HOTARARE Nr. 816 din 23 noiembrie 1994
privind organizarea si functionarea Regiei Autonome "Loteria
Nationala"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 350 din 19 decembrie 1994
In temeiul art. 3 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Regia Autonoma "Loteria Nationala", cu sediul in
Bucuresti, Calea Victoriei nr. 9, sectorul 3, prin reorganizarea Regiei Autonome
a Loteriilor si Pronosticurilor Sportive din Romania, denumita pe scurt Regia
Autonoma "Loto-Pronosport", care se desfiinteaza.
Regia Autonoma "Loteria Nationala" este persoana juridica de
specialitate, care exercita si aplica, in calitate de unic organizator,
strategia dezvoltarii in domeniul sistemelor jocurilor de noroc: loto, expres,
pronosport, loz in plic si instant lottery.
Regia Autonoma "Loteria Nationala" desfasoara activitate de
interes public national si functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, in conditii de eficienta economica, prin atragerea unei
parti din disponibilitatile banesti ale populatiei pe baza liberului
consimtamant, cointeresarea acesteia in vederea crearii fondurilor necesare
finantarii unor activitati sportive si a altor obiective de interes general,
precum si a obtinerii de castiguri individuale in numerar, obiecte, excursii.
Art. 2
Obiectul de activitate al regiei autonome il constituie elaborarea,
organizarea si administrarea, ca unic organizator pe intreg teritoriul tarii, a
jocurilor de noroc: loto, expres, pronosport, loz in plic si instant lottery,
cu taxe de participare in lei sau in devize convertibile, conform prevederilor
legale.
Regia autonoma participa la alte activitati similare de jocuri de noroc,
fiind considerate activitati similare toate metodele de atribuire a unor
castiguri in functie de anumite evenimente aleatorii, indiferent de denumirea
acestora (tombole, bingo, jocuri mecanice si electronice, pariuri publice,
jocuri de tip "cazino", concursuri de pronosticuri sportive si altele
prevazute de reglementarile legale) si de pretul de participare. Regia autonoma
editeaza revista "Loto-Prono", efectueaza operatiuni de comert
interior si exterior in legatura cu obiectul sau de activitate, inclusiv
difuzarea publicatiei editate, efectueaza import de masini, piese de schimb,
materiale poligrafice si altele asemenea necesare activitatii sale, organizeaza
servicii in executarea obiectului propriu de activitate, realizeaza activitatea
de software de baza si aplicativa pentru calculatoare si retele de calculatoare
specifice, desfasoara activitati financiare, de consulting, leasing, management
si de reprezentare in nume propriu sau in asociere, presteaza servicii de reclama
si publicitate, organizeaza licitatii, expozitii in domeniu, schimburi de
experienta cu unitati similare din strainatate.
Art. 3
Regia Autonoma "Loteria Nationala" va functiona in conformitate
cu regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 1.
Art. 4
Regia Autonoma "Loteria Nationala" are in subordinea sa unitatile
prevazute in anexa nr. 2.
Art. 5
Regia Autonoma "Loteria Nationala" are in administrare, potrivit
legii, un patrimoniu preluat de la Regia Autonoma "Loto-Pronosport",
in valoare de 10.286.274 mii lei, conform actualizarii facute in baza Hotararii
Guvernului nr. 500/1994.
Art. 6
Regia Autonoma "Loteria Nationala" asigura secretul asupra
castigatorilor la sistemele sale de jocuri de noroc, la cererea acestora.
Art. 7
Conducerea Regiei Autonome "Loteria Nationala" se asigura prin
consiliul de administratie, care este compus din sapte persoane si este numit
prin ordin al ministrului finantelor.
Conducerea Regiei Autonome "Loteria Nationala" este asigurata de
manager, care este directorul general al regiei autonome si presedintele
consiliului de administratie.
Desemnarea managerului se hotaraste de catre ministrul finantelor, in
temeiul si cu respectarea prevederilor Legii nr. 66/1993 si ale Hotararii
Guvernului nr. 263/1994.
Art. 8
Regia Autonoma "Loteria Nationala" se organizeaza si functioneaza
sub autoritatea Ministerului Finantelor.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 10
Se abroga Hotararea Guvernului nr. 130/1991 privind infiintarea Regiei
Autonome a Loteriilor si Pronosticurilor Sportive din Romania, Hotararea
Guvernului nr. 409/1991 si Hotararea Guvernului nr. 293/1993, precum si orice
alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Regiei Autonome "Loteria Nationala"
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Denumirea regiei este: Regia Autonoma "Loteria Nationala", care
se organizeaza si functioneaza sub autoritatea Ministerului Finantelor.
