HOTARARE Nr. 907 din 17 decembrie 1998
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 494 din 22 decembrie 1998
In temeiul prevederilor art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
24/1998 privind regimul zonelor defavorizate,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 378 din 2 octombrie 1998,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Consiliul pentru Reforma
Petre Diaconu,
secretar de stat
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul
zonelor defavorizate
CAP. 1
Dispozitii generale, definitii
Art. 1
In sensul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/1998
privind regimul zonelor defavorizate, notiunile de mai jos se definesc astfel:
a) arii geografice, strict delimitate teritorial - una sau mai multe
unitati administrativ-teritoriale alaturate, care, individual, indeplinesc
prevederile art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 si care
pot face parte din aceeasi regiune sau din regiuni de dezvoltare diferite;
b) structuri productive monoindustriale - structurile industriale aflate in
pronuntat declin, care in economia zonei mobilizeaza mai mult de 50% din
populatia salariata si care necesita reconversia spre noi activitati;
c) zone miniere - una sau mai multe unitati administrativ-teritoriale pe
teritoriul carora se executa operatiuni miniere, in sensul Legii minelor nr.
61/1998, precum si unitatile administrativ-teritoriale limitrofe din care
provine forta de munca pentru operatiunile miniere si care indeplinesc cel
putin una dintre conditiile enumerate la art. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/1998;
d) concedieri colective - definite in conformitate cu prevederile art. 2
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/1997 cu privire la unele masuri de
protectie pentru persoanele ale caror contracte individuale de munca vor fi
desfacute ca urmare a concedierilor colective prin aplicarea programelor de
restructurare, privatizare, lichidare, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1997;
e) rata somajului - indicatorul statistic calculat oficial pe baza datelor
furnizate de catre organele teritoriale ale Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale si de organele/serviciile autoritatilor administratiei publice locale,
cu avizul Comisiei Nationale pentru Statistica;
f) lipsa mijloacelor de comunicatii si infrastructura slab dezvoltata -
indeplinirea, in mod cumulativ, a urmatoarelor conditii:
- lipsa accesului la centrala telefonica automata;
- lipsa accesului la un drum national sau judetean;
g) investitii noi - investitiile care se inregistreaza in evidentele
agentului economic dupa declararea zonei defavorizate;
h) forta de munca neocupata - persoane, numite in continuare persoane
neocupate, care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- sunt apte de munca;
- manifesta disponibilitate pentru a lucra;
- nu sunt incadrate in baza unui contract individual de munca si nu
realizeaza venituri din activitati autorizate conform legii;
i) membri de familie - sot/sotie si alte persoane aflate in intretinere,
potrivit legii.
CAP. 2
Declararea zonelor defavorizate
Art. 2
(1) Dupa indeplinirea conditiilor prevazute la art. 1 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/1998 de catre o unitate administrativ-teritoriala,
primarul - in urma aprobarii de catre consiliul local - transmite propunerea
scrisa de acordare a statutului de zona defavorizata Agentiei pentru dezvoltare
regionala din regiunea de dezvoltare din care aceasta face parte.
(2) Agentia pentru dezvoltare regionala analizeaza propunerile de
infiintare a zonelor defavorizate primite de la consiliile locale, delimiteaza
ariile geografice corespunzatoare si intocmeste documentatiile necesare
declararii acestor arii geografice ca zone defavorizate.
(3) Agentia pentru dezvoltare regionala inainteaza Agentiei Nationale
pentru Dezvoltare Regionala documentatia necesara pentru declararea zonei
defavorizate, avizata favorabil de catre Consiliul pentru Dezvoltare Regionala.
(4) Documentatia necesara pentru declararea zonei defavorizate trebuie sa
cuprinda precizari si motivari cu privire la:
a) aria geografica precis delimitata care se propune a fi declarata zona
defavorizata;
b) conditiile prevazute la art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
24/1998, care sunt indeplinite pentru declararea zonei defavorizate;
c) perioada propusa pentru care aria geografica ar urma sa fie declarata
zona defavorizata;
d) facilitatile prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998,
propuse a fi acordate.
Art. 3
(1) Pe baza analizei documentatiilor care insotesc fiecare solicitare de
declarare a zonei defavorizate, Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala
inainteaza spre aprobare Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala
propuneri de infiintare a zonelor defavorizate.
(2) In urma aprobarii de catre Consiliul National pentru Dezvoltare
Regionala a propunerii de infiintare a zonei defavorizate, aceasta se
inainteaza Guvernului spre adoptare.
CAP. 3
Acordarea facilitatilor
Art. 4
Facilitatile prevazute la art. 5 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 24/1998 se acorda in conformitate cu documentatia si cu
metodologia prevazute in anexa A.
Art. 5
(1) In aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/1998 se au in vedere metodologia si procedura de
calcul al impozitului pe profit conform Ordonantei Guvernului nr. 70/1994
privind impozitul pe profit, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si Ordinului ministrului finantelor nr. 1.329/14 iulie 1997,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 174 din 29 iulie 1997.
Astfel, persoanele juridice si intreprinzatorii particulari sau asociatiile
familiale autorizate care beneficiaza de facilitatile prevazute la art. 5 alin.
(1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 au obligatia de a
calcula si de a evidentia extracontabil impozitul pe profit pe toata perioada
de scutire de la plata impozitului pe profit si de a depune declaratia de
impunere.
(2) Facilitatile prevazute la art. 5 alin. (1) lit. c) si la art. 6 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 se acorda in conformitate cu
procedurile stabilite de Ministerul Finantelor si de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei.
Art. 6
(1) Facilitatile prevazute la art. 5 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/1998 se acorda in baza programelor aprobate prin
hotarari ale Guvernului, la propunerea Consiliului pentru Reforma.
(2) Sumele se acorda in limita soldului Fondului special de dezvoltare
aflat la dispozitia Guvernului, constituit potrivit Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 59/1997 privind destinatia sumelor incasate de Fondul
Proprietatii de Stat in cadrul procesului de privatizare a societatilor
comerciale la care statul este actionar.
Art. 7
(1) Pentru a beneficia de facilitatile prevazute la art. 5 alin. (1) lit.
a) - d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998, societatile
comerciale, persoane juridice romane, precum si intreprinzatorii particulari
sau asociatiile familiale autorizate conform Decretului-lege nr. 54/1990, care
au sediul social si isi desfasoara activitatea pe teritoriul zonei defavorizate
in momentul declararii acesteia, trebuie sa prezinte unitatilor/institutiilor
care acorda facilitatile legale, precum si organelor de control prevazute de
lege, la solicitarea acestora, un angajament vizat de Oficiul fortei de munca
si somaj (Agentia judeteana de ocupare si formare profesionala) teritorial
respectiv.
(2) Angajamentul prevazut la alin. (1) se intocmeste conform modelului
prevazut in anexa B.
(3) Statutul de persoana neocupata se dovedeste prin declaratie pe propria
raspundere, autentificata, conform modelului prevazut in anexa C.
(4) Declaratia prevazuta la alin. (3) se pastreaza de catre angajator.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 8
Anexele A, B si C fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA A
la normele metodologice
DOCUMENTATIA SI METODOLOGIA
privind restituirea taxelor vamale in conformitate cu prevederile art. 5 alin.
(1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul
zonelor defavorizate
1. In vederea aprobarii restituirii taxelor vamale aferente importurilor
efectuate pentru investitiile din zonele defavorizate, solicitantii care au
sediul social si care isi desfasoara activitatea in aceasta zona vor depune la
organul financiar teritorial - administratia financiara, circumscriptia
fiscala, dupa caz - o cerere care trebuie sa contina urmatoarele elemente:
- denumirea persoanei juridice, forma juridica si sediul acesteia sau, dupa
caz, denumirea asociatiei familiale sau a intreprinzatorului si adresa
acestuia;
- codul fiscal;
- obiectul de activitate;
- bancile la care au deschise conturile in valuta si in lei, valoarea
capitalului social, numerele conturilor bancare;
- datele personale ale celor abilitati de lege sa angajeze solicitantul,
respectiv numele, prenumele, data si locul nasterii, domiciliul actual, functia
detinuta.
2. Cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
- actele constitutive ale solicitantului (statut, contract, hotarare
judecatoreasca, autorizatie de functionare);
- avizul unitatii vamale in a carei raza de competenta isi desfasoara
activitatea solicitantul, din care sa rezulte ca bunurile pentru care se
pretinde restituirea taxelor vamale au fost importate de catre solicitant si,
totodata, ca s-au achitat taxele vamale aferente;
- confirmarea din partea persoanei abilitate sa angajeze legal solicitantul
ca importul de masini, utilaje, instalatii, echipamente, mijloace de transport
- altele decat autoturisme -, know-how, alte bunuri amortizabile este destinat
efectuarii si derularii de investitii in zona defavorizata;
- copii de pe documentele in baza carora s-a facut importul (factura,
contract de vanzare-cumparare, declaratie vamala de import, declaratie de
valoare in vama, documente de transport, documente pentru acordarea taxelor
vamale preferentiale, unde este cazul, etc.);
- avizul Agentiei pentru dezvoltare regionala in a carei raza de competenta
isi desfasoara activitatea solicitantul, care sa confirme ca solicitantul
efectueaza investitii in zona defavorizata, conform prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 24/1998.
3. In cerere se va specifica obiectul solicitarii, respectiv daca se
solicita restituirea taxelor vamale pentru masinile, utilajele, instalatiile,
echipamentele, mijloacele de transport - altele decat autoturisme -, know-how,
alte bunuri amortizabile, care s-au importat in vederea efectuarii si derularii
de investitii in zona sau pentru materiile prime, piesele de schimb si/sau
componentele importate, necesare pentru realizarea productiei proprii in zona.
4. Restituirea taxelor vamale pentru materiile prime, piesele de schimb
si/sau componentele importate, necesare realizarii productiei proprii in zona,
se va efectua in situatia in care pe langa documentele mai sus mentionate vor
fi depuse si:
- factura din care sa rezulte ca productia obtinuta a fost comercializata;
- extrasul de cont prin care se confirma incasarea contravalorii produselor
nominalizate in factura;
- chitantele fiscale care atesta incasarea contravalorii marfurilor
vandute;
- normele de consum prevazute in fisele tehnice, precum si calculul concret
privind consumul efectiv de materii prime, piese de schimb si/sau componente
importate pentru care se solicita restituirea taxelor vamale, care se regasesc
in productia realizata si valorificata.
5. Nu se va efectua nici o restituire de taxe vamale in situatia in care
materiile prime, piesele de schimb si/sau componentele importate nu se
utilizeaza in productia proprie, ci se valorifica in starea in care au fost
importate.
6. In urma verificarii intregii documentatii, organele financiare
teritoriale - administratiile financiare sau circumscriptiile fiscale, dupa caz
- transmit avizul de specialitate, impreuna cu cererea si cu celelalte documente
directiilor judetene de impozite si taxe din cadrul Directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat, care vor verifica si vor
confirma sau nu avizul organelor teritoriale.
7. Restituirile se fac prin trezoreriile statului, pe baza deciziei
directorului Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene, in termen de 5 zile de la primirea acestora, din incasarile
inregistrate la cap. 16.01 "Taxe vamale de la persoane juridice".
Operatiunea se efectueaza cu ordin de plata sau in numerar, dupa caz,
respectand reglementarile legale.
8. Cererile de restituire a taxelor vamale vor fi solutionate in maximum 20
de zile de la data inregistrarii solicitarii la organul financiar teritorial.
Acest termen nu include perioada acordata trezoreriilor pentru efectuarea
platilor efective.
ANEXA B
la normele metodologice
Unitatea ...............
Nr. ....................
Avizat,
Oficiul fortei de munca si somaj
al judetului ...................
Nr. ............./..............
ANGAJAMENT*)
Subsemnatul/a ........................................, reprezentant/a al/a
unitatii ........................, cu sediul social si activitate in
localitatea ....................., str. .......................... nr. .....,
aflata in zona ...................................., declarata zona
defavorizata prin Hotararea Guvernului nr. .......... din data de
................, pe o perioada de ....... ani, unitate solicitanta a
facilitatilor prevazute la art. 5 lit. .......... din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/1998, ma oblig, in conformitate cu art. 7 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/1998:
- sa comunic noile locuri de munca vacante, create prin realizarea
investitiei, Oficiului fortei de munca si somaj al judetului .............;
- sa angajez pe noile locuri de munca vacante persoane neocupate, cu
domiciliul in zona defavorizata mai sus mentionata;
- sa comunic in maximum 3 zile Oficiului fortei de munca si somaj al
judetului .................... modul in care au fost ocupate locurile de munca
(angajare directa, repartizare prin Oficiul fortei de munca si somaj).
.......................
(semnatura si stampila)
------------
*) Acest angajament va fi prezentat la unitatile/institutiile care vor
acorda facilitatile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998,
precum si organelor de control prevazute de lege, la solicitarea acestora.
ANEXA C
la normele metodologice
DECLARATIE
pe propria raspundere
Subsemnatul/subsemnata*)......................................,
domiciliat/a in .........................., posesor/posesoare al/a
buletinului/cartii de identitate seria ......, nr. ..............., eliberat/a
de Politia ..........., la data de ........., declar ca nu sunt angajat/a in
baza unui contract de munca si ca nu realizez venituri din activitati
autorizate conform legii.
................ ...................
(data) (semnatura)
------------
*) Se completeaza de persoane neocupate, solicitante de locuri de munca,
care indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
- au varsta cuprinsa intre 16 - 57 de ani pentru femei si 16 - 62 de ani
pentru barbati;
- sunt apte de munca;
manifesta disponibilitate pentru a lucra;
nu sunt incadrate in baza unui contract de munca si nu realizeaza
venituri din activitati autorizate conform legii.