LEGE
Nr. 324 din 8 iulie 2003
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea
stiintifica si dezvoltarea tehnologica
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 514 din 16 iulie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 57 din 16 august 2002 privind cercetarea
stiintifica si dezvoltarea tehnologica, adoptata in temeiul art. 1 pct. VI.1
din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 643 din 30 august
2002, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Activitatea de cercetare-dezvoltare cuprinde: cercetarea fundamentala,
cercetarea aplicativa, dezvoltarea tehnologica si inovarea.
(2) Definitiile termenilor utilizati in cuprinsul ordonantei sunt prevazute
in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta."
2. La articolul 4 alineatul (2), dupa litera d) se introduce litera e) cu
urmatorul cuprins:
"e) conducerea, in cazuri deosebite, a unor programe de
cercetare-dezvoltare si inovare sau parti din acestea."
3. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Sistemul national de cercetare-dezvoltare este constituit din ansamblul
unitatilor si institutiilor de drept public si de drept privat care au in
obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea."
4. La articolul 7, partea introductiva si litera c) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 7
Din sistemul national de cercetare-dezvoltare face parte sistemul de
cercetare-dezvoltare de interes national, care cuprinde urmatoarele categorii
de unitati de drept public, acreditate in acest sens, conform prevederilor
prezentei ordonante:
...........................................................................
c) institutii de invatamant superior acreditate sau structuri ale
acestora;"
5. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
In sistemul national de cercetare-dezvoltare sunt cuprinse, in afara
unitatilor si institutiilor prevazute la art. 7, si urmatoarele categorii de
unitati si institutii:
A. Unitatile si institutiile de drept public:
a) institute, centre sau statiuni de cercetare-dezvoltare organizate ca
institutii publice;
b) institute sau centre de cercetare-dezvoltare organizate in cadrul
societatilor nationale, companiilor nationale si regiilor autonome sau ale
administratiei publice centrale si locale;
c) centre internationale de cercetare-dezvoltare infiintate in baza unor
acorduri internationale;
d) alte institutii publice sau structuri ale acestora, care au ca obiect de
activitate si cercetarea-dezvoltarea.
B. Unitatile si institutiile de drept privat:
a) unitati de cercetare-dezvoltare organizate ca societati comerciale;
b) societati comerciale, precum si structurile acestora care au ca obiect
de activitate si cercetarea-dezvoltarea;
c) institutii de invatamant superior private acreditate sau structuri ale
acestora;
d) organizatii neguvernamentale care au ca obiect de activitate si
cercetarea-dezvoltarea."
6. Articolul 9 se abroga.
7. La articolul 12, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare prevazute la art. 7
si la art. 8 lit. A infiinteaza Consiliul stiintific, care participa la
elaborarea strategiei unitatii si a programelor proprii de
cercetare-dezvoltare, precum si la luarea masurilor privind realizarea
acestora."
8. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Realizarea unor servicii sau activitati de microproductie de catre
unitatile si institutiile prevazute la art. 7 si la art. 8 lit. A se asigura si
prin asociere in participatiune numai in scopul stimularii transferului
rezultatelor activitatii de cercetare-dezvoltare, potrivit regulamentelor de
organizare si functionare proprii si prevederilor legale corespunzatoare, cu
aprobarea organului administratiei publice centrale sub autoritatea caruia
functioneaza si a autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
9. La articolul 14, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) In cazul brevetelor de inventie cu obiect care se incadreaza in
categoria celor prevazute la alin. (3) sau care contin informatii clasificate,
calitatea de titular al acestora se transmite institutelor nationale sau
institutiilor publice de cercetare-dezvoltare desemnate in acest scop de
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare."
10. La articolul 15, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Rezultatele cercetarilor care sunt proprietate publica a statului
se pot utiliza in cadrul cooperarii internationale, in conditiile prevazute la
alin. (1) si cu aprobarea Guvernului."
11. La articolul 16, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) adoptarea unor structuri organizatorice si a unui management
performante, urmand cele mai bune practici utilizate pe plan mondial;"
12. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Institutul national de cercetare-dezvoltare - INCD, reglementat prin
prezenta ordonanta, denumit in continuare institut national, reprezinta o forma
de organizare institutionala specifica activitatilor de cercetare-dezvoltare,
cu scopul de a asigura desfasurarea acestor activitati, precum si consolidarea
competentei stiintifice si tehnologice in domeniile de interes national,
stabilite in acord cu strategia de dezvoltare a Romaniei.
(2) Institutul national este persoana juridica romana care are ca obiect
principal activitatea de cercetare-dezvoltare si care functioneaza pe baza de
gestiune economica si autonomie financiara, calculeaza amortismente si conduce
evidenta contabila in regim economic.
(3) Institutul national are patrimoniu propriu si administreaza patrimoniul
public si privat al statului pentru asigurarea desfasurarii activitatii si
functioneaza in coordonarea unui organ de specialitate al administratiei
publice centrale.
(4) Institutul national participa la elaborarea strategiilor de dezvoltare
in domeniul specific, desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare pentru
realizarea obiectivelor cuprinse in Strategia nationala de cercetare,
constituie baze de competenta stiintifica si tehnologica, de expertiza, de
perfectionare a resurselor umane si de documentare stiintifica si tehnica.
(5) Institutul national poate desfasura, in secundar, activitati comerciale
si de productie, conform regulamentului propriu, si se poate inregistra la
registrul comertului ca INCD.
(6) Formele de organizare ale celorlalte categorii de unitati si institutii
prevazute la art. 7 si 8 sunt reglementate prin legi specifice."
13. La articolul 18, alineatele (1), (3) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Infiintarea institutului national se face prin hotarare a Guvernului,
pe baza rezultatelor evaluarii privind indeplinirea conditiilor pentru
acreditare, cu avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la
propunerea organului administratiei publice centrale coordonator in domeniul de
activitate al unitatii.
...........................................................................
(3) Evaluarea capacitatii de cercetare-dezvoltare pentru acreditare ca
institut national se realizeaza de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
(4) Evaluarea, atestarea si acreditarea ca institut national se fac
potrivit prevederilor art. 33."
14. La articolul 19, alineatele (2) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Regulamentul de organizare si functionare a institutului national
se intocmeste pe baza regulamentului-cadru, elaborat de autoritatea de stat
pentru cercetare-dezvoltare, in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante, si se aproba prin hotarare a
Guvernului.
...........................................................................
(4) Institutul national poate infiinta in cadrul structurii organizatorice
subunitati cu sau fara personalitate juridica, necesare realizarii obiectului
sau de activitate. Modalitatea de constituire a acestora si relatiile
functionale din cadrul institutului national, precum si cu tertii sunt
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare a institutului
national."
15. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Institutul national prevazut la art. 7 este sprijinit financiar de la
bugetul de stat pentru realizarea unor investitii, dotari cu aparatura, echipamente,
instalatii si altele asemenea, respectandu-se prevederile legale in
vigoare."
16. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Prin hotararea Guvernului de infiintare sau reorganizare a institutului
national se stabilesc bunurile din domeniul public prevazute de Legea nr.
213/1998, cu modificarile ulterioare, bunurile din proprietatea privata a
statului, administrate de institut, precum si bunurile proprii dobandite in
conditiile legii sau realizate din venituri proprii, dupa caz.
(2) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, precum si bunurile proprii dobandite in conditiile
legii sau realizate din venituri proprii."
17. La articolul 25, litera b) a alineatului (1) si alineatul (2) vor avea
urmatorul cuprins:
"b) pana la 60% se poate utiliza pentru finantarea dezvoltarii
institutului national, in conformitate cu planul de investitii si dotari ale
acestuia, aprobat de organul administratiei publice centrale coordonator;
...........................................................................
(2) In situatia in care sumele prevazute la alin. (1) nu sunt utilizate cu
destinatia stabilita prin prezenta ordonanta, ele se reporteaza in vederea
utilizarii in anul urmator."
18. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Mentinerea si dezvoltarea potentialului uman de cercetare-dezvoltare si a
bazei de cunostinte in domeniu reprezinta un atribut important al politicii de
cercetare, sustinut cu prioritate prin programele privind resursele
umane."
19. La articolul 31, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Studentii din institutiile de invatamant superior acreditate si doctoranzii
pot face parte din colectivele de cercetare si participa efectiv la rezolvarea
problemelor din cadrul contractelor de cercetare. Studentii si doctoranzii care
participa la rezolvarea problemelor din cadrul contractelor de cercetare pot fi
remunerati conform legii."
20. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
Cercetatorii stiintifici gradul I, avand titlul de doctor, pot fi
conducatori de doctorat in institutiile organizatoare, conform legii."
21. Titlul capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"Evaluarea activitatii de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica"
22. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
(1) Evaluarea, atestarea si acreditarea unitatilor si institutiilor
prevazute la art. 7 si 8 se realizeaza de catre Consiliul National al
Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior, daca legile speciale nu
prevad altfel.
(2) Conform prevederilor alin. (1), Consiliul National al Cercetarii
Stiintifice din Invatamantul Superior se reorganizeaza in termen de 90 de zile
de la intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante.
(3) Criteriile, standardele si metodologiile pentru evaluare in vederea
atestarii si acreditarii se elaboreaza de catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
prin Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior, in
termen de 120 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante, si se aproba prin hotarare a Guvernului."
23. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior
este un organism fara personalitate juridica si se organizeaza in coordonarea
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Prin ordin al conducatorului autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare se stabileste componenta, se aproba regulamentul de
organizare si functionare si structura organelor de lucru ale Consiliului
National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior, in termen de 90
de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonante.
(3) Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior
asigura evaluarea unitatilor de cercetare-dezvoltare si propune atestarea sau
acreditarea unitatilor si institutiilor prevazute la art. 7 si 8 si, dupa caz,
neacordarea ori retragerea atestarii sau acreditarii.
(4) Componenta si regulamentul de organizare si functionare ale
organismelor de evaluare si atestare ale Academiei Romane si ale academiilor de
ramura se stabilesc conform legislatiei specifice acestora."
24. La articolul 35, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru activitatea desfasurata in afara activitatii de baza,
membrii Consiliului National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul
Superior si ai organelor de lucru ale acestuia sunt remunerati, in functie de
numarul orelor efectiv lucrate, la nivelul gradului profesional cel mai mare
din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitatile bugetare.
Sumele necesare se prevad in bugetul autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare."
25. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) Atestarea capacitatii de a desfasura activitati de cercetare-dezvoltare
si inovare este obligatorie pentru unitatile si institutiile de
cercetare-dezvoltare care doresc sa participe la aceste activitati finantate
din fonduri publice.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica dupa un an de la data intrarii in
vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 33 alin. (3).
(3) Dupa intrarea in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 33
alin. (3), unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare existente,
inclusiv structurile subordonate acestora, pot solicita atestarea capacitatii
lor autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare sau Academiei Romane si
academiilor de ramura, pentru domeniile de responsabilitate ale acestora."
26. La articolul 38, litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) sa raporteze anual autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare
rezultatele si performantele stiintifice. Impactul acestora in economie si in
societate trebuie sa fie dat publicitatii prin orice mijloace posibile, pentru
o informare cat mai larga."
27. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"Strategia nationala de cercetare-dezvoltare si Planul national de
cercetare-dezvoltare si inovare "
28. La articolul 41, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) planuri de cercetare ale autoritatilor publice centrale si locale,
denumite in continuare planuri sectoriale;"
29. La articolul 42, literele a) si c) vor avea urmatorul cuprins:
"a) coordonarea, corelarea si realizarea politicilor nationale in
domeniul cercetarii-dezvoltarii si al cunoasterii;
...........................................................................
c) coerenta si continuitatea activitatilor din domeniul
cercetarii-dezvoltarii, al cunoasterii si inovarii."
30. La articolul 43, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Programele cuprinse in Planul national se elaboreaza, se
evalueaza si se detaliaza anual de catre autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare."
31. La articolul 44, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
(1) Colegiul consultativ are in componenta reprezentanti propusi de
comunitatile stiintifice, de ministere, de marii agenti economici si este
organizat pe comisii, corespunzator principalelor domenii de specialitate.
Structura este aprobata prin ordin al conducatorului autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare, pe o durata de 4 ani."
32. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
Planul national, inclusiv resursele financiare necesare, este elaborat si
administrat de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, se aproba prin
hotarare a Guvernului si se finanteaza in sistem multianual. Cheltuielile
anuale pentru realizarea Planului national se aproba prin bugetul de stat, in
concordanta cu finantarea multianuala angajata prin programele componente ale
Planului national. Alocarea sumelor anuale pe programele componente ale
Planului national se face prin ordin al autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare."
33. La articolul 46, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) La elaborarea planurilor sectoriale se solicita propuneri de teme
de cercetare de la marii agenti economici din domeniu, de la unitatile de
cercetare, institutii de invatamant superior, patronate, sindicate, asociatii
profesionale si alte structuri ale societatii civile importante pentru domeniul
respectiv."
34. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
(1) Conducerea programelor prevazute in Planul national se poate face
direct sau se atribuie de catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
unitatilor si institutiilor cu profil de cercetare-dezvoltare si inovare,
academiilor de ramura, institutiilor de invatamant superior acreditate,
organizatiilor neguvernamentale, precum si agentilor economici, pe baza de
criterii de capabilitate in sistem competitional sau in mod direct.
(2) In vederea optimizarii activitatii de conducere de programe se
infiinteaza Centrul National de Management Programe, institutie publica cu
personalitate juridica, cu finantare extrabugetara, in subordinea autoritatii
de stat pentru cercetare-dezvoltare. Organizarea si functionarea Centrului
National de Management Programe se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(3) Veniturile extrabugetare ale Centrului National de Management Programe
provin din activitatea de conducere a programelor finantate din surse interne
sau/si internationale, precum si din alte activitati conexe. Sumele ramase
necheltuite din aceste venituri la sfarsitul anului se reporteaza pentru anul
urmator.
(4) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate atribui direct,
in cazuri bine motivate, Centrului National de Management Programe conducerea
de programe prevazute in Planul national.
(5) Conducerea programelor si a proiectelor finantate in sistem
competitional din fonduri de la bugetul de stat se atribuie pe baza
urmatoarelor proceduri de selectare a contractorilor:
a) licitatie sau, dupa caz, proceduri competitionale simplificate, daca
urmeaza sa fie selectat un singur contractor, pentru procurarea serviciilor de
conducere a programelor, serviciilor de conducere a unor proiecte de mare
complexitate, bunurilor sau altor servicii;
b) evaluarea propunerilor de proiecte, daca urmeaza sa fie selectati mai
multi contractori, pentru procurarea serviciilor de conducere si/sau executie a
proiectelor de cercetare-dezvoltare si de inovare.
(6) Stabilirea contractorilor pentru serviciile si bunurile prevazute la
alin. (5) se poate face in mod direct, in situatiile in care acestea nu pot fi
procurate din mai multe surse.
(7) Atribuirea conducerii programelor si realizarii lucrarilor se face pe
baza contractuala, conform normelor metodologice prevazute la art. 60 alin.
(2).
(8) Orice program are un singur conducator de program."
35. La articolul 48, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) fonduri provenite din programe si/sau cooperari
internationale;"
36. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
(1) Fondurile alocate anual in bugetul de stat la capitolul
<<Cercetare stiintifica>> reprezinta o prioritate a cheltuielilor
bugetare.
(2) Activitatilor de cercetare-dezvoltare finantate sau cofinantate din
fonduri publice li se aplica cota zero pentru taxa pe valoarea adaugata.
(3) Din bugetul de stat se aloca fonduri pentru actiuni finantate pe baza de
programe, precum si pentru celelalte cheltuieli, stabilite in conditiile legii,
in cuantum minim de 0,8% din P.I.B., asigurandu-se, in perioada urmatoare, o
crestere a acestora in concordanta cu tendintele inregistrate in tarile din
Uniunea Europeana.
(4) Fondurile alocate de la bugetul de stat se utilizeaza cu prioritate
pentru finantarea obiectivelor din Strategia nationala si Planul national,
precum si pentru finantarea activitatilor unitatilor de cercetare care obtin
finantare partiala pe programe internationale, la care statul roman contribuie
cu fonduri, conform acordurilor incheiate cu partenerii straini.
(5) Se finanteaza de la bugetul de stat, prin fonduri alocate in acest
scop, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea, dezafectarea si paza
instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national, in limita
fondurilor bugetare alocate anual.
(6) Cheltuielile necesare pentru realizarea sau achizitionarea de noi
instalatii si obiective speciale de interes national, precum si cheltuielile
necesare pentru dezvoltarea instalatiilor si obiectivelor existente reprezinta
cheltuieli de investitii finantate integral sau partial de la bugetul de stat.
Aceste cheltuieli se cuprind in proiectele bugetului de stat, pe baza listei de
investitii, elaborata de ordonatorii principali de credite, la propunerea
institutelor nationale din coordonarea acestora si cu avizul autoritatii de
stat pentru cercetare-dezvoltare.
(7) Lista instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national pentru
care se aloca fonduri de la bugetul de stat se stabileste si se actualizeaza
prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
(8) Conducerea autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare aproba prin
ordin criteriile de selectare a instalatiilor si obiectivelor speciale de
interes national."
37. La articolul 50, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare, prevazute la
art. 7 lit. b), c) si d), pot fi sprijinite financiar de la bugetul de stat
pentru realizarea unor investitii, dotari cu aparatura, echipamente si
instalatii, cu respectarea prevederilor legale in vigoare."
38. La articolul 58, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58
(1) Categoriile de cheltuieli pentru activitati de cercetare-dezvoltare si
de stimulare a inovarii, finantate de la bugetul de stat, se stabilesc prin
norme metodologice elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante si se aproba prin hotarare a Guvernului."
39. La articolul 58 alineatul (3), dupa litera k) se introduc literele l)
si m) cu urmatorul cuprins:
"l) cheltuieli pentru demontarea si/sau dezafectarea instalatiilor de
cercetare-dezvoltare;
m) cheltuieli pentru reparatii curente, reparatii capitale si consolidari
ale bunurilor proprietate a statului, aflate in administrarea unitatilor de
cercetare-dezvoltare prevazute la art. 7."
40. Articolul 60 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 60
(1) Programele, proiectele de cercetare-dezvoltare si inovare, precum si
actiunile cuprinse in Planul national, in planurile sectoriale si in
programele-nucleu finantate din surse bugetare se realizeaza pe baza de
contracte de finantare.
(2) Normele metodologice privind contractarea, finantarea, monitorizarea si
evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a
actiunilor prevazute la alin. (1) se elaboreaza de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a
legii de aprobare a prezentei ordonante si se aproba prin hotarare a
Guvernului."
41. La articolul 64, alineatele (1), (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
(1) Costurile prevazute la art. 63 sunt cuprinse in antecalcul si se
deconteaza la nivelul acceptat prin semnarea contractului de finantare. In
acest caz, contractul de finantare se considera, in sensul legii, act
justificativ de decontare a cheltuielilor prevazute la art. 63.
(2) In situatia in care executantul, altul decat o institutie publica
finantata integral de la bugetul de stat, obtine economii fata de costurile
acceptate prin contractul de finantare, acestea raman la dispozitia sa, conform
legislatiei in vigoare.
(3) Plafoanele in baza carora se calculeaza costurile salariale se
elaboreaza de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare in termen de 90
de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonante si se aproba prin hotarare a Guvernului."
42. La articolul 65, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Recuperarea avansului se face dupa cum urmeaza:
a) recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) lit. a) se
face cu ocazia platii sumei aferente perioadei corespunzatoare initierii
programului/proiectului si elaborarii documentelor de planificare si programare
ale acestuia;
b) recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) lit. b) se
face cu ocazia platii sumei aferente fiecarei perioade stabilite conform
programarii."
43. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
Intr-un singur an, nivelul alocat de la bugetul de stat pentru finantarea
programului-nucleu de cercetare-dezvoltare, propriu unei unitati sau unei
institutii prevazute la art. 67, nu poate fi mai mic de 20% si nu poate depasi
60% din veniturile din activitatea de cercetare-dezvoltare din anul anterior,
exprimate in termeni reali."
44. La articolul 71, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) stimularea realizarii temelor de cercetare-dezvoltare de echipe
comune din unitati, institute de cercetare-dezvoltare, academii si institutii
de invatamant superior;"
45. Articolul 73 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 73
(1) Agentii economici care realizeaza importuri de tehnologii si utilaje,
finantate din fonduri bugetare, fonduri ale societatilor comerciale cu capital
majoritar de stat sau din credite garantate de Guvern, vor solicita unitatilor
si institutiilor de cercetare-dezvoltare de profil atestate analiza
independenta a tehnologiilor si a utilajelor care urmeaza sa se importe, din
punct de vedere al tehnicitatii, al caracterului novator si de viabilitate, al
compatibilitatilor cu ceea ce exista in tara in ramura respectiva, precum si al
altor aspecte legate de avantajele tehnologiilor respective, in conditiile
nationale specifice.
(2) Importurile realizate de unitatile si institutiile de
cercetare-dezvoltare prevazute la art. 7 si la art. 8 lit. A, necesare
activitatilor de cercetare-dezvoltare, sunt scutite de taxe vamale si au cota
zero pentru taxa pe valoarea adaugata."
46. La articolul 74 alineatul (1), litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) brevete de inventie, certificate de inregistrare a desenelor si
modelelor industriale si altele asemenea;"
47. La articolul 75, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 75
(1) Rezultatele cercetarilor obtinute pe baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice apartin persoanelor juridice executante si
ordonatorului principal de credite, in egala masura, daca prin contract nu s-a
prevazut altfel."
48. Articolul 76 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 76
Inregistrarea rezultatelor cercetarii in evidenta contabila se face
distinct, cu exceptia celor prevazute la art. 74 alin. (1) lit. b), la valoarea
simbolica de 1 leu, de catre persoanele juridice executante, care raspund,
potrivit legii, de luarea masurilor necesare in vederea conservarii,
depozitarii, pastrarii, valorificarii, refolosirii sau casarii, dupa caz, a
acestora. Se inregistreaza in patrimoniu, potrivit legislatiei in vigoare,
achizitiile efectuate in vederea executarii contractului, care nu au fost
inglobate in rezultatele cercetarii."
49. Articolul 77 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 77
Toate rezultatele cercetarii se inscriu intr-un registru special de
evidenta, constituit pe baza prezentei ordonante, de catre fiecare dintre
persoanele juridice executante. Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
va stabili modelul de registru special si metodologia de inregistrare
corespunzatoare, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a legii
de aprobare a prezentei ordonante."
50. La articolul 78, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru rezultatele cercetarii finantate din fonduri publice prin
Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare, care apartin domeniului
apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, organele administratiei
publice centrale coordonatoare ale domeniului, impreuna cu autoritatea de stat
pentru cercetare-dezvoltare, vor decide asupra instrainarii, inchirierii sau
concesionarii acestora pentru satisfacerea unor interese nationale."
51. La articolul 79, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 79
(1) Transmiterea cu orice titlu, catre terte persoane, a rezultatelor
cercetarilor obtinute in cadrul contractelor finantate din fonduri publice se
face in conditiile stabilite prin contract, de catre ordonatorul principal de
credite.
...........................................................................
(3) Rezultatele cercetarii pot fi casate conform reglementarilor legale in
vigoare, cu exceptia celor prevazute la art. 74 alin. (1) lit. b)."
52. La articolul 81, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Agentii economici pot prelua cu titlu gratuit, pe baza de
contract, rezultatele cercetarii, cu exceptia celor prevazute la art. 74 alin.
(1) lit. b), si pot primi din fonduri publice, in regim de cofinantare, o suma
de pana la 20% din cheltuielile totale aferente aplicarii rezultatelor
selectate. Contractele vor contine clauze asiguratorii in vederea realizarii
transferului tehnologic, clauze privind proprietatea industriala si
neinstrainarea rezultatelor cercetarii preluate."
53. Articolul 84 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 84
(1) Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare prevazute la art. 7
si 8 beneficiaza de reducerea cu 50% a baremelor stabilite pentru criteriile
legate de cifra de afaceri si garantiile cerute in achizitiile publice de
bunuri materiale, lucrari si servicii, precum si a taxelor de inscriere in
sistemul de licitatie electronica.
(2) Unitatile si institutiile de cercetare-dezvoltare prevazute la art. 7
si 8, care elaboreaza brevete de inventie in calitate de titular, beneficiaza
de reduceri de 80% privind toate taxele de brevetare si de mentinere in vigoare
a brevetului.
(3) Prevederile art. 26 se aplica in mod corespunzator si celorlalte
unitati si institutii de cercetare-dezvoltare mentionate la art. 7 si 8."
54. La articolul 86, alineatele (2) si (5) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Initiativa constituirii unei entitati din infrastructura de
inovare si transfer tehnologic poate apartine autoritatilor administratiei
publice centrale sau locale, unitatilor de cercetare, institutiilor de
invatamant superior, camerelor de comert si industrie, asociatiilor patronale
si profesionale, precum si agentilor economici cu sediul in Romania.
...........................................................................
(5) Constituirea, functionarea, evaluarea si acreditarea entitatilor din
infrastructura de inovare si transfer tehnologic, precum si modalitatea de sustinere
a acestora se fac in conformitate cu norme metodologice specifice, elaborate de
catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare in termen de 90 de zile
de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante si
aprobate prin hotarare a Guvernului."
55. Articolul 88 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 88
In vederea stimularii dezvoltarii tehnologice si a inovarii la nivelul
agentilor economici, in acord cu prevederile art. 83 si 87, se infiinteaza, in
termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante, prin hotarare a Guvernului, Societatea de investitii
pentru transfer tehnologic si dezvoltare, societate comerciala a carei
administrare este incredintata unui organism creat in acest scop, din care fac
parte reprezentanti ai Guvernului si ai investitorilor, in subordinea
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
56. Dupa articolul 90 se introduce articolul 91 cu urmatorul cuprins:
"Art. 91
Partea din veniturile institutului national care depaseste cheltuielile
dupa plata impozitului pe profit si dupa acoperirea pierderilor contabile,
realizata la nivelul anului 2002, se repartizeaza potrivit prevederilor art.
25."
57. Anexa va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA 1
DEFINITII
1. Cercetarea fundamentala - activitatea desfasurata, in principal, pentru
a dobandi cunostinte noi cu privire la fenomene si procese, precum si in
vederea formularii si verificarii de ipoteze, modele conceptuale si teorii.
2. Cercetarea aplicativa - activitatea destinata, in principal, utilizarii
cunostintelor stiintifice pentru perfectionarea sau realizarea de noi produse,
tehnologii si servicii.
3. Dezvoltarea tehnologica este formata din activitatile de inginerie a
sistemelor si de inginerie tehnologica, prin care se realizeaza aplicarea si
transferul rezultatelor cercetarii catre agentii economici, precum si in plan
social, avand ca scop introducerea si materializarea de noi tehnologii, produse,
sisteme si servicii, precum si perfectionarea celor existente, si care
cuprinde:
a) cercetarea precompetitiva, ca activitate orientata spre transformarea
rezultatelor cercetarii aplicative in planuri, scheme sau documentatii pentru
noi produse, procese ori servicii, incluzand fabricarea modelului experimental
si a prototipului, care nu pot fi utilizate in scopuri comerciale;
b) cercetarea competitiva, ca activitate orientata spre transformarea
rezultatelor cercetarii precompetitive in produse, procese si servicii care pot
raspunde, in mod direct, cererii pietei, incluzand si activitatile de inginerie
a sistemelor, de inginerie si proiectare tehnologica.
4. Inovare - activitate orientata catre generarea, asimilarea si
valorificarea rezultatelor cercetarii-dezvoltarii in sfera economica si
sociala.
5. Inovarea de produs - introducerea in circuitul economic a unui produs
nou sau cu unele caracteristici imbunatatite in mod semnificativ, astfel incat
sa se ofere consumatorului servicii noi sau imbunatatite.
6. Inovarea tehnologica - introducerea in circuitul economic a unui proces
sau a unei tehnologii ori ameliorarea semnificativa a celor existente, inclusiv
imbunatatirea metodelor de gestiune si organizare a muncii.
7. Transfer tehnologic - ansamblul de activitati desfasurate cu sau fara
baza contractuala, pentru a disemina informatii, a acorda consultanta, a
transmite cunostinte, a achizitiona utilaje si echipamente specifice, in scopul
introducerii in circuitul economic a rezultatelor cercetarii, transformate in
produse comerciale si servicii.
8. Valorificare - procesul prin care rezultatele cercetarii competitive
ajung sa fie utilizate, conform cerintelor activitatii industriale sau
comerciale, in viata sociala, economica si culturala.
9. Diseminare - transmiterea informatiilor, a experientei si a bunelor
practici, precum si cooperarea pentru promovarea inovarii, pentru sprijinirea
celor care vor sa-si creeze intreprinderi inovative si pentru sprijinirea
proiectelor inovative.
10. Absorbtia inovarii - capacitatea mediului socioeconomic de a ingloba
inovarea, in mod deosebit in intreprinderi, de a utiliza, de a transforma si de
a largi cunostintele despre rezultatele inovarii, in scopul de a se extinde
posibilitatea aplicarii acestor rezultate in noi produse, procese sau servicii.
11. Plan national de cercetare-dezvoltare si inovare - instrumentul prin
care statul realizeaza politica generala in domeniul cercetarii-dezvoltarii, al
inovarii si prin care asigura corelarea acestora.
12. Plan sectorial - instrument prin care organele administratiei publice
centrale si locale, precum si academiile realizeaza politica de cercetare
menita sa asigure dezvoltarea domeniului coordonat si cresterea eficientei
activitatilor.
13. Program de cercetare-dezvoltare-inovare - component al Planului
national de cercetare-dezvoltare si inovare, alcatuit dintr-un set de obiective
care au legatura intre ele si carora le pot corespunde subprograme. Prin
program se urmareste implementarea unei politici intr-un domeniu specific.
Realizarea programului se efectueaza prin intermediul proiectelor.
14. Obiectiv in program - necesitate a unui sector sau domeniu al
societatii, a carei rezolvare implica mai multe discipline in domeniul
cercetarii-dezvoltarii. Realizarea obiectivului se face prin intermediul
proiectelor de cercetare-dezvoltare.
15. Proiect de cercetare-dezvoltare - modalitatea de atingere a unui
obiectiv al unui program, cu un scop propriu bine stabilit, care este prevazut
sa se realizeze intr-o perioada determinata utilizand resursele alocate si
caruia ii este atasat un set propriu de reguli, obiective si activitati.
16. Program-nucleu de cercetare - program propriu al institutelor nationale
sau al institutiilor publice de cercetare-dezvoltare care fac parte din
sistemul de cercetare de interes national, care poate fi finantat direct de
catre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
17. Lucrare de cercetare-dezvoltare - componenta a proiectelor de
cercetare-dezvoltare care are un obiectiv concret ce trebuie atins in cursul
unui an.
18. Raport de cercetare-dezvoltare - document tehnico-stiintific care
prezinta obiectivul si rezultatele activitatilor desfasurate in cadrul unei
lucrari de cercetare, precum si actiunile concrete pentru valorificarea
rezultatelor obtinute.
19. Atestare - proces de confirmare a unui nivel de competenta acceptabil
unei unitati in domeniul cercetarii-dezvoltarii, conform unei proceduri
specifice bazate pe criterii si standarde.
20. Acreditare - proces prin care se recunoaste si se garanteaza ca o
unitate de cercetare-dezvoltare corespunde unor criterii si standarde de
competenta in domeniu, care-i permit sa faca parte din sistemul de
cercetare-dezvoltare de interes national."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si
dezvoltarea tehnologica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 643 din 30 august 2002, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 26 iunie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC