HOTARARE Nr. 318 din 11 mai 1995
privind aprobarea criteriilor de selectie a agentilor economici beneficiari ai
fondului de redresare financiara si a modului de gestionare a acestuia
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 93 din 17 mai 1995
In temeiul art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele
masuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei
financiare si de imbunatatire a decontarilor in economie,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba criteriile de selectie a agentilor economici beneficiari ai
fondului de redresare financiara, precum si modul de gestionare a acestuia,
prevazute in anexa, care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare, Strategie
si Reforma Economica,
Mircea Cosea
Presedintele Consiliului
de administratie al Fondului
Proprietatii de Stat,
Emil Dima
Presedintele Agentiei
de Restructurare,
Dan Dumitru Popescu
ANEXA 1
CRITERIILE DE SELECTIE
a agentilor economici beneficiari ai fondului de redresare financiara si modul
de gestionare a acestuia
I. Criteriile de selectie a agentilor economici beneficiari ai fondului de
redresare financiara
Criteriile de selectie a agentilor economici in functie de destinatia
fondului de redresare financiara sunt:
A. Acordarea de facilitati personalului disponibilizat, conform
prevederilor art. 22 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele
masuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei
financiare si de imbunatatire a decontarilor in economie.
Beneficiaza de aceste facilitati personalul disponibilizat la regiile
autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat, carora prin
hotarare a Guvernului li s-a instituit regimul special de supraveghere
economico-financiara, ca urmare a aplicarii programelor de restructurare si
redresare financiara aprobate.
Disponibilizarea personalului din cadrul agentilor economici la care s-a
instituit regimul special de supraveghere se face pe baza evaluarilor concrete
- esalonate in timp - de disponibilizare a personalului, care se vor constitui
ca parti componente ale programelor de restructurare si redresare financiara
aprobate.
B. Acordarea de credite fara dobanda consumatorilor de energie electrica si
gaze naturale - regii autonome si societati comerciale cu capital majoritar de
stat.
Agentii economici beneficiari ai fondului de redresare financiara la
dispozitia Guvernului sunt selectati de ministerele de resort, in cazul regiilor
autonome, si de ministere impreuna cu Agentia de Restructurare si Fondul
Proprietatii de Stat, in cazul societatilor comerciale cu capital majoritar de
stat.
Selectia acestora se face avand in vedere indeplinirea a minimum patru
dintre urmatoarele criterii:
1. sunt in incapacitate de plata reflectata prin gradul scazut de
lichiditate pe termen scurt;
2. au un volum insemnat de plati restante, acestea insumind cel putin 1/5
din veniturile totale prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli;
3. platile restante aferente consumului de energie electrica si/sau de gaze
naturale au o pondere insemnata in totalul platilor restante;
4. prin incetarea sau restrangerea substantiala a activitatii genereaza
fenomene sociale pe plan local. Se vor avea in vedere: numarul si ponderea
personalului angajat in unitatea respectiva in totalul fortei de munca ocupate
din localitate, structura personalului, posibilitatile de recalificare si
plasare in zona a personalului disponibilizat si altele;
5. au o pondere semnificativa in ansamblul activitatii ramurii sau
sectorului, iar prin nefunctionare provoaca efecte negative puternice, atat
economice cat si sociale, asupra celorlalti agenti economici care au
contractele incheiate pentru desfacerea productiei.
Analiza pentru selectarea agentilor economici se face plecand de la
situatia economico-financiara pe baza de bilant, raportari trimestriale si
ultima balanta de verificare intocmita, agentul economic avand obligatia de a
prezenta o sinteza potrivit modelului anexat.
Totodata, agentii economici, potentiali beneficiari ai fondului de
redresare financiara, trebuie sa prezinte o situatie fundamentata asupra
modului in care vor rezolva problema lichiditatilor financiare pentru o
perioada de minimum un an de la primirea imprumutului, precum si actiunile de
imbunatatire a situatiei financiare, justificate prin:
- program de restructurare cu masuri concrete de reducere a costurilor, in
special a consumurilor energetice, de oprire temporara sau definitiva a
instalatiilor si capacitatilor care genereaza pierderi, de dimensionare a
personalului in functie de volumul de activitate, de adaptare a productiei la
cerintele pietei;
- actiuni pentru asigurarea desfacerii productiei pe baza de contracte;
- masuri de incasare a creantelor, inclusiv prin aplicarea Legii nr.
76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de
compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de
plata si a blocajului financiar, republicata;
- respectarea disciplinei valutare cu privire la repatrierea valutei,
conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, aprobata prin Legea nr.
12/1995;
- neefectuarea de aprovizionari si plati in avans, precum si necreditarea,
sub nici un motiv, a altor agenti economici;
- dimensionarea corespunzatoare si incasarea veniturilor din locatii de
gestiune si inchirieri;
- valorificarea mijloacelor fixe inactive, fara perspective de utilizare,
potrivit prevederilor Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului
imobilizat in active corporale si necorporale, si a normelor metodologice de
aplicare a acesteia, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul
finantelor, nr. 746 din 9 iunie 1994.
In urma analizelor efectuate pe baza elementelor mai sus mentionate,
ministerele de resort pentru regiile autonome si ministerele, impreuna cu
Agentia de Restructurare si Fondul Proprietatii de Stat, pentru societatile
comerciale, vor supune spre aprobare Guvernului, cu avizul Ministerului
Finantelor si al Consiliului pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica,
lista agentilor economici si sumele propuse a fi acordate acestora din fondul
de redresare financiara, potrivit destinatiilor aprobate prin art. 18 din Ordonanta
Guvernului nr. 13/1995.
II. Modul de gestionare a fondului de redresare financiara
Fondul de redresare financiara se constituie in baza prevederilor art. 18
din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995.
Fondul de redresare financiara se prevede anual in bugetul de stat, intr-o
suma globala rezervata la dispozitia Guvernului.
Fondul de redresare financiara se utilizeaza pe baza de hotarari ale
Guvernului, pentru urmatoarele destinatii:
a) acordarea personalului disponibilizat a unei sume egale cu 6 salarii la
nivelul salariului de baza net realizat in ultima luna de catre acesta, conform
programelor de restructurare si redresare financiara aprobate. Aceasta suma se
acorda o singura data si este neimpozabila. Personalul care beneficiaza de aceasta
suma trebuie sa aiba o vechime in munca de minimum 12 luni in cadrul agentului
economic pentru care se instituie regimul special de supraveghere
economico-financiara;
b) acordarea de credite fara dobanda regiilor autonome si societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat, consumatorilor de energie electrica si
gaze naturale, nominalizati prin hotarare a Guvernului.
Este interzis a se utiliza sumele acordate din acest fond in alte scopuri
decat cele mentionate la lit. a) si b).
Sumele acordate agentilor economici pentru plata energiei electrice si a
gazelor naturale se vor restitui de catre acestia din veniturile realizate, in
termen de pana la 3 ani.
In acest scop, ministerele de resort pentru regiile autonome si Fondul
Proprietatii de Stat pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat
vor incheia o conventie cu agentul economic, in care se va prevedea obligatia
acestuia de a rambursa fondurile alocate, la conventie anexindu-se si graficul
de restituire.
Restituirea de catre agentul economic a sumelor primite de la bugetul de
stat se face lunar, pana la data de 20 a lunii, la ministerul de resort sau la
Fondul Proprietatii de Stat, dupa caz.
Sumele primite se vireaza de catre ministerul de resort sau Fondul Proprietatii
de Stat, dupa caz, in contul bugetului de stat, subcapitolul 22.1.13
"Restituiri de credite primite din fondul de redresare financiara",
lunar, pana in ultima zi a lunii respective, in situatia cand acestea
reprezinta rate scadente aferente imprumutului acordat in anii precedenti.
In cazul cand ratele reprezinta rambursari aferente imprumutului din
acelasi an, se reintregesc cu aceste cheltuielile bugetare efectuate din fondul
de redresare financiara.
Ministerul de resort sau, dupa caz, Fondul Proprietatii de Stat va comunica
Ministerului Finantelor suma, numarul si data documentului de varsare a sumelor
restituite la bugetul de stat.
In situatia in care ratele nu se depun la timp, suma de plata se considera
restanta si pe tot timpul cat este in aceasta situatie se calculeaza penalizari
la nivelul celor care se aplica in cazul veniturilor bugetului de stat, conform
prevederilor legale.
Ministerele de resort sau Fondul Proprietatii de Stat, dupa caz, vor urmari
rambursarea sumelor conform graficului de restituire intocmit de comun acord cu
agentul economic.
In cazul lichidarii societatilor comerciale cu capital majoritar de stat
carora li s-a acordat asemenea credite, statul are prioritate absoluta la
recuperarea acestora.
Pentru acordarea sumelor din fondul de redresare financiara, ministrii de
resort sunt ordonatori principali de credite bugetare pentru regiile autonome,
iar presedintele Fondului Proprietatii de Stat, pentru societatile comerciale
cu capital majoritar de stat, in conditiile legii.
Trimestrial, o data cu darile de seama contabile, ordonatorii principali de
credite intocmesc si raporteaza Ministerului Finantelor situatia cheltuielilor
din fondul de redresare financiara si restituirea creditelor acordate din acest
fond.
Fondul Proprietatii de Stat va intocmi si va prezenta dari de seama
contabile, potrivit precizarilor metodologice elaborate de Ministerul
Finantelor.
Ordonatorii principali de credite, Fondul Proprietatii de Stat si agentii
economici vor inregistra in contabilitatea proprie operatiunile legate de
primirea fondurilor de la bugetul de stat si restituirea acestora, potrivit
precizarilor intocmite in acest scop de catre Ministerul Finantelor.
MODEL
Judetul ................................
Ministerul .............................
Unitatea ...............................
Adresa .................................
Telefonul ..............................
Codul fiscal ...........................
SITUATIA INDICATORILOR ECONOMICO-FINANCIARI
LA DATA DE .................
- mil. lei -
--------------------
Bilant Cumulat
an precedent an curent
1. Venituri din exploatare - total, din care:
- cifra de afaceri
- subventii de exploatare
2. Cheltuieli pentru exploatare - total, din care:
- energie si apa, din care:
- energie electrica
- gaze
- cheltuieli de personal - total
3. Rezultatul din exploatare
- Profit
- Pierderi
4. Venituri totale
5. Cheltuieli totale
6. Rezultatul net al exercitiului financiar
(aferent livrarilor)
7. Active circulante, din care:
- stocuri
- disponibilitati banesti
- creante, din care:
- de la furnizorii de energie electrica
- de la furnizorii de gaze naturale
8. Datorii pe termen scurt, din care:
a) curente:
- la furnizorii de energie electrica
- la furnizorii de gaze naturale
b) restante:
- la furnizorii de energie electrica
- la furnizorii de gaze naturale
9. Lichiditate generala
Active circulante
Datorii pe termen scurt*)
10. Lichiditate intermediara
Active circulante-stocuri
Datorii pe termen scurt*)
11. Lichiditate imediata
Disponibilitati banesti
Datorii pe termen scurt*)
12. Plati restante - total, din care:
- furnizori
- creditori
- impozite si taxe neplatite la termenul
stabilit in bugetul de stat sau local
- credite bancare nerambursate la scadenta
13. Ponderea platilor restante aferente consumului
de energie electrica si/sau gaze naturale in
totalul platilor restante
rd. 8b)
------- X 100
rd. 12
14. Numar mediu de salariati, din care:
- barbati:
- intre 20-40 ani
- intre 40-50 ani
- peste 50 ani
- femei:
- intre 20-40 ani
- intre 40-50 ani
- peste 50 ani
15. Ponderea personalului angajat in totalul fortei de munca ocupate din
localitate
----------------------------------------------------------------------
*) Datorii pe termen scurt = Total datorii - datorii pe termen mediu si lung.
NOTA:
Se vor anexa listele cu principalii debitori si creditori restanti in
ordinea vechimii, cu precizarea ministerului de resort.