ORDIN
Nr. 7207 din 24 octombrie 2002
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare si a structurii
organelor de lucru ale Consiliului National de Atestare si Acreditare pentru
Cercetare
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 884 din 7 decembrie 2002
In conformitate cu prevederile art. 34 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica,
in temeiul art. 15 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 23/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in baza dispozitiilor Ordinului ministrului educatiei si cercetarii nr.
3.106/2001,
ministrul delegat la Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru activitatea
de cercetare emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare si structura organelor
de lucru ale Consiliului National de Atestare si Acreditare pentru Cercetare,
prevazute in anexele nr. 1 si 2 care fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) Consiliul National de Atestare si Acreditare pentru Cercetare se
organizeaza in structura stabilita prin Regulamentul de organizare si
functionare a Consiliului National de Atestare si Acreditare pentru Cercetare,
prevazut in anexa nr. 1, si isi va desfasura activitatea conform prevederilor
acestuia.
(2) Componenta Consiliului National de Atestare si Acreditare pentru
Cercetare, precum si a Biroului executiv al acestuia sunt prevazute in anexa
nr. 2.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul delegat la Ministerul Educatiei
si Cercetarii pentru activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Consiliului National de Atestare si Acreditare
pentru Cercetare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Consiliul National de Atestare si Acreditare pentru Cercetare, denumit in
continuare C.N.A.A.C., infiintat in temeiul prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, este un
organism fara personalitate juridica si se organizeaza in coordonarea
autoritatii de stat pentru cercetare, conform prezentului regulament.
Art. 2
C.N.A.A.C. are rolul de a evalua unitatile care intra in componenta
sistemului national de cercetare-dezvoltare, in scopul atestarii capacitatii de
a desfasura activitati de cercetare-dezvoltare si al acreditarii unitatilor
componente ale sistemului de cercetare-dezvoltare de interes national.
CAP. 2
Structura C.N.A.A.C.
Art. 3
C.N.A.A.C. este constituit din 17 membri, respectiv presedinte, secretar si
15 membri specialisti din diferite domenii de activitate, persoane recunoscute
pentru competenta profesionala si impartialitate, numiti prin ordin al ministrului
delegat la Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru activitatea de cercetare.
Art. 4
Structura organelor de lucru ale C.N.A.A.C. este alcatuita din:
a) birou executiv;
b) comisii de evaluare;
c) secretariat tehnic.
Art. 5
Activitatea curenta a C.N.A.A.C. este condusa de un birou executiv alcatuit
din 5 membri, respectiv presedinte, secretar si 3 membri.
Art. 6
(1) Comisiile de evaluare, denumite in continuare comisii, constituite pe
domenii de specialitate, sunt stabilite de C.N.A.A.C.
(2) Fiecare comisie are un presedinte si un secretar.
(3) Presedintele comisiei si secretarul sunt reprezentanti ai autoritatii
de stat pentru cercetare.
(4) Comisiile au in componenta 3 membri evaluatori, specialisti de valoare
recunoscuta, care nu fac parte din unitatile supuse evaluarii, alesi de
C.N.A.A.C. din baza de date cu experti pe domenii de activitate si
specializari.
Art. 7
Secretariatul tehnic este asigurat de autoritatea de stat pentru cercetare.
CAP. 3
Numirea si revocarea membrilor C.N.A.A.C. si a organelor sale de lucru
Art. 8
(1) Nominalizarea membrilor C.N.A.A.C., precum si ai organelor sale de
lucru se face prin ordin al ministrului delegat la Ministerul Educatiei si
Cercetarii pentru activitatea de cercetare, pe baza propunerilor unitatilor ce
desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare si in urma consultarii celorlalte
organe ale administratiei publice centrale.
(2) Revocarea membrilor C.N.A.A.C., precum si ai organelor sale de lucru se
face prin ordin al conducatorului autoritatii de stat pentru cercetare.
CAP. 4
Atributii si responsabilitati
Art. 9
C.N.A.A.C. are, in principal, urmatoarele atributii, competente si
responsabilitati:
a) formularea de recomandari privind reactualizarea criteriilor de evaluare
existente, pentru unitati din diverse domenii de cercetare-dezvoltare;
b) stabilirea si actualizarea periodica a ponderilor criteriilor si
indicatorilor de evaluare, care se aproba de catre autoritatea de stat pentru
cercetare;
c) stabilirea comisiilor pe domenii de specialitate si a componentei
acestora;
d) asigurarea organizarii si desfasurarii activitatii de evaluare;
e) verificarea si avizarea documentelor de lucru ale comisiilor de
evaluare;
f) avizarea rapoartelor de evaluare si formularea de propuneri privind
atestarea/reatestarea, acreditarea/reacreditarea unitatilor evaluate, in
functie de rezultatele evaluarii, pe care le va prezenta spre aprobare
autoritatii de stat pentru cercetare;
g) solutionarea contestatiilor.
Art. 10
Biroul executiv asigura buna functionare a activitatii C.N.A.A.C. si
inainteaza spre aprobare autoritatii de stat pentru cercetare deciziile
adoptate, impreuna cu toate documentele justificative.
Acesta are, in principal, urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) asigurarea instruirii comisiilor pe domenii;
b) repartizarea cererilor de evaluare pe domenii si comisii;
c) aprobarea planificarii derularii procesului de evaluare.
Art. 11
Comisiile de evaluare au, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) evalueaza solicitarile de atestare/reatestare, acreditare/reacreditare
ale unitatilor de cercetare-dezvoltare;
b) intocmesc rapoartele de evaluare si formuleaza propuneri privind
atestarea/reatestarea, acreditarea/reacreditarea unitatilor evaluate;
c) colaboreaza cu secretariatul C.N.A.A.C. pentru actualizarea bazei de
date privind unitatile de cercetare-dezvoltare;
d) raspund la toate solicitarile C.N.A.A.C. referitoare la domeniul lor de
activitate.
Art. 12
Secretariatul tehnic al C.N.A.A.C. are urmatoarele responsabilitati:
a) elaborarea materialelor aferente activitatii C.N.A.A.C.;
b) verificarea conformitatii documentelor care insotesc solicitarea de
evaluare cu cerintele prevazute in Metodologia de evaluare si atestare a
capacitatii de a desfasura activitati de cercetare-dezvoltare si de acreditare
a unitatilor componente ale sistemului de cercetare-dezvoltare de interes
national;
c) alcatuirea si actualizarea bazei de date cu experti pe domenii de
activitate si specializari;
d) propunerea de planificare, organizare si verificare a derularii
procesului de evaluare in conditii optime;
e) comunicarea rezultatelor evaluarii si solutionarii contestatiilor;
f) actualizarea datelor din Registrul unic al unitatilor de
cercetare-dezvoltare atestate/reatestate si acreditate/reacreditate;
g) asigurarea evidentei lucrarilor;
h) realizarea instruirii comisiilor pe domenii;
i) actualizarea listelor unitatilor de cercetare-dezvoltare admise sau
respinse;
j) elaborarea normelor de timp in vederea retribuirii membrilor C.N.A.A.C.
si ai organelor sale de lucru, care vor fi supuse aprobarii autoritatii de stat
pentru cercetare.
CAP. 5
Functionarea C.N.A.A.C.
Art. 13
C.N.A.A.C. se intruneste in sedinte ordinare, la convocarea presedintelui.
Art. 14
Sedintele extraordinare ale C.N.A.A.C. se convoaca de catre presedinte la
initiativa biroului executiv sau la solicitarea ministrului delegat la
Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru activitatea de cercetare.
Art. 15
Cvorumul necesar pentru orice sedinta a C.N.A.A.C. este de doua treimi din
numarul membrilor sai. La sedinte pot fi invitati si membrii comisiilor de
evaluare.
CAP. 6
Drepturile si obligatiile membrilor C.N.A.A.C.
Art. 16
(1) Pentru activitatea desfasurata in afara activitatii de baza membrii
C.N.A.A.C. si ai organelor de lucru ale acestuia sunt remunerati in
conformitate cu art. 35 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002.
(2) Plata se asigura de catre autoritatea de stat pentru cercetare, pe baza
urmatoarelor documente:
a) raport de activitate individual, prezentat pana la sfarsitul primei
decade a lunii urmatoare si avizat de presedintele biroului executiv;
b) foaie de prezenta intocmita de secretarul C.N.A.A.C., corespunzator
volumului de activitate cuprins in raport, inclusiv pentru activitatea de
analiza si prelucrare a materialelor in vederea pregatirii sedintelor
organizate;
c) tabel centralizator pentru retribuirea membrilor C.N.A.A.C. si ai
organelor de lucru ale acestuia, cuprinzand numarul de ore lucrate, aprobat de
conducatorul autoritatii de stat pentru cercetare si dezvoltare.
Art. 17
Orice membru al C.N.A.A.C. care are un interes legat de unitatea supusa
evaluarii trebuie sa se recuze si sa informeze in scris biroul executiv.
ANEXA 2
I. COMPONENTA
Consiliului National de Atestare si Acreditare pentru Cercetare
Presedinte: secretar de stat - autoritatea de stat pentru cercetare
Secretar: 1 reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare si
dezvoltare
Membri: 5 reprezentanti ai autoritatii de stat pentru cercetare si
dezvoltare
1 reprezentant al Academiei Romane
3 reprezentanti ai ministerelor
3 reprezentanti ai unitatilor de cercetare-dezvoltare
1 reprezentant al unitatilor de cercetare din invatamant
1 reprezentant al Patronatului Roman pentru
Cercetare-Proiectare
1 reprezentant al Federatiei Sindicatelor Lucratorilor din
Cercetare-Proiectare din Romania.
II. COMPONENTA
Biroului executiv al Consiliului National de Atestare si Acreditare pentru
Cercetare
Presedinte: presedintele Consiliului National de Atestare si Acreditare
pentru Cercetare
Secretar: secretarul Consiliului National de Atestare si Acreditare
pentru
Cercetare
Membri: 3 membri ai autoritatii de stat pentru cercetare si dezvoltare