LEGE
Nr. 85 din 18 martie 2003
Legea minelor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 197 din 27 martie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Prezenta lege reglementeaza desfasurarea activitatilor miniere in Romania,
stimuland valorificarea resurselor minerale, proprietate publica a statului.
Legea asigura maxima transparenta activitatilor miniere si concurenta loiala,
fara discriminare intre formele de proprietate, originea capitalului si
nationalitatea operatorilor.
Investitiile in domeniul minier sunt incurajate prin facilitati de ordin
fiscal si administrativ, fiind libere de orice constrangeri in ceea ce priveste
recuperarea investitiilor si utilizarea profitului realizat.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Resursele minerale situate pe teritoriul si in subsolul tarii si al
platoului continental in zona economica a Romaniei din Marea Neagra, delimitate
conform principiilor dreptului international si reglementarilor din conventiile
internationale la care Romania este parte, fac obiectul exclusiv al
proprietatii publice si apartin statului roman.
Art. 2
(1) Resursele minerale care fac obiectul prezentei legi sunt: carbunii,
minereurile feroase, neferoase, de aluminiu si roci aluminifere, de metale
nobile, radioactive, de pamanturi rare si disperse, sarurile haloide,
substantele utile nemetalifere, rocile utile, pietrele pretioase si
semipretioase, turba, namolurile si turbele terapeutice, rocile bituminoase,
gazele necombustibile, apele geotermale, gazele care le insotesc, apele
minerale naturale (gazoase si plate), apele minerale terapeutice, precum si
produsul rezidual minier din haldele si iazurile de decantare.
(2) Prevederile prezentei legi se aplica si apelor subterane potabile si
industriale pentru activitatile de prospectiune, explorare, determinare si
evidenta a rezervelor.
Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii folositi se definesc dupa cum
urmeaza:
1. activitate miniera - ansamblul de lucrari privind prospectiunea,
explorarea, dezvoltarea, exploatarea, prepararea/prelucrarea, concentrarea,
comercializarea produselor miniere, conservarea si inchiderea minelor, inclusiv
lucrarile aferente de refacere si reabilitare a mediului;
2. administrare - dreptul acordat de stat, prin autoritatea competenta,
unei institutii publice de a efectua activitati miniere in baza unei licente
sau a unui permis;
3. administrator - institutia publica care executa activitati miniere in
baza unei licente sau a unui permis;
4. autoritatea competenta - Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, care
reprezinta interesele statului in domeniul resurselor minerale, conform
atributiilor stabilite de prezenta lege;
5. Cadastru extractiv - cadastrul de specialitate, reprezentand un
subsistem de evidenta si inventariere sistematica a bunurilor imobile aferente
activitatilor miniere (terenuri, constructii si instalatii de la suprafata si
subteran) sub aspect tehnic, economic, juridic si alte informatii privind
perimetrul instituit;
6. Carte miniera - componenta a Cadastrului extractiv, care cuprinde toate
datele privind regimul juridic al suprafetelor aferente perimetrului de
prospectiune, explorare si exploatare, proprietatea, situatia topografica a
lucrarilor aferente activitatii miniere, a resurselor/rezervelor minerale si de
productie;
7. concedent - autoritatea competenta abilitata de lege sa acorde darea in
administrare sau concesiunea;
8. concesiune miniera - operatiunea juridica prin care statul, reprezentat
de autoritatea competenta, in calitate de concedent, transmite pentru o
perioada determinata unei persoane, in calitate de concesionar, dreptul si
obligatia de a executa, pe risc si cheltuiala proprii, activitati miniere avand
ca obiect resursele minerale ce cad sub incidenta prezentei legi, in schimbul
unei redevente miniere pentru exploatare si al unei taxe pe activitatea de
prospectiune, explorare si exploatare a resurselor minerale;
9. concesionar - titularul caruia i se acorda concesiunea miniera;
10. dezvoltare - ansamblul lucrarilor care constau in realizarea minelor si
carierelor, construirea si montarea instalatiilor specifice, a echipamentelor
si a altor utilitati necesare extractiei, prelucrarii, transportului si
stocarii provizorii ale produselor miniere;
11. exploatare - ansamblul de lucrari executate in subteran si/sau la
suprafata pentru extragerea resurselor minerale, prelucrarea si livrarea
acestora in forme specifice;
12. explorare - ansamblul de studii si activitati pentru identificarea
zacamintelor, evaluarea cantitativa si calitativa a acestora, precum si
determinarea conditiilor tehnice si economice de valorificare;
13. fond geologic national - totalitatea datelor privind resursele si
rezervele minerale obtinute din activitati miniere si petroliere, indiferent de
natura suportului de stocare;
14. fond national de resurse/rezerve - totalitatea resurselor/rezervelor
evidentiate si inregistrate de catre autoritatea competenta pentru fiecare tip
de resursa minerala a tarii, determinate conform reglementarilor specifice;
15. forta majora - evenimentul imprevizibil, inevitabil si insurmontabil
care genereaza imposibilitatea temporara sau definitiva de executare, partiala
sau totala, a activitatilor miniere;
16. garantie financiara pentru refacerea mediului - obligatia si
raspunderea persoanelor fizice sau juridice care desfasoara activitati miniere
pe baza de licenta ori permis de exploatare pentru asigurarea fondurilor financiare
necesare refacerii mediului si care poate fi sub forma de depozit bancar,
scrisoare de garantie bancara irevocabila sau alte modalitati prevazute de
lege;
17. licenta - actul juridic prin care se acorda concesionarea/darea in
administrare a activitatilor miniere de explorare/exploatare;
18. mediu - ansamblul de conditii si elemente naturale, definite conform
Legii protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, care pot fi afectate prin activitatile miniere;
19. minereu radioactiv - acumularile de uraniu, toriu, sub forma de compusi
chimici naturali;
20. minister de resort - organul specializat al administratiei publice
centrale cu atributii si competente in domeniul activitatilor miniere, conform
prezentei legi;
21. perimetru de prospectiune, explorare si exploatare - aria
corespunzatoare proiectiei la suprafata a conturului partii din scoarta
terestra in interiorul careia, pe un interval de adancime determinat, se
realizeaza lucrari de prospectiune, explorare, respectiv de exploatare, precum
si suprafetele necesare desfasurarii activitatilor de prelucrare, preparare a
resurselor minerale si de stocare a produselor reziduale miniere;
22. permis de exploatare - actul juridic emis de autoritatea competenta
prin care se acorda dreptul de exploatare a unor cantitati determinate de roci
utile, turba si aur aluvionar, in conditiile art. 28 si 30;
23. permis de prospectiune - actul juridic emis de autoritatea competenta
prin care se acorda dreptul de a efectua lucrari de prospectiune;
24. pilier de siguranta - partea din rezervele/resursele minerale sau din
rocile inconjuratoare care nu se extrage intr-o anumita perioada sau permanent
si in care nu se executa lucrari, in scopul protejarii lucrarilor miniere din
subteran sau de la suprafata perimetrului de exploatare, a malurilor apelor sau
a altor obiective de la suprafata;
25. plan de incetare a activitatii - complexul de documentatii tehnice,
economice, sociale si de mediu care motiveaza inchiderea exploatarii si contine
actiunile necesare pentru asigurarea finantarii si realizarii efective a
masurilor de incetare a activitatii;
26. plan de refacere a mediului - masurile de refacere si de reabilitare a
mediului in perimetrul de explorare/exploatare, tinand cont si de optiunile
colectivitatilor locale privind utilizarea postinchidere a perimetrului, si
care contine si proiectul tehnic de realizare a acestora;
27. productie miniera - cantitatea de produse miniere extrasa in vederea
prelucrarii si/sau comercializarii de catre titular;
28. produs minier - produsul rezultat din activitatea de exploatare a unui
zacamant, livrat ca atare sau sub forma de sorturi rezultate in urma unui
proces tehnologic de prelucrare/preparare pentru a fi utilizat ca produs finit
sau ca materie prima la fabricarea unui alt produs;
29. produs rezidual minier - produsul remanent depus in halde si iazuri de
decantare, rezultat din activitati miniere;
30. prospectiune - ansamblul de studii si lucrari de suprafata care se
realizeaza pentru identificarea posibilitatilor existentei unor acumulari de
resurse minerale;
31. redeventa miniera - suma datorata de concesionar bugetului de stat
pentru produsele miniere extrase de catre titular, reprezentand compensarea
scaderii rezervelor minerale;
32. resursa minerala - substanta naturala din scoarta terestra, formata in
urma proceselor geologice, utilizabila ca atare sau prin prelucrare in
activitatea economico-sociala;
33. rezerva - partea de zacamant determinata cantitativ si calitativ prin
lucrari de explorare si exploatare, avand stabilite conditiile tehnice si
economice de valorificare;
34. titular - orice persoana juridica sau fizica, romana ori straina, care
poate efectua activitati miniere in baza unei licente sau a unui permis;
35. zacamant - acumularea naturala de resurse/rezerve minerale,
valorificabila din punct de vedere tehnic si economic.
Art. 4
(1) Activitatile miniere se efectueaza de catre persoane juridice care sunt
inregistrate, conform legii, si sunt specializate si atestate in desfasurarea
unor astfel de activitati sau se organizeaza in acest scop. Intocmirea
documentatiilor tehnico-economice si expertizele aferente activitatilor miniere
se efectueaza si de catre persoane fizice atestate in acest scop de autoritatea
competenta, conform legii.
(2) Activitatile miniere de exploatare pot fi efectuate si de persoane
fizice, in conditiile art. 28 - 30.
(3) Activitatile miniere se realizeaza numai in cadrul unor perimetre
autorizate in acest scop de autoritatea competenta, cu exceptia persoanelor
fizice care executa activitati miniere de exploatare in conditiile art. 29, in
cazul carora autorizarea perimetrului nu este necesara.
Art. 5
(1) Toate datele si informatiile, indiferent de modalitatea de stocare, cu
privire la resursele minerale romanesti, determinate conform art. 1, vor fi
puse la dispozitie autoritatii competente si apartin statului roman, evidenta
si gestiunea lor fiind facute la nivel national de catre autoritatea
competenta, conform prezentei legi.
(2) Titularii de licente sau de permise pentru activitati miniere pot
utiliza datele si informatiile obtinute numai in interes propriu, pe toata
durata activitatii miniere.
(3) Transmiterea catre alte parti interesate a datelor si informatiilor
privind resursele minerale din Romania se face numai cu acordul autoritatii
competente, conform normelor de aplicare a prezentei legi.
(4) Autoritatea competenta, titularii de licente/permise, precum si alte
autoritati publice si institutii cu atributii in aplicarea prevederilor
prezentei legi au obligatia de a pastra confidentialitatea asupra datelor si
informatiilor transmise de titularii licentelor si/sau permiselor, de care iau
cunostinta in executarea atributiilor de serviciu, pe toata durata
activitatilor miniere, in conditiile prevazute de lege.
CAP. 2
Dobandirea folosintei si accesul la terenurile pe care se efectueaza
activitati miniere
Art. 6
Dreptul de folosinta a terenurilor necesare efectuarii activitatilor
miniere din perimetrul de explorare/exploatare se dobandeste, in conditiile
legii, prin:
a) vanzarea-cumpararea terenurilor si, dupa caz, a constructiilor situate
pe acestea, la pretul convenit intre parti;
b) schimbul de terenuri, insotit de stramutarea proprietarului afectat si
de reconstructia cladirilor pe terenul nou-acordat, pe cheltuiala titularului
care beneficiaza de terenul eliberat, conform conventiei incheiate intre parti;
c) inchirierea terenului pe durata determinata, pe baza de contracte
incheiate intre parti;
d) exproprierea pentru cauza de utilitate publica, in conditiile legii;
e) concesionarea terenurilor;
f) asocierea dintre proprietarul terenului si titularul de licenta;
g) alte proceduri prevazute de lege.
Art. 7
(1) Asupra terenurilor necesare accesului in perimetrele de exploatare sau
explorare si oricaror alte activitati pe care acestea le implica se instituie
in favoarea titularului un drept de servitute legala de trecere.
(2) Exercitarea dreptului de servitute legala de trecere, stabilit potrivit
alin. (1), se face contra platii unei rente anuale catre proprietarii
terenurilor afectate de aceasta, pe baza conventiei incheiate intre parti cu
respectarea prevederilor legale, in termen de 60 de zile de la comunicarea
catre proprietarii de terenuri a unei notificari scrise din partea titularilor
de licente si/sau permise.
(3) In cazul in care partile nu ajung la un acord de vointa in termenul
prevazut la alin. (2), stabilirea cuantumului rentei se va face de catre
instanta, in conditiile legii.
(4) Durata servitutii legale este cea a activitatilor miniere, iar
terenurile care urmeaza a fi afectate vor fi determinate, in ceea ce priveste
suprafetele si proprietarii, dupa principiul celei mai mici atingeri posibile
aduse dreptului de proprietate.
Art. 8
(1) Accesul la terenurile afectate de servitutea legala se stabileste prin
negocieri intre titularul activitatii miniere si proprietarii terenurilor, cu
respectarea principiului egalitatii de tratament si al echitatii.
(2) Orice neintelegeri intre titularii care desfasoara activitati miniere
si proprietarii terenurilor se solutioneaza de catre instantele judecatoresti
competente, potrivit legii. Solutionarea unor astfel de cauze se va face de
catre instantele competente in regim de urgenta.
Art. 9
Exproprierea pentru cauza de utilitate publica de interes national se face
in conditiile legii, sub coordonarea ministerului de resort.
Art. 10
In cazul vanzarii bunurilor expropriate in conditiile art. 6 lit. d),
fostii proprietari sau, dupa caz, succesorii lor au drept de preemtiune, scop
in care vor fi instiintati despre conditiile vanzarii pe cale administrativa si
prin publicitate.
Art. 11
(1) Efectuarea de activitati miniere pe terenurile pe care sunt amplasate
monumente istorice, culturale, religioase, situri arheologice de interes
deosebit, rezervatii naturale, zonele de protectie sanitara si perimetrele de
protectie hidrogeologica ale surselor de alimentare cu apa, precum si
instituirea dreptului de servitute pentru activitati miniere pe astfel de
terenuri sunt strict interzise.
(2) Exceptiile de la prevederile alin. (1) se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, cu avizul autoritatilor competente in domeniu si cu stabilirea de
despagubiri si alte masuri compensatorii.
Art. 12
Dreptul de proprietate asupra terenului nu confera dreptul de preemtiune
asupra concesionarii/darii in administrare a activitatilor miniere.
CAP. 3
Regimul de punere in valoare a resurselor minerale
Art. 13
Resursele minerale se pun in valoare prin activitati miniere care se
concesioneaza persoanelor juridice romane sau straine ori se dau in
administrare institutiilor publice de catre autoritatea competenta, potrivit
prezentei legi.
Art. 14
(1) Prospectiunea se realizeaza pe baza de permis neexclusiv eliberat in
conditiile legii de autoritatea competenta pe baza primirii unei solicitari
scrise, pentru un perimetru definit prin coordonate topogeodezice. Forma si
dimensiunile perimetrului de prospectiune se stabilesc de catre autoritatea
competenta.
(2) Permisul de prospectiune se elibereaza pentru o durata de maximum 3
ani, fara drept de prelungire, cu plata anticipata, in fiecare an, a taxei pe
activitatea de prospectiune.
(3) Titularii de permise de prospectiune au obligatia de a efectua un volum
de lucrari cu o valoare minima ce se va stabili, prin negocieri cu autoritatea
competenta, la eliberarea permisului de prospectiune, corelat cu durata de
valabilitate a permisului si suprafata perimetrului de prospectiune.
(4) Titularul permisului de prospectiune prezinta autoritatii competente
rapoarte semestriale si anuale privind lucrarile executate si valoarea
acestora, justificata prin documente. In termen de 60 de zile de la expirarea
duratei pentru care a fost emis permisul de prospectiune, titularul prezinta un
raport final cuprinzand metodele de investigare aplicate, lucrarile executate,
justificarea valorii acestora, precum si rezultatele obtinute.
(5) Titularul permisului de prospectiune care participa la concursul public
de oferta, organizat pentru acordarea licentei de explorare in cadrul
perimetrului in care a realizat prospectiunea, beneficiaza de un punctaj
suplimentar la evaluare, stabilit in conditiile art. 15 alin. (8).
Art. 15
(1) Explorarea se realizeaza pe baza unei licente exclusive acordate pentru
oricare dintre resursele minerale descoperite in perimetru, la cerere,
persoanelor juridice romane sau straine interesate.
(2) Licenta de explorare se acorda castigatorului unui concurs public de
oferta, organizat de autoritatea competenta in conditiile prezentei legi,
pentru resursele minerale stabilite prin ordinul prevazut la alin. (4).
(3) Initiativa concesiunii activitatilor miniere de explorare poate
apartine autoritatii competente sau persoanelor juridice romane ori straine
interesate.
(4) Lista perimetrelor de explorare se stabileste de autoritatea competenta
prin ordin care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) In vederea participarii la concursul public de oferta, persoanele
juridice romane sau straine vor depune ofertele intr-un termen determinat,
stabilit de autoritatea competenta prin ordinul prevazut la alin. (4).
(6) Ofertele contin programul de explorare propus, actele doveditoare
privind capacitatea tehnica si financiara a ofertantului, precum si alte
documente stabilite de autoritatea competenta.
(7) Programul de explorare propus cuprinde in volumul anual de explorare si
cheltuielile aferente acestuia, obligatorii de realizat.
(8) Conditiile de organizare si desfasurare a concursului public de oferta
stabilit la alin. (2), criteriile de selectare si desemnare a castigatorului, punctajul
suplimentar acordat unui titular de permis de prospectiune, precum si alte
aspecte vor fi stabilite de autoritatea competenta prin norme.
Art. 16
(1) Licenta de explorare se acorda pentru o durata de maximum 5 ani, cu
drept de prelungire pentru cel mult 3 ani, in limitele perimetrului acordat, cu
plata anticipata, in fiecare an, a taxei pe activitatea de explorare si
constituirea unei garantii financiare corespunzatoare pentru refacerea
mediului, stabilita prin proiectul de refacere a mediului.
(2) Programul de explorare convenit se executa integral, pana la expirarea
duratei licentei de explorare.
(3) Suprafata perimetrului, definita prin coordonate topogeodezice, in
sistemul national in vigoare, in care se executa activitati miniere de
explorare este de forma si dimensiuni corespunzatoare formatiunilor si
structurilor geologice si zacamintelor de resurse minerale care fac obiectul
licentei de explorare.
(4) Titularul licentei de explorare este obligat sa prezinte autoritatii competente
rapoarte semestriale si anuale privind activitatea desfasurata si cheltuielile
aferente acesteia, la date stabilite de autoritatea competenta prin norme, si
un raport final cuprinzand metodologia aplicata, lucrarile executate,
cheltuielile aferente acestora si rezultatele obtinute, in termen de 60 de zile
de la expirarea duratei licentei.
(5) Titularul are dreptul sa reduca suprafata perimetrului de explorare, cu
acordul autoritatii competente, pe baza documentelor de etapa, furnizand dovezi
ca pe suprafata la care renunta au fost executate toate lucrarile necesare de
refacere a mediului, cu obligativitatea efectuarii lucrarilor prevazute pentru
primul an contractual.
Art. 17
(1) La solicitarea titularului licentei de explorare, acesta are dreptul sa
obtina direct licenta de exploatare pentru oricare dintre resursele minerale
descoperite, in conditiile art. 18 alin. (2) lit. a) si ale art. 20.
(2) Titularul licentei de explorare are dreptul sa continue, pana la data
intrarii in vigoare a licentei de exploatare acordate in conditiile art. 18
alin. (2) lit. a) si ale art. 20, executarea activitatilor miniere de
exploatare experimentala, de conservare si intretinere a lucrarilor miniere
executate in perimetrul de explorare instituit.
Art. 18
(1) Exploatarea miniera se realizeaza pe baza unei licente exclusive, care
se acorda in conditiile prezentei legi.
(2) Licenta de exploatare se acorda:
a) direct titularului licentei de explorare, la solicitarea acestuia,
pentru oricare dintre resursele minerale descoperite, in termen de 90 de zile
de la data transmiterii catre autoritatea competenta a raportului final de
explorare acceptat de aceasta;
b) castigatorului unui concurs public de oferta, organizat de autoritatea
competenta in conditiile prezentei legi, pentru resursele minerale stabilite
prin ordinul prevazut la art. 19 alin. (2).
Art. 19
(1) Initiativa concesiunii activitatilor miniere de exploatare in
conditiile prevazute la art. 18 alin. (2) lit. b) poate apartine autoritatii
competente sau persoanelor juridice romane ori straine interesate.
(2) Lista perimetrelor de exploatare in conditiile art. 18 alin. (2) lit.
b) se stabileste de catre autoritatea competenta prin ordin care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) In vederea participarii la concursul public de oferta, persoanele
juridice romane sau straine vor depune ofertele intr-un termen determinat,
stabilit de autoritatea competenta prin ordinul prevazut la alin. (2).
(4) Ofertele vor contine actele doveditoare privind capacitatea tehnica si
financiara a ofertantului, precum si alte documente stabilite de autoritatea
competenta prin procedura de desfasurare a concursului public de oferta.
(5) Pentru a putea fi respectate conditiile tehnice necesare protectiei
apelor subterane vor fi scoase la concursul public de oferta pentru
concesionarea unor activitati miniere de exploatare doar perimetre pentru care
s-a obtinut in prealabil acceptul autoritatii competente in domeniul gospodaririi
apelor.
(6) Conditiile de organizare si desfasurare a concursului public de oferta
stabilit la art. 18 alin. (2) lit. b), criteriile de selectare si desemnare a
castigatorului, precum si alte aspecte se vor stabili, prin derogare de la
legislatia privind regimul concesiunilor, de catre autoritatea competenta prin
norme.
Art. 20
(1) Licenta de exploatare se acorda prin negociere, in baza unei cereri
insotite de:
a) studiul de fezabilitate privind valorificarea resurselor minerale si
protectia zacamantului, ce va cuprinde si planul initial de incetare a
activitatii, intocmit in conformitate cu normele emise de autoritatea
competenta;
b) planul de dezvoltare a exploatarii, intocmit in conformitate cu
instructiunile tehnice emise de autoritatea competenta;
c) studiul de impact asupra mediului si bilantul de mediu, dupa caz,
intocmite in conditiile legii;
d) planul de refacere a mediului si proiectul tehnic, intocmite in
conformitate cu instructiunile tehnice emise de autoritatea competenta;
e) studiul de evaluare a impactului social si planul de atenuare a
impactului social, in conformitate cu instructiunile tehnice emise de
autoritatea competenta in domeniul muncii si solidaritatii sociale impreuna cu
ministerul de resort.
(2) Licenta de exploatare se acorda pentru maximum 20 de ani, cu drept de
prelungire pe perioade succesive de cate 5 ani.
(3) Titularul licentei de exploatare va plati anual o taxa pe activitatea
de exploatare si o redeventa miniera, conform prezentei legi.
(4) Titularul licentei de exploatare constituie o garantie financiara
pentru refacerea mediului, in conformitate cu instructiunile tehnice emise de
autoritatea competenta.
Art. 21
(1) Licenta se incheie in forma scrisa. Pentru explorare licenta intra in
vigoare la data publicarii ordinului presedintelui autoritatii competente de
aprobare a acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I; pentru
exploatare licenta intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a hotararii Guvernului de aprobare a acesteia.
(2) Prevederile legale existente la data intrarii in vigoare a licentei
raman valabile pe toata durata acesteia, cu exceptia aparitiei unor eventuale
dispozitii legale favorabile titularului.
Art. 22
(1) Inceperea activitatilor miniere prevazute in licenta se autorizeaza in
scris de catre autoritatea competenta, in termen de pana la 180 de zile de la
intrarea in vigoare a licentei, dupa prezentarea de catre titular, cumulativ, a
urmatoarelor documente:
a) dovada platii taxei pe activitatea miniera;
b) dovada constituirii garantiei financiare pentru refacerea mediului;
c) certificatul de atestare fiscala, din care sa rezulte ca titularul
licentei nu inregistreaza obligatii restante fata de bugetul de stat;
d) acord/autorizatie de mediu;
e) pentru explorare - avizul autoritatii competente pentru programul anual
de lucrari; pentru exploatare - avizul autoritatii competente pentru programul
anual de exploatare;
f) acordul proprietarului sau administratorului terenului privind accesul
la suprafetele necesare executarii activitatii miniere prevazute in programul
anual de exploatare.
(2) Autorizarea inceperii activitatilor miniere se face de catre
autoritatea competenta, in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor
prevazute la alin. (1).
Art. 23
Persoanele juridice straine care au obtinut dreptul de a efectua activitati
miniere sunt obligate ca, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a
licentei, sa infiinteze si sa mentina pe toata durata concesiunii o filiala in
Romania.
Art. 24
(1) Titularul unei licente poate transfera unei alte persoane juridice
drepturile dobandite si obligatiile asumate numai cu aprobarea prealabila
scrisa a autoritatii competente. Orice transfer realizat fara aprobare scrisa
este nul de drept.
(2) In vederea aprobarii transferului autoritatea competenta va avea in
vedere criterii de aprobare, ce se stabilesc prin norme.
(3) In cazul in care titularul licentei isi modifica statutul prin
reorganizare, vanzare sau orice alte motive, licenta, asa cum a fost negociata,
va fi acordata prin act aditional succesorilor legali ai titularului, in baza
contractului dintre parti sau a hotararii judecatoresti, prezentata autoritatii
competente.
(4) Licenta de dare in administrare nu este transferabila.
Art. 25
In limitele unui perimetru de explorare/exploatare, autoritatea competenta
poate acorda, in conditiile legii, unor persoane juridice, altele decat titularul
licentei, dreptul de explorare si/sau exploatare pentru alte resurse minerale,
cu acordul titularului.
Art. 26
Dreptul obtinut prin concesiune, drept distinct de cel de proprietate
asupra terenurilor, nu poate fi in nici un fel transmis de catre titular in
beneficiul unei alte persoane juridice decat in conditiile art. 24.
Art. 27
Titularul licentei de explorare/exploatare poate contracta imprumuturi
bancare in vederea executarii activitatilor miniere, cu certificarea existentei
concesiunii de catre autoritatea competenta.
Art. 28
(1) Rocile utilizabile in constructii si acumularile de turba pot fi
extrase de catre persoane fizice sau juridice in cantitati determinate, pe
termen de pana la un an si pe baza de permis de exploatare emis de autoritatea
competenta. Permisul se elibereaza primului solicitant.
(2) Pentru exploatarile de nisipuri si pietrisuri din albiile minore ale
raurilor permisele de exploatare se elibereaza dupa obtinerea avizelor
prevazute de legislatia in vigoare in domeniul gospodaririi apelor.
(3) Pentru obtinerea permisului de exploatare solicitantii sunt obligati la
constituirea garantiei financiare pentru refacerea mediului, precum si la plata
taxei pe activitatea de exploatare si a redeventei miniere, in conditiile
legii. Constituirea garantiei financiare pentru refacerea mediului si plata
taxei se vor face la data eliberarii permisului, iar plata redeventei miniere
se realizeaza in conditiile art. 45, etapizat, pe durata valabilitatii
permisului de exploatare.
Art. 29
(1) Rocile utilizabile in constructii, turba si apele minerale, situate pe
suprafete de teren aflate in proprietatea persoanelor fizice, pot fi folosite
de catre proprietarul suprafetei numai daca nu fac obiectul unei concesiuni existente
si numai pentru nevoile proprii, fara drept de comercializare. Folosirea este
scutita de la plata taxelor si a redeventelor legale, cu conditia
incunostintarii autoritatii competente prin organele sale teritoriale.
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza si caminele de copii si casele de
batrani situate pe suprafete de teren aflate in proprietatea lor.
Art. 30
(1) Recuperarea aurului din aluviuni, realizata in afara concesiunilor, se
face de catre persoane fizice si juridice, in baza unui permis de exploatare
eliberat de autoritatea competenta.
(2) Persoanele fizice si juridice autorizate pentru activitatea de
recuperare a aurului din aluviuni sunt obligate la plata taxelor si a
redeventelor prevazute de lege.
Art. 31
Concesiunea miniera sau darea in administrare miniera inceteaza:
a) prin expirarea duratei pentru care a fost acordata;
b) prin renuntarea de catre titularul licentei, in conditiile stabilite la
art. 32;
c) prin revocarea licentei/permisului de catre autoritatea competenta,
conform prevederilor art. 34 si 35;
d) la cererea titularului, in caz de survenire a unor evenimente care
constituie cauze de forta majora si care determina imposibilitatea obiectiva si
definitiva de indeplinire a unor obligatii si/sau de realizare a unor drepturi
ale titularului, prevazute in licenta si care sunt esentiale pentru realizarea
activitatii miniere;
e) prin epuizarea rezervelor exploatabile, numai in cazul concesiunii/darii
in administrare a activitatilor miniere de exploatare.
Art. 32
(1) Titularul licentei/permisului poate renunta la acesta/aceasta daca la
data notificarii renuntarii catre autoritatea competenta indeplineste cumulativ
urmatoarele conditii:
a) pune la dispozitie autoritatii competente documentatia privind
activitatea desfasurata pana la data notificarii renuntarii, precum si
rezultatele acesteia;
b) pune la dispozitie autoritatii competente suma reprezentand
contravaloarea lucrarilor prevazute in programul de lucrari de prospectiune/explorare
prevazut prin permisul de prospectiune/licenta de explorare, scadenta la data
notificarii renuntarii si neexecutate din motive imputabile titularului. Sumele
rezultate se fac venit la bugetul de stat;
c) pune la dispozitie autoritatii competente documentul de atestare a
executiei lucrarilor de refacere a mediului deteriorat ca urmare a
activitatilor miniere desfasurate pana la momentul renuntarii, emis de
autoritatea competenta in domeniul mediului;
d) pune la dispozitie autoritatii competente suma reprezentand
contravaloarea lucrarilor de conservare/inchidere neexecutate, aferente
activitatilor miniere desfasurate pana la momentul renuntarii, si a programului
de monitorizare a factorilor de mediu postinchidere, prevazute in planul de incetare
a activitatii.
(2) Autoritatea competenta verifica indeplinirea conditiilor prevazute la
alin. (1), in termen de 60 de zile de la data notificarii renuntarii la
licenta/permis.
(3) In termenul de 60 de zile prevazut la alin. (2), concesiunea/administrarea
inceteaza daca autoritatea competenta nu a comunicat refuzul sau, aceasta fiind
obligata sa emita decizia de incetare a administrarii sau a concesiunii, cu
efect de la data implinirii termenului.
(4) In cazul in care autoritatea competenta refuza sa emita decizia de
incetare a administrarii sau a concesiunii pe motiv de renuntare, partea
interesata se poate adresa, in termen de 30 de zile de la comunicare, instantei
de contencios administrativ competente, care judeca litigiul si hotaraste,
potrivit legii. Hotararea instantei de contencios administrativ este definitiva
si irevocabila. Procedura prealabila nu este obligatorie.
(5) Hotararea instantei de contencios administrativ se duce la indeplinire
de catre autoritatea competenta in termen de 15 zile, sub sanctiunea unei
amenzi de 5 milioane lei pe zi de intarziere. Amenzile se fac venit la bugetul
de stat. Sunt aplicabile si prevederile legii penale privind neexecutarea
hotararilor judecatoresti.
Art. 33
(1) Autoritatea competenta suspenda licenta/permisul cand constata ca:
a) titularul nu respecta hotararea unei instante judecatoresti privind
litigiile aparute in executarea activitatilor miniere;
b) titularul este supus procedurii reorganizarii judiciare si/sau a falimentului;
c) titularului i s-au suspendat acordul si/sau autorizatia privind
protectia mediului si/sau cea de protectie a muncii;
d) titularul pericliteaza, prin modul de executare a activitatilor miniere,
posibilitatea exploatarii viitoare a zacamantului, incalca normele privind
protectia si exploatarea in siguranta a zacamintelor;
e) titularul aduce grave incalcari privind sanatatea si siguranta muncii,
constatate de autoritatile competente in domeniu.
(2) Suspendarea licentei/permisului pentru oricare dintre motivele
prevazute la alin. (1) produce efect asupra titularului de la data comunicarii
facute de autoritatea competenta pana la disparitia cauzei care a determinat
suspendarea, pentru o perioada de maximum un an.
Art. 34
Autoritatea competenta anuleaza licenta/permisul titularului sanctionat
contraventional, in termen de 30 de zile de la primirea notificarii, cand
constata ca:
a) titularul nu isi indeplineste obligatiile asumate cu privire la
autorizarea si termenul privind inceperea activitatilor miniere;
b) titularul continua sistarea lucrarilor pe o perioada mai mare de 60 de
zile fara acordul autoritatii competente;
c) titularul utilizeaza metode si tehnologii de exploatare, altele decat
cele prevazute in planul de dezvoltare, fara acordul autoritatii competente;
d) titularul executa activitati miniere cu incalcarea prevederilor art. 22
alin. (1) lit. e);
e) titularului i s-au anulat acordul si/sau autorizatia privind protectia
mediului si/sau cea de protectie a muncii;
f) titularul furnizeaza, cu buna stiinta, autoritatii competente date si
informatii false cu privire la activitatile sale miniere sau incalca clauzele
de confidentialitate prevazute in licenta;
g) titularul nu achita in termen de 6 luni de la data exigibilitatii taxele
si redeventele miniere datorate statului;
h) titularul nu indeplineste conditiile si nu respecta termenul prevazute
la art. 33 alin. (2) privind suspendarea licentei/permisului.
Art. 35
(1) In termen de 30 de zile de la data notificarii prevazute la art. 33
alin. (2), titularul poate cere instantei de contencios administrativ revocarea
masurii de suspendare/anulare a licentei/permisului.
(2) La cererea titularului si cu audierea autoritatii competente care a
dispus masurile prevazute la alin. (1), instanta poate dispune suspendarea
masurii luate pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti prin care
instanta se pronunta asupra legalitatii si temeiniciei suspendarii/anularii.
(3) Dispozitiile procedurale prevazute la art. 32 alin. (4) si (5) se
aplica in mod corespunzator.
Art. 36
(1) In cazul in care survine un eveniment dintre cele prevazute la art. 31
lit. d), titularul notifica autoritatii competente situatia in termen de 5 zile
de la producerea evenimentului, cu prezentarea documentelor certificand forta
majora in 15 zile de la producerea lui, eliberate de institutia legal abilitata
in acest scop. Incetarea concesiunii sau a administrarii produce efect dupa 30
de zile de la data notificarii cauzei de forta majora.
(2) Daca, in limita termenului de 30 de zile prevazut la alin. (1),
autoritatea competenta notifica titularului licentei refuzul sau de a accepta
evenimentul invocat de titular ca fiind o cauza de forta majora, provocand
imposibilitatea definitiva a initierii sau a continuarii executarii
activitatilor miniere, neimputabila acestuia, titularul licentei poate cere
instantei de contencios administrativ pronuntarea anularii unilaterale a
licentei pentru caz de forta majora, fara obligarea la plata de daune-interese.
(3) In caz de pronuntare a anularii licentei, dupa ramanerea irevocabila a
hotararii judecatoresti, autoritatea competenta va emite decizia de incetare a
concesiunii sau a administrarii.
(4) Dispozitiile procedurale prevazute la art. 32 alin. (4) si (5) se
aplica in mod corespunzator.
Art. 37
(1) Decizia de incetare a concesiunii sau a administrarii acordate prin
licenta se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu mentiunea
datei la care produce efect, si se inscrie in Cartea miniera de catre
autoritatea competenta.
(2) In termen de 3 luni de la incetarea concesiunii sau a administrarii
pentru oricare dintre cauzele prevazute la art. 31 lit. a) - d), anexele
tehnice si dependintele a caror demontare poate periclita securitatea
lucrarilor trec in proprietatea statului, fara nici o indemnizatie si libere de
orice sarcini, indiferent de natura acestora.
(3) Concesionarii sau administratorii raspund material si financiar pana la
refacerea tuturor factorilor de mediu afectati de activitatile miniere, in
conformitate cu planul de refacere a mediului aprobat de autoritatea
competenta.
(4) In termen de maximum 3 luni de la incetarea concesiunii sau a
administrarii, autoritatea competenta va stabili masurile ce urmeaza a fi luate
cu privire la perimetrul de explorare/exploatare si la dotarile aferente
acestuia.
(5) Titularul licentei ramane tinut, potrivit regulilor raspunderii civile
extracontractuale, la repararea prejudiciilor cauzate altor persoane fizice sau
juridice din culpa sa prin activitatile miniere efectuate pana la data
expirarii ori renuntarii, chiar daca asemenea prejudicii sunt constatate dupa
incetarea concesiunii sau a administrarii.
CAP. 4
Drepturile si obligatiile titularului
Art. 38
Titularul licentei/permisului are urmatoarele drepturi:
a) sa aiba acces, in conditiile legii, la terenurile necesare desfasurarii
activitatilor miniere in limitele perimetrului prevazut in licenta/permis;
b) sa execute toate activitatile miniere prevazute in licenta/permis, in
limitele perimetrului acordat;
c) sa dispuna asupra cantitatilor de produse miniere realizate;
d) sa foloseasca, cu respectarea prevederilor legale din domeniul
gospodaririi apelor si al protectiei mediului, surse de apa de suprafata sau
subterane necesare desfasurarii activitatilor miniere;
e) sa se asocieze cu alte persoane juridice in vederea executarii
activitatilor miniere prevazute in licenta, cu aprobarea prealabila a autoritatii
competente. Responsabilitatea indeplinirii obligatiilor din licenta revine in
exclusivitate asociatului care are calitatea de titular de licenta. In vederea
emiterii aprobarii asocierii autoritatea competenta va avea in vedere cel putin
urmatoarele elemente: capacitatea tehnica si financiara a celui cu care se
incheie asocierea, obiectul asocierii, modul de delimitare a drepturilor si
obligatiilor asociatilor. Companiile si societatile nationale care executa
activitati miniere vor obtine aprobarea autoritatii competente numai cu acordul
prealabil al ministerului de resort;
f) sa obtina de la autoritatea competenta, in conditiile legii, datele si
informatiile necesare desfasurarii activitatilor sale miniere, sa detina si sa
utilizeze aceste date si informatii, precum si pe cele obtinute din
activitatile proprii, pe durata valabilitatii licentei/permisului;
g) sa intrerupa activitatea pe o perioada ce depaseste 60 de zile, cu
acordul prealabil al autoritatii competente;
h) sa construiasca drumuri, poduri, cai ferate, retele electrice, precum si
alte utilitati de infrastructura necesare activitatilor miniere, in conditiile
legii.
Art. 39
(1) Titularul licentei/permisului are urmatoarele obligatii:
a) sa respecte prevederile prezentei legi, ale normelor si instructiunilor
emise in aplicarea acesteia si prevederile licentei/permisului;
b) sa elaboreze, pe baza licentei/permisului, inaintea inceperii si pe
parcursul activitatilor miniere, documentatii tehnice si economice pentru realizarea
acestora, documentatii in vederea obtinerii acordului/autorizatiei de mediu
conform legislatiei de mediu in vigoare, potrivit art. 22 alin. (1) lit. d), si
sa le supuna avizarii autoritatii competente, conform art. 14 - 20, 28 si 30.
In cazul agentilor economici aflati sub autoritatea ministerului de resort este
necesar avizul prealabil al acestuia;
c) sa inceapa activitatile miniere in termen de cel mult 210 zile de la
intrarea in vigoare a licentei;
d) sa obtina, sa intocmeasca, sa tina la zi si sa transmita autoritatii
competente, la termenele fixate, datele, informatiile si documentele prevazute
in licenta/permis, referitoare la activitatile miniere executate, precum si
rezultatele obtinute, pentru a fi inregistrate in Cartea miniera si in
Cadastrul extractiv. In cazul minereurilor radioactive, aceste date se vor
transmite si autoritatii competente in domeniu, conform prevederilor legale;
e) sa informeze autoritatea competenta cu privire la actele de control
efectuate de autoritatile locale de protectie a mediului si de protectie a
muncii;
f) sa pastreze confidentialitatea asupra datelor si informatiilor obtinute,
in conditiile legii, de la autoritatea competenta si ministerul de resort,
precum si din activitatea proprie si sa le difuzeze numai in conditiile
prevazute in licenta;
g) sa actualizeze periodic planul de incetare a activitatii si sa il supuna
aprobarii autoritatii competente;
h) sa recupereze si sa protejeze asociatiile naturale de minerale cu
valoare estetica si stiintifica, denumite flori de mina, intalnite in lucrarile
miniere executate, si sa informeze autoritatea competenta;
i) in cazul incetarii concesionarii prin oricare dintre modurile prevazute
la art. 31, sa procedeze la predarea catre autoritatea competenta a
perimetrului instituit, in conditiile prevazute la art. 37 alin. (2) si (5);
j) sa indeplineasca in termenele stabilite masurile dispuse in scris de
catre autoritatea competenta, in exercitarea atributiilor ce ii revin, potrivit
legii;
k) sa execute si sa finalizeze lucrarile de refacere a mediului in
perimetrele afectate de activitatile miniere;
l) sa efectueze la zi masuratorile topografice necesare si sa completeze
planurile de situatie a tuturor lucrarilor executate pe parcursul derularii
activitatilor miniere, in conformitate cu Regulamentul de topografie miniera;
m) sa nu transporte, sa nu foloseasca, sa nu manipuleze si sa nu depoziteze
in lucrarile executate deseuri si substante periculoase si/sau toxice,
radioactive sau orice alte substante poluante, decat cu respectarea
prevederilor legale;
n) sa obtina avizul autoritatilor portuare si al autoritatilor publice
competente in domeniul transporturilor si gospodaririi apelor pentru efectuarea
activitatilor miniere in zona cailor navigabile;
o) sa organizeze, pe langa intrarile in mina prin care se face accesul
personalului, precum si in subteran, servicii medicale de prim ajutor, dotate
cu personal, aparatura, instrumentar de specialitate si materiale, conform
normelor emise de autoritatea competenta in domeniul sanatatii;
p) la incetarea concesiunii, sa execute lucrarile de conservare si/sau
inchidere a minei/carierei, conform planului de incetare a activitatii,
inclusiv monitorizarea factorilor de mediu postinchidere;
q) sa suporte cheltuielile aferente transferului de tehnologie si
perfectionarii profesionale, prevazute in licenta. Sumele respective vor fi
virate intr-un cont separat al autoritatii competente, deschis in acest scop,
si vor fi evidentiate ca atare;
r) sa pregateasca si sa finanteze implementarea masurilor cuprinse in
planul de atenuare a impactului social;
s) sa mentina pe toata perioada exploatarii garantia financiara pentru
refacerea mediului;
t) sa achite taxele privind activitatea miniera si redeventa miniera in
termenele stabilite de prezenta lege.
(2) In cazul in care titularul licentei este o companie sau o societate
nationala miniera, aceasta are si urmatoarele obligatii fata de ministerul de
resort:
a) sa fundamenteze si sa transmita anual, la termenele stabilite, volumele
de finantare necesare realizarii lucrarilor prevazute in licenta;
b) sa transmita informatiile solicitate referitoare la productia si
investitiile realizate, precum si la modul de utilizare a fondurilor acordate
de la bugetul de stat;
c) sa transmita autoritatii competente datele si documentele prevazute la
lit. a) si b), aprobate de ministerul de resort, pentru a fi inregistrate in
Cartea miniera si in Cadastrul extractiv;
d) sa execute, in cazul privatizarii, lucrarile de conservare/inchidere a
minelor/carierelor si de refacere a mediului pe suprafetele afectate pana la
momentul privatizarii.
CAP. 5
Autorizatii
Art. 40
Procedurile pentru obtinerea autorizatiilor, acordurilor si/sau avizelor de
mediu si de protectia muncii, necesare pentru desfasurarea activitatilor
miniere, vor fi coordonate de fiecare autoritate, conform competentelor si
reglementarilor stabilite prin legislatia in vigoare.
Art. 41
(1) Autoritatea competenta va informa in scris, in termen de 10 zile de la
data intrarii in vigoare a licentelor de exploatare, consiliile judetene,
consiliile locale si prefecturile judetene in raza carora se afla perimetrele
concesionate despre activitatile miniere si perimetrele concesionate prin
aceste licente.
(2) In termen de 90 de zile de la primirea informarii prevazute la alin.
(1), consiliile judetene si consiliile locale vor modifica si/sau vor actualiza
planurile de amenajare a teritoriului si planurile urbanistice generale
existente, pentru a permite executarea tuturor operatiunilor necesare
desfasurarii activitatilor miniere concesionate.
Art. 42
(1) Autorizatiile, acordurile si alte aprobari si avize necesare
activitatilor de constructii-montaj de mine si altor activitati de constructii
necesare in vederea inceperii si desfasurarii activitatilor miniere se vor
emite, de regula, pentru ansamblul acestor constructii si nu separat pentru
fiecare constructie, conform solicitarii titularilor de licente.
(2) Autorizatiile, acordurile si alte aprobari si avize necesare
activitatilor de constructii-montaj de mine si altor activitati de constructii
necesare in vederea inceperii si desfasurarii de activitati miniere pot impune
conditii privind parametrii si caracteristicile de functionare a constructiilor
si instalatiilor respective.
Art. 43
(1) Autorizatiile, acordurile si celelalte aprobari si avize de functionare
necesare desfasurarii de activitati miniere sunt valabile pe toata durata
permiselor si a licentelor in baza carora se desfasoara aceste activitati. In
cazul modificarii conditiilor avute in vedere la emiterea autorizatiilor,
acordurilor si a celorlalte avize si aprobari necesare desfasurarii de
activitati miniere, titularii acestor activitati trebuie sa solicite emiterea
de noi autorizatii, acorduri, avize si aprobari.
(2) Autorizatiile, acordurile si alte aprobari si avize de functionare
necesare desfasurarii activitatilor miniere se emit pentru ansamblul
operatiunilor necesare activitatilor miniere sau separat pentru fiecare
operatiune ori categorie de operatiuni, conform solicitarii titularilor de
licente.
(3) Respectarea conditiilor impuse prin autorizatiile, acordurile si alte
aprobari si avize emise pentru activitatile de constructii-montaj de mine si
alte constructii necesare in vederea inceperii si desfasurarii de activitati
miniere, conform art. 42 alin. (2), si respectarea conditiilor prevazute de
lege in privinta desfasurarii de activitati miniere se monitorizeaza de catre
titularii de licente si se verifica de catre autoritatile competente in
domeniu, pe perioada probelor tehnologice, care nu poate sa depaseasca 6 luni
de la terminarea operatiunilor de constructii-montaj.
(4) Daca se constata respectarea conditiilor in conformitate cu prevederile
alin. (3), autorizatiile, acordurile si alte aprobari si avize de functionare
necesare desfasurarii de activitati miniere se emit in termen de maximum 10
zile de la finalizarea probelor tehnologice, numai daca legislatia in vigoare
nu prevede altfel.
CAP. 6
Taxe, redevente miniere si tarife
Art. 44
(1) Titularii licentelor/permiselor sunt obligati la plata catre bugetul de
stat a unei taxe pentru activitatea de prospectiune, explorare si exploatare a
resurselor minerale, precum si a unei redevente miniere.
(2) Taxa anuala pentru activitatea de prospectiune se stabileste la 25.000
lei/km^2.
(3) Taxa anuala pentru activitatea de explorare se stabileste la 100.000
lei/km^2. Aceasta se dubleaza dupa 2 ani si devine de 5 ori mai mare dupa 4
ani.
(4) Taxa anuala pentru activitatea de exploatare se stabileste la
25.000.000 lei/km^2.
(5) Valoarea taxelor prevazute la alin. (2) - (4) va fi reactualizata
anual, la propunerea autoritatii competente, prin hotarare a Guvernului, in
functie de rata inflatiei.
(6) Taxele prevazute la alin. (2) - (4) se datoreaza anual si se platesc
anticipat pentru anul viitor, pana la data de 31 decembrie a anului in curs.
Art. 45
(1) Redeventa miniera cuvenita bugetului de stat se stabileste la o cota
procentuala din valoarea productiei miniere, dupa cum urmeaza:
a) o cota de 2% pentru carbuni, minereuri feroase, neferoase, de aluminiu
si roci aluminifere, de metale nobile, radioactive, pamanturi rare si disperse,
pietre pretioase si semipretioase, produse reziduale miniere, roci bituminoase,
ape terapeutice, ape termominerale, ape geotermale si gazele care le insotesc,
gaze necombustibile, namoluri si turbe terapeutice;
b) o cota de 6% pentru substante nemetalifere;
c) o cota de 6% pentru roci utile, cu exceptia rocilor ornamentale, la care
cota este de 10%;
d) o cota de 8% pentru saruri haloide.
(2) Redeventa miniera cuvenita bugetului de stat pentru ape minerale
naturale la sursa se stabileste in echivalentul a 2 euro/1.000 litri, la cursul
Bancii Nationale a Romaniei de la data platii.
(3) In valoarea productiei miniere nu intra valoarea rezultata din
activitatea de prelucrare a produselor extrase.
(4) Redeventa miniera este datorata din ziua inceperii realizarii
productiei si este platibila trimestrial, cu scadenta pana la data de 20 a
primei luni a trimestrului urmator.
Art. 46
Titularii au obligatia de a transmite autoritatii competente datele si
informatiile necesare pentru a calcula redeventa miniera cuvenita conform
legii.
Art. 47
(1) Verificarea exactitatii datelor si a informatiilor pe baza carora se
calculeaza taxa pentru activitatea miniera si redeventa miniera se face de
catre autoritatea competenta, precum si de catre organele administratiei
publice cu atributii in domeniul controlului financiar.
(2) Pentru neplata in termen a taxelor pentru activitatea miniera si/sau a
redeventei miniere se datoreaza majorari de intarziere si penalitati de
intarziere, conform legislatiei fiscale in vigoare.
Art. 48
(1) Pentru actele eliberate in exercitarea atributiilor sale: avize,
permise de prospectiune si exploatare, licente de explorare si exploatare,
documente de inregistrare a rezervelor, decizii de incetare a activitatii
miniere, aprobari de asociere, de transfer al licentei, acte aditionale la
licente, atestate, autorizari sau alte asemenea acte, precum si pentru
consultarea si utilizarea unor documente si informatii referitoare la resursele
minerale si a Cartii miniere, autoritatea competenta percepe tarife stabilite
prin ordin al presedintelui autoritatii competente, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Veniturile extrabugetare realizate conform alin. (1) de autoritatea
competenta sunt utilizate pentru finantarea cheltuielilor pentru alcatuirea
pachetelor de date si lansarea apelurilor publice de oferte, organizarea
rundelor de prezentare a conditiilor de participare la oferta publica, tinerea
licitatiilor si elaborarea de studii, expertizari si consultanta tehnica si
alte cheltuieli materiale, dotari, precum si pentru acordarea de stimulente
personalului.
(3) Veniturile ramase neutilizate la sfarsitul anului bugetar se preiau ca
venituri in anul urmator, la dispozitia autoritatii competente.
(4) Categoriile de cheltuieli care se finanteaza din venituri extrabugetare
aprobate prin legea bugetului de stat si modul de acordare a stimulentelor se
stabilesc prin ordin al presedintelui autoritatii competente.
Art. 49
Plata taxelor, tarifelor si a redeventelor prevazute in prezenta lege nu il
scuteste pe titularul licentei/permisului de plata obligatiilor bugetare
datorate conform legislatiei fiscale in vigoare.
Art. 50
(1) Titularii licentelor beneficiaza de urmatoarele facilitati fiscale:
a) nu datoreaza taxe vamale pentru importurile de bunuri necesare pentru
executarea activitatilor miniere de explorare si exploatare pentru obtinerea
produsului minier, efectuate de titularii de licenta;
b) nu datoreaza taxe vamale pentru echipamentele, instalatiile si aparatura
in stare noua, care nu se produc in tara, importate, necesare pentru actiunile
de refacere a mediului deteriorat in urma activitatilor miniere.
(2) Facilitatile care se acorda titularilor licentelor, potrivit prezentei
legi, raman nemodificate pe intreaga durata a licentei.
(3) Administratiile publice locale pot acorda facilitati pentru investitii
in minerit, potrivit reglementarilor in vigoare.
CAP. 7
Inchiderea minelor
Art. 51
(1) Activitatea miniera de exploatare a unui zacamant inceteaza cand:
a) resursele minerale exploatabile s-au epuizat;
b) continuarea exploatarii a devenit imposibila datorita unor cauze
naturale - inundatii, surpari, alunecari de teren - sau provocate - focuri
endogene, explozii de gaze -, ale caror efecte nu pot fi inlaturate prin
interventii tehnice, in conditii economice;
c) exploatarea a devenit nerentabila economic.
(2) Cand una dintre cauzele enumerate la alin. (1) este constatata,
titularul licentei supune autoritatii competente avizarea incetarii
exploatarii.
(3) Autoritatea competenta avizeaza inchiderea definitiva sau temporara a
activitatii de exploatare pe baza planului de incetare a activitatii. Pentru
perimetrele concesionate companiilor si societatilor nationale miniere
inchiderea va fi aprobata in prealabil de ministerul de resort.
Art. 52
(1) Initiativa de incetare a activitatii unei mine sau cariere apartine
titularului licentei de exploatare, care prezinta autoritatii competente o
cerere insotita de planul de incetare a activitatii actualizat, cuprinzand:
a) motivatia incetarii activitatii, bazata pe o documentatie
tehnico-economica;
b) programul tehnic de dezafectare sau conservare a exploatarii, ce va
include si programul de monitorizare a factorilor de mediu postinchidere. In
cazul companiilor si societatilor nationale miniere, programul va fi aprobat in
prealabil de ministerul de resort;
c) programul de protectie sociala a personalului, prin redistribuire si/sau
reconversie profesionala, despagubiri financiare si/sau masuri de dezvoltare
regionala pentru crearea de noi locuri de munca, intocmit conform legii, dupa
consultarea cu grupurile afectate, si aprobat de autoritatea competenta in
domeniul protectiei sociale. In cazul companiilor si societatilor nationale
miniere, acesta este aprobat in prealabil si de ministerul de resort;
d) autorizatia de gospodarire a apelor si autorizatia de mediu pentru
inchiderea minei sau a carierei respective;
e) procedura de dezafectare si de eliberare a terenului.
(2) Activitatea miniera inceteaza prin decizia autoritatii competente, dupa
analiza si acceptarea de catre autoritatea competenta si ministerul de resort,
dupa caz, a planului de incetare a activitatii si dupa punerea lui in aplicare.
Decizia de conservare/inchidere a minei sau a carierei apartinand companiilor
si societatilor nationale miniere va fi aprobata de Guvern,
conservarea/inchiderea urmand a fi finantata si din fonduri bugetare.
(3) Inchiderea minelor si refacerea mediului in cazul minelor sau
carierelor, al lucrarilor de explorare oprite inainte de intrarea in vigoare a
prezentei legi si care nu fac obiectul unei licente se vor face cu acordul
autoritatii competente, de catre ministerul de resort, prin directiile de
specialitate, cu fonduri bugetare.
(4) Perimetrele miniere cu activitate de exploatare temporar inchisa,
avizata conform art. 51 alin. (3), pot fi date in concesiune/administrare altui
titular dupa oprirea activitatii. In acest scop autoritatea competenta va
organiza concurs public de oferta.
Art. 53
(1) Responsabilitatea urmaririi obligatiilor rezultate din planul de
incetare a activitatii minei sau a carierei apartine autoritatii competente.
Pentru companiile si societatile nationale miniere aceasta urmarire se va face
impreuna cu ministerul de resort.
(2) In timpul implementarii planului de incetare a activitatii minei sau a
carierei titularul trebuie sa indeplineasca conditiile impuse de autoritatile legale
care au acordat avize.
(3) Punerea in aplicare a programului de monitorizare a factorilor de mediu
postinchidere se va face de catre titular, cu fonduri proprii. Pentru
companiile si societatile nationale miniere monitorizarea factorilor de mediu
postinchidere se va face de catre ministerul de resort, prin directiile de
specialitate, cu fonduri bugetare.
CAP. 8
Autoritatea competenta
Art. 54
Autoritatea competenta abilitata pentru aplicarea dispozitiilor prezentei
legi este Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, organizata ca institutie
publica de interes national, cu personalitate juridica, ordonator principal de
credite, in subordinea Guvernului.
Art. 55
(1) Agentia Nationala pentru Resurse Minerale are urmatoarele atributii
principale:
a) gestioneaza resursele minerale si fondul geologic national, proprietate
publica a statului;
b) stabileste clauzele si conditiile licentelor/permiselor, acorda si emite
licentele/permisele prevazute de lege si reglementeaza derularea activitatilor
miniere prin norme si instructiuni tehnice privind derularea activitatilor
miniere, emise in aplicarea prezentei legi;
c) primeste, verifica si inregistreaza datele si informatiile privind
resursele si rezervele minerale si organizeaza fondul geologic national;
constituie fondul national de resurse/rezerve minerale. Datele oficiale cu
privire la resursele/rezervele minerale sunt cele inscrise in fondul national;
d) stabileste tarifele prevazute la art. 48 alin. (1), in conditiile legii;
e) urmareste si verifica productia de resurse minerale pentru calcularea
redeventelor;
f) urmareste aplicarea masurilor stabilite pentru protectia suprafetei si a
subsolului, in cursul si dupa terminarea activitatilor miniere, in conformitate
cu prevederile legale;
g) controleaza respectarea de catre titular a prevederilor din
licenta/permis, precum si a celor din normele si instructiunile din domeniu si
dispune masuri pentru impunerea acestora;
h) avizeaza documentatiile privind executarea activitatilor miniere, precum
si documentatiile de incetare a activitatilor miniere, numai cu prevederea si
aprobarea, conform legii, a masurilor de protectie a mediului si de
reconstructie ecologica;
i) instituie perimetre de protectie hidrogeologica pentru zacamintele de
ape subterane minerale naturale, geotermale si termominerale, de namoluri si de
turbe terapeutice si avizeaza instituirea perimetrelor de protectie sanitara;
j) in exercitarea activitatii de control, colaboreaza cu autoritatile
teritoriale de gospodarire a apelor, de protectie a mediului si de protectie a
muncii;
k) dispune suspendarea activitatilor miniere executate in afara
perimetrului instituit, a celor fara documentatii tehnice aprobate, precum si a
celor care prin modul de desfasurare pot conduce la pierderi nejustificate de
rezerve ori la degradarea zacamintelor, pana la inlaturarea cauzelor care le-au
produs;
l) elaboreaza normele si instructiunile tehnice pentru aplicarea prezentei
legi, cu asistenta ministerelor interesate;
m) elaboreaza si tine la zi Cartea miniera si Cadastrul extractiv, dupa cum
este prevazut in normele de aplicare a prezentei legi. Actele juridice si
documentele neinregistrate in Cartea miniera si in Cadastrul extractiv nu sunt
opozabile tertilor;
n) constata si notifica nerespectarea prevederilor prezentei legi;
o) elaboreaza proiecte de legi si proiecte de hotarari ale Guvernului
pentru activitatile miniere.
(2) Functionarea si organizarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale
se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
CAP. 9
Responsabilitatile ministerului de resort
Art. 56
Ministerul de resort asigura desfasurarea activitatilor miniere conform
prezentei legi, astfel:
a) elaboreaza strategii si politici in domeniul resurselor minerale, care
se supun aprobarii Guvernului; urmareste si participa la realizarea acestora,
in conformitate cu competentele proprii. Strategiile si politicile elaborate se
aplica participantilor la activitati miniere numai in sens favorabil;
b) evalueaza si aproba bugetul pentru realizarea productiei de resurse
minerale la companiile si societatile nationale miniere, conform art. 39 alin.
(2);
c) elaboreaza programe in aplicarea strategiilor si politicilor prevazute
la lit. a), precum si a bugetului prevazut la lit. b), inclusiv programe de
prospectiune care se realizeaza cu fonduri alocate de la bugetul de stat;
d) este ordonator principal de credite pentru alocatiile bugetare pentru
retehnologizare-dezvoltare, programe de prospectiune, dupa cum sunt prevazute
in planul anual geologic elaborat conform lit. c), cercetare tehnologica,
protectia si refacerea mediului, restructurare, conservarea/inchiderea minelor
sau a carierelor, conform lit. k), masurile de protectie sociala in cazul
inchiderii minelor, conform lit. j), si alte activitati in domeniul resurselor
minerale;
e) asigura intocmirea de studii, pe baza carora, impreuna cu autoritatea
competenta in domeniul finantelor, selectioneaza produsele miniere a caror
exploatare se realizeaza cu fonduri de la bugetul de stat; fundamenteaza pretul
acestora, in conditiile legii;
f) avizeaza, impreuna cu autoritatea competenta in domeniul muncii si
solidaritatii sociale, normative de protectie a muncii in minerit;
g) avizeaza, impreuna cu autoritatea competenta in domeniul protectiei
mediului, normative de protectie a mediului specifice activitatii miniere;
h) elaboreaza, impreuna cu autoritatea competenta in domeniul muncii si
solidaritatii sociale si cu organizatiile patronale si de sindicat, programe de
asistenta medicala si de asigurari pentru risc si accidente, in vederea
reabilitarii si compensarii celor care au suferit accidente de munca si boli
profesionale in activitatea miniera;
i) avizeaza studiile de fezabilitate si planurile de dezvoltare a
companiilor si societatilor nationale miniere, precum si incetarea definitiva
sau temporara a activitatilor de exploatare;
j) fundamenteaza si elaboreaza politici nationale in domeniul problemelor sociale
din zonele cu activitate miniera, impreuna cu autoritatea competenta in
domeniul muncii si solidaritatii sociale si cu organele administratiei publice
locale;
k) prin directiile de specialitate, angajeaza executarea lucrarilor de
conservare/inchidere a minelor sau a carierelor apartinand companiilor si
societatilor nationale miniere, precum si a minelor sau a carierelor, a
lucrarilor de explorare oprite inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi
si care nu fac obiectul unei licente si asigura monitorizarea factorilor de
mediu postinchidere;
l) avizeaza proiectele de legi si proiectele de hotarari ale Guvernului
pentru activitatile miniere.
CAP. 10
Sanctiuni
Art. 57
(1) Nerespectarea de catre titularii permiselor si licentelor a
obligatiilor prevazute in prezenta lege constituie contraventie daca, potrivit
legii penale, nu constituie infractiune si se sanctioneaza cu amenda
contraventionala dupa cum urmeaza:
a) de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei, pentru incalcarea obligatiilor
stabilite la art. 23 si la art. 39 alin. (1) lit. b), d), e), f), h) si i) si
alin. (2) lit. c);
b) de la 60.000.000 lei la 200.000.000 lei, pentru incalcarea obligatiilor
stabilite la art. 39 alin. (1) lit. a), c), g), j), l), n), o) si s);
c) de la 200.000.000 lei la 500.000.000 lei, pentru incalcarea obligatiilor
stabilite la art. 4 alin. (3) si la art. 39 alin. (1) lit. k), m), p) si t).
(2) Executarea de activitati miniere fara permis sau licenta, cu exceptia
cazurilor prevazute la art. 29, constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 6 luni la 2 ani.
(3) Constatarea executarii de activitati fara permis sau licenta se face de
catre autoritatea competenta si se aduce la cunostinta organelor de stat
competente.
Art. 58
(1) Savarsirea pentru a doua oara a vreuneia dintre contraventiile
sanctionate potrivit prevederilor art. 57 se sanctioneaza cu dublul amenzii
maxime prevazute la art. 57.
(2) Incalcarea in continuare a dispozitiilor pentru care sunt stabilite
sanctiuni la art. 57 atrage revocarea licentei/permisului.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 57 le sunt aplicabile, in masura in
care prezenta lege nu dispune altfel, dispozitiile legale privind regimul
juridic al contraventiilor.
(4) Limitele valorice ale amenzilor prevazute la art. 57 vor fi actualizate
periodic, conform prevederilor art. 44 alin. (5).
Art. 59
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul imputernicit al autoritatii competente.
(2) Sumele provenite din amenzi se fac venit la bugetul de stat, conform
dispozitiilor legale privind regimul juridic al contraventiilor.
CAP. 11
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 60
(1) Prevederile licentelor de explorare si/sau exploatare incheiate inainte
de intrarea in vigoare a prezentei legi si aprobate sau in curs de aprobare de
catre Guvern raman valabile pe intreaga lor durata, in conditiile in care au
fost incheiate.
(2) La solicitarea titularilor de licente de explorare si/sau exploatare,
prevederile licentelor valabil incheiate la data intrarii in vigoare a
prezentei legi se modifica si se completeaza in sensul prevederilor prezentei
legi.
(3) Acordarea directa a licentelor de exploatare se va face in conditiile
existente la data depunerii solicitarilor numai pentru institutiile publice,
companiile nationale miniere si societatile comerciale care la data de 15 iunie
2001 aveau depuse la autoritatea competenta documentatiile necesare obtinerii
acestora.
Art. 61
Solutionarea litigiilor in legatura cu interpretarea si executarea
licentelor/permiselor este de competenta instantelor din Romania, daca partile
nu au convenit solutionarea pe cale arbitrara, inclusiv a instantelor
internationale.
Art. 62
In termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, autoritatea competenta va elabora normele de
aplicare a acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 63
Ministerul de resort impreuna cu autoritatea competenta in domeniul muncii
si solidaritatii sociale, cu consultarea sindicatelor si patronatelor de
ramura, vor elabora, in termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Statutul personalului din industria
miniera, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 64
Ministerul de resort impreuna cu autoritatea competenta vor elabora, in
termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, Regulamentul de topografie miniera.
Art. 65
(1) Pentru interventia rapida in cazurile de accidente si avarii, titularul
organizeaza statii de salvare miniera.
(2) Organizarea statiilor de salvare miniera se face la mine si cariere sau
in unitati centrale, pe bazine sau regiuni miniere. Decizia de organizare
apartine titularului, care este obligat sa obtina in prealabil avizul
inspectoratului teritorial pentru protectia muncii si al inspectoratului
teritorial de mediu.
(3) Organizarea si functionarea statiilor de salvare miniera se fac conform
legislatiei romanesti din domeniile protectiei mediului si protectiei muncii.
Art. 66
(1) In scopul prevenirii accidentelor in activitatea miniera, precum si
pentru recuperarea fortei de munca si/sau acordarea despagubirilor si
ajutoarelor urmasilor legali in cazuri de deces, se pot organiza, potrivit
legii, asociatii profesionale, ca persoane juridice fara scop lucrativ.
(2) Asociatiile prevazute la alin. (1) se organizeaza si functioneaza in
conformitate cu legislatia in vigoare.
(3) Obligatia contributiei titularilor licentelor la fondurile de
interventie ale asociatiei va fi inscrisa in statutul acestora, iar cuantumul
contributiei va fi convenit intre parti.
Art. 67
Pentru materiile prime radioactive Comisia Nationala pentru Controlul
Activitatilor Nucleare exercita controlul de securitate nucleara, informeaza
Agentia Nationala pentru Energie Atomica, iar aceasta raporteaza organismelor
internationale de specialitate, conform acordurilor si conventiilor la care
Romania este parte.
Art. 68
Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
Art. 69
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea minelor nr.
61/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 16
martie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 20 februarie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25
februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU