HOTARARE Nr. 1208 din 14 octombrie 2003
privind aprobarea Normelor pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 772 din 4 noiembrie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 62 din Legea minelor nr.
85/2003,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 639/1998 privind aprobarea Normelor pentru aplicarea Legii
minelor nr. 61/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
381 din 6 octombrie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul economiei si comertului,
Mihai Berinde,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
ANEXA 1
NORME
pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In intelesul prezentelor norme, termenii folositi se definesc dupa cum
urmeaza:
a) A.N.R.M. - Agentia Nationala pentru Resurse Minerale;
b) date si informatii - date si informatii cu privire la
resursele/rezervele minerale;
c) documentatii tehnico-economice reprezinta, in cazul licentelor de
exploatare, urmatoarele:
- studiul de fezabilitate privind valorificarea resurselor minerale si
protectia zacamantului, inclusiv planul initial de incetare a activitatii;
- planul de dezvoltare a exploatarii;
- studiul de impact asupra mediului si bilantul de mediu, dupa caz;
- planul de refacere a mediului si proiectul tehnic;
- studiul de evaluare a impactului social si planul de atenuare a
impactului social;
d) F.G.N. - Fondul geologic national;
e) F.N.R/R. - Fondul national de resurse/rezerve minerale;
f) informatii clasificate - informatiile, datele si documentele care pot
avea caracter de secret de stat sau secret de serviciu in sensul Legii nr.
182/2002 privind protectia informatiilor clasificate;
g) Legea minelor - Legea minelor nr. 85/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 197 din 27 martie 2003;
h) ministerul de resort - Ministerul Economiei si Comertului;
i) ofertant - persoana juridica romana sau straina care a depus o oferta in
cadrul concursului public de oferta pentru desfasurarea de activitati miniere;
j) oferta alternativa - situatia depunerii de catre un ofertant a doua sau
mai multe oferte pentru unul si acelasi perimetru.
CAP. 2
Datele si informatiile privind resursele/rezervele minerale
SECTIUNEA 1
Accesul la date si informatii
Art. 2
Datele si informatiile, indiferent de modalitatea de stocare, cu privire la
resursele minerale romanesti situate pe teritoriul si in subsolul tarii si al
platoului continental in zona economica a Romaniei din Marea Neagra apartin
statului roman.
Art. 3
Datele si informatiile obtinute din activitati miniere, indiferent de
modalitatea de stocare, constituie F.G.N.
Art. 4
Totalitatea resurselor/rezervelor minerale evidentiate si inregistrate de
catre A.N.R.M. pentru fiecare tip de resursa minerala a tarii constituie
F.N.R/R.
Art. 5
A.N.R.M. organizeaza, gestioneaza si valorifica F.G.N. si F.N.R/R.
Art. 6
Datele si informatiile care constituie F.G.N. si F.N.R/R. au caracter de
informatii clasificate sau de informatii de interes public, dupa caz.
Art. 7
(1) Clasificarea datelor si informatiilor din F.G.N. si din F.N.R/R. se
face conform prevederilor legale.
(2) Clasificarea datelor si informatiilor din F.G.N. si din F.N.R/R., cu
caracter de informatii clasificate, se face conform listei informatiilor
secrete de stat pe niveluri de secretizare din industrie, aprobata prin
hotarare a Guvernului, potrivit legii.
Art. 8
Protectia, pastrarea, gestionarea si circulatia datelor si informatiilor
din F.G.N. si din F.N.R/R. se fac cu respectarea prevederilor legale.
Art. 9
Protectia datelor si informatiilor clasificate din F.G.N. si din F.N.R/R.
revine, prin structura de securitate, institutiilor implicate, agentilor
economici sau persoanelor fizice implicate, care le emit, le utilizeaza sau
intra in posesia acestora, conform legii.
Art. 10
(1) Datele si informatiile din F.G.N. si din F.N.R/R. se pastreaza, se
depoziteaza si li se asigura protectia fizica in arhivele A.N.R.M. sau in
arhivele agentilor economici ori ale autoritatilor/institutiilor publice care
le-au elaborat sau la care se afla in pastrare.
(2) Datele si informatiile din F.G.N. si din F.N.R/R., care au caracter de
informatii clasificate, se pastreaza si se depoziteaza in compartimentele cu
documente clasificate ale institutiilor implicate, cu respectarea normelor de
protectie fizica, conform legii.
Art. 11
(1) Accesul la date si informatii se realizeaza in baza solicitarii scrise,
aprobata de A.N.R.M., cu respectarea conditiilor impuse de legislatia privind
informatiile clasificate, in termen de 10 zile de la depunerea acesteia, a
acordului de confidentialitate si in conditiile achitarii de catre solicitant a
tarifelor de consultare si achizitionare a datelor si informatiilor, stabilite
de catre A.N.R.M.
(2) Solicitarea de acces la date si informatii se poate adresa in scopul
elaborarii documentatiilor tehnice, anterior concesiunii sau in perioada de
valabilitate a acesteia.
Art. 12
(1) In vederea pastrarii, depozitarii si asigurarii protectiei datelor si
informatiilor, existente sau care intra ulterior in arhivele agentilor
economici ori ale autoritatilor/institutiilor publice, A.N.R.M. va incheia cu
acestia contracte de pastrare, depozitare si paza a datelor si informatiilor
respective. Datele si informatiile care fac obiectul contractelor vor fi
depozitate distinct de arhivele proprii. In situatia in care datele si
informatiile au caracter de informatii clasificate, contractele de pastrare,
depozitare si paza vor respecta si prevederile actelor normative referitoare la
astfel de documente.
(2) Agentii economici sau autoritatile/institutiile publice care au in
pastrare, detin sau care solicita accesul la date si informatii clasificate vor
obtine si acordul autoritatii competente in domeniul protectiei informatiilor
clasificate.
Art. 13
Detinatorii arhivelor au obligatia de a preda A.N.R.M. bunurile care
reprezinta obiectul contractului de pastrare, depozitare si paza a unor date si
informatii clasificate, la locul stabilit de aceasta, fara a putea invoca
dreptul de retinere pentru eventualele cheltuieli ori pierderi-pagube
ocazionate de executarea contractului, cu exceptia celor cauzate din culpa
A.N.R.M.
Art. 14
(1) A.N.R.M. are dreptul de a controla modul de pastrare, depozitare si
protectie a datelor si informatiilor, precum si modul de utilizare a acestora
de catre detinatorii arhivelor.
(2) A.N.R.M. are drept de acces la date si informatii, indiferent de locul
de depozitare, in mod liber si neingradit.
Art. 15
Datele si informatiile detinute in arhivele agentilor economici sau ale
autoritatilor/institutiilor publice sunt confidentiale si nu vor fi divulgate
fara acordul prealabil, in scris, al A.N.R.M.
SECTIUNEA a 2-a
Regimul de raportare a datelor si informatiilor privind resursele/rezervele
minerale
Art. 16
Datele si informatiile cu privire la resursele/rezervele minerale ce
constituie F.N.R/R. se completeaza de catre concesionarii/administratorii de
activitati miniere si se transmit pentru inregistrare la A.N.R.M.
Art. 17
(1) Concesionarii/administratorii de activitati miniere au obligatia sa
raporteze la A.N.R.M., anual, evidenta si miscarea resurselor/rezervelor
minerale.
(2) Raportarea se face in baza formularelor-tip de raportare, insotite de o
nota explicativa, ale caror modele si mod de completare se stabilesc de
A.N.R.M. prin instructiuni tehnice. Nota explicativa cuprinde elementele
necesare fundamentarii resurselor/rezervelor minerale inscrise in formular la
sfarsitul perioadei de referinta si miscarii acestora in cursul anului pentru
care se face raportarea.
(3) Raportarea se face pentru toate zacamintele aferente activitatilor
miniere ale concesionarilor/administratorilor.
(4) Raportarea va fi transmisa cel mai tarziu pana la data de 1 martie a
anului urmator celui la care se refera.
Art. 18
A.N.R.M. va intocmi anual situatii centralizate la nivel national privind
resursele/rezervele minerale.
Art. 19
(1) Titularii au obligatia de a transmite la A.N.R.M. rapoarte semestriale,
anuale si finale privind activitatea desfasurata, precum si cheltuielile aferente
acesteia.
(2) Rapoartele semestriale, anuale si finale, inclusiv rapoartele aferente
activitatilor de prospectiune, impreuna cu datele si informatiile referitoare
la resursele/rezervele minerale obtinute anterior prezentelor norme, in urma
desfasurarii activitatilor miniere, fac parte din F.G.N.
Art. 20
Rapoartele semestriale si anuale vor fi transmise in termen de 30 de zile
de la terminarea perioadei pentru care se face raportarea. Rapoartele
semestriale vor fi transmise la compartimentele de inspectie teritoriala, iar
rapoartele anuale la compartimentele de inspectie teritoriala si la sediul
A.N.R.M., insotite de nota de constatare a compartimentelor de inspectie
teritoriala respective.
Art. 21
Raportul final va fi transmis in termen de 60 de zile de la incetarea
concesiunii/administrarii miniere la sediul A.N.R.M., insotit de nota de
constatare a compartimentelor de inspectie teritoriala in a caror raza de
activitate se afla perimetrul la care se refera raportarea.
Art. 22
Continutul-cadru al rapoartelor semestriale, anuale si finale va fi
stabilit prin instructiuni tehnice emise de A.N.R.M.
CAP. 3
Regimul punerii in valoare a resurselor/rezervelor minerale
Art. 23
(1) Perimetrele de prospectiune, de explorare sau de exploatare se definesc
prin coordonate topogeodezice in sistemul Stereo'70 si se stabilesc prin actele
de dare in administrare sau in concesiune.
(2) Delimitarea si fundamentarea perimetrelor de prospectiune, de explorare
sau de exploatare se realizeaza in documentatii al caror continut va fi
stabilit prin instructiuni tehnice emise de A.N.R.M.
Art. 24
(1) Actele de dare in administrare sau in concesiune prevazute de Legea
minelor, in functie de felul operatiunilor ce urmeaza sa fie executate, sunt,
in principal, urmatoarele:
a) permisul de prospectiune;
b) licenta de dare in administrare pentru explorare;
c) licenta de concesiune pentru explorare;
d) licenta de dare in administrare pentru exploatare;
e) licenta de concesiune pentru exploatare;
f) permisul de exploatare;
g) acordul A.N.R.M. privind asocierea titularului cu alte persoane
juridice, in vederea executarii activitatilor miniere concesionate/date in
administrare;
h) aprobarea A.N.R.M. privind transferul unei licente de concesiune de
explorare sau de exploatare catre alta persoana juridica.
(2) A.N.R.M. stabileste clauzele si conditiile de intocmire a actelor de
dare in administrare sau in concesiune, in vederea negocierii cu
concesionarul/administratorul.
Art. 25
Pe baza permisului de prospectiune pot fi executate studii de evaluare si
interpretare a informatiilor preexistente si lucrari de cartare geologica, de
geochimie, magnetometrie, radiometrie, electrometrie, gravimetrie, seismometrie,
teledetectie, foraje, excavatii de suprafata, determinari de laborator,
cercetari tehnologice de preparare in faza de laborator si alte lucrari pentru
stabilirea conditiilor generale favorabile acumularii resurselor minerale.
Art. 26
Lucrarile de prospectiune se executa intr-un perimetru determinat, pe baza
unui permis de prospectiune neexclusiv, eliberat de A.N.R.M. la cererea
persoanelor juridice romane sau straine interesate, in termen de maximum 30 de
zile de la indeplinirea conditiilor stabilite prin instructiuni tehnice emise
de A.N.R.M.
Art. 27
(1) Titularul permisului de prospectiune care, pe parcursul derularii
acestuia sau dupa prezentarea raportului final, in termen de 60 de zile,
solicita initierea unui concurs public de oferte pentru obtinerea unei licente
de explorare are obligatia sa prezinte, o data cu cererea de initiere a
concursului, si un raport cuprinzand metodele de investigatie aplicate,
lucrarile executate, justificarea valorii acestora, precum si rezultatele obtinute,
numai pentru perimetrul pentru care solicita licenta de explorare.
(2) Titularul permisului de prospectiune care solicita obtinerea unei
licente de explorare in cadrul perimetrului de prospectiune beneficiaza de
punctajul suplimentar stabilit conform prevederilor art. 69 alin. (2).
(3) Titularul permisului de prospectiune care, in termen de 60 de zile de
la prezentarea raportului final nu solicita obtinerea unei licente de explorare
in cadrul perimetrului de prospectiune sau care il include pe acesta ori care
nu participa la un concurs public de oferta initiat la solicitarea altor
persoane juridice sau a A.N.R.M. nu mai beneficiaza de prevederile art. 14
alin. (5) din Legea minelor.
Art. 28
(1) Pe baza licentei de explorare pot fi executate studii si lucrari
specifice necesare identificarii zacamintelor de resurse/rezerve minerale,
evaluarii din punct de vedere cantitativ si calitativ a acestora si pentru
determinarea conditiilor tehnice si economice de valorificare.
(2) Scopul lucrarilor de explorare este de a fundamenta decizia cu privire
la oportunitatea valorificarii zacamantului, de a furniza datele necesare
proiectarii si executarii lucrarilor de deschidere, pregatire si exploatare, cu
mentinerea unui grad de asigurare cu resurse/rezerve minerale corespunzator
exploatarii.
(3) Lucrarile de explorare cuprind lucrari geochimice, geofizice, de
cartare geologica, lucrari miniere (santuri, cariere, abataje, puturi miniere,
galerii, suitori etc.), foraje (de la suprafata si din subteran), documentatii
corespunzatoare acestora, studii si cercetari tehnologice in fazele de
laborator, pilot si semiindustriala, precum si de exploatare experimentala.
Art. 29
(1) Prin licenta de explorare se stabilesc: durata acesteia, perimetrul de
explorare, programul de lucrari, incluzand si masurile de protectie a mediului
care vor fi aplicate, etapizarea si ritmul de executie a lucrarilor,
documentatiile necesare, drepturile si obligatiile titularului, in conditiile
legii.
(2) Adaptarea sau modificarea programului de lucrari pe parcursul
desfasurarii activitatilor miniere de explorare se poate face, la solicitarea
in scris a titularului, cu avizul A.N.R.M., in cadrul programului de explorare
convenit in licenta.
(3) Programul fizic de lucrari de explorare aferent primului an nu poate fi
diminuat.
(4) Executarea programului de lucrari stabilit prin licenta este
obligatoriu, inclusiv etapizarile convenite cu A.N.R.M.
(5) Titularul licentei de explorare care, in cel mult 90 de zile de la
transmiterea catre A.N.R.M. a raportului final de explorare acceptat de
aceasta, nu solicita obtinerea directa a licentei de exploatare nu mai
beneficiaza de prevederile art. 17 alin. (1) din Legea minelor.
Art. 30
Pe baza licentei de exploatare pot fi executate lucrari necesare realizarii
minelor si carierelor: construirea si montarea instalatiilor, echipamentelor si
ale altor utilitati specifice necesare extractiei, prelucrarii, transportului,
stocarii provizorii a produselor miniere, a sterilului si produselor reziduale,
lucrari la suprafata si/sau in subteran pentru extragerea resurselor/rezervelor
minerale, prelucrarea si livrarea acestora in forme specifice, precum si
lucrari de cercetare pentru cresterea gradului de cunoastere a resurselor/rezervelor
minerale.
Art. 31
Prin licenta de exploatare se stabilesc: durata acesteia, perimetrul de
exploatare, cantitatea de rezerve propusa a fi exploatata, tipurile de produse
miniere, obligatiile titularului in baza planului de dezvoltare a exploatarii
si a planului de refacere a mediului, precum si alte obligatii si drepturi ale
titularului prevazute de lege.
Art. 32
(1) Titularul licentei de exploatare poate solicita prelungirea duratei de
valabilitate a acesteia, in limita perimetrului acordat, prin prezentarea la
A.N.R.M. a documentatiilor prevazute la art. 20 alin. (1) din Legea minelor.
(2) In cazul in care titularul licentei de exploatare face dovada
extinderii zacamantului de substante minerale utile care face obiectul licentei
dincolo de limitele perimetrului de exploatare acordat prin licenta, acesta
poate solicita extinderea perimetrului numai dupa expirarea duratei initiale de
valabilitate a licentei sau dupa epuizarea resurselor/rezervelor minerale din
perimetrul acordat initial, in conditiile in care extinderea nu se suprapune
peste o alta concesiune/dare in administrare.
(3) Titularul licentei de explorare poate solicita prelungirea duratei de
valabilitate a acesteia, in limita perimetrului acordat, prin prezentarea la
A.N.R.M. a raportului corespunzator perioadei initiale de valabilitate a
licentei, insotit de programul de explorare suplimentar pentru perioada
solicitata, in conditiile executarii integrale a programului de explorare
convenit prin licenta si cu respectarea prevederilor art. 16 alin. (1) din
Legea minelor.
(4) Solicitarea prelungirilor licentelor de exploatare/explorare se face cu
minimum 90 de zile inaintea expirarii duratei licentei, sub sanctiunea
incetarii concesiunii/darii in administrare, conform art. 31 lit. a) din Legea
minelor.
CAP. 4
Conditiile de organizare si desfasurare a concursului public de oferta
pentru concesionarea de activitati miniere
SECTIUNEA 1
Organizarea si desfasurarea concursului public de oferta pentru
concesionarea de activitati de explorare
Subsectiunea 1
Principiile concursului public de oferta
Art. 33
Principiile care stau la baza organizarii si desfasurarii concursului
public de oferta pentru concesionarea activitatilor de explorare sunt:
a) valorificarea eficienta a resurselor minerale, proprietate publica a
statului;
b) transparenta organizarii si desfasurarii concursului public de oferta
pentru concesionarea activitatilor de explorare;
c) egalitatea ofertantilor, indiferent de nationalitatea acestora sau de
originea capitalului;
d) concurenta in obtinerea concesionarii activitatilor de explorare;
e) confidentialitatea datelor si informatiilor cunoscute sau aduse la
cunostinta cu ocazia desfasurarii concursului public de oferta pentru
concesionarea activitatilor de explorare.
Art. 34
In scopul evidentei documentelor si informatiilor cu privire la organizarea
si desfasurarea concursului public de oferta pentru concesionarea activitatilor
de explorare, A.N.R.M. organizeaza, completeaza si pastreaza urmatoarele
instrumente de evidenta:
a) registrul privind cererile de concesionare de activitati miniere;
b) registrul privind ofertele depuse pentru concesionarea de activitati
miniere;
c) registrul privind evidenta actelor referitoare la deschiderea si
evaluarea ofertelor si negocierea licentelor de concesiune a activitatilor
miniere;
d) dosarul concesiunii, in care sunt pastrate toate documentele referitoare
sau in legatura cu concursul public de oferta.
Subsectiunea 2
Initierea concesiunii
Art. 35
Concesionarea activitatilor de explorare poate fi initiata de catre
persoanele juridice romane sau straine interesate ori de catre A.N.R.M.
Art. 36
(1) Persoanele juridice romane sau straine interesate pot initia
concesionarea prin inaintarea unei cereri de concesionare de activitati de
explorare catre A.N.R.M., care va fi insotita de fisa perimetrului, intocmita
in conformitate cu instructiunile tehnice emise de A.N.R.M.
(2) Cererile de concesionare se inregistreaza, in ordinea primirii lor, in
registrul prevazut la art. 34 lit. a).
Art. 37
(1) A.N.R.M. verifica si stabileste suprafata perimetrului, coordonatele
topogeodezice ale acestuia si decide asupra oportunitatii concesionarii, in
termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii de concesionare.
(2) Decizia A.N.R.M. se comunica solicitantului.
Art. 38
In cazul in care in cuprinsul suprafetei propuse pentru desfasurarea de
activitati de explorare sunt incluse terenuri din categoria celor prevazute la
art. 11 alin. (1) din Legea minelor, A.N.R.M., impreuna cu autoritatile
competente in domeniu, analizeaza oportunitatea concesionarii acestor
activitati si decide asupra supunerii spre aprobare Guvernului, prin hotarare,
a exceptarii, potrivit art. 11 alin. (2) din Legea minelor.
Art. 39
A.N.R.M. propune concesionarea de activitati de explorare prin
identificarea topogeodezica a perimetrelor si initiaza proiectul de hotarare a
Guvernului privind exceptarea prevazuta la art. 11 alin. (2) din Legea minelor,
dupa caz.
Art. 40
Lista perimetrelor pentru concesionarea de activitati de explorare se
aproba prin ordin al conducatorului A.N.R.M. si se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
Subsectiunea 3
Publicitatea
Art. 41
Ordinul privind aprobarea listei perimetrelor pentru concesionarea de
activitati de explorare cuprinde, in mod obligatoriu, urmatoarele:
a) denumirea si sediul A.N.R.M.;
b) categoria de activitati miniere ce urmeaza sa fie concesionate;
c) perimetrele in cuprinsul carora urmeaza sa fie concesionate activitatile
miniere, cu mentionarea coordonatelor topogeodezice si a resursei minerale;
d) termenul si locul de depunere a ofertelor;
e) documentele si informatiile solicitate ofertantilor;
f) data, ora si locul deschiderii ofertelor;
g) alte date si informatii considerate necesare.
Subsectiunea 4
Continutul ofertelor
Art. 42
(1) Ofertele sunt redactate in limba romana si vor fi depuse in doua
exemplare, respectiv original si copie.
(2) Ofertele in copie nu se returneaza ofertantilor, acestea urmand sa fie
pastrate de catre A.N.R.M.
Art. 43
(1) Pentru fiecare perimetru cuprins in lista aprobata potrivit art. 40 un
ofertant poate depune o singura oferta.
(2) Ofertele alternative nu sunt admise.
Art. 44
(1) Oferta cuprinde un plic exterior si unul interior, continand mentiunile
si documentele prevazute de prezentele norme.
(2) Pe plicul exterior se va indica perimetrul din lista publicata la care
se refera oferta, precum si mentionarea datei stabilite pentru desfasurarea
sedintei de deschidere. Acesta va trebui sa contina urmatoarele:
a) declaratie de participare, semnata si stampilata de ofertant, fara
stersaturi sau adaugari, care va cuprinde angajamentul de a mentine
valabilitatea ofertei, mentionarea perimetrului la care se refera, respectiv
denumirea, pozitia din lista prevazuta la art. 41 si coordonatele
topogeodezice, asa cum au fost publicate, precum si asumarea raspunderii
ofertantului asupra datelor si declaratiilor din oferta;
b) date si informatii privind ofertantul, respectiv denumirea, sediul
social, codul unic de inregistrare, capitalul social, asociatii/actionarii,
precum si numele, functia, telefonul/faxul persoanei imputernicite de ofertant,
cu care se vor face comunicarile;
c) copii, certificate pentru conformitate, de pe actul constitutiv si
certificatul de inregistrare ale ofertantului;
d) certificat constatator emis de oficiul registrului comertului, in termen
de valabilitate;
e) lista cuprinzand mentionarea datelor si informatiilor incluse in F.G.N.
si/sau in F.N.R/R., utilizate la elaborarea ofertei. In cazul utilizarii de
date si informatii publice referitoare la resurse minerale se va indica sursa
din care provin acestea;
f) dovada privind detinerea legala a datelor si informatiilor incluse in
F.G.N. si/sau in F.N.R/R., utilizate la elaborarea ofertei, respectiv factura
emisa de catre A.N.R.M. si ordinul de plata sau chitanta corespunzatoare;
g) documentele prevazute la art. 60 alin. (1) si la art. 63.
(3) Plicul exterior contine, in cazul ofertantilor persoane juridice
straine, urmatoarele:
a) declaratia de participare, conform alin. (2) lit. a);
b) datele si informatiile privind ofertantul, conform alin. (2) lit. b);
c) lista cuprinzand mentionarea datelor si informatiilor incluse in F.G.N.
si/sau in F.N.R/R., utilizate la elaborarea ofertei, conform alin. (2) lit. e);
d) dovada privind detinerea legala a datelor si informatiilor incluse in
F.G.N. si/sau in F.N.R/R., utilizate la elaborarea ofertei, respectiv factura
emisa de catre A.N.R.M. si ordinul de plata sau chitanta corespunzatoare,
conform alin. (2) lit. f);
e) scrisoarea de bonitate, fara prezentarea indicatorilor prevazuti la art.
59 alin. (1);
f) raportul anual auditat;
g) documentele prevazute la art. 63.
(4) Mentionarea in cuprinsul declaratiei de participare a altor coordonate
topogeodezice decat cele publicate in conformitate cu art. 41 lit. c) atrage
descalificarea ofertei, fara a se mai proceda la deschiderea plicului interior.
Art. 45
Plicul interior, pe care se vor mentiona denumirea si sediul ofertantului,
contine oferta propriu-zisa, respectiv programul de explorare propus si
proiectul de refacere a mediului.
Subsectiunea 5
Depunerea ofertelor
Art. 46
(1) Ofertele se depun la sediul A.N.R.M. si vor fi inregistrate, in ordinea
primirii lor, in registrul prevazut la art. 34 lit. b).
(2) Ofertele pot fi transmise si prin posta.
(3) Ofertantii sunt raspunzatori de integritatea ofertelor si de depunerea
acestora in conditiile stabilite la art. 41 lit. d).
Art. 47
Pana la desfasurarea sedintei publice de deschidere a ofertelor, acestea
vor fi pastrate sigilate, de catre A.N.R.M., cu asigurarea confidentialitatii.
Art. 48
Ofertele depuse dupa implinirea termenului stabilit de A.N.R.M., potrivit
art. 41 lit. d), nu se inregistreaza in registrul prevazut la art. 34 lit. b)
si sunt inapoiate ofertantilor fara a fi deschise.
Subsectiunea 6
Comisia de deschidere, evaluare si negociere
Art. 49
Deschiderea si evaluarea ofertelor, precum si negocierea conditiilor si
clauzelor licentelor de concesionare, inclusiv a programului de explorare si a
proiectului de refacere a mediului, se realizeaza de comisia de deschidere,
evaluare si negociere numita prin ordin al conducatorului A.N.R.M., pentru
fiecare concurs public de oferta, denumita in continuare comisia.
Art. 50
(1) Comisia este formata dintr-un numar de 5 membri si 2 membri supleanti,
reprezentanti ai A.N.R.M.
(2) Conducerea comisiei este asigurata de un presedinte numit de catre
conducatorul A.N.R.M.
Art. 51
(1) Analiza ofertelor este realizata, in functie de resursa minerala, de
evaluatori din cadrul A.N.R.M., anume desemnati de conducatorul acesteia, in
conditiile stabilite la art. 49.
(2) Evaluatorii nu au calitatea de membri ai comisiei.
Art. 52
(1) Consemnarea activitatii comisiei este asigurata de un secretar, care nu
are calitatea de membru al acesteia.
(2) Secretarul comisiei este desemnat in conditiile stabilite la art. 49.
Art. 53
(1) Nu pot avea calitatea de membru al comisiei sau evaluator persoanele
care sunt sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul IV inclusiv cu asociatii,
actionarii care detin pozitii de control in structurile ofertantilor ori
administratorii sau cenzorii acestora.
(2) Dupa implinirea termenului de depunere, dar nu mai tarziu de sedinta
publica de deschidere a ofertelor, membrii comisiei si evaluatorii vor da o
declaratie pe propria raspundere privind compatibilitatea.
(3) Daca situatia de incompatibilitate intervine dupa data sedintei de
deschidere a ofertelor, persoanele in cauza vor instiinta de indata
presedintele comisiei, care va lua masurile necesare inlocuirii acestora.
(4) Situatiile de incompatibilitate pot fi sesizate presedintelui comisiei
si de catre oricare persoana interesata, prevederile alin. (3) aplicandu-se
corespunzator.
Art. 54
(1) Comisia are urmatoarele atributii principale:
a) deschiderea si desemnarea ofertelor admise in vederea evaluarii;
b) evaluarea ofertelor, potrivit criteriilor de evaluare;
c) desemnarea ofertei castigatoare;
d) negocierea clauzelor si a conditiilor concesionarii, inclusiv a
programului de explorare si a proiectului de refacere a mediului;
e) intocmirea actelor prevazute de lege si de prezentele norme;
f) alte atributii stabilite de conducatorul A.N.R.M.
(2) Atributiile comisiei, inclusiv ale presedintelui acesteia, precum si
cele ale evaluatorilor si ale secretarului acesteia se stabilesc de
conducatorul A.N.R.M., in conditiile prevederilor art. 49, o data cu numirea
comisiei.
Art. 55
(1) Comisia se considera legal intrunita numai in prezenta tuturor
membrilor sai.
(2) Hotararile comisiei se adopta in mod autonom, cu votul majoritatii
membrilor sai. Opiniile separate vor fi consemnate distinct.
Art. 56
Activitatea comisiei este consemnata in procese-verbale de sedinta, semnate
de toti membrii acesteia si de catre secretar.
Art. 57
Membrii comisiei, evaluatorii si secretarul acesteia sunt obligati sa
pastreze confidentialitatea datelor si informatiilor cuprinse in oferte.
Subsectiunea 7
Criteriile de selectare si punctajele corespunzatoare
Art. 58
Comisia realizeaza evaluarea avand in vedere capacitatea financiara si
capacitatea tehnica a ofertantilor, programul de explorare propus, proiectul de
refacere a mediului, precum si rapoartele prospectiunii, daca ofertantul a avut
calitatea de titular al unui permis de prospectiune in perimetrul pe cuprinsul
caruia urmeaza a fi concesionate activitatile de explorare.
Art. 59
(1) Evaluarea capacitatii financiare are in vedere bonitatea financiara,
sub aspectul indicatorilor privind lichiditatea globala, solvabilitatea
patrimoniala, rata profitului brut si rentabilitatea financiara a ofertantului,
precum si disciplina financiar-fiscala, sub aspectul situatiei executarii de
catre ofertant a obligatiilor catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul asigurarilor pentru
accidente de munca si boli profesionale si bugetele locale.
(2) Evaluarea se realizeaza distinct pentru fiecare element dintre cele
prevazute la alin. (1).
Art. 60
(1) In vederea evaluarii capacitatii financiare, ofertantii vor depune in
plicul exterior urmatoarele documente:
a) scrisoare de bonitate, cuprinzand situatia indicatorilor prevazuti la
art. 59 alin. (1);
b) certificate constatatoare/adeverinte emise de autoritatile/institutiile
publice care administreaza bugetele prevazute la art. 59 alin. (1).
(2) Depunerea de acte, pentru care sunt stabilite termene maxime de
valabilitate, dupa expirarea acestora atrage descalificarea ofertantului, fara
deschiderea plicului interior.
Art. 61
Punctajul corespunzator capacitatii financiare include punctajele privind
bonitatea financiara a ofertantului, sub aspectul lichiditatii globale, al
solvabilitatii patrimoniale, al ratei profitului brut si al rentabilitatii
financiare, precum si disciplina financiar-fiscala a acestuia, sub aspectul
situatiei executarii obligatiilor catre bugetele stabilite la art. 59 alin.
(1).
Art. 62
(1) Evaluarea capacitatii tehnice are in vedere dotarea tehnica a
ofertantului, sub aspectul utilajelor si al personalului de specialitate,
specifice activitatii miniere, si experienta acestuia in desfasurarea de
asemenea activitati.
(2) Evaluarea se realizeaza distinct pentru fiecare element dintre cele
prevazute la alin. (1).
(3) Ofertantii specializati si atestati de catre A.N.R.M., potrivit art. 4
din Legea minelor, pentru desfasurarea de activitati miniere se considera ca
avand dotare tehnica si primesc punctajul maxim stabilit pentru acest element
de evaluare a capacitatii tehnice.
(4) Ofertantii cu dotare tehnica proprie, neatestati de A.N.R.M. potrivit
art. 4 din Legea minelor, precum si ofertantii fara capacitate tehnica proprie
vor fi evaluati in conformitate cu prevederile ordinului prevazut la art. 69
alin. (1).
(5) Ofertantii fara capacitate tehnica proprie pot executa activitati
miniere numai cu persoane juridice specializate si atestate de A.N.R.M., in
conditiile art. 4 din Legea minelor, pentru executare de activitati miniere.
Art. 63
In vederea evaluarii capacitatii tehnice, ofertantii depun in plicul
exterior urmatoarele documente, dupa caz:
a) certificat de atestare privind capacitatea tehnica si memoriu cuprinzand
prezentarea activitatilor miniere executate sau in curs de executare, in cazul
ofertantilor specializati si atestati de A.N.R.M.;
b) documentatie privind dotarea tehnica a ofertantului si memoriu
cuprinzand prezentarea activitatilor miniere executate sau in curs de
executare, in cazul ofertantilor cu dotare tehnica proprie, neatestati de
A.N.R.M.;
c) copie de pe certificatul de atestare privind capacitatea tehnica al
persoanei juridice cu care urmeaza sa fie executate activitatile miniere,
semnata si stampilata pentru conformitate, memoriu cuprinzand prezentarea
activitatilor miniere executate de aceasta sau in curs de executare, precum si
actul juridic prin care s-a convenit obligatia ferma de executare a
activitatilor miniere, daca acestea ii vor fi concesionate, in cazul
ofertantilor fara capacitate tehnica proprie.
Art. 64
Memoriul cuprinzand prezentarea activitatilor miniere cuprinde cel putin
urmatoarele informatii privind ofertantul sau, dupa caz, persoana juridica
specializata si atestata cu care s-a convenit executarea:
a) activitatile miniere executate sau in curs de executare;
b) perimetrele in care au fost sau sunt executate activitatile miniere;
c) resursa minerala la care se refera activitatile miniere.
Art. 65
Documentatia privind dotarea tehnica a ofertantului, intocmita pe propria
raspundere, va cuprinde cel putin informatii privind:
a) instalatiile si utilajele specifice activitatii miniere detinute de
ofertant si titlul detinerii acestora;
b) personalul ofertantului, pe categorii de competente profesionale,
inclusiv personalul de specialitate, specific activitatilor miniere, pentru
care se depun si copii de pe actele de studii, certificate pentru conformitate.
Art. 66
Punctajul corespunzator capacitatii tehnice include punctajele privind
dotarea tehnica a ofertantului si experienta acestuia in executarea de
activitati miniere.
Art. 67
(1) Evaluarea programului de explorare propus are in vedere urmatoarele
elemente:
a) volumele fizice de lucrari de explorare si esalonarea acestora pe ani;
b) determinarile calitative pentru caracterizarea resursei minerale;
c) durata acestuia.
(2) Punctajul corespunzator programului de explorare propus include
punctajele privind volumele fizice de lucrari de explorare si esalonarea
acestora pe ani, determinarile calitative pentru caracterizarea resursei
minerale si durata acestuia.
Art. 68
(1) Evaluarea proiectului de refacere a mediului are in vedere urmatoarele
elemente:
a) lucrarile necesare pentru protectia si refacerea/reabilitarea mediului;
b) fondurile alocate lucrarilor necesare pentru protectia si refacerea/reabilitarea
mediului;
c) corelarea proiectului de refacere a mediului cu programul de explorare
propus.
(2) Punctajul corespunzator proiectului de refacere a mediului include
punctajele privind lucrarile necesare pentru protectia si refacerea/reabilitarea
mediului, fondurile alocate lucrarilor necesare pentru protectia si
refacerea/reabilitarea mediului si pe cele privind corelarea proiectului de
refacere a mediului cu programul de explorare propus.
Art. 69
(1) Punctajele corespunzatoare criteriilor prevazute la art. 58, alte
elemente de evaluare, precum si modul de evaluare se stabilesc, inclusiv pentru
ofertantii persoane juridice straine, prin ordin al conducatorului A.N.R.M.,
pentru fiecare concurs public de oferta.
(2) Ofertantul care a realizat activitatea de prospectiune in cuprinsul
perimetrului din care urmeaza a fi concesionata activitatea de explorare, in
baza unui permis de prospectiune emis de A.N.R.M., beneficiaza, cu ocazia
evaluarii ofertei, de punctaj suplimentar reprezentand cel mult 20% din
punctajul maxim stabilit pentru programul de explorare propus.
Art. 70
(1) Evaluarea rapoartelor prospectiunii are in vedere urmatoarele elemente:
a) volumele fizice si valorice ale lucrarilor de prospectiune executate;
b) determinarile calitative pentru caracterizarea resursei minerale;
c) rezultatele activitatii de prospectiune.
(2) Punctajul corespunzator rapoartelor prospectiunii include punctajele
privind volumele fizice si valorice ale lucrarilor de prospectiune executate,
determinarile calitative pentru caracterizarea resursei minerale si rezultatele
activitatii de prospectiune.
(3) Rapoartele prospectiunii sunt evaluate de A.N.R.M. cel mai tarziu pana
la data publicarii listei potrivit art. 40.
Art. 71
Formularea ofertei prin utilizarea de date si informatii incluse in F.G.N.
si/sau in F.N.R/R., pentru care nu s-au achitat tarifele de consultare si
utilizare, atrage descalificarea acesteia in faza de evaluare.
Subsectiunea 8
Deschiderea ofertelor
Art. 72
(1) Sedinta de deschidere a ofertelor este publica.
(2) Ofertele inchise si sigilate vor fi predate comisiei la data, ora si
locul fixate conform art. 41 lit. f).
(3) La deschiderea plicului exterior comisia verifica existenta
documentelor solicitate si consemneaza situatia constatata intr-un
proces-verbal semnat de membrii comisiei si de secretar, precum si de
reprezentantii ofertantului.
(4) Lipsa oricarui document din plicul exterior atrage descalificarea
ofertei, fara a se mai proceda la deschiderea plicului interior.
(5) Deschiderea plicului interior si verificarea existentei documentelor
solicitate se consemneaza intr-un proces-verbal semnat in conditiile alin. (3).
(6) Lipsa oricarui document din plicul interior atrage descalificarea
ofertei.
(7) Exemplarul original al ofertei descalificate se transmite ofertantului.
(8) In cazul lipsei reprezentantilor ofertantului sau daca acestia refuza
semnarea proceselor-verbale, acestea se semneaza de membrii comisiei si 2
martori dintre persoanele care participa la sedinta publica de deschidere,
altele decat reprezentantii A.N.R.M.
(9) Lipsa martorilor sau refuzul acestora de semnare a proceselor-verbale
va fi mentionat in cuprinsul acestora, urmand ca aceasta imprejurare sa fie
certificata, prin semnare, de catre membrii comisiei si de secretarul acesteia.
(10) Procesele-verbale, aprobate de conducatorul A.N.R.M., se inmaneaza in
copie, sub semnatura de primire, reprezentantilor ofertantilor sau, in lipsa
acestora, se comunica in termen de doua zile lucratoare de la data sedintei
publice de deschidere.
Subsectiunea 9
Analiza si evaluarea ofertelor. Declararea castigatorului si comunicarea
rezultatului concursului public de oferta
Art. 73
(1) Analiza ofertelor de catre evaluatori este anterioara si distincta fata
de evaluarea ofertelor de catre comisie.
(2) Analiza ofertelor se realizeaza avandu-se in vedere criteriile si
elementele de evaluare stabilite in conformitate cu prezentele norme.
Art. 74
(1) Pe baza analizarii ofertelor, evaluatorii intocmesc un raport, care
cuprinde:
a) denumirea si coordonatele topogeodezice ale perimetrului din lista,
precum si resursa minerala la care se refera analiza;
b) elementele esentiale ale ofertei analizate;
c) punctajele propuse pentru fiecare criteriu si element de evaluare;
d) motivele care au condus la punctajele propuse;
e) alte mentiuni stabilite de conducatorul A.N.R.M.
(2) Structura-cadru a raportului privind analiza ofertelor se stabileste
prin ordin al conducatorului A.N.R.M.
(3) Daca analiza ofertei este realizata de catre mai multi evaluatori,
punctajele propuse si motivele care au condus la propunerea acestora vor fi
prezentate pentru fiecare evaluator.
(4) Raportul se inainteaza comisiei in termenul stabilit in conformitate cu
prezentele norme.
(5) Termenele de realizare a analizarii si de inaintare a raportului catre
comisie se stabilesc, in functie de resursa minerala, de catre conducatorul
A.N.R.M., in conditiile art. 49.
Art. 75
(1) Evaluarea ofertelor se realizeaza avandu-se in vedere criteriile si
elementele de evaluare stabilite in conformitate cu prezentele norme, precum si
raportul prevazut la art. 74.
(2) Lipsa mentionarii situatiei executarii de catre ofertant a vreuneia
dintre obligatiile catre bugetele prevazute la art. 59 alin. (1) sau a oricarui
indicator privind bonitatea financiara ori a oricarui element de evaluare a
capacitatii tehnice, a programului de explorare propus sau a proiectului de
refacere a mediului atrage depunctarea.
(3) Depunctarea se propune de catre evaluator si se hotaraste de catre
comisie.
Art. 76
(1) Evaluarea programului de explorare si punctarea acestuia cu mai putin
de jumatate din punctajul maxim stabilit in conditiile art. 69 alin. (1) atrage
descalificarea ofertei, fara a se mai proceda la evaluarea proiectului de
refacere a mediului.
(2) Evaluarea proiectului de refacere a mediului si punctarea acestuia cu
mai putin de jumatate din punctajul maxim stabilit in conditiile art. 69 alin.
(1) atrage descalificarea ofertei.
(3) Ofertele descalificate se transmit ofertantilor dupa implinirea
termenului de evaluare si declarare a castigatorului concursului public de
oferta.
(4) In cazul unor punctaje egale intre ofertantii clasati pe primul loc,
este declarat castigator ofertantul care a obtinut punctajul mai mare la
evaluarea programului de explorare propus.
Art. 77
(1) Pe baza evaluarii, comisia intocmeste un raport de evaluare si
desemnare a castigatorului concursului public de oferta.
(2) Structura-cadru a raportului de evaluare si desemnare a castigatorului
concursului public de oferta se stabileste prin ordin al conducatorului
A.N.R.M.
(3) Raportul de evaluare si desemnare a castigatorului concursului public
de oferta este supus aprobarii conducatorului A.N.R.M.
(4) Termenele de realizare a evaluarii si de inaintare a raportului
comisiei, mentionat la alin. (1), in vederea aprobarii se stabilesc de catre
conducatorul A.N.R.M., in conditiile art. 49.
Art. 78
Rezultatul concursului public de oferta se comunica de catre A.N.R.M.
tuturor ofertantilor, in termen de 5 zile de la depunerea raportului de
evaluare si desemnare a castigatorului.
Art. 79
Actele emise de catre evaluatori si de comisie se inregistreaza si se
pastreaza in conditiile art. 34 lit. c) si d).
Subsectiunea 10
Contestarea concursului public de oferta
Art. 80
Ofertantii pot formula contestatii privind modul de respectare a
prevederilor legale referitoare la organizarea si desfasurarea concursului
public de oferta, distinct, atat cu privire la faza de deschidere, cat si cu
privire la faza de evaluare a ofertelor.
Art. 81
In cazul contestatiilor formulate cu privire la faza de evaluare,
ofertantii pot solicita A.N.R.M., in termen de 3 zile lucratoare de la data
comunicarii rezultatului concursului public de oferta, o copie de pe raportul
de analiza prevazut la art. 74 si raportul de evaluare prevazut la art. 77.
Art. 82
(1) Contestatiile cu privire la faza de deschidere se formuleaza in termen
de 3 zile lucratoare de la data comunicarii actelor prevazute la art. 72 alin.
(10).
(2) Contestatiile cu privire la faza de evaluare si desemnare a castigatorului
se formuleaza in termen de 5 zile lucratoare de la transmiterea actelor
prevazute la art. 74 si 77.
(3) In termen de 10 zile lucratoare de la primirea contestatiei, A.N.R.M.
este obligata sa solutioneze contestatia si sa comunice raspunsul sau catre
ofertantul contestatar.
Art. 83
(1) Contestatiile sunt solutionate de o comisie de contestatii formata din
3 membri reprezentanti ai A.N.R.M.
(2) Membrii comisiei de contestatii sunt desemnati prin ordin al
conducatorului A.N.R.M.
(3) Nu pot avea calitatea de membru al comisiei de contestatii persoanele
care sunt sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul IV, inclusiv, cu asociatii,
actionarii care detin pozitii de control in structurile ofertantilor ori
administratorii sau cenzorii acestora, precum si cele care au calitatea de
evaluator sau de membru al comisiei de deschidere, evaluare si negociere.
(4) Imediat dupa formularea eventualelor contestatii, membrii comisiei vor
da, pe propria raspundere, o declaratie de compatibilitate.
(5) Daca situatia de incompatibilitate intervine in timpul termenului de
solutionare a contestatiei, membrii comisiei in cauza vor instiinta, de indata,
conducatorul A.N.R.M., care va lua masura inlocuirii acestora.
(6) Situatiile de incompatibilitate pot fi sesizate conducatorului A.N.R.M.
si de catre oricare persoana interesata, prevederile alin. (5) aplicandu-se
corespunzator.
Art. 84
(1) Comisia de contestatii analizeaza toate documentele emise de comisia de
deschidere, evaluare si negociere si de evaluatori, dupa caz si verifica
respectarea normelor privind concursul public de oferta pentru concesionarea de
activitati miniere.
(2) In cazul in care comisia de contestatii apreciaza contestatia ca fiind
fondata, aceasta propune conducatorului A.N.R.M. revocarea hotararii de
descalificare, in cazul contestatiilor formulate in faza de deschidere, sau
revocarea hotararii de desemnare a castigatorului si organizarea unui nou
concurs public de oferta pentru concesionarea de activitati miniere
corespunzatoare perimetrului respectiv, in cazul contestatiilor formulate in
faza de evaluare.
(3) Comisia de contestatii nu reevalueaza ofertele.
(4) Solutia de admitere a contestatiei se comunica tuturor ofertantilor
care au depus oferte pentru perimetrul respectiv.
(5) In cazul respingerii contestatiei, ofertantul poate recurge la instanta
judecatoreasca competenta potrivit legii.
(6) Contestarea, inclusiv in fata instantei, suspenda procedura de
concesionare a activitatilor miniere, pana la solutionarea definitiva si
irevocabila.
Art. 85
In cazul admiterii contestatiei cu privire la deschiderea plicului
exterior, deschiderea plicului interior se realizeaza in conditiile art. 72,
care se aplica corespunzator.
Art. 86
(1) Pe baza analizarii aspectelor contestate, in raport cu normele care
reglementeaza organizarea si desfasurarea concursului public de oferta pentru
concesionarea de activitati miniere, comisia de contestatii intocmeste un
raport prin care propune modul de solutionare a contestatiei.
(2) Raportul comisiei de contestatii este supus aprobarii conducatorului
A.N.R.M., inauntrul termenului stabilit la art. 82 alin. (3).
(3) Structura-cadru a raportului comisiei de contestatii se stabileste prin
ordin al conducatorului A.N.R.M.
Art. 87
Exemplarele originale ale ofertelor se returneaza ofertantilor, cu exceptia
ofertantului declarat castigator.
Subsectiunea 11
Procedura negocierii programului de explorare si a proiectului de refacere
a mediului
Art. 88
(1) Comisia prevazuta la art. 49 negociaza cu ofertantul declarat
castigator conditiile si clauzele licentei de concesiune, inclusiv programul de
explorare si proiectul de refacere a mediului.
(2) Elementele din cuprinsul documentatiilor tehnico-economice, prevazute
de alineatul precedent, care se negociaza, sunt stabilite prin ordin al
conducatorului A.N.R.M.
(3) Conditiile convenite in urma negocierii nu pot fi inferioare celor
propuse prin oferta depusa pentru participarea la concursul public de oferta.
(4) Programul de explorare convenit se executa integral, etapizat, pana la
expirarea duratei licentei de concesiune.
Art. 89
Aspectele negociate sunt consemnate intr-un proces-verbal de negociere,
semnat de membrii comisiei, de secretar si de ofertant si care este supus
aprobarii conducatorului A.N.R.M.
Art. 90
Ofertantul declarat castigator va elabora si va transmite la A.N.R.M.
documentatiile tehnico-economice prevazute de Legea minelor pentru acordarea licentei
intr-un termen convenit cu aceasta.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea si desfasurarea concursului public de oferta pentru
concesionarea de activitati de exploatare
Art. 91
Dispozitiile privind organizarea si desfasurarea concursului public de
oferta pentru concesionarea de activitati de explorare se aplica corespunzator
si concursului public de oferta pentru concesionarea de activitati de
exploatare, in masura in care nu sunt potrivnice celor dispuse in cuprinsul
prezentei sectiuni.
Art. 92
(1) Lista perimetrelor scoase la licitatie prin concurs public de oferta,
in care se propun activitati miniere care pot afecta calitatea apelor
subterane, captarile acestora, precum si cele din albiile minore si cuvetele
lacurilor, se supun analizei autoritatii competente in domeniul gospodaririi
apelor, care trebuie sa isi dea acceptul, conform prevederilor art. 19 alin.
(5) din Legea minelor.
(2) Acest accept nu exclude obligativitatea obtinerii ulterioare a avizului
si a autorizatiei de gospodarire a apelor, conform legislatiei in domeniul
apelor.
Art. 93
(1) Plicul interior, pe care se vor mentiona denumirea si sediul
ofertantului, contine oferta propriu-zisa, respectiv programul de
dezvoltare-exploatare a resurselor/rezervelor minerale.
(2) Programul de dezvoltare-exploatare a resurselor/rezervelor minerale
cuprinde propunerile ofertantului pentru urmatorii parametri ai exploatarii
viitoare:
a) cantitatea de rezerve propusa a fi exploatata;
b) durata propusa a concesionarii;
c) capacitatea de productie preconizata pentru valorificarea
resurselor/rezervelor minerale;
d) perioada de atingere a capacitatii maxime de productie;
e) volumele fizice si valorice ale investitiilor;
f) gradul de recuperare a resurselor/rezervelor;
g) produsele miniere ce vor fi realizate;
h) volumul lucrarilor de cercetare geologica pentru cresterea gradului de
cunoastere a resurselor/rezervelor minerale;
i) volumele fizice si valorice ale lucrarilor de refacere a mediului
inconjurator;
j) volumul si valoarea lucrarilor de monitorizare a factorilor de mediu
pentru perioada de inchidere si postinchidere;
k) alti parametri stabiliti prin ordin al conducatorului A.N.R.M.
(3) Propunerile corespunzatoare parametrilor programului de
dezvoltare-exploatare a resursei/rezervei sunt minime si obligatorii pentru
ofertantul declarat castigator.
(4) Dispozitiile subsectiunii 4 din sectiunea 1 se aplica in mod
corespunzator, cu exceptia prevederilor art. 45.
Art. 94
(1) Deschiderea si evaluarea ofertelor depuse in cadrul concursului public
de oferta pentru concesionarea de activitati de exploatare, precum si
negocierea clauzelor si conditiilor licentelor de concesiune, inclusiv
documentatiile tehnico-economice reprezentate de studiul de fezabilitate,
cuprinzand si planul initial de incetare a activitatii, planul de dezvoltare a
exploatarii, planul de refacere a mediului si proiectul tehnic si planul de
atenuare a impactului social se realizeaza de catre o comisie numita prin ordin
al conducatorului A.N.R.M., pentru fiecare concurs public de oferta.
(2) Dispozitiile subsectiunii 6 din sectiunea 1 se aplica in mod
corespunzator, cu exceptia prevederilor art. 54 lit. d).
Art. 95
(1) Comisia realizeaza evaluarea ofertelor depuse in cadrul concursului
public de oferta pentru concesionarea de activitati de exploatare, avand in
vedere capacitatea financiara si capacitatea tehnica a ofertantilor, precum si
programul de dezvoltare-exploatare a resurselor/rezervelor minerale.
(2) Punctajele corespunzatoare criteriilor prevazute la alineatul
precedent, alte elemente de evaluare, precum si modul de evaluare se stabilesc,
prin ordin al conducatorului A.N.R.M., pentru fiecare concurs public de oferta.
(3) Dispozitiile subsectiunii 7 din sectiunea 1 se aplica in mod
corespunzator, cu exceptia prevederilor art. 58 si ale art. 67 - 70.
Art. 96
(1) Evaluarea programului de dezvoltare-exploatare a resurselor/rezervelor
minerale are in vedere propunerile facute de ofertant, corespunzatoare
parametrilor stabiliti la art. 93 alin. (2).
(2) Punctajul corespunzator programului de dezvoltare-exploatare a
resurselor/rezervelor minerale include punctajele corespunzatoare fiecarui
parametru.
Art. 97
(1) Lipsa mentionarii situatiei executarii de catre ofertant a vreuneia
dintre obligatiile catre bugetele prevazute la art. 59 alin. (1), a oricarui
indicator privind bonitatea financiara ori a oricarui element de evaluare a
capacitatii tehnice sau a oricarei propuneri corespunzatoare parametrilor
stabiliti potrivit art. 93 alin. (2) atrage depunctarea.
(2) Depunctarea se propune de catre evaluator si se hotaraste de catre
comisie.
Art. 98
(1) Evaluarea programului de dezvoltare-exploatare a resurselor/rezervelor
minerale si punctarea acestuia cu mai putin de jumatate din punctajul maxim
stabilit in conditiile art. 95 alin. (2) atrage descalificarea ofertei si
transmiterea acesteia ofertantului, dupa implinirea termenului de evaluare si
declarare a castigatorului concursului public de oferta pentru concesionarea de
activitati de exploatare.
(2) In cazul unor punctaje egale intre ofertantii clasati pe primul loc,
este declarat castigator ofertantul care a obtinut punctajul mai mare la
programul de dezvoltare-exploatare a resurselor/rezervelor minerale.
(3) Dispozitiile subsectiunii 9 din sectiunea 1 se aplica in mod
corespunzator, cu exceptia celor prevazute la art. 75 alin. (2) si la art. 76.
Art. 99
(1) Comisia prevazuta la art. 94 alin. (1) negociaza cu ofertantul declarat
castigator conditiile si clauzele licentei de concesiune, inclusiv
documentatiile tehnico-economice stabilite la art. 94 alin. (1).
(2) Documentatiile prevazute la alin. (1) se intocmesc, avandu-se in vedere
caracterul minim si obligatoriu al propunerilor facute de ofertantul declarat
castigator, corespunzator parametrilor stabiliti la art. 93 alin. (2).
(3) Documentatiile tehnico-economice refacute ca urmare a negocierii sunt
depuse de ofertantul declarat castigator, in termenul convenit cu A.N.R.M.
(4) Termenele de negociere si de refacere a documentatiilor
tehnico-economice se stabilesc prin ordin al conducatorului A.N.R.M., sub
sanctiunea descalificarii.
(5) Imposibilitatea finalizarii negocierii din culpa ofertantului declarat
castigator atrage descalificarea acestuia si organizarea unui nou concurs
public de oferta pentru concesionarea de activitati de exploatare.
(6) Descalificarea propusa de comisie si aprobata de conducatorul A.N.R.M.
se comunica de indata ofertantului.
(7) Decizia de descalificare poate fi contestata in conditiile subsectiunii
10 din sectiunea 1, care se aplica corespunzator.
Art. 100
(1) Elementele din cuprinsul documentatiilor tehnico-economice prevazute la
art. 93 alin. (1), care se negociaza, sunt stabilite prin ordin al
conducatorului A.N.R.M.
(2) Dispozitiile subsectiunii 11 din sectiunea 1 se aplica in mod
corespunzator, cu exceptia celor prevazute la art. 88 alin. (2) si (4).
Art. 101
Licenta de concesiune a activitatilor de exploatare se incheie la cererea
scrisa a ofertantului declarat castigator, adresata A.N.R.M., insotita de
documentatiile stabilite la art. 20 alin. (1) din Legea minelor, refacute
conform art. 99.
CAP. 5
Documentatiile pentru valorificarea resurselor/rezervelor minerale
Art. 102
Documentatiile pentru valorificarea resurselor/rezervelor minerale se
intocmesc in conformitate cu prevederile Legii minelor si ale prezentelor
norme.
Art. 103
(1) Studiul de fezabilitate va cuprinde:
a) prezentarea generala a agentului economic;
b) situatia resurselor/rezervelor minerale, inclusiv miscarea acestora;
c) indicatorii tehnico-economici privind deschiderea, pregatirea si
exploatarea resurselor/rezervelor minerale;
d) capacitatile de productie si structura acestora;
e) situatia personalului si cheltuielile cu munca vie;
f) analiza produselor si a pietei;
g) analiza de risc;
h) organizarea si managementul;
i) planul initial de incetare a activitatii miniere, care va cuprinde si
programul de monitorizare a factorilor de mediu postinchidere;
j) planul de management al reziduurilor miniere;
k) finantarea investitiei;
l) devizul general estimativ al investitiei;
m) anexele:
I. documentatia cu calculul resurselor/rezervelor minerale;
II. documentatia tehnica cu delimitarea perimetrului de exploatare.
(2) Planul de management al reziduurilor miniere va cuprinde: tratarea,
recuperarea si depozitarea reziduurilor rezultate ca urmare a activitatilor
miniere pe durata licentei si in faza de inchidere si postinchidere a
minei/carierei pentru reducerea impactului asupra mediului si comunitatilor
umane.
(3) Continutul-cadru al studiului de fezabilitate va avea la baza
instructiuni tehnice emise de A.N.R.M.
(4) Pentru executarea, punerea in functiune si exploatarea obiectivelor de
investitii aferente valorificarii resurselor/rezervelor minerale se vor obtine
avizele si acordurile necesare, conform legii.
Art. 104
(1) Planul de dezvoltare a exploatarii va fi detaliat in programe de
exploatare anuale, ce vor fi transmise spre avizare compartimentelor de
inspectie teritoriala ale A.N.R.M., in luna decembrie a anului anterior celui
pentru care sunt intocmite.
(2) Planul de dezvoltare si programele anuale de exploatare se intocmesc
conform instructiunilor tehnice emise de catre A.N.R.M.
Art. 105
Studiul de impact asupra mediului si bilantul de mediu, dupa caz, se
intocmesc in conformitate cu prevederile legislatiei in domeniul mediului.
Art. 106
Expertizarea documentatiilor de evaluare a resurselor/rezervelor minerale
se face numai la solicitarea A.N.R.M., conform instructiunilor tehnice
elaborate de aceasta.
Art. 107
(1) In vederea autorizarii inceperii activitatilor miniere prevazute in
licenta, titularul prezinta A.N.R.M., in termen de 150 de zile de la data
intrarii in vigoare a licentei, documentele prevazute la art. 22 alin. (1) din
Legea minelor.
(2) A.N.R.M. autorizeaza inceperea activitatilor miniere in termen de 30 de
zile de la data depunerii documentelor prevazute la alin. (1).
(3) Titularul incepe activitatile miniere autorizate in conditiile
prezentului articol, in termen de maximum 30 de zile de la data autorizarii.
(4) Titularul trebuie sa prezinte, in vederea obtinerii autorizarii
inceperii activitatilor miniere, acordul proprietarilor sau al
administratorilor terenului privind accesul la suprafetele necesare executarii
activitatilor miniere in primul an de activitate, in concordanta cu avizul la
programul de explorare/exploatare, un plan de situatie (intocmit in sistemul de
coordonate Stereo'70) al perimetrului de explorare/exploatare, cu localizarea
terenurilor obtinute, vizate de institutiile de la care se preiau terenurile,
si copii de pe contractele de concesionare. Cand detinatorii de terenuri sunt
persoane private, se va face dovada cumpararii, inchirierii terenului sau orice
alte modalitati de dobandire a folosirii terenului.
Art. 108
Protectia si exploatarea in siguranta a zacamintelor de resurse/rezerve
minerale se fac in conformitate cu instructiunile tehnice emise de A.N.R.M.
CAP. 6
Transferul licentelor de concesiune
Art. 109
(1) Titularul licentei de concesiune poate transfera unei alte persoane
juridice drepturile dobandite si obligatiile asumate, numai cu aprobarea
prealabila, in scris, a A.N.R.M.
(2) Transferul realizat fara aprobarea A.N.R.M. este nul de drept.
Art. 110
Pentru aprobarea transferului este necesara indeplinirea cumulativa a
urmatoarelor criterii:
a) licenta de concesiune sa fie in vigoare;
b) persoana catre care urmeaza sa fie transferata licenta de concesiune sa
nu inregistreze debite restante la bugetele prevazute la art. 59 alin. (1), conform
certificatelor prevazute la art. 60 alin. (1) lit. b);
c) obligatiile asumate de catre titular prin licenta de concesiune sa fie
indeplinite in raport cu durata derulata din aceasta sau persoana juridica
catre care se realizeaza transferul sa se angajeze sa preia si obligatiile
neexecutate;
d) persoana juridica catre care se realizeaza transferul sa aiba
capacitatea tehnica si capacitatea financiara necesare preluarii obligatiilor
stabilite prin licenta de concesiune;
e) prin transfer sa se mentina conditiile existente ale concesiunii, astfel
cum sunt stabilite prin licenta;
f) persoana catre care urmeaza sa fie transferata licenta de concesiune sa
fie specializata pentru executarea de activitati miniere si atestata de catre
A.N.R.M.
Art. 111
(1) Transferul se solicita, in scris, de catre titular impreuna cu persoana
juridica catre care urmeaza a fi transferata licenta de concesiune.
(2) Cererea, semnata si stampilata de reprezentantii legali ai celor doua
persoane juridice, este insotita de urmatoarele documente:
a) certificat constatator emis de oficiul registrului comertului privind
persoana juridica catre care urmeaza a fi transferata licenta de concesiune;
b) memoriu, intocmit de titular, cuprinzand motivele care au determinat
solicitarea aprobarii transferului licentei de concesiune;
c) hotararile organelor de conducere ale celor doua persoane juridice, prin
care aproba transferul licentei de concesiune;
d) copie, certificata pentru conformitate, de pe actul constitutiv si de pe
certificatul de inregistrare ale persoanei juridice catre care urmeaza sa fie
transferata licenta de concesiune;
e) acte privind capacitatea tehnica si capacitatea financiara ale persoanei
juridice catre care urmeaza sa fie transferata licenta de concesiune;
f) raport privind activitatea miniera desfasurata de titular, pana la
momentul solicitarii aprobarii transferului, cu mentionarea expresa a stadiului
de indeplinire a obligatiilor stabilite prin licenta si rezultatele obtinute;
g) aprobarea privind transferul, emisa de ministerul care coordoneaza sau
in subordinea caruia se afla vreuna dintre persoanele juridice.
Art. 112
A.N.R.M. analizeaza solicitarea de aprobare a transferului licentei de
concesiune si hotaraste modul de solutionare, in termen de 60 de zile, avand in
vedere criteriile prevazute de art. 110 si 111.
Art. 113
Transferul licentei de concesiune se aproba de conducatorul A.N.R.M. prin
ordin, conform art. 24 alin. (1) din Legea minelor.
Art. 114
(1) In cazurile prevazute la art. 24 alin. (3) din Legea minelor, licenta,
astfel cum a fost negociata, se acorda prin actul aditional, de catre A.N.R.M.,
persoanei juridice succesoare care a preluat, in tot sau in parte, patrimoniul
titularului, incluzand si drepturile si obligatiile convenite prin licenta de
concesiune.
(2) Pentru acordarea licentei de concesiune in conditiile alin. (1)
persoana juridica succesoare notifica A.N.R.M. despre efectuarea operatiunii de
preluare, in tot sau in parte, a patrimoniului si solicita expres acordarea
licentei.
(3) Solicitarea va fi insotita de copii de pe actele juridice privind
operatiunea de preluare, in tot sau in parte, a patrimoniului.
Art. 115
A.N.R.M. analizeaza solicitarea si hotaraste modul de solutionare, in
termen de 30 de zile de la data inregistrarii acesteia.
Art. 116
Documentatiile care au stat la baza aprobarii transferului ori acordarii
licentei de concesiune se arhiveaza si se pastreaza pentru fiecare operatiune.
CAP. 7
Regimul taxelor, redeventelor, tarifelor si al garantiei financiare pentru
refacerea mediului
Art. 117
(1) Titularii de licente/permise sunt obligati la plata catre bugetul de
stat a taxelor anuale prevazute la art. 44 din Legea minelor, care vor fi
achitate dupa cum urmeaza:
a) pentru primul an de activitate, la data intrarii in vigoare a actului de
dare in administrare sau in concesiune, proportional cu numarul de luni ramase
pana la sfarsitul anului;
b) pentru urmatorii ani de activitate, pana la data de 31 decembrie a
anului in curs, pentru anul urmator;
c) pentru titularii de permis de exploatare, la data eliberarii acestuia,
conform prevederilor art. 28 alin. (3) din Legea minelor.
(2) Taxele anuale datorate pana la data intrarii in vigoare a Legii minelor
nu se modifica.
(3) Taxele anuale se aplica la suprafata perimetrelor de prospectiune, de
explorare sau de exploatare, inscrisa in actele de dare in administrare sau in
concesiune, cu luarea in considerare si a reducerilor perimetrelor de
explorare, cu indeplinirea cerintelor prevazute la art. 16 alin. (5) din Legea
minelor.
Art. 118
Titularii licentelor/permiselor, care realizeaza productie miniera, sunt
supusi la plata catre bugetul de stat a redeventei miniere, conform art. 45 din
Legea minelor, din ziua inceperii realizarii productiei.
Art. 119
(1) Baza de calcul al redeventei miniere o constituie valoarea productiei
miniere realizate, stabilita in conformitate cu preturile practicate si cu
cantitatea de produse miniere rezultate, pentru perioada pentru care se
calculeaza, fara valoarea rezultata din activitatea de prelucrare a produselor
extrase, conform prevederilor art. 45 alin. (3) din Legea minelor.
(2) Modul de raportare si de calcul al valorii productiei si redeventei
miniere datorate de catre titularii actelor de dare in administrare sau in
concesiune se stabileste prin instructiuni tehnice aprobate prin ordin al
conducatorului A.N.R.M., cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
(3) Sumele reprezentand taxa anuala si redeventa datorate bugetului de
stat, potrivit Legii minelor, se declara de catre platitor la organul fiscal
competent, pe formularul stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice.
(4) Pentru actele de dare in administrare sau in concesiune, incheiate
inainte de intrarea in vigoare a Legii minelor si aprobate sau in curs de
aprobare de catre Guvern, valoarea productiei miniere care sta la baza
calculului redeventei datorate se face conform prevederilor actelor normative
aflate in vigoare la data incheierii acestora.
Art. 120
Sumele reprezentand contravaloarea lucrarilor prevazute in programul de
lucrari de prospectiune/explorare prevazute prin permisul de
prospectiune/licenta de explorare, scadente la data renuntarii la concesiunea
miniera sau darea in administrare miniera si neexecutate din motive imputabile,
se vor vira la bugetul de stat in termen de 90 de zile de la data incetarii
concesiunii, conform art. 32 alin. (1) lit. b) din Legea minelor.
Art. 121
Produsele miniere realizate de catre titular, in functie de rezerva
minerala exploatata, se nominalizeaza in actele de dare in administrare sau in
concesiune si se actualizeaza prin acte aditionale insusite de catre titular si
de catre A.N.R.M., ori de cate ori este cazul.
Art. 122
Titularii actelor de dare in administrare sau in concesiune pentru
exploatare, care sunt obligati la plata redeventei miniere, au obligatia sa
calculeze si sa inregistreze in contabilitate, lunar, valoarea productiei
miniere, cheltuielile de prelucrare si valoarea redeventei si sa o achite
trimestrial, cu scadenta pana la data de 20 a primei luni a trimestrului
urmator pentru care trebuie platita redeventa, in conformitate cu art. 45 alin.
(4) din Legea minelor.
Art. 123
Obligatia de plata a redeventei miniere revine si titularilor de acte de
dare in administrare sau in concesiune pentru explorare, care realizeaza
productie miniera prin exploatare experimentala, in conditiile legii si ale
prezentelor norme.
Art. 124
Titularii licentelor/permiselor sunt obligati ca in termen de 15 zile de la
data eliberarii documentelor de concesiune/administrare sa depuna la organul
fiscal de care apartin declaratia de inregistrare ca platitori de redevente
miniere, conform legislatiei in vigoare.
Art. 125
(1) Verificarea datelor pe baza carora se calculeaza taxele si redeventele
miniere, precum si a sumelor acestora si a scadentelor de plata se face de
catre A.N.R.M. si de catre organele administratiei publice cu atributii in
domeniul controlului financiar.
(2) Titularii au obligatia de a transmite A.N.R.M. datele si informatiile
pe baza carora a fost calculata redeventa miniera cuvenita conform legii, in
termenele stabilite prin ordin al presedintelui A.N.R.M., potrivit prevederilor
art. 119 alin. (2).
Art. 126
Nerespectarea termenelor de raportare stabilite prin ordin al presedintelui
A.N.R.M. se sanctioneaza conform prevederilor art. 57 alin. (1) lit. b) din
Legea minelor, iar furnizarea de informatii eronate privind valoarea productiei
miniere si valoarea rezultata din activitatea de prelucrare a produselor
miniere, care sta la baza stabilirii contravalorii redeventei datorate, se
sanctioneaza conform prevederilor art. 34 lit. f) din Legea minelor.
Art. 127
Pentru neplata in termen a taxelor pentru activitatea de prospectiune,
explorare si exploatare si/sau a redeventei miniere se datoreaza dobanzi si
penalitati de intarziere, in conformitate cu reglementarile privind colectarea
creantelor bugetare, si se sanctioneaza conform prevederilor art. 57 alin. (1)
lit. c) din Legea minelor.
Art. 128
(1) Sumele incasate prin perceperea tarifelor prevazute la art. 48 alin.
(1) din Legea minelor vor fi administrate, contabilizate si utilizate de catre
A.N.R.M. conform art. 48 alin. (2) din Legea minelor.
(2) Disponibilitatile existente in soldul contului la sfarsitul anului se
reporteaza ca venituri in anul urmator, in conformitate cu prevederile art. 48
alin. (3) din Legea minelor.
(3) Veniturile constituite potrivit alin. (1) si cheltuielile aferente
acestora se aproba prin anexa la legea bugetului de stat.
(4) Detalierea cheltuielilor care se finanteaza din veniturile prevazute la
alin. (1) pentru destinatiile prevazute la art. 48 alin. (2) din Legea minelor
se face prin ordin al conducatorului A.N.R.M.
(5) Fondul lunar pentru acordarea de stimulente personalului, prevazute la
art. 48 alin. (2) din Legea minelor, se constituie prin aplicarea unei cote de
pana la 40% asupra veniturilor lunare realizate de A.N.R.M. prin perceperea
tarifelor in exercitarea atributiilor sale, conform art. 48 alin. (1) din Legea
minelor.
(6) Constituirea si utilizarea fondului destinat stimularii personalului se
realizeaza conform prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 500/2002
privind finantele publice si ale ordinului conducatorului A.N.R.M.
Art. 129
Sumele aferente transferului de tehnologie si perfectionarii profesionale,
prevazute la art. 39 lit. q) din Legea minelor, vor fi gestionate printr-un
cont distinct, deschis la Trezoreria Statului pe seama A.N.R.M., si vor fi
utilizate, la solicitarea A.N.R.M. si numai cu acordul titularului de licenta
privind destinatia lor, pentru urmatoarele categorii de actiuni:
a) achizitie de echipamente si servicii necesare desfasurarii activitatii
proprii;
b) participare la programele de pregatire profesionala in domeniile de
specialitate (geologie, geofizica, minerit), mediu, legislatie, negocieri etc.;
c) schimb de experienta si participare la evenimente organizate de catre
firme specializate, organisme si organizatii internationale, in scopul
promovarii imaginii externe a Romaniei in domeniul mineritului;
d) transfer de know-how.
Art. 130
Garantia financiara pentru refacerea mediului, in cazul licentei de
explorare, se constituie anual, in prima luna a perioadei la care se refera, si
se stabileste in licenta, astfel incat sa acopere lucrarile pentru refacerea
mediului specificate in proiectul de refacere a mediului.
Art. 131
Garantia financiara pentru refacerea mediului, in cazul licentei de
exploatare, se constituie anual, in prima luna a perioadei la care se refera,
si se stabileste in licenta, astfel incat sa acopere lucrarile pentru refacerea
mediului specificate in planul de refacere a mediului si in proiectul tehnic.
Art. 132
In cazul permisului de exploatare, garantia financiara pentru refacerea
mediului se constituie la data eliberarii si se stabileste prin acesta, astfel
incat sa acopere lucrarile de refacere a mediului prevazute in programul de
exploatare pe perioada respectiva.
Art. 133
(1) Garantia financiara pentru refacerea mediului anuala nu poate fi mai
mica decat valoarea lucrarilor de refacere a mediului aferente anului respectiv.
(2) Garantia financiara pentru refacerea mediului, in cazul licentei de
explorare/exploatare si a permisului de exploatare poate fi sub forma de
depozit bancar, scrisoare de garantie bancara irevocabila sau alte modalitati
prevazute de lege. Depozitul bancar ce constituie garantia financiara pentru
refacerea mediului va fi depus la o banca agreata de A.N.R.M.
(3) A.N.R.M. elaboreaza instructiuni tehnice privind aplicarea si urmarirea
masurilor stabilite in programul de conformare, planul de refacere a mediului
si proiectul tehnic, precum si modul de operare cu garantia financiara pentru
refacerea mediului afectat de activitatile miniere.
Art. 134
Titularul licentei/permisului nu este raspunzator de deteriorarea mediului
inconjurator prin activitati miniere anterioare acordarii
concesiunii/administrarii, a caror remediere revine faptuitorului.
CAP. 8
Inchiderea minelor
Art. 135
Dependintele si anexele tehnice ale exploatarii, care revin in proprietatea
statului conform art. 37 alin. (2) din Legea minelor, sunt cele prevazute in
programul tehnic de inchidere a minelor/carierelor, intocmit conform
instructiunilor tehnice emise de A.N.R.M. si de ministerul de resort.
Art. 136
Titularul licentei de exploatare anulate ramane raspunzator de integritatea
dependintelor si anexelor tehnice ale exploatarii, care trec in proprietatea
statului, in limita termenului de 3 luni de la incetarea concesiunii sau a
administrarii, prevazut la art. 37 alin. (4) din Legea minelor.
Art. 137
Dependintele si anexele tehnice ale exploatarilor, revenite in proprietatea
statului ca urmare a deciziei de incetare a concesiunii sau a administrarii,
conform art. 37 din Legea minelor, vor fi utilizate prin:
a) darea lor in folosinta, ca utilitati integrate procesului de exploatare,
noilor titulari de licenta de exploatare obtinuta conform legii. In acest caz
aceste dependinte si anexe tehnologice vor fi nominalizate intr-o anexa la
licenta;
b) conservare, prin grija agentului economic, si cu aprobarea ministerului
de resort in cazul companiilor/societatilor miniere nationale, la minele si
carierele pentru care s-a decis incetarea temporara a activitatii de exploatare
si conservarea acestora.
Art. 138
Incetarea activitatii miniere se face conform instructiunilor tehnice
elaborate de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale si de ministerul de
resort.
Art. 139
Sumele reprezentand contravaloarea lucrarilor de conservare/inchidere
neexecutate, puse la dispozitie A.N.R.M. conform art. 32 alin. (1) lit. d) din
Legea minelor, vor fi utilizate conform instructiunilor tehnice elaborate in
conditiile art. 138.
CAP. 9
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 140
Clasificarea internationala a resurselor/rezervelor minerale si
constituirea F.N.R/R. conform acestei clasificari se aplica experimental pana
la data de 31 decembrie 2005. Pana la aceasta data se mentin, in paralel,
evidenta si miscarea rezervelor conform clasificarii utilizate pana la data
intrarii in vigoare a Legii minelor.
Art. 141
(1) Ministerul de resort va gestiona executarea programului geologic
national si, in calitatea sa de ordonator principal de credite, va asigura
finantarea acestuia si din surse bugetare. Instituirea perimetrelor de cercetare
geologica, precum si regimul acestora se vor conforma prevederilor Legii
minelor.
(2) Pana la data intrarii in vigoare a licentelor de exploatare si/sau de
explorare atribuite direct conform art. 46 din Legea minelor nr. 61/1998,
titularii acestora isi vor desfasura activitatea miniera pe baza avizelor la
programele anuale de exploatare si/sau cercetare, in limitele perimetrelor
existente.
Art. 142
Sunt considerate licente de exploatare in curs de aprobare de catre Guvern,
in sensul art. 60 alin. (1) din Legea minelor, acele licente incheiate de
A.N.R.M. cu persoane juridice si neintrate in vigoare.
Art. 143
Titularii licentelor de exploatare in vigoare sau in curs de aprobare vor
elabora si vor transmite la A.N.R.M. documentatiile tehnico-economice, dupa cum
urmeaza:
a) planul initial de incetare a activitatii, parte a studiului de
fezabilitate;
b) proiectul tehnic de refacere a mediului;
c) programul de monitorizare a factorilor de mediu postinchidere;
d) studiul de evaluare a impactului social si planul de atenuare a
impactului social.
Art. 144
Instructiunile tehnice prevazute la art. 17, 22, 23, 26, 36, 103, 104, 106,
108, 119, 133, 135 si 138 se vor emite prin ordin al conducatorului A.N.R.M. si
se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.