NORME
METODOLOGICE Nr. 394/13108 din 26 martie 2002
privind acordarea din bugetul asigurarilor pentru somaj de credite in conditii
avantajoase intreprinderilor mici si mijlocii, unitatilor cooperatiste,
asociatiilor familiale si persoanelor fizice autorizate sa desfasoare
activitati independente
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
Nr. 394 din 26 martie 2002
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Nr. 13.108 din 27 martie 2002
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 253 din 15 aprilie 2002
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme metodologice sunt emise in scopul reglementarii
conditiilor de acordare si de rambursare a creditelor, a modului de constituire
a garantiilor, a organizarii si desfasurarii licitatiilor pentru desemnarea
bancilor si agentiilor autorizate sa acorde credite din bugetul asigurarilor
pentru somaj, in baza prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul
asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.
Art. 2
Principiile fundamentale de acordare a creditelor in conditii avantajoase
sunt:
a) fondurile de creditare au ca sursa bugetul asigurarilor pentru somaj si
se acorda in lei;
b) creditele se acorda pe principiul tratamentului egal si
nediscriminatoriu, tuturor beneficiarilor de drept;
c) creditele sunt destinate sa creeze locuri de munca, in special pentru
someri, si sa favorizeze initierea unor activitati independente, infiintarea si
dezvoltarea activitatilor asociatiilor familiale, dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii si unitatilor cooperatiste;
d) fondurile de creditare sunt destinate sa initieze si sa promoveze
activitati economice rentabile, menite sa dezvolte si sa imbunatateasca
statutul beneficiarilor de drept;
e) acordarea creditelor se realizeaza pe principiul transparentei
operatiunilor de creditare, prin punerea la dispozitie institutiilor implicate
si celor interesati a tuturor informatiilor referitoare la acordarea de credite
din bugetul asigurarilor pentru somaj;
f) in gestionarea fondurilor de creditare si in acordarea creditelor
bancile care administreaza sumele din bugetul asigurarilor pentru somaj vor
acorda prioritate prevederilor Legii nr. 76/2002 fata de normele si
metodologiile proprii de acordare a creditelor, tinand seama de prevederile
prezentelor norme metodologice.
CAP. 2
A. Constituirea si repartizarea fondurilor pentru acordarea de credite in
conditii avantajoase intreprinderilor mici si mijlocii, unitatilor
cooperatiste, asociatiilor familiale si persoanelor autorizate sa desfasoare
activitati independente
Art. 3
Fondul pentru acordarea de credite in conditii avantajoase, constituit in
baza prevederilor art. 86 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, denumit in
continuare fond de creditare, se constituie anual in cadrul bugetului
asigurarilor pentru somaj, aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de
stat.
Art. 4
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca trebuie sa asigure:
a) administrarea eficienta a sumelor alocate pentru acordarea de credite;
b) monitorizarea intregii activitati depuse de catre institutiile
implicate, banca, agentiile de credit si agentiile de ocupare a fortei de munca
judetene si a municipiului Bucuresti, pentru indeplinirea cerintelor legii si
asigurarea realizarii in bune conditii a programului de ocupare a fortei de
munca, in special a somerilor.
Art. 5
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va stabili anual fondurile
care urmeaza sa fie administrate prin banci si, respectiv, prin agentii de
credit autorizate.
Art. 6
(1) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va efectua
repartizarea pe judete a fondului de creditare in baza Programului anual de ocupare,
luand in considerare indicatorii pietei muncii din fiecare judet.
(2) In cursul anului, in urma analizei realizarii programelor de acordare a
creditelor si in functie de evolutiile de pe piata muncii, se pot face
redistribuiri intre judete, in functie de solicitari, cu aprobarea
conducatorului executiv al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Art. 7
(1) In vederea acordarii creditelor Agentia Nationala pentru Ocuparea
Fortei de Munca poate transfera, dupa semnarea contractelor cu banca sau cu
agentiile autorizate care au fost desemnate sa administreze fondul de
creditare, o suma reprezentand cel mult 20% din fondul de creditare anual.
(2) Pe masura acordarii creditelor sumele vor fi reintregite pana la
cheltuirea integrala a sumelor prevazute in buget.
(3) Fondul de creditare va fi pus la dispozitie bancii sau agentiilor
autorizate, pana la data de 31 decembrie a fiecarui an.
(4) Banca sau agentia de credit care administreaza fonduri pentru acordarea
de credite poarta raspunderea pentru rambursarea sumelor la bugetul
asigurarilor pentru somaj.
B. Beneficiarii de credite acordate in conditii avantajoase din bugetul
asigurarilor pentru somaj
Art. 8
Beneficiarii creditelor acordate in conditii avantajoase sunt:
a) intreprinderile mici si mijlocii care sunt societati comerciale
constituite potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si
ale Legii nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru
infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile
si completarile ulterioare;
b) unitatile cooperatiste reprezentate de cooperativele mestesugaresti si
cooperativele de consum, care sunt organizate si functioneaza conform
prevederilor Decretului-lege nr. 66/1990 privind organizarea si functionarea
cooperatiei mestesugaresti, cu modificarile ulterioare, respectiv ale Legii nr.
109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei de consum si a
cooperatiei de credit, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) asociatiile familiale care sunt constituite si functioneaza conform
prevederilor Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfasurarea
unor activitati economice pe baza liberei initiative, cu modificarile
ulterioare;
d) persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati independente
conform prevederilor Decretului-lege nr. 54/1990, cu modificarile ulterioare;
e) somerii care se obliga sa infiinteze intreprinderi mici si mijlocii,
unitati cooperatiste, asociatii familiale sau sa devina persoane fizice
autorizate au prioritate la obtinerea creditului.
Art. 9
(1) Conditiile ce trebuie indeplinite de intreprinderile mici si mijlocii
si de unitatile cooperatiste pentru a avea acces la credite sunt:
a) numarul total de salariati sau de membri cooperatori sa fie, la momentul
acordarii creditului, de maximum 249*) de persoane;
b) sa se oblige prin contractul de credite sa angajeze cu contract
individual de munca someri pe cel putin 50% din locurile de munca nou-create;
c) locurile de munca pe care se incadreaza personal in baza obligatiei
asumate prin contractul de credit sa nu fie locuri vacantate in urma unor
disponibilizari de personal din ultimele 12 luni premergatoare solicitarii
creditului;
d) sa se oblige sa mentina raporturile de munca cu persoanele incadrate din
randul somerilor o perioada de cel putin 3 ani de la incadrare, iar in cazul
desfacerii contractului individual de munca al unora dintre aceste persoane, sa
angajeze in termen de 30 de zile pe locurile de munca ramase vacantate personal
din aceeasi categorie;
e) sa realizeze activitatea de baza in productie, servicii si turism; daca
agentii economici realizeaza venituri si din activitatea de comert, acestea nu
trebuie sa depaseasca 49% din totalul veniturilor; dovada se face prin
raportarea semestriala "Rezultate financiare", la data de
................ cont 01, ce va purta viza administratiei financiare; in determinarea
ponderii activitatii de comert nu se iau in calcul veniturile obtinute din
comercializarea produselor proprii prin magazinele producatorului;
f) intreprinderile mici si mijlocii si unitatile cooperatiste, asociatiile
familiale si persoanele fizice autorizate, ale caror venituri din activitatea
de comert depasesc ponderea de 49% in totalul veniturilor, pot beneficia de
credite acordate in conditiile prevazute de lege, daca dezvolta activitati de
productie sau servicii, iar prin realizarea proiectului, structura veniturilor
se modifica astfel incat veniturile din comert sa reprezinte cel mult 49% din
veniturile totale;
g) pe perioada derularii contractului de creditare angajatorul nu poate
reduce numarul de posturi existent in unitate la data acordarii creditului.
(2) Asociatiile familiale si persoanele autorizate sa desfasoare activitati
independente pot avea acces la credite pentru initierea sau dezvoltarea
propriei activitati numai daca desfasoara activitati in productie, servicii sau
turism.
------------
*) Numarul maxim de salariati - 249 este stabilit conform Legii nr.
133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si
dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999.
C. Procedura de desemnare a bancii si a agentiilor autorizate sa acorde
credite din bugetul asigurarilor pentru somaj
Art. 10
(1) Banca sau agentiile autorizate sa administreze fondul de creditare sunt
desemnate prin licitatie organizata de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei
de Munca.
(2) Licitatia se organizeaza in conformitate cu legislatia in vigoare
privind achizitiile publice.
Art. 11
In scopul desemnarii bancii sau a agentiilor autorizate sa administreze
fondul de creditare se constituie o comisie de evaluare, numita prin decizie a
presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Art. 12
(1) La licitatia pentru desemnarea bancii sau a agentiei autorizate sa administreze
fondul de creditare pot participa, dupa caz:
a) bancile, persoane juridice romane, constituite in baza Legii bancare nr.
58/1998, cu modificarile ulterioare, si a autorizatiei eliberate de Banca
Nationala a Romaniei;
b) agentii autorizate sa acorde credite in conditiile legii.
(2) Pentru a putea fi desemnate sa administreze fondul de creditare bancile
trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa faca dovada achitarii obligatiilor fiscale, a contributiilor la
bugetul asigurarilor sociale de stat, la bugetul asigurarilor pentru somaj si
la bugetul asigurarilor de sanatate;
b) sa aiba experienta in acordarea de credite intreprinderilor mici si
mijlocii;
c) sa dispuna de dotarea necesara pentru realizarea contractului de
servicii de acordare de credite (calculatoare, echipamente, aparatura,
software, mijloace fixe si alte dotari);
d) sa dispuna de personal de specialitate necesar indeplinirii contractului
de acordare de credite in conditii avantajoase;
e) sa dispuna de o retea teritoriala care sa acopere in totalitate judetele
tarii si de personalul avand pregatirea si competentele necesare pentru
acordarea creditelor;
f) sa nu se afle in regim de supraveghere sau administrare speciala in
evidentele Bancii Nationale a Romaniei in ultimele 6 luni de activitate;
g) sa se incadreze in limitele prevazute de Normele Bancii Nationale a
Romaniei nr. 8/1999 privind limitarea riscului de credit al bancilor, cu
modificarile ulterioare;
h) sa se incadreze in limitele prevazute de Normele Bancii Nationale a
Romaniei nr. 1/2001 privind lichiditatea bancilor;
i) sa constituie provizioane la nivelul celui prevazut de Regulamentul
Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/2000 privind clasificarea creditelor si
plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea
provizioanelor specifice de risc de credit si de Normele metodologice ale
Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/2000 pentru aplicarea Regulamentului Bancii
Nationale a Romaniei nr. 2/2000 privind clasificarea creditelor si
plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea
provizioanelor specifice de risc de credit;
j) sa detina capacitatea financiara de a rambursa din surse proprii
creditele si dobanzile aferente, in cazul nerecuperarii integrale sau partiale
a fondului de credite acordat;
k) sa faca dovada ca ponderea detinuta de creditele restante din totalul
creditelor guvernamentale si neguvernamentale este sub 5% .
(3) Agentiile de credit vor fi autorizate de Agentia Nationala pentru
Ocuparea Fortei de Munca pentru administrarea fondului de creditare destinat
acordarii de microcredite in baza unor scheme de creditare, in conditiile
prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agentiilor de
credit in vederea administrarii fondurilor pentru acordarea de microcredite.
Art. 13
(1) In continutul ofertelor prezentate de banci sau de agentiile de credit
trebuie sa fie prevazute:
a) dobanda oferita la sumele neutilizate din contul de disponibilitati sau
de depozit constituit;
b) comisioanele percepute de la clienti pentru creditele acordate;
c) nivelul de dotare;
d) nivelul de pregatire a personalului;
e) experienta in domeniul acordarii de credite intreprinderilor mici si
mijlocii, unitatilor cooperatiste, asociatiilor familiale si persoanelor
autorizate sa desfasoare activitati independente;
f) reteaua teritoriala;
g) alte elemente prevazute in caietul de sarcini.
(2) Documentele depuse de banci pentru a face dovada indeplinirii
conditiilor prezentate la art. 12 alin. (2) si de agentiile de credit, impreuna
cu ofertele, vor fi analizate de comisia de evaluare, care va desemna banca,
respectiv agentiile de credit autorizate.
(3) Rezultatele analizei si decizia comisiei de licitatie se vor consemna
in procesul-verbal semnat de toti membrii comisiei. Decizia comisiei de
licitatie va fi comunicata tuturor bancilor sau agentiilor de credit
participante la licitatie.
Art. 14
(1) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va incheia cu banca
castigatoare a licitatiei sau cu agentia de credit autorizata un contract
privind derularea activitatii de creditare, in conditiile stabilite in
licitatie.
(2) Banca castigatoare a licitatiei si agentiile de credit autorizate,
impreuna cu Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, vor elabora si
vor aproba instructiunile comune pentru a reglementa in detaliu procedurile
care vor fi urmate de unitatile lor teritoriale in derularea procesului de
acordare a creditelor, de monitorizare a utilizarii acestora si de respectare a
graficelor de incadrare in munca a persoanelor din randul somerilor.
Art. 15
(1) Daca in procesul derularii creditelor banca sau agentia de credit
castigatoare a licitatiei dovedeste ca nu are capacitatea de a administra
fondul de creditare, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va
proceda la desemnarea unei alte banci sau agentii de credit, prin organizarea
unei noi licitatii.
(2) Banca sau agentia de credit castigatoare a licitatiei organizate in
situatia prezentata la alin. (1) va prelua portofoliul de credite acordate de
banca sau de agentia de credit aflata in imposibilitate de a continua
activitatea de creditare.
D. Conditiile de acordare, utilizare si de rambursare a creditelor, precum
si de stabilire a garantiilor
Art. 16
Intreprinderile mici si mijlocii, unitatile cooperatiste, asociatiile
familiale, persoanele fizice autorizate si somerii pot beneficia de credite din
bugetul asigurarilor pentru somaj pentru:
a) finantarea stocurilor de materii prime, materiale si obiecte de inventar
sau a altor nevoi privind activitatea curenta, conform specificatiilor din
studiul de fezabilitate;
b) cheltuieli de capital, respectiv: utilaje si echipamente, instalatii de
lucru, constructii speciale, constructii, amenajari si dotari, mijloace de
transport, calculatoare si altele;
c) finantarea concomitenta a stocurilor de materii prime si a cheltuielilor
de capital, potrivit prevederilor din studiul de fezabilitate.
Art. 17
(1) Pentru beneficiarii de credite ponderea creditului acordat in totalul
sumelor necesare va fi urmatoarea:
a) 75% din valoarea studiului de fezabilitate depus in cazul finantarii
cheltuielilor de capital;
b) in cazul finantarii stocurilor de materii prime creditele se acorda, in
ceea ce priveste proportia, conform metodologiei bancii.
(2) In cazul infiintarii de societati comerciale si asociatii familiale de
catre someri, precum si al persoanelor autorizate sa desfasoare activitati
independente, creditul acordat poate acoperi pana la 90% din valoarea studiului
de fezabilitate depus.
Art. 18
(1) Perioada maxima in care creditul acordat trebuie sa fie rambursat este:
a) de 3 ani, in cazul creditelor acordate pentru finantarea cheltuielilor
de capital;
b) de 1 an, in cazul creditelor acordate pentru finantarea stocurilor de
materii prime si materiale.
(2) In cadrul termenului de rambursare la creditul pentru cheltuielile de
capital se poate include, la cererea solicitantului de credit, si o perioada de
gratie de pana la 6 luni.
Art. 19
Creditele se acorda in raport cu numarul locurilor de munca pe care
solicitantul se obliga sa le creeze si in cuantumul stabilit de lege.
Art. 20
(1) In sensul prevederilor prezentelor norme metodologice prin taxa
oficiala a scontului stabilita de Banca Nationala a Romaniei, prevazuta la art.
86 alin. (2) din Legea nr. 76/2002, se intelege dobanda de referinta stabilita
de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Dobanda la creditul acordat va fi de 50% din dobanda de referinta
stabilita de Banca Nationala a Romaniei, revizuibila in conformitate cu nivelul
dobanzii de referinta comunicat de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 21
(1) Creditele acordate din fondul de creditare vor fi garantate cu garantii
reale si personale, astfel incat acestea sa acopere valoarea creditului acordat
si a dobanzii aferente.
(2) Garantarea creditului se face, in principal, cu obiectele achizitionate
din creditul acordat, precum si cu alte bunuri si valori care apartin
solicitantului si/sau girantilor acestuia, care trebuie sa acopere valoarea
creditului si dobanda aferenta.
(3) Bunurile care se constituie ca garantie vor fi asigurate, pe intreaga
perioada de derulare a creditului, la o societate de asigurari agreata de banca
autorizata, respectiv agentia de credit.
Art. 22
(1) Pentru obtinerea unui credit acordat din bugetul asigurarilor pentru
somaj intreprinderile mici si mijlocii, unitatile cooperatiste, asociatiile familiale
si persoanele fizice autorizate, inclusiv somerii, vor depune la agentia pentru
ocuparea fortei de munca judeteana sau a municipiului Bucuresti pe teritoriul
careia isi au sediul social sau, dupa caz, resedinta o cerere insotita de
urmatoarele documente, dupa caz:
a) contractul de societate sau, dupa caz, actul constitutiv;
b) hotararea judecatoreasca de autorizare a infiintarii societatii;
c) statutul societatii;
d) certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului sau codul
unic de inregistrare;
e) codul fiscal;
f) ultimul bilant contabil vizat de organul fiscal teritorial;
g) ultimele trei balante de verificare;
h) dovada achitarii obligatiilor fiscale (certificate fiscale) si a
contributiilor la bugetul asigurarilor sociale de stat, la bugetul asigurarilor
pentru somaj si la bugetul asigurarilor pentru sanatate;
i) declaratie privind litigiile cu tertii, cu precizarea motivelor care au
condus la situatiile respective;
j) studiul de fezabilitate al proiectului pentru care se solicita creditul;
k) graficul crearii si ocuparii noilor locuri de munca;
l) acte care sa ateste proprietatea asupra garantiilor si valoarea
acestora;
m) proiectia fluxului de lichiditati pe perioada de creditare;
n) graficul de rambursare a creditului;
o) alte documente solicitate de banca sau de agentia de credit.
(2) In cazul solicitarii de credite pentru constructii in vederea
realizarii sau dezvoltarii de noi capacitati de productie, la documentele
prezentate la alin. (1) se adauga:
a) acte care sa ateste situatia juridica a terenului pe care urmeaza sa se
realizeze investitia;
b) autorizatia de constructie;
c) acordurile si avizele legale pentru realizarea investitiei.
(3) La solicitarea de credite pentru inceperea activitatii nu se vor depune
documentele prevazute la alin. (1) lit. f) - i).
(4) Persoanele fizice autorizate si asociatiile familiale vor depune pentru
obtinerea creditelor documentele de infiintare, inregistrare si de certificare
a rezultatelor financiare prevazute de legislatia in vigoare.
Art. 23
Cererile si documentele prevazute la art. 22 se verifica in cadrul
compartimentelor de specialitate ale agentiilor pentru ocuparea fortei de munca
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si, daca se constata ca
documentatia este completa si ca sunt intrunite conditiile legale, vor fi
transmise spre avizare comitetelor de credit.
Art. 24
(1) Pentru avizarea acordarii de credite se constituie la nivelul judetelor
si al municipiului Bucuresti comitete de credit formate din 5 membri, dupa cum
urmeaza:
a) presedintele si un membru desemnat din partea bancii sau agentiei de
credit autorizate sa acorde creditele;
b) 3 membri din partea agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Comitetele de credit se intrunesc cel putin o data pe luna, analizeaza
documentatia depusa de solicitantii de credite, verifica indeplinirea de catre
acestia a conditiilor de eligibilitate, evalueaza eficienta economica si
sociala a proiectelor prezentate si avizeaza acordarea creditelor.
