ORDONANTA DE URGENTA Nr. 24 din 30 septembrie 1998
privind regimul zonelor defavorizate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 378 din 2 octombrie 1998
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
Zonele defavorizate, in intelesul prezentei ordonante de urgenta,
reprezinta arii geografice, strict delimitate teritorial, care indeplinesc cel
putin una dintre urmatoarele conditii:
a) au structuri productive monoindustriale care, in activitatea zonei,
mobilizeaza mai mult de 50% din populatia salariata;
b) sunt zone miniere unde personalul a fost disponibilizat, prin concedieri
colective, in urma aplicarii programelor de restructurare;
c) in urma lichidarii, restructurarii sau privatizarii unui/unor agenti
economici apar concedieri colective care afecteaza mai mult de 25% din numarul
angajatilor care au domiciliul stabil in zona respectiva;
d) rata somajului depaseste cu 25% rata somajului la nivel national;
e) sunt lipsite de mijloace de comunicatii si infrastructura este slab
dezvoltata.
Art. 2
La propunerea consiliilor locale sau, dupa caz, judetene, consiliile pentru
dezvoltare regionala, in baza documentatiei prezentate de agentiile pentru
dezvoltare regionala, vor aviza infiintarea, in cadrul regiunilor, a unor zone
defavorizate. Documentatia aferenta, insotita de avizul favorabil, va fi
inaintata Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala. Propunerea de
infiintare a zonei defavorizate va fi inaintata de catre Agentia Nationala
pentru Dezvoltare Regionala, spre aprobare, Consiliului National pentru
Dezvoltare Regionala, care o propune spre aprobare Guvernului.
Art. 3
Prin hotararea Guvernului de declarare a zonei defavorizate se aproba si
perioada pentru care o arie geografica este declarata zona defavorizata, in
sensul prezentei ordonante de urgenta.
Art. 4
O arie geografica poate fi declarata zona defavorizata pentru o perioada de
cel putin 3 ani, dar nu mai mult de 10 ani.
Art. 5
(1) Societatile comerciale, persoane juridice romane, precum si
intreprinzatorii particulari sau asociatiile familiale, autorizate conform Decretului-lege
nr. 54/1990 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice pe
baza liberei initiative, infiintate dupa data declararii zonei defavorizate,
care au sediul social si isi desfasoara activitatea pe teritoriul acesteia, pot
beneficia, diferentiat pe zone defavorizate, pentru investitiile noi realizate
in aceasta zona, de una sau mai multe dintre urmatoarele facilitati:
a) restituirea in totalitate a taxelor vamale pentru masinile, utilajele,
instalatiile, echipamentele, mijloacele de transport - altele decat autoturisme
-, know-how, alte bunuri amortizabile care se importa in vederea efectuarii si
derularii de investitii in zona, precum si pentru materiile prime, piesele de
schimb si/sau componentele importate, necesare realizarii productiei proprii in
zona, pe masura prezentarii catre unitatile teritoriale ale Ministerului
Finantelor a documentelor care atesta valorificarea productiei de catre agentii
economici. Sumele necesare restituirii catre agentii economici din zona a taxelor
vamale platite vor fi puse la dispozitie acestora de Ministerul Finantelor prin
unitatile sale teritoriale;
b) scutirea de la plata impozitului pe profit, pe durata de existenta a
zonei defavorizate;
c) scutirea de la plata taxelor percepute pentru modificarea destinatiei
sau pentru scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri destinate realizarii
investitiei;
d) acordarea, cu prioritate, din Fondul special de dezvoltare aflat la
dispozitia Guvernului, constituit potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 59/1997 privind destinatia sumelor incasate de Fondul Proprietatii de Stat
in cadrul procesului de privatizare a societatilor comerciale la care statul
este actionar, a unor sume pentru:
- stimularea activitatii de export al produselor finite si/sau al
serviciilor industriale, dupa caz;
- garantarea creditelor externe, in limita unui plafon anual stabilit de
Ministerul Finantelor;
- finantarea unor programe speciale, aprobate prin hotarare a Guvernului;
- finantarea proiectelor de investitii ale societatilor comerciale, prin
coparticiparea statului la capitalul social.
(2) Acordarea facilitatilor prevazute la alin. (1) se stabileste prin
hotarare a Guvernului.
Art. 6
In cazul in care rata somajului in zona depaseste cu peste 50% media
nationala, prin hotarare a Guvernului de declarare a zonei defavorizate pot fi
stabilite o serie de facilitati suplimentare pentru persoanele fizice care au
domiciliul si locul de munca in zona defavorizata si au un venit sub nivelul
celui mediu pe economie, constand in:
a) tarife reduse pentru transportul auto, pe cai navigabile sau pe calea
ferata;
b) reducerea impozitului pe venit cu pana la 50%;
c) scutirea de la plata impozitului pe venitul agricol obtinut pe terenurile
aflate in zona defavorizata.
Art. 7
Facilitatile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se acorda pentru
societatile comerciale, persoane juridice romane, precum si pentru
intreprinzatorii particulari sau asociatiile familiale, autorizate conform
Decretului-lege nr. 54/1990, care au sediul social si care isi desfasoara
activitatea in aceasta zona, daca prin investitia realizata se creeaza noi
locuri de munca pentru forta de munca neocupata sau pentru membrii familiei
acestora, care domiciliaza in zona defavorizata.
Art. 8
(1) In situatia in care o investitie care beneficiaza de prevederile
prezentei ordonante de urgenta este lichidata voluntar intr-o perioada mai mica
decat dublul perioadei in care s-a bucurat de facilitatile acordate prin
hotararea Guvernului de infiintare a zonei defavorizate,
lichidatorul/lichidatorii au obligatia ca, din sumele rezultate in urma
lichidarii, sa achite, cu prioritate, catre bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat si catre bugetele fondurilor speciale, sumele
aferente facilitatilor acordate in conformitate cu prevederile art. 5 si 6.
(2) Societatile comerciale constituite intr-o zona defavorizata nu isi pot
inceta activitatea in zona respectiva, iar cele care isi deschid filiale cu personalitate
juridica intr-o astfel de zona nu le pot desfiinta sau schimba sediul din zona
defavorizata, intr-o perioada mai scurta decat cea prevazuta la alin. (1), sub
sanctiunea achitarii sumelor datorate catre bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat si catre bugetele fondurilor speciale, aferente
facilitatilor acordate in conformitate cu prevederile art. 5 si 6.
(3) Agentii economici care au beneficiat de scutire de la plata impozitului
pe profit, conform legislatiei in vigoare, pana la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta nu beneficiaza de facilitatile prevazute la art.
5 si 6.
Art. 9
Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala este autoritatea de
reglementare pentru zonele defavorizate.
Art. 10
In temeiul hotararii Guvernului de infiintare a zonei defavorizate, Agentia
pentru Dezvoltare Regionala va asigura si administrarea specifica acesteia,
avand, pentru zona defavorizata, urmatoarele atributii principale:
a) promoveaza initiativa publica si privata;
b) elaboreaza propuneri pentru imbunatatirea activitatii economico-sociale
din zona;
c) urmareste impreuna cu organele abilitate de lege modul in care agentii
economici din zona isi indeplinesc obligatiile prevazute de prezenta ordonanta
de urgenta;
d) centralizeaza, cu sprijinul autoritatilor administratiei publice locale
si a organelor teritoriale ale Ministerului Finantelor si ale Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale, datele privind activitatea agentilor economici
din zona si asigura transmiterea acestora catre Agentia Nationala pentru
Dezvoltare Regionala.
Art. 11
(1) Utilizarea totala sau partiala a sumelor aferente facilitatilor
acordate, fara respectarea termenelor si a destinatiei acestora, se constata de
catre organele de control abilitate potrivit legii.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) se restituie in cuantum dublu, in termen
de 60 de zile de la constatarea schimbarii destinatiei fondurilor de catre
organele de control, termen in care se instituie sechestrul asigurator in regim
de urgenta.
Art. 12
Aplicarea art. 11 nu exclude raspunderea civila, penala sau administrativa
a utilizatorilor sau a beneficiarilor fondurilor alocate conform prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 13
Pana la data infiintarii agentiilor pentru dezvoltare regionala, pentru
zonele miniere, Agentia Nationala pentru Dezvoltarea si Implementarea
Programelor de Dezvoltare a Zonelor Miniere va avea si atributiile si
responsabilitatile acestora, putand propune Guvernului declararea unor zone
miniere ca zone defavorizate, in sensul prezentei ordonante de urgenta.
Art. 14
Guvernul va aproba prin hotarare, la propunerea Consiliului pentru Reforma,
a Ministerului Industriei si Comertului, a Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului si cu avizul Ministerului Finantelor, normele metodologice de
aplicare a prezentei ordonante de urgenta, in termen de 45 de zile de la
intrarea ei in vigoare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ioan Muresan
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Laszlo Borbely,
secretar de stat
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat