ORDIN
Nr. 576 din 16 aprilie 2004
pentru aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 2 din 7 aprilie 2004
privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit,
conventiile de evitare a dublei impuneri, accize si taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 376 din 29 aprilie 2004
In temeiul art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.574/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare, in baza
prevederilor art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 2 din 7 aprilie 2004
privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit,
conventiile de evitare a dublei impuneri, accize si taxa pe valoarea adaugata,
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
COMISIA FISCALA CENTRALA
DECIZIA Nr. 2 din 7 aprilie 2004
privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, conventiile
de evitare a dublei impuneri, accize si taxa pe valoarea adaugata
1. Modalitatea de determinare a profitului impozabil de catre
asociatii/fundatii sportive din transferul sportivilor
Solutie:
In conformitate cu prevederile Legii nr. 414/2002 privind impozitul pe
profit, precum si ale Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, veniturile
realizate de catre persoanele juridice fara scop patrimonial din transferul
sportivilor dupa data de 1 iulie 2002 si care depasesc nivelul stabilit la art.
1 alin. (4) din Legea nr. 414/2002, respectiv la art. 15 alin. (3) din Legea
nr. 571/2003, sunt venituri impozabile la determinarea profitului impozabil.
In scopul determinarii profitului impozabil al persoanelor juridice fara
scop patrimonial sunt deductibile cheltuielile efectuate in mod distinct pentru
veniturile impozabile, inregistrate in contabilitate potrivit prevederilor pct.
95 din anexa la Ordinul ministrului finantelor nr. 1.591/1998 privind aprobarea
Planului de conturi pentru persoanele juridice fara scop lucrativ si a normelor
metodologice de utilizare a acestuia, cu modificarile si completarile
ulterioare, iar de la data de 1 ianuarie 2004, potrivit pct. 5.7 din anexa la
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.829/2003 privind aprobarea
Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial.
Cheltuielile care nu sunt inregistrate in mod distinct pentru realizarea
veniturilor impozabile se repartizeaza de catre contribuabili pe baza de
criterii proprii de alocare, corespunzator cu natura activitatii desfasurate.
2. Acordarea scutirii de accize prevazute la art. 200 alin. (1) si la art.
201 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 incepand cu data de 1 ianuarie 2004
Solutie:
Intrucat autorizatiile de utilizatori finali au inceput sa fie emise dupa
data de 6 februarie 2004, cei care au achizitionat uleiuri minerale direct de
la antrepozite fiscale de productie, importatori sau distribuitori agreati in
perioada 1 ianuarie - 6 februarie 2004, in scopurile prevazute de lege, pentru
care se acorda scutire de la plata accizelor, beneficiaza de aceasta scutire -
in baza autorizatiei de utilizator final emise de autoritatea fiscala
teritoriala -, indiferent de data la care s-a efectuat aprovizionarea de
produse accizabile, dar nu mai devreme de 1 ianuarie 2004.
Procedura de compensare si/sau de restituire, dupa caz, se efectueaza
potrivit Codului de procedura fiscala.
3. Impunerea rezervelor din reevaluarea imobilizarilor corporale
Solutie:
In aplicarea prevederilor art. 19 si ale art. 22 alin. (5) din Legea nr.
571/2003, surplusul din reevaluarea imobilizarilor corporale, care a fost
anterior deductibil, evidentiat potrivit reglementarilor contabile in contul
"Rezultatul reportat" sau in contul "Alte rezerve",
analitice distincte, se impoziteaza la momentul modificarii destinatiei
rezervei, distribuirii rezervei catre participanti sub orice forma, lichidarii,
divizarii, fuziunii contribuabilului sau oricarui alt motiv, inclusiv la
folosirea acesteia pentru acoperirea pierderilor contabile.
Inregistrarea si mentinerea in capitaluri proprii, respectiv conturi de
rezerve sau rezultatul reportat, analitice distincte, a rezervelor constituite
in baza unor acte normative, nu se considera modificarea destinatiei sau
distributie.
In conformitate cu prevederile art. 19 si ale art. 22 alin. (5) din Legea
nr. 571/2003 si a pct. 12 din anexa la Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, aceste sume sunt elemente similare veniturilor.
In aplicarea prevederilor art. 24 alin. (15) din Legea nr. 571/2003,
cheltuielile inregistrate ca urmare a casarii sau cedarii unui mijloc fix
amortizabil sau terenurilor, calculate ca diferenta intre valoarea fiscala de
intrare a acestora si amortizarea fiscala, dupa caz, sunt cheltuieli efectuate
in scopul realizarii de venituri impozabile.
4. Aplicarea prevederilor art. 31 alin. (4) si (5) din Legea nr. 571/2003
Solutie:
In ceea ce priveste sponsorizarea, prevederile art. 31 alin. (4) si (5) din
Legea nr. 571/2003 sunt aplicabile tuturor contribuabililor platitori de
impozit pe profit, indiferent de sursele din care acestia realizeaza
veniturile, din Romania sau din strainatate.
5. Modul de stabilire a bazei impozabile a unui sediu permanent
Solutie:
Modul de stabilire a bazei impozabile a unui sediu permanent este prevazut
in legislatia interna, ca o parte a tratamentului fiscal aplicabil oricarui
rezident, in general, si, in particular, sediului permanent, recunoscandu-se
relatia speciala a acestuia cu persoana juridica nerezidenta, prin acceptarea
la nivelul sediului permanent a unor cheltuieli efectuate de persoana juridica
nerezidenta in beneficiul sediului permanent, deductibile fiscal in limitele si
in conditiile specifice de tara.
Atunci cand conventia de evitare a dublei impuneri prevede ca la
determinarea profiturilor unui sediu permanent sunt admise la scadere
cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de administratie, indiferent
de faptul ca s-au produs in statul in care se afla sediul permanent sau in alta
parte, fie ca se face sau nu in mod expres trimitere la legislatia interna,
aceste cheltuieli sunt deductibile in limita a 10% din veniturile salariale ale
angajatilor sediului permanent, conform prevederilor din legea interna.
6. Articolul 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003
Solutie:
1. In toate situatiile in care Romania este beneficiara unor
obiective/proiecte finantate din ajutoare banesti sau imprumuturi
nerambursabile acordate de guverne straine ori de organisme internationale, dar
nu exista o entitate desemnata drept beneficiar al fondurilor, contractarea
fiind efectuata direct intre entitatea care acorda aceste fonduri, in calitate
de autoritate contractanta, si o entitate care actioneaza in calitate de
contractor, respectiv prestator de servicii si/sau furnizor de bunuri, scutirea
de taxa pe valoarea adaugata prevazuta de art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea
nr. 571/2003 se realizeaza daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 1
din Normele privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru
livrarile de bunuri si prestarile de servicii finantate din ajutoare sau din
imprumuturi nerambursabile acordate de guverne straine, de organisme
internationale si de organizatii nonprofit si de caritate din strainatate si
din tara, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice, prevazuta la art. 143
alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 141/2004, prin facturarea fara taxa
pe valoarea adaugata de catre furnizorii/prestatorii persoane impozabile
romane, care participa la realizarea obiectivelor sau proiectelor finantate din
fondurile nerambursabile, denumiti contractori, si de catre furnizorii sau
prestatorii acestora din Romania, denumiti subcontractori, a bunurilor livrate
si a serviciilor prestate. Prin persoana impozabila romana se intelege orice
furnizor/prestator care isi are stabilit in Romania sediul activitatii
economice sau un sediu permanent ori, in lipsa acestuia, domiciliul sau
resedinta sa obisnuita. Persoanele impozabile stabilite in strainatate, care
si-au desemnat reprezentant fiscal in Romania, sunt considerate persoane
impozabile romane. Operatiunile de natura celor prevazute la art. 133 alin. (2)
lit. c) din Legea nr. 571/2003 nu se factureaza prin reprezentantul fiscal
chiar daca persoana impozabila stabilita in strainatate si-a desemnat un
reprezentant fiscal in Romania. Contractorii si subcontractorii isi pot
exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata, aferenta intrarilor
destinate realizarii obiectivului sau a proiectului. Facturarea fara taxa pe
valoarea adaugata se poate efectua numai pe baza unui certificat de scutire de
taxa pe valoarea adaugata, care se solicita de catre contractori atat pentru
livrarile si prestarile proprii efectuate, cat si pentru cele efectuate de
subcontractori. Facturarea se efectueaza de catre subcontractori catre contractor
si de catre contractor catre autoritatea contractanta.
2. Certificatele de scutire de taxa pe valoarea adaugata se elibereaza de
catre directia generala a finantelor publice judeteana sau a municipiului
Bucuresti in a carei raza teritoriala isi are sediul social solicitantul ori,
dupa caz, de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili.
3. Contractorii trebuie sa prezinte urmatoarea documentatie in vederea
eliberarii certificatului de scutire de taxa pe valoarea adaugata:
a) cererea de eliberare a certificatului de scutire de taxa pe valoarea
adaugata;
b) copii de pe documentele care atesta calitatea de platitor de taxa pe
valoarea adaugata a furnizorilor de bunuri sau a prestatorilor de servicii,
contractori ori subcontractori, dupa caz;
c) documente din care sa rezulte ca obiectivele/proiectele sunt finantate
din ajutoare banesti sau imprumuturi nerambursabile acordate de guverne straine
sau de organisme internationale, insotite de traducerea autorizata a acestora,
dupa caz;
d) copie de pe contractele incheiate intre autoritatea contractanta si
contractori, insotite de traducerea autorizata, dupa caz;
e) copii de pe contractele incheiate cu subcontractorii din Romania.
4. Certificatul de scutire de taxa pe valoarea adaugata eliberat este
valabil pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate de la
data eliberarii, pe toata durata realizarii obiectivului sau, dupa caz, a
proiectului, in conditiile in care se face dovada existentei sursei de
finantare din ajutoare banesti sau imprumuturi nerambursabile acordate de
guverne straine ori de organisme internationale. In situatia in care ulterior
eliberarii certificatului de scutire de taxa pe valoarea adaugata se schimba
subcontractorii ori se suplimenteaza fondurile initiale si se incheie contracte
noi pentru realizarea obiectivului sau proiectului, certificatul initial poate
fi modificat sau suplimentat in aceleasi conditii, mentionandu-se data de la
care modificarea/suplimentarea este valabila.
5. Contractorii si/sau subcontractorii au obligatia sa mentioneze pe
factura numarul si data certificatului in baza caruia factureaza in regim de
scutire.
6. Modelul certificatului de scutire de taxa pe valoarea adaugata este cel
prezentat in anexa nr. 2 la Normele privind aplicarea scutirii de taxa pe
valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii
finantate din ajutoare sau din imprumuturi nerambursabile acordate de guverne
straine, de organisme internationale si de organizatii nonprofit si de caritate
din strainatate si din tara, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice,
prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 141/2004,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 26 ianuarie
2004. In continutul certificatului nu se vor completa rubricile care fac
referire la beneficiari sau la Agentia de implementare.