(3) In vederea adoptarii deciziei de avizare comitetul de credit poate cere
solicitantilor orice informatii pe care le considera necesare.
Art. 25
(1) In urma analizei si avizarii favorabile de catre comitetul de credit
documentatia este transmisa bancii sau agentiei autorizate, pentru analiza in
vederea aprobarii si acordarii creditului.
(2) Daca cererea de credit este respinsa de comitetul de credit,
documentatia se restituie solicitantului, insotita de motivatia respingerii,
semnata de presedintele comitetului de credit.
Art. 26
(1) Aprobarea si acordarea fiecarui credit se vor face pe baza unui
referat, care va fi intocmit de inspectorul de credite al bancii sau al
agentiei de credit autorizate, desemnat de conducatorul compartimentului de
creditare si de conducatorul compartimentului financiar-contabil. Referatul
trebuie sa contina, dupa caz, fara a fi limitative, urmatoarele elemente:
a) datele de identificare a solicitantului: denumirea, adresa sediului
social, extras din actele constitutive privind obiectul de activitate;
b) evaluarea capacitatii solicitantului de a rambursa la scadenta ratele de
credit si de a plati dobanda aferenta, pe baza analizei datelor inscrise in
situatia privind fluxul de lichiditati;
c) informatii despre bonitatea solicitantului. In acest scop vor fi
calculati pe baza datelor inscrise in ultimul bilant contabil si in ultima
balanta de verificare urmatorii indicatori:
- lichiditatea curenta;
- solvabilitatea patrimoniala;
- gradul de acoperire a dobanzii;
- rata profitului;
- viteza de rotatie a activelor circulante.
(2) Modul de calcul al indicatorilor prezentati la alin. (1) lit. c),
precum si nivelurile recomandabile ale indicatorilor respectivi sunt in
conformitate cu normele interne ale bancii autorizate si tinandu-se seama de
prevederile legii.
Art. 27
Daca cererea de credit nu este aprobata de banca sau de agentia de credit,
documentatia va fi restituita agentiilor pentru ocuparea fortei de munca
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu motivatia corespunzatoare,
pentru a fi inapoiata solicitantului.
Art. 28
Luarea in considerare a deciziilor comitetului de credit in vederea
aprobarii cererii de acordare a creditului reprezinta o optiune ce revine
exclusiv in sarcina si in responsabilitatea bancii sau agentiei de credit
autorizate.
Art. 29
(1) Creditele din fondul asigurarilor pentru somaj vor fi acordate in lei,
pe baza de contract de credit, incheiat in conditiile legii, intre banca,
respectiv agentia de credit, si beneficiar, prin care se vor stabili, fara a fi
limitative: conditiile de scadenta, dobanda, valoarea garantiilor, clauze
referitoare la nerambursarea la scadenta a creditului.
(2) In contract vor fi mentionate si conditiile pe care trebuie sa le
indeplineasca solicitantul de credit conform prevederilor Legii nr. 76/2002,
inclusiv obligatia de a angaja someri pe cel putin 50% din locurile de munca
nou-create.
Art. 30
Respectarea graficelor de creare a noi locuri de munca si de incadrare a
somerilor este urmarita de organele de control ale agentiilor pentru ocuparea
fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 31
Beneficiarii de credite acordate in conditii avantajoase din bugetul
asigurarilor pentru somaj pot solicita un nou credit numai dupa achitarea
integrala a creditului acordat anterior.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 32
Prezentele norme metodologice vor fi publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 33
La data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, Normele
metodologice nr. 2.443/2/2001 emise de Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale si Banca Nationala a Romaniei privind acordarea de credite din bugetul
Fondului pentru plata ajutorului de somaj in baza Legii nr. 1/1991 privind
protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 288 din 1 iunie 2001, isi inceteaza aplicabilitatea.
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu