DECIZIE Nr. 280 din 29 iunie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin.
(4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 851 din 16 septembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,
exceptie ridicata de Vasile Lupu in Dosarul nr. 8.336/2003 al Judecatoriei
Focsani.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, deoarece dispozitiile legale criticate nu vin in
contradictie cu prevederile constitutionale referitoare la dreptul de
proprietate, ci, din contra, sunt in deplina concordanta cu prevederile art. 44
alin. (1) teza a doua, potrivit carora continutul si limitele dreptului de
proprietate sunt stabilite de lege. De asemenea, face referire la jurisprudenta
Curtii Constitutionale care, prin deciziile nr. 72/2004, nr. 167/2004 si nr.
168/2004, a statuat ca aceste dispozitii legale sunt constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
8.336/2003, Judecatoria Focsani a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 37 alin. (4) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003.
Exceptia a fost ridicata de Vasile Lupu in dosarul cu numarul de mai sus,
avand drept obiect obligarea Societatii Comerciale "Electrica" - S.A.
la ridicarea unor stalpi de inalta tensiune de pe un teren.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate reglementeaza un drept abuziv al statului de a
institui o proprietate publica in detrimentul celei private, incalcandu-se
astfel dispozitiile constitutionale referitoare la proprietate. Pe de alta
parte, art. 37 alin. (4) din Legea nr. 318/2003 nu mai este in vigoare si, pe
cale de consecinta, instanta de contencios constitutional, potrivit art. 154
alin. (1) din Legea fundamentala, este datoare sa constate abrogarea
dispozitiilor criticate.
Judecatoria Focsani opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, textul legal criticat fiind in deplina concordanta cu
dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate confirma in mod expres ceea ce
este prevazut in alte acte normative privind proprietatea publica, cum ar fi
pct. 14 din anexa nr. 1 a Legii nr. 213/1998 sau Legea nr. 18/1991,
republicata. Astfel, apare evident faptul ca regimul juridic al terenului
respectiv a fost doar reconfirmat prin dispozitiile alin. (4) al art. 37 din
Legea nr. 318/2003. Reglementarea criticata se incadreaza in masurile necesare
pentru indeplinirea obligatiilor statului referitoare la "protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara",
prevazute de art. 135 alin. (2) lit. b) din Constitutie. De altfel, Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii acestor
dispozitii, statuand prin Decizia nr. 72 din 26 februarie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249 din 22 martie 2004, ca aceste
dispozitii sunt constitutionale.
Avocatul Poporului considera ca textul criticat nu vine in contradictie cu
principiul garantarii si ocrotirii proprietatii private, deoarece nu creeaza un
regim preferential de ocrotire a proprietatii private, ci, din contra, este in
deplina concordanta cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, republicata, potrivit carora "continutul si limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite de lege", precum si cu cele ale
art. 136 alin. (2) si (4) din Legea fundamentala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 511 din 16 iulie 2003, care au urmatorul
continut:
- Art. 37 alin. (4): "Terenurile pe care se situeaza retelele
electrice de distributie existente la intrarea in vigoare a prezentei legi sunt
si raman in proprietatea publica a statului."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 44 alin. (2) teza intai si ale
art. 154 alin. (1) din Constitutie, republicata, al caror continut este
urmatorul:
- Art. 44 alin. (2) teza intai: "Proprietatea privata este garantata
si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.";
- Art. 154 alin. (1): "Legile si toate celelalte acte normative raman
in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca textul legal
criticat nu dispune exproprierea si nici transferul dreptului de proprietate in
vreun alt mod, ci doar constata ca "terenurile pe care se situeaza
retelele electrice existente la intrarea in vigoare a prezentei legi sunt si
raman in proprietatea publica a statului". Aceasta prevedere se justifica
prin dispozitiile art. 136 alin. (3) din Constitutie, republicata, potrivit
carora fac obiectul exclusiv al proprietatii publice "[...] si alte bunuri
stabilite de legea organica". Dispozitiile atacate dau expresie si
prevederilor constitutionale cuprinse in alin. (2) si (4) ale aceluiasi
articol, potrivit carora proprietatea publica apartine statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale si este inalienabila.
De altfel, prin Decizia nr. 72 din 26 februarie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249 din 22 martie 2004, Curtea a
constatat ca, potrivit jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, se
lasa statului o marja mare de apreciere, in functie de nevoia reala a
comunitatii in adoptarea masurii de privare de proprietate. Astfel, in cauza
"James si altii impotriva Regatului Unit al Marii Britanii si
Irlandei", 1986, Curtea Europeana a statuat ca nu poate fi vorba despre o
incalcare a dispozitiilor Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, daca privarea de proprietate a fost facuta intr-un
anumit context politic, economic sau social, daca raspunde unei "utilitati
publice", asa cum prevede art. 1 din Protocolul nr. 1 la conventie,
apartinand chiar si unei categorii mai restranse de persoane, deci si in
situatia in care colectivitatea in ansamblul ei nu utilizeaza sau nu profita ea
insasi de bun. In vederea realizarii scopului ei legitim, masura privativa de
proprietate trebuie insa sa pastreze un echilibru just intre exigentele
interesului general al comunitatii si apararea drepturilor fundamentale ale
individului. Mai mult, ea trebuie sa aiba loc in conditiile prevazute de legea
interna, care este necesar sa fie accesibila, publica si previzibila, si sa
cuprinda o procedura clara de aplicare. Or, in aceasta materie, legea romana
respecta exigentele impuse de prevederile Conventiei pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
In sensul celor expuse mai sus Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat
prin Decizia nr. 167 din 1 aprilie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 438 din 17 mai 2004, si Decizia nr. 168 din 1 aprilie
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 3 mai
2004. Solutiile adoptate in deciziile sus-mentionate, ca si considerentele pe
care acestea s-au intemeiat isi mentin valabilitatea si in cauza de fata,
intrucat nu au aparut imprejurari noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale in aceasta materie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003, exceptie ridicata
de Vasile Lupu in Dosarul nr. 8.336/2003 al Judecatoriei Focsani.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 iunie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru