ORDIN
Nr. 62 din 16 martie 1998
pentru aplicarea normelor metodologice privind privatizarea societatilor
comerciale si vanzarea de active
ACT EMIS DE: MINISTERUL PRIVATIZARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 151 din 15 aprilie 1998
Avand in vedere prevederile Decretului nr. 622 din 5 decembrie 1997, ale
art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, precum si dispozitiile
art. 8 din Normele metodologice privind privatizarea societatilor comerciale si
vanzarea de active, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 55/1998,
in temeiul art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 51/1998 privind organizarea
si functionarea Ministerului Privatizarii,
ministrul privatizarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Instructiunile privind anuntul publicitar pentru vanzarea de
active, cuprinse in anexa nr. 1, Instructiunile privind raportul de evaluare
pentru stabilirea pretului de oferta la vanzarea de active, cuprinse in anexa
nr. 2, Instructiunile privind grila de punctaj pentru vanzarea de active cu
plata in rate, cuprinse in anexa nr. 3a), Instructiunile privind grila de
punctaj pentru utilizarea activelor in sistem de leasing imobiliar, cuprinse in
anexa nr. 3b), Instructiunile privind modul in intocmire a contractului de
vanzare-cumparare de active, cuprinse in anexa nr. 4a), si Instructiunile
privind modul de intocmire a contractului de leasing imobiliar, cuprinse in
anexa nr. 4b).
Art. 2
Prezentul ordin va fi adus la indeplinire de catre Fondul Proprietatii de
Stat.
Art. 3
Departamentul pentru restructurare si privatizare din Ministerul
Privatizarii va coordona si va controla aplicarea prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministrul privatizarii,
Valentin M. Ionescu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind anuntul publicitar pentru vanzarea de active
(model)
Societatea Comerciala ........................................, cu sediul
in
..........................., organizeaza licitatie publica ................
*1), conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997,
aprobata prin Legea nr. 44/1998, si Normelor metodologice privind privatizarea
societatilor comerciale si vanzarea de active, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 55/1998, pentru ................. *2) a urmatoarelor active:
Denumirea Obiectul de Adresa Pretul de
activului activitate activului pornire*3)
--------- ----------- --------- ----------
........................................................................................................................................................................ .......................................................................
La pretul de adjudecare se adauga T.V.A. suportata de catre cumparator.
Licitatia va avea loc la data de .......... ora ....... la .............. .
In caz de neadjudecare la prima sedinta, se va organiza cea de-a doua
sedinta a licitatiei la data de ................. .
Dosarele de prezentare a activelor pot fi procurate, contra cost, zilnic,
de la sediul societatii comerciale, intre orele ................ .
Alte relatii privind activele ce urmeaza a fi vandute ............. *4).
Pentru participarea la licitatie, ofertantii vor depune la sediul
societatii, pana in ziua licitatiei, ora ..........................,
documentele prevazute de legislatia in vigoare, precum si dovada achitarii
contravalorii dosarului de prezentare.
Participantii la licitatie vor depune la casieria societatii sau in contul
nr. ............................., deschis la ............., taxa de
participare de ........... lei si vor face dovada consemnarii la dispozitia
societatii comerciale vanzatoare a garantiei de 3% din pretul de pornire a
licitatiei.
Valoarea terenului aferent activului .............. *5).
OBSERVATIE:
Anuntul publicitar se poate publica, cu respectarea prezentului model, si
intr-o limba straina de circulatie internationala.
-----------
*1) Se completeaza, dupa caz, cu "strigare" - in cazul vanzarii
cu plata integrala sau cu "oferte inchise in plicuri sigilate" - in
cazul vanzarii cu plata in rate sau al utilizarii in sistem de leasing.
*2) Se completeaza, dupa caz, cu "vanzarea" sau "utilizarea
in sistem de leasing".
*3) Pretul de pornire se stabileste pe baza raportului de evaluare, al
carui continut-cadru este prezentat in anexa nr. 2.
*4) Se completeaza cu informatii privind persoana desemnata sa dea relatii
suplimentare privind activul (numele, numarul de telefon).
*5) Se completeaza, dupa caz, "este inclusa in pretul de pornire a
licitatiei" sau "nu este inclusa, urmand ca acesta sa fie vandut
cumparatorului activului conform prevederilor legale in vigoare".
ANEXA 2
INSTRUCTIUNI
privind raportul de evaluare pentru stabilirea pretului de oferta la vanzarea
de active*)
(continut-cadru)
1. Valoarea activului si a terenului aferent acestuia, inregistrate in
contabilitate, la care s-au aplicat toate reevaluarile in conformitate cu
actele normative in vigoare.
2. Valoarea contabila a activului si a terenului aferent acestuia,
actualizate cu influentele modificarilor de preturi intervenite intre data
ultimei reevaluari si data intocmirii raportului de evaluare.
3. Dotarea tehnica si nivelul tehnologic al activului; uzura fizica si
morala a bunurilor incluse in activ.
4. Forta de munca utilizata in cadrul activului si calificarea acesteia.
5. Implicatii asupra societatii comerciale detinatoare:
- in cazul vanzarii activului, sa fie respectate prevederile art. 24 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr.
44/1998.
6. Sursele de aprovizionare cu materii prime, materiale si posibilitatile
de desfacere a produselor finite realizate.
7. Contracte comerciale in curs de derulare, incheiate de societatea
comerciala, vizand activul in cauza.
8. Sarcini de care este grevat activul (contracte de inchiriere, locatie,
ipoteci etc.).
9. Valoarea actualizata a investitiilor efectuate de locatar (daca este
cazul), care va fi evidentiata distinct in pretul propus pentru inceperea
licitatiei.
10. Pretul propus pentru inceperea licitatiei, din care: valoarea terenului
si/sau calculul redeventei, dupa caz.
11. Justificarea pretului propus pentru inceperea licitatiei si metoda de
evaluare folosita (la stabilirea pretului se vor avea in vedere si elementele
caracteristice ale fondului de comert, cum sunt: marca, vadul comercial,
clientela, licente, patente etc.).
12. Proiectul de contract de vanzare-cumparare de active, respectiv
proiectul de contract de leasing imobiliar, conform modelului din anexa nr. 4
la prezentul ordin.
----------
*) Cu plata integrala sau in rate, respectiv contractul de leasing
imobiliar cu clauza ferma de cumparare, dupa caz.
ANEXA 3
INSTRUCTIUNI
privind grila de punctaj pentru vanzarea de active cu plata in rate
Denumirea activului: .....................................
Licitantul:...............................................
1. Pretul oferit: ....................... mii lei maximum 70 puncte
2. Avansul: ............................. mii lei maximum 10 puncte
3. Numarul de rate lunare: ............... maximum 20 puncte
Data Semnatura si stampila
................. ........................
Modul de calcul al punctajului:
Cea mai mare oferta pentru fiecare dintre pozitiile 1 si 2 primeste
punctajul maxim, respectiv 70 si 10 puncte.
Cel mai mic termen pentru pozitia 3 primeste punctajul maxim, respectiv 20
de puncte.
Punctajele celorlalti ofertanti se calculeaza proportional, in functie de
cea mai mare valoare oferita pentru pozitiile 1 si 2 si, respectiv, invers
proportional, in functie de cea mai mica valoare, pentru pozitia 3.
Castigatorul licitatiei este cel care a obtinut punctajul total cel mai
mare.
La punctaj egal va fi declarat castigator ofertantul care ofera cel mai
mare pret.
ANEXA 3b)
INSTRUCTIUNI
privind grila de punctaj pentru utilizarea activelor in sistem de leasing
imobiliar
Denumirea activului: ..................
Licitantul: ...........................
1. Redeventa lunara oferita: .............. lei
2. Durata contractului, propusa: ...........luni maximum
40 puncte.
3. Redeventa lunara oferita x durata contractului, propusa maximum
60 puncte.
Data Semnatura si stampila
............... .......................
Modul de calcul al punctajului:
Cea mai mare oferta pentru pct. 3 primeste punctajul maxim, respectiv 60
puncte.
Cel mai mic termen pentru pct. 2 primeste punctajul maxim, respectiv 40
puncte.
Punctajele celorlalti ofertanti se calculeaza proportional, in functie de
cea mai mare valoare oferita pentru pct. 3 si, respectiv, invers proportional,
in functie de cea mai mica valoare, pentru pct. 2.
Castigatorul licitatiei este cel care a obtinut punctajul total cel mai
mare.
La punctaj egal va fi declarat castigator ofertantul care ofera cea mai
mare redeventa lunara.
ANEXA 4a)
INSTRUCTIUNI
privind modul de intocmire a contractului de vanzare-cumparare de active*)
(continut-cadru)
Nr. ..... din ..../... /.....
I. Partile contractante
Intre Societatea Comerciala ............, reprezentata legal prin
........., cu sediul in str. ........ nr. ....... sectorul ............,
municipiul Bucuresti/judetul ........, tel. .........., fax:
..................., cu contul nr. ............., deschis la Banca
..................., Sucursala ............, codul fiscal nr. ...............,
denumita in continuare vanzator, si
Societatea Comerciala .............., reprezentata legal prin ..........*2),
cu sediul in ............... str. .............. nr. ............,
inmatriculata la oficiul registrului comertului cu nr. J/.... /....*3), codul
fiscal nr. ...., cu contul nr. ............, deschis la Banca ...........,
Sucursala ..........., denumita in continuare cumparator, s-a incheiat
prezentul contract.
II. Obiectul contractului
Art. 1
Vanzatorul se obliga sa transmita dreptul de proprietate si sa remita, iar
cumparatorul, sa plateasca si sa preia bunul imobil *4), situat in
............, cu terenul aferent *5) in suprafata de .........., avand
urmatoarele vecinatati:
- la nord: .................;
- la sud: ..................;
- la vest: .................;
- la est: ................. .
Proprietatea se transmite, de drept, cumparatorului, in momentul semnarii
contractului, in conformitate cu art. 1.295 alin. 1 din Codul civil*6).
Predarea-preluarea bunului se face prin proces-verbal anexat la prezentul
contract.
III. Pretul si modalitatile de plata
Art. 2
Valoarea contractului este de ............ lei (inclusiv garantia de
participare)*7).
Evolutia ratei inflatiei sau a cursului de schimb valutar, care se
inregistreaza ulterior perfectarii prezentului contract, nu determina
renegocierea pretului*8).
Art. 3
Modalitati de plata
Partile au convenit ca plata sa se efectueze prin:
a) virament cu ordin de plata;
b) fila cec;
c) cambie;
d) acreditiv documentar irevocabil/revolving.
Plata se face in termen de ....*9) zile de la perfectarea contractului, in
contul vanzatorului, nr. ...., deschis la Banca ......, Sucursala ............
.
IV. Garantii
Art. 4
Cumparatorul se obliga sa efectueze la societatea comerciala investitiile
convenite cu vanzatorul si prevazute in anexa la prezentul contract*10).
V. Raspunderea contractuala
Art. 5
Pentru neexecutarea in totalitate sau in parte ori pentru executarea
necorespunzatoare a obligatiilor contractuale, partea aflata in culpa datoreaza
daune moratorii (penalitati de intarziere) si/sau daune-interese.
Art. 6
Daca o situatie de forta majora impiedica sau intarzie total/partial
executarea contractului, partea afectata de cazul de forta majora va fi
exonerata de raspunderea privind indeplinirea obligatiilor sale, pentru
perioada in care aceasta indeplinire este impiedicata sau intarziata de cazul
de forta majora, conform art. 1.082 si 1.083 din Codul civil.
Art. 7
Prevederile articolului precedent nu se aplica in cazul in care partea care
invoca forta majora era in intarziere.
Art. 8
Prin forta majora se intelege un eveniment neprevazut si de neinlaturat,
independent de vointa partilor, care intarzie sau impiedica total/partial
indeplinirea obligatiilor contractuale, cum ar fi: calamitate naturala,
incendiu, stare de razboi.
Greva nu va fi considerata caz de forta majora:
Partea care invoca forta majora este obligata sa comunice celeilalte parti,
in termen de 5 zile de la aparitia cazului de forta majora, existenta acestuia,
prin notificare scrisa insotita de acte doveditoare, confirmate de Camera de
Comert si Industrie a Romaniei.
Daca notificarea nu s-a transmis in conditiile stabilite, partea aflata in
culpa este responsabila de prejudiciile provocate celeilalte parti, intrucat nu
a facut dovada existentei cazului de forta majora.
Art. 9
Clauza penala
a) Pentru intarziere la plata pretului, peste termenul stipulat in contract
sau, ulterior, conform modificarii contractului prin act aditional,
cumparatorul datoreaza urmatoarele daune moratorii:
- pentru primele 15 zile: 0,3%;
- pentru urmatoarele 15 zile: 0,3%*11).
Daunele moratorii se calculeaza la valoarea ratei/sumei neachitate, pe
fiecare zi de intarziere.
b) Pentru intarziere in finalizarea lucrarilor de investitii, conform
termenelor fixate in documentatia prevazuta in anexa:
- pentru primele 15 zile: 0,3%;
- pentru urmatoarele 15 zile: 0,3%*12).
Art. 10
Pactul comisoriu
In cazul in care cumparatorul nu isi executa obligatiile contractuale,
contractul poate fi reziliat de plin drept cu daune-interese de catre vanzator,
printr-o simpla notificare, daca, in prealabil, partea in culpa a fost pusa in
intarziere, dar numai dupa trecerea unul termen de 30 de zile de la scadenta,
potrivit art. 9.
Vanzatorul poate rezilia contractul de plin drept cu daune-interese si fara
respectarea dispozitiilor de la alin. 1, printr-o simpla notificare, in cazul
in care constata ca, de la momentul perfectarii contractului si pana la
momentul efectuarii platii, cumparatorul se afla in procedura de reorganizare
sau lichidare judiciara.
Cumparatorul poate rezilia contractul de plin drept cu daune-interese,
printr-o simpla notificare, in cazul in care constata ca, dupa perfectarea
prezentului contract, activul nu se afla in proprietatea vanzatorului.
Daunele-interese cuprind garantia de participare care a fost inclusa in
contract si penalitatile, calculate, pentru fiecare zi de intarziere, la suma
datorata*13) si dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, calculata
la rata datorata*14).
VI. Modificarea contractului
Art. 11
Modificarea clauzelor contractuale se face, de comun acord, prin act
aditional.
Clauzele care se refera la indeplinirea obiectivelor de mediu minim
acceptate nu pot fi modificate*15).
VII. Dispozitii finale
Art. 12
Clauzele prezentului contract se completeaza de drept cu dispozitiile
Codului civil si ale Codului comercial.
Art. 13
Litigiile aparute in legatura cu formarea, validitatea, interpretarea sau
executarea obligatiilor contractuale se solutioneaza pe cale amiabila sau
arbitrala. In cazul in care exista o clauza compromisorie, partile vor conveni
ca litigiile sa fie solutionate pe cale arbitrala. In lipsa unei clauze
compromisorii, litigiile se vor solutiona la instantele judecatoresti
competente*16).
Art. 14
Prezentul contract, inclusiv anexele, a fost incheiat in doua exemplare,
cate unul pentru fiecare parte.
Vanzator, Cumparator,
-------------
*1) Contractul de vanzare-cumparare este orientativ, partile avand dreptul
sa-si fixeze drepturile si obligatiile in functie de particularitatea fiecarei
situatii, potrivit principiului libertatii contractuale, in conformitate cu
art. 969 din Codul civil. In toate situatiile, contractul se incheie in forma
autentica, sub sanctiunea nulitatii.
*2) Numele si prenumele persoanei fizice, precum si domiciliul.
*3) Pentru persoanele fizice se vor mentiona actele de identitate: B.I.
seria si nr., pasaportul, dupa caz.
*4) Partile vor face referire, in anexa, si la bunurile imobile prin
destinatia lor, daca sunt afectate activitatii bunului imobil ce face obiectul
instrainarii, precum si la teren, dupa caz.
*5) Daca terenul nu se instraineaza se va preciza ca vanzatorul acorda un
drept de folosinta sau de superficie pe durata existentei cladirii.
*6) La contractele de vanzare-cumparare cu plata in rate, vanzatorul va
stipula ca dreptul de proprietate se transmite la data la care va fi platita
ultima rata.
*7) Completarea art. 2 alin. 1 este necesara numai in situatia in care
contractul s-a incheiat ca urmare a adjudecarii unei licitatii, precum si in
toate situatiile in care se solicita depunerea unei garantii de participare.
*8) In cazul contractelor cu plata in rate, vanzatorul poate stipula
indexarea valorii contractului, in functie de dobanda de referinta a Bancii
Nationale a Romaniei.
*9) Termenul de plata nu poate depasi 45 de zile calendaristice. Pentru
vanzarile cu plata in rate, varsamantul se face lunar pana cel mai tarziu in a
25-a zi.
*10) In anexe vor fi enumerate toate obligatiile ce revin cumparatorului
din oferta tehnica inclusa in documentatia de prezentare a societatii comerciale
si asupra carora s-a convenit, inclusiv obligatiile minime acceptate, conform
bilantului de mediu, dupa caz.
*11) Vanzatorul poate fixa o cota procentuala mai mare ori o cota
procentuala care sa nu fie mai mica de 0,1%, in functie de valoarea contractului.
*12) Vanzatorul poate fixa o cota procentuala mai mare ori o cota
procentuala care sa nu fie mai mica de 0,1%, in functie de valoarea
contractului.
*13) La contractele cu plata in rate, se va fixa dobanda de refinantare a
Bancii Nationale a Romaniei pentru fiecare rata neachitata.
*14) Clauzele de reziliere se aplica la contractele cu plata integrala,
precum si la contractele cu plata in rate. Se va cere rezolutia contractului,
daca ratele nu au fost platite de doua ori consecutiv, cu penalitati de
intarziere si restituirea bunului.
*15) Clauza va fi stipulata numai pentru situatiile in care activul ce face
obiectul vanzarii a avut o activitate cu impact negativ asupra mediului.
*16) Pentru contractele incheiate cu persoanele fizice sau juridice straine
se va stipula ca formarea, validitatea, interpretarea, executarea si
raspunderea pentru neexecutarea totala/partiala a obligatiilor sa fie guvernata
de legea romana. In consecinta se va apela la arbitrajul de pe langa Camera de
Comert si Industrie a Romaniei sau la instantele judecatoresti din Romania.
ANEXA 4b)
INSTRUCTIUNI
privind modul de intocmire a contractului de leasing imobiliar*1)
(continut-cadru)
Nr. ..... din ..../...../....
I. Partile contractante
Intre Societatea Comerciala ............., cu sediul in
..................., sectorul .........., municipiul Bucuresti/Judetul
.........., Romania, tel. ..., fax: ......, cu contul nr. ........, deschis la
Banca ........., Sucursala ..................., codul fiscal nr. .........,
reprezentata legal prin ..........., denumita in continuare locator, si
Societatea Comerciala .............*2), cu sediul in ................, str. .................
nr. ......, inmatriculata la oficiul registrului comertului cu nr.
J/....../......*3), codul fiscal nr. ......, contul nr. ...................,
deschis la Banca ............, Sucursala .............., reprezentata legal
prin .............., denumita in continuare utilizator, s-a incheiat
prezentul contract.
II. Obiectul contractului
Art. 1
Locatorul se obliga sa transmita dreptul de folosinta si posesie, iar
utilizatorul sa plateasca si sa preia bunul imobil*4) situat in ...............,
cu terenul aferent in suprafata de ............, avand urmatoarele vecinatati:
- la nord: ................;
- la sud: .................;
- la vest: ................;
- la est: ................ .
Art. 2
Predarea-preluarea bunului ce face obiectul utilizarii in sistem de leasing
imobiliar se consemneaza in proces-verbal, anexat la prezentul contract.
Bunul imobil ce face obiectul prezentului contract va fi utilizat pentru:
..........................................................................
Art. 3
Obligatiile locatorului
Locatorul se obliga:
a) sa confere utilizatorului un drept de folosinta si posesia bunului
utilizat in sistem de leasing imobiliar;
b) sa predea bunul la termenul stipulat in prezentul contract;
c) sa respecte, la expirarea contractului de leasing imobiliar, dreptul de
optiune al utilizatorului, care consta in posibilitatea de a solicita
achizitionarea bunului sau restituirea acestuia.
Art. 4
Obligatiile utilizatorului
Utilizatorul se obliga:
a) sa preia si sa foloseasca bunul dupa destinatia care rezulta din
contract;
b) sa nu incheie un contract de sublocatie privind bunul incredintat, fara
acordul locatorului;
c) sa efectueze platile cu titlu de redeventa, in cuantumul valoric
stabilit si la datele fixate in prezentul contract;
d) sa execute la termen si in bune conditii toate reparatiile capitale si
curente;
e) sa apere, in raporturile cu alte persoane, dreptul de proprietate al
locatorului cu privire la bunul ce face obiectul prezentului contract;
f) sa asigure bunul la o societate de asigurari autorizata si sa plateasca
primele de asigurare ori sa preia contractul de asigurare de la locator;
g) sa plateasca toate impozitele si taxele, precum si utilitatile consumate
(energie electrica, termica, gaze naturale, apa, salubritate, telefon, fax
etc.);
h) sa efectueze investitiile convenite cu locatarul, prevazute in anexa la
prezentul contract*5);
i) sa predea bunul locatorului, in stare buna de folosinta, potrivit
destinatiei sale, la expirarea sau la rezilierea prezentului contract, in cazul
in care nu si-a exercitat dreptul la optiune, prin notificare scrisa, cu cel
putin 30 de zile inainte de data expirarii, fiind considerat ca, initial, l-a
primit in stare buna.
III. Termen
Art. 5
Termenul utilizarii in sistem de leasing imobiliar este de ..... ani, cu
incepere de la data semnarii procesului-verbal mentionat la art. 2.
Contractul nu se poate prelungi peste termenul stipulat la alineatul
precedent.
IV. Pret si modalitati de plata
Art. 6
Pretul contractului este de ........ lei (inclusiv garantia de
participare)*6).
Redeventele locative acopera valoarea de circulatie a bunului si marja de
profit a locatorului. La calculul redeventei se va tine seama si de nivelul de
amortizare a bunului.
Evolutia ratei inflatiei, care se inregistreaza ulterior perfectarii
prezentului contract, poate determina indexarea redeventelor locative.
Art. 7
Modalitati de plata
Partile au convenit ca plata sa se efectueze prin:
a) virament cu ordin de plata;
b) fila cec;
c) cambie.
Plata se face lunar, in a 25-a zi, in contul locatorului nr.
........deschis la Banca - Sucursala ............ .
In cazul in care, la expirarea contractului de leasing imobiliar,
utilizatorul isi exprima intentia de a cumpara bunul, locatorul trebuie sa aiba
in vedere varsamintele efectuate anterior cu titlu de redeventa si
amortizarile.
V. Raspunderea contractuala
Art. 8
In cazul in care utilizatorul refuza sa primeasca bunul la termenul
stipulat, nu isi respecta obligatiile ce se refera la realizarea de investitii
sau in situatia in care se afla in reorganizare ori faliment, locatorul are
dreptul sa rezilieze prezentul contract cu daune-interese*7).
In cazul in care utilizatorul nu isi executa obligatia de plata a
redeventei, doua luni consecutive, locatorul are dreptul de a rezilia
contractul cu daune-interese ce cuprind redeventele scadente si cuantumul
valoric al redeventelor care au ramas de platit pana la expirarea prezentului
contract.
Nerespectarea dreptului la optiune al utilizatorului obliga locatorul la
plata de daune care vor fi egale cu valoarea contabila ramasa.
Art. 9
Prevederile art. 8 nu se aplica, daca un caz de forta majora impiedica sau
intarzie total/partial executarea contractului. Pentru aceasta situatie, partea
afectata va fi exonerata de raspundere privind indeplinirea obligatiilor sale
pentru perioada in care aceasta indeplinire este impiedicata sau intarziata de
cazul de forta majora, conform art. 1.082 si 1.083 din Codul civil.
Art. 10
Prevederile articolului precedent nu se aplica in cazul in care partea care
invoca forta majora era in intarziere.
Prin forta majora se intelege un eveniment neprevazut si de neinlaturat,
independent de vointa partilor, care intarzie sau impiedica total/partial
indeplinirea obligatiilor contractuale, cum ar fi: calamitate naturala,
incendiu, stare de razboi.
Greva nu va fi considerata caz de forta majora.
Partea care invoca forta majora este obligata sa justifice celeilalte
parti, in termen de 5 zile de la aparitia cazului de forta majora, existenta
acestuia, prin notificare scrisa insotita de acte doveditoare, confirmate de
Camera de Comert si Industrie a Romaniei.
Daca notificarea nu s-a transmis in conditiile stabilite, partea aflata in
culpa este responsabila de prejudiciile provocate celeilalte parti, intrucat nu
a facut dovada existentei cazului de forta majora.
VI. Modificarea contractului
Art. 12
Modificarea clauzelor contractuale se face de comun acord, prin act
aditional.
VII. Dispozitii finale
Art. 13
Litigiile aparute in legatura cu formarea, validitatea, interpretarea sau
executarea obligatiilor contractuale se solutioneaza pe cale amiabila sau
arbitrala. In lipsa unei clauze compromisorii, litigiile vor fi solutionate la
instantele judecatoresti competente*8).
Art. 14
Prezentul contract, inclusiv anexele, a fost incheiat in doua exemplare,
cate unul pentru fiecare parte.
Locator, Utilizator,
----------------
*1) Contractul este orientativ, partile avand dreptul sa-si fixeze
drepturile si obligatiile in functie de particularitatile fiecarei situatii,
potrivit principiului libertatii contractuale, in conformitate cu art. 969 din
Codul civil. Exceptie fac clauzele care definesc natura juridica a contractului
de leasing, cum sunt: art. 1, art. 3, art. 4, art. 6 alin. 2, art. 7 alin. 3,
art. 8 alin. 2 si 3.
*2) Numele si prenumele persoanei fizice, precum si domiciliul.
*3) Pentru persoanele fizice se vor mentiona actele de identitate: B.I.
seria si nr., pasaportul, dupa caz.
*4) Partile vor face referire, in anexa, si la bunurile imobile prin
destinatia lor, daca sunt afectate activitatii bunului imobil ce face obiectul
instrainarii, precum si la teren, dupa caz.
*5) In anexe vor fi enumerate toate obligatiile ce revin utilizatorului in
oferta tehnica inclusa in documentatia de prezentare a societatii comerciale si
asupra carora s-a convenit.
*6) Completarea este necesara numai in situatia in care contractul s-a
incheiat ca urmare a adjudecarii unei licitatii, precum si in toate situatiile
in care se solicita depunerea unei garantii de participare.
*7) Daunele interese se calculeaza, in acest caz, in mod similar cu cauzele
stipulate in contractul de vanzare cumparare de active/parti sociale.
*8) Contractul incheiat cu persoana fizica sau juridica straina este
guvernat de legislatia romaneasca. In consecinta, litigiile de orice fel
aparute ca urmare a modului de formare, ori in legatura cu validitatea,
interpretarea sau executarea obligatiilor contractuale se vor solutiona de
catre arbitrajul organizat pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei
sau la instantele judecatoresti din Romania.