Art. 2
Regia Autonoma "Loteria Nationala" este persoana juridica de
specialitate, care exercita si aplica, in calitate de unic organizator,
strategia dezvoltarii in domeniul sistemelor jocurilor de noroc: loto, expres,
pronosport, loz in plic si instant lottery, functioneaza pe baza de gestiune
economica si autonomie financiara si isi desfasoara activitatea in conformitate
cu prevederile legale in vigoare si cu prezentul regulament.
Art. 3
Sediul principal al regiei este in Bucuresti, Calea Victoriei nr. 9,
sectorul 3.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al regiei autonome
Art. 4
Scopul activitatii il constituie atragerea unei parti din disponibilitatile
banesti ale populatiei, pe baza liberului consimtamant si a cointeresarii
acesteia, in vederea crearii fondurilor necesare finantarii unor activitati
sportive si a altor obiective de interes general, precum si a obtinerii de
castiguri individuale in numerar, obiecte, excursii.
Obiectul de activitate al Regiei Autonome "Loteria Nationala" il
constituie elaborarea, organizarea si administrarea exclusiva, pe intreg
teritoriul tarii, a sistemelor de jocuri de noroc: loto, expres, pronosport,
loz in plic si instant lottery si participarea la alte activitati similare de
jocuri de noroc, cu taxa de participare in lei sau in devize convertibile. Sunt
considerate activitati similare toate metodele de atribuire a unor castiguri in
functie de anumite evenimente aleatorii, indiferent de denumirea acestora
(tombole, bingo, jocuri mecanice si electronice, pariuri publice, jocuri tip
cazino, concursuri de pronosticuri sportive si altele prevazute de
reglementarile legale) si de pretul de participare.
Regia Autonoma "Loteria Nationala" poate sa se asocieze cu
persoane fizice sau juridice din tara sau din strainatate pentru organizarea,
dezvoltarea si administrarea in comun a jocurilor de noroc necunoscute sau mai
putin practicate in Romania, conform dispozitiilor legale din tara noastra.
De asemenea, in obiectul de activitate al regiei autonome se mai cuprind si
urmatoarele activitati:
- editeaza revista "Loto-Prono";
- efectueaza operatiuni de comert interior si exterior in legatura cu
obiectul sau de activitate, inclusiv difuzarea publicatiei editate;
- efectueaza operatiuni de import de masini, piese de schimb, materiale
poligrafice etc., necesare activitatii sale;
- organizeaza servicii in executarea obiectului propriu de activitate;
- realizeaza activitate de software de baza si aplicativa pentru
calculatoare si retele de calculatoare specifice;
- desfasoara activitati financiare, de consulting, leasing, management si
de reprezentare in nume propriu sau in asociere;
- presteaza servicii de reclama si publicitate, organizeaza licitatii,
expozitii in domeniu, schimburi de experienta cu unitati similare din
strainatate.
Art. 5
Atributiile regiei autonome sunt:
a) elaboreaza sistemele de loterie, pronosticuri sportive si alte
activitati similare, precum si regulamentele de organizare si administrare a
acestora;
b) organizeaza vanzarea la aceste sisteme, atat prin reteaua proprie, cat
si prin alte unitati, pe baza de contracte, urmarind modul de indeplinire a
acestora;
c) organizeaza si efectueaza operatiunile de plata a castigurilor la
sistemele respective;
d) efectueaza varsaminte din profitul net, potrivit legii;
e) participa la organizatiile internationale cu caracter profesional, luand
parte la congresele, conferintele si la intreaga activitate a acestora,
colaboreaza cu unitatile similare din strainatate in probleme specifice
activitatii de loterie si pronosticuri sportive;
f) infiinteaza in tara si in strainatate, inclusiv prin noi societati, cu
aprobarea organelor de drept, diferite sisteme de loterie, pronosticuri
sportive sau alte activitati similare cu taxa de participare in lei sau in
valuta convertibila;
g) vireaza din incasarile realizate la sistemul de joc pronosport o cota de
pana la 40% Ministerului Tineretului si Sportului - compartimentele de sport si
Federatia Romana de Fotbal - pentru sustinerea miscarii sportive din tara
noastra.
Nivelul anual al cotei va fi stabilit cu acordul Ministerului Finantelor la
inceputul fiecarui an si poate fi actualizat in semestrul II in functie de
evolutia incasarilor la sistemul de joc pronosport si a cheltuielilor privind
competitiile sportive.
Art. 6
Valoarea totala a castigurilor atribuite de regia autonoma nu poate fi
inferioara urmatoarelor procente din incasarile respective:
- 40% la concursurile de pronosticuri sportive, sistemele de loterie
(expres, loto), loz in plic, instant lottery, tombole, bingo si altele
similare;
- 70% la jocurile mecanice sau electronice, precum si la alte forme de
jocuri de noroc organizate, in afara celor mentionate. Pentru jocurile la care
castigurile se atribuie in functie de miza achitata, procentul mentionat se va
raporta la probabilitatea matematica de castig.
Pentru fiecare sistem de joc, cota fondului de castiguri va fi stabilita de
regia autonoma prin regulamentele de organizare si administrare ale
respectivelor sisteme de joc, care se dau publicitatii.
Castigurile atribuite la sistemele de joc organizate de regia autonoma vor
avea valori unitare variabile, neplafonate, sau valorile unitare fixe stabilite
prin regulamentele de organizare si administrare ale respectivelor sisteme de
joc, care vor prevedea si felul diferitelor castiguri constand in numerar,
autoturisme, diferite obiecte, excursii in tara si in strainatate.
CAP. 3
Structura regiei autonome
Art. 7
Regia Autonoma "Loteria Nationala" are in subordine unitati
teritoriale, precum si alte unitati specifice activitatii loteristice, astfel
cum sunt prevazute in anexa nr. 2 la hotarare.
Aceste unitati nu au personalitate juridica si isi desfasoara activitatea
in baza regulamentului de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie.
Art. 8
Structura organizatorica si functionala a Regiei Autonome "Loteria
Nationala", precum si numarul de personal, inclusiv pentru unitatile din
subordine, se stabilesc de catre consiliul de administratie, in limita
bugetului de venituri si cheltuieli aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 9
Personalul regiei autonome, inclusiv conducerea unitatilor subordonate,
este angajat de directorul general, cu respectarea intocmai a prevederilor
legale.
Art. 10
Salarizarea personalului din cadrul regiei autonome si din unitatile
acesteia se stabileste potrivit legii.
CAP. 4
Organele de conducere
Art. 11
Conducerea Regiei Autonome "Loteria Nationala" se asigura de
catre consiliul de administratie. Activitatea curenta este condusa de catre
managerul desemnat, potrivit legii, de catre ministrul finantelor. Managerul
devine director general si presedinte al consiliului de administratie prin
semnarea contractului de management.
Art. 12
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al ministrului finantelor
si este compus din 7 persoane.
Din consiliul de administratie al Regiei Autonome "Loteria
Nationala" fac parte: un reprezentant al Ministerului Tineretului si
Sportului, un reprezentant al Ministerului Finantelor si un reprezentant al
Ministerului de Interne.
Ceilalti membri vor fi numiti dintre economistii, juristii si tehnicienii
specializati in domeniul de activitate al regiei.
Art. 13
Consiliul de administratie al Regiei Autonome "Loteria Nationala"
isi desfasoara activitatea in conformitate cu propriul sau regulament de
organizare si functionare.
Art. 14
Atributiile consiliului de administratie al Regiei Autonome "Loteria
Nationala" sunt urmatoarele:
- aproba structura organizatorica si functionala a regiei si a unitatilor
din subordine;
- aproba politica de dezvoltare si de introducere de noi tehnologii;
- hotaraste asocierea, in conditiile legii, cu societati comerciale sau
alte regii autonome, cu persoane juridice sau fizice, romane sau straine,
pentru realizarea in comun de activitati financiare, productive si de comercializare,
precum si alte activitati loteristice;
- aproba formele de participare la activitatile de joc organizate;
- examineaza si propune bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul si
contul de profit si pierderi;
- aproba utilizarea fondului valutar;
- hotaraste in toate problemele privind activitatea regiei, cu exceptia
celor date in competenta altor organe, potrivit legii.
Art. 15
Consiliul de administratie al Regiei Autonome "Loteria Nationala"
se intruneste in sedinte ordinare o data pe luna si, la cererea presedintelui
sau a 1/3 din numarul membrilor sai, ori de cate ori este nevoie.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare; activitatea acestora va fi compensata material conform intelegerii,
pe baza de contract.
Art. 17
Consiliul de administratie, in prima luna a fiecarui an, prezinta
Ministerului Finantelor un raport asupra activitatii regiei autonome in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
CAP. 5
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 18
Regia Autonoma "Loteria Nationala" intocmeste anual bugetul de
venituri si cheltuieli, care este aprobat prin hotarare a Guvernului. Bilantul
contabil anual si contul de profit si pierderi se aproba de Ministerul
Finantelor si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 19
Regia Autonoma "Loteria Nationala" va dispune de o rezerva statutara
de 1.000 milioane lei, care se constituie din profitul net si care va fi
folosita pentru desfasurarea activitatii, si de un fond de rezerva in limita a
5% din profitul brut anual, pentru acoperirea eventualelor riscuri rezultate
din activitatea specifica.
De asemenea, va constitui si alte fonduri necesare, conform legii, din care
va finanta investitiile si alte actiuni ce urmeaza a fi realizate potrivit
obiectului sau de activitate.
CAP. 6
Relatiile Regiei Autonome "Loteria Nationala"
Art. 20
Relatiile comerciale cu alte regii autonome si cu societati comerciale se
vor desfasura pe baze contractuale.
Art. 21
Regia autonoma va practica in raporturile cu tertii preturi si tarife ce se
vor stabili in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 22
Regia autonoma poate incheia contracte de vanzare, executare de lucrari,
asociere sau prestari de servicii cu intreprinzatori romani sau straini, in
conditiile legii.
Art. 23
Regia Autonoma "Loteria Nationala" se poate asocia cu terte
persoane juridice si fizice, romane sau straine, in vederea crearii de noi
societati comerciale, pentru realizarea obiectului sau de activitate.
De asemenea, regia poate concesiona, potrivit legii, altor unitati, pe baza
de contracte, drepturi de vanzare a formularelor de participare la sistemele de
joc organizate (bilete, buletine, lozuri, programe si altele similare).
Activitatile Regiei Autonome "Loteria Nationala" prevazute in
obiectul sau de activitate, organizate in nume propriu sau in asociere cu terte
persoane juridice si fizice, romane sau straine, nu intra sub incidenta
avizarii si atestarii de catre Comisia de coordonare, avizare si atestare a
jocurilor de noroc.
Art. 24
Prezentul regulament se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 15/1990
privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale, precum si cu celelalte reglementari in materie.
ANEXA 2
LISTA
unitatilor fara personalitate juridica din subordinea Regiei Autonome
"Loteria Nationala"
1. Sucursala judeteana Alba
2. Sucursala judeteana Arad
3. Sucursala judeteana Arges
4. Sucursala judeteana Bacau
5. Sucursala judeteana Bihor
6. Sucursala judeteana Bistrita-nasaud
7. Sucursala judeteana Botosani
8. Sucursala judeteana Brasov
9. Sucursala judeteana Braila
10. Sucursala judeteana Buzau
11. Sucursala judeteana Caras-severin
12. Sucursala judeteana Calarasi
13. Sucursala judeteana Cluj
14. Sucursala judeteana Constanta
15. Sucursala judeteana Covasna
16. Sucursala judeteana Dambovita
17. Sucursala judeteana Dolj
18. Sucursala judeteana Galati
19. Sucursala judeteana Giurgiu
20. Sucursala judeteana Gorj
21. Sucursala judeteana Harghita
22. Sucursala judeteana Hunedoara
23. Sucursala judeteana Ialomita
24. Sucursala judeteana Iasi
25. Sucursala judeteana Maramures
26. Sucursala judeteana Mehedinti
27. Sucursala judeteana Mures
28. Sucursala judeteana Neamt
29. Sucursala judeteana Olt
30. Sucursala judeteana Prahova
31. Sucursala judeteana Satu Mare
32. Sucursala judeteana Salaj
33. Sucursala judeteana Sibiu
34. Sucursala judeteana Suceava
35. Sucursala judeteana Teleorman
36. Sucursala judeteana Timis
37. Sucursala judeteana Tulcea
38. Sucursala judeteana Vaslui
39. Sucursala judeteana Valcea
40. Sucursala judeteana Vrancea
41. Sucursala municipiului Bucuresti
42. Unitatea poligrafica (pentru confectionarea si ambalarea lozurilor,
producerea de instant lottery, tiparirea biletelor, buletinelor,
formularisticii
specifice si a materialelor publicitare necesare bunei desfasurari a
activitatii
Regiei Autonome "Loteria Nationala", a revistei
"Loto-Prono" si alte activitati
poligrafice).
43. Centrul de calcul.
--------------
NOTA:
Consiliul de administratie al Regiei Autonome "Loteria Nationala"
va stabili denumirea, numarul, obiectul de activitate, structura organizatorica
si functionala a unitatilor din subordinea sa, conform prevederilor legale in
vigoare, in functie de necesitatile activitatii.