LEGE
Nr. 345 din 1 iunie 2002 * Republicata
privind taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 653 din 15 septembrie 2003
*) Republicata in temeiul art. XIV lit. e) din Ordonanta Guvernului nr.
36/2003 privind corelarea unor dispozitii din legislatia financiar-fiscala,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 2 februarie
2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 232/2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 373 din 31 mai 2003, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Legea nr. 345/2002 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 371 din 1 iunie 2002.
CAP. 1
Sfera de aplicare
SECTIUNEA 1
Operatiuni impozabile
Art. 1
(1) Taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect care se datoreaza
bugetului de stat. Prezenta lege stabileste regulile referitoare la taxa pe
valoarea adaugata.
(2) Se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata
operatiunile care indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa constituie o livrare de bunuri, o prestare de servicii efectuata cu
plata sau o operatiune asimilata acestora;
b) sa fie efectuate de persoane impozabile, astfel cum sunt definite la
art. 2 alin. (1);
c) sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 2
alin. (2).
(3) Prin operatiuni cu plata se intelege obligativitatea existentei unei
legaturi directe intre operatiunea efectuata si contrapartida obtinuta.
(4) Se cuprind, de asemenea, in sfera taxei pe valoarea adaugata
importurile de bunuri.
Art. 2
(1) In sensul prezentei legi, prin persoana impozabila se intelege orice
persoana, indiferent de statutul sau juridic, care efectueaza de o maniera
independenta activitati economice de natura celor prevazute la alin. (2),
oricare ar fi scopul si rezultatul acestor activitati.
(2) Activitatile economice la care se face referire la alin. (1) sunt
activitatile producatorilor, comerciantilor, prestatorilor de servicii,
inclusiv activitatile extractive, agricole si cele ale profesiunilor libere sau
asimilate. De asemenea, constituie activitate economica exploatarea bunurilor
corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri.
(3) In sensul prezentei legi, nu actioneaza de o maniera independenta
angajatii sau orice alte persoane care sunt legate de un angajator printr-un
contract individual de munca sau prin orice alte instrumente juridice care
stabilesc relatia angajator-angajat in ceea ce priveste conditiile de munca,
remunerarea si responsabilitatile angajatorului.
(4) Institutiile publice nu sunt considerate persoane impozabile pentru
activitatile lor administrative, sociale, educative, culturale, sportive, de
ordine publica, de aparare si siguranta statului, pe care le desfasoara in
calitate de autoritati publice, chiar daca pentru desfasurarea acestor
activitati percep taxe, redevente, cotizatii sau onorarii.
(5) Institutiile publice sunt considerate persoane impozabile pentru
operatiunile efectuate, inclusiv cele prevazute la alin. (4), in cazurile in
care tratarea lor ca persoane neimpozabile pentru aceste operatiuni conduce la
distorsiuni concurentiale. Institutiile publice sunt considerate persoane
impozabile pentru activitatile mentionate in anexa care face parte integranta
din prezenta lege.
Art. 3
(1) Prin livrare de bunuri se intelege transferul dreptului de proprietate
asupra bunurilor detinute de proprietar catre beneficiar, direct sau prin
persoanele care actioneaza in numele acestora.
(2) In sensul prezentei legi, prin bunuri la care se face referire la alin.
(1) se intelege:
a) bunurile mobile corporale, cum sunt: materiile prime, materialele,
obiectele de inventar, mijloacele fixe care pot fi detasate;
b) bunurile imobile, cum sunt: locuintele, constructiile industriale,
comerciale, agricole sau cele destinate pentru alte activitati, terenurile
agricole, terenurile pentru constructii si cele adiacente constructiilor,
inclusiv cele aferente localitatilor urbane sau rurale pe care sunt amplasate
constructii sau alte amenajari;
c) bunurile de natura mobila care nu pot fi detasate fara a fi deteriorate
sau fara a antrena deteriorarea imobilelor insesi sau care devin bunuri
imobiliare prin destinatie;
d) energia electrica si termica, gazele, agentul frigorific.
(3) Sunt considerate livrari de bunuri in sensul alin. (1):
a) vanzarea de bunuri cu plata in rate;
b) trecerea in domeniul public a unor bunuri din patrimoniul persoanelor
impozabile, in conditiile prevazute de legislatia referitoare la proprietatea
publica si regimul juridic al acesteia, in schimbul unei despagubiri;
c) transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor in urma executarii
silite.
(4) Este asimilata livrarilor de bunuri preluarea de catre persoane
impozabile a bunurilor achizitionate sau fabricate de catre acestea pentru a fi
utilizate in scopuri care nu au legatura cu activitatea economica desfasurata
sau pentru a fi puse la dispozitie altor persoane fizice sau juridice in mod
gratuit, daca taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor respective sau
partilor lor componente a fost dedusa total sau partial. Se excepteaza de la
aceste prevederi bunurile acordate in mod gratuit, in limitele si potrivit
destinatiilor prevazute prin lege.
(5) Operatiunile privind schimbul de bunuri au efectul a doua livrari
separate. In cazul transferului dreptului de proprietate asupra unui bun de
catre doua sau mai multe persoane impozabile, prin intermediul mai multor
tranzactii, fiecare tranzactie se considera o livrare separata, fiind
impozitata distinct, chiar daca bunul respectiv este transferat direct
beneficiarului final. Acelasi regim se aplica in cazul schimbului de bunuri cu
servicii.
(6) Nu se considera livrare de bunuri transferul total sau partial al
activelor si pasivelor unei persoane impozabile, cu plata sau cu titlu gratuit,
efectuat cu ocazia operatiunilor de fuziune si divizare a societatilor comerciale.
(7) Nu se considera livrare de bunuri aportul in natura la capitalul social
al unei societati comerciale, in cazul in care beneficiarul este o persoana
impozabila care are dreptul de a deduce total taxa pe valoarea adaugata, daca
taxa ar fi aplicabila la transferul respectiv. In acest caz beneficiarul este
considerat a fi succesorul celui care efectueaza transferul. In situatia in
care beneficiarul este o persoana impozabila care nu are dreptul de deducere a
taxei pe valoarea adaugata sau are dreptul de deducere partial, potrivit art.
23, operatiunea se considera livrare de bunuri, daca taxa pe valoarea adaugata
aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total
sau partial.
Art. 4
(1) Se considera prestare de servicii orice activitate care nu constituie
livrare de bunuri in sensul art. 3. Astfel de operatiuni pot fi:
a) orice munca fizica sau intelectuala;
b) lucrari de constructii-montaj;
c) transport de persoane si marfuri;
d) servicii de posta si telecomunicatii, de transmisiuni radio si TV;
e) inchirierea, arendarea si concesionarea de bunuri mobile sau imobile;
f) operatiuni de intermediere sau de comision;
g) reparatii de orice natura;
h) cesiuni si concesiuni ale drepturilor de autor, brevete, licente, marci
de fabrica si de comert, titluri de participare si alte drepturi similare;
i) servicii de publicitate;
j) operatiuni bancare, financiare, de asigurare si/sau reasigurare;
k) punerea la dispozitie de personal;
l) mandatarea;
m) asigurarea sau cedarea unei clientele, exclusivitatea asupra unei
vanzari sau cumparari;
n) angajamentul de a nu exercita o activitate economica sau un drept dintre
cele mentionate la lit. h);
o) amenajarea de spatii de parcare, de depozitare si de camping;
p) activitatile hoteliere si de alimentatie publica;
r) asigurarea accesului la retelele de comunicatii si a posibilitatii de
utilizare a acestora;
s) prestatiile consilierilor, inginerilor, avocatilor, notarilor publici,
executorilor judecatoresti, auditorilor, expertilor contabili, birourilor de
studii si alte prestatii similare, precum si prelucrarea de date si furnizarea
de informatii;
t) operatiuni de leasing.
(2) Efectuarea unor servicii, potrivit unui ordin emis de/sau in numele
unei autoritati publice sau potrivit legii, se considera prestare de servicii
in sensul alin. (1).
(3) Urmatoarele operatiuni sunt asimilate cu prestarile de servicii:
a) utilizarea bunurilor care fac parte din activele persoanei impozabile in
alte scopuri decat cele legate de activitatea sa economica sau pentru a fi puse
la dispozitie, in vederea utilizarii in mod gratuit, altor persoane fizice sau
juridice, daca taxa pe valoarea adaugata aferenta acestor bunuri a fost dedusa
total sau partial;
b) prestarile de servicii efectuate in mod gratuit de persoana impozabila
in alte scopuri decat cele legate de activitatea sa economica, pentru uzul
personal al angajatilor sai sau al altor persoane, daca taxa pe valoarea adaugata
aferenta acestor prestari a fost dedusa total sau partial.
(4) Nu sunt asimilate cu prestarile de servicii utilizarea bunurilor si
prestarile de servicii mentionate la alin. (3), efectuate in limitele si
potrivit destinatiilor prevazute prin lege.
(5) Schimbul de servicii are efectul a doua prestari separate, fiecare
dintre ele fiind supusa impozitarii. In cazul prestarii unui serviciu de catre
mai multe persoane impozabile, prin tranzactii succesive, fiecare tranzactie se
considera o prestare separata si se impoziteaza distinct, chiar daca serviciul
respectiv este prestat direct catre beneficiarul final.
(6) Persoana impozabila care actioneaza in nume propriu, dar in contul unei
alte persoane, luand parte la prestari de servicii, se considera ca a primit si
a prestat ea insasi acele servicii.
Art. 5
Prin import de bunuri se intelege introducerea in tara de bunuri provenind
din strainatate de catre orice persoana, indiferent de statutul sau juridic,
direct sau prin intermediari, plasate in regim vamal de import sau in regimuri
vamale suspensive.
SECTIUNEA a 2-a
Locul operatiunilor impozabile
Art. 6
(1) Locul unei livrari de bunuri se considera a fi in Romania atunci cand,
potrivit prevederilor alin. (2) si (3), este situat pe teritoriul Romaniei.
(2) Se considera a fi locul livrarii:
a) locul de unde a pornit expeditia bunurilor sau transportul catre
beneficiar, indiferent daca bunurile sunt expediate sau transportate de
furnizor, de beneficiar sau de terti;
b) locul unde se gasesc bunurile in momentul cand are loc livrarea, in
cazul in care bunurile nu sunt expediate sau transportate.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2) lit. a), locul livrarii
bunurilor pentru importatorul definit la art. 13 alin. (1) se considera a fi
situat in Romania in cazul in care locul de unde a pornit expeditia sau
transportul se afla in afara Romaniei, insa destinatia finala este in Romania.
(4) Livrarile si importurile de bunuri pentru care locul operatiunii se
considera a fi in Romania se supun regimurilor de impozitare prevazute in
prezenta lege.
Art. 7
(1) Locul prestarilor de servicii se considera a fi in Romania cand
prestatorul isi are stabilit in Romania sediul activitatii economice sau un
sediu stabil de la care sunt prestate serviciile ori, in lipsa unui astfel de
sediu, domiciliul sau resedinta sa obisnuita, cu urmatoarele exceptii pentru
care locul prestarii este:
a) locul unde sunt situate bunurile de natura imobiliara, pentru lucrarile
de constructii-montaj executate pentru realizarea, repararea si intretinerea
bunurilor imobile, indiferent de locul unde este situat sediul prestatorului -
in tara sau in strainatate. Acelasi regim se aplica si inchirierii de bunuri
imobile, operatiunilor de leasing avand ca obiect utilizarea bunurilor imobile,
serviciilor de arhitectura, proiectare, de coordonare a lucrarilor de
constructii, precum si serviciilor prestate de alte persoane impozabile
inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata cu activitate in
domeniul bunurilor imobile - studii, expertize, reparatii si alte prestari ale
agentilor imobiliari;
b) locul de plecare a transportului de bunuri sau de persoane, respectiv
locul de sosire a transportului aferent bunurilor importate:
1. pentru transportul de bunuri sau de persoane, locul prestarii se
considera a fi in Romania, daca locul de plecare a transportului se afla in
Romania, indiferent daca locul de sosire a transportului se afla in Romania sau
in strainatate;
2. pentru transportul de bunuri cu locul de plecare in strainatate, locul
prestarii se considera a fi in Romania, daca locul de sosire a transportului se
afla in Romania;
c) locul unde beneficiarul are stabilit sediul activitatii sau, in lipsa
acestuia, domiciliul beneficiarului. In aceasta categorie se incadreaza:
1. inchirierea de bunuri mobile corporale;
2. operatiunile de leasing avand ca obiect utilizarea bunurilor mobile;
3. cesiunile si/sau concesiunile dreptului de autor, de brevete, de licente,
de marci de fabrica si de comert si alte drepturi similare;
4. serviciile de publicitate;
5. serviciile consultantilor, inginerilor, birourilor de studii,
avocatilor, expertilor contabili si alte servicii similare;
6. prelucrarea de date, furnizarea de informatii;
7. operatiunile bancare, financiare, de asigurare si/sau de reasigurare;
8. punerea la dispozitie de personal;
9. telecomunicatiile. Sunt considerate servicii de telecomunicatii
serviciile avand ca obiect transmiterea, emiterea si receptia de semnale,
inscrisuri, imagini si sunete sau informatii de orice natura prin fir, radio,
mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice, inclusiv cedarea dreptului
de utilizare a mijloacelor pentru astfel de transmisii, emiteri sau receptii.
Serviciile de telecomunicatii cuprind, de asemenea, si furnizarea accesului la
retelele de informatii mondiale;
10. serviciile de radiodifuziune si de televiziune;
11. serviciile furnizate pe cale electronica. Sunt considerate servicii furnizate
pe cale electronica: furnizarea si conceperea de site-uri informatice,
mentenanta la distanta a programelor si echipamentelor, furnizarea de programe
informatice si mentinerea la zi a acestora, furnizarea de imagini, de texte si
de informatii si punerea la dispozitie a bazei de date, furnizarea de muzica,
de filme si de jocuri, inclusiv jocuri de noroc sau de bani, si emisiuni sau
manifestari politice, culturale, artistice, sportive, stiintifice, de
divertisment si alte servicii similare. Atunci cand furnizorul de servicii si
clientul sau comunica prin curier electronic, aceasta nu inseamna in sine ca
serviciul furnizat este un serviciu electronic;
12. prestarile intermediarilor care intervin in furnizarea serviciilor
prevazute la pct. 1 - 11;
d) locul unde serviciile sunt prestate efectiv; in aceasta categorie se
cuprind urmatoarele activitati:
1. culturale, artistice, sportive, stiintifice, educative, de divertisment
sau similare, inclusiv serviciile accesorii si cele ale organizatorilor de
astfel de activitati;
2. prestarile accesorii transportului, cum sunt: incarcarea-descarcarea
mijloacelor de transport, manipularea, paza si/sau depozitarea marfurilor si
alte servicii similare;
3. expertize privind bunurile mobile corporale;
4. lucrari efectuate asupra bunurilor mobile corporale.
(2) Prestarile de servicii pentru care locul prestarii se considera a fi in
Romania se supun regimurilor de impozitare prevazute in prezenta lege.
SECTIUNEA a 3-a
Regimuri de impozitare
Art. 8
(1) Operatiunile impozabile cuprinse in sfera de aplicare a taxei pe
valoarea adaugata se clasifica, din punct de vedere al regimului de impozitare,
astfel:
a) operatiuni taxabile, la care se aplica cota standard a taxei pe valoarea
adaugata; nivelul cotei standard se stabileste prin prezenta lege;
b) operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere,
pentru care furnizorii si/sau prestatorii au dreptul de deducere a taxei pe
valoarea adaugata aferente bunurilor si/sau serviciilor achizitionate,
destinate realizarii operatiunilor respective; in prezenta lege aceste
operatiuni sunt prevazute la art. 11 alin. (1) si la art. 12;
c) operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata fara drept de deducere,
pentru care furnizorii/prestatorii nu au dreptul la deducerea taxei pe valoarea
adaugata aferente bunurilor si/sau serviciilor achizitionate, destinate
realizarii operatiunilor respective; in prezenta lege aceste operatiuni sunt
prevazute la art. 9;
d) operatiuni de import scutite de taxa pe valoarea adaugata; in prezenta
lege aceste operatiuni sunt prevazute la art. 10.
(2) Operatiunile scutite de taxa pe valoarea adaugata sunt reglementate
prin lege si nu se admite extinderea lor prin analogie.
(3) Operatiunile scutite de la plata taxei pe valoarea adaugata prin alte
acte normative decat prin prezenta lege se considera operatiuni scutite fara
drept de deducere in situatia in care actele normative respective nu prevad in
mod expres posibilitatea furnizorilor/prestatorilor de a exercita dreptul de
deducere.
(4) Operatiunile desfasurate in zonele libere se supun regimurilor de
impozitare si regulilor prevazute in prezenta lege.
(5) De la data intrarii in vigoare a prezentei legi operatiunile la care,
prin alte acte normative in vigoare, se prevede aplicarea cotei zero a taxei pe
valoarea adaugata se considera operatiuni scutite cu drept de deducere.
(6) Se interzice utilizarea notiunii "cota zero" in actele
normative care vor fi elaborate dupa intrarea in vigoare a prezentei legi.
SECTIUNEA a 4-a
Operatiuni scutite
SUBSECTIUNEA 1
Scutiri in interiorul tarii
Art. 9
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata urmatoarele activitati de
interes general:
a) spitalizarea, ingrijirile medicale, inclusiv veterinare, si operatiunile
strans legate de acestea, desfasurate de unitati autorizate pentru astfel de
activitati, indiferent de forma de organizare si de titularul dreptului de
proprietate, respectiv: spitale, sanatorii, centre de sanatate rurale sau
urbane, dispensare, cabinete si laboratoare medicale, centre de ingrijire
medicala si de diagnostic, statii de salvare si alte unitati autorizate sa
desfasoare astfel de activitati, precum si cantinele organizate pe langa aceste
unitati. Sunt, de asemenea, scutite serviciile de cazare, masa si tratament
prestate cumulat de catre persoane impozabile autorizate care isi desfasoara
activitatea in statiuni balneoclimaterice si a caror contravaloare este
decontata pe baza de bilete de tratament, precum si serviciile funerare
prestate de unitatile sanitare;
b) prestarile de servicii efectuate in cadrul profesiunii lor de catre
tehnicienii dentari, precum si livrarea de proteze dentare efectuata de catre
stomatologi si de catre tehnicienii dentari, indiferent de forma de organizare
si de titularul dreptului de proprietate;
c) prestarile de ingrijire si supraveghere la domiciliu a persoanelor,
efectuate de personal specializat cu exercitarea profesiunilor medicale si
paramedicale;
d) livrarile de organe, de sange si de lapte uman;
e) activitatea de invatamant prevazuta la art. 15 alin. (5) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile ulterioare,
desfasurata de unitatile autorizate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si
Tineretului si care sunt cuprinse in sistemul national de invatamant, precum si
achizitionarea de catre acestea de documentatie tehnica si materiale de
constructii destinate invatamantului de stat si particular, precum si de
aparatura, utilaje, publicatii si dotari pentru procesul didactic. Sunt, de
asemenea, scutite cantinele organizate pe langa unitatile cuprinse in sistemul
national de invatamant autorizate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si
Tineretului;
f) prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de asistenta
si protectia sociala, efectuate de institutiile publice, institutiile de
interes public sau de alte organisme recunoscute ca avand caracter social;
g) prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de protectia
copiilor si tinerilor, efectuate de institutiile publice, institutiile de
interes public sau de alte organisme recunoscute ca avand caracter social;
h) prestarile de servicii si livrarile de bunuri furnizate membrilor in
interesul lor colectiv, in schimbul unei cotizatii fixate conform statutului,
de organizatii fara scop patrimonial ce au obiective de natura politica,
sindicala, religioasa, patriotica, filozofica, filantropica sau civica, in
conditiile in care aceasta scutire nu provoaca distorsiuni de concurenta;
i) serviciile ce au stransa legatura cu practicarea sportului sau a
educatiei fizice prestate de organizatii fara scop patrimonial in beneficiul
persoanelor care practica sportul sau educatia fizica;
j) prestari de servicii culturale si livrarile de bunuri legate nemijlocit
de acestea, efectuate de institutii publice;
k) prestarile de servicii si livrarile de bunuri efectuate de unitati ale
caror operatiuni sunt scutite, conform lit. a) si lit. e) - j), cu ocazia
manifestarilor destinate sa le aduca sprijin financiar si organizate in
profitul lor exclusiv, cu conditia ca aceste scutiri sa nu produca distorsiuni
concurentiale;
l) realizarea si difuzarea programelor de radio si televiziune, cu exceptia
celor de publicitate;
m) vanzarea de filme sau licente de filme destinate difuzarii prin
televiziune, cu exceptia celor de publicitate;
n) transportul bolnavilor sau ranitilor cu vehicule special amenajate si
autorizate in acest sens.
(2) Alte operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata:
a) activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare pentru realizarea
programelor, subprogramelor si proiectelor, precum si a actiunilor cuprinse in
Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare in programele nucleu si in
planurile sectoriale, prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind
cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica*). Sunt, de asemenea, scutite
activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare finantate in parteneriat international,
regional si bilateral;
------------
*) Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 a fost aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 324/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 514 din 16 iulie 2003.
b) livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate de
producatorii agricoli individuali;
c) urmatoarele operatiuni bancare si financiare:
1. acordarea de credite, inclusiv acordarea de imprumuturi de
asociatii/actionarii societatilor comerciale in vederea asigurarii resurselor
financiare ale societatii, precum si acordarea de imprumuturi de catre orice
persoana fizica sau juridica, in conditiile prevazute la art. 100 din titlul VI
- Regimul juridic al garantiilor reale mobiliare - din Legea nr. 99/1999 privind
unele masuri pentru accelerarea reformei economice, cu modificarile ulterioare;
2. operatiunile prevazute la art. 8 din Legea bancara nr. 58/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, efectuate de bancile persoane juridice
romane, sucursalele din Romania ale bancilor persoane juridice straine,
organisme financiar-bancare internationale, casele de economii, casele de
ajutor reciproc, cooperativele de credit si alte societati de credit, casele de
schimb valutar, precum si alte persoane juridice autorizate sa desfasoare
activitati bancare, cu exceptia urmatoarelor operatiuni: operatiunile de
leasing financiar, inchirierea de casete de siguranta, tranzactii in cont
propriu sau in contul clientilor cu metale pretioase, obiecte confectionate din
acestea si/sau pietre pretioase, expertizare de studii de fezabilitate,
acordarea de consultanta, evaluari de patrimoniu;
3. operatiunile specifice efectuate de Banca Nationala a Romaniei,
reglementate in mod expres prin Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii
Nationale a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare. Nu sunt
scutite de taxa pe valoarea adaugata achizitiile de aur, argint, alte metale si
pietre pretioase, efectuate de Banca Nationala a Romaniei de la persoane
impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata;
4. operatiunile de investitii financiare, de intermediere financiara, de
valori mobiliare si instrumente financiare derivate, precum si alte instrumente
financiare;
5. intermedierea in plasamentul de valori mobiliare si oferirea de servicii
legate de acesta;
d) gestiunea fondurilor comune de plasament si a fondurilor comune de
creanta efectuate de Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar,
Fondul Roman de Garantare a Creditelor pentru Intreprinzatorii Privati - S.A.,
Fondul de Garantare a Creditului Rural - S.A., Fondul National de Garantare a
Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A., precum si de alte
organisme constituite in acest scop;
e) operatiunile de asigurare si de reasigurare, precum si prestarile de
servicii aferente acestor operatiuni efectuate de intermediarii in operatiuni
de asigurare;
f) activitatile de organizare si exploatare a jocurilor de noroc, efectuate
de Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A. si contribuabilii
autorizati de Comisia de coordonare, avizare si atestare a jocurilor de noroc;
g) livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii realizate cu detinuti
de unitatile din sistemul penitenciar;
h) lucrarile de constructii, amenajari, reparatii si intretinere executate
pentru monumente comemorative ale combatantilor, eroilor, victimelor de razboi
si ale Revolutiei din decembrie 1989, precum si pentru muzee, case memoriale,
monumente istorice si de arhitectura;
i) incasarile din taxele de intrare la castele, muzee, targuri si
expozitii, gradini zoologice si botanice, biblioteci, precum si operatiunile
care intra in sfera de aplicare a impozitului pe spectacole;
j) editarea, tiparirea si/sau vanzarea de manuale scolare si/sau de carti,
exclusiv activitatea de publicitate;
k) livrarile de proteze de orice fel, accesorii ale acestora, precum si de
produse ortopedice;
l) transportul fluvial al localnicilor in Delta Dunarii si pe relatiile
Orsova - Moldova Noua, Braila - Harsova, Galati - Grindu;
m) valorificarea obiectelor si vesmintelor de cult, tiparirea cartilor de
cult, teologice sau cu continut bisericesc, necesare practicarii cultului,
precum si a celor asimilate obiectelor de cult, potrivit art. 1 din Legea nr.
103/1992 privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru producerea
obiectelor de cult, cu modificarile ulterioare;
n) transferul dreptului de proprietate al bunurilor catre Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Bancare, ca efect al darii in plata pentru
stingerea obligatiei de plata a debitorului, total sau partial, conform
prevederilor art. 26 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active bancare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 409/2001, cu modificarile si completarile ulterioare*);
------------
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002.
o) arendarea, concesionarea si inchirierea de bunuri imobile, cu
urmatoarele exceptii:
1. operatiunile de cazare care sunt efectuate in cadrul sectorului hotelier
sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor
amenajate pentru camping;
2. inchirierea amplasamentelor pentru stationarea vehiculelor;
3. inchirierea utilajelor si a masinilor fixate in bunurile imobile;
4. inchirierea seifurilor.
(3) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata activitatile persoanelor
impozabile cu venituri din operatiuni taxabile declarate sau, dupa caz,
realizate anual, de pana la 1,5 miliarde lei inclusiv. In situatia realizarii
unor venituri superioare plafonului de impozitare de 1,5 miliarde lei in cursul
unui an fiscal, persoanele impozabile au obligatia sa solicite inregistrarea ca
platitori de taxa pe valoarea adaugata, in conformitate cu prevederile legale
in vigoare. Dupa inscrierea ca platitori de taxa pe valoarea adaugata
persoanele impozabile respective nu mai beneficiaza de scutire chiar daca
ulterior realizeaza venituri inferioare plafonului de 1,5 miliarde lei.
Persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata,
care in anul 2001 au realizat venituri din operatiuni taxabile sub plafonul de
1,5 miliarde lei, pot solicita scoaterea din evidenta ca platitori de taxa pe
valoarea adaugata, in conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei
legi.
(4) Plafonul de impozitare de 1,5 miliarde lei stabilit la alin. (3) este
valabil pentru anul fiscal 2002. De la data de 1 ianuarie pana la data de 31
decembrie 2003 plafonul de impozitare se stabileste la suma de 1,7 miliarde
lei, iar de la data de 1 ianuarie 2004 si in continuare plafonul de impozitare
se stabileste la 2 miliarde lei.
(5) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri care au
fost destinate exclusiv realizarii de operatiuni scutite in baza prezentului
articol, daca taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor respective nu a fost
dedusa.
(6) Persoanele impozabile pot opta pentru plata taxei pe valoarea adaugata
in cazul:
a) operatiunilor de arendare, concesionare si inchiriere de bunuri imobile,
prevazute la alin. (2) lit. o), in conditiile stabilite prin normele de
aplicare a legii;
b) operatiunilor prevazute la alin. (3).
SUBSECTIUNEA a 2-a
Operatiuni scutite la import
Art. 10
Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata:
a) bunurile importate destinate comercializarii in regim duty-free, precum
si prin magazinele pentru servirea in exclusivitate a reprezentantelor diplomatice
si a personalului acestora;
b) bunurile introduse in tara de calatori sau de alte persoane fizice cu
domiciliul in tara ori in strainatate, in conditiile si in limitele stabilite
prin hotarare a Guvernului, potrivit regimului vamal aplicabil persoanelor
fizice;
c) reparatiile si transformarile la nave si aeronave romanesti in
strainatate, precum si carburantii si alte bunuri, aprovizionate din
strainatate, destinate utilizarii pe nave si/sau aeronave;
d) importul de bunuri a caror livrare este scutita de taxa pe valoarea
adaugata in interiorul tarii. Acelasi regim se aplica pentru serviciile
efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul in strainatate, pentru care
locul prestarii se considera a fi in Romania, potrivit prevederilor art. 7;
e) licente de filme si programe, drepturi de transmisie, abonamente la
agentii de stiri externe si altele de aceasta natura, destinate activitatii de
radio si televiziune;
f) importul de bunuri primite in mod gratuit cu titlu de ajutoare sau donatii
destinate unor scopuri cu caracter umanitar, social, filantropic, religios, de
aparare a sanatatii, cultural, artistic, educativ, stiintific, sportiv, de
protectie si ameliorare a mediului, de protectie si conservare a monumentelor
istorice si de arhitectura si importurile de bunuri finantate direct din
imprumuturi nerambursabile, acordate Romaniei de organisme internationale, de
guverne straine si/sau de organizatii nonprofit si de caritate, in conditii
stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi;
g) importul urmatoarelor bunuri: mostrele fara valoare comerciala,
materialele publicitare si de documentare, bunurile de origine romana, bunurile
straine care, potrivit legii, devin proprietatea statului, bunurile reparate in
strainatate sau bunurile care le inlocuiesc pe cele necorespunzatoare
calitativ, returnate partenerilor externi in perioada de garantie, bunurile
care se inapoiaza in tara ca urmare a unei expedieri eronate, echipamentele
pentru protectia mediului stabilite prin hotarare a Guvernului;
h) importul bunurilor efectuate in Romania de catre fortele statelor membre
NATO pentru uzul acestor forte sau al personalului civil insotitor ori pentru
aprovizionarea popotelor lor sau cantinelor, in cazul in care aceste forte sunt
destinate efortului comun de aparare.
SUBSECTIUNEA a 3-a
Scutiri pentru exporturi sau alte operatiuni similare si pentru transportul
international
Art. 11
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata:
a) exportul de bunuri, transportul si prestarile de servicii legate direct
de exportul bunurilor, bunurile comercializate prin magazinele duty-free,
precum si prin magazinele situate in aeroporturile internationale dupa locurile
stabilite pentru efectuarea controlului vamal la iesirea din tara;
b) transportul international de persoane in si din strainatate, precum si
prestarile de servicii legate direct de acesta;
c) transportul de marfa si de persoane, in si din porturile si
aeroporturile din Romania, cu nave si aeronave sub pavilion romanesc, comandate
de beneficiari din strainatate;
d) trecerea mijloacelor de transport de marfuri si de calatori cu mijloace
de transport fluvial specializate, intre Romania si statele vecine;
e) transportul, prestarile de servicii accesorii transportului, precum si
alte prestari de servicii aferente marfurilor din import si a caror
contravaloare este inclusa in baza de impozitare conform art. 19 alin. (1) si
(2);
f) livrarile de bunuri destinate utilizarii pe nave si aeronave sau
incorporarii in nave si aeronave, care presteaza transporturi internationale de
persoane si de marfuri;
g) prestarile de servicii efectuate pentru nevoile directe ale navelor si
aeronavelor care efectueaza transporturi internationale de persoane si de
marfuri, precum si pentru incarcatura lor;
h) reparatiile la mijloacele de transport contractate cu beneficiari din
strainatate;
i) alte prestari de servicii efectuate de persoane impozabile cu sediul in
Romania, contractate cu beneficiari din strainatate, in conditiile prevazute
prin normele de aplicare a prezentei legi;
j) prestarile de servicii pentru navele aflate in proprietatea companiilor
de navigatie care isi desfasoara activitatea in regimul special maritim sau
operate de acestea, precum si livrarile de nave in intregul lor catre aceste
companii;
k) livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea directa a
misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si a personalului
acestora, pe baza de reciprocitate; livrarile de bunuri si prestarile de
servicii in favoarea directa a reprezentantelor internationale
interguvernamentale acreditate in Romania, precum si a personalului acestora;
l) bunurile cumparate din expozitiile organizate in Romania, precum si din
reteaua comerciala, expediate sau transportate in strainatate de catre
cumparatorul care nu are domiciliul sau sediul in Romania;
m) livrarile de bunuri si prestarile de servicii finantate din ajutoare sau
imprumuturi nerambursabile acordate de guverne straine, de organisme
internationale si de organizatii nonprofit si de caritate din strainatate si
din tara, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice;
n) constructia, extinderea, reabilitarea si consolidarea lacasurilor de
cult religios;
o) livrarile de utilaje, echipamente si prestarile de servicii legate
nemijlocit de operatiunile petroliere, realizate de titularii acordurilor
petroliere, persoane juridice straine, in baza Legii petrolului nr. 134/1995;
p) livrarile de utilaje, echipamente si prestarile de servicii aferente
obiectivului de investitii "Dezvoltarea si modernizarea Aeroportului
International Bucuresti-Otopeni";
r) prestarile de servicii efectuate de intermediari care actioneaza in
numele sau in contul altuia, atunci cand intervin in operatiunile prevazute in
prezentul articol;
s) livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate pentru fortele
statelor membre NATO pentru uzul acestora sau al personalului civil insotitor
ori pentru aprovizionarea popotelor lor sau cantinelor, in cazul in care aceste
forte sunt destinate efortului comun de aparare. In cazul in care bunurile nu
sunt expediate sau transportate in afara tarii si pentru prestarile de
servicii, scutirea se acorda potrivit unei proceduri de restituire a taxei
stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Pentru operatiunile prevazute la alin. (1) lit. a) - c), e) - g), i) si
r) justificarea regimului de scutire se realizeaza pe baza documentelor
stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi.
(3) Pentru operatiunile prevazute la alin. (1) lit. k) - p) aplicarea
regimului de scutire se realizeaza in conditiile stabilite prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(4) Pentru lucrarile de constructie de locuinte, extindere, consolidare si
reabilitare a locuintelor existente, nefinalizate la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente perioadei in
care au beneficiat de aplicarea cotei zero, conform prevederilor art. 17 lit.
B.n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adaugata, cu modificarile ulterioare, se realizeaza conform procedurii
stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
SUBSECTIUNEA a 4-a
Scutiri speciale legate de traficul international de bunuri
Art. 12
Se scutesc de taxa pe valoarea adaugata urmatoarele operatiuni, cu conditia
ca acestea sa nu duca la utilizare si/sau consumare finala:
a) operatiunile de perfectionare activa prevazute la cap. VII, sectiunea a
IV-a din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei;
b) bunurile realizate in regim de perfectionare activa, potrivit
prevederilor cap. VII, sectiunea a IV-a, art. 111 alin. (1) lit. a) din Legea
nr. 141/1997, de persoane impozabile cu sediul in Romania, contractate cu
beneficiari din strainatate si care din dispozitia acestora sunt livrate in
antrepozite vamale aflate pe teritoriul Romaniei;
c) introducerea in tara de bunuri plasate in regim vamal suspensiv cu
exonerarea totala de la plata drepturilor de import, potrivit prevederilor
Codului vamal al Romaniei;
d) introducerea de bunuri in zonele libere direct din strainatate, in
vederea simplei depozitari a acestora, fara intocmirea de formalitati vamale;
e) introducerea de marfuri in zonele libere direct din strainatate, precum
si operatiunile comerciale de vanzare-cumparare a acestora intre diversi
operatori in perimetrul zonelor libere si care ulterior acestor operatiuni
parasesc in aceeasi stare teritoriul zonelor libere cu destinatie externa, fara
intocmirea de declaratii vamale;
f) prestarile de servicii legate direct de operatiunile prevazute la lit.
a) - e).
CAP. 2
Persoane obligate la plata taxei pe valoarea adaugata
Art. 13
(1) Taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat se plateste de
catre:
a) persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata, pentru operatiuni taxabile;
b) titularii operatiunilor de import de bunuri efectuat direct, prin
comisionari sau terte persoane juridice care actioneaza in numele si din
ordinul titularului operatiunii de import, indiferent daca sunt sau nu
inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata la organele fiscale, cu
exceptia importurilor scutite conform art. 10;
c) persoanele fizice, pentru bunurile introduse in tara potrivit
regulamentului vamal aplicabil acestora;
d) persoanele juridice sau persoanele fizice cu sediul ori cu domiciliul
stabil in Romania, beneficiare ale prestarilor de servicii prevazute la art. 7
alin. (1) lit. c), efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul in
strainatate, cu exceptia celor scutite de taxa pe valoarea adaugata, indiferent
daca sunt sau nu inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata la
organele fiscale.
(2) In situatia in care persoana care realizeaza operatiuni taxabile nu are
sediul sau domiciliul stabil in Romania, aceasta este obligata sa desemneze un
reprezentant fiscal domiciliat in Romania, care se angajeaza sa indeplineasca
obligatiile ce ii revin conform prevederilor prezentei legi.
(3) Beneficiarii prestarilor de servicii pentru care locul prestarii se
considera a fi in Romania, potrivit criteriilor de aplicare teritoriala
stabilite la art. 7, sunt obligati la plata taxei pe valoarea adaugata, daca
prestatorii din strainatate nu au indeplinit obligatia desemnarii unui
reprezentant fiscal domiciliat in Romania.
CAP. 3
Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata
Art. 14
Faptul generator al taxei pe valoarea adaugata ia nastere in momentul
efectuarii livrarii de bunuri si/sau in momentul prestarii serviciilor, cu
exceptiile prevazute de prezenta lege.
Art. 15
Pentru operatiunile prevazute mai jos faptul generator al taxei pe valoarea
adaugata ia nastere la:
a) data inregistrarii declaratiei vamale, in cazul bunurilor plasate in
regim de import;
b) data primirii facturii externe pentru serviciile contractate de persoane
impozabile din Romania cu prestatori cu sediul sau domiciliul in strainatate,
pentru care locul prestarii se considera a fi in Romania;
c) data platii prestatorului extern, in cazul platilor efectuate fara
factura pentru serviciile contractate de persoane impozabile din Romania cu
prestatori cu sediul sau domiciliul in strainatate, pentru care locul prestarii
se considera a fi in Romania;
d) data la care bunurile aflate intr-un regim vamal suspensiv sunt plasate
in regim de import;
e) data stabilirii debitului pe baza de factura pentru prestarile de
servicii care dau loc la decontari sau plati succesive, acestea fiind
considerate ca au fost efectuate in momentul expirarii perioadelor aferente
acestor decontari sau plati;
f) data vanzarii bunurilor catre beneficiari, in cazul operatiunilor
efectuate prin intermediari sau prin consignatie;
g) data emiterii documentelor in care se consemneaza preluarea de catre
persoane impozabile a unor bunuri achizitionate sau fabricate de catre acestea
pentru a fi utilizate in scopuri care nu au legatura cu activitatea economica
desfasurata de acestea sau pentru a fi puse la dispozitie altor persoane fizice
ori juridice in mod gratuit;
h) data documentelor prin care se confirma prestarea de catre persoane
impozabile a unor servicii in scopuri care nu au legatura cu activitatea
economica desfasurata de acestea sau pentru alte persoane fizice ori juridice
in mod gratuit;
i) data colectarii monedelor din masina pentru marfurile vandute prin
masini automate;
j) termenele de plata a ratelor prevazute in contracte pentru operatiunile
de leasing.
Art. 16
(1) Exigibilitatea este dreptul organului fiscal de a pretinde platitorului
de taxa pe valoarea adaugata, la o anumita data, plata taxei datorate bugetului
de stat.
(2) Exigibilitatea ia nastere concomitent cu faptul generator, cu exceptiile
prevazute de prezenta lege.
(3) Pentru livrarile de bunuri cu plata in rate exigibilitatea taxei pe
valoarea adaugata intervine la data prevazuta pentru plata ratelor.
(4) Exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata este anticipata faptului
generator atunci cand:
a) factura fiscala este emisa inaintea efectuarii livrarii bunurilor sau
prestarii serviciilor;
b) contravaloarea bunurilor sau a serviciilor se incaseaza inaintea
efectuarii livrarii bunurilor sau prestarii serviciilor;
c) se incaseaza avansuri, cu exceptia avansurilor acordate pentru:
1. plata importurilor si a datoriei vamale stabilite potrivit legii;
2. realizarea productiei destinate exportului;
3. efectuarea de plati in contul clientului;
4. livrari de bunuri si prestari de servicii scutite de taxa pe valoarea
adaugata.
(5) Pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii care se
efectueaza continuu - energie electrica, energie termica, gaze naturale, apa,
servicii telefonice si altele similare - exigibilitatea taxei pe valoarea
adaugata intervine la data stabilirii debitului beneficiarului pe baza de
factura fiscala sau alt document legal.
(6) Exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata aferente avansurilor incasate
de persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata, care au castigat licitatii pentru efectuarea obiectivelor finantate
din credite acordate de organismele financiare internationale statului roman
sau garantate de acesta, ia nastere la data facturarii situatiilor de lucrari.
(7) Exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata aferente sumelor constituite
drept garantie pentru acoperirea eventualelor reclamatii privind calitatea
lucrarilor de constructii-montaj ia nastere la data incheierii
procesului-verbal de receptie definitiva sau, dupa caz, la data incasarii
sumelor, daca incasarea este anterioara acestuia.
(8) Exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru lucrarile imobiliare
intervine la data incasarii avansurilor pe baza de situatii de lucrari, dar
antreprenorii pot sa opteze pentru plata taxei pe valoarea adaugata la data
livrarii, in conditii stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi.
Art. 17
(1) Pentru livrarile de masini industriale, mijloace de transport destinate
realizarii de activitati productive, utilaje tehnologice, instalatii,
echipamente, aparate de masura si control, automatizari si produse de software,
care au fost produse cu cel mult un an inaintea vanzarii si nu au fost
niciodata utilizate, exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata se amana in
urmatoarele conditii:
a) pe perioada de realizare a investitiei, pana la punerea in functiune a
acesteia, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare datei de punere in
functiune a investitiei, dar nu mai mult de 12 luni de la data inceperii
investitiei, cand livrarile respective se efectueaza catre intreprinderile mici
si mijlocii, astfel cum sunt definite in Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificarile ulterioare, precum si catre societatile
comerciale cu capital majoritar privat, persoane juridice romane, persoanele
fizice si asociatiile familiale autorizate conform Decretului-lege nr. 54/1990
privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice pe baza liberei
initiative*), cu modificarile ulterioare, care isi au sediul si isi desfasoara
activitatea in zona defavorizata, in vederea efectuarii de investitii in zonele
defavorizate;
b) pe perioada de realizare a investitiei, pana la punerea in functiune a
acesteia, respectiv pana pe data de 25 a lunii urmatoare datei de punere in
functiune a investitiei, dar nu mai mult de 30 de luni de la data inregistrarii
statistice la Ministerul Economiei si Comertului, cand livrarile respective se
efectueaza catre persoane impozabile care realizeaza investitii care se
incadreaza in prevederile Legii nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor
directe cu impact semnificativ in economie.
------------
*) Decretul-lege nr. 54/1990 a fost abrogat prin Legea nr. 507/2002 privind
organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 6 august
2002.
(2) Amanarea exigibilitatii taxei pe valoarea adaugata prevazuta la alin.
(1) se realizeaza astfel:
a) beneficiarii prevazuti la alin. (1) au obligatia sa achite in numele
furnizorului taxa pe valoarea adaugata direct la bugetul statului, la termenele
prevazute la alin. (1), sau sa compenseze aceasta taxa cu taxa de rambursat
rezultata din decontul lunii precedente depus la organele fiscale. Taxa pe
valoarea adaugata achitata sau compensata devine deductibila si se inscrie in
decontul de taxa pe valoarea adaugata din luna respectiva. Cu suma achitata sau
compensata se va diminua corespunzator datoria fata de furnizor. In situatia in
care beneficiarii nu achita sau nu compenseaza taxa pe valoarea adaugata la
termenele prevazute la alin. (1), vor fi obligati sa plateasca dobanzi si penalitati
de intarziere in cuantumul stabilit pentru neplata obligatiilor fata de bugetul
de stat;
b) furnizorii vor inregistra ca taxa neexigibila taxa pe valoarea adaugata
aferenta livrarilor prevazute la alin. (1), pentru care nu mai au obligatia de
plata la bugetul de stat. In luna in care beneficiarii achita sau compenseaza
taxa pe valoarea adaugata respectiva, taxa devine exigibila, dar furnizorii isi
vor reduce corespunzator suma taxei colectate si concomitent vor reduce datoria
beneficiarilor consemnata in conturile de clienti. Furnizorii nu vor fi
obligati la plata de dobanzi si penalitati de intarziere pentru neplata in
termen de catre beneficiari a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata a
carei exigibilitate a fost amanata potrivit prevederilor alin. (1).
(3) Atestarea dreptului de amanare a exigibilitatii taxei pe valoarea
adaugata se realizeaza in conditii stabilite prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(4) Prevederile prezentului articol se aplica numai in conditiile in care
beneficiarii livrarilor prevazute la alin. (1) sunt inregistrati ca platitori
de taxa pe valoarea adaugata la organele fiscale.
CAP. 4
Baza de impozitare
SECTIUNEA 1
In interiorul tarii
Art. 18
(1) Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din:
a) pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii, altele decat
cele prevazute la lit. b) si c), din tot ceea ce constituie contrapartida
obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de furnizor ori prestator din partea
cumparatorului, beneficiarului sau a unui tert, inclusiv subventiile direct
legate de pretul acestor operatiuni, exclusiv taxa pe valoarea adaugata;
b) preturile de achizitie sau, in lipsa acestora, pretul de cost,
determinat la momentul livrarii/prestarii, pentru operatiunile prevazute la
art. 3 alin. (4) si la art. 4 alin. (3);
c) compensatia pentru operatiunile prevazute la art. 3 alin. (3) lit. b) si
la art. 4 alin. (2).
(2) Sunt cuprinse in baza de impozitare:
a) impozitele, taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, exclusiv taxa
pe valoarea adaugata;
b) cheltuieli accesorii cum ar fi: comisioanele, cheltuielile de ambalare,
transport si asigurare, decontate cumparatorului sau clientului.
(3) Nu se cuprind in baza de impozitare urmatoarele:
a) rabaturile, remizele, risturnele, sconturile si alte reduceri de pret
acordate de furnizori direct clientilor in vederea stimularii vanzarilor, in
conditiile prevazute in contractele incheiate;
b) penalizarile, precum si sumele reprezentand daune-interese stabilite
prin hotarare judecatoreasca definitiva, solicitate pentru neindeplinirea
totala sau partiala a obligatiilor contractuale;
c) dobanzile percepute pentru: plati cu intarziere, vanzari cu plata in rate,
operatiuni de leasing;
d) sumele achitate de furnizor sau prestator in contul clientului si care
apoi se deconteaza acestuia;
e) ambalajele care circula intre furnizorii de marfa si clienti, prin
schimb, fara facturare.
(4) Baza de impozitare se reduce corespunzator:
a) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, preturile
sau alte elemente cuprinse in facturi ori in alte documente legal aprobate,
precum si in cazul retururilor de pana la 15% din presa scrisa;
b) in situatia in care reducerile de pret prevazute la alin. (3) lit. a)
sunt acordate conform contractelor incheiate dupa livrarea bunurilor sau
prestarea serviciilor;
c) in cazul in care cumparatorii returneaza ambalajele in care s-a expediat
marfa, pentru ambalajele care circula prin facturare.
SECTIUNEA a 2-a
La importul de bunuri
Art. 19
(1) Pentru bunurile importate baza de impozitare este constituita din
valoarea in vama, determinata potrivit legii, la care se adauga taxele vamale, comisionul
vamal, accizele si alte taxe datorate potrivit legii.
(2) Sunt cuprinse in baza de impozitare, in masura in care nu au fost
cuprinse in baza de impozitare determinata potrivit alin. (1), cheltuieli
accesorii cum ar fi: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si
asigurare care intervin dupa intrarea bunului in tara pana la primul loc de
destinatie a bunurilor.
(3) Prin primul loc de destinatie se intelege locul care figureaza pe
documentul de transport care insoteste bunurile la intrarea in tara.
(4) Nu sunt cuprinse in baza de impozitare elementele prevazute la art. 18
alin. (3) lit. a) - c) si e).
(5) In cazul in care elementele care servesc la determinarea bazei de
impozitare la import sunt exprimate intr-o valuta straina, cursul de schimb la
care se face evaluarea este cel stabilit pentru calculul valorii in vama.
CAP. 5
Cotele de impozitare si calculul taxei pe valoarea adaugata
Art. 20
(1) In Romania cota standard a taxei pe valoarea adaugata este de 19% si se
aplica operatiunilor impozabile, cu exceptia celor scutite de taxa pe valoarea
adaugata.
(2) Cota de taxa pe valoarea adaugata aplicabila este cea in vigoare la
data la care ia nastere faptul generator al taxei pe valoarea adaugata.
(3) Pentru cazurile in care exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata nu
coincide cu faptul generator, prevazute la art. 16 alin. (3) - (6), se aplica
cotele in vigoare la data la care taxa devine exigibila. Pentru operatiunile
prevazute la art. 16 alin. (4), in situatia modificarii cotelor, se va proceda
la regularizare pentru a se aplica cotele in vigoare la data la care ia nastere
faptul generator al taxei pe valoarea adaugata. Regularizarea se efectueaza
prin refacturarea integrala a contravalorii livrarilor de bunuri si/sau
prestarilor de servicii cu cotele in vigoare la data la care ia nastere faptul
generator si scaderea in cadrul aceleiasi facturi a sumelor facturate anterior.
Art. 21
(1) Taxa pe valoarea adaugata se calculeaza prin aplicarea cotei standard
asupra bazei de impozitare determinate in conditiile stabilite in cap. IV.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), taxa pe valoarea adaugata se
calculeaza prin aplicarea cotei recalculate, determinata potrivit metodologiei
stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi, asupra:
a) sumelor obtinute din vanzarea bunurilor comercializate prin comertul cu
amanuntul - magazine comerciale, consignatii, unitati de alimentatie publica
sau alte unitati care au relatii directe cu populatia, ale caror preturi
cuprind si taxa pe valoarea adaugata;
b) sumelor obtinute din unele prestari de servicii - transport, posta,
telefon, telegraf si altele de aceeasi natura - ale caror tarife practicate
cuprind si taxa pe valoarea adaugata;
c) sumelor obtinute din vanzarea de bunuri pe baza de licitatie, pe baza de
evaluare sau de expertiza, precum si pentru alte situatii similare;
d) compensatiei, pentru transferul dreptului de proprietate a unor bunuri
din patrimoniul persoanelor impozabile in domeniul public, in conditiile
prevazute de legislatia referitoare la proprietatea publica si regimul juridic
al acesteia.
CAP. 6
Regimul deducerilor
Art. 22
(1) Dreptul de deducere ia nastere in momentul in care taxa pe valoarea adaugata
deductibila devine exigibila.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), pentru operatiunile
prevazute mai jos dreptul de deducere ia nastere:
a) la data platii efective sau, dupa caz, la data compensarii cu taxa pe
valoarea adaugata de rambursat din decontul lunii precedente, pentru bunurile
din import care beneficiaza de suspendarea platii taxei pe valoarea adaugata in
vama, prevazute la art. 29 lit. D.c);
b) la data platii efective sau, dupa caz, la data compensarii cu taxa pe
valoarea adaugata de rambursat din decontul lunii precedente, pentru
operatiunile prevazute la art. 17.
(3) Au dreptul la deducerea taxei pe valoarea adaugata numai persoanele
impozabile inregistrate la organele fiscale teritoriale ca platitori de taxa pe
valoarea adaugata.
(4) Persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente bunurilor
si serviciilor destinate realizarii de:
a) operatiuni taxabile;
b) livrari de bunuri si/sau prestari de servicii scutite de taxa pe
valoarea adaugata prevazute la art. 11 alin. (1) si la art. 12;
c) actiuni de sponsorizare, publicitate, protocol, precum si pentru alte
actiuni prevazute in legi, cu respectarea limitelor si destinatiilor prevazute
in acestea;
d) operatiuni rezultand din activitati economice prevazute la art. 2 alin.
(2), efectuate in strainatate, care ar da drept de deducere daca aceste
operatiuni ar fi realizate in interiorul tarii;
e) operatiuni prevazute la art. 3 alin. (6) si (7), daca taxa pe valoarea
adaugata ar fi aplicabila transferului respectiv.
(5) Taxa pe valoarea adaugata prevazuta la alin. (4) pe care persoana
impozabila are dreptul sa o deduca este:
a) taxa pe valoarea adaugata datorata sau achitata, aferenta bunurilor care
i-au fost livrate sau urmeaza sa ii fie livrate, si pentru prestarile de
servicii care i-au fost prestate ori urmeaza sa ii fie prestate de catre o alta
persoana impozabila inregistrata ca platitor de taxa pe valoarea adaugata;
b) taxa pe valoarea adaugata achitata, pentru bunurile importate prevazute
la art. 29 lit. D.b);
c) taxa pe valoarea adaugata achitata sau compensata cu taxa de rambursat
din decontul lunii precedente, pentru bunurile din import care beneficiaza de
suspendarea platii taxei in vama prevazute la art. 29 lit. D.c);
d) taxa pe valoarea adaugata evidentiata in decontul privind taxa pe
valoarea adaugata, pentru operatiunile prevazute la art. 29 lit. D.d) - f);
e) taxa pe valoarea adaugata achitata de beneficiar in numele furnizorului
sau compensata cu taxa de rambursat din decontul lunii precedente, pentru
operatiunile prevazute la art. 17.
(6) Bunurile si serviciile achizitionate pentru realizarea operatiunilor
prevazute la alin. (4) cuprind materiile prime si materialele, combustibilul si
energia, piesele de schimb, obiectele de inventar si de natura mijloacelor
fixe, precum si alte bunuri si servicii ce urmeaza a se reflecta in
cheltuielile de productie, de investitii sau de circulatie, dupa caz.
Art. 23
(1) Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente bunurilor
si/sau serviciilor care sunt utilizate de catre o persoana impozabila pentru
efectuarea atat de operatiuni ce dau drept de deducere, cat si de operatiuni
care nu dau drept de deducere se determina in raport cu gradul de utilizare a
bunurilor si/sau serviciilor respective la realizarea operatiunilor care dau
drept de deducere.
(2) Modul de determinare a gradului de utilizare a bunurilor si/sau serviciilor
la realizarea operatiunilor care dau drept de deducere se stabileste prin
normele de aplicare a prezentei legi.
Art. 24
(1) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata
orice persoana impozabila trebuie sa justifice suma taxei cu urmatoarele
documente:
a) pentru deducerea prevazuta la art. 22 alin. (5) lit. a), cu facturi
fiscale sau alte documente legal aprobate, emise pe numele sau, de catre
persoane impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata;
b) pentru deducerea prevazuta la art. 22 alin. (5) lit. b), cu declaratia
vamala de import sau actul constatator al organelor vamale;
c) pentru deducerea prevazuta la art. 22 alin. (5) lit. c), cu declaratia
vamala emisa pe numele sau si documentul care confirma achitarea taxei pe
valoarea adaugata sau, in cazul compensarii, decontul de taxa pe valoarea
adaugata aferent lunii precedente, din care rezulta taxa de rambursat, si nota
contabila prin care s-a efectuat compensarea;
d) pentru deducerea prevazuta la art. 22 alin. (5) lit. d), cu factura
externa sau documentul care atesta plata prestatorului extern, in cazul
platilor fara factura, si nota contabila in care se consemneaza taxa pe
valoarea adaugata aferenta operatiunilor respective, atat ca taxa colectata,
cat si ca taxa deductibila;
e) pentru deducerea prevazuta la art. 22 alin. (5) lit. e), cu facturi
fiscale sau alte documente legal aprobate, emise pe numele sau de catre
persoane impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, si
documentul care confirma achitarea taxei pe valoarea adaugata sau, in cazul
compensarii, decontul privind taxa pe valoarea adaugata aferent lunii
precedente, din care rezulta taxa de rambursat, si nota contabila prin care s-a
efectuat compensarea.
(2) Nu poate fi dedusa taxa pe valoarea adaugata aferenta intrarilor
referitoare la:
a) operatiuni care nu au legatura cu activitatea economica a persoanelor
impozabile;
b) bunuri/servicii achizitionate de furnizori/prestatori in contul
clientilor si care apoi se deconteaza acestora;
c) servicii de transport, hoteliere, alimentatie publica si altele de
aceeasi natura, prestate pentru persoane impozabile care desfasoara activitate
de intermediere in turism;
d) bauturi alcoolice si produse din tutun destinate actiunilor de protocol;
e) bunurile lipsa sau depreciate calitativ in timpul transportului,
neimputabile, pe baza documentelor intocmite pentru predarea-primirea bunurilor
de la transportator si pentru inregistrarea lor in gestiunea persoanei
impozabile.
(3) Taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor
achizitionate, destinate realizarii obiectivelor proprii de investitii,
stocurilor de produse cu destinatie speciala finantate din sumele incasate de
la bugetul de stat sau de la bugetele locale de catre persoane impozabile
inregistrate la organele fiscale ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, se
deduce potrivit prevederilor art. 22. Cu taxa pe valoarea adaugata dedusa
pentru realizarea obiectivelor proprii de investitii se vor reintregi in mod
obligatoriu disponibilitatile de investitii. Sumele deduse in cursul anului
fiscal pentru obiectivele proprii de investitii pot fi utilizate numai pentru
plati aferente aceluiasi obiectiv de investitii pentru care s-au primit
alocatiile de la bugetul de stat sau bugetele locale. La incheierea
exercitiului financiar sumele deduse si neutilizate se vireaza la bugetul de
stat sau la bugetele locale in conturile si la termenele stabilite prin normele
metodologice anuale privind incheierea exercitiului financiar-bugetar si
financiar-contabil, emise de Ministerul Finantelor Publice. Unitatile care au
la finele anului fiscal taxa de rambursat, rezultata din decontul de taxa pe
valoarea adaugata, pot compensa aceasta taxa cu sumele deduse si neutilizate
datorate bugetului de stat sau bugetelor locale pentru operatiunile prevazute
in acest alineat.
Art. 25
(1) Dreptul de deducere se exercita lunar prin scaderea taxei deductibile
din suma reprezentand taxa pe valoarea adaugata facturata pentru bunurile
livrate si/sau serviciile prestate, denumita taxa colectata.
(2) Exercitarea dreptului de deducere nu se face pentru fiecare operatiune,
ci pentru ansamblul operatiunilor realizate in cursul unei luni.
(3) Taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat se stabileste
lunar pe baza de deconturi ale platitorilor de taxa pe valoarea adaugata, ca
diferenta intre taxa colectata si taxa dedusa potrivit legii. In situatia in
care taxa dedusa potrivit legii este mai mare decat taxa colectata, rezulta
taxa de rambursat, iar in situatia in care taxa colectata este mai mare decat
taxa dedusa potrivit legii, rezulta taxa de plata la bugetul de stat.
Art. 26
(1) Taxa de rambursat pentru luna de raportare stabilita prin decontul de
taxa pe valoarea adaugata conform art. 25 alin. (3) se regularizeaza in ordinea
urmatoare:
a) prin compensarea efectuata de persoana impozabila in limita taxei ramase
de plata rezultate din decontul lunii anterioare sau din deconturile lunilor
urmatoare, dupa caz, fara avizul organului fiscal, la intocmirea decontului de
taxa pe valoarea adaugata;
b)*) prin compensarea efectuata de organele fiscale la cerere sau din
oficiu, dupa caz, cu obligatii datorate si neachitate catre bugetul de stat,
obligatii datorate la fondul de risc pentru garantii de stat pentru imprumuturi
externe, inclusiv dobanzile si penalitatile de orice fel aferente acestora;
c)*) prin compensarea efectuata de organele fiscale la cerere sau din
oficiu, dupa caz, cu obligatii datorate si neachitate catre bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetul fondului de asigurari sociale de
sanatate, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetele locale, inclusiv
dobanzile si penalitatile de orice fel aferente acestora. Ordonatorii de
credite care raspund prin lege de colectarea veniturilor respective vor
comunica lunar la organele fiscale teritoriale datoriile pe care le au agentii
economici fata de aceste bugete si/sau fonduri;
d) rambursarea efectuata de organele fiscale.
(2) Taxa de plata stabilita prin decontul de taxa pe valoarea adaugata
conform art. 25 alin. (3) se achita bugetului de stat la termenul prevazut la
art. 29 lit. D.a).
------------
*) Literele b) si c) au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr.
86/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 624 din 31
august 2003.
Art. 27
(1) Persoanele impozabile pot solicita ori rambursarea cu control
anticipat, ori rambursarea cu control ulterior a diferentei de taxa ramase dupa
compensarea efectuata conform art. 26 alin. (1).
(2) Rambursarea cu control anticipat se efectueaza de organele fiscale
teritoriale in termen de 30 de zile lucratoare de la data depunerii cererii de
rambursare, pe baza verificarilor efectuate de organele de control fiscal.
(3) Rambursarea cu control ulterior se efectueaza de organele fiscale
teritoriale in termen de 15 zile lucratoare de la data depunerii cererii de
rambursare, pentru persoanele impozabile care se incadreaza in conditiile
stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi, cu verificarea ulterioara
efectuata de organele de control fiscal in termen de maximum 1 an de la data
rambursarii efective. Daca se dovedeste ca suma rambursata este gresita,
organele fiscale pot solicita restituirea sumei respective in conformitate cu
prevederile pentru taxa pe valoarea adaugata neplatita.
(4) Rambursarea taxei pe valoarea adaugata poate fi solicitata lunar.
Art. 28
Prin normele de aplicare a prezentei legi se stabilesc conditiile in care,
pentru rambursarile de taxa pe valoarea adaugata, organele de control fiscal
ale Ministerului Finantelor Publice pot solicita constituirea de garantii
personale sau solidare, in conditiile legii.
CAP. 7
Obligatiile platitorilor de taxa pe valoarea adaugata
Art. 29
Persoanele impozabile care realizeaza operatiuni taxabile si/sau operatiuni
scutite cu drept de deducere au urmatoarele obligatii:
A. Cu privire la inregistrarea la organele fiscale:
a) la inceperea activitatii, precum si in cazurile si in conditiile
stabilite prin prezenta lege, persoanele impozabile sunt obligate sa se
inregistreze ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, urmand procedurile
privind inregistrarea fiscala a platitorilor de impozite si taxe;
b) sa solicite organului fiscal scoaterea din evidenta ca platitori de taxa
pe valoarea adaugata, in caz de incetare a activitatii, in termen de 15 zile de
la data actului legal in care se consemneaza situatia respectiva.
B. Cu privire la intocmirea documentelor:
a) sa consemneze livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii in
facturi fiscale sau in alte documente legal aprobate si sa completeze in mod
obligatoriu urmatoarele date: denumirea, adresa si codul fiscal ale
furnizorului/prestatorului si, dupa caz, ale beneficiarului, data emiterii,
denumirea bunurilor livrate si/sau a serviciilor prestate, cantitatile, dupa
caz, pretul unitar, valoarea bunurilor/serviciilor fara taxa pe valoarea
adaugata, suma taxei pe valoarea adaugata. Pentru livrari de bunuri sau
prestari de servicii cu valoarea taxei pe valoarea adaugata mai mare de 50
milioane lei inclusiv, la aceste documente se anexeaza si copia de pe
documentul legal care atesta calitatea de platitor de taxa pe valoarea
adaugata;
b) persoanele impozabile platitoare de taxa pe valoarea adaugata sunt
obligate sa solicite de la furnizori/prestatori facturi fiscale ori documente
legal aprobate si sa verifice intocmirea corecta a acestora, iar pentru
operatiunile cu o valoare a taxei pe valoarea adaugata mai mare de 50 milioane
lei sunt obligate sa solicite si copia de pe documentul legal care atesta
calitatea de platitor de taxa pe valoarea adaugata a
furnizorului/prestatorului. Primirea si inregistrarea in contabilitate de
facturi fiscale sau alte documente legal aprobate care nu contin datele
prevazute a fi completate in mod obligatoriu la lit. a), precum si lipsa copiei
de pe documentul legal care atesta calitatea de platitor de taxa pe valoarea
adaugata a furnizorului/prestatorului in cazul cumpararilor cu o valoare a
taxei pe valoarea adaugata mai mare de 50 milioane lei inclusiv, determina
pierderea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente;
c) persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata
nu au obligatia sa emita facturi fiscale in cazul urmatoarelor operatiuni:
1. transport cu taximetre, precum si transport de persoane pe baza de
bilete de calatorie si abonamente;
2. vanzari de bunuri si/sau prestari de servicii consemnate in documente
specifice aprobate prin acte normative in vigoare;
3. vanzari de bunuri si/sau prestari de servicii pentru populatie pe baza
de documente fara nominalizari privind cumparatorul. La cererea cumparatorilor,
furnizorii/prestatorii pot sa emita facturi fiscale pe care vor inscrie: suma
incasata, numarul si data documentului prin care s-a efectuat plata de catre
beneficiar;
d) importatorii sunt obligati sa intocmeasca declaratia vamala de import,
direct sau prin reprezentanti autorizati, sa determine baza de impozitare
pentru bunurile importate potrivit art. 19 si sa calculeze taxa pe valoarea
adaugata datorata bugetului de stat.
C. Cu privire la evidenta operatiunilor:
a) sa tina evidenta contabila potrivit legii, astfel incat sa poata
determina baza de impozitare si taxa pe valoarea adaugata colectata pentru
livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate, precum si cea
deductibila aferenta intrarilor;
b) sa asigure conditiile necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea
informatiilor si conducerea evidentelor prevazute de reglementarile in domeniul
taxei pe valoarea adaugata;
c) sa intocmeasca si sa depuna lunar la organul fiscal, pana la data de 25
a lunii urmatoare inclusiv, decontul privind taxa pe valoarea adaugata,
potrivit modelului stabilit de Ministerul Finantelor Publice;
d) sa furnizeze organelor fiscale toate justificarile necesare in vederea
stabilirii operatiunilor realizate atat la sediul principal, cat si la
subunitati;
e) sa contabilizeze distinct veniturile si cheltuielile rezultate din
operatiunile asocierilor in participatiune. Drepturile si obligatiile legale
privind taxa pe valoarea adaugata revin asociatului care contabilizeaza
veniturile si cheltuielile potrivit contractului incheiat intre parti. La
sfarsitul perioadei de raportare veniturile si cheltuielile, inregistrate pe
naturi, se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea
inregistrarii acestora in contabilitatea proprie. Sumele decontate intre parti
fara respectarea acestor prevederi se supun taxei pe valoarea adaugata in
cotele prevazute de lege.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adaugata:
a) sa achite taxa pe valoarea adaugata datorata, potrivit decontului
intocmit lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare inclusiv;
b) sa achite taxa pe valoarea adaugata, aferenta bunurilor plasate in regim
de import, la organul vamal, cu exceptia operatiunilor de import scutite de
taxa pe valoarea adaugata;
c) prin derogare de la prevederile lit. b), se suspenda plata taxei pe
valoarea adaugata la organele vamale pentru:
1. masinile industriale, mijloacele de transport destinate realizarii de
activitati productive, utilajele tehnologice, instalatiile, echipamentele,
aparatele de masura si control, automatizari, care au fost produse cu cel mult
un an inainte de intrarea lor in tara si nu au fost niciodata utilizate,
importate de catre intreprinderile mici si mijlocii astfel cum sunt definite in
Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru
infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, in vederea
realizarii de investitii, pe perioada de realizare a investitiei, pana la
punerea in functiune a acesteia, dar nu mai mult de 12 luni de la data
inceperii investitiei;
2. masinile industriale, utilajele tehnologice, instalatiile,
echipamentele, aparatele de masura si control, automatizari, mijloace de
transport destinate realizarii de activitati productive, care au fost produse
cu cel mult un an inainte de intrarea lor in tara si nu au fost niciodata
utilizate, importate de catre societatile comerciale cu capital majoritar
privat, persoane juridice romane, precum si de catre persoanele fizice si
asociatiile familiale, autorizate conform Decretului-lege nr. 54/1990, cu
modificarile ulterioare, care isi au sediul si isi desfasoara activitatea in
zona defavorizata, in vederea efectuarii de investitii in zonele defavorizate,
pe perioada de realizare a investitiei, pana la punerea in functiune a
acesteia, dar nu mai mult de 12 luni de la data inceperii investitiei;
3. masinile industriale, utilajele tehnologice, instalatiile,
echipamentele, aparatele de masura si control, automatizari, mijloace de
transport destinate realizarii de activitati productive, care au fost produse
cu cel mult un an inainte de intrarea lor in tara si nu au fost niciodata
utilizate, importate de catre persoane impozabile care realizeaza investitii
care se incadreaza in prevederile Legii nr. 332/2001 privind promovarea
investitiilor directe cu impact semnificativ in economie, pe perioada de
realizare a investitiei, pana la punerea in functiune a acesteia, dar nu mai
mult de 30 de luni de la data inregistrarii statistice la Ministerul Economiei
si Comertului;
4. masinile industriale, utilajele, instalatiile si echipamentele care se
importa in vederea efectuarii si derularii investitiilor prin care se
realizeaza o unitate productiva noua, se dezvolta capacitatile existente sau se
retehnologizeaza fabrici, sectii, ateliere, precum si masinile agricole si
mijloacele de transport destinate realizarii de activitati productive, pe
termen de 120 de zile de la data efectuarii importului. De asemenea, se
suspenda plata taxei pe valoarea adaugata la organele vamale, pe termen de 60
de zile, pentru materiile prime care nu se produc in tara sau sunt deficitare,
importate in vederea realizarii obiectului de activitate. Atestarea dreptului
de a beneficia de suspendarea platii taxei pe valoarea adaugata in vama pentru
importurile prevazute la pct. 1, 2, 3 si 4 se face in conditii stabilite prin
ordin al ministrului finantelor publice;
d) taxa pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor de leasing contractate
cu locatori/finantatori din strainatate se achita de catre persoanele care nu
sunt inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, indiferent de
statutul lor juridic, pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care este
prevazuta prin contract data de plata a ratelor si/sau pe data de 25 a lunii
urmatoare celei in care au avut loc plati de avansuri. Persoanele impozabile
inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata vor evidentia taxa
aferenta acestor operatiuni, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa
deductibila, in decontul privind taxa pe valoarea adaugata intocmit pentru luna
in care este prevazuta prin contract data pentru plata ratelor si/sau luna in
care au loc plati de avansuri. Daca la expirarea contractului de leasing
bunurile care au facut obiectul acestuia trec in proprietatea beneficiarului,
taxa pe valoarea adaugata datorata pentru valoarea la care se face transferul
dreptului de proprietate asupra bunurilor respective se achita la organele
vamale;
e) taxa pe valoarea adaugata aferenta serviciilor contractate de
beneficiari din Romania cu prestatori cu sediul sau cu domiciliul in
strainatate, pentru care locul prestarii se considera a fi in Romania, potrivit
art. 7 lit. c), exclusiv operatiunile de leasing contractate cu
locatori/finantatori din strainatate, care sunt reglementate la lit. d), se
achita de catre persoanele care nu sunt inregistrate ca platitori de taxa pe
valoarea adaugata, indiferent de statutul lor juridic, pe data de 25 a lunii
urmatoare celei in care a fost primita factura externa sau pe data de 25 a
lunii urmatoare celei in care a fost efectuata o plata fara factura catre
prestatorul extern. In cazul persoanelor inregistrate ca platitori de taxa pe
valoarea adaugata, taxa aferenta acestor operatiuni se consemneaza in decontul
privind taxa pe valoarea adaugata, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa
deductibila, in luna in care a fost primita factura externa sau a fost
efectuata o plata fara factura catre prestatorul extern;
f) prevederile lit. e) se aplica si serviciilor contractate de beneficiari
din Romania cu prestatori cu sediul sau cu domiciliul in strainatate pentru
care locul prestarii se considera a fi in Romania, potrivit art. 7 lit. a), b)
si d), in situatia in care prestatorul extern nu si-a desemnat un reprezentant
fiscal in Romania;
g) sa achite taxa datorata bugetului de stat, anterior datei depunerii
cererii la organul fiscal pentru scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe
valoarea adaugata, in caz de incetare a activitatii;
h) in cazul persoanelor impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe
valoarea adaugata, daca din decontul privind taxa pe valoarea adaugata din luna
precedenta rezulta taxa de rambursat, acestea au dreptul sa compenseze aceasta
suma cu suma datorata potrivit prevederilor lit. c).
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 30
Modelul si continutul formularelor de facturi fiscale sau alte documente
legal aprobate, jurnale pentru cumparari, jurnale pentru vanzari, borderouri
zilnice de vanzare/incasare si alte documente necesare in vederea aplicarii
prevederilor prezentei legi se stabilesc de Ministerul Finantelor Publice si
sunt obligatorii pentru platitorii de taxa pe valoarea adaugata.
Art. 31
(1) Corectarea taxei pe valoarea adaugata determinate in mod eronat,
inscrisa in facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, de persoanele
impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, se va
efectua astfel:
a) in cazul in care documentul nu a fost transmis catre beneficiar, acesta
se anuleaza si se emite un nou document;
b) in cazul in care documentul a fost transmis beneficiarului, corectarea
erorilor se efectueaza prin emiterea unui nou document cu valorile inscrise cu
semnul minus, in care se va mentiona numarul documentului corectat si
concomitent se emite un nou document corect. Documentele respective se vor
inregistra in jurnalul de vanzari, respectiv de cumparari, si vor fi preluate
in deconturile intocmite de furnizor si, respectiv, de beneficiar pentru luna
in care a avut loc corectarea.
(2) Reducerea bazei de impozitare prevazuta la art. 18 alin. (4) se
realizeaza prin emiterea de catre furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de
servicii a unor noi documente cu valorile inscrise cu semnul minus, care vor fi
transmise si beneficiarului. Documentele respective se vor inregistra in
jurnalul de vanzari, respectiv de cumparari, si vor fi preluate in deconturile
intocmite de furnizor si, respectiv, de beneficiar pentru luna in care s-a
efectuat reducerea.
Art. 32
(1) Organele de control fiscal au dreptul sa efectueze verificari si
investigatii la persoanele obligate la plata taxei pe valoarea adaugata,
privind respectarea prezentei legi, inclusiv asupra inregistrarilor contabile.
In acest scop persoanele impozabile au obligatia sa prezinte evidentele si
documentele aferente.
(2) In situatia in care, in urma verificarii efectuate, rezulta erori sau
abateri de la normele legale, organele de control fiscal au obligatia de a
stabili cuantumul taxei pe valoarea adaugata deductibile si facturate.
(3) In cazul in care facturile fiscale, evidentele contabile sau datele
necesare pentru calcularea bazei de impozitare lipsesc ori sunt incomplete in
ceea ce priveste cantitatile, preturile si/sau tarifele practicate pentru
livrari de bunuri si/sau prestari de servicii, organele de control fiscal vor
proceda la impozitare prin estimare.
Art. 33
Pentru neplata integrala sau a unei diferente din taxa pe valoarea adaugata
in termenul stabilit, persoanele impozabile datoreaza majorari de intarziere si
penalitati de intarziere calculate conform legislatiei privind calculul si
plata sumelor datorate pentru neachitarea la termen a impozitelor si taxelor.
Art. 34
Actele de control emise de organele de specialitate ale Ministerului
Finantelor Publice pentru constatarea obligatiilor de plata privind taxa pe
valoarea adaugata constituie titluri de creanta, care devin titluri executorii
in conditiile legii.
Art. 35
(1) Nerespectarea prevederilor art. 29 si 30 se sanctioneaza conform Legii
nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
(2) Depunerea cu intarziere a decontului de taxa pe valoarea adaugata se
sanctioneaza conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/1997 privind
procedura de intocmire si depunere a declaratiilor de impozite si taxe,
aprobata si modificata prin Legea nr. 73/1998, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 36
Determinarea, cu rea-credinta, de catre persoane impozabile a sumei taxei
pe valoarea adaugata de rambursat si obtinerea nelegala, in acest fel, a unor
sume de bani de la organele fiscale constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 1 an la 7 ani.
Art. 37
Solutionarea contestatiilor asupra sumelor privind taxa pe valoarea
adaugata, constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale
organelor Ministerului Finantelor Publice, se face conform prevederilor legale
in vigoare.
Art. 38
Pentru aplicarea unitara a prevederilor legale privind taxa pe valoarea
adaugata se constituie in cadrul Ministerului Finantelor Publice Comisia
centrala fiscala, condusa de secretarul de stat cu atributii in domeniul
politicii si legislatiei fiscale. Componenta si atributiile comisiei se aproba
prin ordin al ministrului finantelor publice. Deciziile Comisiei centrale
fiscale se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 39
In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, va aproba normele de
aplicare a dispozitiilor acesteia.
Art. 40
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 iunie 2002, cu exceptia
prevederilor art. 27 alin. (2) care intra in vigoare la data de 1 octombrie
2002. Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adaugata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 15
martie 2000, aprobata si modificata prin Legea nr. 547/2001;
b) prevederile art. 5 referitoare la scutirea de taxa pe valoarea adaugata
din Legea nr. 103/1992 privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru
producerea obiectelor de cult, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 244 din 1 octombrie 1992, cu modificarile ulterioare;
c) prevederile referitoare la scutirea de taxa pe valoarea adaugata ale
art. 42 alin. (1) pentru sursele de finantare prevazute la art. 33 alin. (1)
lit. c) din Legea partidelor politice nr. 27/1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 29 aprilie 1996, cu modificarile
ulterioare;
d) prevederile art. 37 liniutele 3 si 4 din Ordonanta Guvernului nr.
30/1995 privind regimul de concesionare a construirii si exploatarii unor
tronsoane de cai de comunicatii terestre - autostrazi si cai ferate, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995,
aprobata si modificata prin Legea nr. 136/1996, cu modificarile ulterioare;
e) prevederile art. 173 alin. (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 606 din 10
decembrie 1999, cu modificarile ulterioare;
f) prevederile art. 4 alin. 2 referitoare la taxa pe valoarea adaugata din
Legea nr. 118/1996 privind constituirea si utilizarea Fondului special al
drumurilor publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
150 din 15 aprilie 1998, cu modificarile ulterioare;
g) prevederile art. 4 alin. (2) referitoare la scutirea de taxa pe valoarea
adaugata din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea
bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi
clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 153 din 14 iulie
1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 166/1998, cu modificarile ulterioare;
h) prevederile art. 3 lit. a), art. 4 si art. 5 alin. 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 8/1998 privind constituirea Fondului special pentru promovarea
si dezvoltarea turismului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, aprobata si modificata prin Legea nr. 23/2000,
cu modificarile ulterioare;
i) prevederile art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 116/1998 privind
instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim
international, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 326
din 29 august 1998, cu modificarile ulterioare;
j) prevederile art. 6 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545 din 8 noiembrie 1999, cu
modificarile ulterioare;
k) prevederile art. 76 referitoare la scutirea de taxa pe valoarea adaugata
din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificarile
ulterioare;
l) prevederile art. 26 alin. (2) referitoare la scutirea de taxa pe
valoarea adaugata din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active bancare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998, aprobata si modificata prin Legea nr.
409/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
m) prevederile art. 21^1 si 21^4 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, astfel cum a fost modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 297/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2001, aprobata si modificata prin Legea nr.
415/2001;
n) prevederile art. 2 lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 14/1995 privind
unele masuri pentru stimularea realizarii de obiective complexe si a productiei
cu ciclu lung de fabricatie, destinate exportului, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 3 februarie 1995, aprobata prin Legea
nr. 70/1995, cu modificarile ulterioare;
o) prevederile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 332/2001 privind promovarea
investitiilor directe cu impact semnificativ in economie, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 356 din 3 iulie 2001.
ANEXA 1
LISTA
activitatilor la care se refera art. 2 alin. (5)
1. Telecomunicatii
2. Furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica si agent
frigorific
3. Transportul de bunuri
4. Serviciile prestate de porturi si aeroporturi
5. Transportul de pasageri
6. Livrarea de bunuri noi produse pentru vanzare
7. Activitatea targurilor si expozitiilor comerciale
8. Depozitarea
9. Activitatile organelor de publicitate comerciala
10. Activitatile agentiilor de calatorie
11. Activitatea magazinelor pentru personal.