LEGE
Nr. 61 din 5 martie 1998
Legea minelor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 113 din 16 martie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Prezenta lege reglementeaza desfasurarea activitatilor miniere in Romania,
stimuland valorificarea resurselor minerale, proprietate publica a statului.
Legea asigura maxima transparenta activitatilor miniere si concurenta loiala,
fara discriminare intre formele de proprietate, originea capitalului si
nationalitatea operatorilor.
Investitiile in domeniul minier sunt incurajate prin facilitati de ordin
fiscal si administrativ, fiind libere de orice constrangeri in ceea ce priveste
recuperarea investitiilor si utilizarea profitului realizat.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Resursele minerale situate pe teritoriul si in subsolul tarii si al
platoului continental in zona economica a Romaniei din Marea Neagra, delimitate
conform principiilor dreptului international si reglementarilor din conventiile
internationale la care Romania este parte, fac obiectul exclusiv al
proprietatii publice si apartin statului roman.
Art. 2
(1) Resursele minerale care fac obiectul prezentei legi sunt: carbunii,
minereurile feroase, neferoase, de aluminiu si roci aluminifere, de metale
nobile, radioactive, de pamanturi rare si disperse, sarurile haloide,
substantele utile nemetalifere, rocile utile, pietrele pretioase si
semipretioase, turba, namolurile si turbele terapeutice, rocile bituminoase,
gazele necombustibile, apele, gazele care le insotesc si caldura din sistemele
geotermale, apele plate, apele minerale, apele termominerale, precum si
produsele reziduale miniero-metalurgice din halde, iazuri de decantare si alte
depozite tehnologice.
(2) Prevederile prezentei legi se aplica si apelor subterane pentru
activitatile de explorare, evaluare si evidenta a rezervelor.
Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii privind resursele minerale si
activitatile miniere se definesc dupa cum urmeaza:
1. activitate miniera - ansamblul de lucrari privind prospectiunea,
explorarea, dezvoltarea, exploatarea, prelucrarea, concentrarea, extractia
metalurgica si comercializarea produselor miniere;
2. administrare - dreptul acordat de stat, prin autoritatea competenta,
unei institutii publice, de a efectua activitati miniere in baza unei licente;
3. autoritatea competenta - Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, care
reprezinta, in domeniul resurselor minerale, interesele statului;
4. cadastru minier - document de specialitate reprezentand ansamblul
lucrarilor specifice, de evidenta tehnica, economica, juridica si alte
informatii privind perimetrul instituit;
5. cartea miniera - document de evidenta prin care se realizeaza
identificarea, inregistrarea si reprezentarea pe harti si planuri cadastrale a
tuturor lucrarilor cu caracter minier si geologic, a tuturor terenurilor cu
destinatie miniera si a celorlalte bunuri imobile din interiorul unui perimetru
de exploatare instituit, care cuprinde totalitatea actelor juridice de orice
natura privitoare la un perimetru de prospectiune, explorare si exploatare sau
in legatura cu acesta, precum si toate datele referitoare la proprietatea
terenurilor, la situatia topografica a perimetrului si a tuturor lucrarilor si
facilitatilor miniere existente in cadrul acestuia, la situatia rezervelor si a
productiei brute pe fiecare tip de resursa minerala;
6. concedent - autoritatea competenta abilitata de lege sa acorde
concesiunea;
7. concesiunea miniera - dreptul acordat de stat, prin autoritatea
competenta, unui concesionar de a efectua activitati miniere in baza unei
licente;
8. concesionar - titularul caruia i se acorda concesiunea miniera;
9. dezvoltare - ansamblul lucrarilor care constau in realizarea minelor si
carierelor, construirea si montarea instalatiilor specifice, a echipamentelor
si a altor utilitati necesare extractiei, prelucrarii, transportului, stocarii
provizorii a produselor miniere, in formele specifice realizate si definitive
ale produselor reziduale;
10. exploatare - ansamblul de lucrari executate in subteran si/sau la
suprafata pentru extragerea resurselor minerale, prelucrarea si livrarea
acestora in forme specifice;
11. explorare - ansamblul de studii si activitati pentru identificarea
zacamintelor, evaluarea cantitativa si calitativa a acestora, precum si
determinarea conditiilor tehnice si economice de valorificare;
12. fondul geologic national - totalitatea datelor in legatura cu resursele
minerale ale tarii, obtinute din activitati miniere si petroliere, indiferent
de natura suportului de stocare;
13. fondul national de rezerve - totalitatea rezervelor evidentiate si
inregistrate de catre autoritatea competenta pentru fiecare tip de resursa
minerala a tarii, determinate conform reglementarilor specifice;
14. forta majora - eveniment imprevizibil, inevitabil si insurmontabil care
genereaza imposibilitatea temporara sau definitiva de executare, partiala sau
totala, a obligatiilor titularului de licenta;
15. licenta - actul juridic incheiat intre concedent si concesionar, in
vederea realizarii de activitati miniere, potrivit prevederilor prezentei legi;
16. mediu - ansamblul de conditii si elemente naturale, definite conform
Legii protectiei mediului nr. 137/1995, care pot fi afectate prin activitatile
miniere;
17. minereu radioactiv - acumulari de uraniu, toriu, sub forma de compusi
chimici naturali;
18. ministerul de resort - organul specializat al administratiei publice
centrale, cu atributii si competente in domeniul resurselor minerale;
19. perimetru de prospectiune, explorare si exploatare - aria
corespunzatoare proiectiei la suprafata a conturului partii din scoarta
terestra, in interiorul careia, pe un interval de adancime determinat, se
realizeaza lucrari de prospectiune, explorare, respectiv de exploatare, precum
si suprafetele necesare desfasurarii activitatilor de exploatare, prelucrare si
preparare a resurselor minerale situate in afara zacamantului;
20. permis de exploatare - actul juridic emis de autoritatea competenta
prin care se acorda dreptul de exploatare a unor cantitati determinate de roci
utile, turba si aur aluvionar;
21. permis de prospectiune - actul juridic emis de autoritatea competenta
prin care se acorda dreptul de a efectua lucrari de prospectiune;
22. pilier de siguranta - partea din rezervele de resurse minerale sau din
rocile inconjuratoare care nu se extrag intr-o anumita perioada sau permanent
si in care nu se executa lucrari, in scopul protejarii lucrarilor miniere din
subteran sau de la suprafata perimetrului de exploatare, a malurilor apelor sau
a altor obiective de la suprafata;
23. plan de incetare a activitatii - complexul de documentatii tehnice,
economice, sociale si de mediu care motiveaza inchiderea exploatarii si contine
actiunile necesare pentru asigurarea finantarii si realizarii efective a
masurilor de incetare a activitatii;
24. plan de refacere a mediului - masurile de restaurare a mediului in perimetrul
de exploatare, in conformitate cu Legea protectiei mediului nr. 137/1995;
25. productie miniera - produsul minier comercializat de catre titular;
26. produs rezidual miniero-metalurgic - produs remanent depus in halde,
iazuri de decantare si in alte depozite tehnologice, rezultat din extractia
miniera, prepararea si procesul metalurgic al resurselor minerale;
27. prospectiune - ansamblul de studii si lucrari de suprafata care se
realizeaza pentru identificarea posibilitatilor existentei unor acumulari de
resurse minerale;
28. redeventa - plata catre stat, raportata la valoarea productiei miniere,
obtinuta de titular, reprezentand compensarea scaderii rezervelor de resurse
minerale;
29. resursa minerala - substanta naturala din scoarta terestra, formata in
urma proceselor geologice, utilizabila, ca atare sau prin prelucrare, in
activitatea economico-sociala;
30. rezerva - partea de zacamant, determinata cantitativ si calitativ prin
lucrari de explorare si exploatare, avand stabilite conditiile tehnice si
economice de valorificare;
31. titular - orice persoana juridica romana sau straina care poate efectua
activitati miniere in baza unei licente;
32. zacamant - acumulare naturala de resurse minerale, valorificabila din punct
de vedere tehnic si economic.
Art. 4
(1) Activitatile miniere se efectueaza de catre persoane juridice care sunt
inregistrate conform legii si sunt specializate in desfasurarea unor astfel de
activitati sau se organizeaza in acest scop.
(2) Activitatile miniere pot fi efectuate si de persoane fizice, in
conditiile art. 18-20 din prezenta lege.
(3) Activitatile miniere se realizeaza numai in cadrul unor perimetre
autorizate in acest scop de catre autoritatea competenta, cu exceptia celor
mentionate la alin. (2).
Art. 5
(1) Toate datele si informatiile, indiferent de modalitatea de stocare, cu
privire la resursele minerale romanesti, determinate conform art. 1, vor fi
puse la dispozitie autoritatii competente si apartin statului roman.
(2) Persoanele juridice care efectueaza activitati miniere dispun liber si
neingradit de datele si informatiile obtinute, numai in interes propriu, pe
toata durata activitatii miniere.
(3) Transmiterea catre terti a datelor si informatiilor privind resursele
minerale din Romania se face cu acordul autoritatii competente.
(4) Datele si informatiile cu privire la resursele minerale care, prin
continutul lor, intra sub incidenta unei legi speciale, pot circula numai in
conformitate cu prevederile acesteia.
Art. 6
(1) Accesul la terenurile necesare efectuarii activitatilor miniere se face
in conditiile legii, prin:
a) vanzare-cumparare a terenurilor si, dupa caz, a constructiilor situate
pe acestea, prin acte legale, la pretul convenit intre parti;
b) schimbul de terenuri, insotit de stramutarea proprietarului afectat si
de reconstructia cladirilor pe terenul nou acordat, pe cheltuiala titularului
care beneficiaza de terenul eliberat;
c) inchirierea terenului pe durata determinata, cu stabilirea uzufructului,
pe baza de contracte incheiate intre parti;
d) exproprierea pentru cauza de utilitate publica, in conditiile legii;
e) concesionarea terenurilor proprietate publica;
f) asocierea dintre proprietarul terenului si titularul de licenta, prin
aport la capitalul social, cu contravaloarea terenului;
g) alte proceduri prevazute de lege.
(2) Asupra terenurilor necesare activitatilor miniere ce se realizeaza in
afara perimetrului de exploatare, precum si asupra terenurilor necesare
lucrarilor de explorare si oricaror alte activitati pe care acestea le implica
se instituie, in favoarea titularului, un drept de servitute legala, dupa caz.
(3) Exercitarea dreptului de servitute legala stabilit la alin. (2) se face
contra platii unei rente anuale catre proprietarii terenurilor afectate de
acesta.
(4) Durata servitutii legale este cea a activitatilor miniere, iar
terenurile care urmeaza a fi afectate vor fi determinate, in ceea ce priveste
suprafetele si proprietarii, dupa principiul celei mai mici atingeri posibile
aduse dreptului de proprietate.
(5) Accesul la terenurile afectate de servitutea legala se stabileste prin
negocieri intre titularul activitatii miniere si proprietarii terenurilor, cu
respectarea principiului egalitatii de tratament si al echitatii.
(6) Orice neintelegeri intre titularii activitatilor miniere si
proprietarii terenurilor se solutioneaza de catre instantele judecatoresti
competente, potrivit legii.
(7) In cazul vanzarii bunurilor expropriate in conditiile alin. (1) lit.
d), fostii proprietari sau, dupa caz, succesorii lor au drept de preemptiune,
in care scop vor fi instiintati despre conditiile vanzarii, pe cale
administrativa si prin publicitate.
(8) Accesul la terenurile pe care sunt amplasate monumente istorice,
culturale, religioase, situri arheologice de interes deosebit si rezervatii
naturale se face cu avizul organelor in drept.
CAP. 2
Regimul de punere in valoare a resurselor minerale
Art. 7
Resursele minerale se pun in valoare prin activitati miniere care se
concesioneaza companiilor si societatilor nationale miniere, precum si
persoanelor juridice romane sau straine sau se dau in administrare
institutiilor publice de catre autoritatea competenta, potrivit prezentei legi.
Art. 8
(1) Prospectiunea se realizeaza pe baza de permis neexclusiv, eliberat, la
cerere, pentru un perimetru de forma geometrica, cu laturile orientate nord-sud
si est-vest, definit prin coordonate topogeodezice.
(2) Marimea perimetrului de prospectiune este multiplul ariei minime de 45
kmp.
(3) Permisul de prospectiune se elibereaza pentru o durata de maximum 3
ani, cu plata anticipata a unei taxe anuale.
(4) Din permisul de prospectiune nu decurge nici un drept de acordare a
licentei de explorare si/sau de exploatare.
(5) Titularul permisului de prospectiune prezinta autoritatii competente
documentatii anuale privind activitatea desfasurata si rezultatele obtinute,
precum si un raport final cuprinzand metodele de investigare aplicate si
rezultatele obtinute.
Art. 9
(1) Explorarea se realizeaza pe baza unei licente exclusive acordate, la
cerere, persoanelor juridice romane sau straine interesate, selectionate prin
concurs semestrial de oferta de catre autoritatea competenta, in baza unui
program de lucrari si a constituirii unei garantii bancare corespunzatoare
pentru refacerea mediului.
(2) Licenta de explorare se acorda, in conditiile legii, pentru toate
resursele minerale existente in perimetru, in termen de maximum 180 de zile de
la data anuntarii concursului de oferta, dar nu mai mult de 30 de zile de la
data anuntarii rezultatului acestui concurs.
(3) Licenta de explorare se acorda pentru o durata de maximum 5 ani, cu
drept de prelungire pentru cel mult 3 ani, cu plata anticipata a unei taxe
anuale.
(4) Marimea perimetrului de explorare este multiplul ariei minime de 10 kmp
si se va reduce cu 50%, dupa primii 2 ani, si cu inca 25% din perimetrul
initial, dupa 4 ani.
(5) De regula, perimetrul de explorare este rectangular, cu laturi
orientate nord-sud si est-vest, si este definit prin coordonate topogeodezice.
(6) Titularul licentei de explorare va prezenta autoritatii competente
documentatii anuale privind activitatea desfasurata si rezultatele obtinute si
un raport final cuprinzand metodologia aplicata, lucrarile executate si
rezultatele obtinute.
(7) La solicitarea titularului licentei de explorare, acesta are dreptul sa
obtina licenta de exploatare pentru oricare dintre resursele minerale
descoperite, in conditiile prezentei legi.
Art. 10
(1) Exploatarea miniera se realizeaza pe baza unei licente exclusive care
se acorda pentru toate resursele minerale dintr-un perimetru de exploatare.
(2) Licenta de exploatare se acorda:
a) titularului licentei de explorare, la solicitarea acestuia;
b) castigatorului unui concurs de oferta publica, organizat de autoritatea
competenta in conditiile prezentei legi.
(3) Licenta de exploatare se acorda, prin negociere, in baza unei cereri,
insotita de:
a) studiul de fezabilitate care sa asigure valorificarea resurselor
minerale si protectia zacamantului;
b) planul de dezvoltare a exploatarii;
c) studiul de impact asupra mediului, avizat conform legii;
d) planul de refacere a mediului, insotit de o garantie bancara, bazata pe
valoarea planului de dezvoltare si a studiului de impact asupra mediului,
calculata pe baza normelor de aplicare adoptate conform prezentei legi.
(4) Licenta de exploatare se acorda pentru maximum 20 de ani, cu drept de
prelungire pe perioade succesive de cate 5 ani.
(5) Titularul licentei de exploatare va plati o taxa anuala pe suprafata si
o redeventa miniera, conform prezentei legi.
Art. 11
(1) Licenta se incheie in forma scrisa; pentru exploatare, licenta intra in
vigoare dupa aprobarea acesteia de catre Guvern.
(2) Prevederile licentei raman valabile pe toata durata acesteia, in
conditiile existente la data incheierii.
Art. 12
Inceperea activitatilor miniere prevazute in licenta se autorizeaza in
scris de catre autoritatea competenta, in cel mult 60 de zile de la acordarea
licentei.
Art. 13
(1) Persoanele juridice straine, care au obtinut dreptul de a efectua
activitati miniere, sunt obligate ca, in termen de 90 de zile de la intrarea in
vigoare a licentei, sa infiinteze si sa mentina pe toata durata concesiunii o
sucursala sau o filiala in Romania.
(2) In cazul in care doi sau mai multi parteneri straini dobandesc,
impreuna, drepturi miniere cu privire la acelasi perimetru, obligatia
infiintarii si mentinerii unei sucursale sau filiale in Romania revine numai
companiei desemnate sa reprezinte interesele lor.
Art. 14
(1) Titularul unei licente poate transfera unei alte persoane juridice drepturile
dobandite si obligatiile asumate, numai cu aprobarea scrisa a autoritatii
competente. Orice transfer realizat fara aprobare scrisa este nul de drept.
(2) Licenta de dare in administrare nu este transferabila.
Art. 15
In limitele unui perimetru de exploatare autoritatea competenta poate
acorda, in conditiile legii, unor persoane juridice, altele decat titularul
licentei, dreptul de explorare si/sau exploatare pentru unele resurse minerale,
cu acordul titularului.
Art. 16
Dreptul obtinut prin dare in administrare sau in concesiune, drept distinct
de cel de proprietate asupra terenurilor, nu poate fi in nici un fel afectat de
catre titular in beneficiul unui tert, decat in conditiile art. 14.
Art. 17
Drepturile de operare obtinute prin licenta pot constitui garantie pentru
imprumuturi bancare, in vederea executiei activitatilor miniere prevazute in
licenta, cu aprobarea scrisa a autoritatii competente.
Art. 18
(1) Rocile utilizabile in constructii si acumularile de turba pot fi
extrase de catre operatori, in cantitati determinate si pe termen limitat, pe
baza de permis de exploatare emis de autoritatea competenta. Permisul se
elibereaza primului solicitant, persoana fizica sau juridica.
(2) Pentru exploatarile de nisipuri si pietrisuri din albiile raurilor,
permisele de exploatare se elibereaza dupa obtinerea avizelor prevazute de
legislatia in vigoare in domeniul gospodaririi apelor.
(3) Perimetrele pentru care se acorda dreptul de exploatare prin permis se
stabilesc si se reinnoiesc anual de catre autoritatea competenta, la
solicitarea celor interesati.
(4) Pentru obtinerea permisului de exploatare, solicitantii sunt obligati
la plata taxei pe activitatea de exploatare si a redeventei miniere, in
conditiile legii. Plata taxei se va face la data eliberarii permisului, iar a
redeventei, etapizat, pe durata valabilitatii permisului de exploatare.
Art. 19
Rocile utilizabile in constructii, argile, nisipuri, pietrisuri, andezite,
bazalturi, calcare, tufuri, precum si turba si izvoarele de ape minerale,
situate pe suprafete de teren aflate in proprietate privata, pot fi folosite de
catre proprietarul suprafetei numai pentru nevoile proprii, fara plata taxelor
si a redeventelor legale.
Art. 20
(1) Recuperarea aurului din aluviuni, realizata in afara concesiunilor, se
face de catre persoane fizice, in baza unui permis de exploatare eliberat de
autoritatea competenta.
(2) Persoanele fizice autorizate pentru activitatea de recuperare a aurului
din aluviuni sunt obligate la plata taxelor si a redeventelor prevazute de
lege.
Art. 21
Concesiunea miniera sau darea in administrare miniera inceteaza prin:
a) expirarea duratei pentru care a fost acordata;
b) renuntarea de catre titularul licentei, in conditiile stabilite la art.
22;
c) retragerea concesiunii sau administrarii de catre autoritatea
competenta, conform prevederilor art. 23-25;
d) in caz de survenire a unor evenimente care constituie cauze de forta
majora, definite in licenta.
Art. 22
(1) Titularul licentei poate renunta la ea, daca, la data notificarii
renuntarii catre autoritatea competenta, indeplineste cumulativ urmatoarele
conditii:
a) pune la dispozitie autoritatii competente documentatia privind activitatea
desfasurata pana la data notificarii renuntarii, precum si rezultatele
acesteia;
b) pune la dispozitie autoritatii competente suma reprezentand
contravaloarea lucrarilor prevazute in planul de refacere a mediului si
neexecutate.
(2) Autoritatea competenta verifica indeplinirea conditiilor prevazute la
alin. (1), in termen de 60 de zile de la data notificarii renuntarii.
(3) La implinirea termenului de 60 de zile, prevazut la alin. (2), licenta
este anulata, daca autoritatea competenta nu a comunicat refuzul sau, aceasta
fiind obligata sa emita decizia de incetare a administrarii sau concesiunii, cu
efect de la data implinirii termenului.
(4) In caz de refuz al autoritatii competente, titularul poate cere
instantei de arbitraj sau judecatoresti constatarea indeplinirii conditiilor
anularii unilaterale a licentei.
(5) In cazul in care instanta judecatoreasca sau de arbitraj constata
indeplinirea conditiilor anularii unilaterale a licentei, autoritatea
competenta emite decizia de incetare a administrarii sau concesiunii, cu efect
de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii.
Art. 23
Autoritatea competenta retrage licenta titularului sanctionat
contraventional, la 30 de zile de la primirea notificarii, cand constata ca:
a) nu isi indeplineste obligatiile asumate cu privire la termenul de
incepere a activitatilor miniere;
b) continua sistarea lucrarilor pe o perioada mai mare de 30 de zile fara
acordul autoritatii competente;
c) utilizeaza metode si tehnologii de exploatare, altele decat cele
prevazute in planul de dezvoltare;
d) executa activitati miniere fara autorizatie.
Art. 24
Autoritatea competenta suspenda sau retrage titularului de licenta
concesiunea sau administrarea, cand constata ca:
a) nu respecta hotararea unei instante de arbitraj sau judecatoresti cu
privire la activitatile miniere;
b) este supus procedurii de reorganizare si lichidare judiciara pentru
insolvabilitate;
c) furnizeaza, cu buna stiinta, autoritatii competente date si informatii
false cu privire la activitatile sale miniere sau incalca clauzele de
confidentialitate prevazute in licenta;
d) pericliteaza, prin modul de executare a activitatilor miniere,
posibilitatea exploatarii viitoare a zacamantului, incalca normele privind
protectia si exploatarea rationala a zacamintelor sau i s-a retras acordul
si/sau autorizatia privind protectia mediului si/sau cea de protectie a muncii;
e) nu achita la termenele stabilite prin licenta taxele, redeventele si
impozitele datorate statului.
Art. 25
(1) Retragerea concesiunii sau administrarii pentru oricare dintre motivele
prevazute la art. 23 si 24 produce efect asupra titularului licentei, dupa
implinirea a 30 de zile de la data notificarii facute de catre autoritatea
competenta.
(2) Inlauntrul termenului stabilit la alin. (1) titularul licentei poate
cere instantei judecatoresti sau de arbitraj, dupa caz, anularea masurii de
retragere a concesiunii sau administrarii.
(3) La cererea titularului licentei si cu audierea autoritatii competente,
instanta poate dispune suspendarea masurii revocarii pana la ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti.
Art. 26
(1) In cazul in care survine un eveniment dintre cele prevazute la art. 21
alin. (1) lit. d), titularul licentei notifica autoritatii competente situatia,
in termen de 15 zile de la producerea evenimentului, cu prezentarea
documentelor certificand forta majora, eliberate de institutia legal abilitata
in acest scop. Incetarea concesiunii sau administrarii produce efect dupa 30 de
zile de la data notificarii cauzei de forta majora.
(2) Daca, in limita termenului de 30 de zile prevazut la alin. (1),
autoritatea competenta notifica titularului licentei refuzul sau de a accepta
evenimentul invocat de titular ca fiind o cauza de forta majora, provocand
imposibilitatea definitiva a initierii sau continuarii executarii activitatilor
miniere, neimputabila acestuia, titularul licentei poate cere instantei de
arbitraj sau judecatoresti, dupa caz, pronuntarea anularii unilaterale a
licentei pentru caz de forta majora, fara obligarea la plata de daune-interese.
(3) In caz de pronuntare a anularii licentei, dupa ramanerea definitiva a
hotararii arbitrale sau judecatoresti, autoritatea competenta va emite decizia
de incetare a concesiunii sau administrarii, cu efect la data prevazuta la
alin. (1).
Art. 27
(1) Decizia de incetare a concesiunii sau administrarii se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, cu mentiunea datei la care produce
efect, si se inscrie in Cartea miniera de catre autoritatea competenta.
(2) La incetarea concesiunii sau administrarii pentru oricare dintre
cauzele prevazute la art. 21 lit. a)-c), exploatarea, cu toate dependintele si
anexele tehnologice existente la acea data, revine in proprietatea statului,
fara nici o indemnizatie si libera de orice drepturi sau sarcini, indiferent de
natura acestora.
(3) Concesionarii sau administratorii raspund material si financiar pana la
refacerea tuturor factorilor de mediu afectati de activitatile miniere, in
conformitate cu planul de refacere a mediului, aprobat de autoritatea
competenta.
(4) In termen de maximum 3 luni de la incetarea concesiunii sau
administrarii, autoritatea competenta va stabili masurile ce urmeaza a fi luate
cu privire la perimetrul de explorare si/sau exploatare si la dotarile aferente
acestuia, cu consultarea ministerului de resort.
(5) Titularul licentei ramane tinut, potrivit regulilor raspunderii civile
extracontractuale, la repararea prejudiciilor cauzate tertilor din culpa sa
prin activitatile miniere efectuate pana la data expirarii sau renuntarii,
chiar daca asemenea prejudicii sunt constatate dupa incetarea concesiunii sau
administrarii.
CAP. 3
Drepturile si obligatiile titularului licentei
Art. 28
Titularul licentei are urmatoarele drepturi:
a) de acces, in conditiile legii, la terenurile sau suprafetele necesare
desfasurarii activitatilor miniere in limitele perimetrului prevazut in
licenta;
b) sa execute, in limitele perimetrului acordat, toate activitatile miniere
prevazut in licenta;
c) sa dispuna asupra cantitatilor de produse miniere realizate;
d) sa foloseasca, in conditiile legii, surse de apa de suprafata sau
subterane necesare desfasurarii activitatilor miniere;
e) sa se asocieze cu alte persoane juridice in vederea executarii
activitatilor miniere prevazute in licenta, cu acordul autoritatii competente.
Companiile nationale care valorifica resurse minerale prin licenta vor obtine
acordul autoritatii competente si aprobarea ministerului de resort pentru a se
asocia cu alte persoane juridice;
f) sa obtina de la autoritatea competenta, in conditiile legii, datele si
informatiile necesare desfasurarii activitatilor sale miniere, sa detina si sa
utilizeze aceste date si informatii, precum si pe cele obtinute din
activitatile proprii, pe durata valabilitatii licentei;
g) sa intrerupa activitatea pe o perioada ce depaseste 30 de zile, daca
face dovada, in fata autoritatii competente, ca imbunatateste planul de
dezvoltare prin introducerea de tehnologii si echipamente superioare celor
aprobate anterior si daca obtine acordul acesteia;
h) sa construiasca drumuri, poduri, cai ferate, retele electrice, precum
si alte utilitati de infrastructura necesare activitatilor miniere, in
conditiile legii.
Art. 29
(1) Titularul licentei are urmatoarele obligatii:
a) sa respecte normele, regulamentele si instructiunile emise in aplicarea
prezentei legi si prevederile licentei;
b) sa elaboreze, pe baza licentei, inaintea inceperii si pe parcursul
activitatilor miniere, documentatii tehnice si economice pentru realizarea
acestora, documentatii pentru protectia mediului si sa le supuna avizarii
autoritatii competente, conform art. 8-10. In cazul companiilor si societatilor
nationale miniere este necesar avizul prealabil al ministerului de resort;
c) sa obtina, sa intocmeasca, sa tina la zi si sa transmita autoritatii
competente, la termenele fixate, datele, informatiile si documentele prevazute
in licenta, referitoare la activitatile miniere executate, precum si
rezultatele obtinute. In cazul minereurilor radioactive, aceste date se vor
transmite si autoritatii competente in domeniu, conform prevederilor legale;
d) sa pastreze confidentialitatea asupra datelor si informatiilor obtinute
de la autoritatea competenta si ministerul de resort, precum si din activitatea
proprie si sa nu le difuzeze fara acordul acestora;
e) sa recupereze si sa protejeze asociatiile naturale de minerale cu
valoare estetica si stiintifica, denumite flori de mina, intalnite in lucrarile
miniere executate si sa informeze autoritatea competenta;
f) sa utilizeze, cu prioritate, in executarea activitatilor miniere, forta
de munca autohtona cu calificare corespunzatoare;
g) pentru productia de resurse minerale obtinuta, sa acorde statului roman
dreptul de preemptiune la achizitionare, conform prevederilor din licenta, la
preturi internationale si in termeni comerciali;
h) in termen de 60 de zile de la incetarea administrarii sau concesionarii,
prin oricare dintre modurile prevazute la art. 21, sa procedeze la predarea,
catre autoritatea competenta, a perimetrului acordat, in conditiile prevazute
la art. 27 alin. (5);
i) sa indeplineasca, in termenele stabilite, masurile dispuse in scris de
catre autoritatea competenta, in exercitarea atributiilor ce ii revin, potrivit
legii;
j) sa asigure reconstructia ecologica a perimetrelor afectate de
activitatile miniere executate conform legii;
k) sa efectueze la zi masuratorile topografice necesare si sa completeze
planurile de situatie a tuturor lucrarilor executate pe parcursul derularii
activitatilor miniere, in conformitate cu reglementarile elaborate de
autoritatea competenta;
l) sa nu depoziteze in lucrarile executate deseuri si substante periculoase
toxice, radioactive sau orice alte substante poluante, decat cu respectarea
prevederilor legale;
m) sa obtina avizul autoritatilor portuare si al Ministerului
Transporturilor pentru efectuarea activitatilor miniere in zona cailor
navigabile;
n) sa organizeze, pe langa intrarile in mina prin care se face accesul
personalului, precum si in subteran, servicii medicale de prim ajutor, dotate
cu personal, aparatura, instrumentar de specialitate si materiale, conform
normelor emise de Ministerul Sanatatii.
(2) In cazul in care titularul licentei este o companie sau o societate
nationala miniera, aceasta are si urmatoarele obligatii fata de ministerul de
resort:
a) sa fundamenteze si sa transmita, anual, la termenele stabilite, volumele
de finantare necesare realizarii lucrarilor prevazute in licenta;
b) sa transmita informatiile solicitate referitoare la productia si
investitiile realizate, precum si la modul de utilizare a fondurilor acordate
de la bugetul de stat;
c) sa indeplineasca, in termenele stabilite, masurile dispuse in scris,
potrivit legii;
d) sa transmita autoritatii competente datele si documentele prevazute la
lit. a)-c), aprobate de catre ministerul de resort, pentru a fi inregistrate in
Cartea miniera si in Cadastrul minier.
CAP. 4
Taxe, tarife si redevente miniere
Art. 30
(1) Titularii licentelor sunt supusi la plata catre bugetul de stat a unei
taxe pentru activitatea de prospectiune, explorare si exploatare a resurselor
minerale, precum si a unei redevente miniere.
(2) Taxa anuala pentru activitatea de prospectiune se stabileste la 5.000
lei/kmp.
(3) Taxa anuala pentru activitatea de explorare se stabileste la 20.000
lei/kmp. Aceasta se dubleaza dupa 2 ani si devine de 5 ori mai mare dupa 4 ani.
(4) Taxa anuala pentru activitatea de exploatare se stabileste la 5.000.000
lei/kmp.
(5) Valoarea taxelor prevazute la alin. (2), (3) si (4) va fi
reactualizata, la propunerea autoritatii competente, prin hotarare a
Guvernului, in functie de rata inflatiei.
Art. 31
(1) Redeventa miniera cuvenita bugetului de stat se stabileste la o cota de
2% din valoarea productiei miniere realizate anual.
(2) Redeventa miniera este datorata din ziua inceperii realizarii
productiei si este platibila trimestrial, cu scadenta pana la data de 20 a
primei luni a trimestrului urmator.
Art. 32
Titularii licentelor au obligatia de a transmite autoritatii competente
datele si informatiile privind valoarea productiei realizate, in vederea
calcularii redeventei cuvenite conform legii.
Art. 33
(1) Verificarea exactitatii datelor si a informatiilor pe baza carora se
calculeaza taxa pentru activitatea de exploatare a resurselor minerale si
redeventa miniera se face de catre autoritatea competenta, precum si de catre
organele administratiei publice cu atributii in domeniul controlului financiar.
(2) Pentru neplata in termen a taxei pentru activitatea de exploatare a
resurselor minerale se percep majorari de intarziere, conform legii fiscale,
iar pentru neplata la termen a redeventei miniere vor fi stipulate in licenta
daune-interese moratorii si compensatorii.
Art. 34
(1) Pentru actele eliberate in exercitarea atributiilor sale - avize,
permise de prospectiune, explorare si exploatare, documente de inregistrare a
rezervelor, autorizatii -, precum si pentru consultarea si utilizarea unor
documente si informatii referitoare la resursele minerale si a Cartii minere,
autoritatea competenta percepe tarife stabilite cu avizul Oficiului
concurentei.
(2) Veniturile realizate, conform alin. (1), de catre autoritatea
competenta vor putea fi utilizate pentru alcatuirea pachetelor de date,
lansarea apelurilor publice de oferte, organizarea concursurilor, dotari si
elaborarea de studii. Veniturile ramase neutilizate la sfarsitul anului bugetar
se preiau ca venituri in anul urmator, la dispozitia autoritatilor competente.
Art. 35
Plata taxelor, tarifelor si a redeventelor prevazute in prezenta lege nu il
scuteste pe titularul licentei de obligatiile fiscale legale, in masura in care
acestea ii sunt aplicabile, tinand seama si de prevederile art. 11 alin. (2).
Art. 36
(1) Titularii licentelor beneficiaza de urmatoarele facilitati fiscale:
a) plata impozitului pe profit la nivelul cotelor de impozit prevazut de
legea in vigoare la data incheierii licentei, cu reducerea acestuia, conform
prevederilor unei legi ulterioare mai avantajoase;
b) scutirea de taxe vamale a importurilor de bunuri necesare pentru
executarea activitatilor miniere, efectuate de catre titulari sau de catre
subcontractantii acestora;
c) scutirea de taxe vamale a importului de bunuri de uz gospodaresc si
personal necesare personalului strain al titularului licentei, al companiilor
afiliate si al subcontractantilor straini ai acestora; bunurile care sunt
scutite de taxe vamale de import se nominalizeaza in anexe la licenta;
d) scutirea de plata taxelor vamale pentru echipamentele, instalatiile si
aparatura in stare noua, care nu se produc in tara, importate, necesare pentru
actiunile de refacere a mediului deteriorat in urma activitatilor miniere.
(2) Titularii licentelor, persoane juridice straine, mai beneficiaza de
facilitatile prevazute in legile privind investitiile straine.
(3) Facilitatile care se acorda titularilor licentelor, potrivit prezentei
legi, raman nemodificate pe intreaga durata a licentei.
CAP. 5
Inchiderea minelor
Art. 37
(1) Activitatea miniera de exploatare a unui zacamant inceteaza cand:
a) rezervele exploatabile de resurse minerale s-au epuizat;
b) continuarea exploatarii a devenit imposibila datorita unor cauze
naturale: inundatii, surpari, alunecari de teren sau provocate - focuri endogene,
explozii de gaze -, ale caror efecte nu pot fi inlaturate prin interventii
tehnice, in conditii economice;
c) exploatarea a devenit nerentabila economic.
(2) Cand una dintre cauzele enumerate la alin. (1) este constatata legal,
titularul licentei supune autoritatii competente avizarea incetarii
exploatarii.
(3) Autoritatea competenta avizeaza inchiderea definitiva sau temporara a
activitatii de exploatare pe baza planului de incetare a activitatii. Pentru
perimetrele concesionate companiilor si societatilor nationale miniere,
inchiderea va fi avizata si de catre ministerul de resort.
Art. 38
(1) Initiativa de incetare a activitatii unei mine sau cariere apartine
titularului licentei de exploatare, care prezinta autoritatii competente o
cerere insotita de planul de incetare a activitatii, cuprinzand:
a) motivatia incetarii activitatii, bazata pe o documentatie
tehnico-economica;
b) programul tehnic de dezafectare sau conservare a exploatarii; in cazul
companiilor si societatilor nationale miniere, programul va fi avizat si de
catre ministerul de resort, iar pentru programul de reconstructie ecologica, si
de ministerul care coordoneaza activitatea de protectie a mediului;
c) programul de protectie sociala a personalului, prin redistribuire si/sau
reconversie profesionala, despagubiri financiare si/sau masuri de dezvoltare
regionala, cu crearea de noi locuri de munca;
d) programul de refacere a mediului si/sau de prevenire a deteriorarii
acestuia, ca urmare a incetarii activitatii;
e) procedura de eliberare a terenului.
(2) Activitatea miniera inceteaza dupa analiza si acceptarea de catre
autoritatea competenta si ministerul de resort a planului de incetare a
activitatii si dupa punerea lui in aplicare, Decizia de inchidere a minei va fi
aprobata de catre Guvern.
(3) Perimetrele miniere cu activitate de exploatare temporar inchisa pot fi
date in concesiune altui titular, dupa incetarea activitatii. Autoritatea
competenta poate organiza concurs public de oferta, pe baza documentatiei
tehnico-economice.
Art. 39
(1) Responsabilitatea urmaririi obligatiilor rezultate din planul de
incetare a activitatii minei sau carierei apartine autoritatii competente;
pentru companiile si societatile nationale miniere, aceasta urmarire se va face
impreuna cu ministerul de resort.
(2) In timpul implementarii planului de incetare a activitatii minei sau
carierei, titularul trebuie sa indeplineasca conditiile impuse de catre
autoritatile legale care au acordat avize.
CAP. 6
Autoritatea competenta
Art. 40
(1) Autoritatea competenta, abilitata pentru aplicarea dispozitiilor
prezentei legi, este Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, organizata in
subordinea Guvernului, care are urmatoarele atributii principale:
a) gestioneaza resursele minerale si fondul geologic national, proprietate
publica a statului, incluzand acordarea si emiterea licentelor si permiselor
prevazute de aceasta lege;
b) stabileste clauzele si conditiile permiselor si licentelor si
reglementeaza derularea activitatilor miniere prin norme, regulamente si
instructiuni tehnice, emise in aplicarea legii;
c) primeste, verifica si inregistreaza informatiile privind rezervele de
resurse minerale si organizeaza fondul geologic national; constituie fondul
national de resurse minerale; datele oficiale cu privire la rezervele de
resurse minerale sunt cele inscrise in fondul national;
d) stabileste, cu avizul Oficiului concurentei, tarifele prevazute la art.
34 alin. (1), in conditiile legii;
e) urmareste si verifica productia de resurse minerale pentru calcularea
redeventelor;
f) urmareste aplicarea masurilor stabilite pentru protectia suprafetei si a
subsolului, in cursul si dupa terminarea activitatilor minere, in conformitate cu
prevederile legale;
g) controleaza respectarea de catre titular a prevederilor din licenta,
precum si a celor din normele, regulamentele si instructiunile din domeniu si
dispune masuri pentru impunerea acestora;
h) avizeaza documentatiile privind executarea lucrarilor geologice sau de
exploatare, precum si documentatiile de incetare a activitatilor miniere, numai
cu prevederea si aprobarea, conform legii, a masurilor de protectie a mediului
si de reconstructie ecologica;
i) instituie perimetre de protectie hidrogeologica pentru zacamintele de
ape subterane, minerale si termominerale, de namoluri si de turbe terapeutice
si avizeaza instituirea perimetrelor de protectie sanitara;
j) ordona sistarea lucrarilor de explorare sau de exploatare, executate in
afara perimetrului instituit, a celor fara documentatii tehnice aprobate,
precum si a celor care, prin modul de desfasurare, pot conduce la exploatarea
nerationala ori la degradarea zacamintelor, pana la inlaturarea cauzelor care
le-au produs;
k) elaboreaza reglementarile si instructiunile tehnice pentru aplicarea
prezentei legi, cu asistenta ministerelor interesate;
l) elaboreaza si tine la zi Cartea miniera; actele juridice si documentele
neinregistrate in Cartea miniera nu sunt opozabile tertilor;
m) constata si notifica nerespectarea prevederilor prezentei legi.
(2) Infiintarea, organizarea si atributiile Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
CAP. 7
Responsabilitatile ministerului de resort
Art. 41
Ministerul de resort asigura desfasurarea activitatilor miniere conform
legii, astfel:
a) elaboreaza strategii si politici in domeniul resurselor minerale, care
se supun aprobarii Guvernului; urmareste si participa la realizarea acestora in
conformitate cu competentele proprii; strategiile si politicile elaborate se
aplica participantilor la activitati miniere numai in sens favorabil;
b) evalueaza si aproba bugetul pentru realizarea productiei de resurse
minerale la companiile si societatile nationale miniere, conform art. 29 alin.
(2);
c) elaboreaza programe in aplicarea strategiilor si politicilor prevazute
la lit. a), precum si a bugetului prevazut la lit. b), inclusiv programe de
prospectiune si explorare care se realizeaza cu fonduri alocate de la bugetul
de stat;
d) este ordonator principal de credite pentru alocatiile bugetare pentru
retehnologizare-dezvoltare, prospectiune si explorare geologica, cercetare
tehnologica, protectia mediului, restructurare si alte activitati in domeniul
resurselor minerale;
e) asigura intocmirea de studii, pe baza carora, impreuna cu Ministerul
Finantelor, selectioneaza produsele miniere a caror exploatare se realizeaza cu
fonduri de la bugetul de stat; fundamenteaza pretul acestora in conditiile
legii;
f) avizeaza, impreuna cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, normative
de protectie a muncii in minerit;
g) elaboreaza, impreuna cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si cu
organizatiile patronale si de sindicat, programe de asistenta medicala si de
asigurari pentru risc si accidente, pentru reabilitarea si compensarea celor
care au suferit accidente de munca si boli profesionale in activitatea miniera;
h) avizeaza studiile de fezabilitate si planurile de dezvoltare ale
companiilor si societatilor nationale, precum si incetarea definitiva sau
temporara a activitatilor de exploatare;
i) fundamenteaza si elaboreaza politici nationale in domeniul problemelor
sociale din zonele cu activitate miniera, impreuna cu Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale si cu organele administratiei publice locale;
j) elaboreaza proiecte de legi si proiecte de hotarari ale Guvernului
pentru activitatile miniere.
CAP. 8
Sanctiuni
Art. 42
Nerespectarea de catre titularii permiselor si licentelor a obligatiilor
prevazute in prezenta lege constituie contraventie, daca, potrivit legii
penale, nu constituie infractiune, si se sanctioneaza cu amenda
contraventionala, dupa cum urmeaza:
a) de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, pentru incalcarea obligatiilor
stabilite la art. 13 si la art. 29 alin. (1) lit. b) si i);
b) de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru savarsirea faptelor
prevazute la art. 23, precum si pentru incalcarea obligatiilor stabilite la
art. 29 alin. (1) lit. a), e), f), k) si l);
c) de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, pentru incalcarea obligatiilor
stabilite la art. 4 alin. (2) si la art. 29 alin. (1) lit. d), g) si j).
Art. 43
(1) Savarsirea pentru a doua oara a vreuneia dintre contraventiile
sanctionate potrivit prevederilor art. 42, pentru care legea prevede retragerea
administrarii sau concesiunii, se sanctioneaza cu dublul amenzii maxime
prevazute la art. 42.
(2) Incalcarea in continuare a dispozitiilor pentru care sunt stabilite
sanctiuni la art. 42 atrage dupa sine aplicarea prevederilor art. 40 alin. (1)
lit. j).
(3) Contraventiilor prevazute la art. 42 le sunt aplicabile, in masura in
care prezenta lege nu dispune altfel, dispozitiile cuprinse in Legea nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile si
completarile ulterioare, cu exceptia art. 25-27.
(4) Limitele valorice ale amenzilor prevazute la art. 42 si 43 alin. (1)
vor fi actualizate periodic, conform procedurii stabilite la art. 30 alin. (5)
din prezenta lege.
Art. 44
Amenzile se fac venit la bugetul de stat.
Art. 45
Constatarea nerespectarii obligatiilor si a savarsirii contraventiilor,
precum si aplicarea amenzilor se fac prin proces-verbal, incheiat de catre
personalul imputernicit al autoritatii competente, precum si de catre
institutiile de stat cu atributii in domeniul controlului financiar.
CAP. 9
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 46
(1) Institutiile publice, companiile nationale miniere si societatile
comerciale isi vor continua activitatea numai la acele obiective pe care le au
in administrare si unde, la data publicarii prezentei legi, desfasoara lucrari
autorizate de explorare, dezvoltare sau exploatare.
(2) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, institutiile publice, companiile nationale miniere si societatile
comerciale care desfasoara activitati miniere vor finaliza actiunea de
delimitare a perimetrelor de explorare, dezvoltare si exploatare pentru
obiectivele stabilite la alin. (1) si vor solicita autoritatii competente
atribuirea lor in administrare sau concesiune, potrivit prezentei legi.
Art. 47
Solutionarea litigiilor in legatura cu interpretarea si executarea
licentelor este de competenta instantelor judecatoresti din Romania, daca
partile nu au convenit solutionarea pe cale arbitrala, inclusiv a instantelor
internationale.
Art. 48
In termen de 90 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a
prezentei legi, autoritatea competenta va elabora normele necesare aplicarii
acesteia, care vor fi supuse aprobarii prin hotarare a Guvernului.
Art. 49
Ministerul de resort, impreuna cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale,
cu consultarea sindicatelor si patronatelor de ramura, vor elabora, in termen
de 90 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a prezentei
legi, Statutul personalului din industria miniera, care se aproba prin hotarare
a Guvernului.
Art. 50
(1) Pentru interventia rapida, in cazurile de accidente si avarii,
titularul organizeaza statii de salvare miniera.
(2) Organizarea statiilor de salvare miniera se face la mine si cariere sau
in unitati centrale pe bazine sau regiuni miniere. Decizia de organizare
apartine titularului, care este obligat sa obtina, in prealabil, avizul
inspectoratului teritorial pentru protectia muncii si al agentiei teritoriale
de mediu.
(3) Organizarea si functionarea statiilor de salvare miniera se fac conform
legislatiei romanesti din domeniile protectiei mediului si protectiei muncii.
Art. 51
(1) In scopul prevenirii accidentelor in activitatea miniera, precum si
pentru recuperarea fortei de munca si/sau acordarea despagubirilor si
ajutoarelor urmasilor legali in cazuri de deces se pot organiza, potrivit
legii, asociatii profesionale ca persoane juridice fara scop lucrativ.
(2) Asociatiile prevazute la alineatul precedent se organizeaza si
functioneaza in conformitate cu statutul propriu.
(3) Obligatia contributiei titularilor licentelor la fondurile de
interventie ale asociatiei va fi inscrisa in statutul acestora, iar cuantumul
contributiei va fi convenit intre parti.
Art. 52
Pentru materiile prime radioactive, Comisia Nationala pentru Controlul
Activitatilor Nucleare exercita controlul de securitate nucleara, informeaza
Agentia Nationala pentru Energie Atomica, iar aceasta raporteaza organismelor
internationale de specialitate, conform acordurilor si conventiilor la care
Romania este parte.
Art. 53
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 54
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare se
abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 19 februarie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
p. PRESEDINTELE SENATUI
CRISTIAN DUMITRESCU