DECIZIE Nr. 81 din 19 mai 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(1) lit. e) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si
reintegrarea lor profesionala, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 220 din 16 iunie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991, republicata,
invocata de Nagy Ferenc in Dosarul nr. 2.378/1997 al Curtii de Apel Cluj-Napoca
- Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 5 mai 1998 si sunt
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 12 mai 1998 si apoi pentru
data de 19 mai 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea nr. 1.213 din 2 octombrie 1997, Curtea de Apel Cluj-Napoca
- Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991, republicata,
invocata de Nagy Ferenc in Dosarul nr. 2.378/1997 al acestei instante.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. e)
din Legea nr. 1/1991, republicata, potrivit carora nu beneficiaza de ajutor de
somaj sau de ajutor de integrare profesionala absolventii invatamantului liceal
care urmeaza forme superioare de pregatire profesionala, au caracter
discriminatoriu in opinia autorului, in ceea ce priveste persoanele care
urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior si care, fiind
salariate, au devenit intre timp someri, privarea lor de ajutorul de somaj,
potrivit dispozitiilor sus-mentionate, constituind o incalcare a prevederilor
art. 16 alin. (1) si (2), art. 26 alin. (2), art. 32 alin. (1), art. 38 alin.
(1) si (2), art. 43 alin. (1) si (2), art. 45 alin. (1) si (2) si ale art. 134
alin. (2) lit. e) din Constitutie.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza exceptia invocata ca
"nefondata", intrucat dispozitiile art. 6 din Legea nr. 1/1991,
republicata, reglementeaza exceptii care "au in vedere prevederi legale
care reglementeaza masuri ce asigura posibilitatea de a realiza venituri din
munca si alte masuri de protectie sociala, in cazul reclamantului, obtinerea de
bursa".
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului
pentru a-si exprima punctele lor de vedere.
In punctul sau de vedere Guvernul apreciaza ca dispozitiile art. 6 alin.
(1) lit. e) din Legea nr. 1/1991, republicata, nu contravin prevederilor
constitutionale, deoarece pe perioada studiilor universitare studentii
beneficiaza de bursa si de alte forme de ajutor prevazute de Legea
invatamantului nr. 84/1995.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, sustinerile partii
prezente si dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei
si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991, republicata, prevede ca nu
pot beneficia de ajutor de somaj sau de ajutor de integrare profesionala
absolventii invatamantului liceal care urmeaza forme superioare de pregatire
profesionala. In speta, in timpul studiilor universitare autorul exceptiei a
avut calitatea de salariat, pe care insa a pierdut-o devenind somer. In temeiul
dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991, republicata,
acestuia nu i s-a mai platit ajutorul de somaj.
Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 95 din 18 septembrie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr. 350 din 27 decembrie
1996, a statuat ca dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991,
republicata, sunt constitutionale. Aceasta decizie a avut insa in vedere numai
prevederile art. 3 alin. (1) lit. a) din aceasta lege ce asimileaza, in anumite
conditii, somerilor absolventii invatamantului liceal care nu s-au putut
incadra in munca. In cauza de fata insa, situatia este alta, intrucat priveste
conditia de somer a persoanelor incadrate carora li s-a desfacut contractul de
munca dintr-un motiv neimputabil acestora si care beneficiaza, potrivit Legii
nr. 1/1991, republicata, de ajutorul de somaj, pe de o parte, si aceleasi
persoane care, desi somere, sunt private de plata acestui ajutor, intrucat
urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior, pe de alta parte.
Dreptul la ajutorul de somaj este nu numai un drept legal, prevazut de
Legea nr. 1/1991, republicata, ci si constitutional, potrivit art. 43 alin. (2)
din legea fundamentala. Privarea de ajutorul de somaj a somerilor ce urmeaza
cursurile unei institutii de invatamant superior constituie o discriminare in
sensul art. 16 alin. (1) din Constitutie privind egalitatea cetatenilor in fata
legii sau a autoritatilor publice, fara privilegii sau discriminari.
Principiul egalitatii in fata legii si a autoritatilor publice se aplica,
prin natura lui, tuturor drepturilor si libertatilor consacrate prin
Constitutie sau lege. Acest principiu este prevazut si la art. 14 din Conventia
europeana pentru apararea drepturilor omului si a fost consacrat si in practica
jurisdictionala a Curtii Europene a Drepturilor Omului. Astfel, in cazul Marekx
contra Belgiei, Curtea Europeana a adoptat o solutie in temeiul articolului
sus-mentionat, retinand ca orice diferenta de tratament, facuta de stat intre
indivizi aflati in situatii analoage, trebuie sa-si gaseasca o justificare
obiectiva si rezonabila.
Faptul ca un somer urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior
nu constituie o justificare obiectiva si rezonabila pentru decaderea sa din
dreptul la plata ajutorului de somaj, care, asa cum s-a aratat, constituie un
drept constitutional.
De principiu, exercitiul unui drept constitutional, cum este dreptul la
invatatura, nu poate reprezenta un motiv de decadere din exercitiul altui drept
constitutional care este ajutorul de somaj. De asemenea, acest motiv nu se
incadreaza in nici una din ipotezele prevazute la art. 49 alin. (1) din
Constitutie pentru restrangerea exercitiului unor drepturi.
Din aceste considerente rezulta si diferenta fata de solutia adoptata prin
Decizia Curtii Constitutionale nr. 95 din 18 septembrie 1996, deoarece privarea
de ajutorul de somaj a unor someri, intrucat isi exercita dreptul la
invatatura, reprezinta o discriminare fata de ceilalti someri care se bucura de
ajutorul de somaj atat in temeiul art. 43 alin. (2) din Constitutie, cat si al
art. 2 din Legea nr. 1/1991, republicata, ei suportand, cat erau incadrati,
plata asigurarilor sociale.
Legea nr. 1/1991, fiind anterioara Constitutiei, potrivit art. 150 alin.
(2) din legea fundamentala, ar fi necesar sa faca parte din legislatia asupra
careia Consiliul Legislativ urmeaza sa propuna masuri pentru punerea ei de
acord cu normele si principiile Constitutiei. Avand in vedere aceasta
obligatie, se impune ca aceasta analiza sa aiba in vedere si eliminarea din
legislatie a discriminarii ce face obiectul exceptiei de fata, spre a se adopta
o reglementare corespunzatoare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia invocata de Nagy Ferenc in Dosarul nr. 2.378/1997 al Curtii
de Apel Cluj-Napoca - Sectia civila si constata ca dispozitiile art. 6 alin.
(1) lit. e) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si
reintegrarea lor profesionala, republicata, sunt neconstitutionale in cazul in
care se aplica unei persoane care, ca urmare a desfacerii contractului de munca
dintr-o cauza neimputabila acesteia, a devenit somer si are, potrivit legii,
dreptul la ajutor de somaj.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 mai 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Maria Bratu