NORME
METODOLOGICE Nr. 2560/6 din 18 iunie 2004
privind acordarea din bugetul asigurarilor pentru somaj de credite in conditii
avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, intreprinderilor mici si
mijlocii, unitatilor cooperatiste, asociatiilor familiale si persoanelor fizice
care desfasoara in mod independent activitati economice
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
Nr. 2.560 din 18 iunie 2004
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Nr. 6 din 25 iunie 2004
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 706 din 5 august 2004
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme metodologice sunt emise in scopul reglementarii
conditiilor de acordare si de rambursare a creditelor in conditii avantajoase,
de acordare a fondurilor nerambursabile, a modului de constituire a
garantiilor, a organizarii si desfasurarii licitatiilor pentru desemnarea
bancilor si agentiilor autorizate sa acorde credite in conditii avantajoase,
respectiv fonduri nerambursabile, din bugetul asigurarilor pentru somaj, in
baza prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj
si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 2
Principiile fundamentale de acordare a creditelor in conditii avantajoase,
respectiv a fondurilor nerambursabile, sunt:
a) fondurile de creditare, respectiv fondurile nerambursabile, au ca sursa
bugetul asigurarilor pentru somaj si se acorda in lei;
b) creditele in conditii avantajoase, respectiv fondurile nerambursabile,
se acorda, pe principiul tratamentului egal si nediscriminatoriu, tuturor
beneficiarilor de drept;
c) creditele in conditii avantajoase, respectiv fondurile nerambursabile,
sunt destinate sa creeze locuri de munca, in special pentru someri, si sa
favorizeze initierea unor activitati independente, infiintarea si dezvoltarea
activitatilor asociatiilor familiale, infiintarea si dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii si unitatilor cooperatiste;
d) fondurile de creditare, respectiv fondurile nerambursabile, sunt
destinate sa initieze si sa promoveze activitati economice rentabile, menite sa
dezvolte si sa imbunatateasca statutul beneficiarilor de drept;
e) acordarea creditelor in conditii avantajoase, respectiv a fondurilor
nerambursabile, se realizeaza pe principiul transparentei operatiunilor de
creditare, prin punerea la dispozitie institutiilor implicate si celor
interesati a tuturor informatiilor referitoare la acordarea de credite in
conditii avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile, din bugetul
asigurarilor pentru somaj;
f) in gestionarea fondurilor de creditare, respectiv a fondurilor
nerambursabile, si in acordarea creditelor in conditii avantajoase, respectiv a
fondurilor nerambursabile, bancile si agentiile autorizate care administreaza
sumele din bugetul asigurarilor pentru somaj vor acorda prioritate prevederilor
Legii nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, fata de normele si
metodologiile proprii de acordare a creditelor in conditii avantajoase,
respectiv a fondurilor nerambursabile, tinand seama de prevederile prezentelor
norme metodologice.
CAP. 2
A. Constituirea si repartizarea fondurilor pentru acordarea de credite in
conditii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, intreprinderilor mici
si mijlocii, unitatilor cooperatiste, asociatiilor familiale si persoanelor
fizice care desfasoara in mod independent activitati economice
Art. 3
Fondul pentru acordarea de credite in conditii avantajoase, denumit in
continuare fond de creditare, precum si fondurile nerambursabile constituite in
baza prevederilor art. 86 alin. (1), respectiv ale art. 86^1 alin. (1) din
Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se constituie
anual in cadrul bugetului asigurarilor pentru somaj, aprobat prin legea
bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art. 4
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca trebuie sa asigure:
a) administrarea eficienta a sumelor alocate pentru acordarea de credite in
conditii avantajoase, respectiv pentru acordarea de fonduri nerambursabile;
b) monitorizarea intregii activitati depuse de catre institutiile
implicate, bancile, agentiile de credit si agentiile de ocupare a fortei de
munca judetene si a municipiului Bucuresti pentru indeplinirea cerintelor legii
si asigurarea realizarii in bune conditii a programului de ocupare a fortei de
munca, in special a somerilor.
Art. 5
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va stabili anual
fondurile care urmeaza sa fie administrate prin banci si, respectiv, prin
agentii de credit autorizate.
Art. 6
(1) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va efectua
repartizarea pe judete a fondului de creditare in baza Programului anual de
ocupare, luand in considerare indicatorii pietei muncii din fiecare judet.
(2) In cursul anului, in urma analizei realizarii programelor de acordare a
creditelor si in functie de evolutiile de pe piata muncii, se pot face
redistribuiri intre judete, in raport de solicitari, cu aprobarea
conducatorului executiv al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Art. 7
(1) In vederea acordarii creditelor in conditii avantajoase, respectiv a
fondurilor nerambursabile, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca
poate transfera, dupa semnarea contractelor cu bancile sau cu agentiile
autorizate care au fost desemnate sa administreze fondul de creditare,
respectiv fondurile nerambursabile, o suma reprezentand cel mult 20% din fondul
anual.
(2) Fondurile se vor repartiza pe trimestre, descrescator spre finele
anului.
(3) Pe masura acordarii creditelor in conditii avantajoase, respectiv a
fondurilor nerambursabile, sumele vor fi reintregite pana la cheltuirea
integrala a sumelor prevazute in buget.
(4) Fondul de creditare si fondurile nerambursabile vor fi puse la
dispozitie bancii sau agentiilor autorizate, pana la data de 31 decembrie a
fiecarui an.
(5) Banca sau agentia de credit care administreaza fonduri pentru acordarea
de credite in conditii avantajoase poarta raspunderea pentru rambursarea
sumelor la bugetul asigurarilor pentru somaj.
B. Beneficiarii de credite in conditii avantajoase, respectiv de fonduri
nerambursabile, acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj
Art. 8
Beneficiarii creditelor acordate in conditii avantajoase sunt:
a) societatile comerciale care indeplinesc criteriile prevazute de lege, in
ceea ce priveste numarul de persoane angajate si cifra de afaceri, pentru a fi
considerate intreprinderi mici sau mijlocii;
b) unitatile cooperatiste reprezentate de cooperativele mestesugaresti si
cooperativele de consum, care sunt organizate si functioneaza conform
prevederilor Decretului-lege nr. 66/1990 privind organizarea si functionarea
cooperatiei mestesugaresti, cu modificarile ulterioare, respectiv ale Legii nr.
109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei de consum si a
cooperatiei de credit, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) asociatiile familiale care se constituie si functioneaza conform Legii
nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de
catre persoane fizice, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) persoanele fizice care desfasoara in mod independent activitati
economice conform prevederilor Legii nr. 507/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare;
e) somerii care se obliga sa infiinteze intreprinderi mici si mijlocii,
unitati cooperatiste, asociatii familiale sau sa devina persoane fizice care
desfasoara in mod independent activitati economice au prioritate la obtinerea
creditului;
f) persoanele in varsta de pana la 30 de ani, care au statut de student
pentru prima data si care urmeaza studiile la cursuri de zi la o institutie de
invatamant superior de stat sau particular, autorizata ori acreditata in
conditiile legii.
Art. 9
Beneficiarii de fonduri nerambursabile sunt prevazuti la art. 86^1 din
Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 10
(1) Conditiile ce trebuie indeplinite de intreprinderile mici si mijlocii
si de unitatile cooperatiste pentru a avea acces la credite in conditii
avantajoase, respectiv la fonduri nerambursabile, sunt:
a) numarul total de salariati si/sau de membri cooperatori sa fie, la
momentul acordarii creditului, de cel mult 249 de persoane;
b) intreprinderile mici si mijlocii si unitatile cooperatiste sa se oblige
prin contractul de credite sa angajeze cu contract individual de munca someri pe
cel putin 50%, respectiv 100%, in cazul fondurilor nerambursabile, din locurile
de munca nou-create;
c) locurile de munca pe care se incadreaza personal in baza obligatiei
asumate prin contractul de credit sa nu fie locuri vacante ca urmare a incetarii
raporturilor de munca ale salariatilor in ultimele 12 luni premergatoare
solicitarii creditului;
d) sa mentina raporturile de munca cu persoanele incadrate pe noile locuri
de munca o perioada de cel putin 3 ani, respectiv 4 ani de la incadrare, iar in
cazul incetarii raporturilor de munca ale unora dintre aceste persoane sa
angajeze in termen de 30 de zile pe locurile de munca devenite vacante personal
din aceeasi categorie;
e) sa mentina locurile de munca nou-create pentru o perioada de minimum 5
ani;
f) sa realizeze activitatea de baza in productie, inclusiv productie
agricola, servicii sau turism:
- daca agentii economici realizeaza venituri si din activitatea de comert,
acestea nu trebuie sa depaseasca 49% din totalul veniturilor;
- dovada se face prin raportarea anuala "Rezultate financiare",
la data de .............../.............., cifra de afaceri fiind evidentiata
financiar-contabil pe analitice activitati;
- raportarea va purta viza administratiei financiare;
- in determinarea ponderii activitatii de comert nu se iau in calcul
veniturile obtinute din comercializarea produselor proprii prin magazinele
producatorului;
g) pe perioada derularii contractului de creditare, respectiv a
contractului de acordare a fondului nerambursabil, angajatorul nu poate reduce
numarul de posturi existent in unitate la data acordarii creditului in conditii
avantajoase, respectiv a fondului nerambursabil, iar daca unul dintre aceste
posturi devine vacant, are obligatia de a angaja in termen de 30 de zile o alta
persoana pe respectivul loc de munca;
h) in situatia in care contractul individual de munca se suspenda din cauza
concediilor fara plata, perioada de suspendare nu este luata in considerare la
calculul termenului de 3 ani prevazut de lege pentru ocuparea locurilor de
munca nou-create.
(2) Prin perioada de derulare a contractului in care angajatorul nu poate
reduce numarul de posturi existent in unitate la data acordarii creditului sau
a fondului nerambursabil, prevazuta la art. 88 alin. (3) din Legea nr. 76/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare, se intelege o perioada de 5 ani de
la data acordarii creditului, respectiv a fondului nerambursabil.
(3) Asociatiile familiale pot primi credite in conditii avantajoase,
respectiv fonduri nerambursabile, proportional cu numarul membrilor acestora,
iar persoanele fizice care desfasoara in mod independent activitati economice
pot primi credite in conditii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile,
pentru finantarea propriului loc de munca, cu respectarea prevederilor art. 88
alin. (3) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Asociatiile familiale si persoanele fizice care desfasoara in mod
independent activitati economice pot avea acces la credite in conditii
avantajoase, respectiv la fonduri nerambursabile, pentru initierea sau
dezvoltarea propriei activitati numai daca desfasoara activitati in productie,
inclusiv productie agricola, servicii sau turism, dispozitiile alin. (1) lit.
f) aplicandu-se in mod corespunzator.
(5) Asociatiile familiale si persoanele fizice care desfasoara in mod
independent activitati economice pot primi credite in conditii avantajoase daca
cel putin unul dintre membrii asociatiei familiale, respectiv persoana fizica,
este asigurat in sistemul asigurarilor pentru somaj si a realizat un stagiu de
cotizare de cel putin 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei
solicitarii creditului.
(6) Asociatiile familiale si persoanele fizice care desfasoara in mod
independent activitati economice pot primi fonduri nerambursabile daca cel
putin unul dintre membrii asociatiei familiale, respectiv persoana fizica, a
realizat un stagiu total de cotizare in sistemul asigurarilor pentru somaj de
minimum 24 de luni.
(7) Agentii economici ale caror venituri din activitatea de comert depasesc
ponderea de 49% in totalul veniturilor pot beneficia de credite in conditii
avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile, acordate in conditiile
prevazute de lege, daca dezvolta activitati de productie sau servicii, iar prin
realizarea proiectului structura veniturilor se modifica astfel incat
veniturile din comert sa reprezinte cel mult 49% din veniturile totale.
Art. 11
(1) Creditele in conditii avantajoase si fondurile nerambursabile se acorda
cu respectarea prevederilor Regulamentului privind ajutorul de stat regional,
pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie
2004, si ale Regulamentului privind ajutorul de stat pentru ocuparea fortei de
munca, elaborat in temeiul Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, pus in
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 166/2003,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 738 din 22 octombrie
2003.
(2) In cazul creditelor in conditii avantajoase, ajutorul de stat consta in
diferenta dintre dobanda de referinta stabilita de Banca Nationala a Romaniei
si dobanda aferenta creditului acordat, iar in cazul fondurilor nerambursabile
ajutorul de stat este reprezentat de intreaga suma pusa la dispozitia
beneficiarului.
(3) Intensitatea ajutorului de stat pentru realizarea de investitii in
vederea crearii de noi locuri de munca, reprezentand ponderea ajutorului de
stat in totalul costurilor eligibile, nu poate depasi 50% in cazul
intreprinderilor mari si 65% in cazul intreprinderilor mici si mijlocii, astfel
cum sunt definite in Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati
pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(4) Costurile eligibile sunt investitiile in bunuri corporale (echipamente,
cladiri si terenuri) si in bunuri necorporale, iar criteriile de eligibilitate
sunt stabilite in Regulamentul privind ajutorul de stat regional.
C. Procedura de desemnare a bancii sau a agentiei autorizate sa acorde
credite in conditii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, din bugetul
asigurarilor pentru somaj
Art. 12
(1) Banca sau agentia autorizata sa administreze fondul de creditare,
respectiv fondul nerambursabil, este desemnata prin licitatie organizata de
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(2) Licitatia se organizeaza in conformitate cu legislatia in vigoare
privind achizitiile publice.
Art. 13
In scopul desemnarii bancii sau agentiei autorizate sa administreze fondul
de creditare, respectiv fondul nerambursabil, se constituie o comisie de
evaluare numita prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea
Fortei de Munca.
Art. 14
(1) La licitatia pentru desemnarea bancii sau a agentiei autorizate sa
administreze fondul de creditare, respectiv fondul nerambursabil, pot
participa, dupa caz:
a) bancile, persoane juridice romane, constituite in baza Legii nr. 58/1998
privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare, si a
autorizatiei eliberate de Banca Nationala a Romaniei;
b) agentiile autorizate sa acorde credite si fonduri nerambursabile, in
conditiile legii.
(2) Pentru a putea fi desemnate sa administreze fondul de creditare,
respectiv fondul nerambursabil, bancile trebuie sa indeplineasca urmatoarele
conditii:
a) sa faca dovada achitarii obligatiilor fiscale, a contributiilor la
bugetul asigurarilor sociale de stat, la bugetul asigurarilor pentru somaj si
la bugetul asigurarilor de sanatate;
b) sa aiba experienta in acordarea de credite, respectiv fonduri
nerambursabile, intreprinderilor mici si mijlocii;
c) sa dispuna de dotarea necesara pentru realizarea contractului de
servicii de acordare de credite, respectiv de fonduri nerambursabile
(calculatoare, echipamente, aparatura, software, mijloace fixe si alte dotari);
d) sa dispuna de personal de specialitate necesar indeplinirii contractului
de credite in conditii avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile;
e) sa dispuna de o retea teritoriala care sa acopere in totalitate judetele
tarii si de personalul avand pregatirea si competentele necesare pentru
acordarea creditelor, respectiv a fondurilor nerambursabile;
f) sa nu se afle in regim de supraveghere sau administrare speciala in
evidentele Bancii Nationale a Romaniei in ultimele 6 luni de activitate;
g) sa se incadreze in limitele prevazute de Normele Bancii Nationale a
Romaniei nr. 12/2003 privind supravegherea solvabilitatii si expunerilor mari
ale institutiilor de credit, cu modificarile ulterioare;
h) sa se incadreze in limitele prevazute de Normele Bancii Nationale a
Romaniei nr. 1/2001 privind lichiditatea bancilor, cu modificarile si
completarile ulterioare;
i) sa constituie provizioane la nivelul celui prevazut de Regulamentul
Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor si
plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea
provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificarile si completarile
ulterioare, si de Normele metodologice ale Bancii Nationale a Romaniei nr.
12/2002 pentru aplicarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2002
privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea,
regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu
modificarile si completarile ulterioare;
j) sa detina capacitatea financiara de a rambursa din surse proprii
creditele si dobanzile aferente, in cazul nerecuperarii integrale sau partiale
a fondului de credite acordat;
k) sa faca dovada ca ponderea detinuta de creditele restante din totalul
creditelor guvernamentale si neguvernamentale este sub 5% .
(3) Agentiile de credit vor fi autorizate de Agentia Nationala pentru
Ocuparea Fortei de Munca pentru administrarea fondului de creditare, respectiv
a fondului nerambursabil destinat acordarii de microcredite in baza unor scheme
de creditare, in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 40/2000
privind acreditarea agentiilor de credit in vederea administrarii fondurilor
pentru acordarea de microcredite, aprobata cu modificari prin Legea nr.
376/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 15
(1) In continutul ofertelor prezentate de banci sau de agentiile de credit
trebuie sa fie prevazute:
a) dobanda oferita la sumele neutilizate din contul de disponibilitati sau
de depozit constituit;
b) comisioanele percepute de la clienti pentru creditele in conditii
avantajoase, respectiv pentru fondurile nerambursabile, acordate;
c) nivelul de dotare;
d) nivelul de pregatire a personalului;
e) experienta in domeniul acordarii de credite, respectiv de fonduri
nerambursabile, intreprinderilor mici si mijlocii, unitatilor cooperatiste,
asociatiilor familiale si persoanelor fizice care desfasoara in mod independent
activitati economice;
f) reteaua teritoriala;
g) alte elemente cuprinse in caietul de sarcini.
(2) Documentele depuse de banci pentru a face dovada indeplinirii
conditiilor prezentate la art. 14 alin. (2) si de agentiile de credit, impreuna
cu ofertele, vor fi analizate de comisia de evaluare, care va desemna banca,
respectiv agentiile de credit autorizate.
(3) Rezultatele analizei si decizia comisiei de licitatie se vor consemna
in procesul-verbal semnat de toti membrii comisiei. Decizia comisiei de
licitatie va fi comunicata tuturor bancilor sau agentiilor de credit participante
la licitatie.
Art. 16
(1) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va incheia cu banca
sau cu agentia de credit autorizata, castigatoare a licitatiei, un contract
privind derularea activitatii de creditare, respectiv de acordare a fondurilor
nerambursabile, in conditiile stabilite in caietul de sarcini intocmit in
vederea organizarii licitatiei.
(2) Banca sau agentia de credit autorizata, castigatoare a licitatiei,
impreuna cu Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, va elabora si va
aproba instructiuni comune in scopul reglementarii procedurilor care vor fi
urmate de unitatile lor teritoriale in derularea procesului de acordare a
creditelor, respectiv de acordare a fondurilor nerambursabile, de monitorizare
a utilizarii acestora si de respectare a graficelor de incadrare in munca a
persoanelor din randul somerilor.
Art. 17
(1) Daca in procesul derularii creditelor sau a fondurilor nerambursabile
banca ori agentia de credit castigatoare a licitatiei dovedeste ca nu are
capacitatea de a administra fondul de creditare, respectiv fondul
nerambursabil, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va proceda la
desemnarea unei alte banci sau agentii de credit, prin organizarea unei noi
licitatii.
(2) Banca sau agentia de credit castigatoare a licitatiei organizate ca
urmare a intervenirii situatiei prezentate la alin. (1) va prelua portofoliul
de credite acordate de banca sau de agentia de credit aflata in imposibilitate
de a continua activitatea de acordare a creditelor si a fondurilor
nerambursabile.
D. Conditiile de acordare, utilizare si de rambursare a creditelor, precum
si conditiile de acordare si utilizare a fondurilor nerambursabile si de
stabilire a garantiilor
Art. 18
Intreprinderile mici si mijlocii, unitatile cooperatiste, asociatiile
familiale, persoanele fizice care desfasoara in mod independent activitati
economice, somerii si studentii pot beneficia de credite, respectiv de fonduri
nerambursabile, din bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru:
a) finantarea stocurilor de materii prime, materiale si obiecte de inventar
sau a altor nevoi privind activitatea curenta, conform specificatiilor din
studiul de fezabilitate;
b) cheltuieli de capital, respectiv: utilaje si echipamente, instalatii de
lucru, constructii speciale, constructii, amenajari si dotari, mijloace de
transport, calculatoare si altele asemenea;
c) finantarea concomitenta a stocurilor de materii prime si a cheltuielilor
de capital, potrivit prevederilor din studiul de fezabilitate.
Art. 19
(1) Pentru beneficiarii de credite sau de fonduri nerambursabile
contributia beneficiarului trebuie sa fie de cel putin 25% din valoarea
proiectului de fezabilitate depus.
(2) Aportul propriu poate fi constituit din bunuri (terenuri, cladiri,
echipamente, software si capital circulant) legate de investitie, care fac
parte din planul de finantare a proiectului (devizul general) cuprins in
studiul de fezabilitate, indiferent de momentul si de modul legal al dobandirii
acestora, si sunt considerate investitie initiala.
(3) Contributia beneficiarului de 25% din valoarea proiectului de
fezabilitate depus nu poate face obiectul unui alt ajutor de stat.
Art. 20
(1) Perioada maxima in care creditul acordat trebuie sa fie rambursat este:
a) de 3 ani, in cazul creditelor acordate pentru finantarea cheltuielilor
de capital;
b) de un an, in cazul creditelor acordate pentru finantarea stocurilor de
materii prime si materiale.
(2) In cadrul termenului de rambursare, la creditul pentru cheltuielile de
capital se poate include, la cererea solicitantului de credit, si o perioada de
gratie de pana la 6 luni.
Art. 21
(1) Creditele si fondurile nerambursabile se acorda in raport cu numarul
locurilor de munca pe care solicitantul se obliga sa le creeze, in cuantumul
stabilit de lege si cu respectarea art. 11 alin. (3) si (4).
(2) Beneficiarii de credite in conditii avantajoase pentru asigurarea
productiei trebuie sa angajeze pe locurile de munca nou-create numai persoane
care nu au avut niciodata un loc de munca, care si-au pierdut sau care sunt pe
cale de a-si pierde locul de munca.
Art. 22
(1) Dobanda la creditul acordat in temeiul art. 86 din Legea nr. 76/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare, va fi de 50% din dobanda de
referinta stabilita de Banca Nationala a Romaniei, revizuibila in conformitate
cu nivelul dobanzii de referinta comunicat de Banca Nationala a Romaniei.
(2) In judetele in care rata medie anuala a somajului s-a situat peste rata
medie anuala a somajului pe tara, comunicata de Agentia Nationala pentru
Ocuparea Fortei de Munca, creditele se acorda, in anul calendaristic urmator,
cu o dobanda de 25% din dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.
(3) Beneficiaza de credite cu dobanda prevazuta la alin. (2) si persoanele
in varsta de pana la 30 de ani, care au statut de student pentru prima data si
care urmeaza studiile la cursuri de zi la o institutie de invatamant superior
de stat ori particular, autorizata sau acreditata in conditiile legii.
Art. 23
(1) Creditele si fondurile nerambursabile acordate vor fi garantate cu
garantii reale si personale, astfel incat acestea sa acopere valoarea
creditului acordat si a dobanzii aferente, respectiv a fondului nerambursabil
acordat.
(2) Garantarea se face, in principal, cu obiectele achizitionate din
creditul, respectiv fondul nerambursabil acordat, precum si cu alte bunuri si
valori care apartin solicitantului si/sau girantilor acestuia, care trebuie sa
acopere valoarea creditului acordat si a dobanzii aferente, respectiv a
fondului nerambursabil acordat.
(3) Bunurile care se constituie ca garantie vor fi asigurate, pe intreaga
perioada de derulare a creditului, respectiv a fondului nerambursabil, la una
dintre cele 3 societati de asigurari agreate de banca autorizata, respectiv de
agentia de credit.
Art. 24
(1) Pentru obtinerea unui credit, respectiv a unui fond nerambursabil,
acordat din bugetul asigurarilor pentru somaj, intreprinderile mici si mijlocii
si unitatile cooperatiste vor depune la agentia pentru ocuparea fortei de munca
judeteana sau a municipiului Bucuresti, pe al carei teritoriu isi au sediul
social sau, dupa caz, resedinta, o cerere insotita de urmatoarele documente:
a) contractul de societate sau, dupa caz, actul constitutiv;
b) hotararea judecatoreasca de autorizare a infiintarii societatii;
c) statutul societatii;
d) certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului sau
codul unic de inregistrare;
e) codul fiscal;
f) ultimul bilant contabil vizat de organul fiscal teritorial;
g) ultimele 3 balante de verificare;
h) dovada achitarii obligatiilor fiscale (certificate fiscale) si a
contributiilor la bugetul asigurarilor sociale de stat, la bugetul asigurarilor
pentru somaj si la bugetul asigurarilor pentru sanatate;
i) declaratie privind litigiile cu tertii, cu precizarea motivelor care au
condus la situatiile respective;
j) studiul de fezabilitate al proiectului pentru care se solicita creditul;
k) graficul crearii si ocuparii noilor locuri de munca;
l) acte care sa ateste proprietatea asupra bunurilor aduse in garantie,
precum si valoarea acestora;
m) proiectia fluxului de lichiditati pe perioada de creditare;
n) graficul de rambursare a creditului;
o) declaratie pe propria raspundere ca nu au beneficiat de ajutoare de stat
nenotificate la Consiliul Concurentei in ultimii 3 ani, in valoare totala de 4
miliarde lei;
p) alte documente solicitate de banca sau de agentia de credit.
(2) In cazul solicitarii de credite sau de fonduri nerambursabile pentru
constructii in vederea realizarii ori dezvoltarii de noi capacitati de
productie, la documentele prezentate la alin. (1) se solicita si urmatoarele
documente:
a) acte care sa ateste situatia juridica a terenului pe care urmeaza sa se
realizeze investitia;
b) autorizatia de constructie;
c) acordurile si avizele legale pentru realizarea investitiei.
(3) La solicitarea de credite sau de fonduri nerambursabile pentru
inceperea activitatii nu se vor depune documentele prevazute la alin. (1) lit.
f) - i).
(4) Persoanele fizice care desfasoara in mod independent activitati
economice si asociatiile familiale vor depune pentru obtinerea creditelor sau a
fondurilor nerambursabile urmatoarele documente, dupa caz:
a) autorizatia de functionare;
b) codul fiscal, codul unic de inregistrare sau codul numeric personal;
c) declaratie speciala privind veniturile din activitati independente
pentru anul in curs;
d) dispozitia de impunere si declaratia de impunere pentru anul expirat;
e) studiul de fezabilitate;
f) acte care sa ateste proprietatea asupra garantiilor si valoarea
acestora;
g) aportul beneficiarului la realizarea investitiei;
h) certificatul privind stagiul de cotizare;
i) alte documente solicitate de banca sau de agentia de credit;
j) declaratia pe propria raspundere ca nu au beneficiat de ajutoare de stat
nenotificate la Consiliul Concurentei in ultimii 3 ani, in valoare totala de 4
miliarde lei.
(5) Asociatiile familiale si persoanele fizice care desfasoara in mod
independent activitati economice, care solicita credite sau fonduri
nerambursabile pentru inceperea activitatii, nu vor prezenta documentele prevazute
la alin. (4) lit. c), d) si j).
(6) Pe langa documentele mentionate la alin. (1) sau (4), persoanele
prevazute la art. 8 lit. f) vor prezenta si urmatoarele documente:
a) certificatul de nastere (in copie);
b) actul de identitate (in copie);
c) adeverinta eliberata de unitatea de invatamant superior de stat sau
particular, autorizata ori acreditata in conditiile legii, la care urmeaza
studiile la cursuri de zi;
d) declaratie pe propria raspundere ca nu au mai urmat cursurile altei
unitati de invatamant superior.
(7) Atunci cand, la data finala a bilantului contabil, o intreprindere
depaseste sau cade sub impunerile legate de angajati ori plafoanele financiare,
prevazute de Legea nr. 133/1999, aceasta va avea repercusiuni asupra pierderii
sau obtinerii de catre aceasta intreprindere a statutului de intreprindere mica
si mijlocie, doar daca fenomenul este repetat pe durata a 2 ani financiari
consecutivi.
(8) La calculul intensitatii ajutorului de stat conform art. 11 alin. (3)
si (4) se va tine cont de situatiile prevazute la alin. (1).
Art. 25
Cererile si documentele prevazute la art. 24 se verifica in cadrul
compartimentelor de specialitate ale agentiilor pentru ocuparea fortei de munca
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si, daca se constata ca
documentatia este completa si ca sunt intrunite conditiile legale, vor fi
transmise spre avizare comitetelor de credit.
Art. 26
(1) Pentru avizarea acordarii de credite se constituie la nivelul judetelor
si al municipiului Bucuresti comitete de credit formate din 5 membri, dupa cum
urmeaza:
a) presedintele si un membru desemnat din partea bancii sau agentiei de
credit autorizate sa acorde creditele;
b) 3 membri din partea agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Comitetele de credit se intrunesc cel putin o data pe luna, analizeaza
documentatia depusa de solicitantii de credite, verifica indeplinirea de catre
acestia a conditiilor de eligibilitate, evalueaza eficienta economica si
sociala a proiectelor prezentate si avizeaza acordarea creditelor.
(3) In vederea adoptarii deciziei de avizare, comitetul de credit poate
cere solicitantilor orice informatii pe care le considera necesare.
Art. 27
(1) In urma analizei si avizarii favorabile de catre comitetul de credit
documentatia este transmisa bancii sau agentiei autorizate, pentru analiza, in
vederea aprobarii si acordarii creditului.
(2) Daca cererea de credit este respinsa de comitetul de credit,
documentatia se restituie solicitantului, insotita de motivatia respingerii,
semnata de presedintele comitetului de credit.
Art. 28
(1) Aprobarea si acordarea fiecarui credit se vor face pe baza unui referat
care va fi intocmit de inspectorul de credite al bancii sau al agentiei de
credit autorizate, desemnat de conducatorul compartimentului de creditare si de
conducatorul compartimentului financiar-contabil. Referatul trebuie sa contina,
dupa caz, fara a fi limitative, urmatoarele elemente:
a) datele de identificare a solicitantului: denumirea, adresa sediului
social, extrasul din actele constitutive privind obiectul de activitate;
b) evaluarea capacitatii solicitantului de a rambursa la scadenta ratele de
credit si de a plati dobanda aferenta, pe baza analizei datelor inscrise in
situatia privind fluxul de lichiditati;
c) informatii despre bonitatea solicitantului. In acest scop vor fi
calculati pe baza datelor inscrise in ultimul bilant contabil si in ultima
balanta de verificare urmatorii indicatori:
- lichiditatea curenta;
- solvabilitatea patrimoniala;
- gradul de acoperire a dobanzii;
- rata profitului;
- viteza de rotatie a activelor circulante.
(2) Modul de calcul al indicatorilor prezentati la alin. (1) lit. c),
precum si nivelurile recomandabile ale indicatorilor respectivi sunt in
conformitate cu normele interne ale bancii autorizate si tinandu-se seama de
prevederile legii.
Art. 29
Daca cererea de credit nu este aprobata de banca sau de agentia de credit,
documentatia va fi restituita agentiilor pentru ocuparea fortei de munca
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu motivatia corespunzatoare,
pentru a fi inapoiata solicitantului.
Art. 30
Luarea in considerare a deciziilor comitetului de credit in vederea
aprobarii cererii de acordare a creditului reprezinta o optiune ce revine
exclusiv in sarcina si in responsabilitatea bancii sau agentiei de credit
autorizate.
Art. 31
(1) Creditele din fondul asigurarilor pentru somaj vor fi acordate in lei,
pe baza de contract de credit incheiat, in conditiile legii, intre banca,
respectiv agentia de credit, si beneficiar, prin care se vor stabili, fara a fi
limitative: conditiile de scadenta, dobanda, valoarea garantiilor, clauzele
referitoare la nerambursarea la scadenta a creditului.
(2) In contractul de credit vor fi mentionate si conditiile pe care trebuie
sa le indeplineasca solicitantul de credit, conform prevederilor Legii nr.
76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv obligatia de a
angaja someri pe cel putin 50% din locurile de munca nou-create.
(3) Beneficiarul de credit, precum si beneficiarul de fonduri
nerambursabile vor incheia un contract cu agentiile pentru ocuparea fortei de
munca judetene sau a municipiului Bucuresti in care sunt trecute atat
obligatiile beneficiarului, cat si obligatiile agentiilor si sanctiunile
aplicabile in cazul nerespectarii obligatiilor.
(4) Modelul contractului prevazut la alin. (3) se aproba prin ordin al presedintelui
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Art. 32
Agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului
Bucuresti vor transmite Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca
rapoarte pentru fiecare an in care ajutoarele de stat sunt acordate, in vederea
comunicarii acestora Consiliului Concurentei.
Art. 33
Respectarea graficelor de creare a noi locuri de munca si de incadrare a
somerilor este urmarita de organele de control masuri active ale agentiilor
pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
care vor constata si vor aplica, dupa caz, sanctiunile prevazute de Legea nr.
76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 34
Nerespectarea obligatiilor asumate de beneficiarul de credite, respectiv de
fonduri nerambursabile, potrivit dispozitiilor Legii nr. 76/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, si prezentelor norme metodologice
poate atrage rezilierea contractului de credite, respectiv de acordare a
fondului nerambursabil.
Art. 35
Beneficiarii de credite acordate in conditii avantajoase din bugetul
asigurarilor pentru somaj pot solicita un nou credit numai dupa achitarea
integrala a creditelor acordate anterior, inclusiv a dobanzilor aferente.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 36
Prezentele norme metodologice vor fi publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 37
La data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, Normele
metodologice nr. 394/13.108/2002 emise de Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale si Banca Nationala a Romaniei privind acordarea din bugetul
asigurarilor pentru somaj de credite in conditii avantajoase intreprinderilor
mici si mijlocii, unitatilor cooperatiste, asociatiilor familiale si
persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati independente, publicate
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 253 din 15 aprilie 2002, cu
modificarile ulterioare, se abroga.
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu