HOTARARE Nr. 128 din 5 februarie 2004
pentru aprobarea Programului national "Dezvoltarea infrastructurii de
inovare si transfer tehnologic - INFRATECH"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 162 din 25 februarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 3 alin.
(3), art. 41 lit. c), art. 85 si al art. 86 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Programul national "Dezvoltarea infrastructurii de inovare
si transfer tehnologic - INFRATECH", prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei,
cercetarii si tineretului,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
PROGRAMUL NATIONAL
"Dezvoltarea infrastructurii de inovare si transfer tehnologic -
INFRATECH"
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Statul stimuleaza si sustine efortul de inovare si de absorbtie a
inovarii in economie si societate, la nivelul agentilor economici, prin crearea
unui mediu favorabil dezvoltarii entitatilor din infrastructura de inovare si
transfer tehnologic.
(2) Infrastructura de inovare si transfer tehnologic reprezinta ansamblul
entitatilor constituite in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr.
406/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice specifice privind constituirea,
functionarea, evaluarea si acreditarea entitatilor din infrastructura de
inovare si transfer tehnologic, precum si modalitatea de sustinere a acestora,
in scopul valorificarii rezultatelor cercetarii si dezvoltarii tehnologice.
Art. 2
Instrumentul prin care autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
sustine dezvoltarea infrastructurii de inovare si transfer tehnologic este
Programul national "Dezvoltarea infrastructurii de inovare si transfer
tehnologic - INFRATECH".
Art. 3
(1) Prin Programul national "Dezvoltarea infrastructurii de inovare si
transfer tehnologic - INFRATECH", denumit in continuare Program, statul
acorda sprijin financiar si logistic pentru crearea si dezvoltarea entitatilor
de inovare si transfer tehnologic.
(2) Programul este structurat pe doua subprograme:
a) subprogram pentru crearea si dezvoltarea de centre de transfer
tehnologic, centre de informare tehnologica, oficii de legatura cu industria si
altele asemenea;
b) subprogram pentru crearea si dezvoltarea de parcuri stiintifice si
tehnologice si de incubatoare tehnologice si de afaceri.
(3) In cadrul Programului, alocarea fondurilor pentru sustinerea
entitatilor de inovare si transfer tehnologic se realizeaza pe baza de proiect,
in sistem competitional.
(4) In cadrul Programului sunt sustinute financiar, in sistem de
cofinantare, doua tipuri de proiecte:
a) proiecte de constructie institutionala, prin care sunt sustinute
achizitiile de bunuri, servicii si dotari independente de catre entitatea de
transfer tehnologic, in vederea cresterii capacitatii acesteia de a realiza
servicii tehnologice specifice;
b) proiecte de servicii tehnologice, prin care sunt sustinute activitatile
specifice entitatii de transfer tehnologic, cu exceptia parcurilor stiintifice
si tehnologice, in vederea realizarii de servicii specializate.
Art. 4
Obiectivele generale ale Programului sunt:
a) crearea si dezvoltarea de entitati de inovare si transfer tehnologic
orientate tehnologic in scopul stimularii initiativelor inovative, sustinerii
si dezvoltarii de intreprinderi inovative;
b) crearea si dezvoltarea unei retele nationale de entitati ale infrastructurii
de inovare si transfer tehnologic;
c) modernizarea, extensia tehnologica si incadrarea activitatii de
cercetare si dezvoltare tehnologica in procesul de reforma si restructurare
economica;
d) eficienta utilizarii resurselor umane si materiale din sistemul de
cercetare-dezvoltare.
Art. 5
Obiectivele specifice ale Programului sunt:
a) aplicarea si comercializarea rezultatelor obtinute in urma activitatilor
de cercetare si dezvoltare tehnologica;
b) cresterea gradului de utilizare a resurselor umane si materiale din
cadrul unitatilor de cercetare-dezvoltare si asigurarea accesului
intreprinderilor mici si mijlocii la serviciile tehnologice si infrastructura
de cercetare-dezvoltare;
c) sustinerea crearii si dezvoltarii de intreprinderi mici si mijlocii
inovative;
d) crearea si dezvoltarea de parteneriate intre potentialul tehnologic si
cel antreprenorial.
Art. 6
(1) Programul este implementat de catre autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare, ca organ de specialitate al administratiei publice
centrale cu atributii si responsabilitati in domeniul cercetarii-dezvoltarii si
inovarii, astfel incat sa se urmareasca prioritatile de dezvoltare regionala
si/sau pe sectoare ale economiei nationale.
(2) Stabilirea "zonelor tinta" la nivel regional se realizeaza in
baza evaluarii necesitatilor de dezvoltare socioeconomica a zonei, a
potentialului de dezvoltare economica si de utilizare eficienta a resurselor
din sistemul de stiinta si tehnologie.
(3) Stabilirea sectoarelor prioritare ale economiei nationale se realizeaza
in baza evaluarii atat a prioritatilor de dezvoltare economica si sociala, cat
si a competentelor stiintifice pentru acel domeniu.
(4) Pe perioada derularii Programului, autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare va colabora cu autoritati ale administratiei publice
centrale si locale, organizatii patronale si asociatii profesionale.
Art. 7
Programul se adreseaza in special structurilor din unitatile de
cercetare-dezvoltare care au capacitatea de a sprijini intreprinderile mici si
mijlocii inovative din zonele/sectoarele cu potential de crestere economica.
CAP. 2
Bugetul Programului
Art. 8
(1) Programul are caracter multianual si se deruleaza pe perioada 2004 -
2007.
(2) Programul este finantat de la bugetul de stat prin alocatii prevazute
cu aceasta destinatie si in limita fondurilor aprobate anual prin bugetul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) Bugetul Programului este de 1.000 miliarde lei.
Art. 9
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare fundamenteaza, pe baza
evaluarii rezultatelor obtinute in derularea Programului, valoarea alocatiei
bugetare anuale la nivel de program si pentru fiecare subprogram.
(2) Bugetul Programului se repartizeaza astfel:
a) 5% din bugetul Programului se aloca pentru administrarea acestuia;
b) 95% din bugetul Programului se constituie ca suport financiar
nerambursabil pentru crearea si sustinerea entitatilor de inovare si transfer
tehnologic.
(3) Repartizarea bugetului Programului pe subprograme se face prin ordin al
conducatorului autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(4) Bugetul unui proiect finantat in cadrul Programului este:
a) minimum 5.000 euro, echivalent in lei la data contractarii;
b) maximum 500.000 euro, echivalent in lei la data contractarii.
CAP. 3
Implementarea Programului
Art. 10
(1) Conducerea Programului se realizeaza de catre autoritatea de stat
pentru cercetare-dezvoltare.
(2) In vederea asigurarii conducerii Programului de catre autoritatea de
stat pentru cercetare-dezvoltare, in cadrul acesteia se constituie o unitate de
management a programului - UMP in structura directiei cu atributii in domeniul
inovarii si transferului tehnologic, cu incadrarea in numarul de posturi
aprobat.
(3) Activitatea UMP, pe intreaga perioada de implementare a Programului, se
realizeaza in baza unui regulament propriu, aprobat de conducatorul autoritatii
de stat pentru cercetare-dezvoltare sau de persoana desemnata de acesta.
Art. 11
Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, prin UMP, asigura
elaborarea documentatiei si realizarea activitatilor specifice implementarii
Programului, dintre care:
a) stabilirea procedurilor de evaluare, selectare, contractare si
monitorizare;
b) stabilirea modului de raportare tehnico-financiara, monitorizare si
evaluare a Programului;
c) stabilirea procedurilor pentru acordarea asistentei financiare prevazute
in Program;
d) stabilirea contractelor-cadru dintre autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare si entitatile de inovare si transfer tehnologic.
CAP. 4
Conditii de eligibilitate in vederea participarii la competitie
Art. 12
(1) Entitatea de inovare si transfer tehnologic este eligibila pentru
sustinerea financiara in baza unui proiect de constructie institutionala numai
daca are autorizatie de functionare provizorie sau daca este acreditata in baza
Hotararii Guvernului nr. 406/2003.
(2) Entitatea de inovare si transfer tehnologic este eligibila pentru
sustinerea financiara in baza unui proiect de servicii tehnologice numai daca
este acreditata, in baza Hotararii Guvernului nr. 406/2003.
Art. 13
(1) Cheltuieli eligibile ce pot fi angajate din bugetul Programului pentru
administrarea acestuia sunt:
a) promovarea Programului la nivel national si regional prin editarea de
materiale promotionale, publicitate, organizarea si/sau participarea la
seminarii dedicate si altele asemenea;
b) achizitionarea de servicii strict necesare implementarii, evaluarii
Programului si proiectelor;
c) participarea si/sau realizarea de programe de instruire, specifice
Programului;
d) dotari independente.
(2) Cheltuieli eligibile ce pot fi angajate din bugetul Programului:
a) pentru realizarea proiectelor de constructie institutionala:
- amenajarea spatiilor in care entitatea de inovare si transfer tehnologic
desfasoara activitati specifice;
- achizitia de echipamente, utilaje, materiale si servicii;
- alte categorii de cheltuieli, cu respectarea reglementarilor specifice
domeniului de cercetare-dezvoltare si stimularea inovarii;
b) pentru realizarea proiectelor de servicii tehnologice:
- realizarea serviciilor tehnologice specializate pe domeniile pentru care
entitatea de inovare si transfer tehnologic este acreditata;
- asigurarea serviciilor si facilitatilor acordate la crearea si incubarea
de intreprinderi mici si mijlocii inovative;
- alte categorii de cheltuieli, cu respectarea reglementarilor specifice
domeniului de cercetare-dezvoltare si stimularea inovarii.
Art. 14
Nu sunt cheltuieli eligibile:
a) costurile salariale ale personalului angajat al entitatii de inovare si
transfer tehnologic, pentru proiectele de constructie institutionala;
b) achizitia sau concesionarea de terenuri si/sau cladiri;
c) costurile directe cu activitatile de cercetare-dezvoltare, daca acestea
sunt realizate de catre entitatea de inovare si transfer tehnologic.
CAP. 5
Monitorizarea, raportarea si evaluarea Programului
Art. 15
(1) UMP elaboreaza anual rapoarte tehnice, financiare si de evaluare
privind stadiul de implementare a Programului.
(2) UMP poate solicita servicii independente de audit, de evaluare a
Programului si altele asemenea.
Art. 16
Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare avizeaza rapoartele privind
implementarea Programului si informeaza asupra rezultatelor obtinute prin
implementarea Programului.
CAP. 6
Derularea finantarii
Art. 17
(1) In contractele de finantare a proiectelor de constructie institutionala
si de servicii tehnologice se prevad conditiile de efectuare a platilor, cu
respectarea prevederilor legale in vigoare.
(2) Alocarea nerambursabila a fondurilor contractate se realizeaza in mai
multe transe.
(3) Prima transa de finantare se acorda sub forma de avans, de pana la 30%
din valoarea primei etape din planul de realizare a proiectului, dupa
incheierea contractului de finantare, in maximum 30 de zile de la data semnarii
acestuia, in conditiile legii.
(4) Eliberarea transelor intermediare de finantare se realizeaza in baza
informatiilor tehnice si financiare si a documentelor justificative.
(5) Transa finala, reprezentand minimum 10% din fondurile alocate
proiectului din bugetul Programului, se acorda in maximum 45 de zile dupa
finalizarea proiectului.
(6) Eliberarea transelor de finantare, cu exceptia transei acordate sub
forma de avans, se realizeaza numai dupa ce solicitantul face dovada cheltuirii
sumelor alocate in regim de cofinantare.
Art. 18
(1) Eliberarea primei transe din fondurile alocate proiectului din bugetul
Programului se realizeaza in baza unei garantii constituite de catre solicitant
in favoarea autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) institutele nationale de
cercetare-dezvoltare si institutiile de invatamant superior de stat.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 19
(1) Solicitantul are intreaga responsabilitate asupra modului de utilizare
a fondurilor alocate in cadrul proiectului conform legislatiei in vigoare.
(2) In cazul neindeplinirii obligatiilor de catre solicitant, autoritatea
de stat pentru cercetare-dezvoltare poate percepe penalitati, specificate prin
contractul de finantare, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 20
Modul de organizare a competitiei, de evaluare, selectare, contractare,
finantare si monitorizare a proiectelor se face in baza procedurilor specifice
aprobate prin ordin al conducatorului autoritatii de stat pentru cercetare
dezvoltare.