LEGE
Nr. 32 din 19 mai 1994
privind sponsorizarea
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 129 din 25 mai 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Sponsorizarea este activitatea care se desfasoara pe baza unui contract
incheiat intre sponsor si beneficiar, care consimt asupra mijloacelor
financiare si a bunurilor materiale care se acorda ca sprijin, precum si a
duratei sponsorizarii.
In cazul sponsorizarii constand in bunuri materiale, acestea vor fi
evaluate prin contractul de sponsorizare la valoarea lor reala din momentul
predarii lor catre beneficiar.
Art. 2
Este considerat sponsor orice persoana fizica sau juridica din Romania sau
din strainatate care efectueaza o sponsorizare in conditiile legii.
Art. 3
Persoanele fizice sau juridice din Romania nu pot efectua activitati de
sponsorizare din surse obtinute de la buget.
Art. 4
Poate beneficia de sponsorizare orice persoana juridica de utilitate
publica, cu sediul in Romania, care desfasoara sau urmeaza sa desfasoare o
activitate cu caracter direct umanitar, filantropic, cultural, artistic,
educativ, stiintific, religios, sportiv sau care este destinata protectiei
drepturilor omului si educatiei civice ori calitatii mediului inconjurator.
Art. 5
Poate beneficia de sponsorizare:
a) orice persoana juridica nonprofit cu sediul in Romania, care desfasoara
sau urmeaza sa desfasoare o activitate care poate fi sponsorizata conform art.
4;
b) orice persoana fizica, avand domiciliul in Romania sau apartinand
spiritualitatii romanesti, a carei activitate constanta intr-unul dintre
domeniile prevazute la art. 4 este recunoscuta de catre o persoana juridica
nonprofit, constituita legal in tara sau in strainatate, cu activitate
sustinuta in domeniul pentru care ofera recomandarea.
Art. 6
Sponsorul ori beneficiarul poate sa aduca la cunostinta publicului
sponsorizarea numai prin promovarea numelui sau a marcii ori a imaginii sale.
Numerele ziarelor, revistelor si emisiunile de radio si televiziune
sponsorizate trebuie anuntate ca atare.
Se interzice ca prin operatiunea de sponsorizare beneficiarul ori sponsorul
sa efectueze reclama comerciala anterioara, concomitenta sau ulterioara
activitatii sponsorizate, in favoarea sponsorului sau a altor persoane decat
beneficiarul.
Art. 7
Facilitatile prevazute de prezenta lege nu se acorda in cazul:
a) sponsorizarii reciproce, persoane fizice;
b) sponsorizarea de catre rude ori afini, pana la gradul al patrulea
inclusiv.
Art. 8
Persoanele fizice sau juridice romane care efectueaza sponsorizari in
domeniile prevazute la art. 4 beneficiaza de reducerea bazei impozabile cu
echivalentul sponsorizarii, dar nu mai mult de 5% din venitul impozabil, cu
exceptia veniturilor din salarii in cazul persoanelor fizice.
Persoanele fizice sau juridice straine care datoreaza statului roman,
conform legislatiei in vigoare, un impozit pentru un venit realizat in Romania,
dar care efectueaza sponsorizari in domeniile prevazute la art. 4, beneficiaza
de reducerea venitului impozabil cu echivalentul in lei al sponsorizarii,
calculat la cursul de schimb valutar al zilei la data efectuarii platii, dar nu
mai mult de 5% din venitul impozabil.
Art. 9
Beneficiarii sponsorizarii sunt scutiti de plata taxei pe valoarea adaugata
asupra veniturilor incasate din sponsorizare.
Art. 10
Beneficiaza de prevederile art. 8 si 9 si sponsorii care intretin monumente
si situri istorice.
Art. 11
Nu beneficiaza de facilitatile prevazute de prezenta lege sponsorul care,
in mod direct sau indirect, urmareste sa directioneze activitatea
beneficiarului.
Dispozitiile alineatului precedent nu inlatura dreptul partilor de a incheia,
potrivit legii, acte juridice afectate de sarcina, daca prin aceasta nu se
directioneaza ori nu se conditioneaza activitatea de ansamblu a beneficiarului.
Art. 12
Contestatiile privind acordarea sau neacordarea facilitatilor stabilite de
prezenta lege sunt de competenta directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat.
Contestatiile se introduc in termen de 30 de zile de la data comunicarii,
de catre organul de specialitate al Ministerului Finantelor, a solutiei la
cererea de acordare a facilitatilor.
In cazul necomunicarii solutiei, termenul de contestatie curge de la
expirarea a 30 de zile de la data introducerii cererii.
Introducerea contestatiei nu suspenda obligatia sponsorului de virare la
bugetul de stat ori, dupa caz, la bugetele locale, a sumelor datorate cu titlu
de impozit sau taxe vamale.
Contestatiile adresate administratiilor financiare sunt supuse unei taxe de
timbru de 2%, calculata la valoarea sumei contestate, dar nu mai putin de 1.000
lei.
In situatia admiterii integrale sau partiale a contestatiei, taxa de timbru
se restituie integral sau proportional cu reducerea sumei contestate.
Art. 13
Contestatia se solutioneaza prin decizia motivata a directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat si se comunica partilor
interesate.
Art. 14
Partea nemultumita se poate adresa instantei judecatoresti in termen de 15
zile de la comunicarea deciziei motivate.
Art. 15
In vederea solutionarii plangerii, in conditiile prezentei legi, dovada
simulatiei se poate face, chiar in raporturile dintre parti, prin orice mijloc
legal de proba.
Art. 16
Ministerul Finantelor va emite instructiuni pentru aplicarea legii in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.
Art. 17
Prevederile prezentei legi intra in vigoare cu data de intai a lunii
urmatoare publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 18
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare se
abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si Senat in sedinta
comuna din 5 mai 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN