ORDONANTA DE URGENTA Nr. 9 din 14 aprilie 1997
cu privire la unele masuri de protectie pentru persoanele ale caror contracte
individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
prin aplicarea programelor de restructurare, privatizare, lichidare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 64 din 15 aprilie 1997
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Salariatii societatilor comerciale in care statul detine cel putin o treime
din totalul drepturilor de vot in adunarea generala, precum si ai regiilor
autonome, care inregistreaza pierderi, arierate si fluxuri financiare negative,
ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a unor
concedieri colective, efectuate in procesul de restructurare, privatizare,
lichidare, beneficiaza de masurile de protectie prevazute in prezenta ordonanta
de urgenta.
Art. 2
In sensul art. 1 din prezenta ordonanta de urgenta, se considera concedieri
colective situatiile in care desfacerea contractelor individuale de munca are
loc in urmatoarele conditii cumulative:
a) numarul persoanelor disponibilizate este:
- de cel putin 10 persoane disponibilizate din unitatile care au intre
11-100 salariati;
- de cel putin 10% persoane disponibilizate din unitatile care au intre
101-300 salariati;
- de cel putin 30 de persoane disponibilizate din unitatile care au peste
301 salariati;
b) desfacerea contractului individual de munca este dispusa in temeiul art.
130 alin. (1) lit. a) din Codul muncii in termen de 60 de zile de la data
aprobarii programelor de restructurare, privatizare, lichidare, de catre
organele competente.
Art. 3
Organele competente sa aprobe programele de restructurare, privatizare,
lichidare sunt:
a) Fondul Proprietatii de Stat, pentru societatile comerciale;
b) ministerele de resort, pentru regiile autonome care functioneaza sub
autoritatea lor;
c) consiliile locale sau judetene, pentru regiile autonome care
functioneaza sub autoritatea lor.
Art. 4
(1) Fondul Proprietatii de Stat, ministerele de resort, consiliile locale
sau judetene aproba programele de restructurare, privatizare, lichidare, pe
baza analizarii situatiei existente in fiecare societate comerciala sau regie
autonoma, tinand seama de:
a) hotararea adunarii generale a actionarilor societatii comerciale in care
statul detine cel putin o treime din totalul drepturilor de vot in adunarea
generala sau, dupa caz, a consiliului de administratie al regiei autonome, din
care sa rezulte ca societatile comerciale sau regiile autonome inregistreaza
pierderi, arierate si fluxuri financiare negative;
b) programul de restructurare, privatizare, lichidare a activitatii
societatii comerciale sau a regiei autonome, elaborat cu consultarea
sindicatelor sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor alesi in conditiile
Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca.
(2) Programele prevazute la alin. (1) devin anexa la contractul de
management incheiat conform Legii nr. 66/1993. In situatia in care contractul
de management nu a fost incheiat pana la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, aducerea la indeplinire a programelor devine obligatorie
pentru conducerea executiva si pentru consiliul de administratie.
Art. 5
(1) Societatile comerciale sau regiile autonome pentru care au fost
aprobate programele de restructurare, privatizare, lichidare, potrivit art. 3
si 4, vor comunica organizatiilor sindicale constituite la nivelul societatilor
comerciale sau al regiilor autonome ori reprezentantilor salariatilor masurile
de disponibilizare a personalului, precum si informatii privind numarul de
salariati ce urmeaza sa fie disponibilizati, motivele care determina aceste
masuri, precum si perioada in care se vor efectua concedierile colective.
(2) In termen de 5 zile de la primirea comunicarii, sindicatele sau, dupa
caz, reprezentantii salariatilor pot formula in scris obiectii la masurile de
disponibilizare a personalului, la conducerile societatilor comerciale sau ale
regiilor autonome, dupa caz.
Art. 6
(1) Conducerile societatilor comerciale sau ale regiilor autonome au
obligatia de a examina obiectiile formulate in conditiile art. 5 alin. (2), in
termen de 3 zile de la primirea acestora, si de a comunica raspunsul in scris.
(2) In situatia in care sindicatele sau, dupa caz, reprezentantii
salariatilor nu sunt de acord cu raspunsul primit, se pot adresa organelor
prevazute la art. 3, a caror decizie este definitiva.
Art. 7
(1) In cadrul programelor de restructurare, privatizare, lichidare vor fi
desfiintate posturile vacante.
(2) In cazul in care restructurarea, privatizarea, lichidarea societatilor
comerciale sau regiilor autonome implica desfiintarea unui numar mai mare de
posturi, altele decat cele prevazute la alin. (1), urmeaza a fi desfiintate si
alte posturi, in urmatoarea ordine:
a) posturile ocupate prin cumul de functii; sunt exceptate posturile
ocupate de salariatii care au functia de baza la unitatea la care se aplica
prevederile prezentei ordonante de urgenta;
b) posturile ocupate de persoane care cumuleaza pensia cu salariul;
c) posturile ocupate de salariatii care indeplinesc conditiile de
pensionare pentru munca depusa si limita de varsta;
d) posturile ocupate de salariatii care indeplinesc conditiile de
pensionare la cerere;
e) posturile ocupate de salariatii care detin actiuni sau parti sociale
reprezentand mai mult de 5% din totalul drepturilor de vot in adunarea generala
a actionarilor sau asociatilor la o societate comerciala;
f) alte posturi.
(3) In cazul in care restructurarea, privatizarea, lichidarea implica
desfiintarea unor posturi ocupate de salariati aflati in aceleasi situatii cu
cele prevazute la alin. (2), selectia persoanelor al caror contract individual
de munca urmeaza a fi desfacut se va face tinandu-se seama de competenta
profesionala si cu respectarea urmatoarelor criterii:
a) daca desfacerea contractului de munca se refera la doi soti care
lucreaza in aceeasi unitate, se desface, cu acordul lor, contractul individual
de munca al celui care are salariul cel mai mic, in afara de cazul in care
postul ocupat de cel in cauza nu face obiectul desfiintarii;
b) desfacerea contractului de munca sa afecteze salariatii care nu au copii
in intretinere;
c) desfacerea contractului de munca sa priveasca in ultima instanta femeile
care au in ingrijire copii, barbatii care au in ingrijire copii, salariatii
unici intretinatori de familie, precum si salariatii care au mai putin de 3 ani
pana la indeplinirea conditiilor de pensionare la cerere.
(4) Conducerea societatilor comerciale sau a regiilor autonome, cu
consultarea organizatiilor sindicale sau a reprezentantilor salariatilor, poate
stabili criterii suplimentare in afara celor prevazute la alin. (1)-(3).
Art. 8
Listele salariatilor carora urmeaza sa li se desfaca contractul individual
de munca se aduc la cunostinta salariatilor si directiilor generale de munca si
protectie sociala judetene si a municipiului Bucuresti.
CAP. 2
Masuri active de protectie a persoanelor carora li s-a desfacut contractul
individual de munca, ca urmare a concedierilor colective
Art. 9
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, prin directiile generale de munca
si protectie sociala, are obligatia de a acorda servicii de preconcediere
colectiva in asistarea societatilor comerciale si a regiilor autonome la
elaborarea programelor de reconversie profesionala, precum si in pregatirea si
orientarea individuala a salariatilor.
Art. 10
In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin masuri active pentru combaterea
somajului se intelege acele masuri care au ca scop crearea de noi
locuri de munca sau sprijinirea persoanelor aflate in cautarea unui loc de
munca pentru a dobandi statutul de persoana ocupata.
(2) Masurile active pentru combaterea somajului sunt, in principal,
urmatoarele: orientarea profesionala, instruirea in modalitati de cautare a
unui loc de munca, instruirea antreprenoriala si profesionala, infiintarea de
centre de consultanta si dezvoltare de afaceri, sprijin financiar pentru
crearea de noi locuri de munca, inclusiv prin programe de lucrari publice.
Art. 11
Pentru coordonarea activitatilor prevazute la art. 9 si 10, se constituie
Comitetul National de Coordonare a Masurilor Active de Combatere a Somajului,
organism tripartit, a carui componenta va fi aprobata prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 12
Pentru aplicarea deciziilor Comitetului National de Coordonare a Masurilor
Active de Combatere a Somajului, se constituie, in fiecare judet, comitete
judetene de coordonare tripartite, aflate in subordinea prefectului, din care
vor face parte reprezentanti ai consiliilor judetene sau locale, ai serviciilor
descentralizate ale ministerelor, ai Fondului Proprietatii de Stat, ai organizatiilor
sindicale si patronale.
Art. 13
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va constitui Grupul de
interventie rapida, format, in principal, din specialisti in probleme de forta
de munca si somaj la nivel central si local, destinat elaborarii programelor de
masuri active la nivelul societatilor comerciale si al regiilor autonome.
(2) In realizarea scopului sau, Grupul de interventie rapida va colabora cu
conducerea societatilor comerciale si a regiilor autonome, a organizatiilor sindicale
si patronale, precum si cu alte organizatii si institutii care pot contribui la
realizarea masurilor active.
Art. 14
Comitetul National de Coordonare a Masurilor Active de Combatere a
Somajului are urmatoarele activitati principale:
a) analizeaza si evalueaza dimensiunea disponibilizarilor de personal ca
urmare a realizarii programelor de restructurare, privatizare, lichidare;
b) stabileste prioritatile Grupului de interventie rapida;
c) stabileste prioritatile la nivel national, tipurile de interventie si
aproba programele de masuri active inaintate de comitetele judetene de
coordonare;
d) propune Ministerului Muncii si Protectiei Sociale prioritatile de
alocare a resurselor financiare;
e) coordoneaza si urmareste activitatea comitetelor judetene de coordonare,
destinata realizarii masurilor active.
Art. 15
Comitetele judetene de coordonare au urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza solicitarile conducerii agentilor economici privind
necesitatile de asistenta prin masuri active pentru combaterea somajului;
b) identifica si evalueaza posibilitatile de redistribuire a personalului
disponibilizat, in concordanta cu planurile de dezvoltare locala;
c) analizeaza si urmaresc prioritatile de interventie si transmit operativ
Comitetului National de Coordonare a Masurilor Active de Combatere a Somajului
programele elaborate de grupurile de interventie rapida;
d) controleaza aplicarea programelor de masuri active pentru combaterea
somajului de catre furnizorii de servicii finantati in acest scop si semnaleaza
Comitetului National de Coordonare a Masurilor Active de Combatere a Somajului
neregulile constatate.
Art. 16
Selectarea furnizorilor de servicii pentru masurile active mentionate la
art. 10 se va face de catre Ministerul Muncii si Protectiei Sociale prin
licitatii organizate in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 17
Prefectura si autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a
sprijini aplicarea programelor de masuri active pentru combaterea somajului.
Art. 18
(1) Pentru aducerea la indeplinire a prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va utiliza sursele aferente
din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, precum si alte surse
atrase in conditiile legii, in acest scop.
(2) Campania de sondare si informare a opiniei publice privind realizarea
masurilor active de combatere a somajului, prevazute in prezenta ordonanta de
urgenta, se va face din sursele mentionate la alin. (1).
CAP. 3
Platile compensatorii
Art. 19
(1) Persoanele ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute
ca urmare a concedierilor colective primesc o plata compensatorie reprezentand
o suma neimpozabila, al carei cuantum lunar este egal cu salariul mediu net pe
economie, comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica, la data stabilirii
dreptului.
(2) Dreptul la plata compensatorie se naste la data desfacerii contractului
individual de munca.
(3) Persoanele ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute
ca urmare a concedierilor colective primesc, in conditiile legii, si drepturile
stabilite de Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si
reintegrarea lor profesionala, republicata.
(4) Nu beneficiaza de plata compensatorie stabilita potrivit alin. (1)
persoanele ale caror posturi se desfiinteaza potrivit art. 7 alin. (2) lit.
a)-e).
Art. 20
(1) Suma totala de bani acordata cu titlu de plata compensatorie se
stabileste pentru fiecare persoana careia i s-a desfacut contractul individual
de munca potrivit prezentei ordonante de urgenta, cu o vechime in munca in
societatile comerciale sau in regiile autonome de minimum 6 luni, diferentiat
dupa cum urmeaza:
a) 6 salarii medii nete pe economie pentru salariatii cu o vechime in munca
mai mica de 5 ani;
b) 9 salarii medii nete pe economie pentru salariatii cu o vechime in munca
intre 5 si 15 ani;
c) 12 salarii medii nete pe economie pentru salariatii cu o vechime in
munca mai mare de 15 ani.
(2) Suma totala de bani acordata potrivit alin. (1) poate fi majorata cu
cel mult trei salarii medii nete pe economie, in urmatoarele situatii:
a) beneficiarul are domiciliul intr-o zona geografica cu un nivel al ratei
somajului de cel putin 12%;
b) beneficiarul are domiciliul intr-o zona geografica in care sunt
specifice, in numar limitat, activitati profesionale;
c) beneficiarul exercita o meserie, o profesie sau o ocupatie de stricta
specialitate.
Art. 21
(1) Sumele de bani aferente platilor compensatorii se achita in rate
lunare.
(2) Sumele de bani aferente platilor compensatorii se pot achita o singura
data, daca beneficiarul se angajeaza sa utilizeze suma de bani in scopul
desfasurarii unor activitati, cum ar fi: infiintarea unei societati comerciale,
asociatii familiale sau pentru desfasurarea unei activitati comerciale pe cont
propriu, achizitionarea sau asocierea in vederea achizitionarii de inventar
agricol, cumpararea de actiuni.
(3) Persoanele ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute
ca urmare a concedierilor colective pot beneficia o singura data de drepturile
banesti prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 22
Sumele de bani aferente platilor compensatorii se suporta din Fondul pentru
plata ajutorului de somaj, prevazut de Legea nr. 1/1991, republicata, in limita
sumelor alocate prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art. 23
(1) Sumele de bani aferente platilor compensatorii se transfera de catre
directiile generale de munca si protectie sociala judetene si a municipiului
Bucuresti, in conturi personale, purtatoare de dobanzi, deschise pe numele
beneficiarilor la Casa de Economii si Consemnatiuni, cu care Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale va incheia conventie in acest scop.
(2) Pentru deschiderea de conturi si pentru operatiunile efectuate nu se
percepe comision.
Art. 24
(1) Persoanele ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute
in urma concedierilor colective beneficiaza de urmatoarele facilitati:
a) scutirea, pe o perioada de 2 ani, de la plata impozitului pe venit,
pentru cei care sunt autorizati sa desfasoare activitati economice pe baza
liberei initiative ca persoane fizice independente sau ca asociatii familiale;
b) credite in conditiile prevazute de Legea nr. 1/1991, republicata.
(2) Beneficiaza de scutirea prevazuta la alin. (1) lit. a) persoanele care
au obtinut autorizatia de functionare in termen de 6 luni de la data incetarii
contractului individual de munca.
Art. 25
Persoanele carora li s-a desfacut contractul individual de munca in
conditiile prezentei ordonante de urgenta pot contesta decizia luata la
organele judecatoresti competente, in conditiile Codului muncii.
Art. 26
Articolul 24 alineatul 1 din Legea nr. 1/1991, republicata, se completeaza
cu literele e) si f), care vor avea urmatorul cuprins:
"e) acoperirea cheltuielilor privind platile compensatorii ce se
acorda salariatilor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute
ca urmare a concedierilor colective prin aplicarea programelor de
restructurare, privatizare, lichidare;
f) acoperirea cheltuielilor privind realizarea masurilor active pentru
combaterea somajului."
Art. 27
(1) Articolul 22 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele masuri
de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei
financiare si de imbunatatire a decontarilor in economie, aprobata si
modificata prin Legea nr. 119/1995, se abroga.
(2) Scutirea de la plata impozitului pe venit, acordata in baza
prevederilor art. 22 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995, ramane in
vigoare pana la implinirea termenului de 2 ani.
Art. 28
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, ministerele de resort vor elabora norme de aplicare, aprobate prin
hotarare a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
p. Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Petru Radu Paun Jura,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul reformei,
Ulm Spineanu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
Presedintele Fondului
Proprietatii de Stat,
Sorin Dimitriu