ORDIN
Nr. 1026 din 12 iulie 2000
privind aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea adaugata pentru constructia,
extinderea, consolidarea si reabilitarea locuintelor, precum si pentru
constructia de lacasuri de cult religios
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 20 iulie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ministrul finantelor,
in baza prevederilor art. 17 lit. B.n), o) si ale ultimului alineat din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adaugata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 15
martie 2000,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Potrivit prevederilor art. 17 lit. B.n) si o) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata se aplica cota zero
a taxei pe valoarea adaugata pentru constructia, extinderea, consolidarea si
reabilitarea locuintelor, precum si pentru constructia de lacasuri de cult
religios.
(2) Cota zero a taxei pe valoarea adaugata se aplica pentru constructia,
extinderea, consolidarea si reabilitarea locuintelor, precum si pentru constructia
de lacasuri de cult religios, pentru lucrarile care indeplinesc cumulativ
urmatoarele conditii:
a) sunt prevazute in autorizatia eliberata in conditiile Legii nr. 50/1991
privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea
locuintelor, republicata;
b) sunt executate de persoane fizice si/sau juridice autorizate, cu
respectarea reglementarilor privind proiectarea si executarea constructiilor.
(3) Beneficiaza de cota zero a taxei pe valoarea adaugata urmatoarele
categorii de persoane:
a) persoanele fizice care au cetatenie romana si domiciliul in Romania,
pentru constructia de locuinte noi, precum si pentru lucrarile privind
extinderea, consolidarea si reabilitarea cladirilor de locuit existente;
b) chiriasii, pentru lucrarile de extindere, consolidare si reabilitare a
locuintei, pentru executarea carora s-au obligat conform contractului de
inchiriere inregistrat la organele fiscale;
c) persoanele juridice romane, pentru constructia de locuinte de serviciu
sau de interventie pentru salariatii lor, precum si pentru extinderea,
consolidarea si reabilitarea acestora;
d) Patriarhia Romana, mitropoliile, episcopiile, manastirile,
protopopiatele si parohiile, precum si cultele religioase recunoscute, partile
lor componente, asezamintele, asociatiile, ordinele, congregatiile, pentru
constructia de lacasuri de cult religios.
(4) Termenii locuinta, locuinta de serviciu si locuinta de interventie,
utilizati in prezentul ordin, sunt cei definiti in Legea locuintei nr.
114/1996, republicata, cu modificarile ulterioare.
(5) Prin termenii de mai jos se intelege:
a) lucrari de consolidare - totalitatea lucrarilor de interventie asupra
elementelor structurale sau ansamblului structural, precum si introducerea de
elemente structurale suplimentare care au ca scop refacerea sau ridicarea
gradului de stabilitate si rezistenta al unor constructii existente.
In categoria lucrarilor de consolidare pot fi incluse si interventiile
asupra unor elemente nestructurale care insa prin degradarea lor ar putea
periclita siguranta elementelor structurale;
b) lucrari de extindere - lucrarile efectuate in scopul cresterii
suprafetelor construite, cu conditia mentinerii starii tehnice a lucrarilor
existente;
c) lucrari de reabilitare - totalitatea lucrarilor efectuate pentru
readucerea unei constructii existente la un grad de confort si siguranta
corespunzator starii initiale a constructiei sau chiar imbunatatirii acesteia.
Art. 2
(1) Cota zero a taxei pe valoarea adaugata se realizeaza astfel:
a) prin facturarea lucrarilor executate fara taxa pe valoarea adaugata, cu
exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente intrarilor, pe baza
autorizatiei de construire, in limita valorii autorizate si a perioadei de
valabilitate a autorizatiei, pentru constructia, extinderea, consolidarea si
reabilitarea locuintelor;
b) prin facturarea lucrarilor executate fara taxa pe valoarea adaugata, cu
exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente intrarilor, pe baza
autorizatiei de construire, in limita perioadei de valabilitate a autorizatiei,
pentru constructia de lacasuri de cult religios.
Pe facturi se vor inscrie numarul si data, precum si emitentul
autorizatiei.
In cazul in care la realizarea lucrarilor prevazute la lit. a) si b)
participa mai multi executanti care factureaza direct beneficiarului lucrarile
executate, numai un singur prestator desemnat de beneficiar factureaza fara
taxa pe valoarea adaugata, urmand ca ceilalti prestatori sa factureze cu taxa
pe valoarea adaugata. Beneficiarul este obligat sa faca cunoscut organelor
fiscale prestatorul desemnat sa factureze fara taxa pe valoarea adaugata;
c) prin restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente lucrarilor
executate de prestatori care nu au fost desemnati de beneficiar sa factureze
fara taxa pe valoarea adaugata, la terminarea lucrarilor de constructie,
extindere, consolidare si reabilitare;
d) prin restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente lucrarilor
facturate peste limita valorii autorizate a lucrarilor, la terminarea
lucrarilor de constructie, extindere, consolidare si reabilitare a locuintelor,
in limita valorii reale a lucrarilor, declarate conform art. 28 din Legea nr.
27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile
ulterioare.
(2) Persoanele mentionate la art. 1 alin. (3) vor depune cerere de
restituire a taxei pe valoarea adaugata, conform modelului prezentat in anexele
nr. 1 a), 1 b) si 1 c), la organul fiscal teritorial la care sunt inregistrate
ca platitoare de taxe si impozite, pana la data de 31 decembrie a anului
urmator celui in care s-au finalizat lucrarile.
Cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata va fi insotita de
urmatoarele documente:
- copie de pe certificatul de inregistrare fiscala, respectiv de pe
buletinul de identitate sau cartea de identitate a persoanei fizice;
- copie de pe documentul prin care s-a aprobat constructia de locuinte de
serviciu sau de interventie pentru salariati, precum si extinderea,
consolidarea sau reabilitarea locuintelor existente;
- copie de pe autorizatia de construire, extindere, consolidare sau
reabilitare a locuintei, respectiv de constructie a lacasului de cult religios;
- copie de pe certificatul de urbanism, dupa caz;
- copie de pe actul de proprietate sau de concesionare a terenului, dupa
caz;
- copii de pe procesele-verbale de predare-primire a apartamentelor
construite, dupa caz;
- dovada inregistrarii cladirii in Cartea funciara, in conditiile Legii
cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, sau in registrele de
publicitate aflate in vigoare la judecatorii;
- copie de pe actul de proprietate a constructiei (contract de
vanzare-cumparare, de vanzare-cumparare cu plata in rate, de construire a
locuintei cu credit, dupa caz);
- copie de pe contractul de inchiriere, dupa caz;
- contractul incheiat cu unitatea prestatoare care efectueaza lucrarile mai
sus mentionate, dupa caz;
- copie de pe certificatul de inregistrare ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata a unitatii prestatoare;
- copii de pe facturile fiscale, atat pentru lucrarile facturate fara taxa
pe valoarea adaugata, cat si pentru cele facturate cu taxa pe valoarea
adaugata;
- copie de pe dovada platii facturilor fiscale;
- dovada declararii de catre solicitant a valorii reale a lucrarii, conform
art. 28 din Legea nr. 27/1994, republicata, cu modificarile ulterioare;
- orice alte documente considerate necesare pentru solutionarea cererii.
In cazul persoanelor juridice cererea de restituire a taxei pe valoarea
adaugata va fi semnata de persoanele care angajeaza legal persoana juridica
solicitanta.
(3) Cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata se analizeaza si se
verifica, in termen de 30 de zile de la data depunerii, de compartimentul cu
atributii de verificare si rambursare a taxei pe valoarea adaugata,
urmarindu-se respectarea reglementarilor in vigoare, existenta autorizatiei de
constructie, existenta facturilor fiscale in care sunt mentionate lucrarile din
autorizatie si concordanta acestora cu copiile anexate la cerere, determinarea
corecta a bazei de impozitare si a taxei pe valoarea adaugata, calitatea de
platitor a persoanei care a efectuat lucrarile, concordanta documentelor justificative
anexate la cerere cu natura si destinatia cheltuielilor efectuate, achitarea
facturilor fiscale.
Organele fiscale vor verifica, de asemenea, exactitatea, realitatea si
inregistrarea sumelor facturate in evidenta contabila a unitatilor prestatoare,
precum si daca materialele inscrise in situatiile de lucrari sau devize au fost
procurate pe cai legale.
Dupa verificare se va intocmi, in 3 exemplare, un proces-verbal de control
din care sa rezulte: valoarea autorizata si valoarea facturata a lucrarilor,
suma de restituit si/sau suma neaprobata, cu mentionarea detaliata a motivelor
ce au condus la aceasta decizie.
(4) Procesele-verbale de control pot fi contestate de titularul cererii de
restituire a taxei pe valoarea adaugata, conform prevederilor Legii nr.
105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare.
(5) Dupa aprobarea procesului-verbal de control se intocmesc comunicarea
catre trezorerie, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 2, precum si
comunicarea catre solicitant privind modul de solutionare a cererii de
restituire a taxei pe valoarea adaugata, potrivit modelului prezentat in anexa
nr. 3.
In baza comunicarii primite si a unui exemplar din procesul-verbal de
control aprobat, trezoreria va intocmi ordine de plata tip trezorerie (OPHT)
pentru sumele care se restituie prin virament, iar pentru sumele restituite in
numerar, prin casierie, se va intocmi dispozitie de plata catre casierie, cu
respectarea normelor metodologice privind organizarea si functionarea
trezoreriilor finantelor publice. Plata se va face numai titularului cererii,
pe baza actelor de identitate, inscriindu-se pe dispozitia de plata suma
restituita, numele si prenumele persoanei careia i s-a efectuat plata, seria si
numarul actului de identitate si unitatea care l-a eliberat. Persoana care a
primit numerarul semneaza pe dispozitia de plata, indicand data primirii sumei.
Trezoreria restituie taxa pe valoarea adaugata din contul 20.13.01.02
"Taxa pe valoarea adaugata restituita", deschis la trezoreria
statului. Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de
stat a judetului Ilfov restituie taxa pe valoarea adaugata din contul 60.13. x.
02, deschis la Banca Comerciala Romana - S.A., Sucursala Municipiului
Bucuresti.
Dupa efectuarea restituirii, trezoreria va remite catre compartimentul cu
atributii de verificare si rambursare a taxei pe valoarea adaugata o copie de
pe Jurnalul contului "Taxa pe valoarea adaugata restituita", care se
pastreaza la dosarul de solutionare a cererii de restituire a taxei pe valoarea
adaugata, ca document pentru evidenta si justificare.
Art. 3
(1) Pentru evidenta cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata,
organele fiscale teritoriale vor tine cate un "Registru de evidenta a
restituirilor de taxa pe valoarea adaugata", potrivit modelului prezentat
in anexa nr. 4, pentru:
a) constructia de locuinte noi;
b) extinderea, consolidarea si reabilitarea locuintelor existente;
c) constructia de lacasuri de cult religios.
(2) Fiecare registru va fi completat, parafat, numerotat si pastrat de
unitatea fiscala care solutioneaza cererile de restituire a taxei pe valoarea
adaugata.
Art. 4
(1) Prezentul ordin se aplica pentru lucrarile executate incepand cu data
de 1 ianuarie 2000, cu respectarea termenului de valabilitate a autorizatiei de
construire.
(2) Pentru lucrarile executate in cursul anului 2000 si facturate cu taxa
pe valoarea adaugata pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin se
restituie taxa pe valoarea adaugata conform procedurii stabilite la art. 2.
Art. 5
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1 a)
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adaugata
_________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea solicitantului ......................................... |
|____|____________________________________________________________________|
| 2. | Adresa: |
| | Localitatea .............., str. .......... nr. ..., sectorul ..., |
| | codul postal ........., codul fiscal ........, judetul ........... |
|____|____________________________________________________________________|
In conformitate cu prevederile art. 17 lit. B.n) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, prin prezenta
solicitam restituirea taxei pe valoarea adaugata platite pentru constructia
locuintei situate in ........................................
(adresa)
in suma ................... lei .................................. .
(in cifre) (in litere)
Se anexeaza urmatoarele documente justificative:
- copie de pe certificatul de inregistrare fiscala, respectiv de pe
buletinul de identitate sau de pe cartea de identitate a persoanei fizice;
- copie de pe autorizatia de construire;
- copie de pe certificatul de urbanism;
- copie de pe actul de proprietate sau de concesionare a terenului, dupa
caz;
- copii de pe procesele-verbale de predare-primire a apartamentelor
construite, dupa caz;
- dovada inregistrarii cladirii in Cartea funciara, in conditiile Legii
cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, sau in registrele de
publicitate aflate in vigoare la judecatorii;
- copie de pe contractul incheiat cu unitatea prestatoare care efectueaza
lucrarile, dupa caz;
- copie de pe certificatul de inregistrare ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata a unitatii prestatoare;
- copii de pe facturile fiscale;
- copie de pe dovada platii facturilor fiscale.
Solicitam restituirea in numerar/prin virament in contul nr.
.............., deschis la ......................, dupa caz.
Solicitant,
Numele ............. Prenumele ............... Functia ..................
(daca este cazul)
Semnatura .............. Stampila (daca este cazul)
ANEXA 1 b)
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adaugata
_________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea solicitantului ......................................... |
|____|____________________________________________________________________|
| 2. | Adresa: |
| | Localitatea .............., str. .......... nr. ..., sectorul ..., |
| | codul postal ........., codul fiscal ........, judetul ........... |
|____|____________________________________________________________________|
In conformitate cu prevederile art. 17 lit. B.n) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, prin prezenta
solicitam restituirea taxei pe valoarea adaugata platite pentru extinderea,
consolidarea sau reabilitarea locuintei situate in ..............
(adresa)
in suma ................... lei .................................. .
(in cifre) (in litere)
Se anexeaza urmatoarele documente justificative:
- copie de pe certificatul de inregistrare fiscala, respectiv de pe
buletinul de identitate sau de pe cartea de identitate a persoanei fizice;
- copie de pe autorizatia de extindere, consolidare sau reabilitare a
locuintei;
- copie de pe certificatul de urbanism, dupa caz;
- copie de pe actul de proprietate sau de concesionare a terenului, dupa
caz;
- copie de pe dovada inregistrarii cladirii in Cartea funciara, in
conditiile Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996 sau in
registrele de publicitate aflate in vigoare la judecatorii;
- copie de pe actul de proprietate a constructiei (contract de
vanzare-cumparare, de vanzare-cumparare cu plata in rate, de construire a
locuintei cu credit, dupa caz);
- copie de pe contractul de inchiriere, dupa caz;
- copie de pe contractul incheiat cu unitatea prestatoare care efectueaza
lucrarile mai sus mentionate, dupa caz;
- copie de pe certificatul de inregistrare ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata a unitatii prestatoare;
- copii de pe facturile fiscale;
- copie de pe dovada platii facturilor fiscale.
Solicitam restituirea in numerar/prin virament in contul nr. .............,
deschis la ............................., dupa caz.
Solicitant,
Numele ............. Prenumele ............... Functia ..................
(daca este cazul)
Semnatura .............. Stampila (daca este cazul)
ANEXA 1 c)
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adaugata
_________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea solicitantului ......................................... |
|____|____________________________________________________________________|
| 2. | Adresa: |
| | Localitatea .............., str. .......... nr. ..., sectorul ..., |
| | codul postal ........., codul fiscal ........, judetul ........... |
|____|____________________________________________________________________|
In conformitate cu prevederile art. 17 lit. B.o) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, prin prezenta
solicitam restituirea taxei pe valoarea adaugata platite pentru constructia
lacasului de cult religios situat in ..........................,
(adresa)
in suma ................... lei .................................. .
(in cifre) (in litere)
Se anexeaza urmatoarele documente justificative:
- copie de pe certificatul de inregistrare fiscala;
- copie de pe autorizatia de construire;
- copie de pe certificatul de urbanism;
- copie de pe actul de proprietate sau de concesionare a terenului, dupa
caz;
- copie de pe dovada inregistrarii in Cartea funciara, in conditiile Legii
cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, sau in registrele de
publicitate aflate in vigoare la judecatorii;
- copie de pe contractul incheiat cu unitatea prestatoare care efectueaza
lucrarile mai sus mentionate, dupa caz;
- copie de pe certificatul de inregistrare ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata a unitatii prestatoare;
- copii de pe facturile fiscale;
- copie de pe dovada platii facturilor fiscale.
Solicitam restituirea prin virament in contul nr. .................,
deschis la .......................... .
Solicitant,
Numele ............. Prenumele ............... Functia ..................
Semnatura .............. Stampila
ANEXA 2
UNITATEA FISCALA ............... Nr. ....../.........
COMPARTIMENTUL .................
Catre
Trezoreria ..................
Ca urmare a cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata a ................................................................................
(denumirea titularului/numele si prenumele)
inregistrata la ................................. sub nr.
......./.............,
(denumirea organului fiscal)
in baza prevederilor art. 17 lit. B.n) sau o) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, s-a aprobat
restituirea taxei pe valoarea adaugata in suma de .........................
lei, pentru .......................... .
Va rugam ca suma de mai sus sa fie restituita in numerar/prin virament in
contul nr. ................, deschis la Banca ...............,
Sucursala/Filiala ..................... .
Alaturat va remitem un exemplar al procesului-verbal de control aprobat, pe
baza caruia va rugam sa efectuati restituirea.
Dupa efectuarea restituirii va rugam sa ne transmiteti o copie de pe
Jurnalul contului "Taxa pe valoarea adaugata restituita", pentru
evidenta si justificare.
Sef compartiment,
ANEXA 3
UNITATEA FISCALA ............... Nr. ....../.........
COMPARTIMENTUL .................
Catre
.............................................
(denumirea titularului/numele si prenumele)
Prin prezenta va comunicam, ca urmare a cererii de restituire a taxei pe
valoarea adaugata, inregistrata la .........................................
sub
(denumirea organului fiscal)
nr. ...../........, in baza prevederilor art. 17 lit. B.n) sau o) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, ca vi
s-a aprobat restituirea taxei pe valoarea adaugata in suma de ................
lei, pentru ...................., urmand ca plata sa se efectueze, dupa caz:
a) prin virament in contul nr. ..........., deschis la Banca
.............., Sucursala/Filiala ....................;
b) in numerar, prin casieria unitatii, incepand cu data de ..........,
intre orele ............. .
De asemenea, va comunicam ca nu s-a aprobat restituirea sumei de .......
din urmatoarele motive: ......................................................
.
Director,
ANEXA 4
MINISTERUL FINANTELOR
UNITATEA TERITORIALA ...............
COMPARTIMENTUL .....................
REGISTRU DE EVIDENTA A RESTITUIRILOR DE TAXA PE VALOAREA ADAUGATA
pentru ............................
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Nr.
B - Data
C - Data (ziua, luna, anul)
D - Suma
E - Titularul
F - Proces-verbal de control
G - Numele si prenumele inspectorului
H - Semnatura
I - Suma aprobata
J - Pozitia
K - Suma restituita
L - Semnatura de control privind solutionarea cererii de restituire
______________________________________________________________________________
|Nr. |Descrierea |Autorizatie| Cererea de | Analiza si |Jurnalul |
|
|crt.|operatiunii| | restituire | verificarea |contului |
|
| |care a | | a T.V.A. | cererii de |"Taxa pe
| |
| |generat | | | restituire |valoarea |
|
| |T.V.A. | | | |adaugata |
|
| | | | |
|restituita"| |
|____|___________|___________|_______________|_________________|___________|
|
| | | A | B | A | C | D | E | F | G | H | I | B | J | K | L
|
| | | | | | | | |_____| | | | | | |
|
| | | | | | | | |A |B | | | | | | |
|
|____|___________|_____|_____|___|___|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|___|
| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|___________|_____|_____|___|___|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|___|
| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|___________|_____|_____|___|___|___|___|__|__|___|___|___|___|___|___|___|
Prezentul registru contine ..... pagini numerotate de la 1 la .....,
fiecare fila fiind parafata/stampilata in data de ....................... .
Conducatorul unitatii,
..........................
(semnatura si stampila)