ORDONANTA
URGENTA Nr. 157 din 19 decembrie 2007
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de
utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 885 din 27 decembrie 2007
Având în vedere nenumăratele
solicitări privind reintroducerea posibilităţii de achitare a tarifului de
utilizare pentru o perioadă de o zi, posibilitate eliminată odată cu intrarea
în vigoare a Legii nr. 101/2007 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr.
15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri
naţionale din România,
ţinând seama de faptul că poate fi declanşată de către
Comisia Europeană procedura de infringement faţă de România pentru nerespectarea prevederilor Directivei
Parlamentului European şi a Consiliului nr. 1999/62/CE din 17 iunie 1999 de
aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor
infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene nr. L
187/42 din 20 iulie 1999, a fost aprobată posibilitatea achitării tarifului de
utilizare pentru o perioadă de 3 luni, nefiind prevăzut tarif pentru această
perioadă de valabilitate,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adopta
prezenta ordonanta de urgenta:
Art. I. - Ordonanţa
Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de
drumuri naţionale din România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 82 din 1
februarie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002,
cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. Titlul se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„ORDONANŢĂ
privind aplicarea tarifului de utilizare şi a
tarifului de
trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România".
2. La articolul 1 alineatul (1), după litera a) se
introduc două noi litere, literele a1) şi a2), cu următorul cuprins:
,,a1) vehicul de transport persoane - vehiculul conceput şi construit în exclusivitate pentru transportul de pasageri;
a2) vehicul de
transport marfă - vehiculul conceput şi construit
pentru transportul de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau
lucrări;".
3. La articolul 1
alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) utilizatori -
persoanele fizice sau juridice care deţin vehicule înmatriculate în România,
denumite în continuare utilizatori români, sau care deţin vehicule înmatriculate în alte state, denumite în
continuare utilizatori străini;".
4. La articolul 1 alineatul
(1), după litera c) se introduc zece noi litere, literele d)-m), cu următorul
cuprins:
,,d) reţeaua de drumuri
naţionale din România - drumurile de interes
naţional definite conform art. 6 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997
privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
e) tarif de utilizare -
o anumită sumă a cărei plată conferă unui vehicul dreptul de a utiliza, pe
parcursul unei perioade date, reţeaua de drumuri naţionale din România;
f) tarif de trecere - o
anumită sumă determinată în funcţie de distanţa parcursă şi de tipul de
vehicul, care trebuie plătită pentru un vehicul care se deplasează pe o anumită
distanţă pe reţeaua de drumuri naţionale din România;
g) tarif de trecere mediu ponderat - venitul total provenit din tarifele de trecere pe o perioadă dată,
împărţit la numărul de kilometri parcurşi de vehicule pe o anumită reţea supusă
tarifarii în perioada respectivă, atât venitul, cât şi kilometrii fiind
calculaţi pentru vehiculele la care se aplică tarifele de trecere;
h) contract de concesiune - contractul încheiat în conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
şi completările ulterioare;
i) tarif de concesiune - tariful de trecere
perceput de un concesionar în cadrul unui contract de concesiune încheiat conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare;
j) rovinietă- documentul care atestă achitarea tarifului de utilizare a reţelei
de drumuri naţionale din România, ale cărui model, formă şi condiţii de
eliberare se stabilesc prin normele metodologice aprobate prin ordin al
ministrului transporturilor;
k) costuri de construcţie - costurile legate de construcţia reţelei de drumuri naţionale din
România, inclusiv, dacă este cazul, costurile financiare ale:
(i) infrastructurii noi sau ale îmbunătăţirii
infrastructurii noi, inclusiv reparaţii structurale semnificative; sau
(ii) infrastructurii existente sau ale îmbunătăţirii
infrastructurii existente, inclusiv reparaţii structurale semnificative;
l) costuri financiare -
dobânda la împrumuturi şi/sau restituiri de dividende pentru acţionari;
m) reparaţii structurale
semnificative - reparaţiile structurale ale
reţelei de drumuri naţionale din România, exclusiv acele reparaţii care nu mai
sunt în prezent în beneficiul utilizatorilor rutieri."
5. După alineatul (1)
al articolului 1 se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Rovinietă
valabilă este:
a) rovinieta-ecuson, al cărei
model este prevăzut în normele metodologice, aplicată la loc vizibil, pe partea
interioară a parbrizului, însoţită la bordul vehiculului, prin grija
utilizatorilor ai căror conducători auto au obligaţia să îl prezinte, la
cerere, organelor de control abilitate, de următorul document:
(i) pentru utilizatorii persoane fizice - documentul
care atestă plata integrală a tarifului de utilizare, în original sau în copie
legalizată;
(ii) pentru utilizatorii persoane juridice - documentul
care atestă plata integrală a tarifului de utilizare, în original, sau o copie
a acestuia ştampilată şi semnată în original de către conducătorul unităţii, cu
înscrisul «Conform cu originalul»;
b) rovinietă matcă-cupon, alcătuită din matca aplicată
în partea stânga-jos a parbrizului vehiculului şi a cărei perioadă de
valabilitate cuprinde ziua în care se efectuează verificarea, care asigură,
prin tarifele plătite, dreptul de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din
România şi care este însoţită, la bordul vehiculului, de cuponul cu aceeaşi
serie având înscris numărul de înmatriculare al vehiculului, cupon care va fi
prezentat în mod obligatoriu
de către conducătorii auto, la cerere, organelor de control abilitate."
6. La articolul 1,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Tariful de utilizare este prevăzut în anexa nr.
1."
7. La articolul 1,
alineatul (4) se abrogă.
8. La articolul 1, alineatul (5) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(5) Vehiculele de transport mixt, destinate prin construcţie pentru transportul de persoane şi de marfă în
compartimente separate, se tarifează ca şi vehiculele de transport marfă,
conform anexei nr. 1."
9. La articolul 1,
alineatul (6) se abrogă.
10. La articolul 1,
alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(7) Tariful de utilizare este structurat în funcţie de
durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, astfel: o zi, 7
zile, 30 de zile, 12 luni. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs,
precum şi durata de staţionare."
11. La articolul 1,
după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (71), cu următorul
cuprins:
„(71) Prin excepţie
de la prevederile alin. (7), pentru autoturisme şi pentru vehiculele de
transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5
tone, durata minimă pentru care se poate achita tariful de utilizare este de 7
zile."
12. La articolul 1,
alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(11) In cazul radierii din circulaţie a vehiculului,
utilizatorului i se va returna, la cererea scrisă a acestuia, de către Compania
Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., contravaloarea
tarifului de utilizare, corespunzătoare perioadei de neutilizare, în condiţiile
stabilite prin norme metodologice."
13. După articolul 1
se introduc două noi articole, articolele 11 şi 12, cu următorul cuprins:
„Art. 11. -
(1) Stabilirea nivelului tarifelor de trecere are la bază principiul
recuperării costurilor de construcţie.
(2) Tarifele de utilizare şi tarifele de trecere nu pot
fi impuse în acelaşi timp unei categorii de vehicule pentru utilizarea unui
singur sector de drum.
(3) Pe reţeaua unde este perceput tariful de utilizare
se poate aplica şi tariful de trecere numai pentru utilizarea podurilor,
tunelurilor şi trecătorilor de munte.
Art. 12. - (1)
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. va
monitoriza aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pentru a
se asigura că aceasta funcţionează în mod transparent şi nediscriminatoriu.
(2) Aplicarea şi colectarea tarifelor de trecere şi de
utilizare şi urmărirea plăţii acestora se fac în aşa fel încât fluxul liber de
trafic să fie perturbat cât se poate de puţin şi să se evite controalele şi
verificările obligatorii exercitate la graniţele interne ale Comunităţii
Europene. In acest scop, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale
din România - S.A. va coopera cu celelalte autorităţi similare din statele
membre ale Uniunii Europene pentru a stabili metode care să permită
transportatorilor rutieri să plătească tarifele de utilizare 24 de ore pe zi,
cel puţin la punctele de vânzare importante, utilizând toate mijloacele
obişnuite de plată, în interiorul şi exteriorul statelor membre în care se
aplică acestea. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din
România - S.A. va dispune măsurile necesare în vederea asigurării facilităţilor
adecvate la punctele de încasare a tarifelor de trecere şi de utilizare, astfel
încât să se menţină siguranţa rutieră normală."
14. Articolul 2 se
abrogă.
15. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 3. - Sunt exceptate de la plata tarifului de
utilizare vehiculele deţinute în proprietate de unităţile Ministerului
Apărării, de unităţile Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, de
serviciile de ambulanţă, de serviciile publice comunitare pentru situaţii de
urgenţă, astfel cum au fost reglementate în Ordonanţa Guvernului nr. 88/2001
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare
pentru situaţii de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
363/2002, cu modificările şi completările ulterioare, vehiculele folosite
exclusiv în transportul public local de persoane prin servicii regulate pe raza
teritorial-administrativă a unei localităţi, vehiculele istorice, precum şi
vehiculele deţinute în proprietate de Compania Naţională de Autostrăzi şi
Drumuri Naţionale din România - S.A."
16. Articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 6. - (1) Utilizatorii români vor achita tariful de
utilizare în lei, la cursul de schimb al zilei
comunicat de Banca Naţională a României, valabil pentru ultima zi din luna
anterioară datei achitării tarifului.
(2) Prin curs de schimb
valabil pentru ultima zi din luna anterioară datei achitării tarifului se înţelege cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a
României în penultima zi lucrătoare a lunii respective.
(3) Utilizatorii străini vor achita tariful de
utilizare:
a) în valute liber
convertibile, cotate pe piaţa valutară, la echivalentul tarifului exprimat în
euro, în funcţie de cursurile de schimb aferente valutelor, comunicate de Banca
Naţională a României în penultima zi lucrătoare a lunii anterioare celei în
care se efectuează plata;
b) în lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de
Banca Naţională a României, valabil pentru ultima zi din luna anterioară datei
achitării tarifului, aşa cum este definit la alin. (2).
(4) Tarifele stabilite în lei se pot achita în valute liber convertibile cotate pe piaţa valutară, la cursul de
schimb valabil pentru prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrală
Europeană şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, curs aplicat
începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor.
17. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - Responsabilitatea achitării tarifului de
utilizare şi deţinerea
rovinietei valabile revin în exclusivitate, în cazul utilizatorilor români,
deţinătorilor menţionaţi în certificatul de înmatriculare, în cartea de
identitate, în documentele vamale sau în alte documente oficiale, iar în cazul
utilizatorilor străini, acestea revin în exclusivitate conducătorului auto al
vehiculului."
18. La articolul 8, alineatele (2), (4), (5) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Cuantumul amenzilor contravenţionale prevăzute la
alin. (1) este prevăzut în anexa nr. 2.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(4) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii
procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din
minimul amenzii prevăzute de prezentul act normativ, agentul constatator făcând
menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
(5) Conducătorilor vehiculelor înmatriculate în alte
state li se pot aplica amenzi contravenţionale atât pe reţeaua de drumuri
naţionale din România, cât şi în punctele de control pentru trecerea frontierei
de stat, la ieşirea din România."
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(7) Prevederile alin. (6) se aplică în mod
corespunzător şi conducătorilor vehiculelor înmatriculate în alte state."
19. La articolul 12, alineatul (6) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(6) In cazul lipsei rovinietei-ecuson din motive
justificate, dovada achitării tarifului de utilizare se poate face cu
documentul original de plată a acestuia."
20. Anexele nr. 1 şi 2 se modifică şi se înlocuiesc cu
anexele nr. 1 şi 2 la prezenta ordonanţă de urgenţă.
21. Anexa nr. 3 se abrogă.
Art. II. - (1) Incepând cu data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, tariful de utilizare se
aplică structurat astfel:
a) în funcţie de perioada de parcurs şi staţionare, de
masa totală maximă autorizată (MTMA) şi de numărul de axe, pentru vehiculele de
transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 12 tone;
b) în funcţie de perioada de parcurs şi staţionare şi
de masa totală maximă autorizată (MTMA), pentru vehiculele de transport marfă
cu masa totală maximă autorizată mai mică de 12 tone;
c) în funcţie de perioada de parcurs şi staţionare şi
de numărul de locuri, pentru vehiculele de transport persoane.
(2) In cazul în care nu se pot determina cu exactitate
caracteristicile vehiculului, în funcţie de care se
stabileşte tariful de utilizare, conform alin. (1), acesta se achită, pentru
perioada de utilizare solicitată, la valoarea maximă prevăzută în anexa nr. 1
pentru tipul vehiculului, respectiv în funcţie de elementele de identificare.
Art. III. - (1) La stabilirea nivelului tarifelor de
trecere şi a tarifelor de trecere medii ponderate, calculul costurilor de
construcţie se va face pe baza principiilor pentru alocarea costurilor şi
calcularea tarifelor, principii ce se vor stabili prin norme aprobate prin
ordin al ministrului transporturilor, cu cel puţin 30 de zile înainte de data
introducerii acestor tarife.
(2) Nivelul maxim al tarifelor de concesiune va fi
echivalent sau mai mic decât nivelul care ar rezulta din utilizarea principiilor pentru alocarea costurilor şi calcularea
tarifelor stabilite potrivit alin. (1). Evaluarea unei astfel de echivalenţe se
face pe baza unei perioade de referinţă rezonabil de lungă, adecvată pentru
natura unui contract de concesiune.
(3) Tariful de trecere şi tariful de concesiune
prevăzute la alin. (1) şi (2) se vor aplica structurat şi în funcţie de clasele
de emisii poluante ale vehiculelor, stabilite prin norme aprobate prin ordin al
ministrului transporturilor.
Art. IV. - Ministerul
Transporturilor va comunica Comisiei Europene cu cel puţin 4 luni înainte de
punerea în aplicare a noilor tarife de trecere:
a) pentru tarifele de trecere, altele decât cele de
concesiune:
(i) valorile unitare şi alţi parametri folosiţi în
calcularea diferitelor elemente de cost, şi
(ii) informaţii clare privind vehiculele supuse
tarifului de trecere şi extinderea geografică a reţelei sau a părţii reţelei,
folosite pentru calculul fiecărui cost, şi procentul din costurile pe care
intenţionează să le recupereze;
b) pentru tarifele de concesiune, informaţii
referitoare la costurile estimate de construcţie, de operare, de întreţinere şi
dezvoltare preconizate în cadrul concesiunii, traficul prognozat pe tipuri de
vehicule, nivelurile preconizate pentru tarifele de concesiune şi extinderea
geografică a reţelei reglementată de contractul de concesiune.
Art. V. - In termen de 30 de
zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial
al României, Partea I, Ministerul Transporturilor va actualiza Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor
şi turismului nr. 1.230/2005 privind aprobarea Normelor metodologice pentru
aplicarea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 4 august 2005, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. VI. - Rovinietele
eliberate anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă îşi
menţin valabilitatea până la data expirării.
Art. VII. - Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind
introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România,
cu modificările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. VIII. - Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune
prevederile art. 2 lit. a-f, ale art. 7 alin. 1, 2, 3, 4a), 5-9, 10 lit. b),
12, ale art. 7a) alin. 1-4, ale art. 8a), art. 9a), ale art. 10 alin. 1 şi ale
art. 12 alin. 1 din Directiva Parlamentului European şi a Consiliului
1999/62/CE din 17 iunie 1999 de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă
pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţii Europene nr. L 187/42 din 20 iulie 1999, cu modificările şi
completările prevăzute în Directiva Parlamentului European şi a Consiliului
2006/38/CE din 17 mai 2006 de modificare a Directivei Parlamentului European şi
a Consiliului 1999/62/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene
nr. L 157 din 9 iunie 2006.
Art. IX. - Prezenta ordonanţă
de urgenţă intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2008.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Secretarul de stat al Departamentului pentru Afaceri
Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr.
15/2002)
NIVELUL
tarifului de utilizare a drumurilor naţionale
|
Tipul vehiculului
|
Durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România
|
Tariful
[euro]
(TVA
inclus)
|
A
|
autoturisme
|
1 Zi
|
-
|
7 zile
|
3
|
30 de zile
|
7
|
12 luni
|
28
|
B
|
vehicule de transport marfă cu 0,0 t <
MTMA <= 3,5 t
|
1 zi
|
-
|
7 zile
|
6
|
30 de zile
|
16
|
12 luni
|
96
|
C
|
a) vehicule de transport marfă cu 3,5 t < MTMA <= 7,5 t
b) vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe
scaune (inclusiv conducătorul auto) si maximum 23 de locuri pe scaune
(inclusiv conducătorul auto)
|
1 zi
|
4
|
7 zile
|
20
|
30 de zile
|
52
|
12 luni
|
320
|
D
|
a) vehicule de transport marfă cu 7,5 t < MTMA< 12,0 t
b) vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe
scaune (inclusiv conducătorul auto)
|
1 zi
|
7
|
7 zile
|
35
|
30 de zile
|
91
|
12 luni
|
560
|
E
|
vehicule de transport marfă cu MTMA>= 12,0 t, cu maximum 3 axe
(inclusiv)
|
1 zi
|
9
|
7 zile
|
45
|
30 de zile
|
117
|
12 luni
|
720
|
F
|
vehicule de transport marfă cu MTMA>= 12,0 t, cu minimum 4 axe (inclusiv)
|
1 zi
|
11
|
7 zile
|
55
|
30 de zile
|
143
|
12 luni
|
1.210
|
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr.
15/2002)
CUANTUMUL
amenzii contravenţionale aplicabile utilizatorilor
în cazul lipsei rovinietei valabile
Tipul vehiculului
|
Cuantumul amenzii contravenţionale
(lei)
|
minim
|
maxim
|
vehicule de transport marfă cu MTMA>= 12,0 t, cu minimum 4 axe
(inclusiv)
|
6.000
|
9.000
|
vehicule de transport marfă cu MTMA>= 12,0 t, cu maximum 3 axe
(inclusiv)
|
4.500
|
6.000
|
a) vehicule de transport marfă cu 7,5 t
< MTMA< 12,0 t
b) vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe
scaune (inclusiv conducătorul auto)
|
3.500
|
4.500
|
a) vehicule de transport marfă cu 3,5 t < MTMA<= 7,5 t
b) vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) şi maximum 23
de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto)
|
2.500
|
3.500
|
vehicule de transport marfă cu 0 t < MTMA <= 3,5 t
|
1.500
|
2.500
|
autoturisme
|
500
|
1.000
|