate lua hotarari si fara
indeplinirea formalitatilor prevazute pentru convocare, cu respectarea tuturor
prevederilor legale si ale prezentului statut, pentru validitatea hotararilor
adoptate.
(5) Sedintele adunarilor generale ale actionarilor vor putea avea loc la
sediul Loteriei Romane sau in orice alt loc mentionat in convocare.
Art. 11
Organizarea adunarii generale a actionarilor
(1) Sedintele adunarilor generale ale actionarilor sunt conduse de
presedintele consiliului de administratie sau, in lipsa acestuia, de catre
persoana desemnata pentru a-l inlocui. Presedintele numeste un secretar pentru
indeplinirea formalitatilor cerute de lege.
(2) Cu ocazia adunarilor generale ale actionarilor sunt intocmite
procese-verbale intr-un registru special, tinut prin grija consiliului de
administratie.
(3) Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor trebuie sa contina
mentiuni privind formalitatile de convocare, locul, ora, data sedintei,
reprezentantii actionarului unic, rezumatul problemelor puse in discutie si
deciziile luate. Documentele referitoare la acestea, precum si procura
speciala, daca este cazul, vor constitui anexe la procesul-verbal de sedinta.
(4) Procesul-verbal se va semna de catre presedintele de sedinta si de
catre secretarul adunarii generale a actionarilor, desemnat pentru intocmirea
acestuia.
Art. 12
Hotararile adunarilor generale ale actionarilor
(1) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor se vor depune, in
situatiile prevazute de lege, in termen de 15 zile de la adoptare, in extras,
la oficiul registrului comertului, in vederea mentionarii lor in registru.
(2) In cazul adoptarii unor hotarari de modificare a prezentului statut se
va publica numai actul aditional, intocmit pe baza procesului-verbal al
adunarii generale a actionarilor, care va cuprinde textul integral al prevederilor
modificate.
(3) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor nu vor putea fi
executate inainte de aducerea la indeplinire a acestor formalitati si, dupa
caz, a oricaror alte cerinte prevazute de lege.
Art. 13
Consiliul de administratie
(1) Loteria Romana este condusa de consiliul de administratie compus din 5
membri, persoane fizice de cetatenie romana, domiciliate in Romania, dintre
care unul este desemnat prin ordin al ministrului finantelor si indeplineste
functia de presedinte.
(2) Membrii consiliului de administratie sunt numiti pentru o perioada de 4
ani, cu posibilitatea reinvestirii lor pe perioade avand aceeasi durata.
(3) Consiliul de administratie se intruneste la sediul Loteriei Romane,
lunar sau ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui.
(4) Consiliul de administratie este prezidat de presedinte sau de persoana
desemnata de acesta. Presedintele numeste un secretar fie dintre membrii
consiliului, fie din afara acestuia.
(5) Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin
jumatate plus unul din numarul membrilor consiliului de administratie, iar
deciziile se iau cu majoritatea voturilor. In caz de divergenta, presedintele
consiliului de administratie are drept de veto, iar problema aflata in
divergenta este supusa spre analiza adunarii generale a actionarilor.
(6) Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de catre presedinte. Acestea se
consemneaza intr-un proces-verbal al sedintei, care se scrie intr-un registru
sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie.
Procesul-verbal se semneaza de catre membrii prezenti si de secretar.
(7) Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai
sai unele imputerniciri pe probleme limitate si poate, de asemenea, recurge la
specialisti pentru expertizarea anumitor probleme.
Art. 14
Presedintele consiliului de administratie
(1) Presedintele consiliului de administratie indeplineste si functia de
director general al Loteriei Romane.
(2) Presedintele consiliului de administratie reprezinta Loteria Romana in
relatiile cu tertii si este reprezentantul acesteia in organizatiile europene
si internationale loteristice. El poate desemna o alta persoana in acest scop,
fixand durata si limitele mandatului acordat.
(3) Presedintele consiliului de administratie va prezenta semestrial sau
ori de cate ori se solicita de catre ministrul finantelor situatia
economico-financiara a Loteriei Romane, stadiul realizarii obiectivelor si
criteriilor de performanta, precum si alte documentatii solicitate, vizate si
certificate de cenzori, dupa caz.
Art. 15
Atributiile consiliului de administratie
Atributiile consiliului de administratie sunt urmatoarele:
a) aproba organigrama Loteriei Romane;
b) valideaza numirea de catre presedintele sau a directorilor executivi ai
Loteriei Romane;
c) aduce la indeplinire hotararile adunarii generale a actionarilor;
d) asigura gestiunea si coordonarea activitatii Loteriei Romane;
e) negociaza contractul colectiv de munca impreuna cu reprezentantii
salariatilor;
f) emite decizii cu caracter obligatoriu pentru celelalte structuri ale
Loteriei Romane;
g) pregateste documentatia necesara desfasurarii adunarilor generale ale
actionarilor;
h) prezinta adunarii generale a actionarilor situatia economica si
financiara a Loteriei Romane, precum si raportul de activitate pe fiecare an;
i) aproba regulamentul de organizare a Loteriei Romane, a sucursalelor si a
celorlalte structuri ale acesteia;
j) supune analizei adunarii generale a actionarilor bilantul contabil
anual, contul de profit si pierderi si proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli necesar activitatii Loteriei Romane;
k) aproba sau propune spre aprobare investitiile ce urmeaza a se realiza de
catre Loteria Romana in conditiile legilor in vigoare;
l) aproba constituirea si folosirea fondurilor de rezerva speciale;
m) isi da acordul pentru vanzarea sau achizitionarea de imobile, in
conditiile legii;
n) indeplineste orice alte atributii si are competentele care rezulta din
lege sau din hotararile adunarii generale a actionarilor.
Art. 16
Conducerea operativa
(1) Conducerea operativa a Loteriei Romane este asigurata de catre
directorul general, presedinte al consiliului de administratie, impreuna cu
directorii executivi numiti de catre acesta si validati de catre consiliul de
administratie.
(2) Directorii executivi sunt salariati ai Loteriei Romane, revocarea
acestora constituind cauza de incetare a contractului lor individual de munca.
Directorii executivi nu pot fi membri ai consiliului de administratie.
CAP. 5
Gestiunea
Art. 17
Cenzorii
(1) Gestiunea Loteriei Romane este controlata de 3 cenzori si 3 cenzori
supleanti. Adunarea generala a actionarilor poate numi un cenzor extern
independent, persoana juridica, in conditiile legii.
(2) Cenzorii si cenzorii supleanti vor fi numiti de catre adunarea generala
a actionarilor, potrivit legii.
(3) Cenzorii si cenzorii supleanti sunt numiti pe o perioada de 2 ani si
pot fi realesi.
(4) In exercitarea atributiilor lor de control cenzorii au dreptul sa li se
puna la dispozitie documentele privind situatia economico-financiara a Loteriei
Romane.
Art. 18
Obligatiile cenzorilor
(1) Cenzorii au urmatoarele obligatii principale:
a) verifica activitatea companiei si a unitatilor subordonate;
b) verifica bilantul contabil si contul de profit si pierderi din punct de
vedere al legalitatii si al concordantei lor cu registrele companiei,
regularitatea acestora din urma, precum si daca evaluarea patrimoniului s-a
facut in conformitate cu regulile stabilite pentru intocmirea bilantului
contabil;
c) intocmesc si prezinta anual adunarii generale a actionarilor un raport
amanuntit cuprinzand rezultatele verificarilor intreprinse in exercitarea
atributiilor prevazute la lit. b) si propunerile lor referitoare la bilantul
contabil;
d) inspecteaza lunar, inopinat, casa si verifica existenta titlurilor sau a
valorilor, proprietate a Loteriei Romane sau primite in gaj, cautiune sau
depozit;
e) convoaca adunarea generala a actionarilor in cazul in care nu a fost
convocata de catre consiliul de administratie;
f) iau parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, fara drept de vot, putand sa determine inserarea in ordinea de zi
a propunerilor pe care le considera necesare si aduc la cunostinta neregulile
din administratie si incalcarile prevederilor statutare si legale mai
importante, constatate in urma verificarilor;
g) supravegheaza aducerea la indeplinire de catre consiliul de
administratie sau, dupa caz, de catre lichidatori a dispozitiilor legii si ale
prezentului statut;
h) indeplinesc orice alte obligatii prevazute de lege si de prezentul
statut.
(2) Cenzorii isi vor indeplini obligatiile impreuna ori separat, potrivit
legii.
CAP. 6
Activitatea
Art. 19
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an, cu exceptia primului exercitiu financiar care incepe la data
constituirii Loteriei Romane.
Art. 20
Amortizarea mijloacelor fixe
Amortizarea activelor corporale si necorporale din patrimoniul Loteriei
Romane se va calcula potrivit regimului de amortizare stabilit de catre
consiliul de administratie, in conformitate cu prevederile legale.
Art. 21
Evidenta contabila
(1) Sumele varsate de Loteria Romana ca urmare a organizarii periodice de
jocuri de noroc pentru finantarea unor actiuni si obiective cu caracter
umanitar sunt deductibile la stabilirea bazei de calcul al impozitului pe
profit, iar modificarile rezultate nu vor influenta indicatorii de eficienta.
Sumele percepute pentru participarea la jocurile de noroc organizate de Loteria
Romana sunt scutite de plata impozitelor, taxelor si a altor contributii de
orice fel.
(2) Loteria Romana va organiza si va conduce contabilitatea in conformitate
cu prevederile legale si va intocmi bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, cu respectarea normelor metodologice elaborate de catre Ministerul
Finantelor.
(3) In termen de 15 zile de la data aprobarii de catre adunarea generala a
actionarilor, o copie de pe bilantul contabil, impreuna cu contul de profit si
pierderi, raportul consiliului de administratie, raportul cenzorilor si
procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se vor depune la
administratia financiara competenta. Dupa vizarea bilantului contabil de catre
administratia financiara documentele mentionate mai sus se vor depune la
oficiul registrului comertului si la Ministerul Finantelor.
Art. 22
Registrele
Loteria Romana va tine, prin grija consiliului de administratie si, respectiv,
a cenzorilor, toate registrele prevazute de lege.
CAP. 7
Modificarea formei juridice, dizolvarea si lichidarea
Art. 23
Modificarea formei juridice
Modificarea formei juridice a Loteriei Romane se poate face numai prin
lege.
Art. 24
Dizolvarea
Loteria Romana va fi dizolvata in urmatoarele cazuri:
a) imposibilitatea indeplinirii obiectului sau de activitate;
b) deschiderea procedurii falimentului;
c) reducerea capitalului social cu 50%, daca adunarea generala
extraordinara a actionarilor nu hotaraste reconstituirea acestuia ori limitarea
sa la valoarea ramasa;
d) alte situatii prevazute de lege.
Art. 25
Falimentul
(1) In caz de dizolvare a Loteriei Romane, adunarea generala a actionarilor
ori, dupa caz, instanta de judecata va decide lichidarea administrativa sau
falimentul.
(2) Falimentul Loteriei Romane si repartizarea activului social se vor
realiza in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Litigii
Art. 26
Solutionarea litigiilor
(1) Toate litigiile nascute in legatura cu interpretarea si aplicarea
prevederilor prezentului statut, in masura in care nu vor fi rezolvate pe cale
amiabila, se vor solutiona de catre instantele judecatoresti competente din
Romania.
(2) Litigiile de orice fel aparute intre Loteria Romana si persoane fizice
sau juridice sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept comun.
Partile pot alege si calea arbitrala.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 27
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale in
vigoare aplicabile activitatilor desfasurate de Loteria Romana.
ANEXA A
la statut
LISTA
cuprinzand unitatile fara personalitate juridica din structura Companiei
Nationale "Loteria Romana" - S.A.
____________________________________________________________________________
Nr. Sediul
crt. Unitatea (localitatea) Adresa
____________________________________________________________________________
1. Sucursala zonala Brasov Brasov Str. Armata Romana nr. 35
2. Sucursala zonala Bucuresti Bucuresti Calea Victoriei nr. 20,
sectorul 3
3. Sucursala zonala Cluj Cluj-Napoca Str. Ceahlau nr. 69
4. Sucursala zonala Constanta Constanta Str. Fagetului nr. 165
5. Sucursala zonala Craiova Craiova Str. Alexandru Ioan Cuza bl. C
6. Sucursala zonala Galati Galati Str. Traian bl. A10
7. Sucursala zonala Iasi Iasi Str. Costache Negri nr. 35,
bl. A1
8. Sucursala zonala Ploiesti Ploiesti Str. Republicii nr. 16
9. Sucursala zonala Timisoara Timisoara Bd Tache Ionescu nr. 30
10. Centrul de lucru Alba Alba Iulia Piata Iuliu Maniu nr. 11
11. Centrul de lucru Arad Arad Bd Revolutiei nr. 49 - 53
12. Centrul de lucru Arges Pitesti Str. Maior Sonta bl. E3b
13. Centrul de lucru Bacau Bacau Str. Mihai Viteazul nr. 4
14. Centrul de lucru Bihor Oradea Str. G. Costadoru nr. 2
15. Centrul de lucru Bistrita Bistrita Str. Mihai Eminescu nr. 16
-Nasaud
16. Centrul de lucru Botosani Botosani Str. Marchian bl. G3
17. Centrul de lucru Braila Braila Str. Calarasilor nr. 54, bl. 10
18. Centrul de lucru Buzau Buzau Bd Unirii bl. 9E
19. Centrul de lucru Caras Resita Piata 1 Decembrie 1918 bl. 26
-Severin
20. Centrul de lucru Calarasi Calarasi Str. 1 Decembrie 1918 bloc
Flora, parter
21. Centrul de lucru Covasna Sfantu Piata Mihai Viteazul nr. 1
Gheorghe
22. Centrul de lucru Dambovita Targoviste Str. Rapsodiei bl. C15
23. Centrul de lucru Giurgiu Giurgiu Str. Bucuresti bl. 104A
24. Centrul de lucru Gorj Targu Jiu Str. Victoriei bl. 1
25. Centrul de lucru Harghita Miercurea Str. Libertatii nr. 12
-Ciuc
26. Centrul de lucru Hunedoara Deva Str. Decebal bl. 1A, plomba A5
27. Centrul de lucru Ialomita Slobozia Str. Chimiei bl. D3
28. Centrul de lucru Maramures Baia Mare Str. Bucuresti nr. 23A
29. Centrul de lucru Mehedinti Drobeta-Turnu Str. Smardan nr. 26
Severin
30. Centrul de lucru Mures Targu Mures Str. 1 Decembrie 1918 nr. 9
31. Centrul de lucru Neamt Piatra-Neamt Str. Mihai Eminescu nr. 37 bis
32. Centrul de lucru Olt Slatina Piata Garii bl. 11
33. Centrul de lucru Satu Mare Satu Mare Str. Avantului nr. 6
34. Centrul de lucru Salaj Zalau Str. Unirii nr. 16
35. Centrul de lucru Sibiu Sibiu Piata Mica nr. 5
36. Centrul de lucru Suceava Suceava Str. Dornelor
37. Centrul de lucru Teleorman Alexandria Str. Ion Creanga nr. 56
38. Centrul de lucru Tulcea Tulcea Str. Babadag bl. 3
39. Centrul de lucru Vaslui Vaslui Str. Stefan cel Mare nr. 75,
bl. A
40. Centrul de lucru Valcea Ramnicu Str. Stirbei Voda bl. V2
Valcea
41. Centrul de lucru Vrancea Focsani Str. Unirii bl. B
42. Unitatea poligrafica Bucuresti Str. Ing. Anghel Saligny nr. 2,
sectorul 5
______________________________________________________________________________